Állványimádás



        Ma már semmi kétségünk aziránt,  hogy  a  lemezjátszó  (CD-játszó,
    erősítő stb.) alá való asztalkák, illetve a hangsugárzók  fémlábazatai
    teljesértékű hifi-készülékek. Nem is lett volna szabad lehorgonyoznunk
    egyetlen típusnál,  s  ülni  rajta,  mint  a  babérjainkon,  ahogy  mi
    csináltuk.  Ki  kellett  volna  próbálnunk  másféle,   bevált,   gyári
    konstrukciókat is. Pótolva mulasztásunkat alább  a  PM  Systems  és  a
    Target lemezjátszó-asztalkát, valamint a Foundation, a Heybrook  HB1S,
    a Linn Index, a Linn Sara és  a  Target  hangsugárzó-lábazatot  mérjük
    össze etalonjainkkal, a HFM ajánlására idehaza  is  forgalomba  hozott
    Triangulummal, illetve Talppal.


                                      *

    Mentegetődzés jobbra és balra

        Az idő száguld: két  és  fél  esztendő  telt  el  azóta  (HFM  20,
    "Negyedik  Dimenzió",  hogy  vállalva  a  bolondsipkát   végre   saját
    tapasztalatunkra hivatkozva  is  le  mertük  írni,  hogy  a  különféle
    hifi-készülékek  (egyfelől  a   lemezjátszók,   CD-játszók,   tunerek,
    erősítők, másfelől pedig a hangsugárzók) drasztikusan  megváltoztatják
    hangminőségüket, aszerint, hogy mire helyezzük őket.  Sokat  vívódtunk
    rajta, egyáltalán szóba hozhatjuk-e ezt  a  misztikus  jelenséget  egy
    műszaki-kulturális   ismeretterjesztő   kiadványban.   Ellenérv:   nem
    ismerjük  és  magunktól  nem  is   tudjuk   felderíteni   a   Jelenség
    hatásmechanizmusát. Ellen-ellenérv: ha hallgatunk róla, s  nem  hozzuk
    ismereteinket a nagyközönség és a szakemberek  tudomására,  akkor  még
    kevésbé valószínű, hogy  Jelenség  valaha  is  szakszerű  magyarázatot
    nyer...  Nos,  ez  a  vita  akadémikusnak  bizonyult,  mert  mi  végül
    közreadtuk a cikket - de a Jelenség hatásmechanizmusáról  ma  is  csak
    annyit tudunk, mint két és fél esztendővel ezelőtt, vagyis  úgyszólván
    semmit.
        Aknamunkánk    azonban    nem   volt   haszontalan,   mert   azóta
    Magyarországon is százak és százak (sőt, inkább ezrek) tettek próbát a
    legkülönfélébb      asztalkákkal-állványzatokkal-lábazatokkal,      és
    bebizonyították  az  angol  mondás igazságát: Hearing Is Believing - A
    Zenehallgatás  Meggyőz!  Száz  ember  közül  kilencvenkilencet egészen
    biztosan   meggyőz.   Az   "állványimádás"   immár  Magyarországon  is
    polgárjogot  nyert  (habár  nem  vált államvallássá); most már nyugodt
    lélekkel    visszautasíthatjuk    a   hifin   (és   zenén)   kívülálló
    szakembereknek  ama  vádját, miszerint amit hallani vélünk, azt csupán
    bebeszéljük   magunknak,   és   hogy   mindenféle   misztikus  tanokat
    terjesztünk, felelőtlenül.
        Most már  inkább  egy  másfajta  vaddal  kell  szembenéznünk.  Nem
    "balról", hanem "jobbról" vagyunk támadhatók: ha  a  Jelenség  tényleg
    ennyire nyilvánvalóan létezik, akkor  miért  hagytuk  abba  oly  hamar
    transzcendens    tevékenységünket,    miért    nem    folytattuk    az
    állvány-tesztet,  miért  nem  próbáltunk   felfedezni   "még   hifibb"
    állványtípusokat  a  nagyközönség,  illetve  legalább  a   kisközönség
    számára (ez utóbbin azokat értjük, akiknek van dollárjuk,  és  utaznak
    Nyugatra). Az érem másik oldala: ha ezt megtesszük, és mind  újabb  és
    jobb állványistenségekhez fohászkodunk, akkor mit fognak ehhez  szólni
    azok, akik megvásárolták a mi ajánlásunkra  forgalomba  hozott,  angol
    modellekről lop...azaz másolt "készülékeket": a 2600 forintos  balzafa
    asztalkát,   illetve   a   RAMOVILL-nál   a    Talp    és    a    Tönk
    hangsugárzó-lábazatokat?!  Régi  nóta,  hogy  műszaki  fejlődés   ide,
    műszaki  fejlődés  oda,  a  vásárlóközönség  becsapva  érzi  magát  és
    viszketni kezd a gyomra, valahányszor a  gépkocsitípusnak,  amelyet  ő
    már  évek  óta  használ,  egyszercsak   megjelenik   egy   korszerűbb,
    praktikusabb, nagyobb teljesítményű változata...
        Minthogy most éppen erről lesz szó, indokoltnak látjuk leszögezni,
    hogy   az   eddig   állványozott  bálványokat,  azazhogy  bálványozott
    állványokat  (Triangulum,  Talp,  Tönk) mi a legjobb hitünk szerint és
    joggal  ajánlottuk,  rendkívül  kiterjedt  szubjektív  tesztek nyomán.
    Érdemes  visszalapozni  20.  lapszámunk  106.  oldalára,  a Triangulum
    minősítésére. A prototípust 22 istenfélő zenebarát otthonába, valamint
    a MAFILM stúdiójába és a Műszaki Egyetem hifi-klubjába is elvittük, és
    a  24 próbából 23-ban az tűnt ki, hogy a balzafaasztalka sokkal inkább
    istennek tetsző alkalmatosság, mint bármiféle szekrény, komód, asztal,
    polc,  márványlap,  hifitorony-konzol. Olvasóink visszajelzése szerint
    éppígy  beváltak  azok  a  szerkezetek  is,  amelyeket  ők fabrikáltak
    balzafából, sajátkezűleg. Ez tény.
        Aminthogy az is tény, hogy a Triangulum bizony már  speciálállvány
    volt, idehaza az első a maga nemében,  s  persze  mi  többnyire  olyan
    bútordarabokhoz mértük, amelyek eredetileg nem arra  szolgáltak,  hogy
    lemezjátszót  hordozzanak.  Más  típusú,  gyárilag  készített,   tehát
    dollárért vásárolt lemezjátszó-asztalkával nem  hasonlíthattuk  össze,
    olyan senkinek sem volt Magyarországon.  Most  se  nagyon  van.  Jelen
    tesztünk tárgyait (a Foundation kivételével, amely egy barátunké)  nem
    hifistáktól,  hanem  kereskedőktől  kaptuk  kölcsön:  a  bécsi   Sound
    Companytól és a PM Systemstől, illetve (a HB-állványt és a Targeteket)
    a budapesti  "Zsolt  Audio"-tól.  Mindnyájuknak  itt  mondunk  őszinte
    köszönetet.


    Asztaltársaság

        Legutóbbi kötetünkben, a  Linn  Axis  lemezjátszó  tesztjekor  már
    szóbahoztuk a Linnekhez használatos asztalkát.  Ezt  valójában  nem  a
    Linn cég gyártatja, hanem ausztriai képviselője, Peter Mezek, s  ő  is
    forgalmazza, PM Systems márkanéven.  A  kis  hifi-bútor  Angliában  is
    kapható, mint olyan segédeszköz, amely  a  Linn  cég  nyílt  ajánlását
    élvezi. Ausztriában 2000 schilling, Angliában 50  font  körül  van  az
    ára; ezt csak tájékoztatásul közöljük, mert  fel  sem  merül  bennünk,
    hogy magyar zenebarát ennyi  keménydevizát  adjon  ki  hifi-cubehőrre.
    (Habár  ki  tudja).  Ez  az  asztalka  fémcsőből,  pontosabban   20x20
    milliméteres    zártszelvényből    készült,    külmérete    körülbelül
    430x340x340mm, nem számítva  a  láb-  és  tetőcsavarokat.  Súlya  3,20
    kilogramm, szintén csavarok és tetőlap nélkül.  Összesen  8,  tüskében
    végződő csavar  áll  ki  belőle,  4  alul,  4  felül,  szimmetrikusan.
    Valamennyinek  szabályozni  lehet  a  magasságát,  hogy  az   asztalka
    stabilan álljon a padlón, s hogy  ugyanennyire  stabilan  -  de  azért
    lazán! - támasszon alá  egy  10mm-es  pozdorjalapot,  amelyre  majd  a
    lemezjátszó kerül.
        (Ebből a leírásból tüstént kiviláglik,  mennyire  nem  ismerjük  a
    lemezjátszóasztalkák  hatásmechanizmusát.  "Könnyű  és  rezgésmentes?"
    Könnyűnek   éppen   könnyű,   de   ami   a   másik   kritériumot,    a
    rezgésmentességet illeti: ez a fémszerkezet, ha megkoccantjuk,  minden
    elképzelhető frekvencián cseng-bong, és a lecsengése rendkívül hosszú.
    A pozdorjalap pedig puhán kong és döng... Erre általában azt a választ
    kapjuk, hogy az  állványnak  igenis  rezegnie  kell,  mert  így  tudja
    elnyelni a lemezjátszóból érkező energiát.  Most  már  csak  azt  kell
    eldönteni, hogy mi rezegjen és mi ne. És ami rezeg, milyen frekvencián
    rezegjen. És mennyi ideig rezegjen. És...)
        Hasonló felépítésű, de sokkal komplikáltabb, praktikusabb és szebb
    az  angol  Target  asztalka,  amely   lényegében   a   drágább   Sound
    Organisation  asztalt  kopírozza.  (A  Target  általában  mérsékeltebb
    árakat számol, ő a "nagy forgalom, kevés haszon" elvét  vallja.  Ennek
    az asztalkának az ára is  50  fontsterling.)  A  tetőlap  feltehetőleg
    rétegelt lemez, és itt is négy tüske hordozza, de a tüskék csak  akkor
    látszanak, ha a lapot kiemeljük az őt körülölelő  fémszerkezetből.  Ez
    az asztalka kétemeletes, tehát alul is van egy lapja, de azt  már  nem
    tüskék tartják, hanem kicsiny, háromszögletű fémfülek a négy sarokban.
    Miután a fémszerkezet alul lábakban végződik, a Target asztalka minden
    irányban nagyobb, s természetesen nehezebb is a spártai  PM-nél,  mely
    utóbbi konstrukció csupán a szigorúan funkcionális elemekből épül fel.
        Eddigi etalonunkat, a  Triangulum  balzafa-asztalkát  aligha  kell
    bemutatnunk, éppen eleget írtunk róla az utóbbi évek  folyamán.  Talán
    csak annyit, hogy hangképe egy kicsit a fajsúlyától is függ. A balzafa
    a leggyakrabban 0,12-0,25 grammot nyom köbcentiméterenként,  és  a  mi
    fülünknek a 0,2 g/cm3 fajsúlyú balzafa hangja a legkellemesebb.  Az  a
    Triangulum, amelyet a fémasztalkák ellenében felvonultattunk, megfelel
    ennek a kritériumnak.
        Ezek   tehát   a    mai    körteszt    résztvevői.    De    milyen
    lemezjátszóberendezést használjunk?  Mert  ha  valamely  hifi-láncszem
    rendszerfüggő lehet, akkor a lemezjátszóasztalka  egész  biztosan  az:
    remélhetőleg nem "erősítőfüggő" vagy  "hangsugárzófüggő",  de  nyilván
    "lemezjátszófüggő".  Lemezjátszó  nagyon  sokféle  van,   mindet   nem
    próbálhatjuk  ki,  csak  azt  tehetjük,  hogy  összeválogatunk  néhány
    alapvetően eltérő konstrukciót. A Linn Axis (lásd Mozaik 4.)  jelölése
    mellett szól, hogy ez a legjobb készülék, amellyel  rendelkezünk.  Nem
    igazi függesztett futómű, inkább átmenetet képez a  függesztett  és  a
    merev vázúak között. A  NAD  5120  jóval  szerényebb  masina,  viszont
    klasszikus függesztett rendszerű; erényeit valószínűleg éppen ennek  a
    technikának  köszönheti.  Végül  elengedhetetlennek  tartottuk,   hogy
    bevegyünk  a  tesztbe  egészen  alapfokú,  Magyarországon   "népszerű"
    (=elterjedt) Direct Drive lemezjátszókat is, amilyen a Taya DP-510  és
    az  Akai  AP-D30.   A   Linnt   az   extraklasszis   Ortofon   MC-2000
    mozgótekercses hangszedővel használtuk, a NAD-ba és a Tayába  egyaránt
    az olcsó, mágneses FF15E/II-őt szereltük, az  Akaihoz  megtartottuk  a
    saját, gyöngécske hangszedőjét. Mind a négy lemezjátszót mind a  három
    asztalkán meghallgattuk, azt remélve,  hogy  a  különböző  kombinációk
    hangképe alapján eldönthetjük, melyik asztalka a legjobb, illetve - ha
    működésük valóban rendszerfüggő - hogy  milyen  típusú  lemezjátszókat
    milyen fajta asztalra érdemes rakni.
        (Egy fontos körülmény:  a  fémállványoknak  felül  lapjuk  van,  a
    Triangulumnak viszont nincs tetőlapja, csak három függőleges  pillére.
    Mivel a szokatlan konstrukciójú  Linn  Axisnak  mindenképpen  a  saját
    gumilábain kell állnia, a Linn lemezjátszó és a  Triangulum  közé  egy
    pozdorjalapot tettünk. A többi lemezjátszót is kipróbáltuk e lappal és
    nélküle is. Egyértelműen akkor  szóltak  jobban,  ha  nem  használtunk
    alátétet, és a lemezjátszó testét közvetlenül a hárompillérű állványra
    helyeztük.)
        A  tesztműsort  többnyire  az  Ortofon   demólemez   szolgáltatta,
    valamint  a  Tosca-részlet  a   Philips   demólemezről.   Alkalmanként
    feltettük   a   Proprius   Messiás-felvételét   is.    Impresszióinkat
    feljegyeztük, csoportosítottuk. Íme:


    

    PM Systems lemezjátszó-asztalka, és a tüskék kiképzése


    

    Target  lemezjátszó-asztalka,  a vázszerkezete, illetve a felső tüskék
    kiképzése


    Linn Axis

        Triangulum.  A  basszusdinamika  elfogy.  Tiszta,  de   sterilebb.
    Egyszínűbb. Van egy "fényes" színezete a szoprántartományban. Felül is
    sávhatárolt.  A  dzsesszen  nem  rossz,  de   a   karaktere   itt   is
    felismerhető. Van egy sávja, ahol nagyon tiszta, de kicsit  steril.  A
    zongora kisebb méretű, és egysíkban van a többi hangszerrel. Az operán
    túlságosan elől van. Tisztán szól,  teret  nyit,  de  a  tér  statikus
    marad, nem mozog.  *  Matt.  A  magasa  kevés.  Halkabb.  Határozottan
    gyengébb. Nincs igazán mélye,  a  felső  basszus  üt,  hordós.  Operán
    egyértelműen a leggyengébb, kevés a magashang. *  Megszokott  hangkép.
    Gyengébb  a  másik  kettőnél.  Középtől  felfelé  kicsit   harsányabb,
    elveszti az egyensúlyát.

        PM Systems.  Alul-fölül  szélesebb  sáv.  Basszusdinamika.  Súlya,
    teste van. Természetes. Kiegyensúlyozott. Dinamikus,  sok  színe  van.
    Elevenebb.  Hátulról,  tért  ölelően  szól.  *  Élénk,  részletgazdag.
    Egyenletes átvitel (ha nem is annyira, mint a Targeté). Az  operán  jó
    mélyek. Telt. Már ahogy rámegy a tű a lemezre, hallani,  hogy  jobb  a
    mélye, mint a balzafáé. Van  tartása.  Mintha  még  jobb  is  volna  a
    Targetnél. * Dinamika. Kicsit érdes. Nem annyira  lendületes,  mint  a
    Target. A balzafánál stabilabb, tisztább.

        Target.  Minden  tekintetben  a  két  másik  állvány  közé   esik:
    hangkarakterében is, minőségében  is,  térhatásában  is  (t.  i.  hogy
    mennyire mozgatja meg a zenét előre-hátra). Alul nincs meg az a súlya,
    mint  a  PM-nek,  emiatt  kicsit  világosabb  tónusú  (ez  a  színezet
    mélyebben  fekszik,  mint  a  balzán).  A  felső  basszusban  is   van
    színezete, ez zavar. A dzsesszen kicsit száraz. * Egy kicsit más, mint
    a PM, de ahhoz  áll  közel;  a  kóruson  ezt  az  állványt  éreztem  a
    legjobbnak. Dixien erőteljes mély, picit kiemelve, de mélyre is  megy.
    Operán: jó egyensúly, nincs durva hibája, de nem  annyira  részletező,
    mint a PM. * Nekem ez tetszett a legjobban, ez a legzeneibb. Az operán
    levegős, lendületesebb a PM-nél.

    Akai AP-D30

        Triangulum. Szellős hangkép. A legteteje nincs meg.  Alul  döng  a
    felső basszus, de nem megy mélyre. Ellágyul, nincs  igazi  színe.  Jól
    pozícionálja a hangszereket. Az operán fakó és torz  is.  Az  énekhang
    nem eléggé stabil. A basszus kevés. * Tompább, mattabb. Dinamikahiány.
    Kevesebb mély. Az operán jól szól, de  magasban  torzít;  a  hanglemez
    bajai jobban kiugranak. * Már a  zaja  is  forszírozott.  Kifejezetten
    torz. Érdes.

        PM Systems. A basszus teltebb. Tartalmasabb. A magasak magasabbak,
    a cinnek egészségesek.  Dinamikusabb  a  Targetnél.  Operán  messze  a
    legjobb, a színe  is  a  legszebb,  azonkívül  a  legöblösebb,  és  az
    énekhangok is itt a legstabilabbak. * Jobb mély (a  dixien  talán  sok
    is), a magasak egyértelműen jobbak. Operán a legjobb: élénk, több mély
    és magas, viszont  a  legkevesebb  torzítás.  *  Dzsesszen  nagyon  jó
    basszusátvitel,  megfogott  hangkép,  az  operán  jobb  a   Targetnél,
    lényegesen nyugodtabb, alul-fölül meg van  fogva".  "  Target.  Minden
    tekintetben jobb a balzánál, de gyengébb a PM-nél: nem  annyira  telt,
    nem annyira szépek a magasai, nem annyira  részletező,  és  a  sztereó
    képe is kissé  statikus.  Az  operán  nem  annyira  rendezett.  Kicsit
    előbbről szól, és fakóbban. * Kiegyenlített, tiszta,  dixien  a  mélye
    kicsit kevesebb, mint  a  PM-é,  de  itt  ez  a  jobb.  Az  operán  is
    kiegyenlített, nincs hibája, keveset torzít, de a PM ott jobb.  *  Nem
    annyira finom, mint a PM, de lényegesen jobb a balzánál.

    Taya DP-510

        Triangulum. Fakó, erőtlen, színtelen.  A  hangszórókról  igen  jól
    leválik, de basszushiányos.  Nem  eléggé  érdekes.  Lágy,  nem  eléggé
    definiált. Sávhatárolt. * Először jó, ismétléskor  nem  hallani,  hogy
    harsány, és időnként hiányoznak a mélyei. * Nincs elég mély,  kiemelés
    a felső basszusban. Felül matt. Operán egész jól szól.  Serceg,  matt,
    de nincs nagy baja.

        PM Systems. Eddig a leghatalmasabb különbség: mintha  egy  egészen
    más lemezjátszót hallanánk! A  balzánál  sokkal  jobb,  és  egy  picit
    elevenebb a Targetnél is:  legfelül  definiáltabb,  a  basszusa  éppen
    annyi, amennyi kell. Operán minden tekintetben  javít  a  Targeten,  a
    basszus teljesen a helyére kerül.  A  zene  előre-hátra  hullámzik.  *
    Dixien időnként hibát érzek (nem tudom pontosan  leírni),  de  így  is
    jobb a másik  kettőnél.  Operán  már  fenntartás  nélkül  a  legjobban
    tetszik: levegős, dinamikus, könnyedén  zenél.  *  Valószínűleg  ez  a
    legjobb,  különösen  a  mélye.  Az  arányai  is  a  leghelyesebbek.  A
    legszebb.

        Target. Dixien jobb  tartása  van  a  balzafánál,  kézzelfoghatóbb
    magasakkal. Stabilabb énekesek. Alul ez is  bummog.  Valahogy  ez  sem
    eléggé   definiált   és   nem   eléggé   érdekes.   Operán    hatalmas
    hangerő-többlet,    sokkal-sokkal    definiáltabb,     elevenebb     a
    Triangulumnál, megfoghatóbbak a szólamai, szépek a rezesei. Basszusban
    kicsit ken. * Az egész hangkép balansza javul a  balzáéhoz  képest,  a
    mélyei mélyebbek is, általában véve minden a helyére kerül  (de  a  PM
    ugyanebben az irányban további javulást  hoz).  *  Lényegesen  jobb  a
    balzánál, világosabb, nem üt a középmélye, kiegyenlített  -  egész  jó
    hang egy Tayáról. Több a mélye. Kiegyenlítettebb (de  a  PM  méginkább
    az).

    NAD 5120

        Triangulum. Nagyszerűen szól: itt derül ki, hogy a NAD klasszissal
    jobb lemezjátszó az előbbi Tayánál (bármelyik állványon áll is!),  van
    basszusa, vannak  magasai,  telt,  tartalmas,  zenei.  Másodszorra,  a
    fémállványok után már felismerhető, hogy megint ellágyult  a  hangkép.
    Operán a fakósága nem vészes. Csupán a mélybasszus hiányzik;  a  felső
    basszus itt nem üt. * Kellemes, ismerős hangkép, egészen jó mélyekkel,
    és nem biztos, hogy a fémállványok jobbak. (Operán viszont  már  nincs
    kétségem eziránt!) * Egész  rendes  hangkép,  de  ványadt.  A  piszton
    rekedtes. Kicsit halkabb. Az operán minden rendben, semmi baj.

        PM Systems. Itt a legkisebb  a  különbség,  de  azért  megvan.  Az
    operán már határozottan jobb a  másik  kettőnél:  a  basszus  itt  már
    meglendül, lehelete van. Definiáltabb  is  a  Targetnél.  *  Élénkebb,
    hangosabb, levegősebb. Jobb a Targetnél is. Természetesebb (viszont  a
    mélye   mintha   túltengene).   Operán    megint    a    legjobb,    a
    legkiegyenlítettebb, és semmiből sincs túltengése.

        Target.  Világosabb,  nyíltabb,  de   nem   feltétlenül   jobb   a
    Triangulumnál! (Sőt!) A különbség inkább csak olyasfajta, mint mondjuk
    az FF15 hangszedő és az OM 10 között (amikor is a PM Systems  legalább
    egy OM 20). Operán jobb basszus a balzafáénál (de még nem  lendül  meg
    annyira, mint a  PM).  Felül  is  színesebb.  *  Elöször  nem  éreztem
    javulást a balzához képest (sőt, mintha elveszett  volna  valami).  De
    azért kiegyenlítettebb, és megfogottabbak  a  mélyei.  Az  operán  már
    nincs kétség. Jobb mély, stabilabb színpad. Mindazonáltal a  különbség
    most nem drasztikus, inkább csak finomságokról  van  szó.  *  A  rezek
    kicsit feltisztultak (a balzáéhoz képest), de a mélye nem  lett  jobb.
    Talán csak egy kicsit kiegyenlítettebb.  Az  operán  több,jobb  magas,
    kiegyenlítettebb és tisztább (ha nem is annyival, mint a PM).

        Összegezve:  általános  véleményünk  szerint  a  két   fémasztalka
    egyértelműen  (és  valószínűleg  bármiféle  lemezjátszóhoz)   jobb   a
    Triangulumnál  (1-1,5  orto!);  úgyszólván  másik  családot  alkotnak.
    Rokonságuk ellenére hangképük jól észlelhetően eltér. Az első menetben
    a "T-modell" (a Target)  is  kapott  egy  szavazatot,  később  azonban
    mindegyikünk  a  PM-et  hozta  ki  győztesnek.  A  Triangulum  a   NAD
    lemezjátszó  alatt  működött  a  legjobban,  amikor  is  elérte   vagy
    legalábbis megszorította a Targetet - ha nem is a PM-et.


    Jegyzetek az asztalfiából

        1. Annakidején (1985 végén) amikor a balzafával  és  egyéb  könnyű
    anyagokkal kísérleteztünk, a Szerző próbát tett  néhány  fémállvánnyal
    is (persze nem "speciálisakkal"). Természetesen ő is  fémtüskékkel  és
    falapokkal  izolálta  a  lemezjátszót  az  állványoktól.  Volt  köztük
    könnyű, de rezonáns, drótvázas típus - ez nem  vált  be.  Volt  köztük
    nehéz, hangsugárzóhoz készült, csillapított fémállvány - ez  sem  vált
    be. A Szerző ekkor feladta a harcot. Be kell ismernie: túl hamar  adta
    fel.
        2. A mostani, különleges  fémasztalkák,  azon  kívül,  hogy  eleve
    jobbnak bizonyultak a Triangulumnál, még egy további,  igen  praktikus
    alternatívát is kínálnak: meg lehet építeni őket  falikonzol  gyanánt.
    Hogy a falikonzoljobb-e  az  asztalkánál,  arról  egyelőre  még  viták
    folynak. Állítólag még ez a technika is rendszerfüggő.  Tény,  hogy  a
    bécsi Sound Companynál a lemezjátszókat jobbára  konzolokra  állítják,
    igaz, nem elvi, inkább csak gyakorlati okból, Huszti  Zsolték  viszont
    eleve    jobban    szeretik     (legalábbis     a     Targetnek)     a
    falikonzol-változatát. Sajnos, ehhez  mi  nem  tudunk  hozzászólni.  A
    konzolokhoz  ugyanis  fúrni  és  tiplizni  kell,  mi  viszont   nagyon
    szeretnénk, ha a szerkesztőségnek legalább a falai épen maradnának.
        3. A PM-asztalka körülbelül annyival jobb a Target-nél, amennyivel
    a "T-modell" szebb és főleg praktikusabb őnála. A Target-re ugyanis  a
    lemezjátszón kívül  még  oda  lehet  rakni  az  erősítőt  is,  vagy  a
    hanglemezeink egy jókora csomagját. Kérdés, hogy  ezzel  a  pótlólagos
    tömeggel nem rontjuk-e el a  lemezjátszó  hangminőségét.  Válasz:  nem
    túlságosan. A Linn (és később a NAD) lemezjátszót hallgatva, a  Target
    alsó   polcára   odaraktuk   nehezéknek   a   9   kilós    Quad    405
    teljesítményerősítőt. Ennek hangelszínező hatását hármunk közül ketten
    elenyészőnek ítélték, a harmadik azt állította,  hogy  egész  biztosan
    hall egy kis kolorációt: a  basszus  nehézkesebbé  válik,  a  templomi
    zenén  a  hangkép  kevésbé  laza,  kevésbé  levegős.  (Nota  bene:   a
    Triangulum asztalkán is megfigyeltük már, hogyha a lemezjátszó  alá  -
    az asztalka középső, tönkszerű részére - odatesszük  a  4  kilós  Naim
    erősítőt vagy a csaknem ilyen súlyú Ortofon T-2000 transzformátort,  a
    hangkép azonnyomban veszít a derűjéből!)
        4. A  Triangulum  és  a  fémasztalkák  között  az  a  legfeltűnőbb
    hasonlóság, hogy egyiket sem kapni forintért. Alapanyagaikat  tekintve
    azonban ez a hasonlóság már nem áll fenn, mert míg  balzafához  szinte
    egyáltalán nem lehet hozzájutni, a vascső és a pozdorjalemez nagyon is
    hétköznapi anyag. Biztosra vesszük, hogy e cikkünk hatására sokan  meg
    fogják építtetni a PM vagy a Target  (vagy  valami  hasonló)  asztalka
    másolatát, mégha ez nem is lesz olcsó mulatság. Mi  a  legkevésbé  sem
    tiltakozunk ellene, de nyomatékosan leszögezzük, hogy  az  eredményért
    nem vállaljuk a felelősséget. Fogalmunk sincs, mennyit nyom  a  latban
    az anyag milyensége és minősége, falvastagsága, megmunkálása, festése,
    esetleges belső csillapítása.
        5. Mert ezek az eszközök éppúgy hangszerszámba mennek, mint  maguk
    a hifi-készülékek.


    Oszlopcsarnok

    

    Az új Heybrook HBS1, öntött talprésszel


    

    Bal: Linn Index és Sara
    Jobb: Foundation és Target


        Hangsugárzó-lábazatból nem kevesebb mint öt párat  próbáltunk  ki,
    hatodiknak ott volt etalonunk, a Talp. Ha  jól  számolunk,  a  szeánsz
    alatt összesen 12 darab,  vasból  készült  oszlop,  lábazat,  talapzat
    díszítette  a  szobát   -   ezt   nevezik   oszlopcsarnoknak?!   Alább
    meglehetősen   pontos   leírást   adunk   a   tesztelésnek   alávetett
    kariatidákról és  atlaszokról.  Mint  látni  fogjuk,  két  fő  típusba
    sorolhatjuk  őket.  Az  elsőnek  vékony  pillérei   vannak,   s   azok
    gyakorlatilag üresek, a másiknak egyetlen vastag központi pillére van,
    s azt erősen csillapítják (többnyire homokkal). A súlyukat jobb  híján
    egy ócska és pontatlan személymérlegen mértük meg, ezért csak közelítő
    pontossággal tudjuk megadni.

        Heybrook HBS1. Magassága: 450mm. Pillérek: 25x25mm-es zártszelvény
    (4 db). Két-két pillért  5mm-es,  220mm  hosszú  pántok  fognak  össze
    alul-fölül,  és  az  így  kialakuló  két  szerkezetet  fogja  közre  a
    talapzat, illetve a 220x235mm-es, 5mm vastag tetőlap, 4-4 csavarral. A
    felső csavarvégek enyhén hegyesek, ezek támasztják alá a hangdobozt. A
    talapzat eredetileg szintén 25mm-es zártszelvényből  készült,  újabban
    alumíniumból öntik  (az  eredetivel  azonos  méretre  és  fazonra).  A
    csillagszerűen szétálló lábak egy  körülbelül  370x370mm-es  négyzetet
    határoznak meg, átlósan 470mm-t fognak át. A lábcsavarok átmérője 6mm.
    Súlya: több mint 8 kiló. Ára Angliában kb. 75 font páronként.
        Linn  (az  Index  hangdobozhoz).   Magassága:   493mm.   Pillérek:
    25x25mm-es zártszelvény (3 db), lefelé széttartanak, max.  hosszúságuk
    462, 462, 484mm. Kettőt (a hátsókat) felül összefogja egy 230mm hosszú
    5mm-es pánt, ezt rögzíti felül két csavar. A hosszabb, elülső pillérre
    egy 50mm-es, szintén 5-ös pánt van hegesztve, a harmadik rögzítőcsavar
    számára. A tetőlap  240x180x5mm-es,  és  a  három,  lekerekített  végű
    rögzítőcsavar támasztja alá a hangdobozt. A talapzat egy T-alakú idom,
    amelynek teteje (hátul, a fallal párhuzamosan) 310mm, előrenyúló szára
    285mm. A kettőt egy csavar tartja  össze,  és  a  talapzat  3  további
    csavarral csatlakozik a pillérekhez. A lábtüskék 5mm-esek.  Súlya  4-5
    kiló között. Ára Angliában:40 font fölött.
        Linn (a Sara hangdobozhoz). Magassága: 500mm.  Pillérek:  25x25-ös
    zártszelvény (4 db), nettó hosszuk 460mm. Két-két  pillért  alul-fölül
    összefognak 5mm vastag, 175mm  hosszú  pántokkal,  a  két  szerkezetet
    fölül   a   250x210x5mm-es   tetőlap,   alul   a   szintén    25x25-ös
    zártszelvényből szerelt talapzat fogja  meg  4-4  csavarral.  A  fölső
    csavarok enyhén hegyesek, ezek támasztják alá a hangdobozt. Az alapzat
    komplikált. Bruttó mérete 444x310mm, a kiálló lábvégek hossza 100mm, a
    középen kialakuló lyuk mérete 190x260mm. Ez a szerkezet elölről  nézve
    szimmetrikus, de a tetőlap középpontja kb.  85  milliméterrel  hátrább
    helyezkedik el, mint az alapzaté. A  lábtüskék  8mm-esek.  Súlya  9-10
    kiló. Ára Angliában:70 font fölött.
        Foundation. Magasság: 455mm.  Pillér:  egyetlen  80x40-es  oszlop,
    homokkal (illetve állítólag ólom-homok keverékkel) kiöntve.
        Tetőlap:    190x190x5,    talapzat:    280x230x5mm,     mindkettőt
    ráhegesztették a pillérre. A tetőlap sima, nincsenek rajta  tüskék;  a
    gyár gyurmaszerű anyagot ("Blue-Tak") ajánl a hangdoboz és  a  lábazat
    közé. A konstrukció  szemből  szimmetrikus,  a  tetőlap  hátul  22,  a
    talapzat 62mm-rel ér túl  a  pilléren.  A  lábtüskék  6mm-esek.  Súlya
    legalább 12 kiló. Ára Angliában 100 font páronként, de léteznek  jóval
    drágább változatai is.
        Target.  Magassága:  510mm.  Pillér:  egyetlen  100x40-es  oszlop,
    homokkal   kiöntve.   Tetőlap:   90x165x5mm,   talapzat   305x250x5mm,
    mindkettőt  2-2  süllyesztett  fejű  csavar  rögzíti  a  pillérhez.  A
    tetőlapból 4 pici, nem túlságosan hegyes csavar áll  ki,  mindegyiknek
    szabályozható a magassága, ezek tartják a  hangdobozt.  A  konstrukció
    mindkét irányból nézve szimmetrikus. A lábtüskék 5mm-esek. Súlya: 9-10
    kiló. Ára Angliában kb. 50 font páronként.

        Namármost, a hangsugárzólábazatnak, mint  hifi-eszköznek,  szintén
    igen keveset tudunk a hatásmechanizmusáról, de abban biztosak vagyunk,
    hogy  ez  a  "láncszem"  legalább  annyira,  vagy  talán  még   inkább
    rendszerfüggő, mint a lemezjátszó-asztalka. A sokféle  állványt  tehát
    ki  kéne  próbálnunk  minden  elképzelhető  vagy   legalábbis   néhány
    jellegzetes(???)  hangsugárzó-típussal  -  az  Olvasónak  azonban  itt
    egyelőre meg kell elégednie az általunk  etalonnak  használt  Heybrook
    HB1-gyel. Körmérkőzést sem rendezhettünk; túlságosan  is  fel  voltunk
    állványozva, napokig tartott volna, ha mindegyik típust összemérjük az
    összes többivel. Ezért valamennyit csak a bolti Talphoz hasonlítottuk,
    A-B teszt keretében. Lemezjátszónak a közismert NAD 5120-at használtuk
    Ortofon MC10S-sel és a T-2000 illesztő-transzformátorral,  valamint  a
    Naim NAIT erősítővel. Ezt hallottuk:

        Heybrook  HBS1.  Picit  levegősebb,  de  színezettebb. Könnyedébb.
    Picit  magasabb  tónus.  Lendületesebb  zongora.  *  Mélyben  erősebb,
    magasban  csengőbb.  Egyértelmű  a  különbség! * Hasonló, de a magasak
    sokkal csengőbbek, a zongorája sokkal jobb. Kissé a hangszóróból szól.
    (Talp: stabilabb. Nyugodtabb. Kicsit nehézkesebb. * Komorabb hangzású,
    nehézkesebb, lomhább. * Mélyebb tónusú, néhol talán tisztább. Inkább a
    térből szól.)
        Linn Index. Ez is szárnyalóbb a miénknél. Alul nagyot döng. Kicsit
    szétválik  a  két  szélső  regisztere. Könnyedébb. Derűsebb. A magasai
    sokkal  szebbek.  Hasonló, mint az előző párosításban. Az operán szebb
    színek,  több  levegő.  * Talán világosabb, de a mélye mintha kevesebb
    volna. A magasai picit jobbak. Gyengébb a HB1S-nél. * Kisebb különbség
    a  Talphoz képest, ennek ellenére nekem ez még jobban is tetszik, mint
    a  HB1S.  A mélyek viszont nincsenek megfogva. A hangképe kellemesebb.
    (Talp: nem olyan szép zongora, de az arányai talán helyesebbek. Kicsit
    forszírozott.  A  női  hang  és  a  gitár nehézkes, piszkos. Az operán
    prenzensztöbblet,  érdesség. Mélyebb, rekedtesebb tónus. * Komorabb. *
    Precíz, feszes, de nem jó.)
        Linn  Sara. Itt nem akkora a különbség. Valahol félúton az előzőek
    és  a  Talp között. Viszont stabilabb, a balansza is jobb. Szintén egy
    kicsit nehézkes, de definiáltabban szól a miénknél. A zongoraversenyen
    is  ugyanez.  Jobb a miénknél, de nem fizetnék be rá. * A magasa picit
    elmegy,  a közép talán túl erős, alul piszokul megfogja. Erőteljesebb,
    feszesebb.  Dinamikusabb.  Partiban  van  a  HB1S-sel,  de másfajta. A
    gyönge   basszusú   hangdobozokat   bizonyára   megfogja,  nem  engedi
    ficánkolni. * Világosabb, levegősebb, az egész hangleképzés precízebb.
    A  zongora  életszerűbb.  Eddig  ez  a  legjobb:  (Talp:  nem  annyira
    definiált.   *   Laza,   a  mélye  nem  igazi.  Mattabb.  Dinamikailag
    szegényebb,  nehezebben  indul  meg.  * A mély gitárhangok utánzengése
    sok, nem áll meg, amikor kéne.
        Foundation.  Tónusában  ez  már hasonlít a miénkhez, de még mindig
    könnyedébb valamivel. Kicsit jobb arányok és derű. Tisztább. Finomabb.
    De azért nem szárnyal annyira, mint az előzőek. Az operán egyértelműen
    jobb: nem annyira érdes, nem harsány. * Mélyebb, erősebb, de a magasai
    egyenletesen  lekonyulnak.  Nem  olyan  nagy  különbség.  *  Hangereje
    mélyben  megnő,  nagyobb  dinamika.  De  nem  tetszik  igazán.  (Talp:
    komorabb.  Szőrösebb.  A  gitár  nem  tud  igazán  kicsengeni. Az ének
    nehézkes. Operán hangosabb és torzabb. * Élénkebb. * Nincs kommentár.)
        Target.  Hasonlít  az  előzőre. Picit kevésbé harsány, de azért ez
    áll  a  legközelebb a miénkhez. A mélye még gyengébb is. Ének és gitár
    homályos,  kissé  mosott.  Finomabb,  de  a  dinamikája  nem elegendő.
    Hiányzik  a  basszusa.  Tompább,  nem tetszik. Zongora sem igazi, és a
    háttérben   valami   elszíneződés.   *   Magasabb   tónusú,  de  talán
    egyenletesebb, jobb. Semmi különöset nem csinál, kellemes. * Nálam nem
    nyer. Valamivel másképpen szól. Vonósok tisztábbak, de nem igazán jók.
    Ugyanabba   a   kategóriába  tartozik  a  két  állvány.  (Talp:  jobb.
    Definiáltabb,  teltebb.  Érdes?  Vidámabb?  Semmiképpen  sem rosszabb.
    Egészségesebb.  Hallgathatóbb.  A  mélyek stabilabbak. Kevesebb magas,
    lötyögősebb   mélyek.  *  Tompább,  kevésbé  tiszta,  de  néha  jobban
    tetszett.)


    Kacsalábon forgó Orion

        A szeánsz jócskán elhúzódott, azon a  héten  már  nem  volt  időnk
    folytatni,  az  állványokat  pedig  vissza  kellett  szolgáltatnunk  a
    gazdájuknak. A  Szerkesztő,  szokásához  híven,  az  utolsó  este  még
    "ráhallgatott" egy kicsit, de már  nem  a  Heybrook,  hanem  az  Orion
    HS282-es hangsugárzóval.

        "Target. Ugyanaz, mint a szeánszon. Talán valamivel levegősebb  és
    magasabb tónusú, a  Talp  viszont  mélyebb,  stabilabb,  dinamikusabb,
    megnyugtatóbb.  Foundation.  Itt  már  kijönnek   a   különbségek.   A
    Foundation-nek jobb a  hangzási  balansza,  megfogottabb  a  basszusa,
    tisztább a legteteje, és  a  tere  is  nagyobb  -  hifibb,  a  szó  jó
    értelmében. Akkora különbség, mint a jól beállított Linn Sondek és  az
    Axis között! Linn  Index.  Eszköztelenebb.  Magasabb  színezet,  de  a
    basszusa  sem  kevesebb,  csak  lágyabb.  Nem   feltétlenül   jobb   a
    Foundation-nél, csak más. Talán  hallgathatóbb.  Dinamikailag  viszont
    lehetne  erősebb.  Linn  Sara.  Lényegesen  mélyebb  tónusú,  lágyabb,
    teresebb,  emberibb.  Levegősebb,  nagyvonalúbb  a  miénknél.  Itt  is
    Sondek-Axis típusú különbség. Heybrook HBSI. Ezt már  nem  a  Talphoz,
    hanem a Sarahoz hasonlítottam. Kicsit más arányok:  a  Sara  hátrafelé
    teresebb, a Heybrook sztereója viszont szélesebb. A Sara levegősebb, a
    zongorája  csengőbb.  Eszköztelenebb.  Az  Orionhoz  inkább  a  Sara-t
    választanám - de ki vásárol ilyen drága lábazatot egy HS 282-eshez?!"


     Láb(azat)jegyzet

        Miként a lemezjátszó-asztalkákhoz, a  hangsugárzó-lábazatokhoz  is
    kívánkozik néhány kommentár.
        1. Mindenekelőtt be kell  ismernünk,  hogy  a  Target  kivételével
    valamennyi  gyári  lábazat  lényegesen  jobban  szólt,  mint  a  Talp.
    Megvizsgálva azokat a  külső  jegyeket,  amelyekben  a  Talp  eltér  a
    többitől, azt találjuk, hogy a) az  összes  többi  típus  egy  vékony,
    5mm-es tetőtalpban végződik, b) a többi típus vagy egypilléres (és  ki
    van öntve),  vagy  többpilléres  (és  nincs  kiöntve),  ellentétben  a
    Talppal, amely többpilléres, és mégis ki van öntve homokkal.
        2. Heybrook dobozt  hallgattunk,  és  íme,  többségünk  a  HBS1-re
    szavazott.  Könnyű  volna  azt  mondani:  "persze,  hiszen  a   HB1hez
    tervezték!" - dehát Orion HS282-hez biztosan nem tervezték, s az alatt
    is kitűnően "működött".  A  HBS1  Angliában  nagyon  népszerű,  afféle
    dzsolidzsóker, számos hangsugárzó-típushoz ezt ajánlják a szakírók.  A
    gyár  talán  többet  is  adott  el  az  állványból,  mint  magából   a
    hangsugárzóból.
        3.  A  Szerzőnek  módja  nyílt  összehasonlítani  a  kétféle  Linn
    állványt Linn Index hangsugárzó alatt. A Sara állvány  szebben  szólt,
    holott azt (értelemszerűen) inkább a drágább, Sara  fantázianevű  Linn
    dobozhoz ajánlják. Az Index állványt inkább csak  az  olcsósága  miatt
    párosítják az Index hangsugárzóval.
        4. A Foundation állvány külön kategóriát alkot és külön kommentárt
    érdemel.  Noha   ezeken   a   hasábokon   lehetőleg   csak   a   saját
    tapasztalatainkra  szeretnénk  hivatkozni,  nem  hagyhatjuk  figyelmen
    kívül  azt  a  körülményt,  hogy  az  egyébként  "univerzális"  Linnés
    Heybrook-féle állványokat a brit szakírók  sohasem  ajánlják  bizonyos
    hangsugárzó-típusokhoz, nevezetesen a Celestion SL6-hoz vagy az LS3/5A
    minimonitorhoz. Ez a két típus abban  tér  el  a  hasonló,  viszonylag
    kisméretű dobozok többségétől, hogy  testesek,  mélytónusúak  (az  SL6
    tesztjét lásd a HFM 14. lapszámában). Nos, a Foundation állványt éppen
    az SL6-nak és  az  LS3/5A-nak  "dedikálták"  -  és  ezekkel  párosítva
    állítólag  csodákat  is  művel.  (Ide  tartozik  még,  hogy  a  Szerző
    annakidején azért szavazott a csillapított, nehéz, homokkal  kitöltött
    állványra, mert Spendor hangsugárzóval hallgatta. A Spendor egyáltalán
    nem átlagos, nem jellegzetes típus; ugyanaz nagyban,  mint  az  LS3/5A
    kicsiben. Ugyanazok is tervezték!)
        5.    Avagy     utolsó     pont:     megismételjük,     amit     a
    lemezjátszó-asztalkákról mondtunk.  Bármelyik  konstrukciót  le  lehet
    másolni, de szinte biztosra vehetjük, hogy a  másolat  nem  egészen(?)
    úgy fog szólni, mint az eredeti. Szóval, ki-ki a  maga  szerencséjének
    kovácsa... lakatosa... hegesztője...


                                                             Darvas László