Basic Library



No.8: Mahler dalszimfóniája Ha frontátvonulásos őszi éjszakán, midőn a fellegek súlyos takarója légrétegeken, tetőkön, mennyezeten keresztül is egyenest az álmatlanul fekvők mellkasán terül szét, kínos álmokból felriadva én is nyugtalanul forgolódom. Ilyenkor kezd alakot ölteni agyamban a Terv, melyet már három éve érlelek, forgatok: a lázadás terve. Fellázadok a HFM szerkesztője ellen. Mert ő, a könyörtelen szerkesztő, anno 1984 megparancsolta, hogy a Basíc Library-ban csak szimfonikus műveket ajánlhatok. Merthogy az úgymond "hifibb". Pedig tudta, hogy én operabolond vagyok (hogy az operabolond kifejezés mit takar, azt egyszer egy hatkötetes regényciklusban fogom kifejteni); dehát operalemezekről amúgyis remek esszéket közölt akkoriban Fodor Géza. Nos, az ember nem áll le vitatkozni a szerkesztővel, mert ha sokat ugrálok, megnézhetem a sajtóhibáimat a következő számban. Ajánlgattam hát továbbra is a szimfonikus remekeket. Egy hűséges olvasóm mindig volt. A szerkesztő. Néha addig olvasta a kéziratokat és levonatokat, míg maga is beszerzett egyet-mást az általam ajánlottakból. Ilyenkor volt mit hallgatnom. Az ő lemezét. Mivel ő nem találta elég hifinek. Igaz, kvittek vagyunk, mert én is vettem már hangszedőt az ő feltétlen ajánlására, amely... de ezt úgyis kihúzza. Most megpróbálom kijátszani a tilalmat, úgy teszek, mintha szimfonikus művekről beszélnék, s közben a zeneirodalom legszebb és legérdekesebb énekes darabjairól szólok. Hátha nem veszi észre. Így evickélek át Mahler vokális szimfóniájához, és így fogok végül "befutni" a Beethoven IX. kikötőjébe. Mahler-reneszánsz Mahler neve több mint 20 év óta ezt a sztereotip reflexiót váltja ki a zenehallgatókból, kritikusokból: "hát igen, reneszánsza van!" Ami igaz is, nem is. Nem igaz, mert a német kultúrában szinte keletkezése óta folyamatosan jelen volt ez a zene (kivéve, amikor letiltották). Az viszont igaz, hogy az 1960-as Mahler Centenárium és a köré szervezett nagy bécsi fesztivál valóban meghozta a Mahler szimfóniák és dalciklusok előadásának reneszánszát. A fesztiválnak ünnepi, pompás jelleget adott, hogy részt vett rajta a Mahlerhez legközelebb álló két karmesterzseni, az egykori famulus, illetve pártfogolt Bruno Walter és Klemperer. (Az utóbbi éppenséggel "szellemi teremtőjének" nevezte Mahlert.) Walter nyolcvannégy, Klemperer hetvenöt éves volt 1960-ban. Mindketten korábban is elkötelezett harcosai voltak Mahlernek, és jó néhány művét lemezre vezényelték. Odaadó hívek több generációja (Kubelik, Bernstein, Solti, Haitink) hatalmas lemezrepertoárt épített ki; később a már öregkorában megtérő Karajan is csatlakozott hozzájuk néhány felvétellel (VI., IX. szimfónia stb.). A nyolcvanas évekre azután már a mai derékhad nagyjai is (Abbado, Maazel, Tennstedt, Sinopoli, Ozawa, Inbal és mások) többé-kevésbé teljes ciklusokkal szerepelnek a Mahler-diszkográfiákban. A lemezkatalógusok és a bestseller-listák ma feltétlenül a kedvelt szerzők közé sorolják Mahlert; ha nem volna igazuk, nem jelentkezne minden évben új ciklussal a profitéhes nagy cégek valamelyike. (Mely tényből az is kiviláglik, hogy a Hungaroton nem tartozik a profitéhes cégek közé.) S teszik ezt annak ellenére, hogy a hatalmas előadói apparátus és a művek szokatlanul nagy terjedelme folytán egy Mahler-szimfónia felvételi költsége majdnem eléri egy teljes operáét! A szimfóniák közül csak az I. és a IV. fért el egyetlen LP-n; a hosszú szimfóniák tételeit nehezen lehet elosztani két lemezoldalon. A CD valamelyest megkönnyítette a szerkesztők dolgát. Mahler nélkül nincs alaprepertoár. Azon viszont már lehetne vitatkozni, mely művét építsük be legelőbb az alaprepertoárba. A legnépszerűbbet, az Elsőt? A csaknem ennyire népszerű Negyediket? Vagy valamely szaktekintély egyéni kedvencét? Megnehezíti a választ, hogy Mahler életművét - kortársainak, Thomas Mann-nak vagy Proustnak életművéhez hasonlóan - könnyebben lehet felfogni a maga összességében, mint az egyes művek elemzésével. Az egyes szimfóniák és dalciklusok (Az ifjú csodakürtje, Vándorlegénydalok, Gyermekgyászdalok) szinte egymást értelmezik, oly erős köztük a szellemi és hangulati rokonság. Azonos a jelképrendszerük, egymást ismétlik; rímelnek egymásra. A vokális szimfóniákat két csoportra osztom: az elsőbe a II-III-IV. szimfóniát sorolom (ezek lényegében véve "dalbetéteket" és kórust tartalmaznak), a másodikba pedig az oratóriumhoz közelítő VIII. szimfóniát és a Dal a földről címűt. A Basic Library jelen kötetét ez utóbbi műnek szenteljük. Dal a földről A Dal a földről eggyéolvasztja Mahler két legjellegzetesebb műformáját, a szimfóniát és a dalciklust. Ezért is tartják az ő "legmahleribb" művének, sőt, Bruno Walter a zeneirodalom egyik legszemélyesebb hangú művének nevezi. Noha voltaképpen egy hat dalból álló ciklust hallunk, szerkezete arra indít, hogy - mindenféle erőltetett formaértelmezés nélkül - hatalmas szimfonikus nagyformának tekintsük, amelyben az I. dal ("Bordal a föld nyomorúságáról") az első, a II. ("A magányos az őszben") a második tételnek felel meg. A III-IV-V. dal ("Az ifjúságról - A szépségről - A részeg a tavaszban") egy háromrészes, scherzo-szerű harmadik tételt alkot, s végül a VI. ("A búcsú") egy óriási Adagio-finale. Nem mond ellent mindezeknek, hogy - más Mahler-szimfóniákhoz hasonlóan - a Dal a földről-t is két fő részre tagolhatjuk, éspedig minden belemagyarázás nélkül. Eszerint az I-V. dalok az első részt alkotják, a VI. pedig, amely csaknem olyan hosszú, mint a többi együttvéve, a másodikat. Mahler maga az alcímekben egyértelműen kategorizálja a művet: Szimfónia tenor és alt (vagy alt helyett bariton) hangra és zenekarra. Bruno Walternek egy alkalommal "dalokba foglalt szimfónia" gyanánt említette. Mint szimfóniát, mégsem látta el sorszámmal: titokzatos, babonás előérzete tiltakozott az ellen, hogy a már ismert VIII. után most ez legyen az ő IX. szimfóniája. (Mert a IX. után, ugye, Beethoven sem írhatta meg a Tizediket. Mahler babonás félelmében az is közrejátszott, hogy három évvel a Gyermekgyászdalok ciklusának befejezése után ő is elveszítette négyéves kislányát.) A remekmű kellékei Mint az alcímből következik, a Dal a földről sikere négy egyenrangú tényezőn múlik: a két énekes szólistán, a zenekaron és a karmesteren. Hogy mind a négy remek legyen, a legnagyobb ritkaság ezen az eszményinek éppen nem nevezhető világban. Vegyük sorra a követelményeket A tenorista. Olyan hang szükségeltetik, mely egyaránt képes eldalolni Siegfried kovács-dalait (kissé magasabbra transzponálva), Mozart leggyöngédebb áriáit, mondjuk a Belmontéét, vagy Ottavio Dalla sua pace-jét és az egyszerűségükben is tökéletes Schubert-dalokat. E kívánalmaknak csak egészen kivételes adottságú, különleges technikai képzettségű énekes tud megfelelni. Hozzá még ábrázoló készséggel, színészi adottságokkal is kell rendelkeznie, hogy képes legyen megjeleníteni a tragikus halálpátosz dalnokát, az idilli tó énekesét és a tavasz mámorától megrészegült lírikust. Az alt (vagy a baritonista). Legyen bársonyosan puha, gazdag, felhangdús orgánuma, tökéletesen kiegyenlített mélysége és a végsőkig kihasználható légzéstechnikája. Érzelmileg képes legyen eltérően színezni a viszonylag hasonló Magányosság- és Búcsúdalok minden mozzanatát, s helyesen tolmácsolni a Szépség-dal fájdalmas-erotikus hangulatát is. Vagyis sokszínűen kell festenie az egységes hangulatokat, egységesnek a kontrasztokat. A zenekar. Ismerje és értse jól a zenei idiómát. Virtuóz legyen és fáradhatatlan. A karmester pedig (itt is ő a legfontosabb!) ismerje jól a mahleri hagyományt, s lehetőleg mutassa meg a már sokszor hallott műnek valamely új arcát is. Legyen átfogó víziója róla, hogyan dalol ez a rendkívül összetett, mégis egyetlen alaphangon: a halálén játszó óriási hangszer. Ennyi talán elég is. Ne lepődjünk meg rajta, hogy ebből a szimfóniából nem találunk majd egyetlen, mindenkit kielégítő felvételt, egy ideálcsat, tökéleteset, örökérvényűt. (Persze, más szerzők más műveiből is csak ritkán akad Bruno Walter és Kathleen Ferrier ilyen.) Át fogunk siklani azokon az albumokon, amelyek bár értékeket mutatnak fel, a tökéletes jelzőre aligha aspirálhatnának. Jelentős művészek előadásai is kiesnek így, az erők elégtelensége vagy csupán valamely szerencsétlen konstelláció miatt. Ennyi elég is. Kalauzok és kalózok Most nem annyira különféle lemezkritikai szaklapok fognak kalauzolni bennünket, hanem az (A. Blyth szerkesztette) Songs on Records - 1 című hanglemez-esszégyűjtemény egyik szerzője, Andrew Clements. A leggyakrabban őt fogom idézni. Másik referenciám a Mozaik 2. kötetében már bemutatott Penguin Guide. Az előbbi 18 felvételt sorol fel, az utóbbi nyolcat; magángyűjtésemben (a majdan megírandó Nagy Magyar Diszkográfiában) további 5 áll még, kalózok és félkalózok. Ezekből állítottam össze az alábbi táblázatot. Bruno Walter Mielőtt a karmesterekre térnék, hadd zengjem a Béesi Filhamonikusok dicséretét. Ez a páratlan együttes kiemelkedő szépséggel játszott "bécsi" vagy bécsies zenéket: Mozart, Beethoven, Schubert, Brahms és a Straussok (Richardot is beleértve) - valamint Mahler muzsikáját is. Igazából akkor képesek a csillagokig emelni hallgatóikat, ha karmesterükhöz valamifajta harmonikus vagy éppen ellentmondásos "love story" különös minőséggel Furtwängler és Kleiber, Karajan vagy Boskovsky, akár Böhm és Bernstein keze alatt (az utóbbit is teljes odaadással követik a DECCA lemezén). Ez tette mindig emlékezetessé találkozásukat Bruno Walterrel is. Waltert, akit amúgyis a "conductor of humanity" (a humánum vezénylője) jelzővel illettek, egészen különleges érzelmi láncok kötik ehhez a műhöz. Tanítványa, személyes barátja s egy évtizeden át első karmestere is volt a bécsi operaigazgató Mahlernek. A mester halála után Walter mutatta be 1911-ben Münchenben a Dal a földről-t (később a IX. szimfóniát is), s azt vallotta róla, hogy ez volt élete legjelentősebb művészi tette, legszemélyesebb sikere. Később is gyakran vezényelte a bécsi zenekart, 1936-38 között pedig ő volt a bécsi operaigazgató: Utolsó európai hangversenyét is velük adta 1960-ban, s akárcsak a zenekart, őt is a nagy német zene, ezen belül a nagy bécsiek zenéje ihlette meg a legjobban. Bruno Walter és Kathleen Ferrier Végül egészen szoros érzelmi viszony fűzte őt szólistájához, Kathleen Ferrierhez. "Életem egyik legjelentősebb művészi élménye Kathleen Ferrierrel való találkozásom volt, akinek teljesítménye éppen a Dal a földről-ben - akárcsak a Gyermekgyászdalokban és Mahler más dalainak tolmácsolásában - zenei pályám legmélyebb és legboldogítóbb élményei közé tartozik. Hangjának puszta csengése már első hallásra úgy szíven ütött, ahogy más hang talán sohasem. Ferriernek azonban nemcsak hangja: lelke is volt... Valami titok lappangott e láthatólag oly tiszta, kedves, egyszerű és egyenes lény életében... Egyéniségének sajátosan egységes volta is titokzatos maradt. Hibátlanul szép volt: megjelenése, lelke, hangja, művészi előadásmódja egyaránt. Komoly, szép és kifejező előadásából intenzív, a kedvességtől a tragikus árnyalatokig őszinte érzelem sugárzott... Talán korai halála is része a titoknak..." - írta Bruno Walter 1956-ban. A "titkot" kutatva nem nehéz felfedeznünk, hogy a nyolcvanesztendős karmester rajongásában az egy évtizeddel korábbi (1947, Edinburgh-i Fesztivál) nagy érzelmi találkozásuk tükröződik. Ferrier jellemzésekor Walter sokat megvall a maga művészi ideáljairól és tulajdonságairól is. Mit számít ehhez képest, ha a rideg kritikus a "legmisztikusabb zenei legendák egyikének" tartja a Walter-Ferrier kapcsolatot, s megkérdezi: ez a "nyíltan kitárulkozó érzelmi reagálás" vajon hogyan tetszett volna Mahlernek. Nos, ha van értelme zenei hitelességről, korhűségről, szerzői intenciókról beszélni, egészen biztosan Walter a legilletékesebb. Hagyatkozzunk hát inkább az ő ítéletére. (Habár figyelmet érdemel, hogy a Dal a földről-nek csak egyetlen hangversenyén alkalmazott baritont az alt helyett - pedig Clements szerint Mahler az előbbit részesítette volna előnyben!) Walter egyébként azt állítja, hogy az ősbemutató óta mindig szerencséje volt a szólistáival. Kétségkívül szerencséje volt a magyar fülnek komikus nevű, de annál jelentékenyebb Julius Patzakkal is. Őt a harmincas évektől (a nagy Tauber után) a legjelentősebb német lírai tenoristának tartották. Kivételes zenei ízlését bizonyára azzal alapozta meg, hogy nem tenoristának készült... (Hanem karmesternek. Általában fordítva történik: a különösen muzikális tenoristák akarnak karmesterek lenni - lásd Domingo vagy Peter Schreier esetét.) Patzak kifejezési skálája és technikája még ötvenedik évén túl is töretlen volt, s bár az I. dalt nem az ő hangjának teherbírására szabták, abban is teljesen kielégítő, a másik kettőben pedig talán felülmúlhatatlan; éppúgy mestere a nagy formáknak és a zenei nüanszoknak, mint a szöveg értelmezésének. Ez az 1952-es DECCA némileg háttérbe szorítja Walter másik két felvételét. A legelső, amelyik a HMV-nál készült: koncertfelvétel, a koncert minden vonzerejével és limitált (1936-os!) hangzásképével. Az 1960-as Walter III-ban pedig a kritikusok többsége szerint már ritkásabb a nagy varázslat levegője. A dirigens ekkor már nyolcvanegyedik évében járt, és két igen megbízható szólistája sem emelkedik az elődök magasságába. A Penguin Kalauznak azonban más a véleménye, szerinte Haefligen "szikrázik a képzelőerőtől", s Walter kevésszer hallatszott boldogabbnak lemezen. A hangzáskép pedig, különösen CD-ről, meleg és élénk. Vagyis a három verzió közül egyikkel sem járunk rosszul. Klemperer Klemperert is fél évszázad kötötte össze a művel. Már a húszas években előadta a nagyváradi születésű Friedrich Schorral (a híres Wotannal és Hans Sachs-szal) a baritonszólókban. Klemperer első két felvétele egyazon évből származik: 1951-ből. Az első kiadatlan, a Magyar Rádió lakklemezei őrizték meg. (A "Klemperer Budapesten" sorozat kiadása idején többször is felmerült, hogy ezt a fontos Mahler-Klemperer dokumentumot is közreadják. Azóta szalagra mentették, néhány hónappal ezelőtt alkalmam volt újra meghallgatni a rádióból - s meggyőződni róla, hogy ez a "régiség" nehezen illeszkedett volna a sorozatba. A műnek nálunk alig volt előadói hagyománya, a zenekarnak nem volt ismerős a mahleri idióma, s bár a kitűnő kultúrájú dalénekes, Rősler Endre mindent megtett a III. dalban, hangjának mennyisége, magassága és átütőereje egyaránt elégtelennek bizonyult. Egyszerűen nem volt képes megbirkózni az I. dal keserves magas állásaival, ez azután az egész előadást lebéklyózta. A pályája elején tartó Sándor Judit pedig helytállt ugyan, de igazságtalan lenne számon kérni tőle saját későbbi nagy teljesítményeit. Ráadásul e stúdiófelvétel hangzása - furcsa módon - szűkebb és laposabb, mint az egykorú operaközvetítéseké.) De még Klemperer első (VOX) lemezfelvételéről is joggal állapítja meg Clements, hogy dokumentáris értéke meghaladja a zeneit, s legfőbb érdekessége az, hogy - akár a budapesti felvételek -, friss, fiatalos Klemperer-képet őriznek az akkor "csupán" hatvanöt esztendős mesterről. Ma a II. hanglemez a "Nagy" Klemperer: a hanglemeztörténetem egyik legendás felvétele, örök mércéje, a Missa Solemnis és a Fidelio mellett a klempereri lemezhagyatéknak talán legegyértelműbben halhatatlan darabja. Mint tolmácsolás, végletesen ellentéte és kiegészítője a Walterének. Alkalom szülte Beckmesserként, szinte táblázatba foglalhatnám: Otto Klemperer és Christa Ludwig Klemperer énekesei természetesen a dirigens felfogásához igazodnak... Christa Ludwig - milyen bámulatos hangszépség és tökéletes énektudás az övé! - valamivel objektívabb Ferriernél. Érdekes összevetni a végső "Ewig, ewig..." ("örökkön-örökké") ismétléseit: Ludwig szavai a végtelen kék horizont felé szállnak, Ferrieré befelé, "a szív iránt"... Fritz Wunderlich (nevéhez illően) "csodatenor" volt. Személyében a mahleri igényeknek a tökéletességig megfelelő tenoristát üdvözölhetjük. Az ő gyönyörű színű, karcsú, de erőteljes és fényes hangja (a legszebb német lírai tenor volt Tauber óta!), hibátlan énektechnikája és - utolsó éveiben, azaz 1965/66-ban - teljesen érett művészegyénisége minden pillanatban örömmel tölt el. Ránkmaradt felvételei közül neki is ez volt a legnagyobb művészi tette (ha nem számítjuk Taminóját). Harminchatévesen távozott, mint Mozart, akinek ő volt egyik legkiválóbb dalnoka. Mások ennyi idős korukban éppen csak "kezdenek kialakulni". Fritz Wunderlich ...és napjainkig Voltaképpen időrendben haladtunk, csak egészen kevéssé kell visszakanyarodnunk. Paul Kletzki nevét nálunk talán az egykori Supraphon Beethoven-ciklusról ismerik. A megbízható, jó karmesterek közé tartozott, előadása (1960) eleven, természetes, nem a zenére erőlteti rá a saját elképzeléseit. A skót Murray Dickie-t több mint húsz évvel ezelőtt Budapesten is hallottuk, kitűnő Taminóként. (Af féle régimódi "Pesti Fesztivál" előadás volt: Erich Kunz Papagenója és Ernster Dezső Sarastrója mellett László Margit is úgy énekelt, mint a legjelesebb nemzetközi sztár-szopránok.) Dickie egyike azoknak, akik mindhárom tenor-dalban eleget tudnak tenni a kívánalmaknak - anélkül, hogy "örök emlékezetű" előadást nyújtanának. Szólistatársa itt Fischer-Dieskau (az egyetlen, aki két ízben is lemezre énekelte a Mahler-mű baritonszólóit). "Professzori" értelmezőképesség, intelligencia, szuggesztivitás - és igazi szép hang hallható Fischer-Dieskau még fiatalkorinak számító felvételéről. Ha valaki drámát keres e szimfóniában, nála megtalálja. Dietrich Fischer-Dieskau Főleg a Bernstein I-en ( 1966), ahol Fischer-Dieskau még végletesebb. A Búcsú itt "Trisztán-szerű intenzitást sugároz - írja Clements -, egy befelé forduló szerelmi halált". Bernstein felvételét hihetetlenül expresszívnek ítéli: "Aligha tud valaki együttélni a Bernstein-lemezzel valamilyen mérsékeltebb ellensúly nélkül." (Clements véleményét én is aláírom: majd húsz éve élek együtt ezzel a felvétellel - de gondoskodtam ellensúlyokról is.) James Kingnek, a Wagner-tenoristának megvan a hangja az I. dalhoz, a technikája már kevésbé, s a miniatürizált kecsesség vagy a kesernyés mámor szintén nem az ő világa. Későbbi, Haitink vezényelte felvételén (Penguinék, tehát Greenfield, Layton és March szerint) éneke intelligens és beleérző. Amsterdamban három felvétel is készült. Ott már a "reneszánsz" előtt is ápolták a Mahler-kultuszt. (A szintén Mahler-tanítvány Mengelberg tett a legtöbbet azért, hogy a művek a repertoáron maradjanak.) Jochum (1963) erényeit elismeri a kritikus, de felrója neki az érzelmi elégtelenséget, Van Beniumnak pedig (1960) a folyamatos feszültség hiányát. Ők ugyanazzal a két énekessel vették föl a Dalt. Nan Merriman, akit Toscanini lemezeiről ismerhetünk, nem igazi alt, hanem valódi mezzo - és ez, bármilyen intelligens is az énekes, nem elég. Hiányzik egy alapszín, valamiféle sötét belső tűz, (mely csak részben hangfekvés kérdése, mert például a szoprán Jessye Normanban megvan). Ernst Haefligert nagyon kedvelem, mindig megőrzi különös tónusú hangjának puhaságát. A Mozart-repertoárban nagyon szép eredményeket csillogtatott hajdan, de itt az I. dalban képtelen rá, hogy valódi magashangokat csillogtasson. Solti 1972-es lemezéről Clements a vonzerőt hiányolja (aminthogy a nagy Reiner Frigyes felvételére is azt mondja: "nem szeretnivaló, felszínes"). Solti is a chicagói zenészeket vezényli, sokkal kifinomodottabb hangzással már, mint amilyen Reiner idején jellemezte őket, de "előadása kemény", "nem érez együtt" a zenével. Ez a kritika azért meglepő, mert Solti, teljes szimfóniaciklusával, jónéhány világsikert mondhat magáénak. Például övé a legjobb VIII. is! Karajan 1975-ös előadásának legfőbb tulajdonsága a zenekari eufónia, a szépség mindenekfölött - egy kissé önmagáért is, a kifejezés rovására akár. Így az itt is tökéletesen éneklő Christa Ludwig nem oly megrendítő, mint Klemperernél, s René Kollo, az utóbbi két évtized leghíresebb Wagner-tenorja, aki lírai hangjával és biztos énektudásával szintén ideális szólista lehetne itt, hiszen három felvétele közül hangilag és zeneileg ezen a legjobb - nem kap elégséges inspirációt a (hogy is mondják) "hangjegyek mögötti" tartalom felfedezésére. Klemperer klasszikus-puritán és Karajan érzéki szépségű zenélésének legjobb elemeit egyesíti Haitink felvétele (1975). Ebben minden kritikus megegyezik; Clement szerint is ez a leginkább kielégítő modern verzió. King - szerinte - jócskán felülmúlja korábbi teljesítményét, mégha hangjának puszta ereje természetesen fogyott is valamennyit a közbeeső években. Janet Baker nagy előadóművész. Szép hangja, óriási művészi tapasztalata és kultúrája most is épp oly meggyőző, mint a hajdan abszolút legjobbjának tekintett Rückert-dalokban (mely utóbbiakat idehaza is meg lehetett kapni vagy tizenkét évvel ezelőtt, a Barbirolli-vezényelte V. szimfónia kiegészítő, negyedik lemezoldalán). Sir Colin Davis (1982), a nagy angol karmesterek mai utóda kitűnő muzsikus - Beecham zsenialitása, Barbirolli szenvedélyessége vagy Boult mesteri precizitása nélkül. Neki a tempók önkényes gyorsítását, lassítását vetik szemére, mondván, hogy a mű egysége ellen "dolgozik". A gyönyörű hangú néger sztár, Jessye Norman valamiféle fenséges áhítat érzésébe burkolózva marad kissé személytelen. A rendkívül sugallatos énekes-színész, Jon Vickers pedig talán inkább Bernstein mellé illett volna. Bár nagy tisztelője vagyok, hangját sosem jutna eszembe szépnek nevezni. Itt ráadásul a zenei ívek eltördelésével ő is a zene ellenében "alakít". Nagy kedvencünk, Giulini (1985) számomra már egy korábbról ismert I. szimfóniával is bebizonyította, hogy Mahler zenéje nem az ő lelkéből lelkedzett. Irónia és játékosság nélkül patetikus marad, tragikumából kimarad a XX. századi, Adyval szólva "minden egész eltörött" érzés, s ami megmarad, az gigantikus és - furcsa ennél a csodálatos drámai érzékű karmesternél! - nehézkes. A tárgyilagosság kedvéért meg kell mondanom, hogy a Penguin könyv ehelyett "visszafogott és kifinomult" előadásról beszél, s arról, hogy a Berlini Filharmonikusok játéka aligha lehetne még szebb. Brigitte Fassbänder teljesítményét azonban mindenki egyértelműen magasztalja, rám is nagy hatást tett, amikor a rádióban hallgattam. Clements szerint valamennyi szólamtársa fölé helyezi őt a drámai tudatosság, az árnyalatok kidolgozottsága és a mély belső intenzitás. Araiza, a kissé orrhangú, de nagyon muzikális mexikói tenorista gyöngéd és kedves, de nem erre a zenére született; "itt még csak ígéret" - állítja Clements. Brigitte Fassbänder Megemlítem még az 1973-as Eterna lemezt, méltányolva azt a kivételes tulajdonságát, hogy 1987/88-ban kapni lehetett Budapesten. A lemez valósággal két darabra esik, nem azért, mintha a korong törött volna, hanem mert oly hatalmas a különbség Peter Schreier és a többiek között. Schreier áldott tehetségű művész, mindent elhitet és elfogadtat a hallgatóval. Ő azután éppen nem Wagner-hang, vagyis nem szép és hősi színű; s ha Wagnert, hát Logét és Mimét énekel kiválóan. És mégis ragyogó teljesítményt nyújt még az I. dalban is, a Részegdalban pedig mer csúnya Mime-hangokat kiadni - és ott is meggyőz! Hozzá képest a dúshangú svéd altista, Birgit Finnilä egyszerűen unalmas (mellesleg más hölgyekhez képest is az!), Sanderling pedig, a sok részletet pontosan megrajzoló veterán karmester elvész a részletekben. Némi rosszindulattal szólva, a Búcsúban mintha végig egyetlen mondatot ismételgetnének. Ehhez járul még az Eterna lemez felszíne; az első oldal utolsó két dalán lánctalpas jármű taposta ki a barázdákat, a második oldal pedig ropogós, finomra őrölt kaviccsal van felszórva. A felvétel mintha egy óriási pályaudvar fedett csarnokában készült volna, ez sem tesz jót a bensőséges hangulatnak... De megismétlem: 1988. február 8-án megért nekem 60 forintot, hogy meghallgassam Schreier produkcióját. Többet is megérne. Összegezve: a Walter II-t és a Klemperer II-t ajánlom - együttesen, mint a mahleri arany "talentum" két oldalának ábrázolatait. Nem csak a két karmester és a szólisták személyi kötődése, hanem e felvételek rendkívül magas művészi színvonala és igen mély emberi tartalma okán. (E két klasszikus értékű, nélkülözhetetlen produkció CD-n is kapható - a túlsó végen.) De kiegészíthetjük őket valamelyik maibb, nyugtalanabb digitális felvétellel, például Karajan varázsos hangszőttesével vagy - leginkább - Haitink mintaszerűen sokértelmű produkciójával. (Legközelebb: Schubert-szimfóniák)