Bővített monDAT - IV.



        Az R-DAT technikáról indított cikksorozatunkban, amelyet  a  Hi-Fi
    News & Record Review nyomán közlünk, először az új médium fő  működési
    elveit tisztáztuk, és bemutattuk a miniatűr R-DAT  magnókazettát  (HFM
    4), majd ismertettük az R-DAT csíkstruktúráját és sávkövető rendszerét
    (HFM 5), legutoljára pedig a csatornakódját (HFM  6).  Most  az  R-DAT
    magnó hibajavító, illetve hibahelyettesítő rendszerét írjuk le.



        E cikksorozat kezdetén felsoroltuk a digitális felvétel  előnyeit,
    köztük azt, hogy a felvétel immunis a zajra és a jelkiesésre  feltéve,
    hogy kiegészítjük egy megfelelő hibajavító rendszerrel.
        Az analóg felvétel  során  a  magnófej  és  a  szalag  nem  mindig
    érintkezik  egyformán:  közéjük  lépnek  a  szalag  felszínének   apró
    törmelékei,  s  ez  a   jelenség   folyvást   modulálja   a   műsorjel
    amplitúdóját. Azonkívül a mágneses aktívréteg sem teljesen egyenletes,
    néhol vastagabb, mint egyébként, és ez megintcsak befolyásolja  a  jel
    amplitúdóját.  A  két  effektus  kombináltan   jelentkezik.   Normális
    esetben, ha a hatás nem túl erős, modulációs zajt  észlelünk,  ez  nem
    más, mint a műsorjel  amplitúdómodulációja  által  generált,  hallható
    oldalsávok. Amikor a  fenti  hatás  erős,  például  amikor  valamiféle
    anyagrészecske vagy szennyeződés elemeli  a  szalagot  a  magnófejről,
    vagy ha az aktívréteg kilyukad, és a térerősség  emiatt  jelentékenyen
    csökken, "dropout"  lép  fel,  és  a  visszajátszott  jel  eltűnik.  A
    modulációs  zajon  kívül  még  más  zajforrások  is  jelentkeznek:   a
    magnószalagon   az   aktívréteg   részecske-eloszlásának    karaktere,
    azonkívül a magnófej és az előerősítő. Ha ezeknek a zaja  belekerül  a
    műsorba, többé már nem lehet eltávolítani belőle.
        Ugyanez a folyamat  zajlik  le  a  digitális  magnófelvételen  is,
    hiszen  a  szalag  és  a  magnófej  nem  tudja,   miféle   készülékben
    "dolgoznak". Nagy különbség azonban, hogy a digitális magnójelnek  nem
    egészen ugyanaz a jelentősége a  hangtechnikai  folyamatban,  mint  az
    analóg magnójelé.
        A digitális felvétel zajának is teljesen más a  jelentősége,  noha
    ugyanaz a fizikai jelenség idézi elő. A zaj  véletlen  eloszlású  jel,
    ami azt jelenti, hogy hullámformáját nem lehet  megjósolni.  A  zajnak
    egyetlen  konstans,  mérhető  paramétere  van:  a   teljesítménye.   A
    zajforrás  zajteljesítménye  gyakori,  de  kicsiny,  valamint   ritkán
    jelentkező, de nagy amplitúdójú jelek  kombinációjából  (és  persze  a
    kettő közötti összes átmenetből) tevődik össze. Ezt a  jelet  egyetlen
    módon  lehet  jellemezni:  a   diagrammal,   amely   a   zaj-amplitúdó
    valószínűségi  eloszlását   mutatja   meg.   Ha   egy   zajos   kocsma
    törzsvendégeinek körében döbbent csendet akarunk előidézni, csupán fel
    kell hívnunk figyelmüket a Gauss-féle  valószínűségi  sürűségeloszlási
    függvényre (Gaussian Probability Density Function). Más szóval:  minél
    nagyobb a zaj-jel amplitúdója, annál ritkábban fordul elő.
        A  digitális   jel   lejátszásakor   a   hullámformának   egyetlen
    tulajdonsága érdekel bennünket:  az  impulzus  (fluxusváltozás-okozta)
    megléte, avagy  hiánya.  Az  impulzus  formája  és  nagysága  bizonyos
    határok között kevésbé fontos,  minthogy  a  nulla  bármennyire  nagy,
    mindig csak nulla marad. (Nem  így  az  emberek  körében,  ahol  is  a
    komplett nullák túlságosan is nagyra nőnek.)  Csak  az  kell,  hogy  a
    visszajátszott  impulzus  ki  tudjon  emelkedni   az   őt   körülölelő
    zaj-impulzusokból,  és  a  reprodukció  máris  megfelelő...  Ámde  ez,
    sajnos, lehetetlen, mert a zaj véletlenszerűen oszlik  el.  Bármekkora
    legyen is a felvételi jel, mindig marad némi valószínűsége annak, hogy
    a  zaj  egy  pillanatra  túlszárnyalja.  Ráadásul  a  felvételi  jelet
    egyébként is célszerű limitálni,  hogy  kevesebb  szalagot  és  kisebb
    kazettát használhassunk. Minthogy a jel véges méretű, időnként el  fog
    veszni a zajban. Az impulzus, az  "1"  elveszését  a  dropout  okozza.
    Másrészt, a zaj impulzust produkál  ott,  ahol  eredetileg  nem  volt,
    tehát  a  "nullák"  helyén.  Így  az  "1"-ek  és  a  "0"-ák   egyforma
    valószínűséggel hibásodnak (elvesznek,  illetve  keletkeznek).  Emiatt
    némely bitet rosszul fogunk reprodukálni.  Hogy  mennyit,  azt  a  Bit
    Error  Rate  (hibatévesztési  arányszám)  adja  meg.  A  visszajátszás
    amplitúdóját értelemszerűen úgy határozzák meg, hogy  a  hibaarány  ne
    haladja meg a hibajavító rendszer képességét. Eszerint  már  a  kezdet
    kezdetén mód van némi megalkuvásra: a lejátszandó jel (és vele  együtt
    a  kazetta  mérete  is)  kicsiny  maradhat,  ha  a  hibákat  majd  egy
    nagyteljesítményű javítórendszer  veszi  kezelésbe.  Túlságosan  azért
    mégsem lehetett csökkenteni a méreteket, figyelembe kellett venni  egy
    további  hibaforrást,  nevezetesen  (azimut-felvétel!)  a   szomszédos
    csatorna áthallását. Minél keskenyebb a csík, annál nehezebb  követni,
    annál nagyobb az esély rá, hogy követési hiba lép  fel,  s  áthallást,
    annak révén pedig torzítást produkál. Az R-DAT  csíkszélességét  végül
    is mindeme tényezők figyelembevételével határozták meg.
        A csatornakód ismertetésekor  (HFM  6)  szó  volt  róla,  hogy  az
    R-DAT-ban csoportkódot alkalmaznak: 6 adat-bitet 10  csatorna-bit  fog
    megjeleníteni a magnószalagon, bizonyos mintázatok szerint.  Az  R-DAT
    hibajavító stratégiájának kidolgozásakor tehát arra kellett  figyelni,
    hogyan hatnak a zaj-okozta véletlenszerű hibák a csoportkódra.
        Ha csoportkódot alkalmazunk,  egy-egy  "zaj-tüske"  csak  egyetlen
    csatorna-bitet változtat meg. Ez azonban éppen elég, hogy az egész  10
    bites mintázat megváltozzék. Más szóval, egyetlen zajimpulzus  hibássá
    tesz egy egész 8 bites adatsort is (attól  függően,  mennyire  tér  el
    egymástól a kétféle mintázat). A  hibajavító  rendszernek  tehát  arra
    kell felkészülnie, hogy akár 8 egymást követő, összetartozó bitet, egy
    szimbólumot is képes legyen reprodukálni. Ezért a hibajavító  rendszer
    szimbólumainak méretét szintén 8 bitben határozták meg.  (Ugyanezt  az
    eljárást alkalmazták a Compact Disc  rendszerben:  a  8/14  modulációs
    séma szintén szimbólumhibával számol minden egyes  véletlenszerű  hiba
    következményeképpen.)
        A véletlenszerű zaj csak  egy-egy  szimbólumot  torzít  el,  ezzel
    szemben a tartós jelkiesés, a drop-out  már  nagyméretű  hibákat  okoz
    ("burst"),  tönkretéve  hosszú  bit-sorozatokat,   amelyek   egyébként
    hibátlanok volnának. Az 1. ábra azt szemlélteti,  hogyan  emeli  el  a
    szalagot egy kis törmelék a magnófejről, miáltal  bursthiba  lép  fel.
    Ezt a mechanizmust sátorhatásnak nevezik, ahol is a törmelék képezi  a
    sátor rúdját.

    

    1.  Ha  törmelék  jut a fej és a szalag közé, sátorhatás lép fel, és a
    visszajátszott jel időlegesen elvész

    2.  Interleaving  a  bal  és  a jobb csatornából valamint a páros és a
    páratlan csatornajelekből (a) védi a műsort a durva hibáktól. Az egyik
    fej  elszennyeződése  (b)  minden  második  csíkot  veszti el. Mindkét
    csatornán   megmarad   a   minták   egyik   fele,   a  másik  félminta
    interpolációval  rekonstruálható. A szalag hosszirányú karcolódása (c)
    mindkét  csatornán  megsemmisíti,  de  csak  a páros mintázatokat, így
    továbbra is mód van Interpolációra.


        Az R-DAT rendszert úgy tervezték meg,  hogy  hibajavító  rendszere
    egyidejűleg mindkét hibamechanizmus ellen fel tudja venni a  küzdelmet
    - tekintettel további tényezőkre,  amelyekkel  a  CD-nek  nem  kellett
    törődnie.
        Először is, a két forgófejet időről  időre  meg  kell  tisztítani;
    igencsak valószínű, hogy az egyik hamarabb fog elszennyeződni, mint  a
    másik.  Ilyenkor  a  magnó  éppen  úgy  viselkedik,  mint  egy  analóg
    készülék, ti. elmennek a magasai.  Másodszor,  a  szalagon  vízszintes
    irányú karcolások léphetnek fel, és nagyobb jelkiesést idézhetnek elő,
    semhogy a hibajavító rendszer helyrehozhatná azt. E két bajnak egy  az
    orvossága: úgy kell elrendezni a mintázatokat,  hogy  még  a  súlyosan
    károsodott jelsorozatot is helyre lehessen állítani.
        A két hangfrekvenciás csatornát, a  balt  és  a  jobbat  egyaránt,
    páros és páratlan minták  sorozatára  bontják  (2.  ábra).  Arra  való
    tekintettel, hogy az egyik fej esetleg elszennyeződött, mindkét  audio
    csatorna jelmintáinak felét  az  egyik,  felét  pedig  a  másik  fejre
    bízzák. Az első fej a bal csatorna páros mintáját veszi fel,  utána  a
    jobb csatorna páratlan mintáját - a másik fej a  jobb  csatorna  páros
    mintáját, majd a bal csatorna  páratlan  mintáját  rögzíti.  Az  ábrán
    nyomonkövethetjük, mi  történik,  ha  az  egyik  fej  elszennyeződött.
    Mindkét csatornajelnek megmarad a fele, és a készülék  ebből  lineáris
    interpolációval helyreállítja  a  hiányzó  mintákat;  páratlan  mintát
    gyakorlatilag úgy szintetizálnak, hogy összeadják a két páros  mintát,
    és az eredményt elosztják kettővel.
        A hosszirányú karcolás hatását szintén a 2.  ábrán  szemléltetjük.
    Ilyenkor mindkét csatorna jelei kiesnek egy rövid időre, de ezek  vagy
    csak páros, vagy csak páratlan mintázatok - sosem a  kettő  egyszerre.
    Mint az előbb, most is mód van interpolációra.
        A másik  megszorítás,  hogy  az  R-DAT  nemcsak  lejátszik,  hanem
    (eltérően a CD-től) fel is vesz,  s  tudnia  kell  szerkeszteni  is  a
    műsort, ami annyit tesz, hogy újabbal cseréljük fel az előző műsor egy
    részletét. Minthogy a mintázatok szét vannak keverve a két magnófejre,
    és a két fejnek más a dőlésszöge, a két magnócsík párt alkotva fogadja
    a fejdob minden  egyes  fordulatát.  A  felvételt  nem  lehet  tetszés
    szerinti  pontokon  kezdeni,   mert   akkor   megtörjük   a   műsorjel
    szinkronját, és többé már nem tudjuk megállapítani, hogyan oszlanak el
    a minták a két fej között. Csakis  komplett  blokkokat,  tehát  teljes
    ferde csíkot lehet újrafelvenni. Ha a  hibajavító  rendszernek  számos
    sávból kell összekeresgélnie az információt (interleaving-lásd alább),
    akkor nem könnyű dolog fenntartani a szerkesztés  funkcióját  anélkül,
    hogy szét ne rombolnánk a hibajavító rendszer kapacitását. Ezért a DAT
    kódolásában két-két csík  egy  teljes  adatblokkot  tartalmaz.  Így  a
    jövőben  megjelenő  műsorszerkesztő  berendezésnek  (editor)  vágáskor
    mindössze két  szomszédos  csíkon  kell  összerendeznie  az  egymáshoz
    illesztendő két műsor adatait és  hibajavító  kódjait.  A  hibajavítás
    elmélete meghatározza, mekkora redundanciára (fölösleges információra)
    van szükség ahhoz, hogy megoltalmazzuk a rendszert egy bizonyos  számú
    hibával  szemben.  Ha  a   jelkiesés   okozta   burst-hibákat   csakis
    redundanciák útján  próbálnánk  kivédeni,  túlságosan  sok  fölösleges
    információt kéne feldolgoznunk. A  burst-hibákat  sokkal  elegánsabban
    korrigálják az úgynevezett interleaving (behelyezéses,  adatkeveréses)
    módszerrel.

    

    3. Hibajavító kódszavak


        A hangfrekvenciás mintákból számos adatblokkot képeznek (3. ábra).
    Ezek mindegyikéből hibajavító kódszavakat készítenek azáltal,  hogy  a
    végükre egy ellenőrző  mintázatot  illesztenek.  A  kódszavakon  belül
    mindig ki lehet javítani egy-egy hibás mintát. Ha mármost  a  mintákat
    nem az eredeti sorrendben rögzítik, hanem úgy, hogy  először  az  első
    mintát  veszik  fel  mindegyik  adatblokkból,  majd   mindegyikből   a
    másodikat és így tovább,  akkor  a  felvétel  nagymértékben  immunissá
    válik a burst-hibával szemben, ugyanis a nagyméretű burst most  számos
    véletlenszerű egyedi hibává töredezik  szét,  s  azokat  egyedileg  ki
    lehet javítani a saját adatblokkján belül.
        Az  interleaving  igen   könnyen   végrehajtható   azáltal,   hogy
    felvételkor az adatblokkok mintáit  sorokban  írják  be  a  memóriába,
    viszont  oszlopokban  olvassák  ki  belőle  (4.  ábra).   Lejátszáskor
    fordítva játszódik le ugyanez.

    

    4.  Ha  a  véletlenszerű  hibát a függőleges kódszó kijavítja, akkor a
    soron   belül   már   nincs   szükség  korrekcióra,  és  a  rendszer a
    burst-hibáknak szentelheti teljes hibajavító képességét.


        Ennek a blokk-interleavingnek csupán egy hibája van,  nevezetesen,
    hogy bármikor előfordulhatnak véletlenszerű hibák is,  hiszen  azoknak
    semmi közük a burst-hibákhoz.  Ha  a  burst-hiba  szomszédságában  egy
    véletlenszerű hiba is fellép, deinterleaving után megmarad egy további
    torzulás, amelyet már nem lehet kijavítani. Ezt úgy védik ki, hogy  az
    oszlopok mentén további kódszavakat visznek be  a  memóriába.  Ezek  a
    kódszavak nem vehetik fel a küzdelmet a burst-hiba  ellen,  hiszen  az
    teljesen szétrombolja őket,  dehát  nem  is  ez  a  rendeltetésük.  Az
    oszlopbéli  kódszavak  arra  valók,  hogy  még  deinterleaving   előtt
    korrigálják  a  véletlenszerű  hibákat,  s  ezáltal  érvényre  jut   a
    keresztirányú soronkénti kódszavak bursthibajavító képessége.
        Merőlegesen alkalmazni a kódszavakat, ez nagyon hatékony technika,
    és  még  sokkal   többre   is   képes   a   fentebb   leírt   egyszerű
    hibakorrekciónál. A CD-ben és az  R-DAT-ban  alkalmazott,  úgynevezett
    Reed-Solomon kódnak az  a  jellemzője,  hogy  egyetlen  byte-nyi  hiba
    lokalizálásához és korrigálásához két byte redundanciára van szüksége,
    két byte hiba javításához  négy  byte  redundanciára  és  így  tovább.
    Mindazonáltal, ha a Reed-Solomon kódnak "megmondjuk", hol  helyezkedik
    el a hibás byte, akkor már egyetlen byte  redundancia  is  elegendő  a
    hibajavításhoz. Ha tehát a hiba pozícióját  valamely  más  mechanizmus
    révén derítjük fel, a Reed-Solomon kód kapacitása megkettőződik. A  4.
    ábrán  bemutatott  táblázatban  az  oszlopbéli   kódszavaknak   kettős
    funkciójuk van. Ha véletlenszerű hiba üti fel a fejét,  az  oszlopbéli
    kódszavak lokalizálják és korrigálják, úgyhogy de-interleaving után  a
    hiba  már  nem  áll  fenn.  Ha  viszont  burst-hiba  jelentkezik,   az
    oszlopbéli  kódszó  csak  azt  állapíthatja  meg,  hogy:  a   kódblokk
    helyreállíthatatlanul  tönkrement,  a  kódblokk  mindegyik  szimbóluma
    hibás. Ámde ez is információ:  hozzáadódik  a  memóriatömbhöz,  amikor
    visszajátszáskor az oszlopot előhívják.  Egy  komplett  oszlop  hibája
    tehát oly módon jelentkezik,  hogy  minden  egyes  sorban  egyedülálló
    hibák keletkeznek, de már mindegyik meg van jelölve  "jelzőzászlókkal"
    (jelzőbitekkel): "ez az adat  hibás!".  Minthogy  a  hiba  helyét  már
    tudjuk,  a  sorbéli  kódszavak  most  már   kétszeres   hatékonysággal
    működhetnek.  Amikor  a  kódok  a  fent  leírt  módon  keresztirányban
    "kommunikálnak", működésük eredményét szorzatkódnak nevezzük.


    

    5.  Bal  Páros/Jobb  Páratlan  interleaving memória. A bejövő mintákat
    magas byte (h) és alacsony byte (l) részekre vágják, és úgy írják be a
    memória  soraiba, hogy előbb a páros oszlopokat használják fel a 0-830
    és  a R 1-831, majd a páratlan oszlopokat a L 832-1438 és a R 833-1439
    számú  szimbólumok  számára.  A  44,1 kHz-es üzemmódban a minták száma
    1440 helyett csak 1323; ilyenkor kevesebb pozíciót töltenek ki.


        A   fejdob   egy   fordulata   alatt   szerzett   minták    kettős
    szorzatkód-blokkot képeznek, a két fejről egyet-egyet. A  fejdob  2000
    fordulatot tesz meg percenként, s minden fordulat nyomán csatornánként
    1440  mintát  kapunk  48kHz  mintavételi  frekvenciával.  (A   blokkok
    alacsonyabb mintavételkor is ugyanekkorák, csak  kevesebb  információt
    tartalmaznak.) A blokkokat egy 4 kilobyte-os memóriapár rendezi el 128
    oszlopba,  melyek  mindegyike  32  byte-os.  A  hibajavítás  8   bites
    szimbólumokkal dolgozik, mivel minden egyes minta  nagyobb  és  kisebb
    értékű byte-ra van osztva, és két helyet foglal el a memóriában. Az 5.
    ábra a két memória egyikét mutatja. A bejövő jelek  soronként  íródnak
    be a memóriába, kivéve a középső, 24 byte szélességű területet. A  RAM
    (félvezető memória) minden adatsorát a Reed-Solomon  dekóder  bemenete
    gyanánt használjék, a  kimenő  kód  számára.  A  dekóder  a  baloldali
    oszlopon lát munkához,  és  kiemel  egy-egy  byte-ot  minden  negyedik
    oszlopból, összesen 26-ot, a 124. oszloppal végezve a sort. A 26 byte,
    plusz 6 byte-nyi redundancia adja ki a 32 byte-os  kimenő  kódszót.  A
    redundáns byte-ok az 52., 56., 60. stb.  oszlop  tetején  helyezkednek
    el. A dekóder ezután másodszor is végigpásztázza a  memóriát,  most  a
    2-tól a 125. oszlopig, és ismét kiemel egy-egy byte-ot minden negyedik
    oszlopból. Újra 6 byte redundancia adódik hozzájuk, s ezeket  az  53.,
    57., 61. stb. oszlop tetején  helyezik  el.  Ez  a  folyamat  négyszer
    játszódik le a memória minden sorában, kivéve az utolsó 8  sort,  ahol
    csak kétszeri végigpásztázásra van szükség, ugyanis a  páratlan  számú
    oszlopok csak a 23. sorig  tartalmaznak  byte-mintákat.  Összesen  112
    külső kódszót produkálnak.

    

    6.  A  memória  oszlopainak kiolvasásakor belső kódszavak formálódnak.
    Először  az első két oszlop páros byte-jai képeznek egy kódszót, amely
    szinkronblokk  Is  egyben, aztán ugyanennek a két oszlopnak a páratlan
    byte-jaI  következnek.  Mlvel  az  oszlopok  száma  128,  ennyi lesz a
    szinkronblokkok száma Is egy-egy hangcsatornában.

    7. Ha véletlenszerű hiba adódik két csatorna-szimbólum találkozásánál,
    mindkettőt  tönkreteszi,  és  akár  16  bit  veszteséget is okozhat. A
    csíkon  belüli  interleaving  révén  ez  a hiba csupán egy-egy 8 bites
    szimbólumot rombol szét egy-egy kódszóban.


        Összeállítandó a felvételre szánt adatblokkokat, a  memóriát  most
    már oszloponként olvassák ki. Baloldalt felül kezdve, az  első  oszlop
    első 16 páros sorának byte-jait a második oszlop első 12 páros sorának
    byte-jai követik a belső dekóderre,  ahol  is  a  28  adat-byte-hoz  4
    byte-nyi redundanciát adva, a  32  byte  hosszúságú  belső  adatszóhoz
    jutnak. Ismét a 6. ábrára utalunk: ezt a  kódszót  el  lehet  helyezni
    egyetlen szinkron-blokkban a magnócsíkon.  A  második  szinkronblokkot
    úgy állítják össze, hogy  újra  végigpásztáznak  a  memória  első  két
    oszlopán, de most a páratlan számú sorokat olvassák. Ezt  az  eljárást
    követik kétoszloponként, amíg 128 blokkot fel nem írnak a szalagra.
        Lejátszáskor a  szinkronblokkban  a  véletlenszerű  és  bursthibák
    kombinációjára lehet  számítani.  A  7.  ábrán  a  véletlenszerű  hiba
    legkellemetlenebbik esetét mutatjuk be, amikor is a hiba éppen  a  két
    8/10  szimbólum  határára  esik,  és  mindkét  szimbólumot  károsítja.
    Tekintve, hogy  a  szinkronblokk  váltogatva  tartalmazza  két  oszlop
    szimbólumait, a hiba ilyenkor két  oszlop  szimpla  szimbólum-hibájává
    esik szét,  s  ezeket  könnyű  kijavítani.  Minthogy  mindegyik  belső
    kódszóban 4 byte redundancia van, ki lehet javítani egy vagy két  byte
    véletlenszerű  hibáját,  megakadályozva,  hogy  a  véletlenszerű  hiba
    csökkentse a külső kód  burst-hibajavításának  hatékonyságát.  Hogy  a
    belső kód mégis tévedjen, az igen kevéssé valószínű, ha  csak  szimpla
    hibáról van szó, de már valószínűbb, ha a  hiba  kettős.  Ha  pedig  a
    szinkronblokkon belül több mint két byte hibás,  a  belső  kód  csődöt
    mond, és már csak  annyit  tehet,  hogy  valamennyi  byte-ot  hibásnak
    nyilvánítja, "jelzőzászlókkal" (jelzőbitekkel) látva el  őket,  amikor
    belépnek a de-interleaving  memóriába.  De-interleaving  után  ezek  a
    jelzések már csak egyedi hibákat fognak indikálni számos külső kódban,
    és mindegyiken ott lesz a "jelzőzászló".  A  belső  kód  megóvására  a
    külső kód "mérlegelni fogja", hogy kapott-e zászlójeleket vagy sem. Ha
    két (vagy kevesebb) byte hibát észlel, a  külső  kód  kijavítja  őket,
    éspedig  megbízhatóan,  mert  a  külső  kód  detektáló  és  hibajavító
    kapacitása 3 byte-nyi, és soha sincs teljesen kihasználva. Ha a  külső
    kódszóban több mint 2 byte hibás, a korrekciós eljárás igénybe veszi a
    belső kódtól kapott jelzőzászlókat, és akár 6 byte hibát  is  javítani
    képes.
        A körmönfont interleavingeljárás  értelme  most  már  nyilvánvaló.
    Minthogy a külső kód négyutas interleavingnek van alávetve,  4  teljes
    szinkronblokk pusztulhat el, és a  külső  kódszónak  még  mindig  csak
    egyetlen byte-ja lesz hamis. Maga a külső kódszó pedig akár 6  byte-ot
    is korrigálni képes, következésképpen  még  a  4x6=24  szinkronblokkra
    kiterjedő burst-hibát is ki lehet javítani. Ekkora információmennyiség
    2,5 millimétert foglal el a  magnószalagon,  és  ez  nagyobb  terület,
    semhogy valamely szalagtörmelék-darabka ekkora "sátrat" képezhessen  a
    magnófej és a szalag között. Az ennél  nagyobb  burst-hibákat  viszont
    már csak interpolációval lehet közömbösíteni.