Hetedhéthatár



HFN/RR 1987. december Az orvosi műszerektől a műanyagok szerkezetvizsgálatáig és természetesen a hifiig, igen sok mindennel foglalkozott az a David Wilson, aki később mint audiofil (analóg!) lemezfelvételek készítője, még később pedig mint hangsugárzó-tervező szerzett nevet Amerikában. Első konstrukciója, a WAMM egy minden elképzelhető hangszóróból összetákolt monstrum (a HFM 18. számában, a 46. oldalon csodálhatjuk meg), szekrény nagyságú szub-basszussal, több tízezer dollárért, a második pedig, a "csupán" 4000 dolláros WATT a világ legdrágább minimonitora. "Egyiket sem eladásra szántam - nyilatkozza Wilson a HFN/RR interjú-rovatában -, eredetileg a saját stúdiónk számára terveztem őket, és engem is meglepett, hogy a kis dobozból egyetlen év alatt több százat tudtunk eladni." Tervezési elveiről emígyen számol be: "A WAMM-mal az volt a célom, hogy teljes mértékben reprodukálni tudjam azt a hanganyagot, amelyet a stúdióban felvételkor hallunk, a maga dinamikájával és sávszéleivel, különösen a basszustartományban; én itt most nem 32Hz-ről beszélek, hanem 8Hz-ről. A kis WATT természetesen nem képes igazán mély basszusra, viszont minden egyéb tekintetben abszolút precíz hangsugárzó, amely pontosan érzékelteti, hol álltak felvételkor a mikrofonok, hol a hangszerek, és hogy a mikrofonok pozíciója helyes volt-e vagy sem." "Amit egy hangsugárzó transzparenciának nevezünk, az nem más, mint a zajküszöb és az információs küszöb aránya. A példa kedvéért: digitális rendszerek hangján hajlamos vagyok azt érezni, hogy a zajküszöböt még messze nem értük el, amikor az információ már régen elfogyott; az analóg hangképben viszont információt hallunk jó 10 decibellel a zajszint alatt is. (V. ö. akusztikai cikkünkkel a HFM 14. számában - a szerk.) Namármost, a hangsugárzók zajküszöbjét a rendszer mechanikai rezonanciái határozzák meg. Nézzük a WATT keresztváltóját. Ebben egyik alkatrész sem tud elmozdulni a másikhoz képest, mert miután az alkatrészeket elrendeztük-beállítottuk (s ez által kioltottuk elektromágneses kölcsönhatásukat), az egészet bezárjuk egy 4 kilós dobozba. Hasonlóképpen: a - csonkagúla alakú - hangszóródoboz fala műanyagból, kerámiából és ólomból van öntve, egy-egy dobozka több mint 30 kilót nyom. Ez éppen ellentétes a brit módszerrel (elsősorban a Celestion-re gondolok), dehát nekik figyelembe kellett venniük a költségeket is. Bennünket a költségek nem érdekeltek, hiszen nem kommersz árucikket terveztünk. Tehát nem arra törekedtünk, hogy a tömeg kicsi legyen, és a rezgések hamar lecsengjenek, hanem nagy tömeget alkalmazunk, és eleve nem engedjük meg neki, hogy rezeghessen." (Ha a dolog ennyire egyszerű volna! A britek nemcsak arra spekulálnak, hogy a doboz rezonanciái hamar lecsengjenek, hanem arra is, hogy ezek a rezgések felemésszék a hangszóró által keltett energiákat; úgy vélik, hogy az abszolút merev dobozfal erre nem képes. A szerk.) "A mély/középhangszóró a SEAS gyártmánya, 6,5 coll átmérőjű, és (impregnált) papírmembrános; véleményünk szerint a műanyag membrános hangszórók nem annyira kiegyenlítettek, és rosszabbul viszik át a tranzienseket. Ami a dómot illeti, valami 40 típust próbáltunk ki. Végigcsináltunk minden létező tesztet, az impulzusméréstől a spektrum-analízisig - és mindegyik típussal elégedetlenek voltunk. Valamennyinek volt egy nazális kolorációja. Végül a Focal üvegszálas membránú dómjánál kötöttünk ki. Ez valójában fordított (konvex) dóm, kevesebb a levegő a háta mögött, és talán ez is segít. Mindenesetre sokkal hűségesebben adja vissza a hangszerek felharmonikusainak struktúráját, mint a többi dómsugárzó, függetlenül attól, hogy melyikről lehet szebb görbét mérni. A hangszórókat egyébként enyhén modifikáljuk is. A névleges keresztfrekvencia 1800Hz. A magasvágó szűrő 6dB/oktávval indul, de a meredeksége két oktáv után már 18dB/oktáv." "Minden kisdoboz: kompromisszum. A WATT is az. A basszusa természetesen mérsékelt (most tervezünk hozzá egy szubbasszussugárzót). Elsősorban azt kellett eldöntenünk, hogy egyensúlyba hozzuk-e a kis doboz hangképét a felső basszustartomány kiemelésével (a brit LS3/5A mintájára), vállalva, hogy elkenődik a középsáv, romlanak a tranziensek. Mi lemondtunk erről, fenntartottuk a linearitást, miáltal a rendszer - ha a falaktól távol, állványon használják - már 100Hz körül eléri a - 3dB-es pontot. Ha közel viszik valamelyik falfelülethez vagy a padlóhoz, illetve megtámasztják a kiegészítésképpen hozzáadott hangfallal, a - 3dB-es pont 55-60Hz-re csúszik le. A WATT reflex-rendszerű, és kétféle reflex-nyílása van: az egyiket a 20-80, a másikat a 100-400 csillapítási faktorú erősítőkhöz javasoljuk." * A "kis nagy hangdoboz" után lássunk egy "kis kis hangdobozt", a Heybrook új Point Five-ját. Minthogy a nálunk is elterjedt(?) HB1-nek alaposan felment az ára (ma már 170 fontba kerül), meg aztán az infláció Angliában is infláció, a Heybrook úgy érezte, itt az ideje újra kirukkolni valami Olcsó-És-Mégis-Jóval. A Point Five 120 fontba kerül páronként, van benne egy 165mm-es ELAC és egy 14mm-es Audax, viszont nincs benne keresztváltó, csupán egy polipropilén kondenzátor és néhány fémréteg-ellenállás a dómsugárzóval párhuzamosan kötve. A hangszóró doboza nagyon cseles. A legtöbb hangszóródoboz úgy készül, hogy a tető- és oldallapokból egy keretet állítanak össze, és ebbe illesztik be az elő-, illetve a hátlapot. A minden szempontból kritikus előlap tehát nincs eléggé kimerevítve. Eltérve ettől a gyakorlattól, a Point Five dobozkeretét az elő-, a hát- és a két oldallapból dolgozzák össze, s ezt zárják le alul-felül egy-egy Medite-lappal. Ez a konstrukció állítólag kevésbé engedi rezegni a hangszórókat. Noha a Heybrook kezdetben ellenezte a merev (egyeres) kábelezést, a Point Five-nak már a belső kábelezése is egyeres; a kábel paramétereit már eleve bekalkulálták a keresztváltó tervezésekor. Fémréteg-ellenállást is azért alkalmaznak, hogy - híven az egyeres kábelezés filozófiájához - minél kisebb keresztmetszeten vezethessék a jel útját. Ezt a hangsugárzót tehát egyeres kábellel kell csatlakoztatni az erősítőhöz, mégpedig lehetőleg multikábelezéssel (tehát két szál drótnak kell futnia a mély-, két szálnak a magassugárzóhoz.) Alvin Gold szerint a Point Five különösen a feljavított, öntvénytalprészre épült HBS1 állványon) csaknem minden tekintetben kitűnően szerepel. Jelzői: "gyors" "kontrollált", "felbontóképes". Hibája, hogy az olcsó Audax dóm - akárcsak a HB1-ben - itt is egy kicsit külön életet él, kikiabál a rendszerből. ("Ha a magassugárzóját gondosabban válogatnák, nem volna versenytársa ebben a kategóriában.") A Heybrook cég előírása szerint ezt a típust is szorosan rá kell tolni a hátsó falra, éppúgy, mint a HB1-et. Nos, a HB1 a mi gyakorlatunkban jobban érzi magát 20-40cm-re a hátsó faltól - és Gold azt tapasztalja, hogy a Point Five is elvár úgy 10-15cm-nyi hézagot a háta mögött. És hát (eltérően a gyár ajánlásától) mégiscsak jobb befelé fordítani, úgy 20 fokkal. * Hangszedők: Audio-Technica AT-OC7 (250,-), Azden GM-P5L (100,-), Goldring Eroica (90,-), Grado XTE+ (20,-) és XF3E (43,-). A drágábbak közül a Goldringot inkább klasszikus zenére ("tipikus BBC-hang!"), a másik kettőt inkább könnyűzenére ajánlják. A két Grado közül nagyon dicsérik a szerényebbiket. Lapzártakor megérkezik egy másik, ugyanolyan Grado XTE+1, mint az előbbi, csak Peter Belt (a "varázsvesszős ember") által modifikálva. "Nem tudjuk, mit művelt Belt ezzel a hangszedővel, tény, hogy az ő példányán 4, illetve 7 decibellel nagyobb csatornaelválasztást, 1mV-tal magasabb kimeneti feszültséget, azonkívül egyenletesebb frekvenciagörbét mértünk." A "Centennial", a Yamaha cég 100 éves jubileumát ünneplő CD-X10000 ezüstlemezjátszó (HFN/RR december) Hétkilós tányér, lineáris hangkar - a Lurné Audiomeca (Audiomekka?) (HFN/RR január) A világbajnok ezüstlemezjátszó, avagy a Digitális Kontra Analóg vita vége: Accuphese DP80/DC81 (HFN/RR február) * További tesztek: Yamaha CD -X10000 CD-játszó (2700,-). Csak két másik gép veri meg: a CAL Tempest és a Cambridge Audio CD1; "egyébként" ez a legjobb. Mordaunt-Short A5000 erősítő (350,-). Kellemes, hallgatható, de nem ér fel a Musical Fidelity B200-zal. Magneplanar 2.5 (2000,-). Mint a Magneplanarok általában, ez is nagyszerű hangsugárzó, de azért ennek is "meg kell szokni" a hangszínezetét. Érdekes, Colloms kissé elmarasztalja az új ribbon-magassugárzót: nem igazán illeszkedik a fő rendszerhez. Dual CD 503 lemezjátszó(100,-). Valamivel jobb az 505-ösnél, de inkább ajánlják helyette a 40 fonttal drágább Regát. Klimo Merlin csöves/FET előerősítő (2475,-). Német készüléket ritkán dicsérnek ennyire Britanniában. Denon DCD-800 CD-játszó (300,-). Átlagos. 1988. január Decemberben szó esett David Wilson minidobozáról. Nos, most megérkezett a WATT, "személyesen", 3000 fontsterlingért (darabonként). Brit importáron számolva, méginkább nyilvánvalóvá válik, hogy tényleg ez a világ legdrágább minimonitora. Valószínűleg a legnehezebb is (54,5 kiló párja). Ken Kessler csodákat regél róla: transzparens, tiszta, részletező, jó térhatású stb. stb. Hátránya kettő van. Az egyik, hogy rendkívül szűk a "sztereó szék", azaz a rendszer teljes képessége csak egyetlen pontban érvényesül mintha valamiféle fejhallgató volna. (Monitorhangsugárzónál, amelyet csak a hangmérnök hallgat, ez nem is igazi hátrány.) A másik hibájáról tulajdonképpen nem is tehet. Ez a hiba abban a körülményben rejlik, hogy a kritikus (Kessler) bevallottan utálja a komolyzenét, és ez egy kissé gyanússá teszi előttünk a WATT hangsugárzó mértéken felüli dicséretét. Minimax egy Peugeot áráért: a WATT (HFN/RR január) Ritka állat mainapság: a TDL labirintsugárzó (HFN/RR február) * És mégsem mozog Galilei azért küzdött, hogy a világ elismerje, "Mégis Mozog". A hangtechnika Galileijei ezzel szemben azon fáradoznak, hogy ami eddig mozgott, ne mozogjon, ami forgott, ne forogjon. Lomtárba akarnak küldeni minden olyan hangrögzítő eszközt - magnót, lemezjátszót, CD-játszót -, amelynek működése valamiféle körmozgáson alapul. A Hifi Magazin 12. számában ("A jövő körvonalai") már szóba hoztuk az úgynevezett buborékmemóriákat, amelyek alkalmasnak látszanak rá, hagy a (természetesen digitális) adatfolyamot mindennemű mechanikai mozgás nélkül, pusztán elektromágneses úton tárolják és reprodukálják. Valójában egyéb nagy tárolóképességű félvezetők is képesek ugyanerre. A februári HFN/RR-ben Barry Fox a brit Lyricdata cég próbálkozásairól ír. Az első szabadalmak 1981-ből származnak; ekkor még buborékmemóriáról volt szó, és arról, hogy a felvételt tároló médium (a "hanglemez") nem lesz nagyobb, mint egy hitelkártya. Az első működőképes rendszert ("IXI") 1984-ben készítették el és a rákövetkező évben mutatták be a sajtónak. Ekkor már nem buborékmemóriával dolgoztak: félvezető RAM-ok sorozatát zárták egy kazettába, s azon 15 másodpercnyi(!) felvételt tudtak rögzíteni. A Lyricdata ezután hallgatásba burkolózott; Barry Fox még azt sem tudta elérni, hogy interjút adjanak neki. Végül sikerült elcsípnie a menedzsert, aki elmondta, hogy a jelenlegi prototípusnak a felvételi ideje még mindig nem hosszabb 15 másodpercnél, azonkívül a rendszer nem is működik kifogástalanul. De most majd Sir Clive Sinclair (a brit Mr. Számítástechnika) nagykapacitású "chip"-eket hoz forgalomba, s azok alkalmazásával az IXI rendszer potenciálja is jócskán megnövekszik. A Lyricdata cég mindenesetre be fogja mutatni "magnóit" a nyári stúdiótechnikai kiállításon. Programja azonban már távolról sem oly ígéretes, mint kezdetben volt. Hitelkártya-nagyságú lapocskák helyett jókora kazettába zárt RAM-ok tárolják a műsort, most már 10 műsorpercet monóban (ötöt sztereóban). A gépezet irányára 15-20 ezer font, a kazettáé valami 3000 (nem tévedés, három nullával írták) font darabonként. Inkvizíciós árak, dehát a számítástechnika rohamosan fejlődik, a költségek rohamosan csökkennek. A méretek úgyszintén. Olyannyira, hogy a japánok állítólag szintén kihoznak egy hasonló hangtechnikai eszközt, amely tényleg hitelkártya-nagyságú lapocskára dolgozik. És Mégsem Mozog. * * Még egy külföldi csúcsszuper: Lurné Audiomeca (1900,-), a J1/SL5 hangkarral (1750,-). A francia Pierre Lurné neves lemezjátszó-tervező, aki eredetileg a Goldmund cégnek is dolgozott (a Goldmundok ma a világ legdrágább lemezjátszói). Az Audiomeca tiszta vonalvezetésű, kissé Bauhaus-stílusú, függesztett vázú, (természetesen) szíjhajtású futómű, a hangkarja lineárisan fut, fotocellás, szervó-vezérlésű. Hangminősége Martin Colloms szerint nem haladja meg azt, amit a brit lemezjátszók 5-600 fontért produkálnak - ez itt lesújtó ítélet. Colloms még hozzáteszi, hogy a futóműn sokat segít, ha SMEV hangkarral párosítják - másfelől, nem tudja érvényre juttatni az SME igazi potenciálját: "az SME itt kiábrándítóan szerepel"... Audiofil DD-lemezjátszó: Goldmund ST4 (HFN/RR március) * Ki látott már CD-játszót, amelyben RIAA-korrektor is van?! Aki még nem látott ilyet, nézze meg a Meridian cég új típuscsaládját. A Meridian nemrég újra piacra hozott egy teljesítményerősítőt, a 205 típusszámú, 100 wattos monoblokkot (800,- párja). Ez azért újdonság, mert a Meridian eddig az aktívrendszereket favorizálta, vagyis az olyan hangsugárzókat, amelyekbe a teljesítményerősítő már eleve bele van építve, a keresztváltókkal együtt. Ezt a koncepciót szolgálja a 207-es típusszámú CD-játszó is: két darabból áll, de az egyik doboz csupán tápegység, a másik CD-játszó plusz erősítő (beleértve a RIAA-korrektort is, hiszen ez a központi egység, ez fogadja a lemezjátszót is). A CD-játszó tehát közvetlenül az (aktív) hangsugárzókhoz csatlakozik. Nos, ez az irányzat úgy látszik, egyenlőre "nem nyer", ez az oka a pályamódosításnak. Minthogy a CD-játszó legutóbbi verziója már az új, 16 bites Philips áramkört tartalmazza, Colloms a monoblokkokkal együtt a CD-játszót is teszteli. Ha jól értelmezzük dicsérő szavait, a CD-játszó és az előerősítője feltétlenül nívós. A monoblokkok becsületesek, de nem rendkívüliek. * További tesztek: Rotel RC-870BX/RB-870BX elő/végerősítő (325,- a kettő), RB-890BX teljesítményerősítő (375,-). A "kombó" jobb minőségű az egybeépített menőmanóknál, a teljesítménye pedig 125 watt csatornánként. A 2x200 wattos RB-890BX nemcsak hogy szépen szól, de pályázhat a Legtöbb-Watt-Per-Fontsterling (vagy: a Legkevesebb-Font-Per-Watt?) díjra is. Milltek Aurora (200,) és Olympia (300,-) hangszedők: valójában a japán Kiseki olcsóbb, magaskimenetű MC-modelljei, új márkanéven. Február Ha egy lemezjátszónak négyszögletes volna a tányérja, akkor sem keltene nagyobb meglepetést, mint Ed Meitner amerikai konstruktőr lemezjátszója. Ennek ugyanis egyáltalán nincsen tányérja. A HFN/RR interjú-rovatában most Meitnert szólaltatják meg, magyarázza el, miben látja a tányértalanítás előnyeit. Meitner a már jólismert elvre hivatkozik: minden tömeg tárolja és visszarúgja az energiát, tehát meg kell tőle szabadulni... (A szerkesztő megjegyzése: több Olvasónk is felfigyelt a különös készülékre. Néhányan maguk is megpróbálkoztak a tányértalanítással - a kísérletek még folynak. Feltehetően ugyanehhez a témához kapcsolódik az a MOD is, melyet egyik Olvasónk ajánlott: helyezzünk lemezcímkenagyságú, vékony alátétet a hanglemez alá, hogy ne érhessen hozzá a tányérhoz...) * Némi savanyú elégtétellel állapítjuk meg, hogy igazunk volt, amikor azt jósoltuk, hogy a CD-játszók ára nem annyira csökkenni fog, mint inkább emelkedni. Az új technika jelenlegi vezérhajója, az Accuphase DP80/DC81 ezüstlemezjátszó Angliában 6000 fontsterlingért került forgalomba. Kettős készülék; a DP80 a "transzport", a tulajdonképpeni lemezjátszó (egymagában 15 kilót nyom!), a DC81 pedig a Digitális/Analóg átalakító. Ez utóbbi nemcsak a CD-játszót, de bármely DAT-magnót is kiszolgálja. Érdekessége, hogy nem annyira integrált áramkörökből, mint inkább tranzisztorokból épül fel. A két dobozt hagyományos, koaxiális kábellel, illetve száloptikával is össze lehet kapcsolni. Egy apró részlet, amely nekünk különösen megragadta a figyelmünket: ennek az ezüstlemezjátszónak nehéz fémváza van, s arra rugósan függesztették fel a "szub-sasszit" -akárcsak a hagyományos lemezjátszókét! (V. ö. az állványokról írt cikkünkkel a 20. oldalon - a szerk.) Ami az Accuphase-rendszer hangminőségét illeti, Colloms szerint ez az első olyan CD-játszó, amely felveheti a versenyt a méregdrága lemezjátszókkal (3500 fontig bezárólag). Eszerint rövidesen értelmetlenné válik az Analóg Kontra Digitális vita; egyre inkább úgy látszik, hogy a Compact Disc bajaiért nem a CD-rendszert, hanem a még mindig nem eléggé kiérlelt konstrukciókat kell hibáztatnunk. Colloms azt írja, hogy a DP80/DC81-hez képest minden ezüstlemezjátszó vékonyan, rekedten és élesen szól, és hogy most teljesen újra kellett írni a ranglistát, megkülönböztetvén az előidőket az Accuphase eljövetele utáni időktől... A Cambridge Audio DC1 például, amely eddig referencia gyanánt szolgált, 100%-ról 76%-ra esett vissza "Post Accuphase". Az új Philipsek úgy 57%-on állnak; az "átlagos minőség" fogalma 66%-ról 48%-ra devalválódott. Utóirat a teszthez: Collomséknak sikerült korrelációt találni a CD-technika egyik jellemzője, a linearitás, illetve a hangminőség között. Az Accuphase mérésekor azt tapasztalták, hogy az Accuphase egy kicsit kilóg a tűrésmezőből, amennyiben a linearitása -90 decibelen csúnyán elromlik: a két csatorna -12,5/+7,5dB eltérést mutat. Ne feledjük: -80 decibelen még minden rendben van! Colloms (a szervizkönyv birtokában, jónéhány órai keresgélés után) megtalálta a baj forrását, és ki is tudta javítani a hibát. A linearitás -90dB-en most már nem tért el csak 0,3dB-t a tényleges értéktől, de ezen kívül semelyik mérhető paraméter nem változott. A hangkép mégis érezhetően tisztább, fókuszosabb, sztereóbb lett. * További tesztek: Acoustic Research Ar 55BX, B&W DM1600 és Mission Freedom hangsugárzók (650, 400, 400,-). Mindhármat dicsérik, de az utóbbit inkább rockzenére ajánlják. Wharfedale Ritz Diamond hangsugárzó (150,-). A sikeres minidoboz szuperváltozata - másfélszer annyiért. Egy kicsit olyan, mint a szovjet törpe: óriási. Foundation állvánnyal ajánlják - v. ö. állványtesztünkkel a 20. oldalon. Ortofon MC3000/T-3000 hangszedő/ transzformátor (800/750,-). Valóban a legjobbak közé sorolják, habár nem érzik annyira "szívhez szólónak", mint a Koetsut. A T-3000-et nem dicsérik; az angolok mindig is jobban szerették az elő-erősítőt az illesztőtranszformátornál. Musical Fidelity The Preamp 3A és 3B, a P140 teljesítményerősítővel és az MC-4 hangsugárzóval (300/300/500,-). Jó minősítést kap; multiamplifikálva (tehát két sztereó végfokkal) állítólag egészen kitűnő rendszer. Az elpusztíthatatlan Thorens TD160S lemezjátszó, immár római négyessel jelezve (280,hangkarral). Egyre jobb, de a karját változatlanul érdemes kicserélni mondjuk egy Rega RB300-ra. Harman/Kardon PM640VXI erősítő (225,-). Jó, de ebben az árkategóriában nem nyer. Március Némi késéssel, de a Hi-Fi News is "lereagálja" Peter Belt varázslatait, amelyekről a Mozaik 4. kötetében írtunk. Nem hivatkozik a HiFi Answers múlt évi cikkeire, hanem csak arra, hogy "az utóbbi 18 hónapban különféle gyártmányokat és gyártmányinformációkat kaptunk a Leeds-i Peter Belt-től, azaz a PWB Electronics-tól, valamint azoktól, akik kapcsolatban álltak vele. Tény, hogy eddig mindenki azt állította, hogy a PWB-eszközök hatása igenis hallható." Ennek ellenére, minthogy ez a (varázs)ló a szomszéd istállóból került ki, Steve Haris, a Hi-Fi News szerkesztője nem lelkesedik fel túlságosan, és három kérdést vet fel egymásután: 1. vajon tényleg működnek-e ezek a varázslatok, 2. ha igen, akkor vajon mi lehet a "know-how" juk? (ugyanis a Peter Belt által adott magyarázatok többet ködösítenek, mint amennyit megvilágítanak) és 3. jogossá teheti-e bármi is a ezen eszközök szemérmetlen árát? (A Reactive Electret fóliából 20 fontba kerül 50cm2, a Sol Electret Oil flakonja 40font, és a különféle "kezelt", azaz elektrét-jellegűvé tett tárgyak 25-60 fontba kerülnek. A "polarizáló" ecset szemre semmiben sem különbözik az egy fontot sem érő bolti ecsettől de mint a PWB cég terméke, csaknem 60-ért árusítják.) Peter Beltnek feltehetőleg az az álláspontja - folytatja Harris -, hogy a fejlesztő munkába fektetett évekért megilleti őt a profit. Dehát a polarizáláshoz használandó anyagok olcsók, ki-ki eljátszogathat velük csaknem ingyen. Valószínű, hogy a hifi-ipar profijai előbb-utóbb megértik a PWB-jelenségek lényegét, felhasználják majd a saját gyártmányaikhoz - és akkor talán mindezek a jelenségek szélesebb körben is hasznosulhatnak. "A szakembereket, mindazonáltal, Peter Beltnek máris sikerült polarizálnia." Csatlakozva ehhez a bevezetőhöz, Paul Miller tesztelésnek veti alá Peter Belt gyártmányait, valamint irományait. Az irományokról megállapítja, hogy áltudományos hókuszpókusz az egész, vagy legalábbis semmire sem ad tudományosan elfogadható magyarázatot. A gyártmányokat (lényegüket tekintve elektréteket, azaz permanens elektromosságot hordozó anyagokat) vegyileg is elemzi, és nem talál bennük semmi különöset, ami pedig a szubjektív hatásukat illeti, szerinte ez egyrészt csekély, másrészt esetleg egyéb módon is magyarázható. Például: a Belt által készített, elektrét jellegű kenőanyag, ha csapágyolajként alkalmazzuk, már a viszkozitásával is változást idézhet elő a rendszerben, ha pedig kontaktusokat tisztítunk vele, a hangminőség változását ismét csak joggal tulajdoníthatjuk a tisztító- (s nem pedig az elektrét) hatásnak. Ami nem tetszik nekünk Miller attitűdjében: valahányszor be kell ismernie, hogy a Belt és követői által észlelt-és eddig elképzelhetetlennek tartott! - auditív effektusok igenis léteznek, akkor bagatellizálni igyekszik az eredményt. (Ez az úgynevezett Tizennegyedik Lajos szindróma: valakit azzal mentegetni, hogy az elmeállapota tulajdonképpen nem is olyan veszélyes, mert már nem képzeli magát Tizennegyedik, csupán Tizenkettedik Lajosnak.) Ilyenkor tüstént magától értetődőnek nyilvánítja a szóbanforgó jelenséget, például: "nyilvánvaló, hogy bármiféle áramkörnek - CD-játszóban, erősítőben vagy akármi másban - megvan a maga jellemző rádiófrekvenciás és mélyfrekvenciás karakterisztikája, és ez változást szenved, ha bármiféle szélessávú zajnak tesszük ki". Igen, igen, ezt mi is tudjuk, ezt mindenki tudja, ez valóban nyilvánvaló. Csak éppen az nem nyilvánvaló, hogy ebből a nyilvánvalóságból végül miképpen lesz auditív effektus. Végső soron Miller tudomány-védő, áltudomány-cáfoló magyarázatai éppen annyira áltudományosak, mint Belt "irodalma". * Az analóg orsós magnó sehogyan sem akar kihalni? A hírrovatból megtudjuk, hogy - DAT ide, DAT oda - a Revox cég ismét piacra hozott egy félprofi analóg szalagjátszót, C270 típusjellel, angliai áron 2500 fontért. * Stúdióemberek ritkán látják be, hogy van mit tanulniuk a hifiipartól. Mindazonáltal a Monster Cable cégnek sikerült meggyőznie Hollywoodban a hangmérnököket, miszerint a kábelek igenis éreztetik hatásukat a hangképen. Steven Spielberg új filmjének, az Empire Of The Sun-nak felvételekor végesvégig audiofil-kábeleket használtak - ilyesmi eddig még sohasem fordult elő. * Barry Fox jelentése a CD-technika legújabb eredményeiről: a Philips cég elkészült a harmadik generációs "chip"-ekkel. Amihez eddig 4 IC kellett, azt most már kettő is megteszi: az SAA 7310 és 7320 a CD-játszó teljes elektronikáját magában foglalja. A kettő együtt úgy 20 fontba kerülhet, de ha a termelés felfut, az árak nyilván csökkenni fognak. A "chip"-eket 5 voltról kell táplálni, s ha ehhez még hozzávesszük, hogy mínusz 40 és plusz 85 fokos hőmérséklethatárok között zavartalanul működnek, akkor máris nyilvánvalóvá válik, milyen készülékekről fog szólni a zene a jövő évtized gépkocsijaiban. Egyáltalán, a kilencvenes években a CD-játszó csaknem annyira elterjed, mint egy-két évtizeddel előtte a zsebkalkulátor. Csökken az ezüstkorongok ára is: a Philips duPont gyára még karácsony előtt bejelentette, hogy 100 ezer példány fölötti rendelésekre 20 százalék árengedményt ad a hanglemezgyáraknak. * Tudósítás egy tudósításról: Ken Kessler Chicagóba látogatott, a Consumer Electronics Show-ra. Kissé csalódott, mert rengeteg DAT-magnóra, sőt most már CD-Video készülékre is számított, ámde ezekből keveset látott, és nem is ezek körül volt legsűrűbb a tolongás. Látott és hallott viszont több új szuperlemezjátszót, mintsem várta volna, persze CD-játszókat is, a "kétdobozos", audiofil fajtából, s azonkívül rengeteg hangsugárzót. Ez utóbbiak közül a legérdekesebb (ha nem is a legértékesebb) az a galéria, amelyet az EMC cég állított ki. A képünkön látható reprodukciók, jobbára zeneszerzők portréi, csupán afféle hangszóró-selymek, és egytől egyig hangsugárzókat rejtenek. * Miután megtanultuk, hogy a lemezjátszóba épített nagy tömegek károsak ("a tömeg kapacitással egyenlő, tárolja és visszalöki az energiát" stb.), egyszercsak újra elburjánzanak a nagytömegű lemezjátszók, éspedig a legfelső árkategóriában. A legdrágább: a svájci Goldmund Reference, ez Angliában 20 ezer fontba kerül. Most itt van a Goldmund ST4 négyezerért. Colloms sokkal jobb véleménnyel van róla, mint a legutóbb tesztelt, félennyire drága Lurné Audiomecáról, és azt állítja, hogy az ST4 tényleg méltó rá, hogy referenciának tekintsék ebben az árkategóriában. Külön érdekesség, hogy a Goldmundok nem szíj-, hanem közvetlenhajtásúak! Egy kiállítás képei, amelyek mind-mind hangsugárzók (HFN/RR március) * KEZDŐK, FIGYELEM! A Hi-Fi News tippjei 1988 januárjában Kezdőkön itt azokat értjük, akik eddig nemigen törődtek vele, hogyan hallgatják a zenét, s most akarják megvásárolni életük első hifi-berendezését. Nekik ad tanácsot Martin Colloms. 850-1250 font Colloms a CD-játszóval kezdi; szerinte erre a láncszemre (ebből a keretből) 250-300 fontot érdemes fordítani. Jelöltjei: a Marantz CD873, a Philips CD373 vagy 473, a Sony CDP-710 és a Pioneer PD7050. Az erősítők piaca keveset változott, a tippeket már betéve tudjuk: Cambridge Audio P55 (250,-), Audiolab 8000A (325,-), Mission Cyrus 2 (300,-), esetleg a Musical Fidelity A100 (400,-) és ugyanettől a cégtől a B200 (300,-), valamint a hasonló árú Marantzok és Harman/Kardonok. Egy ígéretes ezüstlemezjátszó, a Sony CDP-710 (HFA március) Hangsugárzóból itt már bőséges a választék: Rogers LS6 (230,-), JBL 20t (250,-), KEF C60 (250,-), Monitor Audio MA 352 MD (300,-), Spendor Prelude II (320,-), AR 44BX (350,-), kissé feljebb a Rogers LS7t (360,-) és a JBL L60t (370,-), valamint az újonnan érkezett Harbeth Compact (380,-), de akár még a Spendor SP2 is belefér a keretbe, habár ez a típus már 420 fontba kerül páronként. Néhány recept a fenti komponensekből kikeverve: Philips 373/Cambridge P55/Rogers LS6 (800,-), Marantz 873/Musical Fidelity B200/Spendor Prelude II (950,-), Pioneer 7050/Audiolab 8000A/AR 44BX (1050,-), Sony CDP 710/Musical Fidelity A100/Rogers LS7t (1200,-). Az utóbbival teljesen kifutunk a pénzünkből, ha viszont valamelyik olcsóbb kombináció mellett döntünk, lemezjátszóra vagy tunerre is marad. Számításba jön ismét a Rega Planar III (190,-), a Logic Tempo a Datum karral (240,-), a Manticore Mantra (330,-), a Linn Axis (310,-) és a Systemdek IIX/LV Plus (275,-). Hangszedőnek Colloms a mágneses RATA 40-et és a Linn K9-et ajánlja, illetve az olcsóbb MC-modellek közül az Audio Technica AT-F3, a Dennon DL110 és az Ortofon MC 10S valamelyikét. Tunerek: Creek CAS 3140, Arcam Delta, Sony STS 700ES, Quad FM4 - valamennyi 300 font alatt. 1250-1750 font Namármost - mondja Colloms -, ahogy felfelé haladunk a létrán, egyszercsak azt vesszük észre, hogy nincs "adekvát" CD-játszó a középkategóriában, például 450 fontért. Úgy is mondhatnánk, hogy a 250-300 fontsterlinges gépek annyira jók voltak, hogy egyelőre nincs értelme felugrani a 6-700 fontsterlinges kategóriába, mert akkor felborítanánk a rendszer egyensúlyát (vagyis nem jutna elég pénz erősítőre stb.). Érdekes módon Colloms azt a tanulságot vonja le, hogy hát akkor most térjünk vissza a hagyományos lemezjátszóhoz mint elsődleges műsorforráshoz, s tekintsük a CD-játszót másodlagosnak... Ez a logika nem túlságosan győzött meg bennünket. Sehogysem értjük, hogyan is van ez: először a CD volt a jobbik, most meg hirtelen mégis az LP?! Colloms maga is érzi "szavai közt az űrt", és a szokásosnál jóval hosszabb magyarázkodásba kezd. Idézzük "Valóban meglepő: hogyan is lehet jobb egy 700 fontsterlinges lemezjátszó a 3-700 fontsterlinges ezüstlemezjátszónál? Nos, bizonyára nem jobb nála, ha csupán a hagyományos, jól dokumentálható paramétereket nézzük (nyávogás, akusztikai visszahatás, frekvenciaátvitel, áthallás, nem is beszélve a zajszintről és a torzításokról). Azonkívül a CD kényelmesebb és higiénikusabb is. Mindazonáltal, ha a legmagasabb fokú zenei élvezetre törekszünk, számításba kell vennünk a CD eredendő korlátait. Hogy a vinil lemez miért jobb - erre jelenleg nehéz volna válaszolni. Nincs rá egyszerű műszaki magyarázat. Ha azonban a kellő lelki hozzáállással hallgatunk zenét, akkor az LP érdekesebb, meggyőzőbb, muzikálisabb. Nem tudom bebizonyítani, de én az LP-ről természetesebb hangzási balanszot, jobb vonóshangot, több teret, hihetőbb akusztikát hallok, s egyáltalán: olyan hangminőséget, amelyet inkább tudok a drága elektronikákkal s kevésbé az olcsó masinákkal asszociálni. De hogy ez nyilvánvaló legyen, egészen a 'Linn-csoportig' kell eljutnunk - még ha nem vonjuk is kétségbe, hogy vannak jó középkategóriájú gépek is a piacon." Vagyis hát akkor Colloms is visszatér a Linn-ideológiához: "a legfontosabb láncszem a lemezjátszó-futómű". A berendezésünk tehát egy 500 fontsterlinges futóművel fog kezdődni (Linn Sondek, Pink Triangle PT-TOO vagy Roksan Xerxes). További 150-200 font jut hangkarra és hangszedőre, 300 az erősítőre, 4-500 a hangsugárzó-párra és úgy 100 font állványokra és kábelekre. Ha mégis a CD mellett döntünk, akkor 3 választásunk van. 1. Felesküszünk valamelyik drágább ezüstlemezjátszóra, mint a Meridian 207 (950,-) vagy a Cambridge Audio CD2 (600,-), és akkor megint az erősítőn és a hangsugárzókon kell takarékoskodnunk. 2. Megmaradunk az előző árkategória szerény, de nívós ezüstlemezjátszóinál (250-300 font), és a fennmaradó pénzt inkább magas minőségű erősítőre és hangsugárzóra költjük. Szóba kerül a Meridian M30 aktívrendszer, vagy pedig vehetünk teljesítményerősítőt a komplett erősítő helyett (hiszen a CD-játszóhoz tulajdonképpen nincs szükség előerősítőre!), mondjuk a Cambridge Audio A75-öt (275,-) vagy a Musical Fidelity P140-et (300,-). S hozzájuk még futni fogja valami drága hangsugárzóra, amilyen a KEF R104 II (800,-), nem sokkal kevesebbért a Celestion SL 600 vagy 700, aztán a Spendor SP1 (640,-), a Harbeth HL4 (475,-), a B&W Matrix 1E (600,-). 3. Semmire sem költünk túl sokat, és akkor valamelyik szerényebb CD-játszón kívül még egy Axisra vagy Mantrára is futja. * A SLÁGERLISTA (A Hi-Fi Answers tippjei 1988 áprilisában) Eltérően a Hi-Fi News & Record Review "vevőszolgálatától", a Hi-Fi Answers minden számában közzéteszi a mindenkori tipplistát, naprakészen. Alább a legutolsó, áprilisi tippeket foglaljuk össze: A HFA szakírói készülékcsoportonként, az olcsóbbtól a drágább felé haladva sorolják fel a "Best Buy"-okat. Az ajánlatokat egy-egy rövidteszttel indokolják, mi ezekből csak egy-két mondatot ragadunk ki (vagy teszünk hozzá). Az árakat természetesen fontban kell érteni. Lemezjátszó-futóművek Rega Planar 2/3 (135/188,-). Kitűnő színpad és dinamika, de mindkét gépnek rezgésmentes környezetre van szüksége: Systemdek IIX (144,-). A középkategória egyik sztárja: széphangú és megbízható. Logic Tempo (239,-). Javított változat. Különféle, olcsóbb vagy drágább változatokban is kapható. Manticore Montra (265,-). A szegény ember Linnje. Linn Axis (hangkarral 313,-). A szegény ember másik Linnje. Elite (Townshend) Rock (450,-). Ellentmondásos; vitatkoznak fölötte, de sokan nagyon szeretik. Linn LP12 (471,-). Nem látszanak rajta az évek. Pink Triangle PT TOO (540,-). Műszakilag nem eléggé megbízható, de egyébként elsőrangú. Roksan Xerxes (595,-). Az első gép, amely megtörte a Linn egyeduralmát. Hangkarok Rega RB300 (90,-). Bármely hangszedőhöz ájánlják, de nem mindegyik futóműhöz. Linn LV-X/LV-X Plus (115/129,-). Az árában már egy olcsó hangszedő is benne van (bizonyítandó, hogy mire képes egy igazán jó kar - de ezt már mi tettük hozzá). Logic Datum II (120,-). Több futóművel kompatibilis. Alphason Xenon (200,-). Még nem klasszis, de már elég drága - ezen a senkiföldjén ez a kar a legjobb. Linn Ittok (400,-). A HFM-ben fölösleges bemutatni. Zeta 2 (460,-). Különlegesen erőteljes basszus. Többféle kábelezéssel árulják. Mission Mechanik (600,-). Hangszedők Audio-Technica AT95E (18,-). Az óriásölő. Nagaoka MP10SB (40,-). Angliában modifikált típus. Élénk középtartomány. Linn K-9 (64,-). Minden hanglemezen egyformán jól szól, megközelíti a drága MC-ket. RATA RP70 (77,-). A Goldring Epic modifikációja; van den Hul tűs változata 100 font. Goldring Eroica (89,-). Finom, civilizált hang. Kétféle változat (alacsony, illetve magas kimenetű). Audio-Technica AT - F5 (100,-). A legjobb "büdzsé-MC"; némi gyengeség itt-ott, de remek sztereó kép. Ortofon MC30 Super (260,-). Visszahozta a dánokat az élvonalba. Kiseki Purpleheart Sapphire (645,-). Nem fűzünk hozzá kommentárt. CD-játszók Technics SL-P111 (180,-). Mint az új alapgép. Marantz CD75 (300,-). Mindaz, amit a Philips tud, meg amit a Marantz hozzáad. Denon DCD-1500 (500,-). Dús basszus, "atmoszféra". Kenwood DP-3300D (600,-). Úgy kell használni, mint komplett gépet, és nem szabad megvenni hozzá az erősítőbe épített külső D/A átalakítót. Marantz CD94 (800,-). Természetes, zenei, részletező. Sony CDP-555ESD (1000,-). Még jobb. Tunerek Ezekről az utóbbi időben úgy látszik, leszoktak. Integrált erősítők NAD 3020e (110,-). Megint ő a Menő Manó, de nem versenytárs nélkül (Denon PMA-250, mint kérdőjel). A & R Arcam Alpha Plus (150,-). Jobb basszussal, mint az előző változata. QED A240 CD/SA (150/200,-). Az utóbbi változat MC-bemenettel. Marantz PM45 (200,-). Nagyobb teljesítményű, mint a hasonlóan árazott brit erősítők. Cambridge Audio P40 (200,-). Csaknem ideális kompromisszum a térhatás, a felbontóképesség és a dinamika között. Nagyot szól. Musical Fidelity A1 (250,-). Igazi A-osztályú - és forró. Myst TMA3 (290,-). Minimálkoncepció alapján, és nagyon jól van megépítve. Musical Fidelity B200 (300,-). Igazi audiofil-középkategória. Minimál-koncepció. Musical Fidelity A100 (400,-). A szegény ember ARC-je. Marantz PM94 (1000,-). Nagy teljesítmény. Elő/végfokok Audiolab 8000C/P (765,-)Semleges hangkép, kitűnő színpad és dinamika. DNM Series 3 (csak előfok, 1000-1800,-). Brit terv, svájci kivitel. DNM GEM (850,-). Rendkívüli "felbontóképesség", de csak 30 watt csatornánként. Krell KSA50 (2540,-). 1982 óta referencia a brit piacon. Hangsugárzók (páronként) Goodmans Maxim (70,-). Semleges hangkép, megdöbbentően elfogadható mélytartománnyal. Toshiba SS-33 (90,-). Filléres, de hifi. Heybrook Point Five (120,-). Artikulált középtartomány, kellemes basszus, kitűnő sztereofónia. Tannoy Mercury II (150,-). Minden rendszerhez és zenéhez jól illeszkedik. Heybrook HB1 (170,- a már módosított típus). "Egyike az igazán bevált konstrukcióknak. Művészi kompromisszum. Basszusban némileg szegény, a treble enyhén grízes, de a középsáv mesteri." A & R Arcam Two (240,-). Kitűnő mélyek, civilizált hang. Monitor Audio R352 (250,-). Katonás, kontrollált, kicsit száraz, precíz. Wharfedale 510 (280,-). Telt, erős, nagyot szól. Monitor Audio R852/MD (350,-). Az egyik legjobb metáldómmal. Spica TC-50 (600,-). Az amerikai audiofilek egyik kedvence, a térhatása szinte hihetetlen. Yamaha NS1000M (900,-). Monitorminőség: semleges, tiszta, artikulált. SD Acoustics SD-1 (1050,-). Nem teljesen semleges, de mindenfajta zenén kitűnő. Quad ESL-63 (1460,-). Versenytársai 2-3000 fontba kerülnek. Apogee Caliper (2500,-). Csaknem eléri a drágább Duetta és a Scintilla minőségét. Rossz hatásfokú. Kettős kábelezés elengedhetetlen. * HI-FI Answers 1987. december "Tömegkommunikáció" - ez a szójáték (a decemberi szám címlapján) a Townshend Glastonbury hangsugárzóra utal. Max Townshend már a Rock lemezjátszóba is jókora tömegeket épített, s most ugyanezzel az eszközzel veszi fel a harcot a hangszóródoboz rezgései ellen is. A 93cm magas és 45cm mély Glastonbury hangsugárzónak darabja 85, illetve 700 fontba kerül (attól függően, hogy éppen fel akarod-e cipelni az emeletre, avagy éppen fizetni akarsz-e érte). Jó sok font, bármerről nézve is. A tömeg azonban nem minden, és a nehézsúlyú hangsugárzó a fontokon és kilókon kívül sok tervezői rafinériát is felvonultat. Már maga a doboz is igen bonyolult, hét rétegből rakták össze. Kívül alumínium héj, üvegfeketére festve, aztán mindenféle flaszter, akarom mondani betonkeverék, kívül kemény, belül egyre lágyabb - állítólag egyetlen dobozt két és fél napig kőművelnek. Falvastagság: 1,5 coll, nem számítva a 3/4 collos belső posztóbélést. A malomkerék nagyságú mélyhangszórók rajongói nyilván fitymálni fogják a Glastonbury mély/középhangszóróját, amely úgy 20 centis ha lehet, pedig ennek a reflexdoboznak elsöprő basszusa van. A membrán alumíniumból készült, körülbelül 14kHz-ig sugároz, a keresztfrekvencia 7,7kHz. Szokatlanul magas, de a ribbon magassugárzókat nemigen szabad lejjebb engedni. Akkor ugyanis vissza kéne fogni a teljesítményüket, márpedig ha valakinek, Max Townshendnek nem ez volt a célja. Hangsugárzója nemcsak nagyot szól, de "keveset is fogyaszt": egyetlen watt elektromos teljesítményre 89 decibel hangnyomást produkál (1m távolságból). Tömegkommunikáció, avagy a tömeg, amely nem kommunikál? A Townshend Glastonbury II (HFA december) A Glastonbury hangminősége John Bamford szerint hallatlanul tiszta, erőteljes, transzparens, kissé száraz, - egyszóval, ha jól értjük, olyan, mint a Rock lemezjátszóé, amelyet szintén lehet nagyon szeretni vagy nagyon nem szeretni. * Megérkeznek az első reflexiók Peter Belt varázsvesszős kísérleteire (lásd Mozaik 4.). Az egyik egy pamflet: matematikailag formulázza azt a hatást, amelyet az erős mágneses terek keltenek a fogtömésben, valamint a karóra szíjában (délelőtt; délután a szíjat meg kell fordítani stb. stb.). A másik levél teljesen komoly: John Crabbe, a Hi-Fi News egykori szerkesztője felhívja a HFA figyelmét a Hi-Fi News egyik tavalyi híranyagára, miszerint egy fizikus és egy biofizikus laborkörülmények között kimutatta, hogy bizonyos elektromágneses terek közvetlenül is befolyásolják az emberi hallószervet: hanghatást keltenek benne. Hogy ne kelljen annyiszor visszatérnünk Belt kísérleteire és varázseszközeire, kissé előreszaladunk a lapszámokban. Az olvasók visszajelzései szerint - mármint azok szerint, akik rászánták a fáradságot és a költségeket, s nem csupán elméleti síkon próbálják felvenni a harcot a mágia ellen - Belt varázslatai kivétel nélkül működnek, éspedig igen hatásosan. Az egyik levélíró még fel is hívja a szerkesztők figyelmét a polarizálás egy veszélyére. Mivel a kezelésnek alávetett hangszedők hangminősége aggasztó mértékben megjavul (s feltehetőleg a többi hangtechnikai eszközön is lehet segíteni vele), a kereskedők könnyűszerrel manipulálhatják a vevőt, amennyiben a rivális készüléktípusok közül amelyiket el akarják adni, azt polarizálják, a másikat meg nem. Ezt a cselt nem is lehet kivédeni - hacsak nincs kéznél egy polarizáló gép, amellyel az eladásra szánt eszközöket ott helyben, a vevő jelenlétében kell kezelni. Persze, a gép már jóval drágább, mint az ecset, meg a fólia, meg az olaj. * Követve a Kenwood és mások példáját, a Denon cég is "szétépítette" legújabb-legelitebb ezüstlemezjátszóját, vagyis külön dobozba rakta a "transzportot (DCD-3300) és külön dobozba az elektronikát (DAP-5500). Az utóbbi egység komplett előerősítő, t. i. komplett a CD-játszónak, de nem a lemezjátszóknak, ugyanis RIAA-korrektort nem tartalmaz. A két készüléket száloptika köti össze. Áruk körülbelül 2000 font. Száloptika a transzport és az elektronika, valamint a digitális és az analóg áramkörök között: Denon DCD-3300/DAP-5500 (HFA december) A DCD-3300 specifikációja nemigen tér el az olcsóbb modellekétől, bizonyságául annak, hogy nem az alap-paraméterek, hanem sokkal inkább a részletek azok, amelyek számítanak. Így például az alváz itt különleges műgumi -acél szendvicsből áll, és rézlemezzel van borítva (árnyékolás!), a lézer-egység pedig rugókkal van felfüggesztve. A DAP-5500 előerősítő(?) 13,7 kilót nyom, szintén rézlemezzel van árnyékolva, külön-külön tápegységgel szolgálja ki a digitális, illetve az analóg áramköröket, s a két szekció között ismételten száloptikával teremt kapcsolatot. Mint a magasabb rendszámú Denonokban általában, itt is 16 bit felbontást és négyszeres túlmintavételezést alkalmaznak. Ha a két csatornához egy-egy D/A átalakítót építettek volna, ezzel nem leptek volna meg senkit; a DAP-5500-ban összesen négy átalakító működik, csatornánként 2-2, push-pull konfigurációban: az egyik a pozitív, a másik a negatív hullámformát dolgozza fel. A Denon cég szerint ezzel megjavították az alacsony jelszintek linearitását (ezzel kapcsolatban lásd az Accuphase tesztjét a HFN/RR februári számában -a szerk.), és 3 decibellel tágítottak a dinamikatartományon. Jimmy Hughes, mindazonáltal, nem próbálja megkeresni az új szuperdenon helyét a Nap alatt: jó masina - mondja -, feltétlenül jobb a DCD-1700-asnál, de nem annyival jobb... Ebből a szempontból most valahogy nincs sok mondanivalója, ezért inkább a kábelezésen kérődzik egy kicsit. A két készüléket, mint említettük, száloptikával is össze lehet kötni, meg hagyományos kábellel is. Az utóbbi egyben össze is földeli a két készüléket; a száloptikához külön földvezetéket kell párosítani. Eredetileg a két készülék egyike sincs leföldelve. Ha mégis valamelyiket (vagy pláne mind a kettőt.) leföldelik, akkor újra és újra megváltozik a hangkép. Az újságíró drótoz-foldoz, minden változatot kipróbál, és oda lyukad ki, hogy a száloptika szól jobban, mégpedig földelővezeték nélkül -kivéve, ha a magastartományt túl rezesnek találod, mert akkor mégiscsak érdemes leföldelni a rendszert... * További tesztek. NAD 6300 kazettás deck (650,-). Magnót itt nemigen szokás tesztelni, ez is muszáj-feladatnak látszik. Szerény kinézetű, de drága gépezet - megdicsérik, de nem hasonlítják össze semmivel sem. Infinity 6 Kappa hangsugárzó (1200,-). Egy-színvonalon a legjobb britekkel, a Naim SBL-lel és a Mordaunt-Short 442-vel. Tannoy Eclipse hangsugárzó (120,-). Teljesértékű minibox; nehéz állványon, gyurmával odatapasztva adta a legjobb eredményt. Ortofon 520/530 hangszedők (45/75,-). Az új olcsó mágnes (VMS) széria. Kissé drága, de nem rossz. Infinity 6 Kappa hangsugárzó a legújabb, neodímium-mágnesű EMIT-tel (HFA december) 1988. január Kezdjük két hangsugárzóval - bennünket ezek érdekeltek a leginkább, különösen, hogy már mindkettőről ismerjük a HFN/RR véleményét. Az egyik a Mordaunt-Short 442 (1150,-), a fényképét, sőt a metszetrajzát már többször is bemutattuk. Emlékeztetőül, ebben a konstrukcióban a motorokat (a két mélyhangszórót és a csipogót) központi pillér hordozza, és a hangszóródobozt rugalmasan függesztették fel a pillérek köré. A doboztalanított hangdoboz hangját itt Keith Howard ízlelgeti - és nem ízlik neki. Az Infinity Kappa 6-ját sokkal érdekesebbnek, a Mordaunt-Short zenéjét érdektelenebbnek és színezettebbnek tartja. A két újság véleménye tehát eltér. A másik hangsugárzó a Heybrook cég Point Five-ja (120,-), amelyet a "szomszédban" már szintén bemutattak. Itt is csaknem szó szerint ugyanazt írják róla, úgyhogy az ember már-már azt hinné, hogy most biztosra mehet - szépséghibája a dolognak, hogy ezúttal mindkét lap Alvin Gold tesztjét közölte. Ezért nem jó, ha az újságírók pendliznek. Egyébiránt: időközben megjelent a piacon a Point Five hangsugárzóállvány is "Kevésbé drága, mint a HB1S" - de még így is 50 font párja. * A magyar olvasó számára is érdekes lehet a NAD VP System (300,-), ahol is a VP annyit tesz, hogy: Vinyl Playing, azaz lemezjátszás. Háromszáz font Angliában tényleg nem nagy pénz, különösen, ha ennyiért olyan lemezjátszó rendszert kínálnak, amelyen még zenét is lehet hallgatni. A lánc elejét - bárki kitalálhatta - az 5120-as lemezjátszó (csőkarral, Ortofon OM 10-zel) és a 3020e erősítő alkotja, a végét pedig az újonnan konstruált 8020e hangsugárzó doboz. Alvin Gold (a NAD cég nem tud megszabadulni tőle, a HFA mindig őt jelöli ki recenzensnek!) mérsékelten van elragadtatva a Rendszertől, de elismeri az erényeit, és nem vonja kétségbe, hogy az ára jutányos. Ismerős néphifi (avagy Rút Kis Kacsafarm): a NAD VP System (HFA január) * További tesztek. Albarry M408/II teljesítményerősítő monoblokkok (595,- párja). Nem nagy szám. Lynwood Emerald erősítő (400,-). Ez sem. Creek CAS4140 erősítő (200,-). Jobb az átlagosnál. Counterpoint SA-20 csöves teljesítményerősítő (2350,-). Kifejezetten olcsó, ahhoz képest, hogy mibe kerülnek az ennél nívósabb elektroncsöves nagyágyúk. Monitor Audio R952/MD hangsugárzó (600,-). Dinamikus, kellemes, túl angolos, egy kissé zavaros, felmelegedő felsőbasszustartománnyal. Denon DCD-600 ezüstlemezjátszó (250,-). Elmegy, de akkor már inkább ajánlják a DCD-800-at, egy kicsit drágábban. Február Egy kép a hírrovatból: az Origin Live cég új gyártmánya, az Oasis lemezjátszó, amelynek az az érdekessége, hogy mintegy "rátervezték" ugyanezen cég Skyline elnevezésű lemezjátszóasztalkájára. A Skyline-ról már sokat hallottunk, állítólag egyike a legjobb asztalkáknak, az ára magasan 100 font fölött van. Ahogy az angolok mondják: "food of thought" "táplálék a gondolatainknak". És egy másfajta állvány: a TT8 falikonzol a Target Audio. Kétemeletes Target falikonzol, a TT8 (HFA február) * Múlt év októberében forgalomba került az első olyan képmagnó (a JVC HR-D530, 750 fontért), amelybe már sztereó dekódert építettek - tudósít Andy Benham -, a BBC viszont kijelentette, hogy a sztereó hangú tv-adást nem kezdi meg 1991 előtt. Ugyanis ezt az új szolgáltatását nem fokról-fokra, megyéről megyére akarja bevezetni, hanem egyszerre az egész országban (és mellesleg a pénze is kevés - de a BBC nem erre hivatkozott elsősorban). Az a rendszer, amelyet végül bevezetnek, a NICAM 728 nevet viseli. Természetesen digitális hangtechnikáról van szó, felbontása 14 bit(?), mintavételi frekvenciája 32kHz(???). A felbontást ráadásul átvitel közben még 10 bitessé komprimálják, mert csak így fér be a műsorjel a 8MHz-es tv-csatornába. Mint látjuk, a televíziósok gondoskodni fognak róla, hogy a tévéműsor hangminősége továbbra is jócskán elmaradjon a házi műsorforrásoké mögött. Analóg, digitális - ebből a szempontból egyremegy. * Az ehavi különlegesség: a Spica Angelus hangsugárzó (1200,-), bátyja a szintén különleges formájú Spica TC-50-nek. Az Angelus ("angyal") nevet feltehetően a szárnyairól kapta; mi valahogy szebbnek képzeljük az angyalokat. A fura alakzatnak feltehetően az az értelme, hogy akusztikailag leválasszák a mélyátvitelhez elengedhetetlen, nagy doboztestet a tulajdonképpeni funkcionális részről, vagyis a hangszóróhordozó, kisebb dobozról. Az utóbbinak a homlokfala (akár a TC-50-é) hátrafelé dől, ez nyilván valamiféle fáziskompenzációt szolgál. A hangszórókészlet is hasonló, de a mélyhangszóró membránja itt már nem (impregnált) papír, hanem műanyag. Keith Howard, a szerkesztő izgatottan röpül haza az Angyalokkal - és csalódottan röpül vissza velük. Szép hangszóró, jó hangszóró, okos hangszóró - de hiányzik belőle mindaz a gyorsaság, magátólérthetőség, könnyedség, muzikalitás, amely a kis TC-50-et az amerikai audiofilek kedvencévé avatta, s amely a britek körében is sok hívőt szerzett a Spica hangsugárzónak. Bukott angyal, széttárt szárnyakkal: Spica Angelus (HFA február) * További tesztek. Revox B260 tuner (920,-). Kitűnő készülék, csak melegen kell fogyasztani (jó előre be kell kapcsolni, mert amíg nem melegszik be, reszelősen szól) - és még így is elmarad a klasszikus Marantzoktól és Yamaháktól. Castle Stirling hangsugárzó (380,-). Nem annyira "konzisztens" a hangképe, mint a szerényebb Castle Durhamé volt. Rotel RC850/RB850 elő/végfok (250,-). Ravasz húzás: a szeparált erősítők piacán ez a legolcsóbb. Gyakorlatilag egy "szétépített" 820BX2, kicsit nagyobb (2X50watt) teljesítménnyel és egy kicsit jobb hangminőséggel. Goodmans Maxim 2 hangsugárzó (80,-). Kissé dúsabb a hangja, mint az előző változaté volt. Kellemes minimax, ajánlják is, de nem előzi meg a Wharfedale Diamonds-t vagy a Toshiba SS-33-at. Onkyo A8130 erősítő. Civilizált, nem japános, de nem ő az igazi menőmanó. Március Ismét egy izompacsirta: az Acoustic Energy AE1 minibox (700,-) a címlapon. Tervezői szerint az eddigi fémmembrános dómsugárzóknak az a bajuk, hogy túlságosan jók. Túl jók - a kónuszos mély/középhangszóróhoz mérten. A megoldást természetesen nem abban látják, hogy el kell rontani a magassugárzót - ellenkezőleg: fémből kell készíteni a nagyobbik membránt is (lásd a képen). Az AE1 hangszórói 110(!), illetve 25 milliméter átmérőjűek, és az ELAC cégnél készülnek, külön rendelésre. Az Acoustic Energy konstruktőrei egyebek között az Epos céggel tartanak fenn szoros barátságot, ez meglátszik a filozófiájukon, az alkatrészeiken és a dobozka árán is. David Präkel szerint az AE1 basszusa ugyan nem igazán súlyos, de precíz és könnyedén szólal meg, a sztereofónia elsőrangú, a hangkép transzparenciája és dinamikája pedig lélegzetelállító. "Bakugrással előzi meg eddigi referenciánkat." Miniatűr díjbirkózó Svájcból: Acoustic Energy AE1 és a különleges alumínium membrán a lengőcsévével (HFA március) * További tesztek. Musical Fidelity Preamp 3A/P140 elő/végfok (300/300,-). Arányos Ár/Minőség. Sony CDP-710 ezüstlemezjátszó (300,-). Itt korántsem dicsérik annyira, mint a szomszédban. (Sajnos. Kinek higgyen az ember?!) "A közép- és a magastartomány civilizált, dehát nem lehet mindig csak Monteverdit és Mozartot hallgatni. Beethovenen a csellószólam már felmondja a szolgálatot." Harman/Kardon PM640Vxi erősítő (hülye típusszám; 225,-). Nem a legjobb hangú erősítő ebben az árkategóriában. Canton Karat 20 hangsugárzó (300,-). Német hangja lehet, bár ezt angol udvariassággal mondják meg neki. Wharfedale Ritz Diamond minidoboz (150,-). Kis mérete és szerény megjelenése ellenére úgy a 6 legjobb közé számíthat ebben az árkategóriában (NB az angolok tucatban számolnak). Audio Egy jó, félévig hiába vártunk az Audio-ra. Később aztán megkaptuk a hiányzó lapszámokat, s - kissé visszapergetve az időt - ezeket most gyorsan átfutjuk. (Az árak innen természetesen dollárban.) 1987. június Interjút készítenek George Martinnal, a Beatles egykori producerével, abból az alkalomból, hogy a négy első Beatles-album (Please Please Me, With The Beatles, A Hard Day's Night, Beatles For Sale) ezüstlemezen is megjelent, mégpedig monóban. Mint Olvasóink (többsége?) még bizonyára emlékszik rá, ezek a korai hatvanas években készített felvételek eredetileg kétcsatornásak voltak, az egyik csatornán a zene szólt, a másikon a vokál, és abban az időben ezt szterofónia gyanánt is eladták. Martinnak azonban sikerült most meggyőznie az EMI céget, hogy jobb a becsületes monó, mint a nevetséges sztereó-imitáció, úgyhogy a négy első albumot végül is monóban hozták ki, és Martin nem is manipulált semmit e korai felvételek hangképén. (A meglehetősen kezdetleges sztereofoniájú Rubber Soul és a Help viszont már rászorult, hogy egy kissé leporolják.) * Hosszasan elcsemegéznek a Yamaha DSP-1 térhatásprocesszorral (lásd: Mozaik 1.), amely 16 különféle - jellegzetes - helyszín akusztikáját tartja a memóriájában, s kívánságunkra bármelyikkel nyakonönti azt a műsort, amelyet éppen hallgatunk. Ezenkívül tetszőlegesen változtathatjuk vele a visszhangot és a lecsengési időt is. Akusztikák a Yamaha DSP-1 memóriájából: a freiburgi templom, a frankfurti (régi) operaház és a stuttgarti Liederhalle. Fent a mikrofonok elrendezése (Audio június) * Mint műszaki érdekességet, átvesszük a Sony egyik hirdetéséből a "diszkzsoké" CDP-C5F ezüstlemezjátszó képét. Ez a masina 5 ezüstlemezt fogad be, forgóasztalon tartja és tetszőlegesen programozza őket. Mellesleg, van a Sonynak tízlemezes lemezváltós CD-játszója is (CDP-C10), mely készülék (idézet a hirdetésből:) "módot ad rá, hogy kényelmesen hátradőlj, és hallgasd a zenét tíz órán keresztül". Soha ennél nagyobb gyönyörűséget. * Tesztek. ADS CD4 (900,-) és Akai CD-A70 (380,-) ezüstlemezjátszó, A.V.A. Transcendence 250/II teljesítményerősítő (1250,-), Pioneer VSX-5000 audio-video receiver (620,-), Grado XTE+1, Signature 8MX és MCX MM-hangszedők (20, 200-300,). Forgóasztal az ezüstlemezjátszóban. A Disc-Jockey (DCP-C5F) öt ezüstkorongot játszik le folyamatosan (hirdetés az Audioból) Július A Compact Disc a hangrögzítésen kívül sok egyébre is használható, elsősorban képrögzítésre, de számítástechnikai adattárolásra is. Ken Pohlman most ezekkel a változatokkal foglalkozik, főleg persze a CDV (V=video) formátummal. Ismeretes, hogy a Compact Discnek is lesz SP és EP (Single Play, Extended Play) változata, már amennyiben a Philips a CDV-hez nemcsak 5, hanem 8 és 12 collos lemezméretet is ajánl. Rövidesen piacra kerülnek a kombi játszók, amelyek mind a három formátumot fogadni képesek, és az aranykorongokon (CDV) kívül az ezüstkorongokat (CD) is le tudják játszani. (Lásd a képen. A különbség természetesen nem csak a lemezméretben van.) Az első kombi-játszók irányára úgy 750 dollár. Azok a gépek, amelyek csak az 5 collos korongot fogadják (normál CD, plusz CDV "SP", azaz kislemez), 500 dollárba fognak kerülni. A CDV kislemez 8 dollár körüli áron jelenik meg az amerikai piacon. A jelenlegi "CDV LP" (vagyis a Pioneer-féle Laser Videodisc) 20-60, átlagosan 40 dollárba, a 8 collos EP-méret 11-17 dollárba kerül. SP, EP, LP - mindegy, a kombijátszó bármelyik CD és CDV korongot fogadni képes (Audio július) "Így hát, ha még mindig nem vásároltál CD-játszót, akkor most már igazán várhatsz néhány hónapot a kombi-játszóra. Vagy bevárhatod a CDVI mindenjátszót, amely a CD kép- és hanglemezen kívül a CD Interactive-ot (a számítástechnikai korongot) is fogadja. Ez már maga lesz a tökély - mindaddig, amíg meg nem jelenik valami újabb CD-korong." * Tesztek. DAT-magnók (ármegjelölés nélkül): Technics SV-D1000, Sony DTC-1000ES, Luxman KD-117 és a Mitsubishi autóba szánt, csak lejátszani tudó DAT-magnója, Sony CDP-705ESD CD-játszó (1500,-), SAE A202 teljesítményerősítő (450,-). Augusztus A Copycode-katasztrófa sötét fellege egyelőre még mindig itt lebeg a fejünk fölött: a DAT-magnók ma még mindig nem szalonképesek, a hanglemezgyárak még mindig rettegnek, hogy a DAT-tal D/D le lehet másolni a CD-korongok műsorát, és változatlanul azt követelik, hogy a magnógyárak igenis építsék be a DAT-magnókba a Copycode másolásgátló elektronikát. Mint ismeretes (lásd Mozaik 2. és 3.), arról van szó, hogy a zenei műsorban egy szűrővel keskeny szakadékot produkálnának 3840Hz táján. A Copycode áramkör ezt a hiányt érzékelné, és letiltaná a magnófelvételt. A Copycode-rendszert az Audio-ban Leonard Feldman elemzi. Szidja, mint a bokrot. És nem is csak holmi hifi-spekulációk alapján. Diagramok sorozatán mutatja be,hogyan dolgozik és mit művel a zenével a Copycode-rendszer. Eugene Pitts, a szerkesztő még hozzáfűzi, hogy munkatársaival együtt részt vett egy szakmai bemutatón, ahol is sok-sok ezüstkorongot lejátszottak egy átlagos hifi-berendezésen, Copycode-dal és anélkül. A gyilkos elektronika hatását általában biztonsággal észlelni tudták; volt, aki 11 kísérletből 9-szer megmondta, melyik az "A" és melyik a "B" hangkép. * A LEDE koncepciót elemzi Don Davis. LEDE, avagy Live-End-Dead-End annyit tesz, hogy: a lehallgató szobának a hangsugárzók felőli részét csillapítani kell (hogy kioltsuk a korai visszaverődéseket), a túlsó felét pedig visszaverővé kell tenni (hogy elegendő térhatáshoz jussunk). Noha e tanulmány igen érdekes, ábráira és diagramjaira itt nincs helyünk - az érdeklődő olvasót csak a könyvtárba küldhetjük. LEDE-lehallgatószoba: a műsor egy akusztikailag holt, visszaverődésektől mentes térrészből szól, a hallgatóság háta mögött pedig zengő teret alakítanak ki (Audio szeptember) * Tesztek. Mission PCM-7000 ezüstlemezjátszó (1000,-). Mark Levinson No. 20 monoblokk (9600,- párja); csatornánként 400 wattot képes leadni 2 ohmon, de még 1 ohmon is hibátlanul működik, és úgy persze még sokkal nagyobb teljesítményt ad le még ívhegesztésre is alkalmas, lásd a képen! Brutális erősítő: a Mark Levinson No. 20. Csatornánként 400W/8 ohm, 800W/4 ohm, 1250W/2 ohm - és még 1 ohmon sem zavartatja magát... Felülnézetből megcsodálhatjuk a hűtőbordák rajzolatát, valamint azt a két fémdarabot, amelyet ívhegesztéssel hegesztettek össze úgy, hogy az áramot az 1 kHz-es négyszögjellel hajtott teljesítményerősítő kimenete szolgáltatta (Audio július) Szeptember Az ismert brit hangsugárzó-specialista, Bob Stuart (a Meridian cég feje) fejti ki nézeteit az aktívrendszerek előnyeiről. * Tesztek. Luxman LV-109 erősítő (1500,-), Soundcraftsmen Pro-Power Four végfok (750,-), NAD 7220 PE receiver (280,-), Kyocera DA-710CX CD-játszó (800,-), CTI Astatic MF-100MR hangszedő (100,-), Onkyo P-308/M-508 elő/végfok (1780,-). Október Az ez évi Hifi-Évkönyv. November Kazettateszt: 7 Dennon, 2 Fuji, 3 Maxell, 5 Memorex, 4 SKC, 7 Sony, 4 TDK, 3 Triad - összesen 35 típus. Százalékban adják meg, melyiket mennyire taksálják. Íme: I. csoport: Denon DX1 (46%), Denon DX3 (60%), Denon DX4 (61%), Fuji FR-I Super (62%), Maxell XLI-S (50%), Memorex dBS (45%), Memorex MRX I (50%), SKC GX (48%), SKC AX (51%), Sony HF (46%), Sony HF-S (58%), TDK AD-S (58%), Triad F-X (61%). II.csoport: Denon HD6 (49%), Denon HD7 (50%), Denon HD8 (51%), Fuji FR-II Super (54%), Maxell XLII-S (40%), Memorex HB II (42%), Memorex HBX II (47%), SKC QX (38%), Sony UX (46%), Sony UX-S (51%), Sony UX-ES (59%), Sony UX-PRO (60%), TDK SA-XG (41%), Triad EM-X (54%). IV. csoport: Denon HD-M (64%), Maxell MX (75%), SKC ZX (77%), Sony Metal-ES (88%), TDK MAX (80%), TDK MA-XG (81%), Triad MG-X (71%). * További tesztek. Velodyne ULD-15 aktív szub-basszussugárzó (1350,-), Sumo Polaris és Hafler XL-280 teljesítményerősítő (650 és 600,-) Linn Basik LVX/K9 hangkar/hangszedő (220/185,- dollár; háttérinformációnak egy helyszíni tudósítás Glasgow-ból, a cég főhadiszállásáról), Electrocompaniet EC-1 előerősítő (2000,-), Tandberg 3015A CD-játszó (1900,-). December Tesztek. Onkyo DT-2001 DAT-magnó (még nincs ára!), Forté Audio Model 1 teljesítményerősítő (950,-), Acoustic Research AR X -10 receiver (830,-), Technics SL-P1200 és Accuphase DP-70 CD-játszó (1300 és 5000,-). 1988 január Tesztek. Klyne SK-5A előerősítő (3250,-), Yamaha CDX-5000 és Sansui CD-X901 CD-játszó (2500 és 1400,-), Harman/ Kardon Citation Twenty-Three és Creek 3140 tuner (595 és 375,-), Infinity 9 Kappa hangsugárzó (2700,-). Február A kábelek és a készülékek árnyékolásával foglalkozik R. N. Marsh. Erre az igen fontos témára később még visszatérünk - egyelőre csak gyűjtjük az anyagot hozzá. * Tesztek. McIntosh C31V és Soundcraftsmen Pro-Control Four előerősítő (1900 és 700,-), KEF 107 hangsugárzó (4500,-).