Orgonapont - 1



        Hangszertárgyú cikkeink e  legfrissebb  darabja  a  zeneszerszámok
    királynőjével,  az   orgonával   foglalkozik:   elmondja   történetét,
    bemutatja   szerkezetét,    ismerteti    működési    elveit,    elemzi
    hangszépségeit. Ezen  túlmenően  pedig  olyan  kísérletekre,  műszeres
    vizsgálatokra is kitér (a cikk  második  részét  ezeknek  szenteljük),
    amelyeket a Soros  Alapítvány  támogatása  tett  lehetővé.  A  kutatók
    egyebek között megvizsgálták a neves magyar orgonaépítő Angster család
    hangszereinek  sajátosságait  is;  ezt  az   eseményt   mi   különösen
    érdekesnek, sőt, megindítónak érezzük, hiszen egyik szerzőnk  maga  is
    ennek a családnak a sarja.


    
    

    A Bazilika átalakított Angster orgonája


                                      *

    AZ ORGONA TÖRTÉNETE

        A víz, a gőz vagy a levegő nyomását már  az  ókorban  is  szívesen
    alkalmazták különféle elmés szerkezetek meghajtására.  A  görög  HÉRON
    (i. e. 2.  sz.)  fennmaradt  műveiben  számos  ilyen  eszköz  leírását
    megtaláljuk, köztük az  orgonáét  is.  A  hangszereredetét  ugyan  nem
    ismerjük teljes bizonyossággal, de valószínűnek látszik, hogy  hangolt
    sípsorát a pánsíptól, légtartályát a dudától örökölte. Ehhez már  csak
    egy olyan működtető  mechanizmus  kellett,  amely  a  tartályban  lévő
    levegőt mindig a megfelelő síphoz irányítja. Ezt a  három  alkotórészt
    elsőnek feltehetőleg egy KTESZIBIOSZ  nevű  alexandriai  mester  (i.e.
    3-2. sz.) kapcsolta össze egyetlen hangszerré, így őt tekinthetjük  az
    orgona feltalálójának.
        Az ókor hangszereihez képest az orgona viszonylag  nagy  hangerejű
    és széles hangterjedelmű. Sokszínű, többszólamú játékot tesz lehetővé,
    ezért elsősorban  az  ünnepek,  közösségi  események  hangszere  lett.
    Gyorsan elterjedt a római birodalomban, majd Európa többi  országaiban
    is. Megbecsültségét mutatja,  hogy  jeles  uralkodók  egyebeken  kívül
    orgonát is küldtek ajándékba egymásnak.
        Az egyház sokáig idegenkedett a  véres  cirkuszi  játékok,  világi
    mulatságok  hangszerétől.  A  9.  századtól  azonban   az   orgona   a
    templomokban is megjelent, és  egy-két  évszázad  leforgása  alatt  az
    egyházi zene egyeduralkodó hangszerévé vált. (Nagy orgonákat építtetni
    persze a középkorban is igen költséges volt,  ezt  az  egyházon  kívül
    csak a leggazdagabbak engedhették  meg  maguknak.  A  házi  muzsikálás
    hangszere ezért inkább a szekrény méretű, egyszerűbb  felépítésű,  egy
    billentyűsoros POZITÍV volt, ez többnyire ajaksípokat tartalmazott.  A
    kisebb,  asztalra  helyezhető  REGÁL  némileg  tolakodóbb,  zörejesebb
    hangját  nyelvsípok  adták.  Az  orgona  legkisebb  leszármazottja  az
    egy-két tucat fuvolás hangszínű ajaksíppal felszerelt  PORTATÍV  volt,
    melyet nyakba akasztva akár utcai zenélésre is lehetett  használni.  E
    kis  orgonák  késői  utódainak  tekinthetjük  a  mai  HARMÓNIUMot   és
    HARMONIKÁt.)
        A szerkezetében és zenei  lehetőségeiben  egyre  fejlődő  hangszer
    gyártásához  mind  specializáltabb  szaktudásra   volt   szükség.   Az
    orgonaépít és korán kinőtte a kézműves kereteket, és a híres  mesterek
    körül kialakultak a manufaktúrák.
        Mind az orgonaépítés, mind az orgonamuzsika a  barokkban  érte  el
    fénykorát. Ekkor  vált  az  orgona  -  nem  kis  részben  J.  S.  Bach
    zeneszerzői   és   előadói   munkássága   nyomán   -   a   "hangszerek
    királynőjévé", s csaknem minden zenemű nélkülözhetetlen  szereplőjévé.
    A klasszikus  korban  az  elsősorban  templomi  hangszernek  tekintett
    orgona  némileg   kegyvesztett   lett.   A   zeneszerzők,   muzsikusok
    érdeklődése inkább a hangversenytermek, a világi műfajok, ezzel együtt
    a zenekar felé fordult.
        A zenei romantika, majd a modern technika az orgona  szerkezetében
    is  számos  újítást  hozott  (pneumatikus   vezérlés,   villanymotoros
    légfúvók stb.). Mindez azonban nem hozta meg a hangszer  reneszánszát,
    inkább  csak  szélsőségeket  szült:  néha  már  csaknem  kezelhetetlen
    orgonaóriásokat. A hangzásban pedig  a  zenekart  próbálták  utánozni,
    vagy különleges hatásokra törekedtek. A 20. század orgonazenei  ízlése
    ismét visszatért a barokk  mértéktartó  hangzásához  és  orgonaépítési
    elveihez,  s  újra  felfedezte  az  elmúlt  fél   évezred   örökértékű
    orgonaműveit.

                                      *

    ORGONAÉPÍTÉS MAGYARORSZÁGON

        A világhírű lelet, az aquincumi víziorgona (lásd Mozaik 2.) persze
    még nem Pannóniában készült: a római légiósok hozták magukkal. De  már
    a 14-15. századtól  kezdve  számos  kisebb  orgona  került  ki  magyar
    hangszerépítők műhelyeiböl. Rendszeres  orgonagyártás,  mindazonáltal,
    csak a múlt század második fele óta folyik Magyarországon.
        Az első hazai orgonagyárat id. Angster József alapította  Pécsett,
    1867-ben.  A  világot  járt  asztalosmester  az  orgonagyártás  akkori
    "fejedelménél", a párizsi CavailléCollnál tanulta ki  az  orgonaépítés
    fortélyait. A gyárat fia, majd unokái vezették tovább,  s  az  Angster
    család három generációja összesen mintegy  1300  hangszert  készített.
    Munkáik közé tartozik a szegedi dóm orgonája is, mely méretét tekintve
    a második Európában. A gyár végül is  az  ötvenes  évek  túlkapásainak
    esett áldozatul. Az államosítás után koporsókészítésre állították  át,
    vezetőit koholt vádak alapján meghurcolták. Speciális gépei  nagyrészt
    tönkrementek, tapasztalt szakemberei szétszéledtek.
        Némileg  szerencsésebben  vészelte  át  a  történelem  viharait  a
    budapesti, mai nevén Aquincum Orgonaüzem. Elődjét,  az  északsziléziai
    Rieger Orgonagyár fióküzemét 1894-ben alapították Budapesten, a század
    elejétől  már  itt  is  önállóan   készítették   a   hangszereket.   A
    felszabadulás után államosították, összevonták más  hangszerüzemekkel,
    de orgonajavítással továbbra is foglalkozhatott.  1962  óta  jelenlegi
    helyén, a Hungária körúton működik. Az utóbbi két évtizedben az  egyéb
    hangszerek gyártásával fokozatosan felhagyott, és  ma  már  újra  csak
    orgonaépitéssel foglalkozik.

                                      *

        Az  orgona  a  zene  birodalmának  legnagyobb  és  legösszetettebb
    hangszere. Hangja ünnepélyességet, monumentalitást hirdetve betölti  a
    hatalmas  templomcsarnokokat  és  hangversenytermeket.  Elsodró  erejű
    fortisszimóinak, éteri lebegésú pianóinak érzelmi hatása még a zenében
    képzetleneket is magával ragadja. Lenyűgözve  figyeljük  a  hangszínek
    gazdag, mégis egységbe olvadó változatosságát, azt, ahogyan a  hangzás
    a terem akusztikájához illeszkedik. Elgyönyörködünk az orgonahomlokzat
    művészi kidolgozásában; hitetlenkedve méregetjük az előadóművész előtt
    tornyosuló  billentyűk,  pedálok,  kapcsolók  kiismerhetetlennek  tűnő
    sorait, s (ha olyan szerencsések  vagyunk,  hogy  egyszer  a  hangszer
    belsejébe is bepillanthatunk), lélegzetünket visszafojtva  bámuljuk  a
    vezetékek, csövek, rudak, huzalok, kapcsolók; emeltyűk  összehangoltan
    működő  sokaságát.   Varázslók,   sámánok   lehettek,   akik   mindezt
    megtervezték és létrehozták... Ez a csodálat nem  teljesen  alaptalan.
    Az orgonaépítés két évezred tapasztalatait egyesítő művészete  valóban
    sok olyan szabályt állított fel, amelyet a  hangtan  a  maga  szigorú,
    tudományos módszereivel és műszereivel  eddig  még  nem  tudott  kellő
    mélységben megvizsgálni, hát még igazolni.  Azonkívül  az  orgonaépítő
    iskolák és  irányzatok  között  is  előfordulnak  véleménykülönbségek;
    igazságot tenni köztük (ha ez egyáltalán  szükséges)  szintén  csak  a
    tudomány elfogulatlan eszközeivel  lehetne.  Ezek  a  megmagyarázatlan
    vagy vitatott szabályszerűségek izgatták a mi képzeletünket is,  mikor
    a múlt év folyamán - a Soros Alapítvány  támogatásával  -  az  orgonák
    működésének vizsgálatába kezdtünk. A  tudományos  pontosságot  az  MTA
    Akusztikai Kutatólaboratóriumának legmodernebb műszereitől reméljük, a
    kérdések helyes megfogalmazásában pedig egykori  és  mai  orgonaépítők
    vannak segítségünkre: Angster József, a néhai pécsi orgonagyár  utolsó
    vezetője, és a budapesti Aquincum Orgonaüzem szakembergárdája.
        Mielőtt sorra vennénk, miben igazolják és miben kérdőjelezik meg a
    műszerek az orgonaépítő hagyományt, tekintsük át vázlatosan, miről  is
    van szó, miből áll és hogyan működik ez az érdekes hangszer.
        Még a leghatalmasabb és legbonyolultabb orgonát is  tulajdonképpen
    három fő egység alkotja:  a  levegőt  szolgáltató  fúvómű;  a  sípokat
    tartalmazó hangzószerv;  és  a  kettőt  összekapcsoló,  a  muzsikólást
    lehetővé tevő játszóberendezés.


    Az orgona tüdeje

        Az orgona hangját sípok adják, a sípok  megszólaltatásához  levegő
    kell - s ezt a levegőt a fúvómű szolgáltatja.  A  fúvómű  a  legrégibb
    orgonákban  egyszerűen   csak   valamiféle   fújtató   volt.   Hasonló
    szerszámokat manapság is gyakran használunk, hiszen a  kerékpár-  vagy
    gépkocsipumpa, a kézi hajlakkszóró vagy  a  gumimatracok  feltöltésére
    szolgáló eszköz mind hasonló elven működik. Az ilyen  szerkezetbe  egy
    befelé nyíló szelepen keresztül "szívjuk be" a levegőt. Az összenyomás
    kezdetén ez a szelep bezárul, a benn lévő nyomás  kissé  megnövekszik,
    és a levegő a felhasználás helyére - az orgona esetében a  sípok  felé
    áramlik.
        Az ilyen egyszerű fújtatónak azonban komoly hibái vannak. Az  első
    rögtön az, hogy időnként "lélegzetet kell vennie". Az  énekesek  és  a
    fúvós hangszeren játszó művészek hosszú tanulás során  sajátítják  el,
    hogyan lehet a dallam tagolódásának megfelelő helyeken  vagy  az  apró
    szünetekben -  olykor  a  másodperc  tört  része  alatt  -  teleszívni
    tüdejüket.  Ugyanezt  a  nehézkesen  működő  fújtatóval  aligha  lehet
    megcsinálni. De  mint  már  a  legrégebbi  orgonaépítők  is  rájöttek:
    használhatnak egyszerre két fújtatót is, melyek felváltva  szívnak  és
    fújnak.
        Az orgonák  fúvóműve  egészen  a  századfordulóig,  az  elektromos
    fúvómotorok elterjedéséig emberi erővel működött; a korábbi gépesítési
    kísérletek kevés sikerrel jartak. (A múlt század második  felében,  az
    Egyesült Államokban gőzzel működő  orgonákat  is  gyártottak,  hő-  és
    nyomásálló  anyagokból.  Ezeket  a  gőzorgonákat  azonban   agresszív,
    kilométerekre  elhallatszó  hangjuk   alapján   inkább   a   technikai
    különlegességek, semmint a hangszerek birodalmába kell sorolnunk.)  Az
    egyszerű fújtatóból kilépő levegő nyomása, áramlásának  egyenletessége
    nagymértékben függött annak a személynek az ügyességétől,  aki  ezt  a
    megtisztelő, ámde igen fáradságos  zenei  segédmunkát  végezte.  Egyes
    nagyobb orgonák megszólaltatásához olykor akár ötven ember is kellett;
    ekkora csapat verejtékes erőlködését zenei igényességgel összehangolni
    igencsak reménytelen feladat. Túl kis nyomásra a hang esetleg meg  sem
    szólal,  a  kelleténél  nagyobb  levegőmennyiség  pedig  az  egyébként
    csodálatosan daloló orgonasípból is csak torz kukorékolást présel  ki.
    Az orgonaépítőket tehát erősen  foglalkoztatta  az  a  kérdés,  hogyan
    lehetne a  fúvómű  légnyomását  folyamatosan  a  legkedvezőbb  értéken
    tartani.
        Az ókori víziorgonák onnan kapták nevüket, hogy a befúvott  levegő
    egy víztartályban megemelte a víz szintjét,  és  ez  a  szintkülönbség
    biztosította a közel állandó légnyomást - így működhetett az  Aquincum
    romjai között talált hangszer is.  Később,  a  történelem  folyamán  a
    sokféle megoldás közül a tartályfúvó terjedt  el,  és  ez  használatos
    napjaink hangszereinél is. A  lelke  voltaképpen  egy  fából  készült,
    légmentesen záródó láda, melynek fedele egy bőrharmonika  segítségével
    fel-le tud mozogni. A ládába fújtatott levegő megemeli a láda tetejét.
    A fedélre  nehezéket,  többnyire  köveket,  téglákat  raknak,  ezekkel
    állítják be a légnyomást a kívánt értékre. A jól  tervezett  orgonával
    nem fordulhat elő, hogy "kifogy belőle a szusz"; a tartályfúvót  töltő
    fújtatóknak minden körülmények között több levegőt kell biztosítaniuk,
    mint amennyit  a  sípok  elfogyasztanak.  Az  állandó  (szükBégszerű!)
    levegő-túltermelés azonban a felső  holtpontig  emelné  a  tartályfúvó
    fedelét,  és  előbbutóbb  túllépnénk  az  optimális  légnyomást.   Ezt
    akadályozza meg egy biztonsági  szelep,  amelyet  a  fedél  emelkedése
    lezár, visszasülylyedése pedig ismét kinyit.
        A tartályfúvó töltésére már tetszőleges eszközöket  használhatunk:
    kézi  vagy  lábbal   működtetett   fújtatókat,   vagy   villanymotoros
    ventillátort.

    

    1. ábra


    A mennyei pánsíp

        A  fúvómű  által  előállított  sűrített  levegő  a  tartályfúvóból
    (csővezetékeken  vagy   légcsatornákon)   felhasználási   helyére:   a
    hangzószervbe áramlik. Ott legelőször is a  szélládába  jut,  amelynek
    belsejében rekeszek, furatok, szelepek egész  labirintusa  gondoskodik
    arról, hogy az orgonának, ennek a "mennyei pánsípnak" mindig  a  kellő
    sípjai szólaljanak meg. A  szélláda  tetején  lévő  lyukakra  állítva,
    hangmagasság és hangszín szerinti szigorú rendben sorakoznak a  sípok:
    ajaksípok és nyelvsípok. (Ezek működési  elvéről  lásd.  Fábólfaragott
    fúvóshangszerek, HFM 19. A szerk.)
        A hangurasságot (az alaphangot) elsősorban a síp hossza  határozza
    meg, de kisebb mértékben az átmérője, sőt, az alakja is  befolyásolja.
    A felső végén nyitott síp hossza az alaphang hullámhosszának nagyjából
    a fele, a  felül  zárt  sípé  a  negyede.  Mivel  a  normál  "a"  hang
    hullámhossza levegőben mintegy  78cm,  az  ezen  a  hangon  megszólaló
    nyitott orgonasíp hossza kb. 39cm, a zárt sípé pedig kb. 19,5cm.  (Nem
    számítva persze  a  levegő  bevezetésére  szolgáló  síplábat.)  Európa
    legnagyobb orgonája a Passaui dómban található. Ebben a leghatalmasabb
    síp hossza 11,3 méter, átmérője 0,5 méter, hangja  pedig  olyan  mély,
    hogy szinte csak dübörgésnek halljuk.
        A sípokban  -  mint  ismeretes  -  az  alaphangon  kívül  további,
    rövidebb hullámhosszúságú állóhullámok is  létrejönnek:  a  felhangok.
    Rezgésszámuk  az  alaphangénak  egész  számú  többszöröse.   A   rezgő
    légoszlop és a gerjesztés  bonyolult  kölcsönhatása,  valamint  a  síp
    egyes részeinek mérete, alakja  határozza  meg,  hogy  melyik  felhang
    milyen erősséggel jelenik meg  az  eredő  rezgésben.  Márpedig  a  síp
    hangszíne elsősorban az egyes felhangoknak az alaphanghoz és egymáshoz
    viszonyított  erősségétől  függ.  A  hangszín  tudatos  befolyásolása,
    tervezése  és  alakítása:   az   orgonaépítő   mesterek   tudományának
    legfontosabb  titka.  A  sípok   méretezését   segítő   táblázatokban,
    számításokban és a végső  beszabályozásukra,  intonálásukra  vonatkozó
    módszerekben számos generáció tapasztalatai összegződnek.
        A méretezés és az intonálás azonban a sípnak nemcsak a hangszínét,
    hanem bizonyos mértékig a hangerejét és megszólalási sajátosságait  is
    befolyásolja. Egy síp ugyanis  nem  "azonnal"  szólal  meg,  hangja  a
    levegőáramlás megindulása után  fokozatosan  alakul  ki;  akár  néhány
    tizedmásodpercbe is  beletelik,  amíg  az  összetett,  csatolt  rezgés
    állandósul. Vagyis a  hang  felépülését  valamennyire  még  füllel  is
    nyomon követhetjük. A megszólalás, a hangszín és a hangerő együtt adja
    a síp  hangkarakterét.  Egy-egy  azonos  hangkarakterű  sípokból  álló
    sípsor alkot egy regisztert. Az  orgona  méretét  éppen  sípjainak  és
    regisztereinek számával szokták jellemezni.


    Az orgonista munkahelye

    

        A  játszóasztal  az  orgona  vezérlőpultja.  Az   orgonistának   a
    muzsikáláshoz általában 2-3 (de lehet akár 6  is)  kézi  billentyűsor:
    manuál  és  egy  pedálsor   áll   rendelkezésére.   Körülötte   számos
    regiszterkapcsoló helyezkedik  el,  amelyeken  kiválaszthatja,  melyik
    billentyűzet milyen regisztert vagy regiszterkombinációt  szólaltasson
    meg. A nagyobb orgonákon általában arra is  van  lehetőség,  hogy  egy
    vagy több regiszteregyüttest előre "beprogramozzon", és  azokat  játék
    közben egyetlen kapcsolóval működésbe helyezze.
        Az orgona  regisztereit  az  érthetőség  kedvéért  magyar  nevükön
    említjük. A hangszerépítők és zenészek azonban többnyire a hagyományos
    német, olasz, francia eredetű kifejezéseket használják, hiszen ezek  a
    szavak  a  nagy  orgonaépítő  nemzetektől  a  világ   minden   részébe
    eljutottak.  Az  olykor   kifejezetten   költői   nevek   jelenthetnek
    hangmagasság-tartományt (oktáv, quint,szubbasszus), utalhatnak a sípok
    formájára,    felépítésére,    anyagára    (orsósíp,     csövesfuvola,
    ónprincipál), de akár a regiszter hangzását is  idézhetik  (angolkürt,
    brácsa, zúgósíp, "tenger hulláma", "mennyei hang").
        Egy regiszter hangerejét és hangszínét úgy is lehet  befolyásolni,
    hogy  sípsorait  megtöbbszörözik:   egy   billentyű   lenyomásakor   a
    regiszterben több síp szólal meg.
        Ezek a mixtúrák, amelyeket  különősen  a  középkorban  alkalmaztak
    előszeretettel. Az egyszerre felhangzó sípok közül a legmélyebb adja a
    hangmagasságot,  a  további  sípokat  pedig   az   alaphang   bizonyos
    felhangjaira hangolják, s azt íly  módon  kiemelve  módosítják  a  síp
    hangszínét. A már említett passuai orgona legkisebb  sípja  éppen  egy
    mixtúra legmagasabb felhang-sípja, mindössze 6mm hosszúságú.
        Az orgonákban a levegő nyomása mindig  egyforma,  emiatt  a  sípok
    hangereje is állandóan az intonáláskor  beállított  értéken  marad.  A
    hangerőt csak egyre  újabb  regiszterek  be-  illetve  kikapcsolásával
    lehetne fokozatosan növelni vagy csökkenteni,  márpedig  ez  az  egész
    hangzást is megváltoztatná. A dinamikai árnyalások céljából egy elülső
    oldalán redőnyzettel ellátott  szekrénybe  zárják  a  hangzószerv  egy
    részét. Az orgonista egy pedál segítségével  fokozatosan  nyitni  vagy
    zárni tudja  a  redőnyt,  s  ezáltal  valódi  erősödést-halkulást  tud
    elérni.
        Az orgonaépítők szívesen  építettek  be  hangszereikbe  különleges
    hanghatásokat  is.  Ha  két  csaknem  egyforma,  de  egymástól   kissé
    elhangolt sípot szólaltatunk meg egyidejűleg, a hangtanban jól  ismert
    lebegés jelensége lép  fel:  a  hangmagasság  periódikusan  ingadozik.
    Ezzel a módszerrel utánozni tudják az  énekes  és  hangszeres  zenében
    általánosan  használt  vibrátót.  Némileg  hasonló  a  hatás,  ha  egy
    speciális szelep segítségével  a  sípokhoz  vezetett  levegő  nyomását
    "lebegtetjük". Ezzel a fogással a  sípoknak  elsősorban  a  hangerejét
    lehet "vibráltatni"; a zenében ezt tremolónak nevezik. Számos orgonába
    építettek be a billentyűzetről működtethető harangjátékot, cselesztát,
    csengettyűket.
        A   regiszterfeliratok   között   pedig   találkozhatunk    "dob",
    "mennydörgés", "madárdal" vagy "kakukk" megjelöléssel is...
        A szélláda szelepeit, alkatrészeit, melyek a regiszterek és  sípok
    működtetését  végzik,  valahogy  össze  kell  kötni   a   több   méter
    távolságban elhelyezkedő játszóasztal billentyűivel  és  kapcsolóival.
    Ezt  a  feladatot  látja  el  a  traktúra.  Az  ókor  óta  alkalmazott
    meckanikus traktúrában rudak, huzalok, emelők  finoman  beszabályozott
    rendszere továbbítja a művész  mozdulatait,  közvetlenül  a  megfelelő
    szelepekhez. Minél több sípot kell egyetlen  billentyűvel  működtetvi,
    annál nagyobb erő kell  a  billentyő  lenyomásához.  A  terjedelmesebb
    mixtúrák, népes  regiszterkombinációk  megszólaltatása  bizony  akkora
    fizikai erőkifejtést igényelhet az előadótól, hogy, ez már feltétlenül
    a művészet  rovására  megy.  A  középkor  legnagyobb  orgonáit  olykor
    tenyérnyi  széles  billentyűkkel  kellett  ellátni,  a  játékos  pedig
    kénytelen volt öklét, könyökét használni a fárasztó muzsikáláshoz.
        Hogy megkönnyítsék  az  előadóművész  "munkáját",  a  múlt  század
    közepe óta igénybe veszik az orgonában egyébként is jelenlévő sűrített
    levegőt. Az első megoldósoknál még csak a  "billentésben"  segített  a
    légnyomással működő emeltyű. Hamarosan elterjedt azonban a pneumatikus
    traktúra is, amelyben a billentyűtől a  sípot  megszólaltató  szelepig
    vékony  csövekben  áramló  sűrített  levegő  viszi  az  "üzenetet".  A
    legfiatalabb az elektromos traktúra, amelyben a billentyűk kapcsolókat
    zárnak-nyitnak,  a  sípokat   és   regisztereket   pedig   mágnesekkel
    működtetik. A játszóasztalt és a szélládát tehát mindössze egy  vékony
    vezetékekből álló, hajlékony  kábelkötegnek  kell  összekapcsolnia.  A
    játszóasztal így már tetszőleges távolságra kerülhet az  orgona  többi
    részétől, sőt, akár változtatni is lehet a helyét  -  mint  például  a
    Zeneakadémián.
        Egy orgona  persze  nem  csupán  a  fúvómű,  a  hangzószerv  és  a
    játszóberendezés együttese,  hanem  egyedi  műalkotás  is.  Homlokzata
    úgyszólván uralja azt a  teret,  amelyben  az  orgonát  felállították.
    Hangzásának pedig igazodnia kell a terem akusztikai sajátosságaihoz, a
    zenei célokhoz. Az orgonatervezőnek  tehát  az  orgona  működésén  túl
    értenie kell a zenéhez, az akusztikához és  az  építészethez  is.  Még
    szerencsésebb a  helyzet,  ha  a  hangszert  e  területek  szakavatott
    képviselőinek együttműködésével építik meg.
        Az orgonaépítés első, de igen  fontos  fázisa  a  diszpozíció,  az
    orgonát    alkotó    regiszterek     és     a     hozzájuk     tartozó
    hangmagasságtartományok kijelölése  (voltaképpen  az  orgona  hangzási
    lehetőségeinek megtervezése). Ennek alapján kezdődhet meg a műszaki és
    építészed tervezés. Az orgonát általában még az üzemben összeszerelik,
    működését ellenőrzik, majd ismét alkalmas  méretű  darabokra  bontják,
    hogy  szállítani  lehessen.  Amint  a  hangszer  a   helyére   került,
    beszabályozzák, sípjait véglegesen intonálják. Ezzel  az  orgonaépítés
    végetér:  a  hangszerek  királynője  megkezdheti  uralkodását  a  zene
    birodalmában.

    

    2. ábra


    Nyitott kérdések

        Már utaltunk  rá,  hogy  az  orgonaépítői  tapasztalat  sok  olyan
    "szabályt" regisztrál, amelynek a  tudományos  bizonyítása  még  hátra
    van, vagy amely esetleg nem is felel meg teljesen a hangtan  jelenlegi
    ismeretinek. Az orgona szerkezetének  áttekintésekor  azt  is  láttuk,
    hogy az alkotóelemek jelentős részénél  a  történelem  során  többféle
    elv, műszaki megoldás terjedt el.  Ezek  közül  általában  nem  könnyű
    kiválasztani a legjobbat,  s  a  vita  gyakorta  megosztja  az  orgona
    szakértőinek táborát. Ki az egyik, ki a másik megoldást ítéli  egyedül
    üdvözítőnek, és az ördögűzők türelmetlenségével bírálja  az  ellenpárt
    véleményét. Úgy véljük, az érvek és ellenérvek egy részét  ellenőrizni
    lehet a tudomány pártatlan  módszereivel,  miáltal  választani  tudunk
    majd a lehetőségek  között  -  vagy  éppen  bebizonyíthatjuk,  hogy  a
    mesterségesen szembeállított változatok valójában egyenértékűek.
        Alább röviden  áttekintjük  a  legvitatottabb  kérdéseket,  köztük
    olyanokat is, melyek kísérleti és  elméleti  vizsgálatával  magunk  is
    megpróbálkoztunk.
        A legsűrűbb homály talán akörül terjeng: hogyan működnek valójában
    a sípok, s hogyan kell készíteni őket. E tekintetben  az  orgonaépítők
    némileg a csontkovács módjára dolgoznak: tapasztalatból tudják, hogyan
    kell jó sípot készíteni,  s  milyen  módon  lehet  befolyásolni  annak
    hangzását - de a szabályokra nem  tudnak  mélyebb  magyarázatot  adni.
    Természetesen  ez  nem  is  az  ő  feladatuk,  hanem   az   illete"kes
    szaktudományé, a hangtané - lenne...
        Csakhogy  a  klasszikus  akusztika  a  mérések  nehézségei  és   a
    számítások bonyolultsága miatt nem  mélyedhetett  el  igazán  a  sípok
    tárgyalásának finomságaiban. A sípok hagyományos elmélete például  nem
    képes leírni a rezgő nyelv vagy az ajaknál leváló  légörvények  okozta
    gerjesztés  és  a  sípban   rezgő   levegőoszlop   közötti   bonyolult
    kölcsönhatást.  A  számítások  az   alaphang   megadásakor   a   belső
    légoszlopnak csak a hosszát  veszik  figyelembe,  a  síp  átmérőjének,
    szerkezetének  befolyására  legfeljebb  tapasztalati   értékek   adnak
    útbaigazítást. A síp alakjának, méretezésének a  hangszínre  gyakorolt
    hatását pedig végképp lehetetlen követni a hagyományos elmélet keretei
    között.  Márpedig  a  hangszín  az   orgonaépítő   számára   talán   a
    legfontosabb jellemzője a sípnak.
        A pszichoakusztika egészen a legutóbbi időkig úgy tekintette, hogy
    valamely hang érzékelt hangszíne csupán  a  hang  spektrurnától  függ,
    vagyis attól,  hogy  mely  felhangok  milyen  viszonylagos  erősséggel
    szerepelnek benne. Az újabb kísérletek viszont azt bizonyítják, hogy a
    hangszínérzet  kialakításában  a  hang   időbeli   lefolyásának,   sőt
    valamennyire még az erősségének is szerepe  van.  Éppen  ezért  tudjuk
    megkülönböztetni például az átlagos szintetizátorok által  létrehozott
    utánzatokat az élő, eredeti hangszerhangoktól. A hang megszólalásának,
    felépülésének  finom  részleteit,   az   egyes   felhangok   fokozatos
    belépésének folyamatát a hagyományos akusztikai méréstechnika képtelen
    volt felderíteni. Ugyancsak csődöt mondtak  volná a számítások is,  ha
    valaki a folyamat elméleti modellezésére tett volna kísérletet.
        A hangtan sem tagadja, hogy a síp fala is rezgést végez, de ezt  a
    számításoknál nem veszi figyelembe:  azt  mondja,  hogy  ez  a  rezgés
    elhanyagolható mértékű. Következésképpen lényegtelen,  hogy  a  sípfal
    milyen anyagból készül, mekkora a vastagsága - mindez nem befolyásolja
    a síp  hallható  hangját.  Márpedig  az  orgonaépítők  ennek  pont  az
    ellenkezőjét   állítják...   Az   orgonaépítés   szabályai    pontosan
    rendelkeznek  arról,   mely   regisztereket   kell   fából,   melyeket
    orgonafémből (ón-ólom ötvözetből) készíteni, utalnak a  fa  fajtájára,
    az orgonafém összetételére,  sőt  arra  is,  milyen  vastag  legyen  a
    felhasznált deszka vagy  fémlemez.  A  ritkábban  előforduló  horgany,
    vörösréz, sárgaréz, ezüst vagy elefántcsont sípoknak  mindmind  egyéni
    hangkaraktert tulajdonítanak.
        Bizonyos részletekben persze egyetért  a  tudomány  és  a  szakmai
    hagyomány. Elfogadják például, hogy a  hangenergia  túlnyomó  része  a
    nyitott sípok végénél, illetve az ajaknál jut ki a környező  levegőbe,
    és a sípfal a hangkisugárzásban voltaképpen nem vesz  részt.  Márpedig
    lehetséges, hogy ebben a kérdésben mindkét fél egybehangzóan - téved.
        A szélládáknak két fő típusa terjedt el. Az egyiknek olyan a belső
    felosztása, hogy az egy regiszterhez tartozó sípsorok alatt egy  közös
    légtér, rekesz helyezkedik el, melybe a megfelelő regiszterkapcsolóval
    engedhetjük be a sűrített levegőt. Ezek a regiszterrekeszes szélládák.
    A regiszterrekeszt a fölötte álló  sípoktól  szelepek  választják  el,
    amelyeket a klaviatúra megfelelő  billentyűjének  lenyomásával  tudunk
    kinyitni. A  sípokat  működtető  szelepeket  gyakran  készítették  kúp
    alakúra innen kapták a kúpláda nevet a regiszterrekeszes szélládatípus
    legjellegzetesebb képviselői.

    

    3-4. ábra


        A másik lehetőség a billentyűrekeszes szélláda.  Ebben  az  azonos
    billentyűhöz tartozó sípokat kötjük össze egy közös rekesszel, amelybe
    a megfelelő billentyű lenyomásakor jut be a  sűrített  levegő.  Persze
    valahogy gondoskodni kell róla, hogy ekkor ne szólaljon meg  a  rekesz
    fölött  álló  összes  síp,  hanem  csak  a  kiválasztott  regiszternek
    megfelelő.   A   legelterjedtebb   megoldás   az    igen    kifinomult
    asztalosmunkát igénylő csúszkaláda.  A  csúszka  a  szélláda  fedelébe
    pontosan  illeszkedő   vékony   léc,   amely   a   billentyűrekeszekre
    merőlegesen, az azonos regiszterhez tartozó  sípok  alatt  fut  végig.
    Mindegyik  síp  lábánál  egy  furat  található  rajta.  Egy  regiszter
    csúszkáját betolva a furatok pontosan a sípok alá kerülnek,  vagyis  e
    regiszter   bármelyik   sípja   megszólal,   ha   az    alatta    lévő
    billentyűrekeszbe levegő áramlik. A csúszkát kihúzva pedig a regiszter
    összes sípja felé elzárjuk a levegő útját.
        A két szélládatípus közül történetét tekintve a csúszkaláda  jóval
    idősebb.  Elvét  voltaképpen  már  az   aquincumi   víziorgonánál   is
    megtalálhatjuk. Ennek  csúszkáit  ugyan  bronzból  alakították  ki;  a
    középkor és újkor orgonáiba szinte kizárólag fából készült  csúszkákat
    építettek be. A finoman megmunkált, légzáróan illeszkedő lécek azonban
    párás, nedves környezetben  megduzzadtak,  megváltoztatták  alakjukat.
    Járásuk nehézkéssé vált, sőt olykor teljesen megszorultak. Sokféle más
    szélládatípust is  használtak  és  használnak  az  orgonaépítők  -  az
    orgonák többsége azonban e két fő változat valamelyikével készült.
        A billentyűzetet a szélládával összekapcsoló traktúrának három  fő
    változatát   már   bemutattuk.   A   pneumatikus    traktúra    számos
    hibalehetősége, hátránya miatt már szinte teljesen kiment a  divatból.
    A mechanikus  és  elektromos  megoldás  azonban  változatlanul  tartja
    magát.
        Talán nem is kell mondanunk, hogy  a  csúszkaláda  és  a  kúpláda,
    illetve a mechanikus és az elektromos traktúra  hívei  között  egészen
    napjainkig heves  vita  zajlik  arról,  melyik  az  egyedül  üdvözítő,
    tökéletes  megoldás.  A   néha   kissé   szubjektív   és   szélsőséges
    állásfoglalásokon kívül mindkét oldalról elhangzanak olyan  érvek  is,
    amelyek  voltaképpen  tudományos  műszerekkel  vagy  számításokkal  is
    ellenőrizhetők  volnának.  Természetesen  nem  vállalhatjuk,  hogy  az
    orgonaszakértők,  orgonaművészek   közötti   vitákat   eldöntsük,   de
    vizsgálataink talán  hozzájárulnak  néhány  részlet  tisztázásához,  a
    nézetek újrafogalmazásához.


    


    Mit lehet mérni?

        A mikroprocesszorok használatával a  mérőműszerek  egyre  kisebbé,
    gyorsabbá  és  sokoldalúbbá  válnak.  Az  egyes   folyamatokat   előre
    programozhatjuk, az eredményeket képernyőn megjeleníthetjük, különféle
    szempontok   szerint    összesíthetjük.    A    megőrzésre,    későbbi
    felhasználásra szánt értékeket pedig mágnesszalagon vagy mágneslemezen
    tárolhatjuk.  A  személyi  számítógépek  -  melyeknek  ma  már  minden
    tudományos kutató asztalán ott kellene állniuk - a  mérési  eredmények
    végleges feldolgozásában,  időtrabló  számítások  gyors  elvégzésében,
    elméleti modellek kidolgozásában nyújtanak hatékony  segítséget.  Azok
    az akusztikai mérések, amelyek egy-két évtizeddel ezelőtt még  órákat,
    sőt napokat  vettek  igénybe,  a  legújabb  digitális  mérőműszerekkel
    másodpercek alatt elvégezhetők - s lényegesen nagyobb pontossággal!
        Az orgonával kapcsolatos kutatásainkat mi a dán Brüel & Kjaer  cég
    azonosidejű  analizátorára  és  az  IBM  XT   személyi   számítógépére
    alapoztuk. Az analizátor számos szolgáltatása közül számunkra talán az
    a legfontosabb, hogy mintegy "hangmikroszkópként" vizsgálhatjuk vele a
    hangrezgések időbeli lefolyásának finom részleteit, vagy  megkaphatjuk
    a  hang  egy  tetszőlegesen  kiválasztott  (akár  csak  néhány  század
    másodperces) szakaszának rezgésösszetevőit. Az  ügyes  műszerbe  egész
    mérési sorozatok elvégzését beprogramozhatjuk, s az eredményül  kapott
    görbéket képernyőre vihetjük, vagy akár ki is nyomtathatjuk.
        Az orgonaépítés tudományának  minden  nyitott  kérdését,  vitatott
    állítását nyilván lehetetlen volna egyszerre vizsgálni. Az idő és pénz
    szűkössége  mértéktartásra  intett   bennünket.   Egyelőre   csak   az
    orgonasípok, ezen  belül  is  az  ajaksípok  működését  tanulmányozzuk
    részletesebben, s a mérési eredmények alapján megpróbálunk felállítani
    egy új, több részletre kiterjedő sípelméletet. A méréseket nem  valódi
    orgonán,  hanem  egyszerűsített  orgonamodellen  végezzük,  amely  egy
    egyszerű tartályfúvóból  és  két  kicsiny,  néhány  síp  elhelyezésére
    alkalmas szélládából áll. (A két kis szélláda egyike csúszkás,  másika
    kúpszelepes rendszerű. Ebből nem nehéz kitalálni, hogy a  két  rivális
    szélládatípus     bizonyos     sajátosságait      is      megpróbáljuk
    összehasonlítani.) A billentyűzetet néhány  kapcsoló  helyettesíti.  A
    környezet zavaró hatásait, a hangvisszaverődéseket  és  külső  zajokat
    hivatott kiküszöbölni a  hangelnyelő  burkolattal  ellátott  mérőszoba
    (süketszoba), ahol a berendezést elhelyeztük.
        A  sípokat  régi,  illetve  most  készülő,  új  orgonákból  kaptuk
    kölcsön. Vizsgáljuk rajtuk a hang megszólalásának, állandósulásának és
    megszűnésének  folyamatát,  a  hangspektrumnak   eközben   bekövetkező
    változásait. A síp testét vattával kitöltve, azaz  a  benne  kialakuló
    állóhullámokat elfojtva, külön tanulmányozhatjuk az ajaknál  kialakuló
    gerjesztő  örvények  hangját.  A  mikrofont  a  síp   körül   forgatva
    felvehetjük  az  irányjelleggörbét,  azaz   meghatározhatjuk,   milyen
    irányban milyen teljesítménnyel sugározza ki a hangot a  síp.  Parányi
    rezgésérzékelők és különleges  optikai  módszerek  arról  adnak  hírt,
    milyen mértékű a sípfal rezgése, és milyen rezgésformák  alakulnak  ki
    rajta. A sípban és az ajak környékén áramló levegő  sebességeloszlását
    pedig áramlásmérő szondákkal lehet feltérképezni.
        A mérések  e  sorok  nyomdába  adásakor  még  folynak,  az  adatok
    értékelését  épphogy  csak  elkezdtük.  A  nyomozás   azonban   számos
    kérdésben máris  érdekes,  sőt,  néha  kimondottan  meglepő  eredményt
    sejtet, melyekről - reméljük -  e  cikk  folytatásában  hírt  adhatunk
    majd. Addig is, ha az Olvasó orgonamuzsikát hall, ne csak a zeneszerző
    alkotói  zsenialitására,   az   előadóművész   tehetségére   gondoljon
    tisztelettel,  hanem  azokra  a  többnyire  elfeledett   hangszerépítő
    mesterekre is, akik tudásukkal és  ügyességükkel  segítettek  trónjára
    ültetni a hangszerek királynőjét.