A bűvészinas



        Elment hát a vén varázsló,
        végre nincs ma itt a mester!
        Szellemeit én varázslom
        élni-halni most az egyszer!
        Ellestem igéit s
        hókuszpókuszát,
        s bűverővel én is
        művelek csodát!
        Rajta! rajta!
        Szedd a lábad,
        töltsd a kádat
        feredőre!
        Gazdag árral fürge habja
        hadd zuhogjon, fuss! előre!

        (Goethe: A bűvészinas Kardos László fordítása)


        Pontosan két évvel ezelőtt, a Hifi Magazin 20. számában  misztikus
    jelenségeiről számoltam  be:  különös  effektusokról,  amelyeket  csak
    észlelni tudunk, megmagyarázni  egyelőre  nem,  tehát  amelyek  mintha
    valamiféle Negyedik Dimenzióból gyűrűztek volna  be  a  mi  jámbor  és
    istenfélő háromkiterjedésű világunkba. Rá egy évre, a Hifi  Mozaik  1.
    kötetében még "vadabb" dolgok következtek:  ekkor  már  csak  egyetlen
    misztériummal, nevezetesen a "kábelvarázzsal" foglalkoztam,  de  azzal
    aztán kiadósan.
        Ami most következik  (újabb  év  elteltével,  mert  ilyesmit  csak
    egyszer egy évben szabad elkövetni)  az  tényleg  varázslás,  idézőjel
    nélkül. Nem tudom, nem fognak-e máglyára küldeni érte. Abba talán  még
    bele is nyugodnék, de előbb konzultálnom kell a lelkiismeretemmel.
        Mert hiszen ismeretterjesztéssel foglalkozom, nem fekete mágiával.
    Szabad-e felhívnom tízezrek figyelmét olyan  jelenségekre,  amelyek  a
    tankönyvek szerint egyáltalán nem is létezhetnének? Munkatársaimat  ez
    a kétely  ugyanennyire,  vagy  még  jobban  is  megkínozta.  Ők,  mint
    mérnökemberek, mindig kétségbe vannak esve, valahányszor kiderül, hogy
    józan  ésszel  képtelenek  magyarázatot  találni  egy-egy   Jelenségre
    amelyet  mindazonáltal  túlontúl  is   pontosan   észlelnek,   semhogy
    nemlétezőnek nyilváníthatnák. Jómagam, mint már  annyiszor  elmondtam,
    nem vagyok se mérnök, se fizikus, tehát nincsenek nemhogy  tudományos,
    de szimpla műszaki ismereteim  sem.  Mégis  mint  bölcsésznek,  igenis
    nagyon  pontos  fogalmaim  vannak  a  tudományról  mint  olyanról,  és
    kitartok amellett, hogy  Galilei  óta  mindennemű  elmélettel  szemben
    elsőbbséget élvez a  tapasztalat.  Semmiféle  tapasztalati  tényt  nem
    lehet azzal cáfolni, hogy "a tudomány mai állása szerint ilyesmi pedig
    nem létezhet". (Hátha mégis létezhet, csak jobban el kéne  gondolkodni
    rajta?!) Nyilvánvaló, hogy az egyelőre még  megmagyarázatlan  jelenség
    nagyonis fontos ismeretanyag - néha még fontosabb is, mint a többi. És
    aki ismeretterjesztésre adta a fejét, annak nemcsak  hogy  szabad,  de
    kötelessége is beszámolni ezekről a Jelenségekről.  Különösen,  ha  az
    Olvasónak ebből esetleg több haszna  származik,  mint  egy-egy  újabb,
    drága hifi-masinából. Hiszen ezért fizet bennünket!
        Természetesen magam is annak örülnék a legjobban, ha  valaki  -  a
    kellő  fizikai-matematikai  ismeretanyag  birtokában  -  feltárná   az
    általunk megfigyelt Jelenségek tudományos hátterét.
        Hogy mindenki előtt világos legyen, miről beszélek: nem valamiféle
    kézenfekvő, logikus magyarázatra van szükségem,  mert  olyat  mindenki
    tud adni, ha nagyon akar. Még  én  is.  ("Elektromos  terek  okozzák";
    "rádiófrekvenciás  zavarhatás";  "skin-effektus"  stb.)  A  Jelenségek
    hatásmechanizmusát  kellene  feltárni,  vagyis   precíz   számításokat
    végezve nagyságrendnyi pontossággal meghatározni, milyen effektus  mit
    idéz elő, és milyen mértékben.
        Namármost, mi tudunk a  Jelenségről,  de  nem  tudjuk  feltárni  a
    hatásmechanizmusát. Aki fel tudná tárni, annak meg  nincs  tudomása  a
    Jelenségről. Hát ezért követek el mindent, hogy a tudomására hozzam.
        Attól tartok,  mindazonáltal,  hogy  a  Megoldást  mi  nem  fogjuk
    megérni. Nem  mintha  e  Jelenségek  természetfelettiek,  tehát  eleve
    felfoghatatlanok volnának, dehogy is. Egyszerűen csak a  társadalomnak
    nem éri meg, hogy vesződjön velük.  Lemezjátszó-futóművek,  állványok,
    kábelek - lárifári, ez mind a hifisták magánügye marad. Igen, a Mester
    más  vidékeken  baraneol:  számítástechnikával,   mikroelektronikával,
    beszédet értő gépekkel foglalkozik, s kisebb dolga is nagyobb, semhogy
    felvállalja a hifista  bűvészinasok  gondját-baját.  Magunkra  vagyunk
    utalva.


        No vén seprű, jöszte szépen!
        Ócska rongyod fölveszed most!
        Rég nem éltél szolgaképpen,
        amit mondok, azt teszed most!
        Lábad lesz ma, talpra!
        A hegyibe fej!
        Uccu neki, rajta,
        ihol a cseber!
        Rajta, rajta!
        Szedd a lábad,
        töltsd a kádat
        feredőre!
        Gazdag árral fürge habja
        hadd zuhogjon, fuss! előre!


        Mindenekelőtt egy nagyon fontos figyelmeztetés.  Ebben  a  cikkben
    tucatnyi istentelenségről  számolok  be.  A  varázslat  mindig  akörül
    zajlik, hogy  valamilyen  praktikával  megpróbáljuk  megváltoztatni  a
    hifi-berendezés   hangképét,   lényegében   véve   anélkül,   hogy   a
    készülékekhez   nyúlnánk.   Mágikus   munkánk    eredményét    azonban
    kétféleképpen kell elbírálni. Elsősorban  természetesen  arra  vagyunk
    kíváncsiak, hogy a varázslatnak van-e egyáltalán bárminemű  eredménye.
    Erre az elvi kérdésre a  Hifi  Mozaik  egész  kollektívája  határozott
    igennel válaszol. Másodsorban (a hifista számára persze  ez  volna  az
    "elsősorban") arra keressük a  választ,  hogy  varázslatainkkal  vajon
    megjavítjuk, avagy inkább elrontjuk-e a hifi-hangkép  minőségét?  Vagy
    esetleg se meg nem javítjuk, se el nem rontjuk, hanem egyszerűen  csak
    megmásítjuk: körtét csinálunk az almából,  kutyát  a  macskából?  Nos,
    ebben  a  nagyonis  gyakorlati  kérdésben  korántsem  egységes  a  HFM
    véleménye.  A  szerző  nézeteit  tehát   ebből   a   szempontból   még
    kritikusabban kell fogadni,  mint  egyébként.  Aki  fenntartás  nélkül
    behódol a Fekete Mágiának, és önkontroll nélkül alkalmazza, azt később
    keserves csalódás érheti.


    Legjobb az egyeres út

        Tehát  akkor  ott  folytatom,  ahol  abbahagytam:  az  úgynevezett
    légvezetekes kábelezésnél. Emlékeztetőül felidézem, mit  állítottam  a
    Hifi Mozaik 1. kötetében:

        1. Az ideális kábel egyeres,  tehát  nem  sodrott,  és  nem  lehet
    semmiféle szerkezete.
        2. Az ideális kábel nincs sem szigetelve, sem árnyékolva.  (Avagy:
    a szigetelést vagy  árnyékolást  minét  messzebb  kell  vinni  a  drót
    felületétől.)
        3. Az ideális kábel a lehető legvékonyabb: az elektronikák  között
    0,1mm; az erősítő és a hangsugárzó között nyilván vastagabb, mert  ott
    figyelembe kell venni az ellenállását is.
        4. Az ideális kábel: komplett rendszer. Erényeit csak akkor  lehet
    garantálni, ha  a  légvezetéket  végig  kiépítjük.  Ebben  az  esetben
    bármiféle eltérés az ideálistói azonnal  meghallható,  még  szerényebb
    lejátszóberendezéseken ia.

        Kétségtelen, hogy  a  levegőben  kacskaringózó  csupasz  drótokkal
    aggasztóan nehéz bánni; a lánc elején brummot szednek fel, lánc  végén
    pedig  szívesen  rövidre  zárják  az  erősítő   kimenetét.   Ezért   a
    légkábelezést egyelőre  úgy  kell  tekinteni,  mint  valami  kísérleti
    szituációt, nem pedig mint egy műszaki probléma praktikus  megoldását.
    Ennek  ellenére   már   sokan   megpróbálkoztak   vele,   többségükben
    eredménnyel. (Ezen azt értem, hogy  mérgelődve-szitkozódva  ugyan,  de
    fenntartják a kényelmetlen légvezetékes  kábelezést,  mert  zeneibbnek
    ítélik a többi - általában szokványos - kábeltípusnál.)  Voltak,  akik
    felemás tapasztalatokat szereztek; ők a láncnak csak egy-egy szakaszán
    szeretik a légvezetéket (vagy legalábbis az egyeres kábelt).  Néhányan
    pedig - köztük igen rutinos hifisták, tekintélyt parancsoló készülékek
    tulajdonosai  -  teljesen  elvetik  ezt  a  fajta  kábelezést.   Ezért
    munkatársaimmal elhatároztuk, hogy a Hifi Mozaik szeánszain a  jövőben
    biztos, ami biztos - inkább hagyományos, átlagos  minőségű  kábelezést
    használunk.  Ami   az   egy   res   kábelezést   (s   azon   belül   a
    légvezeték-elvet) illeti, egyre inkább belátom, hogy ez a tan is  csak
    olyan, mint minden egyéb filozófia: megvilágítja ugyan a valóság egyik
    oldalát, de árnyékban hagyja a másikat.  A  merev  kábelezés  (s  azon
    belül a légvezeték) olyan technika,  amelyet  nem  árt  ismerni  -  de
    amelyet nem lehet mindenütt  alkalmazni.  Lásd  erről  egyebek  között
    jelen kötetünk Linn-tesztjét.
        Mindazonáltal, az egyeres kábel  (lévén  egyszerűbb  szerkezetű  a
    hagyományosnál)  szinte  felkínálja  magát  kísérleti   eszköznek.   A
    bűvészinas tehát  továbbra  is  az  egyeres  kábel  (s  a  légvezeték)
    segítségével kutatja tovább a Titkot.


    

    Nem komplett

        Én ugyan azt állítottam, hogy egyeres, sőt, légvezetékes rendszert
    építettem ki, dehát ez nyilván nem igaz. Eltekintve az  erősítő  belső
    kábelezésétől (abba most még  nem  nyúlunk  bele!),  sodrott-szigetelt
    maradt a vezeték a  hangkar  kivezetésénél,  azonkívül  a  hangsugárzó
    dobozon belül is. Nekiláttam, hogy ezeket is kicseréljem egyeresre  és
    (ahol lehet)  szigeteletlenre.  Négy  szál  0,1mm  átmérőjű  rézdrótot
    papírhüvelybe  bugyoláltam,  és  belehúztam  a  NADjTesla  lemezjátszó
    hangkarjába, úgy, hogy megszakítás nélkül fussanak tovább a  karbakig,
    majd  onnan  a  (közelben  elhelyezett)  illesztőtranszformátorig.   A
    hangkép  nem  igazolta  várakozásaimat:  tovább  tisztult  ugyan,   de
    érdesebb lett.
        Mégis, a következetesség azt kívánta, hogy most már boncoljam  fel
    a hangsugárzót is, és nézzem meg, mi van  a  hasában.  (NAGYON  fontos
    figyelmeztetés: amikor valaki nekiesik  a  hangsugárzójának,  legelébb
    okvetlenül készítsen "térképet" a doboz belsejéről, mert kínosan fogja
    érezni magát, ha később vissza akarja állítani az eredeti  kábelezést,
    és nem emlékszik rá, melyik drót honnan való!)
        Ebben az időben 1mm átmérőjű csupasz, egyeres rézdrótot használtam
    hangszóróvezeték gyanánt. Első  nekifutásra  a  Spendort  is  ilyennel
    kábeleztem át. A BC1 ma már elavult típusnak számít,  de  annakidején,
    úgy 17-18  évvel  ezelőtt  egyike  volt  a  korszerű  hangsugárzóknak:
    kellemesen   brummogó,   mélyben   dús,   magasban    és    főleg    a
    prezensztartományban szegényes, kissé  döglött  hangja  van,  popzenén
    elég szerencsétlenül  érzi  magát,  komolyzenén  viszont  képes  rá  -
    régebben ez ritka erénynek  számított!  -  hogy  egyetlen,  összefüggő
    légteret érzékeltessen, ne pedig 3-3 hangszórót jobbról-balról. Nos, a
    Spendor BC1 hangképe az 1mm átmérőjű, egyeres  drótok  miatt  teljesen
    szétesett. A hat hangszóró elkezdett önálló  életet  élni,  a  basszus
    elfogyott, a felső regiszter csörömpölt. Siralmas volt.
        A Hit azonban hegyeket mozdít, és  én  nagyon  hittem  az  egyeres
    kábelezésben. Elkezdtem vékonyítani a drótokat. Kicseréltem  a  magas-
    és  a  középsugárzó  vezetékét  0,5mm,   majd   0,2mm,   végül   0,1mm
    átmérőjűre.(A  0,1mm-es  rézvezetéknek  méterenként  kb.  2   ohm   az
    ellenállása, tehát hangszórók előtt ebből a kábelfajtából csak egészen
    rövid szakaszt szabad használni! A Spendoron ez  a  szakasz  mindössze
    10cm  hosszú.)  A  hangkép  fokozatosan  javult,  a  hangszórók   újra
    "összeálltak",  és  végül  úgy  éreztem,  hogy  a   Spendor   szebben,
    élénkebben, sztereóbban s  mindenekelőtt:  tisztábban  muzsikál,  mint
    valaha.  A  mélyhangszóróhoz  vezető  kábellel  sokat   kísérleteztem;
    sehogysem tudtam eldönteni, melyik az "igazi": az 1mm, avagy  a  0,8mm
    átmérőjű. Az  előbbi  "hifibb",  élénkebb,  lendületesebb,  az  utóbbi
    nyugodtabb, kellemesebb, de  unalmasabb  -  meg  nem  tudnám  mondani,
    melyik a "helyes". Még tovább vékonyítva a  vezetéket,  0,6mm-nél  egy
    teljesen  puha,  fejbecsapott,  dinamikátlan,  túlságosan   mélytónusú
    hangképhez jutottam. Bizony, ennyire eltérhet a  0,6-0,8-1mm  átmérőjű
    vezetékek hangja! Pusztán a drót-átmérők variálgatásával teljesen  meg
    lehet  változtatni   egy-egy   hangsugárzó   karakterét!   Látogatóim,
    mindazonáltal - hifisták és laikusok - ez idő tájt nagyon dicsérték  a
    lemezeim   minőségét.   Közbevetőleg:   a   hifisták   folyvást   azon
    siránkoznak, hogy a berendezésük "szuper",  csak  az  a  kár,  hogy  a
    hanglemezeik rosszak. Szerintem pont a fordítottja igaz. A Heybrookkal
    viszont, amikor átkábeleztem, korántsem  volt  sikerem.  Azt  mondták,
    csörömpöl, kiürül, és kevesebb a basszusa, mint valaha.


        Ni, a part felé rohan már!
        Mint a villám, gyors a lába!
        Máris ott van a folyamnál,
        s itt a víz a korsajába!
        Most már másodízben!
        Kádunk színig áll!
        Megmerül a vízben
        rocska, dézsa, tál!
        Állj meg! Állj meg!
        Ami kellett,
        mind betellett,
        állj! de menten!
        Jaj, mily sejtés réme száll! meg:
        a varázsszót elfeledtem!


    Fejjel a falnak

        Hát akkor most már komplett a rendszer: száműztünk  belőle  minden
    sodrott vezetéket.
        Vagy mégsem?
        A készülékek között tényleg mindenütt egyeres a  kábel.  De  mi  a
    helyzet a készülékek  és  a  fal  között?  Milyen  kábelen  érkezik  a
    hálózati feszültség a falból?
        Ez  a  kétely  sem  újkeletű  (lásd  Mozaik  3,  Hangszerviz).  Az
    audiofilek főleg azóta  kísérletezgetnek  a  hálózati  csatlakozókkal,
    mióta az egyeres kábelezés tana  bejárta  Európát,  mint  a  kísértet.
    Engem is megkísértett; úgy gondoltam, egy próbát biztosan  megér.  Nem
    egy, hanem nagyon sok próba lett belőle, "törököt fogtam, nem ereszt".
    Ezeket a kísérleteket több tucat  látogatóm  (s  természetesen  a  HFM
    kollektívája)  előtt  is   megismételtem,   csaknem   100   százalékos
    eredménnyel, így hát a legcsekélyebb kétségem sincs aziránt, hogy:

        1. Megváltozhat a hangminőség aszerint,  hogy  a  szobának  melyik
    konnektorát használjuk.
        2. Megváltozik a hangminőség aszerint,  hogy  a  hosszabbítózsinór
    sodrott-e avagy  egyeres.  Még  jobb,  ha  egyáltalán  nem  használunk
    semmiféle hosszabbítózsinórt.
        3.  Romlik  a  hangkép,   ha   az   erősítő   és   a   lemezjátszó
    csatlakozózsinórját ugyanabba az elosztóba vagy hosszabbítóba  dugjuk.
    Javul a hangkép, ha  a  két  készülékhez  két  konnektort  (avagy,  ha
    mindenképpen   toldanunk   kell):   két   külön:    hosszabbítózsinórt
    használunk.
        4. Megváltozik a hangkép, ha a  készülékeink  gyári  -  sodrott  -
    csatlakozózsinórját kicseréljük egyeresre.  (Persze,  szigeteltre.  Én
    szimpla pvc-csövet  használtam,  de  kötelességem  elmondani,  hogy  a
    szabvány - érintésvédelmi okból - kétszeres szigetelést ír elő.)
        5. Ez a lemezjátszóra is vonatkozik!
        6. Változik  a  hangkép  az  (egyeres)  hálózati  csatlakozózsinór
    vastagsága szerint is.

        Hogy  valójában  melyik  a  jobb,  és  hogy  nem   kéne-e   tovább
    vastagítani vagy vékonyítani őket?  Feltehetőleg  minden  attól  függ,
    milyen az erősítőnk, a hangsugárzónk. Egy biztos: a  hálózati  vezeték
    ugyanolyan irányban színezi el a zenét, mint a hangszóróvezeték,  csak
    nem annyira drasztikusan.  A  sodrott  kábel  hangja  dús,  basszusban
    dinamikusabb, magasban szőrösebb; az egyeresé tisztább, nyugodtabb, de
    sterilebb. A vastagabb zsinór hangja lendületes, "hifi", színezett;  a
    vékonyabbé laposabb, unalmasabb, de talán "igazibb".

    

    Az ezüstdrót kincse

        Miközben a rézdrótokkal piszmogtam, már  ott  lapult  fiókomban  a
    Kincs: egy kis  tekercs  0,1mm  átmérőjű  ezüstdrót.  Azért  csak  kis
    tekercs, mert az első kísérletekhez nem mertem többet rendelni ebből a
    becses anyagból, csak vagy 20 méternyit. Ez a becses  anyag  valójában
    fillérekbe kerül  (no  jó:  másfél-két  forintba  méterenként),  tehát
    okosabban  tettem   volna,   ha   rögtön   többet   rendelek   belőle.
    Természetesen  csak  a  vékony  huzal  olcsó.  Az  átmérő  növelésével
    négyzetesen nő a drót ára. Azért  magyarázkodom  ennyit,  mert  tudom,
    hogy ez  az  átkozott  ezüst  már  eleve  gyanakvóvá  tesz  mindenkit.
    Akárcsak múltkoriban a balzafa.  "Persze,  a  közönséges  fa  nem  jó.
    Nektek balzafa kell. Mert az különleges. Egzotikus.  Misztikus."  Most
    is majd azt kell hallgatnom: "Persze, a réz nem jó nektek.  Bezzeg  az
    ezüst. Az biztosan ezüstösen csilingel. A  középkori  orvosok  aranyat
    reszeltek  a  gyógyszerekbe;  miért  nem  kezditek  ti   is   mindjárt
    arannyal?!"
        Kibontottam   (nyolcvanadszor?   kilenevenedszer?)    a    Spendor
    hangdobozt, és tiszta (99,99%,  "négykilences")  ezüstre  cseréltem  a
    keresztváltótól  a  két  csipogóig  futó  rézszálakat.  Dobozonként  4
    huzaldarabról van szó, egyenként nem  hosszabbak  10  centiméternél  -
    úgyszólván  "nulla  kábelt"  képeznek.  És  mégis:  döbbenetes   módon
    megváltoztatták  a  hang  képet!  A  magas  regiszternek  drasztikusan
    csökkent az érdessége, minden hang puhább,  kellemesebb,  valóságosabb
    lett. Az oratóriumok különösen  sokat  nyertek,  az  énekesekről  most
    inkább el lehetett hinni, hogy húsból  és  vérből  vannak,  nem  pedig
    mikrofonból és elektronikából. Sietek  leszögezni,  hogy  az  ezüstnek
    mindössze 5 százalékkal kisebb az ellenállása, mint a rézé  (a  pontos
    arány 1,62:1,7); ez  a  paraméter  semmire  sem  ad  magyarázatot,  az
    eredmény  tehát  "misztikus".  Annál  is  inkább  az,  mert  amikor  a
    rézdrótot rövidebbre veszem, tehát csökkentem az  ellenállását,  semmi
    sem történik. Ha pedig megvastagítom,  akkor  a  hangkép  nemhogy  nem
    javul, hanem még romlik is: egyre érdesebb lesz.
        Ez volt az a pillanat, amikor úgy  éreztem:  "megfogtam  az  isten
    lábát". Mert ha a lánc egyetlen  pontján,  10  centis  drótdarabkákkal
    ennyit tudtam  elérni,  mennyivel  többet  érhetek  el  a  lánc  többi
    szakaszán!!!  És  máris  rohantam   vastagabb:   0,5-0,81mm   átmérőjű
    ezüstdrót után, hogy a Rendszert következetesen és  maradéktalanul  át
    tudjam kábelezni.


        Jaj, a szót, a szót, mely újra,
        ami voltál, arra formál!
        Jaj, hogy hordja futva, fújva!
        Csak már megint seprű volnál!
        Önti, egyre önti
        új meg új patak,
        mind nyakamba dönti,
        ezer zuhatag.
        Tűrni ezt nem,
        nem fogom már:
        megfogom már -
        beste lélek!
        Micsoda arc! Míly veszett szem!
        Egyre szörnyűbb, jaj de félek!


    

        És  ekkor   kezdődött   kísérleteim   legfárasztóbb,   balsikerben
    leggazdagabb periódusa.  Sorra  kicseréltem  a  rézkábeleket  ezüstre;
    minden egyes szakasz  cseréjét  azonnal  "meg  lehetett  hallani",  de
    hazudnék, ha azt állítanám, hogy a hangkép tovább javult.  Inkább  még
    romlott is. Mindenesetre megváltozott. Akárhol módosítottam a  láncot,
    akárhol kötöttem be ezüstdrótot, mindig ugyanazt  éreztem:  a  hangkép
    egyre  teltebb,  tömörebb,  nyugodtabb,  ámde  dögunalmas,  és  ami  a
    legszomorúbb:  hova  tűnt  a  teteje?!  A  magastartományára   mindent
    lehetett mondani, csak azt  nem,  hogy  "ezüstösen  csilingel".  (Hogy
    vastagítani kéne a magassugárzókhoz futó vezetéket? Nem segít. A 0,5mm
    átmérőjű ezüsthuzal sem ad több magasat. Csak érdesebben szól.)
        Megpróbáltam mindent visszacserélni rézre. De szörnyűség: most mán
    ez a hangkép is az idegeimre mászott. Mesterséges volt, torz és érdes.
    Az ezüstkábel viszont még  azzal  az  egészen  különös  rejtéllyel  is
    szolgált, hogy két etalon-hangsugárzónk közül  a  Spendorból  főleg  a
    magastartományt, az elevenséget, a Heybrookból pedig inkább a basszust
    irtotta ki. A nagy doboz teljesen "megdöglött", a  kicsi  pedig  éppen
    ellenkezőleg: "kiürült", elveszítette a  testességét.  (Ide  tartozik,
    hogy a Heybrook cég nem ellenzi ugyan az egyeres kábelezést, az  ellen
    viszont tiltakozik. hogy összehangolt rendszereket - például  éppen  a
    HB1-et - önhatalmúlag átkábelezzünk egyeresre.)
        Hogy  teljes  legyen  a  csőd,  kipróbáltam  fekete tudományomat a
    hálózati  csatlakozózsinórokon  is  -  és  a  varázslat  sajnos megint
    sikerült!  Még  ezen  a  szakaszon is meg lehetett különböztetni a réz
    hangját   az  ezüstétől!  Nem  tudom,  mindenki  felfogta-e  állításom
    jelentőségét, ezért duplán kiemelve írom le, hogy

           MÉG A LEMEZJÁTSZÓ HÁLÓZATI KÁBELÉN IS MEG LEHET HALLANI,
                      HOGY EZÜSTBŐL VAN-E, VAGY RÉZBŐL!

        Néhány  oldallal  később  ezt egy szeánsz-sorozaton is megpróbálom
    demonstrálni,   mint   a  legabszurdabb  jelenséget,  amelyet  ezidáig
    tapasztaltam.   De   bátorság,   kedves   Olvasóm!   ennél  abszurdabb
    jelenségekről is tudósítalak még, mielőtt ez a cikk végetér.
        A rend kedvéért elmondom, hogy az  ezüstdrót  (a  0,1mm-es  éppoly
    kevéssé hagyta magát "csőbehúzni", mint a  rézhuzal:  ha  szigeteltem,
    sávhatároltabb lett a hangja. Ugyanez történt, ha nem 99,99%-os, hanem
    csak 80%-os ezüstöt használtam. Igaz, az utóbbit még  néhány  mikronos
    nikkelköpeny is borította, márpedig én  azt  állítottam:  nem  szabad,
    hogy a fémszálnak bármiféle szerkezete legyen...  Nos,  csináltam  még
    egy  ellenpróbát.  Az  ezüst  felülete,  sajnos,   korrodálódik   (nem
    oxidálódik:  szulfatizálódik);  üdvös  volna  az  ezüstszálat   néhány
    mikronyi arannyal borítani, és akkor a huzal korlátlan ideig megőrizné
    "hangminőségét". Mivel csak egy leheletnyi aranyra van szükség, maga a
    művelet nem kerülne sokba,  de  a  technológiáját  Magyarországon  nem
    sokan  értik.  Mindazonáltal  sikerült  bearanyoztatnom  néhány  méter
    négykilences  ezüsthuzalt,  és  ezzel  kábeleztem  át  a   NAD   egyik
    csőkarját. Nem vált be. Az aranyozás éppúgy elszínezte a hangot,  mint
    a nikkelköpeny.
        Én arra tippelek, hogy az ezüst  egyértelműen  jobb  kábelanyag  a
    réznél.  Dehát  ezt  miért  én  döntsem  el   egyedül?!   Megrendeltem
    (hivatalosan, nem magánúton) néhány  kilométer  hosszúságú,  azaz  mit
    nagyzolok:  néhány  dekányi  0,1mm-es  tiszta  ezüstszálat;  nemsokára
    elkészül,  és  akkor  küldök  belőle  25  olyan  Olvasónknak   -   már
    leleveleztük -, akiről tudom, hogy  szívesen  bűvészkedik  kábelekkel.
    Sajnos, a vastagabb,  0,8-1mm  átmérőjű  ezüsthuzalból  nem  küldhetek
    kísérleti anyagot; ez már túl drága mulatság volna.


        Hej, te sátán ronda fattya!
        Fölvegye a víz a házat?
        Hisz dagadó áradatja
        minden küszöbünkön átcsap!
        Átkos seprűnyél te!
        Süket és konok!
        Csillapodj le végre,
        suta-buta bot!
        Nem hagyod hát
        abba rögtön?
        Itt az öklöm,
        ez megállít - s ott a balta - kerge, rongy fád
        egy-kettő, szilánkra válik!


        A  jobbik  eszemmel,  persze,  belátom,  hogy   az   egész   dolog
    mélységesen  reménytelen.  Tegyük  fel  (korántsem  biztos!),  hogy  a
    sodratlan ezüstszál, ha ideális rendszerben használnánk, jobban szólna
    bármiféle  más  kábeltípusnál.  Csakhogy   a   konstruktőrök,   amikor
    lemezjátszót, erősítőt,  hangsugárzót  alkotnak,  "tuningolás"  közben
    hagyományos szerkezetű, tehát  sodrott,  szigetelt,  vastag  rézkábelt
    használnak,  s  annak   hangkarakterét   úgyszólván   beletervezik   a
    készülékbe.  Amikor  kábelt  cserélünk,  teljesen   felboríthatjuk   a
    rendszer egyensúlyát. Ez a körülmény csaknem lehetetlenné teszi,  hogy
    megismerhessük a kábelek igazi hangminőségét, s már  eleve  igen  erős
    érvet szolgáltat a merev kábelezés ellen.  Másfelől  viszont:  érdemes
    elgondolkodni rajta, hogy a hangszórók,  hangszedők,  transzformátorok
    stb. tekercselése eredendően egyeres - akárcsak a nyomtatott  áramköri
    lap.

    

    Ionoszféra

        Éppen abban az időben, amikor  az  ezüstkábel  "steril"  hangjával
    bajlódtam, megjelent a Hi-Fi Answersben egy cikk; hajmeresztő dolgokat
    állítanak benne. Különféle  elektromos  terekre  hivatkoznak,  amelyek
    körülvesznek  bennünket  és  tönkreteszik  (egyebek  között)  a   High
    Fidelityt is. Ilyen elektromos teret vélnek felfedezni a.)  mindennemű
    sztatikusan  feltölthető  tárgyban,  b.)  mindennemű  kábelben,  amely
    elektromos jelet szállít (ilyen kábel a telefonkészülék zsinórja is!),
    valamint c.) a lakás vízrendszerében, különös tekintettel a hideg-  és
    melegvízrendszer eltérő potenciáljára.  Ezeket  a  tereket  meg  lehet
    szüntetni, illetve semlegesíteni  lehet  őket,  miáltal  automatikusan
    javul a  hifi-berendezés  minősége...  Tébolyító  ötlet,  de  a  Hi-Fi
    Answersnek  már  annyi  tippje  bevált,  hogy  elhatároztam:   ezúttal
    haladéktalanul ellenőrzöm, igaz-e, amit a Messziről Jött Ember  állít.
    (A részleteket lásd a Hetedhéthatárban, a 66-67. oldalon.)
        Az angolok "polarizálásról" beszéltek; nos, polarizálni nem  tudok
    (azt sem tudom, mi az), de ionizálni talán  igen.  Ismeretes,  hogy  a
    hanglemez a legkisebb dörzsölésre is elektromosan  feltöltődik,  minek
    következtében magához rántja a levegőben lebegő port, piszkot.  Ezt  a
    sztatikus töltést többféleképpen is meg lehet  szüntetni.  Egy  időben
    idehaza  is  kapható  volt  egy  Zerostat  elnevezésű   hanglemezápoló
    szerkezet, egy pisztolyformájú ionizátor, amellyel az ember  "rálő"  a
    hanglemezre, és  akkor  a  lemez  elveszti  a  töltését,  elektromosan
    semlegessé válik. A  Zerostat  pisztolyhoz  nem  kell  fegyverviselési
    engedély,  úgyhogy  én  is  tartok  egyet  odahaza.  Kipróbáltam,   mi
    történik, ha zenehallgatás közben "kezelem", azaz  körbelövöldözöm  az
    angolok  állítása   szerint   kritikus   pontokat,   mindenekelőtt   a
    hangszedőt, a hanglemezt, a lemezjátszó csapágytengelyét, a  kábeleket
    és a hangszórók membránját.
        Hát igenis történik valami. Pontosan  az  történik,  amit  a  HiFi
    Answersben állítanak: a  hangkép  elveszíti  érdességét,  a  sávszélei
    jobban kiterjednek, a basszusa és a dinamikája megnő - még hangosabban
    is szól egy kicsit. Nyilvánvaló, hogy az ionizálással  nem  lehet  A-B
    tesztet, pláne vaktesztet csinálni, ugyanis a hatása jó 10-15  percig,
    talán tovább is tart, és a  különféle  tárgyak  nem  is  ugyanabban  a
    tempóban töltődnek fel újra. Ennek ellenére, az ionizálás "jól  hagyja
    magát demonstrálni", amin azt  értem,  hogy  10  emberből  legalább  8
    hallani véli a szóbanforgó effektust, sőt: általában hasonló szavakkal
    is jellemzi. (Legalábbis, ha az én berendezésemet hallgatjuk. Dehát az
    angolok egészen más készülékeket használtak: a Jelenséget nem Teslákon
    és Heybrookokon fedezték fel!)
        Javaslom,  hogy  akinek  van  Zerostat  pisztolya,  próbáljon  meg
    lövöldözni vele, valahányszor úgy érzi, hogy a hangkép "máma  valahogy
    érdesebb a szokásosnál". Nincs kizárva, hogy  nyerni  fog  l5-20  perc
    zavartalan zenei élvezetet. De hogy ez miért van, és hogy ezt a hatást
    hogyan lehetne permanenssé tenni - ezt ne éntőlem kérdezze.


        Lám, megint hurcolja, hordja.
        Jaj, hogy is teperjelek le!
        Eltiporlak, gaz koboldja!
        Reccsen és talál a fejsze!
        Eltaláltam! éljen!
        Kétfelé szakadt!
        Visszatér reményem,
        és szívem szabad.
        Jaj, mi történt!
        Mind a két fél
        újra ép s él,
        úgy loholnak
        párba, talpra szökve tüstént!
        Segítsetek, nagy Hatalmak!


    Tereket fogtam

        Lehetséges tehát, hogy  azokat  a  bizonyos  "elektromos  tereket"
    tényleg észlelni tudjuk a  hifi-berendezésünkön  keresztül?  Nézzük  a
    másik fajtát, azt, amely miatt  a  telefonkészüléket  kárhoztatják.  A
    telefon úgyis ott van a kezem ügyében.  Minthogy  az  én  telefonomnak
    megvan az a kellemetlen  szokása,  hogy  mindig  zenehallgatás  közben
    szokott csörögni, igen  gyakran  kihúzom  a  dugóját  a  konnektorból.
    Elvben ezt nem volna szabad (a Posta tiltja), de én  megtehetem,  mert
    van két másik készülék is a lakásban.
        Régebben    már    kipróbáltam,    hogy     kiviszem-behozom     a
    telefonkészüléket  (amelynek  a  dugója  eközben   természetesen   nem
    csatlakozik a konnektorhoz). Semmi különbséget nem hallottam. Most azt
    próbáltam ki, hogy a készüléket a helyén hagyom, viszont a  a  dugóját
    időnként kihúzom a konnektorból. Megdöbbentő, de ettől tényleg javul a
    hangkép:  vidámabbá,  elevenebbé,  sztereóbbá  válik.  A   "zárkózott"
    Spendor BC1-nek feltétlenül javított a hangzási  balanszán;  a  többi,
    "nyitottabb" hangsugárzó-típuson nem annyira a magashangtöbblet segít,
    inkább csak finomabbá, természetesebbé válik rajtuk a muzsika.
        Nagyon érdekes élmény: az  ember  leül  zenét  hallgatni,  a  zene
    valahogy nem szól szépen, nem  annyira  érdekes,  mint  máskor...  egy
    pillantás a telefondugóra: ahá, elfelejtettem kihúzni... úgy, most már
    megint rendben van minden! Kétlem, hogy a javulás mértéke elérné az  1
    orto-t (ami azt jelentené, hogy "behívom a sarki rendőrt, és még ő  is
    meghallja"), de  -  megismétlem!  van  akkora,  hogy  tíz  zeneszerető
    emberből 8 felismerje. Mégpedig vaktesztben. (Ugyanis az  egész  ötlet
    annyira abszurd, hogy  senki  nem  sejti,  mit  kapcsolgatok  a  hátam
    mögött.)
        A telefontalanítási  technikát  később  továbbfejlesztettem.  A  a
    szobám falának nemcsak a belső, hanem (ugyanott) a külső  oldalára  is
    fel van szerelve egy konnektor,  s  ahhoz  egy  másik  telefonkészülék
    csatlakozik. Legközelebb tehát már a szoba falain kívül  manipuláltam,
    és mégis ugyanazt a hatást értem el, mint az első menetben. Végül  már
    két szobával odébb ágaztattam le a telefonvezetéket, és ott  szereltem
    fel a csatlakozót, de ez sem segített. Mert hiába távolítottam el  6-8
    méternyire  a   telefonkészüléket   zsinórostul-dugóstul,   ha   odáig
    mégiscsak a szobám mellett fut el a vezeték.
        Ez a kísérlet egyébként elvi jelentőségű, mert bebizonyítja,  hogy
    nem a telefonkészülék, hanem az elektromosan aktív  telefonzsinór  az,
    amely  -  valamilyen,  még  nem  tisztázott  módon  -  befolyásolja  a
    hifi-hangképet. Pedig  a  telefonzsinór  viszonylag  kis  feszültséget
    hordoz.  Ezek  után   mit   tartsunk   arról   a   hálózatról.   amely
    keresztülszövi az egész lakást, és mindenhová  220  volt  feszültséget
    szállít?! És mit tartsunk  a  lakás  minden  elektromos  készülékéről,
    közéjük  értve  a  lámpákat  is?!  És  ha  ezek  tényleg  elrontják  a
    hangképet, akkor ugyan mi az ördögöt tehetünk ellenük?!


    Boszorkánykonyha

        De még a telefonvarázslat is túlságosan hihető, sőt: racionális  a
    következő mutatványhoz képest. Olvasmányaim szerint a hideg-,  illetve
    a melegvízrendszer eltérő potenciált hordoz, tehát össze kell földelni
    őket, és akkor megintcsak javul a hangkép. Az angolok  konyhájában  és
    fürdőszobájában tényleg külön csapja van a hideg és  a  meleg  víznek,
    tehát nekik van mit összeföldelniük.  Magyarországon  inkább  a  közös
    csaptelep járja, azzal pedig nem tudok mit kezdeni. De hopp, mégiscsak
    van egy elkülönített melegvízrendszerem: a központi fűtés,  amelyet  a
    konyhában  felszerelt   "cirkogejzer"   működtet.   A   melegvízcsövek
    egyébként éppen a lemezjátszó közelében futnak be a szobámba.
        Rákötöttem tehát a  konyhában  egy  darabka  drót  egyik  végét  a
    cirkogejzirre, másik végét a hidegvízcsapra. Visszamentem  a  szobába,
    újra feltettem egy lemezt, és - és megdermedtem. A hangkép ugyanúgy és
    ugyanannyit javult, mint az előző varázslattól! Mintha a  fűtéscső  is
    valamiféle villanyzsinór  volna,  amelyet  a  földelés  révén  mintegy
    kihúztunk a hálózatból! Megintcsak nem  esküszöm  meg,  hogy  a  hatás
    elérte az "1 orto"-t,  vagyis  mondjuk  egy  MC10-es  és  egy  MC20-as
    hangszedő különbségét. De annyit biztosan javított az az egy szál drót
    a konyhában, mintha kicseréltettem volna a hangszedőm tűjét...

        És rohannak! Egyre feljebb!
        Lépcsőt, termet locska hab nyom!
        Szörnyű tenger, árja ellep.
        Mester, mester, halld a hangom!
        Itt a mester éppen,
        nagy a baj, gyere!
        Szellemet idéztem,
        s nem bírok vele!
        "A sarokba,
        vissza! térj meg
        seprűnyélnek!
        Szellemtesttel
        nem citálhat itt dologra
        senki más, csupán a mester!"


        Goethe  bűvészinasának  végül  segítségére  sietett  a  Mester,  s
    helyreparancsolta  az   elszabadult   rosszlelket.   Nekünk,   hifista
    varázslótanoncoknak nincs ilyen szerencsénk. A Mester hét országon  is
    túl jár, és ha mégis meghallja segélykiáltásunkat, csak legyint: "ezek
    már megint rémeket látnak". Mi pedig viaskodhatunk tovább a Gonosszal,
    mert fogalmunk  sincs,  hogyan  lehetne  megfékezni,  a  fizika  és  a
    matematika bilincseibe verni a lakásunkban garázdálkodó szellemeket. A
    víz ugyan nem veti fel a házat - de már a halántékunkon üt ki.

        Mester, mester, halld a hangom!


                                                             Darvas László