Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal - mint bárki másé - a szubjektivitás  jegyeit  is  magán
    viseli.



        Ha nem csurran, cseppen - de tényleg éppen csak cseppen. Üresek  a
    kirakatok, s nem hisszük, hogy nekünk kéne mentegetődznünk miatta.  Az
    Olvasó (aki egyben Vásárló is) nagyon jól tudja, hogy amit  nem  talál
    meg a RAVILL, a KERAVILL és a többi kereskedelmi vállalat  boltjaiban,
    azt a HFM hasábjain is hiába keresi. Beköszöntött a Hét Szűk Esztendő,
    s vele együtt a Szűk Választék és a Szűk Tesztrovat. De azért  így  is
    összeügyeskedtünk némi Bemutatni valót: két magnót, három hangsugárzót
    és egy fejhallgatót (és még télire is sikerült  félretennünk  egyet  s
    mást).


    Aiwa AD-R460V kazettás magnó

    

        Mint minden olyan trükk, amely  nem  közvetlenül  a  hangminőséget
    szolgálja, az oda-visszajátszás funkciója is kihívja a hithű  hifisták
    kételkedését:  vajon  nem  a   hangminőséggel   fizetünk-e   azért   a
    kényelemért, hogy szalagvégen nem kell megfordítanunk a  kazettát?  Az
    Aiwa régebbi, AD-R450 típusjelű magnója  (HFM  19)  eloszlatta  ezt  a
    gyanúnkat, 1985 végéig (s talán máig is) ez volt a legjobb Aiwa,  sőt,
    a legjobb kazettás "deck", amely Magyarországon valaha  is  forgalomba
    került.  Az  üzembiztonságára  sem  volt  különösebb  panasz,   holott
    irányváltáskor  a  teljes  fejszerelvénye  megpördül,   s   mi   attól
    tartottunk, hogy  e  "salto  mortale"  miatt  a  fejszerelvény  idővel
    kikopik, elállítódik. (Gyanúnk alaptalannak bizonyult.)  Más  oldalról
    nézve a dolgot, az Aiwák közül ennek a magnónak volt a  legmagasabb  a
    típusszáma, valamint az ára, tehát joggal várhattuk el tőle a magasabb
    Fidelityt is.
        Azóta viszont nincs szerencsénk az Aiwa típusszámaival.  A  200-as
    sorozat minősége fokról fokra romlott, a 220-asnál gyöngébbre sikerült
    a 250-es, és még gyöngébbre a 260-as. Úgyhogy az "R" ("Reverse",  azaz
    oda-visszajátszó) széria legújabb darabját látván, önkéntelenül is azt
    találgatjuk: vajon mi mindent kellett  kispórolni  a  450-esből,  hogy
    460-as legyen  belőle?  Lehet,  hogy  jelen  tesztünknek  éppen  ez  a
    tárgya?!
        (A záróbetűnek, amely  "Z"  helyett  most  "V",  nincs  különösebb
    jelentősége. Ez csupán egy belső, gyári kódjel, és  nemigen  jelenthet
    mást, mint hogy: gépünk egy 220 voltos hálózati feszültséggel  működő,
    Magyarországra szánt készülék, magyar nyelvű figyelmeztető  felirattal
    és szabványos felvétel/lejátszás csatlakozóval.)


    Kezelése, szolgáltatásai

        Nagyon  szép  kivitelű,  de   természetesen   egymotoros-kétfejes,
    hagyományos   felépítésű   magnó.   Automatikusan   vált   át    egyik
    szalagfajtáról a másikra, és van benne Dolby zajcsökkentő elektronika,
    kétféle  is:  B  és  C.  Hogy  oda-visszajátszó  rendszerű,  azt   már
    említettük,  viszont  még  nem  mondtuk  el,  hogy  az  irányváltáshoz
    mindössze 0,3 másodpercre  van  szüksége,  tehát  ilyenkor  is  csupán
    egyetlen hangjegyet veszít el a zenéből. Természetesen az  a  legjobb,
    ha felvétel közben résen vagyunk, és a szalag végéhez  közeledve,  egy
    alkalmas  időpontban,  tehát  a  zene  egy  kisebb  szünetében  magunk
    utasítjuk a magnót, hogy váltson irányt.
        Külsejét tekintve, az AD-R460V nagyon hasonlít elődjére  (valamint
    az egyszer már  sztárfotónkon  is  szerepelt  AD-F990-re),  amennyiben
    ennek is van egy pultszerű, előrenyúló része, s kezelőszerveinek  fele
    azon  helyezkedik  el.  Nekünk  tetszik  ez  az   elrendezés,   nagyon
    praktikusnak tartjuk.
        Az  előlapon  baloldalt  a  ki-bekapcsolót  találjuk,   alatta   a
    kazettatartó rekesz nyitógombját,  még  lejjebb  pedig  a  fejhallgató
    csatlakozóhüvelyét.  A   kazettatartó   jobb   oldalán   3   számjegyű
    számlálószerkezet.  Alatta  két,  ellenkező  irányú  nyíl   a   szalag
    játékirányát  jelzi,  vagyis  hol  az  egyik,  hol  a  másik  világít.
    Mellettük a három jól ismert szimbólum az odavisszajátszó magnók három
    lehetséges üzemmódját szemlélteti: a folyamatos  üzemet,  az  egyszeri
    oda-visszajátszást, pedig a normál játékmódot  indikálja.  (Folyamatos
    üzemben a gép addig játszik ide-oda, amíg  meg  nem  állítjuk  a  Stop
    gombbal. Felvételt természetesen csak egyszer készít mindkét irányban,
    s azután leáll.)
        A kivezérlésjelző két vízszintes LED-sor, bontása  -oo,  -20,  -7,
    -3, 0, +3, +6, +10dB.
        Még  mindig  az  előlapon  maradva,  a  kijelzők   alatt   további
    kezelőszerveket találunk. A  zajcsökkentő  háromállású  (Off,  B-Type,
    C-Type)  kapcsológombját  egy  piciny  potméter  követi,  ezzel  lehet
    finomszabályozni felvételkor az előmágnesezési áramot (afféle védjegye
    ez  az  Aiwa  magnóknak!),   majd   a   felvételi   balansz-szabályozó
    forgatógombja és a felvételi szintszabályozó síkpályás  potenciométere
    zárja a sort.
        A "pulton" az üzemmódkapcsolók  sorakoznak:  Gyors  Vissza,  aztán
    Lejátszás (ezen a magnón két gomb: Vissza és Előre), majd Gyors Előre,
    Felvétel, Pillanat-Állj és  legvégül  a  Mute  (felvételi  némító).  A
    némítógombot amíg nyomva tartjuk, a magnó "csendet vesz fel"; ha  csak
    röviden  nyomjuk  meg,  4  másodperces  szünetet  iktat   a   műsorba.
    Rendelkezésünkre áll a "gyorskereső szolgálat" is,  (CUE/REVIEW),  ami
    azt jelenti, hogy  ha  gyorspergetés  közben  a  Lejátszás  gombot  is
    megnyomjuk, akkor a legközelebbi műsorszám végén a magnó automatikusan
    lejátszásra kapcsol.
        Még két 3 állású kapcsoló van  hátra.  Az  egyik  a  Timer  (ez  a
    funkció azt jelenti, hogy távollétünkben, kapcsolóórával indíthatjuk a
    felvételt,  vagy   lejátszást),   a   másik   pedig   a   Reverse,   a
    játékirány-kapcsoló,  amelynek  (lóversenypályával  és  a  másik   két
    szimbólummal jelölt) funkcióit már ismerjük.
        A készüléken 2  pár  RCA  hüvely  szolgál  vonal  ki-  és  bemenet
    gyanánt, s ezek  természetesen  a  hátoldalon  helyezkednek  el.  Mint
    említettük, van a gépen felvétel/lejátszás csatlakozó is.  A  bemeneti
    választókapcsoló is a csatlakozóhüvelyek mellett található.


    Felépítése

        Felvételkor a vonalbemenet jele közvetlenül, a  felvétel/lejátszás
    csatlakozóé pedig egy kéttranzisztoros fokozaton keresztül  jut  el  a
    bemeneti  választókapcsolóra,  majd  a   felvételi   balansz-   és   a
    szintszabályozóra.  A  kikapcsolható  pilotszűrőt  egy   emitterkövető
    táplálja (a pilotszűrőt egy külön tranzisztor iktatja be, valahányszor
    bekapcsoljuk a zajcsökkentőt), majd a Dolby IC következik. Ez  egy  HA
    12058J) típusú integrált  áramkörre  épül.  Ennek  kimenete  két  IC-t
    táplál: egy IR2E19 a kivezérlésjelző LED-eket hajtja, egy M5218L pedig
    a fejhallgató kimenetet. A  Dolby  IC  másik  kimenete  a  fejmeghajtó
    áramkört vezérli.
        Ez egy M5218L típusú IC, melynek negatív visszacsatoló ágában  két
    tranzisztor  kapcsolja  a   szalagfajták   szerinti   korrekciót.   Az
    előmágnesező és törlő oszcillátor tulajdonképpen egyetlen tranzisztor,
    de tápfeszültségét egy öttranzisztoros áramkör állítja  be.  Ebben  az
    áramkörben  helyezkednek  el  a  szalagfajta-érzékelők,  valamint   az
    előlapra kivezetett,  az  előmágnesezést  szabályzó  potméter  is.  Az
    előmágnesezési jel frekvenciája 85kHz.
        Lejátszáskor  a  kombináltfej  egy  4  tranzisztorból  felépített,
    egyenáramúlag   csatolt   erősítőre   kapcsolódik.    Ennek    negatív
    visszacsatolásával állítják be a lejátszási  korrekciót  (70,  illetve
    120µs), kimeneténél pedig  a  gyorskereséshez  (Cue/Review)  szükséges
    csendesítést. Megint a Dolby áramkör következik, s  ennek  kimenete  a
    kivezérlésjelző áramkört, a  fejhallgató  erősítőt  és  közvetlenül  a
    vonal kimenetet is táplálja.
        A magnóban többhelyütt is találunk  némító  áramköröket.  A  vonal
    kimeneten, valamint felvételkor közvetlenül a kombinált fejnél egy-egy
    tranzisztor  látja  el  ezt  a  feladatot  (vezérlésükre   2   további
    tranzisztor  szolgál).  Ha  pedig   a   felvétel/lejátszás   bemenetet
    használjuk, felvételkor  egy  piciny  relé  leválasztja  e  csatlakozó
    kimenetéről a jelet, s megakadályozza, hogy gerjedés  lépjen  fel.  (A
    vonalkimeneten eközben továbbra is megjelenik a magnón átfutó jel.)
        Érdemes alaposabban megszemlélni a készülék  vezérlőáramkörét.  Az
    összes  funkciót  lényegében  egy  IC   (LM6402G-572)   működteti   és
    ellenőrzi. Ide csatlakozik az irányváltási és a Timer  funkció,  s  az
    összes üzemmódkapcsoló is. Szalagvégen,  az  átlátszó  kifutószalagnál
    egy  fotóérzékelő  lép  működésbe,  jelet  ad  egy  komparátornak   (2
    tranzisztor, 1 IC), s az itt feldolgozott jel jut a vezérlő  IC-re.  A
    csévélőorsó forgását  egy  gyűrű  alakú  mágnes  és  egy  Hallérzékelő
    figyeli, s ennek  kimenete  ismét  a  központi  IC-re  kerül.  Ezt  az
    áramkört  tudósítják  a  különféle  piciny  kapcsolók  is  a   kazetta
    behelyezéséről, a szalag haladási irányáról stb. A vezérlőjelek nyomán
    két elektromágnes működteti a mechanikát, illetve - három  tranzisztor
    közbeiktatásával - a motort. Az üzemmód-kijelző  LED-ek  meghajtásáról
    újabb néhány tranzisztor gondoskodik.
        A tápegység bonyolultabb a  szokásosnál.  A  ki-bekapcsoló  nem  a
    hálózati transzformátor primer körét választja le a hálózatról,  hanem
    két  tranzisztort  kapcsol  ki-be.  Ezek   a   tranzisztorok   a   már
    egyenirányított tápfeszültséget bocsátják rá a stabilizátorokra. Soros
    áteresztő tranzisztorral 11,4 voltot, stabilizátor IC-vel  12  voltot,
    egy újabb tranzisztorral pedig  5  voltot  állítanak  elő  a  készülék
    különféle  áramkörei  számára.  Itt  gondoskodnak   arról   is,   hogy
    bekapcsoláskor a vezérlő IC alapállapotba kerüljön.
        A  mechanikában  egyetlen  egy  motort   találunk,   eltérően   az
    ADR-450-től, amelyben a gyorscsévélést egy második motor végezte. Mint
    gyanítottuk, megint a mechanikán spóroltak. A  kisméretű,  egyenáramú,
    kollektoros motor lapos gumiszíjjal forgat két lendkereket ugyanis két
    menetirány van, két hangtengely  közül  hol  az  egyik,  hol  a  másik
    továbbítja a szalagot.
        A  készülék  áramkörei   több,   kisebb-nagyobb   áramköri   lapon
    helyezkednek  el.  A  magnó  belseje  rendezett,  jó  benyomást  kelt,
    átgondolt konstrukciót sejttet. Az előlap műanyag, a doboz maga fémből
    van.
        Mindent egybevetve, az elektronika nagyjából-egészéből  a  régi  -
    csak a mechanika új.


    Méréseinkhez

        A szalagsebesség eltérése a névlegestől: csekély.  Az  átcsévélési
    idő átlagos.  Az  egyenfutás  becsülettel  teljesíti  a  specifikációt
    (szűrővel ±0,15%) -  csak  hát  a  régebbi  modell  0,1%-ot  tudott...
    (Hiába, fejlődik a technika!)
        A  feszültségek/impedanciák  megfelelőek.  (Itt  ragadjuk  meg  az
    alkalmat, hogy felpanaszoljuk: ezen a magnón nincs mikrofonbemenet!)
        A lejátszási frekvenciajelleggörbék igen szépek,  31,5Hz-en  1-2dB
    és még 18kHz-en is csak 4,5dB hiányzik. A  felvétel/lejátszási  görbék
    is becsületesek. Vasoxidon ugyan már 1kHz fölött kiemelést látunk,  de
    ez nem haladja meg a másfél-két decibelt.  Krómdioxidon  egyenletesebb
    az átvitel, metálon pedig 80Hz és  15kHz  között  teljesen  egyenes  a
    "görbe". (A  jobb  csatornán.  A  bal  csatorna  a  középsávban  2dB-t
    kiemel.) A zajcsökkentők természetesen ezúttal  is  belepiszkítanak  a
    jelleggörbébe,    de    nem    kétségbeejtően.    Az    előmágnesezési
    finomszabályozó hatásosságát egy extra diagramon (13.)  szemléltetjük.
    Látható, hogy a minimum, illetve maximum állás  között  10kHz-en  6dB,
    15kHz-en már 10dB a különbség. A magasabb kivezérlési  szinteken  (-10
    és 0dB) felvett görbék átlagosak.
        A 3. harmonikus torzítás vasoxidon és metálon rendkívül  alacsony,
    krómon átlagos. A 2. harmonikus torzítás végig átlagos.
        Az üzemi zaj 0 decibeles kivezérlésen vasoxiddal átlag alatti  (ez
    a  paraméter  a   kivezérlésjelző   beállításától   is   függ,   tehát
    viszonylagos:  részben  azt  jelenti,  hogy   a   szalag   "alul   van
    vezérelve");   metálon   átlagos,   krómdioxidon   kifejezetten    jó.
    Csúcsszintű kivezérléskor aztán  kitűnő  értékeket  kapunk,  jobbakat,
    mint annakidején az AD-R450-ről. A Dolby  is  megteszi  a  magáét  (de
    persze a zajcsökkentő ennek fejében mindig el is rontja egy  kicsit  a
    hangminőséget).  Az  áthallási   csillapítás   alacsony   és   közepes
    frekvenciákon igen jó, magasban átlag alatti.  A  törlési  csillapítás
    rendben van, a kivezérlésjelző jól van beállítva.
        Összefoglalásul:  átlagos  nyávogás,  ígéretes   frekvenciagörbék,
    csekély zaj.  Az  előmágnesezés  finomszabályozhatósága  igen  hasznos
    szolgáltatás.  A  mikrofonbemenet  hiánya  nem  sorsdöntő,  de   azért
    fájlaljuk.


    Sherwood CD340B kazettás magnó

    


        E romantikusan csengő cégnévről a sherwoodi erdő és Robin Hood jut
    az ember eszébe. A dologban csak az a betyárság, hogy a  Sherwood  nem
    angol, hanem amerikai cég volt, mindaddig, amíg fel nem  vásárolták  a
    japánok (akár a Marantzot, a Fishert meg a többit). A Sherwood  tehát,
    amelytől most első ízben vásároltak  a  hazai  kereskedők,  ugyanolyan
    távol-keleti cég, mint a többi.
        A CD340B kétkazettás masina. Ebben a minőségében viszont  már  nem
    az  első,  hiszen  már  1984-ben  is  volt   szerencsénk   egy   ilyen
    másfélmagnóhoz avagy duplamagnóhoz (Sharp RT-1010H-lásd HFM  16.),  és
    az effajta készülékek az utóbbi időben egyre inkább divatba  jönnek  -
    igaz, inkább a gyerekszobában és a strandon. Ott természetesen nem  is
    vitatjuk a létjogosultságukat, ami azonban a  High  Fidelityt  illeti,
    nos, abba már maga a kazettás magnófelvétel is csak nagyon nehezen,  a
    magnófelvétel másolata pedig egyáltalán nem fér bele. A  duplakazettás
    gépet tehát úgy tekintjük,  mint  közönséges  kazettás  magnót,  amely
    mellesleg módot  ad  rá  a  gazdájának,  hogy  visszakézből  másolatot
    készíthessen, és ne az eredeti hifi(?) kazettát kelljen az autómagnóba
    dugnia. Ez tényleg csak afféle "mellesleg", és a  mi  szemünkben  csak
    akkor van értéke, ha a "főmagnó" önmagában véve kifogástalan. Mert két
    rossz magnó együtt sem  ér  fel  egyetlen  jó  magnóval.  (Főmagnón  a
    készüléknek azt a felét értjük,  amelyik  felvenni  és  lejátszani  is
    képes. A duplamagnók ugyanis takarékoskodnak az erejükkel: egyik felük
    csupán lejátszani tud.)
        A Sherwood  CD340B,  ha  a  mellékmagnójától  eltekintünk,  minden
    szempontból alapgép: egymotoros mechanika,  kombináltfejjel.  Vasoxid,
    krómdioxid és metál szalagot fogad, és van benne Dolby B zajcsökkentő.
    (Egyetlen különlegessége a kétszeres szalagsebességű másolás  -  ez  a
    szörnyű szolgáltatás a duplakazettásokon úgy látszik, kötelező.) Talán
    még a típusjele szúr szemet a Sherwoodnak. CD itt feltehetőleg  annyit
    tesz, mint: Casette Deck - ámde ezt  a  két  betűt  manapság  már  egy
    másfajta műsorforrásnak szokás fenntartani.


    Kezelése, szolgáltatásai

        Bal oldalt ki-bekapcsoló  gomb,  LED-del.  Alattuk  a  fejhallgató
    csatlakozóhüvelye (6,3mm-es Jack).
        Most előbb az "A" jelzésű  magnórész  következik,  a  mellékmagnó,
    amely csak olvasni tud, írni nem. Üzemmódkapcsolói között első a Relay
    PB gomb, amelyet a kezelési útmutató "automatikus  lejátszásfolytatás"
    gombnak nevez. Nevezhetné tandem-gombnak is,  hiszen  arról  van  szó,
    hogy a két magnó játékidejét összekapcsoljuk: amint  az  első  gépezet
    szalagvégre ér, automatikusan  elindítja  a  második  futóművet  (vagy
    fordítva). Ez természetesen  igen  hasznos  szolgáltatás,  hiszen  így
    30-60 perc helyett 60-120 percet játszhatunk egyvégtében.
        Igaz, erre az oda-visszajátszó egykazettás  gépek  is  képesek.  A
    többi  üzemmódkapcsoló  a  szokásos:  Gyors   Vissza,   Gyors   Előre,
    Lejátszás, Stop (egyben Eject, azaz a  kazettarekesz  nyitógombja)  és
    Pillanat-állj.
        A  főmagnó  a  "B"  jelzést  viseli.  Üzemmódkapcsolóinak  sora  a
    másológombbal (Dubbing) kezdődik, ha ezt  megnyomjuk,  az  "A"  futómű
    lejátszásra, a "B" pedig felvételre  kapcsol.  Ez  így  kényelmes,  és
    ezért általában valamennyi kétkazettás magnón így csinálják.  A  többi
    gomb: Felvétel, Gyors  Vissza,  Gyors  Előre,  Lejátszás,  Stop/Eject,
    Pillanat-állj.
        A  készülék  jobboldalán,  kissé  zsúfoltan  helyezkednek   el   a
    szabályozószervek.    Felül    egy    3    jegyű    számlálószerkezet,
    nullázógombbal, alatta a kivezérlésjelző,  egy  csúcsszintmérő,  amely
    csatornánként mindössze 5 LED-et vonultat fel (-13, -8, - 3, 0, +3dB -
    ez tényleg csak arra elegendő, hogy megszaglássza a műsort).  Ráadásul
    a Sherwood konstruktőrök,  úgy  látszik,  színvakok,  vagy  legalábbis
    színtévesztők, mert összetévesztik a zöldet a pirossal. A CD340B-n nem
    a nulla decibel fölötti LED-ek a pirosak és az alsók a  zöldek,  ahogy
    ezt évek óta megszoktuk, hanem pont fordítva.
        A  kivezérlésjelző  alatt  5  nyomógomb  sorakozik.  Az   első   a
    Dolby-kapcsoló (zöld LED-del, de van mellette még egy másik LED is, ez
    felvételre kapcsoláskor világít). A második a másolás szalagsebességét
    határozza meg (normál, avagy kétszeres  sebesség  -  ezt  is  egy  LED
    indikálja).  A  harmadik  a  mellékmagnó  korrekcióját  kapcsolja   át
    (króm/metál, illetve vasoxid). A negyedik és az ötödik nyomógombbal  a
    főmagnó felvételi korrekcióját,  illetve  előmágnesezési  áramát  kell
    beállítani, szalagfajták szerint.
        Legalul a mikrofon  bemenet  6,3mm-es  Jack-csatlakozóhüvelye  egy
    apró szintszabályzóval; csak egyetlen, tehát monó mikrofont fogad, azt
    viszont megtehetjük, hogy  ennek  jelét  rákeverjük  a  vonal  bemenet
    jelére. A szintszabályzó egy nagyméretű, kettős potenciométer.
        A hátoldalon 2 pár RCA-hüvely  a  vonal  be-  és  kimenet.  Van  a
    készüléken 5  pólusú  felvétel/lejátszás  csatlakozó  is,  ezt  utólag
    építették bele.


    Felépítése

        A két futómű mechanikailag azonos, mindkettőben kollektoros  motor
    hajt  meg  egy  piciny  lendkereket.  Szalagvégen  mindkét   mechanika
    automatikusan  Stopra  áll.  A  magnófejekről  nem  sokat  tudunk,   a
    szervizkönyv szerint a fejek kemény permalloyból  vannak,  a  törlőfej
    pedig kétrésű.
        Elektromos  felépítése:  felvételkor  a  (mint  említettük,  monó)
    mikrofonjelet  kéttranzisztoros  fokozat  erősíti,  a  mikrofon-keverő
    szintszabályzóra adja, és arra az egytranzisztoros  illesztő-erősítőre
    juttatja, amely mind a két csatornát kiszolgálja. A vonal bemenet jele
    a felvételi szintszabályzó után kerül ugyanide.  A  Dolby  elektronika
    következik,  egy  NE  657   jelű   IC.   Ebben   az   áramkörben   egy
    kikapcsolhatatlan  pilotszűrő  is  helyet  foglal.  A  Dolby-IC  egyik
    kimenete az egytranzisztoros fejhallgatóerősítőt és a  kivezérlésjelző
    LED-ek IC-jét (BA 6137), másik  kimenete  a  szintén  egytranzisztoros
    fejmeghajtó erősítőt vezérli. (Másoláskor itt egy újabb erősítőfokozat
    iktatódik közbe,  ez  tartja  kézben  a  felvételi  szintet.  Ilyenkor
    ugyanis gyárilag beállított szinten másolnak, nem avatkozhatunk  közbe
    manuálisan.) A felvételi korrekciót a fejmeghajtó tranzisztor  negatív
    visszacsatoló  ágában   állítják   be;   gyorsmásoláskor   egy   újabb
    tranzisztor  módosítja  a  korrekciót.  A   törlő-előmágnesező   jelet
    ellenütemű  oszcillátor   állítja   elő,   frekvenciája   105kHz.   Az
    előmágnesezési áramot az oszcillátor tápfeszültségének változtatásával
    módosítják.
        Lejátszáskor a mellékmagnó  ("A")  fejének  jele  kéttranzisztoros
    erősítő fokozatot vezérel, ennek negatív visszacsatoló ágában állítják
    be a 70µs (krómdioxid és metál), valamint 120µs (vasoxid) időállandót.
    Gyorsmásoláskor  természetesen  itt   is   módosítják   a   lejátszási
    korrekciót. A jel innét a Dolby IC-re  kerül,  ennek  kimenete  a  már
    leírt  módon  vezérli  a  fejhallgató  erősítőt,   a   kivezérlésjelző
    áramkört, és egyben a vonal kimenetet is  táplálja.  A  főmagnó  ("B")
    feje is egy hasonló felépítésű erősítőt hajt meg, és itt is az erősítő
    negatív visszacsatoló ágában állítják be (egyetlen tranzisztorral)  az
    időállandót. A jelet itt is a Dolby IC adja a vonal kimenetre.
        Némítások:   a   vonal   kimeneten,   a   fejhallgató   erősítőnél
    (felvételkor és lejátszáskor, valamint gyorsmásoláskor).
        A  két  meghajtómotor   működését   -   folyamatos   lejátszáskor,
    gyorsmásoláskor stb. - néhány extra tranzisztor hangolja össze.
        A  hálózati  tápegység  viszonylag  egyszerű.  Az  egyenirányított
    feszültség   közvetlenül   jut   a   meghajtómotorokra,   ugyanis    a
    fordulatszámszabályozó elektronika  a  motorok  házában  található.  A
    magnó-elektronikát +18 volttal  táplálja  egy  IC-s  stabilizátor,  és
    ebből a 18 voltból  egy  újabb  stabilizátor  +12  voltot  produkál  a
    kivezérlésjelzők   és   a   motorvezérlő   elektronika   számára.    A
    ki-bekapcsolót   az   egyenirányítók   után   kötötték   be,   így   a
    transzformátor a készülék kikapcsolt állapotában is  feszültség  alatt
    marad   -   ettől   azonban    nem    kell    megijedni,    a    magnó
    teljesítményfelvétele igen alacsony.
        A magnó áramkörei egy nagy- és több kisméretű  lapon  helyezkednek
    el. A készüléket fémdoboz védi.

    


    Méréseinkhez

        Két dolgot előre kell bocsátanunk. Az  egyik  inkább  formális:  a
    magyar  nyelvű  kezelési  útmutatóban  közölt  specifikáció  eltér   a
    szervizkönyv adataitól. Erre időnként hivatkozni fogunk.
        Kényesebb ennél a méréshez használt kazettatípusok  ügye.  A  mai,
    korszerű  és  népszerű  kazettákkal  használva,  ez   a   magnó   erős
    magaskiemelést produkál. Nemcsak európai kazettákról (BASF)  van  szó:
    Maxellel, TDK-val, Pioneeral is próbálkoztunk, mindhiába:  10-13kHz-en
    mindig fellépett egy 3-8 decibeles csúcs. Egyedi hibára  gyanakodtunk,
    újabb mintát kértünk, de azon a példányon is ugyanezt mértük, eszerint
    az egész széria "homogén". Úgy véljük, a Sherwood CD340B-t  a  jó  tíz
    évvel  ezelőtti,   sokkal   kisebb   előmágnesezési   áramot   igénylő
    szalagtípusokhoz állították be. Elővettünk egy régebbi, vasoxid anyagú
    BASF "Bezugsband"-ot, azt, amelynek "üres"  szakaszát  annakidején,  a
    Kazettateszt alkalmával referenciának használtuk.  Valóban:  most  már
    lineárisabb görbékhez jutottunk. Krómdioxidból azonban már nem tudtunk
    keríteni  ilyen  szalag-matuzsálemet  -  hogy  metálkazettáról  ne  is
    beszéljünk... Miután a vásárlóközönség túlnyomó többsége  szintén  nem
    tud hozzájutni  az  "őskori"  szalagokhoz,  némi  lelkitusa  után  úgy
    döntöttünk, hogy a Sherwoodot igenis  a  korszerű  szalagokkal  mérjük
    meg, mert az eredmény így lesz  realisztikus.  Csak  azt  nem  értjük,
    milyen cél vezethette a Sherwood konstruktőreit.
        Most pedig nézzük a mérés eredményét.
        A   szalagsebesség   eltérése   a   névlegestől   a   mellékmagnón
    elfogadható,  a  főmagnón   viszont   túllépi   a   "hifi-szabványban"
    megengedett ±1,5%-os maximumot. A nyávogás is túl harsány, a  főmagnón
    egy picivel még a  ±0,2%-ot  is  meghaladja  -  igaz,  csak  a  szalag
    legvégén. Az  átcsévélési  idő  is  jócskán  hosszabb  az  átlagosnál.
    Szóval,  ettől  a  kettős  mechanikától  háromszorosan   nem   vagyunk
    elragadtatva.
        A bemenő feszültségek/impedanciák nagyjából előírásosak.  (Viszont
    a specifikációban egy árva  sort  sem  találunk  a  felvétel/lejátszás
    csatlakozó jellemzőiről. Igaz, ezt a csatlakozót  utólag  építették  a
    készülékbe - de a kezelési útmutató azért már említést tehetne  róla!)
    A  kimenő  feszültségek  nem  érik  el  a  nemzetközileg   elfogadott,
    szabványban rögzített értéket, ez a magnó a  három  szalagfajta  közül
    csak vasoxiddal produkál 500mV-nál nagyobb jelet. A gyakorlatban azért
    nem lesz baj vele.
        A  lejátszási  frekvenciajelleggörbék   magasban   erősen   esnek,
    16kHz-en  már  7-10dB  hiányuk  van  -  ezt  túl  soknak  tartjuk.   A
    felvétel/lejátszási  görbék  viszont  már  2kHz-től   kezdve   felfelé
    tartanak, különösen a bal csatornán, és  13kHz  környékén  érik  el  a
    maximumot. Krómdioxidon különösen nagy a baj, a kiemelés 8,5 decibelre
    rúg, és a görbe már  5,5-7,5kHz-en  kilép  a  ±3dB-s  tűrésmezőből.  A
    zajcsökkentővel kapott  görbék  krómdioxidon  kriminálisak,  az  egyik
    csatorna 11 decibel kiemelést mutat. Vasoxidon és metálon már kisebb a
    vész. A  magasabb  kivezérléssel  készített  felvételeken  a  kiemelés
    értelemszerűen  csökken  (metálon   a   frekvenciaátvitel   úgyszólván
    "belecsúszik" a specifikációba),  de  néhol  még  így  is  eléri  a  6
    decibelt.
        Visszatérve a -20 decibelen készített görbékre, a szervizkönyv +1;
    -3 decibelről beszél, és vasoxid szalagon 40Hz-13,5kHz-et ígér -  nos,
    ezt nagyjából teljesítené is ez a magnó, de csak őskori szalagokkal. A
    méltányosság kedvéért egy extra diagramon (14.) egy tíz év előtti BASF
    vasoxid szalaggal készítettük  a  felvételt,  és  ez  valóban  egészen
    tisztességes, habár  a  jobb  csatorna  jele  így  is  2  decibelnyire
    csúcsosodik ki. Egy további extra diagram (15.) a másolás, valamint  a
    gyorsmásolás hatását szemlélteti. Az "A" görbe az "eredeti"  felvétel,
    a "B" a normál másolat, a "C" pedig szintén az "A" görbe másolata,  de
    már kétszeres szalagsebességgel készült. Látható, hogy a magaskiemelés
    megnő, és a mélytartomány hepehupái is erősödnek.
        A 3. harmonikus torzítás vasoxidon  és  krómon  megjárja,  metálon
    sokalljuk a 0dB-s kivezérlésen mért 2,6%-ot. Nem győzzük hangsúlyozni,
    hogy ez az érték tulajdonképpen  attól  függ,  hogyan  állítják  be  a
    kivezérlésjelzőt. Ez csupán elhatározás kérdése. Azzal, hogy a gyár  a
    0  decibeles  szintet  a  csúcsszint  (tehát  3%  harmadik  harmonikus
    torzítás)  közelében  definiálja,  erősen   kivezérelteti   velünk   a
    szalagot, miáltal kedvezőbb zaj-értékek adódnak, viszont  a  legkisebb
    túlvezérlés hatására felszalad a  torzítás,  csökken  a  magasátvitel.
    Tekintve, hogy a nyugalmi, s különösen az üzemi  zajok  magasabbak  az
    átlagosnál, a magasátvitel pedig  így  is,  úgy  is  kiemel,  nagyonis
    megértjük a konstruktőrök célját.
        A 2. harmonikus torzítás  megfelelő.  Az  áthallási  és  a  törési
    csillapítás úgyszintén.
        A kivezérlésjelző hibája igen nagy, de - részben -  ezt  is  annak
    tudhatjuk  be,  hogy  nem  olyan  szalagot  használunk,  amilyenre   a
    készüléket beállították.
        Összegezve: semmit  sem  tudunk  felhozni  a  vádlott  mentségére.
    Mechanikája gyönge, elektronikáját nem a  mai  szalagokhoz  állították
    be. Ráadásul nem is olcsó: egy százas híján 16 ezer forint az ára.

    
    
    
    


    Szeánsz

    


        Miközben egyre  inkább  bebizonyosodik,  hogy  a  hifi  berendezés
    sokkal-sokkal szebben tud  szólni,  ha  a  "láncot"  minél  rövidebbre
    vesszük, ha a fölösleges készülékeket  eltávolítjuk,  a  többit  pedig
    egyenként  a  lehető  legkellemesebb   helyzetbe   hozzuk,   speciális
    állványokra  helyezzük,   a   nekik   leginkább   megfelelő   kábellel
    csatlakoztatjuk  stb.  stb.  stb.  -  szóval,  miközben  egyre  inkább
    meggyőződünk róla, hogy az audio-kultúrának  igenis  ez  a  felismerés
    képezi a fő fejlődési vonalát, magunk is újra meg újra elcsodálkozunk,
    tapasztalván,   hogy   mennyire   felismerhető    marad    az    egyes
    készüléktípusok hangkaraktere  akár  a  legpocsékabb  tesztkörülmények
    között is. A kazettás magnó mindenképpen a leggyatrább  programforrás,
    mindazonáltal a hibáit és erényeit (legalábbis  ma)  ismét  meglehetős
    biztonsággal tudtuk megítélni, noha a készülékek úgyszólván hemzsegtek
    a szobában, és  semmi  nem  úgy  állt,  ahogy  kellett  volna.  Minden
    tekintetben hagyományos,  németes  módon  dolgoztunk,  A-B  vaktesztet
    csináltunk kapcsolóberendezéssel, jelzőfényekkel,  normál  kábelekkel.
    Nem  lehetett  nem  észrevenni,  hogy   a   lemezjátszó   hangminősége
    drasztikusan  romlott!  Mégis,  jó  lelkiismerettel  tudtunk  dönteni.
    Általában mindig érvényesnek tartjuk  a  "határozatlansági  relációt",
    azt,  hogy  esetleg  tévedünk,  vagy  a  szóban  forgó  készülék   más
    körülmények között másképpen viselkedne.  Ma  viszont  egyáltalán  nem
    tartjuk valószínűnek, hogy tévesen ítéltünk volna.
        A csupasz NAD lemezjátszót használtuk MC10 Superrel, a  Naim  NAIT
    erősítőt   a   Spendor   hangsugárzókkal.   A   program   mindig   egy
    dixieland-számmal  kezdődött,  egy  operarészlettel  folytatódott,  és
    könnyűzenével  végződött  (egy  Shadows-számmal,  vagy  az  újabbik  -
    Ortofonról a II/1 -gyel). Etalonnak  még  mindig  az  Aiwa  AD-F220-at
    hívtuk meg. A két tesztmagnót mindhárom szalagtípussal kipróbáltuk.  A
    vakteszten írt jegyzeteket úgy csoportosítottuk, hogy előbb  mindig  a
    tesztpéldányt minősítjük az  etalonhoz  képest,  zárójelben  pedig  az
    etalon  hangképét   írjuk   le,   a   tesztkészülék   hangkarakteréhez
    viszonyítva.

    Aiwa AD-R460

        Vasoxid.  Kis  különbség   (zajban   semmi).   Élénk.   Hangosabb?
    Dinamikusabb? Magasabb tónusú.  Prezenszben  feltétlenül  erősebb.  Az
    opera szólamhű, de kemény. Gitárzenén ez kell, definiáltabb, dögösebb.
    * Mindig ez tetszett. Fényes, egészséges. *  Kapkodó,  gyors...  vajon
    jobb-e? *  Jobban  tetszik  a  mélyhang-karaktere.  Az  egész  hangkép
    világosabb, élénkebb, dinamikusabb. A gitárzene is ennek  kedvez.  (Az
    etalon:   kiegyenlített,   lágyabb,   tompább.   Basszusban    dúsabb.
    Magashiány?  *  Lapos,  matt.  *  Megnyugtató.  Másutt   visszafogott,
    ványadt. * Fejbevert, összeesik.)
        Az  AD-R460  tehát  feltétlenül  élénkebb,  világosabb   hangképet
    szolgáltatott - vasoxid szalaggal. A másik két  szalagtípuson  viszont
    annyira más eredményt kaptunk, hogy utólag még egyszer visszaálltunk a
    vasoxidra, hogy ellenőrizzük, nem tévedtünk-e. Azt  találtuk,  hogy  a
    különbség csökkent ugyan - feltehetőleg azért, mert az előző próbán az
    AD-R460  egy  kicsit  hangosabban  szólt  a  másiknál,  most   viszont
    pontosabban  egyeztettük  a  hangnyomás-szintet  -,  mindazonáltal   a
    hangkarakter valóban csengőbb, elevenebb. Érdekes viszont, hogy ketten
    is gyengébbnek minősítették a térhatását.  Nézzük  most  a  másik  két
    szalagfajtát:
        Krómdioxid. Mind a kettő jobban szól, mint  vasoxiddal  bármelyik.
    Teltebb, tisztább, de ellágyul. Kis magas kéne. Tompa.  Hallgathatóbb.
    Operán feltétlenül magashiány. Shadows: tompa,  felül  nem  cseng  ki,
    mosott,  lágy,  egyáltalán  nem  tetszik.  *  Magasban   esik   (igaz,
    egyenletesen, nem pedig hirtelen), ezért kisebb  a  zaja,  de  ez  nem
    kárpótol a magashiányért.  Durva  hiba.  *  Kétoldalas.  *  Kifejezett
    magashiány, a hangkép erősen mélytónusú, de  basszusban  sem  jó.  (Az
    etalon: kaparósabb, szőrösebb,  hifibb,  pregnánsabb.  Zajosabb.  Több
    magas a  kelleténél.  Gitárzenén  fölényesen  jobb,  élénk,  dögös.  *
    Feszes, jó magasak. Mindig ez tetszett. *  Jól  kitöltött  színpad.  *
    Precízebb mélyek. Gitárzenén  lényegesen  jobb  dinamika  és  basszus.
    Zajosabb.)
        Metál.   A   különbség   csökkent.   Magashiány.   Lágy,   "leül".
    Kiegyenlített, néha jobban tetszik.  Operán  talán  hallgathatóbb,  de
    sávhatárolt(?). Gitáron szerintem ez a helyes hangzási balansz. (Utána
    megint  feltettük  a  Shadows  lemezt;   a   helyes   hangzási   arány
    valószínűleg középen van a  két  magnóé  között.  A  szerk.)  *  Kevés
    magashang, de ugyanannyi zaj. * Kétoldalas. * Az opera nyugodtsága nem
    igazán előny, valami hiányzik.  (Az  etalon:  több  magas,  a  rezesek
    rezesebbek, minden gyorsabb, lendületes,  de  egy  kicsit  "túl  sok".
    Tosca: nyüzsgőbb. Gitárzenén  sziszeg,  présel,  drasztikus.  *  Jobb,
    csengőbb. Magasban-mélyben jobb. Amennyit a másik vág, ez  ugyanannyit
    kiemel. De végig ez a jobb. * Teresebb, természetesebb. Sokkal jobb. *
    Egy kicsit ez a jobb,  de  közel  vannak  egymáshoz.  Kicsit  kapar  a
    magasa, de azért ez tetszik jobban. Dinamikusabb,  ezért  elfogadom  a
    torzításával együtt.
        Összegezve: noha vasoxidon valamivel kellemesebb a hangképe, az új
    oda-visszajátszó magnó nem nyert meg bennünket. A jó  öreg  AD-F220-at
    (hibáival, enyhe zajtöbbletével és  érdességével  együtt)  sikerültebb
    készüléknek és jobb vételnek tartjuk. Az Aiwa cég, úgy látszik, megint
    lejjebb szorította  egy  kicsit  a  mércét.  Az  AD-R460  határozottan
    gyöngébb a múltkori AD-R450-nél.

    Sherwood CD340B

        Vasoxid. Prezenszes,  a  felsőközépsáv  kiemel.  Magasabb  tónusú,
    elevenebb, néha kapar. Cseng, élénk, sziszegő, magasban  picit  többje
    van a kelleténél. Dinamikusabb. Viszont nyávog. Csengőbb  gitár.  Vagy
    csak torzítás a magasakon? * A  magasa  kiemel,  a  mélye  kiürül.  Az
    énekhangnak nincs tartása. Kiürül, felfelé húz, nyávog. Operán présel,
    idegesítő. A kitartott gitárhangokon a nyávogás felerősödik. * Először
    feszesebb, dinamikusabb volt  -  aztán  egyre  kevésbé  tetszett.  (Az
    etalon: teltebb. Fojtottabb. Mélyben  huppog,  nagyon  a  hangszóróból
    szól.  Döng,  tompább,  de  nem  torzít.  Magashiány.  Zajtöbblet.   *
    Zajosabb. Matt? Jobb mélyek! Kiegyenlített. Jobb!  *  Rögtön  jobb.  A
    mélye különösen.  Széles  tér.  *  Először  nem  tetszett  -  döngött,
    tompának éreztem -, később megfordult az ítéletem.)
        Krómdioxid. Magastöbblet. Rezesebb,  definiáltabb.  Lendületesebb.
    Operán egyre inkább színezettnek hat, túl  sok  van  belőle.  Popzenén
    nagyon mesterséges, kapar, mikrofonoz, színez. * Kiürül,  kevés  mély,
    sok  magas.  Nyávogni  most  csak  keveset  nyávogott.  *  Nem  akkora
    különbség, mint az előbb, és nem is nyávog annyira. * Néha, a dixien a
    sok  magas  kellemes,  de  többnyire  inkább  érdes.   Forszírozza   a
    nyávogást. A hölgy orrhangon énekel.  (Az  etalon:  tisztább?  Kevésbé
    hallom a szólamot. A mélye jobb! Nyugodtabb, teltebb,  testesebb.  Azt
    hiszem, csak a másik hangképhez képest van magashiány mint  ahogyan  a
    sós  étel  után  minden  sótlannak  érződik.  *  Kiegyenlítettebb,  de
    mattabb; magasban diszkréten esik. Operán jobb, itt már  nem  kevés  a
    magas. * Valamivel ez a jobb. * Nyugodtabb, hallgathatóbb.)
        Metál. Sziszegés. Helyes-e a magashangok aránya, ez itt a  kérdés.
    Előbb kellemes, aztán túl sok. Színez, nyüzsög. Magasabb  tónusú  zaj.
    Színez. Hifi, forszíroz. Popzenén nagyon nem tetszik. * Először  jobb,
    csengőbb és a mélye is jó. Aztán, az operán már forszíroz,  zajos  is,
    de még mindig elfogadom. Popzenén a gitár durván nyávog, magastöbblet,
    nagyon ellene vagyok. * Zajos, elváltoztatja a hangzást, nyávog.  *  A
    magasai néha finomabbak, egyes részleteken tetszene, még akár popzenén
    is - ha nem nyávogna.  (Az  etalon:  nyugodt.  Teltebb.  Nem  halkabb?
    Üresebb? Jobb basszus! Helyesebb arányok, természetesebb  énekhang,  a
    basszusszólam jobban leválik. *  Nincs  kommentár.  *  Valahogy  jobb.
    Lüktetőbb. Mélyben határozottabb. * Nincs kommentár.)
        Összegezve: etalonunkról, az AD-F220-ról mindig  is  tudtuk,  hogy
    magasban kicsit kiemel, a Sherwoodnak tehát minden  kétséget  kizáróan
    magastöbblete van - ez hosszú távon alighanem fárasztó lesz. De  ez  a
    kisebbik  hiba.  A  biztonsággal   kihallható   nyávogás   már   eleve
    diszkvalifikálja akár a legszebb hangú magnót is.
        A zajcsökkentőt nem kapcsoltuk be, attól mi úgysem  várunk  sokat,
    meg hát itt zajcsökkentő  helyett  inkább  valamiféle  nyávcsökkentőre
    volna szükség.  Kipróbáltuk  viszont  a  CD340B  másolási  tudományát.
    Nagyon rossz tapasztalatokat szereztünk, a  hangminőség  minden  egyes
    lépésben drasztikusan romlott, sőt: a felvétel már akkor is rosszabbul
    szólt, amikor még nem is másoltuk le, csupán áthelyeztük a kazettát  a
    "B" (felvevő/lejátszó) magnórészből az "A" (csak lejátszó) magnóba.  A
    másolás aztán jócskán növeli a zajt, a  torzítást,  a  sziszegést,  és
    nyeli, nyeli az információt. A nyávogás egyértelműen kihallható. Végül
    gyorsmásoláskor már a sziszegés és a préselés dominál  a  zenében,  és
    teljesen elmegy a  basszus.  A  kétkazettás  Sherwood  akkor  szerezte
    nekünk a legderűsebb perceket, amikor rájöttünk, hogy a két magnójával
    egyszerre  is  vissza  lehet  játszani  ugyanazt  a  zenét.   Ilyenkor
    fölöttébb érdekes visszhang-effektusok  adódnak  -  dehát  ezek  kívül
    esnek a High Fidelity territóriumán.

                                      *

    Ez se pici, az se pici

        Az  alábbi  hangsugárzótesztet   egy   ismert   anekdotával   kell
    bevezetnünk.
        Két kisfiú elmegy szilvát lopni. A  csősz  rajtakapja  és  bezárja
    őket a csőszkunyhóba. A gyerekek első  mérgükben  az  összes  szilvát,
    amit a zsebükben találnak, odaszórják a sarokba, és  mint  minden  baj
    okozójára, rápi... rápislognak.  Az  ám,  de  az  idő  telik-múlik,  a
    csősznek esze ágában sincs kiengedni őket, és a  két  kisfiú  szörnyen
    megéhezik. Már-már ráfanyalodnának a  szilvára,  hanem  hát  az  pi...
    pillanatnyilag fölöttébb cseppfolyós. Végül az egyik gyerek nem  bírja
    tovább, hátulról óvatosan kiemel egy szilvaszemet,  mondván:  "ez  nem
    pi...ci"-és megeszi. Odanyúl a másik is, ő is kikeres egy szemet:  "ez
    sem pici" -és ő is bekapja. Így folytatják, "ez se pici, az se  pici",
    egészen addig, amíg a szilvát az utolsó szemig meg nem ették...
        A hazai  hangsugárzó-piac  is  hasonlóképpen  cseppfolyós.  Kedves
    Olvasó, fölösleges figyelmeztetni bennünket az egyre-másra  felbukkanó
    hangdobozokra, mi is tudunk  róluk,  csak  valahogy  nincs  gusztusunk
    hozzájuk. Nem mi  pipáljuk  ki:  a  minőségük  diszkvalifikálja  őket.
    Végtére, valahol csak meg kell húzni egy határvonalat-és ezt a  határt
    mi már eleve igen alacsonyan húztuk meg. A  szükség  azonban  törvényt
    bont, és ez nemcsak a kis-szükségre vonatkozik,  hanem  az  áruhiányra
    is. Tehát szemlét tartottunk az eddig  negligált,  többnyire  pici  és
    olcsó hangsugárzók fölött. Olcsó hangdoboznak ugyan  általában  híg  a
    leve, de hátha lesz köztük olyan, amely nem is annyira  pi...ci.  Nos,
    mi addig mondogattuk, hogy "ez se pici, az se pici", míg végül  hármat
    is találtunk, amelyet éhségünkben bízvást előhalászhatunk a  halomból.
    Az egyik az Unitra  kisebbik  hangsugárzója,  amelyet  az  egyszerűség
    kedvéért a ZGC-40-8-82 névre kereszteltek.  Nem  is  olyan  kisméretű,
    legfeljebb a múltkori  nagy  ládához  viszonyítva.  A  másik  kettő  a
    Seltron márkanevet viseli, ugyanis a Skála-leányvállalat  hozta  be  a
    9208 típusjelűt a csehszlovák Teslától, a B9281-et pedig  az  NDK-beli
    RFT-től. Mind a két doboz picinyke, az  áruk  pedig  (a  csehszlováké)
    igen-igen  alacsony,  vagy  legalábbis  (a  németé)  elviselhető.  Azt
    vizsgáljuk, számításba vehetők-e ezek  a  hangsugárzók,  ha  az  Orion
    HS282 éppen nem kapható, vagy ha  valakinek  mást  diktál  az  ízlése,
    illetve szűkebb a pénztárcája.


    Seltron 9208 hangsugárzó

    

        Kétutas zárt  doboz.  A  hangszórókat  elölről  szerelték  fel  az
    előlapra, habszivacs alátéttel.  A  dobozka  belsejében  polietilén(?)
    csomagolófólia  a  "csillapítóanyag",  amilyenből  csomagolóanyagokat,
    bevásárlószatyrokat szokás készíteni, s amelyeken a  gyerekek  imádják
    kidurrantani a kis hólyagocskákat). A doboz kivitele tetszetős.
        A 160mm átmérőjű  mély/középhangszórót  az  előlap  középvonalában
    szerelték fel. Membránja impregnált papír, a membránszél gumi. A magas
    regisztert egy 28mm átmérőjű dómra bízták. Ez a hangszóró kissé  balra
    kacsint,  mégpedig  mind  a  két  dobozon.  (Pedig  az   aszimmetrikus
    elrendezésű hangsugárzót célszerű volna vegyespárokba csomagolni, úgy,
    hogy minden balosra  egy  jobbos  essen.  Ez  semmibe  sem  kerül.  Az
    utólagos famunka viszont fölöttébb kényelmetlen.)


    Méréseink

        A két doboz frekvenciagörbéje (1. diagram)  1-2dB  eltérést  mutat
    1,3  és  10kHz  között.  Az  egész  átvitel  enyhén  felfelé  húz,  de
    egyenletesen teszi. Viszont 12 és 16kHz  között  határozottan  kiemel,
    majd lezuhan. A rendszer  érzékenysége  84dB  (1W,  1kHz,  1  méterről
    mérve).
        A közeltéri görbe (2. diagram) körülbelül 2 decibeles púpot  mutat
    - láttunk már rosszabbat is. A mínusz 3  decibeles  pontot  (általában
    ezt tekintik a basszusátvitel tényleges határának) úgy 75Hz táján  éri
    el.
        Az iránygörbék (3. diagram) tisztességesek, a  0  és  a  20  fokos
    görbe  elég  jól  együtt  fut,  az  utóbbinak  valamelyest  csökken  a
    magaskiemelése, és ez még jót  is  tesz  neki.  De  még  a  40  fokban
    oldalról felvett görbe is teljesen elfogadható.
        A harmonikus torzítás kis teljesítményen (4.  diagram)  mérsékelt,
    különösen,   ha   eltekintünk   egy   3.   harmonikus    csúcstól    a
    középtartományban  és  egy  2.  harmonikustól  15kHz-en.  Érdekes,   a
    teljesítmény növelésekor (5.  diagram)  a  3.  harmonikus  komponensek
    alig-alig gyarapodnak, a második harmonikusok viszont annál inkább.  A
    kép azonban így sem rossz. A 96dB  hangnyomáshoz  egyébként  (1kHz-en)
    18W teljesítmény szükségeltetik.
        A hangsugárzó impedanciája (6. diagram) 10kHz-en éri el minimumát,
    de itt sem csökken a szabvány által megengedett érték (6 ohm) alá.
        A  burst-jelekre  (1-5.  oszcillogram:  900,  1200,  3620,   5200,
    13000Hz) általában jól válaszol a rendszer,  csupán  5,2kHz  környékén
    bolondul meg.


    Seltron B9281 hangsugárzó


        Háromutas zárt doboz, belsejét körülbelül 12mm vastag filc borítja
    köröskörül. A mélyhangszóró átmérője 200mm, membránja papír,  a  széle
    gumi. Húzott fémkosár tartja a jó nagy, nehéz mágnest. A  középsugárzó
    egy 80mm átmérőjű, szintén gumiszélű  kónuszhangszóró  (hátul  le  van
    zárva egy műanyag serleggel, úgyhogy nem nyílik bele a basszusrendszer
    terébe),  a  csipogó  pedig  egy  25mm-es  dóm.  A  felső   hangszórók
    aszimmetrikusan helyezkednek el az előlapon, és  természetesen  ezt  a
    hangsugárzótípust  sem  tükörszimmetrikus  párokban   árusítják...   A
    keresztváltóba zárlatvédelmet  építettek,  hogy  túlságosan  nagy  jel
    esetén lekapcsolják a csipogót.
        Az előlapot fém szitalemez takarja. Az egész doboz  igen  gondosan
    van megépítve.


    Méréseink

        A  két   doboz   hangnyomás-frekvenciagörbéje   (7.   diagram)   a
    középsávban erősen eltér, a differencia 2kHz körül eléri  a  7dB-t.  A
    rendszer érzékenysége 82dB - ez  4  decibellel  kisebb  a  specifikált
    értéknél!
        A  közeltéri  görbe  (8.  diagram)  nem  biztat   sok   jóval,   a
    basszusrezonancia aggasztó, 4-5 decibeles kiemelést mutat, és még  így
    is  csak  80Hz-ig  futja  a  szuflájából.   (Ugyanezen   a   diagramon
    szemléltetjük a fémszitából készült előlap  magashang-elnyelő  hatását
    is. A hangnyomás 10kHz-en 3dB-t csökken, azaz pont a  felére  esik.  A
    szépségért meg kell szenvedni.)
        Az iránygörbék  (9.  diagram)  erősen  eltérnek,  elég  20  fokkal
    elfordítani a dobozt, és teljesen belyukad a középtartomány.
        A torzítás 1W erősítőteljesítményre (10. diagram)  igen  alacsony,
    de ezen nem is lehet csodálkozni, mert a B9281 nagyon gyönge hatásfokú
    rendszer, és ennyire kis  teljesítmény  hatására  úgyszólván  meg  sem
    szólal. Reálisabb képet ad a 96dB hangnyomáshoz rendelt torzítás  (11.
    diagram), amely a basszusrezonancia környezetében 10% fölé  szökik,  a
    középsávban 3%-ot ér el - a magastartományban pedig  nullára  csökken,
    ugyanis  itt  már  működésbe  lép  az  áramkorlátozó  elektronika,  és
    lekapcsolja a magassugárzót. (Az alapgörbe azért fut végig,  mert  azt
    még kisebb hangnyomáson vettük fel.)
        A burst-jelek  (6-10.  oszcillogram:  850,  1680,  3970,  5650  és
    13700Hz) szemre nem rosszak, de valójában 4 és 10kHz között végig igen
    csúnyák: egy-egy jelcsomag hosszú nyúlványt  hordoz  maga  után,  mint
    valami üstökös.


    Unitra ZGC-40-8-82 hangsugárzó

    

        Ez  is három utas, de mindegyik hangszórója papírmembrános - még a
    csipogója  is!  Átmérőjük  205,  90  és  60mm. A mélyhangszórót vékony
    gumitömlővel  tömítették,  a  magasságsugárzót  viszont olyannyira nem
    tömítették,  hogy  kijár  a helyéből, és ha nem vigyázunk, ki is esik.
    Tulajdonképpen  nincs is felszerelve: a szélén egy cakkokra hasogatott
    műanyag-harang  rugózik,  és  (enyhén) megszorul, ha benyomják a doboz
    kivágásába.  Ezért  valaki  biztos  felmarkolt  egy  kis újítási díjat
    (enyhíti  a  bűnét,  hogy  zlotyban  kapta).  A  doboz tehát szelel. A
    szocializmus levegőjét árasztja magából.
        A   mélyhangszóró   mögé   műanyagba   csomagolt,    4cm    vastag
    üveggyapot-lapokat helyeztek el. A keresztváltó: két kondenzátor.

    


    Méréseink

        A két doboz hangnyomás-frekvencia jelleggörbéjét (13.  diagram)  a
    távolságtartás jellemzi, egymástól  (2-3dB)és  a  linearitástól  (2kHz
    fölött  ±8-9dB).  Viszont  meg  kell  adni,  érzékeny  hangsugárzó   a
    "zégécé":  1watt  erősítőteljesítményre   88,   illetve   90   decibel
    hangnyomást produkált (1m távolságból mérve).
        Noha ez a legnagyobb a három doboz között, ennek a  leggyatrább  a
    mélytartománya   (közeltéri   görbe:   14.   diagram),    ugyanis    a
    rezonanciafrekvenciája magasra, 100Hz fölé  tolódik,  és  már  90Hz-en
    eléri a mínusz 3dB-s pontot.
        Még egy "noha": annak ellenére, hogy a három doboz  közül  egyedül
    ennek  szimmetrikus  az  elrendezése,  az  iránygörbéi  is   ennek   a
    legrosszabbak (15. diagram). Habár a 20 fokos görbe még megjárja.
        A torzítás átlagos volna, de a 8kHz-en  felfutó  tüske  arra  int,
    hogy ne számítsunk kristálytiszta magashangokra  (16-17.  diagram).  A
    teljesítmény  növekedésével  főleg   a   2.   harmonikus   komponensek
    erősödnek. A 96 decibeles  hangnyomáshoz  mindössze  4,5  wattra  volt
    szükség.
        Az impedancia értéke (18. diagram) sehol sem csökken a névleges  8
    ohm alá.
        A burst-válaszok sehol sem katasztrofálisak, de sehol sem  szépek:
    a jel nélküli szakaszokon is minden frekvencián rezgést mutatnak.

    
    
    
    


    Szeánsz

    


        Minthogy olcsó szilvának híg a leve, ezeket a hangsugárzókat nem a
    Heybrook HB1-hez, csupán az Orion HS 282-höz mértük.

    Seltron 9208

        Kicsit szűkebb. Sziszegőbb, magasba húz. Kenődnek  a  szólamok.  A
    színeződés   a   szoprán   tartományban   van    és    kellemetlenebb.
    Dinamikahiány, nem tud  meglendülni  igazán.  *  Kevesebb  mély,  jobb
    magasak, középtől felfelé ez a jobb. Egész emberi. Tisztább, csengőbb.
    Hasonló minőségű hangsugárzók, más-más hibákkal. Mind a kettőt  nagyon
    jól el lehet hallgatni. * Ez is egész jó. Kicsit harsány a magasa,  és
    fájlalom, hogy hiányzik az alja. A Toscán időnként torzít,  és  zavar,
    hogy visszafogottabb.  Leggyengébb  a  klasszikus  zenén:  kaparnak  a
    vonósai.  De  így  is  azonos  kategória  az  Orionnal.  (Az   etalon:
    lötyögősebb, tartalmasabb,  hallgathatóbb.  Operán  ölesebb,  teltebb,
    nyíltabb.  Reszelősebb  -  a  színeződése  az  alt  tartományban  van.
    Lendületesebb, öblösebb, követhetőbb. A középsávban kiemel. * Középtől
    felfelé elfogy, a magasa kevés, nem cseng ki. A mélye jobb, mélyebb és
    több. Néha brummog. Operán  grízes,  fojtott.  Zongorán  öblösebb,  de
    matt, a közepe fojtott. *  Jobban  tetszik.  Emberségesebb,  élénkebb,
    jobb a balansza. Operán levegősebb, de a közepe több, mint kéne.)

    Seltron B9281

        Nincs magasa, ken, bummog, a faltól  elhúzva  valamit  javul,  nem
    döng annyira, de így sincs magasa, csak csattog. Nem definiált. Le van
    gyilkolva a teteje. Egy jó csipogóval  ez  volna  a  hallgathatóbb.  *
    Kevés a magasa, de van mélye. Matt, de  a  zongorája  nem  rossz.  Úgy
    7-8kHz-ig elmehet, aztán egyenletesen lekonyul -  legalábbis  ilyennek
    hallom. A  sztereója  emiatt  pocsék.  *  Fegyelmezett.  Dohog.  Nincs
    magasa. Iskolázott, tiszta, nincs baja, de  egyéb  sincs  benne,  amit
    szerethetnék. A zongorája nagyon szép. (Az etalon: lendületes,  magasa
    is  van,  de  amikor  visszakapcsolunk  ide,  sziszeg.  Egészségesebb,
    hifibb, de "súlya", az nincs.  Tolakszik.  Élénkebb,  definiáltabb.  *
    Középtől felfelé több magasa van. Él, fényes, éneken  torzabb.  Sokkal
    jobb magasak. * Dinamikusabb, zeneibb.)

    ZGC 40-8-82

        Egészségesebb,  nyugodtabb.  Emberségesebb.   Viszont   tölcséres.
    Monós. Jobb zongorahang. * A közepe süvölt, kiemel. Hiányzik a magasa,
    nem cseng ki,  mélye  viszont  van.  A  torokhangokon  erősen  torzít.
    Beethovenen süvít,  torzít,  középtől  felfelé  levág.  Alul  telt.  A
    lemezzaja lejjebb van, mint a másiké. * Előbb  összekeveredtem,  majd:
    néha egészen elfogadható, ha a műsorban nincs sok magashang, mert azok
    itt nem jönnek le. Lényegesen több mély, ez kellemes,  de  hiányzik  a
    teteje. A lemezzaja is  jobban  zavar.  (Az  etalon:  középhang-hiány,
    beszűkült szólamok. Van  valami  egészségtelen  színezete.  A  színpad
    közepe nincs meg, a hangkép  szétesik.  Sziszeg.  *  Középen  üres,  a
    magasa présel, de feltétlenül ez a jobb. * Ahol nincs túl sok  mély  a
    műsorban, ez a jobb.)

        Ajánlás. Ezek hát azok a szilvák, amelyek nem túlságosan picik (ha
    nagyon éhesek vagyunk).
        Közülük is a Seltron 9208-at  picinyelljük  a  legkevésbé,  hiszen
    sokkalta  olcsóbb  még  az  egyáltalán  nem   luxuskategóriájú   Orion
    HS282-nél is: két és félezer forintért ma tényleg  szinte  semmit  sem
    lehet kapni. Természetesen számításba kell venni a kis dobozka  enyhén
    dübörgő felső basszusát, valamint a  felső  tartomány  sziszegését,  s
    lehetőleg kompenzálni kell ezeket (mondjuk)  egy  olyan  hangszedővel,
    amelynek éppen ott van hiánya, ahol a Seltronnak többlete.  A  legjobb
    volna kicserélni a csipogóját - ha volna mire.
        Ugyanez áll az Unitra hangsugárzóra, valamint a Seltron B9281  -re
    is, mert ezeknek aztán egyértelműen a felső regiszterük a  pici.  Csak
    hát ezek már drágább típusok, és a végén a leves már  többe  kerülhet,
    mint a hús  (avagy,  ha  ragaszkodunk  eredeti  hasonlatunkhoz:  többe
    kerülhet a befőttesüveg,  mint  a  szilvalekvár).  A  lengyel  dobozt,
    mindazonáltal,  még  számításba  lehet  venni,  mint   a   HS282   egy
    teljesértékű     alternatíváját,     jobb     basszussal,     rosszabb
    magastartománnyal. A  darabonként  2100  forintos  német  hangsugárzót
    viszont tényleg csak akkor merjük  ajánlani,  ha  egy  pici  Orion  se
    dereng, sem közelben, sem távolban.

                                      *

    Videoton FH 10 fejhallgató

    

        Végre megint egy közérthető  típusjel  (FH  nyilván  annyit  tesz,
    mint: fejhallgató), vagyis hazai gyártmányt  vizsgálhatunk.  Azonkívül
    "büdzsé", holmiról van szó, amely mindössze 740 forintba kerül,  tehát
    igen olcsó,  még  a  keletnémet  fejhallgatónál  is  olcsóbb,  nem  is
    beszélve a  Kossokról  és  egyebekről.  Érdemes  odafigyelni  rá.  Már
    hamarabb is odafigyelhettünk volna, de kezdetben  (a  Fejhallgatóteszt
    idején) sehol sem találtuk. Most már többfelé is látni belőle.
        Fülön  felfekvő,  nyitott  rendszerű  fejhallgató  az  FH  10,  az
    egyszerűbb Sennheiserekkel rokon. A felfekvő  felület  egy  habszivacs
    párna, amelyet fekete jersey anyag borít, nem izzad alatta  a  fül.  A
    kagylókat acélkengyel tartja, ezeket el  lehet  csúsztatni  a  műanyag
    fejpánton, beállítva ezzel a távolságukat. A kagylók el  is  fordulnak
    egy fémszegecsen, és műanyagtestük is úgy van kiképezve, hogy  könnyen
    elbillenhessenek. A nyomóerejük is elviselhető.  Egyszóval,  kényelmes
    "viselet" az FH 10.
        A spirális kábel, alaphelyzetében, körülbelül 1 méter  hosszú,  de
    úgy három és fél méteresre megnyújtható. Ötpólusú "dominó"  csatlakozó
    van  a  végén  (de  a  prospektus  szerint  6,3mm-es  Jack-dugóval  is
    forgalomba    hozzák).    A    fejhallgató    tömege    310     gramm,
    kábelestül-csatlakozóstul-mindenestül.      Csomagolása       egyszerű
    papírdoboz, különösebb feliratok nélkül - véleményünk szerint célszerű
    volna   rányomtatni   a   fontosabb   gyári   adatokat    (impedancia,
    terhelhetőség stb.).

    Méréseinkhez

        Impedanciája megfelel a specifikációnak.  A  frekvenciaátvitelével
    már sok bajt  okozott  nekünk,  sehogysem  tudtuk  megérteni,  hogy  a
    boltból kölcsönkért, vadonatúj példánynak miért tér el ennyire  a  két
    hallgatója (1-2. diagram), ezért sürgősen kértünk egy másikat,  de  az
    is  ugyanúgy  szerepelt  (3-4.   diagram).   A   különbség   főleg   a
    mélytartományban jelentkezik, a "balos" kagylók 100Hz környékén erősen
    kiemelnek,  a  jobbosak  egész  jól  követik   a   korrekciós   görbét
    (szaggatott vonal mindegyik diagramon).  A  középtartományban  azonban
    már mindig  ott  éktelenkedik  egy  csúnya,  körülbelül  10  decibeles
    kiemelés, a magas regiszter pedig igen hamar lekonyul.
        (Tény, hogy mindkét fejhallgatónak a jobb fele viselkedik szebben;
    a két jobboldali  kagylóból  mindenesetre  jobb  fejhallgatót  lehetne
    összerakni, mint a baloldaliakból, ha a gyár  válogatná  a  kagylókat.
    Dehát nem úgy néz ki, mint ha  válogatná.  Le  kell  szögeznünk,  hogy
    ilyen erős eltérést eddig  még  egyetlen  fejhallgató-típus  csatornái
    között sem tapasztaltunk.)
        A harmonikus torzítás viszont  igen  csekély.  A  "balos"  kagylók
    torzítása jócskán megnő ugyan a kritikus, 100Hz körüli sávban,  de  az
    kívül esik az  értékelési  tartományon.  Az  FH  10  roppant  érzékeny
    fejhallgató, egészen kis erősítőteljesítmény hatására már nagyot  szól
    (feltehetően ezzel a paraméterével függ össze, hogy ennyire alacsony a
    torzítása.)
        A  nemkívánatos   hangsugárzás   mértéke   közepes.   Az   FH   10
    hangcsillapítása nemleges: nyitott rendszer, nem zárja el tulajdonosát
    a külvilágtól. Nyomóereje, mint már a bevezetőben említettük, nem  túl
    nagy.


    Szeánsz

    

        Legutóbb, a Koss fejhallgató tesztjekor (Mozaik 3.)  a  Sennheiser
    HD430-at választottuk etalonnak, ez a  típus  mindig  rendelkezésünkre
    áll, minthogy két munkatársunk is ilyet használ odahaza. Most,  amikor
    "büdzsé" fejhallgató van terítéken, nem  tartjuk  indokoltnak  ennyire
    magasra helyezni a mércét. Inkább az NDK-gyártmányt, a KWH HOK 80-2-őt
    vettük  elő,  idehaza  alighanem  ez  a  Best  Buy  (több   ismerősünk
    visszajelezte már, hogy hitt nekünk és  nem  bánta  meg).  Kicsit  úgy
    játszunk ezzel a kétféle etalonnal, a Sennheiserrel és HOK-kal, mint a
    hangsugárzók  mezőnyében  a  Heybrook  HB1-gyel,  illetve   az   Orion
    HS282-vel.  A  két  fejhallgatót  párhuzamosan  kötöttük  az   erősítő
    teljesítménykimenetére;      a      hangerejüket       ellenállásokkal
    kiegyenlítettük, már amennyire lehetett. Teljesen ez sohasem  sikerül:
    két-két fejhallgatónak, akárcsak két-két hangsugárzónak, aggasztóan el
    tud  térni  a   frekvencia-egyensúlya.   Egymástól   függetlenül   írt
    jegyzeteink előbb a Videoton FH10-re, majd  (zárójelben)  az  etalonra
    vonatkoznak:
        Dús,  döngő,  különösen  az  egyik  oldalról.  A  basszusa nem jön
    rosszul,  általában  véve  rosszabbra  számítottam.  Magasban  roppant
    szegényes, a cintányérokból semmit sem hallok. Az opera testesen szól,
    de  a  legalja  hiányzik,  a  magasai  sehol sincsenek, nincs elegendő
    információ  a  zenéről.  Nem  torz, de unalmas. A dixien a bal fülemen
    szörnyen  dübörög,  dummog.  Alul  a  basszus nem igazi, de követhető;
    felül  egy  színtelen, gyönge magas regiszter - ez a kettő érvényesül.
    Nem  kellemetlen, de jellegtelen, hiányérzetet kelt. * Mindhárom zenén
    ugyanazt  hallottam. A VT-fejhallgató bágyadt, a középtartomány fölött
    nagyon  kevés  hangja  van,  emiatt rettenetesen matt. Időnként, a női
    hangon mintha torzítana is. A cintányér teljesen eltűnik. De azért nem
    rossz  hallgatni, nem fárasztó, viselni pedig feltétlenül jobb, mint a
    másikat.  *  A  VT mély, döngő hangot ad, a magasa túlságosan kevés, a
    hangkép  emiatt  tompa, nyomott. Mindegyik zenén ezt hallottam. Minden
    élet  elmegy,  unalmas.  A  dixien  még  mintha lassabban is forogna a
    lemez.  Toscán az énekhangok kissé kásásak. * Durva magashiány, emiatt
    bágyadt, tompa, a lendülete elvész. Torzítást nem hallottam. Komfortra
    nézve kényelmes.
        (Az    etalon:    keményebb,    csengőbb,    a   mélye   kevesebb.
    Kiegyenlítettebb,  sokkal  sztereóbb.  Közelebb  áll  a  hangsugárzónk
    hangjához.  Operán  azonban kicsit fárasztó. Dixien egészséges ritmusa
    van,  kicsit  magasba  húz,  harsány,  a  mélyeket keveslem, nem tudom
    követni  a  bőgőszólamot.  *  Ezzel  is  bajaim  vannak. Csengő, szép,
    tiszta,  de a legszélei hiányoznak, különösen a mélytartományban érzek
    hiányt.  A  felső  basszus  pedig kopogós. * Elfogadhatóbb, az arányai
    helyesebbek, de nincs igazi mélye.)
        Minthogy a fejhallgatóteszt számunkra  még  viszonylag  új  keletű
    sportág, s nincsenek  annyira  biztos  támpontjaink,  mint  mondjuk  a
    hangsugárzótesztben, ellenőrzésképpen fellapoztuk  a  Hifi  Mozaik  2.
    kötetét, és megnéztük, mit írtunk a HOK fejhallgatóról. Nos,  most  is
    ugyanúgy hat ránk a KWH, ami azt jelenti, hogy ha  a  két  fejhallgató
    hangképe eltér, ez nem feltétlenül a Videoton hibája. Nem  feltétlenül
    - de többnyire azért  igen.  Véleményünk  szerint  feltétlenül  a  KWH
    hangképe van közelebb valamiféle optimumhoz.  A  KWH-nak  akkoriban  6
    pontot adtunk, mely értékhez viszonyítva az FH10 pontszáma  valahol  3
    és 4 között helyezkedhet el. A  komfortfokozatukat  pont  ellenkezőleg
    ítéljük meg, ezt a menetet a  VT  nyeri,  szintén  úgy  6-3  arányban.
    Mindenesetre  nagyobb  közöttük  a   különbség,   mint   amekkora   az
    árdifferencia, úgyhogy Magyarországon változatlanul a KWH  HOK-80-2  a
    Best  Buy.   Az   FH10-nek   akkor   vannak   esélyei,   ha   valamely
    lemezjátszóerősítő rendszer hangképe  túlságosan  is  felfelé  húz,  s
    mindenképpen rászorul, hogy mélyítsék, basszusban dúsítsák.  Ebben  az
    esetben ajánlhatnánk a Videoton fejhallgatót, azzal  a  fenntartással,
    hogy próbáljunk ki belőle legalább 3-4 példányt. Kizárt dolog, hogy ne
    találjunk köztük olyat, amelynek mind  a  két  kagylója  "jobbos"  már
    abban az értelemben, ahogy ezt diagramjaink magyarázzák.  Tegyünk  fel
    valami monó  programot,  és  figyeljük  a  basszus  minőségét.  Azt  a
    példányt kell megvenni, amelyiknek a két kagylója egyformán működik és
    viszonylag kevéssé "üt".