Negyedik Dimenzió: A PWB-kísértet



        Alább  a  Szerkesztő  számol  be  a  Negyedik   Dimenzióban   tett
    utazásairól,  a  High  Fidelity  "megmagyarázhatatlan"  jelenségeiről.
    Mivel  ezek  részben  vagy   egészben   kívül   esnek   a   klasszikus
    elektroakusztika  érvényességének  körén,  Olvasóinkban   idegenkedést
    ébreszthetnek, s csökkenthetik  lapunk  műszaki  tesztjeinek  hitelét.
    Nyomatékkal  leszögezzük,  hogy  az  ehelyütt  közölt  írások   teljes
    mértékben függetlenek a lap  műszaki  részétől.  Mérnök  munkatársaink
    csakis azzal járulnak hozzá ezekhez a cikkekhez, hogy  résztvesznek  a
    szeánszokon  -  és  borzadoznak.  A  Szerkesztő  egymagában   vállalja
    munkájának minden ódiumát.


                                      *

        "Nehéz új tényeket régi,  korábbi  filozófiából  származó  fogalmi
    rendszerbe préselni, vagy a régi mondás szerint új bort  régi  tömlőbe
    tölteni. Az ilyen kísérletek mindig  kínosak,  mert  arra  csábítanak,
    hogy ilyenkor akarva nem akarva mindig a régi  tömlők  elkerülhetetlen
    szakadásaival foglalkozzunk, ahelyett, hogy az új bornak örülnénk."

                                                         WERNER HEISENBERG

                                      *

        Kísértet járja be Európát: a polarizálás kísértete.
        Peter W. Belt angol mérnök  egy  olyan  jelenségkört  ismert  fel,
    amely minden bizonnyal  megváltoztatja  a  High  Fidelityről  alkotott
    fogalmainkat; jelenlegi fogalmainkkal ezt a  jelenséget  nem  is  igen
    tudjuk leírni.* (*Ezért Belt  talán  jobban  tette  volna,  ha  az  új
    jelenség leírására új kifejezéseket kreál. Habár akkor még  kevesebbet
    értenénk belőle, pedig így sem értünk belőle sokat. Végü1 is  mindenki
    olyan nyelven beszél, amilyenen tud, ígyhát Belt elméletét  ismertetve
    a Szerzőnek (és Olvasójának is) meg kell elégednie a régi szavakkal  -
    csak éppen tudnunk kell, hogy most új  értelemben  használjuk  azokat.
    Rossz  lelkiismeretemet  hadd   enyhítsem   azzal,   hogy   kérdőjelet
    biggyesztek a leggyanúsabb kifejezések mögé.) Arról  volna  szó,  hogy
    elektromossággal  körülszőtt   világunkban   egy   eddig   ismeretlen,
    legalábbis a fizika által még nem  definiált  elektromos(?)  erőtér(?)
    épül ki nemcsak a  háztartási  gépek,  de  a  természetes  tárgyak,  e
    tárgyak különféle kombinációi, valamint az élő szervezetek  körül  is.
    Ezt a  kísérteties  erőteret,  amely  tehát  egész  lakókörnyezetünket
    átszövi, Belt töltésnek(?) keresztelte el. A töltést az  okozná,  hogy
    az elektromos hálózat polarizálja(?) maga körül a  levegőt,  a  levegő
    pedig a tárgyakat. A töltés ezek után újra kölcsönhatásba  lép  az  őt
    létrehozó szórt energiával...
        E kölcsönhatás (mondja Belt) káros az ember  hallásmechanizmusára,
    sőt: egész szervezetére. Védekezésül redukálni kell a töltést, illetve
    meg kell változtatni a  polaritását.  Ezt  meg  is  tehetjük  bizonyos
    manipulációk révén; ezeket Belt polarizálásnak  nevezi.  Minden  egyes
    polarizációs manőver  csökkenti  a  káros  töltés  összmennyiségét,  s
    szervezetünk ezt megkönnyebbüléssel veszi tudomásul. A  polarizálással
    tehát valójában nem annyira a hangminőségen javítunk,  mint  inkább  a
    fejünkbe   épített   számítógép   működéséhez   teremtünk    kedvezőbb
    feltételeket. Az emberi tudat, mint a  hangátviteli  lánc  leggyengébb
    láncszeme - nos, hogy tetszik ez a teória?
        Belt azt állítja, hogy  a  polarizáláshoz  néha  egyáltalán  nincs
    szükség bonyolult kellékekre: elegendő elhelyezni  egy-két  papírlapot
    vagy  drótdarabkát  a  megfelelő  helyen,  és  a   hangminőség   máris
    észlelhetően javul. (Ezeket a szellemes módszereket már pedzegettük  a
    4., majd részletesen ismertettük a 6. kötet lapszemléjében, s most már
    nem kerülhetjük el, hogy vissza ne térjünk rájuk a  szeánszon).  Ennél
    azonban állítólag jóval sokrétűbb manipulációt tesznek lehetővé a  PWB
    Electronics cég (=P. W. Belt) által  forgalomba  hozott  varázsszerek,
    amelyek szinte kivétel nélkül az  elektrét  melléknevet  viselik.  (Az
    elektrét olyan anyag, amely elektromos töltését tartósan megőrzi;  úgy
    tekinthetjük,  mint  az  állandó  mágnes   elektromos   megfelelőjét.)
    Kapcsolatba léptem a feltalálóval, s ő annyira  előzékeny  volt,  hogy
    megküldte gyártmányainak szinte teljes kollekcióját.
        És ezzel alaposan feladta nekem  a  leckét.  Én  ugyanis  már  jól
    tudom, hogy az auditív nyereség, amelyet a rossz  lelkek  segítségével
    elérhetünk (ha elérhetünk egyáltalán),  csak  elmélyült  zenehallgatás
    közben  érvényesül  igazán.  Tesztkörülmények  között   ez   a   hatás
    viszonylag  csekély,  sokaknak  éppen  csak  eléri  a  hallásküszöbét.
    Másrészt, a  PWB-eszközöket  máris  ezernyi  módon  lehet  alkalmazni.
    Ennyiféle manipulációt nyilván  nem  próbálhatok,  végig,  és  még  ha
    végigpróbálnám  is,  semmiképpen  sem  tudnám   őket   hiteltérdemlően
    demonstrálni - dehát egy Heybrook és egy Orion hangsugárzó,  egy  Linn
    és  egy  NAD  lemezjátszó  különbözőségét  szintén  nem  demonstráljuk
    "hiteltérdemlően".  (Mint  ahogy  a  zenekritikus   sem   demonstrálja
    "hiteltérdemlően" esztétikai ítéleteit - de azért  joggal  ragaszkodik
    hozzá, hogy ne vonják kétségbe a jóhiszeműségét!  Tessék  még  azt  is
    figyelembe venni, hogy a zenekritikus afféle egyszemélyi döntést  hoz,
    nekem viszont, bármennyire is saját rovatom  a  Negyedik  Dimenzió,  a
    szeánszokon  bizony  ki  kell  állnom  a  munkatársaim,  tehát   józan
    mérnökemberek elé, akik a lehető legmélyebb szkepticizmussal, sót, nem
    kis rettegéssel  szemlélik  ezt  az  egész  PWB-féle  istenkísértést.)
    Próbálkozásaim  számát  pedig  ésszerűen   redukálni   fogom.   Minden
    PWB-gyártmányt csak egy-két szeánszon léptetek fel. Ha ezek sikeresek,
    bizonyítottnak veszem, hogy a kísértet létezik, más szóval, hogy ez  a
    varázseszköz a használati utasításában leírt többi módon is működik.
        Indokolt-e ez a bizalom?
        Ha egyszerű,  közönséges,  hétköznapi  kijelentéseket  vizsgálnék,
    tehát olyanokat, hogy: "fenn a padláson  nyitva  van  az  ablak"  vagy
    "37x289=  10693"  és  hasonlókat,  akkor  nyilván  mindegyik  állítást
    függetlennek kéne tekintenem a másiktól. Ha az egyik igaznak bizonyul,
    a másik attól  még  hamis  lehet.  Tehát  kivétel  nélkül  valamennyit
    ellenőriznem kellene.
        De amikor a bűvész nyuszit húz elő  a  cilinderéből,  akkor  nemde
    elhisszük neki, hogy nyúl helyett galambot vagy színes  kendőket  vagy
    bármi mást is elővarázsolhatott volna?
        Ha pedig valaki olyan  képtelenséget  állítana,  hogy  "magasan  a
    fejünk fölött, geostacioner pályán, minden egyes szélességi kör mentén
    ott kering egy pár rendőrcsizma"; és ha ennek utánanéznénk, és már  az
    első három szélességi kör fölött  megtalálnánk  a  csizmákat  -  akkor
    vajon nem adnánk-e hitelt az egész csizma-teóriának?!
        Márpedig Peter Belt előrejelzései  látszólag  éppannyira  ostobák,
    mint egy pár rendőrcsizma (mégha geostacioner is).
        Hadd kongassam meg tehát az éjféli harangot, hadd szembesítsem  az
    erős idegzetű Olvasót a PWB-kísértettel. Alább sorra veszem a PWB  cég
    termékeit, táblázatba foglalom általam kreált magyar, valamint eredeti
    angol nevüket és  főbb  alkalmazási  területeiket,  továbbá  (arra  az
    esetre, ha valaki netán kedvet kapna a  szellemidézéshez)  az  árukat*
    (*Háromféle árat adok meg. Az első az angliai bolti ár fontsterlingben
    (amelyre még rárakódik a VAT, azaz a brit ÁFA). A második az exportár,
    szintén fontsterlingben; ez általában  a  bolti  ár  50%-a  volna,  de
    tekintettel a mi  cucilista  viszonyainkra,  PWB  a  magyaroktól  csak
    40%-ot kér. Az exportáron természetesen nincs VAT, viszont rakódik  rá
    némi postaköltség. A harmadik az  én  becslésem  arról,  hogy  a  font
    hivatalos átszámítgatása után mekkora lesz  majd  a  hazai  bolti  ár,
    forintban, Áfával és Béfával és Céfával. (Félre a TRÉfával:  megint  a
    RAMOVILL Belgrád-rakparti Hifi- Áruháza volt annyira vállalkozó kedvű,
    hogy   kérésemre   próbaképpen   megrendelt   néhány    készletet    a
    PWB-varázseszközökből. Lapzártakor a csomag még nem érkezett meg,  így
    hát nem lehetett "árat képezni"). El kell  még  mondanom,  hogy  mivel
    ilyen holmikat vásárolni aggasztó mértékben bizalmi kérdés, az angliai
    boltok 30 napon belül visszavásárolják a PWB-eszközöket az elégedetlen
    vevőtől. Magyarországról persze már aligha lehet  utólag  reklamálni.)
    is.  A  Hifi  Mozaik  és  Szerkesztője  természetesen  nem   vállalhat
    garanciát semmilyen hifi-produktumért, így nyilván  a  PWB-eszközökért
    sem. Garantálni csak egyvalamit garantálhat: azt,  hogy  ez  az  egész
    rémisztő olvasmány, s különösen a végén a szeánsz  tényleg  a  denevér
    szárnyai alá kívánkozik.


    Első nyavalyatörés: Celluloid lemezek

    

    PWB-eszközök  a  Linn  Axis  lemezjátszón. A filcpárnát levettük, hogy
    látni  lehessen  a  29cm-es  alátétkorongot.  Az  Elektromos Védőernyő
    pozícióját a hálózati kábel belépési pontja határozza meg


        Többségük a lemezjátszással kapcsolatos, és roppant egyszerű módon
    használandó. Mindegyikre piros és fekete pöttyök (elektrétek?)  vannak
    felhordva, sajátos mintázatban: mintegy ellenpontozzák egymást.
        1. Nagyméretű (29cm átmérőjű) alátétkorong.  Ennek  kettős  hatása
    van. Az egyiket akkor fejti ki, amikor  a  hanglemez  alá  tesszük  (a
    lemezpárna alá vagy fölé, mindegy). Másik  képessége,  hogy  külön  is
    kezelni  lehet  vele   minden   egyes   hanglemezt,   amennyiben   egy
    papírzsebkendővel mintegy rádörzsöljük a korongban rejlő "energiát"(?)
    a hanglemezcímkére. Misztikus szempont, hogy a dörzsölő mozdulatokat a
    hanglemezcímkén futó szöveg főirányában kell végezni.
        2. CD-fedőkorong. Analóg az előzővel, tehát szintén kettős  hatású
    eszköz. A CD tetejére (tehát  a  feliratos  oldalára)  kell  helyezni,
    amikor betesszük a  lemezt  a  gépbe,  de  lejátszás  előtt  külön  is
    kezelhetjük   vele   az   ezüstlemezeket   -   ugyanúgy,    mint    az
    LP-alátétkoronggal.
        3. Elektromos Szélvédő (lemezjátszóhoz). Téglalap alakú, kb. 51x78
    milliméteres celluloidlap, ezúttal nem pötty-, ha nem karikaalakú,  de
    ismét piros és fekete színű jelölésekkel. Az alsó sor középen  kétfelé
    van metszve, ezt vissza kell  hajlítani  90  fokban:  az  egyik  felét
    előre, a másikat hátra, hogy mintegy lábazatot képezzenek. Talpoldaluk
    öntapadó. A függőleges helyzetbe  állított  lapocskát  keresztbe  kell
    állítani a lemeztányér és azon pont  között,  ahol  a  hálózati  kábel
    befut a készülékbe.
        4. Kisméretű (8cm átmérőjű) alátétkorongok. Ezekből  hármat  adnak
    egy  csomagban.  Bármiféle  készülék  -   audio,   video,   háztartási
    berendezés stb. - egy-egy lába, illetve a cserepes növények  alá  kell
    rakni belőlük.


    Második nyavalyatörés: Elektrét Csipesz

    

    Elektrét Krokodil


        Kisméretű krokodilcsipesz. Egyszerűen csak  rá  kell  csíptetni  a
    szőnyeg szélére.* (*Ennek elvi jelentősége lehet.  A  szőnyeg,  kárpit
    stb. általában erősen töltődik sztatikusan,  és  ezt  a  töltését  meg
    fogja őrizni, függetlenül attól, hogy rajta van-e a csipesz vagy  sem.
    Ha tehát a csipesz  megváltoztatja  a  hangképet,  akkor  a  Belt-féle
    "töltés" tényleg alapvetően más természetű,  mint  a  fizikában  eddig
    definiált  elektrosztatikus  töltés.)  Állítólag  az  autó  kárpitjára
    csíptetve is érezteti jótékony hatását:  szebben  szól  az  autórádió,
    azonkívül jobb lesz a  gépkocsivezető  közérzete  is.  Talán  még  egy
    kísértet lepedőjén is hatékony; eredményesebben lehet kísérteni vele.


    Harmadik nyavalyatörés: Elektrét Ecset (plusz Elektrétképző Folyadék)

    

    Új  képet  fest  a  High  Fidelityről?  Az  Elektrét Ecset, egy flakon
    Elektrétképző Folyadékkal


        Töltést  hagy  hátra   mindazokon   a   felületeken,   amelyekkel,
    érintkezik. Hogy  a  hátrahagyott  töltés  kedvező  avagy  kedvezőtlen
    lesz-e, ez az ecsetvonások irányától függ.** (**Ez is elvi jelentőségű
    kísértet. Ha Belt tényleg annyira kézben  tudja  tartani  polarizációs
    technikáját,  hogy  egyaránt  produkálhat   vele   "pozitív"   illetve
    "negatív" előjelű hatást, akkor igencsak valószínű, hogy a  két  hatás
    közül az  egyik  tényleg  előnyös,  és  hogy  a  Belt  által  ajánlott
    polarizációs irány a  helyes.  Ugyanez  vonatkozik  majd  az  elektrét
    fóliapárra és a Polarizátorra is - lásd később -, mert ezekkel szintén
    két irányban lehet manipulálni. Az ecseteléshez ajánlott "polarizációs
    irány" egyébként az elektrotechnikában  jobbkézszabály  névvel  jelölt
    iránynak felel meg.) Erősíti az  ecsetelés  hatását  az  elektrétképző
    folyadék, amelyből csak egészen keveset  kell  az  ecsetre  csöppenti.
    Ecsetelendő  objektum  mindenekelőtt  a  CD  és  a  hanglemez  (minden
    lejátszás előtt), a lakásban található  összes  képernyő,  valamint  a
    hangszórók membránja és a dómsugárzók rögzítőlemeze.


    Negyedik nyavalyatörés: Elektrét olaj (Sol-Electret)

    

    Fecskendők nyitva (Elektrét Olaj) és csukva (a Polarizátor)


        Lényegét tekintve finom  műszerolaj,  afféle  egyszer  használandó
    injekciós fecskendőben mint tégelyben. Két érintkező  fémfelület  közé
    kell felvinni, éspedig  tekintet  nélkül  arra,  hogy  a  két  felület
    egymáshoz  képest  forog-e  vagy  sem.  Íme  a  Sol  Electret  legfőbb
    alkalmazási területei:
        bármiféle csatlakozó  (villásdugó,  banándugó,  Jackek,  koaxiális
    tévé-    és     rádió-antennacsatlakozó     dugók     és     aljzatok,
    telefoncsatlakozók,   nemkülönben   a   hangszedő   és    a    hangkar
    érintkezőcsapjai,   elektroncsövek   lábai,   szárazelemek    pólusai,
    potméterek (a tengely és a kezelőgomb találkozása stb.);
        csapágyak (a lemezjátszóban és a CD-játszóban);
        zsanérok  (a   lemezjátszó   plexitetőn,   az   ajtón-ablakon,   a
    fürdőszobaszekrényen);
        rögzítőcsavarok csavarmenete (az előbb  felsorolt  szerelvényeken,
    továbbá  az  elektromos   készülékekben,   hangsugárzókban,   de   ide
    sorolhatók a hangsugárzó-lábazatok lábtüskéi is).
        Belt  azt  ajánlja,  hogy  még  a  dómsugárzók  membránját  és   a
    mélyhangszóró porsapkáját is kenjük be vékonyan "Sol-Electret"-tel. Ez
    az ötlet, ti., hogy mechanikai hatásnak  tegyük  ki  az  akusztikailag
    aktív alkatrészeket, feltehetőleg  nem  talál  lelkes  fogadtatásra  a
    hifisták körében. Én a magam részéről csak arra hívom fel a figyelmet,
    hogy Peter Belt álláspontja szerint a High Fidelity legtöbb problémája
    egyáltalán nem mechanikai-akusztikai,  hanem  kifejezetten  elektromos
    eredetű!


    Ötödik nyavalyatörés: Elektrétfóliák


    

    

    

    Elektrétfóliák életnagyságban, piros, fekete és ezüst színekben


    

    Ezüstszínű   elektrétcsíkok  mintázata  hanglemez  (mindkét)  vagy  CD
    (egyetlen)   címkéjén   A   csíkok  merőlegesek  a  nyomtatott  szöveg
    főirányára.  Szövegbetűre  is  rákerülhetnek,  de  kívül kell esniük a
    belső, kb. 45 mm-es sávon


        Ezeket az  öntapadó  ragasztóréteggel  ellátott,  vékony  fóliákat
    apró, 7x8 centiméteres darabokban hozzák forgalomba. Belt  mind  újabb
    típusokat fejleszt ki, jelenleg háromféle van forgalomban: a piros  és
    a fekete (ezeket együtt kell használni), valamint az ezüstszínű.
        1. Piros/Fekete. Számtalan módon  alkalmazható,  mindig  színpárok
    formájában. A fóliából apró ötszögletű nyilacskákat lehet vagdalni,  s
    1-1, illetve 2-2 piros/fekete nyílpárt kell felragasztani a  különféle
    tárgyakra egy  bizonyos  logika  szerint  (lásd  ábráinkon).  Egyetlen
    "adag"  fóliapárból  112  nyílpár  jön  ki.  Ez  nem  túl  sok,   mert
    alkalmazási területük úgyszólván felmérhetetlen. Kezelni lehet velük:
        bármiféle elektromos (hifi, audio, háztartási) készülék hátoldalát
    a kábel  belépési  pontjánál,  azonkívül  a  lakás  összes  elektromos
    vezetékét (a  tévé  és  rádió  koax  antennavezetékét  különösen!),  a
    hálózati csatlakozódugókat, nemkülönben a  víz,  gáz,  központi  fűtés
    csővezetékeit;
        a lakás ajtajait(!);
        a hanglemezt és a CD-t, a magnó, és a videokazettát;
        a hangkart és a lemezjátszó plexitetejét;
        a mélyhangszórót és a dómokat, a hangsugárzó  előlapját,  amely  a
    hangszóróselymet tartja, valamint a hangsugárzólábazatot;
        a tévéképernyőket és a fénycsöveket.
        2. Ezüstszínű fólia  "töltéskötéshez".  Ha  igaz,  ez  Belt  egyik
    legmesszebbre vezető felismerése: bármiféle két felület találkozásánál
    káros töltés lép fel, de  ezeket  hatástalanítani  lehet  az  elektrét
    fóliával  -  amelynek   alkalmazási   területe   eszerint   megintcsak
    beláthatatlan. "Töltéskötéshez" csak egyféle fóliát kell használni: az
    ezüstszínűt. Vékony, 2mm-es csíkokra kell  vágni,  és  keresztül  kell
    ragasztani  valamely  két  felület   találkozási   síkja   fölött.   A
    Páros/Páratlan szabály  változatlanul  érvényben  van,  tehát  két-két
    felületet   mindig   csak   egy-egy   ponton   szabad   áthidalni.   A
    legkézenfekvőbb példák arra, hogy mit kell kötni mihez:
        Hangsugárzók:         porsapka/kónusz,         kónusz/membránszél,
    membránszél/kosár, mágnes/vaslemez (külön az első és külön a  hátsó!),
    hangszórókosár/hangdoboz,          hangdoboz/levehető          előlap,
    hangdoboz/állvány.
        Hangszedők:    tűfoglalat/hangszedőtest,     hangszedőtest/papucs,
    papucs/karcső, karcső/karbak, karbak/talapzat, karcső/ellensúly.
        Készülékek:  fémdoboz/sasszi  (mint  a  legfontosabb   találkozási
    pont), de bárhol másutt is.
        Belt  nem  kevesebbet  állít,  mint  hogy   bárminemű   nyomtatott
    szövegnek is káros tere van, s  azt  szintén  közömbösíteni  lehet  az
    ezüst színű elektrétfóliából vágott, kb. 3mm széles  és  két-háromszor
    ilyen  hosszú  csíkocskákkal.  A  könyvek,  hanglemez-ismertetők  stb.
    bármelyik lapján a  belső  vagy  külső  margóra  kell  ragasztani  egy
    függőleges  csíkot  (amely   tehát   merőlegesen   áll   a   nyomtatás
    főirányára). Hanglemez- és CD-címkén (lásd az  ábrát)  az  ezüstcsíkok
    állítólag hatékonyabbak a piros/fekete nyílpárnál.


    Hatodik nyavalyatörés: A Polarizátor


        Ez is egy aprócska, műanyag hegyű  injekciós  fecskendő,  amelynek
    dugattyúja azonban teljesen be van nyomva. Belsejében két golyó zörög.
    Ha a fecskendőt két-háromszor megrázintják, a golyók összeütődnek,  és
    a Polarizátor ettől már legalább 5 óra  hosszat  üzemképes:  permanens
    töltést hagy mindazokon a tárgyakon (a felületükön és a  belsejükben),
    amelyekhez a hegyét hozzáérintjük. A fecskendő csövének elülső  részén
    fekete betűkkel van felírva a márkajelzés, vele szemben  pedig,  tehát
    ha a csövet 180  fokkal  elforgatjuk,  piros  fóliajelzést  látunk.  A
    Polarizátort úgy kell használni, hogy a padlóval párhuzamosan  tartva,
    de kissé előrefelé döntve, az orrcsúcsát 4-5 másodpercig hozzáérintjük
    ahhoz a tárgyhoz, amelyet kezelni akarunk. Mégpedig egy  meghatározott
    rítus szerint hol "fekete", hol pedig "piros" üzemmódban (tehát hol  a
    fekete, hol pedig a piros jelzéssel felfelé)!
        A kezelési utasításban  Belt  nyomatékosan  nem  ajánlja,  hogy  a
    Polarizátort bárki is szétszedje, "de  minthogy  az  emberi  természet
    olyan, amilyen,  egyesek  biztosan  szét  fogják  szedni".  Ezért  hát
    leírja, mi módon kell visszahelyezni a golyókat a fecskendő  tubusába.
    Nem sokat kockáztat. Ha felboncoljuk is a Polarizátort  -  garantáltan
    nem fogunk kideríteni róla semmit.
        A  Polarizátor  Belt  szerint  a  hanglemezeken,  s  különösen  az
    ezüstlemezeken a leghatékonyabb. Más szempontból kezeli a  hanglemezt,
    mint az elektrét-fólia, illetve az elektrét ecset  teszi.  A  többféle
    polarizációs eljárás tehát  nemcsak  hogy  nem  zárja  ki,  hanem  még
    erősíti is egymást. (Bizonyos fenntartásokkal. A Polarizátorral kezelt
    hanglemezt  például  már   nem   szabad   megérinteni   az   ecsettel.
    Hasonlóképpen, a Polarizátornak vagy az elektrétképző folyadéknak  nem
    szabad érintenie a műanyagfóliákat.) A  Polarizátor  hatása  egyébként
    permanens; nem szűnik meg, amikor visszadugjuk a lemezt a dobozba vagy
    a lemezborító  tasakba.  Lemeztisztítás  után  mindazonáltal  tanácsos
    megismételni a polarizálást.
        A hanglemezeken kívül kezelni lehet  a  Polarizátorral  mindennemű
    kábelt és kábelcsatlakozót, a fejhallgatót és a  szárazelemeket.  Sőt,
    akár a  hangszedőt  vagy  az  egyes  hangszórókat  is,  de  ezekhez  a
    manipulációkhoz már szükség van az Elektrét Csipeszre (adnak is belőle
    egy darabot a Polarizátor mellé), illetve egy darab  Spiratube-ra.  Ez
    utóbbi egy spirálisan felvágott, 3 vagy 6mm vastagságú, szintén  bűvös
    erővel felruházott műanyagcső. Hát egyelőre  ezek  a  lidérces  dolgok
    kerültek, elő a PWB-kísértet lepedője alól. De még sok minden rejtőzik
    odabenn is, a lepedő alatt. PWB folyamatosan tökéletesíti polarizációs
    technikáját, újabb és újabb eszközökkel áll elő, és arról  ábrándozik,
    hogy  előbb  vagy  utóbb  meg  tud  nyerni  magának  valami   nevesebb
    iparvállalatot. Azt szeretné ugyanis, ha az  ő  titokzatos  tudományát
    már a készülékek összeszerelésekor is hasznosítani  lehetne.  Legújabb
    produktumát  ("Contra  Caps"  -  elektromos   készülékekbe   építendő,
    töltésredukáló kondenzátorok) kifejezetten a  gyártóüzemeknek  szánta.
    Hasonlóképpen főképp az iparnak ajánlja a kifejlesztés alatt álló  új,
    Arany/Szürke  fóliapárt  (amely  azonban  esetleg  felváltja  majd   a
    közhasználatra szánt Piros/Fekete fóliapárt is).
        Lássuk tehát: van-e alapja Peter Belt optimizmusának?


    Szeánsz

    


    I. Varázsvessző nélkül...


        Mielőtt valaki pénzt adna ki varázsvesszőre és hasonlókra, érdemes
    kipróbálnia, mire megy imádsággal és ráolvasással; tudományosnak éppen
    ezek a módszerek sem tudományosak,  de  legalább  ingyenesek.  A  Hifi
    Mozaik 6. kötetének  lapszemléjében  közreadtuk  Jimmy  Hughes  cikkét
    mindazokról a PWB-manipulációkról, amelyek egy fillérbe sem  kerülnek.
    (Hogy ne kelljen  itt  mindent  újra  elmondanom,  kérem  az  Olvasót,
    lapozzon vissza  az  előző  kötethez.)  Ezeknek  a  manipulációknak  a
    többségét a HFM szeánszain is kipróbáltuk. Íme:

    1. A Páros/Páratlan szabály

        Tanúsítjuk,  hogy  módosul  a  hangkép,   ha   egy-egy   névjegyet
    csúsztatunk a zeneszoba bútorainak (heverő, két  fotel,  két  zsámoly,
    két szék, egy dohányzóasztal) egy-egy lába  alá.  A  hangkép  teltebb,
    stabilabb, kissé hangosabb lesz, a magasai kitisztulnak.  Mindez  csak
    zenehallgatás  közben  "jön  ki"   igazán,   tesztkörülmények   között
    kételyeket hagy az emberben - nekünk is két szeánszunkba került,  amíg
    szerkesztőségünk végre kollektíven és jó  lelkiismerettel  úgy  ítélt,
    hogy: semmi kétség, a hatás létezik.
        Később én még nagyon  sokak  előtt  demonstráltam  ezt  a  hatást.
    Számomra a papírdugdosás az experimentum crucis, a  perdöntő  kísérlet
    arra  nézve  (amit  fizikus  és  orvos  ismerőseim  is   egybehangzóan
    megerősítenek), hogy a PWB-effektus semmi körülmények között  sem  fér
    bele a fizikatankönyvbe.
        Tapasztalatom  szerint  egészen  enyhén,  de  meghallható,  ha   a
    készülékeink  (erősítő,  lemezjátszó  stb.)  egy-egy   lába   alá   is
    papírlapot  teszünk.  A  négylábú  állványok  egyik   lábtüskéje   alá
    helyezett pénzdarab szintén javít a hangképen. És kitűnően  működik  a
    Páros/Páratlan szabály a Heybrook HB1 hangdobozon is. Mint  már  a  6.
    kötet lapszemléjében is pedzegettem: a mélyhangszóró 4 csavar-alátétje
    közül az egyiket át kell helyezni a magassugárzó egyik  csavarja  alá,
    hátul pedig, a kapcsolótáblánál el  kell  távolítani  az  alátétet  az
    egyik csavar alól. A hangkép egy leheletnyivel  lágyabb  lesz.  Még  a
    basszusa is javul.
        A  6.  kötet  lapszemléjében,  amikor  a  Páros/Páratlan  szabályt
    először  hoztuk   szóba,   magam   is   javasoltam   egy   kísérletet:
    zenehallgatás közben  húzzunk  rézdrót-karikát  az  egyik  csuklónkra.
    Függőben hagytam, hogy a hatás vajon előnyös-e,  avagy  inkább  káros.
    Továbbra is függőben hagyom, azzal, hogy erről a  kísérletről  egyszer
    még lesz mondanivalóm.


    2. A matrózcsomó

    

        Emlékeztetőül ismét iderajzoljuk, miről van szó. A matrózcsomó egy
    másfél arasznyi, 0,4-0,5 milliméter átmérőjű szigetelt drótból  kötött
    hurokszerűség, amelyet a különféle hálózati  készülékek  (kihúzott!!!)
    villásdugójára, illetve az üzemen kívüli hangsugárzók  pólusaira  kell
    kötni, abból a célból, hogy mintegy  "blokkoljuk"  vele  a  gép  káros
    terét.
        Ezt a módszert mi hangsugárzókkal  vizsgáztattuk.  A  szeánszon  a
    Spendorokat hallgattuk,  de  behoztunk  a  szobába  egy  pár  Heybrook
    HB1-est is, és ez utóbbiakat próbáltuk  "blokkolni".  Előbb  csak  egy
    szimpla dróttal zártuk rövidre a  bemenetüket  -  ezzel  gyakorlatilag
    semmit sem értünk el.  Amikor  viszont  matrózcsomót  alkalmaztunk,  a
    Spendorok zenéje észlelhetően javult.
        Később  (egymagamban)  más  módon  is  kipróbáltam  a  matrózcsomó
    varázserejét.  Meggyőződtem   például   arról,   hogy   a   Quad   405
    teljesítményerősítő, még ha nem használom is, "jelen van"  a  zenében,
    tehát  "blokkolni"  kell  a  hálózati  csatlakozóját,   sőt:   még   a
    hangszórókimeneteit is. Ez körülbelül annyit segít,  mintha  a  Quadot
    átvinném a lakás másik felébe. De még ott is célszerű felszerelni rá a
    matrózcsomókat - habár az auditív nyereség ilyenkor már  tényleg  csak
    árnyalatnyi, és  csak  nagyon  elmélyült  zenehallgatás  közben  lehet
    kimutatni.
        Viszont  mindenképpen  "blokkolni"  kell  lemezjátszás  közben  az
    erősítő nagyszintű bemeneteit.  (Ezek  általában  párhuzamosan  vannak
    kötve, matrózcsomót tehát csak az egyikre kell kötni, de persze mind a
    két csatornán, a melegpont  és  az  árnyékolás  közé.)  Ha  CD-játszót
    hallgatunk, azt természetesen a nagyszintű bemenetre  csatlakoztatjuk,
    és az  erősítő  fono-bemenetei  maradnak  üresen,  tehát  ezeket  kell
    "blokkolni" matrózcsomókkal. Ilyenkor még pregnánsabb a hatás!
        Enyhén ugyan, de tisztul a hangkép,  ha  matrózcsomóval  csomózunk
    össze mindent, ami összecsomózható, tehát például:
        az erősítő és a lemezjátszó hálózati vezetékét;
        a  bal  és  a   jobb   (külön-külön   árnyékolt)   kábelszálat   a
    lemezjátszótól az illesztő-transzformátorig,  illetve  a  trafótól  az
    erősítőig futó vezetéken;
        a hangszóróvezetékben a pozitív és a negatív szálat.
        Van  a  szobámban  egy  szövegszerkesztő  gép.   Ha   a   kihúzott
    villásdugóját matrózcsomóval zárom le, meg  lehet  hallani,  amikor  a
    gépet bekapcsolt állapotba hozom! Ugyanis ilyenkor érvényesül igazán a
    matrózcsomó "töltés-közömbösítő" hatása. A telefondugót  sem  elegendő
    csupán kihúzni a konnektorból:  matrózcsomót  is  kell  erősíteni  rá.
    Teljesen mindegy (az én lakásomban, legalábbis), hogy  a  zeneszobában
    vagy a szomszéd szobában felszerelt telefonról van-e szó.


    3. Szárazelemek


        Ezeket nem próbáltuk meg elvarázsolni. Azt  azért  elmondom,  hogy
    látogatóimmal általában levétetem az elemes órájukat,  s  egyszersmind
    ki is viszem  azt  a  szobából.  (Többnyire  aztán  ott  is  felejtik,
    távozáskor az utcáról jönnek vissza érte, nem mulasztván el célzásokat
    tenni a házigazda fejlett üzleti érzékére: "én meg olyan  kísérleteket
    fogok  szervezni,  hogy  a  látogatóknak  a   pénztárcájukat   kelljen
    letenniük"  stb.)  Meggyőződésem,  hogy  a  kvarcórák  nélkül   mindig
    tisztább a hangkép. Demonstrálni nehezen tudnám, de  úgy  gondolom,  a
    kísérletező kedvű olvasók többsége a  saját  környezetében  fel  fogja
    ismerni az elemek káros hatását.


    4. Hálózati csatlakozódugók polaritása


        Ezt egyszer már letudtuk (lásd "Forró drót" című cikkünket a  Hifi
    Mozaik 5. kötetében).  Egyáltalán  nem  mindegy,  hogy  a  villásdugót
    milyen helyzetben dugjuk a konnektorba. Érdemes kipróbálni:  rendkívül
    tanulságos kísértet - és minden házban megjelenik!


    II...és varázsvesszővel


        Hát akkor most lássuk az "igazi" PWB-eszközöket.
        A Szerkesztő még a kezdet  kezdetén,  jelen  kötetünk  "hivatalos"
    szeánszai előtt demonstrálta  egyszer  Dankó  Emil  és  Szalai  Márti,
    egyszer  pedig  külön  Sólymos  Antal  előtt  némely  egyszerű   módon
    használható  PWB-eszköz  varázserejét:  a  nagyméretű   alátétkorongot
    betette a hanglemez alá, egy további menetben pedig  az  egész  szobát
    beborító  padlószőnyeg  sarkára  rácsíptette  az  elektrét  csipeszt.*
    (*Igazság szerint ezeken  a  "bemelegítő"  szeánszokon  egyszerre  2-2
    eszközt kombináltam, hogy könnyebb legyen  kimutatni  a  hatásukat.  A
    nagyméretű alátétkoronghoz  is,  az  elektrét  csipeszhez  is  egy-egy
    további (hozzájuk hasonló) PWB-eszközt társítottam. Ez utóbbiak ma már
    nincsenek forgalomban, ezért nem írok róluk részletesebben.) Mindegyik
    próba pozitív volt, mindenki felismerte a sávszélek növekedését  és  a
    dinamikai  többletet.  Innen  kezdve  módszeresen  haladtunk   tovább.
    Tekintettel témánk  kényességére,  megállapodtunk,  hogy  szokásunktól
    eltérően  mindig  névvel  fogunk  szavazni:  ítéletünket  mindenütt  a
    monogramunkkal hitelesítjük. Végtére,  mi  nem  képviselők  vagyunk  a
    Parlamentben, és nem holmi vízlépcsőről szavazunk.


    1. A 29cm-es alátét lemezpolarizáló hatása


        A  duplikát  demólemezeken  (Ortofon,  Philips,   JBL,   Proprius)
    próbáltuk ki: az egyik példányt polarizáltuk, a  másikat  nem.  Hárman
    "vakon" ítéltek, csak DL tudta, hogy  most  éppen  a  kezelt  avagy  a
    kezeletlen példány szól-e. Az eredmény fölött máris heves vita támadt,
    s mivel ez a fajta vita nagyonis jellemző a PWB-féle szeánszokra, első
    tapasztalatainkat  (didaktikai  célzattal)  Kérdés/Felelet  formájában
    dolgozom fel.

        1. Működik-e az eljárás? Egyhangú "igen": a hangkép  kétségtelenül
           megváltozik.
        2. Javul-e a hangkép? Vegyes válaszok.
        3. Jellemezhető-e a  változás  egyértelműen?  Nem.  (A  Szerkesztő
           szerint sem mindig - de csaknem mindig.)
        4. Vannak-e bizonyos jellemző vonásai, tehát visszatérő  jegyei  a
           "polarizált" hangképnek? Mindenki szerint igen.

        DE:  Magasabb  tónus,  tisztább,  kevesebb  torzítás; valahányszor
    ezeket  érzem,  ez  a hangkép eleve jobban is tetszik. Negatívum: van,
    amikor a mélyei nem tetszenek, dohognak - talán a Spendor hibája? SZM:
    Visszhangosság majdnem mindig - nekem ez nem mindig tetszik, különösen
    a  szóló  zongorán  nem. A magashang csilingelőbb - de időnként ez nem
    jön be. SA: Visszhangosabb, erőteljesebb, jobb mély. Néha mintha picit
    feltekernék  a  hangerőszabályzót.  Ha  észleltem  az effektust, akkor
    mindig   ezeket  vettem  észre.  De  volt  olyan  is,  hogy  megjött a
    visszhang,  és  ugyanakkor  elment  a mélyhang és a hangerő. Ez nagyon
    zavart.  DL:  Jellegzetes  hangerő-  és  mélyhangtöbblet,  tisztább és
    magasabb  magasak, teltebb hangzás és mindenekelőtt zengés (térhatás).
    Időnként  zavart okoz a hangkép ellágyulása. Ez valójában a torzítások
    hiánya.
        Később  a  Szerkesztő   azt   tapasztalta,   hogy   a   nagyméretű
    alátétkoronggal való polarizálás meglehetős basszus-többletet idéz elő
    számos felvételen.


    2. A 8cm-es alátétkorong


        Egyszerre 3 darabot tettünk a Linn lemezjátszó egyik lába  alá.  A
    korongokat  DL  helyezgette  ide-oda,  a  többiek  addig  behunyták  a
    szemüket, számukra ez tehát vakteszt  volt.  Így  is  megállapították,
    hogy a hatás egyértelműen "megvan", de  nem  túl  erős,  azonkívül  ki
    előnyösnek, ki pedig hátrányosnak érzi -  zenétől  függően.  Végül  az
    Ortofon  I/6-on  (templom,  kórus,  orgona)  létrejött  a   Társadalmi
    Konszenzus, amikor is mind a négyen egységesen és eléggé  határozottan
    ugyanarra szavaztunk, éspedig a polarizált hangképre.  (SA:  "zengőbb,
    tömörebb, ez a jobb").
        Hosszabb távon: az alátétkorongok lágyítják a hangképet.


    3. Elektromos Szélvédő


        Ezt már nem vakon vizsgáltuk; a társaság kezdetben  így  sem  igen
    reagált rá. Viszont a Proprius felvételt hallgatva (templomi  szoprán)
    mindenki arra  kezdett  gyanakodni,  hogy  a  Védőernyő  valahogy  más
    irányban dolgozik, mint az előbbiek. "Talán csak újból elrontja,  amit
    az  előző  eszköz  kijavított;  a  8cm-es  korong  plusz  a   Szélvédő
    feltehetőleg ugyanúgy szól,  mintha  mind  a  kettőt  eltávolítanánk."
    Logikus volt, hogy ellenpróba gyanánt bevessük a  két  eszközt  együtt
    is.
        Ekkor azonban váratlanul igen erős hatást  tapasztaltunk.  Hármunk
    határozott véleménye szerint, egy határozatlan vélemény ellenében,  az
    effektus  nemhogy  kioltódott  volna,  de  még  fel  is  erősödött,  a
    polarizált  hangkép  egyértelműen  stabilabb,  tömörebb,  zengőbb.  SA
    nyilatkozata: "most már nyugodt lelkiismerettel tudok dönteni."


    4. Elektrét Olaj


        Előbb a hangszóróvezetékek banándugóit  kentük  be  vele  (mind  a
    nyolcat egyszerre), és lestük, változott-e valami. SA: talán több lett
    a magas, de nagyon bizonytalan vagyok benne. SzM: hasonlót  érzek,  de
    talán csak bebeszélem.  DE:  élénkebbnek,  levegősebbnek  hallom.  DL:
    tömörebb, a magasai tisztábbak, úgy fél ortóra becsülöm a különbséget.
        Ezután a  villásdugókat  kezeltük  a  szobában  fellelhető  összes
    készüléken (erősítő egy hosszabbítóval,  lemezjátszó,  asztali  lámpa,
    írógép, számítógép). SA: semmi  hatás.  DE:  talán  élénkebb.  SzM:  a
    bebeszélés határán. DL: isten bizony olajozottabban szól! Nem  annyira
    érdes, lágyabb, puhább, elviselhetőbb.
        Peter Belt azt állítja, hogy a hatást egyetlen villásdugón is  meg
    lehet figyelni. Kiválasztottunk tehát egy villásdugót (az  erősítőét),
    és hol bekentük, hol meg  letöröltük.  Többféle  zenén  is  "ábéztünk"
    vele.  Ketten  közülünk  semmit  sem  hallottak,  ketten  viszont  úgy
    érezték, hogy amikor az olajat letöröljük a villáról, hervadtabb  lesz
    a hangkép, érdesebb a férfihang, rekedtebb az énekesnő.
        A Szerkesztő később még sokat kísérletezett  az  olajjal,  és  azt
    tapasztalta, hogy nem elég, ha csupán a  banándugókat  olajozzuk  meg.
    Már magát a csupasz drótvéget is érdemes bekenni, mielőtt  rászereljük
    a banándugót!


    5. Elektrét Ecset


        Ez az eszköz nagyonis alkalmas rá, hogy  A-B  teszten  vizsgálják,
    hatása  ugyanis  az  ecsetvonások  irányától  függ,   vagyis   nemcsak
    javítani, de rontani is lehet  vele.  Hogy  halmozzuk  a  PWB-effektus
    "kvantumjait", az ecsettel (és a mellé rendelt folyadékkal)  egyszerre
    7 tárgyat kezeltünk: a hanglemezt, valamint a hangsugárzópár  összesen
    6 hangszóróját. Az első próba az alábbi eredményt hozta.
        SA: valami történt. Simább lett  a  szóló,  jobban  kiemelkedik  a
    zenéből. Bizonytalan vagyok benne. Viszont  egész  este  most  éreztem
    először, hogy egész  jó  a  hangkép.  SzM:  semmi  hatás.  DE:  kicsit
    vidámabb az  egész.  DL:  nekem  nagyon  tetszik.  Élénkebb  hangszín,
    kontúrosabb szólamok,  kellemességérzet,  odafigyelhetnékérzet  (pedig
    ezt az Ortofon dixiet már nagyon utálom). Jobb arány a bőgő csattogása
    és brummogása között.
        Megpróbáltuk   a   hanglemezt   és   a   hangszórókat   meg-    és
    visszababonázni.   Ez   csak   részben   sikerült.   SA:   nem   lehet
    visszacsinálni,  vagy  nem  teljes  mértékig.  DE:  ha   jó   irányban
    ecsetelünk, a  hangkép  teresebb  és  talán  dinamikusabb  is.  Jobban
    tetszik. SzM: semmi hatás. DL: Tényleg nem megy vissza ugyanoda. De ha
    rosszul ecsetelünk, a hangkép  tolakodóbb,  a  basszusnak  nincs  elég
    energiája, a fejemen  kopog.  Újra  jó  irányban  varázsolva,  a  zene
    finomabb,  magasabb  tónusú,   levegősebb.   Az   effektus   a   kábel
    irányhatására emlékeztet.


    6. Piros/fekete nyilak


        Egyszerre  kezeltük  vele  a   lemezjátszótányért,   hangkart,   a
    lemezjátszó  és  az  erősítő  hátoldalát,   valamint   a   magas-   és
    középsugárzó  dómokat  (összesen  9  nyílpár).  Teljesen   egybehangzó
    véleményünk szerint messze ez volt a leghatékonyabb varázslatunk!
        SzM: élénkebb, vidámabb.  A  tér  megnő.  A  férfi  énekes  hangja
    megváltozik.  DE:  fene  egye  meg,  ez  tényleg  működik!   Tisztább,
    dinamikusabb,  könnyedebb,  vidámabb,  felszabadultabb.   Megszűnt   a
    magashanghiány. SA: Nagyobb tér (ezt ritkán írom  le,  nem  vagyok  rá
    különösebben érzékeny). Jobb az egész hangzás, élénkebb, több a  finom
    magas. Csillogóbb, mélyebbre is megy,  de  nem  pufog  -  határozottan
    jobb! DL: nagyobb  lendület,  kiterjedt  sávszélek,  érdekesebb,  több
    magas, csengőbb gitárhang.  Sokkal  hangosabb  -  mintha  felcsavarták
    volna a gombot. Country-zenén lemezjátszónyi különbség  (NAD-Linn)!  A
    polarizálatlan hang ezek után kifejezetten bánatosnak hat.
        Kipróbáltuk még a  nyílhegyeket  a  lemezjátszó  plexitetején  is.
    Vegyes tapasztalatokat szereztünk. Közfelkiáltással elfogadtuk, hogy a
    hatás itt is érvényesül ugyan, de viszonylag csekély.  Jobban  járunk,
    ha a plexitetőt egyszerűen csak levesszük a gépről.
        A  Szerkesztő  később  kipróbálta  a  piros/fekete  nyílpárokat  a
    hangszóróvezetéken. Drasztikus hatást tapasztalt.


    7. Ezüstszínű fólia


        Ezt is egy  duplikát  hanglemezalbumon  próbáltuk  ki.  A  Philips
    demólemez egyik példányára felvittük a kis ezüst csíkokat,  a  másikra
    meg nem. A Szerkesztő váltogatva tette fel a  két  lemezt,  a  többiek
    vakon ítéltek.  Valamennyien  elég  nagy  különbséget  észleltünk,  de
    kezdetben megoszlott a véleményünk arról, hogy melyik hangkép a  jobb.
    Amikor (egy popzenei számon) első ízben  ítéltünk  egyhangúlag,  akkor
    történetesen mindenki a polarizált változatra szavazott; alább ennek a
    próbának  a  jegyzeteit  adjuk.  Érdemes  megfigyelni,  hogyan  mondja
    mindenki ugyanazt - másféleképpen:
        SzM: ez a szimpatikusabb bár mintha a másik kicsit magasabb tónusú
    volna. DE: nyugodtabb, hallgathatóbb. Egyetértek, hogy a másik magasai
    jobban kicsengenek, de azok  kásásabbak,  idegesítőbbek,  vibrálóbbak.
    SA: mivel a befutóbarázdákon a másik hangkép  jobban  sercegett,  arra
    számítottam,  hogy  több  magasat  fogok  hallani  róla.  Tévedtem:  a
    polarizált hangkép a csengőbb, azon van több felhang. DL: Visszhangos,
    élénkebb,  nagyobb  energiái  vannak,  a  másik  néha  nyugodtabb,  de
    döglött, szegényes, azonkívül kellemetlenül sziszeg.


    8. A Polarizátor


        Megintcsak a duplikát  Philips  lemezhez  folyamodtunk:  az  egyik
    példányát polarizáltuk, a másikat nem. Ekkor azonban  már  a  negyedik
    óra végén jártunk, a  nem  is  tudom  hányadik  szeánszon,  és  erősen
    belefáradtunk az egészbe. Az effektust így is mindnyájan  felismertük,
    de nem tudtunk közös nevezőre jutni, hogy melyik hangkép a jobb.
        A  lapzártához  közeledvén,  be  kellett  fejeznünk  a   kollektív
    szeánszot. Jómagam azonban még eljátszogattam a Polarizátorral, és azt
    találtam,  hogy  nemcsak  hatékony,  de  rendkívül  sokoldalú  is.   A
    hanglemezek   hangját   lágyabbá,   teltebbé   teszi,   csökkenti   az
    agresszivitásukat.    Ugyanezt    tapasztaltam    a    kábeleken:    a
    hangszóróvezetéken is, az "interconnect"-eken is. (A szigetelés okozta
    "rátétet" a polarizálás sem tüntette el a hangképből, más  tekintetben
    viszont  -  magasátvitel,  dinamika,  basszusenergiák  -  a  szigetelt
    vezeték   most   már   felülmúlta   a   szigeteletlent.)    Végül    a
    zsebszámológépből kiszedtem a két ceruzaelemet, s  ezeket  kezeltem  a
    Polarizátorral. A Belt-effektus meghökkentően pregnánsan jelentkezett.
    Lapzárta ide, lapzárta oda: nem tudtam kihagyni,  hogy  ezt  kollégáim
    előtt is ne demonstráljam. Kétszeri ide-oda "kapcsolgatás" tökéletesen
    elegendő volt!
        Ugyanis  (emlékezzünk  rá)  a  Polarizátort  kétféleképpen   lehet
    használni: "piros", illetve "fekete" módban, és a két  pozíció  hatása
    egyértelműen ellentétes! Amikor az egyik pozíció javít, akkor a  másik
    szavatoltan ront a hangképen.  Ez  azt  bizonyítja,  hogy  Peter  Belt
    valóban kézben tudja tartani az ő polarizációs kísérteteit:  ezek  nem
    jelenhetnek  meg  bármikor,  amikor   a   kedvük   úgy   tartja.   Nem
    kísérthetnek, csakis éjfélkor, 12 és 1 óra között...

                                      *

        Egyhangú - éspedig igenlő választ adhatunk tehát arra a  kérdésre,
    hogy létezik-e a PWB-effektus, és hogy  hatékonyak-e  a  PWB-eszközök.
    (Tudom, hogy ez a válasz a mérnökök többségét a legkevésbé  sem  fogja
    lelkesítení; ők az új  bort  mindenképpen  a  régi  tömlőbe  szeretnék
    belepréselni,  s  eközben   folyvást   "a   régi   tömlő   szakadásain
    siránkoznak, ahelyett, hogy az  új  bornak  örülnének".  Pedig  az  új
    felfedezések új távlatokat is nyitnak, s  ezt  a  gondolkodó  embernek
    igenis örömmel kellene fogadnia.)
        Arra viszont nem adhatunk egyhangú választ, hogy  érdemes-e  pénzt
    is adni ezekért az eszközökért. Kollégáim változatlanul  azt  tartják,
    hogy a pénzt inkább értékesebb készülékekre kell  költeni  -  habár  a
    piros/fekete fóliánál ők is erősen meginogtak.
        Nekem  más  a  véleményem.  A  PWB-effektust  a   szeánszokon   mi
    apródonként, mondhatnám: kvantumonként vizsgáltuk, és még  így  is  ki
    tudtuk mutatni. Igaz, ezek a kvantumok  nem  lineárisan  összegződnek,
    tehát 5 varázslat összeredménye nem 5 kvantum lesz, hanem csak  másfél
    vagy alig több. De azért sok kicsi sokra, nagyon sokra megy. Ezért, ha
    brit hifistáknak  adnék  tanácsot,  akik  eddig  már  a  legszerényebb
    számítás   szerint   is    vagy    500    fontsterlinget    öltek    a
    hifi-berendezésükbe, habozás nélkül azt ajánlanám,  hogy  a  következő
    100 fontot PWB-eszközökre költsék el. Az Orionok,  Videotonok,  Teslák
    tulajdonosainak nyilván  felelőtlenség  volna  ilyesmit  ajánlani.  De
    egy-egy PWB-eszköz "hifiegyenértéke" még a hazai körülmények között is
    igen nagy lehet.
        Peter  Beltért  éppenséggel   a   mérnökök   sem   rajonganak,   a
    gyártóvállalatok  viszont  kifejezetten  utálják  őt;   félnek,   hogy
    műanyagfóliáival és ecsetjeivel elhalássza előlük a  kuncsaft  pénzét.
    Ez az aggodalmuk szerintem  teljesen  alaptalan.  A  polarizálás  csak
    részben tudja kiküszöbölni a silány készülékek  hibáját,  s  általában
    még növeli is a különbséget a gyönge és a közepes, illetve  a  közepes
    és a kiemelkedő készülékek között. A Linn lemezjátszó  tehát  továbbra
    is jobban fog szólni, mint a  NAD.  De  a  PWB-eszközök  jóvoltából  a
    szerény NAD-ot esetleg kellemesebb lesz hallgatni,  mint  (polarizálás
    nélkül) a márkás Linnt. Hadd  világítsam  ezt  meg  egy  gasztronómiai
    hasonlattal. A hétfogásos  luxusvacsora  nyilván  ízletesebb,  mint  a
    kenyérből, szalonnából és vöröshagymából összeállított menü. Mégis, mi
    a jobb: másnapos állapotban, fejfájósan, elegáns,  de  aznap  vásárolt
    cipőt hordva, szorosra kötött nyakkendőval a  Gundelben  vacsorázni  -
    avagy inkább sportolás  utáni  egészséges  fáradtsággal,  kiéhezetten,
    otthon a konyhaasztalnál ingbenglóriában kényelmesen szalonnázgatni?
        Remélem, sőt, hiszek is benne, hogy  a  PWB-eszközök  egyszer  még
    széles  körben  elterjednek,  és  akkor  nagyságrendnyivel   olcsóbbak
    lesznek.  Komoly  audiofil  akkor  már  nemigen  fog  zenét  hallgatni
    anélkül, hogy előzőleg ne redukálná minden  elképzelhető  eszközzel  a
    lakásában huhogó káros "töltést". S nem fogja kísértetnek  nézni  azt,
    aki éppen arra törekszik, hogy megszabadítsa őt a kísértetektől.

                                                             Darvas László