A tanársegéd



    Linn Axis


        Összekötöttük a kellemeset a hasznossal.
        Már sokszor felpanaszoltuk, mennyire meg van kötve a kezünk: sem a
    túlságosan  szimpla,  sem  a   túlságosan   drága   készülékeket   nem
    használhatjuk etalon  gyanánt.  Tudniillik  az  etalon  mérőműszer  is
    egyben, márpedig ha silány a mérőműszer, a mérés  eredménye  sem  lesz
    különb.  De  tartózkodnunk  kell  a   szuperhifitől   is,   mert   (ha
    történetesen hozzájutunk), elriasztjuk vele az Olvasót. Nem tudja majd
    közös nevezőre hozni a mi készülékünket az övével.  Az  etalont  tehát
    valahol a két szélsőség között kellene megtalálnunk.
        Lemezjátszót  utoljára  három  évvel   ezelőtt   fényképeztünk   a
    poszterre.  Most,  hogy  megint  a  Fő  Műsorforráson   a   sor,   úgy
    irányítottuk  a  dolgokat,  hogy  a  Harmadév   Nyuszija   egy   olyan
    lemezjátszó  legyen,  amelyről  írni  is  lehet,  beszélni  is  lehet,
    spekulálni is lehet, fényképet készíteni is lehet - és amelyet esetleg
    etalonnak is  használhatnánk.  Nos,  a  sztárfotónkon  látható  masina
    kiadóvállalatunk tulajdona, és jelenleg tartós kiküldetésben  minálunk
    tartózkodik. Didaktikus  készülék,  sok  tanulsággal  szolgál,  annyit
    lehet tanulni tőle, mint... mint egy professzortól. Nem,  annyit  nem.
    De mondjuk mint egy tanársegédtől.


    A szegény ember Linnje

        A brit sajtóban így titulálták az  Axis  lemezjátszót:  a  szegény
    ember Linnje. Feltehetően  mindenkinek  vérzik  a  szíve,  ha  arra  a
    nyomorúságos szegény emberre gondol, akinek csak  ilyen  lemezjátszóra
    telik. Ez a szerény kis masina itt, Magyarországon hangszedő nélkül is
    jó ötvenezer forintot ér. Britanniában viszont "csak" 350 font az ára;
    ez ott úgy a havi átlagjövedelem felének felel meg, tehát bárki, rövid
    időn belül kigazdálkodhatja.  A  szegényemberek  is.  Dehát  ők  angol
    szegényemberek.  Ezzel  szemben,  hogy  Adyt  citáljuk:  "mit   ér   a
    (szegény)ember, ha magyar?"
        Hogy miért kezelik le, miért titulálták a szegény ember jószágának
    ezt az egyáltalán nem olcsó gépezetet, azt bizonyára  mindenki  tudja,
    aki rendszeresen tanulmányozza lapszemle-rovatunkat, s méginkább,  aki
    már öt évvel ezelőtt  is  olvasta  a  HFM-et.  Sztárfotónkat  akkor  a
    legendás Linn Sondek  lemezjátszónak  szenteltük  ("Herme  Linn",  HFM
    11.), hogy kifürkésszük: tényleg jobban szól-e ez  a  gép  a  kommersz
    vagy akár professzionális Direct Drive-oknál. S  hogy  tényleg  jobban
    szól-e? Kérdésben a felelet.
        A  Linn  Sondek:  fogalom.  A  lemezjátszók  professzora,  a  High
    Fidelity tanszékvezetője, mely posztot úgy  1975  táján  foglalta  el,
    önjelölés  útján,  de  állásában  azóta  többször  is  megerősítették.
    Konzervatív személyiség: nem változtatja meg egykönnyen a hangvételét.
    "Linn", ez a szó nem is annyira a céget jelöli, mint inkább az  LP  12
    lemezjátszó-futóművet. A típusjel eddig  tulajdonképpen  fölösleges is
    volt, mert mindig csak ez az  egyetlen  Linn-típus  volt  forgalomban.
    (Igaz,  időről  időre  változtattak  rajta  valamicskét.  Általában  a
    tápegységén finomítottak.) Ma úgy 450 fontba kerül, csupaszon,  minden
    cubehőr nélkül. Hangkart és hangszedőt többfélét is  ajánlanak  hozzá,
    olcsóbbat is, drágábbat is - de futóműből sohasem kínált  alternatívát
    a Linn cég.
        A Linn-teória ugyanis, ellentétben minden  előző  hi-filozófiával,
    azt  állítja,  hogy  a  legfontosabb  "láncszem",  amelyen  az   egész
    hifi-berendezés minősége áll vagy bukik: a lemezjátszó futómű.  (Ebben
    a felismerésben tényleg sok  igazság  rejlik.)  A  Linn-iskola  némely
    szélsőséges  tanítványa  éppenséggel  azt  állítja,  hogy  az  LP   12
    bármilyen  hangkarral,  hangszedővel,  erősítővel  és   hangsugárzóval
    jobban szól, mint  bármiféle  más  futómű  bármiféle  más  hangkarral,
    hangszedővel - és  így  tovább  a  fontossági  sorrendben,  egészen  a
    hangsugárzóig, mely komponens a legkevésbé  lényeges  (!!!)  láncszem.
    legalábbis a Linn-teória  értelmében,  Ezért  van,  hogy  a  Linn  cég
    képviselői  (mint  január  végén  Olvasóink  is   tapasztalhatták   az
    Intercontinental szállóban, a Linn és Naim készülékek  bemutatóján)  a
    legszívesebben egészen kisméretű hangsugárzókat vonultatnak fel,  mert
    azt akarják demonstrálni, hogy még  ezek  a  minidobozok  is  mennyire
    nagyot szólnak,  ha  Linn  lemezjátszó  áll  a  lánc  elején.  Vagyis:
    mindenen szabad spórolni, csak a futóműn nem.
        Hát ezért nem gyártott a Linn olcsóbb futóművet  a  szegény  ember
    számára. Vegye csak meg a szegény ember ugyanazt, amit a gazdagok,  és
    használja azzal, amivel tudja. Később, ha majd lesz pénze, vehet hozzá
    jobb hangkart, jobb hangszedőt és egyebeket.
        Ez a filozófia (vagy  üzletpolitika?)  csaknem  egy  évtizeden  át
    bevált, és visszatekintve a hetvenes évekre, el kell ismernünk, hogy a
    Linn  Sondek  tényleg  afféle   mérföldkő   volt   a   High   Fidelity
    történetében. Csakhogy az idő nem állt meg. Kétségtelen, hogy  a  skót
    cég  volt  az  első,  amely  felismerte,   mennyi   minden   múlik   a
    lemezjátszón, és technikai  (valamint  kereskedelmi)  ügyessége  révén
    szinte teljesen kisajátította magának a Brit  Csúcshifi  piacát.  Ámde
    szorosan a nyomában ott törtettek a többiek.  Először  elfoglalták  az
    üresen hagyott kereskedelmi pozíciókat, a  Még-Mindig-Nem-Olyan-Drága,
    valamint az Ahhoz-Képest-Még-Mindig-Elég-Jó készülékekkel, ahogyan ezt
    a Rega, a Logic, a Systemdek, a Manticore  stb.,  illetve  a  proletár
    kategóriában a Dual és a NAC cég  tette.  Ezek  a  cégek,  véleményünk
    szerint, irgalmatlanul sokkal adósai  a  Linn-nek.  Mert  könnyű  volt
    nekik felkelteni a vevők érdeklődését egy-egy nívós lemezjátszó iránt,
    ha egyszer már a skótok  bebizonyították,  hogy  valamely  lemezjátszó
    igenis lehet jobb a többinél.
        Aztán  már  csak  idő   kérdése   volt,   mikor   jelentkeznek   a
    trónkövetelők, akik már nem arra hivatkoznak, hogy "az enyém  olcsóbb,
    és mégis majdnem olyan jó, mint a Linn", hanem azt állítják,  hogy  az
    övék ugyanolyan jó, vagy - Istenem, ne ródd  fel  bűnül  nekik  -  még
    szebben is szól, mint az LP 12... Mi nem hisszük, hogy e  lemezjátszók
    közül bármelyik is jobb  volna  a  másiknál.  Ezekvégül  is  mind-mind
    hangszerek. A Pink Triangle és a Roksan Xerxes valahogy úgy aránylik a
    Linn Sondekhez, mint a Guarneri vagy  Amati  hegedű  a  Stradivarihoz:
    lehet  ugyan  vitatkozni  rajta,  melyik  a  rangosabb,  de  mindegyik
    gyönyörűen szól - csak éppen másképp. (Persze, ma már világszerte igen
    jó lemezjátszókat építenek, néhol  tízszerte  drágábbakat  is  a  Linn
    Sondeknél. Ezekre itt most azért nem hivatkozunk, mert egyrészt minden
    tekintetben "lőtávolon kívül" esnek, másrészt a világ más tájain nincs
    olyan széles körben elfogadott értékrend, mint a  briteknél,  s  annak
    híján nehéz valós képet kapni a márkás készülékek képességeiről.)
        Hat-nyolc  évvel  ezelőtt,  amikor  a  Linn  Sondek   nimbusza   a
    legfényesebben ragyogott,  valószínűleg  elsöprő  üzleti  sikere  lett
    volna minden olyan "büdzsé" (azaz jutányosabb árú) készüléknek,  amely
    a Linn feliratot viseli, dehát a skótok kötötték az  ebet  a  karóhoz:
    futóműből csak elsőosztályút  szabad  gyártani.  A  "büdzsé"  audiofil
    lemezjátszókat végülis a konkurencia építette meg.  És  1983  tavaszán
    minden eddiginél félelmetesebb versenytárs  jelent  meg  a  színen:  a
    digitális lemezjátszó,  az  ő  fölényes  megbízhatóságával,  háttérzaj
    nélküli zenéjével és tündökletes  ezüstlemezeivel.  Ettől  kezdve  úgy
    látszott,  hogy  többé  már  tényleg  nem   érdemes   bajlódni   holmi
    középkategóriájú készülékekkel. Mindenki megesküdött volna rá, hogy  a
    piac  háromfelé  szakad,  a  vásárló  már  csak  három  dolog   között
    választhat,  amennyiben  vagy  megveszi  a  lehető  legjobb   audiofil
    lemezjátszót, vagy megelégszik a  lehető  legolcsóbb,  kommersz  japán
    géppel, vagy pedig átáll a lehető legmodernebbre,  a  Compact  Discre.
    Negyedik eset kizárva... Nos, ezt a jóslatot megcáfolta  a  gyakorlat.
    Annak ellenére, hogy a Compact  Disc  egyre  inkább  tért  hódít,  még
    mindig sok fogy a  középkategóriájú,  tehát  audiofileknek  szánt,  de
    azért mértékletesen árazott lemezjátszókból is.
        Olyannyira, hogy 1986 végén egyszercsak a  Linn  cég  is  ilyennel
    állt elő, piacra hozván az Axist ("Tengely"), amely még  csak  nem  is
    futómű, hanem komplett (!), tehát hangkarral felszerelt lemezjátszó. Ő
    persze nem nevezi középkategóriájúnak. Egyszerűen csak arról van szó -
    mondja  -,  hogy  a  Linn  Sondek  továbbra   is   a   világ   legjobb
    lemezjátszója, de most már van egy második  legjobb:  az  Axis.  Utána
    természetesen még sokan következnek. Mit kell ezen csodálkozni?
        Akárcsak az  egyszeri  professzort  hallanánk:  "Magyarországon  a
    matematikát csak én tudom  ötösre,  négyesre  senki,  hármasra  megint
    senki, kettesre az a hülye tanársegéd, aki a vőm, egyesre a  többiek".
    A Linn azért ennél valamivel nagyvonalúbb; az ő értékrendjében  ötösre
    ugyan tényleg csak a Sondek tudja a hifit,  de  az  Axisnak  is  kijár
    legalább  egy  négyes.  A   konkurencia   elégedjék   meg   a   hármas
    osztályzattal.
        Mondanunk sem kell, hogy a fentemlített konkurencia egyáltalán nem
    ért egyet ezzel  a  klasszifikációval.  Ők  magát  a  professzort  sem
    tisztelik   különösebben,   a   tanársegédjét   pedig    még    inkább
    megkritizálják. Felülemelkedve  a  gyárak  és  a  kereskedők  vitáján,
    támaszkodjunk inkább a brit szakírók véleményére.  Őszerintük  a  Linn
    Axis kitűnő gépezet, amely kétségtelenül megéri az árát, de elmarad  a
    klasszis futóművek mögött, sőt: még a saját kategóriájában is meg kell
    harcolnia nem is egy konkurens típussal. A vásárló jól teszi, ha előbb
    valamennyit meghallgatja, mert mindegyiknek más az  alaptónusa.  Ízlés
    dolga,  ki  melyikkel  élne  együtt  szívesebben.  Ezzel  kapcsolatban
    érdemes még elmondanunk, hogy a Linn cég szerint  az  Axis  ugyanolyan
    tónusban szól, mint a Sondek: akár össze is lehet téveszteni az LP  12
    régebbi, mondjuk 5-6 évvel ezelőtti  változataival.  A  szakírók  mást
    mondanak: szerintük az Axis hangkaraktere eltér a  Sondekétől,  és  ha
    valaki  mindenáron  ragaszkodik  a  "nagy"  Linn  tónusához,  akkor  a
    középkategóriájú gépek közül ne az  Axist  válassza,  hanem  inkább  a
    Manticore Mantrát. Abban viszont mindenki megegyezik, hogy az Axis fel
    tudja venni a versenyt magával a  Sondekkel  is  -  feltéve,  hogy  az
    utóbbi  nincs  jól  beállítva,  vagy  nem   a   megfelelő   hangkarral
    használják. (Ha jól emlékszünk, eddig arról volt szó,  hogy  a  futómű
    eleve eldönt mindent. Öngól?)

    Felépítése

        Az Axis konstrukciója mindenesetre teljesen más,  mint  amilyet  a
    "tanári kivitelű" Sondek után várnánk.
        Beszéljünk tehát előbb  a  professzorról.  Az  LP  12  függesztett
    rendszerű.  A  motorját  a  fadoboz  aljába  szerelik,   a   tényleges
    lemezjátszót viszont - tehát a tányért és  a  kart  egy  fémlapra,  az
    úgynevezett szubsasszira (alváz) építik. Ezt a  funkcionális  egységet
    három rugóval függesztik fel a fadobozon belül, s ezáltal elszigetelik
    egyrészt a külső zajoktól, másrészt a motor dübörgésétől. A hangkar és
    a tányér tengelye egy-egy lyukon búvik át az áttört  takarólapon.  Ezt
    az immár klasszikusnak nevezhető technikát, amelyet egyebek  között  a
    Thorens, valamint idehaza a Tesla/NAD lemezjátszóról ismerünk,  jó  20
    évvel ezelőtt dolgozta  ki  E.  Villchur,  az  Acoustic  Research  cég
    főkonstruktőre (mellesleg ő találta fel azt a bizonyos  gumimembrános,
    azaz légfelfüggesztésű hangszórót is). A rugók mogasvágó szűrő gyanánt
    működnek,    csillapítják    a     rezonanciafrekvenciájuk     fölötti
    frekvenciákat. A Sondek rugói  egy  kissé  merevebbek  a  szokásosnál,
    rezonanciafrekvenciájukviszonylag  magas  (6-7Hz  körül  jár),  de   a
    szubsasszi még  így  is  hajlamos  rá,  hogy  ide-oda  kóvályogjon;  a
    függesztett rendszerű lemezjátszót mindig  nehezebb  kezelni,  mint  a
    merev-vázút. Dehát valamit valamiért. További kényelmetlensége a  Linn
    Sondeknek, hogy nem elég csak hazavinni és használni; előbb be is kell
    állítani, mégpedig igen pontosan. Hadd korrigáljuk  egy  tévedésünket:
    mi annakidején azt írtuk róla, hogy "szentelt vízbe mártott csavarhúzó
    azért mégse  kell  hozzá".  Hát  az  tényleg  nem  kell  hozzá,  de  a
    beállításnak igenis tudni kell  a  forszát.  (A  Linn  cég  még  külön
    tanfolyamokat  is  rendez  a   "dealer"-eknek,   vagyis   a   készülék
    árusítására  felhatalmazott  kereskedőknek!)  Azóta   alkalmunk   volt
    meggyőződni róla, hogy a beszabályozott készülék tényleg jobban  szól,
    mint az, amelyiket éppen csak előhúzták a dobozából.
        Részben  ez  magyarázza  (de  nemcsak  ez!),  hogy  ellentétben  a
    Sondekkel, az Axisból mégsem lett függesztett váiú masina.  Igaz,  nem
    is lett teljesen "merev". Inkább  valami  különös  átmenetet  képez  a
    kettő    között.    A    konstrukció    lényege:    három     hatalmas
    szilikongumi-harang.  Alsó  végük  tappancsban  végződik,  betöltve  a
    hagyományos gumiláb funkcióját. Felső végük tartja, mint három rugó, a
    "szubsasszit",  amely   itt   azonos   a   lemezjátszó   tetőlapjával.
    Magasságukat szükség  esetén  újra  lehet  szabályozni,  alulról,  egy
    csavarhúzóval. Végül pedig - a derekukra erősítve  -  ők  hordozzák  a
    lemezjátszó fadobozát. Ez annyit jelent, hogy a fadoboz (a benne  levő
    motorral meg a ráerősített plexitetővel) meglehetős mértékben  leválik
    a funkcionális rendszerről. Természetesen a tetőlaphoz sem ér hozzá. A
    lejátszótűtől kiinduló rezgés közvetlenül jut el a lábakig,  nem  kell
    áthaladnia a fadobozon. Erre a megoldásra még visszatérünk!

    

        A fentiekből következik, hogy a három gumitappancs nem a  készülék
    sarkaiban helyezkedik  el,  hanem  viszonylag  közel  egymáshoz  és  a
    lemezjátszó súlypontjához;  a  három  felfüggesztési  pont  egyébiránt
    ugyanolyan   alakzatot   képez,   mint   a   Linn   Sondek   alvázának
    felfüggesztési pontjai. A két gép hasonlósága ezzel végetér.  Az  Axis
    szubsasszija - vagy nevezzük inkább felfüggesztett tetőlapnak?  -  nem
    fémből készült, de nem is fából, hanem egy MDF nevű, könnyű, merev  és
    rezgésmentes műanyagból, 12mm vastag, és tapéta borítja. Ez  az  anyag
    állítólag  más  cégeknél  is  bevált,  kardeszka  céljára,  mert   jól
    csillapítja a hangkarból érkező rezgéseket.  Nos,  ez  a  tetőlap  itt
    alváz is meg kardeszka is egyszerre. Ez a konstrukció elvben nem nyújt
    oly hatékony védelmet  a  külső  és  belső  ellenség,  akarom  mondani
    rezgésék ellen, mint a klasszikus, rugó által felfüggesztett rendszer,
    és kevésbé hűségesen tolmácsolja  a  dinamikai  finomságokat.  Viszont
    sokkal stabilabb, kézbentarthatóbb. Nem kell pepecselni vele, nem kell
    "tuningolni", "felspécizni", évenként újra ellenőrizni. Ha  vízszintes
    felületre állítják, akkor magamagától vízszintbe áll - és úgy marad.
        Minthogy a  gumiharangok  rezonanciafrekvenciája  nem  6-7,  hanem
    15Hz, az egész rendszer sokkal merevebb, vagyis könnyebb kezelni. Mint
    említettük, a Linn-konstruktőröknek ez lehetett az egyik  szempontjuk,
    amikor úgy döntöttek, hogy az Axist  nem  függesztik  fel  a  szokásos
    módon.
        Másrészt viszont (ezt az érvet a Hi-Fi News-ban  olvastuk)  az  is
    logikusnak látszik,  hogy  az  Axis  eleve  nem  követhette  a  Sondek
    felépítését. Nyilvánvaló, hogy az új lemezjátszónak olcsóbbnak kellett
    lennie, spórolni pedig csak az alkatrészeken lehet. Csakhogy a  Sondek
    speciális rendszer, minden komponense össze van hangolva  a  másikkal.
    Ha  csupán  olcsóbbra  cserélnék  az  alkotóelemeit,  felborítanák   a
    rendszer  egyensúlyát,  és  akkor  nemigen   produkálhatnának   afféle
    "második legjobb" lemezjátszót. Alapvetően más konstrukcióban  kellett
    gondolkodniuk, egészen más komponenseket kellett keresniük  -  s  azok
    működését szintén össze kellett hangolniuk.
        A Sondeknek és az Axisnak  egyik  alkatrésze  biztosan  azonos:  a
    csapágy, a híres-nevezetes csapágy, amelyre a Linn olyannyira  büszke.
    (Joggal  büszke  rá  -  lásd  méréseinknél.)  A  csapágytengely  9,5mm
    átmérőjű, 45 mm hosszú, alul kúposra  esztergált  acélrúd,  amely  két
    teflongyűrű között forog egy acéllapocskán. Az egész csapágyházat  fel
    kell tölteni olajjal; az olajat egy kis flakonban mellékelik. Ennek  a
    lemezjátszónak is kettős tányérja van, a motor a belső, kisebb tányért
    hajtja meg, s erre támaszkodik a  tulajdonképpeni  lemeztányér,  amely
    lendkerék is egyben.  A  belső  tányér  olyasfajta,  mint  a  Sondeké,
    alumíniumból    esztergálták.    A    lemeztányéron    viszont     már
    takarékoskodtak: a Sondeké még különleges  cinkötvözetből  készült  és
    súlyos, az Axisé alumíniumötvözetből, és nem nehezebb másfél kilónál.
        Akár a Sondeket, az Axist is egy  elektronikusan  szabályzott,  24
    pólusú Philips szinkronmotor hajtja. A motor már eleve rá van szerelve
    arra a nyomtatott áramköri lapra, amely az elektronikát  hordozza.  Ez
    utóbbi nem kvarcvezérlésű ugyan, de  nagyon  gondosan  építették  meg.
    Külön-külön erősítővel (2x2 BUX55F tranzisztor) hajtják  a  motor  két
    fázisát; a vezérlő áramkör 4  darab  BC184-et,  valamint  7  integrált
    áramkört tartalmaz. Bekapcsoláskor néhány másodpercig viszonylag magas
    feszültséget bocsátanak a motorra, hogy a  tányér  hamarabb  elérje  a
    névleges fordulatszámot. Üzem közben a feszültség 20  voltra  csökken.
    (Mindezt egyébként nem a gyári irományokból tudjuk. A Linn ugyanis nem
    ad sem szervizkönyvet, sem blokkdiagrammot; jóformán  semmit  sem  ad.
    Adatainkat nagyrészt az angol lapok tesztjéből vettük.) Az  erősítőhöz
    hűtőbordák csatlakoznak, díszítve a készülék hátoldalát.
        A  Linn  Sondek  abban  is  eltér  a  plebejus  használatra  szánt
    készülékektől, hogy nem hajlandó percenként 45-öt  forogni.  Kizárólag
    33 1/3-os, tehát (ritka kivételektől eltekintve)  LP-méretű  lemezeket
    fogad.  Létezik   ugyan   egy   modifikációja,   egy   kettős   hornyú
    motortengely, amelyet utólag fel lehet szerelni a készülékre  -  dehát
    ez olyan,  mint  az  elektronikus  műláb:  jobb  meglenni  nélküle.  A
    "második legjobb" készüléken viszont már nem lehetett megúszni a 45-ös
    fordulatszámot. A fordulatszámváltás  természetesen  elektronikus.  Az
    Axis ki-bekapcsolója egyetlen gomb, de két LED van fölötte, egy  piros
    és egy zöld. Gombnyomásra a piros fény gyullad ki (33 ford/perc), és a
    névleges  fordulatszám   beálltakor   megnyugszik   a   fénye.   Újabb
    gombnyomásra  a  készülék  kikapcsol.  Ha   kislemezt   teszünk   fel,
    bekapcsoláskor egy kicsit hosszabb ideig  kell  lenyomva  tartanunk  a
    gombot, és akkor nem a piros, hanem a zöld  fény  fog  világítani  (45
    ford/perc).
        A hálózati zsinór dugója hátul, a hűtőbordák mellett  csatlakozik.
    A készülék elvben nem 220 voltról, hanem az Angliában használatos  240
    volt feszültségről működtetendő. Szerencsére  nem  kényes  a  hálózati
    feszültségre; 198 volttal is beéri.

    


    Basik English

    

        A Linn cég összesen  négyféle  hangkart  kínál.  A  legjobbat,  az
    Ittokot már ismerjük (HFM 11.), a második a Basik Plus, a harmadik  és
    a  negyedik  a  Basik  LVX  hangkar  rögzített,   illetve   cserélhető
    fejszerelvényű  változata.  A   Basik-széria   tényleg   az   alapfokú
    hifi-hangkar  Angliában,  nemcsak  az  elnevezése  miatt  (basic=alap,
    bázis), hanem mert más brit cégek is  gyakorta  megveszik  a  Linntől,
    hogy azzal árusítsák a saját középkategóriájú futóművüket - mindaddig,
    am(g ők is "össze nem hoznak" egy nívós,  precíziós  hangkart.  Ami  a
    Linn-hangkarokat  illeti,  tudomásunk  szerint  ezek   mind   Japánban
    készülnek, a skót cég tervei alapján. Feliratuk  azonban  csak  ennyi:
    "Designed by Linn Products Ltd".
        Már említettük, hogy  az  Axist  komplett  lemezjátszó  formájában
    árulják. Hangkarja újabban már mindig a  Basik  Plus.  A  Basik-széria
    foglalata egy  három  csavarral  rögzíthető,  lyukas  köridom,  minden
    tekintetben ugyanolyan, mint az Ittoké, vagyis  a  vevő  később  -  ha
    rászán további 400 fontot -  esetleg  átnyergelhet  a  drágább  karra.
    (Habár, mint tudjuk, ez ellentétes a Linn-filozófiával, amely  szerint
    "futómű,  futómű  über  alies".)  A  szóban  forgó  köridom  egyébként
    teljesen át  van  fúrva,  úgyhogy  ha  kiemeljük  belőle  a  hangkart,
    keresztül lehet nézni a lemezjátszón.  (A  kivezetőkábelt  is  alulról
    kell csatlakoztatni.) A hangkart föl-le mozgathatjuk foglalatában,  és
    amikor a kellő magasságot eléri, egyetlen csavarral  rögzíteni  lehet.
    Az összes csavar imbusz-típusú (a készülékhez több,  különböző  méretű
    imbusz-kulcsot adnak). A hangszedőt természetesen  a  szabványos,  1/2
    coll lyuktávolságú csavarokkal kell rögzíteni.
        A Basik  egyszerű,  finomvonalú,  de  robusztus  jószág.  Karcsöve
    egyenes, a fejszerelvény igen erős nyakrésszel  csatlakozik  hozzá.  A
    karcső alatt egy tartóidom nyúlik előre a karbakból. Ezen helyezték el
    a (csak egyféleképpen skálázott!) antiskating-tárcsát, és azt a piciny
    "tubust", amely a karliftet hordozza. A "tubust" oldalról  egy  csavar
    rögzíti, magasságát tehát szabályozni lehet.
        A henger alakú  ellensúly  csak  egészen  kevéssé  rugózik.  Nincs
    felfüggesztve, csak valami csillapítóanyagon  keresztül  érintkezik  a
    karral. A tűerőt az ellensúllyal kell  beállítani,  0-30mN  között.  A
    legkisebb osztás 1mN.
        A kivezetőcsapokat a karbak legalján helyezték el; az 5 aranyozott
    csapocska egy különleges csatlakozódugót fogad.

    Méréseinkhez

        Megvalljuk: a "kis" Linn  lemezjátszó  már  amikor  kicsomagoltuk,
    belopta magát a szívünkbe, egyszerű,  elegáns  kinézetével,  precíziós
    felépítésével; az a fajta masina, amelynek önkéntelenül  is  szurkolni
    kezd  az  ember.  Mint  a  többi  lemezjátszót,  ezt  is  a   szokásos
    "mérőpickupunkkal" használtuk (Ortofon MC20, tűerő: 20mN).
        A  fordulatszám  erősen  eltér  a  névlegestől.  Jobbat   vártunk;
    mellesleg a gyári  specifikáció  is  csak  0,1%  eltérést  enged  meg.
    Persze, van az Axis elektronikájában két kis potméter, s  azokkal  (ha
    van kéznél megbízható műszer) pontosan be lehet állítani a lemezjátszó
    fordulatszámát, és hát mi be is állítottuk - ámde álláspontunk szerint
    ezt a gyárbon kellett volna megcsinálni. A meghajtómotor fordulatszáma
    egyébként   független   a   hálózati   frekvenciától,   amely   nálunk
    Magyarországon halálpontosan 50Hz-es... kéne, hogy legyen.
        A  fordulatszám  20mN  tűerő  hatására  33  1/3-on  igen   csekély
    mértékben,  45-ön  már  valamivel  erősebben  csökken,  de  ennek  nem
    tulajdonítunk  jelentőséget.  A  nyávogás  egy  hajszállal  túllépi  a
    specifikációban  megadott  ±0,05%-ot;  gyakorlatilag  ugyanezt  mértük
    annak idején a Sondeken is. A lemeztányér felfutási ideje átlagos.
        A zajok alacsonyak, a gyár által specifikált 75dB a  "B"  görbével
    mért zajra vonatkozik. A rezgésmentesítő állványon,  szélesebb  sávban
    mért ("A" görbe szerinti) zaj is csekély, még kisebb is, mint  amit  5
    évvel ezelőtt a Sondeken mértünk.
        A bevezetőben szóba hoztuk  a  lemeztányér  precíz  csapágyazását,
    amelyre a Linn cég annyira büszke. Bár  táblázatunkban  nem  tüntetjük
    fel, mindig megszoktuk mérni, mennyit "üt"  a  lemezjátszók  tányérja.
    Persze, amit mi  felderíteni  igyekszünk,  az  általában  csak  valami
    egészen durva hiba - hiszen  a  szabvány  függőleges  irányban  0,3mm,
    vízszintesen  pedig  0,4mm  "ütést"  is  megenged.  (Újabb  adalék   a
    hifiszabványokhoz.) A nívós készülékeken azonban ez a hiba nem nagyobb
    0,1mm-nél.  Az  Axis   lemeztányérja   függőlegesen   csak   0,06mm-t,
    vízszintesen 0,07mm-t "üt", tanúsítva, hogy a Linn cég  csapágykészítő
    technikája valóban elsőrangú.
        A hangkar csapágysúrlódása szintén csekély, pedig a csapágy  erős,
    robusztus. A kivezető kábel kapacitása megfelelő.
        Érdekes lefutású az akusztikai visszahatás diagramja. Szokásunktól
    eltérően mindkét csatorna görbéjét megadjuk, ugyanis ezek számottevően
    eltérnek. A bal csatorna még eléggé  "nyugodt",  de  a  jobb  csatorna
    védettsége már csak közepes. A Linn Sondek bizony ebből a  szempontból
    mindenképpen különb volt.  Ezen  a  vizsgán  persze  általában  jobban
    szerepelnek a függesztett rendszerek.
        A hangkar-hangszedő rezonancia diagramja 9Hz-en  mutat  kiemelést,
    meglehetősen erőset. Ne feledjük, ez a görbe a hangkar és a  hangszedő
    közös viselkedését írja el, más  típusú,  más  rendszerű  hangszedővel
    ettől eltérő görbét kapnánk.
        Összefoglalva:  gondosan  megépített  mechanika,  kitűnő  hangkar,
    itt-ott apróbb trehányságok - egyre inkább arra a következtetésre kell
    jutnunk, hogy  a  High-End  Audio  képviselői  nem  sokat  törődnek  a
    specifikációval.  (De  ne  essünk  túlzásokba:   ez   a   specifikáció
    meglehetősen szigorú!)

    
    


    Szeánsz

    

        (A szerkesztő tollából.)

        Instálom alássan: nem tudom, hogyan installáljam.
        A  lemezjátszókat  mi  Triangulum  asztalkára  szoktuk  tenni, nem
    mintha  ez  az  állvány  volna  a  létező legjobb, de oly sok mindenki
    kipróbálta  és oly sok mindenkinél bevált, hogy megnyugtató támpontnak
    hisszük  (konkrét  és  átvitt  értelemben egyaránt). A lemezjátszóknak
    általában 4 gumilábuk van, a Triangulumnak csupán három pillére, tehát
    vagy  úgy  lehet  összehozni  őket,  hogy  a  lemezjátszó elöl a saját
    gumilábain   áll,   hátul  pedig  egy  pót-gumilábon  -  vagy  pedig a
    lemezjátszót  egyszerűen  "ráhasaltatjuk"  az  asztalkára, úgy, hogy a
    gumilábai  a  levegőben  lógjanak.  Mi  eddig  ezt  az utóbbi módszert
    ajánlottuk. Mostantól kezdve már nem vagyunk biztosak a dolgunkban.
        Eltérően a lemezjátszók túlnyomó többségétől, a Linn Axisnak  csak
    3 gumilába, pontosabban: 3 jókora (szilikon) gumitappancsa  van.  Ezek
    konstrukciós elemek, s nem csupán arra valók, hogy a készülék alja  ne
    karistolja  össze  az  asztalt.  Ennek  a  lemezjátszónak  a   dobozát
    gyaníthatólag nem célszerű ráhasaltatni az állványra: mindenképpen meg
    kell állnia a saját lábán. A három tappancs  azonban  igen  közel  van
    egymáshoz, sehogy sincsenek fedésben a Triangulum pilléreivel, szükség
    van valami közdarabra. Kérdés, milyenre.
        Persze kipróbáltuk az Axist a szokásos módon is, tehát kikerülve a
    gumilábait, és tényleg azt  tapasztaltuk,  hogy  a  hangképe  ilyenkor
    szétesik, agyoncsapódik. Talán a rezgéseknek most át  kell  futniuk  a
    fadobozon is, nem tudnak rövid úton, a lábakon keresztül  elvándorolni
    - ki tudja. A különbség mindenesetre igen nagy. Mintha nem is ugyanazt
    a lemezjátszót hallgatnánk!
        De még ha közbeiktatunk is valamiféle lapot vagy más idomot,  amin
    az Axis lábai  megtámaszkodhatnak,  akkor  is  igen  nagy  különbséget
    hallhatunk, aszerint, hogy a szóban  forgó  közdarab  milyen  anyagból
    van. Bármennyire meglepő, a balzafa itt valahogy nem vált be igazán. A
    hangkép steril lett, lapos lett, elveszítette a felharmonikusait és  a
    basszusdinamikáját. Jobban tetszett a  zene,  ha  a  Triangulumra  egy
    közönséges, 2 centiméter vastag pozdorjalemezt (!) fektettem, és  arra
    állítottam az Axist. Eddigi tapasztalataim szerint a hangkép  ilyenkor
    elszíneződik, csengő-bongóvá válik. Most is ebben az irányban  mozdult
    el, csakhogy az Axisnak ez jót tett:  megelevenedett,  részletgazdaggá
    vált, megszólaltak a szélső oktávjai. Igaz, hogy tolakodóbbá is  vált.
    Dehát valamit valamiért... Úgy látszik,  a  lemezjátszók  viselkedését
    csak egy  nagyon  sok  változós  függvény  írhatja  le,  ha  leírhatja
    egyáltalán. Lemezjátszót tervezni nem afféle Kolumbusz tojása  (aminek
    pedig magam is hittem).


    Első vizsga: NAD5120

        A Linn Axist mindenekelőtt - természetesen - a Rút Kis Kacsával: a
    NAD5120-szal hasonlítottuk össze. A szeánszon  hagyományos  kábelezést
    használtunk, kapcsolóberendezést viszont nem kötöttünk be.  hanem  hol
    ezt, hol azt a  lemezjátszót  csatlakoztattuk  az  erősítőre.  Ez  így
    komplikáltabb  ugyan,  de  jobban  ki  lehet  tapasztalni  a  két  gép
    eredendő, saját hangkarakterét. A Heybrook HB1-et  Talpra  állítottuk,
    az  erősítő  a  Naim   NAIT   volt,   a   lemezjátszókba   pedig   két
    (gyakorlatilag)   egyforma    Ortofon    MC10    Supert    szereltünk.
    (Illesztőtranszformátor: Ortofon T-2000.)  Megszokott  demólemezeinket
    játszottuk: az  Ortofont  és  a  JBL-t,  azonkívül  belehallgattunk  a
    Proprius  Messiás-felvételébe   és   egy   Mahler   IV.   szimfóniába.
    Egyhangúlag úgy ítéltünk, hogy a Linn Axis bizony órákat adhat  a  kis
    NAD-nak.
        Linn Axis. Hatalmas basszusdinamika.  Loudness.  Kicsit  tolakodó.
    Betölti a szobát. Melegebb tónusú,  szélesebb  sávú,  teljesen  más  a
    frekvenciabalansza.  Nagyobb  lélegzetet  vesz.  A  szimfónia   öblös,
    tértölelő, izgalmas. A zenészek valahogy felnőttebbek. Az  oratóriumon
    több szín, egészségesebb. Lehetne azért egy kicsit kevésbé  agresszív.
    * A country-zenén a  legnagyobb  a  differencia.  Egyenletesebb.  Több
    mély. A hangok jobban elkülönülnek. Hangosabb.  Több.  *  Dinamika,  a
    mélyek jobbak, a magasak csengőbbek. Levegő, élet, tisztaság.
        NAD5120.  Vékonyabb,  súlytalanabb.  Nem  kellemetlen.   Az   alsó
    szólamokat nehezebb követni. Kicsit érdes. Hervadt,  hűvös.  De  azért
    nem  rossz.  Jellegtelen.  Szűkebb  sáv.  Magasba  tolódik.   Kevesebb
    hangszín. A tutti nem "üt", a hangkép  széjjelebb  esik.  *  Csengőbb,
    felfelé húz, kevés mély. Sovány.  Inkább  hiányérzetem  van.  Hibákat,
    torzításokat  itt  sem  érzek.  *  Durva   mélyhiány   a   NAD-on,   a
    basszusszólamot nem  lehet  kivenni.  Vérszegény,  a  magasai  tompák.
    Mosottabb, halkabb.
        Hát akkor vigye kánya, hagyjuk magunkat rábeszélni:  szeánszainkon
    ezentúl az Axis lesz  a  műsorforrás  (de  nem  az  etalon).  A  bolti
    lemezjátszókat továbbra is a kis NAD-hoz viszonyítjuk, mindaddig, amíg
    jobbat nem találunk az üzletben.  Erre  ugyan  nincs  sok  kilátásunk,
    sajnos. Most látjuk csak igazán, mennyire sajnos.


    Második vizsga: Linn Sondek

        A tanársegéd urat természetesen nem a diákokhoz kell mérni,  hanem
    példaképéhez, a professzorhoz: a Linn Sondekhez.  Lévai  Jenő  barátom
    szívességéből hozzájutottunk egy LP 12-höz, igaz, hogy a hangkarja nem
    Ittok, hanem Rega RB300-as. Namármost, a hangkarok és a futóművek  nem
    mindig illeszkednek egymáshoz. Az egyetlen  öntvénydarabból  készített
    RB300 igencsak jóhírű hifi-produktum, de inkább a merev  vázú,  s  nem
    pedig a függesztett rendszerű gépekhez ajánlják, és állítólag éppen  a
    Sondekhez "passzol" a legkevésbé.  Ráadásul  a  szóban  forgó  gépezet
    egyáltalán nincs szakszerűen beállítva. A Linn cég azt  állítja,  hogy
    ha a Sondek nincs jól installálva, vagy/és nem a megfelelő  hangkarral
    párosítják, akkor az Axis  esetleg  fejére  nőhet  az  ősz  mesternek.
    Lehet, hogy most éppen  ezt  fogjuk  hallani?  (A  rend  kedvéért  itt
    közbeszúrom, hogy  mindkét  lemezjátszó  ugyanolyan  talapzaton  állt:
    Triangulum tetején, egy-egy  pozdorjalemezen.  Mindkét  lemezjátszóból
    így tudtuk kihozni a legtöbbet.  Hagyományos  kábeleket  használtunk.)
    Nézzük a kommentárokat:
        Axis. Dögösebb. Melegebb. "Hifibb". A magasai elevenebbek.  Kicsit
    tolakodó. Jelenlétérzet. Az  a  bizonyos  basszusdinamika  mintha  itt
    volna nagyobb... De valóban elég  mélyek  ezek  a  basszusok?  Elölről
    szól; popzenén ez előnyös. De azért folyton egy kicsit sok van belőle.
    Az operán jobban együtt van. Eleven, tolakodó.  A  legalsó  tartománya
    azért nem annyira stabil. Country-zenén olyan, mint  egy  jó  mágneses
    hangszedő egy kevésbé jó mozgótekercses ellenében. Hemzseg  -  de  jól
    áll neki. "Információ minden mennyiségben" - de én egy kicsit kevesebb
    információval is beérném. A zongoraversenyen a zongora egységesebb, az
    Axis ebből a szempontból fölényesen jobb, de itt is túlcseng,  és  itt
    is erőszakos. * Nincs lényeges különbség. Az Axis egy picit  jobb,  de
    nem tudom, miért, és nem is vagyok biztos benne. *  Kevesebb  mély.  A
    basszus   erőtlenebb,   bágyadtabb.   Középtől   felfelé    hangosabb.
    Komolyzenén - az én számomra egyforma jók, sőt, a Messiás kórusa talán
    tömörebb az Axison.
        Sondek. Nyugodt. Kicsit hűvös. Szárazabb, távolságtartóbb. A mélye
    szerintem ennek jobb, és mélyebb is. Laposabbnak hat. A színpad közepe
    nem eléggé definiált. Az opera egy kicsit szétesik, a felső  tartomány
    külön életet él.  De  az  arányai  jobbak.  A  zongoraverseny  vonósai
    visítanak. A  Messiáson  nyugodtabb,  egyenletesebb,  mélyebb  tónusú,
    hallgathatóbb, de kissé fakó a tónusa, nem  eléggé  eleven.  *  A  két
    oldal aránya nem elég jó. A hangszerek háttérbe húzódnak.  *  Igen  jó
    basszus (lejjebb megy és több van belőle), a hangszerek fixen  tartják
    helyüket,  megfoghatóbbak.  Sztereóbb,  levegősebb,  finomabb.  Minden
    jobban különválik. A magasai megfogottabbak.

        A Szerkesztőnek  módja  volt  egy  kicsit  "ráhallgatni",  egy-két
    további órát  (tanórát)  venni  a  professzortól  és  tanársegédjétől.
    Nehezen tudna választani a kettő között.
        Az  Axis  mellett  szól  az  egységessége.  Az  a   Beethoven   I.
    zongoraverseny, amelyet a szeánszon hallgattunk (Brendel, Haitink) nem
    volna rossz felvétel, de  a  zongorája  -  az  erőszakos  mikrofonozás
    folytán -  valahogy  három  darabra  szakad:  felül  xilofon,  középen
    zongora, alul nagybőgő. Három évvel  ezelőtt  vettem,  Londonban.  Nem
    tetszett. Eladtam, (Uhrman György vette meg; rajong Brendelért.) Aztán
    egy barátom felajánlotta ugyanennek az albumnak egy  másik  példányát.
    Akkor már nagyban állványoztam és kábeleztem - és (még  mindig  a  NAD
    lemezjátszón)  az  a  bizonyos   szétszórt   zongora   kezdett   egész
    elviselhetően szólni. A  Sondeken  természetesen  még  sokkal  jobb  a
    zongorahang.  Az  Axison  viszont  már  nem  zongorahang  szól,  hanem
    zongora. Rosszul mikrofonozott  zongora,  de  mégiscsak  zongora.  Nem
    mindegy!
        Ez a zongora bársonyos, csillogó hangú, és annyira eleven,  mintha
    behozták volna a szobába. Sőt: túlságosan is benn van. Olyankor muszáj
    átkapcsolni a Sondekre, hogy egy szobával kijjebb toljuk Brendelt és a
    hangszerét. De akkor meg hiányérzete támad az embernek.
        A  két  Linn  mindenesetre  eltérő   hangvételben   adja   elő   a
    mondanivalóját. Elfogadhatjuk az egyiket professzornak, a másikat  meg
    tanársegédnek  -  de   úgy   véljük:   nem   ugyanazon   a   tanszéken
    tevékenykednek.

                                      *

        Ezzel azért még nincs vége a dolognak. Először is, most már igazán
    jó volna tudni, tényleg szebben zenél-e a Sondek, ha úgy installálják,
    ahogyan kell, és ahogyan csak a beavatottak tudják installálni.  Éppen
    akkoriban  tartották   azt   a   bizonyos   Linn/Naim   bemutatót   az
    Intercontinentalban (lásd a 8. oldalon). Az egyik  Beavatott  (Cserján
    Imre, a Sound Company cégtől)  meglátogatott,  és  megmutatta,  hogyan
    kell zeneibbé varázsolni  az  LP  12  hangját.  A  varázslatnak  az  a
    lényege,  hogy  a  dobozt  és  a  szubsasszit  külön-külön  vízszintbe
    állítják, és a három rugót addig-addig  igazgatják,  mígnem  az  alváz
    minden irányban lazán tud elmozdulni, sehol sem ütközik akadályba,  és
    a  lengése  teljesen  nyugodttá,  spontánná  válik.  (Tanúsíthatom,  a
    feladat nem is olyan egyszerű!) Semmi kétség, a megbűvölt  lemezjátszó
    tényleg elbűvölőbben szólt, több finomságot tudott érzékeltetni, főleg
    a legmélyebb  és  a  legmagasabb  regiszterben.  A  hangkaraktere  nem
    változott meg, de most már  nemigen  hagyott  kétséget  aziránt,  hogy
    igenis ő a jobbik lemezjátszó a kettő közül.
        Ettől a varázslattól még nem esett volna  le  az  állam,  de  Imre
    magával hozott néhány bűvészkelléket - kábeleket és állványokat -,  és
    azokkal  alaposan  megváltoztatta  a  hangkép  karakterét.  A  kétféle
    installáció "hangképe" között számomra nagyobb  a  különbség,  mint  a
    Linn Axis és az olcsó NAD hangja között! A hangosítóvezetéket  vastag,
    sodrott kábelre cserélte, a lemezjátszó alá fémállványt rakott (tüskék
    mindenfelé, fölül a tetejükön egy vékony pozdorjalemezzel -  az  egész
    tákolmány zörög és  mozog  és  rezonál),  a  homokkal  töltött,  nehéz
    hangsugárzó-állványt pedig egy egészen könnyű,  instabil  és  rezonáns
    fémlábazatra cserélte (lásd  a  8.  oldaton  a  Linn  Index  hangdoboz
    alatt). Mindhárom varázslat ugyanabban az irányban hatott:  a  hangkép
    dúsabbá, teltebbé, basszusban  gazdagabbá  vált,  a  felső  tartománya
    tartózkodóbb, visszafogottabb lett, ami igen jót tett a  "könnyűsúlyú"
    Heybrook HB1-nek és a szintén kissé  csörömpölős  Ortofon  MC10  Super
    hangszedőnek.  Nekem  ugyan  kételyeim  maradtak  ezzel  a  hangképpel
    szemben, mert úgy éreztem, hogy egy és más  azért  itt  is  veszendőbe
    ment, és arról sem voltam meggyőződve, hogy a HB1-nek és az  MC10S-nek
    valóban így kell  szólnia  -  de  nem  tagadhattam  (nem  is  lehetett
    vitatni), hogy a rendszer most sokkal  inkább  "együtt  van".  Úgy  is
    fogalmazhatnék,  hogy  én  ugyan  másképpen  képzelem  el  az  ideális
    hangzásképet, de a rendelkezésemre álló  eszközökkel  sehogysem  tudom
    elérni, amit szeretnék. Ezzel szemben a Linn szekta  papjai  tisztában
    vannak vele, hogy mit akarnak, és tudják, hogyan érhetnek célhoz.
        Tehát:  rendszertervezés,  rendszertervezés.   Megfogadjuk.   Csak
    tudnánk,  hogy  ez  most  jelszó  volt-e,  vagy  tananyag.  Vagy  csak
    varázsige.