Hanglemezív




    Egy Janus-arcú hanglemez


        Schubert: V. (B-dúr) szimfónia D.485
        IV. (C-moll) szimfónia D.417 "Tragikus"

        Fesztiválzenekar
        Vezényel Fischer Iván
        SLPD 12842

    


        Mint mindennek a világon, ennek a  lemeznek  is  két  oldala  van.
    Ezúttal nagyon  sajátosan  sikerült  kitölteni  ezeket  az  oldalakat.
    Egy-egy Schubert szimfóniát hallhatunk a Fesztiválzenekar  és  Fischer
    Iván előadásában, mindkettő koncertfelvétel, mindkettő a  Zeneakadémia
    nagytermében készült. Körülbelül ennyi az összes hasonlóság, amit  fel
    tudok fedezni az A és B oldal között.
        Az V. szimfónia talán  Schubert  legnépszerűbb  szimfonikus  műve,
    csak a "Befejezetlen" vetekedhet vele. Valószínűleg ez is motiválta  a
    Hungaroton műsorszerkesztőit, hogy  a  hanglemez  A  oldalára  tegyék,
    annak ellenére, hogy időrendi sorrendben természetesen a negyedik után
    következik. Érdekes,  ennek  a  "későbbi"  darabnak  valójában  még  a
    stílusa is "korábbi", hiszen az V. szimfónia  kifejezetten  klasszikus
    jellegű, a Mozartokra emlékeztető mű. Hangszerelése egyszerű, mentes a
    romantikus  túlzásoktól.  Nem  szerepel  benne  timpani,  trombita  és
    klarinét  sem.  (Annak  idején  könnyen  előadhatták  műkedvelő   házi
    együttesek is - az  ősbemutatót  1816-ban  a  Burgtheater  hegedűsének
    lakásán tartották.) Az első tételben,  a  lassú  bevezetés  hiánya  is
    inkább a klasszikusokra jellemző, és párhuzamot kínál a harmadik tétel
    is, amennyiben ritmikájával és hangnemével  erősen  emlékeztet  Mozart
    nagy g-moll (K.550) szimfóniájának menüettjére.
        Hogy a fesztiválzenekar  zeneakadémiai  hangversenye  kiemelkedően
    sikeres volt, az - emlékeim szerint - elsősorban ennek a  szimfóniának
    köszönhető. Mivel  pedig  a  hanglemez  ezt  a  koncertet  rögzítette,
    élményeink-emlékeink hű reprodukálását  is  elvárjuk  tőle.  Nem  kell
    csatlakoznunk. A Fesztiválzenekar, és természetesen  Fischer  Iván  "a
    helyzet magaslatán", igazán briliáns módon zenél. Egyetlen (nem is túl
    lényeges) kifogásom  az  első  tétel  némely  hangsúlyára  vonatkozik.
    Dinamikai eszközökkel jelölt tagolásra, jól  elhelyezett  akcentusokra
    természetesen szükségünk van, Fischer Iván azonban  (talán  nem  bízva
    maradéktalanul együttesében)  erőből,  helyenként  kimondottan  durván
    emel ki néhány belépést, főleg az átvezetőrészben. Persze, ez is jobb,
    mint (másoknál) a pontatlan és  főleg  lagymatag  zenekari  játék,  de
    ennyire magas színvonalú hangversenyen, mint  ez,  az  apró  hibák  is
    szemet szúrnak.
        A második tétel klasszikus  6/8-os  lüktetésében  szinte  egyetlen
    romantikus mozzanat a trió maggiore-minore váltakozása.  Ennek  a  kis
    részletnek érzékeny megszólaltatásáért elismerés illeti a  művészeket.
    Bár  a  partitúrában  nincs  tempóváltás  bejegyezve,   Fischer   Iván
    felgyorsítja a tempót,  de  mindvégig  jól  kontroltálja  azt,  később
    pedig, a visszatérésnél  maradéktalan  pontossággal  hozza  vissza  az
    eredeti tempót. Ezek  a  kis  hullámzások  beszédessé,  sokat  mondóvá
    teszik a zenét. E tétel előadásának egyébként a  fafúvós  intonáció  a
    kritikus pontja.  Bármelyik  magyar  zenekarnál  bizony  előre  félek:
    "nálunk ezt nem képesek jól eljátszani".  A  Fesztiválzenekar  itt  is
    bebizonyítja, hogy nem olyan zenekar, mint a többi.
        A harmadik tétel metruma  súlyos,  jó  tartású,  olyannyira,  hogy
    egy-egy  pillanatra  Klemperert  juttatja  eszembe:  nem   annyira   a
    tempóval, mint inkább azzal, hogy fékentartott energiákat sejtet. Az e
    tételre jellemző  ritmikus  sforzatok,  azaz  élesen  megszólaltatandó
    hangsúlyok mindig pontosan indulnak.
        A negyedik tétel valamennyi között a  legnehezebb.  A  mélyvonósok
    virtuóz menetei  és  az  egyes  zenekari  szekciók  közötti  párbeszéd
    próbára  teszi   a   mű   végére   esetleg   elfáradt   muzsikust.   A
    Fesztiválzenekar produkciójában mégsem éreztem semmi kirívó hibát. Nem
    siették el a  hangismétléseket,  és  a  bőgős  repetíciók  is  elegáns
    egységben maradtak a magasakkal.
        Bárki  szememre  vethetné,  hogy  olyasmiért  is  dicsérem  ezt  a
    zenekart, ami  úgyszólván  minimális  feltétel  egy  professzionalista
    együttessel szemben. Nos, a precíz összjáték valóban követelmény, de -
    nem mindig teljesül. És most még  többről  is  van  szó.  Végre  olyan
    helyzetben  van  egy  magyar  zenekar,  hogy  koncert  közben  nem   a
    legelemibb feladatokra kell összpontosítania. Mert hogyan  juttathatná
    érvényre  művészi  koncepcióját  a  karmester,  ha  közben  azon  kéne
    tűnődnie, hogy be fognak-e lépni a kürtök, és ha igen, mikor.  Fischer
    Iván nyilván megdolgozott ezekért a részletekért, és most  nagyon  jól
    gazdálkodik lehetőségeivel. A sok-sok kicsiszolt momentum végül is  új
    minőséget, élményszerű muzsikálást teremtett.
        Szinte hihetetlen, mennyire eltérő  lehet  egyazon  hanglemez  két
    oldala, még akkor is, ha ugyanazok a muzsikusok  adják  elő  ugyanazon
    szerző egy másik darabját. Aki a negyedik  szimfóniát  kevéssé  ismeri
    (magam is csak kevésszer hallottam) azt hihetné, az  alig  tizenkilenc
    éves ifjú zeneszerző ezúttal  még  gyönge  darabot  alkotott.  Hiányos
    hangzás, egymással semmitmondóan társalgó szólamok, statikus formák  -
    lehet-e szeretni ezt a művet? Ellentétben az Olvasóval, nekem  nemcsak
    jogom, hanem kötelességem is, hogy ellenőrizzem  magam.  Nagy  nehezen
    rávettem magam, hogy a B oldalt többedszer is meghallgassam, sőt  hogy
    a IV. szimfónia más előadásait is elővegyem. Ezennel kijelentem,  hogy
    a negyedik szimfónia - igenis szép darab... csakhogy.
        Ezen a felvételen rögtön az első hangokban a prím szólója  bántóan
    nyers, éles. A fafúvósoknak nem sikerült  tisztán  megszólaltatniuk  a
    fuvola-oboa oktávkopulát; ez is  oka  lehet  annak,  hogy  a  zenekari
    felrakás hézagosnak, sőt időnként üresnek tűnik. A csellószólam  pedig
    annyira  agresszív  hangot  üt  meg  egy  belépésekor,  hogy  ha   nem
    koncertfelvétel volna, azt hinném, a zenei rendező manipulált valamit.
    (Ezt a gyanút nem is vetem el, mert az  első  tételben  egy  kitartott
    domináns hangzat  után  is  vágást  észleltem.  Nem  nagyon  hittem  a
    fülemnek, de akárhányszor hallgatom újra, a pauza  utáni  folytatásban
    másként, és kissé máshonnan szól a zenekar. A borítón  meglelhetjük  a
    magyarázatot: a IV. szimfóniát a Fesztiválzenekar két koncertjén,  '86
    december 27-én, és 28-án  rögzítették.  Feltehetőleg  a  két  előadást
    vágták össze egy egésszé. Dehát a másik felvétel is így  készült,  még
    1985-ben.)
        A második tétel  nem  fejlődik  kellőképpen,  s  ezért  statikussá
    válik, azonkívül még egy apró ritmikai kidolgozatlansággal is irritál.
    A tétel végén a kíséret trioláit  hallva,  maga  a  dallam  sem  képes
    tartani a pontos nyújtott ritmusokat, szintén triolássá lesz.
        A  bántó  apróságokon  kívül  e  felvétel  legnagyobb  hibája:  az
    érdektelensége. Nincsen rá jobb kifejezés: nem beszél ez a  zene,  nem
    elég izgalmas, nem elég változatos. Nem tudom pontosan, mi  történt  a
    zenekarral a két szimfónia felvétele közötti egy évben,  de  szeretném
    azt hinni, hogy ez csak átmeneti hullámvölgy. Nagy kár lenne,  ha  ezt
    az együttest  is  utolérné  a  magyar  betegség,  és  belesüllyedne  a
    rutin-hétköznapok mocsarába. Az egész magyar zenei  élet  megsínylené,
    ha az  irigyeknek,  gáncsoskodóknak  lenne  igazuk.  Úgyis  túl  sokan
    vannak.


    Perkusszív


        Amadinda ütőegyüttes
        (Rácz Zoltán, Bojtos Károly, Váczi Zoltán, Sárkány Zsolt)

    

        Márta  István:  Babaházi  történet;
        Sáry  László:  Kotyogókő  egy korsóban;
        John Cage: Second Construcfion;
        Tradicionális afrikai  zene;
        George Hamilton Green: Ragtime-ok

        SLPD 12800

    

        A perkusszív zenét igazán  nem  könnyű  rögzíteni,  Amadindáék  is
    próbára teszik a hanglemezgyár műszaki és szellemi kapacitását, amikor
    a   legszélsőségesebb   dinamikával   szólaltatják    meg    különféle
    hangszereiket. Bele is telt  néhány  év,  mire  vállalkoztak  ennek  a
    lemeznek a felvételére.
        A Rácz Zoltán  vezette  gárda  főiskolás  ütősökből  alakult,  még
    1984-ben,  és  szinte  egycsapósra  "befutott".  Repertoárjuk   nagyon
    gazdag,  a  hagyományos  afrikai  zenén  és  a  ragtimeokon  kívül   -
    természetesen - a kortárs műveket is felöleli. Apropó kortárs zene: az
    Amadinda  előadásában  mintha  még  ezek  a  darabok  is  népszerűbbek
    tudnának lenni... A közönségnek a kortárs zenével szembeni  averzióját
    az   (is)   magyarázza,   hogy   az   utóbbi    évtizedek    muzsikája
    intellektuálisabb a kelleténél. Az apró  ötletek,  melyek  legtöbbször
    alapjai az ilyen zenének, a hallgató számára csak  fáradságos  elemzés
    után érthetőek, és így gyakran a felfoghatóság szintje alatt maradnak,
    ami pedig e szint fölött  van,  az  vagy  unalmas,  vagy  kifejezetten
    bántó. Az Amadinda viszont auditív élményt nyújt, sőt:  látványosságot
    - ha nem is hanglemezen. Reich Drumming ját például 1986  decemberében
    táblás  ház  előtt,  óriási  sikerrel  játszották,  pedig   alig   van
    fárasztóbb darab, mint éppen ez. (Lényegében egyetlen  motívumot  bont
    ki repetitív eszközökkel - másfél óra hosszat.)
        A  siker  titka  lehet  még,  hogy  az  ütőegyüttest  valahogy   a
    zeneszerzők is másként  használják.  Valószínűleg  inspirálja  őket  a
    gazdag  hangszínpaletta  és  a  hatalmas  dinamikai   skála.   Ami   a
    hangszíneket illeti, úgy hiszem Rácz Zoltánéknak  komoly  előnyük  van
    bármiféle szintetizátorral szemben.  Fantasztikus  effektusokra  nyújt
    lehetőséget maga az amadinda nevű afrikai instrumentum, a különböző fa
    és fémlapok  hangolhatóságán  alapuló  dallamhangszerek  sokasága,  és
    persze  a  dobok,   gongok   és   cintányérok.   Nem   is   szólva   a
    specialitásokról,  mint  például  a  lassan  vízbe  merített  és   így
    elhangolódó  gongról,  vagy  a  vonóval  megszólaltatott  cintányérról
    (Márta: Babaházi történet).
        Az Amadinda azzal is "becsalogatja"  közönségét,  hogy  a  kortárs
    szerzők darabjain  és  régebbi  zenék  átdolgozott  változatain  kívül
    ragtime-okat is rendszeresen  a  műsorára  tűz.  De  nem  azért,  hogy
    ostyába csavarva adja be a kevésbé népszerű darabok  keserű  piruláját
    (amint ez az esztrádműsorokban szokásos): inkább "jam  session",  azaz
    örömzene jelleget ad  vele  a  koncertnek.  Talán  ezt  a  "happening"
    stílust hangsúlyozza az is, hogy ezek  a  zenészek  soha  nem  szoktak
    szmokingban játszani, többnyire farmernadrágban  muzsikálnak  a  saját
    kedvükre, no meg a miénkre.
        Márta István kifejezetten az  Amadinda  számára  írta  a  Babaházi
    történetet. Szellemes, mindazonáltal nem egyértelműen jelentős  darab.
    A  motivikus  fejlesztésben   kiválóan   használja   fel   a   zenekar
    adottságait, sőt  annál  többet  is:  szintetizátoron  maga  a  szerző
    játszik. Sajnos,  a  lemezen  kevéssé  érvényesül  az  a  dramaturgiai
    momentum, miszerint a zenészek, miközben lassan a  helyükre  sétálnak,
    már  játszanak  a  halk,  zenedobozszerű  tekerőkön.  A   hangfelvétel
    egyébként a látványon kívül a dinamikát is eliminálta. Alig  hallottam
    még hanglemezt, amelyen a dinamikaszegénység annyira bántó lett volna,
    mint éppen ebben a darabban. A halk  bevezetés  és  az  első  dobszóló
    közötti, a valóságban hatalmas különbség itt nem haladja meg  a  10-15
    decibelt! A kompozíció  vége  felé  hallható  cintányéros  fortisszimó
    pedig egyszerűen túl sok volt a  gépnek.  A  rengeteg  nagyfrekvenciás
    komponenst tartalmazó hangzás ilyen  kivezérléssel  már  nem  fér  föl
    33-as fordulatú mikrobarázdára  (fölfér  az,  ha  jól  csinálják  -  a
    szerk.), és így torzzá, kásássá vált.
        Sáry László darabja,  úgy  tudom,  eredetileg  zongorára  íródott.
    Repetitív fogantatású, de szép metodikájú kompozíció, s remekül hatnak
    benne a xilofon és a marimba zengő, mély hangjai. Szerkezete áttetsző,
    felépítést  némi  odafigyeléssel  követni   lehet,   és   akkor   igen
    szórakoztató.   Számomra   felfoghatatlan   csoda,   hogy    ezt    az
    alig-változásokkal operáló dallamot az előadók kotta nélkül  játsszák.
    Ezt nem mint öncélú bravúrt méltányolom,  hanem  mint  a  konstruktív,
    tudatos  előadási  magatartás  szép  példáját.  Nyilvánvalóan  ez   is
    hozzájárul  ahhoz,  hogy  a  Kotyogókő  egy  korsóban  ihletően  szép,
    hangulatos zene lett.
        John Cage korai műve az 1940-es Second construction  új  oldaláról
    mutatja  be  az  együttest.  Itt  preparált  zongorát  is  használnak,
    amelynek tónusa  nagyon  ízlésesen  egészíti  ki  a  hagyományos  ütős
    instrumentumok hangszínét. Cage-nek  nemrég  idehaza  is  kiadták  egy
    szerzői  lemezét  (SLPD  12893),  de  e  régebbi  korszakát  még   nem
    ismerhetjük eléggé. (Természetesen ez a kiadvány az Amadindát,  s  nem
    pedig Cage-t kívánja bemutatni, de bízom benne,  hogy  mindkettőjükkel
    találkozhatunk még magyar hanglemezen.)
        A kettő közül azért így is a  "B"  oldal  lesz  a  népszerűbb,  és
    nemcsak a zenei anyaga miatt. A ragtime nem teszi  annyira  próbára  a
    zenei rendezőt és a hangmérnököt, így a hangminőség is  elfogadhatóbb,
    mint a másik  oldalon.  Egyedül  a  tranziensek  kopottsága  árulkodik
    arról, hogy ez a felvételtechnika megérett az újításra -  és  itt  nem
    elsősorban a CD-re gondolok.
        Nagyon sajnálom, hogy erről a hanglemezről lemaradt a  Vígszínházi
    lemezbemutató koncerten elhangzott  reneszánsz  blokk:  néhány,  eddig
    csak kórusok repertoárjából ismert virtuóz darab (például Passereau Il
    est  bel  et  bon  című  hatásos   kórusműve   és   Lassus   közismert
    Zsoldos-szerenádja). Általában nem szeretem az átiratokat,  de  itt  a
    marimba csodálatos basszusával alátámasztott, virtuóz  előadás  a  már
    jól  ismert   darabok   oly   aspektusát   jelenítette   meg,   amiért
    maradéktalanul hálás vagyok.
        Remélem, hamarosan pótolja majd a Hungaroton ezt a  "mulasztását":
    örömömre szolgál, hogy végre olyasmit tehetek szóvá,  ami  hiányzik  a
    lemezről - és nem amiatt kell veszekednem, ami rajta van.

                                                        Dauner Nagy István