Basic Library



No.11: Toscanini és Beethoven I: A legenda Azt, hogy a Basic Library most róluk szóljon, én ötlöttem ki, a címet nem: a zenetudós Lendvai Ernő adta könyvének, az 1967-ben megjelent szimfóniaelemzésnek. Mint minden jó cím, több volt a puszta tárgymegjelölésnél: két olyan nevet kapcsolt össze, melyek egymás szomszédságában megsokszorozva sugározzák helyzeti energiájukat. Toscanini neve eddig is gyakran felbukkant ajánlásaimban (Beethoven, Brahms, Schubert). Hogy most újra előszólítom, sőt: talapzatra állítom, azt hadd indokoljam két időszerű eseménnyel. Először: tavaly magyarul is megjelent egy kitűnő monográfia róla, minden idők zeneművészeinek talán legnagyobbikáról. Harvey Sachs könyve életrajz (kevés, de jól kiszemelt anekdotával színesítve), művészi pályakép, szellemi-morális-etikai portré, továbbá (semmiképp sem utolsósorban) hiteles kritika- és adatgyűjtemény. A fenti műfajok bármelyikének kedvelője örömét lelheti benne. Másodszor: szintén 1988-ban megjelent végre egy Toscanini-lemez a Hungaroton kiadásában, EMI-licenc alapján. (Emlékeztetőül: a Toscanini-"lemezhagyaték" túlnyomórészt az RCA tulajdonában volt, és ez a cég - ki tudja, mily rejtélyes okból? - nem óhajtott kereskedni a Hungarotonnal.) Ellene szólna a Toscanini-diszkográfiának, hogy egy hifi magazinban főleg jó hangminőségű felvételeket illik ajánlani. Félelmem diktálja a kérdést, hogy akkor nem kellene-é kihagynom Toscanini hagyatékát? De máris válaszolok rá: nem, ez abszurdum volna! Alapelvem ugyan, hogy monó lemezt vagy eredeti 78-ast csak kivételes esetben emelek ki - de Toscanini minden tekintetben kivételes. Igaz, a külföldi (mert magyar alig van!) hanglemezsajtóban Toscanini egyre inkább kiszorul a legismertebb karmesterek köréből. Az ő kivételes művészi nagyságát mégsem vonja kétségbe senki. Pusztán a lemezei veszítettek rangjukból, kereskedelmi értékükből (legalábbis két zeneszerzői sorozatát kivéve), hiszen időközben megsokszorozódott a választék. De így sem Toscanini előadásának értéke az, amit alábecsülnek. A lemezek szürkültek, halványultak el némiképp. A hangrögzítés. A hangminőség! E lap általános hitvallása, hogy jobb felvételről jobban felfogható zenét hallunk, rossz minőségű lemezről pedig rosszabbul élvezhető zenét. De félreértés ne essék: csak a zene az, amely nehezebben élvezhető, nem pedig a tolmácsolás. Mindez azonban így is ellenünk dolgozik, amikor Toscanini kivételes zenei nagyságát szeretnénk bizonyítani. Létezik tehát már nem is egy olyan, komolyzenei lemezt gyűjtő nemzedék, amelynek számára Toscanini karmesteri művészete nem a rendszeres zenehallgatás tárgya, hanem a távoli idők legendája csupán - ugyanaz, ami a náluk öregebbek számára volt, mondjuk, Mahler karmesteri tevékenysége. Mahler haláláig, 1911-ig akusztikus hanglemezre alig-alig vettek fel szimfónikus műveket - Toscanini pedig, bármennyire hosszú életű volt is (csaknem 90 évig élt), még éppen lekéste a sztereo-korszakot, sőt: kis híján a mikrobarázdásat is! Csak működése utolsó évtizedében (úgy 1944-45 között) vezényelhetett magnetofonnal rögzített produkciókat! Mikrobarázdás lemez 1950-ben jelent meg először, Toscanini pedig 1954. április 4-én vezényelt utoljára. Pályafutásának első hat évtizedében nem szeretett lemezt csinálni. Utálta a 4-5 perces "oldalakat", a leállásokat, a 78-as lemezvágás megkövetelte zökkenőket. "Toscanini egyáltalán nem óhajt lemezeket felvenni" - táviratozta 1937-ben a felesége az RCA Victor társaság vezérigazgatójának. Ámde ugyanez év karácsonyától kezdve az (antifasiszta meggyőződése miatt) Amerikában letelepedett Toscanini évi tizenhat hangversenyt adott az NBC (National Broadcasting Corporation) szimfónikus zenekarával és 1943-44-től kezdve az NBC egyik 1200 ülőhelyes stúdiójában rendre rögzítették e hangversenyeket és stúdió-operaelőadásokat - innen erednek az RCA-NBC-Toscanini-lemezek. (Valójában már 1941-ben lemezre vették a Philadelphia Orchestrával adott remek koncerteket, összesen nyolc művet. Ezek művészi szempontból a 75 éves dirigens csúcsteljesítményei voltak, de az RCA technikai fogyatékosságokra hivatkozva - dehogy üzleti megfontolásból - nem akarta kiadni az időközben a konkurrens Columbiához szerződött philadelphiai zenekar felvételeit.) A 8H jelzésű stúdió, a Toscanini-hangversenyek színhelye hírhedetten száraz akusztikájú volt, "nem érvényesülhetett benne Toscanini utánozhatatlan hangminősége - mondja Sachs -, amelyet a közönsége oly jól ismert." Sachsnak azonban hozzá kellett volna tennie, hogy az éles vonalrajzzal és frenetikus erejű akkordokkal dolgozó Toscanini ragaszkodott a nem-visszhangos stúdióhoz! Az RCA különben sosem tündökölt hangmérnökeinek és producereinek színvonalával. (Ez a 80-as évekig is igaz volt. A cég márkanevét és repertoárját egyébként most már az Eurodisc címkéről ismert BMG konszern vette át.) Összegezve: az RCA-Toscanini lemezek hangzása sokkal nyersebb, durvább, mint a vele egykorú His Masters, Columbia vagy Decca felvételeké. Ennek ellenére az a bizonyos utolsó, "mikrolemezes" évtized, hogy úgy mondjam bearanyozta az isten-szobrot. Talán az is közrejátszott ebben, hagy a mikrokorszak kezdetén a hangzás minősége kevés gyűjtőnek volt elsődleges szempontja. A fő csoda ekkoriban az volt, hogy egy 30 perces szimfóniát "felállás", azaz lemez-, illetve oldalcsere nélkül végig lehet hallgatni. Ha ehhez valóban jó zenekar és nagy dirigens vagy szólista előadása járult, szinte tökéletes volt a boldogságunk. Mindenki a maga lemezével volt boldog, kevesen voltak még abban a helyzetben, hogy több felvétel birtokában összehasonlítást tehessenek az eltérő interpretációk között. A választékról annyit, hogy egy 1954-es amerikai katalógus Beethoven Kilencedik szimfóniájából még csak tíz felvételt sorolt fel. Ma száznál többet ismerünk - de azért abból a tízből öt ma is állandó hivatkozási alapul szolgál! Az 50-es évek közepén mint kezdő gyűjtő a Rádióból és a Kodály-termi (ma: Radnóti Színpad), Balassa Imre által vezetett hanglemezesteken ismertem meg a Toscanini-Beethoven ciklus darabjait. A már akkor is igen szűkös pedagógusfizetésből nagyon apránként gyűjtögethettem csak. Végül 57-ben alkalmam nyílt volna megvásárolni a kilenc szimfóniát (hét lemezen 2100 Ft-ért, a "kis Rózsavölgyinél"). Sehogy sem tudtam összehozni az összeget, és bánatosan lemondtam a dobozról. Azután körülbelül két év alatt lemezenként begyűjtöttem, változó minőségű préselésben, amerikai, kanadai, német és olasz RCA-kiadványokból. Hosszú évekig úgy éreztem, enyém az egyedül üdvözítő igazság, a végső szó Beethovenről, és hogy eltántoríthatatlan vagyok és leszek Toscaninitől. Azután... De előbb arra kellene válaszolnom, miben állt a Toscanini-féle csoda. Természetesen képtelen vagyok megfelelő választ adni; akkor is képtelen volnék, ha végigböngészném a Sachs-könyv bibliográfiájában összeszámolt, nem kevesebb mint 35 olyan könyvet, amely csak Toscaniniről szól... Én is elmondhatom persze a kézenfekvő idézeteket a megvesztegethetetlenül helyes tempóról, a választékos egyszerűségről és a hangzás áttetsző voltáról, melyek egyszeri jelenséggé tették. Folytathatnám azzal, hogy (mint Lendvai Ernő írja) félelmetes volt az anyagtudása. Hogy legszebb emberi-szellemi tulajdonságai, tisztasága, idealizmusa és művészi erkölcse együttjártak a kérlelhetetlenséggel, a törhetetlen akarattal, az abszolútra való szinte rögeszmés törekvéssel. Nem akarok irodalmiaskodó ömlengésbe fogni, de róla szólva nehezen kerülhető ki az isteni jelző. Tudniillik úgy viselkedett, mint egy isten a teremtés folyamatában. E folyamatban önnön ízlése, stílusa, erkölcse volt az abszolútum, a mindenkire rákényszerített szabály, és mint istenséget tisztelte azt, aminek áldozott: az alkotást és az alkotót. (Legalábbis a legnagyobbakat.) A legjobb jellemzést - érthetően - egykori zenekari művészei rajzolták meg. Ha a Szerkesztő megengedi, ide másolok két hosszabb idézetet Harvey Sachs könyvéből: "...A színpad jobb oldali bejáratában egy alacsony termetű, de erős testalkatú férfi jelent meg. Azonnal felismerhető volt a fehér hajjal koronázott, szenvedélymentes, szögletes, magas pofacsontú és bajuszos arc. Komoly szabású, fekete alpakka kabátkát viselt magas, papos gallérral, elegáns csíkos nadrágot és hegyes, papucsszerű cipőt... Amikor föllépett a dobogóra, előre megbeszélt jelre mindannyian fölálltunk. Ő körülnézett, szemmel láthatóan kicsit zavarba hozta váratlan akciónk, mindkét karjával erőtlenül üdvözlő mozdulatot tett, egy pillanatra halvány mosoly világította meg sápadt arcát. Kicsit zavartan, mi is visszaültünk a helyünkre. Ezután érdes, rekedt hangján csak annyit mondott: "Brahms!" Rövidke pillanatig áthatóan nézett ránk, majd fölemelte a karjait. Egyetlen metsző ütéssel csapott le a pálca... Brahms I. szimfóniája kezdetének minden egyes szívdobogásszerű üstdobütésével erősödött a pálca ellenállhatatlansága, ő vállait megfeszítette és meggörnyedt, mintha valami óriási szélnek szegülne ellen. Kitárt bal karja görcsösen markolta a levegőt, begörbült ujjai könyörögtek... Arca elvörösödött, izmai megfeszültek, szeme és szemöldöke szüntelenül mozgott. Ahogy mi a hegedűszólamokban a hurokra szorított vonónkat húztuk, úgy éreztem, mintha valami dübörgő hangörvény szívna magába, minden tudásom és erőm megfeszítésével... Inkább érzékeltem, mint hallottam a körülöttem megszólaló hihetetlen hangokat. Ugyanaz a zene lenne ez, amit napokig olyan szorgalmasan gyakoroltunk?... Micsoda új, vad örömmel muzsikáltunk!"... ..."Toscanini alatt a zenekari játék egészen másfajta művészetté válik. Ő lelkesíti az embereit, fölfrissíti az emlékezetüket; a megkopott, elcsépelt zene nála újraéled, visszanyeri minden hajdani szépségét. A próbáknak előre örül az ember. Soha egy percnyi unalom - minden annyira koncentrált és életteli -, soha egyetlen fölösleges ismétlés nincs. Sohasem elégedett, de látni lehet rajta, hogy pontos képe van egy zenekarnál elérhető maximális teljesítményről. A tökéletességért vívott szakadatlan harcát érezhetően elsősorban önmagára vonatkoztatja, nem pedig a zenekarral való elégedetlenségéből következik. Amikor önmagával elégedetlen, nem engedi, hogy a zenészek úgy érezzék, ők a felelősek. Ha egyszer nekiindult, apróbb hibák nem csalnak vészjósló kifejezést az arcára. De bezzeg a próbán, amikor egy csúcspontot igyekszik felépíteni és egy súlyos, fontos hangszer nem vesz részt a közös erőfeszítésben, nem adja bele ereje javát, Toscanini megvadul. Ilyenkor röpül a partitúra, a pálca, és elszabadul a pokol egy-két percre. A hangverseny után az a szerényen elhárító mozdulata, amellyel megosztja a sikert a zenekarral, végtelenül természetes. Akármilyen nagy is legyen az ováció, miután egyszer-kétszer megjelenik az egyre növekvő ünneplés közepette, odasúgja a koncertmesternek, hogy vezesse le a zenekart a pódiumról - és ezzel vége." Maradt hangfelvétel a próbáiról is, mindezt igazolva. A rekedtes hang leggyakoribb utasítása a zenekarhoz: cantare, énekelni! És velük énekel, együtt a csellóval, hegedűvel, fúvósokkal. Honesto - Ez becsületes! - így dicsér. De ha a becsületen foltot vél felfedezni, ha a zenekar nem úgy énekel, ahogy ő hallani szeretné, kétségbeesik, jajong, tombol. Végül, szinte már önkívületben hörgi oda nekik hibás angolsággal a "legnagyobb sértést": You bad men - maguk rossz emberek! Mert a jó emberek úgy zenélnek, ahogyan azt a Maestro "ott belül" hallja. Vagyis fültanúi vagyunk, hogy a zenélés minősége Toscanininél etikai kérdés. Zenészeknek, közönségnek (beleértve a "laikus", komolyzenét nem hallgató közönséget is!) ő testesítette meg a karmester fogalmát több mint fél évszázadon át. Lehetett Furtwängler általában "mélyebb", filozofikusabb, Walter némelykor átszellemültebb, Klemperer olykor fenségesebb, Erich Kleiber démonibb, a No. 1 mégis Toscanini maradt, utolsó aktív esztendejéig - s talán még azután is egy évtizedig. Ez megint nem azt jelenti, hogy nem tartották egy-egy kartársát jobbnak, meggyőzőbbnek egy-egy területen. (Kortársai és késői méltatói szinte közhellyé tették, hogy míg Furtwängler, Walter és más társaik a német romantika metafizikus és expresszív, befelé forduló és "belemagyarázó" hajlamát testesítették meg az előadóművészetben, Wagner és Bülow karmesteri hagyományát folytatva, addig Toscanini a kotta, a szerzői szándék betűhű megvalósítója, akinek elképesztő energiáját a franciás-latinos színérzékenység árnyalja.) De két zeneszerző: Verdi és Beethoven műveit hallgatván, Toscanini minden egyes produkciója mérce és ideál. E kettőt (és Wagnert) tartotta ő a legtöbbre, egész zenei világképének két fókusza volt Verdi és Beethoven. Számos kritikus egyhangú verdiktje szerint az Otello, a Falstaff és a Requiem tolmácsolásában Toscanini felvételei hanglemezen is a csúcsteljesítményt őrzik, egészen napjainkig. Ugyanez a helyzet a Traviatával, Az álarcosbállal és az Aidával is: csak egyes énekesek színvonala miatt maradnak alatta az előző háromnak. Toscanini máig a legnagyobb operadirigens! Beethoven-tomácsolásának jellemzőit Lendvai Ernő fogalmazta meg a legtalálóbban: Toscanini nem esztétizáló típus, "sosem érezte szükségét annak, hogy a zene nyelvét lefordítsa az irodalom nyelvére". Harold C. Schonberg, a New York Times legendás hírű zenekritikusa feljegyezte, hogyan acsargott a Maestro az Eroica I. tétele fölött: "Van, aki azt mondja, Napoleon, más azt, hogy Hitler, más meg: Mussolini. Bah! Nekem ez csak allegro con brio." A továbbiakban csak a szimfóniákról szólunk, mellőzve a versenyműveket, a Fideliót és a pompás nyitányokat. Ami a hangfelvételeket illeti: az RCA cégen kívül a Toscanini Társaság és más archívgyűjtők egyesületei is sok mindent megjelentettek. Egyes (az RCA által lemezre nem vett) rádióadásokból is készültek hivatalos vagy kalózkiadványok, akárcsak a háború előtt kereskedelmi forgalomba nem került lemezekről. Szóljunk először is a most megjelent EMI-lemezről. Az EMI 1968-ban háromlemezes albumban adta ki a Negyedik, Hatodik és Hetedik szimfóniát, az I. Leonóra és a Prometheusz nyitányokkal kísérve. A BBC Symphony Orchestrát halljuk; e zenekar élén Toscanini 1937-38-39 folyamán sorozatban vezényelt koncerteket és készített felvételeket. (A Hetediknek ez a rögzítése annak idején nem jelent meg 78-as sellak-lemezeken, úgyhogy mostani kiadása reveláció-számba ment.) A Gramophone-ban Robert Osborne az egész albumot ünnepelte, fölébe helyezvén e szimfóniákat az NBC sorozat párhuzamos darabjainak. Ezt a "londoni" Hatodikat adta ki a Hungaroton. Az RCA-lemezzel összevetve, ez a tolmácsolás oldottabb, a részletek iránt még több gyöngéd figyelmet mutat, s hangképe a felső tartományban meglepően élethű (a basszus azonban ugyanolyan gyatra, mint az RCA-lemezeken). Technikai gyöngéi ellenére az NBC-RCA sorozatot is csak magasztalással illethetjük. A grandiózus Eroica, a páratlan feszültségű Ötödik, aztán a Hetedik, a maga monumentálisan építkező első tételével és fergeteges bacchanáliájú fináléjával, továbbá a Toscanini humorát is megcsillogtató, ellenállhatatlan Nyolcadik, s végül a Kilencedik a maga tökéletes arányokkal felrajzolt szélső tételeivel minden gyűjtemény díszei maradnak, amíg a hang reprodukálható lesz. (És a CD jóvoltából mindez újjáéled és felfrissül!) Abszolút zenei értékét tekintve Toscanini Beethoven-sorozata az emberiség egyik nagy kulturális hőstette. S hogy befejezésül ismét a zenetudós Lendvait idézzem: "A kilenc Beethoven-szimfónia Toscanini felvétele több felfedezést tartalmaz Beethoven stílusát, alkotásmódját illetően, mint a róla szóló könyvtárnyi elemzés". II. Szimfóniák forintért A Beethoven-szimfóniák diszkográfiája mennyiségileg áttekinthetetlen, úgyhogy még a hazai kínálatról is csak futólagos beszámolót adhatok. Nemritkán kénytelen leszek pusztán az emlékezetemre hagyatkozni, s csak találomra sorolom a lemezeket. Talán 1954-ben lehetett először hozzájutni import (Supraphon) mikro-lemezjátszóhoz a Keravill üzletekben; ugyanekkor a Csehszlovák Kultúra boltjában előjegyzést vettek fel az első mikrolemezekre. A zsúfolt boltban Várkonyi Zoltán mellett szorongva vehettem át első mikrolemezeimet, köztük a Kilencedik szimfóniát - öt 25cm-es oldalon! Hermann Abendroth vezényelte. Nem tartozott az örökzöldek közé, amint a szovjet mikrón kapható Harmadik és Ötödik sem (Konsztantyin Ivanov dirigálta őket). Volt a Supraphonnak is Ötödikje, Karel Ancerl produkciója, ezt ma is szívesen hallgatnám, akárcsak az Első szimfóniát ugyancsak vele. Még mindig Supraphon: Georghe Georgescu kitűnő Hetedikjét a Toscanini-ciklus beszerzése után "cseréltem le" - főként piszkos anyagi okokból. Ma fájlalom, hogy nincs meg, akárcsak Matačič Harmadikja, de lehet-e előrelátó az ifjú ember? A 60-as években megérkeztek az első ciklusok Paul Kletzki tartalmas előadásai (ez Supraphon, néhány darab még ma is felbukkan belőlük az antikváriumban), majd az első Eternaciklus, Franz Konwitschnyvel. Nem hoztak életreszóló élményt, de módot adtak rá, hogy alaposabban megismerjem a szimfóniákat. A Másodikat Ferencsikkel adta ki a Supraphon, akinek vezetésével a 70-es években az első magyar ciklus lemezei is kisorjáztak. (Ezt a ciklust jelenleg olcsó, HRC jelzésű magyar CD-n is érdemes figyelembe venni.) Az Eterna valamennyi rangos zenekarával produkált egy-egy teljes ciklust, Blomstedt, Suitner, Kegel, illetve Masur vezényletével. Az utóbbi (a Lipcsei Gewandhaus Zenekarával) Philips-koprodukció; ez váltotta fel az Eterna Beethoven-összkiadásában a Konwitschny-ciklust, s a mai napig is ez bizonyult a leginkább időtállónak az NDK-sorozatok között, sőt: a CD bejövetelével a legismertebbek közé ugrott. Masur Második-, Negyedik- és Kilencedik-előadását jó néhány kritikus az elsőrangúakkal említi együtt, nem ritkán a legnagyobb nevek elé is helyezi. Ugyancsak a hetvenes években, a nyugati import bővülésével jelent meg a kirakatban a szinte teljes Klemperer-ciklus (EMI). Ez az ő második, már sztereó sorozata volt, melyből a Másodikat, a Hatodikat és a Hetediket emelem ki, de mindenekelőtt a 61-es Eroicát. Ezt a HMV Concert Classics sorozatban külön is piacra dobták a nyolcvanas években, majd ismét CD-n is, néhány másik szimfóniával együtt. (A "legjobb" Klemperer azonban az 1954-es monó Eroica, a Philharmonia Zenekar fénykorából, egyike az örök etalonoknak!) A Hungaroton ebben az évtizedben végre már licencfelvételekkel is bővítette a választékot, a CBS Great Performances sorozatából Casals Hetedikjét és Bernstein Ötödikjét (New York Philharmonic) jelentette meg, majd 1987-ben az újabb Ötödikkel üdvözölte Solti rendszeressé váló budapesti fellépéseit (Bécsi Filharmonikusok, DECCA, sztereó 1959-ből). E nagy művészek rajongói tökéletesen elégedettek lehetnek kedvenceik előadásaival, bár mindhárommal szemben akadhatnak jogos fenntartások. (Én Solti lemezét tartom a legérdekesebbnek.) De ne feledkezzünk meg Ferencsik digitális Eroicájáról sem! Új ciklus bevezetésének indult, emlékező gyászindulóvá magányosodott. 1990-re új licences ciklust tervez a Hungaroton, Karajan valamelyik sorozatával. (A legtöbb kritikus feltehetően az 1962-es DGG lemezeire szavazna.) Ciklusok A nyugati piacon a szüntelen új kiadások és újrakiadások özönében legalább két tucat jelentős karmester és zenekar teljes sorozata között válogathat, akinek megvan rá a pénze és ideje. Most már CD-n is történelmi jelentőségű nevek és előadások látnak napvilágot, s gyakoriak a rádió- vagy koncertfelvételek is. Valamennyi szimfóniából legalább száz felvételt kínálnak, összesen körülbelül ezret. A katalógusokból száznál is több karmester és legalább öt tucat zenekar nevét gyűjthetjük ki. A lemezciklusok már a 78-as korszakban, az elektromos mikrofon használatával elkezdődtek, Felix Weingartnerrel, akinek Kilencedikje egészen a mikrokorszakig "a" Kilencedik volt. A Toscanini mellett már említett mesterek is fölvettek, ha nem is teljes sorozatot, de legalább 3-4 szimfóniát (s megalapoztak néhány nem is megalapozatlan közhelyet, mint például azt, hogy ha Toscanini a páratlan számú szimfóniák mestere, akkor Walter éppen a "párosokban páratlan": Második, Negyedik, Hatodik). Külön kell hivatkoznom Furtwänglerre, akinek sok nagyszerű lemez- és koncertfelvétele közül nem győz válogatni az ember; "koronás uralkodó" közöttük a Bayreuthi Fesztiválokat 1951-ben újra megnyitó Kilencedikje - soha szebb Adagiót! De a többi halhatatlant is méltó módon képviseli, néha átvilágító erővel mutatja be egy-egy Beethoven-lemeze. Ilyen például Reiner Hetedikje (RCA Camden Classics), Széll György Ötödikje (azonkívül micsoda Eroicája hallható a Great Performances 100 lemeze között!) és Karajan 1947-es Kilencedikje is (Columbián, a Philharmonia Zenekarral és pazar szólistákkal, közöttük Schwarzkopffal és Hotterrel). Böhm a Pastorale-ban verhetetlen. Erich Kleibert a Harmadik, Ötödik, Hatodik, Kilencedik dicséri. Fia, Carlos (akit az idei újévi tv-koncerten ismerhetett meg a magyar közönség) olyan Ötödiket mondhat magáénak, amelyet az apjáéval és Toscaniniéval sorolnak egy kategóriába. Hetedikje már több ellentmondást provokált, de videón is látható Negyedikje az amsterdami Concertgebouw élén ismét osztatlan elismerést váltott ki. Bernstein hajdani (a New York-i Filharmonikusokkal készített) lemezei után a 70-es évek végén három hordozóra (LP, kazetta, video) tervezett Bécsi Filharmonikus-ciklusát hallottuk-láttuk a magyar televízióban is. (Azóta CD-n is megjelent.) Meglepetésemre a Hatodikkal nyerte meg a szívemet, s nem az "izgalmasabbakkal" - amelyek közül egyébként az Ötödiket az Eterna is átvette a DG-től, s jelenleg is árusítják a Deák téren. Igen szép Elsőt és Harmadikat is vezényelt Bernstein, de a Kilencedik több okból is csalódást keltett. Riccardo Mutié a legújabb ciklus; befejező darabjai 1988 végén kerültek piacra. A Negyedik és a legjobbak közé emelt Hetedik az ékességei - írta a Gramophone-ban Stephen Johnson. A totószelvény A fentiek szerint lehetetlennek tartom, hogy egyetlen ciklust ajánljak, de azt is, hogy szimfóniánként halomba idézgessem az ajánló kritikákat. Inkább egy háromhasábos totószelvény mintájára állítom ide az alábbi táblázatot, azzal a megjegyzéssel, hogy ezen a szelvényen minden tipp találat, s a nyerő szájízét csak az ronthatja el egy csöppet, hogy még legalább 3-4 szelvényt is kitölthetnénk hasonló jó tippekkel. (Ahol egyenrangúak között lehetett választani, a "hifibbet" jelöltem - például az Ötödiknél. Némely névhez magyarázat szükségeltetik. Például Vladimir Ashkenazyéhoz. Mint zongoraművész a hatvanas évek közepe óta a legelsők közé tartozik, de a 80-as években karmesterként is feltűnő tekintélyt szerzett, Beethoven, Csajkovszkij és Sibelius lemezeivel.) Korhű Beethovenek Végezetül a legújabb irányzat(ok)ról, két lépcsőben. A "korhűség" divatja napjainkban megállíthatatlanul nyomul előre; már a XIX. század közepénél tart (Kocsis Zoltán jegyezte meg egyszer, hogy félő, hovatovább illetlenség lesz Chopint vagy Lisztet modern zongorán játszani). A Beethoven-szimfóniák előadásában szokás szerint a létszámcsökkentés volt a reform első jele. A "kiszenekari" tolmácsolás előharcosa - mint oly sok más rendhagyó törekvésé Neville Marriner volt. Az angol kamarazenekar élén Michael Tilson Thomas, az egykori csodagyerek-karmester vezényelt egész ciklust. (A CBS az elmúlt évben őt delegálta a koprodukciós budapesti Tosca-felvétel vezényletére). Thomas Elsője, mindazonáltal, már több volt érdekes kísérletnél. A legjobb produkciók közé került. A következő lépcső (nem lépcsőfok: széles és meredek, sokemeletes lépcsőház) az üdvözítő megoldás irányában: a korhű hangszereken játszó, az adekvát stílust kereső, az "eredetit" követni és rekonstruálni igyekvő állandó együttesek kísérletei. Négyet kell idesorolnom közülük; erejükre jellemző, hogy háromnak a felvételeivel a jövőben számolni kell az örökös éllovasok között. (Csupán Christopher Hogwood és a teljes Mozart-szimfóniaciklussal oly nagy elismerést arató Academy of Ancient Music tolmácsolása maradt el a várakozástól). Az egyik legjobb régizenei hegedűs, Monica Hugget irányította Hannover Band már feltűnést keltett az Elsővel. A XVIII. Század Zenekarát, Frans Brüggen (a nagy barokkfurulya játékos) vezényletével hadd helyezze az élre az én személyes lelkesedésem: előadásaik lemezsikerek, a Magyar Televízióban is látott-hallott Első szimfónia magával ragadott. Gondolom sokan hallgattuk boldog meglepetéssel, hogy ebből az Elsőből elmaradt minden, a későbbi szimfóniákból visszafelé magyarázott súlyosabb, nehézkesebb vonás. Beethoveni volt, annak a Beethovennek a szimfóniája, aki "Mozart örökségét jött átvenni Haydn kezéből". Nem véletlen persze, hogy ezek az együttesek éppen az Elsővel tudtak kiugróan sikeresek lenni. Roger Norrington viszont, aki sok-sok esztendőn át kóruskarnagyként volt ismeretes (hadd süssem el itt a viccet, hogy bizonyára ő a "legegyetemesebb" karmester, mert Oxfordban született és Cambridge-ben járt egyetemre), a London Classical Players elnevezésű "bandával" teljes ciklusba fogott, és már első lemezei több, mint sikeresek: meggyőzőek is voltak! S nemcsak az Első, Második, a Nyolcadik, hanem a Hatodik és a Kilencedik is. Mit tett Norrington? Először is visszatért Toscanini tempó- és kottahűségéhez, ismét megvalósította a világos vonalrajzot, a mozgékonyságot. Játékuk - írta egy kritikus - úgy hasonlítható a nagyzenekari együttes mozgásához, mint jól felfegyverzett ágyúnaszád manőverezése a gyorsjáratú, de hatalmas tömegű cirkálóéhoz. Ez eleve meghatározza stílusukat, ezért "korhűek". Ami azt jelenti, hogy megszabadultak a romantikus Beethoven-hagyomány nehezékeitől, a wagneri-bülowi tolmácsolás emlékeitől. Előadásuk - és most már főként a számomra szenzációs meglepetéseket is tartalmazó Kilencedikről beszélek - lendületes, de nem nyugtalan. Friss és nagylélegzetű. Az egyik felvételen Norrington így instruálta a rezeket és a dobokat: "mintha frissiben érkeztek volna a waterloo-i csatatérről". Ez leginkább az Első szimfónia első tételének kódájára vagy a Kilencedik Scherzójára illik. Az EMI felvétel "zene a hifisták fülének is", csak erősíti a világos, éles kontúrokkal megrajzolt hangképet, Norringtonék ritmikai elevenségét, artikulációs tisztaságát. Az ő dicséretükkel vetek véget ennek az örökkévalóságig folytatható témának. (Legközelebb: Úton Kodályhoz) ----------------------------------------------------------- I. Brüggen Thomas Hannover Band ----------------------------------------------------------- II. Walter Klemperer Masur ----------------------------------------------------------- III. Klemperer (1954) Toscanini Széll ----------------------------------------------------------- IV. C. Kleiber Walter Muti ----------------------------------------------------------- V. C. Kleiber E. Kleiber Giulini Toscanini (Bécsi Filh.) (Los Angeles Filh.) ----------------------------------------------------------- VI. Walter Norrington E. Kleiber (Amsterdam) Böhm Klemperer Ashkenazy ----------------------------------------------------------- VII. Toscanini Muti Klemperer ----------------------------------------------------------- VIII. Karajan (1962) Toscanini Norrington ----------------------------------------------------------- IX. Furtwängler (1951) Karajan (1947) Masur vagy Norrington -----------------------------------------------------------