Hetedhéthatár



Hi-Fi News & Record Review 1988 július Az előző havi teszteken kiábrándítóan szerepelt néhány jónevű, középkategóriájú hangsugárzó. Martin Colloms jobbat és olcsóbbat ígért helyettük. Hát akkor kezdjük mindjárt ezzel, az ígéretes törpedobozok szemléjével. A legolcsóbb közöttük a Goodmans Maxamp (kivitelétől függően 70, illetve 100 font). A másik három, a Celestion DL4, a Mordaunt-Short MS25Ti2 és a Tannoy Eclipse egyaránt 120 fontba kerül. Egyik sem hibátlan, sőt, mindegyiknek vannak, hogyne volnának elég komoly fogyatékosságai is - mindazonáltal Colloms szívesebben hallgatna zenét velük, mint a múltkori, júniusi dobozokkal. Dávidok, egy Góliátok elleni sikeres csata után: Celestion DL4/II, Goodmans Maxamp, Mordaunt-Short MS25Ti/II és Tannoy Eclipse (HFN/RR július) Külön szót érdemel a Maxamp. Itt a "mezei", passzív változatát vizsgálják, a 70 fontosat. A 100 fontos kivitel aktív, amennyiben a sztereó pár egyikébe egy aprócska teljesítményfokozatot építettek. "Ha valaki most kezd hifizni, és CD-re áll rá (tehát nincs szüksége fono-előerősítőre), kézenfekvő alapberendezés mondjuk egy 160 fontos Philips ezüstlemezjátszó és a Maxamp: ezért az összesen 260 fontért már zenét lehet hallgatni." * Mi újság a stúdió-szakmában - ezt foglalja össze röviden Keith Spencer-Allen, a Studio Sound szerkesztője. Az év elején, a hangtechnikai szakma (Audio Engineering Society) idei, párizsi világtalálkozóján mindenki jelen volt, akinek köze van a műsorhordozókhoz, a hangfelvételekhez. Jelen volt, persze, az újságíró is, aki most számbaveszi, melyik médium milyen fejlődésnek néz elébe. Szót ejt egyebek között a Neumann-féle DMM-eljárásról, amellyel immár ezüstlemezt is lehet készíteni. A DMM a fekete lemez gyártásában is egyre nagyobb szerephez juthat, különösen, hogy a hagyományos lakklemezek gyártói egyre-másra "beadják az ipart". DAT-prognózis: a gépek már mindenütt jelen vannak, csak éppen nem lehet megvásárolni őket. Nagy érdeklődést keltett a Sony és a Casio hordozható DAT-magnója. (Ezeket, noha még nincsenek forgalomban, jelen számában már teszteli is a HFN/RR!) Egy kritikus pont a digitális technikában, amelyen a hangminőség gyakran elúszik: a szerkesztés, montírozás. Jelenleg csaknem mindenki a Sony DAE-1100-et használja - és bizony sokan panaszkodnak e korai szerkesztőgép hangminőségére, amely főleg akkor hagy kívánnivalókat maga után, ha a fő szintszabályzó nem 1:1 arányban adja tovább a feszültséget. Nos, a Sony most büszkén bemutatta az új, sokkal különb DAE-3000 editort. Igaz, e géppel párhuzamosan már nagyon komoly számítástechnikai eszközöket kell bevetni, de akkor lényegesen többet is produkál a szimpla szerkesztésnél. Például képes rá, hogy megváltoztassa a zene tempóját a hangmagasság módosítása nélkül, vagy megfordítva: megváltoztatja a hangmagasságot, anélkül, hogy a tempót megzavarná. "Ekkora hatalom, ha illetéktelen kezekbe jut, riasztó következményekkel járhat" - fűzi hozzá a Studio Sound szerkesztője. És végül úgy látszik, a profik is hajlandóak egy kicsit odafigyelni az audiofilekre. Ezzel nem az olyasfajta hírekre célzunk, mint például hogy a Mitsubishi új, X-86 típusjelű készüléke már 96kHz-es mintavétellel is működtethető. (Az eddigi, 48kHz-es mintavételi frekvenciát eddig sem csupán a háklis hallgatóság találta alacsonynak. Valószínűleg mindenki sejti, hogy ez kevés-csak az elektronikai eszközök eddig nem produkáltak többet.) Sokkal fontosabb ennél, mert szemléletváltozást takar, hogy a profi készülékek gyártói most már igyekeznek "tisztán tartani a műsorjel útját". Egyre többen keresik a jó kábeleket, köztük az LC-OFC anyagúakat, márpedig ez drága mulatság, hiszen egy keverőasztalban nem egy-két, hanem sok-sok száz méter kábel tekereg. Az alkatrészek minőségére is jobban ügyelnek. "Jó példa erre a Solid State Logic cég Series 4000G konzolja. Nem hiszem ugyan, hogy az SSL mérnökei az ellenállások szubjektív hangminőségét is megvizsgálták volna, tény azonban, hogy a régi konstrukciót teljesen megváltoztatták, és az új készüléknek sokkal szebb a hangja." * És hát akkor íme a két Walkman-méretű DAT-magnó: a Sony TCD-D10 és a Casio DA1. A neves hangmérnök, Tony Faulkner mutatja be őket. Műszaki adatokról fölösleges itt értekezni: a két DAT-Walkman alkalmas rá, hogy mesterszalagot készítsenek velük. A Casio 900, a Sony úgy 1500 fontba kerül (majd). Drága? A laikus zenebarátnak bizony az. De a hangmérnök tudja, hogy a Sony valóságos Olcsó János. Az analóg világ gyöngyszemei, az orsós, de miniatürizált Nagrák hatszor ennyibe kerülnek. Stúdióminőséget ígérő miniatűr DAT-magnók: Sony TCD-D10 és Casio DA1. (HFN/RR július) * Három új hangsugárzóállvány: a múltkor már említett RATA Torlyte (balzafából; az árát nem közlik), a Partington Dreadnought 2 (110, - üresen, 130 ha ki van öntve homok és ólom keverékével) és végül a legújabb Foundation, "Designer Series" fantázianévvel (300). Először mind a hármat LS3/5A-val, azaz a BBC-tervezte minidobozzal próbálják ki, és az alábbi ítéleteket hozzák: Legjobb hangminőség: Foundation Legjobb sztereofónia: Foundation "Legédesebb" középsáv: RATA vagy Partington Legzeneibb basszus: RATA Legszebb kinézet: Foundation Legjobb vétel: Partington Ha viszont az LS3/5A-ról átváltanak a Celestion SL600-as hangsugárzóra, akkor minden megváltozik, és a RATA lesz a nyerő. Wilson WATT-tal megint a Foundation nyer, de nyomában szorosan ott a Partington. Egyéb, hagyományosabb konstrukciókkal párosítva a Partington győzött, miáltal ez az állvány bizonyult a "leguniverzálisabbnak". * További tesztek. Mission Cyrus One, javított kiadásban (180); "annyira jól szól, mint egy 1987-es Cyrus Two". Kuzma Stabi/Stogi lemezjátszó futómű/hangkar (575/350); lapszemlénkben már régebben is szóba került ez a jugoszláv gyártmány. Rokonszenvvel írnak róla, de nem tartják összemérhetőnek az igazi nagyágyúkkal. AR/Rowen R-1 és R3 (1500 és 750), az Acoustic Research hangsugárzók svájci importőre tervezte őket, eredeti AR-hangszórókból. Meghökkentő, mennyire nem AR-esen szólnak. De szépen szólnak. Nestorovic Alpha-1 csöves monoblokk (4700 párja); a hónap ezoterikája. Extraklasszis, Ken Kessler szerint. TDL Reference nagyméretű labirintus-hangsugárzó (2590); szintén extraklasszis, szintén Kessler szerint. Jugoszláv roham a felső hifi-piac meghódítására: Kuzma Stabi/Stogi lemezjátszó-futómű/hangkar. (HFN/RR július) Az új Cyrus One, kívülről-belülről módosítva - és megdrágítva. (HFN/RR Július) Augusztus Ismét kisméretű, mindazonáltal már drágább (300) hangsugárzók: JBL L20t, SD Acoustics SD3 és végül, de nem utolsósorban a BBC-tervezte, immár klasszikus minimonitor, az LS3/5A. Az utóbbi típust, mint ismeretes, több cég is gyártja a BBC licence alapján; itt most a Harbeth gyártmányát tesztelik. Változatlanul igen jó véleménnyel vannak róla. Dicsérik a JBL-t is. Az SD3-mal viszont elégedetlenek. Az agyonverhetetlen BBC-modell, az LS3/5A, ezúttal a Harbeth cégtől. (HFN/RR augusztus) Hangdoboz-revü: JBL TLX7Gi, Castle Stirling, Tannoy M20 II Gold és B&W DM1800. (HFN/RR szeptember) * A Mission új CD-játszója, a PCM II (600) úgy van kiképezve, hogy külön tápegységgel ("PSX") is használni lehessen, akárcsak a már ismert Cyrus Two erősítőt. Valamivel jobban is szól ebben a párosításban, de a nyereség állítólag nem számottevő. (Fontos viszont - jegyzi meg Colloms - hogy a CD-játszó jelét ne aktív elektronikával, hanem passzív úton juttassák a teljesítményerősítőre. És még egy apróság: tovább javul a hangminőség, ha kikapcsoljuk a PCM II fluoreszcens kijelzőjét; ezen a gépen ezt is meg lehet csinálni.) * Ariston System: lemezjátszó ("Q-Deck"), erősítő, plusz hangsugárzók ("Image") összesen 500 fontért. Kétségtelenül sokkal jobb, mint egy hifi-torony - persze, az is igaz, hogy a tornyokban a fenti komponenseken kívül általában még kétkazettás deck, esetleg CD-játszó is van. Ízlésében angol, szolgáltatásaiban skót az Ariston hifiberendezése: a Q-Deck, az erősítő és az Image minidoboz. Viszont az erősítőhöz távvezérlőt is adnak! (HFN/RR augusztus) * További tesztek. Sony CDP-557ESD ezüstlemezjátszó (1000); nagyszerűen szól, de dinamikailag mégsem meggyőző. Acoustic Research CD-06 ezüstlemezjátszó (380); Philipsből csinálták, de minek. Cambridge Audio P55 erősítő (289); ebben az árkategóriában a legjobbak közé sorolandó. Monitor Audio R300/MD hangsugárzó (200); jólsikerült típus, az énekhangjait különösen dicsérik. "Cégünk reklámja": a Sony CDP 557ESD ezüstlemezjátszó. (HFN/RR augusztus, HFA augusztus) Egy civilizált JBL-hangsugárzó: JBL L20t. (HFN/RR augusztus) Állványimádás felsőfokon: Partington Dreadnought, RATA Torlyte és a Foundation Designer Series. (HFN/RR július) Szeptember Hamar körbeszáguldotta az audio-világot az a (rém?)hír, miszerint a Compact Disc bizony nem az örökkévalóság számára készült: az ezüstkorongok idő előtt tönkremennek. A Hi-Fi News & Record Review egy szerkesztői jegyzetben foglalkozik ezzel a jelenséggel, és a következőket tudja megállapítani. 1. Barry Fox a New Scientistben arról értekezett, hogy a Laser-Vision lemezek néha valóban elöregszenek. Oxidációs folyamatról van szó, amelynek során elbomlik a ragasztóréteg, amely a lemez két oldalát tartja össze. A CD-korongokat azonban nem fenyegeti ez a veszély, mert ezek más technológia szerint készülnek. 2. A Cambridge Audio cégnél Stan Curtis időről időre megmérte a kiesési hibákat a cég archívumának ezüstkorongjain. Azt tapasztalta, hogy a lemezek 95 százaléka 3 év után is kifogástalan. A hibás 5 százalék állapota a további két év folyamán rohamosan romlott. Curtis azonban nem talált "kritikus" márkát vagy gyártóüzemet. (Vagy legalábbis nem nevezte néven őket.) Barry Fox még visszatér erre a témára a novemberi lapszámban lásd ott, továbbá az Audio szemléjében Feldman cikkét. * Ben Duncan, a HFN/RR házikonstruktőre az aktív AMP-O1 után ezúttal egy passzív előerősítőt tervezett az öntevékeny olvasók számára. A PAS-01 mindössze 25 elektronikai alkatrészt tartalmaz - igaz, nem akármilyeneket. A készüléket kit-formában 85 fontért meg is lehet rendelni. * Az új Celestion-típuscsaládot mutatja be David Präkel: az SL6-ból SL6Si, az SL600-ból SL600Si lett (a módosítás elsősorban a keresztváltót érinti), és kihoztak egy nagyobb méretű, két mélyhangszóróval ellátott dobozt is SL12 néven. (A mélyhangszórói nem párhuzamosan vannak kötve: az egyik csak a legmélyebb tartományban dolgozik.) Egyik típus sem hoz szégyent a Celestion-re - de, ha jól vesszük ki, nem is fogja megnyerni azokat, akik nem szeretik a jellegzetes SL6-hangkaraktert (lásd HFM 14!). A Celestion új hangsugárzócsaládja. Álló sor: SL 12 és (középen) SL6Si, ülő sor: SL600Si. (HFN/RR szeptember) * További tesztek. Pink Triangle PIP II előerősítő (2670); extraklasszisnak mondják. Pioneer PD-91 ezüstlemezjátszó (800); műszakilag csaknem ugyanaz, mint a Sony 557, de isten tudja miért: nem szól olyan jól. További ezüstlemezjátszók: Sony CDP-227ESD (350); kitűnő, de nem éri el a 333-as típus minőségét. Technics SL-P990 (450); vegyes benyomások. Yamaha CD-X910 (700); hangminőségre ez a leggyengébb a három között. Hangsugárzók: B&W DM 1800 (450); kissé régi típusú, loudnesses. Castle Stirling (380); mérsékelt dicséret, a magassugárzójával nincsenek megelégedve. JBL TLX7Gi (230); jobb, mint várták, de nem lelkesednek érte. Tannoy M20 II Gold (200); jobb, de nem sokkal jobb az elődénél. Kettős kábelezéssel ajánlják. Hangszedők: Ortofon 540 (95) és Ortofon X5-MC (99); mindkettő átlagosan jó kritikát kap azzal, hogy az MC-típusnak melegebb, a másiknak hűvösebb a hangja. A Pink Triangle PIP előerősítő tápegysége: 6 darab 6 voltos elem. (HFN/RR szeptember) Október A PWB-jelenséget illetően a HFN/RR eddig a rossz lóra tett: minthogy nem ő fedezte fel a Varázslót, igyekezett bagatellizálni a jelentőségét, szkeptikus megjegyzéseket tett, illetve (még márciusban) közreadta Paul Millernek egy roppant szerencsétlen tanulmányát. Miller vegyileg elemezte a PWB-gyártmányokat, és nem talált bennük semmi különöset amin nem is lehet csodálkozni, ugyanis az elektrét nem kémiai, hanem fizikai jelenség... A brit sajtó demokratizmusát dicséri, hogy a szerkesztő most némi fanyalgással ugyan, de mégiscsak közreadja zenei rovatvezetőjének, Chris Breunignak a lehető leglelkesebb riportját arról, hogy a különféle PWB-eszközök mennyire megjavítják a Zenét. Breunig a Polarizátorral és a Spiratube-bal, a műanyag fóliákkal (s azok révén a "Töltéskötéssel"), a csipeszekkel és a lemez-fedőkorongokkal kísérletezik (lásd cikkünket a lap elején), és mindet rendkívül hatékonynak találja. Arról is beszámol, hogy Peter Belt kölcsönadta neki a legújabb varázseszköz prototípusát. Ez egy pisztolyforma alkalmatosság (vigyázat! nem Zerostat!), amellyel ha a zeneszobában és a szomszéd szobában lefelé vagy vízszintesen lövöldözünk, kifejezetten elronthatjuk a hangminőséget, viszont felfelé lövöldözve két-háromszorta többet javítunk, mint bármely eddigi varázslattal... (Hogy a PWB-effektusra, valamint a brit sajtó demokratizmusára később ne kelljen visszatérnünk, itt mondjuk el, hogy a Beltbarát Hi-Fi Answersben meg P. Turner vallja be, hogy eltérően a többiektől, ő bizony képtelen kihallani a PWB-eszközök auditív hatását. Kézenfekvő javaslatunk: a HFN/RR-nek el kéne cserélnie Breunigot Turnerre, és akkor ismét tisztán látjuk a frontokat.) * "Kedves Gyerekek! Bizonyára találtok otthon egy-két kisebbfajta atomreaktort, amit a szüleitek már nem használnak..." Az ismeretterjesztő irodalomnak (á la Öveges professzor) ez a paródiája jut az eszünkbe, olvasván Ole Thofte cikkét arról, hogyan építsünk könnyen és gyorsan szélessávú, kétutas ribbon-hangsugárzót. Építsünk könnyen, gyorsan szélessávú ribbonsugárzót...? (HFN/RR október) Kellékek: stroncium-ferrit mágnesdarabkák, alumínium-, valamint műanyagfólia, perforált acéllap, pozdorjalemez. Ezt a cikket egyébként először a dán High Fidelity, majd két amerikai újság is közölte, és a szerző azt állítja, hogy a feladat sokkal könnyebb, mint amilyennek látszik. Ami bennünket illet: mi nem vágnánk bele. * A hangsugárzó-konstruktőröket időről időre megkísérti a koncentrikus kivitelű, dohogót és csipogót egyesítő hangszóró eszméje. Most a KEF cég állt vele elő. Új hangszórótípusa, az Uni-Q abban különbözik a Tannoy-féle Dual-Concentrictől, hogy a mélyhangszóró közepébe épített csipogó nem tölcséres, hanem csak szimpla dóm, fázisát tekintve azonban össze van hangolva a mélyhangszóróval. A két első doboztípus, amely már az "Uni-Q" hangszórót tartalmazza, a miniatűr C35, illetve a kétszerte nagyobb (és egy további mélyhangszóróval ellátott) C75. Martin Colloms meghajtja az elismerés zászlaját a KEF-konstruktőrök műszaki tudása előtt - mindazonáltal egyáltalán nincs elragadtatva az új hangsugárzók hangminőségétől: basszusuk száraz, dinamikájuk erőtlen, sztereofóniájuk szűk. A koncentrikus hangszóróval ellátott új KEF-dobozok, a C35 és a C75. A metszetkép a hangszóró felépítését mutatja. A keresztváltót ráépítik a motorra. (HFN/RR október) * Öt új CD-játszó sorakozik fel a HFN/RR szakírói és az olvasóközönség előtt: Denon DCD 610 (230), Marantz CD65/IISE (300), Onkyo DCX-2500 (200), Rotel RCD 820B (240), Sansui CD-X501i (300), viszonylag homogén mezőny, érdemes megjelölni benne a legjobbat, a Best Buy-t. Colloms a Marantznak adja a pálmát, szerinte a CD65/IISE az új referencia-készülék ebben az árkategóriában. * További tesztek. Stax Lambda Pro II fejhallgató (elektroncsöves tápegységgel 470+900 font); Ken Kessler szerint fenomenális. Rowland Research Complement MC-hangszedő (2250); nem kommentáljuk. Deltec DSP-50S/DPA-50S elő/végerősítő. (675/825); alulárazott High-End készülékek, valódi óriásölők. Matisse Reference előerősítő (3000); klasszikus "csöves" hang. A Harmadév Hirdetése: Nakamichi teljesítményerősítő. (HFN/RR október) November Barry Fox a Technológia rovatban a CD-korongokat fenyegető (állítólagos) kórról elmélkedik. "Még mielőtt a legelső CD-t eladták volna, a mérnökök már érezték a lelkük mélyén, hogy előbb-utóbb gondjaik lesznek. Csak hát a CD-gyártó üzemeknek (amelyek alig valamivel zárkózottabbak az amerikai titkosszolgálatnál), nem volt kedvük meghallgatni a felmerülő kérdéseket még kevésbé az esetleges válaszokat. Nos, a léggömb kipukkadt... a lemezgyárak szerencséjére viszonylag hamar. Mert (a brit szakemberek becslése szerint) az idén 550 millió Compact Disc-et adnak el világszerte, jövőre pedig már 760 milliót; ez év végéig mintegy 80-ra nő a CD-gyártó üzemek száma, és kapacitásuk eléri az évenkénti 900 millió darabot..." "A CD kereskedelmi ereje hihetetlenül nagy hibatűrő képességében rejlik. A legtöbb CD tele van szeplőkkel, parányi lyukakkal, sőt, nagyobbakkal is; ezeket mind megláthatjuk, ha a korongot a fény felé fordítjuk. Mégis, ellentétben az LP-vel és a szintén analóg jelet szolgáltató LaserVision videolemezzel, a CD kifogástalanul működik - mindaddig, amíg a hibák annyira el nem szaporodnak, hogy a gép végül már nem hajlandó lejátszani a lemezt. De ebben az erényében rejlik a CD gyöngéje is: elrejti nemcsak a gyártási hibákat, hanem az anyag elöregedésének jeleit is." "Hála a legutóbbi hecckampánynak, most már - anyagfárasztási kísérletek nyomán - tudjuk, hogy az aranylemezek tovább tartanak az alumíniumnál, és hogy bizonyos alumínium lemezek tovább tartanak a többinél. Amit nem tudunk, s amit az iparnak kell felderítenie: milyen mértékben korrelálnak ezek a fárasztópróbák azokkal a viszontagságokkal, amelyeknek a CD-korong az autóban, a fűtőtestek közelében, a padlásszobában stb. van kitéve." "Hála a hecckampánynak, most már azt is tudjuk, hogy a CD-gyártás során a lakkozás és a feliratkészítés is kritikus lehet." "Mindeddig csak arról szól a hírharsona, hogy veszélyben van a műsorhordozó CD. Pedig ennél a médiumnál sokkal nagyobb jelentősége van a számítástechnikában adattárolásra használatos CD-nek. Egyetlen ötcollos CD 600 Mbyte adatot tárol, ez megfelel egy teljes könyvespolcnyi lexikonnak. Rossz rágondolni, mi történik, ha ezek a CD-ROM-ok egyszercsak értéküket vesztik..." "Az első riasztó hírek nyomán a japán Matsushita máris kísérletezni kezdett különféle borítóanyagokkal: arannyal, ezüsttel, nikkellel, platinával, hogy CD-korongjainak hosszú élete legyen itt e Földön. Számos lemezgyár, például a Mobile Fidelity, aranyborítású CD-t árusít Japánban és az USA-ban." "A Brit Könyvtár kutatási részlege a Plasmon-féle, a CD-hez hasonló optikai lemezt választotta archiválás céljára, ezt a típust tehát beható vizsgálatnak veti alá. A vizsgálati berendezés már áll. A brit hanglemezipar nemrég felvette a kapcsolatot a könyvtári szakemberekkel, hogy a tesztet a műsorhordozó CD-re is kiterjesszék. * Riport az októberi Penta Show-ról, (jelenleg) a legnagyobb brit hifi-kiállításról, amelynek szponzora éppen a Hi-Fi News & Record Review. A HFN/RR maga is tartott bemutatókat. Az egyiken a kettős kábelezés, valamint a kettős erősítés (multiamplifikálás) előnyeit demonstrálták, a másikon pedig - az erősítő torzítási karakterét változtatva - ismételten bebizonyították ama régi tétel igazságát, miszerint az emberi fül jobban elviseli az erősítőtorzítás páros számú harmonikus összetevőit, mint a páratlanokat még ha az utóbbiak szintje alacsonyabb is. A riport azt a benyomást kelti bennünk, hogy a Penta Show a legjobb értelemben vett hifi-kiállítás, amely tág teret nyit a "High End" készülékeknek és az olcsó, de nívós gépeknek egyaránt. Felsorolni a márkákat és a típusszámokat itt nagyon száraz mulatság volna. Mi nyilván arra sem volnánk képesek, hogy az adathalmazból kiragadjuk a riport legérdekesebb motívumait - szerencsére Ken Kessler megteszi helyettünk, felsorolva, mi volt számára igazán emlékezetes. Mindenekelőtt a Roksan cég terme. A közép-keleti illetőségű cég igazi atmoszférát teremtett, muzeális kövületekkel a la Tigris/Eufrátesz, amelyek között kitűnően érvényesültek a Roksan modern formatervű készülékei. "Oázis a szemnek és a fülnek." A lemezjátszók közül Kessler előbb az Oxford Acoustics új Crystal-ját emeli ki, mint a legizgalmasabb, legtöbb vitát kavaró konstrukciót, de van néhány dicsérő szava az Oracle Alexandráról is. Ígéretes produktum a Marantz CD 12 ezüstlemezjátszó, amelyből csupán 500 számozott példányt adnak ki. A hagyományos hanglemezt lézersugárral letapogató Finial lemezjátszó még mindig nem érkezett meg, de a kiállításon bejelentették, hogy Kaliforniában éppen most hozzák forgalomba, és jövő áprilisig már Angliában is kapható lesz. Kessler további lelkendezései főleg elektroncsöves erősítőknek szólnak (Cadence, Audion, Beard és természetesen Audio Research). A dogmák csődöt mondanak? Újra és újra az Oxford Crystal, az Air Tangent lineáris, légpárnás hangkarral - itt a HFA augusztusi címlapjáról. A részletfotókon a 15 kilós tányér és az alumínium-plexi szendvicsből készült szubsasszi, valamint a Papst motort vezérlő elektronika. Hangulat, stílus, atmoszféra - a Roksan bemutatószobája a londoni Penta Show-n. (HFN/RR november) * A Philips új CD-játszóit teszteli Martin Colloms. A kis CD 582 (200) állítólag nagyszerű kis masina, a CD 782 (250) inkább csak átlagos. A harmadik gép, a CDV 475, mint típusjele is mutatja, már CDV-korongokat is fogad, tehát olyan lemezeket, amelyek hangot és képet rögzítenek. Nívós, átlagos minőségű CD-játszónak felel meg, "amely úgy 200 fontot érhet; ha kiegészítenénk egy 300 fontsterlinges képlemezjátszóval, 500 fontot költenénk rá - és éppen ennyibe is kerül". Colloms még elejt egy megjegyzést arról, hogy a video mennyire nem illeszkedik be egy komoly audió-rendszerbe (a kép csupán silány illusztrációja annak, amit hallunk), majd Trevor Butler veszi át a szót és a CDV 475-öt. Ő is oda lyukad ki, hogy a képminőség - amely nagyjából olyan, mint a jelenlegi képmagnóké - túlságosan gyatra ahhoz, hogysem összhangba hozhassuk a hifivel. A kép megöli az illúziót, amelyet a hang teremtene. A két jobboldali gép csak ezüst-, a baloldali már aranylemezt is játszik. A Philips új CD- és CDV-játszói közül a novemberi HFN/RR-ben igen jó kritikát kap a CD 582. A kombi játszók egyébként (a Pioneer CL-D1200 és most a Philips gépe) háromféle lemezméretet fogadnak. A 12cm átmérőjű, csak az egyik oldalán használatos korong 6 perc kép+hangot és 20 perc kép nélküli hangot tárol. (A szokványos ezüstlemez műsora, mint ismeretes, úgy 74 percre terjed ki, sztereóban. Monóban nyilván kétszerte hosszabb lehet.) A 20cm átmérőjű CDV kétoldalas, oldalanként 20 perc kép+hanggal, a 30cm-es CDV pedig oldalanként 1 órányi műsort rögzít. Az utóbbinak az ára 20 fontnál kezdődik. A popzene olcsóbb, a klasszikus drágább. * Minden bizonnyal méltó a magyar olvasó érdeklődésére is Paul Miller erősítő-revüje, amelyben 160-220 fontsterlinges gépeket hasonlítanak össze - a mezőny fölöttébb egynemű, és még éppen "lőtávolba" esik. A versenyzők: Cambridge P40, Creek CAS 4040, Marantz PM-45, QED A240SA, Rotel RA-840BX3 és Technics SU-V450. A Cambridge igen jó CD-n (azaz vonal bemenetről), MM-ről már kissé gyengébb, az MC-bemenete méginkább az. A Creek, ha jól értjük, kissé erőszakos, közönséges. A Marantz csak közepes ugyan, de Philips-típusú CD-játszóval kitesz magáért. A QED főleg a fono-bemenetéről jeleskedik. A Rotel precízen, szárazon, kissé laposan szól, jobb is, rosszabb is a régebbi 820-as szériánál. Végül a Technics ha felülmúlja is a szokványos japán dömping-hifit, még mindig csak a műszaki paramétereivel tüntet: nincs egyénisége, nem tud felnőni a csoport többi tagjához. * Ugyanebbe az árkategóriába esik az a 4 hangsugárzó is, amelyet Martin Colloms vesz a gondjaiba: B&W 560, Celestion DL6 II, Tannoy Mercury II és Wharfedale 507 II. A B&W csalódást kelt "dobozos", "papírkónuszos" hangszínezetével. A Celestion tisztán, lágyan szól, a középhangjai kissé döglöttek, az összkép mindazonáltal kellemes. A Tannoy dieséretet kap: hibái elviselhetőek, a hangképe eleven, zenei. A Wharfedale sem rossz, de nem ér meg egy misét. Egy bevált konstrukció: Tannoy Mercury II. (HFN/RR november) * Különleges mini-hangsugárzókról áradozik Ken Kessler. Az Alexander 514 (120) mérete 112x97x222 milliméter, van benne egy 10 centi átmérőjű papírhangszóró, egy dóm és úgyszólván semmi keresztváltó; a 40 fonttal drágább 566-os típus is ugyanezt tartalmazza, csak a köbtartalma nagyobb. És ezek az olcsó zsebdobozok ki tudnak szolgálni igen komoly hifi-berendezéseket is! Sőt: inkább az a bajuk, hogy nagyon is kényesek rá, hogy a "front end", amelyről hajtják őket, nívós legyen. Az Alexander mini-, illetve törpedoboz hangszórói kisebbek a Compact Discnél. (HFN/RR szeptember) * A SLÁGERLISTA (A Hi-Fi Answers tippjei 1988 novemberében) A Hi-Fi Answers havonta közzéteszi mindenkori tipp-listáját. Alább az 1988 novemberi vásárlási javaslatokat foglaljuk össze. A HFA szakírói készülékcsoportonként, az olcsóbbtól a drágább felé haladva sorolják fel a "Best Buy"-okat. Ajánlataikat egy-egy rövidteszttel indokolják, mi ezekből csak egy-két mondatot ragadunk ki (vagy teszünk hozzá). Az árakat természetesen fontban kell érteni. Vigyázat: maga a Tipp csak ritkán, a gépek ára viszont annál gyakrabban változik! Lemezjátszó-futóművek Rega Planar 2/3 (az RB 250, illetve RB 300 hangkarral 135/188). Kitűnő színpad és dinamika, de mindkét gépnek rezgésmentes környezetre van szüksége. Ariston Q-deck (hangkarral 149). Automata (!), beépített OM-10 hangszedővel. Systemdek IIX (Linn Basic LVX Plus hangkarral 144). A középkategória egyik sztárja: széphangú és megbízható. Manticore Mantra (Rega RB 250-nel 265). A szegény ember Linnje. Linn Axis (Basic LVX Plus hangkarral 345). A szegény ember másik Linnje. Elite (Townshend) Rock (450). Ellentmondásos; vitatkoznak fölötte, de sokan nagyon szeretik. Linn LP12 (509). Nem látszanak rajta az évek. Pink Triangle PT TOO (650). Számos javítás után. Roksan Xerxes (595). Az első gép, amely megtörte a Linn egyeduralmát. Hangkarok Rega RB300 (90). Bármely hangszedőhöz ajánlják, de nem mindegyik futóműhöz. Linn LV-X/LV-X Plus (115/129). Az árában már egy olcsó hangszedő is benne van (bizonyítandó, hogy mire képes egy igazán jó kar - de ezt már mi tettük hozzá). Alphason Xenon (210). Még nem klasszis, de már elég drága - ezen a senkiföldjén ez a kar a legjobb. Alphason HR-100S (359). Titáncsőből van hajlítva. Hűvös, precíz hang. Linn Ittok (429). A HFM-ben fölösleges bemutatni. Zeta 2 (459). Különlegesen erőteljes basszus. Többféle kábelezéssel árulják. Mission Mechanik (699). Egyetlen alumíniumdarabból esztergálták-marták-gyalulták. Tiszta, precíz, testes hangzás, egyike a legjobbaknak. Hangszedők Audio-Technica AT95E (17). Az óriásölő. Nagaoka MP 10SB (40). Angliában modifikált típus. Élénk középtartomány. Linn K-9 (69). Minden hanglemezen egyformán jól szól, megközelíti a drága MC-ket. RATA RP70/RP70vdH (77/99). A Goldring Epic modifikációja. Goldring Eroica (95). Finom, civilizált hang. Kétféle változat (alacsony, illetve magas kimenetű). Audio-Technica AT-F3/ AT-F5 (70/100). A legjobb "büdzsé-MC"; némi gyengeség itt-ott, de remek sztereó kép. A két modell közötti árdifferencia reális. Kiseki Purpleheart Sapphire (695). Nem fűzünk hozzá kommentárt. Ortofon MC3000 (800). Lásd Mozaik 3: "Kontrapunkt". CD-játszók Marantz CD75 (300). Mindaz, amit a Philips tud, meg amit a Marantz hozzáad. Denon DCD-1500/II (500). Dús basszus, "atmoszféra". Kenwood DP-1100SG (500). A drágább DP-3300-at visszavonták, most ez a gép lett a "vezérmodell". Sony CD-P333ES (550). A Philips 16-bit-négyszeres-túlmintavételezésű IC-vel, de a Sony saját szűrőjével. Marantz CD94 (800). Természetes, zenei, részletező. Tovább javítható a CDA94 típusjelű külső D/A konverterrel, még egyszer ennyiért. Pioneer PD91 (800). Ez már 18-bit-nyolcszoros-túlmmtavételezésű. De egyébként is jól sikerült gép. Integrált erősítők NAD 3020e (120). Megint ő a Menő Manó, de nem versenytárs nélkül (Denon PMA-250, mint kérdőjel). Még inkább ajánlják az új 3220PE-t, de az 20 fonttal drágább. Kenwood KA550D/KA660D (130/160). Mindkettő "maximális információra" törekszik - vagyis egy kicsit túl élénk hangú. A&R Arcam Alpha Plus 150). Jobb basszussal, mint az előző változata. QED A240 CD/SA (150/200). Az utóbbi változat MC-bemenettel. Marantz PM45 (200). Annyira jó, mint a brit erősítők - de nagyobb a teljesítménye - és nem a "minimálkoncepció" szülötte. Musical Fidelity A1 (270). Igazi A-osztályú - és forró. Myst TMA3 (290). Minimálkoncepció alapján, és nagyon jól van megépítve. Musical Fidelity B200 (300). Igazi audiofil-középkategória. Minimál-koncepció. Musical Fidelity A100 (459). A szegény ember ARC-je. Marantz PM94 (1000). Nagy teljesítmény. Elő-végfokok Audiolab 8000C/P (765). Semleges hangkép, kitűnő színpad és dinamika. DNM Series 3 (csak előfok, 1000-1800). Brit terv, svájci kivitel. DNM GEM (850). Rendkívüli "felbontóképesség", de csak 30 watt csatornánként. Krell KSA50 (2800). 1982 óta referencia a brit piacon. Hangsugárzók (páronként) Wharfedale Delta 30 (80). Lényegesen jobb a Diamondnál. Goodmans Maxim 2 (80). Semleges hangkép, valamivel kifinomultabb az első változatnál. Heybrook Point Five (129). Artikulált középtartomány, kellemes basszus, kitűnő sztereofónia. Tannoy Mercury II (150). Minden rendszerhez és zenéhez jól illeszkedik. Heybrook HB1 (a már módosított típus, 189). "Egyike az igazán bevált konstrukcióknak. Művészi kompromisszum. Basszusban némileg szegény, a treble enyhén grízes, de a középsáv mesteri." A&R Arcam Two Plus (250). Kitűnő mélyek, civilizált hang. Monitor Audio R352 (250). Katonás, kontrollált, kicsit száraz, precíz. Metáldómos, "MD" jelű változata 50 fonttal drágább. Monitor Audio R852/MD (350). Az egyik legjobb metáldómmal. Musical Fidelity MC4 (500). Lehetne több basszusa, de nagyon civilizált. Ezt is a HB1S állvánnyal ajánlják. Spica TC-50 (595). Az amerikai audiofilek egyik kedvence, a térhatása szinte hihetetlen. Yamaha NS1000M (900). Monitor-minőség: semleges, tiszta, artikulált. SD Acoustics SD-1 (1150). Nem teljesen semleges, de mindenfajta zenén kitűnő. Quad ESL-63 (1460). Versenytársai 2-3000 fontba kerülnek. Apogee Caliper (2550). Csaknem eléri a drágább Duetta és a Scintilla minőségét. Rossz hatásfokú. Kettős kábelezés elengedhetetlen. * HFA 1988 július Tesztek. Krell KSA-80 teljesítményerősítő (2800); igazi Krell, igazi klasszis, de valahogy túl precíz. Nem eléggé romantikus. Audio Electronics TC-10 hangsugárzó (700); újabb kísérlet a "dual concentric" hangszóróval, a la Tannoy. A hangja? "Nem nekem való" - mondja Jimmy Hughes. Pioneer F-91 tuner (350); a Pioneertradíció jegyében fogant készülék, jobb az előző generációnál, és az elit csoportba tartozik - mely csoportot mindazonáltal megelőzik az "egzotikus", nagymenő tunerek. "Arra tökéletesen elegendő, hogy kimutassa a BBC és a többi rádióállomás összes műsorának (bőséges) hibáját." Sonus Faber Electa hangsugárzó (1200); megint egy drága törpedoboz, ezúttal Itáliából. Elismerően írnak róla. Kettős kábelezéssel különösen jól szól. Sumo Athena előerősítő (600); ennek is a vonalbemenete a jobb, a fono-fokozata gyengébb. Celestion DL4/II és DL8/II (120/200); dicsérik, de nem mondják, mihez képest. Metáldóm immár tömeggyártásban, de papírmembrános dohogóval párosítva - vigyázat, ezek a Celestion-ök nem SL6-osok! A kisebbik mindenesetre jobban megéri a pénzt. Mission Cyrus One, módosítva (180); teltebben, tömörebben szól a régi változatnál, dehát drágább is nála. Augusztus A címlapon a Crystal lemezjátszó (az Oxford Acoustics gyártmánya) az Amerikából importált Airtangent hangkar legújabb változatával. Ezt a kombinációt néhány hónappal ezelőtt már tesztelték, de most ismét előveszik, feltehetőleg azért, mert sehogyan sem fér a fejükbe, mitől szól olyan jól, amikor pedig egyáltalán nem azokat a konstrukciós elveket követi, amelyeket oly fölényesen és megfellebbezhetetlenül kodifikáltak az eddig széphangúnak ismert lemezjátszók (Linn Sondek, Roksan Xerxes stb.) tervezői. Először is, nincs rugókra függesztve. Másodszor, hatalmas tömegű tányérja van: egy 15 kilós plexi-foszfor-bronz szendvics. Harmadszor: a szubsasszija is nagytömegű (figyeld, hogy nem rugókon áll, hanem három tüskén!). Negyedszer: a talapzata, amellyel már eleve egybeépítették, homokkal van kiöntve. Ötödször: a hangkar csapágyazása (hagyományos értelemben véve) a legkevésbé sem "merev", hiszen ez a hangkar légpárnán úszik. "Nem szolgálhatok semmiféle modellel arranézve, hogy lehet, hogy ez a rendszer egyáltalán működik" - ismeri be Alvin Gold. Ennek ellenére, ez a 2000+2000 fontsterlinges lemezjátszó minden kétséget kizáróan extraklasszis. A magunk részéről egyre biztosabbak vagyunk benne, hogy a lemezjátszó-konstruktőrök egyetlen szlogenjét sem szabad készpénznek venni. Túlontúl sok a sikeres recept. ("A piactérre sokféle úton el lehet jutni", Sólymos Antal kedvenc mondása szerint. A szerk.) * További tesztek. Kenwood DP-1100SG CD-játszó (450); lényegében véve ugyanolyan jó, mint az eddigi csúcsmodell, a 150 fonttal drágább 3300D. Sony CDP-557ESD CD-játszó (1000); nagyszerű gép ("habár messze nem szól olyan jól, mint egy PWB-eszközökkel kezelt olcsó Yamaha" - teszi hozzá a makacs Jimmy Hughes). NVA AP30 erősítő (290); olyan, mintha a konyhaasztalon tervezték volna, de állítólag nagyon szépen szól. Creek CAS 4040S2 erősítő (160); jobb az elődeinél és a Rotel RA-820BX3-nál. Rowen Research R-1&1 hangsugárzó (1500); AR-hangszórókból építi az AR svájci importőre. Nem AR-karakterű hang, mások az erényei és a hibái. Bőven vannak hibái. Szeptember "Lemeztisztító folyadékokkal szemben három fő követelményt kell állítanunk: ne hagyjanak foltot a lemezen, csökkentsék a lemezzajt, javítsanak a hangminőségen." Jimmy Hughes az utóbbi két évben sokat kísérletezgetett a különféle kenceficékkel, és némelyiknek lelkes hívévé szegődött. Jó véleménnyel van a Hunt P2-ről és a Cantorion Discrex-ről, s különösen a legújabbról, az Amerikából importált LAST-ról. Ez utóbbit kissé körülményes használni, a LAST ugyanis háromféle folyadékból áll (One, Two, Three) - igaz, a harmadikat inkább csak az erősen elpiszkolódott lemezeken kell bevetni. Félreértések elkerülése végett ezek a lemeztisztító szerek azonnal felszáradnak, játék közben a hanglemez már nem nedves. Tehát szó sincs nedvesen játszásról á la LencoClean. * Tesztek. A&R Arcam Delta 60 erősítő (250); túlságosan műszaki hangja van ("jellegzetes, régi vágású, nagy visszacsatolású, sok-sok nullával a torzítási táblázatban"). A&R Arcam Delta Black Box D/A átalakító olyan CD-játszókhoz, amelyeknek van digitális kimenetük (250); az olcsó gépeket felviszi a középkategóriába vagy még afölé is. Pioneer PD-91 ezüstlemezjátszó (800); itt jobb osztályzatot kap, mint a HFN/RR-ben, Acoustic Research CD-06 ezüstlemezjátszó (350); jó - ha nem is lelkes - kritikát kap. Spica TC-50SE és TC-50SEX hangsugárzók (795/895); a nagysikerű TC-50 javított változatai. A módosítás elsősorban a keresztváltót érinti, a "SEX" betűjelű modellből még ki is emelték ezt a részegységet. A hang folyvást javul - sajnos, az ár túl progresszíven emelkedik. Musical Fidelity Reference 2 hangsugárzó (200); ha jól értjük, főleg az MF saját erősítőivel szól jól. Goldring Epic II hangszedő (22); Dual lemezjátszóban sokat javít az Ortofon OM10-hez képest, és legalább annyira jó, mint az Audio-Technica AT-95E, mely utóbbi egy kissé "fényesebb" hangzású, az Epic viszont testesebb, színdúsabb, kifinomultabb. Kiseki Blackheart hangszedő (1600); elsőrangú, de riasztóan drága. A megbízható A&R cég új Delta 60 erősítője. (HFA szeptember) Október Jelentés a hanglemezpiacról. A popzenében még mindig az LP dominál, a klasszikus zene híveit viszont egyre kevesebb fekete lemez várja a bolti polcokon. A katalógus rohamosan szűkül. A Deutsche Grammophon 1989. január 1-től az új termést már csak az új formátumban jelenteti meg - és példáját bizonyára sokan követik majd. A CD ára Angliában ma még 10 font fölött van, 9,5-10 fontért adják a már nem teljesárúakat és 8-ért a "mid-price", azaz közép-árkategóriájú ezüstlemezeket (régebbi sorozatok, analóg felvételek stb.)-ez bizony már LP-ár! Igaz: a teljesértékű LP-újdonság ára. Az is igaz viszont, hogy LP-gyártásra most már csak kicsiny üzemek állnak rá. Ők audiofil minőséget ígérnek, de magasabb árat is követelnek érte. Szóval: még egy kis türelmet, és a CD lesz az olcsóbbik médium... * Aranycsipogó aranyfülűeknek. A Monitor Audio 852/GMD hangsugárzó (450), dómsugárzójának membránja fémből készült, méghozzá nemesfémből: aranyból. Persze, nem aranyfóliából húzták. Galván-eljárással vitték fel az aranyat a műanyag hordozórétegre. David Präkel szerint maga a csipogó nagyszerű, csak az a baj, hogy túl gyors a rendszer többi részéhez képest. Amit egyébként már mások is felróttak a modern, fém-dómos hangsugárzóknak. Fémdómok után nemesfém dóm: aranyozott membrán a Monitor Audio MA 852 csipogóján. (HFA október) A csipogó még mindig nem illeszkedik eléggé a rendszerhez. Az új Heybrook-széria első darabja, a HB200. (HFA november) * Megint egy digitális erősítő, abban az értelemben, hogy D/A konvertert is tartalmaz, a CD-játszók számára: a Technics SU-A60/SE-A50 elő/végfok (400/400). Alvin Gold fanyalog tőle. Az erősítővel sincs megelégedve, ami pedig az előerősítőbe épített átalakítót illeti, ez csak a gyöngébb CD-játszókon segít, a nívósabbakon már csak rontani tud. Gold úgy véli, hogy az átalakítónak, ha egyszer már kiemelték a CD-játszóból, nem az erősítőben, hanem egy külön dobozban van a helye (amilyen az A&R Arcam Black Box). * A NAD 3300 erősítőt (400), és a NAD 4300 tunert (433) próbálgatja Jimmy Hughes. Mind a kettőt dicséri: "egy jó erősítő - és egy kitűnő tuner". Az utóbbi állítólag szebben szól, mint a valamikori extraklasszis Yamaha CT-7000! * További tesztek. Citation 25 előerősítő (500); rengeteg kommersz szolgáltatást nyújt, de végül is kellemes hangú masina. Canton CT 120 hangsugárzó (1990); amikor valamit nem szidunk, de megdicsérni sem szeretnénk, azt mondjuk rá: "érdekes". A Cantonra is ezt mondják. Wharfedale 505 hangsugárzó (170); ennyiért nem tudnak (vagy nem akarnak) jobbat említeni. Marantz PM-25 erősítő (125); nem egy nagy szám, de soha rosszabbat. Linn K5 hangszedő (30); ez is az Audio-Technicától való, mint a többi Linn. Dicsérik. Ma már szokatlan az ennyire sok szolgáltatás az előerősítőkön. Harman/Kardon Citation 25. (HFA október) A renegát Amstrad 60 centi átmérőjű parabolaantennája, a beltéri egységgel. Újabb pofon a szabványosításnak? (HFA november) November Miközben az Angliában népszerű kit-erősítőt, az Audiokits PE 30+30-at korszerűsítgeti, Julian Coleman felfedezi magának a "négyvezetékes" rendszert, amelyről egy időben Olvasóink vitatkoztak egymással a Hangszerviz hasábjain. Arról van szó, hogy egy második vezetékpár révén a hangsugárzót mintegy be lehet iktatni az erősítő visszacsatolási körébe, miáltal az erősítő most már nemcsak a saját hibáit, de a hangszórókban keletkező nonlinearitásokat is kijavítja. Coleman feltétlenül előnyösnek ítéli ezt a technikát, felhívja azonban a figyelmet a veszélyekre is. Például, ha a rendszer nincs tökéletesen beállítva, az erősítő szétlőheti a csipogót. * Ha már bennünket, kelet-európaiakat is ennyire izgat a műholdas tv-adás, a DBS (lásd "Égi jelek", Mozaik 5.), mennyivel inkább aktuális lehet ez a téma a nyugatiak számára! Mint minden új médium, a DBS is tömegével veti fel a problémákat - amelyek aztán további problémákat fiadzanak. Andy Benham (miután megfutja az úgyszólván kötelező tiszteletkört a scifi-író tudós A. C. Clarke előtt, aki 40 évvel ezelőtt elsőnek vetette fel a közvetlensugárzó műholdas tévéadás gondolatát), helyzetképet ad, majd összefoglalja, mire számíthat a brit nézőközönség a jövőben. Önmagában véve, a műholdas tv-közvetítés korántsem új. Tehát mindazok, akik kábeltévét néznek, az űrből kapják a képet és a hangot, de persze egy földi professzionális közvetítőállomástól. Bárki, akinek van 1000 fontja a parabolaantennára, megkéri a felállítási engedélyt és kiad további 400 fontot a parabolatányér installálására, "hazaviheti" magának az égi jeleket. Mivel azonban a költségek igen nagyok (a parabolatányér nemkülönben!), egyelőre még kevés a vállalkozó. Hála a műszaki fejlődésnek, az égből sugárzott jel most már annyira erős lehet, hogy akár 60 centiméter átmérőjű tányérral is "be lehet gyűjteni". A parabolaantenna így valósággal háztartási eszközzé válhat. Ez a koncepció áll a DBS, a közvetlensugárzó műholdas tévéadás mögött. Tizenkét évvel ezelőtt, az első nemzetközi "műholdas" konferencián a briteket az állami rádió, a BBC képviselte. A BBC 1982-ben még két csatornányi égi jelet ígért, 1986-ban viszont már rájött, hogy a DBS neki túl drága mulatság lenne, s ezért visszalépett a vállalkozástól. A kormány mindenáron brit szatellitet szeretett volna készíttetni ("Buy British!"), de kiderült, hogy az amerikaiak úgyszólván már raktárról is olcsóbbat szállíthatnak annál, amit az angolok még meg sem terveztek. Így hát maradt megint az import. Noha a brit televíziózásban a PAL rendszert alkalmazzák, a műhold számára valami jobbat akartak - azt a bizonyos MAC rendszert, amelyről a mi "műholdas" cikkünkben is szó volt. A MAC már a kilencvenes évek nagyfelbontású televíziójához illeszkedik, amennyiben 1250 soros, és 480000 kép-elemet visz át, négyszer annyit, mint a PAL. Ami a hangátviteli technikáját illeti, ez digitális lesz, 32kHz-es mintavétellel és 14 bit felbontással - nem éppen az audiofilek számára találták ki. (Arról nem is beszélve, hogy a gyakorlatban még egy 14/10/14 bites kompander/expander rendszert is tartalmaz! Ezek után komikusan hangzik, hogy lesz egy csupán beszéd stb. átvitelére elegendő, "nem-hifi", mindössze 16kHz mintavételi frekvenciájú hangcsatornája is...) A brit szisztéma egyébként a D-MAC nevet kapta; abban tér el a "normál", kontinentális MAC-tól, hogy négy helyett nyolc hangcsatornája van. A D-MAC-ból jelenleg már csak egyvalami hiányzik: az a dekóder, pontosabban információletiltó áramkör, amellyel megakadályozzák, hogy a végül is három csatornányi égi jelet illetéktelenek is vehessék. (Az előfizetők persze hozzájutnak a tiltás-feloldó áramkörhöz). A dekóder-rendszer nem is fog elkészülni 1989 végéig. Dehát a műholdat sem lövik fel 1989 augusztusa előtt. Időközben létrejött egy konzorcium, azaz társulás, BSB (British Satellite Broadcasting) néven, magába tömörítvén a műholdas tv-adásban érdekelt intézményeket és vállalatokat, köztük az Armstad céget, amely a parabolaantennákhoz szükséges receivert, azaz a beltéri egységet gyártotta volna (úgy 200-250 fontsterlinges áron). Csakhogy az Armstadnak elfogyott a türelme, vagy megjött az étvágya: kilépett a konzorciumból, és elhatározta, hogy - merész ötlet! - saját DBS-rendszerével lekörözi az egész "hivatalos" brit DBS-programot! Műholdnak az Astrát választotta, ezt 1988 vége felé (azaz nagyjából e sorok írásával egyidőben - a szerk.), mindenesetre a BSB-műhold startjánál sokkal hamarabb szándékszik útjára bocsátani egy luxemburgi vállalat. Ez a szatellit nem három, hanem 16 csutorányi programot szolgáltat. Igaz, kisebb teljesítményű a BSB-műholdnál, de az általa sugárzott jeleket így is zavartalanul venni lehet már 60cm átmérőjű parabolaantennával is! Sajnos, bizonyos technikai okok miatt az Astra nem közvetítheti a MAC-rendszerű adást, így hát az Armstadnak meg kellett maradnia a jelenlegi PAL rendszernél. Az Armstadféle receiverhez tehát később egy kiegészítő áramkört kell csatlakoztatni, hogy a D-MAC-ot is fogadhassa (ha majd lesz olyan). Hosszú távon persze csakis a D-MAC-é a jövő: jobban illeszkedik a televíziózás jövőbeli rendszeréhez. Arról nem is beszélve, hogy a BSB-adás vételéhez 60 helyett 30cm átmérőjű parabolatányér is elegendő. Ha igaz, a tányér átmérője rövidesen 25 centiméteresre zsugorodik! A "renegát" Armstad tehát csak rövid távon remélhet nyereséget. Sőt, vállalkozásába csúnyán bele is bukhat, ugyanis ha az Astra szatellitet nem sikerülne fellőni decemberben, legközelebb már csak 1991-ben tudnák indítani. Eső után köpönyeg: akkorra már a BSB-műhold és a D-MAC fogja uralni Britannia egét. Ha viszont az Armstad számítása beválik, akkor megint sikerült egy jó nagy gólt lőni a szabványosítás hálójába. * Ha már az előbb szó volt a fém-dómokról, nézzük meg az új Heybrook HB200-as hangsugárzót a HFA címlapján. A Heybrook főkonstruktőre (az egykori hifi-újságíró Peter Comeau) eddig úgy nyilatkozott, miszerint nem szereti a fém-dómokat, mert fémesen szólnak. Az ELAC 25mm-es dómjáról viszont jó véleménnyel van. Igaz, ezt a csipogót mások is szívesen használják. Persze, mindenki a saját ízlése szerint módosítja; a Heybrook is kicserél benne egyet s mást. Alvin Gold dicséri a HB200 basszusát, dinamikáját, középhangátvitelét, ámde baja van éppen a csipogóval: úgy érzi, a kis hangszóró nem illeszkedik szervesen a rendszer egészéhez. A HB200 egyébként egy új széria első tagja. Kétutas, jó hatásfokú reflexdoboz (reflexnyílások a doboz hátoldalán). A mély/középhangszóró porsapkája úgy van kiképezve, hogy simává tegye a hangszóró magasátvitelét. A szint megközelítőleg 18 decibelt esik oktávonként, szűrőt nem iktatnak közbe, ez a hangszóró közvetlenül csatlakozik a teljesítményerősítőhöz. A belső kábelezés egyeres, hangszóróvezetéknek is egyereset ajánlanak. A hátoldalon kettős terminált találunk, egy párat a magas-, egy párat a mélyhangszóró számára. A HB200 tehát elő van készítve a kettős kábelezésre, illetve a kétutas erősítésre. * További tesztek. Stax Lambda Signature fejhallgató (470); nem ismernek jobbat nála. AKG K280 fejhallgató (110); elmarad a Sennheiser HD540 és a Beyer DT880 mögött. Thorens TD320/II lemezjátszó (350); nincs miért elmarasztalni, de ennyiért már inkább valami mást. Yamaha CDX-1110 CD-játszó (700); jó, de nem kitűnő. Van rajta egy olyan kimenet, amely kikerüli a szűrőt - és a készülék tényleg jobban szól szűrő nélkül! SD Acoustics OBS hangsugárzó (695); ebben az árkategóriában inkább a Snell Type J/II-t ajánlják. Harman/-Kardon hk880 Vxi receiver (600); jó, de semmi rendkívüli. Rotel RA-810A erősítő (100); ha okosan válogatják össze a többi láncszemet, a kis Rotel kitesz magáért. * AUDIO 1988 július Megszületett az újraírható CD? Az amerikai Tandy cég bejelentette, hogy sikerült kifejlesztenie egy olyan CD-rendszert, amelyben a felvételt házilag letörölhetjük, s helyébe új felvételt készíthetünk, akárcsak a magnókkal. Neve: THOR-CD (Tandy High-Intensity Optical Recording). Az új készülék másfél-két éven belül piacra kerül. Újabb egy év elteltével kihozzák a számítástechnikai (CD-ROM) változatát is. A műszaki részletek egyelőre nem ismeretesek; arra a kérdésre, hogy hány alkalommal készíthetünk újabb felvételt ugyanarra a korongra, a Tandy azt nyilatkozta, hogy gyakorlatilag végtelenszer. Az Audio szemleírója, Ivan Berger még megjegyzi, hogy a Philips már régóta ígéri a CD egy törölhető-újraírható változatát, és a japánok is hasonlón törik a fejüket. * Tesztek. The Well Tempered Arm és Turntable (lásd a briteknél is), valamint csak úgy mellékesen a 11500 dolláros Versa Dynamics lemezjátszó, egy különleges légpárnás hangkarral - lásd a képen. Még egy különleges analóg lemezjátszó: a Versa Dynamics, hangszedő-hosszúságú légpárnás hangkarral. (Audio július) A "Digital Music-Man", Tom Jung hangmérnök, egyik tehetséges zenei rendezőjével; a háttérben felismerhető a Cello, azaz Mark Levinson előerősítője. Alul Jung irodája-auditóriuma. (Audio augusztus) Augusztus Egy érdekes adat: Michael Tearson szerint ma már a legtöbb amerikai rádióállomás műsorának legalább 75%-át CD szolgáltatja. Namármost, az ezüstlemez sokkal kevésbé sérülékeny, mint az LP, de azért ő sem szereti, ha szódavizet vagy feketekávét loccsantanak rá, vagy telehintik cigarettahamuval - ami úgyszólván elkerülhetetlen a szűk stúdiószobácskákban, amikor a lemezlovas tucatnyi lemezt rámol ide-oda... Tehát kifejezetten a lemezlovasoknak való a Denon cég új konstrukciója, a DN-950 ezüstlemezjátszó ("CD Cart Player"), amelybe a korongot csak úgy lehet bedugni, ha előbb beleerőltették egy speciális műanyag rekeszbe. A rekeszt maga a gép nyitja fel, odabenn, hogy le tudja olvasni. (A műanyag rekesz ára 3 dollár darabonként.) További előnye a DJ-lejátszónak, hogy rendkívül gyorsan megtalálja a kiválasztott műsorrészeket. * Valóban "megromlanak" az ezüstlemezek? Leonard Feldman elhatározta, hogy utánanéz a dolognak, és fárasztópróbának vetett alá 6 CD-korongot. A fárasztópróba abból állt, hogy az ezüstlemezeket hosszú órákra hűtőszekrénybe dugta (mínusz 18 Celsius fok), illetve forrásban lévő vízbe mártotta (100 Celsius fok), s egy-egy ciklus után lejátszotta őket egy nagyon olcsó, valamint egy nagyon drága készüléken. A 6 lemezből 1 már eleve defektes volt: nagyítóval karcolást és anyagbuborékot lehetett kimutatni benne. Ez utóbbi lemezen nem lehetett lejátszani két műsorszámot, sem a fárasztópróba előtt, sem pedig utána. A fennmaradó 5 lemez közül az egyik, egy korai (1983-as) Philips megvetemedett a harmadik forrázás után. Ezzel a lemezzel az olcsó, hordozható készülék már nem boldogult. A másik azonban lejátszotta. Feldman következtetései: 1. A szélsőségesen magas hőmérséklet többet árt a CD-nek, mint a nagy hideg vagy a légnedvesség. 2. A régebbi kiadású korongok sérülékenyebbek. 3. A CD-korong mechanikailag egynemű, nem esik szét, nem lép felé rajta úgynevezett "lézerrothadás". (A Pioneer-féle, mindkét oldalon műsorral ellátott, s ennek megfelelően két rétegből ragasztott LaserVision lemez idővel kétfelé válik - ez az úgynevezett "laser rot" pánikot okozott a CD-kedvelők körében.) * "The Digital Music Man" címmel interjút közölnek Tom Junggal, a Digital Music Products nevű hangfelvétel-készítő cég főemberével. A beszélgetésből mi csak annyit ragadunk ki, hogy Jung szerint a DAT jobb, mint a CD, pontosabban: a DMP cég gyakorlatában a DAT-felvételek jobban szólnak, mint a CD-kiadványok. Arra a kérdésre pedig, hogy mi javítani valót talál a jelenlegi digitális technikán, a hangmester azt feleli: végre el kellene távolítani a műveleti erősítőket az analóg jel útjából. Kizárólag A-osztályú elektronikákat szabadna használni. Illusztrációképpen bemutatjuk Jung dolgozó- s egyben lehallgatószobáját. * Tesztek. Pioneer Elite F-91 tuner (600); Marantz CD-94 CD-játszó és CDA-94 D/A átalakító (1700/1700); Nakamichi CR-4A kazettás deck (995); Sumo Delilah aktív keresztváltó (500); Mod Squad Prism CD-játszó (1300). Marantz CD-94/CDA-94 CD-játszó/átalakító. A két készülék száloptikával is csatlakozhat. Extra szolgáltatás a szimmetrikus ("Balanced") analóg kimenet a CDA-94 hátoldalán. (Audio augusztus) A Nakamichi még mindig Nakamichi. A CR-4A az augusztusi Audioban Szeptember Wagner Nibelung-tetralógiáját végighallgatni több mint fél napos program; 1953-ban a Bayreuthi Fesztiválon 14 óra 14 percnyi műsort rögzítettek. Ezt a hatalmas információtömeget most sikerült egyetlen albumba, pontosabban 7 CD korongra sűríteni, vagyis minden egyes ezüstlemez több mint 2 órányi műsort hordoz. Nincs itt valami tévedés? Hiszen a maximális műsoridő a CD-n is csak 70 perc! Valóban, a CD-korongon csak 70 perc zene fér el - sztereóban, tehát mindkét csatornán! Az 1953-as felvétel azonban még monó, azaz egycsatornás. Eltérően a hagyományos fekete lemeztől, az ezüstlemez (a maga 80dB áthallási csillapításával!) módot ad rá, hogy a bal, illetve a jobb csatorna más-más monó műsort tartalmazzon. Ezeket persze külön-külön, pontosabban egymás után kell lejátszani - mint most a Rodolphe Production cég felvételén, amelyet a Harmonia Mundi adott ki (RPC 32503.0). Régi, húsz évvel ezelőtti erősítőkön gyakran alkalmaztak 4 állású kimeneti választókapcsolót, amellyel nemcsak a sztereót lehetett monósítani, de bármelyik csatorna jelét is kivihettük mindkét hangsugárzóra. Ma ez nincs divatban. A Harmonia Mundi lemezgyár ezért a "dual-monó" lemezekhez hozzácsomagol egy adaptert - ez aztán a figyelmes kiszolgálás! A szóbanforgó archív felvétel egyébként tiszteletreméltó eszmei értéket hordoz: Wolfgang Windgassen, Astrid Varnay és mások alakítását. Hasonló, 2 óra 24 perc játékidejű "dual-monó" korongon hoztak ki nemrég egy archív Fideliót is (RPC 32494). A teljes Ring (14 órás műsor) mindössze 7 ezüstlemezen: a Harmonia Mundi "dual-monó" korongjai, a monó adapterrel. (Audio szeptember) Az Audio szemleírója még megjegyzi, hogy ez az ötlet már más stúdióknak is eszébe jutott Európában, csak éppen a PolyGram megmakacsolta magát, és nem volt hajlandó olyan korongot gyártani, amely nem teljesíti minden tekintetben a CD-technológia előírásait. Még egy adalék: a japán Sanyo cég úgy véli, háttérzenéhez gyatrább hangminőség is elegendő 0,5% torzítás (a digitális technikában ez horribilis!), 79dB jel-zaj arány - és természetesen a mintavételi frekvenciának sem kell túl magasnak lennie. A Sanyo által specifikált BGM (Back Ground Music) rendszer módot ad rá, hogy egyetlen Compact Discen (CD-I formátum) 8 órányi műsort rögzítsenek. A BGM CD-játszókon természetesen van egy kapcsoló, amellyel átkapcsolhatunk szabványos CD-üzemmódba. * A nyári chicagoi Consumer Electronics Show-ról számol be Bert Whyte. Elmeséli, hogy noha az R-DAT-ot az Egyesült Államokban még mindig nem hozták forgalomba, állítólag már 12 ezren használnak odahaza DAT-magnót. Ezek számára, tehát úgyszólván a feketepiacra gyárt műsoros kazettákat a fentebb már említett Tom Jung (azaz a DMP cég). Ezeket a felvételeket a chicagoi kiállításon is hallani lehetett. A CD-bizniszt persze ez mit sem zavarja; mind kifinomultabb gépek látnak napvilágot. A Sony legjobb CD-játszóját jelenleg úgy hívják, hogy CDP-R1/DAS-R1; mint a típusjelből kiderül, a D/A átalakítót külön dobozba építették. (A kettő együtt 8000 dollár.) "Húsz oldalt tudnék teleírni róla" - mondja Bert Whyte, de mégsem teszi, így csak annyit tudunk meg tőle, hogy a Sony mérnökei most már nagy gondot fordítottak minden elképzelhető mechanikai, optikai és elektronikai apróságra. Így például a kvarc-oszcillátor annyira pontosan dolgozik, hogy a "jitter" (lebegés) 0,1 nanoszekundumra csökkent. Ezzel elérték, hogy az időkésésből adódó torzítás (time-delay distortion) csupán hetedannyi, mint bármiféle más CD-játszóban. Ügyeltek a mechanikai rezonanciákra is: még a kondenzátorok is rezgéscsillapító anyagba vannak ágyazva. A fő paraméterek: 18 bit (lineárisan), 8-szoros túlmintavételezéssel. Szuper-CD-játszót ajánl a Spectral cég is, 5800 dollárért. Ő a változtatható karakterisztikájú szűrőjére, a fáziskorrigáló, illetve torzításcsökkentő áramköreire esküszik. Nyomtatott áramköreit a Tektronixtól, az opto-izolátort és a kijelzőt a Hewlett-Packardtól szerzi be. * Tesztek. Revox B260 tuner (2500); Kenwood KDT-99R DAT-autómagnó (2000); Yamaha CDX-11100 CD-játszó (1200); PS Audio 4.6 előerősítő (659). Október Az idei Hifi-Évkönyv November Ebben a számban tesztelik a Yamaha DSP-3000-et, a régebbi DSP-1 utódát. Ez a gép még meggyőzőbben szimulálja a zenei történés színhelyének akusztikáját. A választék: 8-féle koncertterem (6 európai és két amerikai), továbbá operaházi erkély és földszint, kisebb, illetve nagyobb méretű templom, 4-féle dzsesszklub, 4-féle terem kamarazenéhez, 2-féle rock koncert, 2-féle diszkó, mozi és színház (klasszikus, illetve musical) és még sok egyéb. Mindezt különféle szabályzószervekkel még tovább is lehet, hogy úgy mondjuk, ragozni. A készülék Dolby Surround rendszerben kódolt programot is fogad. Templom, koncertterem, operaház, dzsesszklub, diszkó... a Yamaha DSP-3000 térhatásprocesszor. (Audio november) H. A. Robertson különféle zenéket manipulálgat a DSP-3000 processzorral. Megállapítja, hogy ez a gép simábban szól, kevésbé torzít a réginél, de egyébként is többet tud amannál, és "úgy tekinthetjük, mint a sztereofónikus illúzióteremtés legfontosabb eszközét". A DSP-3000 ára 1900 dollár. Valójában még több is, hiszen afféle "álkvadró" készülékről van szó: négy teljesítményerősítőt, négy hangsugárzót kell csatlakoztatnunk hozzá. * További tesztek. dbx TX1 tuner - (800); Dual CS 5000/Ortofon X3-MC lemezjátszó/hangszedő (500/100); Eclipse EST-240 autó-DAT-magnó (1600); Meitner PA-6i előerősítő (2400); Audio Research M-300 monoblokkok (5000). Az X3-MC (a Dual lemezjátszóban) itt 100 dollárba kerül! (Audio november) A Sony új zászlóshajója, a CDP-R1/DAS-R1. (Audio szeptember) Előerősítő, amelyet csakis távvezérlővel lehet kezelni: Meitner PA-6i. (Audio november) * Digitális zajcsökkentés Az ezüstlemezek, mint ismeretes, egyaránt hordozhatnak digitális, de analóg módon felvett műsort is. A Compact Disc műsora csaknem tökéletesen zajtalan: nem serceg, nem kattog - ámde az analóg magnó szalagzaját az (ADD) ezüstlemezről is meg lehet hallani. Sőt. Minthogy most már ez az egyetlen zaj köztünk és a zene között, a magnó halk suhogása jobban zavarhatja az érzékeny fülűeket, mint valaha. A digitális technika azonban módot ad rá, hogy a régebbi technikával készített műsor zajkomponenseit eltüntessék - például a kaliforniai Sonic Solutions cég NoNOISE elnevezésű logikai rendszerével, amelyet eddig már számos lemezcég (EMI, RCA, CBS, MCA, Philips) alkalmazott. (Andy Benham írt róla a májusi HFA-ban; helyhiány miatt mi csak most hozzuk szóba.) A NoNOISE rendszer kétféle programot egyesít: az egyiket a reccsenések-kattanások, a másikat pedig az állandó jellegű zajok, mint például a szalagzaj ellen "veti be". A számítógép egy 1 Gigabyte-os kemény lemezen rögzíti a digitális mesterszalag műsorát. A gép kezelője először is a saját két fülének segítségével állapítja meg, mi a baja a műsornak, amelyet mindazonáltal egy kijelző rendszeren is megjelenít. Olyasmit fog látni, mint mi az 1. ábrán, ahol is Ravel Bolerójának egyik felvételén folytonossághiány (=kattanás) jelentkezik. (A vízszintes tengelyen az időt tüntetik fel milliszekundumokban, a függőlegesen az amplitúdót a 16 bites skálán.) A NoNOISE rendszer előbb kitörli a kattanást, majd interpoláció útján kitölti a hézagot. Az eredmény a 2. ábrán látható. A szalagzajt másképpen tüntetik el. A zene szünetében mintát vesznek a zajból; a 3. ábrán 0,6 másodpercnyi anyagot látunk egy 1962-es Eroica első és második tétele közötti szakaszból. A mintát több mint 2000 apró részletre bontják, elemzik, összevetik más, "jellemző" zajmintázatokkal (4, ábra), és végül az 5. ábrán látható, 60%-kal kisebb amplitúdójú zajjá alakítják. Hogy ez a transzformáció nem rontja el a zenei anyagot, azt a 6-7. ábra szemlélteti: "ilyen volt - ilyen lett". A 8-9. ábrán az előbbi zenei anyagnak már nem az időbeli lefutását, hanem a frekvenciaspektrumát mutatják. A két diagram főleg 6kHz fölött tér el egymástól, annak megfelelően, hogy a szalagzaj főleg a felső frekvenciasávban dominál. Végül a 10-11. ábrán mintegy kinagyítják a 12-13kHz közötti tartományt, demonstrálandó, hogy a zaj itt körülbelül 13dB-t csökkent. A műszaki magyarázathoz Jimmy Hughes egy szeánsszal csatlakozik. Tetszik neki a NoNOISE rendszer, de azért úgy érzi, hibái is vannak, amennyiben a hangképet néha kissé érdessé, másutt ködösebbé teszi.