MOD |
HEJ, BROOK!
Ezzel a MOD-dal éppen 1001 személynek tartozunk: annak az ezernek,
aki az 1000 pár Heybrookot megvásárolta - és azonkívül még az ördögnek
is tartozunk vele. A MOD ugyanis nem vált be. Pontosabban: egyikünknek
tetszett, másikunknak nem tetszett, sőt: bizonyos körülmények között
egyikünknek sem tetszett. Ennélfogva nem is ajánlhatjuk; vagy
legalábbis nem minden kinek ajánljuk. De azért szóba hozzuk, mert
tekintettel szeretnénk lenni a következőkre.
A Heybrook HB1 a mi tippünk volt, illik figyelemmel kísérnünk a
sorsát. Igaz, hogy csak 1000 pár van belőle az országban, és ez nem
sok - de nem is kevés. Sok ezer hifista számára a HB1 "az eddigi
legjobb", s (éppen ezért) mi is ezt a hangsugárzót használjuk
etalonnak. Természetesen nem minden rendszerben válik be, de az
erényei (mindenekelőtt középtartományának tisztasága és levegőssége)
félreismerhetetlenek.
A HB1 igen szerény jószág; ha nem az volna, széles ívben elkerülte
volna Magyarországot. Tehát jócskán vannak hibái is. Ezek közül az a
legkellemetlenebb, hogy a magassugárzója egy kissé külön életet él,
nincs igazán összedolgozva a másik hangszóróval; hajlamos rá, hogy a
felső-középtartományban kkkkukorékolni kezdjen (igen, ott, ahol a "k"
betűt ejtjük), és a ccccintányér hangját is túlfűszerezi. Az egyébként
jólsikerült modellnek ez a hibája szinte kiabál (kkkkiabál) valamiféle
MOD után, és amikor a Heybrook cég nemrég bejelentette, hogy új -
teljesen új! - keresztváltót tervezett a HB1-hez, ezt a ötletet az
egész brit szaksajtó helyesléssel fogadta. Miként a módosítást magát
is.
Annak ellenére, hogy a gyár egyszersmind árat is emelt: a HB1 most
már nem 150, hanem 170 fontba kerül. Becslésünk szerint az új
keresztváltó, ha a gyártól rendelik meg, úgy 20 fontba jöhet,
postaköltséggel együtt. Persze csak magánimportról lehet szó. Annak,
akit érdekel, megadjuk a Heybrook Hi-Fi Ltd. címét: Knighton Hill,
Wembury, Plymouth PL9 OED, England. Az új keresztváltó (pontosan úgy,
mint a régi) közvetlenül a hangdoboz hátsó. műanyagból készült
csatlakozótáblájára van építve, vagyis komplett szerelvényt alkot.
Egyszerűen csak ki kell csavarozni a régi táblát, fel kell csavarozni
az újat, és most már az ebből kilógó kábeleket kell a hangszórókra
forrasztani. (A gyárban feltehetőleg "be is hangolják", át is mérik a
készüléket, de a módosítás akkor ötven fontba kerül, nem húszba.)
Kapcsolási rajzot nem közlünk, s nemcsak azért nem, mert nincs rá
engedélyünk. Az új keresztváltó olyan alkatrészekből épül fel,
amelyeket gyakorlatilag nem lehet beszerezni, más alkatrészek pedig
nem garantálják a sikert.
Már ha egyáltalán sikeresnek nevezhetjük ezt a MOD-ot. Bennünk
vegyes érzelmeket keltett. Szabályszerű szeánszon küldtük ringbe az új
HB1-et a régivel. Négy zsűror közül kettő így, kettő amúgy ítélt, és
mivel nincs közöttünk ötödiknek egy zsűrielnök, a boxmérkőzés
döntetlenül végződött. De még ha történetesen 3-2 volna is az eredmény
- akkor vajon ajánlhatnánk-e jó lelkiismerettel ezt a 20
fontsterlinges módosítást?
Kivételesen hadd mentsük magunkat azzal, hogy választani a kétféle
Heybrook között: ez már tényleg ízlés dolga. A módosítás egészen
biztosan megszüntet egy hibát. Feltehetőleg produkál helyette egy
másikat. Aki ezt az utóbbit könnyebben elviseli, annak be fog válni a
MOD. Sokkal egyszerűbb 20 fontért megszerezni az új X-váltót, mint
másik hangsugárzó után kutatni. Szokásunkhoz híven közreadjuk a
szeánsz "szövegét" is. Íme:
A módosított HB1: teltebb, nyugodtabb, "persze, persze, nem cseng
ki annyira", nem annyira "hifi", emberibb. Lágy, igazibb, dúsabb, jó
visszakapcsolni rá. MC hangszedő az MM ellenében. Az opera fél
oktávval lejjebb szól, az énekesek hús-vér személyek. Közelebb van a
"BBC-hangzáshoz". * A túlzottan sok magasból most túl kevés lett.
Erőtlen, de szép, kevésbé tolakszik, kiegyenlítettnek tűnik. Halkabb?
Finomabb, hallgathatóbb. * A középső frekvenciákat hangsúlyozza. *
Kiegyenlített, a magasak finomabbak, a hangtér nyugodtabb, zeneibb,
valóságosabb. A magashang-veszteség nem hiba.
Az eredeti: Magasabb tónusú, sziszegősebb, préselősebb, grízesebb
stb. stb. Érdes, durva. Persze, a "ccc" erősebb. Mikrofonos, hifi.
Kiemeli a magasfekvésű szólamokat. * Több magas, elevenebb. Szellős,
élénk, sztereó. * Mélyben is ez a jobb, nagy a differencia. Szélesebb
a tér. Sztereóbb. * Nincs kommentár.
Idáig nem is volna baj, jegyzeteinkből elég világosan kiderül,
milyen hibát javítottak ki a Heybrook tervezői, és milyet produkáltak
helyette. A MOD ettől még nagyon kívánatosnak tűnhet fel, ha nem is
mindenki számára. Csakhogy - ezt még nem mondtuk el - a szeánszon mi
már nem olcsó, "büdzsé" lemezjátszót használtunk, hanem a Linn Axist.
Vajon eltaláljuk-e annak az ízlését is, aki olcsóbb gépet, mondjuk egy
NAD-ot hallgat a Heybrookon? A Szerkesztő előzőleg egy "csupasz"
NAD-on (speciális kábelezéssel) hallgatta a kétféle hangsugárzót, és a
módosított keresztváltóval rokonszenvezett. Amikor viszont kollektíve
is megismételtük a próbát, Linn helyett egy gyári állapotú NAD
5120-assal, akkor valahogy egyikünk sem volt elragadtatva a Heybrook
MOD-jától. A kommentárok:
A módosított HB1: Kiürül. Magasabb tónusú. Az operán talán jobb.
Kicsit tárgyilagos. Fojtott, színezettebb. A teteje hiányzik.
Vértelen. A középtartománya tisztább. * Matt (az operán ez még mindig
jobb, mint az ordibálás). Bágyadt. "Diszkrét". * Idejön középre.
Megváltoztatja a hangszíneket. * A magalesés nagyobb a kelleténél. A
mélye is kevesebb. Ez most nem előny.
Az eredeti: Súlyosabb, teltebb, természetesebb, jobb
basszusszóiam. Erőteljesebb. Lendületes, kicsit tolakszik. Loudness -
popzenén jót tesz neki. Dinamikus. * Lényegesen jobb. Több mély, több
magas. Szebb, élénkebb. Levegős. teres. * Jobb mélyek. A tér
szétnyílik. * Tér. Tetszik.
Nehéz szakma a miénk.
*
A Heybrookhoz még annyit, hogy mint a hangsugárzóknak általában, a
HB1-nek sem mindegy, milyen irányba forgatva hallgatjuk. A legtöbb
típus azt szereti, ha arccal a hallgatóság felé, tehát úgy körülbelül
30 fokkal befelé forgatják. Többnyire mi is így helyezzük el, úgy
20-30 centire a hátsó faltól. A Heybrook cég azonban nem ezt ajánlja.
Szerinte a dobozt szorosan rá kell tolni a falra, mégpedig annyira
szorosan, hogy a doboz előlapja egyenesen előre nézzen. A Heybrook e
javaslatát már Olvasóink is "kiszúrták" az angol lapokban, és
rákérdeztek, hogy nekünk vajon mi a véleményünk.
Nos, ebben a dologban sem jutottunk egységes álláspontra. Tény,
hogy a HB1 hangkarakterét igencsak módosítani lehet aszerint. hogy
befelé (a sztereó szék felé), avagy egyszerűen csak előrefelé
fordítjuk-e a dobozok előlapját. Ha előrefelé néznek, akkor a zene
valahogy kevésbé koherens, kevésbé stabil, viszont sokkal tágasabb a
tere. Elnézegetve a HB1 iránygörbéit, arra gyanakodhatunk, hogy
ilyenkor egyszerűen csak kiürül a középső frekvenciatartomány. A
Heybrook cég szerint viszont ennek a kitáguló térnek semmi köze a
frekvenciaátvitelhez, sokkal inkább a fázisátvitelhez, amely eszerint
nem 0 fokból (középről), hanem inkább 20-30 fokból, oldalirányból
mérve lineáris(abb). Megismételjük: nem tudunk dönteni a kétféle
hangkép között; csak azt tehetjük, hogy felhívjuk a HB1-tulajdonosok
figyelmét erre az újabb hangolási lehetőségre.