Hangszerviz



Címünk: Hifi Mozaik, Budapest 76, Pf. 38, 1406 Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon! Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával; válaszboríték fölösleges. Felhívjuk Olvasóink figyelmét, hogy a levelekből alkalomadtán szabadon, bár lényegi változtatás nélkül idézünk a Hangszerviz hasábjain - hacsak a feladó nem kéri, hogy kezeljük levelét bizalmasan. Változatlanul közérdekűnek tekintjük, ezért térítés nélkül közreadjuk a magánember adásvételi és cserejavaslatait, iparszerű foglalkozást azonban nem hirdethetünk a Böngészőben. Kérjük Olvasóinkat, feltétlenül írógéppel írjanak és fogalmazzanak tömören, mert apróhirdetésüket helyszűke esetén kénytelenek vagyunk megrövidíteni. Angol folyóiratok Bedegi Tamás Kaposvár, Németh I. fasor 34, 7400 Ha már úgy döntöttek, hogy az előző levelemben említett Ben Duncan cikkeket (HFN&RR) nem közlik, kérem, írják meg, milyen pesti könyvtáraknak jár rendszeresen az angol folyóirat. (...) Felhívtuk az Országos Műszaki Információs Központot (OMIK), és ott azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a Hi-Fi News & Record Review-t sehol másutt nem olvashatja a közönség, csak az Országos Műszaki Könyvtár folyóirattárában (BP. Múzeum u. 17. - itt térítés ellenében fénymásolatot is készítenek). Jár még a HFN&RR a Kandó Kálmán Villamosipari Műszaki Főiskolának és egy-két iparvállalatnak is, de ezek külső olvasóközönséget aligha fogadnak. A nyolcvanas évek elején néhány vidéki könyvtár is járatta ezt a lapot de 1983 óta nincs hír felőlük. Másik brit forrásunkat pedig, a Hi-Fi Answerst Magyarországon egyáltalán sehol nem lehet megtalálni. Ha valaki meg szeretné rendelni őket, a következő címekre kell írnia: Hi Fi News & Record Review: HFN/RR Subscription, 120/ 126 Lavender Avenue, Mitcham, Surrey CR4 3HP. Hi-Fi Answers: 12-12 Ansdell Street, London W3 5TR. A HFN/RR egy egy számának ára jelenleg másfél font, a HFA 10 pennyvel többet ér. Rády Róbert Bp. Népszínház u. 23, 1081 (...) A Hi-Fi Review (lehet, hogy érdemes időnként leereszkedni hozzá?) 1988 szeptemberi számában Paul Benson az elektropollúcióval kapcsolatban tervezési hibának minősíti a Linn-ek lemeztányérjának nyilván ismerős parányi peremét. Ellenszer: 1 inch hosszú, 1/2 inch széles "Sellotape" (celluxnak fordítottam, ha tévedtem, örülnék a korrekciónak), a peremre hosszirányban felragasztva. Kipróbáltam, a hatás frenetikus: többek között megszűnik az Önök által (is) némileg sérelmezett "előtérbe tolakodó zongora" (és persze énekes, kórus stb.) effektus. A nagy Linn-ből sugárzó tágasság és nyugalom egy része (nem jelentéktelen része) az Axis-ból is áradni kezd. Kíváncsi vagyok, találnak-e majd árnyoldalt is, én eddig nem találtam. A Hi-Fi Review meg nekünk nem jár. Ennek ellenére a fentnevezett szerzőt jól ismerjük: egykor ő volt a Hi-Fi Answers szerkesztője, a Linn Sondek egyik első propagátora, akinek tehát kétségtelenül van érzéke a misztikum iránt. Mert elektropollúció ide, tervezési hiba oda: a Sellotapepel való manipuláció vészesen emlékeztet arra az eljárásra, amellyel Peter Belt a szárazelemeket kezeli, s amelyről a 6. kötet lapszemléjében írtunk. Ha ez a manipuláció működik (tény, hogy a mi Linn Axisunkon valóban működik!), akkor ez gyaníthatólag nem más, mint a Páros/páratlan szabály egy újabb alkalmazási területe, s ez esetben talán nem csak a Linn Axison válik be, hanem más lemezjátszókon is. Feltéve, hogy a tányérjuk kerek. De hát a lemezjátszók kör alakú tányérját eddig még nemigen próbálták négyszögesíteni. (S ha jól értjük, nem is négy-, hanem háromszögesíteni kéne...) Dimenziók Bakos László Monor, Katona J. u. 25, 2200 (...) Egyébként a berendezésemet az Önök tanácsait figyelembe véve állítottam össze és nem bántam meg. Köszönet érte! A gépek a következők: NAD 5120, csőkar, Ortofon MC20/II, KFKI trafó, HFM I, Orion SE 1025B, Heybrook HB1 6mm2-es rézkábellel. A NAD-ot plexitető nélkül használom, mert szerintem is így jobb a hangja, a Patyomkin MOD-ra viszont nem vállalkoztam, bár a hatását jól hallom. Inkább egy jobb lemezjátszót kéne venni, de honnan. Sajnos, én is a magyar kereskedelem kiszolgál(tatot)tja vagyok valuta híján. Talán a PWB-féle varázseszközökhöz hasonlók sokat segíthetnének. Nálam a HB1-ek eddig gyurmán álltak 4 kockán, ezeket a közelmúltban kicseréltem 4 szilikongumi kockára, a hangkép árnyalatnyit javult ugyan, de nem volt falrengető a változás. Azután megvettem a HFM 6. számát, elolvastam a 4. dimenziós cikket és Jimmy Hughes cikkét, úgy gondoltam, csomót kötni én is tudok, papírlapjaim is vannak, miért ne próbáljam meg. A HB1-ek alatt csak 3 gumikockát hagytam; a hatás megdöbbentő volt, a zene stabilizálódott, a térben széjjelebbről és mélyebbről jön, magasabbra és mélyebbre megy, és talán hangosabban is szól. Ezután elkezdtem csomókat kötni a hálózati zsinórokra, a hatás itt is pregnáns: a mélyek mélyebbek és definiáltabbak lettek, a magastartomány érdessége pedig csökkent. Papírlapokat is raktam a készülékek 4. lábai alá. A hatás itt is hasonló az előző varázslatéhoz, csak gyengébb. Minden készüléknél kihallható ugyan, de csak összességében éri el a kb. 1 orto-t. (Széklábak! Asztallábak! A szerk.) Az összes varázslatok együttes hatása kb. 2-2,5 orto. Ez komoly anyagi megtakarítás, akárhogy nézzük is. Lengyel Miklós (villamosmérnök hallgató) Bp. Hevesi Gy. út 105, 1157) Nagyon rossz levélíró vagyok, de úgy éreztem, akkora élmény hatására tollat kell ragadnom. Ugyanis kipróbáltam a dugóhúzós trükköt. (T. i. a hálózati csatlakozódugók elfordítását lásd "Forró drót", HFM 5. A szerk.) Az első néhány próbálkozás nem vezetett különösebb eredményre. Most megcseréltem az erősítő és a lemezjátszó hálózati dugójának egymáshoz képesti helyzetét, s ez megdöbbentő eredménnyel járt. Eddig csak egy lemezzel próbálkoztam (Muszorgszkij-Ravel: Egy kiállítás képei, CBS, Bernstein), és a következőket tapasztaltam: Az egyik állásra azt lehet mondani: "hifibb". Sokkal több, talán tisztább, kicsit testesebb, de összességében fárasztóbb magashangok. Az egész rendszer nagyobbat szól, hangosabb (noha a beállítás ugyanaz). A másikból a jó értelemben vett lendületet hiányolom. Megnyugtatóbb, de ványadtabb is. A rendszer elég egyszerű: VMS 20, NAD 5120 csőkarral; NAD előerősítő, Orion kis erősítő, HS 280 - de több helyen fel van tuningolva. (...) A meztelen lemezjátszó nagyon jó ötlet volt. (Lásd "A Patyomkin tojáshéj", Hifi Magazin 22. A szerk.) Nekem ez a változat tetszik jobban, sokkal nyugodtabb, tisztább hangja van így a gépnek. (...) Néhány szó a lapról. Általában véve meg vagyok elégedve a színvonalával, sok hasznos dolgot tudhat meg az ember, ha odafigyel. Szeretném, ha folytatnák a kísérletezést, a "hihetetlen" jelenségek vizsgálatát. Egyre kevesebben engedhetik meg maguknak ugyanis, hogy rendszerüket új eszközök vásárlásával javítsák fel. Az új trükkökkel viszont nagyobb anyagi befektetés nélkül is jelentős eredményt lehet elérni. (...) Mi is úgy gondoljuk, hogy mindig az a módszer a leghasznosabb, amelyik a legolcsóbb és a legkevésbé ráz. Reméljük, olvasóink is így gondolkodnak - legalábbis ez derül ki a hozzánk intézett levelekből. Felvetődik ugyan, hogy hátha csak azok ragadnak tollat, akik meg vannak elégedve varázslataink eredményével; akiknél meg nem vált be a dolog, azok talán csak mérgesen legyintenek, megfogadván, hogy többé nem dőlnek be az ilyen blöfföknek... ki tudja. Tény, hogy a Szerkesztő eddig mindössze 1 azaz egy rosszalló hangú levelet kapott az ő "negyedik dimenziós" kísérletei miatt (lásd majd alább). Inkább csak szerkesztőtársa, Sólymos Antal kap szemrehányó telefonokat, közelebbi ismerőseitől: műszaki emberektől, akik szerint az utóbbi időben túl sokat foglakozunk "misztikus" jelenségekkel. Le kell szögeznünk, hogy ezek az ismerőseink soha nem próbálnak ki egyet sem az általunk ajánlott varázslatok közül. Ők inkább megmaradnak az úgynevezett elvi síkon. Légmán László Győr, Táncsics M. u. 34, 9024 (...) Most pedig szidás következik. Gondolom megfejtettétek az első mondatból, hogy a varázslatokra gondolok. Szerintem nagyon elviszi a régi, jó és igen színvonalas HFM-et egy üres, semmitmondó átlaglap irányába. Ezek a varázslatok tele vannak megalapozatlan állításokkal, amiknek igazolására szánt meghallgatások tele vannak olyan elemekkel, amik kétségbe vonják a hiteles eredményt. Itt arra gondolok, hogy közben cipekedni kell, vagy kirohangálni a szobából, esetleg levágni a virágok leveleit, hogy páratlanok legyenek... A másik, amiért nem hiszek a varázslatokban, hogy semmilyen mérési eredménnyel nincsenek alátámasztva. Mint a műszaki embereknek általában - leszámítva egyes elméleti fizikusokat és kutatókat - az az alapelvem, hogy amit érzékelni lehet füllel vagy más emberi érzékszervvel, azt mérni is lehet. A mágneses hullámokra például meg kell próbálni felhasználni az antennatechnikában használatos térerősség mérést, csak a mérési frekvenciát kell egy kicsit megváltoztatni, például a hangfrekvenciás sávra. (Mágneses hullámok nem léteznek. Csak elektromágneses hullámok vannak. A szakmai szerkesztő megjegyzése.) Egyébként vezetékben folyó áramot ne is keressetek, a mágneses térerő viszont biztos, hogy megtalálható a környezetetekben mindenhol a levegőben. Ezzel az utóbbi mondattal kicsit elárultam magam. Tehát nem is azt tagadom igazán, hogy léteznek ezek a jelenségek, hanem azt, hogy itt létezik bármiféle misztikum és hogy olyan nagy jelentősége lenne, mint amekkorát tulajdonítotok neki. Sőt, adok egy ötletet is. Ha az áramkörök a szobában vannak, vagy legalábbis közel egymáshoz, a tápegységeiket el kell távolítani, és csak szűk egyenáramot szabad a szobába beengedni. Ez biztosan kevésbé fogja megszórni a többi áramkört. Amit írtam, komolyan gondolom, ne vegye senki viccnek vagy bosszantásnak. (Ki viszont nem próbáltam.) Köszönöm, hogy elolvastátok. Szeretném, ha (...) megfontolnátok a varázslattal kapcsolatos gondolataimat is. További kellemes zenehallgatást, kicsit kevesebb varázslatot (akár azok mérésekkel való igazolását) és főleg a régebbi számokhoz hasonlóan magas színvonalú cikkeket kívánok a HFM teljes stábjának és olvasótársaimnak. A Szerkesztő nem érti, hogy a sérelmezett cikkek miért viszik el a HFM-et "egy semmitmondó, üres átlaglap irányába". A köz- és magánvarázslatok lapunkat csupán jobbá vagy rosszabbá tehetik. Még talán botrányossá is tehetik. Üressé, semmitmondóvá és átlagossá aligha. Az Olvasónak azonban mindig igaza van, s mi természetesen tudni szeretnénk, kik, hányan és hogyan vélekednek a mi varázslatainkról, meg úgy általában a Hifi Mozaik belső arányairól. Úgyis éppen most tartunk közvéleménykutatást (lásd a 11. oldalon). Kérjük Olvasóinkat, küldjék vissza a felmérőlapot, s ne feledjék rajta megjelölni, mely rovatainkat olvassák szívesen, s melyiktől idegenkednek. Arany Kakadu Díj
Legalább 14 karátos kakadut fogott Megyeri Sándor kecskeméti olvasónk a Petőfi Népében, a Bács-Kiskun megyei napilapban. Arra gyanakodtunk, hogy csak áprilisi tréfa az egész - de nem: a bács-kiskun madár még novemberben pillantotta meg a napvilágot. Kommentárt nem fűzünk hozzá. Az ember elolvassa a cikket - és elnémul. "Különleges fejhallgató Japánban, ahol több mint 300 cég foglalkozik új anyagok kikísérletezésével, "felfedezték", hogy a természetes anyagok is helyettesíthetik a fémet és a műanyagot. A Sony Corporation elkészítette a modern kor első luxuskivitelű fejhallgatóját, amelynek szerkezete talán az ősi hangszóróhoz hasonlít leginkább, elkészítése mégis korszakos jelentőségű: mai világunk anyagfelhasználási szemléletével szakít. Az MDR-R10 típusú fejhallgató membránjául édesvízben tenyésztett ecetsav-baktériumok által "gyártott" cellulózlemez szolgál. Az Ajinomoto cég és az Ipari Tudományos-Technológiai Kutatóügynökség által közösen kikísérletezett cellulóz rendkívüli rugalmassága tökéletes hangreprodukciót tesz lehetővé. A fejhallgató vázát 200 éves, különlegesen kemény, úgynevezett kejaki fából készítették és Görögországból származó báránybőrrel vonták be. Az összeköttetést biztosító hajszálvékony huzalok selyemborításúak. A fejhallgatóból mindössze 250 darab készül az idén, ezért rendkívül drága. A formájában a többi fejhallgatótól egyáltalán nem elütő új Sony készülék a hagyományos készülék árának a hússzorosába kerül: 360 ezer jenbe (2800 dollárba)." * Pártoktatás Szilágyi Sándor irodalomkritikus Budapest, Dankó u. 38, 1086 (...) Magamról, zenehallgatásomról annyit: elkötelezett CD-párti vagyok. Philips 373 (digitális output rövidre zárva), utánépített Radford 15-ös, HB1 a láncom; "előfokként" egy jobb minőségű 47 kohmos potmétert használok. (...) Mint mondottam: CD-párti vagyok. Ennek nem a hangzás minősége az oka (ámbár: jó felvételek igen szépen tudnak szólni), hanem az, hogy nem bírom elviselni az LP sercegéseit és pattogásait. NAD/csőkar/Ortofon MC10S volt, amit korábban hallgattam. (...) Tapasztalataim szerint a jó hangzás egyik legfőbb kritériuma: a felvétel és a "préselés" minősége. A Hungaroton CD-jei, eddig, kiállták a versenyt a nyugati termékekkel. Zádori Máriával a "Laudate pueri", Pongrácz Péterrel C. Ph. Bach oboaversenyei, a Perényi-Ránki-féle Beethoven csellószonáták, a Tátrai Haydn-vonósnégyesek több darabja: elsőrangú felvételek. Igaz, eddig Japánban és az NSZK-ban nyomták őket. (...) Hadd adjak egy-két praktikus tanácsot a CD-játszókhoz: 1. Hasonlóan a hagyományos lemezjátszókhoz, ezek is meghálálják a segédeszközök alkalmazását. A megfelelő állványon és/vagy leválasztó alátéten kívül jó hatással van a hangzásra, ha az ezüstkorongra speciális rezgéscsillapító korongot helyezünk (vagy egy másik, használaton kívüli CD-t). Precízebb, definiáltabb és teltebb lesz a hangzás. 2. Célszerű a korongokat minden lejátszás előtt megtisztítani a portól. (...) A korongot leszorító kis tárcsát is érdemes időről időre alkoholos ronggyal vagy vattával megtisztítani a portól-szennyeződéstől. De még jobb, ha - mint jómagam is - a peremére egy vékony és keskeny szarvasbőr csíkot ragasztunk. Ez ugyanis nemcsak a megcsúszás ellen véd, hanem a hangzást is kellemesebbé teszi: melegebbé, teltebbé, precízebbé; s ami a legfőbb: sokat javít a magas hangok "reszelős" karakterén is. (Csak zárójelben: a CD-t kiemelő, alsó kis forgó kúpra viszont nem szabad védőgyűrűt helyezni, mert a korong messzebb kerül a lencsétől, s az így nem "látja" a korong jeleit. Befejezésül hadd szóljak egy-két szót lapjukról, melynek rendszeres olvasója vagyok. (A dicsérő tiszteletköröket mellőzöm.) 1. Úgy érzem, nem pártatlanok a CD/LP vitában. Gyakran érzek egyoldalúságot - ami azért baj, mert épp az Önök érvelését rontja, ha "kilóg a lóláb". A Mozaik 5-ben például közreadnak egy levelet, melyben a zenehallgató kollektíva összemért egy sosem látott, távol-keleti, Condor nevű masinát a "Tesla-NAD" csupaszon, csőkar, Ortofon MC20/II és T20" lánccal. Ez aligha árul el sokat "a" CD-technikáról, legfeljebb a sosem látott Condor-ról... A kis NAD-ot minimum egy Philips 150-es, igazán alapgéppel lett volna érdemes összemérni, s ez esetben is legfeljebb az MC10-es hangszedővel. 2. A Hi-Fi News rendszeres olvasójaként gyakran kell bosszankodnom, mert az átvett cikkek ismertetésébe fordítási/szerkesztési pontatlanságok csúsznak be. Egyetlen példát: hírt adnak valahol a Musical Fidelity MC2-es hangdobozáról, és azt írják: 600 fontba kerül. Nem ez a helyzet: az MC2 ára 300 Font. (...) Valóban jobban kell ügyelnünk. Mentségünkre szóljon, hogy forrásaink is gyakorta pontatlanok. Főleg, amikor a hangsugárzókat ismertetik: néha félreérthető, hogy az árat vajon darabonként, avagy páronként értik-e. Ami a CD-t és a CD-játszókat illeti, az új technikáról vallott nézeteinket mi rendszeresen "karbantartjuk". Most például, amikor egy értékes CD-játszót veszünk fülügyre (a 64. oldalon), módunk nyílik egy újabb helyzetjelentésre. Cood Gyollai Márton Debrecen, Micsurin u. 68, 4031 (...) Nem tudom, olvasták-e a Rádiótechnikában publikált Cood-féle RIAA korrektor kapcsolást. Nos, én igen, meg is építettem (egyetlen, angol gyártmányú IC és néhány ellenállás, kondenzátor, semmi egyéb, igénytelen tápegység, mindent egybevetve 400-500 forintért). Úgy írják, kipróbálták a Magazin által ajánlott és publikált RIAÁ-kkal szemben (Revox, HFM I, NAD), és jobbnak ítélték. Tényleg van különbség, lenyűgözött megdöbbentő dinamikájával és kristálytiszta sztereó képével. Egyébként a NAD-dal hasonlítottam össze (a láncom: NAD csőkarral, VMS 10, SE 260, HS 501). Annak ellenére, hogy nekem tetszett, nem tudom megítélni, hogy helyes-e a Cood-féle kapcsolás hangképe. Ehhez kérem az Önök véleményét. Csodálkozom, hogy a HFM hasábjain nem jelent meg róla publikáció, vita, visszajelzés, mert gondolom sokan felfigyeltek rá - szóval, hogy nem árasztották el Önöket jelzésekkel. (Dankó Emil válaszol:) Azt hiszem, magyarázattal tartozunk, hogy miért csak másfél éves késéssel reagálunk az RT 1987-es cikkére. (Azon kívül, hogy én mindeddig nem is tudtam róla. A szerk.) Tehát: a szeptemberi számban, a 464. oldalon egy RIAA-korrektor építését írják le. Ennek a kapcsolásnak egy egyszerűsített változatát is meghallgatták a cikk szerzői, és jobbnak ítélték az általuk szintén megépített Revox, NAD 3020, HFM I és Marshall Leach-féle fono-előerősítőknél. A cikket annak idején én is lelkesen olvastam, de kiábrándultam, amikor eljutottam a kapcsolási rajz alá írt zajértékig. A lineárisan mért 46dB-s zaj annyira magas, hogy még kommersz erősítőktől sem fogadhatjuk el. Ezért az egészet félre is tettem. Mentségemre csak annyit tudok felhozni, hogy kb. 10 évvel ezelőtt készített erősítőim, amelyeket ebből a ma már korszerűtlennek számító IC-ből és passzív hálózatból építettem, ugyanennyire zajosak voltak. Pedig ha figyelmesen továbbolvastam volna, rájöhettem volna, hogy itt valami másról lehet szó. Ha ugyanis a lineárisan és a súlyozottan mért zaj-értékek között legalább 20dB a különbség, akkor a készülék vagy brummos - vagy hibásan vannak összeállítva a műszerek a méréshez. A fent közölt olvasói levél nyomán mégis megépítettük a TL 074 típusú IC-vel kivitelezett változatot, és meg is hallgattuk. A szeánsz után megnyugodtunk: nem követtünk el különösebb hibát. A készülék, minden erénye ellenére sem ítéltetett jobbnak a HFM I-nél. Középhangjai ugyan tényleg rendkívül tiszták, de felül erősen sávhatárolt; így nem csoda, hogy nem forszírozza a lemezzajokat. (A Cood mindenesetre testesebben szól, mint a HFM I, és a felső basszusa is erőteljesebbnek hat - ezekkel az erényeivel nálam is nyerne. A felső tartományban és egyáltalán térhatásban viszont elmarad a HFM I-től. A szerk.) A szubjektív magashiány méréssel is igazolható. Az általunk szintén 1%-os alkatrészekből felépített korrekciós hálózatú erősítő szintesése 16kHz-en 0,6dB, 20kHz-en pedig már 1,2dB. (Hasonlóképpen, az RT cikkében is 0,3dB hiányról beszélnek 16kHz-en;) Viszont lényegesen jobb zajt mértünk a Cood-on, mármint az általunk épített készüléken: Ube=3mV esetén Uz= lineárisan 60dB, súlyozva (IEC "A") 66dB. (Igaz, mi nem így szoktuk megadni az eredményt, de így lehet összehasonlítani a cikkben közölt adatokkal.) Ennyi zaj szubjektíve már tényleg nem zavaró. Ha valaki javítani szeretne az általa megépített Cood-féle fono-előerősítőn, javaslom, hogy ne a korrekciós hálózattal kezdje. Sem a 30-szoros, sem az 50-szeres erősítésű változat frekvencia jelleggörbéje nem tökéletes (kb. -1dB 20kHz-en). Mellesleg, az ilyesfajta típusú korrekciós hálózattal elég nehéz megvalósítani a korrekt átvitelt. Igazolásul alább megadjuk a kétpólus időállandóinak összefüggéseit: A fenti egyenletekből látható, hogy az egyes alkatrészek legkisebb eltérése is több helyen okoz hibát. Ezért aki lineárisabb jelleggörbére törekszik, válasszon inkább Foster I vagy Foster II kifejtéssel meghatározható kétpólust. Ha pedig az eredeti megoldást választja (Cauer), célszerű újraszámolnia a hálózatot, és azt a lehető legpontosabb alkatrészekből felépítenie. Rega-rege Serfőző Zoltán Miskolc, Botond u. 17, 3526 A tesztmódszerükkel szeretnék egy kicsit vitatkozni; de előbb néhány szót magamról. 16 éves gimnazista fiú vagyok, kevés pénzzel. Berendezésem: NAD 5120/Ortofon FF15/2 - NAD 3020e - Orion HS280, a megfelelő kábelekkel. Nemrég voltam a Zsolt Audio-nál (tehát Huszti Zsoltnál, aki többek között a Rega és a NAD cégek magyarországi képviselője). Alkalmam volt összehasonlítani a NAD 5120 lemezjátszót a Rega Planar 3-mal, vagyis megcsináltam azt a tesztet, amit Önök annak idején a HFM 17-ben csináltak. Elcsodálkoztam, milyen szépen szól a Rega, de azon még jobban, hogy ezt a nagy különbséget annak idején nem hallották, pedig jókora különbség minden szempontból. Meg is kérdeztem Zsolttól, hogy ezeknek ott a Magazinban/Mozaikban botfülük van, ha még a két éves hifi múltú, 16 éves gyerek is hall különbséget. Botfülük azért nincs - mondta Zsolt -, de a tesztkörülményeik lehetnének jobbak is - és elkezdte mesélni, mi okból nem hallottak Önök szinte semmit. Ezt én most nem szeretném leírni, mert nem akarok az ő háta mögött okos lenni, ezért javaslom, kérdezzék meg tőle. De egy valamire szeretném felhívni a figyelmüket. Azzal, hogy újabban áttértek a Heybrook HB1 hangdobozra, tesztek készítése céljából, szerintem rossz boltot csináltak, mert igaz, hogy a Spendor BC1 ma már nem egy jó hangsugárzó, de még mindig jobb, mint a HB1 - ez az én véleményem. Most pedig a rend kedvéért leírom a teszt körülményeit. A NAD-ban Ortofon MC10, a Regá-ban viszont egy olcsó mágneses hangszedő volt, tehát a NAD lemezjátszó volt előnyben. A lánc további tagjai: NAD 3020e erősítő, NAD 8020e hangfal. A meghallgatás nem volt több 10-10 percnél, és különleges minőségű lemezeket sem használtunk, viszont eredeti állványok és speciálkábelek voltak a gépek alatt, illetve között. És még egy jó tanács. Azt hiszem, most meglehetősen nagyképűnek hisznek, mert én osztogatok tanácsokat Önöknek, de azért mégis elkövetem. Ha valamilyen tesztet Önök nem tudnak megcsinálni különféle okok miatt, kérjék meg Zsoltot. Hogy a legvégén kezdjük: nagyon megkönnyítené a dolgunkat, ha feladataink közül a legrázósabbat, a szubjektív tesztet másra háríthatnánk. Olyasvalakire, aki nívós készülékek között él, és nálunk feltétlenül jobban érti a módját, hogyan célszerű ezeket a (csakis dollárért kapható) készülékeket kombinálni, optimalizálni, demonstrálni. Sajnos, a fenti leírás nem illik senki másra, csakis a hifi-kereskedőkre. Rájuk azonban nem bízhatjuk a dolgot, mert ez pont olyan volna, mintha kecskére bíznánk a káposztát. A fegyőr sem bízhatja kulcsait a zárka lakóira azzal a megokolással, hogy amazok mégiscsak jobban értenek a lakatosmunkához, mint ő... Aki nem csupán résztvevője a demonstrációknak, de maga is szervez hasonlókat, az jól tudja: minden azon áll vagy bukik, hogy mit szeretnénk demonstrálni. Meg lehet szervezni a tesztet úgy, hogy vitán felül kiderüljön a Rega fölénye a NAD-dal szemben (nekünk nem ez volt a célunk), és meg lehet szervezni úgy is, hogy az égegyvilágon semmiféle különbséget ne lehessen hallani a két lemezjátszó között (erre szintén nem törekedtünk). Mi általában csak azt akarjuk megtudni - és ez kétségtelenül nem több afféle minimálprogramnál -, hogy vajon ki lehet e mutatni a márkás gépek fölényét viszonylag rövid idő alatt, szigorú vaktesztben. Ezt eddig három jónevű lemezjátszóval kíséreltük meg: a Linn Sondekkel, a Linn Axissal és a Rega Planar 3-assal. Az előbbi kettővel sikerült, az utóbbival nem. Hogy ragaszkodnunk kell-e régi módszerünkhöz, a vakteszthez, erről azóta is viták folynak a HFM szerkesztőségében. Az érveket és az ellenérveket sokszor összefoglaltuk. A "németes" vakteszt objektív, de kicsi a felbontóképessége. Az "angolos" teszt módszer, a kötetlen zenehallgatás mélyrehatóbb, viszont csaknem kézbentarthatatlan; módszertani szempontból bizonyosan az. Olvasóink felfigyelhettek rá, hogy a HFM az utóbbi időben már gyakran eltekint a vakteszttől. Csak azt ne higgyék, hogy ezzel mindenki egyetért! A vaktesztnek mindenesetre megvan az az előnye, hogy lehűti a túlságosan nagy lelkesedést. Ezt mi már sokszor megéltük. Amikor valaki úgy érzi, hogy már-már klasszis különbséget hall két készülék között, a többiek tegyék meg neki azt a szívességet, hogy "megkeverik a kártyát", és felkérik: válasszon vakon. Aggasztó dolgok fognak kiderülni. Néhány megjegyzés az Olvasónk által megejtett Rega-NAD próbáról. A NAD törpedoboz úgyszólván játékszer a Spendorhoz képest, amelyet változatlanul etalonnak tekintünk. A Heybrook pedig fölényesen a legjobb azok közül, amelyek idehaza forintért kaphatóak voltak! Lehet vitatkozni rajta, hogy milyen hangsugárzó volna ideális a HFM tesztjeihez, mármint ha van egyáltalán ideális hangsugárzó ilyen célra. Nem biztos, hogy a Spendor vagy a Heybrook az - viszont egészen biztos, hogy a NAD nem az. Továbbá, mi nem hasonlíthatunk össze két lemezjátszót eltérő hangszedővel. A szóbanforgó "olcsó mágneses hangszedő" egy kitűnő, de forintért nem kapható modell. Az biztos, hogy teljesen másképpen szól, mint az MC10. Van, aki az egyiket szereti, van, aki a másikat. Nem lehet azzal érvelni, hogy "tehát a NAD lemezjátszó volt előnyben". Lényeges körülmény, hogy az öt évvel ezelőtti Rega Planar, amelyet mi hallgattunk, még a Lustre hangkarral volt felszerelve, márpedig annál sokkal jobbnak tartják a jelenlegi Regakarokat. Öt évvel ezelőtt még nem volt tudomásunk speciálkábelekről, speciális állványokról sem. Végezetül válaszolnunk kell rá, hogy tehát akkor véleményünk szerint van-e lényeges különbség a Rega és a NAD lemezjátszó között. Idézzük a két évvel ezelőtti Adatbankból (tehát már nyomtatásból) a Szerkesztő kommentárját a Rega Planar tesztjéhez: "Én ezt a tesztet egyik legnagyobb kudarcunknak tartom. Meggyőződésem, hogy nyugodt körülmények között, elmélyült (magányos!) zenehallgatással mindnyájan felfedeztük volna a Rega erényeit." Bevált konstrukciók Bedegi Tamás Kaposvár, Németh I. fasor 34, 7400 (...) Az állványokról: szerintem a pontos utánzatnak eléggé hasonlóan kell szólnia, mint az eredetinek. Mivel a leírás (lásd Állványimádás, HFM 5. - a szerk.) elég pontatlan, egyelőre nem is készíttettek ilyeneket. Házi kísérletezés helyett inkább pontos leírás alapján kéne lemásolni a "bevált konstrukciókat". Bizonyos kísérleteket olcsón elvégezhetünk, pl. tetőlap cseréje, fémtüskék cseréje. (...) Néhány kérdésem van még: A PM-asztalka csővégei 45 fokos szögben vannak levágva és védőgázas technikával vannak összehegesztve; állítólag ez fontos kritérium. A hangsugárzólábazatok többsége szétszedhető, hogy szállítani lehessen őket, és ez határozza meg konstrukciójukat. Hegeszteni egyébként mindig jobb, mint csavarozni. A lyukakat, azaz csővégeket általában fekete műanyag betéttel zárják le. A lábtüskék a legtöbb állványtípuson menetesek, és egy-egy anyával kell megszorítani őket. Ennyit tudtunk megállapítani róluk. Imrő István Bp., Kérő u. 10., 1112 Kedves Darvas László: talán "túl hamar adta fel" (HFM 5, 24. oldal)! Tulajdonképpen én az első szóra ugrani szoktam, és ezt tettem most is, mint ahogy egy HFM-hívőhöz illik (szerintem). Csupán 15x15mm-es zártszelvényre tudtam szert tenni, ebből építettem meg a saját "PM System"-emet. Az az érzésem, hogy nem csalódtam. Ezen felbuzdulva egy törpe "System"-et is készítettem, ez alá és közéfér az elsőnek, úgy, hogy nem ér hozzá a külső lemezjátszó-asztalkához, a rajta elhelyezett erősítővel sem. (Szellemes! A szerk.) Jól mutat így az egész. A láncom egyébként szerény: MC10S/T10/NAD 5120 csőkarral, Cyrus 1, HB1, a régebbi HB-állványon (homokkal töltve). PM asztal: helyettesíthető-e a tetőlap hazai pozdorjalappal? Hegesztve vannak-e a fémcsövek? A csövek nyitott vége (minden saroknál van egy) alul vagy oldalt van-e? A tüskék felerősítési módja? Linn Sara állvány: van-e valahol hegesztve? A pántok és a tetőlap szintén acélból vannak-e? A függőleges fémcsövek és a tetőlap hogyan vannak rögzítve egymáshoz? Egyetértünk: a tökéletes másolat nyilván tökéletesen úgy szól, mint az eredeti. Minthogy pedig a mi kísérleti darabjaink másképp szólnak, mint az eredeti, nyilván nem tekinthetjük őket tökéletes másolatnak... A 6. kötet rosszkedvű szerkesztői jegyzetében már elmondtuk, hogy az állványok többsége úgy 1-1,2mm falvastagságú anyagból készülhetett, ilyet pedig hazánkban (legjobb tudomásunk szerint) nem gyártanak - ez máris kizárja, hogy az állványokat tökéletesen le tudjuk másolni. Receptet nem adhatunk. Kísérletezni mindenképpen érdemes, de még jobb volna, ha nem kéne kísérletezni, hanem a boltban lehetne vásárolni különféle típusú állványokat-lábazatokat, s azok éppúgy bekerülhetnének a Bemutatjuk rovatba, mint a többi mechanikai, elektronikai, akusztikai szerkezet. Elképzelhető, hogy a hazai pozdorjalemez beválik, akárcsak a hazai rétegelt lemez vagy puhafa vagy keményfa vagy bármiféle más anyag. Csak hát ezt nem is olyan könnyű kikísérletezni. Ami így a hangzást illeti, az 5. Mozaikban leírt hangkép felé hajlik. Szimfonikus zenén is, de legfőképpen kamarazenén teljesen megváltozott a hangzás, a tér megnőtt, a hangszerek, hangszínek kontúrozottabbak, több hangszer szól a hangszercsoportokon belül. A régóta várt és most előkerülő mélyhangok természetes hangzásformában zöngenek - nemcsak mély zúgás. A zártszelvényem falvastagsága 1,5mm, az asztalka teljes súlya 2,7kg. A pozdorja lemez 13mm-es (a 10mm-es nem olyan jó). "AUDIOLAND" PÁLYÁZAT Érdemes válaszolni! Hifizetődik! Úgy öt évvel ezelőtt egyszer már meginterjúvoltuk Audioland lakosságát, hogy megismerjük a nyájas Olvasót (vagy ha úgy tetszik: hogy megtudjuk, milyen emberekkel vagyunk körülvéve). Összesen több mint 9 ezer válaszlevelet kaptunk; isten bizony annyi volt, mi még nem szoroztuk meg mindegyik levelet tízzel, mint manapság teszik. Íme néhány adat, emlékeztetőül: 1983-ban Audioland lakosságának 98%-a férfi; 83%-a városi (41%-a éppenséggel fővárosi); 58%-a műszaki foglalkozású; 90%-uk hallgat komolyzenét is, de csak 5%-uk hallgat kizárólag azt; 37%-uk volna hajlandó kifizetni 15 ezer forintot egy-egy lemezjátszóra vagy magnóra vagy erősítőre vagy hangdobozpárra; ugyanezekre 24%-uk még 20 ezer forintot sem sajnálna. Többségük hifi-berendezésének értéke 10 és 50 ezer forint között mozog. Leginkább a műszaki cikkeket és a teszteket, legkevésbé a hanglemezkritikákat szívelik. És végül: a HFM 1-1 példányát átlagosan legalább 2,5 személy olvassa. Most újra fel szeretnénk rajzolni Audioland térképét, mindazok segítségével, akik hajlandóak kitölteni és szerkesztőségünknek visszaküldeni a szemközti oldalon látható kérdőívet. Minthogy a legtöbb ember rossz levélíró, kérdéseinket úgy fogalmaztuk meg, hogy az Olvasónak egy szót se kelljen hozzáfűznie. Ne is fűzzön hozzá semmit, mert ennyi levelet úgysem tudnánk végigolvasni. Csak ikszelje be a kis köröket, minden sorban egyet, illetve néhol többet is, értelemszerűen, aztán tépje-vágja-szaggassa ki ezt az újságoldalt, és küldje vissza nekünk legkésőbb 1989 szeptember 15-ig. A feladó nevét sem muszáj feltüntetni - nem muszáj, de érdemes. Mert hát megint egy kis tombola ígéretével szeretnénk munkára serkenteni a resteket, márpedig a Névtelen Jegyzőnek nem tudnánk hová küldeni a nyereményét. A nyereménylista tekintélyes, a nyereménytárgyak összértéke megközelíti a 150 ezer forintot: 1. Egy Sony CDP-40 CD-játszó (a CENTRUM Áruházak szívességéből), 2. Egy Dual 505-3 lemezjátszó (a RAMOVILL Hifi Áruház szívességéből), 3. Egy Videoton RT 7300S tuner (a RAVILL Kereskedelmi Vállalat szívességéből), 4. Egy Videoton RT 7300S tuner (a Videoton Audiotechnikai Kft szívességéből). 5. Egy Ortofon MC10 Super hangszedő T-5 transzformátorral (ez és a többi 9 hangszedő az Ortofon cég szívességéből), 6. Egy Ortofon X5-MC hangszedő. 7. Egy Ortofon 540 MM hangszedő, 8-10. Tíz-tíz darab TDK E-180HS videokazetta (az Iparcikk Kölcsönző Vállalat szívességéből), 11. Egy Ortofon X3-MC hangszedő, 12. Egy Ortofon 530 MM hangszedő, 13. Egy Ortofon X1-MC hangszedő, 14. Egy Ortofon 520 MM hangszedő, 15. Egy Ortofon 320U MM hangszedő, 16. Egy Ortofon 310U MM hangszedő, 17. Egy Ortofon 305U MM hangszedő, 18-27. Egy-egy Compact Disc (a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat szívességéből), 28-37. Egy-egy Compact Disc (a Glória Kompaktlemezgyártó Kft szívességéből), 38-50. Tiszteletpéldány a Hifi Mozaik 8-9. kötetéből, 51-75. Tiszteletpéldány a Hifi Mozaik 9. kötetéből, 76-100. Egy-egy hanglemez (a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat szívességéből). Beküldési határidő (a postabélyegző dátuma) 1989. szeptember 15. Az "AUDIOLAND" PÁLYÁZAT eredményét a 9. kötetben közöljük. * A Hifi Mozaik szerkesztősége ezúton is köszönetet mond a CENTRUM Áruházak Vállalatnak, a Glória Kompaktlemez-gyártó Kft.-nek, az Iparcikk Kölcsönző Vállalatnak, a Magyar Hanglemezgyártó Vállalatnak, az Ortofon cégnek, a Ramovill Hifi Áruháznak, a Ravill Kereskedelmi Vállalatnak, és a Videoton Audiotechnikai Kft-nek az "AUDIOLAND" PÁLYÁZAT-ra felajánlott nyereménytárgyakért. * Angol doboz, német doboz Megyeri Sándor Kecskemét, Dohnányi u. 28., 6000 Teljes valutakeretem felhasználásával szeretnék egy elfogadható hangú hangsugárzót vásárolni Bécsben. Tavaly már kétszer is jártam ott ebben az ügyben, több helyen sok-sok hangszórót hallgattam meg, és nagyon tanácstalan lettem. A szóba jöhető, páronkénti 5000 schillinges, tipikus középkategóriájú angol hangszórók (KEF, Mission, Mordaunt-Short stb.) nem nagyon tetszettek a szintén középkategóriájú Magnatokkal szemben. A fő kifogásom az angol dobozokkal szemben az volt, hogy unalmasan, erőtlenül szóltak, míg a német dobozok elevenen, nyíltan. Meg kell említenem, hogy a kis Wharfedale Diamond kellemes emléket hagyott bennem, és az itthon régebben már hallgatott Heybrook HB1 is. (...) Tanácsotokra sokat adok, mert minden eddigi ajánlatotok bejött nálam. (Legutóbb az Orion SE 260-ban kötöttem ki a meghajtó fokozatot, és mintha kicserélték volna, sok-sok orto fokozattal javult!) Kérdésem a következő: melyik csoportból válasszak hangsugárzót, az angolból, vagy a németből? Miért szólnak unalmasabban, visszafogottabban az angol dobozok vagy talán a német hangszórók túl tolakodóak? Esetleg megzavart az angol hangszórók középtartományának simasága (erről a hatásról ti már írtatok)? A dögös hangzás pedig mindig vonzó, főleg könnyűzenén? Az én elképzelésem a jó hangsugárzóról az, hogy precíz legyen, és főleg a teret adja vissza! Vagy 5000 schillingért ez túl nagy igény? Nagyon nehéz tanácsot adni olyan ügyben, amelyről Olvasónk nyilván többet tud, mint mi (akik nem hasonlítottuk össze a helyszínen a szóbanforgó hangsugárzókat). De ha már rákérdezett, elmondjuk a véleményünket. Gyaníthatóan tényleg arról van szó, hogy a fülünk meg van fertőzve, és ezért érezzük elevenebbnek a német dobozok hangját - főleg, ha nem igazán jó lemezjátszóval demonstrálják őket. A színezetlenség rövid távon unalmasnak hat, különösen a popzenében, mely műfaj nem kényszeríti rá hallgatóságát, hogy hosszabb zenei gondolatokra koncentráljon. Másrészt, a popzenének az a hangsugárzó rendszer az etalonja, amelyen keresztül a stúdióban, illetve a koncerten megszólaltatják. Ezek a hangsugárzók kegyetlenül torzítanak, és iszonyatosan színezett hangjuk van. Dehát ha ez a cél?... Végül egy keresztkérdés: Olvasónk fontosnak tartja a térhatást - de mit ért térhatáson? Azt, hogy a hangszerek a tér legkülönbözőbb pontjairól szólaljanak meg? Avagy inkább azt, hogy a tér egyetlen, összefüggő egészet alkosson, amelyben mindennek és mindenkinek megvan a maga helye? Tapasztalatunk szerint a kettő nem ugyanaz. Mi egyre inkább az utóbbinak a hívei vagyunk - és egyre inkább az angolos ízléssel rokonszenvezünk. Most már csak azt kéne eldöntenünk: melyik angoloknak az ízlésével...