A túlshow oldal



        A hajdani nyugat-berlini Funkausstellung az  évek  folyamán  három
    részre szakadt: Berlinben  a  számítástechnika  seregszemléjét tartják
    (bennünket ez nyilván kevésbé érint), Frankfurtban a High-End, azaz  a
    Legfelső   Hifi   készülékeit   demonstrálják,   Düsseldorfban   pedig
    Audio-Video címmel az égegyvilágon  mindent  bemutatnak,  aminek  csak
    köze lehet a hang-, illetve képtechnikához. A  szerkesztőnek  az  idén
    sikerült eljutnia Düsseldorfba, ami pedig a frankfurti show-t  illeti,
    ezen Huszti Zsolt ("Zsolt Audio") hivatalból jelen volt, s  kérésünkre
    elvállalta a riporter szerepét (egyszersmind a  fotóriporter  szerepét
    is).


    High End '88 Frankfurt

     (augusztus 11-14.)

        A  Frankfurt  melletti  kis Gravenbruch helységben az ötcsillagos,
    még  nyugatnémet zsebből is szinte megfizethetetlen Kempinski Hotelnél
    aligha  akadhatna  alkalmasabb  házigazda  a  hifi-világ elképesztő(en
    drága)  ezoterikus csodáinak befogadására. A mindenre elszánt hifisták
    -  úgy 4-5 ezren -, meg a szakma nagyjai ide zarándokolnak évről-évre,
    hogy  elragadtassák  magukat  és másokat. Felrémlenek emlékezetemből a
    korábbi    évek    high-end   képei:   mosolyra   fakasztó,   groteszk
    lemezjátszó-dinoszauruszok,    megfizethetetlen,   "talpig"   krómüveg
    elektronika-csodák     és     ijesztő,     ruhásszekrény     nagyságú,
    valószínűleg-hangfalak,        mindez       kellően       fűszerezve a
    konstruktőr-géniuszok érthetetlenül bonyolult magyarázataival. Amolyan
    indianapolis-i  autóverseny  ez:  itt  mindennel lehet indulni. Amikor
    eddig  a  gondolatig  eljutok,  kezdenek  kételyeim  támadni  utazásom
    végcélját  és  értelmét  (az  idei "futamot") illetően, de tudom, hogy
    ezek  legkésőbb  a Kempinski Hotel bejáratában el fognak repülni, mint
    egy  rossz  álom,  és  én  is  hagyom  magam elragadtatni a "leg"-ek e
    mesevilágában. A hotel felé közeledve érzem, hogy lassan átalakulok és
    alkalmassá válok annak a befogadására, ami következik. A gyönyörű park
    (kívül),  a  drága  bútorok,  fali burkolatok, egzotikus növények és a
    kellemes   hűvöset   árasztó  légkondicionálás  (belül)  észrevétlenül
    átvezeti  még a legkevésbé "szárnyalni" kívánó, józan látogatót is egy
    valószerűtlen, de lenyűgöző világba.
        A kiállítás hivatalos  katalógusa  idén  számtalan  "ínyencséghez"
    csinál  étvágyat.  61  kiállító  170  gyár  termékeivel  ad   találkát
    egymásnak és az érdeklődőknek a szálloda egy külön szárnyában. Pfleid,
    Martion,  Piega,  Brinkmann,  Hornbach,  Tessendorf,   Rossing,   HGP,
    Symphonic Line... olvasom a katalógusban. Talán  ismeretlenek?!  Semmi
    vész, a "hiba nem  az  Ön  készülékében  van"  -  bevallom,  nekem  se
    mondanak túl sokat ezek a nevek, holott  már  törzsvendégnek  számítok
    ezen a kiállításon. Szerencsére itt vannak az ismerősök is: a Spendor,
    Mission, Rogers, Systemdeck, Celestion, Musical  Fidelity,  Nytech  és
    Roksan Angliából, a Magnat, Pilot, TMR, Ecouton, Burmester és Outsider
    az NSZK-hól (tudom, a  német  hifitermékek  kevésbé  ismertek  a  Hifi
    mozaik olvasói előtt) az infinity, Martin Logan, Audio Research,  Mark
    Levinson és Sota az USÁ-ból, de még a japánok is: Sony,  Yamaha,  NAD,
    Accuphase, Nakamichi.
        Rögtön az első helyiségben megszédültünk. Na nem a  hangminőségtől
    (mivel az itt kiállító Mark  Levinson/Klyne  képviselet  nem  tartotta
    alkalmasnak a szobát egy érdemleges bemutatóra), hanem az áraktól. Egy
    valamire  való  elő/végfok  belekerül   vagy   60-70000DM-be   (leírom
    mégegyszer:  hatvan-hetvenezer  nyugatnémet  márkába),  bár   kínálnak
    olcsóbbakat is 10-15 ezerért... A kereskedő  is,  akinek  elkezdtük  a
    magyar piac lehetőségeit ecsetelni, ajánlott inkább  egy  meglehetősen
    rosszkülsejű, holland származású hangsugárzót "mindössze" 2500 DM-ért.
    Aztán amikor meghallotta,  hogy  az  átlagkereset  Magyarországon  úgy
    250DM lehet döbbenten elnémult. Továbbmentünk.

    

    Sokak   szerint   az   erősítők   nonpluszultrája:  a  Mark  Levinson.
    Meghallgatni itt sajnos nem lehetett


    
    

    Az Apogee és a Primare csodálatosak, de az áruk...


        A  következő  szobában  reménykedve  hallgattunk   bele   az   A&R
    Cambridge/Rogers láncba, de sajnos,  még  brit  audiofil  ízlésünk  is
    kevés volt ahhoz, hogy ezt jónak halljuk.
        A  Mission  szobájában  végre  megnéztük  az  új   külsejű   Cyrus
    erősítőket és láttunk egy hangsugárzót is, amely  viszont  így  elsőre
    csalódást keltett. Az erősítők viszont -  mivel  a  cég  változatlanul
    kapacitás-problémákkal küzd - továbbra is hiánycikkek maradnak  (immár
    egy éve ez a helyzet). Számomra ez  érthetetlen,  mivel  Missionék  új
    stratégiája az lenne - ők mondják ezt büszkén - hogy a széles  tömegek
    számára elérhetővé tegyék "büdzsé" kategóriájú termékeiket.
        Biztosan nem a "büdzsé" kategóriát célozták meg Celestionék az  új
    SL 700 hangfalakkal:  az  NSZK-ár  kb.  5000DM.  Amit  hallottunk,  az
    sajnos, csalódás volt. Talán csak nem volt szerencsés  összepárosítani
    ezeket a  kissé  érzéketlen  és  lusta  hangsugárzókat  a  bár  nagyon
    analitikus, de vérszegény DNM elektronikával.  Ez  az  összeállítás  a
    maga közel 20 ezer márkás árával amúgyis már erősen elszakadt  a  brit
    audiofil valóságtól. Kár érte. (Itt hadd jegyezzem  meg  közbevetőleg,
    hogy nyilván nem lehetett módunk felderíteni egy-egy rosszul  sikerült
    demonstráció okait, ezért amit  itt  leírok,  mindössze  a  szubjektív
    benyomásaim.)

    

    Talán a legnagyobb csalódás, pedig sokat vártunk tőle: Celestion SL700


        Továbbhaladva, egy más  világban  találtuk  magunkat:  a  gigantok
    sorakoztak  egymásután:  Pilot,  MB,  Quadral,  T+A,  mind  "made   in
    Germany": 2 méter körüli, több száz  literes  "hangládák",  a  famunka
    megejtően szép.  Viszont  a  demonstrációból  -  pöttömnyi  12-15  (!)
    négyzeméteres szobák láttán - köszöntünk, de nem   kértünk.  Talán  ha
    mindez egy lovagteremben lett volna felállítva... Aztán rögtön  leckét
    kaptunk belőle, hogy az életben minden relatív. Ugyanis betévedtünk  a
    Fischer Audio-hoz (nem tévesztendő  össze  a  japán  Fisherrel),  ahol
    büszkén mutattak rá arra a falméretű  valami  csodára,  amiről  később
    kiderült, hogy egy 2,2 méter magas,  24  (!)  utas  aktív  hangsugárzó
    rendszer  -  150  ezer  DM-ért.  "Handmade   in   Germany",   állt   a
    prospektusban nyomatékul...

    

    Ez is csak falnak van Itt? Fischer Pegazus


        Viszont érdemes volt megtanulni néhány nagyon - ígéretesnek látszó
    nyugatnémet elektronika nevét a már nemzetközileg elismert  Burmesteré
    mellett. Az Omtec, a Symphonic Line, a  Tessendorf  (TE  Audio)  és  a
    csöves  erősítőket  gyártó  Orange  Audio   nagyon   magas   technikai
    színvonalat és  kiváló  demonstrációt  nyújtott,  többségében  szintén
    saját fejlesztésű hangsugárzókkal és kivétel nélkül (!) Roksan  Xerxes
    front-enddel  (lemezjátszó-futómű,  plusz  hangkar  és  hangszedő.   A
    szerk.), amely statisztikailag nézve is uralkodó lemezjátszója volt  a
    High-End' 88-nak.  Körülbelül  egy  tucat  demonstráción  találkoztunk
    evvel a darabbal, míg más, a korábbi években erősen domináló típusok -
    akárcsak  a  CD-játszók  -   erősen   háttérbe   szorultak.   Emellett
    természetesen az egyedi darabként, vagy maximum kis szériában  készült
    lemezjátszó monstrumok szintén beletartoznak  a  high-end  seregszemle
    összképébe.
        A frankfurti High-End a szakma találkozása is egyben, és így a  mi
    számunkra  is  jó  alkalom,  hogy  cégeinket  felkeressük.  A   Roksan
    bemutatót rendező Tubaphon GmbH  folyosóján  alig  lehetett  mozdulni:
    messze várakozáson felüli érdeklődés mutatkozott az új termékek: az új
    Roksan  hangszedő/hangkar,   az   olasz   Bartolomeo   (hibrid,   azaz
    csöves-tranzisztoros)   elektronika    és    az    amerikai    Eminent
    magnetosztatikus dipólsugárzók iránt. Örültünk a találkozásnak  Touraj
    Moghaddammal,  a  Roksan   termékek   konstruktőrével,   aki   hosszan
    magyarázta nekünk az új hangkar rafinált megoldásait,  és  személyesen
    demonstrálta  a  végre   komplett   Roksan   front-end-et   a   Darius
    hangsugárzókkal és a már említett Bartolomeo elektronikákkal mindez az
    egyik legmaradandóbb zenei élményt hagyta bennünk. Itt  az  tisztáznom
    illik valamit. A HFM számos olvasója tud a köztünk  és  a  Roksan  cég
    közötti kapcsolatról (mi képviseljük őket  Magyarországon),  és  ebből
    eredően kételkedni fog kijelentéseim elfogulatlanságában. Ez a  típusú
    kockázat viszont minden szubjektív beszámolóban benne rejlik.

    
    

    A Roksan tervezője, Touraj Moghaddam, a szerző társaságában (háttérben
    a  Dariusok,  lent  pedig  a  most  már  teljesen  Roksan "front-end":
    Xerxes,   Artemiz  és  az  EMT-vel  közösen  kifejlesztett  Shiraz  MC
    hangszedő)


        Ha pedig ezen a ponton  még  nem  "vesztettem"  a  megdönthetetlen
    igazságokra  és  elfogulatlan  szakvéleményre  vágyó   kedves   olvasó
    szemében, akkor még egyszer kihívom magam ellen a sorsot,  és  gyorsan
    "elintézek" néhány nagy nevet. (Akik  nem  akarják  veszni  hagyni  az
    illúzióikat, az elkövetkező néhány sort egyszerűen átugorhatják.)  Úgy
    látszik, a méregdrága hangsugárzóikon átok  ült  ezen  a  High-End-en,
    mert az Infinity Reference Beta-ja mind a szemünk, mind pedig a fülünk
    tanúsága szerint versenyre kelhetett volna a kiállítás "Arany  Kakadu"
    díjáért a már említett Físcher Audío falméretű Pegasus-óval. Pedig ezt
    a szintén hatalmas méretű hangsugárzó rendszert  még  egy  megfelelően
    nagyméretű helyiségben is demonstrálták. A Martin Logan  CLS  is  csak
    amolyan közepesen szólt,  pedig  mi  igazán  szerettük  volna  jobbnak
    hallani (emlékszem: tavaly tetszett), a Sota Reference/Souther  Linear
    lemezjátszóval, Jadis csöves elektronikával,  az  egész  úgy  60  ezer
    márkáért. A Loganok közül az olcsóbbik, az új Sequel (6600DM)  volt  a
    jobbik, ebbe szub-basszus van  beépítve.  A  Martin  Logan  képviselet
    (Audioplan) bemutatta  saját,  Kontrast  II  névre  hallgató  kétutas,
    hagyományos hangsugárzóit  is  (Elite  Rock  lemezjátszóval  és  Audio
    Innovations csöves  elektronikákkal),  de  ezek  kifejezetten  rosszul
    szóltak.

    

    A kisebb Martin Logan. Nem rossz, de a híre (és az ára) alapján sokkal
    többet vártunk tőle


    

    Arany  Kakadu  várományos  (s  mindezt  150.000,  azaz  százötvenezer!
    márkáért az Infinitytől)


        Hogy még az angolok is mennyire mellé tudnak nyúlni, azt a Bower &
    Wilkins  képviselet  "demonstrálta":  az  egymás   hegyén-hátán   álló
    hangsugárzókból, megtervezett program alapján  találomra  változtatva,
    mint valami hangosbeszélőből kedvetlen férfihang méltatta ezen dobozok
    színezet  en,  semleges  hangját  -  színezett  orrhangon.  Igaz,   az
    Accuphase elektronika (Bower & Wilkins  801-es  hangdobozokkal)  egész
    jól szólt, de aztán elgondolkozom: 80 ezer DM-ért?!
        Mindezek után kellemes meglepetés érte, aki beült a szakmában  oly
    sokat csepült Musical  Fidelity  bemutatójára.  A  Pink  Triangle/Rega
    RB300/AT95 (!), MF A x Class-A integrált,  MF  Reference  2  (összesen
    3500DM-ért) igazán zenei, transzparens hangot produkált. A hangsugárzó
    egyébként egészen új, és a HB1-es árkategóriájába tartozik. Egy  másik
    szobában az AR demonstrált szintén  meggyőzően,  s  csupán  7-800DM-es
    komponensekkel.

    

    Egy   igazán   kellemes   csalódás:  a  Musical  Fidelity  Reference 2
    hangsugárzó (a HB1 kategóriájából)


        A Püllmans GmbH - a Spendor  képviselője,  a  frankfurti  High-End
    egyik alapítója - szinte  magától  értetődő  profizmussal  évről  évre
    kiváló demonstrációt tart, amelyben nem kis szerepet  játszhat  a  cég
    aktív hangfelvételi tevékenysége és  az  ebből  szerzett  tapasztalat.
    Idén se volt ez máshogy, és a  csöppnyi  Spendor  15/1  aktív  dobozka
    tényleg nagyon szépen szólt Audiolab elektronikával. (Itt  megemlítem,
    hogy a Spendor az NSZK-ban nem ugyanazokat a  termékeket  forgalmazza,
    mint Nagy-Britanniában vagy az USÁ-ban.)

    

    Nálam szintén "dobogós": Spendor, Audiolab


        A japánokkal - Sony, Yamaha, Nakamichi, NAD - gyorsan végeztük, ők
    nem demonstráltak  semmit,  az  egészet  csak  amolyan  árubemutatónak
    tekintették. Szerintem a  "házszámot"  tévesztették  el:  Düsseldorfba
    keltett volna menniük az Audio-Videóra...
        Még  távirati  stílusban  felsorolom:  tetszettek  az   új   Piega
    hangdobozok ribbon magassugárzóval (NSZK), az amerikai Dahlquist DQ-20
    hangsugárzók meg a szintén német TMR 2 dobozok  (kétutas  basszreflex,
    2500DM).  Szintén  kellemes  meglepetés  volt  Klimo   mérnök   csöves
    elektronikáinak   a   demonstrációja,    amerikai    Acoust    Spectra
    elektrosztatikus dipol-sugárzókkal, jugoszláv (!) Kuzma frontenddel.
        Az  ilyen  sűrű  program  vége  felé  már  senki  nem  reménykedik
    meglepetésekben, sokkal inkább újból  és  újból  visszatér  oda,  ahol
    valami tetszett. De mégis, mit hagytunk ki esetleg? Bementünk még  egy
    szobába - már megint egy kicsi  helyiség  nagy  hangdobozokkal  -,  és
    aztán jó hosszan ott is felejtettük magunkat.  Ami  itt  szólt,  a  mi
    körszemlénk másik nagy zenei élménye volt a Roksan  demo  után  (talán
    mellette?!). És mindez egy német hifiösszeállításból varázslódik  elő:
    Ecouton LQL-200 (nagy méretű, kétutas transmission-lene) hangsugárzók,
    Audio-Valve  csöves  elektronikákkal.  A  műsorforrás   digitális,   a
    hangfelvételek az Ecouton sajátjai!

    

    Talán  a  legjobb  hang,  amit hallottunk. És digitális felvételről...
    Ecouton LQL 200


        Végezetül "hazatérünk" a Musix képviselethez,  amelynek  vezetőjét
    egyébként, Colin Hammertont  jónéhányan  ismerhetik  már  a  budapesti
    közös bemutatónkról. Itt nem  tesztelünk  semmit,  az  összeállítás  -
    Mantra E/Rata RP70 VdH, Exposure VII dual/IX/IV reg, Epos ES14/SF14  -
    nem szolgál meglepetésekkel, itt is ugyanúgy szól, mint  ahogy  azt  a
    napi munkámból ismerem. Pedig a csengő-bongó, ferde falakkal  ellátott
    helyiség nem sok jót ígért.
        Kell-e High-End  -  tehetik  fel  sokan  a  kérdést  nem  teljesen
    haszontalan-e megfizethetetlen készülékeket készíteni?  Mi  lehet  egy
    ilyen rendezvény tanulsága?
        Véleményem szerint, ahogy az autóversenyzés - legyen bár  Forma-1,
    túrakocsi-európa-bajnokság, rally-világbajnokság vagy 24 órás LeMans -
    jótékonyan hat az autóiparra,  és  eredményei,  mégha  lassan  is,  de
    átmennek  az  autó-tömegtermelésbe,  ugyanígy  történik  ez   a   hifi
    világában is. A High-End próbálkozások  (bár  gyakran  félresikerülnek
    vagy hibásnak bizonyulnak), húzóerőt szolgáltatnak a tömegtermeléshez.
    Eredményei előbb-utóbb beépülnek  az  egyszerűbb,  olcsóbb,  a  széles
    tömegeknek  szánt  konzum-termékekbe  is.  Ennek  a  fejlődésnek   egy
    lehetséges  változata,  hogy  egyes  korábbi  high-end   orientáltságú
    gyártók  olcsóbb  termékekkel  megpróbálják  meghódítani  a  szélesebb
    piacokat is (lásd Linn,  Mission).  Kétlem  viszont,  hogy  szerencsés
    próbálkozás  High-Endet  és  populáris  konzumot  (álljon  itt  ez   a
    megjelölés most a legpozitívabb értelemben) egy fedél alatt kiállítani
    és bemutat ni. Véleményem szerint Frankfurtban éppolyan értetlenséggel
    fogadták a Sonynak vagy a Yamahának a jelenlétét,  mint  azt,  hogy  a
    Linn, a Naim és mások az idén átköltöztek a düsseldorfi Audio-Videóra.

    

    A budapesti bemutatóról ismert Post&Smid lemezjátszója


        Egy további fontos tanulsága a frankfurti High-Endnek - nemcsak az
    idén -, hogy változatlanul a brit audiofil hifi ipar az, amelyik újból
    és újból megtalálja a szerencsés kompromisszumot (vagy mondjuk  inkább
    optimumot) a high-end vagy közel high-end szintű hangminőség és a  még
    józan ésszel elfogadható  árak  között.  Ezért  nekünk  Magyarországon
    továbbra is a briteket kell figyelemmel kísérnünk.

                                                              Huszti Zsolt


                                      *

    Audio-Video '88 Düsseldorf

    (augusztus 26-szeptember 1.)

    (A szerkesztő tollából:)

        A menetrend ellenem dolgozott. Odafelé csak  délutáni,  visszafelé
    csak kora reggeli járattal repülhettem, úgyhogy a három  napból,  amit
    az ELEKTROMODUL jóvoltából a düsseldorfi  Audio-Videóra  fordíthattam,
    igazából csak  egy  nap  maradt.  Az  Olvasónak  meg  kell  bocsátania
    (valószínűleg  meg  is  fogja),  hogy  nem  számolhatok  be  a   német
    alapossággal  megrendezett  monstre  show   minden   mozzanatáról,   a
    legkülönfélébb előadásokról, konferenciákról,  szakmai  találkozókról,
    speciálkiadványokról, a Német Hanglemezdíj  átadásának  külsőségeiről,
    ahogy   mondani    szokták:    a    zsákban-futásról,    ökörsütésről,
    lepényevésről. Erről jut eszembe: a  düsseldorfi  belvárosban  szintén
    iszonyú dáridó  fogadott,  ugyanis  éppen  ekkor  ünnepelték  a  város
    fennállásának 700. évfordulóját.
        A düsseldorfi Audio-Video, mint  neve  is  elárulja,  a  hang-  és
    egyben a képtechnika kiállítása, de furcsa mód a képtechnikát az  idén
    kevésbé  propagálták,  egyértelműen   a   hifin   volt   a   hangsúly.
    Mindazonáltal felsorakoztattak  mindent,  aminek  csak  köze  lehetett
    hanghoz és képhez: a CD-től a parabolaantennáig,  a  videokamerától  a
    keverőasztalokig. A NOWEA (az  ottani  Hungexpo)  6  jókora  csarnokot
    nyitott meg, akkorát, mint Kőbányán az "A"  pavilon  -  igaz,  hogy  a
    hatból kettő a rádiós szakma programjainak adott otthont, egy pavilont
    pedig kizárólag az autós-hifinek szenteltek.
        A többi háromban viszont  ott  nyüzsgött  gyakorlatilag  a  teljes
    világpiac árukínálata, kezdve a kommersz toronyhifinél és befejezve  a
    Felső  Tízezer   (dolláros)   készülékeknél.   Ebből   a   szempontból
    igazságtalanság  volna  a  düsseldorfi  show-t  kommersznek   nevezni.
    Kapásból sorolom: ahol  jelen  van  a  (frankfurti  beszámolónkban  is
    említett) Apogee és Primare, aztán még az erősítők közül a Krell és  a
    conrad/johnson, hangszedőnek a Koetsu és a Van den Hul, lemezjátszónak
    az Oracle és a SOTA és a VPI és a Well Tempered (a Kar és a  Futómű!),
    hangsugárzónak a Magneplanar és a Beveridge és a Quad (nem is beszélve
    a Frankfurtból átpártolt Linnről  és  Naimről  és  még  jónéhány  brit
    specialistáról) -, ahogy az operában éneklik: "akinek ennyi jó  kevés,
    azt érje vád és megvetés".

    

    Az  "Ismeretlen  szerző  alkotása  tízezerért" című sorozatból: csöves
    erősítők, elektrosztatikus hangsugárzók - még a szub-basszus is ELS!


        Nem, Frankfurt és Düsseldorf között nem ez adja a fő  különbséget.
    Nem is az a maroknyi újonc, akikről még soha  senki  sem  hallott,  de
    máris tízezreket akarnak legombolni a vevőről  egy-egy  hangsugárzóért
    (itt is láttam néhányat közülük). A két show exponensei  mindenekelőtt
    az attitűdjükben különböznek. A frankfurti hotelben a látogatók  fülét
    szeretnék megnyerni - a düsseldorfi csarnokban inkább a  dobhártyáját.
    Viszonylag kevés standon rendeztek  be  auditóriumot.  Már  amennyiben
    auditóriumnak lehet nevezni azokat a vékonyfalú szobácskákat,  amelyek
    annyira szigetelik el a  hallgatóságot  a  külvilág  lármájától,  mint
    mondjuk  egy   borogyinói   csőszkunyhó   tehette   1812-ben,   amikor
    körös-körül Kutuzov és Napóleon (és Csajkovszkij) ágyúi mennydörögtek.

    Audiofil

        Elvétve  azért  úgynevezett  "jó  hangot"  is  lehetett   hallani.
    Elsősorban (meglepő?) a Linn cégnél, egy hamisítatlan "single speaker"
    demonstráción - az ilyen bemutató lényegét abban  foglalhatjuk  össze,
    hogy ki kell szórni a szobából mindent,  amire  éppen  nincs  szükség.
    Persze,  a  lemezjátszót  most  is   szándékosan   egy   törpedobozzal
    demonstrálták:  az  új,  reflexrendszerű  Helix-szel.  (Odakinn  azért
    bemutatták a többit is, még az Isobarikot is.) A  szomszédban  a  Naim
    tette közszemlére különféle erősítőin kívül  az  SBL  hangsugárzót  és
    annak egy  újabb,  kisebb,  olcsóbb  változatát.  Végül  érdekes  volt
    belehallgatni egy CD-műsorba az Audio Int'l standján. Ezt az  audiofil
    nagykereskedő céget a három  év  előtti,  Thermal-beli  bemutatóról  a
    hazai hifisták is ismerhetik. Düsseldorfban persze  sokkal  értékesebb
    holmikat  is  demonstrált:  a  California  Audio  Labs  elektroncsöves
    CD-játszóját,  a  Well  Tempered   lemezjátszót,   valamint   az   ESS
    hangdobozokat a  híres-neves,  ribbonszerü  "Air  Motion  Transformer"
    magassugárzóval. Az  egyik  modellnek  a  középső  regisztere  is  AMT
    rendszerű. Vízszintes membránjait egy függőleges tengely döfi át;  egy
    amerikai lap jellemzése szerint olyan, mint a  Shis-Kebab,  az  arabok
    nyársrahúzott birkasültje.

    

    A  Naim  Audio Frankfurt helyett az idén Düsseldorfba hozta el spártai
    erősítőit és kifinomult hangsugárzóit


    

    Nyársrahúzott  membránok:  az  ESS középsugárzó. Legfelül a jól ismert
    ESS csipogó. (A dinamikus mélysugárzó el van rejtve hátul, a sarokban


    

    "High-End  hifi-torony":  Well  Tempered  lemezjátszó,  elektroncsöves
    CD-játszó, Counterpoint erősítők


    Üvegház-effektus

        De ezeket  legalább  meg  lehetett  hallgatni.  Sajnos,  igen  sok
    izgalmas, mondhatni csábos készülék nem volt hajlandó  leereszkedni  a
    hitvány tömeghez: hűvösen  pislogtak  ki  ránk  üvegszekrényűk  mögül,
    úgyhogy még csak le se lehetett fényképezni őket tisztességesen. Pedig
    borzasztóan  szerettem  volna  lelkileg  is  közel  kerülni  hozzájuk,
    mindenekelőtt     az     Accuphase     két     darabban     megépített
    ezüstlemezjátszójához, amely hónapokon belül világszerte a CD-technika
    etalonjává vált. És szívesen körbeszaglásztam volna a TEAC hallatlanul
    elegáns "vezérhajóit" is, a P1/D1 CD-játszót, a  DAT-magnót,  valamint
    az analóg hifitechnika  egyik  Utolsó  Mohikánját:  az  X-2000R  orsós
    magnót.

    
    
    

    TEAC  csúcsprogram: CD-játszó különépített D/A átalakítóval (fent), és
    az X-2000R orsós magnó. Alul: szabad a vásár, szabad tekergetni



    Testközelben

        Üveg mögött persze csak a luxusmasinákat tartották.  A  többit  (a
    TEAC-nál is) szabad  volt  megfogdosni,  kezelgetni,  kipróbálgatni  -
    fejhallgatóval. Ebből a műfajból sok képet hozhattam volna: a polcokon
    "kommersz", de azért jóhírű cégek (Yamaha, Denon, Marantz,  Dual  stb.
    stb.)  nem  is  akármilyen  erősítői,  CD-  és  lemezjátszói,   magnói
    sorakoznak, mindegyiket egy sereg ember piszkálja, és a kiállítókat ez
    a legkevésbé sem idegesíti.  Képtelen  vagyok  megszokni  annyira  más
    világ.
        Más tekintetben viszont odakinn is kezdenek áttérni a költészetről
    a prózára. Most először tűnt fel, hogy némelyik standon pénzt kérnek a
    prospektusokért:   többnyire   csak   egy   márkát,   másutt    kettőt
    is-feltehetően nem nyerészkedésből, hanem  csak  mert  megelégelték  a
    prospektusvadászok mohóságát. Prospektus azért ingyen is akad dögivel,
    hiszen (ismét egy "kommersz" vonás) ebben a szakmában évről évre  újat
    kell hozni, s az újdonságról a  közönséget  is  sürgősen  tájékoztatni
    kell. Az újdonság persze nemritkán csak a készülékek karosszériájában,
    esetleg  elnevezésében  nyilvánul  meg.  Mintapéldája  ennek  a   Dual
    "Audiophile  Concept"  gyártmánycsaládja,  amely   lényegét   tekintve
    semmiben   sem   tér    el    az    előző    "koncepciókban"    fogant
    gyártmánycsaládoktól.


    Groteszk

        A hifi-tervezők néha szabadon  engedik  a  fantáziájukat  (vagy  a
    humorérzéküket?); az embernek olykor az az érzése  támad,  hogy  talán
    maga Móka Miki volt a főkonstruktőr A groteszk tárgyak többsége persze
    hangsugázó, amely állítólag akusztikai okokból kifolyólag "más, mint a
    többi";  E  műalkotások  (lásd  a  képeket)  nem   típusszám,   inkább
    fantáziacím dukálna, olyasmi, hogy: "Gömb, gömb,  vesszőcske",  "Mars,
    lakó!", illetve "Megroggyant térdek".

    
    
    

    Hangsugárzó-szépségverseny.  Gömbök,  hasábok, valamint "megroggyant a
    térdem, ám ez még nem érdem"


        Némelyik műalkotás a High Tech  képzetét  kelti,  de  valójában  a
    legtökéletesebb antihifit testesíti meg, mint  a  Transrotor  csupafém
    lemezjátszói,  amelyek  naphosszat  ott  forognak  és  tündökölnek   a
    standon. Az is groteszk hatás kelt, ha valami annyira csúnya, hogy  az
    már direkt szép,  mint  a  Thorens  szürke  masszából  formált,  kerek
    lemezjátszó-futóműve.  Nem   betonból   készült,   inkább   valamiféle
    azbesztből. Nem gyúlékony. (Nem fognak leégni vele.)


    

    Transrotor-divatbemutató: "Réz a nyele, szikrázik".


    

    A Thorens azbeszt-lemezjátszója, amellyel nem lehet leégni


        És persze a monstrumok is groteszkek. A túldimenzionált készülékek
    közül a legnagyobb Krell monoblokkot és a 60  centi  átmérőjű  Hartley
    mélyhangszórót kaptam lencsevégre.

    

    Szent borzalom a nézők arcán: Krell monoblokk


    

    A Hartley szub-basszus az Expolinear bemutatóján



    Valahol már találkoztunk

        Ismerős masinákra  sokhelyütt  bukkantam,  egyebek  között  megint
    találkoztam a jó 25 évvel ezelőtt konstruált amerikai Bose 901-gyel, a
    világ legnagyobb példányszámban eladott hifihangsugárzójával,  ez  még
    egyre járja a kiállításokat - de  itt  most  nem  a  bestseller  cégek
    gyártmányairól akartam megemlékezni.
        A svájci Lenco -  van-e,  ki  e  nevet  nem  ismeri?  többrendbéli
    csődbemenetellel töltötte az  utóbbi  két  évtizedet,  de  minduntalan
    talpra állt. Most ismét kilépett a nyilvánosság elé, mégpedig  egészen
    különös lemezjátszókkal: elég egy oldalpillantást  vetni  rájuk,  hogy
    felismerjük bennük az új karosszériába  bújtatott,  mindazonáltal  még
    mindig elég Rút  Kis  Kacsát,  a  Tesla  által  gyártott  NAD5120-ast.
    Eszerint a Lenco ezúttal kifejezetten "csehül áll"...
        És emlékszik-e még  valaki  a  Dansk  Hi-Fi  receiverre  a  magyar
    boltokból a dán rádióra,  a  viking  emblémával?  A  Dan  szintén  egy
    tönkrement gyár volt, amelyet annak idején a Tungsram is  megvásárolt,
    majd újra eladott - azóta sem hallottunk felőle. Nos, a viking üzem él
    és virul: most  hangdobozokat  gyárt,  föleg  kisméretűeket.  Van  egy
    szubbasszussugárzója is, az is aprócska, de rokonszenves.

    

    Az  ismerős  viking  sisak  a prospektuson, a Dansk szub-basszusládikó
    tetején



    Új technikák

        Az ezüstlemez, mint produktum, ma már mindenki számára ismerős  és
    kézzelfogható - habár  a  műsornak  számtalan  "fekete  dobozon"  kell
    keresztülmennie, amíg a  zenebarátok  otthonában  is  megszólalhat.  A
    Kenwood tehát a "CD-mesterlemez" készítésének  folyamatát  ismertette.
    Előző kötetünk sajtószemléjében már szóba került a Pioneer  CLD1200-as
    "kombijátszója", amely nemcsak a hang-, hanem a képlemezeket (tehát  a
    CD-n kívül a CDV-t,  sőt,  a  Laser-Vision  30  centis  korongját  is)
    fogadni képes. Ezt a gépet a nap minden órájában lelkesen babrálták  a
    látogatók, alig lehetett hozzáférni.

    

    Talán  a legnépszerűbb készülék: a Pioneer CLD-1200 kombijátszó, amely
    CD-t, CDV-t és LV-t is fogad


    

    Így készül a CD-master


        Egy egészen speciális CD-korong (CD-ROM) hordozza azt a kísérleti,
    8  csatornás  (oktofón?)  műsort,  amelyet  a  Denon  cég  demonstrált
    Düsseldorfban, s  amelyről  eddig  még  nem  is  olvastam.  Viszonylag
    kisméretű hangdobozokból hatot a "színpadon" helyeztek  el  félkörben,
    kettőt a mennyezetbe építettek, s  valamennyit  jókora  monoblokkokkal
    hajtották meg. Noha a hangminőség szokványosan  durva  volt,  kíváncsi
    voltam a műszaki részletekre: hogyan sikerült felvinni az ezüstlemezre
    ilyen  nagymennyiségű,  8  csatornányi  információt.  A  válasz:  hogy
    fenntartsák a 70 perc műsoridőt, redukálni kellett a  műsor  bitszámát
    (aha!); a lejátszó rendszernek ugyenekkor bitesnek kell lennie.
        S végül, de nem utolsósorban:  a  DBS,  a  műholdas  tévé-vétel  -
    végtére a düsseldorfi rendezvény  egyben  képtechnikai  kiállítás  is.
    Nos, annyi volt itt a parabolaantenna, mint erdőben  a  gomba;  tessék
    csak nézni a 9. pavilon bejáratánál!

    

    Parabolaantennák a csarnok bejárata előtt


        Ami viszont nem látszik a képen:  a  hátunk  mögött  füves  térség
    terül el, telis-tele nyugágyakkal, pihenőül szolgálván  "nyári  napnak
    alkonyulatánál" a fáradt látogatóknak (és a fáradt riportereknek).  Ez
    is új technika, ha nem is a műszaki, de  a  vásárrendezési  szakmában.
    Vajon fogunk-e látni ilyet valaha is Kőbányán?!

    

    Happening   I.:   Pioneeer   autóhifi  demonstráció  a  fából  készült
    autómodell belsejében



    

    Happening II.: Sennheiser fejhallgatók minden mennyiségben


    

    Happening III.: a fagylaltot odabenn a pavilonban is árusítják, de azt
    nem a Stax készítette


    

    Happening IV.: Bower & Wilkins stand mint gyermekmegőrző


    Babona

        A  "kommersz"  kiállításokon  nincs  helyük  a  hifibabonáknak:  a
    misztikum az audiofilek asztalára tartozik. Misztikus  élményben  csak
    hazafelé,  a  repülőgépen  volt  részem,  amikor  is  megmentették  az
    életemet. A Lufthansa  gépen  a  14.  sorba  szólt  a  jegyem.  Később
    felfedeztem, hogy az előttem lévő sor a 12-es számot  viseli,  vagyis:
    ezen a gépen nincs 13-as sor (nyilván) mert oda nehezebb volna  eladni
    a jegyet!). A Lufthansa bölcs  előrelátása  folytán  tehát  én  sem  a
    tizenharmadik, hanem a tizennegyedik sorban ültem.
    És lám: szerencsésen meg is érkeztem.