Glory, glory... Glória |
Ezüstlemezgyár Magyarországon
Frankfurt és Düsseldorf után nem volt sok keresni valónk a
Budapesti Nemzetközi Vásáron. Újra, sokadszorra is csak arról
tudósíthatjuk az Olvasót, amit nélkülünk is tud, nevezetesen, hogy
audio-vákuumban élünk, amelyben a High Fidelity-nek még a csíráit is
nehéz felfedezni. Most sem talá1tunk a BNV-n semmi örvendeteset -
találtunk viszont valami ígéreteset: egy aprócska pavilont, "Glória
kompaktlemez-gyártó kft" felirattal. Alább beszélgetést közlünk
Harangozó Sándorral, az új vállalat ügyvezető igazgatójával.
HFM: Kik és mikor alapították az új vállalatot?
HS: Az alapító okiratot ez év március 23-án írta alá a Videoton, a
holland Lako cég, a Magyar Hitelbank és a Hungaroton.
HFM: Lako, ez valami hazánkfia?
HS: Nem, egyszerűen csak egy betűnév.
HFM: Jól tudjuk-e, hogy a Glória lesz egész Kelet-Európában az
első ezüstlemezgyár?
MS: Legalábbis ez lesz az első, amely tényleg működik.
HFM: Mekkora alaptőkét adtak össze az alapítók, és hogyan
részesednek belőle?
MS: Az alaptőke 250 millió forint, azaz körűlbelül 5 millió
dollár. A Videoton részesedése ebből 55, holland üzlettársáé 35, a
Hitelbanké és a Hungarotoné 5-5 százalék.
HFM: Mire lesz képes az új üzem?
HS: Teljes kapacitásunk (amelyet már a jövő tavaszra elérünk)
évente 6 millió darab CD. Természetesen főleg bérpréselést vállalunk,
azaz a mások által készített műsort visszük kompaktlemezre. De
megpróbálkozunk saját felvételekkel, önálló kiadói tevékenységgel is.
HFM: Milyen megbízásokra számítanak?
HS: Nyugat-Európával, a Távol-Kelettel "kacérkodunk", de az
USA-ból is biztató híreket kaptunk. Nem titok az sem, hogy holland
partnerűnk szintén segít majd lekötni a kapacitásunkat.
HFM: A hazai hanglemezkiadó vállalattól, a Hungarotontól mekkora
rendelés várható?
HS: Ezt a Hungarotontól kell megkérdeznie.
HFM: Ha majd saját jogon is adnak ki ezüstlemezeket, milyen
műsorpolitikát hirdetnek meg?
HS: Komolyzenében a hazai előadógárdát kívánjuk szerepeltetni. A
popműfajban inkább licenceket szeretnénk vásárolni Nyugatról. (Még azt
is el tudnám képzelni, hogy egyszer majd naprakészen kövessük a
londoni slágerlistát.) De persze nem zárkózunk el a hazai
előadóművészek szerepeltetésétől sem feltéve, hogy fantáziát látunk
bennük.
HFM: Végül is, az évenkénti 6 millió ezüstlemezből mennyi marad a
hazai piacon? És mibe fog kerülni egy-egy lemez?
HS: Konkrétumot mondani most még merészség volna. A bérpréselésre
természetesen vannak árajánlataink, de a lemez a megrendelők
tulajdona, ők döntik el, mennyiért árusítják. Véleményünk szerint a
korongok árát 500 forint alá kéne levinni, főleg a komolyzenében, s
legalábbis ha a felvétel idehaza készült. A licenckiadványokra,
amelyek műsoráért devizát adunk, ez nyilván nem érvényes, azok jóval
drágábbak lesznek.
HFM: Kitől vásárolják a gyár berendezéseit?
HS: A holland OD&ME-től, azaz Optical Disc & Memory Engineering
cégtől, kulcsrakészen.
HFM: Mi a kapcsolat az OD&ME és a Philips között?
HS: Annyi legalábbis, hogy mindkettő eindhoveni... Egyébként a
berendezés két fő részből áll: a mesterlemez-készítő gépek valóban a
Philipstől származnak, a "Monoliner" sokszorosító berendezés viszont
az OD&ME saját technológiája. Lényegében véve ez egy 7-8 méter hosszú
gépsor, amely fröccsöntőgépet, fémezőt, lakkozót és cimkefestbt
tartalmaz.
HFM: Van az OD&ME-technológiának valami különleges előnye?
HS: Mindenekelőtt teljesen automatikus. Egy kicsit
leegyszerűsítve: a gép elöl beszívja a granulátumot, hátul pedig
kiadja a kész lemezt, becsomagolva - közbül pedig sok-sok IBM robot...
Van aztán még egy előnye is ennek az eljárásnak: nem annyira kényes a
levegő szennyezettségére, nem kell hozzá annyira tiszta környezet.
HFM: Kérem, bocsássa meg a kissé rosszhiszemű, de hazánkban nem
teljesen alaptalan kérdést: a technológia ugyan nyugati, de a munka
magyar; vajon milyen mértékben sikerül reprodukálni a nyugati termék
minőségét?
HS: A gyárat csak kifogástalan termék hagyhatja el. A minőséget a
Philips cég szakemberei folyamatosan ellenőrzik.
HFM: Hol épül fel a gyár, és mikorra lesz készen?
HS: Székesfehérvárott, a Videoton és a Téglagyár közötti "zöld
mezőn" épül, éspedig már május óta. Még az idén átadják
rendeltetésének. Márciusban pedig már teljes kapacitással termel.
HFM: Még arra szeretném kérni, mondjon valamit saját magáról is.
HS: Közgazdász vagyok, ipari szakon végeztem. Eddig a Videotonban
dolgoztam, szakterületem a külkereskedelem.
HFM: Érdekli a High Fidelity?
HS: Inkább a zene. Magam is énekelek, a székesfehérvári Primavera
Vegyeskarban. A régi zenét, főleg az oratóriumokat kedveljük,
tavasszal például az Évszakokat adtuk e1ő a Vörösmarty Színházban.
Legközelebb pedig, karácsonykor, a Messiást fogjuk énekelni a
székesfehérvári Bazilikában.
HFM: Otthon is hallgat zenét? Milyen készülékeken?
HS: Akai lemezjátszóm van, Videoton Cleopatra rádióval és
VT-hangdobozokkal.
HFM: Van CD-játszója is?
HS: Természetesen van de a típusát ne kérdezze.