A Harmadév Nyuszija: Magneplanar MG-IIIa hangsugárzó



    

        A poszterkép a hozzá csatlakozó  teszttel  afféle  becsali  műfaj:
    miközben  az  Olvasó  prospektuséhségét  próbáljuk  vele  kielégíteni,
    igyekszünk  belecsempészni  valami  tanulságot  is.   Persze,   az   a
    legfontosabb, hogy a szóbanforgó készülék, a Harmadév Nyuszija érdekes
    legyen és jól mutasson. Nos, érdekességben most nem lesz hiány, mert a
    világ egyik legkülönösebb hifiproduktumát kaptuk lencsevégre. De  hogy
    Olvasóink  mennyire  találják  majd  attraktívnak   a   Magnepan   cég
    Magneplanar MG-IIIa típusú hangsugárzóját, azt nem tudjuk megítélni. A
    hangsugárzó nem az a bútordarab, amelyre  azt  szokták  mondani,  hogy
    dísze  a  lakásnak.  Pedig  "Maggie",  ahogy  az  amerikai  audiofilek
    becézik, valójában nagyon szexis hajadon, ámde  rendkívül  konzervatív
    módon  öltözködik,  és  a  világért  sem  válna  meg   szolid   fekete
    kosztümjétől. (Rejtett bájait a  mögötte  elhelyezett  erős  lámpákkal
    igyekeztünk  feltárni,  mérsékelt  sikerrel.)  Öltözködésről  beszélni
    egyébként itt nagyon is stílusos, mert a Magneplanar a maga táblaszerű
    megjelenésével és mindössze 5,1cm (!) vastagságával  tényleg  úgy  néz
    ki,  mint  valami  paraván,  amelyet  csakis  azért  tartanak  benn  a
    szobában, hogy mögötte toalettet lehessen csinálni...
        A Minnesota államban (USA) székelő Magnepan cég 1971 óta építi ezt
    a - természetesen számos szabadalommal  védett-  panelsugárzót,  amely
    alakját  és  sugárzási  karakterét  tekintve   az   elektrosztatikusra
    emlékeztet,  de  valójában,  mint  majd  látni  fogjuk,  a   dinamikus
    hangszórónak   egy   síkban   kiterített   változata.   Van   mágnese,
    lengőcsévéje is van, csak éppen egyik sem olyan,  mint  megszoktuk.  A
    Mágneses Spanyolfal természetesen speciális anyagokból  épül  fel,  és
    meglehetős műgonddal gyártják,  ebből  kifolyólag  igen  drága.  Tehát
    viszonylag kevés vevőre számíthat, minek  következtében  még  drágábbá
    válik, hiszen igazi nagyüzemi  gyártásról  szó  sem  lehet.  Egy  adat
    1987-ből: a cég fennállása óta, tehát 16 év alatt mindössze  130  ezer
    hangsugárzó hagyta el az üzemet - ebben a szakmában ez "nem tétel".  A
    Magneplanar afféle kultikus jószág, hívei - főleg amerikai  audiofilek
    - valóságos  szektába  tömörülve  áldoznak  a  Mágneses  Spanyolfalnak
    (akárcsak a britek az elektrosztatikus Quadnak).
        Tudomásunk szerint a Magnepan cég kizárólag hangsugárzókat  gyárt,
    s  katalógusában  jelenleg  6  típus  szerepel.  Lényegében  mindegyik
    ugyanazon az elven működik. A 3 kisebb típus kétutas,  a  nagyobbakat,
    így az MG-IIIa-t is ribbon (szalag) magassugárzóval  egészítették  ki,
    ezek tehát háromutasak.  Az  MG-IIIa  egyébként  második  a  sorban  a
    Tympani mögött, amely minden viccet félretéve is, tényleg olyan,  mint
    valami három lapból összehajtogatott spanyolfal. (Lásd a 85. oldalon.)
    Tájékoztatásul néhány sorral lejjebb kiírtuk egy gyártmányismertetőből
    a  különféle  méretű  Magnepan-paravánok  legfontosabb   adatait.   Az
    incheket és poundokat természetesen  átszámítottuk  centiméterekre  és
    kilókra. Az árak magasak, de mielőtt felháborodnánk, gondoljuk meg: az
    MG-IIIa ára nem sokkal haladja meg az ottani Kovács  Jánosok   egyhavi
    átlagjövedelmét.

    

    

        Akkor tehát  ismerkedjünk  meg  a  Magnepan-féle  "Planar-Magnetic
    Speaker System"-mel,  kereskedelmi  fantázianevén  Magneplanarral,  az
    MG-IIIa típus révén.
        A Magnepan  hangsugárzóit  nem  nevezhetjük  hangdoboznak,  hiszen
    egyáltalán nincs dobozuk (csak rámájuk van).  De  még  hangfalnak  sem
    nevezhetjük őket, a hangfal ugyanis olyan alkotmány,  amelynek  csupán
    valahol a közepén helyezkedik  el  aktív  egység,  azaz  hangszóró.  A
    Magneplanaroknak ezzel szemben gyakorlatilag a teljes felületük aktív.
    Ezért aztán a mélyátvitelük sem  egészen  olyan,  mint  a  hangfalaké.
    Abból, hogy a hangsugárzónak minden pontját egyidejűleg  és  egyformán
    hajtják meg (mint az elektrosztatikus rendszerekben), egyéb előnyök is
    származnak,  mindenekelőtt   az,   hogy   elmarad   a   konvencionális
    kónuszhangszórókról ismert kellemetlen "betörés" (egyes  membránrészek
    ellenfázisú mozgása - lásd HFM 15-16.). És mivel a  panel  nagyméretű,
    minden pontjának csak egészen keveset kell mozdulnia, tehát  csökkenni
    fognak a torzításai,  javulni  fog  az  impulzusátvitele.  Csupa-csupa
    ígéretes vonás. Azon kívül, hogy -  éppen,  mivel  a  membránnak  csak
    picit szabad elmozdulnia  -  bizony  paraván-nagyságú  panelekre  lesz
    szükség.   Az   MG-IIIa   mélysugárzójának   4000,   középsugárzójának
    1100cm2 a felülete.
        De hogyan lehet ilyen hangsugárzó-panelt építeni?
        A Magneplanar immár klasszikus mély, illetve  közép/magassugárzója
    (utóbbinak a magsátvitele sem rossz, tehát a pótlólagos  szalagsugárzó
    nélkül is kitűnően használható!)  úgy  épül  fel,  ahogy  az  1.  ábra
    mutatja. Parányi  állandó  (rúd)mágnesek  sora  előtt  műanyag  fóliát
    feszítenek ki: ez lesz  a  membrán.  Vastagsága  mindössze  12,7µm.  A
    fólián alumínium  vezetőcsíkok  képezik  a  "lengőcsévét",  amelyek  a
    mágnesek erőterében helyezkednek el,  s  az  elektromos  jel  ütemében
    mozogni fognak a mágnesekhez képest. Ennek a konstrukciónak még az  az
    előnye  is  megvan,  hogy  impedanciája  tisztán  ohmos   jellegű,   a
    frekvencia-impedancia  jelleggörbéje  pedig  közel   lineáris   -   ez
    megkönnyíti az erősítők dolgát.

    

        Mivel a fémlemez, amely a rúdmágneseket hordozza, perforálva  van,
    a Magneplanar mind a két  irányban  gyakorlatilag  azonos  hangnyomást
    kelt,  azaz  dipólsugárzó.  Hogy  ez  a   szimmetria   előnyös   avagy
    hátrányos-e, az vita tárgyát képezi; tény, hogy a dipólok némiképp más
    ütemben  mozgatják  meg  a  szoba  levegőjét,   mint   a   hagyományos
    hangsugárzók.
        Néhány évvel  ezelőtt  a  Magneplanarok  még  kizárólag  kétutasak
    voltak.  Néhány  évvel  ezelőtt  a  nagyobb   modelleket   háromutassá
    alakították, amennyiben megtoldották őket egy  ribbon  magassugárzóval
    (felépítését a 2.  ábra  szemlélteti).  Ez  a  szalagsugárzó  méltó  a
    nevére: 1400mm hosszú,  tehát  tényleg  "szalag"  -  hozzá  képest  az
    eddigi, kurta ribbonok csak afféle pántlikasugárzók voltak. Viszonylag
    széles is (6,25mm), így hát méltányolható hangnyomást  képes  kelteni,
    holott a legtöbb ribbon csak tölcsérrel  kiegészítve  tud  megszólalni
    igazán. De hát a Magneplanarok felületén bőven  marad  hely  akár  egy
    ilyen hosszú csipogó számára is. Igen kényes jószág, a széltől is óvni
    kell - ezt szó szerint tessék érteni, ugyanis a fóliát akár egy kisebb
    széllökés  is  kipukkaszthatja.  Hátoldalát  szállításkor  egy  hosszú
    fémszalaggal kell lezárni, ezt a ribbon mágnesei a panelre rántják  és
    íly  módon  rögzítik.  Még  a  védőcsíkot  is  csak  óvatosan   szabad
    feltenni-levenni,  mert   egy   hirtelen   mozdulat   tönkreteheti   a
    hangszórót.
        A  ribbon-membrán  vastagsága  mindössze   3,8µm.   Tömege   tehát
    rendkívül kicsiny. A  ribbonoknak  igen  jó  az  impulzusátvitelük  és
    gyakorlatilag lineáris az impedanciamenetük. Mivel a  "lengőtekercsük"
    azonos  a  membránjukkal  (a  csupasz   fémszalaggal),   impedanciájuk
    általában igen alacsony, és transzformátorral kell illeszteni őket  az
    erősítőhöz   -   ámde   a   Magneplanar   hosszú    ribbonjának    még
    illesztőtranszformátorra sincs szüksége. A  ribbon  egyébként  szintén
    dipólsugárzó, tehát ebben a tekintetben is jól egészíti ki  a  "Planar
    Magnetic Speaker System"-et.
        A Magneplanarnak a  keresztváltója  is  sajátos.  Természetesen  a
    dobozon ívül helyezkedik el  -  hiszen  nincs  is  doboz.  A  névleges
    keresztfrekvencia valahol 300 és 500Hz között  van:  az  aluláteresztő
    (magasvágó) szűrő 300Hz fölött 18dB/oktáv, a felüláteresztő (mélyvágó)
    szűrő 500Hz alatt 12dB/oktáv meredekséggel vág. A planár és  a  ribbon
    sugárzó közé még egy további elválasztó tagot is  helyeznek:  egyetlen
    kondenzátort, amely 6dB/oktáv  meredekséggel  csökkenti  a  jelszintet
    körülbelül 3kHz-től lefelé. Ez a kondenzátor viszont már a hangsugárzó
    hátoldalába van beépítve.
        Szót érdemel a keret is, amely a  hangszórókat  rögzíti.  Régebben
    ezt   tucatnyi   alkatrészből   rakták   össze,    újabban    egyetlen
    üvegszál-erősítésű lapból  készítik.  A  lapot  két  oldalról  falécek
    zárják  le,  ezeken  belül  a  teljes  felületét  levehetetlen  fekete
    hangszóróselyem  borítja   elölről-hátulról.   Alul   két   fémidomra,
    "talpakra" kell felcsavarozni. Szó ami szó, elég bizonytalanul  áll  a
    talpain.

    

        Hátul, a lap alján helyezkedik el a csatlakozótábla,  amelyen  2-2
    pár  csatlakozó   fogadja   a   keresztváltóból   kijövő   vezetékeket
    (feliratuk:  "mély",  illetve  "közép/magas").  Találunk   rajta   egy
    harmadik csatlakozópárt is, amely rövidre  van  zárva,  de  meg  lehet
    bontani, és akkor ezen  a  ponton  ellenállást  iktathatunk  a  ribbon
    magassugárzó  elé,  vagyis  csökkenthetjük  a  legmagasabb   tartomány
    szintjét a mély/közép tartományéhoz képest. (Mi  ezzel  nem  kívántunk
    kísérletezni). Aki pedig hajlandó még messzebbre bemerészkedni a  High
    End   Audio   birodalmába,   az   kettős   teljesítményerősítővel   is
    meghajthatja Maggiet (biamplifikálás), de akkor szüksége lesz az  XO-1
    keresztváltóra. Azt külön kell megvásárolni, és az előerősítő, illetve
    a végerősítők közé kell kötni.
        Az  MG-IIIa-t  párosával   árulják,   és   így   is   csomagolják.
    Természetesen a legnagyobb óvatossággal  kell  kezelni.  A  lapos,  de
    irdatlanul nagy kartondobozban egymásra kell helyezni  a  két  panelt;
    magunk is csodálkoztunk rajta, de ebben  az  állapotukban  sértetlenül
    átvészelik a transzport megpróbáltatásait.  Igaz:  nekünk  már  nem  a
    tengeren túlról  kellett  ideszállítanunk.  Maggiet.  De  még  így  is
    háromszor kellett kocsira (teherkocsira) raknunk: amikor kölcsönkértük
    és laborba,  majd  utána  a  meghallgatásra  vittük,  s  végül  amikor
    visszaszállítottuk.   Eközben   a   permanens   rettegés   állapotában
    leledztünk, hogy véletlenül megcsúszik a kezünk, és  tönkretesszük  az
    értékes  jószágot.  (Maggie  tulajdonosa  legalább  ekkora,  vagy  még
    nagyobb  gyötrelmeket  élt  át  nem   győzünk   hálát   mondani   neki
    önfeláldozásáért.)
        A komplett csomag  egyébként  úgy  60  kilót  nyomhat.  Külön  kis
    dobozban kap helyet az összesen 4 darab talprész, a két  keresztváltó,
    a csavarokkal, ellenállásokkal és az imbuszkulccsal.


    MÉRÉSEINKHEZ

        Mielőtt részleteznénk az eredményt, előre kell  bocsátanunk,  hogy
    alig tudtuk elhelyezni Maggiet. A süketszobánkat nem  éppen  a  Planar
    Magnetic Speaker System számára méretezték. A hangsugárzót  egy  0,5x1
    méteres falapra állítottuk, kb. másfél méterre  a  szoba  falától.  Az
    optimális  mikrofontávolságot  0,5  méternél  találtuk  meg.  Tágasabb
    süketszobában valószínűleg 2,5-4 méter  távolságban  kaptuk  volna  az
    optimális görbéket.
        A hangsugárzópár közös jelleggörbéje (1. diagram) szinte  teljesen
    együtt  fut,  a  két   példányt   nyilván   gondosan   válogatták.   A
    frekvenciaátvitelben  a  200-500Hz  közötti  sáv  dominál,  a  2-12kHz
    közötti szakasz pedig  kissé  visszaesik,  a  tűrésmező  a  mi  mérési
    körülményeink között inkább ±4-5, semmint ±3 decibel. A  37Hz-es  alsó
    határfrekvencia viszont (sőt: még a  bejáratott  példányokra  megadott
    32Hz is) mindenképpen belül van a specifikáción.
        A  megadott  érzékenységet  sehogysem  tudjuk  igazolni,  500Hz-en
    nekünk a 85 helyett csak 82dB jött ki, és bizony ez nem kis  különbség
    (hangnyomásban csak a fele), holott mi nem is  1  méterről,  csak  fél
    méter távolságból mértünk! Vagyis még ez a 82dB is inkább  csak  79dB!
    Elképzelhető,  hogy  a  gyár  nem  süketszobára,   hanem   lakószobára
    specifikál: a falakról visszaverődő energia "besegít", és akkor  kijön
    a   85dB,   de   erre   nézve   sehol   sem   találtunk   utalást    a
    Magnepan-irományokban. Akárhonnan nézzük  is  a  dolgot:  meglehetősen
    érzéketlen hangsugárzó az MG-IIIa.
        Második diagramunkra nem a közeltéri görbét vittük fel - ennek nem
    lett volna értelme (lényegében az első diagram is "közeltéri"). Inkább
    a 200Hz fölötti szakaszt  vettük  fel  újra,  de  most  más  léptékkel
    (1:10), hogy ellenőrizzük a felső határfrekvenciát, amelyet a gyár  40
    kHz-en specifikál. Láthatjuk, hogy a ribbonsugárzó  40kHz  fölött  még
    teljes erőbedobással dolgozik, sőt,  52kHz-en  is  csak  10  decibelje
    hiányzik. A gyár által specifikált felső határfrekvenciát azonban csak
    akkor tudjuk igazolni,  ha  eltekintünk  a  20kHz  fölötti  viszonylag
    széles beszakadástól, valamint attól, hogy a 40kHz-es  kiemelés  ismét
    5dB-lel magasabb az 1kHz-es szintnél. A görbe egyébként  43kHz-en  éri
    el -3 decibeles pontját.
        Az   irányjellegörbéket   duplán   kellett felvennünk,  hiszen   a
    Magneplanar aszimmetrikus konstrukció: az egyik példánynak  a  bal,  a
    másiknak a jobb oldalán helyezkedik el a magassugárzó  ribbon,  elvben
    tehát nem mindegy, melyik irányban forgatjuk el őket.  Az  elforgatott
    hangsugárzó ribbonja a 3. diagramon közelebb, a 4. diagramon  távolabb
    esik a mérőmikrofontól. A 20 fokban felvett  görbék  mindkét  oldalról
    párhuzamosak  a  tengelyirányúval.  Az  egészen  oldalról  (40   fokos
    szögből) felvett görbe 2 és  4kHz  között  a  többutas  hangsugárzókra
    jellemző beszakadást mutatja, de ne feledjük: a mérőmikrofon mindössze
    fél méternyire volt a hatalmas panelektől (nagyobb távolságban  a  két
    regiszter jobban  átlapolódik).  A  görbe  ezután  zavartalanul  elfut
    egészen 20kHz-ig - ennek  a  ribbonnak  tényleg  kitűnő  a  vízszintes
    diszperziója!
        A harmonikus torzítás mérésekor eltértünk a  gyakorlattól.  Maggie
    kényes, drága holmi, igyekeztünk csínján bánni vele, nem hajtottuk meg
    túlságosan. Az 5. diagram  az  1  watt  erősítőteljesítménnyel  kapott
    torzítást szemlélteti; ez a torzítás 100Hz fölött úgyszólván nemleges.
    (Még az 1,1kHz-es tüske is csak 0,5%-ot ér el!) A 30-40Hz-es sávban  a
    torzítás 3%-ig nő. Mérsékelt, 86 decibeles hangnyomáson  (6.  diagram)
    az alsó tartomány torzítása eléri a 8 százalékot (miközben a felső sáv
    továbbra is teljesen tiszta marad!), de ha 92  decibelt  állítunk  be,
    ami még mindig csak mérsékelt szobahangerőnek felel meg (7. diagram  -
    itt már csak 300Hz-ig mértünk), a torzítás a 10%-ot is  meghaladja.  A
    2. és 3. harmonikusok aránya és  karakterisztikája  nem  változik.  Mi
    tagadás, jobbat vártunk!
        Az impedanciagörbe (8. diagram) ha nem  is  teljesen  egyenes,  de
    lényegesen egyenletesebb, mint a hagyományos hangsugárzóké. A  400  és
    3000Hz-es  dombocskákat  a  keresztváltó  hatásának  tudhatjuk  be.  A
    mélytartomány  megfelel  a  specifikációnak  (habár  a  középtartomány
    impedanciája 1,5kHz-en valamelyest  4  ohm  alá  esik!),  és  a  magas
    regiszter is mindvégig 3 ohm  fölött  marad,  pontosan  úgy,  ahogy  a
    specifikáció állítja - az erősítők azonban ettől még így  sem  lesznek
    boldogok.
        A burst fotók (1-5. kép: 850, 1482, 2353, 5500, 10120Hz) általában
    azt mutatják, hogy a jel megszűnése után mindig marad  egy  határozott
    utórezgés; idővel csillapodik ugyan, de elég hosszan jelen  van.  Igen
    szép viszont a jelcsomagok átvitele.  A  jel  egyenletesen  épül  fel,
    nincsenek rajta hepehupák, elmaradnak a  dinamikus  hangszórókról  jól
    ismert dakszlikutya- és trapezoidalakzatok. Valószínűleg tényleg  igen
    jók lehetnek a Mágneses Spanyolfal dinamikai tulajdonságai.

    
    
    


    Szeánsz

    


        A Mágneses Spanyolfalat először is el  kell  helyezni  valahogy  a
    szobában. Lehetőleg egy nagy szobában. A miénk sajnos  nem  túl  tágas
    (kb.  560x400cm),  a  hangsugárzókat  csak  a  rövid  oldalon   tudjuk
    elhelyezni, egy jókora heverő két oldalán,  vagyis  mindenképpen  elég
    közel  kerülnek  az  oldalsó  falakhoz.  Csupán   előre-hátra   tudjuk
    húzogatni őket, viszonylag szük  határok  között;  az  (enyhén  befelé
    fordított)  panelek  távolsága  a  hátsó  faltól  legkevesebb   60-70,
    legfeljebb pedig 140-150 centiméter lehet. Mint várható  volt,  Maggie
    ebben az utóbbi pozícióban, tehát a faltól távolabb érezte jól  magát.
    Nem állítjuk, hogy ideális körülményeket teremtettünk számára, de  úgy
    érezzük, így is  módot  adtunk  rá,  hogy  meggyőzően  demonstrálhassa
    képességeit.
        Más szempontból viszont nemhogy nem ideális, de kifejezetten nehéz
    helyzetbe hoztuk őt. Többé-kevésbé minden hangsugárzó kényes rá,  hogy
    milyen erősítővel hajtják meg, de a Magneplanar  úgyszólván  hírhedten
    válogatós. Már eleve nagy teljesítményre van szüksége,  s  ezen  felül
    még kellemetlen módon is terheli az erősítőt. A kis Naim NAIT itt csak
    játékszernek minösül. (Kipróbáltuk: egész tűrhető hangerőig hajtja meg
    az MG IIIa-t, de a dinamikából, a sávszélekből bizony nem sok  marad.)
    Régi etalonunknak, a népszerű Quad405  végfokozatnak  a  teljesítménye
    még csak megvolna, de nagyon nem szereti  a  Magneplanaréhoz  hasonló,
    alacsony impedanciájú hangsugárzókat. Mégis, mindenképpen  el  akartuk
    kerülni,    hogy    kölcsönkért,     tehát     általunk     ismeretlen
    szuper-elektronikákkal hajtsuk meg a  Mágneses  Spanyolfalat,  amelyet
    szintén kölcsönbe  kaptunk,  s  amelynek  hangkarakterét  szintén  nem
    ismerjük - éppen most szeretnénk megismerni. Végül is  megmaradtunk  a
    Quadnál.  A  közkedvelt   NAD3020-as   erősítő   előerősítő   részével
    párosítottuk volna, de hirtelenében nem találtunk ilyen  gépet,  ezért
    egy olcsó NAD előerősítőt szereztünk be helyette (az 1240 típusszámút,
    ez még  mindig  a  "mi  kategóriánkból"  való).  Lemezjátszónak  is  a
    NAD5120-ast választottuk. (Igaz, Ortofon MC30S/T-2000-rel.) A  szeánsz
    végén, mint alternatív forrást, a Philips CD150  ezüstlemezjátszót  is
    bekapcsoltuk.
        Semmiféle A-B teszthez nem volt kedvünk. (Nem  is  lehetett  volna
    összehozni: egy másik hangsugárzónak már sehogysem maradt volna  helye
    a szobában.) Abból indultunk  ki,  hogy  a  fenti  lejátszóberendezés,
    valamint a Spendor  vagy  a  Heybrook  hangdobozok  hangját  elég  jól
    ismerjük, s most elsősorban ezek, valamint eddigi  élményeink  alapján
    próbáljuk  megtanulni  és  elbírálni,  hogyan  muzsikál   a   Mágneses
    Spanyolfal. Feltettük összes demólemezünket  (Ortofon  0002  és  0003,
    country  a  JBL-ről,  Tosca-részlet  a  Philipsről,  templomi  zene  a
    Propriusról stb.),  és  végighallgattunk  egyebek  között  egy  tételt
    Mozart   3.   hegedűversenyéből.   Ezüstlemezből    csak    hazaiakkal
    rendelkezünk,  ezek   közül   az   egyik   legjobb   (mindenesetre   a
    leghallgathatóbb, a Szerkesztő véleménye szerint) szintén egy  Mozart:
    ha nem is hegedű-, de  zongoraverseny  Kocsis  Zoltánnal  és  a  Liszt
    Ferenc Kamarazenekarral, valamint a Don Pasquale, Gregor  Józseffel  a
    címszerepben - nagy előny, hogy ezt a  hangot  "élőben"  is  hallottuk
    már.
        Négyen szeánszoltunk, négyen számolunk be élményeinkről:

        I. Először borzasztóan tetszett, és  szomorú  voltam,  hogy  ilyen
    hangsugárzóm nekem nem lesz. (Később azért rájöttem, mi a hibája.)
        Először is  a  mélyei  tetszettek:  soha  ilyet  nem  hallottam  a
    jólismert  a  lemezekről.   Azonkívül:   kristálytisztán   szól,   nem
    valamiféle dobozból, hanem szétteríti a  zenét  a  térben.  Viszont  a
    zongorán már feltűnt valami: annyira visszhangos, hogy ez már  őrület.
    Legalábbis  mesterségesnek  éreztem,  és  innentől  kezdve  gyanakodni
    kezdtem. A country-zene is sokkal visszhangosabb,  még  a  prózán  is,
    mint megszoktam. A Tosca nagyon tetszett, ez tényleg opera: nagy  tér,
    nem csak színpada van, hanem  zsinórpadlása,  zenekari  árka  is  stb.
    Mélység-magasság, minden a helyén. A templomi zenén  azonban  a  kórus
    kezdett nem tetszeni (de már az orgona se tetszett). Túl  visszhangos,
    összemossa a szólamokat, nem lehet kivenni, mit énekelnek. A szopránra
    is rátesz valami visszhangot. A Mozart  hegedűverseny  hangszereit  is
    összemossa.

        II. Feltétlen híve, tisztelője lettem ennek a hangsugárzónak.  Nem
    érzek negatívumokat. (Talán mert  én  ritkábban  hallgatok  élőzenét.)
    Egyes felvételeken olyan hangok szólaltak meg, hogy úgy éreztem,  most
    hallom először ezeket a lemezeket. Például rendkívül életszerű volt  a
    gitár, és végre megszólaltak a dobozhangjai is. Az ének  nagyon  szép,
    levegős, zengő, már az első pillanatban megnyer. Nagyon  szép  mélyek,
    eléggé mélyek is, talán a legjobbak, amit  eddig  hallottam.  A  Tosca
    volt  a  legjobb:  tágas  színpad,  élénk  hangkép,  és  a  legnagyobb
    dinamikájú részleteknél sem omlik össze, nem  szűkül  be.  A  Proprius
    temploma is nagyon tetszett, valóságszerű teret  éreztem,  az  éneknél
    valósággal templomi hangulat fogott el. Mozart: most hallottam először
    hanglemezről, hogy a vonósok hangja is lehet szép.
        A CD szerintem semmilyen drága hangszóróhoz nem jó.

        III. Visszatérő  jelzőim:  életnagyságú  zene,  koherens  hangkép,
    azonkívül teljesen torzítatlan.  Számos  olyan  torzítás,  amit  eddig
    követési hibának tulajdonítottam, megszűnt. Például  a  JBL  demólemez
    csembalójáról eddig azt hittem, hogy lejátszhatatlan.
        A hang kissé kemény és számomra erőszakos, de  ez  feltehetőleg  a
    gyengébb elektronikák műve. Érezni  vélek  két  frekvenciacsúcsot,  az
    egyiket a basszusban (magasabban, mint a Spendoron),  egyet  pedig  az
    alsó prezensztartományban,  amelyhez  képest  a  magasak  észlelhetően
    esnek. (A Naim erősítő lágyabban  szól,  de  egyébként  megdöglik.)  A
    lemezzajból én szinte semmit sem hallok.
        Egy megjegyzés a nagy panelméretekkel kapcsolatban (a  Magneplanar
    távolról  sem  tekinthető   "pontszerű   forrásnak"):   várakozásommal
    ellentétben a  frekvenciaarányok  nem  változnak  meg  aszerint,  hogy
    feljebb avagy lejjebb avagy oldalirányban messzebb viszem-e a fejemet.
    A  hangkép  tónusa  azonos  marad,  a  precizitása,  mindazonáltal,  a
    fókuszban a legjobb. Az "image", a tér  kipontozása  nem  annyira  jó,
    mint a kis dobozoké, de a zene így is igen jól leválik a hangszóróról,
    kilép a levegőbe, és érzékeltetni tudja a zenekar egyes "rétegeit".
        A  hangkép  minden   zenefajtán   "életnagyságú",   érezni,   hogy
    hangszerek, s nem játékszerek produkálják. Mindazonáltal egy kissé  "a
    zene itt szól benn a szobában" stílusú hangkép.
        Mozart  hegedűverseny:   a   szóló-részeken   az   impulzusátvitel
    fenomenális: egyszerűen semmiféle torzítást sem hallani!  Most  kezdem
    érteni, hogy a hibákat  jórészt  a  gyöngébb  lemezjátszó  és  erősítő
    okozhatja.
        CD-ről (noha jól éreztem a jellegzetes Hungaroton-hibákat, a mély-
    és  magasvágást,   a   dinamika-kompressziót),   a   hangkép   tónusát
    közelebbnek  éreztem  a  hangversenytermihez.  Még  a  felső  prezensz
    megszokott  CD-visítása  sem  zavart  annyira.  Don   Pasquale   pedig
    szerintem igen jól érzi magát a Mágneses Spanyolfal mögött.

        IV. Még mielőtt elkezdtünk volna odafigyelni  a  zenére,  és  csak
    ide-oda tologattuk a hangsugárzót, már feltűnt a  megszólalási  módja:
    levegős, transzparens, nem torzít, és a lemezzaja is egészen más.
        Popzenén nincs torzítás. A lemezzaj viszonylag erős, széles  sávú,
    egyenletes. Az egészen magasak is megvannak. Néhol zavar  a  sercegés,
    de sohasem a torzítás.  Country-zenén  természetes,  tiszta  énekhang,
    kitűnő arányok, a magas és a mély a  helyén  van.  Semmiféle  kételyem
    nincs, semmiféle hiányt nem érzek. Tosca most szólt  a  legszebben,  a
    rezesek is megszólaltak mintha ott csücsülne  az  ember  az  operában.
    (Megdöbbentő, hogy ez az  agyonjátszott  lemez  10  év  után  így  tud
    szólni!) Az énekhang is szép, jobb, mint eddig bármiféle hangszóróról.
    A Propriuson erős lemezzaj: sok  magasfrekvenciás  összetevő,  majd  a
    végén az orgona pedálhangja (amely egyébként  mindig  "üt")  itt  csak
    megszólal, majd megszűnik, ahogy kell. A  szoprán  szép,  a  visszhang
    annyi, amennyi a felvételen van.
        A CD (mármint az, amit mi hallgattunk)  nem  alkalmas  arra,  hogy
    ennek  a  hangszórónak   a   hibáit   vagy   erényeit   kimutassa.   A
    zongoraversenynek se alja, se teteje,  bizonyára  ilyen  a  lemez.  Az
    operának is le van bunkózva a magashangja, nem torz,  de  nincs  semmi
    levegője. Gregor hangja azért szépen szólt.
        Összegezve: hát ennyi ízelítőt kaptunk a  High  End  Audio-ból,  a
    Csúcshifiből,  amelyet  mi  most  (ne  feledjük)   igencsak   kommersz
    készülékekkel párosítottunk. El tudjuk  képzelni,  mit  produkálhat  a
    Mágneses Spanyolfal, ha mögötte nem NAD és  Quad  "öltözködik",  hanem
    mondjuk - SOTA és Audio Research.