A szóra szót mondó legény



    - avagy a 67-es számú sorsjegy

    


        Cikkünket  a  csodálatos  holland   grafikusművész,   a   Negyedik
    Dimenziót kedvelő M. C. Escher (1898-1972) rajzai illusztrálják.  Néha
    az az érzésünk támad, mintha ő is szót szóra mondana nekünk...


                                      *

        Vagy bolondok vagyunk ("s elveszünk egy szálig"), vagy  tényleg  a
    levegőben lóg egy kisebbfajta hifi-forradalom,  éspedig  olyan,  amely
    nemcsak az elektroakusztikában fogja éreztetni hatását, hanem  át  fog
    gyűrűzni  a  nála   lényegesen   fontosabb   tudományterületekre   is.
    Mindenekelőtt az egészségügy profitál majd belőle, de  a  biológusokon
    kívül a fizikusokat is üdvös fejtörésre fogja serkenteni. Experimentum
    crucisnak, perdöntő  kísérletnek  ajánlom  a  lapszemlénkben  (az  53.
    oldalon)  ismertetett  varázslatokat;  orvos  és  fizikus   ismerőseim
    egybehangzó véleménye szerint ezek egészen biztosan "nincsenek benne a
    tankönyvben"; sem a fizika-, sem a biológia-tankönyvben.
        Legelőször  a  Hifi  Mozaik  4.  kötetében  meséltünk  egy   angol
    "varázslóról", egy bizonyos Peter W. Beltről, akinek teóriája  szerint
    mindenféle  káros  elektromos  terek  vesznek  körül  bennünket  -  ez
    önmagában még nem volna új gondolat, csakhogy a Belt elektromos  terei
    másféleképpen viselkednek, mint az eddig definiált  elektromos  terek,
    és  egészen  furcsa  eszközökkel  és  módszerekkel  lehet   redukálni,
    semlegesíteni (előjelükben megváltoztatni?) őket.
        Hogy a Belt által felfedezett jelenségcsomag valóban létezik-e, az
    ma még a brit audiofilek  körében  is  vita  tárgya:  aki  kipróbálta,
    többnyire elhiszi - aki nem próbálta, az biztosan nem  hiszi.  S  hogy
    vajon én hiszek-e benne? Nos, én a magam részéről  nem  hiszem,  hanem
    tudom, hogy ezek a jelenségek léteznek -  nagy  különbség!  Más  dolog
    azonban tudni valamit,  s  megint  más  dolog  bebizonyítani  azt.  Az
    auditív hatás, amelyet egy-egy  "varázslattal"  elérhetünk,  önmagában
    véve  csekély;  zenehallgatás  közben  persze   nem   megvetendő,   de
    tesztkörülmények között nem  feltétlenül  lehet  kimutatni,  különösen
    olyanok előtt, akik egyébként nem szívesen  hallgatnak  zenét.  (Lásd:
    Köz- és  magánvarázslat,  Mozaik  4.)  Hívhatok  én  annyi  látogatót,
    amennyi  csak  hajlandó  eljönni  hozzám,  rendezhetek   nekik   annyi
    szeánszot, amennyit csak hajlandóak végigülni - tudományos  értelemben
    ezzel még semmit sem bizonyítok és semmit  sem  magyarázok  meg.  Hogy
    bebizonyítsam a PWB-effektus létezését, ahhoz  ki  kéne  találnom  egy
    perdöntő  kísérletet,  amelynek  révén  műszerekkel   lehetne   mérési
    adatokhoz jutni, hogy ezeket az adatokat aztán bármely laboratóriumban
    bárki bármikor reprodukálhassa. Ahhoz  pedig,  hogy  megmagyarázzuk  a
    jelenséget,  fel  kellene  tárni  a  hatásmechanizmusát.  Egyelőre  se
    kísérlet, se hatásmechanizmus.
        Sokat ront a dolgon, hogy a  Peter  Belt  által  adott  magyarázat
    kusza, ködös, a tudomány művelői számára elfogadhatatlan.  Ettől  még,
    persze, a PWB-effektus vidáman létezhet. Mint minden egyéb  dolog  is,
    amelynek eredetét hibásan magyarázzuk.
        Egy anekdota hőse tűvé teszi az egész várost  egy  sorsjegyért:  a
    67-es számúért. Egy trafikban aztán megtalálja, s lám,  nyer  is  vele
    egymilliót. Jönnek az újságírók, kérik: mondja el, hogyan csinálta, mi
    a titka. "Hiszek az álmokban. Álmodtam két számot, a  kilencest  és  a
    hetest. Összeszoroztam őket, kijött  a  hatvanhét.  Ennyi  az  egész."
    Megdöbbenés köröskörül: de hiszen 9x7 az  csak  63!  Mire  az  illető:
    "ugyan, mit okoskodnak, maguk nyertek, vagy én?!"
        Az élet köznapi  dolgaiban  ez  megjárja,  a  tudománynak  azonban
    megvannak a maga  játékszabályai,  és  azokat  a  tudományos  közösség
    minden tagjának be  kell  tartania.  Az  egyik  legfontosabb  szabály,
    például, hogy vitás  kérdésekben  szigorúan  tilos  a  nagyközönséghez
    (vagy pláne a hatóságokhoz) folyamodni. Hogy ez megnehezíti a  dolgot?
    Néha csaknem lehetetlenné teszi? Hogy a szakemberek is  csak  emberek,
    tehát megvannak a maguk gyöngéi? Hogy vaskalaposak? Netán féltékenyek?
    Meglehet - de ez még nem ment fel  senkit  a  játékszabályok  alól:  a
    kétkedőket  tudományos  fórumokon,  a   tudomány   módszereivel   kell
    meggyőzni. (S még így is meg kell várni,  míg,  a  legmegátalkodottabb
    kétkedők kihalnak - amint  ezt  Max  Planck,  a  kvantumelmélet  atyja
    pedzegette.) A törvény: törvény, és minden tudóst kötelez.
        Dehát  én  nem  vagyok  tudós.  Újságíró   vagyok.   És   miközben
    tájékoztatom  az  Olvasókat,  valójában  nem  is  ők   azok,   akikhez
    támogatásért folyamodom. Másféle protekció az, amit keresek.
        A High Fidelity hívei,  mint  már  oly  sokszor  kiderült,  afféle
    testvériséget alkotnak. Mindenki a tagja lehet, aki szereti  a  zenét,
    így hát vannak közöttünk esztergályosok és építésvezetők, diszpécserek
    és bérelszámolók, diákok és tanárok, orvosok és betegeik, ügyvédek  és
    ügyfeleik. Természetesen fizikusok és biológusok is vannak köztünk. Én
    az ő lelkükre szeretném átgörgetni mindazt,  ami  az  enyémet  nyomja.
    Hátha sikerül megfertőznöm őket,  oly  mértékig,  hogy  ne  csak  mint
    hifisták, de mint szakemberek is felvállalják a  PWB-jelenséget.  Őket
    aztán, persze, akkor már kötelezné a  tudományos  fegyelem.  Én  magam
    azonban,   ismétlem,   nem   szolgálhatok   bizonyítékokkal,   amelyek
    meggyőznek - csak adalékokkal, amelyek meggondolásra késztetnek.

    

                                      *

        És amikor leírom ezt a szót, hogy "adalékok", hirtelen eszembe jut
    egy népmese, Benedek Elek gyűjtéséből: a legényről,  aki  ért  a  szót
    szóra mondás mesterségéhez... A mese  valójában  két  legényről  szól,
    ezek együtt vándorolnak, és abból élnek,  hogy  elmondják  a  legújabb
    híreket a nagyuraknak, akik szemben jönnek az országúton.
        Pontosabban: csak egyikük mondja a híreket.  Hamis  híreket  mond,
    szemérmetlen hazugságokat,  olyanokat,  amelyeket  egyáltalán  nem  is
    lehet elhinni. Nem csoda, hogy a felháborodott uraságok első  dühükben
    huszonötöt veretnek a hazug legényre. Majd  odafordulnak  a  másikhoz,
    hogy: "hát te mit tudsz, hé, te is azt hallottad, hogy...?" Az meg,  a
    szót  szóra  mondó  legény  erre  azt  válaszolja,  hogy  ő   ilyesmit
    természetesen nem hallott, ezzel szemben igenis hallott valami mást...
    És előad egy másik mesét, ami akkor sem bizonyítana  semmit,  ha  igaz
    volna - viszont roppant erősen kapcsolódik  az  előbbi  állításhoz,  s
    mintegy alátámasztja annak igazságát. Az urak erre elgondolkodnak,  és
    fájdalomdíjul (vagy hogy ne menjen panaszra) pénzt  dugnak  a  megvert
    legény lajbizsebébe. Ő aztán a pénzt szépen megosztja  a  cimborájával
    (a pálcaütéseket pedig megtartja magának).
        Íme a szóra szót mondás művészetének példái:
        "Mi hír járja Pesten?"  "Az  történt,  nagyuram,  hogy  leégett  a
    Duna!" (Itt jön a  verés.  Majd,  amikor  a  másikat  kérdezik:)  "Hát
    tényleg leégett a Duna, hé?!" "Én azt nem tudom, csak azt tudom,  hogy
    az egész város összes utcája tele  van  sülthallal."  Avagy:  "Mi  hír
    járja Pesten?" "Jaj, az történt, hogy meghalt az Úr  Jézus  Krisztus!"
    (Ezért mégjobban megverik, majd következik a szót szóra mondás:) "Hogy
    meghalt-e, azt én nem tudom, én csak egy égigérő létrát láttam; fekete
    ruhába öltözött angyalok járkáltak rajta fel-alá, szomorú arccal."
        Ennyi volt a mese - térjünk  vissza  a  hifihez.  Nem  tudom,  jól
    keres-e  Peter  Belt  az  ő  hihetetlen  meséivel;  a   pálcaütésekből
    mindenesetre  már  jócskán  kijutott  neki.  És  hát  az  ő  útitársai
    feltehetőleg csak az utóbbiakban, ti. az  ütlegekben  fognak  osztozni
    vele. Mégis mellé  szegődöm,  s  mondok  szót  az  ő  szavaira,  amint
    következik*, (* Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy az ebben a cikkben
    felsorolt ismeretek többsége még a  "PWB  előtti  időkből"  származik.
    Némelyikhez ugyan már a PWB-effektus adta  az  inspirációt  -  de  nem
    többet, mint az inspirációt. Időközben szert tettünk ugyan egy  teljes
    kollekcióra a Peter Belt varázseszközeiből, de ezeket  majd  csak  egy
    későbbi kötetünkben fogjuk tesztelni. Az a sok  (kellemetlen)  motívum
    tehát, amellyel a szóra szót mondó legény érvelni fog, lényegében véve
    régi  és  közös  tapasztalata  az  audiofileknek.)  akár  hússzor   is
    egymásután:
        "Te is azt állítod, hé, hogy elektromos terek épülnek ki nemcsak a
    készülékeink, de a közönséges használati  tárgyaink,  sőt:  mi  magunk
    körül  is?  És  hogy  ez  a  tér  észlelhetően  megzavarja  nemcsak  a
    hifi-készülékeket, de még az  emberi  hallásmechanizmust,  sőt:  egész
    életműködésünket is? És hogy ez a jelenség többet  nyomhat  a  latban,
    mint a hifi-paraméterek?" (És a többi, és a többi - lásd lapszemlénket
    a legutóbbi három kötetben.)
        Nem, én ilyesmiről nem tudok. Én csak azt tudom, hogy...

    

                                      *

        1. Ki  ne  ismerné  ezt  a  nyugtalanító  jelenséget?  Megvesszük,
    hazavisszük,  összeállítjuk,  beszabályozzuk;   végre   van   egy   jó
    "láncunk", amelyben minden együtt van.  Amely  tényleg  úgy  muzsikál,
    ahogy  szeretnénk:   magasak,   mélyek,   közepek,   fortisszimók   és
    pianisszimók egyaránt a helyükön vannak.
        Ma délután.
        Másnap este azonban  a  hangképet  mintha  kicserélték  volna.  Se
    teteje, se alja, se húsa, se vére. A pianisszimókban szürke és  lapos,
    a fortékon durva és fárasztó - elveszítette minden varázsát... Pedig a
    készülékeink, a lemezeink most is  ugyanazok.  Vajon  mi  történhetett
    velük?
        A legkézenfekvőbb magyarázat  szerint  nem  történt  velük  semmi.
    Mivelünk  történt  valami:  zaklatottabbak   vagyunk,   például   mert
    túlhajtottuk  magunkat  (vagy  mert  frontátvonulás  van).  Racionális
    magyarázat, semmi kétség. Meg is győzhet bárkit - kivéve a hifistát. Ő
    nem fogja hagyni, hogy ennyire primitív pszichológizálással szúrják ki
    a szemét. A szóbanforgó auditív hatás ehhez túlságosan pregnáns.
        Ami pedig  a  frontátvonulást  illeti:  tudtommal  még  senki  sem
    mutatott   ki   összefüggést   a   meteorológiai   jelenségek   és   a
    magas/mélyhangérzékelés (stb.) között. Tessék vigyázni:  a  Tudományos
    Módszer kétélű fegyver. Ha rám nézve  kötelező,  akkor  rád  nézve  is
    az...
        A  villamosmérnökök  persze  csak  nevetnek  az  ilyesfajta   naiv
    okfejtésen. Ők jól tudják, miért nem állandó a hifi-hangminőség. Azért
    nem állandó, mert a készülékeket az elektromos  hálózatról  tápláljuk,
    márpedig a hálózat folyvást változó terhelésnek van kitéve. A 220 Volt
    ezért nem mindig 220, mint  ahogyan  az  50Hz  sem  mindig  50.  És  a
    hangképpel általában este van baj, éppen akkor, amikor a  "fogyasztók"
    országszerte bekapcsolnak minden lehetséges készüléket...
        Ez a  magyarázat  azonban  még  annyit  sem  ér,  mint  az  előző.
    Túlságosan ésszerűnek és szakszerűnek - látszik,  s  ezért  hajlamosak
    vagyunk kritikátlanul elfogadni. Holott  az  égvilágon  semmi  köze  a
    valósághoz. Hogy mivel bizonyítom állításomat? Semmivel se bizonyítom.
    Egyáltalán nem szorul  bizonyításra.  Ugyanis  amit  mondtam,  az  nem
    állítás, hanem kétkedés egy állítás igazságában. Bizonyítani valóm nem
    nekem van, hanem annak, aki szerint az elektromos hálózat terhelésének
    hatását meg lehet  érezni  a  hangképen  -  éspedig  pontosan  úgy  és
    (nagyságrendileg!) oly mértékben, ahogyan és amilyen mértékben ez a mi
    mindennapos  tapasztalatunk  alapján  elvárható!  Először   mindig   a
    vendégnek kell köszönnie: előbb jön az "adjon isten", és csak utána  a
    "fogadj isten".
        Marad tehát egy megmagyarázatlan effektus: a hangkép néha  szebben
    szól, néha pedig (főleg  a  koraesti  órákban)  sávhatárolt,  nyomott,
    idegesítő, fárasztó.
        Mintha csak megnövekedett volna körülöttünk valamiféle  elektromos
    "töltés" összmennyisége...

    

        2. A hangszóróselyemről  mindenki  tudja,  micsoda:  akusztikailag
    transzparens,   tehát    hangáteresztő    textil-    vagy    (újabban)
    habszivacs-borítás, amely a hangszórókat védelmezi takarítás  előtt  a
    por, takarításkor pedig a partvisnyél ellen. Azonkívül  díszíti  is  a
    dobozt; a csupasz hangszórók  lehangoló  látványát  kevés  háziasszony
    képes elviselni.
        A hangszóróselyem persze útjában áll a  Zenének.  Dehát  csupán  a
    magastartományból  nyel  el  valamicskét,  ahogyan  ezt  már   mi   is
    bemutattuk, oly sok diagramon. Egy-két decibelt veszítünk  a  legfelső
    regiszterben - igazán nem nagy ügy. Alacsonyabb frekvenciákon pedig  a
    drapéria tökéletesen transzparens, legalábbis az  akusztika  szabályai
    szerint.
        Csakhogy aki  veszi  magának  a  fáradságot,  és  kipróbálgatja  a
    hangdobozát  így  is  meg  úgy  is,  az  tanúsítani  fogja,   hogy   a
    hangszóróselyem a teljes sávban érezteti hatását! Bizony  nem  csak  a
    csilingelést csökkenti: egy  kicsit  megdögleszti  a  mélyhangokat  és
    egyáltalán: a tranzienseket is.
        Mintha csak a hangszórók  elektromosan  is  megéreznék,  hogy  van
    valami a közelükben...

    

        3. Megmaradva a  hangsugárzóknál,  azokon  belül  is  az  általunk
    használt Spendor BC1-nél: ez egy reflexdoboz, mégpedig a legegyszerűbb
    fajtából. A reflexnyílása ugyanis  egy  szimpla,  5cm  átmérőjű  lyuk,
    amely befelé nem folytatódik csőben. A BC1 meglehetősen csillapítatlan
    rendszer, 50 és 80Hz között jó nagyot "üt". Kilenc évvel ezelőtt (lásd
    HFM 3.) ezen mi úgy  segítettünk,  hogy  a  reflexnyílásba  habszivacs
    dugót szorítottunk, miáltal a kiemelés csökkent, sőt: ehhez még az  az
    előny is járult, hogy a legalsó tartományban, 30-50Hz  között  kevésbé
    gyorsan esik a basszushangok szintje. Olyan  szép  diagramot  kaptunk,
    hogy csak na! "Ilyen volt - ilyen lett!" Feljebb, 150Hz fölött  persze
    már semmit sem mutat a diagram.
        Azóta is így hallgattam a Spendort, egészen  addig,  amíg  le  nem
    szedtem róla a hangszóróselymet (ma már csakis  csupaszon  használom).
    Miután így a hangszórókon  kívül  most  már  a  szivacsdugó  permanens
    látványában is gyönyörködhettem, kísérteni kezdett a  kisördög:  vajon
    tényleg meg lehet-e hallani a szivacsdugó jótékony hatását?
        Kipróbáltam: meg lehet hallani.
        Meg lehet hallani, hogy a szivacsdugó enyhén elrontja a hangképet,
    éspedig ismét a teljes sávban, tehát akár a legmagasabb regiszterekben
    is! Megpróbáltam akusztikai magyarázatokat találni erre a jelenségre -
    mit mondjak: egyik erőltetettebb, mint a másik.
        Vagy talán valamiféle elektromos tere van annak a dugónak...?*  (*
    A Spendor BC1 reflexnyílását gyárilag egy  vékony  habszivacs  csíkkal
    ragasztják körbe, ennek az a rendeltetése, hogy  csökkentse  a  nyílás
    élein képződő  légörvényeket.  Már  amikor  ezt  a  semmi  kis  csíkot
    eltávolítjuk, már akkor is érezhetően javul a hangminőség.)

        4. Mert PWB szerint a habszivacsnak, mint minden műanyagnak,  igen
    kellemetlen elektromos tere van.  A  hangsugárzódobozok,  különösen  a
    reflexdobozok  csillapítására   használt   anyagok   -   őszerinte   -
    akusztikailag sem annyira hasznosak, mint  amennyire  a  konstruktőrök
    állítják (és amennyire a közönség hiszi), elektromos szempontból pedig
    kifejezetten károsak, s ezért az  a  legjobb,  ha  eltávolítjuk  őket,
    mégpedig nemcsak a hangdobozból, de a szobából (!) is.
        A Spendor BC1 dobozfalát belülről egy leszedhetetlen  bitumenbélés
    borítja, fölötte pedig 4cm vastag habszivacs köröskörül. Ha a  szivacs
    tényleg azt tészi, amit a konstruktőrök állítanak (ti.  csillapítja  a
    mélysugárzó rendszer rezonanciáját, valamint  a  doboz  belsejében  az
    állóhullámokat),  akkor  a  szivacs  eltávolítása  után  a  hangképnek
    bummogóbbá, csörömpölőbbé kell válnia. Mintha egy MC-hangszedőt  MM-re
    cserélnénk.
        Ezzel szemben lágyabbá,  simábbá,  kellemesebbé  vált.  Mintha  az
    MM-et MC-re cseréltem volna.

    

        5. Hangszedőkre hivatkoztam: térjünk át a lemezjátszóra. Van  neki
    egy elengedhetetlen kelléke, amely nélkül még lefényképezni sem lehet,
    annyira "bénán" nézne ki. Ez a kellék a plexitető. Játék közben is  le
    lehet hajtani, hogy megóvja a hanglemezt a portól.
        Csak éppen megváltoztatja a hangképet.
        Az audiofilek régóta vitatkoznak rajta, hogy a plexitetőt vajon le
    kell-e hajtani, vagy fel kell-e hajtani, netalán le is kell  szedni  a
    futóműről? Ha megszavaztatnánk mindazokat, akik  már  kísérleteztek  a
    plexitetővel,  valószínűleg  az  jönne   ki,   kisebb   vagy   nagyobb
    szótöbbséggel, hogy a tetőt bizony jobb leszedni.  Ha  a  tetőt  játék
    közben lehajtjuk,  a  hangkép  (megpróbálom  megfogalmazni)  általában
    mélyebb tónusú, dübörgőbb, kevésbé élénk, kevésbé csengő.
        Hátha ez a  nyomottabb  hangkép  az  igazi?!  Hátha  a  plextitető
    redukálja az akusztikai visszahatást, és ezért lesz mélyebb  tónusú  a
    hangkép?!
        Dehát a diagramokon a  visszahatás  hatalmas  "tüskék"  formájában
    jelentkezik, 30-50Hz körül éppen ezektől  várnánk,  hogy  mélyítik  és
    dübörgővé teszik a zenét. És ugyan  miért  éppen  ezek  hoznák  meg  a
    magashangokat?!
        Mások  szerint  szó  sincs  akusztikai  visszahatásról.  A   tetőt
    természetesen el kell távolítani, mert a lehajtott plexitető alatt egy
    rezonáns  üreg  képződik,  s   rezonanciafrekvenciája   interferál   a
    hangképpel. Ez a magyarázat csak úgy csöpög a tudományosságtól. Pedig,
    ha kiszámítanánk  a  szóbanforgó  rezonáns  üreg  frekvenciáját  és  a
    rezonancia energiáját (hangsúlyozom: ezt nem nekem, hanem  annak  kell
    megtennie,  aki  az  üregrezonancia  hatására  hivatkozik!),   nyomban
    kiderülne, hogy ezt a hatást egyáltalán nem lehet összefüggésbe  hozni
    a hangkép elszíneződésével.
        Úgyhogy még az is kiderülhet: a plexitető  nem  akusztikai,  hanem
    elektromos  tekintetben  változtatja  meg  a  teret,  s   ezért   kell
    felhajtani,  sőt  leszedni,  pontosabban:  minél  távolabb   vinni   a
    hangszedőtől.

        6. Hasonlóképpen, sem az akusztikai visszahatás,  sem  a  rezonáns
    légtömegek nem magyarázzák annak a módosításnak az eredményét, amelyet
    a  Hifi  Magazin  22.  lapszámában   javasoltam,   nevezetesen,   hogy
    távolítsuk el a NAD 5120 lemezjátszónak ne csak a plexitetejét, de még
    a  műanyagdobozát  is.  (Olyasfajta  hatást  érünk  el  vele,  mint  a
    plexitető eltávolításakor: mindenekelőtt megjönnek és feltisztulnak  a
    magashangok, a mélyek pedig talán fogynak, de lejjebb mennek.) Jómagam
    akkoriban a tömegek mechanikai kölcsönhatásával spekuláltam - csak hát
    nem  világos,  hogy  miért  zavar  bennünket  ennek  a   szerencsétlen
    műanyagdoboznak  a  tömege,  amely  az  alsó   műanyagtepsi   peremére
    támaszkodik, tehát nemigen áll a rezgések terjedésének útjába.
        De  ha  a  műanyagoknak  káros  elektromos  teret   vagy   töltést
    tulajdonítunk, akkor a műanyagdoboz is zavarhatja a hangszedőt annyira
    (alulról), amennyire a plexidoboz zavarta (felülről).

    

        7. A nívósabb lemezjátszók lemezpárnája többnyire nem  gumi  hanem
    egy szimpla filclap. Ennek a filclapnak mindkét  felülete  tökéletesen
    egyforma. Ennek ellenére, az  audiofil  cégek  (elsőnek  megintcsak  a
    Linn, aztán mások is) azt javasolják, hogy játsszunk el egy  kicsit  a
    lemezpárnával: próbáljuk ki mind a két  oldalát,  mert  nem  egyformán
    szólnak. Előttem ezt egy Linn Sondeken  demonstrálták.  A  hatás  igen
    enyhe, de észlelhető, és aki  egyszer  már  felismerte,  ettől  kezdve
    biztosan ügyelni fog rá, melyik felére fordítja a filclemezt.
        A filc két oldalát szabad szemmel nem  lehet  megkülönböztetni.  Á
    filc göröngyössége teljesen véletlenszerűen oszlik el.  S  még  ha  az
    egyik  oldal  göröngyei  egy  hajszállal   ritkábban   vagy   sűrűbben
    helyezkednének is el: ugyan miért tenné  ez  egy  kicsit  szellősebbé,
    illetve nyomottabbá a hangképet?!
        De  hátha  a  filc  gyártásakor  az  anyag  valamiféle  elektromos
    tulajdonságra  tett  szert?  Megfordítjuk  -  s   ekkor   180   fokkal
    elfordítottuk a körülötte kiépülő elektromos teret. Hátha ezt érzi meg
    a hangszedőnk...?
        8. És akkor ugyanez tökben. A szíjhatású futóművek gumiszalagjával
    is érdemes kísérletezni: kifordítom, befordítom - és nem biztos,  hogy
    egyformán szól! Pedig a gumiszíjnak mindkét oldala egyformán sima.  És
    még ha volnának is rajtuk  mikroszkopikus  különbségek:  ugyan  mi  is
    következne ebből?!
        Érveimet lásd az előző pontban.

        9. A különféle kábelel - a készülékeket összekötő "interconnect"ek
    éppúgy, mint a hangszóróvezetékek  és  a  hálózati  kábelek  mind-mind
    nagyon  különösen  viselkednek,  s  úgyszólván  fittyet   hánynak   az
    elektroakusztika   klasszikus   paramétereinek.   Két   alaptípusukkal
    mindenképpen érdemes  próbát  tenni:  a  hagyományos  sodrott  vezeték
    másképpen szól, mint az egyeres. (Lásd-A  kábelhüllő,  Mozaik  1.)  Az
    auditív  különbség  mindig  észlelhetően  nagy,  gyakran   drasztikus:
    megváltozik  a  sávszélesség,  a  frekvenciabalansz,  a  térhatás,   a
    dinamika. Erre a jelenségre van ugyan magyarázat; éppen az a baj, hogy
    túl   sok   magyarázat   van   rá,    és    egyik    sem    kielégítő.
    (Hatásmechanizmusról ezek alapján még csak nem is álmodhatunk.)
        Nem állítom, de nem is tartom kizártnak,  hogy  az  igazi  okot  a
    PWB-effektusban fogják  megtalálni,  vagyis  abban,  hogy  a  sodrott,
    illetve az egyeres kábel körül képződő elektromos tér (vagy  "töltés")
    eltérő mértékben zavarja a környezetet: a készülékeket és mi magunkat.
    Ha ez tényleg így van,  akkor  a  Peter  Belt  módszerei  és  eszközei
    segítségével  a  kábeleket  is  "kezelni"  lehet,  megszüntetve,  vagy
    legalábbis redukálva a  különbséget  a  sodrott,  illetve  az  egyeres
    vezeték között...

        10.     ...és     talán     a     szigetelt/szigeteletlen,      az
    árnyékolt/árnyékolatlan vezetékek között is.

        11.  Sőt,  akkor  a  kábeleknek  talán  még  az  irányhatását   is
    közömbösíteni lehetne.
        Ismeretes,  hogy  a  kábelek  nem  úgy   szólnak   odafelé,   mint
    visszafelé:  ha  megfordítjuk  őket,  a  hangkép   megváltozik   (lásd
    legutóbbi kötetünk Forró drót című cikkét). Ezt a jelenséget általában
    a kábelgyártás technológiájával  magyarázzák:  a  drótot  "húzzák",  a
    húzásnak iránya van, ennek folytán az anyag  kristályszerkezetének  is
    lesz  egy  kitüntetett  iránya.  A  "kristályszerkezet"  szó   annyira
    szakszerűen hangzik, hogy mindenki megijed tőle,  és  komolyan  veszi.
    Pedig abból a tényből, hogy a drót kristályszerkezetének  is  van  egy
    kitüntetett  iránya,  önmagában  még   az   égegyvilágon   semmi   sem
    következik!
        Fantáziáljunk. Amikor a drótot keresztülhúzzák azon a szűk lyukon,
    hatalmas energiák hatásának teszik ki.  Ha  ezek  az  energiák  valami
    módon rögzülnek az anyagban, akkor a drót talán szert tehet valamiféle
    elektromos tulajdonságra, s annak már lehet egy kitüntetett iránya.  S
    ha ez az elektromos tér  vagy  töltés  valóban  képes  befolyásolni  a
    hifi-készülékek működését, akkor talán nem mindegy,  hogy  (elektromos
    értelemben) elfordítjuk-e 180 fokkal eredeti állapotához képest.

    

        12. És hát akkor a "dugóhúzóeffektus": a villásdugó megfordítása a
    konnektorban, ez vajon miért változtatja  meg  a  hangképet?  Ismét  a
    tetszetős műszaki locsogás: hát azért, mert az erősítőnek nem mindegy,
    hogy a két vezetékszál közül melyik a fázis és melyik a nulla.
        Könyörgöm: miért nem mindegy?
        S pláne a lemezjátszónak miért nem mindegy? Mit érdekli a  NAD5120
    motorját (amely így is, úgy is ugyanazt a tányért forgatja,  ugyanazon
    a gumiszíjon át, hajszálra ugyanazzal a nyávogással),  hogy  melyik  a
    fázis és melyik a nullpont?
        Ha viszont  a  fázis  és  a  nullpont  felcserélésével  valamiféle
    elektromos  teret  vagy  töltést  forditunk  el  180  fokkal,   s   ha
    készülékeink érzékenyek ennek a térnek a polaritására - akkor  tényleg
    nem mindegy, milyen helyzetben dugjuk a villásdugót a konnektorba.

        13. A fentiek után a PWB-jelenségkörbe eshet akár  az  úgynevezett
    kettős  kábelezés  is,  vagyis  hogy  ugyanannak   az   erősítőnek   a
    teljesítménykimenetéről külön kábelpárral  hajtjuk  meg  a  magas-  és
    külön a mélyhangszórót.  Ezt  az  eljárást  a  szakírók  egyre  inkább
    ajánlatosnak  tartják.  A  klasszikus  (de  teljesen   megalapozatlan)
    magyarázat szerint  ilyenkor  a  két  hangszóró  kevésbé  intermodulál
    egymással. A PWB-elv alapján viszont (mely szintén megalapozatlan) azt
    állíthatnánk, hogy a két hangszóró tere így kevésbé interferál.
        Méginkább így állhat a dolog, ha a két  hangszórót  nemcsak  külön
    vezetéken, de külön-külön végerősítőkről hajtjuk (multiamplifikálás).
        Ebbe a mesébe (de talán inkább egy másik fejezetébe) tartozhat még
    az a technika is, amely szerint a keresztváltót el kell  távolítani  a
    hangdobozból, s attól minél messzebb kell elhelyezni.

        14.   Némely   audiofilek   már   régóta   rebesgetik,   hogy    a
    hifi-készülékeket      nem      volna      szabad       összekapcsolni
    csatlakozódugók-csatlakozóhüvelyek révén. Úgy vélik, minden kontaktust
    forrasztani  kell.  Mert  akkor  jobban  szól  a  zene.  A  magyarázat
    megintcsak kézenfekvő: minéljobb a kontaktus,  annál  szabadabban  tud
    keresztülfolyni rajta az áram... ugye, ezt  mindenki  belátja  a  maga
    Józan Paraszti Eszével? Valóban mindenki belátja - és  nincs  kizárva,
    hogy a Józan Paraszti Ész már megint téved.
        A PWB-teória kulcsszava: a polarizálás. Peter Belt nem jelöli meg,
    milyen fajta polarizációra  gondol,  pedig  sokféle  van:  elektromos,
    mágneses, optikai, dielektromos. A  polarizálás  általában  valamiféle
    orientáltságot jelent valamely közegben.
        Namármost, a kábelben folyó áram  másodpercenként  ötvenszer  vált
    polaritást, körülötte  ezért  nem  alakulhat  ki  konstans  töltés.  A
    kontaktusoknál azonban  bizonytalanságok  lépnek  fel  az  áramlásban;
    például az oxidáció folytán egyenirányító  hatás  lép  fel  stb.  Belt
    szerint   tehát   a   kontaktusoknál   (például   a    konnektoroknál)
    "polarizációs fészkek" képződnek. Ezek volnának  a  fő  zavarforrások,
    ezek  interferálnának  a   hifi-készülékeinkkel   -   és   az   emberi
    szervezettel is.
        Megszámolta már valaki, hány kontaktus képződik a lakásban  csupán
    a hálózati feszültség ide-odavezetgetésekor?

        15. És a készülékek összekapcsolásakor? Olvasóink tudják, hogy  mi
    (akik  nyilván  objektivitásra  törekszünk,  mi  több:  akik  folyvást
    védekezni   kényszerülünk   a   szubjektivitás   vádja   ellen),    fő
    munkamódszerünknek a klasszikus  AB-vaktesztet  választottuk.  Ez  azt
    jelenti,  hogy  kiépítünk  egy  (etalon)  hifi-berendezést,  és   ebbe
    iktatjuk   be   felváltva   hol   a   tesztkészüléket,   hol   a    mi
    referencia-készülékünket, úgy, hogy magunk sem tudjuk, mikor  melyiket
    halljuk.    Ehhez    szükségünk    van    egy    kapcsolóberendezésre,
    távkapcsolóval-jelzőlámpákkal,     azonkívül     sok-sok      kábelre,
    következésképpen, sok-sok kontaktusra...
        És ezeken a vakteszteken a zene lényegesen rosszabbul  szól,  mint
    egyébkor.

   

        16.  Ha  pedig  tényleg  nagyon  rossz  hangot  akarunk   hallani:
    látogassunk el valamelyik nagy hifi-kiállításra. Az Ár/Minőség  mutató
    ott minden elképzelésünket alulmúlja.
        Furcsa  dolog,  de  ahol  csak  úgy  hemzsegnek  az  extraklasszis
    készülékek, zenét hallgatni teljesen  reménytelen  vállalkozás.  Ebben
    minden józan  szakíró  egyetért.  Véleményem  és  szerény  tapasztalom
    szerint a kiállításokon még olyan bemutatót  is  alig  lehet  találni,
    amelyen a zene legalább "jól szól". (Ami pedig önmagában még -  sajnos
    - semmit sem garantálna.) A kiállításokon én eddig  sehol  sem  tudtam
    elmerülni a zenében, és soha nem éreztem, mekkora veszteség, hogy  nem
    vihetem  haza   a   közszemlére   kitett   szuperlemezjátszókat   vagy
    elektrosztatikus hangsugárzókat.
        Éspedig nem a kiállítótermek-csarnokok gyatra  akusztikája  miatt.
    Őszintén bevallom, hogy én nemcsak a kiállításokon,  hanem  a  zártabb
    körű bemutatókon, még a Linn-típusú auditóriumokban is csak fanyalogni
    tudok. Bennem volna a hiba?
        Ha már megemlítettem  a  Linn  céget,  a  modern  audio-kultúrának
    kétségtelenül az  egyik  úttörőjét,  szóba  hozom  azt  az  elvét  is,
    miszerint a lehallgatóteremben csupán egyetlen pár hangsugárzó  kaphat
    helyet ("single speaker demonstration"). A Linn szerint a hangsugárzók
    akusztikusan zavarják egymást.
        Peter Belt szerint viszont nem akusztikailag,  hanem  elektromosan
    érzik meg egymás (valamint az összes többi készülék!) zavaró hatását.
        És ha PWB-nek van igaza,  akkor  egyből  megvilágosodik  előttünk,
    miért  szól  a  zene  rosszul  ott,  ahol  csak  úgy   hemzsegnek   az
    elektroakusztikai átalakítók, a  transzformátorok  és  a  motorok.  És
    miért  szól  a  zene  idegenül  még  akár  egy  kellemes   akusztikájú
    bemutatóteremben is, ha annak közvetlen szomszédságában több  tucatnyi
    hifi-készüléket tárolnak.

        17. Pedig ezek hatását semlegesíteni lehet. Noha ebben  a  cikkben
    csak ismert tapasztalatokról szerettem volna írni, nem tudom megállni,
    hogy meg ne előlegezzek valamit, amit csak néhány oldallal  később,  a
    lapszemle-rovatban tárunk az Olvasó elé. Összekombinálom, amit újabban
    a Hi-Fi Answersben és régebben a Hi-Fi Newsban olvastam.
        A PWB-teória értelmében (lásd a HFA szemléjét) rövidre kell  zárni
    a   lakásban   található   összes,   használaton    kívüli    készülék
    villásdugóját, a hangsugárzóknak pedig a plusz és mínusz  terminál  át
    kell rövidre zárni (egy speciális módon hurkolt drótdarabkával!), hogy
    blokkoljuk  (megszüntesssük?  megváltoztassuk?)   a   készülék   káros
    elektromos terét. A másik lap munkatársai pedig (ezek nem  PWB-hívők!)
    arról számolnak be, hogy szebben szól a CD-játszó, ha rövidre zárják a
    digitális kimenetét, amelyet amúgy sem használunk.
        A két eljárás kombinációja: rövidre kell zárni,  mégpedig  a  Belt
    által ismertetett hurokformátummal a készülékeink  használaton  kívüli
    ki- és bemeneteit is! Egyet egészen biztosan: LP-játszáskor az erősítő
    egyik nagyszintű bemenetét, - CD-játszáskor  pedig  a  fono-bemenetet.
    Tapasztalatom szerint a két műsorforrás közül a CD profitál  többet  a
    dologból.
        Feltehetőleg azért,  mert  egy  csupasz  bemenetnek  nincs  akkora
    zavaró tere, mint egy komplett RIAA-áramkörnek.

        18. Hogy a telefonkészülék szintén elrontja a hangminőséget  (lásd
    Mozaik 4.), az szintén régi tapasztalata  az  audiofileknek.  Ezt  itt
    most  azzal  egészítem  ki,  hogy  a   Peter   Belt   által   ajánlott
    rövidrezárási módszer (a speciális hurokkal)  a  telefonkészüléken  is
    jól   működik.   Azon   a   bizonyos,   a   szomszéd   szobában   lévő
    telefonkészüléken is!

        19. Ugyancsak a 4. kötetben írtam  róla,  hogy  az  én  lakásomban
    jótékonyan hat a  hangminőségre,  ha  (a  konyhában!)  összekötöm  egy
    drótdarabbal a cirkogejzirt és a hidegvízcsapot.
        Ezt a jelenséget mindenekelőtt annak tulajdonítottuk, hogy a fűtés
    valószínűleg rosszul van földelve, és  valamiféle  "kóboráram"  kering
    benne. Nem mintha ez megmagyarázta volna  a  Jelenséget,  de  legalább
    spekulálni lehetett volna  (mondjuk)  rádiófrekvenciás  zavarhatásról,
    egyebekről.
        Kollégáim  utólag  műszereket  hoztak,  és  bekötötték  ama   drót
    helyére. Semmiféle feszültséget  vagy  áramot  nem  tudtak  kimutatni.
    Ezért úgy érzem, hogy ezzel a kísérlettel, ha  valakinek,  hát  megint
    Peter Beltnek mondtam "szóra szót".

        20.  Bevezetőben  leszögeztem,  hogy  ebben  a  cikkben  még   nem
    foglalkozunk a PWB gyártmányokkal. Nem is  foglalkozunk  velük,  éppen
    csak  hivatkozni  szeretnék  az  egyikre:  a  Töltéscsapdára  ("Charge
    Trap"). Mint a 4. kötet lapszemléjében elmondtuk, ez egy műanyagdarab,
    amelyet a  lakás  "stratégiai  pontjain"  kell  elhelyezni,  és  akkor
    elnyeli  a  káros  tereket  (miáltal  szebben  fog  szólni  a   zene).
    Misztikus, nemde?
        Amikor első ízben olvastam a PWB jelenségről, és sikerült  meg  is
    idéznem a gonosz szellemeket,  magyarázatot  keresvén  körbejártam  az
    elektroakusztikusokat,  a  fizikusokat.  Professzortól   professzorig,
    szakembertől szakemberig szaladgáltam, abban a reményben, hogy  valaki
    majdcsak hitelt ad a történeteimnek, és - mindnyájunk hasznára - segít
    megfejteni a Rejtélyt. Mi tagadás, nem jártam eredménnyel:  senki  nem
    akart tudni ezekről a  misztikus  dolgokról.  (Nem  dobtak  ugyan  ki,
    inkább az elmebetegnek kijáró  tisztelettel  bántak  velem).  Kivételt
    képezett a Szakma Nagy Öregje, ő azt mondta, hogy amit mesélek,  abban
    nincs  semmi  misztikus,  ő  a  maga  részéről  ennél  sokkal  cifrább
    jelenségeket  is  tapasztalt  már.  Ennek  ellenére,   ha   valamelyik
    kollégája  foglalkozni  szeretne  ezzel  a   jelenséggel,   okvetlenül
    lebeszélné, azt ajánlaná, foglalkozzék hasznosabb dolgokkal.
        Aztán a ki tudja hányadik szakember, akihez voltaképpen egy  egész
    más ügyben mentem el, és csak úgy mellékesen  említettem  neki  a  PWB
    találmányait, köztük a Töltéscsapdát, csak rábólintott: igen, ezt ő is
    ismeri.
        Meglepetten kérdeztem: hol lehet szerezni ilyet.
        "Itt" - mondta, és a kezembe nyomott  egy  műanyaglapot.  Valamint
    egy cikkmásolatot a "Műanyag és Gumi" 1987 júliusi számából,  amelyből
    alább idézek:
        "Manapság  gyakran   hallunk   a   környezetszennyezés   különböző
    formáiról,  de  viszonylag  ritkán  esik  szó  annak  egy   különleges
    típusáról, az elektromágneses "szennyeződésről". Ez azt jelenti,  hogy
    különböző természetes és mesterséges források  különböző  erősségű  és
    frekvenciájú  elektromágneses  hullámokat  bocsátanak   ki   magukból,
    amelyek károsan befolyásolhatják érzékeny elektronikai  be  rendezések
    működését." A cikk egyébként különféle, elektromosan vezető  műanyagok
    gyártástechnológiáját  írja  le;  ezekkel  a  műanyagokkal  el   lehet
    nyeletni a káros elektromágneses tereket.

    

        Még egy idézet, most a  Tudomány  (a  Scientific  American  magyar
    nyelvű kiadása) 1988 áprilisi számából: "A vezető polimerek el  nyelik
    a kis rezgésszámú elektromágneses sugárzást is, ezért  elektromágneses
    árnyékolásra használhatók; megakadályozzák a sugárzás kiszivárgását  a
    számítógép terminálokból."
        A műanyaglapot  hazavittem  és  kipróbáltam.  Ha  közel  tettem  a
    lemezjátszóhoz  vagy  a  hangsugárzókhoz,   eldurvította   a   hangot.
    Nyilvánvalóan kölcsönhatásba lépett a készülékkel.
        Nem:  a  Csapdát  valóban  a  lakás  "stratégiai  pontjain"   kell
    elhelyezni. Olvasmányaimból már tudtam, hol keressem a  legkritikusabb
    pontot: ott, ahol a legtöbb kontaktus található, tehát az  előszobában
    a biztosítótáblán (a kismegszakítóknál). Ráakasztottam a  műanyaglapot
    a táblára - és odabenn a szobában finomabbá, szebbé vált a zene.
        Ezek  a  varázslatok,  mint  tudjuk,  általában  csak  árnyalatnyi
    változást hoznak, és  ezért  nem  könnyű  demonstrálni  őket;  nos,  a
    Töltéscsapda eddig  a  legeredményesebb  varázslatom.  A  Hifi  Mozaik
    "hivatalos" szeánszán munkatársaim  egyhangúlag  felkiáltottak:  "hová
    lettek  a  magashangok?"  -  amikor  odakinn  levettem  a  Csapdát   a
    kapcsolótábláról.
        Mégis, önmérsékletre kell intenem  magam,  leszögezvén,  hogy  más
    dolog  az  elektromágneses  árnyékolás  (ez,  mint  most  már  tudjuk,
    világszerte ismert témája nemcsak  a  tudománynak,  hanem  az  iparnak
    is!), és megint más dolog, hogy ez az árnyékolás miképpen okoz auditív
    hatást zenehallgatás közben. Ez  az  utóbbi  jelenség  tehát  egyelőre
    változatlanul misztikus, és az is marad mindaddig, amíg fel nem tárják
    a hatásmechanizmusát.
        Nem én fogom feltárni.
        Dehát, mint bevezetőben elmondtam, nem is  az  volt  a  szándékom,
    hogy bármit is feltárjak.
        Csak hogy szót szóra mondjak.

                                                             Darvas László