Berlini kék



        Hogy  ebből  a  kötetünkből  se hiányozzék a "színes anyag" a "kis
    kirándulás,   kis  kiruccanás"  amikor  is  az  újságíró  "kilátogat a
    zöldbe",  a  szerző  (a  Rádió  hangmérnöke,  a  Hi-Figyelő című műsor
    szerkesztője)  ezúttal  Nyugat  Berlinből  hozott  magával  egy csokor
    frissen   szedett,   színes   impressziót   erről-arról   amarról,  de
    mindenekelőtt a rádióállomásokról.

                                      *

        De jó nekem: van világútlevelem! Rohantam is a Malév  jegyirodába,
    hogy repülőjegyet vegyek Kelet-Berlinbe. Így derült ki,  hogy  nem  is
    olyan jó nekem. Az oda-vissza út  3090  forintba  került,  pontosan  a
    duplájába, mint tavaly.  (Olcsóbban  csak  azok  úszhatják  meg,  akik
    Berlinben veszik meg a jegyet.) Sebaj, így is nyereséges lesz az út  -
    persze elsősorban nem anyagilag, habár a  repülőtéren  az  útlevél  és
    vámellenőrzés sem szokott olyan szigorú  lenni,  eddig  még  soha  nem
    kutakodtak a csomagjaimban, és különben is, imádok  repkedni.  Meg  is
    lepődtem,  amikor  Ferihegy  II-n   tíz   percig   tanulmányozták   az
    útlevelemet,  meredten   nézték   a   statisztikai   lapot,   gondosan
    megszámolták a pénzem,  alaposan  megtapogattak,  és  figyelmeztettek:
    ugyanazt a "Sony Walkman Professional"  magnópéldányt  hozzam  vissza,
    amelyiket kiviszem.
        Viszont - erre sem volt még példa - Ferihegyről  pontosan  indult,
    és Schönefeldre pontosan szállt le a gép.


    Falon innen...

        Az első  napot  Kelet-Berlinben  töltöttem.  A  csomagjaimat  -  a
    repülőtérről induló S-Bahn (magasvasút) automata megőrzőjében hagytam,
    és irány a Keleti pályaudvar, az Ostbahnhof. A  "Friedrichstrasse"  és
    az "Alexanderplatz" feliratú járat egyből odavisz; a menetidő  kb.  40
    perc. A pályaudvarral szemben  lévő  Centrum  áruház  híradástechnikai
    osztályán máris egy "HiFi stúdióban" gyönyörködhetünk. Naponta déli 12
    és 1 óra között élvezkedhetünk a  távkapcsolóval  váltható  készülékek
    hangjában, és még a műszaki adatokat is színes képernyőre írja ki  egy
    Robotron hobbyszámítógép. A hifi-stúdió  előtti  területen  egész  nap
    játszhatunk a berendezésekkel, amiből az  következik,  hogy  ebben  az
    áruházban mindenből van legalább 2 darab.
        A Centrum áruház-beli hifi-stúdió  testvére  az  Alexander-platzon
    található,  az   RFT   szaküzletében.   Az   NDK-nak   elsősorban   az
    alkatrész-ipara   fejlett,   hifi-készülékekkel   eddig   nem   nagyon
    büszkélkedhetett, a választék csekély, a minőség  gyenge.  Kivétel:  a
    hangsugárzók. Ezekből 23 típus között kapcsolgathatunk, és csaknem  az
    összes fajtát meg is  lehet  vásárolni.  A  23  hangszórópár  többsége
    persze könnyen felejthető, volt azonban kettő, amelynek a  hangja  már
    korábbi útjaim során megtetszett.  A  két  doboznak  a  hangja  is,  a
    kivitele is gyanúsan hasonlított.  Én  a  B  9271-re  szavaztam  (a  B
    9281-es tesztjét lásd ebben a számunkban - a szerk.);  mint  kiderült,
    ez a doboz a legdrágább, 495 DDM-be kerül darabja, tehát egy  pár  kb.
    7000 Ft. (DDM: az NDK-beli márka; 1 DDM  a  kezelési  költséggel  7,30
    forint.) Háromutas doboz, méretei elég kicsik: 250x350x230mm. Az eladó
    azt is elárulta, hogy a rosszabbik doboz alig feleannyiba kerül, és  a
    két doboz közötti lényeges hangzásbeli különbségnek csak  az  az  oka,
    hogy  a  drágábbikba  válogatják  az  alkatrészeket,  hangszórókat.  A
    diszkózenét kedvelőknek viszont bizonyára a Corina névre keresztelt  B
    9331 hangja felelne meg: csak úgy dörömböl belőle a "dögösség".  Ez  a
    doboz is 3 utas, és 405 DDM-ért mérik darabját.
        Egyébként maga Honecker jelentette be, hogy a  tunerek,  erősítők,
    kazettás deckek új  generációjának  fejlesztése  már  elkezdődött,  és
    tervezik CD játszó, képmagnó gyártását  is...  "Az  NDK  vezetősége  a
    szórakoztató  elektronika  fejlesztését  ugyanúgy  kiemelt   politikai
    feladatnak tekinti, mint annak idején a lakásépítést."
        Másnap - életemben először -  átmentem  a  Falon.  Határátkelőhely
    több  van  ugyan,  gyalogosan  mégis   a   legcélszerűbb   az   S-Bahn
    Friedrichstrasse-i   végállomását    választani.    A    külföldieknek
    fenntartott sorba kell beállni. Könnyű megismerni  ezt  a  sort,  mert
    lényegesen rövidebb, mint a főként nyugdíjasok alkotta másik. Kezünkbe
    fognak nyomni egy kék vagy  fekete  betűkkel  nyomtatott,  "Zoll-  und
    Devisenerklärung"  nevű  papírt.  Ebbe  kell  beírni  a  nálunk   levő
    fizetőeszközöket.  Szocialista  devizát  nem  vihetünk  át  (ezeket  a
    nyugat-berlini bankok is beváltják, igaz, elég rossz  árfolyamon);  az
    NDK  márkát,  a  csehszlovák  koronát,  a  magyar  forintot  stb.,  ha
    felszólítanak, letétbe kell helyezni.
        Ha netán be nem vallott  fizetőeszközt  találnának,  öt  évig  nem
    számítanak megtisztelő látogatásunkra. Visszafelé jövet pedig fel kell
    majd tüntetni mindazt, amit a túlsó  oldalon  vásároltunk,  és  ezt  a
    listát,  még   mielőtt   elhagynánk   Nyugat-Berlint,   le   is   kell
    pecsételtetnünk. Ellenkező esetben elképzelhető, hogy az  NDK  határon
    elkobozzák féltett új kincseinket.  Némelyik  rubrika  arra  kíváncsi,
    van-e nálunk CB-rádió, lőszer,  fegyver  és  pirotechnikai  eszköz.  A
    helyes válasz a "nem", ugyanis az NDK semmilyen indokkal sem enged  be
    és nem enged ki CB-rádiót! Ha tehát valaki olyan  gépkocsival  utazik,
    amelyből elfelejtette kiszerelni  a  CB-t,  legegyszerűbb,  ha  önként
    visszafordul. Ennyit a vám- és devizaszabályozásról.


    ...Falon túl

        Feltéve, hogy szerencsésen  túljutottunk  az  összes  vizsgálaton,
    ellenőrzésen és ajtón (kb. 30-60 perc), ismét megérkeztünk  az  S-Bahn
    végállomására, de most már  Nyugat-Berlinben.  Ha  gyorsan  és  olcsón
    akarunk vásárolni hifi készülékeket vagy  alkatrészeket,  utazzunk  az
    S-Bahnnal 4 megállót a Zoologische Gartenig,  vagyis  az  állatkertig.
    (Az S-Bahn jegyet NDK márkáért vásárolhatjuk meg a  Friedrichstrassén.
    Ez a jegy 2 órán belül használható fel. Ellenőrrel  nem  találkoztam.)
    Az állatkertnél szálljunk át az U1 jelű földalattira, és utazzunk Nele
    3 megállót, a  Kurfürsten  Strasse-ig.  Ha  feljöttünk  a  mélyből,  a
    négyemeletes  Wegert  fotó-  és  elektronikai  áruház  előtt  találjuk
    magunkat. Nem lehet eltéveszteni! A város  szegénynegyedében  vagyunk,
    vendégmunkások   lakta   területen,   tehát   az    áruház    dolgozói
    udvariatlanok, nem akarják kipróbálni a készülékeket otthon érezhetjük
    magunkat. A választék persze óriási. A legolcsóbb CD játszó 150 márka,
    a CD-k ára 9 és 30 márka között  mozog.  A  legolcsóbb  hifi-torony  a
    Panasonictól származik: kétkazettás deck, tuner, erősítő,  lemezjátszó
    és két kis ládikó ára 299 DM. A másik véglet a  Revox  hifi-tornya  13
    ezer márkáért; ennek legérdekesebb része a tuner, mert az már képes az
    RDS   kódolt   adások   vételére.   Az   RDS:   Radio   Data   System,
    rádióadat-rendszer. (Audiofilek figyelem! RDSnélkül egy lépést  se!  A
    szerk.) Egy kicsit bővebben róla:
        A   többlet-információk   sugárzását   a   sztereó   pilotjel   3.
    harmonikusára, 57kHz-re eső segédvivő modulációja teszi  lehetővé.  Az
    információk egy része  magára  az  adásra  vonatkozik,  tartalmazza  a
    program nevét (pl. KOS, PET, BAR, DAN), a konkrét azonosítóját és azt,
    hogy a műsort valódi sztereóban, álsztereóban vagy műfejes  sztereóban
    sugározzák-e; hogy alkalmaznak-e zajcsökkentőt, és ha igen,  milyet  -
    és így tovább. Az azonos műsort sugárzó adók közül az RDS-vevőkészülék
    mindig a legjobb minőségben foghatót választja ki.  Beprogramozhatjuk,
    milyen műfajú műsort szeretnénk  hallgatni  (hírek,  hangjáték,  rock,
    komolyzene stb.), sőt  a  konkrét  műsornevet  is  betáplálhatjuk.  Az
    RDS-rendszer folyamatosan sugározza a pontos időt,  ugyanúgy,  mint  a
    Képújság.  A  Képújsághoz  annyiban  is  hasonlít,  hogy  (korlátozott
    mennyiségben) szöveges és rajzos információ  továbbítására  is  képes.
    Mivel  a  beszéd  és  a  zene  kódja  eltérő,   a   vevőkészülék   két
    hangerőszabályozójával külön-külön állíthatjuk be a beszéd és  a  zene
    hangosságát. Berlinben és az NSZK-ban 1988. április  1-jén  indult  az
    RDS-kódolás,  szolgáltatásai  egyelőre   szűkkörűek,   amennyiben   az
    optimálisan vehető adók kiválasztására, az adás nevének  és  a  pontos
    időnek megjelenítésére, a közlekedési információk  be-ki  kapcsolására
    és a műfajok szerinti válogatásra korlátozódnak. Az  RDS  bevezetésére
    az NSZK-beli és nyugat-berlini rádiók 23 millió márkát költöttek.
        A  Wegert  DAT-magnót  is  árusít.  Az  igazi  újdonság  a  vállra
    akasztható, kb. írólap nagyságú, 4 cm  vastag,  hordozható  DAT-magnó.
    Ára 4500 DM.
        A  Wegert-től   10   méterre   található   a   Conrad   Electronic
    alkatrészáruház. Mielőtt a  boltba  lépnénk,  a  csomagmegőrzőbe  kell
    tennünk cuccainkat. Ha ezt elfelejtenénk,  addig  ordítoznak,  amíg  -
    alapfokú német nyelvtudás nélkül is meg  nem  értjük.  Az  alkatrészek
    általában olcsók: RCA dugó 0,50ért, kis hálózati trafó 0,95-ért  -  de
    például egy NYÁK-festő tollat (Decon-Delo) 13,25-ért mérnek.
        Miután  majd  minden  pénzemet  elköltöttem,  ismét   földalattira
    szálltam, és a régi rádiótoronyig utaztam.
        A régóta nem működő torony tövében rendezték be  a  nyugat-berlini
    rádiómúzeumot. Belépődíj nincs, és nem is annyira a  rádiók  érdekesek
    (az egyik rádió hangszórójából éppen a Führer üvölt,  miközben  bombák
    robbanása hallatszik), hanem a tv-készülékek. Láthatunk  itt  30,  60,
    120 és 170 soros Nipkowtárcsás tv-képet, és 405 soros angol rendszerűt
    is.  Az  első,  kísérleti  tv-műsort  bélyeg  nagyságú  képpel  Hitler
    hatalomra  jutása  után  sugározták  hosszúhullámon(!).   A   korabeli
    propaganda szerint "a tv igazi jelentősége az,  hogy  ezentúl  nemcsak
    hallani, hanem látni is lehet a Vezért".
        A torony teraszára 4 márkáért mehetünk föl.  Én  ugyan  lealkudtam
    két márkára, de még annyit sem ért: lényegében semmit sem látni.

    

    A  nyugat-berlini  régi  rádiótorony. A torony tövében a rádiómúzeumot
    ingyen, a teraszról 4 márkáért semmit sem lehet látni


        A torony közelében áll az állami rádió és televízió (SFB) épülete.
    Egészen  a  közelmúltig  az  NSZK-ban   és   Nyugat-Berlinben   állami
    monopólium volt a rádió- és tv-műsor sugárzása.  Az  egyes  szövetségi
    tartományok és Nyugat-Berlin rádióállomásai (összesen tizenegyen) 1950
    júniusában   tömörültek   az   ARD-be,   a   műsorszóró    szervezetek
    munkaközösségébe. Az ARD tagjai között rendszeres a  műsorcsere  és  a
    koprodukciós tevékenység. A  11  szervezet  -  a  közös  műsorokat  is
    beleértve - 35  párhuzamos  programot  sugároz,  a  legtöbb  szervezet
    egyszerre négy egésznapos sztereó adást közvetít. A tartományi  adások
    szempontjából a  középhullámú  adóhálózat  kevésbé  jelentős,  mert  a
    frekvenciák többségét a II. világháború  után  elvették.  Éppen  ezért
    épült ki olyan gyorsan a ma már teljes egészében sztereó URH-lánc.
        Az első olyan épület a kontinensen, amelyet már eleve  rádióháznak
    szántak: az SFB  székháza.  A  maketten  középen  az  1100  férőhelyes
    komolyzenei stúdió. Élőadásokon belépődíj nincs!

    

    Az  első  olyan  épület  a  kontinensen, amelyet már eleve rádióháznak
    szántak:  az  SFB  székháza.  A  maketten  középen  az 1100 férőhelyes
    komolyzenei stúdió. Élőadásokon belépődíj nincs!


    Peresztrojka koncertek

        A legelső rádióállomás Berlinben épült meg,  ekkor  még  Birodalmi
    Német  Rádiónak  hívták.  Székháza  az  első  olyan  épület   volt   a
    kontinensen, amelyet már eleve rádióháznak  szántak.  A  tervező  Hans
    Poelzig abból indult ki, hogy a stúdiókat el kell szigetelni  a  város
    zajától. És e bölcs tervét meg is valósította! A  Bauhaus  szellemében
    épült csúnyácska háromszög-szerű épület külső részén  helyezkednek  el
    az irodák, szerkesztőségek, a belső, csendes területen pedig a stúdiók
    - köztük a nagyzenekari stúdió is.  Ez  utóbbinak  átlagos  utózengési
    ideje üresen 2,8s, ha  pedig  a  nézőtéren  mind  az  1100  férőhelyet
    elfoglalták (az élő  koncertközvetítésekre  nincs  belépődíj!),  akkor
    2,4s. A felvételek többségéhez  nem  is  kell  zengetőt  használni.  A
    rádióház 1929-ben készült el,  majd  1931-ben  némileg  átalakították,
    építését befejezték. Az építés során - villámvédelmi okok miatt szinte
    sehol nem használtak vasbeton és vas szerkezeteket.
        A háború alatt sztereó kísérleteket is folytattak; e felvételek  a
    Telefunken sztereó magnójával készültek. Az  adásokat  nem  sugározták
    ki, csak nyilvános bemutatótermekben  lehetett  meghallgatni  őket.  A
    rádió SFB (Sender Freies Berlin) néven  1957-ben  költözött  vissza  a
    régi helyére. Sokáig úgy  tudták,  hogy  valamennyi  sztereó  felvétel
    megsemmisült. 1980-ban viszont a felvételek egy része  hanglemezen  is
    megjelent  -  Moszkvában,  a  Melodia   kiadásában.   A   hadizsákmány
    mesterszalagjai  a  Peresztrojka  eredményeként  kerültek  vissza   az
    SFB-hez, és az SFB harmadik programja 1988. április  17-e  óta  minden
    vasárnap másfél órányit közvetít belőlük. Valamennyi művet Furtwängler
    vezényli.   Ízelítőül   a   programból    néhány    cím:    Beethoven:
    Coriolan-nyitány,  Hegedűverseny,  4.,  5.,  6.,  7.,  9.   szimfónia,
    Bruckner 5. szimfónia, Ravel:  Daphnis  és  Cloe  2.  szvit,  Schumann
    zongoraversenye Walter Gieseking-gel.
        A mai SFB négy sztereó programja közül  az  első  a  politikáé,  a
    tudományé és a komolyzenéé. Az  SFB  2-n  a  műsoridő  túlnyomó  része
    popzene. A 3. műsoron főként komolyzenét és hangjátékokat  sugároznak,
    a 4-en pedig rétegműsorokat, elsősorban a vendégmunkásoknak.  Érdekes,
    hogy az SFB 4. hajnaltól reggelig az  Ö3  Weckert  közvetíti.  Az  SFB
    műsorainak időpontja állandó, a  műsorszerkezetet  könnyen  meg  lehet
    tanulni.
        Az  SFB-ben  nem   is   tagadják,   hogy   támogatják   a   hazai,
    nyugat-berlini  ipart,  pontosabban  a  Neumann  céget.  A  mikrofonok
    többsége Neumann  gyártmányú  kondenzátor-mikrofon  (KM84,  U89,  SM69
    fet).  Ezek  elég  régi  típusok,  valószínűleg  csak  a   kapszulákat
    cserélgetik    bennük.    A    szimfonikus    zenekar    mikrofonozása
    hangszercsoportonként  "félközelben"  történik.   Elég   sok   sztereó
    mikrofont használnak. Szélvédő szivacsot sehol, még a bemondóstúdióban
    sem húznak a mikrofonokra. A diszkóstúdióban a diszkós mindent  önmaga
    csinál, és Sennheiser mikrofonba beszél. A  keverőasztalok  a  Neumann
    gyártmányai, nagyon áttekinthetők és jól kezelhetők.  A  24  csatornás
    változat ára másfélmillió márka.
        Az összes nagy magnót a Telefunken készítette. Az  M15A  típusjelű
    készülék semmilyen automatát nem tartalmaz, az SFB nem is gondol arra,
    hogy bonyolulttá tegye az életét. Az M15A  a  világ  egyik  legdrágább
    stúdiómagnója (háromszor annyiba kerül, mint a  hasonló  szolgáltatású
    Studer). Karbantartást gyakorlatilag nem igényel, a fejrés évekig  nem
    mászik  el.  (Nem  is  tudom  leplezni  lányos  zavaromat,  hiszen   a
    Mechanikai Laboratórium fejlesztői elméletileg bebizonyították, hogy a
    réshelyzet  a  szalagnyúlás  következtében   állandóan   változik   és
    ennélfogva beállíthatatlan - lásd a HFM egyik korai számát.) Az SFB  a
    kilencvenes évek közepéig akarja használni az analóg technikát;  addig
    is, hogy megközelítsék a digitális technika  által  produkált  jel-zaj
    arányt, a Telefunken  gyártotta  Telcom  zajcsökkentőt  használják.  A
    riportokat orsós sztereó Uherrel készítik. (Érdekes, nem szakad  le  a
    riporter válla...)
        Az SFB-ben popzenei felvételt egyáltalán nem készítenek.  A  zenei
    konzerveket természetesen - hacsak nem saját produkciójukról van szó -
    lemezről és CD-ről  sugározzák,  eszükbe  nem  jutna  a  lemezt  előbb
    szalagra játszani és a magnófelvételt sugározni. A  hangjátékstúdióban
    legalább  annyi  effektberendezést   láttam,   mint   a   törökbálinti
    popstúdióban.  Az  SFB  nagyon  büszke  a  hangjátékaira:  ezekkel  és
    komolyzenei műsoraival igyekszik  presztízsét  megőrizni  a  szaporodó
    magánreklámadókkal és alternatív rádiókkal szemben.
        Az SFB nagyon gazdag rádiószervezet, mégsem  tűnik  pazarlónak.  A
    hangjátékstúdióban olyan állványt is használnak,  amely  még  a  20-as
    években  készült.  Ez  a  monstrum  egy   bonyolult   fogaskerék-   és
    csigarendszerrel  tetszés  szerinti  szögbe  dönthető,  magassága  egy
    kézihajtánnyal változtatható, az egész kolosszus egy precíziós  ágyúra
    emlékeztet.  A  stúdiókban  nem  Cannon,   hanem   ún.   régi   Tuchel
    csatlakozókat  (nem  azonos  a  DIN  dugóval!)  alkalmaznak.  Ezek  is
    legalább 30 évesek.

    Formatervezett hang

    

    Egy  kis  képzőművészet  a Bang & Olufsen szaIonban. "Szem-szájnak (és
    fülnek?) ingere..."


        Miután kiléptem az SFB kapuján, természetesen kíváncsi voltam  egy
    igazi, belvárosi hifi-szaküzletre is. Választásom a  formatervezéséről
    híres Bang & Olufsenre esett. Itt már nagyon  kedvesen  fogadtak,  még
    pezsgővel is meg akartak kínálni.  A  rendkívül  elegáns  bolt  falait
    festmények díszítik, ezzel is azt sugallva, hogy itt kérem művészettel
    állunk szemben. Valóban művészet lenne egy magyar turistának a Bang  &
    Olufsentől  hifi-tornyot  vásárolnia,  mert  az  árak  6500   márkánál
    kezdődnek. A boltvezető vallomása szerint már  annak  is  örülnek,  ha
    hetente 1 hifi-tornyot sikerül eladni. A cég  újabban  a  hangsugárzók
    értékesítését szorgalmazza. Van  olyan  készülékük,  amelyhez  16  pár
    hangsugárzó is  csatlakoztatható,  és  távvezérléssel  dönthetjük  el,
    mikor melyiket hallgassuk. Mert, ugye, másmilyen kell a nagyszobába, a
    fürdőszobába, a konyhába, az előszobába...  A  lényeg,  hogy  egyetlen
    pillanatot se tölts csendben Bang & Olufsen hangsugárzók nélkül. Ez  a
    bolt csak CD-t forgalmaz, ám hangsugárzóinak  minőségét  -  nocsak!  -
    analóg  tesztlemezzel  demonstrálta.  Amikor  megjegyeztem,   hogy   a
    helyiség  nem  éppen  a  legalkalmasabb  a  hangzás  megítélésére,   a
    boltvezető elmondta, hogy a berendezéseket egy-egy hétvégére  szívesen
    kölcsön is adják.
        A zsúfolt  program  (valamint  azután,  hogy  lepecsételtettem  az
    adóvisszatérítő papírt)  "hazaesbánoztam"  a  barátaimhoz,  Potsdamba.
    Nagyon fontos, hogy Berlinben vagy  környékén  barátaink  legyenek.  A
    szállodai árak megfizethetetlenek,  és  amúgy  sincs  bennük  hely.  A
    fizetővendég-szolgálat olcsó ugyan (két személy számára  30  DDM),  de
    éppen ezért kevés van belőlük. Szállást foglalni az Alexanderplatzon a
    Hotel Stadt Berlin mögötti utazási irodában lehet.  Ha  végképp  nincs
    szállásunk, vásároljunk az NDK-ban egy olcsó hálózsákot. Az Ostbahnhof
    alagsorában  levő  étterem,  a  Mitropa   előtti   folyosón   kellemes
    nemzetközi társaságban és ami  a  leglényegesebb:  kellemes  melegben!
    tölthetjük el  az  éjszakánkat...  Ez  az  egyetlen  hely,  ahonnan  a
    rendőrök nem kergetik el az embert. Többször kipróbáltam.

                                      *

        Másnap visszamentem  az  adóvisszatérítésért,  a  következő  napon
    pedig  hazarepültem.  A  nagyon  alapos  vámvizsgálat  közben  nem  is
    sejtettem, hogy két  hónap  múlva  ismét  Berlinben  leszek,  mégpedig
    elegánsabb körülmények között, ezúttal ugyanis az NDK  Rádiója  látott
    vendégül, és a  Magyar  Kultúra  vendégházában  laktam  (útitársammal,
    Kishonti Istvánnal együtt).

    Rádió a város szélén

        A megérkezésünket követő napon már kora reggel kivittek  bennünket
    az NDK Rádiójának épületébe azért mondom, hogy kivittek, mert  a  régi
    rádióépület annakidején Nyugat-Berlinben maradt, az NDK Rádiója  tehát
    a város szélén, egy hajdani bútorgyárban kezdte meg működését.  Az  új
    telephely egyetlen előnye, hogy a  hatalmas  területen  kedve  szerint
    terjeszkedhet a Rádió.  Négy  országos  műsora  van,  s  természetesen
    valamennyi program sztereó.  Az  adók  túlnyomó  többsége  87,5-100MHz
    között sugároz, a legtöbb ottani vevőkészülék is csak ezt a tartományt
    (a régi CCIR sávot) veszi. A negyedik  műsor  kb.  két  évvel  ezelőtt
    indult az új tartományban, a 100-104MHz közötti frekvenciákon, DT 64 a
    neve,  és  programját  tekintve  a  Reggeli  csúcs,  a  Táskarádió,  a
    Poptarisznya, a Dzsessz világa és a Lemezbörze keveréke. A  lassanként
    egésznapos program tehát az  NDK  ifjúsági  rádiója.  Ugyancsak  egyre
    bővül a körzeti adások műsorideje; arra törekszenek, hogy a 18 körzeti
    adás is egésznapos  legyen.  A  körzeti  adásokat  szintén  sztereóban
    sugározzák. Az NDK javarészt saját gyártmányú berendezéseket  használ.
    A keverőasztalokat a 60-as években fejlesztették ki, és bár  évek  óta
    ígérik az új hiper-szuper típust, kicsi az esélye, hogy még  ebben  az
    évtizedben nekilássanak. (A tervei ugyan elkészültek már, de senki nem
    akarja gyártani, mert - az új pártprogram jegyében -  az  jár  jobban,
    aki inkább fogyasztási cikkeket  termel.)  A  magnók  többsége  is  az
    NDK-ban készült, de egyre több stúdióban  van  magyar  stúdiómagnó,  a
    Mechanikai Laboratórium gyártmánya. Ahol a hangminőség  nagyon  fontos
    (pl. a komolyzenei stúdiókban), ott azért inkább  Studereket,  illetve
    Studer vagy Telefunken futóműre épített  elektronikát  használnak.  Az
    NDK  Rádiója  -  a  világon  valószínűleg  egyetlenként  -  az  összes
    felvételt hangszalagról sugározza. A CD-t is átjátsszák. Könnyű annak,
    akinek van saját szalaggyára...
        A   rádió   legkorszerűbb   része   az   egy   esztendeje    épült
    popstúdiókomplexum. Noha kívülről ez  is  éppen  olyan  barátságtalan,
    mint a többi vöröstéglás épület, belülről  új  világot  tár  elénk.  A
    felvételi   helységek    akusztikája    eleget    tesz    a    popzene
    követelményeinek.  Utózengési   idejük   általában   igen   rövid.   A
    hangszercsoportokat  külön-külön  szektorokban   helyezhetik   el.   A
    felvételi helyiségekhez csatlakozó technikai  helyiség  központja  egy
    amerikai gyártmányú,  Soundcraft  keverőasztal.  Ezt  a  típust  azért
    választották, mert ez volt a legolcsóbb. A soksávos magnó  egy  Studer
    A80. (Eredetileg  ML  magnót  rendeltek,  de  állítólag  a  Mechanikai
    Laboratórium nem kapkodta el a szállítást...) A technikai  helyiségben
    rengeteg effektberendezés található, ám  a  felvételek  összejátszását
    nem itt végzik. Van ugyanis egy másik technikai  helyiség  is  -és  ez
    csak annyiban különbözik az előzőtől, hogy a Soundcraft asztal itt egy
    összejátszó  automatikát  is  tartalmaz.  A  végterméket   analóg   és
    digitális (processzor + képmagnó) formában is  rögzíti.  A  popstúdiók
    egyik igen lényeges helyisége az úgynevezett MIDI-előkészítő, ahol  is
    számos  szintetizátor,   ismétlőgép   és   számítógép   található.   A
    szintetizátorokat  össze  lehet  kapcsolni,  az   egyes   hangszereket
    egymással - vagy egy központi egységgel - lehet  vezérelni:  Vagyis  a
    szintetizátorok, dobgépek stb. hangját nem  kell  szalagra  rögzíteni.
    Elegendő, ha a vezérlő jeleket a számítógép memóriájába táplálják.  Az
    összejátszás során egy-egy hangszer ugyanúgy kezelhető, mint a  szalag
    egyik sávja - szalagzaj nélkül. Sajnos; a  papstúdióban  nagyon  kevés
    időt tölthettem, fényképezni pedig tilos volt.


    Kábeli rend

        A következő nap - méltányolva kérésünket  -  az  NDK  rádiója  nem
    szervezett  programot.  Újra  elővettük  hát  világútlevelünket,  mert
    kíváncsiak   voltunk   Európa   egyik    legnagyobb    kábeltelevíziós
    rendszerére, a  nyugat-berlinire,  amely  jelenleg  350  ezer  lakásba
    juttatja  el  a  központ,  a  PK-Berlin  által  szétosztott   jeleket.
    Házigazdánk, dr. Hans Bismark  elmondta,  hogy  a  bekábelezést  bárki
    vállalhatja, de a műsor szétosztása a PK-Berlin kizárólagos  joga.  Az
    egyes  műsorok  frekvenciáját  a  nyugat-berlini  posta  jelölte   ki,
    gondosan ügyelve, hogy az éterből is vehető műsorok ne interferáljanak
    a   kábelcsatornákkal.   A   PK-Berlin   21   tv-műsort   kapcsol    a
    kábelrendszerre. Ezek egy része  hagyományos  földi  tv-adás  (közülük
    kettő az NDK-ból!), többségük azonban távközlési  műholdakról  érkezik
    (TV 5, Sky Channel, Super Channel, ARD 1 Plus, 3 SAT, SAT 1, RTL Plus,
    Music Television, KMP, CNN, Eureka TV). Három programot  pedig  csakis
    kábelen közvetítenek. Az első,  a  ZDF-Musikkanal  éjjel-nappal  zenét
    sugároz,  természetesen  sztereó  hanggal.  A  második,  a  Mischkanal
    programját   a   PK-Berlin   tv-stúdiója   készíti,   részben    saját
    felvételekből, részben 20 másik tv-műsorból.  Az  igazi  különlegesség
    pedig a Nyitott csatorna. Ezt  a  csatornát  bármelyik  nyugat-berlini
    polgár  ingyen  használhatja.  A   berendezés   használatáért   és   a
    technikáért nem kell fizetni, mindenki olyan  műsort  csinál,  amilyet
    akar - a Nyitott csatorna afféle kábel-Hyde-park. Mindezeken  felül  a
    PK-Berlin 22 rádióműsort is közvetít. (Az első közöttük 87,55MHz-en  a
    BBC, ezt követi a luxemburgi rádió német nyelvű adása, néhány  magán-,
    illetve az összes állami adó, aztán - egyebeken kívül -  a  Mischkanal
    és a Nyitott csatorna, az amerikai, az angol  és  a  francia  hadsereg
    adása, a négy országos NDK műsor és a kelet-berlini körzeti adó, végül
    az Amerika hangja -ez utóbbi frekvenciája már 106,35MHz-re esik.)
        A PK-Berlin jelenleg nem tudja bővíteni a csatornák számát, mert a
    kábel-hálózat  csak  300MHz-ig  visz  át.  Tervezik,  hogy  az   újabb
    műsorokat - többek között a digitális rádióadásokat is - 300 és 450MHz
    között fogják sugározni, de ehhez bizony a hálózatot ki kell cserélni.
    A  jövő  pedig  -  úgy  10  év  múlva  -  a  fényvezető  üvegszál.   A
    kábelrendszerhez való csatlakozás ára 0-100 DM, a  havi  karbantartási
    díj pedig 10-50 DM, attól függően, hogy a szerelést melyik  cég  és  a
    város mely részén végzi. (Nyilvánvaló, hogy ahol nincs beugró,  ott  a
    karbantartás a drágább.) Természetesen ehhez jön  még  a  műsoronkénti
    előfizetési díj és - régi készülék esetén - a kábeltuner  ára,  hiszen
    12  tv-műsort  csak  a  kábelhálózatok  számára   engedélyezett,   ún.
    különcsatornákon közvetítenek.
        És amivel kezdenem  kellett  volna:  a  PK-Berlin  a  világ  talán
    legocsmányabb épületében található. Belül, persze, nagy a  rend  és  a
    tisztaság.  (Parkinson  professzor  könyvéből  tudjuk,   hogy   minden
    intézmény addig virágzik igazán, amíg új, monumentális irodaházat  nem
    építenek neki. A szerk.)


    DMM itt...

        Beszámolómban már eddig is sokszor említettem a Neumann cég  nevét
    -  biztosan  senkit  sem  lep  meg,   ha   elmondom,   hogy   sikerült
    meglátogatnunk ezt a gyárat is. (Mellesleg a Magyar Rádió is  rengeteg
    Neumann mikrofont használ.) Dirk Rowehl, a gyár egyik  vezető  mérnöke
    nagyon  barátságosan  fogadott,  és  -  látván   a   nyakunkban   lógó
    fényképezőgépet - kijelentette: bármikor bármit  lefotózhatunk,  nekik
    nincsenek  gyártási  titkaik.  Miközben   a   speciális   narancslevet
    kortyolgattuk  (speciális,  ti.  tényleg  narancsból  készült),  arról
    beszélt, mi a különbség köztük és más mikrofongyártó cégek  -  mondjuk
    az AKG - között. Szóval, a mindössze  250  főt  foglalkoztató  Neumann
    csakis  csúcskategóriájú  professzionális  berendezéseket  (mikrofont,
    keverőasztalt, hanglemezvágó gépet) gyárt, és csakis akkor jön  ki  új
    termékkel, ha az tényleg többet tud az előző típusnál. (Jó szöveg,  de
    már hallottunk ilyet. A szerk.) A Neumann cég  havonta  csak  egyetlen
    keverőasztalt készít.  Jóllehet  modulrendszert  alkalmaz,  nincs  két
    egyforma  asztala,  mert  mindent  folyvást  módosít,  a   megrendelők
    kívánsága szerint. A  modulok  VCA-s  (feszültségvezérelt)  erősítővel
    készülnek; a legújabb keverőasztal automatikáját  számítógép  vezérli,
    és   nemcsak    a    szint-,    hanem    a    hangszínszabályzók    is
    feszültségvezéreltek.
        A szerelőcsarnokba lépve megértettük, miért nincsenek itt gyártási
    titkok: a gépsorok a lehető leghagyományosabbak, hiszen minden  egyedi
    gyártással készül. A legnagyobb figyelmet  a  keverőasztal  kábelezése
    igényli. Itt dolgoznak a  legképzettebb,  leggyakorlottabb  munkásnők,
    mert kifizetődőbb dolog megbecsülni őket, mint a  már  kész  asztalban
    forrasztási hibát keresgélni. Amúgy a Neumannál a  legtöbben  rugalmas
    munkaidőben dolgoznak, és a tervezőmérnökök, üzemvezetők között sok  a
    fiatal.

    

    Minden egyes mikrofont külön-külön ellenőziznek a süketszobában


    

    Neumann  keverőasztal  kábelezése.  Kifizetődőbb a munkást megfizetni,
    mint majdan forasztási hibákra vadászni


    
    

    Neumann  mikrofon és mikrofonalkatrészek.


        A cég általában a vágógépeire a legbüszkébb.  (Mellesleg:  Neumann
    vágógépet használ a Hungaroton is.) Az újabb analóg  vágógépek  már  a
    DMM technikához készülnek, vagyis  lakklemez  helyett  üveglapra  vitt
    amorf (nem-kristályos  szerkezetű)  rézrétegbe  vájják  a  barázdákat.
    Megtekintettük a DMM CD-vágógépet is. E gép  valamennyi  alkatrésze  a
    Neumannál készül, kivéve a  csigahajtást  (a  gép  hátsó  része),  ezt
    Svájcból vásárolják - ez az  alkatrész  a  COCOM-listán  is  szerepel.
    (COCOM: tilalmi  lista;  az  ezeken  szereplő  termékeket  szocialista
    országnak  nem  adhatják  el  a  nyugati  cégek.  A  szerk.)   A   DMM
    CD-technológia - a Neumann és a TELDEC szerint - azért  előnyös,  mert
    nincs  szükség  hozzá  különleges,  steril  levegőjű   vágóhelyiségre,
    eltérően a hagyományos CD-gyártástól. Azonkívül a technológiai lépések
    száma is kisebb, miáltal a gyártás sokkal olcsóbb. Felvetettük  ugyan,
    hogy a DMM CD-k minősége állítólag gyengébb, mint a hagyományosaké, de
    ezeket a teszteredményeket a  Neumann  mérnökei  tömören  ostobaságnak
    nevezték. Fő az önbizalom...

    
    

    Direct Metal Mastering LP-n (fenn) és CD-n


    ...és DMM ott

        Másnap ismét Kelet-Berlinben voltunk.  Illetve:  éppen  csak  hogy
    Kelet-Berlinben. Ugyanis szerettünk volna közelebbről is megismerkedni
    a DMM technológiával, tehát arra kértük vendéglátóinkat, hogy vigyenek
    el bennünket az Eterna vágószobájába. Nos, ez a  helyiség  az  egykori
    Reichstag melléképületében van,  és  ezt  az  épületet  csak  a  határ
    választja két részre... Idegenek csak különleges engedéllyel,  szigorú
    felügyelet alatt látogathatják, s elvileg csak két órányi  időtartamra
    léphetnek be. Ezt az időt jócskán túlléptük, de azért nagyon  kedvesen
    válaszolgattak kérdéseinkre a (hogy  is  mondjuk)  Kelet-Reichstagban.
    Házigazdánk, a vágómérnökök vezetője szintén azt  fejtegette,  hogy  a
    DMM előnyösebb a lakklemeznél, mégpedig azért, mert olcsóbb,  és  mert
    sokkal  kevesebb  a  selejtje.  Az  NDK  a  nyolcvanas   évek   elején
    egyértelműen a hagyományos, analóg  lemezek  mellett  voksolt,  azzal,
    hogy a DC minden szempontból drágább lenne, azonkívül nem  is  lehetne
    annyi CD-játszót gyártani, amennyire szüksége lenne az  országnak,  ha
    az NDK-lemezgyár is CD-t gyártana. (Elismerik persze, hogy a távolabbi
    jövő feltétlenül a  CD-é.)  A  DMM  technológiát  viszont  bevezették,
    egyszersmind a teljes gyártási technológiát megváltoztatták. Egyebeken
    kívül új présanyagot fejlesztettek ki, ugyanis a licencadó TELDEC csak
    akkor  engedélyezi  a  DMM  embléma   használatát,   ha   hiánytalanul
    teljesülnek az általa megadott műszaki paraméterek. A legkritikusabb a
    lemez alapzaja. Az is kiderült, miért. A DMM vágás során  a  maximális
    szint 1kHz-en 10cm/s (a szabvány szerinti 0dB: 8cm/s),  és  ez  bizony
    lényegesen kevesebb, mint ami lakklemezre vágható.  A  jel-zaj  arányt
    tehát csak "lefelé",  az  alapzaj  csökkentésével  lehet  javítani.  A
    kritikus vágási szint miatt  a  mesterszalag  elkészítésekor  limitert
    használnak,  a  műsor  dinamikáját  (hagyományos  értelemben)  45dB-re
    szűkítik. Bár ez a limitálás-komprimálás nem túl rokonszenves, el kell
    ismernünk, hogy  az  Eterna  DMM  lemezek  bizony  szebben  szólnak  a
    Hungarotonoknál. (Hazaérkezésünk után láttuk meg a Csehszlovák Kultúra
    boltjában  az  első  Supraphon-DMM-et.  Remélem,  mire   ez   a   cikk
    megjelenik,  a   Hi-Figyelőben   már   összehasonlíthattuk   őket   az
    Eternákkal.) Házigazdánk szerint a szebb, kevésbé fátyolos hangzás nem
    kizárólag   a   DMM-nek,   hanem   a    teljes    technológiai    lánc
    korszerűsítésének tudható be. Ezt a korszerűsítési  folyamatot  ők  ma
    már  többé-kevésbé  befejezettnek  tekintik,  bár   még   mindig   nem
    elégedettek az Eterna lemezek hangzásával. Az idén már az összes lemez
    DMM technológiával készül, de a  DMM-emblémát  csak  a  műszakilag  és
    művészileg egyaránt kiváló lemezek  viselhetik  (becslésük  szerint  a
    termelés 50 százaléka). Házigazdánk azzal büszkélkedett,  hogy  amióta
    DMM van, azóta akár egyetlen nap  leforgása  alatt  eljuthat  valamely
    felvétel a stúdiótól a lemezboltig.


    Egy magánrádió

        Egyik nap itt, másik nap ott most ismét "ott". A  Radio  100  nevű
    magánrádió a Wegert közelében, egy csődbe ment építőipari cég kívülről
    elhanyagolt, belülről elegáns, fával burkolt épületének első  emeletén
    működik. Napi 6 órányi sztereó programja 17  órakor  kezdődik  és  kb.
    80km-es körzetben fogható. A Radio 100 gárdája mindössze 15 "belső" és
    35 "külső" munkatársból áll. Nagyon sokan csak  átmeneti  munkahelynek
    tekintik ezt a vállalkozást, mert igen  gyengén  fizet.  A  Radio  100
    ugyanis pártállását tekintve baloldali valójában pártoktól  független.
    A műsoridő 25 százaléka itt is reklám, de  a  hirdetéseket  kis  cégek
    rendelik meg. Sőt, a Radio 100 adományokat is  szívesen  fogad:  sokan
    havi 5-10 márkával támogatják. Ennek a rádióállomásnak az alapszabálya
    csupán azt rögzíti, hogy a műsor  nem  lehet  militarista,  fajgyűlölő
    vagy pornográf, és nem szolgálhatja a  környezetrombolást.  Hosszútávú
    ideológiája nincs. Programjait "peremcsoportoknak": vendégmunkásoknak,
    munkanélkülieknek  és  más,  perifériára  szorult   rétegeknek   (néha
    éppenséggel homoszexuálisoknak) sugározza. Jellemző, hogy házigazdánk,
    Annette Schäfer, a "sajtófőnök" is éppen állás nélküli, friss diplomás
    újságíró volt, amikor a Radio 100-hoz szegődött.
        Ennek a rádióállomásnak a stúdiója két részből áll: az  egyik  egy
    előkészítő helyiség, a másik már az a szoba, ahonnan az adás  megy.  A
    műszaki felszerelés: Studer keverő, 2 mikrofon, két Revox PR 99  orsós
    magnó, két Technics lemezjátszó, egy kazettás magnó, egy CD-játszó  és
    végül egy  képmagnó  a  műsor  archiválására  (mert  videókazettán  ez
    olcsóbb, mint kompakt kazettán). Az egész rádiónak olyan a  hangulata,
    mint  egy  kollégiumi  stúdiónak.  A  munkatársak  is  kivétel  nélkül
    fiatalok. Persze "fiatalos" zenét is sugároznak: a  legújabb,  frissen
    felfedezett előadók számait. Olyan nótákat, amelyek független, kicsiny
    cégeknél jelentek meg. A nagy cégek ugyanis a Radio 100-nak nem küldik
    ingyen a lemezeket...