Bővített mon-DAT



        A legújabb, sokat ígérő hifi-médium: az R-DAT, a  szabványosított,
    miniatűr kazettás digitális magnó. Két kiadással  ezelőtt  már  írtunk
    keletkezésének körülményeiről és piaci távlatairól  ("Óhajtó  monDAT",
    Mozaik 2.), sőt, már egy tesztet is közöltünk  az  elsőnek  forgalomba
    hozott DAT-magnóról ("Excelia",  Mozaik  3.),  és  ismertettük  az  új
    technika lényegét. Most elmondunk mindent  még  egyszer,  bővebben  és
    részletesebben, a Hi-Fi News & Record Review tavaly nyári,  négyrészes
    cikksorozata nyomán. Úgy véljük, hogy a szerző, John Watkinson a kellő
    alapossággal, de még közérthető módon magyarázza el a  DAT-technológia
    lényegét. A szöveget néhol megrövidítettük, és így a cikksorozatot  mi
    három részletben fogjuk abszolválni. Ajánlott olvasmány ezúttal  is  a
    Digitális forradalom, a Hifi Magazin 7. számából.


                                      *

        A vevőnek sosem volt ennyire jó dolga. A Magas Technológia  nemrég
    kimozdult a számítástechnika és a katonai  technika  birodalmából,  és
    beáramlott a közhasznú elektronika  területére.  Így  jutottunk  olyan
    árucikkekhez, mint a CD-játszó,  8mm-es  videómagnó  és  legújabban  a
    DAT-magnó.
        A kompakt kazetta rövidesen már a 25 éves jubileumát ünnepli, s  e
    negyed század alatt  folyvást  fejlesztették,  finomították;  a  benne
    rejlő  lehetőségeket  szinte  a  végletekig  kihasználták.  Az  analóg
    hangrögzítés minden hibáját azonban nem javíthatták ki, mert  akkor  a
    készülék túlságosan drága volna, és  megfizethetetlenül  sok  szalagot
    kellene használni  hozzá.  Elsősorban  ez  a  meggondolás  vezetett  a
    digitális technika kifejlesztéséhez. A professzionális technikában már
    régóta készen állnak a  digitális  magnók,  s  ezeken  magas  minőségű
    felvételeket készítenek, részben a hagyományos  LP,  újabban  pedig  a
    Compact Disc számára. Ámde csak nemrégiben sikerült  forgalomba  hozni
    olyan digitális magnókat, amelyeket az átlagember is meg tud  fizetni,
    és amelyeknek a szalagfogyasztásuk is csekély. Jelen cikksorozatunknak
    ez a technológia képezi a tárgyát.


    Miért digitális?

        Ésszerű kérdés: mi az előnye  a  digitális  kazettás  magnónak  az
    analóggal szemben. A  hagyományos  (analóg)  technikában  a  rögzíteni
    kívánt, feszültségét  és  időbeliségét  tekintve  egyaránt  folyamatos
    jelet bizonyos analógiák szerint leképezik: a feszültséget a  szalagra
    felvitt mágneses térerőben fejezik ki, az időt pedig úgy, mint a jelek
    távolságát a magnószalagon. Ha ezek az analógiák tökéletesek volnának,
    a felvétel is tökéletes  volna  dehát  nem  az.  Az  első  analógiának
    ("feszültség helyett mágnesesség") az  a  fő  baja,  hogy  a  mágneses
    anyagok eredendően nemlineárisak,  a  linearitást  csak  előmágnesezés
    alkalmazásával lehet elérni. Alacsony szalagsebességen (tehát  például
    a kompakt kazetta szalagján),  ha  a  műsornak  erős  magasfrekvenciás
    összetevői vannak, ezek járulékos előmágnesezés gyanánt  jelentkeznek,
    s ennek következtében csökken a magas hangok  szintje.  Ami  pedig  az
    időbeli folytonosságot illeti,  a  szalagot  sohasem  lehet  tökéletes
    egyenletességgel továbbítani, a felvétel többé vagy  kevésbé  nyávogni
    fog.
        De vannak más hibái is a  mágnesszalagnak.  A  mágnesezhető  réteg
    piciny részecskékből áll, s ezek mindegyike egy parányi impulzust ad a
    lejátszó fejre. A sok parányi impulzus véletlenszerűen  oszlik  el,  s
    háttérzaj formájában jelentkezik. Ezt csak akkor lehetne kiküszöbölni,
    ha a részecskék végtelenül kicsinyek lehetnének. de méretüket már csak
    gyártástechnológiai  okból  sem   lehet   egy   bizonyos   határ   alá
    csökkenteni. Az analóg hangtechnikában tehát el  kell  fogadni  ezt  a
    zajt; csökkenteni lehet ugyan azáltal, hogy  szélesítjük  a  szalagot,
    vagy növeljük a szalagsebességet, de ez mind pénzbe kerül. Azonkívül a
    mágnesrészecskék nem tökéletesen egyenletesen oszlanak el a  szalagon,
    a felület sem egyenletesen sima, miáltal a jelfeszültség változni  fog
    az idő függvényében. Lényegében amplitúdó-moduláció lép  fel,  amelyet
    modulációs zaj (szélső esetben: dropout, kiesés) kísér. A zajcsökkentő
    elektronikák mérsékelik ugyan  a  zajt,  de  lejátszáskor  tágítják  a
    dropoutok dinamikatartományát (!), és persze növelik a költségeket is.

    

    1. A DAT-magnó felépítése. A hangminőség független a szalagfajtától: a
    műsorjel, illetve a visszajátszott jel mindenképpen azonos


        Ezeket a hibákat küszöböli ki a digitális  technika.  Mint  az  1.
    ábra mutatja,  a  folyamatos  (analóg)  bemeneti  jelet  mintavétellel
    periodikus jellé alakítják,  majd  ezeket  kvantálás  útján  számszerű
    adatokkal jellemzik. A számokat a kettes számrendszerben  fejezik  ki,
    úgyhogy a magnófelvétel műsorjele végül is csak kétféle formát ölthet:
    van jel - nincs jel (1, illetve 0). Előmágnesezésre nincs szükség. Ezt
    a  kétállapotú  felvételt  lejátszáskor  a  magnófej   impulzussorozat
    gyanánt  érzékeli,  s  annak  alapján   rekonstruálják   a   rögzített
    számértékeket. Ez utóbbiakat még ellenőrzik, hogy nem hibásak-e, és  a
    hibákat. kijavítják. A számokat időlegesen  egy  memóriában  tárolják,
    majd egy kvarcoszcillátor  által  meghatározott,  konstans  frekvencia
    ütemében olvassák ki őket, ami azt jelenti, hogy teljesen egyenletesen
    helyezkednek el az időben. Egy átalakító elektronika a  számokat  újra
    feszültség-értékben  fejezi  ki.  A  mintavételi  frekvenciát   ezután
    kiszűrik, miáltal helyreáll az eredeti felvétel.  Az  egész  felvételi
    eljárás olyan, mintha a bemenetre egy digitális voltmérőt kapcsolnánk,
    és amit mérünk, azt bizonyos jelsűrűséggel szalagra vinnénk.
        Ebből érdekes következtetéseket vonhatunk le. Először is, a szalag
    most már  csakis  számjegyeket  tárol,  és  ha  ezeket  mind  pontosan
    játsszuk vissza, akkor lejátszáskor a  hangminőség  semmiben  sem  fog
    változni ahhoz képest, mintha egyszerűen csak összekötnénk a bemenetet
    a  kimenettel.  A  digitális  felvétel  hangminősége  lényegében  véve
    független a magnószalag  tulajdonságaitól.  Magnófelvételkor  most  is
    fellépnek ugyanazok a kísérőjelenségek - zaj,  torzítás,  sávhatárolás
    stb. -, csakhogy ezek mit  sem  számítanak.  A  digitális  technikában
    kizárólag annak van jelentősége, hogy van-e impulzus, vagy  nincs.  Az
    eltorzított és zajos,  illetve  a  torzítatlan  és  zajtalan  impulzus
    egyaránt  azt  jelenti,  hogy  "1".  Csak  egyfajta   torzítás   lehet
    veszélyes: az, ha a jel teljes mértékben  kiesik,  illetve  eltűnik  a
    zajban - vagy pedig olyan impulzus képződik, amely nem volt  benne  az
    eredeti műsorban. Ekkor  hibajel  keletkezik,  amellyel  a  hibajavító
    rendszernek kell foglalkoznia.
        A digitális magnót tehát a következőképpen jellemezhetjük:

        a) Nyávogás - nincs
        b) Áthallás - nincs
        c) Modulációs zaj - nincs
        d) Szalagzaj - nincs


    Minőségi korlátok

        Minthogy a hangminőség függetlenné válik a magnószalagtól, érdemes
    felvetni  a  kérdést,  hogy  korlátozza-e   bármi   is   a   digitális
    hangfelvétel minőségét. A válasz az, hogy szinte mindent az átalakítók
    (konverterek) határoznak meg. A  minőséget  alapvetően  két  paraméter
    korlátozza:  a  mintavételi  frekvencia  és  a  kvantálás  (felbontás)
    bitszáma, mely utóbbi azt a maximális számértéket fejezi ki, amelyet a
    minták felvehetnek. Persze minden további nélkül lehet tervezni  rossz
    készülékeket is - másrészt a világ legjobb tervezője sem lépheti túl a
    két fő paraméter szabta korlátokat.


    Mintavétel és kvantálás

        A mintavételi frekvencia úgyszólván magától adódik.  A  mintavétel
    során egy egyenletes ütemben érkező  impulzus-sorozat  (a  mintavételi
    frekvencia!)    amplitúdóját    modulálják    a    műsorjellel.     Az
    amplitúdó-moduláció oldalsávokat is  produkál,  olyan  szélességűeket,
    mint maga az alapsáv,  mégpedig  a  vivőfrekvencia  (és  többszörösei)
    mindkét oldalán. A mi esetünkben a vivőfrekvencia egy impulzussorozat,
    amelynek  spektruma  harmonikusokkal  van   kitöltve.   A   2.   ábrán
    szemléltetjük a mintavétel során  megjelenő  jel-spektrumot:  látható,
    hogy az oldalsávok  megismétlődnek  a  mintavételi  frekvencia  minden
    harmonikusánál. Amikor tehát vissza akarunk térni a folytonos,  analóg
    hangképhez, egy aluláteresztő szűrőt kell közbeiktatnunk,  amely  csak
    az alapsávot engedi át. A legmagasabb frekvencia, amelyet  e  szűrőnek
    még át szabad eresztenie, éppen a mintavételi frekvencia fele, ugyanis
    e frekvencia fölött az oldalsáv átfedésbe kerül az  alapsávval,  és  a
    szűrő  ekkor  már  nem  tudja   szétválasztani   őket.   Ezt   nevezik
    aliasingnak,  mely  jelenség  olyan,  új  jeleket  produkál,   amelyek
    eredetileg  nem  voltak  benne  a  műsorban.  Az  aliasing   olyasféle
    effektus, mint  amikor  filmvetítés  közben  a  küllős  kocsikerekeket
    lassulni  vagy  éppenséggel  visszafelé  forogni  látjuk.  Ilyenkor  a
    filmfelvevőgép játssza a  "mintavételező"  eszköz  szerepét,  a  küllő
    pedig  a  műsorjel,  amelynek  forgási  frekvenciája   túl   magas   a
    mintavételezési    (=képfelvételi)     frekvenciához     képest.     A
    hangtechnikában  azáltal  védik  ki  az  aliasing-hatást,  hogy   mára
    mintavételezés előtt közbeiktatnak egy szűrőt. Mindkét szűrőre szükség
    van: az antialiasing szűrőre a mintavételezés előtt, a  másikra  pedig
    akkor, amikor vissza akarunk térni a folyamatos analóg műsorjelhez.  A
    két szűrő átvitele értelemszerűen  azonos.  (Néha  ugyanazt  a  szűrőt
    használják a magnó felvevő, illetve lejátszó egységéhez.)

    

    2.  Felül:  a  minták spektruma. A szűrővel előidézett karakterisztika
    kötelező,  különben  nem  lehet  tökéletesen helyreállítani az eredeti
    jelet.  Alul:  ha az alapsáv túlnyúlik a mintavételi frekvencia felén,
    aliasing torzítás lép fel


        A 20kHz-es  audio-sávszélességhez  elvben  40  kHz-es  mintavételi
    frekvencia is elegendő volna, de akkor  a  szűrőnek  olyan  meredeknek
    kellene lennie, mint a téglafalnak. Mivel  a  való  világ  szűrői  nem
    ennyire meredekek,  a  gyakorlatban  meg  kell  emelni  a  mintavételi
    frekvenciát.   A   korszerű   készülékek   mintavételi   "rátája"    a
    leggyakrabban 44.1 vagy 48kHz.
        Az is világos, hány  bittel,  azaz  mekkora  számokkal  cél  szerű
    kifejezni a mintákat. Mellőzzük az  unalmas  matézist;  ökölszabálynak
    tekinthetjük,  hogy  minden  egyes  bit  6dB-vel  növeli  az   átvitel
    dinamikatartományát.    A    legtöbb    készülék    16    bites,     a
    dinamikatartományuk elvileg 96 decibel. Igen alacsony  jelszinteken  a
    kvantálás  már  önmagában  is  előidéz  egy  nemkívánatos  jelet.  Ezt
    torzítás gyanánt  definiáljuk.  Szerencsére,  ez  a  torzítást  teljes
    mértékben  átalakíthatjuk  "jóindulatú"  fehérzajjá   egy   pótlólagos
    zaj-jel, a dither hozzáadásával.


    Adatsűrűség

        Hogy a  sztereó  jelet  48kHz-es  mintavételezésnek  és  16  bites
    kvantálásnak vethessük alá, másodpercenként összesen  2x16x48000=1,536
    millió bitet (adategységet) kell közvetítenünk.  Ezekhez  járulnak  az
    úgynevezett  redundáns  ("fölösleges",  valójában   a   hibajavításhoz
    elengedhetetlen) bitek, úgyhogy az adatsűrűségnek el kell  érnie  a  2
    millió bit/s-ot, sőt a gyakorlatban - mint később látni fogjuk  -  még
    ennek  is  a  kétszeresét.  Ekkora  adatsűrűséget   csak   úgynevezett
    nagysűrűségű felvételi technikával lehet elérni; e  technika  lényegét
    egy későbbi cikkben fogjuk elmagyarázni. Az R-DAT több mint 100 millió
    bitet    rögzít     minden     négyzetcollnyi     (6,25cm2)
    szalagfelületen - kezdetnek nem rossz. Hiszen kommersz készülékről van
    szó, olyanról, amelyet úgyszólván "a körúton fognak árusítani".


    Miért forgófejes?

    

    3. Minthogy a képjelnek folyamatosnak kell lennie, a képmagnó fejdobja
    több mint félkerületén érintkezik a szalaggal


    

    4.  Az "időkompresszió" jóvoltából kisebb felületen kell felfeküdnie a
    szalagnak


        Mint a neve is jelzi, az  R-DAT  forgófejet  használ,  akárcsak  a
    képmagnó (R=Rotary, azaz forgó).  A  3.  ábrán  a  forgófej  fejdobját
    látjuk. A szalag  egy  spirál  alakú  "ösvényen"  futja  körbe,  minek
    következtében a fejek (kettő van belőlük  -  lásd  majd  a  4.  ábrán)
    átlósan egymás mellett sorakozó hangsávokat rögzítenek. Éppen, mert  a
    sávok szorosan egymás mellé simulnak, tökéletesen ki lehet használni a
    teljes szalagfelületet, ha a fejdob minden  fordulat  után  éppen  egy
    sávszélességnyivel jut tovább a szalagon. A relatív sebesség (a fej és
    a szalag  egymáshoz  viszonyított  sebessége)  igen  nagy,  ezért  még
    viszonylag magas frekvenciákat is elegendően nagy  amplitúdóval  lehet
    rögzíteni.
        A képmagnók befűző-mechanikája meglehetősen  komplex;  a  szalagot
    több mint  félig  körbe  kell  tekerni  a  fejdobon,  hogy  folyamatos
    képjelhez  jussunk.  Minthogy  a   digitális   hangjelnek   nem   kell
    folyamatosnak  lennie,  az  R-DAT-ban  leegyszerűsíthették  a  befűzés
    technikáját. Az időkompressziónak ("Time Compression") az  a  lényege,
    hogy az adatblokkok először egy  tárolóba  kerülnek,  s  onnan  sokkal
    nagyobb sebességgel olvassák ki, mint amilyennel beírták  őket.  A  4.
    ábrán jól látható, hogy  mivel  a  minták  "össze  vannak  nyomva",  a
    felvételt hosszú szünetek szakítják meg. Felvételkor e szünetek  alatt
    a szalagnak nem kell érintkeznie a fejekkel. A szalag ezért félig  sem
    futja körbe a fejdobot, s  ez  megkönnyíti  a  befűzés  műveletét.  Az
    R-DAT-ban a tipikus fejdobátmérő 30mm, a szalag  90  foknyi  felületen
    fekszik fel. Mivel a két fej  180  fokra  van  egymástól,  a  játékidő
    felében egyik fej sem érintkezik a szalaggal. Ennek azonban az az ára,
    hogy az adatsebességet meg kell duplázni, 2-ről 4 millió bit s-ra kell
    növelni.


    

    5.  Az  R-DAT  kazetta  szerkezete (leegyszerűsítve). A gumigörgő és a
    szalagvezetők  a  fejdob  és a hangtengely irányában mozdulnak el, s a
    befűzés máris megtörtént.
    Az  angol  felirat  fordítása: tape cassette - kazetta, cassette lid -
    kazetta   fedél,   magnetic   tape   -   magnószalag,   tape   guide -
    szalagvezető  csap,  drum  -  fejdob, rotary head - forgófej, pressure
    roller - nyomógörgő, tape drive capstan - szalagtovábbító tengely



        Az R-DAT  befűzőmechanizmusa  (5.  ábra)  valóban  igen  egyszerű.
    Miközben a kazetta a helyére süllyed, a gumigörgő  és  a  szalagvezető
    csapok a szalag mögé kerülnek, majd tovább mozdulnak a szalagtovábbító
    tengely és a fejdob irányában és a befűzés ezzel meg is történt.


    Az R-DAT kazetta

    
    

    6a-b.   A   DAT-kazetta   kívülről:   tökéletes  védelem,  a  szalagot
    tolóajtókon  keresztül  lehet  elérni.  Alsó  kép:  az  R-DAT  kazetta
    robbantott  rajza.  Amikor  a fedél kinyílik, meghúzza a féklap fülét,
    kioldva  az  orsók  reteszelését.  Figyeld  a kazettaablakba erősített
    szenzor prizmát!

    Az  angol  felirat  fordítása  (mindíg  a  bal  felső sarokban kezdve,
    lefelé, körben):

    6/a:  top  view - felülnézet, lower shell - alsó burkotat, upper shell
    felső  burkolat, slider - takarólemez, lid - fedél, notches for slider
    lock release - bevágások a takarólemez kioldásához, notches for slider
    and  stb.  -  bevágások  a  takarólemezhez  és  a helytelen behelyezés
    megakadályozására,  loading  grip  -  betöltési  horony, bottom view -
    alulnézet,  datum  holes - dátumlyukak, slider lock 1-2. - takarólemez
    reteszelése  1-2,  lid  lock  -  fedél retesz, hub holes - orsólyukak,
    recognition  holes  -  azonosító lyukak, accidental erasure prevention
    hole    (restorable)    -    véletlenszerű    törlést    gátló    lyuk
    (helyreállítható).

    6/b:  upper  shell  -  felső burkolat, clear window (prism) - átlátszó
    ablak  prizmával,  hub  brake spring - orsó-retesz rugója, hub brake -
    orsó-retesz,  liner  sheet  -  bélelőfólia,  lid - fedél, lid spring -
    fedél-rugó,   hub   -  orsó,  clamp  -  szalagrögzítő,  leader  tape -
    befutószalag,    liner    sheet   -   bélelőfólia,   splicing   tape -
    ragasztószalag,   magnetic   tape   magnószalag,   accidental  erasure
    prevention  plug  -  véletlenszerü törlést gátló dugó, tapping screw -
    rögzítőcsavar,   slider   spring   -   takarólemez   rugója,   lider -
    takarólemez, lower shell - alsó burkolat



        Külsejét és belsejét  a  6.  ábrán  szemléltetjük.  A  DAT-kazetta
    csupán  73x54x10,5  milliméteres,  vagyis  jóval  kisebb   a   kompakt
    kazettánál, de olyan ügyesen van kiképezve, hogy  kiküszöböli  amannak
    legtöbb  hibáját.  A  nyílásokat,  amelyeken  át  a   fejdob   és   az
    orsó-meghajtó mechanika behatol,  takarólapok  fedik.  Csak  amikor  a
    takarólapok felnyílnak, akkor oldódnak ki a belső reteszek.  A  szalag
    tehát mindig biztonságban van. Akárcsak a  hagyományos  kazettában,  a
    szalag itt is perem nélküli orsókon fut.  A  kazettatest  4  azonosító
    lyukat is tartalmaz, ezekről ismeri fel a  készülék,  milyen  kazettát
    használunk. (Bölcs  előrelátás!  A  szerk.)  Nem  feledkeztek  meg,  a
    felvétel-tiltó reteszről sem: egy kis  műanyag-dugó  meggátolja,  hogy
    véletlenül  beletöröljünk  a  szalagba.  A  befutószalag  átlátszó,  a
    szalagvéget optikai rendszer érzékeli. Itt némiképp szabadkezet kapnak
    a konstruktőrök: felhasználhatják a szalagon átszűrődő fényt, de  akár
    a visszaverődő fényt  is  detektálhatják,  ugyanis  a  kazettában  egy
    parányi prizma van elhelyezve, s az  a  szalag  hátoldalára  vetíti  a
    fényt.
        A nagy koercitív erejű, metálporaktívrétegű szalag 3,81mm  széles:
    ugyanolyan széles, mint a kompaktkazettáé, de nagyobb energiákat képes
    rögzíteni. (Új típusú  fejeket  is  kellett  konstruálni  hozzá,  hogy
    teljesen  fel  tudják  mágnesezni!)  Szabványosított   vastagsága   13
    mikrométer. Különös tulajdonsága, hogy áttetsző - mivel csak 3  mikron
    vastag rajta a metálréteg. A kazettába körülbelül 60 méter szalag fér.


    Üzemmódok

    

        A szabványos kazettával  többféle  üzemmódban  működhet  az  R-DAT
    magnó -  lásd  az  1.  táblázatban.  Az  egyik  legfontosabb  üzemmód:
    48kHz-es   mintavételi   frekvencia,   16   bites   kvantálással.    A
    hangjelmintákkal együtt másodpercenként 273 kilobitnyi szubkód  fér  a
    szalagra - négyszerte több, mint a Compact  Discre.  A  szalagsebesség
    8,15mm/s, a megszakítatlan játékidő 120 perc.  Minden  R-DAT  készülék
    felvesz  és  lejátszik  48kHz-es  mintavételezéssel,  de  egyes   házi
    használatra  szánt  masinák  44,1kHz-en  nem  készítenek  felvételt  a
    digitális bemenetről. Ennek az a célja, hogy - védve a szerzői jogot -
    megakadályozzák a CD-lemez közvetlen, digitális/digitális másolását. A
    műsoros szalagokat természetesen 44,1kHz mintavételezéssel és  16  bit
    kvantálással játsszák le. Bizonyos okokból azonban, amelyeket  majd  a
    második  részben  világítunk  meg,  az  előre  felvett  szalagot   itt
    12,225mm/s sebességgel futtatják, és így 80  percnyi  játékidőt  érnek
    el, változatlan szubkód-tartalommal. A fenti két játékmód  kötelező  -
    de vannak további lehetőségeink is.
        Az 1. számú opció (lehetőség) megegyezik a kötelező üzemmóddal, de
    a mintavételezési frekvencia itt 32 kHz. A  2.  számú  opció  hosszabb
    játékidőt enged meg, s e célból  32kHz-re  szűkíti  a  mintavételt  és
    nem-lineáris 12 bitre  a  kvantálást,  azonkívül  felére  csökkenti  a
    szubkód-mennyiséget is. A szalagsebesség és a  fejdobok  fordulatszáma
    szintén a felére csökken,  a  játékidő  eléri  a  4  órát.  Az  összes
    fentemlített üzemmód sztereó volt, a 3. számú opció viszont kvadrofon,
    azaz négycsatornás. Egyebekben megfelel a 2.  számú  opciónak:  32kHz,
    nem-lineáris 12 bit (viszont újra 8,15mm/s szalagsebesség és 273,1kbit
    szubkód).


    Blokkvázlat

    

        A 7. ábrán a  tipikus  R-DAT  magnó  blokkvázlatával  vezetjük  be
    mindazokat a fő témáinkat,  amelyekről  a  későbbiekben  írni  fogunk.
    Amikor felvételt akarunk készíteni, az analóg jelet az A/D átalakítóra
    vezetjük. A műsorjelből képzett mintákat a gép az  eredeti  sorrendben
    írja be a memóriába, de felvételkor már  nem  az  eredeti  sorrendben,
    hanem  egy  bizonyos  rendszer  szerint  összekeverve  olvassa  ki  az
    adatokat - ezt az eljárást interleaving-nek nevezik,  és  a  csoportos
    jelkiesés hatását csökkentik vele. A  beírási  sebességnél  gyorsabban
    olvasva az adatokat, "időkompressziót" végeznek. Hogy később  javítani
    tudják  a  hibákat,  a  műsorból  hibajavító  ("fölösleges")   jeleket
    komponálnak, s ezeket is hozzáadják az adatfolyamhoz.  Megtoldják  még
    az úgynevezett szubkód (tájékoztató,  irányító)  információval,  és  a
    párhuzamos  bit-struktúrát  sorossá  alakítják.  Ez  a  jel  kerül   a
    csatorna-kódolóra, ahol is  órajellel  összegzik,  s  ekkor  kapják  a
    felvételi  jelet,  az  úgynevezett   10/8   kódot,   amelynek   bővebb
    magyarázatával a cikksorozat végén  szolgálunk.  A  felvételi  erősítő
    következik, ez  forgó  transzformátorral  csatlakozik  a  fejekhez.  A
    szalagra vitt jel már bináris:  csak  kétféle  állapota  van  ("igen",
    "nem").
        Lejátszáskor a szalagon rögzített jelek feszültséget indukálnak  a
    fejekben, ezekből az impulzusokból állítják helyre  azt  a  jelalakot,
    amelyet eredetileg felvittek a szalagra.  A  jelet  a  10/8  dekóderre
    vezetik, és megkapják a soros jelfolyamot, plusz külön az órajelet.  A
    szubkód-információt a szubkód-kimenetre  juttatják,  visszaállítják  a
    hangminták  eredeti  sorrendjét   ("de-interleaving"),   elvégzik   az
    "idő-expanziót" (a kompresszió fordítottját), és kiszűrik a nyávogást,
    amely  a  szalagsebesség  egyenetlenségéből  eredhet.  A  hibajavítást
    részben a de-interleaving előtt, részben utána végzik (erről többet is
    fogunk  még  mondani  a  jövőben).  A  kijavított  kimeneti  minták  a
    Digitális/Analóg átalakítóra jutnak, s ott ezekből  rekonstruálják  az
    eredeti, analóg jelalakot, amelyet  már  az  erősítők  is  fel  tudnak
    dolgozni.
        Hogy a fejek pontosan kövessék a keskeny műsorsávokat, felvételkor
    szabályzójeleket is rögzítenek. Az automatikus  sávkövető  rendszer  e
    jelek ismeretében vezérli a fejdobot és a hangtengely motorját.
        (Következő  témáink:  hogyan  érhető  el  nagy  információsűrűség;
    miként működik a sávkövető rendszer.)