Hetedhéthatár



HFN/RR 1987 augusztus A múlt hónapban meginterjúvolták Stan Curtist, a Cambridge Audio neves konstruktőrét, aki bejelentette, hogy elkészült a CD2, a 16-bit-16-szoros-túlmintavételezésű ezüstlemezjátszó. Az augusztusi számban már terítékre is kerül ez a típus helyesebben prototípus. A "transzport", a mechanika a Philips CD660-asé, de a lemezrögzítő mechanizmusát átépítették, és a letapogató rendszerén is módosítottak valamicskét. Az elektronika természetesen a végletekig "spéci". Ha jól értjük David Präkel kritikáját, a CD2 precízebben szól, mint az elődje, de nem annyira megnyugtató a hangja. Szóval megint a hangminőséget kell szembeállítanunk a zenei minőséggel. Egyébként az új gép lényegesen olcsóbb a réginél: másfélezer helyett csak 600 fontba kerül. * Hogy egyszer már a magnósoknak is kedvükben járjanak, Ken Kessler az 1650 fontsterlinges Tandberg 3014A kazettás magnóval kacérkodik. Nagyon tetszik neki ("ha a DAT-tal 100%-os másolatokat lehet csinálni, akkor a Tandberg is legalább 95%-os"), és kijelenti, hogy ő maga is venne ilyen gépet. Ha volna 1650 fontja. Kazettás magnó, amelynek most már szintén meg kell küzdenie a digitális versenytársakkal: a DAT-nál kétszerte drágább(!) Tandberg 3014A. HFN/RR augusztus * Tengerentúli erősítők: Conrad-Johnson PV7 (1000,-) PS Audio 4.5 (700,-) és Yamaha C65 (350,-) előerősítő, Krell KMA 100/II (6000,-) és Yamaha M65 (670, ) teljesítményfokozat. Sajnos, az eredmény megfelel a papír(pénz)formának, és bármily udvariasan méltatják is az egyébként jónevű Yamaha gépek erkölcsi tisztaságát, semmi kétséget nem hagynak afelől, hogy a kommersz hifit világok választják el a High End Audio-tól. * További tesztek: Arcam Delta 90/80 260/330,-) és Sony STS-700/TA-F700 (300/500,-) erősítő/tuner; ha jól vesszük ki, nem elsőrangúak, és nem is jutányosak. Clearaudio Gamma, Delta és Prädikat MC-hangszedő (285, 450, 1225,-); nyugatnémet hangszedőkről már rég írtak ennyi jőt, a legdrágábbik állítólag a Koetsukkal vetekszik. Wharfedale Super Diamond (140,-); állítólag igencsak rokonszenves kisdoboz. * Végül egy bennünket is érdeklő információ. Eddig is sejtettük, hogy a Heybrook HB1, ha valaha még egyszer forgalomba kerül Magyarországon, lényegesen drágább lesz 10 ezer forintnál, már csak azért is, mert a mi pénzünk közben leértékelődött a nyugati valutákhoz képest. De mint a HFN/RR-ben olvassuk, a Heybrook nemrég még módosította is a HB1-et, miáltal a dobozpár ára 150-ről 170 fontra emelkedett. A módosításnak az a célja, hogy megszüntesse a magastartomány "szúrósságát". A keresztváltót teljesen átalakították, s egyebek között a polietilén kondenzátorokat kicserélték polipropilénre (a francia Solen gyártmányaira). A már forgalomba hozott hangsugárzókat 50 fontért újítja fel a gyár, ebben az összegben a munkadíjon kívül a VAT is benne foglaltatik. Magyarországra feltehetőleg lényegesen olcsóbban is elküldik az új keresztváltót, legalábbis annak, aki ezt rokonai-barátai segítségével el tudja intézni, mert - aligha kell bizonygatnunk - állami importra semmi esély. Tekintettel a hazánkban állomásozó 1000 pár HB1-re, kerülő utakon mi is beszereztünk egy pár eredeti, gyári X-váltót. Tapasztalatainkat lásd a MOD rovatban. Szeptember Castle Durham. HFN szeptember, HFA szeptember És akkor folytassuk rögtön ezzel, a módosított HB1-gyel. Csoporttesztről van szó, Paul Crook a Heybrookora kívül (170, ) az Acoustic Research AR22BX-et (160,-) és a Castle Acoustics cég "Durham" fantázianevű hangsugárzóját (180,-) vizsgálja, és ha már valamelyikkel együtt kéne élnie, akkor a Durhamot választaná ("semleges, kiegyenlített, részletező, dinamikus, a nagyzenekaron is sztereó"). A másik kettő is jobb az átlagosnál, de a Castle-hoz képest hűvösen és tolakodóan szólnak. Az AR észrevehetően színezettebb a Heybrooknál, és a dinamikája is szűkebb. A HB1 tud jól szólni, de néha fárasztó a hangja. Kényes rá, milyen hangszedővel és erősítővel párosítják (dehát ez csaknem minden más hangsugárzóra is igaz). Egyébként mind a három modell kétutas; az AR és a HB1 zárt doboz, 20 centis dohogóval, a Castle viszont basszreftex-rendszerű, de a mélyhangszórójának átmérője csak 110mm. (A Durhamot és a HB1-et a HFA is teszteli - lásd ott.) * Minthogy a hagyományos képmagnók, s hozzájuk hasonlóan a digitális hangmagnók is bizony csúnyán nyúzzák a szalagot (Betamaxon és VHS-en gyakran már 30-50 lejátszás után dropout észlelhető), Colloms kíváncsi volt rá, elhihetjük-e a japánoknak, hogy a DAT-magnók akár kétszázszor is lejátszhatnak egy-egy kazettát. Egy Technics D1000-rel kísérletezett, és a következő eredményre jutott: A DAT-masina kétszázadszorra is mindennemű hiba nélkül játszotta vissza az 1kHz-es teszthangot. Később, jóval a 300. lejátszás után észlelték az első drop-outot, de annak is valószínűleg csak valami szennyeződés volt az oka. Még az 500. lejátszás után is csak alig-alig nőtt meg a torzítás. "Az eredmény természetesen csak egy bizonyos gépre vonatkozik, de így is azt sejtteti, hogy az R-DAT rendszer megbízható, és nincs kizárva, hogy a kétcsatornás mesterszalagokat a jövőben R-DAT-on készítik. Nem tudhatjuk azonban, hogy az új szalagtípus mennyire áll ellent az időnek, lehet-e sokáig tárolni." * CD-csillapító alátéteket vizsgál Christopher Breunig: az amerikai Mod-Squad módosított, újabb változatát, a francia Sicomin, valamint a brit Audio uest csillapítókorongját, a Nobis cég "Reflex Stabilszer"-ét és a Monster Cable-től a Discus-t, valamint a már régebben forgalomba hozott csillapítófóliát ("Damping Foil". Többségük jól hallható változást idéz elő a hangképben. A legjobb közülük a Sicomin: "Minduntalan meglepődöm, mennyire kiszélesíti és stabilizálja a sztereó színpadot, sőt, a dinamikát is. Artikuláltabbá, ritmikusabbá teszi a zenét, közelebb viszi az analóg módon reprodukált muzsikához. Térérzetet teremt, és megengedi, hogy növeld a hangerőt, anélkül, hogy a zene csörömpölni kezdene." A Sicomin egyébként 30 fontba kerül, azonkívül még ragtapasz-szerű gyűrűket is kell venni minden egyes CD-koronghoz, és ezekből 20 darab kerül 2 fontba. * A másik lap, a Hi-Fi Answers már kipróbálta (lásd: Mozaik 3.) a Kenwood cég újszerű készülék-kombinációját, a DP-3300 CD-játszót a KA-3300 erősítővel (1200, ), amelyek szokatlan módon osztják fel egymás között a munkát. Az erősítő egy digitális/analóg processzort is tartalmaz, így hát megtehetjük, hogy kikerüljük az ezüstlemezjátszó saját D/A áramkörét, s inkább közvetlenül az erősítő dígítálís bemenetére csatlakozunk, akár hagyományos kábellel, akár pedig szál-optikával. Most a Hi-Fi News is a kezébe kaparintja a Kenwood-készletet, nemkülönben a hasonló tervezői filozófiáról tanúskodó Luxman LV-109/D-109-et (kb. 2400,-). Ellentétben a HFA véleményével, Martin Colloms megvédi az üvegszál-optikát, szerinte ez a, jobb, nem a hagyományos kábel. (Mindkét vélemény misztikus, mert a digitálisan kódolt jelnek elvben teljesen mindegy, milyen kábelen futtatják néhány araszos útján, a két gép között.) Ami a készülékek minőségét illeti, Colloms szerint mindkét CD-játszó igen jó, viszont mindkét erősítő gyatra, sőt: a beléjük épített D/A konverter is silány, és sokkal-sokkal rosszabb hangot ad, mint az ezüstlemezjátszók saját konvertere. Habár nem egészen ide tartozna a dolog, Colloms megragadja az alkalmat, hogy kiegészíthesse vásárlási tippjeit (amelyeket "Kezdők, figyelem!" címen közlünk). Ha tehát valaki most kezdi kiépíteni a berendezését, és az ezüstlemezt választja fő programforrásul, annak Colloms először is egy CD-barát erősítő-hangsugárzó kombinációt ajánl, mégpedig a Rogers LS7-et a Cambridge C75/A75 erősítővel. (Ha fekete lemezt nem hallgatunk, akkor a C75 előerősítőre nincs is szükségünk, megteszi egy passzív szintszabályzó.) CD-játszónak pedig válasszuk az új, olcsó Sonyt, a 710 típusszámút (300,-). Colloms szerint ez a készülék felér a jobb Philips-típusú játszókkal, akár a Marantz CD75-tel is, és megveri a tekintélyes Sony CDP502-est. Tekintsük ezt afféle előzetesnek, ugyanis a 710-es Sony tesztje csak az októberi számban következik. Egy "kiegyensúlyozott, CD-játszóra épített lejátszórendszer", Colloms szeptemberi ajánlata: Sony CO-P710, Cambridge Audio C75/A75, Rogers LS7t. (Ha az LP ről teljesen lemondunk, az előerősítő is fölösleges.) * További tesztek: Elite Rock lejátszó-futómű és Excalibur hangkar (350,-/350,-); úgy szól, mint a legjobb CD-játszók - gyanús dicséret. Revox B226 CD-játszó (755,-); igazi svájci precíziós gép, a hangminősége is megjárja, de ha jól olvassuk, nem igazán "audiofil". Tunerek: Denon TU-450L (130,-), Marantz ST-54L (200,-) és NAD4155 (240,-); egyik se extra, de mind a három jó vétel. Vályúhoz! Az Elite (Townshend) lemezjátszó szilikonolajjal csillapítja a hangkar-hangszedő rendszer ficánkolását. HFN szeptember Október A szerkesztő, Steve Harris újra a Copycode-ot szidja: ez a digitális másolásgátló rendszer (lásd Mozaik 2-3.) sajnos még mindig nem került le a napirendről. A profik hajlamosak bagatellizálni a különféle hangtechnikai bakik jelentőségét, és megbocsáthatónak tartják még azt a súlyos hibát is, amelyet a Copycode használatával idéznének elő, hiszen "a közönség úgysem hallja meg". Csakhogy a közönség igenis mindent meghall. Elmúltak azok az idők, amikor a hangmestereknek nem lehetett a körmükre nézni, minthogy a nagyközönség birtokában lévő hifi-berendezések túlságosan is gyöngék voltak. Ma már a professzionális hangtechnika nem képes úgy rögzíteni a műsort, hogy egy jó hifiberendezésen hallgatva, azonnal fényt ne deríthessünk a hangmester minden hibájára, sőt: az audiofilek általában jobb berendezést használnak otthon, mint a hangmérnökök a lehallgató-stúdióban. Emiatt aztán a "szoftver" ma már igenis gyengébb a "hardvernél". Viszont reménytkeltőnek nevezi Harris a digitális stúdióberendezések eljövendő generációját, amely már 22 bit felbontással és 96kHz mintavétellel fog működni. * Ide kapcsolódik az a hír, miszerint a Sony október folyamán végre Angliában is forgalomba hozza DAT-magnóját, a DTC-1000ES típusjelűt, körülbelül 1300 fontsterlingért. Elsősorban profi vevőkre számítanak. * Méginkább ide kapcsolódik egy műszaki cikk is az októberi HFN/RR-ben. Richard Elen a jelenleg használatos profi digitális berendezések szűrő-elektronikáinak működését elemzi, és megállapítja, hogy ezek az áramkörök fölöttébb gyatrák. Hibáik felvételkor és lejátszáskor (tehát például a hibridlemezek vágásakor) egyaránt különféle torzításokat okoznak. Ezt azonban ma már a profik közül is sokan tudják, és ma már mind több stúdió szeretne javítani a digitális berendezésén. Elen az Apogee Electronics Corporationra hivatkozik (nem azonos a hangsugárzó-gyártó Apogeevel!) ez a cég újtípusú szűrőáramkört hozott forgalomba, s azt csaknem mindegyik profi digitális berendezésbe be lehet cserélni. "A végső megoldás azonban az lenne, ha túlmintavételezést tudnának alkalmazni a lánc mindkét végén, tehát nemcsak a kimeneten, hanem a bemeneten is." * Most mondják el azt a viccet, amelynek csattanóját már szeptemberben elsütötték: Colloms öt CD-játszót vizsgál a 250-300 fontsterlinges árkategóriában (JVC XL-V5550, Pioneer PD7050, Sony CDP-710 és CDP-M50, Technics SL-P320), de az olvasó már egy hónapja tudja, hogy ezek között a CDP-710 a favorit. Csaknem azonos árukon kívül egyébként az is közös nevezője ennek az 5 készüléknek, hogy valamennyinek az összes funkciója távvezérelhető. * A Musical Fidelity új készülékeit hallgatja Paul Crook: a B200 komplett erősítőt és T1 tunert (300,-/300,-); mindkettő nagyon tetszik neki, ami pedig a harmadikat, az MC-2 hangsugárzót illeti (600,-), erről valóságos dicshimnuszt zeng. Az utóbbi komponensről tehát bővebb leírást adunk. Kétutas reflexdoboz, 160 mm átmérőjű dohogó, műanyag membránnal, 25mm-es metáldóm. Dobozméretek: 485x255x265mm. A belső kábelezés egyeres, teflonbevonatú LC-OFC réz (0,8mm), és természetesen mindenütt forrasztva van. A keresztváltó két részre van osztva, készen a multikábelezésre. Polipropilén kondenzátorok; vasmagos induktivitások az alsó, légmagosak a felső regiszterben. Az MC-2 a faltól távolabb, tüskés állványon érzi jól magát. Crook szerint az MC-2 basszusa (annak minősége) elsőosztályú, enyhén száraz, de nem hagy hiányérzetet még rockzenén sem. Reflexdoboz ide, reflexdoboz oda: nem bummog, artikuláltan szól. A középtartomány kifogástalan, a két hangszóró tökéletesen egybeötvöződik, a magastartomány pedig elképzelhetetlenül tiszta; "ehhez képest még az elektrosztatikus Quad is reszelős" - és ez nem kis szó. * További tesztek: Arcam Delta CD játszó (500,-); "a Philips cég még nem tudta igazán kifinomítani az új integrált áramkört, s egyelőre ezzel kell beérni". Gale GS210 és GS220 hangsugárzók (130,-/170,-); főleg az utóbbit dicsérik. A többi: csupa-csupa High-End modell, nevezetesen: Goldmund Mimesis teljesítményerősítő (4750,-), Audio Research SP9 elektroncsöves előerősítő (1700,-), Deltec DPA100S (1900,-) és Yves-Bernard Andre YBA-1 (3000,-) teljesítményfokozatok, Roksan Xerxes lemezjátszó-futómű a legutolsó módosítása után (600,-). Nemes egyszerűség: Roksan Xerxes lemezjátszó a legutóbbi módosítás után. HFN október * Az interjú-rovatban a Celestion-legénységet, az immár legendás törpehangsugárzók tervezőit szólaltatják meg. Végigkísérik útjukat az SL6-tól (lásd: HFM 14.) az SL600-on és SL6S-en keresztül a legújabb csúcsmodellig, az SL700-ig. Celestion SL700 és hozzá a "nyolcas" alakú merevítőlap a Celestion hangszóródoboz belsejében (az SL700-ban az egész konstrukció alumínium méhsejtszerkezetű lapokból készül). A lábazat három tüskével támasztja alá dobozt. HFA október, HFN november A Celestion törpedobozok sikerének egyik titka, mint ismeretes, a különlegesen merev dobozfal. Az SL6S dobozát belül egy "nyolcas alakú" keresztdeszkával szilárdítják, a drága SL600-asnak a dobozfala pedig alumínium méhsejtszerkezetű ("Aerolam"); az SL700-ban mindkét technikát hasznosítják. Természetesen felülvizsgálták a keresztváltó alkatrészeit is: hosszas kísérletezgetés után polipropilén kondenzátort és "transzformátor-típusú, laminálttekercsű légtekercses induktivitást" választottak. Javítottak a motorokon is - de hagyjuk a filozófiát, nézzük a tesztet a Hi-Fi News következő számában. November "Präkel Első Törvénye kimondja, hogy minél érdekesebb valamely készülék, annál kevesebb időt kapunk a tesztelésére" - így mentegetődzik David Präkel, leszögezve, hogy ő most csak egy gyors felmérő dolgozatot ír. Kétségtelenül nagyon tetszik neki a Celestion új "cégére": ez a hangsugárzó tisztán, dinamikusan, artikuláltan, színezetlenül, transzparensen szól - az utóbbi jelzőt különösen a 600-as modellel szemben érdemli ki. Präkel azonban csupán ebből az egy szempontból hasonlítja össze az új dobozt a régivel, s az ilyesmi könnyen megtévesztheti az embert. * A Sony immár Angliában is forgalomba hozta DAT-magnóját; Barry Fox a "Technológia" rovatban az új médium kilátásait latolgatja. Ismeretes, hogy a hanglemezgyárak foggal-körömmel hadakoztak a DAT ellen, arra hivatkozva, hogy az emberek lemezjátszás helyett lemezmásolásra (illetve a DAT műsoros kazetták továbbmásolására) fognak berendezkedni. A Sony, hogy elejét vegye a vádaskodásnak, kettős másolásgátló rendszert alkalmaz a DAT-magnóban. Mindenekelőtt: digitális műsorjel felvételekor a készülék nem 44,1kHz, hanem 48kHz mintavételi frekvenciával működik (lásd Mozaik 2-3.), de van a gépben egy másolásgátló áramkör is, amely azonnal "letilt", ha a műsorban speciális kísérőjeleket ("flag bit") észlel. A DAT-rendszer gyári műsoros kazettáinak anyagát el lehet látni ilyen kísérőjelekkel, és akkor a DAT-kazettát sem lehet D/D (digitális formában, tehát elvileg tökéletesen) továbbmásolni. Nota bene: a tiltó jeleket a CD-műsorra is minden további nélkül felvihetnék a gyárak, hiszen a CD-szabvány erre módot ad. A kísérőjelek egyébként nem részei a tényleges műsornak, tehát nem okoznak semmiféle torzítást. A japánok természetesen azt szeretnék, ha a nemzetközi hanglemezipar az eddig csak LP-n, CD-n, műsoros kazettán árusított zenei anyagot most már a negyedik formátumban, azaz DAT-kazettán is forgalomba hozná. Ennek két feltétele volna: az egyik, hogy a nagyközönség he tudjon digitális másolatot készíteni - a másik pedig, hogy a hanglemezgyárak viszont tudjanak iparszerűen, gyorsan sok-sok kópiát készíteni a digitális DAT-mesterszalagról. Nos, a Sony mindjárt kétféle sokszorosító eljárást is ajánl. Az egyik berendezés mágnesesen duplikálja a műsort. A mesterszalagot és az üres szalagot egymásra tekercselik, és ezt a szendvicset hő, valamint erős mágneses tér hatásának teszik ki, miáltal a műsor átkopírozódik egyik szalagról a másikra. Ez az eljárás 300-szor gyorsabb, mint a hagyományos, normál sebességű, mondhatnánk "real time" (azonosidejű) másolás. Viszont két lépésben kell végezni, ugyanis az első másolat "negatív", "tükörfordított", és csak az arról készített újabb kópia lesz "pozitív" (mint ahogyan hanglemezvágáskor is az "apa" lemezről előbb egy "anyát" galvanizálnak, s az utóbbiról másolják a "fiúkat", azaz présmatricákat). A szendvics-másolásnak még az a hátránya is megvan, hogy 8,15 helyett 12,23mm/s, tehát 50 százalékkal nagyobb szalagsebességgel kell dolgozni, növelve a szalag adatrögzítő kapacitását, s persze ugyanennyivel csökkentve a műsoridőt. A kapacitástöbbletet extra hibakorrekcióra fordítják. A másik módszer ugyanaz, mint amelyet a műsoros magnókazetták, illetve a videoműsorok sorozatgyártósakor alkalmaznak: a "mestergépre", amelyen a mesterszalagot játsszák, "szolgagépeket" kapcsolnak, s mindegyiken egy-egy kópia készül. A munka ilyenkor természetesen ugyanannyi ideig tart, mint maga a teljes műsor, viszont sok másolat készül egyszerre. A DAT-mestergéphez 50 szolgagépet lehet csatlakoztatni. Az azonosidejű másoláskor a 44,1kHz mintavételi frekvenciát alkalmazzák, meggátlandó, hogy a műsort (akárcsak a CD műsorát) tovább lehessen másolni egyik DAT-magnóról a másikra, még ha a műsor tulajdonosa (a hanglemezgyár) elfeledi is felvinni a tiltó segédjeleket a DAT-kazettára. Semmi kétség: a DAT-rendszer tervezői kezdettől fogva biztosak voltak benne, hogy a hanglemezipar előbb-utóbb fel fogja használni a DAT-kazettát műsorhordozó médium gyanánt. "Vajon a hanglemeziparnak ama reprezentánsai, akik oly vehemensen ágáltak a DAT ellen - vajon tisztában vannak-e az új rendszer potenciáljával, s azzal, hogy a DAT-ból ők is pénzt fognak csinálni?" Függetlenül mindennemű hifitől, a Sony évek óta úgy tekint a DAT-ra, mint ideális számítástechnikai adatrögzítőre, amely olcsóbb, megbízhatóbb és effektívebb, mint az ugyancsak számítástechnikai célra szánt Compact Disc vagy a hagyományos floppy disc. * Ben Duncan újra nekilát, hogy modifikálja a 200-500 fontsterlinges, Philips-típusú CD-játszókat (dehát ő ezt már megtette egyszer, és az eredmény nem volt éppen káprázatos). Ebben a lapszámban az analóg áramköröket javítja fel, a következő hónapban a tápegységet veszi szemügyre. * Szuperlemezjátszók vetélkedője. Paul Miller négy drága, audiofil gépezetet hasonlít össze: Heybrook TT2 (280,- plusz 100,- a külső tápegységért és 250,- a hangkarért), Linn Sondek LP12/Ittok LVII (450j 400,-), Alphason Sonata/HR-100S MCS (700/412,-) és Omega PointSilver/PointBlack(900/300,-). Valamennyit beható tesztnek veti alá, részletesen leírja a konstrukciójukat - ez valóban érdekes, szívesen át is vettük volna, de nincs rá helyünk -, és persze sokáig hallgatja is őket. Meglepetésre az Alphasont hozza ki a legjobbnak. Érdemes lesz figyelni, vajon hosszú távon is fenntartja-e majd a véleményét. Új trónkövetelő: az Alphason Sonata. HFN november * Újra egy "doboztalan doboz": a Mordaunt-Short 442 ( 1150,-). A prototípusáról egyszer már közöltünk egy rajzot (lásd Mozaik I), most viszont már az "eleven" hangsugárzót is megcsodálhatjuk. Ennek a konstrukciónak az a lényege, hogy két, egymásnak háttal álló, alumínium lapra szerelt hangszórót 18mm átmérőjű alumínium csövekkel összeerősítenek. Ezt a robusztus dupla motort közvetlenül a vastag tartóállványzatra szerelik, és az egészet úgy "öltöztetik fel", hogy a hangszóródoboz mindenütt puhán, rugalmasan érintkezik a funkciós egységgel. A fadoboz tehát - noha basszreflex felépítésű - csak kevéssé rezeg. A két hangszóró ellenirányban dolgozik, mechanikai mozgásuk eredője nulla, magyarán szólva nem tudják rázni az állványt, különösen, hogy a két mágnes külön is ki van merevítve egy alumíniumcsővel. A mélyhangszórók egyébként 170mm átmérőjűek, a dóm 25mm-es, titánmembrános, mágnesfolyadék-csillapítású. A keresztfrekvencia 5kHz, az X-váltó igen egyszerű. Paul Crooknak nagyon tetszik az új Mordaunt-Short: színezetlen, részletező, dinamikus, transzparens, precíz, egyszóval feltétlenül egyike volna a legjobb brit hangsugárzóknak. * Sok-sok egyéb teszt: a "profi" Technics SL-P1000 CD-játszó (700,-); O. K. de nincs igazán versenyben az audiofil konkurenciával. "Mezei" CD-játszók: Philips CD373 (250,-), Denon CDC-900 (300,-) és Sharp DX-C6010 (360,-); a legolcsóbb a legjobb. Cambridge P40 (200,-) Marantz PM35 (160,-) és Technics SU-VSSA (160,-) erősítők; a legdrágább a legjobb. Audioquest 404B-MH és 404B-L (300,-) hangszedő, ugyanannak a típusnak a magas, illetve alacsony kimenetű változata; "az ajándék szép, de már ettem ilyet". JBL TLX3 minimonitor (140,-); nagyhangú, ijesztően jó basszusú törpe (de azért vigyázat, mégiscsak afféle "West Coast" hangsugárzó). Reflextörpe: JBL TLX3. HFN november * KEZDŐK FIGYELEM! A Hi-Fi News tippjei 1987 végén Újra megindítja tanácsadó szolgálatát Martín Colloms, kezdők számára, akik most szeretnének fejest ugrani a High Fidelitybe, anélkül, hogy fel tudnák mérni annak mélységeit. Fontos szempont - mondja Colloms -, hogy melyik műsorforrást pártoljuk: az ezüstlemezt-e, avagy inkább a fekete lemezt? Vagy mind a kettőt egyaránt kedveljük? Mert eszerint kell megválasztanunk az erősítőt és a hangsugárzót. Ezzel egyébként mi is messzemenően egyetértünk. Ami aztán itt következett, azon alaposan elcsodálkoztunk. A közismerten digitálpárti Colloms azt írja: "Habár van némi igazság abban, hogy a fekete lemezek többsége, jó berendezésen lejátszva, zeneibben szól a CD-korongok többségénél, mégis, ha okosan állítjuk össze a CD-lejátszó rendszert, jó eredményre van kilátásunk." A szerző eddig feltétel nélkül jobbnak hirdette a digitális technikát az analógnál. Most ugyancsak alább adta! 400-550 font A menü, mindazonáltal, most már következetesen a CD-játszóval kezdődik. A szerkesztő kívánságára Colloms először (az októberi számbanj úgy 4-500 fontért próbál összeállítani különféle, de egyaránt elfogadható, zenei hangú rendszereket. Néhol azért egy kicsit tüllégi a keretet, de akkor sem "költ" többet 550 fontnál - ne feledjük, ez az összeg még jócskán elmarad a brit átlagfizetéstől. A számbavehető alternatívák: Philips CD160 (200,-), Technics SL-P111 vagy SL-P110 (kb. 180,-), aztán a hasonló árú Yamaha CD-X5, de esetleg érdemes kiszaglászni, hol van kiárusítás, és akkor lehet venni ugyanennyiért egy Philips CD450-et vagy Denon DCD-300-at. Namármost, ha 200 fontot számítunk a Philips CD160-ra és úgy 40-et elköltünk állványokra vagy kábelekre, akkor durván 260 font marad erősítőre és hangsugárzókra. Colloms mindenekelőtt a Rotel RA820BX2-t, majd a Mission Cyrus One-t ajánlja (e kettő közül mi gondolkodás nélkül a Cyrust választanánk - lásd Mozaik 2.), esetleg a QED A240CD-t; ezek mind 150 fontba kerülnek. Ha valaki spórolni akar, leereszkedhet az alábbiakhoz: Rotel RA820 (110,-), Trio KA550 (130,-), NAD3020e (110,-), Sansui AUG 11X/II ( ) 40,-), Yamaha AX-300 (120,-). Colloms itt rámutat: mennyire fontos "bemelegíteni", azaz zenehallgatás előtt legalább 30 perccel bekapcsolni az erősítőket. Hidegen fogyasztva ugyanis érdes a hangjuk. (Ezzel a megfigyeléssel a magunk részéről teljes mértékben egyetértünk.) Marad úgy 120 font hangsugárzóra ("avagy még egy kicsit több is, ha olyat választunk, amelyet a falra kell szerelni, és akkor megtakaríthatjuk az állvány költségeit"). Ezek jöhetnek számításba: AR18BX (130,-) a régebbi, nem módosított B & W DM100 (110,-), a Marantz LD20DMS (130,--), a Mordaunt-Short MS25ti (130,-), a Rotel RL850 (110,-), illetve bizonyos ízléseknek megfelelően, tehát fenntartással a Wharfedale 504 (130,-), a Castle Clyde (115,-), a Mission 700LE (130,--)és a JPW-hangsugárzó (125,-). Lemezjátszónak Colloms a Rega Planar 2-t ajánlja (130,-), Ortofon OM10 vagy AT110E LC hangszedővel. Végül, ha tunerre is szükségünk van, a Rotel RT830 (100,-), a Creek (150,-) és az Arcam Alpha (140,-) jöhet szóba. 750-800 font Novemberben Colloms azokhoz szól, akik hajlandóak valamivel mélyebben nyúlni a zsebükbe, s akár 800 fontot is spendíroznának egy jóhangú, kiegyensúlyozott hifi-berendezésre. A büdzsét a következőképpen célszerű felhasználni: 50-75 font állványokra és kábelekre, 150-200 az erősítőre, 240-300 a CD-játszóra, 150-200 a hangsugárzó-párra. Ebben a kategóriában már nagyon sokféle módon lehet kombinálni, és Colloms számos készüléktípust sorol fel, de leginkább ezeket ajánlja: CD-játszók: Marantz 273SE (240,- vigyázat, nem lehet távvezérelni!) és Sony CDP-710 (300,-). Erősítők: ugyanazok, mint az előző árkategóriában, plusz a Musical Fidelity A1 (210,-) és az éppen a novemberi számban tesztelt Cambridge Audio P40 (200,-). Hangsugárzók: az előzőeken kívül a Mordaunt-Short MS35Ti, a Sony APM20ES/II és a Tannoy MercuryII (egyaránt 150,-) majd feljebb a Marantz LD50DMS (180,-), a Rogers LS6 (230,-) és a Monitor Audio R352MD (250,-). A tuner-ekhez most a Cyrus csatlakozik (180,-), a lemezjátszókhoz a Rega Planar 3 (190,-) és egyebeken kívül a Dunlop Systemdek IIX ( 144,-), a Moth hangkarral (65,-) vagy a Rega RB300-assal (90,-). Hangszedők: Linn K9 (64,-), esetleg valamelyik Glanz vagy Nagaoka. 850-1350 font A decemberi lapszámban Colloms tovább emeli a mércét. CD-játszónak változatlanul ajánlja a Sony CDP-710-et, de igazából most már a Marantz CD873 a favoritja, holott ez a gép se drágább 300 fontnál. (Egyúttal arról is értesít bennünket, hogy a Marantz CD873, illetve a vele rokon Philips-gépek jobban szólnak, ha egy csatlakozódugóval rövidre zárjuk az üresen álló digitális kimeneti termináljukat - misztikus dolog, de minket már semmi sem lep meg.) Erősítők: Cambridge Audio P55 (250,-), Audiolab 8000A (325,-), Mission Cyrus Two (300,-), Musical Fidelity A100 (400,-) és B200 (300,-). Hangsugárzók: az eddigiek, plusz most már nagyon sok féle modell, egyebek között a Spendor Prelude II (320,-), Rogers LS7t (360,-), JBL L60t (370,-) és Spendor SP2 (420,-). Lemezjátszók: A Regák és a Systemdek után itt már belép a Logic Tempo a Datum hangkarral (240,-), a Manticore Mantra (330,-), a Linn Axis (310,-). Hangszedőnek Colloms a RÁTA 40 és a Linn K9 mágneses, illetve az Audio-Technica ATF3, a Denon DL110 és az Ortofon MC10 Super közül választana - egyik sem kerül többe 70 fontnál. Tunerek: az eddigieken kívül a Quad FM4, de még inkább a Sony STS 700ES. Az áruk úgy 300 font körül lehet. 1000-2000 font "Erről majd januárban". * A SLÁGERLISTA A Hi-Fi Answers tippjei 1987 decemberében Eltérően a Hi-Fi News & Record Review "vevőszolgálatától", a Hi-Fi Answers - immár több mint egy éve - minden számában közzéteszi a mindenkori tipp-listát, naprakészen. Mi is a legutolsó, decemberi tippeket foglaljuk össze. A HFA "konzervatív", nem módosítja egykönnyen a véleményét és a tippjeit, úgyhogy ez a lista sem különbözik sokban a múltkoritól, de ha más nem, hát az árak azért mégiscsak változnak - hát ezért közöljük újra a teljes listát. A HFA szakírói készülékcsoportonként, az olcsóbbtól a drágább felé haladva sorolják fel a "Best Buy"-okat. Az ajánlatokat egy-egy rövidteszttel indokolják, mi ezekből csak egy-két mondatot ragadunk ki (vagy teszünk hozzá). Az árakat természetesen fontban kell érteni. Lemezjátszó-futóművek Rega Planar 2/3 (135/188,-). Kitűnő színpad és dinamika, de mindkét gépnek rezgésmentes környezete van szüksége. Systemdek IIX (144,-). A középkategória egyik sztárja: széphangú és megbízható. Logic Tempo (239,-). Javított változat. Különféle, olcsóbb vagy drágább változatokban is kapható. Manticore Mantra (265, ). A szegény ember Linnje. Linn Axis (hangkarral 313,-). A szegény ember másik Linnje. Elite (Townshend) Rock (350,-). Ellentmondásos; vitatkoznak fölötte, de sokan nagyon szeretik. Linn LP12 (471,-). Nem látszanak rajta az évek. Pink Triangle PT TOO (530,-). Műszakilag nem eléggé megbízható, de egyébként elsőrangú. Roksan Xerxes (595,-). Az első gép, amely megtörte a Linn egyeduralmát. Hangkarok Rega RB300 (90,-). Bármely hangszedőhöz ajánlják, de nem mindegyik futóműhöz. Linn LV-X/LV-X Plus (115/119,-). Az árában már egy olcsó hangszedő is benne van (bizonyítandó, hogy mire képes egy igazán jó kar - de ezt már mi tettük hozzá). Logic Datum II. (120,-). Több futóművel kompatibilis. Alphason Xenon (200;-). Még nem klasszis, de már elég drága - ezen a senkiföldjén ez a kar a legjobb. Linn Ittok (400;--). A HFM-ben fölösleges bemutatni. Zeta 2 (460,-). Különlegesen erőteljes basszus. Többféle kábelezéssel árulják. Mission Mechanik (600,-). Sokak szerint tényleg a legjobb. Hangszedők Audio-Technica AT95E (18,-). Az óriásölő: Nagaoka MP 10SB (40,-). Angliában modifikált típus. Élénk középtartomány. Linn K-9 (64,-). Minden hanglemezen egyformán jól szól, megközelíti a drága MC-kel, RATA RP70 (77;-). A Goldring Epic modifikációja. Audio-Technica AT-F5 (100,-). A legjobb "büdzsé-MC"; némi gyengeség itt-ott, de remek sztereó kép. Ortofon MC30 Super (260,-). Visszahozta a dánokat az élvonalba. Kiseki Purpleheart Sapphire (645,-), Koetsu Red Signature ( 1300,-). Nem fűzünk hozzájuk kommentárt. CD-játszók Philips CD150B (18ö,-). Jól szól és mindent lejátszik, Marantz CD75 (450,-). Mindaz, amit a Philips tud, meg amit a Marantz hozzáad. Denon DCD-1500 (480,-). Dús basszus, "atmoszféra". Sony CDP-303ES (500,-). Színes, mint a Technicolor. Marantz CD94 (800,-). Természetes, zenei, részletező. Sony CDP-555ESD (1000,-). Még jobb. Tunerek Ezekről az utóbbi időben úgy látszik, leszoktak. Integrált erősítők NAD 3020e (110,-). Megint ő a Menő Manó, de nem versenytárs nélkül (Denon PMA-250, mint kérdőjel). A & R Arcom Alpha Plus (150,-). Jobb basszussal, mint az előző változata. QED A240 CD/SA (150/200,-). Az utóbbi változat MC-bemenettel. Marantz PM45 (200,-). Nagyobb teljesítményű, mint a hasonlóan árazott brit erősítők. Cambridge Audio P40 (200,-). Csaknem ideális kompromisszum a térhatás, a felbontóképesség és a dinamika között. Nagyot szól. Musical Fidelity A1 (210,-). Igazi A-osztályú - és forró. Mission Cyrus Two (300,- az erősítő, plusz 200 a teljesítménynövelő külső tápegység): Abszolút könnyed és transzparens. Myst TMA3 (290,-). Minimálkoncepció alapján, és nagyon jól van megépítve. Musical Fidelity A100 (400,-). A szegény ember ARC je. Elő/végfokok Naim 42-5/110 (570,-). Még mindig a legjobbak között, versenyben a kétszerte drágábbakkal. Audiolab 8000C/P (765,-). Semleges hangkép, kitűnő színpad és dinamika. DNM Seríes 3 (csak előfok, 1400-1800,-). Brit terv, svájci kivitel. Krell KSA50 (2500,-). 1982 óta referencia a brit piacon. Audio Research SP8/D70 (4200,-). A Rolls-Royce. Hangsugárzók (páronként) Goodmans Maxim (70,-). Semleges hangkép, megdöbbentően elfogadató mélytartománnyal. Toshiba SS-33 (80; ). Filléres, de hifi. Acoustic Research AR18BX (130,-). Britek tervezték. Tannoy Mercury II (150,-). Minden rendszerhez és zenéhez jól illeszkedik. Heybrook HB1 (170,- a már módosított típus). "Egyike az igazán bevált konstrukcióknak. Művészi kompromisszum. Basszusban némileg szegény, a treble enyhén grízes, de a középsáv mesteri." A & R Arcam Two (240,-). Kitűnő mélyek, civilizált hang. Monitor Audio R352 (250,-). Katonás, kontrollált, kicsit száraz, precíz. Wharfedale 510 (280,-). Telt, erős, nagyot szól. Monitor Audio R852/MD (350,-). Az egyik legjobb metáldómmal. Spica TC-50 (600,-). Az amerikai audiofilek egyik kedvence, a térhatása szinte hihetetlen. Yamaha NS1000M (900,-). Monitor-minőség: semleges, tiszta, artikulált. SD Acoustics SD-1 (1050,-). Nem teljesen semleges, de mindenfajta zenén kitűnő. Quad ESL-63 (1460,-). Versenytársai 2-3000 fontba kerülnek. Apogee Duetta (3477,-). Jó berendezés kell hozzá - de ha meg tudtad venni az Apogeet, a többit is bizonyára meg tudod fizetni. * HFA 1987 július A Nagy Geg, avagy: a Harmadév Hirdetése. Az új Pioneer erősítők reklámján Mozart riválisa, a kétségbeesésig irígy Salieri tombol tehetetlenül. "Megértjük Önt, Mr. Salieri. A tiszta zsenialitás hangja valóban lenyűgöző." HFA július A bontott keresztváltókról ír Jimmy Hughes - a keresztváltót, mint a 776 olvasói már tudják, azért kell megbontani, hogy alkalmas legyen multikábelezésre, vagyis hogy a magas-, illetve mélyhangszóróját külön-külön kábellel lehessen meghajtani (ugyanannak az erősítőnek a teljesítményfokozatáról, vagy akár külön-külön végfokról - az utóbbi esetben azonban már többutas erősítésről is beszélünk). Kétféle módszer ismeretes. Vagy kiemelik a keresztváltót a hangdobozból, egészen közel viszik az erősítőhöz, és akkor nem kell megbontani rajta semmit. Vagy pedig bennehagyják a dobozban, de akkor külön bemeneteket kell készíteni a magas- és a mélyhangszórónak (meg még a középhangszórónak is, ha a rendszer történetesen nem két-, hanem háromutas), és általában belül is szét kell bontani az áramkört. Némely típuson ezt már gyárilag megcsinálják. (Habár gyakori, hogy a hangsugárzón nem négy, csupán három bemenetet hagynak: egyet a magas-, egyet a mélyhangszóró melegpontja, egyet pedig a közös "-" pólus számára - lásd a képen. Ez kompromisszum, távolabb esik az ideális megoldástól.) Ha aztán a tulajdonos meggondolja magát, és mégsem kívánja komplikálni az életét, egyszerűen újra rövidre zárja a két melegpontot (illetve a két hidegpontot is, ha azok is szét vannak bontva), és akkor a hagyományos módon kábelezhet. A multikábelezés műszakilag is indokolható eljárás, lényegében analóg az erősítő-áramkörök úgynevezett csillagföldelésével. A célja is ugyanaz: a lehető legjobban függetleníteni egymástól az egyes komponenseket, esetünkben a hangszórókat. A multikábelezéssel ma már egyre több szakíró kísérletezik, és gyakran nagyon meg vannak elégedve az eredménnyel. Jimmy Hughes azonban, szokása szerint, megint előbbre tart a többieknél egy pártkongresszussal. Óvatosságra int, amennyiben jelzi, hogy a multikábelezés is rendszerfüggő, és bizonyos hangsugárzókon inkább ront, semmint segít. Hughes az Arcam Two-t és a Marantz LD20DMS-t említi: szerinte ezeknek a hangját meglehetősen elrontja a multikábelezés, mégha elvben korrektebb volna is. "Nem tudom, mások is osztják-e a nézetemet, de én azt tapasztaltam, hogy amikor feljavítjuk valamely hifi-rendszer hangminőségét, akkor ezzel igen gyakran súlytalanabbá tesszük a basszusátvitelét. A basszus tisztább lesz, artikuláltabb, kevésbé kenődik el, de valamiféle hiányérzetet kelt. Pontosan ezt az effektust éreztem az Arcam multikábelezésekor. Úgy látszik, minden rendszerbe sokféleképpen lehet beleavatkozni, és nem mindig a leglogikusabb lépés vezet a célhoz." "Ennek ellenére szilárdan hiszem, hogy a multikábelezés koncepciója alapjaiban helyes - csak éppen a dolog nem annyira egyszerű, mint hittük. Elképzelhető, hogy a multikábelezéssel egyidőben egyéb változtatásokat is végre kell hajtani a rendszeren, hogy visszanyerje hangzási balanszát." (Ez nagyon bölcs meglátás; ne feledjük, hogy a hangsugárzó hangzási balansza már eredendően sem volt természetes, hanem a konstruktőrök "állították be" a saját ízlésük szerint, alkalmazkodva a sajátmaguk által teremtett körülményekhez! A szerk.) "A multikábelezéssel, valamint azzal, hogy a keresztváltót kiemeltük a dobozból, további fontos változókat hozunk be a képletbe. Például megtehetjük, hogy más-más fajta kábellel hajtjuk meg a különféle hangszórókat. Aztán azon is elgondolkodhatunk, hogy hová kerüljön a keresztváltó. A hangdoboz mellé? Az erősítő mellé? Esetleg maradjon félúton a kettő között? Az erősítőnk ugyanis talán nem lesz boldog, ha szemtől szembe kell néznie egy bonyolult, reaktív természetű X-váltóval, s nem választja el őket jótékonyan néhány méternyi kábel..." "Szóval, csak annyit akarok mondani, hogy semmit se végy készpénznek." * Ugyanezt a tanulságot lehet levonni John Bamfordnak az Altarus hanglemezstúdióról írt riportázsából is. Az Altarus eddig 10 felvételt jelentetett meg, és abszolút specialistának minősül, lemezei állítólag valóságos demólemezek. Mint sejthettük, ez a cég kizárólag analóg készülékekkel dolgozik, a magnója egy erősen módosított Studer A80. A lakkvágást pedig Direct Metal Mastering útján végeztette... Egy kép az Altarus Records stúdiójából: "Reference Turntable" 40 kilós réztányérral és olajnyomás-csapágyazással (olajpumpa az udvarban). HFA július Legalábbis kezdetben. És csúnyán megbánta! Tehát a Direct Metal Mastering sem fenékig tejfel. (Pedig mennyi szépet olvashattunk erről a technológiáról!) "Egyszerűen nem úgy szól, ahogy a mi mesterszalagjaink! A zongorának kétségtelenül tere van, és természetesen szólal meg, de nincs meg a sávszélessége, sem a dinamikája. Úgy érezzük, hogy a DMM eljárásnak komoly bajai vannak. Mindenekelőtt valamiféle modulációs zaj lép fel, s a vágás mélységével egyre növekszik. Ez bizonyára a rézlemez-vágással függ össze." A szóban forgó stúdiót egyébként Tim Paravicini installálta, az Esoteric Audio Research csöves (és a Heybrook tranzisztoros) erősítőinek tervezője. Már civilizáltabb, de még mindig JBL: az L80T. HFA július * Tesztek. A&R Delta 70 CD-játszó (500,-); bizonyos tekintetben megközelíti a Marantz CD94-et, más tekintetben elmarad tőle. JBL L80T hangsugárzó (550,-); már nem "tölcséres" hangzású (minthogy nincs is benne tölcsér), kellemes, telt alsó oktávval, kissé zavaros középtartománnyal és egy titán dómmal, amely azonban nemigen vetekszik a legjobb fémdómokkal. Rogers LS7t hangsugárzó (360,-); módosított változata a szimpla LS7-nek, más erényekkel és más hibákkal. Musical Fidelity A370 teljesítményerősítő (2000,-); a legjobb brit tranzisztoros gép. Sony CDP-555ES CD-játszó (1000,-); elsőrangú, eddig a legjobb Sony. "A japánok addig-addig szidták a négyszeres túlmintavételezést, amíg végül ők is azt alkalmazták." Acoustic Research A-04 és A-06 erősítők (160,- és 250,-); csak a drágábbikat dicsérik. Ariston Q-Deck lemezjátszó (Ortofon OM10-zel 130; ); ebben az árkategóriában csak a Rega veri meg. Wha fedale Super Diamond (140,-); az egyik legjobb minidoboz, de az ára lassanként már nem mini. Lépcső a Dual és a Rega között: Ariston Q-Deck. HFA július Szégyen a túlmintavételezés, de hasznos? SONY CDP-555ES CD-játszó, immár 16 bittel és 4-szeres túlmintavételezéssel. HFA július * Apróság, de figyelmet érdemel. A Kérdések és Válaszok rovatban valaki tanácsot kér, berendezésének melyik láncszemét cserélje le, és mire. Azt a választ kapja, hogy vegyen jobb erősítőt, például egy Mission Cyrus Two-t, de akár a Cyrus One is megteszi. Az illetőnek jelenleg Quad 44/405-je van. "Sic transit..." Augusztus A címlapon a 18 bites Yamaha CD-játszó, a CDX-1100 (700,-). Valójában egy 16-bit-négyszeres-mintavételezésű modell, amelynek a digitális kimeneti szűrője olyan ravaszul van kiképezve, hogy lényegében 18 bites felbontást ad. A tervezők mindent elkövettek, hogy az analóg szűrőt leegyszerűsíthessék; mint egyszer már beszámoltunk róla, a Nippon Gakki (=Yamaha) cég mérnökei kimutatták, hogy ha behúzzuk a nyakunkat, és megpróbálunk nem figyelni bizonyos torzításokra, akkor az analóg szűrő nélküli CD-játszó szól a legjobban. Alvin Gold riportja: "A Yamahát a Marantz CD-94-gyel hasonlítottam össze, az egyik legjobb géppel 1000 font alatt. Nagyon hasonlóan is szólnak. Mindkettő egy kicsit "csúcsos", amin azt értem, hogy nem húznak ugyan magasba, de hallani lehet, hogy a magastartományuk "dolgozik". Mindkettőnek megbízható, nyugodt basszusa van, a Yamaháé egy kicsit könnyebb fajsúlyú (ami nem jó dolog), de természetesebb a lecsengése (ami viszont jó dolog). Mindkettő sokkalta több dinamikai szintet tud megkülönböztetni, mint a szokványos masinériák, és mindkettő civilizáltan zenél. Amit hiányoltam mindkettőből, az nem sok, de annál lényegesebb: a realizmus szikrája, amit a jóminőségű LP-től megszoktam. Tudom, ez már megint a régi nóta, dehát..." "Bizonyára Ti is tapasztaltátok, micsoda döbbenetes élethűséggel tud megszólalni egy jó élőadás a rádióban. Az embernek borzongás szalad végig a gerincoszlopán. Ez a borzongás a hifi igazi fokmérője. És ez az, amiben a CD - minden erénye és fejlődése ellenére - ma még gyöngébb az LP-nél. A "borzongásfaktor" alapján számomra a legjobb CD-játszó a Cambridge Audio CD1, meg a Meridian Pro-MCD. A Yamaha e tekintetben nem dönt rekordot; akkor már a Marantz talán valamivel közelebb áll az élmezőnyhöz." * További tesztek. Spica TC-50 hangsugárzó (600,-); szörnyű kinézetű jószág, de nagy a híre: az amerikai audiofil szakíróknak ez az egyik kedvencük. A brit színpadon is igen jól szerepel, külön kiemelik azt a képességét, hogy a teljes frekvenciasávban képes térérzetet kelteni, mindazonáltal hibái is vannak bőven, és hát ebben az árkategóriában nagy ám a verseny. Acoustic Research CD-04 ezüstlemezjátszó 1290,-); nem rossz, de akkor már inkább ajánlanak helyette valami olcsóbbat, vagy drágábbat, vagy akármit. The Source lemezjátszó-futómű (1000,-); nagyszerű gép, de semmivel sem jobb, mint a kétszerte olcsóbb Linn Sondek, Pink Triangle vagy Roksan Xerxes. Sony TA-F700ES/ST-S700ES erősítő/tuner (500/300,-); az erősítő mérsékelt, de a tuner ragyogó. SD Acoustics SD3 hangsugárzó (300,-); precíz, de kissé érdektelen; Hughes így is nagyon dicséri, és még a multikábelezését is ajánlja (!). Marantz LD50DMS hangsugárzó (180,-); jól hallgatható, ha nem is éppen precíz hangú jószág, és elő van készítve multikábelezéshez. Alvin Gold vitába elegyedik a gyárral (a brit gyárral, nem a cégtulajdonos japánokkal), miért csak három bemenete van a hangsugárzónak, miért nem négy?! A gyár válasza: így sokkal könnyebb használni, és az eredmény csak 10 százalékkal gyengébb... Szeptember Hálózati csatlakozózsinór, mint hifiláncszem. Paul Miller, aki a "merev", egyeres kábelek híve, és (természetesen) hálózati zsinórnak is ilyet használ, különféle - hangszóróhoz szánt - speciálkábeleket próbál ki hálózati csatlakozó gyanánt, és nagy különbséget hall köztük. Az LC-OFC anyagú Vecteur gyártmányt lényegesen gyöngébbnek minősíti, mint a Kimben. Pedig az utóbbi nem igazán vág az ideológiába, mert nem egyeres, hanem sodrott. Sőt, földvezetéket is tartalmaz; Miller azt az érdekes megfigyelést teszi, miszerint romlik a hangkép, ha a földvezetéket kikötik. * Itt is terítékre kerül a módosított Heybrook HB1. Itt is leszögezik, hogy az eredeti konstrukciónak kissé csörömpölős volt a magastartománya, s emiatt a (szintén gyanús magasregiszterű) CD-korongok nem szóltak szépen ezen a hangsugárzón - mindenekelőtt ezért kellett javítani rajta. Alvin Gold, ha nem is lelkesedik túlságosan, elégedett az eredménnyel, de három aranyszabályt állít fel: 1. Okvetlenül a magassugárzók fókuszában kell ülni, vagyis befelé kell fordítani a dobozokat (a gyár nem ezt ajánlja - többet erről a MOD rovatban); 2. egyeres hangszórókábelt kell használni hozzájuk (a gyár ezzel egyáltalán nem ért egyet - lásd újra a MOD rovatot); 3. a HB1-et úgy 30-60 centire kell tenni a falhoz (mi inkább 20-40-et mondanánk). * Újra kipróbálják a - most már csakis csőkarral kapható - NAD 5120-at; úgy gondoljuk, érdemes részletesen idézni a tesztből, hiszen nálunk változatlanul a Rút Kis Kacsa a Néplemezjátszó, tehát jó tudni, hogyan viszonylik a többi masinához. "Nem csináltam A-B tesztet, de így is az a benyomásom, hogy a Dual 505 tulajdonosainak nem kell félredobniuk a masinájukat. Inkább a fordítottjára szavazok. A NAD nehézkesebben, "lassabban" szól, kevésbé artikulált a közép- és magastartománya, feltehetően a gyönge hangkar miatt. De a NAD így is hifi, a szó jó értelmében. Nagyon becsületes, egységes, kiegyensúlyozott a hangképe, nincs durva hibája. A középtartománya különösen megbízható, hiteles. És a kielégítő hifilemezjátszók között messze ez a legolcsóbb. Az Ortofon OM10-zel, a NAD 3020e erősítővel és a Toshiba SS-33 hangsugárzókkal igencsak tiszteletreméltó berendezést alkot, mindössze 280 fontért. Vagy, kábelekkel és állvánnyal, 320-ért." A hifi-kritikus (miközben kezével a kereskedő torkát keresi) éppen barátságuk fojtonosságán fáradozik. Eszmecseréjük tárgya: a Rút Kis Kacsa. HFA szeptember Meg kell mondanunk, hogy a NAD cég egyáltalán nem volt megelégedve a kritikával. Minthogy a HFA a lap legvégén mindig szót ad azoknak a cégeknek, amelyek a tesztkészüléket küldték, Andy Gilesnak (a NAD egyik cégvezetőjének) is módja volt rá, hogy alaposan megmondja a véleményét Alvin Goldnak. A fölöttébb civilizált hangú ellenkritika valahogy így kezdődik: "Alvin revűje, amelyet láthatóan három perc alatt csapott össze ez a borzas kecske, klasszikus a maga nemében. Ez a visszataszító őrült a maga nonszensz állításaival..." stb. stb. stb. Egy olvasó ezt később szóvá tette, mire a szerkesztő elmagyarázza neki, hogy oda se neki: AG és AG valójában a legjobb barátok, és AG levelén AG mulatott a legjobban - tanúsítsa ezt egy fénykép is (a 69. oldalon). A Hi-Fi Answers példamutatóan kedélyes újság. * További tesztek: ARC SP9 előerősítő (lásd a címlapon); Thorens TD160S/IV lemezjátszó (280,-); jobb az átlagosnál, dehát ennyi pénzért ez nem dicsőség. Sony Discman D-100 miniatűr CD játszó (300,-); "nincs helye egy kiegyensúlyozott audiofil rendszerben - de azért jó készülék". Goldring Eroica és EroicaL hangszedők ("L" az alacsony kimenetű változat, de mindkettő 90,-); Jimmy Hughes mértékletesem dicséri őket. Stax Lambda Pro elektrosztatikus fejhallgató (tápegységtől függően 360-635,-); "extraklasszis, de nem töri meg a szabályt", magyarul: a fejhallgató az csak fejhallgató. Castle Durham hangsugárzó (180,-); akárcsak a szomszéd újságban, itt is igencsak dicsérik. * A VARÁZSVESSZŐ RENESZÁNSZA A varázsvesszős ember Az októberi szám (az olvasói rovatban) egy teljes újságoldalt szentel egy levélnek, amelyet valami magyar újságíró, a Hifi Mozaik szerkesztője küldött. Így kezdődik: "Hadd jellemezzem Jimmy Hughest úgy, mint az Önök kollektívájának legprovokatívabb tagját. Nézetei gyakran botrányosak; még botrányosabb az a tény, hogy a végén mindig kiderül, hogy neki van igaza." E bevezető után a levélíró beszámol kábel-kísérleteiről, amelyek teljes mértékben Jimmy Hughest igazolták. Ez a hozzászólás úgy jött a Hi-Fi Answers szerkesztőjének, mintha ezt rendelte volna neki az orvos. Ugyanis éppen az októberi számban közli Hughes-nak azt a cikkét, amely már nem is a negyedik, hanem a hatodik vagy hetedik dimenzióba transzponál bennünket. A Tanítás ezúttal sem közvetlenül az újságírótól származik, hanem egy bizonyos Peter Belt-től, aki már évek óta "házal" misztikus tanaival, anélkül, hogy bárki is hitelt adott volna neki. Nemrég valahogy sikerült bejutnia Hughes-hoz, ahol is végre megengedték neki, hogy demonstrálja, amit szeretne. A demonstráció hátborzongatóan hatásos volt. Az újságíró most már riasztotta a kollégáit, és számos demonstráció árán mindenkit sikerült meggyőznie róla, hogy Belt teljesen épelméjű, és tényleg olyasmire jött rá, ami "nincs benne a tankönyvben". Peter Belt tudományát abban foglalhatjuk össze, hogy mind a hifiberendezésünk, mind pedig egész fizikai valónk érzékeny (fogékony) az elektromos terekre, és hogy számottevő elektromos terek vesznek körül bennünket ott is, ahol nem is sejtenénk. Ezeket a tereket meg lehet szüntetni, vagy legalábbis redukálni lehet őket, miáltal egyrészt jobban fog szólni a hifi-berendezésünk, másrészt mi magunk is (pszichikailag) jobban fogjuk érezni magunkat, és már csak ezért is úgy érezhetjük, hogy jobban szól a zene. A két effektust néha nehéz elválasztani egymástól. Figyelmet érdemel, hogy Belt valamikor benne volt a hifi-bizniszben is (illesztőtranszformátorokat gyártott stb.), de most egy egészségügyi kutatóintézet számára dolgozik, s kutatómunkájának ("a környezet stresszhatásának vizsgálata") csak mellékterméke volna az a felismerés, hogy a szóban forgó elektromos terek kioltásával a High Fidelityben is profitálni lehet. Az ecset, az olaj éa a fólia, Peter Belt bűvészdobozából. Az ecsetet használat közben földelni kell Töltéscsapda a telefonzsinóron (a krokodilcsipeszek "polarizálva" vannak), azonkívül Polarizátor a vízcsaphoz, kísérleti (balra), majd végső (jobbra) formájában Rontja Belt hitelét, hogy mindent azért nem köt az orrunkra. Hiszen pénzt akar csinálni a tudományából már forgalomba is hozott mindenféle vicik-vacakokat: egy szimpla (?) ecsetet ("Electret Induction Brush") 51 fontért, egy olajos flakont ("Sol-Electret Oil") 35-ért, valamint egy apró darabkákra téphető fekete műanyagfóliát (Reactive Electret Foil") 23-ért. Ezek az eszközök valamiféle elektromos kezelésen estek át, s ennek folytán permanensen polarizált állapotba kerültek, s ezt a tulajdonságukat átviszik mindama tárgyakra, amelyeket ővelük ecsetelünk, dörgölünk, kenceficélünk. A kulcsszó: a "polarizálás", amelyet természetesen valamiféle elektromos készülék segítségével kell elvégezni. Belt is ilyesfajta készülékkel dolgozik, és elvben árusítaná is azt, de "a gépnek most még csak a prototípusa van meg"; mi a magunk részéről arra gyanakszunk, hogy Belt nem is akarja áruba bocsátani a gépet. Hiszen azt bárki szétszedheti és leutánozhatja, és akkor ki fogja megvásárolni az ecetet és olajat? (Ecsetet, nem ecetet.) Most azonban nézzük, mit lehet elérni a "polarizálással". Nos, Hughes hajmeresztő dolgokat állít. Kezelni lehet például a lemezjátszó csapágytengelyét, miáltal jobban fog szólni a szomszédos CD-játszó. Polarizálják a polcokon sorakozó CD-ket (a műanyagdobozokat), mire megjavul a lemezjátszó hangminősége. Polarizálják a lemezjátszó hangszedőjét és a hangszóró membránját - és a hangkép tovább finomodik. Ezeket a kísérleteket persze nem lehet A-B teszt formájában végezni, ide-oda kapcsolgatva a kétféle elektromos állapot között, de a hatás állítólag elég drasztikus ahhoz, hogy bárkit meggyőzzön. Mi több, Belt időközben azt is kikísérletezte, hogyan lehet lepolarizálni, vagyis megszüntetni, elrontani az elektromos kezelés hatását. Belt elméletét ismertetve, Hughes szóbahozza a Linn cég ismert teóriáját, miszerint a lehallgatószobából száműzni kell a fölösleges hangsugárzókat, sőt, a telefonkészüléket is. Ezek az átalakítók (mert hiszen a telefonkagylóban is átalakítók vannak!) elrontják a hangminőséget, ugyanis akusztikailag csatolásba kerülnek a zenét szolgáltató hangsugárzóval. Belt véleménye szerint a Linn a helyes irányban tapogatódzott, csak éppen hibásan magyarázta a jelenséget. Nem akusztikai, hanem elektromágneses effektusról van szó: készülékeink megérzik az idegen elekromágneses erőteret, s emiatt romlik a hangminőségük. Eddig azokról a készülékekről beszéltünk, amelyekkel a hifit előállítjuk. Ámde nemcsak ezeknek van káros elektromos terük. Az összes elektromos berendezés gyanús, különösen a csatlakozózsinórjuk, nemkülönben a hálózati konnektorok. Az egyik legkellemetlenebb zavarforrás a tévé a maga képernyőjével; érdemes elgondolkodni rajta, hogy sok ember számítógép-képernyők közvetlen közelében tölti a teljes munkaidejét, és aztán nem tudja, mitől olyan ingerült, mitől olyan zaklatott... Egyébiránt: bármely közönséges tárgynak is lehet saját elektromos tere. A kárpittal bevont bútor és ajtó, a lakkozott felületek egyaránt feltöltődnek. És ilyen felületek bőven akadnak nemcsak a lakószobában, hanem (hogy a zenénél maradjunk) például a koncertteremben is. Nemkülönben a munkahelyeken, a kórházakban, s egyáltalán: bárhol, ahol emberek élnek és tevékenykednek. Hogy honnan származik az energia, amely a tárgyakat elektromosan feltölti? Belt szerint a hálózati feszültség "szivárgásából", amely ionizálja a levegőt. Ezáltal a különféle vezetőképes felületek körül feszültség, valóságos komplex áramkör képződik, s ez interferál az őt létrehozó szórt elektromos térrel. Ezek után nem meglepő, hogy a battériák (elemek) is bele tudnak szólni a zenénkbe. Meglepő viszont, hogy - és ez Belt legérdekesebb felfedezése -, hogy ha ezeket az elemeket megfelelőképpen alkalmazzák, akkor a hatásuk megfordul, és nem rontanak, hanem javítanak a hangképen! Csak meg kell keresni a lakásban a "stratégiai pontokat", tehát azokat a helyeket, ahol a zavaró tér a legerősebb, és mindenütt el kell helyezni egy battériából gyártott "csapdát". Hughes szerint Belt-nek ehhez olyan érzéke van, mint valamiféle varázsvesszős embernek... Hughes azzal fejezi be, hogy még a felét sem mondta el annak, amit Belűtől tanult. Keith Howard pedig, a HFA szerkesztője, egy rövid utószót fűz a cikkhez: "Kezdetben én is ugyanannyira szkeptikus voltam, mint bárki más, évekig nem voltam hajlandó tudomást venni Peter Beltről, de most már kinyílt a szemem. Másoké, semmi kétség, továbbra is zárva marad." Novemberben Howard visszatér Peter Belt bűvészmutatványaira. Elmondja, hogy azóta többször is összejött a varázsvesszős emberrel, és két ízben is felkérte őt: tartson demonstrációt a Hi-Fi Answers saját bemutatótermében. A második szeánszon jelen volt a világ legcinikusabb embere: a lap kiadója, aki ekkor már elolvasta nemcsak az éppen nyomdába adott októberi, hanem a még csak kéziratban lévő decemberi cikket is, és a hideg verejték ütött ki tőlük a homlokán. Nos, hitetlenekből lesznek a legjobb jezsuiták: a demonstráció után a kiadó hazament, elkezdett kísérletezni a hifiberendezésével - és azóta is lelkesen polarizál... A decemberi lapszámban Hughes újra visszatér Beltre és a polarizálásra. Ekkor már egészen hajmeresztő ötletekkel áll elő, olyanokkal, amelyeket első nekifutásra, tehát még októberben nem mert volna leírni. (Ugyanebből az okból mi most sem merjük.) Azt állítja, egyebek között, hogy az egyik fő zavarforrás az épületek vízvezetékrendszere, abból kifolyólag (vagy lefolyólag?), hogy a vízcsövek általában párhuzamosan futnak az elektromos hálózattal, s többnyire közel is vannak hozzá, miáltal a vízhálózat elektromosan feltöltődik. Külön figyelmet érdemel, hogy a hideg-, illetve melegvízrendszer más-más potenciállal rendelkezik. De a vízrendszert is polarizálni lehet, miáltal megintcsak javul a High Fidelitynk. Belt közben újabb csodaszert hozott forgalomba: a Töltéscsapdát ("Charge Trap"), amelyen egy arasznyi, erősen és permanensen polarizált polipropilén cső értendő. (Tehát már nem tartalmaz battériát.) Ezeket a csöveket a lakás "stratégiai pontjain" kell elhelyezni, és akkor megszabadítjuk a hifi-berendezésünket (és jómagunkat) a káros erőterektől... * Október A címlapon a Celestion SL700 (lábazattal 1200,-), mely figyelemreméltó jószágnak természetesen Keith Howard is elmondja a teljes fejlődéstörténetét, mielőtt a szeánsznak nekikezdene. Ami az SL700 hangképét illeti, Howard nincs tökéletesen meggyőzve. A 700-as többet tud a 600-asnál - ismeri el -, de lesznek, akiknek a régi modell tetszik majd jobban. És aki a Celestion-hangot eddig sem szerette, azt a 700-as sem fogja megnyerni magának. Túlságosan civilizált ez a hangkép, nincs meg benne az a könnyedség és dinamika, amely - például - a kétszerte olcsóbb Spica TC-50 sajátja. Howard külön kitér a kifejezetten a 700-ashoz tervezett lábazatra, amelyet nyilvánvalóan a Foundation állvány inspirált, mert ez is homok és ólom keverékével van kitöltve. Ámde e lábazat miatt a 700-as (eltérően a 600-astól) nem kompatibilis a Celestion szub-basszussugárzóval, tehát később nem lehet továbbfejleszteni a rendszert. * Még egy hangsugárzó a felső régiókból: a Naim SBL, amelyről már volt szó ezeken a hasábokon, még a robbantott rajzát is közöltük (Mozaik 1). Aki nem emlékezne rá, ez egy jókora doboz, amely azonban ügyesen "el van csatolva" két kisebb doboztól, és a hangszórók az utóbbiakra vannak felszerelve. A tekintélyes méretű SBL teljes hangszórókészlete egy 20 centis mélyhangszóró és egy dóm - újabb tanúságául annak, hogy a jó mélyhang-visszaadáshoz nem kellenek malomkerék nagyságú membránok. Peter Turner félelmetes erősítőkkel hajtja meg az SBL-t (biamplifikálva, két Naim NAP250-nel), és el van ragadtatva tőle. Különösen dicséri a basszus szólamtisztaságát. A hangszórókészlete akár az Orion H520-é - és ez a hangsugárzó mégis "High End" rendszereket szolgál ki. Naim SBL. HFA október * Még mindig hangsugárzók. Musical Fidelity MC-4 (600,-); itt azért nem lelkesednek érte annyira, mint a szomszéd lapban: kicsit ízlés dolgának mondják, kinek mennyire tetszik ez a hangkép. LNB Lab-7 (260,-); ígéretes, de még nincs kiérlelve. Acoustic Research AR22BX (160,-); nem rossz, de erősen rendszerfüggő. Az eddigi legjobb metáldóm? Musical Fidelity MC-4. HFN október, HFA október * A Quad cég mindig megkülönböztetett figyelmet érdemel, valahányszor csak színpadra lép, így John Bamford is kíváncsian vizsgálgatja az új Quad 606 teljesítményerősítőt (460,-). Ismeretes, hogy a Quad cég elutasítja az erősítők sajáthangjáról szóló okkult tézist, szerinte a jól megépített erősítők teljesen egyformán szólnak. Nos, a 606 ellen is ugyanazt hozzák fel, amit az elődei ellen: műszakilag tökéletes ugyan, de nincs lelke. Idézzük Bamfordot: "Ahol bizonyos erősítők meghozzák a zenehallgatási vágyat, s arra késztetnek, hogy órákig ott ülj a sztereó székben, a 606-os csupán vállat von, és azt mondja: nos, ez az a zene, amit kértél, ezt költ szeretni." Lehet, hogy ez az érvelés okkult - mi inkább azt hisszük, hogy a Quad cég nem okkult a tapasztalataiból. Hiába profi - ezeknek még mindig nem eléggé audiofil? Quad 606 teljesítményerősítő. HFA október * Ha már a múltkor újra jellemezték a NAD5120 lemezjátszót, és éppen a Dual 505-őshöz mérték, célszerű most szemügyre venni az 505-ös utódját, a CS503-1 típusjelűt. Alvin Gold szerint az új gép jobb is, olcsóbb is a réginél, s nyilván különb a NAD-nál is - de nem annyival különb nála. A Dual jobb és szebb, a NAD-nak viszont jobb a hangszedője (Ortofon OM10), és mégis 25 fonttal olcsóbb, egyszóval a vevőnek mindkettővel számolnia kell. Egy lépéssel a NAD előtt: Dual CS503-1. HFA október November Hogy rögtön visszatérjünk a Dual505-re: az egyik olvasó azt írja, hogy mekkora nagy ökör is volt ő, amikor eladta a Rega Planarját, és CD-játszót vásárolt helyette, amelyet aztán nem képes hallgatni, és jelenleg s több zenei élvezetet talál egy Dual 505-ősben. "Az Önök cikkei, objektivitásuk és intelligens stílusuk ellenére, becsaptak engem, mert nem cáfolták meg kategorikusan azt a botrányos hazugságot, miszerint a CD a jobbik médium. Ezáltal úgyszólván eladták nekem a CD-t." Ezt a levelet nem azért idézzük, mintha feltétlenül egyetértenénk a panaszossal (hiszen sokan mások pedig azt írják, hogy igenis megszerették a CD-t), hanem mert bennünket is ért már olyan vád (lásd előző kötetünk olvasói rovatában), miszerint mi adtuk volna el az Olvasónak a CD-rendszert. * Tesztek: Harman-Kardon Citation 21/22/23 elő/végerősítő/tuner (500/860/560,-); a nagyhírű elektronikák nem aratnak sikert, "Matti Otala immár inkább csak talizmán, nem pedig tényleges tervező a Harman-Kardonnál". Denon DCD-1700 CD-játszó (600,-); arányosan jobb az olcsóbb Denonoknál. Musical Fidelity B200 teljesítményerősítő (300,-); Alvin Gold nincs úgy elragadtatva tőle, mint a konkurencia. Apogee Caliper hangsugárzó (2600,-); a híres szélessávú ribbonsugárzóknak ez az "olcsó", "büdzsé" változata is nagyszerű, de kényes rá, hogyan helyezzük el a szobában. MAP Audio X20 mágneses hangszedő (43,-); ha igaz, 60 font alatt ez a "jövevény" a legjobb.