Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal - mint bárki másé - a szubjektivitás  jegyeit  is  magán
    viseli.



    Ortofon X5-MC hangszedő

    

        Egy újabb  vendég  Ortofóniából.  Nacionáléját  most  csak  nagyon
    röviden ismertetjük, hiszen a dán cég pickupjainak már sok-sok tesztet
    szenteltünk.
        Az  X5-MC  mozgótekercses  hangszedő.  Az  MC-típusok,   mint   ez
    közismert,  viszonylag  kis  feszültséget  szolgáltatnak,   és   ezért
    általában   csak   illesztőegységen   keresztül   csatlakozhatnak    a
    fono-előerősítőre. A tervezők  azonban  időről  időre  megpróbálkoznak
    úgynevezett magaskimenetű  típusokkal  is,  amelyeket  ugyanúgy  lehet
    használni, mint a mozgómágneses hangszedőket:  illesztőegység  nélkül.
    Ilyen magaskimenetű típus volt az X1-MC  és  az  X3-MC  (tesztűket  és
    ismertetésüket lásd Mozaik 1.), amelyeknek most egy nagyobb  testvérét
    üdvözölhetjük. Nyilván az itt a kérdés,  hogy  mennyivel  haladja  meg
    amazok minőségét, illetve, hogy  nem  érje  el  a  legkisebb  "igazi",
    alacsony   kimenetű   MC-t,   az   MC10    Supert,    amely    a    T5
    illesztőtranszformátorral használandó, s azzal együtt már mindenképpen
    drágább  az  X5-MC-nél:  Az  árak  egyébként  is  nőttek,   a   forint
    leértékelődött, "egy orto"-nyi különbség (amennyivel  az  eggyel  jobb
    Ortofon drágább az előzőnél) ebben a kategóriában már  kétezer  forint
    körül jár - nem mindegy, melyik típust választjuk. Mármint azok közül,
    amelyeket éppen kapni  lehet...  (Lapzártakor  az  Ortofon  hangszedők
    közül az X1-MC, az X3-MC, az X5-MC, illetve az MC10S/T-5  ára  sorban:
    3540, 6300, 7890, 9900 forint.)
        A műszaki részletekről itt csak egész  röviden.  Míg  az  alacsony
    kimenetű  Ortofon  MC-k  1-1  tekercse   12   menetet   tartalmaz,   a
    magaskimenetü X5-MC-ben 230 menetet tekercselnek fel a 18µm  átmérőjű,
    hajszálnál is vékonyabb huzalból. Egyenáramú  ellenállása  75-80  ohm,
    induktivitása 0,45mH. (A magas kimenetű MC-k egyik nagy előnye -  azon
    kívül,  hogy  nem  kell  hozzájuk  trafó  vagy  elő-előerősítő   abban
    mutatkozik    meg,    hogy    szinte    teljesen    érzéketlenek     a
    kábelkapacitásokra;   ezt   éppen   az   alacsony    induktivitásuknak
    köszönhetik.) A mindössze 4,1 gramm tömegű  hangszedőben  0,8  grammot
    nyomnak a mágnesek. Igen könnyű a tűtartó csövecske is; ha jól tudjuk,
    alumínium-ötvözetből készült.
        Sajnos,  semmi  konkrétumot  nem   leltünk   a   tűhegy   alakjára
    vonatkozóan. A  többnyelvű,  de  szűkszavú  specifikációban  mindössze
    annyi áll, hogy: FG-II...
        Az X5-MC, akárcsak a széria előző két  tagja,  műanyag  házba  van
    építve, ennek színe ezúttal nem fehér, nem  kék,  hanem  piros.  Adnak
    hozzá egy praktikus kis műanyag tűerő-mérleget  (méréshatár:  8-30mN),
    tűtisztító kefét, parányi csavarhúzót, 1  pár  csavart  és  ugyanennyi
    anyát.


    Méréseinkhez

        A tűerő a mérések során 20mN volt, a gyári ajánlás szerint.
        A frekvenciajelleggörbe mindkét csatornán  (1-2.  diagram)  szinte
    teljesen lineáris 8kHz-ig, majd onnét a bal csatornán kisebb, a jobbon
    nagyobb (4 5 decibeles) kiemelés következik, amely 16-20kHz táján  éri
    el maximumát. Ez az átvitel az X1-MC-re, tehát a legolcsóbbik  típusra
    emlékeztet, az X3-MC átvitele  egyenletesebb  volt  -  igaz,  az  5-ős
    modellé  pedig  szélesebb  sávú.   A   specifikáció   45kHz-es   felső
    határfrekvenciát ad meg (tűrésmező nélkül): valóban, 45kHz-en egy apró
    rezonancia jóvoltából még egyszer feléled a jel, de  a  szintesés  (az
    1kHz-es szinthez viszonyítva) itt már 6dB.  Félreértés  ne  essék:  az
    átviteli sáv igen széles, semmi panaszra nem lehet okunk.
        Az áthallás is kedvező, csak 13kHz  körül  kezd  romlani,  de  még
    20kHz-en is igen tisztességes. A gyár azonban 25dB-t specifikál, s ezt
    a pickup már nem teljesíti, egyik irányban sem.
        A  kimenő   feszültség   megfelelő,   a   két   csatorna   közötti
    szintkülönbség 1kHz-en kicsiny 2,5dB eltérést csak 20kHz-en mértünk, s
    a gyakorlatban ez már nem okoz gondot.
        A letapogatási képesség megfelelő. Az engedékenység ugyan  elmarad
    a specifikált 13mm/N értéktől, de MC-típusoknál ez bocsánatos bűn.
        A frekvencia-intermodulációs torzítás átlagos;  lehetne  valamivel
    kisebb is. Szintén  átlagos  a  közpes  frekvenciákon  mért  torzítás,
    valamint az impulzustorzítás  is.  A  négyszögjel-átvitelen  erőteljes
    túllövés, majd gyorsan  csillapodó  berezgés  látható.  A  túllövés  a
    magasfrekvenciás kiemelést tükrözi.
        A függőleges letapogatási szög 23 helyett 26 fok, ez még belül van
    a tűrésmezőn.
        A   hangkar-hangszedő   rezonancia   (Dual    CS701    lemezjátszó
    hangkarjával mérve) igen erőteljes, 10Hz körüli rezonanciát mutat.
        Összefoglalva: egyenletes, megbízható minőség, különösebb  erények
    vagy hibák nélkül.

    


    Szeánsz

    


        Az Ortofon X5-MC-t két másik hangszedővel mértük össze: a nála egy
    fokozattal kisebb X3-MC-vel, illetve az egy fokozattal magasabb  rangú
    típussal, az MC10 Superrel, amely már az  "igazi",  alacsony  kimenetű
    MC-k családjából való, mégha csupán a legszerényebb tagja is  ennek  a
    családnak.


     X5-MC (az X3-MC ellenében)

        X5-MC: Telt, mély, de tiszta, jó hallgatni.  A  tere  lehetne  egy
    kicsit szélesebb. Kicsit monós. A teteje finom, az alja  testes,  nagy
    basszusdinamika.  Koherensebb  tér.  Határozottan  jobb.  Az   Ortofon
    II/1-en apróbb követési hibák. A country öblösebb, a  férfihangon  nem
    feltétlenül jó, de a felső regisztere tisztább,  nem  annyira  grízes.
    Tovább el lehet hallgatni. A cinnek, ciccegések, mellékzörejek  szépen
    beágyazódnak a hangkép egészébe, nem önállósulnak. * Nem tudom, melyik
    hangkép  a  helyes,  de  én  ezt  választanám,  jobban  tetszik,  mert
    csengőbb, fényesebb. A női hang jobban kicseng, több felhangja  van  a
    zenének.  A  gitárkíséret  megpengetett  húrjain  az  ujjak  súrlódása
    lényegesen  jobban  kijön,  és   feltehetőleg   ez   a   helyes.   Kis
    különbséggel,  de  egyértelműen  ezt  a  hangszedőt   választanám.   *
    Levegősebb, dinamikusabb, több  benne  az  élet,  ez  áll  közelebb  a
    valódihoz (vagy az általam  megszokotthoz).  Ez  sem  teljesen  tiszta
    azért. De kevésbé torz. A magasai tovább mennek,  a  mélyé  dúsabb.  *
    Sokkal jobb mélyek,  a  magasak  tovább  mennek  és  tisztábbak.  Jobb
    dinamika. Élettelibb.
        X3-MC: Ez is, az is kellemes hangkép.  (Annak  ellenére,  hogy  az
    előző szeánszon az MC30S-t és a T-2000 transzformátort hallgattuk - ez
    mindkét hangszedőt dicséri!) A 3-as típus hangképe kicsit  világosabb,
    vékonyabb, nem annyira telt, nem annyira meggyőző, nem lendül akkorát,
    valamivel  jobban  a  hangszórókhoz   kötődik,   a   legteteje   picit
    tisztátalanabb, "mágnesesebb", prezenszesebb. A  női  énekhang  kicsit
    ványadt, kicsit keményebb. Mozart: kevésbé  autentikus,  ugyanannak  a
    hangképnek egy kevésbé megnyugtató változata (habár erről a  pickupról
    is jók a benyomásaim).  A  legfelső  tartománya  nem  elég  tiszta,  a
    legalsó nem elég súlyos. A country-zene kicsit mosott. A zaja  kevésbé
    forszírozott magasban. A fénye  kicsit  elvész  (habár  mindkettő  jól
    zenél). * Erőtlenebb, vékonyabb, fakóbb.  Kevesebb  magas,  de  emiatt
    gyakran nyugodtabb. Kicsit kásás.  Nagy  dinamikán  jobban  torzít.  *
    Kicsit összemos, elken, időnként torzít. Élettelenebb.


    X5-MC (az MC 10S/T-5 ellenében)

        X5-MC: Öblösebb,  dúsabb,  a  legteteje  tisztább,  a  férfi  hang
    vitathatóan  jó.  Kevésbé  levegős,  de  talán   egy   fokkal   jobban
    hallgatható (főleg, ha valaki nem a dús basszusú Spendoron hallgatja).
    Kicsit sötét tónus.  Fülledt.  Egy  kis  definícióhiány.  Mindenesetre
    nagyon szerencsés hangzási balansz. A sztereója kevés. Kevésbé hifi  -
    mindkét értelemben. Kevesebb szín, de ami van, az jó. A női hangon már
    érzem, hogy kevés a  magas  hang.  Itt-ott  követési  hibák.  Mozarton
    kevésbé érdekes, de igen jól hallgatható. * Hasonló különbségek,  mint
    az előbb, de most nem ennek a pickupnak a javára. Szép, de  mattabb  a
    teteje, a legmagasabb hangok finomságai eltűnnek. Más  bajok  is:  két
    jól  hallható  követési  hiba.  Leheletnyi  magashiány.  *  A   mélyek
    döngenek, a magas kevesebb és torzabb - noha tényleg elég jól szól. De
    (ellentétben a másikkal) még mindig "lemezjátszós". * Mélyebb  tónusú,
    kevés a magasa. A női hangon színezet (plusz követési hibák).
        MC 10S/T-5: Tágas, szellős, lehetne kissé teltebb. Magasabb tónus.
    Könnyedebb,  definiáltabb,   de   nem   feltétlenül   jobb   -   talán
    demonstratívabb. A színpad szélesebb. Több szín, de nem igazán szépek.
    A női hang kicsit kaparós,  vicsorítós.  Mozarton  már  megváltozik  a
    véleményem: semmi kétség, itt van a definíció,  itt  a  világosság,  a
    természetesség, a sokkal tágabb színpad (habár a vonószenekarnak nincs
    elegendő súlya). * Jó arányok, a csengés és a  bongás  a  helyén  van.
    Jobb  magasak.  Kiegyenlítettebb,  szebb   (főleg   a   teteje).   Más
    középhang-arányok. Jobb, de nem annyival, mint az 5-ös volt a 3-asnál.
    *  Ismerős  hangkép.  Élénkebb,  világosabb,  a  mélye   megfogottabb,
    levegősebb, jobb a tere. Ez a  hangkép  van  közelebb  az  ideálishoz:
    ennek már van hangversenyhangulata. Habozás  nélkül  ezt  választanám.
    Legalább akkora differencia, mint az előbb volt!  *  Sokkal  tisztább,
    világosabb, szélesebb frekvenciaátvitel. Érzem a levegőt! Közelebb  az
    élő zenéhez. Nem  csak  a  magas  szólamokon,  de  még  a  mélyebbeken
    (például a brácsán) is jobbak a felhangjai. Sokkal jobb.
        Kollektív véleményünk: minthogy a  3-as  és  az  5-ös  modell  ára
    között viszonylag csekély a különbség, az X3-MC-t töröljük ajánlásaink
    közül. Az X1-MC továbbra is bírja bizalmunkat, mint Jutányos Vétel. Ha
    valaki még jobbat akar, érdemes egészen az X5-MC-ig ugornia.  Biztosak
    vagyunk  benne,  hogy  annak  civilizált,  kissé  mély  tónusú,   telt
    hangjában nagyon kevesen fognak csalódni.
        Mindazonáltal, ennek a  magas  kimenetű  típusnak  a  minősége  is
    érezhetően elmarad az "igazi",  alacsony  kimenetű,  illesztőegységgel
    használandó  hangszedőké  mögött.  Etalonunk  ezért  változatlanul  az
    MC10S/T-5, még a jelenlegi árán is. Az X5-MC azonban csak  háromnegyed
    annyiba kerül, tehát feltétlenül figyelembe kell venni, mint esetleges
    alternatívát. Végtére, az "1 orto" különbség nem mindenkinek ér meg  2
    és fél ezer forintot.


    ITT Digicontrol VR3968 HiFi hifi-videómagnó

    

        A mai ínséges időkben sok mindenre  gondoltunk  volna,  csak  arra
    nem, hogy nálunk is forgalomba kerül egy sztereó, hifi-hangú képmagnó.
    Mindenütt azért nem lehet hozzáférni  a  "videórepülőgéphez",  ugyanis
    ezeket a masinákat részegységek formájában hozzák  be  az  ITT-től,  a
    Skála-leányvállalat  Selectronicnál  szerelik  össze  és  kizárólag  a
    Skála-áruházakban  árusítják  őket,  előreláthatólag   úgy   70   ezer
    forintért. A hazai képmagnó-piac ismeretében  ez  az  összeg  nem  túl
    magas - csak az a kérdés, hogy kinek a számára.
        A HFM poszterképei és a hozzájuk csatlakozó cikkek didaktikai célt
    szolgálnak, és általában csak később derül ki, mi szükség volt  rájuk.
    Ezúttal is elégedetten állapítjuk meg, hogy a hifi-videómagnókról mint
    készülékcsoportról egyszer már közreadtuk a legfontosabb tudnivalókat:
    a 21. lapszámban, a Nordmende HiFi  Stereo  V502  tesztje  alkalmával,
    mely készülék lényegében azonos a JVC HR-D725, a  Dual  VR97,  a  Saba
    VR6038, a Telefunken VR1980, a Thompson  V368,  valamint  (ennyi  bőrt
    egyetlen rókáról!) az ITT 3995 típusszámú gépekkel. Mondandónkat tehát
    most  rövidebbre  foghatjuk;   a   műszaki   részletekért,   ábrákért,
    magyarázószövegekért a 21. lapszámhoz tessék visszanyúlni.
        Akkoriban egyébként, 1985-86 táján a hifi-videómagnó (lásd  "Hi-Fi
    VHS"   néven   a   külföldi   prospektusokban)   fölöttébb    korszerű
    készüléktípusnak számított, ennek megfelelően az ára  is  magas  volt,
    idehaza 100-120 ezer forintot is elkértek érte- hát  ezért  tartjuk  a
    mostani   gépet    viszonylag    olcsónak.    Korszerűségén,    számos
    szolgáltatásán kívül az volt a legfőbb újdonsága, hogy a képen kívül a
    hangot is forgófejes technikával rögzítette,  eltérően  a  hagyományos
    képmagnótól,  amely  hangtechnikai  szempontból  egy  közönséges  monó
    kazettás magnónak felel meg. A  hifi-videómagnó  a  hanginformációt  a
    képinformációval  együtt  viszi  fel  a  szalagra,  szintén   alacsony
    szalagsebességgel, de a sebesen forgó magnófejek jóvoltából igen  nagy
    relatív  sebességgel.  A  műsorjelet  FM-modulációval  dolgozza   fel,
    olyasféleképpen,  mint  az  URH-rádiózásban  teszik.  Ez  az   eljárás
    egyébként rohamosan terjed, ma már az összes igényesebb  videómagnóban
    ezt alkalmazzák,  nemkülönben  a  Sony  által  kifejlesztett  Video  8
    rendszerben  (még  a  hordozható,  monó  hangú   kamera-rekorderekben,
    "camcorderek"-ben  is).  Nyugaton  az  árak  folyvást  csökkennek,  ez
    magyarázza, hogy ma a hifi-VHS kerül annyiba, mint a 3-4 évvel ezelőtt
    forgalomba   hozott   "normál"   képmagnó.   (Emlékszünk   rájuk:    a
    Panasonicnak, a Siemensnek szintén csaknem 70 ezer forint volt az  ára
    az üzletekben.)
        E rövid bevezető végén  újra  elmondjuk  az  immár  kissé  unalmas
    refrént: továbbra sem akarunk belekontárkodni a videósok  dolgába,  de
    foglalkoznunk kell minden olyan eljárással, amely a hangátvitelben  is
    érdeklődésre tarthat számot.  Most  sem  mi  másztunk  át  a  videósok
    területére: a hifi-VHS mászott át a mi asztalunkra. Ezért mutattuk  be
    annak  idején  a  Nordmendét,  s  ezért  Mutatjuk  Be  most  (immár  a
    tesztrovatban) az ITT VR3968-at. Ezt  annál  is  inkább  kötelességünk
    megtenni, mert ez a "Digicontrol" minden kétséget kizáróan  az  eddigi
    legdrágább  hangmagnó  a  magyar  piacon,  s  legalább  1000  példánya
    biztosan forgalomba kerül!
        Most pedig foglaljuk össze ismételjük: rövidítve - a  "Hi-Fi  VHS"
    készülékek hangrögzítő technikájának lényegét.


    Hangrögzítés a VHS-videómagnókban

        Az  egyszerűbb,  olcsóbb,  valamint  az  össes   régebbi   típusú
    képmagnóban a hanginformációt a szalag felső szélén elhelyezkedő 1  mm
    (sztereó   készüléken   0,35-0,35mm)   széles   csíkon   rögzítik.   A
    hanginformációt állófej írja-olvassa. A VHS rendszerben a szalag 23,39
    millimétert (2,339 centimétert) tesz meg másodpercenként,  vagyis  még
    feleannyit sem, mint a jólismert  kompakt  kazettás  magnók  szalagja,
    amely 4,76cm/s sebességgel "száguld". Nem  csoda,  hogy  a  szokványos
    képmagnók frekvenciaátvitelének  felső  határa  jó  esetben  10kHz,  a
    jel-zaj arányuk 40-48dB, a nyávogásuk  ±0,25-0,4%  -  nem  éppen  hifi
    paraméterek. A zajt  még  csak  csökkenteni  lehet  Dolby  vagy  egyéb
    áramkörökkel,  de  a  masina  ettől   még   nem   fog   megtáltosodni,
    hangminősége igen gyatra marad.
        Mindezeket   a   hibákat   kiküszöböli   az   FM-hangrögzítés.   A
    hanginformációval, tehát a bal, illetve a jobb csatorna jelévet 1,4 és
    1,8MHz-es hordozófrekvenciát modulálnak (FM-moduláció). A löket,  azaz
    a moduláció mértéke viszonylag nagy lehet, maximális  kivezérléskor  a
    ±150 kHz-et is elérheti, ami  éppen  háromszorosa  az  URH-rádiózásban
    használatos ±50kHz-es löketnek. Ezáltal nagyobb jelzaj arányt érhetnek
    el.
        A két (1,4 és 1,8MHz-es) hangműsor-hordozó  jelet  két,  egymással
    szemben elhelyezett fej rögzíti, ezeket a videófejekkel együtt a forgó
    fejdobba   építik,   egyébként   függetlenek   a   videófejektől.    A
    képinformáció felső határfrekvenciája lényegesen magasabb (több  MHz),
    és ez a nagyfrekvenciás jel a szalag aktívanyagának  csak  egy  vékony
    felső rétegét mágnesezi át. A hangjel viszont,  amelynek  frekvenciája
    alacsonyabb, teljes mértékben átmágnesezi az  aktívréteget.  Itt  most
    nem  részletezzük   azokat   a   műszaki   fogásokat,   amelyekkel   a
    konstruktőrök elérték, hogy az úgyszólván egymáson fekvő, de különböző
    rendeltetésű mágnescsíkok ne interferáljanak egymással.
        A forgófejjel rögzített hangműsor fő  paraméterei  riasztóan  jók:
    80dB körüli  dinamikatartomány,  minimális  torzítás,  0,01  %  alatti
    nyávogás. És ne feledjük: a pénzünkért  csak  úgy  mellesleg  még  egy
    képmagnót is kapunk!  Éppen  azért,  hogy  az  új  rendszerű  készülék
    kompatibilis maradjon a régebbiekkel, a hifi-videómagnók kétféleképpen
    is  tudják  rögzíteni  a  hangot:  forgófejjel  a  fent  leírt   módon
    (hifi-hang), valamint a hagyományos állófejjel,  az  előírásos  felső,
    hosszanti csíkon (szokványos minőségű, monó szinkronhang).
        Néhány szót az üzemeltetési költségről: a  szalagfogyasztásról.  A
    kompakt kazettás magnók hangminősége erősen függ attól, hogy  mennyire
    drága  kazettával  dolgozunk.  Minthogy  az  igényesebb   felvételekre
    általában krómdioxid vagy metál szalagot áldozunk, mai  áron  számolva
    250-500  forintunkba  kerül   minden   műsoróra.   Ezzel   szemben   a
    hifi-videómagnó   hangminősége   elvben   független   a    mangószalag
    minőségétől, tehát olcsóbb kazettatípusokat  is  használhatunk.  Habár
    nyilván vétek lenne idő előtt tönkretenni a drága videómagnót a silány
    szalagokkal. Meg  aztán  a  képminőség  már  igencsak  függ  a  szalag
    minőségétől, úgyhogy a gyakorlatban mégsem lehet megúszni, hogy valami
    jobbfajta kazettát ne vegyünk. Tekintve azonban, hogy  a  3  órás  VHS
    kazetta  7-800  forintba,  a  4  órás  úgy  1000  forintba  kerül,   a
    műsorköltség így sem haladja meg az óránkénti 250 forintot, vagyis még
    mindig jobban járunk, mint a kompakt kazettával.  Maga  a  gép  persze
    drágább a jó-közepes kazettásmagnóknál, de még mindig olcsóbb  mondjuk
    a nagy Nakamichiknél és egyebeknél - már pedig a hifi  VHS  fölényesen
    többet ígér, mint bármiféle kazettás,  sőt:  mint  bármiféle  félprofi
    orsós  magnó.  Legalábbis  a  hangátviteli  paramétereivel.   Hogy   a
    hangminősége valóban szinkronban van-e ezekkel a paraméterekkel  -  ez
    már más kérdés.


    Digicontrol

        Ez  a  kifejezés  az  ITT  cég   szlogenje,   ez   áll   mindegyik
    videómagnójának, így a  VR  3968  HiFi  VPS-nek  típusjele  előtt  is.
    Feltehetőleg arra utal, hogy a készülék teljes vezérlése (a mechanikáé
    is) a digitális elven működik, ami nagyon  tetszetős  dolog,  csak  az
    csökkenti az értékét,  hogy  számos  más  cég  képmagnói  is  ugyanígy
    működnek. Az adattábla az ITT-a kívül a Graetz cégnevet is feltünteti,
    a Digicontrol eszerint  az  NSZK-ban  készült,  nem  a  Távol-Keleten.
    Tájékoztatásul közöljük, hogy ugyanez a masina még TR4968  HiFi  néven
    is fellelhető, esetleg Graetz vagy Schaub-Lorentz  márkajelzés  alatt.
    Egyébiránt  tényleg   korszerű   fejlesztésű,   egészen   új   modell.
    VHS-rendszerű,  fronttöltésű,  viszonylag  lapos  készülék,   nagysága
    átlagos. Mint a típusjelből  kiderül,  előkészítették  a  VPS  dekóder
    fogadására is, ami a következőt jelenti.
        A  Video  Program   System   (VPS)   olyan   szolgáltatás,   amely
    nagymértékben megkönnyíti az életünket, ha tv-műsort akarunk  felvenni
    a távollétünkben. A különféle tv-adókat egy-egy  kóddal  jellemzik,  s
    csupán ezt a  kódot  kell  a  magnóba  táplálnunk,  amikor  felvételre
    állítjuk.  Nagy  előnye  a  VPS-nek,  hogy  nem  zavartatja  magát   a
    műsorcsúszásoktól: mindig a pontosan meghatározott műsorral indítja  a
    felvételt. Hogy megkönnyítsék a programozást, a műsorfüzetek  megadnak
    egy olyan vonalkódot,  amely  gyanúsan  hasonlít  az  egyre  szélesebb
    körben  terjedő,  a  különféle  árucikkekre  felvitt  vonalkódhoz.   A
    videómagnóhoz   csatlakoztatható    "fényceruzával"    letapogathatjuk
    valamely műsor vonalkódját a papíron, mire a magnó "megjegyzi"  ezt  a
    kódot. Okos, kényelmes, higiénikus megoldás - csak az a  kár,  hogy  a
    magyar adók nem sugározzák a VPS használatához szükséges jeleket.
        A VR3968 különben PAL/SECAM rendszerű színes tv-adások vételére és
    rögzítésére alkalmas, OIRT és CCIR  hanggal;  39  tv-állomás  vételére
    programozhatjuk (egyszerre  6  állomást  programozhatunk,  17  hónapra
    előre), és 30-240 perces kazettákat használhatunk hozzá. A  készülékbe
    úgynevezett gyermekbiztosítékot is építettek, megakadályozandó, hogy a
    gyerekek szülői  felügyelet  nélkül  illetéktelenül  videózzanak.  (Ki
    tudja, mit találnának a videószalagokon. A szerk.)
        Ami a Digicontrolt mint hangmagnót illeti,  természetesen  kétféle
    hangot szolgáltathat: forgófejjel hifi-minőségűt  sztereóban,  illetve
    állófejjel  a  szokványos  minőségűt   monóban.   Sztereó   üzemmódban
    kétnyelvű adások vételére is alkalmas  (ha  van  ilyen  adás),  vagyis
    választhatunk az eredeti és a szinkronhang között.


    Kezelése, szolgáltatásai


        Mint  említettük,   a   Digicontrol   korszerű   készülék.   Kevés
    kezelőszerve van, és sokkal egyszerűbb bánni  vele,  mint  a  múltkori
    Videórepülőgéppel. Jónéhány dolgot azért így is fejben kell tartanunk.
        Az  összes  kezelőszerv  az  előlapon  helyezkedik  el.  A   magnó
    baloldalán, a kazettabehelyező nyílás alatt találjuk  a  kivetőgombot.
    Amint  a  kazettát  behelyeztük,  a  magnó  a  készenléti   (Stand-by)
    állapotból bekapcsolódik, tüstént a helyére viszi a kazettát, és várja
    további utasításainkat. A Stop gomb kivételével  bármelyik  kezelőgomb
    azonnal bekapcsolja a magnót. Ebből könnyű kitalálni, hogy nincs külön
    hálózati  kapcsolója:  ha   a   hálózathoz   csatlakoztatjuk,   rögtön
    készenléti állapotba kerül.
        A kazettanyílás mellett az előlap felét  elfoglalja  a  nagyméretű
    kijelző. Alatta két sorban helyezkednek el a  kezelőszervek.  A  felső
    sor:  nagyméretű   üzemmódkapcsoló   gombok   (ezeket   használjuk   a
    legtöbbször).  Az  első  kettő  "+",  illetve  "-"  jelzésű,  ezek   a
    léptetőgombok, amelyekkel a különféle programokat lehet beállítani.  A
    harmadik gomb óraszimbólumot hordoz, ezzel állunk  kapcsolóóra-üzemre.
    Egy piros körrel jelzett gomb a felvételi kapcsoló (felvételkor  piros
    karika jelenik meg a kijelzőn is), aztán a  Gyors  Vissza,  Lejátszás,
    Gyors Előre, majd az Állókép következik -  ez  utóbbival  lejátszáskor
    kimerevíthetjük illetve egyenként léptethetjük a képet. A Szünet és  a
    Stop gomb zárja a magnó alapfunkcióinak sorát.
        Az  üzemmód-gombok  alatt  velük  azonos  szélességű,  de  egészen
    vékonyka gombok sorakoznak, szám szerint 7 darab. Az elsővel a kazetta
    játékidejét írhatjuk be a memóriába. A "+" léptetőgombot nyomkodva 30,
    45, 60, 75, 90, 105, 120, 150, 180, 195, 200, 210, 225 vagy 240 perces
    játékidőt írhatunk be. Ettől függetlenül a  készülék  megteszi  nekünk
    azt a baráti szívességet, hogy az újonnan behelyezett  (180  percesnél
    nem  hosszabb)  kazettának  is  pillanatokon  belül   megállapítja   a
    játékidejét, amint bárminemű szalagmozgás  történik.  A  kijelző  jobb
    oldalán egy számlálórész mutatja a már lefutott játékidőt.
        A műsoridővel kapcsolatos a 2. gomb funkciója is.  Felirata  "SU";
    ez bizonyára  a  Summe,  azaz  Összeg  szó  rövidítése.  Ha  felvételt
    programozva  már  bevittük  a  memóriába  a  be-  és   a   kikapcsolás
    időpontját, a SU gomb megnyomására a kijelzőn  megjelenik  a  felvétel
    időtartama, percben. Ezt persze fejben is ki  lehet  számolni,  de  ne
    feledjük: akár 6 műsort is programozhatunk, és akkor már nem is  olyan
    könnyű kikalkulálni, rá fog-e férni a felvétel a kazettánkra vagy sem.
    Ezért valóban  fontos  ez  a  funkció,  amelyet  "Összidő-kijelzésnek"
    nevezhetünk.
        A VPS nyomógomb következik. Magyarországon  ennek  egyelőre  semmi
    haszna sem volna - viszont kiosztottak rá egy  mellékes  szerepet  is:
    azonnali felvételkor, ha  a  kikapcsolási  időt  rögtön  indítás  után
    beprogramoztuk, de törölni kívánjuk, ezt a VPS gombbal tehetjük meg.
        A 4. gomb óraszimbólumot hordoz.  Ha  ezt  megnyomjuk,  a  léptető
    gombokkal beállíthatjuk az időt és a dátumot.
        Az  5.  gomb  felirata  "P-C".  Program-  és   csatornaválasztásra
    szolgál, s vele hangolhatjuk a magnóba épített tunert.  Programozáskor
    előbb a P-C gombot kell megnyomni, majd a léptetőgombokkal megjelöljük
    a  39  programhely  valamelyikét.  Most  csatornát  választunk:   újra
    megnyomjuk a P-C gombot, és  a  léptetőgombokkal  fel-le  hangolunk  a
    01-es csatornától a 99-esig. (A készülék tunerje a kábelcsatornákat is
    veszi.) Harmadszor is  megnyomva  a  P-C  gombot,  a  léptetőgombokkal
    finomra hangolhatjuk a tunert. (A kijelzőn a csatornaszám után  három,
    egymás alatti vízszintes vonal mutatja, hogy éppen fel-, avagy  lefelé
    tértünk-e el a csatornára jellemző frekvenciától.)
        A 6. gomb a szinkronstabilitást állítja be, ezzel lehet eltüntetni
    azokat a zavaró  csíkokat,  amelyek  a  más  magnókkal  felvett  műsor
    lejátszásakor jelentkezhetnek.

    

        Végül egy  nekünk  különösen  kedves  felirat  az  utolsó  gombon:
    "HiFi".  E  funkció  alkalmazásához  tudni   kell,   hogy   készenléti
    állapotban, vagyis alaphelyzetben a  pontos  időt  (órát  és  percet),
    valamint a HiFi feliratot látjuk a  Digicontrol  kijelzőjén.  (Végtére
    is, ez "cégünk reklámja".)  Bekapcsoláskor,  tehát  ha  behelyeztük  a
    kazettát, vagy megnyomtuk bármelyik gombot, eltűnik a HiFi felirat,  s
    helyette ez látható: "PROG 1 ". A lépegető gombokkal megkereshetjük  a
    CA vagy az AV feliratokat (ezzel a hátoldali, RCA, illetve  Euro-Scart
    csatlakozók között választunk), s ilyenkor a kijelzőn  egy  furcsa,  a
    szterefóniára utaló ábra is megjelenik (két kör, de  a  második  nincs
    befejezve, tehát mégsem kör). Ha kétnyelvű a tv-adás, a magnó  mindkét
    hangot külön csatornán veszi.
        Amikor  a  sztereó  jelzést  látjuk,  a  lejátszás  értelemszerűen
    sztereó. Ha most megnyomjuk a HiFi gombot,  mindkét  kimeneten  a  bal
    csatorna műsora jelenik meg (kijelzés: PROG 0). Újabb  gombnyomásra  a
    jobb csatorna jelét (vagy  a  kísérőhangot)  vezetjük  a  kimenetekre.
    Harmadszori gombnyomásra a kijelzőn már csak a PROG felirat látható, s
    ilyenkor a hagyományos, állófejes, monó hangot adja ki a magnó.
        Szólnunk kell még néhány további szolgáltatásról. Lejátszáskor, ha
    a Gyors Előre gombot  egyszer  megnyomjuk,  a  magnó  3-szoros,  újabb
    gombnyomásra 7-szeres sebességű lejátszásra kapcsol (kereső  funkció).
    Ugyanezt  eljátszhatjuk  a  Gyors  Vissza  csévélőgombbal  is,  de   a
    visszafelé  játszás   sebessége   csak   1szeres,   illetve   (második
    gombnyomásra) ismét 7-szeres lesz.
        Igen praktikus a szalaghelykereső funkció is, amellyel  azt  érjük
    el, hogy a készülék a szalag valamely pontján (meghatározott helyen és
    időben) automatikusan lejátszásra kapcsol.
        A kijelző minden funkciót jól észlelhetően indikál, soha nem  hagy
    kételyt az iránt, hogy éppen mi történik a  készülékben.  Jelzi,  hogy
    programoztunk-e  műsort,  hogy  van-e  kazetta  a  készülékben,   vagy
    kihívhatjuk  a  memóriában  tárolt  programokat  stb.  Szóval  tényleg
    mindent tud - kivéve, amire a hifistának volna szüksége,  ugyanis  nem
    jelzi a hangfrekvenciás kivezérlést. Semmiféle támpontunk  sincs  arra
    nézve, hogy mekkora a kivezérlés,  és  hogy  hogyan  állították  be  a
    hátoldalon tévő  szintszabályzót.  Érthetetlen,  drasztikus  spórolás!
    Ráadásul a használati utasításban külön leszögezik: "a  hifi  sávon  a
    felvétel  automatikus  szintszabályzás  nélkül   történik,   mert   az
    befolyásolná a hifi-minőséget (a dinamikát)". Hát ez igaz, de ha nincs
    automatika, akkor  okvetlenül  szükség  volna  valami  más  módszerre,
    amellyel pontosan beállíthatnánk a felvételi szintet!
        A  magnó  hátoldalán  az  antenna  be-  és  kimenet   koncentrikus
    csatlakozóhüvelyei mellett 2 pár RCA hüvelyt találunk, ezek szolgálnak
    hangfrekvenciás be- és kimenet céljára. A felvételi  szintet  egyetlen
    potméterrel állíthatjuk be, közösen, mindkét  csatornára.  A  potméter
    körpályás, a közepén finoman arretál, ekkor kapjuk a névleges, 0,6V-os
    hangfrekvenciás bemeneti feszültséget.
        Az "AV" programállásban működő 21  pólusú  Euro-Scart  csatlakozón
    belül is van sztereó (hang) be- és  kimenet.  Ehhez  is  tartozik  egy
    felvételi szintszabályzó potenciométer,  középállásban  0,5V  névleges
    bemenőfeszültséggel.  Ezt  a  csatlakozót  nyilván  nem   hifi-célokra
    szánták,  hanem  hogy   csatlakozni   lehessen   a   korszerű,   Scart
    csatlakozóval ellátott, sztereó hangú tv-készülékekhez.
        Adnak videómagnónkhoz  egy  jól  megtermett  távvezérlőt  is.  Jól
    kezelhető, minden üzemmódra kiterjed, még programozni is  lehet  vele.
    Sőt, van rajta egy biztosító-állás is a nemkívánatos lejátszás  ellen:
    piciny lyukon keresztül, egy golyóstoll hegyével  kell  megnyomni  egy
    érintkezőt, és akkor a  készüléket  mindaddig  nem  lehet  lejátszásra
    kapcsolni, amíg újra meg nem nyomtuk az érintkezőt.


    Felépítése


        Erről részletesen beszámolni szinte reménytelen vállalkozás volna,
    úgyhogy meg sem kíséreljük... (A szervizkönyv  egy  vastagabb  és  egy
    vékonyabb  kötetből  áll.  Természetesen  megadják  a  készülék   elvi
    kapcsolási rajzát is.) Ha viszont leszedjük a Digicontrol  burkolatát,
    a belseje meglepően egyszerűnek látszik. A nyomtatott  áramköri  lapok
    jól átgondolt rendben helyezkednek el. Első pillantásra mintha nem  is
    tartalmaznának túl sok alkatrészt. Ha azonban  figyelmesen  megnézzük,
    észrevesszük,  hogy  némelyik   NYÁK   hátoldala   tele   van   szórva
    "chip"-ekkel. Ezek a korszerű, piciny alkatrészek már nem tartalmaznak
    hagyományos értelemben vett  kivezetéseket:  közvetlenül  az  áramköri
    fóliára forrasztják őket.  Az  áramkörökben  nagybonyolultságú  IC-ket
    találunk, ezek (néhány kiegészítő alkatrész igénybevételével) önállóan
    látnak el komplikáltabb feladatokat is.
        Az FM-hangrész viszont nemcsak kisebb, hanem kétségtelenül  sokkal
    egyszerűbb is, mint  a  Nordmendéé  volt.  (Egy  szakembereknek  szóló
    megjegyzés: a sztereó, illetve kéthangú adások vételére TDA2556 típusú
    IC-t alkalmaztak a kvázi-paralel középfrekvenciás fokozatban.)
        Érdekes, hogy a lényeges IC-k többsége európai  (Philips,  esetleg
    Siemens), de akad köztük japán gyártmány is.
        A fejdob és a  fejek  származását  nem  tudtuk  kideríteni.  Annyi
    biztos, hogy élettartamukat kb. 2000 üzemórában adják meg.

    


    Méréseinkhez


        Előrebocsátjuk, hogy a  gyári  adatok  táblázatát  több  forrásból
    állítottuk össze. A kezelési útmutatóban nem  sok  mindent  találtunk,
    kiegészítettük hát a szervizkönyv adataival és egy részletesebb, gyári
    leírásból szárurazó specifikációval. A  mérésekhez  TDK  Super  Avylin
    E-180 kazettát használtunk.
        Az állófejes magnórésszel kezdjük.


    Állófejes magnórész (vízszintes hangcsíkú rendszer)

        Ezt nyilván úgy  kell  kezelnünk,  mint  ha  olcsó,  monó  kompakt
    kazettás magnó volna, amely ráadásul csak fél  szalagsebességgel  fut.
    Természetesen nem is várunk tőle sokat.
        A  nyávogás  teljesíti  a  specifikációt:  annyi,  mint  az  olcsó
    kazettás magnóké. Az átcsévélési idő átlagos.
        A bemenő feszültséget nem lehetett meghatározni a szokásos  módon,
    minthogy  ezt  az  egységet  automata  szintszabályzással  látták  el.
    Gyakorlatilag 100-4800mV bemenő feszültség hatására kapunk megfelelően
    kivezérelt felvételt.  Megjegyezzük,  hogy  4800mVtól  már  a  felvevő
    erősítő kezdett torzítani, s nem  a  szalag  mágnesrétege  vezérlődött
    túl.
        A  bemenő  impedancia  a   bemenő   szintszabályzó   potenciométer
    állásától függően változott, 30  és  74  kohm  között.  (A  legnagyobb
    érzékenységű állapotban kaptunk 30 kohmot, lecsavart állásban  74-et.)
    Magyarázatképpen   annyit,   hogy   bár   ez   a   rész    automatikus
    szintszabályzóval rendelkezik, a közvetlenül a  bemeneti  csatlakozóra
    kapcsolódó  szintszabályozók   befolyásolni   tudják   az   automatika
    bemenetére igyekvő jelet.  A  potenciométerek  szabályzási  tartománya
    15dB. Az Euro-Scart csatlakozó bemeneti impedanciája 11-18 kohm között
    változik (megintcsak a potméter  állásától  függően!).  Az  impedancia
    értéke itt azért alacsonyabb, mert  a  videómagnók  be/kimenetére  más
    előírások   vonatkoznak,    mint    a    hangfrekvenciás    készüléket
    be/kimeneteire.  A  kimenő  feszültség  (a  már  említett,  100-4800mV
    hatására) 440-450mV-ot ért el. Ez nagyjából megfelel az ide  vonatkozó
    előírásoknak.
        A teljes frekvenciagörbét 10mV nagyságú bemenőjellel  készítettük.
    Teljesíti az előírást; noha a szalagsebesség csak 2,34cm/s, egész szép
    az átvitel.
        A  második  harmonikus  torzítás  már  viszonylag   kis   bemeneti
    feszültségnél (0,3V) felüti fejét, és 4,5%-ot ér  el.  A  tisztességes
    videómagnókon ennél sokkal kedvezőbb értékekhez szoktunk.
        A jel-idegenfeszültség és a jel-zaj arány  átlagosak,  akárcsak  a
    törlési csillapítás is.


    Forgófejes magnórész (FM üzemmód)


        Itt  is  a  nyávogással  kezdjük.  Rendkívül  alacsony,  semmiféle
    panaszunk nem lehet rá, egy nagyságrenddel jobb  a  hagyományos  orsós
    vagy kazettás magnók egyenfutásánál. Ámde a mi magnónkba, úgy látszik,
    belebújt az ördög: közvetlenül  a  készülék  bekapcsolásakor  rosszabb
    (néha kétszerte rosszabb!) értékeket mértünk,  mint  (táblázatunkban:)
    2-3 órányi üzem után. A gyöngébb adatok már kilógnak a specifikációból
    de ne legyünk maximalisták.
        Az átcsévélési idő értelemszerűen ugyanaz, mint állófejes üzemben.
    A hozzáférési idő 7-8 másodperc,  ennyit  kell  várnunk,  amíg  a  gép
    gyorscsévélésről lejátszásra kapcsol, és a jel megjelenik a kimeneten.
    Átlagos eredmény.
        A  csúcsszintű  kivezérlés  eléréséhez  1850mV  bemenő  feszültség
    szükséges   a   szintszabályzók    maximum-,    10V    a    potméterek
    minimum-állásában. A bemeneti szintszabályzó szabályozási tartománya a
    mi  méréseink  szerint  is  15dB,ez  megfelel  a  specifikációnak.   A
    be/kimeneti impedancia megintcsak ugyanaz, mint állófejes üzemmódban.
        A  kimeneti  feszültséggel  már  bajaink  vannak.  A   csúcsszintű
    kivezérlésű felvételt lejátszva 3V körüli feszültséget kapunk,  holott
    az  előírások  csak  2V-ot  engednek  meg,  nehogy  túlvezéreljük   az
    erősítőt. Mivel ezen a videómagnón nem lehet kézbentartani a felvételi
    szintet, előfordulhat, hogy a magnófelvétel ugyan nincs  túlvezérelve,
    de a nagy kimenőjel hatására az erősítőről  mégis  torzítást  hallunk.
    Persze, igencsak gyatra ősmasina az olyan  erősítő,  amely  nem  tudja
    torzítatlanul feldolgozni a nagyszintű bemenetére érkező 3V-ot.
        A  teljes  frekvenciajelleggörbe  felvételekor  megakadtunk:   nem
    tudtuk, mekkora bemenőjelet tekintsünk 0dB-nek. Végül is a  következőt
    gondoltuk ki. A specifikáció szerint a maximális  torzítás  1%  lehet.
    Meghatároztuk tehát az a  bemenőfeszültséget,  amellyel  ha  felvételt
    készítünk, a torzítás (k3) éppen 1%. Ez a  bemenőfeszültség
    600mV, úgyhogy a továbbiakban ezt tekintettük 0dB-s kivezérlésnek.
        A 0dB-a kapott görbe szép, egyenletes. Jellegét tekintve  hasonlít
    az orsós magnók nagy kivezérlésen készült jelleggörbéjéhez. A  -10  és
    -20dB-n felvett görbék már méltóak ehhez a  magnóhoz:  20kHz-en  1,5dB
    szintesés  még  teljességgel  elfogadható.  A  két  csatorna   görbéje
    teljesen együtt fut.
        A frekvencia függvényében mérhető össztorzítás 0dB-s  szinten  nem
    valami  szívderítő;  igaz,  ezeket  az   értékeket   viszonylag   nagy
    kivezérléssel  mértük.  Ugyanis  az  előzőekben  megállapított   1%-os
    torzítást 1kHz-en alkalmaztuk, nem csoda hát,  hogy  a  sávszéleken  a
    torzítás megnőtt.
        Az üzemi jel-idegenfeszültség és a jel-zaj arány FM-magnóra  vall.
    A  szűrővel  kapott  85dB   kitűnő   eredmény,   úgyhogy   egy   kissé
    rehabilitáljuk a tervezőket. Ha elfogadjuk, hogy egy  átlagos  erősítő
    200-500mV feszültséget ad ki magnófelvétel számára, akkor ez  a  magnó
    (max. szintszabályozó állásban) 65-75dB jel-zaj arányú  felvételt  fog
    készíteni. Más szavakkal: 200-500mV-os  bemeneti  feszültséggel  olyan
    felvételt fogunk készíteni, amely a  csúcsszintnél  10-20dB-vel  alább
    van vezérelve, így a táblázatunkban szereplő 85dB  helyett  65-75dB-re
    számíthatunk. Ha  viszont  CD-játszó  műsorát  vesszük  fel,  a  magnó
    szintszabályzóját célszerű lesz középállásba helyezni.
        Ha mármost ennyivel letudhatjuk a felvételi kijelző hiányát, akkor
    bizonyára  sokan  lesznek,  akik  örömmel   lemondanak   a   felvételi
    szintszabályzással  járó  bíbelődésről.  Ebben   a   magnóban   akkora
    tartalékok vannak, hogy  nyugodtan  rábízhatjuk  magunkat:  nem  fogja
    elrontani (túlságosan) a felvételeinket. (Másrészt: miért ne  lehessen
    kihasználni mindazokat az erényeket, amelyekkel ez a gép jeleskedik?)
        Az áthallási csillapítás közepes frekvenciákig kifogástalan,  1kHz
    fölött romlani kezd, de így is elegendő. A törlési csillapítás kitűnő,
    a hagyományos hangmagnók ebből a szempontból (sem)  közelítik  meg  az
    FM-magnót.
        Összefoglalva:  Az   állófejes   magnórész   olyan,   amilyen.   A
    forgófejes,  FM-magnórész   durva   hiánya,   hogy   nincs   semmiféle
    kivezérlésjelzője.   Kimenőfeszültsége   meghaladja   a    megengedett
    maximum-értéket, de ez bocsánatos bűn. A frekvenciaátvitel szép, a zaj
    alacsony, a frekvencia függvényében mért torzítást magasnak tartjuk. A
    gép szolgáltatásai megfelelnek várakozásainknak.

    
    
    


    Szeánsz

    

        A  Digicontrolt  nem  hasonlítottuk  össze  közvetlenül   is   más
    magnókkal.  Arra  összpontosítottunk,  mennyire  változtatja   meg   a
    hanglemez-hangot, mennyivel  csökkenti  (ha  csökkenti  egyáltalán)  a
    zenei élményt. A NAD5120/Ortofon  MC30S/T-2000  lemezjátszót,  a  Naim
    NAIT erősítőt és a Spendorokat használtuk. Felvételt készítettünk  7-8
    zeneszámról,  és   váltogatva   hallgattuk   az   eredeti   hangot   a
    magnófelvétellel. Négyen hallgatóztunk - íme a jegyzeteink:
        I. Dixien: a magnófelvétel  prezenszes.  Lekerekíti  a  hangot:  a
    sercegés egészen eltűnt! Súlyosabb,  testesebb,  közepebbről  szól.  A
    hanglemez serceg ugyan, de klasszissal élesebb, tisztább,  kontúrosabb
    is! Ezt a magnót már most, az első szám után sem vállalnám: úgy érzem,
    a hanglemez élvezeti értékéből sokat  elvesz.  Popzenén:  szabályszerű
    dinamikakompresszor. Ezt a hangminőséget szerintem egy kazettással  is
    meg lehet csinálni... egy  igen  jó  kazettással,  persze.  A  hangkép
    középre  szorul,  a  finomságok  elvesznek,   a   levegő   úgyszintén,
    kifejezett magashiány. Nem  szól  elég  érdekesen.  Tosca:  érezhetően
    magnófelvétel, úgy hiszem, tízből tízszer vakon felismerném. Nem rossz
    azért: igazán jó magnófelvétel, de nem  pótolhatja  az  eredeti  műsor
    aromáját. Country: itt a legkisebb a veszteség... azaz, a fene  tudja.
    Olyan, mint az FM-rádióműsor (ez nem dicséret).  Shadows:  a  lemezről
    hallható hangszermellékzörejek a magnófelvételen elvesznek. Még ezen a
    műfajon is jelentékeny veszteség. Mozart: minden rendben volna,  de  a
    hanglemez teresebb, lágyabb, fénylőbb, igazibb, több regisztere  szól,
    több gyönyörűséget ad - még a brácsahangról is. Itt derül ki, hogy  az
    FM-magnó egészen sajátos médium. A hangminősége olyan  volna,  mint  a
    nívós kazettás magnóké, csak éppen - és ez nagy szó! -  nulla  zajjal,
    nulla nyávogással.
        II. Egész jól szól. Eleinte nem nagyon tudtam dönteni, meg  voltam
    lepve: ennyire hasonlít az eredetire? Countryn még jobban is tetszett:
    a mélyei súlyosabbak, az egész dinamikusabb volt. Gitárzenén ugyanígy.
    Hegedűn már jobban tetszett  a  lemez,  de  nem  tudom  megmagyarázni,
    miért.
        III.  Mindjárt  az  első  hangon  felfedeztem,   hogy   a   mélyek
    feldúsulnak, a magasak nem annyira tiszták, az  egész  hangkép  kicsit
    sávhatárolt,  de  tulajdonképpen  szépen  szól,  semmi   durva   hiba.
    Visszakapcsolva a hanglemezre, kiderül, hogy a magnófelvétel dinamikát
    is veszít. Popzenén a gitár mélyei döngenek, a kicsengése is  csökken.
    A női hang tompa, rárakódás van rajta. Az egész erőtlenebb  -  de  azt
    hiszem, az FM-adásnál azért jobb... Tosca: magasban ken,  beszűkül,  a
    dinamika csökken, a levegő elfogy.  Country:  középtől  felfelé  végig
    kásás. De mégse kazettás magnó: annál klasszissal  különb.  Mozart:  a
    zene  veszít  szépségeiből,  a  leheletnyi  vonóshangok  eltűnnek,   a
    lemezzajjal együtt.
        IV. A magnóról én már a befutó barázdákon is magasabb zajt  hallok
    (ez a zsűror ült a  hangszórók  fókuszában,  a  "sztereó  székben".  A
    szerk.), a zene legteteje, csillogása viszont  egy  picit  eltűnik.  A
    szalagzaj mindig megnő. Kásás a hang,  a  legmagasabb  hangok  szintje
    csökken. Egy másfajta  zajt  is  hallok,  nem  "sss",  hanem  "sösösö"
    karakterű - vajon ez kapcsolási zaj?! Az opera a magnóról  mattabb,  a
    country szintén. Mozart: itt nagyon jól ki  lehetett  venni,  hogy  az
    eredetileg szép, tiszta hegedűhangra a magnó mindvégig rátesz egy  kis
    torzítást. A lemez mindig tisztább, világosabb. A  magnó  torzítása  a
    gitárfelvételen is mindig jelen van. Valószínűleg nem szívesen  vennék
    ilyen magnót. A nívós analóg magnók (Revox-kategória, persze)  a  zene
    99 százalékán tisztábban szólnak, mindaddig, amíg a tortisszimókon túl
    nem vezérlődnek.
        Összegezve:   ez   a   videó-repülőgép   valószínűleg   lényegesen
    alacsonyabban   szárnyal   a   21.   lapszám   poszterképén    látható
    Nordmendénél. Nem állítjuk, hogy rossz vétel  volna.  Nincsenek  durva
    hibái. Képmagnósok számára  elsőosztályú  hangminőséget  produkál,  és
    voltaképpen nagyon szépen el lehet hifizgetni vele:  olyan,  mint  egy
    középkategóriájú  orsós  vagy  egy  igencsak  nívós  kazettás   magnó,
    amelynek valami különös módon szinte teljesen eltüntették a zaját és a
    nyávogását - és ez nagy szó. De  ne  várjunk  a  Digicontroltól  olyan
    élményt,  mint  amilyet  a  hanglemez  nyújt,  vagy  akár   az   igazi
    "digi-kontroll": a CD és a DAT.

                                      *

    Új Orionok

        A hangsugárzó teszteket  az  utóbbi  időben  mindig  sikerült  egy
    anekdotával fűszerezni. Most sem leszünk hűtlenek önmagunkhoz.  A  mai
    napra  rendelt  adoma  a  következőképpen  hangzik.   Pistike   papája
    másodszor is megnősül, és otthon e szavakkal mutatja be  az  asszonyt:
    "No, gyerekek, itt az új mama!" Pistike az apja háta mögé settenkedik,
    megrántja a kabátja szélét, és ezt súgja a fülébe: "Papa, az istenért:
    hol új ez?! "
        Hasonlóképpen,  miránk  sem  a   szenzáció   erejével   hatott   a
    legfrissebb,  a  Budapesti  Nemzetközi  Vásáron  is  kiállított  Orion
    hangsugárzócsalád: a HS288, a HS480 és  a  HS511.  A  hangszórókészlet
    ugyanis nemigen változott: a jólismert  200,  illetve  300mm  átmérőjű
    dohogók, a "kék" középdóm és a HD 25 típusú csipogó... de nem, ezúttal
    dolgunk lesz egy 160mm átmérőjű, papírmembrános mély/középhangszóróval
    is. Azonkívül a  "kék"  dóm  előtt  most  egy  rövid  alumíniumtölcsér
    ékeskedik (ezt már szintén ismerjük a Sanyo SX 511ről). De ne  legyünk
    igazságtalanok: mint majd látni fogjuk, a három doboz közül kettő  így
    is teljesen új konstrukciójú.


    Orion HS288 hangsugárzó

    

        Háromutas  rendszer.  Hangszórókészletét  tekintve  megegyezik   a
    HS282-essel, csak éppen a középsugárzót most tölcsérrel látták  el.  A
    tölcsér, mint ismeretes, kissé elszínezi a hangot,  viszont  növeli  a
    hangszóró  hatásfokát.  (Igaz,  tölcséres   hangszórón   általában   a
    nyomókamrás típusokat értjük, amilyen a  JBL-ekben,  Altec-ekben  stb.
    használatosak.  Azok  pregnánsabban  érvényesítik  a  tölcsér   minden
    előnyét-hátrányát.)
        Ellentétben a HS280-assal és 282-essel, az új kisdoboz  nem  zárt,
    hanem basszreflex-rendszerű. A mélyhangszórók  felfekvő  pereme  és  a
    fadoboz között egy vékony  gumicső  a  tömítőanyag  (ezt  a  technikát
    látjuk a másik két típuson is). A belső, akusztikai csillapítóanyag  a
    már ismert Jenszövedék,  ezt  redőkbe  hajtva  erősítik  fel  a  doboz
    leszerelhető hátlapjára.
        Ami a levehető hangszóróselymet illeti, a legutóbbi Orionokról ezt
    már  elsodorta  a  takarékossági  hullám:  a   textíliát   egyszer   s
    mindenkorra   odaszögecselték.   Most   pedig   (bizonyára    nem    a
    takarékoskodás szenvedélyétől, csupán a funkcionalizmus hevétől fűtve)
    egyáltalán  nem  raktak  fel  hangszóróselymet,  sem  levehetőt,   sem
    levehetetlent.   A   hangsugárzó   szabadon   érvényesítheti   férfias
    megjelenésének  spontán  esztétikai  erejét,  a   háziasszonyok   nagy
    gyönyörűségére.
        Dicséretes viszont, hogy ezt az aszimmetrikus konstrukciót a  gyár
    végre jobbos és balos kivitelben is készíti.


    Méréseinkhez

        A  hangnyomás-frekvencia  jelleggörbe  (1.  diagram)  igen  erősen
    felfelé  húz,  átlagos  meredeksége  (úgy  300Hz  és   10kHz   között)
    körülbelül 3 daloktáv. Ezen belül érezhetően kiemelkedik az  1-3kHz-es
    tartomány. A két példány jelleggörbéje jócskán eltér, a középsávban az
    érzékenység-különbség jó  2dB-t,  helyenként  még  többet  is  kitesz.
    Ugyanerre a diagramra vittük fel (színes vonallal) a közeltéri  görbét
    is.   Elszomorító   látványt   nyújt:   a   rezonanciacsúcs   teljesen
    csillapítatlan,   feljebb   pedig   a   beszakadások   a   membránszél
    önrezgéséről árulkodnak.
        Annak ellenére, hogy a HS288-ast már  "tükörfordított"  kivitelben
    is gyártják,  tehát  az  egyik  példány  jobbos,  a  másik  balos,  az
    irányjelleggörbék (2-3. diagram) mindenképpen csúnyák.
        A harmonikus torzítás kis teljesítményen (4.  diagram)  viszonylag
    alacsony, és még 96dB hangnyomáson  mérve  (5.  diagram)  sem  nő  meg
    túlságosan, eltekintve egy 2. harmonikus csúcstól 2kHz-en.
        Az impedanciagörbe (6. diagram) sehol nem  csökken  a  megengedett
    minimum alá, a rezonanciafrekvenciák azonban magasabbak a  specifikált
    értéknél. Mellesleg a másik két hangsugárzóra is ugyanez érvényes.
        Eddigi  tapasztalataink  szerint  az  1-2kHz  alatti  burst  jelek
    nemigen teszik próbára a hangsugárzókat:  a  négyszög  burkolójel  nem
    torzul el. Legfeljebb apróbb rezgéscsomagok kísérik. Rácáfolva erre  a
    tapasztalatunkra, a HS288 már 1kHz alatt is erősen "ficánkol".  Az  öt
    hangtartomány legcsúnyább burstjeit (877, 1320, 3880, 7555, 14,5Hz) az
    1-5. oszcillogram szemlélteti.


    Orion HS480 hangsugárzó

    

        Félretéve minden tréfát: ez a hangsugárzó tényleg egészen másféle,
    mint az eddigi Orionok. Oszlopszerűen van kiképezve, tehát keskeny  és
    viszonylag magas. A  300  milliméteres  mélyhangszóró  nem  fér  rá  a
    homloklapjára, csak a 200-as, abból viszont kettő számára is van hely.
    Alattuk hosszúkás reflexnyílás. A középhangszóró kivételesen nem  dóm,
    hanem egy 160 mm átmérőjű  kónuszhangszóró  (légterét  egy  belső  fal
    választja le a mélyhangszórók légteréről), a csipogó viszont itt is  a
    HD 25. A hangszórók a rendszer függőleges középvonalában  helyezkednek
    el. Az előlapot levehetetlen fekete textília borítja.


    Méréseinkhez

        A hangnyomás-frekvencia jelleggörbe (7. diagram) úgy ±6  decibelen
    belül marad; 2 és 5kHz  között  enyhén  kidomborodik,  de  ez  kevésbé
    látszik veszélyesnek, mint a magassugárzó domináns  viselkedése  5  és
    15kHz között. A két példány görbéje  viszonylag  párhuzamosan  fut.  A
    közeltéri  görbe  (ugyanitt,  színes   vonallal)   valamivel   kevésbé
    csillapítatlan, mint a HS288-asé, de a rezonanciacsúcs  igen  magasra:
    140Hz-re tolódik, s ez alatt már meredeken zuhan a hangnyomás.
        Szimmetrikus konstrukcióról lévén szó,  az  irányjelleggörbék  (8.
    diagram)  tisztességesebbek,  a  20  fokról  mért  átvitel  hasonló  a
    tengelyirányúhoz. Egészen oldalirányból mérve  már  erősen  csökken  a
    magastartomány szintje.
        A harmonikus torzítás (9-10. diagram) a  felső  sávban  nem  volna
    magas,   ha   eltekinthetnénk   az   1,5kHz   körüli    tüskétől.    A
    basszustartomány már  sokkal  torzabb,  a  harmonikus  komponensek  az
    alapgörbe  fölé  nőnek,  ami  a  mi  diagramjainkon  10%-nál   nagyobb
    torzítást jelez.
        Az   impedanciagörbéről   (11.   diagram):   lásd    a    HS288-as
    kommentárjait.  Burst-átvitelben  (6-10.  oszcillogram)  ez  a   doboz
    jeleskedett a legkevésbé. Leggyengébb pontjai: 820, 1525,  2240,  5280
    és 14300Hz. Különösen az 1525Hz-es burst  aggasztó:  ennyire  alacsony
    frekvencián nem szokott ennyire eltorzulni a jelalak.


    Orion HS511 hangsugárzó

    


        A testesebbik, 500-as típuscsalád e legújabb tagja szemre teljesen
    azonos a  4.  kötetünkben  tesztelt  Sanyo  SX511-gyel,  a  bendőjében
    azonban  nem  egészen  ugyanaz  a  keresztváltó  húzódik  meg,   ezért
    mindenképpen indokoltnak láttuk  újra  megvizsgálni,  meghallgatni.  A
    HS511 zárt, három utas doboz; olyan, mint  a  HS500-as,  amelynek  kék
    középdómja elé tölcsért tettek. A hangszóróselyem itt is már a  múlté.
    Viszont ezt az (aszimmetrikus) típust  is  kétféleképpen  képezik  ki:
    jobbosnak, illetve balosnak.

    Méréseinkhez

        A hangnyomás-frekvencia jelleggörbe  (12.  diagram)  nincs  igazán
    kiegyenlítve: a felső regiszter átlagos hangnyomása jó 3-4  decibellel
    nagyobb, mint a középsávé. A két példány görbéje elég  erősen,  2,  de
    inkább 3dB-vel is eltér. A közeltéri görbe (ugyanitt, színes vonallal)
    csillapítatlan   rezonanciafrekvenciát   ábrázol,   s   kimutatja    a
    membránszél önfejűségeit is.
        Az irányjelleggörbék  (13-14.  diagram)  érdekes  módon  valamivel
    koherensebbek, mint a HS288 diagramján. A  keresztfrekvencia  így  is,
    ügy  is  kellemetlenül  beszakad,  de  ha  a  magashangszórók  "befelé
    néznek", kisebb a baj.
        A harmonikus torzítás kis hangnyomáson  (15.  diagram)  ígéretesen
    alacsony, 96dB-a viszont (16.  diagram)  már  kiábrándítóan  magas.  A
    basszustartomány torzítása ismét meghaladja a 10 százalékot.
        Az impedanciagörbéről (17. diagram): ismét lásd a HS288-nál.
        Ami  a   burst-átvitelt   illeti,   első   pillantásra   a   HS511
    oszcillogramjai a leginkább  elfogadhatóak  (11-15.  kép:  940,  1290,
    3390,  5120,  12700Hz),  minthogy  a  jelcsomag  alakja  többé-kevésbé
    változatlan marad, csak a jel szüneteit kíséri némi berezgés.  Sajnos,
    a döntően fontos 4-8kHz-es tartományban ez a berezgés állandósul:  nem
    csak  a  legkritikusabb   pontokon   jelentkezik   hanem   végig   ott
    éktelenkedik az összes frekvencián.

    
    
    


    Szeánsz

    



        Az új Orion családot a  Heybrook  HB1-essel  hasonlítottuk  össze.
    Kapcsolóberendezést használtunk,  de  szintszabályzók  nélkül  (kézzel
    mindig  utána  szabályoztuk  a  hangerőt).  A  szeánsz  elején  kicsit
    eljátszottunk a hangsugárzók feltámasztásával. A  HS  480-as  a  saját
    lábán állt, de tettünk alá 3 fémtüskét. A HS511-est Tönkre, a  288-ast
    (valamint a Heybrookot is)  Talpra  állítottuk,  és  kipróbáltuk,  mit
    szeretnek jobban: ha fémtüskéken, avagy ha  inkább  gyurmán  keresztül
    érintkeznek az állványokkal. Azt találtuk, hogy a gyurma a jobb.
        A lemezjátszó a NAD 5120/MC 30S/T-2000 volt,  az  erősítő  a  Naim
    NAIT. Az Ortofon 0003-as demólemezről tettük fel a  dixiet  és  azt  a
    bizonyos kellemes popszámot (I/1 és II/1),  azonkívül  belehallgattunk
    Beethoven  III.  zongoraversenyébe,  valamint  Linda  Ronstadt   egyik
    slágerébe. Ezt tapasztaltuk:


    Orion HS480

        Nem sok jót tudok mondani róla.  Mélyben  nagyon  döng,  a  közepe
    harsány, elég nyers. Popzenén is zavart a mélyhang  döngése.  Bizonyos
    lemezzajok forszírozottak. Az ének torz, kásás,  sziszeg.  Szimfonikus
    zenén az a legnagyobb baj, hogy a vonósok nagyon torzak, jobban  érzem
    a lemezzajt is. A zongora tompább, és a hangszórókból  jön.  Bosszantó
    mélytúltengés, de ha a felvételben nincs túl sok  mélyhang,  akkor  el
    lehet viselni. * Hordóhang, nincs igazi mélye, ami  van,  az  döng.  A
    középhangoknak egészen furcsa színezetük van, és  a  mélyekhez  képest
    kevés az intenzitásuk. Igazi magasa sincs. Emiatt teljesen  megmásítja
    az énekesek hangját; a gitárét is - hiányoznak a felhangok. Később  is
    mindig ugyanazt hallom. Beethoven: sötét színezet, a zongora is olyan.
    Nem bántó, de mégis csak hordóhang. * Dixie: eddig nem rossz. Egy  kis
    huppogás. A mély nem igazán jobb, csak több, a színpad kicsi.  Magasak
    hiányoznak, a zene nem elég érdekes, de semmi durvaság, elég koherens.
    Popzene: a női hang nem szép, kissé rekedt, fojtott, a brummogás  most
    már zavaró, de még mindig elmegy. Levegője nincs, de nem túl maszatos.
    A nő forszírozott, most már rikoltozik, és  megváltozik  a  hangszíne.
    Beethovenen már baj van:  fojtott,  és  az  egész  zenekar  össze  van
    dobálva egy kupacba. A két púp (a felső basszus és az  alsó  prezensz)
    most már túlságosan közel van egymáshoz, a  sáv  rendkívül  szűk.  Nem
    szép, de elviselhető. Néhol egész  tűrhető  hegedűhangok.  A  levegője
    hiányzik. A zongora nem válik le a hangszórókról. Az  egész  egy  nagy
    maszat. Linda Ronstadt: Döng, de nem  elég  mélyen  teszi.  Szűk,  nem
    válnak szét  a  szólamok.  Az  a  fajta  dummogás,  amelyik  nyomja  a
    dobhártyát.
        Az etalon: Lényegesen levegősebb, tisztább, mélyebbre megy - és ez
    is  kaparós.  Jobban  leválik  a   hangszórókról.   Mindig   teresebb,
    levegősebb, csengőbb, élettelibb - bár ez a hangsugárzó se egy  csoda.
    * Szép zöngék a hangszereken és az  énekhangon.  A  frekvenciabalansza
    sokkal jobb,  a  mélyek-magasak  jobbak,  megnyugtatóbbak.  *  Fenn  a
    levegőből  szól,  a  basszusa  is  szebb.  Tiszta,  világos.  A  súlya
    hiányzik. Hangszerszerűbb. Beethovenen  tiszta,  de  testetlen.  Kissé
    harsány hegedű. Térhatás. A zongora klasszissal jobb:  megkönnyebbülés
    átkapcsolni ide. Popzenén úgyszintén: levegős, kitárul.


    Orion HS511

        Erről kevesebbet tudok mondani,  de  hasonló  karakterű,  mint  az
    előző Orion.  Mély  döngés,  még  zavaróbb,  mint  az  előbb,  annyira
    túlteng, hogy szinte az egész szoba döng. A zongora  lehangolódik.  Ha
    van egy kis mélyhang a műsorban, a hangszóró már rezonál. A  női  hang
    megváltozik,   torzabb,   a   színpad   lejjebb   száll.   Beethovenen
    mellékzörejek  a  vonósokon.  A   hangszínek   megváltoznak,   nem   a
    Heybrookhoz,  de  az  optimumhoz  képest  is.   A   popzene   színpada
    kétoldalas. A mély már mintha nem is  hangszóróból  jönne,  hanem  egy
    bőröndöt paskolnának. * Eltér  a  véleményünk:  ez  is  döng,  de  nem
    annyira hordós, mint a 480-as. Olyan, mint egy magasvágó szűrő. A  tér
    középre  tömörül.  Sávhatárolt,  tompa,  olyan,  mint  a   szomszédból
    átszűrődő zene. Ennek ellenére el lehet élni vele, nem  hallok  zavaró
    torzításokat. * Döng, de valamivel mélyebben, mint a 480-as. A  döngés
    dominál a hangképben. Monós, de  rendezett.  Nem  elég  hangszerszerű.
    Testes. Reszelős, de  nem  túlságosan.  Van  azért  egy  jól  érezhető
    prezenszes becsengése (tölcsér!). popzenén felül  nem  lett  tisztább.
    Magasai  nincsenek.  A   szimfonikus   zene   testes,   de   reszelős,
    tisztátalan, nem hangszerszerű, monós. A  zongora  belépésekor  minden
    egybemosódik. Linda Ronstadt: itt ez  a  döngős,  "hifi"  hang  jobban
    elmegy.
        Az etalon: Kemény,  harsány,  néha  torz.  *  Kitágul  a  tér,  jó
    magasak,  levegő,  dinamika.  Ismét  levegősebb,  teresebb.  Nem  elég
    testes. A női hang egy picit rikoltozik. Beethovenen testetlen,  előbb
    át kell szokni  rá,  de  sokkal  levegősebb.  A  zongora  kopogós,  de
    artikulált.


    Orion HS288

        Bágyadt, mint az őszi légy. Kásás, fojtott,  torz,  mellékzörejes.
    Beethovenen  nehezen   barátkozom   meg   vele:   a   vonósok   nagyon
    kellemetlenek, ezek már cincálások, nem  rendes  hegedűhangok.  Nagyon
    nem  kéne!  *  Borzasztóan  trombitál,  prezenszes,  alatta  a  mélyek
    huppognak, levegő után kapkodnak. A nő egy torzítón keresztül  énekel.
    Sávhatárolt, beszűkül, borzasztóan torzít, nem kellene semmi  pénzért,
    nem tudnék vele élni. A HS280 nem ilyen volt,  az  sokkal  kellemesebb
    volt! * Csengőbb.  Kevésbé  döng,  mint  az  előzők.  Viszont  szúrós.
    Nagyon. Testetlen (a HB1-hez képest is!).  Nehéz  hozzá  megtalálni  a
    kellő hangerőt.  Popzenén  is  nagyon  rossz  hallgatni  mi  lesz  még
    ezután?! Beethoven: a súlya nem jött meg, de sziszeg, érdes, fárasztó.
    Teljesen felborul az egyensúly, végig süvít,  testetlen,  semmi  sincs
    benne, ami jó volna. Rossz érzéseim vannak.
        Az etalon: Zeneibb, levegősebb, dinamikusabb. * Riasztó: itt a HB1
    a testesebb,  öblösebb,  lágyabb!  Persze  sokkal  színezetlenebb  is.
    Úgyszólván hibátlan, hangtechnikai csoda...

                                      *

        Mindent egybevetve, nagyon-nagyon szomorúak vagyunk. A három Orion
    közül a HS288  (a  mi  mércénkkel  mérve)  minősíthetetlen,  és  senki
    emberfiának nem ajánljuk, hogy  ezzel  a  hangsugárzóval  zenéljen.  A
    280-as, de még a 282-es  is  lényegesen  jobb,  emberibb,  élvezhetőbb
    volt. A HS480-as is  csalódás:  nemigen  sikerült  kiaknázni  vele  az
    oszlopszerű kivitel, a  megduplázott  basszushangszóró  és  a  nagyobb
    köbtartalom előnyeit. Ez a doboz sem élvezi ajánlásunkat. A  HS511-est
    szótöbbséggel jobbnak hoztuk ki a 480-asnál; bizonyosra vesszük,  hogy
    a 282-essel szemben sokan inkább ezt választanák (vásárlás előtt tehát
    érdemes összehasonlítani a kettőt), de mi a magunk részéről képtelenek
    vagyunk lelkesedni érte.