Köz- és magánvarázslat



    - Felmérés a jelenségek észlelhetőségéről


        Néhány oldallal előbb olyan auditív effektusokról írtam,  amelyek,
    hogy úgy mondjam, nincsenek benne a tankönyvben. Ha ezek a  Jelenségek
    valóban léteznek, alapjaiban megváltoztathatják szemléletmódunkat,  és
    nem csupán a High Fidelity, de az egész  elektroakusztika  számára  is
    tanulsággal szolgálhatnak.
        Ha valóban léteznek.
        Most tehát többről  van  szó,  mint  hogy  a  tesztrovatban  vajon
    helyesen   minősítjük-e   az   árucikkeket.   Ott   mi   csak   afféle
    színikritikusok   vagyunk:    nem    feltétlenül    bölcsebbek    vagy
    tehetségesebbek, de talán valamivel gyakorlottabbak a  színházlátogató
    nagyközönség átlagánál. Ezért  sokan  meghallgatják  a  véleményünket,
    mielőtt eldöntik, melyik darabot érdemes  megnézni  és  melyiket  nem.
    Prognózisunk gyakran beválik. Néha nem válik be, vagy nem  mindenkinél
    válik be. De ha jó a találati arányunk, továbbra is olvasni  fogják  a
    színikritikáinkat, és el fogják nézni tévedéseinket.
        Most sokkal többről van szó.
        Amit most állítunk, annak nem valószínűleg kellene igaznak lennie,
    hanem  kétségtelenül.  Kérdés,  kinek  a  kétségeit  milyen  mértékben
    sikerül eloszlatnunk. Szubjektív dolgokkal  foglalkozunk  -  s  emiatt
    sohasem szabadulhatunk a szubjektivitás vádjától.


    A szubjektivitás objektivitása


        Azt, hogy egy hegedű szebben  szól  a  másiknál,  soha  nem  lehet
    egzakt  módon,  tudományos   érvényességgel   bebizonyítani.   Ugyanez
    vonatkozik a lemezjátszókra, erősítőkre, hangsugárzókra is.  Általában
    kialakul ugyan köztük valamiféle értéksorrend, de az csak részben függ
    a  hegedű  (lemezjátszó  stb.)  kvalitásaitól.  Sok  egyéb  dolog   is
    visszatükröződik ebben  az  értéksorrendben:  a  szóban  forgó  eszköz
    használhatósága,  gyárthatósága,  elérhetősége,  kereskedői  ügyesség,
    vakszerencse,   továbbá:    hit,    remény,    szeretet.    Legfeljebb
    statisztikákat lehetne készíteni róla, hogy melyik hegedű (lemezjátszó
    stb.) hány embernek tetszik jobban, de  a  statisztika,  mint  tudjuk,
    osztálytudomány:  szinte  tetszés  szerint  manipulálható.  Ha  nagyon
    akarjuk, még azt is ki lehet mutatni, hogy az infláció tényleg csak 15
    százalékos az idén.
        Ha  viszont  csupán  azt  kellene  eldönteni,  hogy   két   hegedű
    (lemezjátszó stb.) közül melyik  szól  (mondjuk)  magasabb  és  melyik
    mélyebb tónusban, akkor ezt tényleg eldönthetnénk  statisztikai  úton,
    amennyiben   megszavaztatnánk   egy   százfőnyi   hallgatóságot,    és
    megszámolnánk  a  szavazatokat.  Ha  a  százból  legalább  kilencvenen
    egyformán  szavaznának,  akkor  ezt  a  szubjektív  ítéletet   nyilván
    objektív igazságnak  tekintenénk.  Sőt,  ha  igen  nagy  számú  adatot
    dolgoznánk fel, akkor  nem  is  kéne  ragaszkodnunk  a  90  százalékos
    többséghez. A statisztikusok matematikai  módszerekkel  dolgoznak,  és
    pontosan meg tudják mondani, mekkora  adatmennyiségre  van  szükségük,
    hogy  már  a  80:20,  a  70:30,  vagy  akár  a   még   kisebb   arányú
    szavazattöbbséget   is   meggyőzőnek,   szignifikánsnak,   objektívnek
    fogadhassák el.
        Sajnos, azokat az auditív jelenségeket, amelyekről néhány oldallal
    előbb írtunk, nemigen lehet statisztikai  módszerrel  vizsgálni.  Ezek
    ugyanis sohasem egyetlen jellemvonás képében jelentkeznek (magas  vagy
    mély tónus stb.). A teszt tárgya két komplett  hangkép,  és  ezek  sok
    mindenben  eltérnek,  de  mindenben  csak  igen  kevéssé.  A  tesztek,
    meghallgatások ezért többnyire ködös, bizonytalan eredményt hoznak...
        Csakhogy ami a precíz,  feszes,  kényelmetlen  rövidteszteken  még
    elhanyagolható apróságnak hallatszott, az váratlanul felnagyítódhat  a
    zenehallgatási folyamatban.  A  bolhából  ilyenkor  elefánt  lesz,  és
    értelmetlen az a kérdés, hogy vajon most,  utólag  becsüljük-e  túl  a
    bolhát, vagy  ellenkezőleg:  a  tesztkörülmények  között  nem  voltunk
    képesek felismerni az elefántot. "Ha így nézed, domború, ha úgy nézed,
    homorú egynek szörnyen mulatságos,  másnak  szomorú."  A  kívülállónak
    inkább  mulatságos.  Ő  nem  ismeri  azt  a  zenehallgatói  attitűdöt,
    amelyben az auditív jelenségek mintegy mikroszkóp  alá  kerülnek.  Hát
    ezért olyan nehéz demonstrálni a High Fidelity jelenségeit,  különösen
    a nem-zenehallgató közönség előtt.
        Valamivel könnyebb a dolgunk, ha  -  mint  most  -  nem  azt  kell
    kimutatnunk, hogy mi a különbség két hangkép között, hanem hogy  van-e
    köztük különbség egyáltalán. Ez talán még  a  száraz  tesztkörülmények
    között is menni fog. De hogy statisztikánk megfeleljen a tudományosság
    kritériumainak, arról alighanem le kell tennünk.
        Habár: ki tudja.


    AB-ragad-AB-ra

        A  tesztsorozatot,  amelynek  eredményét   majd   táblázatban   is
    összefoglalom, magam vezettem le, mint köz- és magánvarázsló, a  saját
    barlangomban. Látogatóim néha egyedül, máskor többedmagukkal jöttek  a
    szeánszra, aszerint, hogyan sikerült egyeztetni a programjukat. Mindig
    ugyanazt a  4  varázslatot  mutattam  be  (pontos  leírásukat  lásd  A
    bűvészinas  című  cikkünkben,  néhány  oldallal  előbb!),   s   mindig
    ugyanabban a  sorrendben  következtek.  Elsőnek  a  Zerostat  ionizáló
    pisztoly    hatását    demonstráltam;    ez    a    próba    egyszeri,
    megfordíthatatlan, mert igaz, hogy "A" és  "B"  állapotot  hasonlítunk
    össze, de nem tudunk köztük ide-oda kapcsolgatni. Vaktesztnek sem volt
    igazi, habár gyakorlatilag senki se tudta, mire; való az  a  pisztoly,
    amellyel a lemezjátszóra és a hangszórókra lövöldözök. A telefonzsinór
    kiiktatása viszont már szabályos A-B vakteszt, a fűtéscső  "földelése"
    szintén, csak éppen az egyiket a szomszéd szobában, a  másikat  meg  a
    konyhában  kellett  "kapcsolgatnom".  Legutoljára  a   réz-,   illetve
    ezüsthuzal   különbségét   demonstráltam,   mégpedig   szándékosan   a
    legvalószínűtlenebb szakaszon: a lemezjátszó hálózati zsinórján. Ez is
    A-B vakteszt volt, a kapcsolót mindenki  látta,  de  persze  senki  se
    tudta, mire való.
        Az  első  három  effektus  bizonyos  mértékig   rokon   egymással:
    összefüggő jelenségcsomagot  alkotnak,  amelyet  (ha  igaz)  különféle
    "idegen elektromos terek" hatásának tulajdoníthatunk. Az  utolsó,  IV.
    varázslatot ráadásnak szántam. Tudtam, hogy statisztikailag ez  a  IV.
    kísérlet lesz a legkevésbé eredményes. Nem azért,  mintha  a  Jelenség
    nem volna ugyanannyira pregnáns, mint az  előző  három  esetben.  A  4
    effektus nagyjából egyformán erős, és csupán pillanatnyi.  diszpozíció
    kérdése,  ki  mikor  melyiket  észleli  biztosabban.  Ámde  a  szeánsz
    végefelé már lankad a hallgatóság figyelme;  számítottam  rá,  hogy  a
    legutolsó  Jelenséget  kevesebben  (vagy  kevésbé   biztosan)   fogják
    észlelni.  Elvben  egyébként  bármikor   megtehetem,   hogy   valamely
    hifi-láncban a rézhuzalt egyszerre több helyen is ezüstre cserélem,  s
    az Effektust ezáltal annyira felnagyítom, hogy "még a sarki rendőr is"
    észlelni fogja. A IV. mutatvány tehát kevésbé szorul rá a  Statisztika
    támogatására. Ezért is tettem az utolsó helyre.
        A lejátszóberendezés a következő volt: NAD lemezjátszó Ortofon  MC
    30S hangszedővel és a T-2000 trafóval,  Naim  NAIT  erősítő,  Heybrook
    hangsugárzók. A tű hegyétől, pontosabban a fali  csatlakozótól  kezdve
    egészen a hangszórókig minden kábelt egyeres  ezüsthuzalra  cseréltem.
    Valószínűleg fontos körülmény, hogy a  lemezjátszó  a  sarokban  állt,
    éppen  ott,  ahol  a  telefonvezeték  és  a  fűtéscső  fut  a  falban.
    (Természetesen nem állítom, hogy ugyanezek a varázslatok más lakásban,
    más körülmények között is ugyanennyire hatásosak volnának.)
        Magától értetődik, hogy mielőtt "hivatalosan" is nekikezdtem volna
    a  mágikus  szertartásnak,  varázslataim   eredményét   már   többeken
    kipróbáltam. A  jegyzetelést  megkezdhettem  volna  már  korábban  is,
    például pénteken éjjel tizenkét órakor, vagy el is halaszthattam volna
    a következő boszorkányszombatig - ez mit  sem  változtatott  volna  az
    eredményen. (Egy-egy "nem" szavazatra  mindig  számos  "igen"  esett.)
    Egyszerűen  csak  elkövetkezett  egy  pillanat,  amikor   eldöntöttem,
    miképpen fogom a tesztet levezetni, és ekkor határoztam el, hogy  most
    tehát "felvétel indulj!"
        Ettől kezdve igyekeztem olyan vendégeket hívni, akik  (elnézést  a
    nagyzolásért) valamilyen okból prominens személyek  az  én  szememben.
    Igen sok köztük a műszaki szakember, de akad  köztük  néhány  profi  a
    zenei szakmából is. Egészen természetes, hogy vendégeim  többsége  (de
    korántsem  mindegyike!)  kedveli  a  zenét,  a   hanglemezeket,   ámde
    viszonylag kevés közöttük  az  elszánt  hifista.  Valamennyiüknek  itt
    mondok  őszinte,  hálás  köszönetet   szívességükért,   fáradságukért,
    fegyelmezett  szkepticizmusukért.  Mert,  és  ebben   biztos   vagyok,
    mindannyian őszinték és szkeptikusak voltak. Még akkor is, ha  csaknem
    mindegyikük úgy vélte: ő ugyan kellőképpen szkeptikus és gyanakvó - de
    a többiek nem azok...
        Egészen  természetes,  hogy  egyetlen   demonstráció   előtt   sem
    közöltem, mi az,  amit  demonstrálni  akarok.  Utólag  viszont,  tehát
    egy-egy  varázslat  után  feltártam  a  kártyáimat,   egyrészt,   mert
    tartoztam ennyivel vendégeim kíváncsiságának, másrészt,  mert  tényleg
    voltak kártyáim -  mint  majd  látni  fogjuk.  A  hallgatóság  ugyanis
    papírt, tollat kapott, valamint élőszóban egy  generálszöveget,  amely
    így hangzott:
        "Bizonyos apró, de érdekes auditív effektusokat  vélünk  észlelni.
    Nem  tudjuk,  nem  csapjuk-e  be  magunkat.   Kérjük,   ellenőrizzetek
    bennünket.  Ne  feszélyezzétek  magatokat:  nem  mi  vizsgáljuk  a  Ti
    fületeket, hanem  Ti vizsgáljátok a miénket. Ezek  az  effektusok,  ha
    léteznek egyáltalán, rendkívül gyengék, ezért pszichológiai próbát nem
    csinálok, nem próbállak becsapni benneteket: tényleg mindig  kapcsolok
    valamit más kérdés, hogy ettől  megváltozik-e  a  hangkép,  vagy  sem.
    Egymást ne befolyásoljátok. Legyetek  szkeptikusak.  Ha  nem  hallotok
    semmiféle különbséget, írjátok le: nem, és akkor  ezen  nincs  is  mit
    elemezni. Ha történetesen mégis véltek hallani valamit, írjátok: igen,
    és kontrollképpen fűzzétek  hozzá,  hogy  szerintetek  50%-nál  kisebb
    avagy 50%-nál nagyobb-e a valószínűsége annak, hogy nem  csapjátok  be
    magatokat. Végül pedig jellemezzétek néhány szóval,  hogy  mi  is  az,
    amit hallotok,  ha  valóban  halljátok.  A  legapróbb  impressziók  is
    fontosak lehetnek. Én már előre felírtam, hogy én mit  vélek  hallani.
    Utólag  összevethetjük  a  Ti  jegyzeteitekkel,   hogy   ellenőrizzük:
    képzelődünk-e, vagy pedig  tényleg  van  valóságtartalma  annak,  amit
    észlelni vélünk."
        Ennek a bevezetőnek az volt  a  célja,  hogy  enyhítse  a  szeánsz
    légkörében mindig ott gomolygó stresszt, s  megnyugtassa  vendégeimet.
    De azért így sem csaptam be őket. Mert  amit  mérlegre  helyeztem,  az
    tényleg nem  a  fülük,  a  hallásuk  volt,  legfeljebb  a  pillanatnyi
    diszpozíciójuk.  Megpróbálom  beleélni  magam  a  helyzetükbe:   időre
    megbeszélt találkozón, idegen lakásban, ismeretlen lejátszóberendezést
    hallgatva, mindössze  néhány  percnyi  zenehallgatás  után  dönteni...
    ilyen  körülmények  között  magam  sem  észleltem   volna   többet   a
    Jelenségekből, mint vendégeim. (Sőt!) Bízom benne,  hogy  egyikük  sem
    neheztelt meg rám; ha mégis: ez úton kérem a bocsánatát.
        Egy-egy szeánsz jegyzeteléssel és megbeszéléssel együtt körülbelül
    másfél óráig tartott. Ezen belül a 4 varázslat egyikére sem  áldoztunk
    többet 20 percnél, a tényleges műsoranyag pedig a  legtöbb  alkalommal
    nem tett ki 5 percet sem (!). A  leggyakrabban  egy  átlagos  minőségű
    nyugati  lemezről,  Mozart   I.   hegedűversenyének   első   tételéből
    játszottam le 3-4  percnyi  zenét,  majd  az  első  másfél-két  percet
    néhányszor megismételtem a kétféle "kapcsolóállásban"  ("A"  és  "B").
    Utána a svéd Proprius demólemezről tettem fel egy 50 másodperces dalt,
    egy kőtemplomban felvett, különleges térhatású szopránszólót -  ezt  a
    felvételt  eddig  legalább  ezerszer  lejátszottam  már   (igen,   egy
    hanglemez  ennyit  kibír!).  Jobbára  csak  az  első  30   másodpercet
    ismételgettem. Néha,  ha  vendégeim  kérték,  eltértem  a  programtól,
    tovább játszottam a zenét, vagy feltettem az ő lemezüket  stb.  Minden
    kapcsoláskor hangosan bemondtam: "ez volt az A, most  jön  a  B"  vagy
    fordítva. Az első kísérletnél, a Zerostat-nál természetesen  nem  volt
    mit  kapcsolgatni:  lejátszottam  egy  részletet  a   hegedűversenyből
    először, másodszor, majd - ekkor már a lemezjátszó,  a  kábelek  és  a
    hangszórómembránok antisztatizálása után - harmadszor is.


    Fekete, fehér, igen, nem

        Minden  alkalommal  elmagyaráztam,  hogyan  fogom   értelmezni   a
    kontrollszámokat. Ha valakinek éppen csak hogy dereng valami,  ez  már
    "igen" szavazatnak számít, és úgy  fog  szerepelni  a  statisztikában,
    mint amelynek valószínűsége "kisebb mint 50%". A túlsó véglet: még  ha
    valaki nagyon biztos is a dolgában, akkor is csak annyit írjon, hogy a
    valószínűségi arány "nagyobb mint 50%".  Ez  a  módszer  természetesen
    önkényes  és   vitatható,   viszont   nevetséges   lett   volna   arra
    kényszeríteni a hallgatóságot, hogy ennél pontosabb becsléseket adjon,
    s árnyalatnyi auditív effektusokat (amelyek talán  nem  is  léteznek!)
    "17" vagy "43" vagy "79" százalékosra taksáljon.
        Szintén önkényes és vitatható azaz elv, miszerint ha valaki a  két
    zenei részlet közül akár csak az egyiken is hallani vél valamit, akkor
    már "igennel" szavazott. A két  zenei  részletet  én  együtt  számítom
    tesztműsornak:  az  első  inkább  a  hangkép  frekvenciabalanszát   és
    dinamikáját tárja elénk, a második inkább a térhatást, a sztereofóniát
    bontakoztatja ki. Hangsúlyozom, ez  a  tesztműsor  így  is  aggasztóan
    rövid  volt,  vendégeimnek  jóformán  arra  sem  hagyott  időt,   hogy
    "vívóállásba helyezkedhessenek", nemhogy átengedhessék magukat a  zene
    élvezetének. Egyébként sem az volt  a  kérdés,  hogy  a  szóban  forgó
    effektusokat  hányból  hány  lemezen  lehet  kimutatni,   hanem   hogy
    léteznek-e vagy sem. Egy hasonlattal: ha tegnap nem fájt a  fejem,  ma
    viszont fáj,  akkor  a  "fejfájás  mint  jelenség"  biztosan  létezik,
    legfeljebb engem tegnap nem kínzott.
        Amikor minden  bűvölésen  túljutottam,  a  megkopasztott  adatokat
    beledobáltam egy katlanba, akarom mondani táblázatba  (46.  oldal).  A
    vastagabb vízszintes elválasztóvonalak azt jelzik, ki kivel  volt  egy
    csoportban,    illetve,    hogy    ki    hanyadmagával     szeánszolt.
    (Feltételezhetjük, hogy magánosan vagy kettesben jobban koncentrál  az
    ember, mint valamely népesebb társaságban.) Minden név után 8  rubrika
    áll, varázslatonként 2-2. A következőképpen kell értelmezni őket:
        Az  első  rublika  az  "igen-nem"  szavazatoknak  van  fenntartva:
    hallottam valamit - nem hallottam  semmit.  A  "nem"  szavazatot  üres
    kocka jelzi, az "igen" szavazatot pedig egy, két vagy  három  csillag,
    aszerint, hogy ki mekkora biztonsággal állítja, hogy  tényleg  észlelt
    valamit, s nem pedig csak  bebeszéli  magának.  Tehát  1  csillag  azt
    jelenti, hogy a valószínűségi arány "kisebb  mint  50%".  Két  csillag
    "körülbelül   50%",   három   csillag   pedig   "nagyobb   mint   50%"
    valószínűséget jelez.
        A második  rubrikában  azt  ellenőrzöm,  hogy  vendégeim  ugyanúgy
    írták-e  le  a  szóban  forgó  effektust,  mint  én.  Ez   a   rubrika
    értelemszerűen csak az "igen"  szavazatok  mellett  van  kitöltve,  de
    üresen is maradhatott, ha  valaki  nem  tudta  szavakba  önteni,  amit
    hallani vélt. Ezeket a szimbólumokat alkalmaztam:

        ! a jellemzés jól korrelál az enyémmel,
        - esetleg közös nevezőre hozható az enyémmel,
        0 a jellemzés ellentmond az enyémnek.


        Hogy  az  Olvasó  is  ellenőrizhesse,  helyesen   interpretáltam-e
    vendégeim jegyzeteit, alább közreadom a  teljes  szöveget  (lényegében
    szöveghűen,  törölve  azonban    előlük   a   minduntalan   visszatérő
    magyarázkodást:  "úgy  érzem",   "úgy   vélem",   "kissé",   "mintha",
    "talán-talán", "véleményem szerint" stb.). A jegyzetek élén mindig  az
    én "jóskártyám" áll: az a jellemrajz, amelyet  jóelőre  megfogalmaztam
    és legépeltem. Egy-egy varázslat után, amikor  vendégeim  már  papírra
    vetették, majd fel is olvasták impresszióikat, én is  "kiterítettem  a
    kártyámat": nézzük, ugyanazt hallottuk-e. (Ezt az eljárást kötelezőnek
    tekintem; különben utólag még az a vád érhetne, hogy megváltoztattam a
    "jóskártya" szövegét és manipuláltam  az  eredményt!)  Elsősorban  azt
    tekintettem kritériumnak, hogy a  hallgatóság  helyesen  írja-e  le  a
    kétféle hangkép különbségét, de persze  az  sem  lényegtelen,  hogy  a
    kettő közül kinek melyik  tetszik  jobban.  Igaz,  szerény  eszközöket
    használtam, a hangkép távolról sem volt semleges, a készülékek  hibája
    könnyen megzavarhatta az ítészek fülét; megnyugtat, hogy a  többségnek
    így is az a  hangkép  tetszett  jobban,  amelyik  nekem.  Ahhoz,  hogy
    egy-egy ítéletet helyesen interpretáljunk, természetesen mindkét felét
    figyelembe kell vennünk. Én azt is "biztos  találatnak"  számítom,  ha
    valakinek  nem  tetszik  ugyan  a  hangkép,  de  egyébként   tökéletes
    jellemzést ad róla - és megfordítva: nincs találat, ha valaki a helyes
    hangképre  szavaz  ugyan,  de  alapvetően  hibásan  jellemzi.   Némely
    kritikus esetben dőlt  betűvel  szedettem  azt  a  kitételt,  amelynek
    alapján az ítéletet minősítettük. "Másik"-on mindig a másik  hangképet
    értjük. Tessék  ellenőrizni,  helyesen  bíráltuk-e  el  (a  "!",  "-",
    illetve "0" szimbólummal) az egyes jellemrajzokat!

        I. Zerostat ionizáló pisztoly (antisztatizálás)  hatása:  érdesség
    csökken,  a  magasak  finomabbak,  tisztábbak,  a   hangkép   teltebb,
    testesebb, a basszus mélyebb és erősebb. Esetleges ellenvélemény:  nem
    valószínű.

        1. Nyíltabb, tágasabb, kellemesebb. !
        3. Mélyebb hangzás. (Másik: a lemez jobban pattog.) !
        4. Simább hangzás, jobb tér. (Másik: reszelősebb hegedű.) !
        6. Kevésbé szőrös, felül eltűnnek a grízek, az összhatás  közelebb
           a koncerttermihez (bár a szólóhegedű nem tetszik). !
        7. Jobb sztereó, szebb mélyek. !
        8. Mélyebb,  kevésbé  transzparens.  (Másik:  ez  tetszik  jobban,
           világosabb, átláthatóbb.) 0
        9. A tér kinyílik, vonósok levegősebbek, lágyabbak. !
        10. Tisztább, lágyabb, érdesség eltűnik. !
        11. Puhább hangkép. !
        13. (Másik: tér beszűkül.) !
        14. Fényesebb. Mintha elvettek volna előle egy függönyt. 0
        15. Tompább, mélyebbre megy, nem eléggé fényes. !
        16. (Másik: reszelősebb, de jobb.) !
        17. Simább, de sávhatároltabb, a tere rosszabb, kevésbé  tetszett.-
        18. Jobb mélységérzet, kiegyenlítettebb, a  hegedű  nem  visít,  a
            puffogó mélyek eltűntek. !
        19. Kevésbé fényes, kevésbé bántó. (Másik: kellemetlen.) !
        20. Kisebb hangkép, kevésbé éles, melegebb. !
        21. Lágyabb hangzás. !
        23. Tisztább, de nem annyira sztereó. -
        24. Kicsit nyíltabb. -
        26. Puhább. !
        27. Teltebb, több lett a mélyhang. !
        28. Lágyabb. !
        29. Tisztább, nincs annyira összemosva. -
        30. Lágyabb, összefolyóbb. A vonósok súlyosabbak. -
        31. Intenzívebb sztereó hatás. !
        32. Tompább, kevésbé csengőbb. !
        33. Differenciáltabb. A tere is nagyobb.  !
        34. Teltebb, szebb, közelibb. (Másik: élesebb.) !
        35. Kevésbé éles, lágyabb, jobb. (Másik: éles.) !
        36. Kevésbé szőrös, puhább. (Lehet, hogy egy kicsit  szűkebben  is
            szól?) !
        37. Jobb, fényesebb, a mélyek tisztábbak. -
        38. Plasztikusabb, ugyanakkor mattabb. !
        42. Enyhe magasesés, teltebb, szebb. !
        45. Jobb. !
        46. Elevenebb. 0 47. Térbelibb. !
        49. Érdesebb, csúnyább, de plasztikusabb. 0
        50. (Másik: fényesebb.) -

        II.  Telefonzsinór  kihúzásának  hatása:  a   magasak  finomabbak,
    magasabbak és több is van belőlük, a zenei részletek jobban  kijönnek,
    a tér kiterjed, a zene inkább a levegőből, nem a  hangszórókból  szól,
    kevésbé drasztikus, kevésbé "hifi". Esetleges ellenvélemény:  unalmas,
    kevésbé lendületes.

        1. Definiáltabb tér. !
        4. (Másik: simább hegedű. Tér megnő. Énekes előrelép.) 0
        5. Lágyabb, puhább, teltebb, néha kaparósabb. (Másik:
           visszafogottabb.) -
        6. Nyugodtabb hangkép, de fakóbb. (Másik: reszelős, de az éneken a
           visszhang tovább szól.)  -
        7. (Másik: teltebb hangzás, az ének visszhangosabb.)  0
        9. (Másik: régi rádió, kisebb templom, felharmonikusok hiánya.) !
        10. (Másik: zenekar messzebb kerül, üresebb. A vokál viszont, noha
             eltávolodik, letisztultabb.)  0
        11. Jobb mélység, melegebb hangszín, jobb szólamok. (Másik:
            mélység  csökken,  énekes  közelebb  kerül, mégis bizonytalanabb
            a helye.)  !
        12. Vegyes benyomások. (Másik: hosszabb a terem lecsengési  ideje,
            de az énekhang érdes.) -
        13. Teltebb, egyenletesebb. Énekhang  kissé  függöny  mögül  szól.
            (Másik: zenészek közelebb ülnek a mikrofonhoz.) !
        14. (Másik: jobb tér.)  0
        15. (Másik: sztereóbb. Kevésbé érdes.  Az  énekesnő  beállt  közép
            re.)  0
        16. Magashang picit több és  torzabb.  (Másik:  jobb  tér,  jobban
            leválik a hangszóróról.)  0
        17. (Másik: nem annyira fényes,  fojtottabb,  simább,  nem  kapar,
            nagyobb tér. Szoprán megfoghatóbb, kevésbé cseng.)  0
        18. Sziszeg. (Másik: simább, ének jobban kicseng.)  0
        19. Élesfényű, kisterű, a visszhang a magas regiszterekben
            túlteng. (Másik: teltebb, testesebb, főleg basszusban.
            Kifejezettebb, de kissé tompább visszhang.)  -
        20. Szopránosabb szoprán. (Másik: mezzóbb, szegényesebb, de
            teltebb.) !
        21. Teltebb, kellemesebb, szárnyalóbb. (Másik: az ének
            közvetlenebb, személyesebb hatású.)!
        23. Lágyabb, csengőbb, jobb térhatás. (Másik: érdesebb,
            tolakodóbb, sokáig nem szívesen hallgatnám.) !
        25. Teltebb énekhang.  -
        26. (Másik: visszhangosabb, a magasak fényesebbek, nagyobb tér,
            mélyben teltebb.) 0
        27. Fojtottabb, mosottabb, sávhatárolt. Több mély. (Másik:
            teltebb, szélesebb a tere, tisztább, precízebb, élénkebb,
            életszerűbb.) 0
        28. Jobb. (Másik: basszus ködösebb, a magastartomány érdesebb, az
            énekhang fátyolosabb.)  !
        29. Visszhangosabb.  !
        30. (Másik: a lemezhibák kevésbé hallhatók.)  0
        31. Szoprán fátyolosabb. (Másik: vonósok fátyolosabbak, a  magasak
            kevésbé tiszták.)  -
        32. (Másik: pici repedés a hegedűn.)  !
        33. Differenciáltabb. (Másik: levegősebb, lágyabb.)  -
        34. Élesebb. (Másik: puhább, mattabb, távolabbi, kevésbé szép.)  !
        35. Fémes, éles, hosszú távon fárasztó lenne hallgatni. Az
            énekhang zörejes. (Másik: lágyabb hangzás, természetesebb,
            szebb.)  0
        36. Ének magasabb hangszíne miatt kicsit közelebbről szól; a
            különbség nagyon kicsi, talán csak a gégehangokon
            észlelhető.  !
        37. Kisebb torzítás a, hegedűn, nagyobb torzítás az énekhangon.
            Kevésbé prezenszes. (Másik: sztereóbb, prezenszesebb.)  -
        40. Torzítás. 0
        41. Jobb. (Másik: tér eltűnik, fakóbb, érdesebb, élvezhetetlen.) !
        43. Zenekaron kicsit  kevésbé,  az  énekhangon  nagy  biztonsággal
            jobban tetszett. Világosabb, fényesebb. (Másik: teltebb,
            mattabb.) !
        44. Másik: zengőbb, de nem tetszik.)  -
        45. Teltebb, térbelibb. (Másik: szűkebb hangkép; mintha elvesztené
            a felharmonikusait.) !
        46. Jobb, több hangszer, élénkebb, szebb magasak, több különbség a
            szólamok között, sztereóbb hegedűk, artikuláltabb
            ének a templomban.  (Másik: tömörebb, mosottabb.) !
        47. Érdes, jobb sztereó kép, tisztább, de steril, nincs tere,
            kisebb lecsengés. (Másik: finom, bársonyos, néha
            mosottabb, nagyobb térérzet, nagyobb templom,
            közelebbi énekesnő, mindig jobb jelenlét-érzet.) 0
        48. (Másik: teltebb, felharmonikus tartalma nagyobb.)  0
        49. Művi,  visszhangosított.  (Másik:  természetesebb   térérzet,
            különösen énekhangon.  0
        50. (Másik: erősebben kijöttek a hátsó szólamok, több  lebegés  az
            énekhangon, jobban érezni a hangszalagok fizikai munkáját.  0


        III.  Központi  fűtésrendszer  "földelése"  a  vízcsaphoz  (hatása
    lényegében azonos az előzővel): a magasak  finomabbak,  magasabbak  és
    több is  van  belőlük,  a  zenei  részletek  jobban  kijönnek,  a  tér
    kiterjed, a zene inkább a levegőből, nem a hangszórókból szól, kevésbé
    drasztikus, kevésbé "hifi". Esetleges ellenvélemény: unalmas,  kevésbé
    lendületes.

        1. Pregnánsabb térérzet, kevésbé fedett hang. !
        4. Nagyobb tér. !
        6. Teltebb, tömörebb. Nagyobb templom,  vagy  az  énekes  belép  a
           templomba. (Másik: "elrepülnek" a hangszerek.) !
        7. Szebb, nagyobb a tere. !
        8. (Másik: elment a teteje.) !
        9. Élénk; koncertszerű. (Másik: fahangú, a basszus nem  tiszta,  a
           visszhangok felerősödnek, zavaróan tovább szólnak.) !
        10. (Másik: érzékletesebb tér, a hangszercsoportok  követhetőbbek,
            a vokál előrelép, a tér visszhangosabb, életszerűbb.)  0
        11. Tiszta, plasztikus. (Másik: érdes, néha torz.) !
        12. (Másik: tisztább.) 0
        13. Zenekarnak több tagja van, összefogottabban is  játszanak,  az
            ének zengőbb. !
        14. Jobb tér. !
        15. Jobb sztereó, szebb hangszín, tér. (Másik: idegesít.) !
        16. Mosottabb. (Másik: több magas, szebb visszhang.)  0
        17. (Másik: fojtottabb, érdektelenebb, laposabb. ) !
        18. Nyíltabb. (Másik: tompább.) !
        19. Élesfényű,  de  nem  kellemetlen.  Széles.  Teresebb.  (Másik:
            elmélyült, hátrább húzódott, komolyabbá vált,
            elhomályosodott.) !
        20. Hifibb. (Másik: szürkébb, szűrtebb, néha finomabb.) 0
        21. Élesebb, tisztább, fényesebb.  (Másik:  mosottabb,  opálosabb,
            nincs olyan kicsengése.) !
        22. Lágyabb, simább.  -
        24. Magasabbra   megy.   (Másik:   simább,   kevésbé   torz,   de
            sávhatárolt.) !
        26. Keményebb magasak, teltebb mélyek. (Másik: kisebb tér, kevésbé
            visszhangos. Lehet, hogy tempóváltozás, lassabb a lemezjátszó
            és lefelé csúszott a hangkép?) !
        27. Élénkebb. (Másik: tompább, több mély. Szélesebb sáv?) !
        28. Jobb. (Másik: mélyben fátyolosabb.) !
        29. Jobb. Tisztább. Tágabb tér. Utózengés.  !
        30. Tisztább sztereó kép. (Másik: elmosódottabb.) !
        36. Az énekhang itt is fényesebb.  !
        37. (Másik: melegebb, a hegedű éneklőbb, enyhe prezensz többlet.)0
        38. (Másik: színesebb, fényesebb, világosabb.)  0
        43. Zenekaron jobb. Több mély. A termet  jobban  hallani.  (Másik:
            énekhang tisztább, itt tetszik a mélyszegénység.) -
        44. Jobb. (Másik: mélye vágva van.)   -
        45. Jobb.  !
        46. Az ének nagyobb  térben,  nagyobb  templomban.  (Másik:  szebb
            énekhang.) !
        47. Definiáltabb,  megfoghatóbb.  Több   felharmonikus.   (Másik:
            tömörebb, tetszetősebb.)  !
        50. Jobb. (Másik: hangszerek tűnnek  el,  elkásásodik  a  zenekari
            hangzás.)  !


        IV. Lemezjátszó hálózati csatlakozóvezetékének cseréje 1mm  rézről
    1mm  ezüstre:  a  magastartomány  érdessége  feltisztul,   a   basszus
    mélyebbre megy,  a  felső  basszus  púpja  eltűnik,  a  tér  kiterjed.
    Esetleges ellenvélemény: unalmas, magasban szegény.

        4. Kiterjedtebb tér. Mélyek jobbak, teltebbek.  (Másik:  az  igazi
           magashangok eltűnnek.)  !
        5. Cincogósabb, sziszegősebb.  0
        6. Definiáltabb magasak, nem grízesek.  !
        7. Szebb, nagyobb a tere.  !
        9. Loudness, tisztátalan, sok a mély,  bummog.  Énekhang  tompább.
           0
        11. Teltebb tónus, mélyebb hang, térérzet. (Másik: felfelé  tolódó
            hangkép, érdesebb.)  !
        13. Ugyanaz, mint az  előbb.  (Másik:  szólóhangszer  érdesebb  és
            közelebb van, ének torzabb.)  !
        15. Tér. (Másik: énekes előbbre lép, a zene síkban szól,
            tompább.)  !
        16. Nyíltabb,   lendületesebb,   vidámabb,   fényesebb.   (Másik:
            tompább.)  -
        17. Élőbb. (Másik: laposabb, érdektelenebb.) -
        18. Fényesebb. (Másik:  torz, sávhatárolt, összemosott.) !
        19. Élesfényű,  teres,  kissé  érdes.  (Másik:  hátrább  húzódott,
            homályosabb, bágyadtabb, torzabb.)  -
        20. (Másik: szegényebb, közelebb jön, emberibb.)  -
        21. Levegősebb  hangkép.  (Másik:  magas  hangok,  szólóhangszerek
            kiemelnek, fényesebbek.) !
        27. Természetesebb.  (Másik:  mélyebb.  Fojtottabb?  Valami  mély
            színeződés.) !
        28. Tisztább,   jobb.   (Másik:   magasban   élesebb,    mélyben
            elmosódottabb, visszafogottabb.)  !
        29. Jobb. Több magas, térben tisztább. Elkülönültebb hangszerek. !
        30. (Másik: kellemesebb.)  0
        31. Fátyolosabb. (Másik: érdesebb, de tágabb a tere.)  -
        37. Ismerős, korrekt sztereó kép, felfelé tágasabb. Jobb.  (Másik:
            zavaróan nem szól középről. Fent korlátozott.)  !
        38. (Másik: szikárabb, szárazabb, élesebb, tisztább, nekem  jobban
            tetszik.)  0
        39. (Másik: tisztább és kevésbé zajos.)  0
        40. (Másik: szép tiszta hangzás.)  0
        41.  Jobb.   (Másik:   szárazabb,   érdesebb,   mélye   kevesebb,
            "túlzengetett", mintha közelmikrofonozva lenne  plusz
            térmikrofonok.)   !
        45. Teltebb. (Másik: szűk, felharmonikusokban szegény.)  !
        46. Talán  jobb,  az  énekhang  részletesebb.  (Másik:  kerekebb,
            tompább.)  !
        47. Tiszta,  halvány,  színszegény,  de  pontos,  steril.  (Másik:
            legömbölyített, de mosott. Nagyobb tér. Lassúbb,  lomhább,
            tompított.  Szebb hangszerhang.)  0
        48. Markánsabb, határozottabb. !
        49. Szebb. (Másik: szétszórtabb, kevésbé homogén,  bár  áttörtebb,
            plasztikusabb, sztereóbb.)  -
        50. Egységesebb. Tisztább artikuláció. (Másik: vonósok  élesebbek,
            a szoprán kevésbé természetes, egysíkúbb.) !

    


    Ráolvasások

        A  statisztika,  mint  már  említettem,  osztálytudomány,  és   az
    eredménye nagyrészt azon múlik, mit szeretnénk bebizonyítani vele.  Az
    én statisztikámat is sokféleképpen lehet interpretálni. Nézzük csak:
        Csillagvizsgálás. Az  igen-nem  szavazatok  aránya:  hány  rubrika
    maradt üresen és hány helyen van  csillag.  Természetesen  külön-külön
    kell megadni mind a négy kísérlet eredményét. Eszerint

        az I. kísérletben 40 (80%),
        a II. kísérletben 42 (84%),
        a III. kísérletben 34 (68%),
        a IV. kísérletben 32 (64%)

        látogatóm vélte (képzelte, bebeszélte magának stb.), hogy  hallott
    valamit. Biztosnak látszik tehát, hogy "válámi ván".
        Csillaghullás. Kevésbé tetszetős a csillagvizsgálás eredménye,  ha
    átlagot  vonunk,  vagyis  kiszámoljuk,  hány   csillag   jut   egy-egy
    tesztszemélyre. Ki fog derülni, hogy egy-egy ítészre még az  I.  és  a
    II. kísérletben sem esik két  csillag  ("**"),  mely  szimbólum  a  mi
    kísérletünkben az 50%-os biztonságot jelöli.
        Az 50%-os eredmény  a  nagy  számok  statisztikájában  a  nullával
    egyenlő: ha a ruletten elegendően  sok  játékban  veszünk  részt,  azt
    fogjuk tapasztalni, hogy a golyó 100 játék közül  50-szer  a  piroson,
    50-szer a feketén; 50-szer a pároson, 50-szer a  páratlanon  stb.  áll
    meg. Az 50%-os eredmény tehát nemcsak hogy semmit  sem  igazol,  hanem
    ennél rosszabbat nem is lehet elérni.
        De vigyázat: az én 50%-om nem  azonos  azzal  az  50%-kal!  Az  én
    rulettemben az eredmény igenis lehet gyöngébb az 50%-osnál. Még  nulla
    százalékos is lehetne (ha senkire sem jutna egyetlen csillag sem)!
        Figyelmet érdemel, milyen sokan voltak, akik az első és a  második
    kísérletben nagy biztonsággal ("***") állították,  hogy  észlelték  az
    Effektust.  A  harmadik  és  a  negyedik  kísérlet  eredménye  kevésbé
    meggyőző.
        Csillagjóslás. (A megerősített  szavazatok  aránya.)  Számomra  az
    volt a legfontosabb, hogy áldozataim ne csupán hallani  véljék,  hanem
    ugyanazt véljék hallani,  amit  én  a  "jóskártyákon"  szuggerálok.  A
    találatok száma az I. oszlopban 28 (56%), a III-ban 25 (50%) és még  a
    IV-ben is 16 (32%). A II-ban szintén 16 találatot regisztráltam, de az
    eredmény itt nem mond sokat, mert ebben az oszlopban csaknem  ennyi  a
    "nulla találatok" száma is.
        Csillagos osztályzat. (Egyes személyek találataránya.) Habár  a  4
    kísérlet  egymástól  független,  érdemes  megvizsgálni,  hogy  egy-egy
    tesztszemély  négyből  hány  "találatot"  ért  el.  Ne  tekintsük  ezt
    versengésnek, az "aranyfülűek  vetélkedőjének".  Fogadjuk  el  azt  az
    ésszerű magyarázatot, miszerint  az  emberek  összpontosító  képessége
    napról napra, sőt: óráról órára változik. Némelyik vendégem reggel  is
    ráért, mások délutánra vagy késő estére  jelentkeztek  be.  Volt,  aki
    jókedvűen jött, de olyan is  akadt,  aki  előzőleg  éppen  fogorvosnál
    járt, és csak becsületből nem mondta le  a  szeánszot.  Ma  én  vagyok
    indiszponált, és Te brillírozol - holnap pedig esetleg éppen  fordítva
    üt ki a dolog. Ebből a szempontból homogén csoportot  alkotunk,  és  a
    Véletlen határozza meg, melyikünk mikor van "formában".
        Nos,  50  vendégem  közül  nem   kevesebben,   mint   öten   (10%)
    telitalálatosak voltak.  (Kívánom,  hogy  a  totózás-lottózás  is  így
    menjen nekik.) Játsszunk el egy kicsit ezzel a statisztikával.
        Hogy véletlenségből  hibáztak  rá  a  helyes  jellemrajzra:  ennek
    természetesen van némi valószínűsége, csak az a kérdés, hogy  mekkora.
    A rulettjátékban, ahol is a  golyó  csak  kétféle  (piros  és  fekete)
    mezőben állhat meg, a nagy  számok  törvénye  alapján  minden  második
    tippelésre találatot fogunk  elérni;  elvben  minden  második  játékos
    nyer. Ha a  rulett-tárcsán  nem  kétféle,  hanem  háromféle  (mondjuk:
    piros, fekete, zöld) mező sorakozna, egyenlően elosztva, akkor  minden
    harmadik tippünkkel  lenne  esélyünk,  azaz  minden  harmadik  játékos
    nyerne. Ugyanígy, ha  négyféle  (piros,  fekete,  zöld,  sárga)  színt
    alkalmaznánk, akkor csak minden  negyedik  játékostól  várhatnánk  el,
    hogy visszakapja a zsetonjait a krupiétól. Ehhez  nem  kell  semmiféle
    "szisztéma", csak szerencse. "Szisztéma", vagy még  inkább:  varázslat
    ahhoz  kéne,  hogy  ennél  magasabb  találati  arányt  érjünk  el.  Ha
    lényegesen  többször  nyernénk,  mintsem  ezt  a  valószínűségszámítás
    megengedi,  kiebrudalnának  bennünket  a  képzeletünk   szülte   Monte
    Carlóból, mert a varázslatokat nemcsak a tudósok, de  a  bankárok  sem
    kedvelik.
        Az tehát a kérdés, hogy valójában mekkora a véletlenszerű találati
    esély  a  mi   misztikus   rulett-,   azaz   inkább   totójátékunkban.
    Nyilvánvaló, hogy minél kisebb az esély, annál  inkább  el  fog  térni
    vendégeim találati listája a  véletlen  értéktől,  vagyis  annál  több
    hitelt érdemelnek az én varázslataim. Könnyű  kiszámolni,  hogy  ha  a
    véletlenszerű  találat  esélye  1:4,  akkor   1280   játékosnak   kell
    szerencsét  próbálnia,  amíg  öt  darab  négytalálatos   "szelvényhez"
    jutnak. Ha az esélyt 1:3-ra becsüljük  (mint  a  totójátékban:  egyes,
    kettes, iksz!), akkor  átlagban  405  játék  után  várhatjuk  a  fenti
    eredményt. De ha az esély 1:2, akkor bizony már átlag  80  játék  után
    meglesz  az  5  négytalálatos  szelvényünk,  márpedig  80  és  (a   mi
    kísérletünkben:) 50 között nincs nagy különbség. Az  eredmény  1:4  és
    1:3 esetén szignifikáns, 1:2-vel számolva már nem látszik annak.
        Pedig még így is az! És ezt nem én mondom,  hanem  a  statisztikus
    szakember, akitől megkérdeztem, "elbírja-e" a  mi  kísérletsorozatunk,
    hogy szakszerű (statisztikai) analízisnek vessék alá, s megállapítsák,
    hogy az eredmény véletlenszerű-e avagy sem. Azt a választ kaptam, hogy
    igen - feltéve, hogy jól interpretáltuk a szöveges ítéleteket,  vagyis
    helyesen állapítottuk meg a  találatok  számát.  (Hadd  hangsúlyozzam,
    hogy minden más statisztika tényanyagát is ugyanennyire  szubjektíven,
    vagy még szubjektívebben állítják össze. Én  legalább  módot  adok  az
    Olvasónak,  hogy  a  körmömre  nézzen,  és  ellenőrizze   az   adataim
    helyességét.) Ezúton mondok köszönetet a Központi Statisztikai Hivatal
    munkatársának, Zelenay Annának a számításokért,  valamint  az  azokhoz
    csatolt szakszerű magyarázatért.*

    (*Értelmezzük egy  személy  egyszeri
    megkérdezésre adott válaszát "talált" (1), illetve  "nem  talált"  (0)
    kétértékű   változóként.   Így   egy   kísérleti   személy   négyszeri
    megkérdezése után egy "0" és "1" értékekből  álló  négyjegyű  számsort
    kapunk. Kombinatorikai ismeretek nélkül is belátható, hogy két elemből
    24=16-féleképpen  állíthatunk  össze  négy  elemű  számsorokat.  A   0
    találatos  válaszadás  valószínűsége  p0=1/16,  mert  a  16
    lehetséges eseményből  egyféleképpen  lehet  0-t  találni:  akkor,  ha
    valaki mind a  négy  esetben  helytelen  választ  ad  (0,  0,  0,  0).
    Ugyanekkora   a   valószínűsége   a   4   találatos   válasznak    is:
    p4=1/16 (1, 1, 1, 1).  Egytalálatos  válasz  négyféleképpen
    adható, tehát p1=4/16, és ugyanez a  háromtalálatos  válasz
    valószínűsége  is  (p3=4/16).  Két  találatot  viszont  már
    hatféleképpen érhetünk el, a valószínűsége  tehát  p2=6/16.
    Ez a valószínűségi eloszlás  következik  be,  ha  kellően  nagy  számú
    (legalább  50)  kísérleti  megfigyelést  végzünk   és   a   válaszadók
    véletlenszerűen "hibáznak rá" a helyes válaszra.
        Ha azt akarjuk bizonyítani, hogy a kísérleti személyek ténylegesen
    létező  hangzásbeli  különbségeket  érzékeltek,   akkor   statisztikai
    próbával  kell   igazolnunk,   hogy   a   válaszok   találati   aránya
    szignifikánsan különbözik  a  véletlen  valószínűségi  eloszlástól.  A
    várható  valószínűség  (pi)  és  a  megfigyelt   gyakoriság
    (fi) eloszlása közötti  eltérés  mértékét  a  x2
    (khi négyzet) valószínűségi változóval adjuk meg. Képletben:

    

    A x2 értékét az alábbi táblázat alapján számítottuk ki:

    

        A   kritikus   érték   (0,05-os   valószínűségi   szinthez,   4-es
    szabadságfoknál) x2=9,488.  A  számítások  szerint  viszont
    x2=20,1-et kapunk, nagyobb értéket a  kritikusnál.  Ez  azt
    jelenti, hogy a kísérlet eredménye 95%-os biztonsággal  szignifikánsan
    különbözik a véletlenszerű eloszlástól.
        Ha a kísérleti személyeknek nem  kétféle,  hanem  négyféle  válasz
    közül kellett volna eltalálniuk az egyetlen helyeset,  akkor  (szintén
    0,05-os      valószínűségi-szinthez,       4-es       szabadságfoknál)
    x2=154,4-et kapnánk a kritikus 9,488 helyett. Z. A.)

        Ha jól értem, az a lényege, hogy a nulla, egy, két, három és  négy
    találatok egészen más eloszlást mutatnak a mi kísérletünkben,  mint  a
    véletlenszerűséget modellező diagramon. Ha a véletlen  találati  arány
    1:2 (s márpedig most annyinak vettük),  akkor  négy  tippünkből  átlag
    kettő fog bejönni, magyarán: kéttalálatos szelvényből lesz a  legtöbb.
    Nálunk azonban kevesen értek el két találatot,  a  kísérlet  eredménye
    határozottan szignifikáns, és arra vall, hogy vendégeim  nem  vaktában
    firkáltak össze-vissza, nem "hallani véltek", hanem tényleg  hallottak
    valamit. Ez persze így sincs  "bebizonyítva".  A  statisztika  sohasem
    bizonyít, csupán valószínűsít.

                                      *

        Még  néhány   kommentár.   Ha   újrakezdeném   a   tesztsorozatot,
    valószínűleg növelni  tudnám  a  találatok  számát.  A  zenei  hangkép
    irgalmatlanul komplex jelenség, tehát sokkal körültekintőbben  kellene
    megfogalmazni a "jóskártyák" szövegét. Úgy látszik, félreérthetetlenül
    szembe kell állítani a "magashang-többletet" a rezensz-többlettel",  a
    térérzetet pedig  a  visszhang-hatással.  Vendégeim  ugyanis  szívesen
    használták a "tér", "térérzet", "teresség" jelzőt,  de  néha  pont  az
    ellenkezőjét értették rajta, mint  én.  A  2-3-4.  kísérletben  a  két
    hangkép főleg abban tér el, hogy az egyik valóban  teres,  levegős,  a
    másik viszont elszínezi és visszhangossá  teszi  a  szólista  hangját,
    mégpedig úgy, hogy ez a visszhang a prezensz-tartományban jelentkezik.
    Sokan   ez   utóbbit   érezték   "teresnek".   Nyilvánvaló,   hogy   a
    játékszabályok  értelmében  ilyenkor   a   "0"   szimbólumot   kellett
    használnom, mintha a leírás tényleg ellentmondott volna  az  enyémnek.
    Pedig ugyanazt az effektust  észleltük  csak  másképp  interpretáltuk.
    Egy-két órai zenehallgatás után ezek a  félreértések minden  bizonnyal
    tisztázódtak  volna.  Hangsúlyozom:  kísérletezés  közben   velem   is
    számtalanszor előfordult, hogy órákig, néha napokig  tépelődtem,  amíg
    minden kétségem szertefoszlott, és  biztonsággal  el  tudtam  dönteni,
    hogy  két   hangkép   közül   melyik   a   tisztább,   színezetlenebb,
    hallgathatóbb. Dehát itt most nem zenehallgatás folyt, hanem teszt.
        Már  hivatkoztam  rá,  hogy  az  I.  kísérletben  nem  számítottam
    ellenvéleményre, a másik háromban  annál  inkább.  Kérem  az  Olvasót,
    hasonlítsa össze a II. és a III. kísérlet "jóskártyáját": szóról szóra
    ugyanazt írom rajtuk, ugyanis a kétféle effektus meglehetősen hasonló.
    Érdemes megfigyelni, mégis milyen sokan voltak, akik a II. kísérletben
    még ellentmondtak a "jóskártyának" ("0"), a III. próbán viszont már az
    én véleményemmel egybehangzóan ("!") minősítették lényegében  ugyanazt
    a hangképet. Mellesleg, már előzőleg is gyanítottam, hogy a II.  számú
    próba (és  persze  a  harmadik  is)  "becsapós":  a  hallgatóság  nagy
    biztonsággal észleli  ugyan  az  effektust,  de  kezdetben  inkább  az
    elszínezett, torzabb hangra szavaz, s időbe telik, míg  észreveszi  és
    korrigálja tévedését. Rutinos munkatársaim közül is  többen  beleestek
    már ebbe a csapdába - rólam nem is beszélve. (Bánatosan  jegyzem  meg,
    hogy  háromtalálatos  vendégeim  között  nem  kevesebben,  mint  hatan
    voltak, akik gyakorlatilag mind a négy  Jelenséget  nagy  biztonsággal
    hallották, és ők is "telitalálatot" értek volna el, ha az ominózus II.
    effektus meg nem téveszti őket.)
        Csakhogy a teszt  folyamán  a  hallgatóság  is  "tanult",  "rutint
    szerzett"! Azonkívül a II. próba végeztével,  amikor  összeolvastuk  a
    véleményeket, tehát összevetettük az ő ítéletüket az  én  "jóskártyám"
    szövegével, mintegy a tudatára ébredtek, hogy: "figyelem!  a  térhatás
    fogalmát  többféleképpen  lehet  definiálni".  Feltételezem,  hogy   a
    harmadik próbán sokan már jobban összpontosítottak, s körültekintőbben
    ítéltek.  Bizonyos  tekintetben  "manipulálódtak".  Mindazonáltal,  ne
    feledjük: mindegyik próba így is szabályszerű A-B vakteszt volt, és  a
    hallgatóság soha nem tudta, mit hasonlítunk össze mivel.
        Különben is: ha vendégeim (akár a "manipuláció" következtében is!)
    képessé váltak különbséget tenni a kétféle hangkép  között,  akkor  ez
    megintcsak azt bizonyítja, hogy a két hangkép igenis  eltér.  Végtére,
    elképzelhető volna egy olyan teszt is,  amelyben  zenehallgatás  előtt
    pontosan elmagyarázzuk, milyen különbségre kell felkészülni. A szeánsz
    résztvevői csupán azt találgatnák, melyik hangkép az "A" és  melyik  a
    "B", mi pedig megszámolnánk, hogy 100 próbálkozásra hány találat esik.
    Ez a teszt tökéletesen objektív volna,  s  eredményét  a  legszigorúbb
    mérnök vagy fizikus is méltányol ...hatná.

                                      *

        Befejezésül: még egyszer eltűnődhetünk,  miért  is  ennyire  nehéz
    társas összejövetelen, teszt- és stresszkörülmények között  mikroszkóp
    alá helyezni, kinagyítani, mindenki számára  észlelhetővé  tenni  azt,
    ami spontán zenehallgatás közben oly magától  értetődő  bizonyossággal
    jelentkezik? Nos, kérdésünkre  már  a  17.  század  elején  megadta  a
    választ egy nagyhatalmú varázsló, bizonyos Shakespeare, az  ő  mágikus
    könyveinek egyikében (a régies angolsággal formulázott varázsigét  egy
    Vas István nevezetű igric ültette át magyarra):


        "A varjú is zeng úgy, mint a pacsirta,
        Ha egyikre se figyelünk, s talán
        A csalogányt, ha nappal énekelne,
        Amikor minden liba belegágog,
        Nem vélnők jobb zenésznek
        a verébnél.
        Sok dolognak évadja szabja meg
        Tökéletességét, s dicséretét."


                                                             Darvas László