Basic Library



No.9: Haydn-oratóriumok A TEREMTÉS ÉVSZAKAI Lassan mar tíz felé járnak a HFM alap-repertoár sorozatának közleményei e hasábokon, mire rájövök, hogy van nekem egy igen neves és előkelő "kollégám" a lemezajánlásban: Edward Heath, egykor az angol tory párt vezére s Nagy-Britannia miniszterelnöke valószínűleg a világ legismertebb nevű s talán legtöbb sikert elért amatőr muzsikusa, legalábbis a politikusok között. (Habár van még egy híres kartársa: Helmuth Schmidt, a volt nyugatnémet kancellár, aki egy jótékony célú lemezen is szerepelt mint Mozart háromzongorás versenyének harmadik szólistája.) Heath igen sok hangversenyt vezényelt, komoly nagy zenekarokat is, például a London Symphony Orchestrát ám még több koncertet hallgatott. Könyvében ("Zene - életreszóló öröm") egész fejezetet szentel a lemezgyűjtésnek; büszkén szól hifi-berendezéseiről, s lelkesen propagálja közös szenvedélyünket. (Sok olyan lemezt említ, amely előző ajánlásainkban is szerepel). Más helyütt arról értesülünk, hogy oxfordi diák korában Edward Heath gyakran énekelt Haydn oratóriumaiban... Tekintsük ezt ajánlásnak a Teremtés Évszakaihoz... Ebben a magazinban nem kell szabadkozni egy szóviccért, elnézi azt a szerkesztő s talán az olvasó is, itt nem öltögetünk magunkra nagyobb képet annál, amilyen van. Nézzék el ezúttal is, ha nem tudok ellenállni, s legújabb témámat Haydn két oratóriumának kissé megfejelt angol címével vezetem be: "A Creation for All Seasons" (Egy Teremtés Minden Időkre)... Alább tehát a Teremtésen kívül az Évszakokról is szólok. Mindkettő örökéletű remekmű: népszerű, s egyben mindenkor aktuális. Hogy miért időszerűek napjainkban? Ha ennek okait vizsgálnánk, bizonyára rábukkannánk ama kor iránti leplezetlen nosztalgiánkra; sőt, irigykedésünkre a XVIII. század tetőzésének szelleme iránt, melyet mostani, nem éppen optimista századvégünkről nézvést oly imponálóan felemelőnek érzünk. Az a századvég - s micsoda szellemi előzmények után! - a nagy forradalom s a nagy megújulások hiteivel párhuzamosan talán utolszor hirdette őszintén az ember jóságába, a jóság és emberség lehetőségébe vetett hitét. Mégpedig a legkülönfélébb alapokról s a legkülönbözőbb módokon, például (Voltairetől Haydnig) a gyalázatosságot szikrázva támadó harcos hittől a naiv, természetes és buzgón vallásos hitig... Annak a századnak Hihetetlen sokszínűségét, mondják, Mozart Varázsfuvolája fejezte ki a legegyszerűbben, mégis legfenségesebb eszközökkel. Felvilágosodás és klasszicizmus végső ötvözete A varázsfuvola, a század tetőpontján, az utolsó évtized kezdetén. Ennek az utolsó évtizednek a két legnagyobb szabású Haydn-művét méltán állíthatják a szuperopera mellé, mert annak a hangját (is) folytatják, ha nem is az élet mozarti teljességével, de teljes meggyőződéssel. Maga Haydn tisztában volt vele, hogy e műveivel Mozarthoz kötődik. Az évszakok utolsó áriájában, az emberi élet évadaira visszatekintő összegzésben, a rövid tavaszról s a nyár termő erejének hanyatlásáról szóló sorok zenéjében idézetszerűen csendül fel Mozart nagy g-moll szimfóniájának egyik dallama. "A zene legkiválóbb mesterének spontán tiszteletadása a zene legnagyobb zsenije előtt!" - írja erről a nagy Haydn-tudós, H. C. Robbins Landon. Kétszáz éve szokás szidni a Haydn-oratóriumok szövegkönyvét, illetve írójukat. Pedig Gottfried Van Swieten személyében a jozefinista kor és szellemiség kiváló és érdekes alakját kicsinylik le. Igaz, nem íróként s librettistaként alkotott maradandót, hanem mint a felvilágosodás igen hatásos közép-európai terjesztője. Akinek szellemi befolyását nemcsak Mozart ismerte el (aki a barokk óriáselődök zenéjével való ismeretségét köszönhette az udvari könyvtárigazgató barátságának), nemcsak a két halhatatlan oratóriumát komponáló Haydn s az ifjú Beethoven (aki első szimfóniáját dedikálta a mecénás bárónak), de egyetlen további példával toldva meg a sort - a mi Kazinczynk is: neki hivatali főnöke volt Van Swieten, "a legnagyobb pedagóga és a legjobb görögös a birodalomban". Mennyit nyom a latban e páratlan szellemi hatás ellenében, hogy a librettók helyenként valóban naivak, és ahogy egy mai kritikus mondta: reménytelenül optimisták? S hogy a versek laposak, s a szerző nem képes valódi drámai karaktereket és helyzeteket teremteni? Nem, nem irodalmi remekek. (Azokat úgyis nehéz változatlanul a zenébe emelni. A remekmű csak nehezen és kivételesen tűri az újabb műformát.) Van Swieten librettói átdolgozások, van bennük ügyes megoldás, mélyen átérzett ember- és természetszeretet. A szabadkőműves báró arra is módot talált, hogy szeretett Rendjének legfőbb szimbólumáról, a Napról még egy utolsó, megkésett himnuszt zengjen, a század utolsó éveiben villantva fel az akkor már betiltott "világosság" végső sugarait. S végül is: Haydn egyetértett vele; ha nem ritkán zsörtölődve is, de elfogadta e szövegeket, és művészi csodát teremtett belőlük. Eltérve eddigi módszeremtől, ezúttal mindkét műből egy-egy kiválasztott felvételt ajánlok, a szokottnál részletesebben. Az időrendben korábbi Teremtés felvételei közül a Hungaroton 1988 nyarán bocsátott közre egy húsz esztendőnél régebben készült produkciót, annak reményében, hogy e művel kapcsolatban minden várakozást kielégít. Az alkalom kettős volt; egyrészt e mű következett a nagy opera- és oratóriumrepertoár licenclistáján, másrészt ez évben ünnepelték világszerte a dirigens, Herbert von Karajan nyolcvanadik születésnapját. Volt miből választani, ezt egy későbbi számadatból majd láthatják. Ám e Karajan-felvétellel valódi művészi versenyben már csak jóval kevesebb lemez állhat. (S még azok közül is az egyik: egy másik Karajan-felvétel...) Miért döntöttünk hát végül e régebbi mellett? Rövid válasz: a szólisták miatt. (Ugyanez hosszabban majd alább kifejtendő.) Vagyis a zseniális karmester neve önmagában még nem indokolná, hogy az ő felvételét válasszuk? Pedig Karajan mindenben zseniális, ezt nemcsak odaadó hívei ismerik el. Pontosabban: minden korszak zenéjéből készített már zseniális lemezeket, de Haydn tiszta idealizmusa, kétségektől mentes vallásos hite és kisemberi, hétköznapi humanizmusa valamiképpen nem Karajan szellemi profilját szokta felidézni képzeletünkben. Nos, ez A teremtés igenis csupa szépség és áhítat, ha nem feltétlenül és nemcsak a Haydn módján. De nagyon mélyen átélt áhítat. Átérzett s nem csupán megrajzolt; hívő s nem hitető áhítat. A nemrég elhunyt kiváló angol zeneíró, Roger Fiske (nagy specialistája és valószínűleg szerelmese is volt a Haydn-oratóriumoknak) 1981-ben is csak bámulattal tudott szólni a zenekari játékról és a kitűnő, 1966-67-es hangképről. A felvétel két évtizede folyvást katalógusban van valamelyik hanghordozón, egészében vagy keresztmetszet formájában. (A kotta igazhívőit azonban figyelmeztetnem kell: a No.32-es duettben egy elég hosszú húzás keserítheti őket - húsz évvel ezelőtt csak így fért el kényelmesen a zene négy lemezoldalon. A mai DMM-eljárással bezzeg ez nem okoz gondot. (Nem is hisszük el igazán, hogy ne tudták volna már hamarabb is átlépni a 30 perc/oldal határt a derék vágók. Nem akarták a huncutok! Megvárták a CD-korszakot - s akkor rukkoltak elő vele, hogy azért az LP-re is jusson valami újdonság.) Karajan szólistái valóban tüneményes csapatot alkotnak. A legmagasabb hangon kezdve: Gundula Janovitz (Gábriel) méltán jutott az angyali, sőt arkagyali szerephez. Bar a teológia szerint az angyaloknak nincs nemük, én más hanggal már elképzelni sem tudok igazi angyalt, mint a Gunduláéval. Azt hiszem, az övé az egyik legelragadóbb hangszín, amelyet valaha hallottam. (Nyomban elismerem, hogy másvalaki mást tarthat a legangyalibbnak.) Különleges születési adottság kellett a hangszínhez, bizonyára, de csak a megfelelő zeneiséggel és különleges technikával párosulva érvényesíthette felejthetetlen hatását. Az osztrák-német repertoár énekesnő-ideáljainak családfáján századunkban végighúzódik egy vonal, Elisabeth Schumanntól Elisabeth Schwarzkopfon, Irmgard Seefrieden, Hilde Guedenen át - hogy csak a valóban legnagyobbakat említsem, de a svájci Lisa Della Casát és az amerikai Teresa Stich-Randallt se felejtsem ki - Janowitzig és az ő kortársaiig: a svájci Edith Mathisig, a pozsonyi Lucia Poppig, az amerikai Helen Donathig és a holland Elly Amelingig: valamennyien az angyali színek és hangvétel reprezentánsai. Közönség, karmester és producer egyaránt favorizálták ezt a típust. A II. világháború után "új bécsi Mozart-stílusnak" nevezték az irányzatot, melyet e hölgyek - s némely férfi kollégájuk - képviseltek. (Janowitzék generációja után az ízlés is változott; napjaink kiválóságai, például Gruberova, Augér stb. nem törekednek e hagyomány folytatására.) Mitől angyali Janowitz éneke? A hang valóban éteri, tehát levegős, mégis testes, tökéletesen kiegyenlített, s vibrátója éppen csak annyi, hogy az egyéni színt hozzáadja az aranylóan fényes, ha kell, törékenyen lírai, ha kell, erőteljes matériához. Az ötvenes évek végén fedezte fel őt Karajan, húszévesen már a bécsi Staatsoper tagja volt. E felvételen az abszolút hangi csúcson halljuk, s kifejezésben is világos különbséget tesz az arkangyal, illetve az asszonyos Éva megszólalásai között. A csodálatos Christa Ludwigról, a nagy mezzoszoprán és alténekesnőről azért emlékezem meg itt csak egy-két szóval, mert ezen a felvételen mindössze négy taktust énekel (!) a zárókórus szólójában. Miért vállal ilyet egy világhírű sztár? Bizonyára tiszteletből. A mű, a szerző, a karmester iránt... Két remek tenorista énekel egy szólamot, Urielét. A felülmúlhatatlan Fritz Wunderlich éppen e felvételek idején lelte halálát, tragikusan fiatalon, harminchat esztendősen. Róla, kit a Richard Tauber óta legkiválóbb, s főként a legszebb hangú lírai tenornak ismert el a kritika, Mahler dalszimfóniája kapcsán már írtam. Szólói ezen a lemezen is kivétel nélkül gyönyörűséget nyújtanak. (Hangszépség dolgában egyetlen hozzá fogható oratóriumtenor működött akkor a világon. De ki ismerte Magyarországon kívül a fénykorát élő Réti Józsefet?) Az elárvult szólam még nem rögzített számait végül Werner Krenn énekelte el, méltón az elődhöz, kinél könnyedebb hangú ugyan, de technikailag és zeneileg nem kevésbé kiváló. Walter Berry (Rafael) afféle basszbariton "naturbursch"-ként kezdte, Papagenóval, Masettóval, majd Figaróként és Guglielmóként folytatta, hogy nagy jellemszínész-énekesként a Wozzeckkel és hasonló feladatokkal érjen pályája csúcsára. A Teremtésben bőven nyílott alkalma, hogy megcsillogtassa a hanggal való festéshez, az ábrázoláshoz való képességét, például az állatseregletek leírásában. Ha természetben megjelenő ősünk, az első ember képét óhajtanánk magunk elé idézni, aligha jutna eszünkbe a XX. századi humanista kultúra egyik legprominensebb képviselőjének, Dietrich Fischer-Dieskaunak a neve. Még a haydni klasszicista megvilágításban sem így képzelnők Ádám bátyánkat. De DFD éppen ezért utolérhetetlenül nagy művész, hogy e férfias figurát azonnal úgy fordítsa felénk, ahogy Haydn s mi is a leghamarabb felfoghatjuk, elfogadhatjuk: az érzelmeinél, a lírájánál megragadva. Éneklése pontosan kifejezi: más, mint az angyalok, talán több is náluk... Ha olvasónk netán birtokolja már e Karajan I-t, ajánlhatok-e hasonló színvonalú másikat? Bőséggel. Talán mindjárt a Karajan II-t? Ez 1982-es salzburgi hangversenyfelvétel. A Gramophone audio-szerkesztője, John Borwick így jellemezte a CD-változatot: "Gazdagon adagolt dinamikai kontrasztok; fény és árnyék kifejezését maximálisan megkaptuk a zenekartól", melynek hangzása egy cseppet száraz, nem ideálisan integrált, viszont a tisztaság és a definíció, azaz a hangszerek megjelenése és meghatározott színük a hangképben erős oldalai a produkciónak. Most is kitűnők az énekesek. Mathis talán expresszívebb művész, mint Janowitz, de a majd ötven esztendős Edith hangszépség dolgában nemigen versenyezhet az 1966-ban szinte feleannyi idős Gundulával. A mexikói Francisco Araiza kulturált és sokoldalú énekes, s ezért talán az enyhén nazális színt (magyarán orrhangot) is megbocsátják azok, akik ezt egyébként készséggel mellőznék. José Van Dam Karajan egyik "leghosszabban tartó" kedvence. (Minden énekes a kedvence, csak eléggé gyakran váltogatja őket, illetve ők könnyen keverednek konfliktusba a Maestróval. Elmesélhetem itt, hogy például a Lohengrin felvétele csak ötévi szünet után folytatódhatott? Nem haláleset miatt szakadt félbe, hanem ennyi ideig tartott, míg Kollo és Ridderbusch a "végleges szakítás" után kibékült Mesterével.) Van Dam szinte univerzális énekes. (Leporellóként láthattuk Losey Don Giovanni-filmjében.) Hilary Finch ezt a második Karajan-Teremtést a legkövetkezetesebben inspirált előadásnak tartja. "Izgalmas felfedezések érzését kelti" - mondja, hozzátéve, hogy Karajan "az űrben látensen meglévő energiát sugározza". (Nem éppen zenei fogantatású kommentár.) Ugyanez a kritikus az általunk nagyon tisztelt Rafael Kubelik 1988-as (Harmonia Mundi) lemezét nehézkesnek, feszültség híjával valónak, a hangzását "boxosnak" azaz dobozosnak nevezi, s még a jeles szólistákat (Margaret Marshall, Lucia Popp és Bernd Weikl) is csak fenntartással dicséri, a néger hőstenor Winson Cole-t (főállásban ő is Karajan-kedvenc!) stílustalannak bélyegzi. A felvétel nem-ismeretében nem vitatkozhatom vele. Sokkal melegebb szavakat kap a kritikus hölgytől, de Roger Fiskétől is Neville Marriner, e hasábok egyik gyakori szereplője. Életteli előadása természetességet, humánumot sugall. Pompásak a recitativók (stílszerűen fortepianóval), és remekek, persze, a szólisták: Mathis (mindvégig mennyei minősítést érdemel), és Fischer-Dieskau (megint páratlanul beleérző és intuitív). A szólamát tisztán és egyszerűen éneklő tenor, Aldo Baldin keveset hallat magáról eme 1980-as Philips-felvétel óta. Marriner szólistái nem "operásak", mint a Karajan II-n, magyarázza HF, s nem oly éterien testetlenek, mint a Kuijkenék lemezén. RF szerint pedig a hangminőség és a balansz kiváló. Igen, az előbb a korhű-specialista, főként barokk-specialista Sigiswald Kuijkenről és az ő "kis bandájáról". (La Petite Bande) tettünk említést. Az idők szelét kénytelenek vitorláikba fogni a kritikusok is, amikor két "korhű" Teremtés-felvételt is a legjobbak közé sorolnak. Bár HF jogosan jegyzi meg, hogy ha úgy vesszük, Karajan a legautentikusabb, mert az ő zenekarának létszáma és összetétele közelíti meg leginkább az 1797-es előadást a Burgtheaterben, amikor is a zenekari játékosok száma száz fölött volt! Kuijken korhűsége - értelemszerűen legfőképpen abban nyilvánul meg, hogy "nem óhajtja hangsúlyozni a romantikus jellemzőket" (RF). Hozzá kell tennem: a nagyzenekari hangzás elkerülhetetlenül azt hangsúlyozta. Az előadásnak megvan az igazi stílusa; fő erénye a Haydnhoz illő őszinteség. A szólisták között találjuk a magyar Laki Krisztinát, aki jól választja külön az angyali portrétól az Éváét, bár azt sem kevésbé angyali hangon. (Laki eddig abszolút legjobb lemezteljesítménye szintén Kuijkenhez fűződik: Händel Parthenopéjának címszerepe.) Réti-tanítvány szopránunk itt is méltán sorolható nagyszerű szólam-kolléganői mellé. Nikolaus Harnoncourt, Bécs berlini születésű és francia nevű zenei büszkesége. Tudós és fenegyerek egyszemélyben, ám fontosabb ennél, hogy pompás muzsikus. Mégis szinte állandóan vitára ingerli a többi szakértőt, s nem ritkán közönségét is. Ha barokk vagy korábbi zenét vezényel, rengeteg egyéni ötletet társít a korhűséghez; ha Mozartot, akkor romantikus expresszivitásra törekszik (a szimfóniákban inkább, mint az operákban), vagy szárazszigorú felületet kínál a zene hallgatóinak. (S nem lehetetlen, hogy igaza van, hiszen e felszín alatt fedezett fel valamit, valami mások előtt ismeretlent.) Harnoncourt Teremtése váratlanul igen jó fogadtatásra talált a kritikánál. Ő a Haydn-korabeli átlagos zenekarral "áll fel". (Az 1808-as előadáson, az utolsón, amelyet Haydn még hallott, a bécsi Egyetem épületében ötvenöt tagú zenekar szerepelt.) Kottaként az 1800-as, Haydn által korrigált első kiadást használja, és Haydn előadási utasításait realizálja. Vezénylését, mint mindig, éles és életteljes ritmika jellemzi s nagy figyelem a részletek iránt. HF külön megdicséri a kellő súlyú, hajlékony és friss együtteseket, s az összes résztvevő teljes emberi elkötelezettségét az ügy iránt. (Ezzel bizony nem minden hangfelvétel dicsekedhet.) A szólisták itt is kiváló minősítést kapnak. A sztár Gruberova épp oly angyali tiszta, mint Laki, és oly asszonyos Éva, mint Mathis. A holland Robert Holl a basszus szólókban egy évtized múltán igazolja egykori versenygyőzelmeit. Széphangú és kitűnő "isten és ember". Josef Protschka cseh tenorista talán a nyolcvanas évek kezdete óta énekel a kölni operában, mint első lírai tenor a német szerepkörben. Tavaly és idén egy-két felvétellel (A szép molnárlány, A teremtés) nemcsak a figyelmet vonta magára, de rögtön a szólam reprezentánsainak elcsapatába is beiratkozott. Harnoncourt lemeze egy 1986-os bécsi előadásból származik, és igen élethű. HF szívében azzal "győz", hogy az oratórium III. részében a legközelebb visz az újra egymásra találó Tamino és Pamina világához. Ez az én szememben is igen fontos jellemzője a Teremtésnek, és mércéje a megszólaltatásnak, mivel Haydn e kései oratóriumai valóban A varázsfuvolát folytatják (vagy inkább: bizonyos tekintetben azonos fogantatásúak vele). Rafael Frühbeck de Burgos lemezét RF jónak találta, Dorátinak pedig szemére veti, hogy a karmester nyilván oly unalmasnak tartotta a záróduett előtti recitativót, hogy vonóskíséretet szerzett hozzá. Végül egy "rossz" lemezzel csatázik HF igen indulatosan a Gramophone 1987 szeptemberi számában. Alaposan leszedi a karizmatikus olajat az (e sorok írásakor éppen hetvenedik születésnapján világszerte) ünnepelt nagy dirigens, Bernstein homlokáról. * Az előző eljárást követve Az évszakokból is azonnal kiteszem az etalon-felvételt az ablakba: a Karl Böhmét. Nem csupán azért, mert saját, 1979-ben vásárolt példányom dobozára három hanglemez-nagydíj címkéjét ragasztotta a salzburgi kereskedő (Grand Prix du Disque, Edison és a fono forum által alapított Deutscher Schallplattenpreis), de meggyőződésből is. A zenetudósok általában A teremtést magasabbra értékelik Az évszakoknál. Haydn is elismerte, hogy az "nem egy második Teremtés". Nem biztos, hogy a koncertközönség is egyetért velük, de a diszkográfia mégis a szerzőt és kutatóit igazolja, mert magánlistáinkon 26 kereskedelmi és egy-két kalóz Schöpfunggal szemben "mindössze" 17 Jahreszeiten áll. (Sok ismert opera is elirigyelhetné ezt a mennyiséget!) Ha e tények ellenébe azt vetjük, hogy a zenetudomány mégis csak képes befolyásolni a hanglemezbizniszt (bár mindig az ellenkezőjéről panaszkodik), s hogy a közönség csak azt vásárolhatja, amit adnak neki - nos, ebben van sok igazság. De ne feledjük azt sem, hogy a közönség gyakran nem veszi meg, amit el akarnak adni neki, s a bizniszt legjobban a kereslet befolyásolja. (Odaát.) Böhm lemeze 1967-ben készült. Előtte Clemens Krauss (Haydn Society; a jelentős nagy tenoristával, Julius Patzakkal, lásd Mahler-ajánlásunkban), a magyar Fricsay (kétszer is) és Sir Thomas Beecham felvételei látták el a piacot, itthon pedig az Eterna tisztes produkciója, Helmuth Koch vezényletével, a még ifjú Theo Adammal és ismét egy nagyszerű, karakteres lírai tenoristával, Gerhard Ungerrel, aki a II. világháború utáni évek legjobb Dávidja és Pedrillója volt. A Beecham-lemezt az angol nyelv tette némileg versenyképtelenné, de amúgy sem sorolják e nagy karmester legmaradandóbb tettei közé. A Böhm-Évszakok egyértelműen az 1966-os Karajan-Teremtés párjának készült a DG (akkoriban még DGG) stúdióiban. A két karmester-kiválóság nagyjából párhuzamosan mozgott és "rögzített" a német repertoárban. Böhm nagy erényéül azt tudták be, hogy színpadszerűbbé (de nem operássá!) tette a darabot, a librettó halványan megrajzolt alakjait több élettel tudta megtölteni, mint pályatársainak zöme, például Doráti Antal is. (Akinek 1978-as, igen színvonalas DECCA-felvétele Hungaroton "kiszerelésben" 1984 óta és jelenleg is hozzáférhető. A hajdani licencvásárlást nyilván az indokolta, hogy a világhírű magyar dirigensnek, aki sorozatosan itthon is szerepelt, akkor már vagy tizenkét éve, a Psalmus óta nem készült hazai lemeze. A Christus a következő évben került csak sorra.) Doráti a DECCA Haydn-specialistájának számított, ő vette föl - a hanglemeztörténelemben először - Haydn 104 szimfóniáját! (A Philipsnek meg egy sorozat operát.) Dorátinak kiváló szólistái voltak: Ileana Cotrubas, Werner Krenn, Hans Sotin. Hasonlóan magas nívójú csapat szavatolta Wolfgang Gönnenwein első, a hatvanas évekbeli produkcióját is: Mathis, Gedda, Crass... Mégis az a terület, ahol a Böhm-lemez minden mást felülmúlt, a szólistáké. Más kérdés, hogy a Wiener Singverem kórusát (hitelességben, anyanyelvi fokozatban) sem igen lehet túlszárnyalni valamely bécsi klasszikus zenemű előadásakor - de intonálásban az angol kórusok, tehát a Dorátié is felveheti vele a versenyt, csakúgy, mint a Royal Philharmonic Orchestra a Bécsi Szimfonikusokkal (azaz a Filharmonikusok második csapatával). Böhm énekes triója azonban verhetetlen. Janowitzról már eleget áradoztam az előzőkben. Itt csak annyit kell említenem a tisztesség kedvéért, hogy angyalnak hihetőbb volt, mint burgenlandi parasztlánynak. De az éneke csupa gyönyörűség, s végtére miért ne lehetne Hanne finomhangú és nemes hangvételű kivétel tenyeres-talpasabb társnői között? Wunderlich már nem élt, helyette Böhm most nem Krennt, hanem az akkor már egyre gyakrabban egyre több figyelmet ébresztő Peter Schreiert választotta. (Róla alkotott véleményemet, csodálatom kifejezését a Mahler-cikkben olvashatták.) Őt nem annyira hangszépségéért szeretjük; a csupa muzikalitás tenor a dalénekes biztonságával mozog ebben a népies idillben: az ő parasztlegénye bezzeg rögtön életre kel, mihelyt megszólal. Végül az akkor harminc esztendős Marai Talvela dicséretét kell elzengenem. A hajdani finn néptanító fizikai és művészi értelemben egyaránt óriás. (Ma is akad néhány a fajtájából, például Matti Salminen.) Talvela hangja az operatörténet legszebb basszusainak egyike volt. A volumene korlátlannak tűnt fel, s mintha acélmag lenne a közepében; egyéni jellegzetességét pedig valamilyen fájdalmas szín adta. Rendkívül természetesen énekel, technikai problémák az ő számára nem léteznek. Akkoriban Bayreuth és Salzburg egyik szenzációja volt. Az évszakok világa valószínűleg kevésbé áll közel Karajanhoz, mint A teremtésé. Az Opéra International-ban (az idén) Alain Fantapié "túlstudírozottnak" nevezte a nem sokkal a Böhmé után készített EMI-felvételt, Stephen Johnson pedig a "gondos" és a, jellegzetesen kimódolt" jelzőkkel illeti. Erős atmoszférájú, mondja, de kissé híjával van a humornak és a spontaneitásnak. Mindazontáltal meleg tónusú és jól kiegyensúlyozott felvétel - fejezi be az angol kritikus (Gramophone), a francia viszont nem is törekszik tapintatosan fogalmazni: "Karajan nem áll ellent a szép hangzás bódulatának". Igaz, ez már az energikus ötvenes-hatvanas évek vége (Karajan művészi periódusai között), s következik a hetvenes évek eszménye, a szép hangzás - önmagáért, párosulva a dinamikai és tempóbeli szélsőségek hajszolásával... Janowitz, Berry és egy újabb Wunderlich-utód, Werner Hollweg nagyszerű formában énekel, de mintha ezúttal kevesebb örömöt találnának e zenében. Nagyon is fegyelmezettek - talán nem önszántukból... A modern felvételek versenyében végül ugyanahhoz a két névhez jutunk el, mint az előbb: Marrinerhez és Harnoncourthoz. Az előbbiről RF 1981-ben csak jót tudott mondani: az első ütemtől kezdve csodálatosan eleven darab, gyönyörűen és precízen dalol a kórus (az Írországban és Angliában működő Heltay László betanításában). Edith Mathis majd húsz évvel első Évszakok-lemeze után is teljes illúziót kelt, érett hangja "parasztosabb", mint Janowitzé. Fischer-Dieskaut szántóvető, vadászgató parasztgazdának is nehéz elképzelnünk, humora, meleg egyénisége mégis elragad. A mű végén, az emberi lét summázásakor azután senki sem értelmez nála jobban. Siegfried Jerusalemet Wagner-tenorként ismerte meg a világ (idén éppen Siegfried volt Bayreuthban), pedig az ő erőteljes, szép hangja is alapjában lírai, és az éneklésmódja is az. (Nem véletlen, hogy egyik legjobb lemezén Taminót szólaltatja meg.) A hangzásról Fiske is, s a már szintén említett Borwiek is igen elégedetten nyilatkozik. Feltétel nélkül ajánlják e csupa-öröm lemezt, melynek CD-változata "elképesztően tiszta". Nagy előnye még a pontos és kényelmes "markerozás" (30 pontot lehet azonosítani a lemezen). Hilary Finch viszont Harnoncourt-ra esküszik: élénk és illusztratív, végső soron mégis objektív felfogása telitalálat. Jobb Marrinernél is. (Ha ilyenkor megkérdik tőlem, most ugyan kinek higgyenek, természetesen azt válaszolom, hallgassák meg mindkettőt, s utána önmagukat. A kritikus bíráljon, az ajánló csak keltsen figyelmet - a gyűjtő döntsön!) De tolmácsoljuk tovább HF-et: szerinte Harnoncourt élesen hangsúlyozott ritmusai, hangszerszólói modell-értékűek. "Az őszi Burgenland lélegzetét érezzük benne, szemben Marriner vidám aratási vacsorájával..." (ez ugyan szintén nem zenei minősítés, de a kritikus hozzáteszi:) "...pusztán a tempók és a ritmus lüktetése révén." A férfi szólisták ugyanazok, mint e karmester Teremtés-lemezén. Holl könnyed, elengedett, ám a Télben még DFD-nél is hátborzongatóbb, Protschka pedig dalénekesi erényeket mutat a hősiesebb hangvételű Jerusalemmel szemben. Anna Maria Blasi az utóbbi években tűnt fel Salzburgban, ő természetesebb, fürgébb Hanne Mathisnál. Ennyire tellett ezúttal, s hadd tegyem hozzá, teljék a gyűjtőknek annyi örömük Haydn két remekművében, amennyt én éreztem a különféle felvételek hallgatásakor és a kritikák böngészése közepette. Úgy legyen!