Hangszer-misztériumok - I: Isteni hangszerek



        Legendák, mítoszok... A hangszerek múltját kutatva  mindig  ezekbe
    ütközünk.  Kétféle  mítoszt  kell  megkülönböztetnünk.  Az   egyik   a
    hangszerek isteni  eredetéről,  a  másik  a  hangszerkészítő  mesterek
    titkairól  szól.  A  két  mítoszt  nehéz  szétválasztani,   hiszen   a
    hangszereket gyakran vallásos külsőségek  között,  liturgikus  célokra
    készítették. Féltve őrzött  gyártási  receptek,  a  be  nem  avatottak
    teljes kizárása, titkok hagyományozása apáról fiúra, a mesterek démoni
    erővel való  felruházása,  a  hangszerek  beavatási  szertartása,  sőt
    felszentelése - ezek a  motívumok  szövik  be  a  hangszerérzet  egész
    történetét.  Az  "eredetmítosz"   (már   tudniillik,   hogy   a   zene
    transzcendens eredetű) gyakran még a tudós embereket is megkísérti.
        Legközelebb majd a másik mítoszról, a hangszerkészítés  mítoszáról
    lesz szó. Igaz,  ahogy  egy  festő  barátom  mondogatja:  a  zenébe  a
    nem-szakember éppen csak "belelógatja a lelkét", a hangszerekkel pedig
    egyáltalán  nem  foglalkozik.  De  mindenki  felkapja  a   fejét,   ha
    meghallja, hogy 700000 fontért kelt el egy Stradivari-hegedű...
        Nem szándékoztam tiszta kultúrtörténetet  írni  (a  kultúrtörténet
    sokakban a kultúrház asszociációját kelti), de úgy vagyok vele, mint a
    részeg festő a festői borvidékkel: nem tudok megválni tőle.


    A szellemek hangja

        A primitív népek egyik legnépszerűbb hangszere  a  dob.  Funkciója
    sokrétű.   Leggyakrabban   az   ősökkel   és   a   szellemekkel   való
    kapcsolatteremtésre használták; hitték, hogy ezek szólalnak meg a  dob
    által. A membrán és a dobtest - hasonlóan a  kagylóhoz  és  a  tengeri
    csigához - a külső zajokra is képes rezonálni, és a  varázslók  ezt  a
    dobba költözött idegen szellemek hangjának tekintették. Azt tartották,
    hogy a  dobok  maguktól  is  megszólalhatnak  (ez  a  hiedelem  még  a
    középkorban is élt). A dobokat csak éjszaka volt szabad  szállítani  -
    ha egyáltalán rászorultak a  szállításra,  mert  hiszen  a  dobok,  ha
    akarják, maguktól is eljuthatnak bárhová.
        Az animisztikus hitek szerinti hangutánzással birtokolni  lehet  a
    hang eredeti forrásának (ember, állat, természeti jelenség) energiáit.
    A varázslók ezért óriási hatalmat nyertek  utánzóképességük  révén.  A
    dobok - a rezonancia jelenségén kívül -  más  módon  is  "beszéltetni"
    tudták  a  szellemeket.  Például  a  kalengo  (popo,  fungu)   afrikai
    kétmembrános  dobot  a  hóna  alá  vette  a  dobos,  és  a   bőrhártya
    feszítésére szolgáló szíjak nyomogatásával  a  hangot  tökéletesen  az
    emberi hanglejtéshez igazította. A  legkülönösebb  esetről  J.  Blades
    hangszertörténész  számol  be,  eszerint  a  nigériai   rádióban   egy
    kaiengóval "mondatták be" a szignál szövegét: "This  is  the  Nigerian
    Broadcasting Service" -  tökéletes  intonációval.  (A  "szentségtörés"
    óriási felzúdulást keltett.)

    

    Kalengo dobosok


        A magyar őshit szerint is a  sámán  a  varázsdobjával  kérdezte  a
    múltat és a jövőt. A sámándob valóságos kis világmindenség a rárajzolt
    Holddal, Nappal,  Világheggyel,  állatokkal  és  magával  a  sámánnal.
    Varázsigék mormolása közben apró követ, magvat helyeztek a  dobra,  és
    attól  függően,  hogy  az  melyik  rajzra  került,  jót  vagy  rosszat
    jelenthetett. Más népek szerint a dobok hangja elijeszti a halál és  a
    betegségek  szellemeit,  a  vihart,  az  ellenséget  és  az   aszályt.
    (Európában e viharügyi feladatokat a harang veszi  át.)  Az  aszályra,
    pontosabban az esőcsinálásra mindig valami mennydörgő hangú  hangszert
    használtak; a vihar hangjának imitációja uralmat ad  a  vihar  felett,
    másrészt felkelti  a  vihar  szellemének  figyelmét.  A  livika  dobok
    (afrikai résdobfajta) kimondottan a mennydörgés istenének szólnak.
        Általában  a  dob  szent  hangszer.  Halmos   István   (venezuelai
    gyűjtőútjáról szóló tanulmányában) arról is ír, hogy a piaroák  nagyon
    vigyáztak, nehogy az asszonyok is megláthassák a hangszereket.  Szerte
    a világban fétiseket, természetfeletti  erejű  tárgyakat  helyeznek  a
    dobba,  vagy  az  oldalára.  Megetetik  a  dobot,  szentelt  ételekkel
    dörzsölik a membránját - de erről majd később. Törzsi körökben maga  a
    dobkészítés is meglehetősen komplikált. Melanéziai  szokás  szerint  a
    dobot az alapanyagául szolgáló fán kell elkészíteni.  Nyugat-Afrikában
    munka előtt és közben böjtölnek a  mesterek.  Az  új  hangszereket  az
    emberekhez hasonlóan "beavatják", és kérik  a  mennydörgés  szellemét,
    hogy mindig erős hangot adjon nekik.
        A dobolás, a dobkészítés  családi  mesterség,  melynek  fortélyait
    szigorúan őrzik. Már a primitív kultúrákban is titokban  tartották  az
    akusztikai találmányokat...
        A dob általában női szimbólum. Afrikában a dörzsöléses dob  (nevét
    onnan kapta, hogy  membránját  nem  ütéssel,  hanem  közvetett  módon,
    dörzsöléssel hozták rezgésbe) a szexuális  érintkezést  szimbolizálja,
    ezért a beavatási és termékenységi szertartásokon  használják.  A  dob
    szerepe attól is  függött,  hogy  milyen  állat  bőréből  készítették.
    Afrika-szerte az üstdob formájú  és  méretű  dobok  szimbolizálták  az
    uralkodót, a törzsfőnök személyét. Ha meghaltak, szentélyüknél  ezeket
    a különleges dobokat szólaltatták meg, amikor is  a  dobok  elengedték
    hatalmukból az uralkodó lelkét  az  alábbi  szavak  kíséretében  "Most
    szabad vagyok!" Ez  a  fajta  hatalomjelkép  végigkövethető  az  egész
    történelmen. A XV. században még királyi  ajándék  gyanánt  is  került
    üstdob Magyarországról Franciaországba. A fentiek  alapján  érthetőbbé
    válik, miért éppen dobpergés  kísérte  a  kivégzéseket,  a  rendeletek
    kihirdetését, vagy a kisbírók "közhírré tétetik" kezdetű mondókáit.
        A Távol-Keleten általában  ördögűző  funkciója  van  a  dobszónak;
    néhol az úgynevezett dobtornyokban hatalmas, 1-2 méter átmérőjű  dobok
    szóltak esténként, elijesztvén az ördögi erőket az ember  lakhelyétől.
    Hasonló céllal dobolnak  a  lámaista  és  konfuciánus  templomokban  a
    szertartások alatt. A mu  jü,  európai  nevén  temple  block  az  éber
    figyelmet szimbolizálja:  kattogó,  átható  hangja  magára  vonzza  az
    istenség  figyelmét.  Magasrangú  emberek  temetésén  több  ezret   is
    ütögettek egyszerre, egyazon lassú ritmusban - ezt már egy istenségnek
    sem lehetett  nem  észrevenni.  A  hal-dob  a  budhista  kolostorokban
    használatos (ismerünk 2,5 méter hosszút is); hangjával  az  ima  és  a
    meditáció idejét jelzik. Hasonló szerepkört lát el a  harangszó  és  a
    csengetés a katolikus liturgiában. Kínai templomi dob a csu (teknő) és
    a jü, a "fekvő tigris".  Az  egyik  hangja  kezdi,  a  másik  zárja  a
    konfuciánusi  szertartást.  A  fekvő  tigrist  hasított  bambuszrúddal
    kaparják, a tigris hátán 3x9, azaz 27 rovátka van: a  kínai  hagyomány
    szerint nevezetes szám a kilences. A kb. fél méter magas gongdob  vagy
    bronzdob ütőfelületén  bronz  levelibékák  száma  mutatja  a  hangszer
    értékét. Szentelt tárgy,  a  szellemek  lakóhelye.  Mennydörgő  hangja
    elűzi  az  ellenséget.  Némely  bronzdob  oldalán  lyuk  van,  hogy  a
    szellemek elinalhassanak, ha úgy adódik.

    

    Bronzdob


        (Mai civilizációnkban az üstdobokon lévő alsó nyílás arra szolgál,
    hogy a külső-belső nyomás kiegyenlítődjön - különben beszakad  a  dob!
    -, így viszont a ki-be áramló levegő súrlódása miatt a dob  alaphangja
    szinte nem  is  gerjeszthető,  puffanásszerű;  a  szellemekkel  együtt
    mintegy a dob alaphangja is elillant... A misztikus szándék a hangszer
    akusztikai tökéletesedéséhez vezetett.)
        Az  indiai  dobok  hangolhatósága  is  a  szertartási  szokásokból
    következik. Mi jobbára a tablá-t ismerjük, Ravi Shankar koncertjeiről,
    ahol is a szitár társhangszere volt ez a dobpár. Egyik dobja  a  bhaya
    (üstdob), a másik a daina (magas) A dobokat ún. szemekkel teszik zenei
    hangúvá -  lásd  a  képen.  Zenei  hangnak  a  harmonikus  félhangsorú
    hangokat nevezzük, szemben a nemharmonikus  felhangsorú  normál  dobok
    puffanó, semleges hangjával. E dobok és a dél-indiai kétmembrános dob,
    a mridan, a misztériumához  hozzátartozott,  hogy  mielőtt  használták
    volna, megszentelt ételekkel kínálták,  mármint  ilyenekkel  kenték  a
    dobok bőrhártyáját, s ennek következtében  jutottak  a  már  említett,
    letisztult zenei duóhanghoz. Feltehetően ismét a véletlen vezetett  az
    akusztika: sodához, amelynek tudományos megfejtését az 1920-as években
    a Nobel-díjas fizikus Raman, illetve az 1950-es években Ramakrishna és
    Sondhi  szolgáltatta.  A  szem,  amely  mangánporból,  főtt   rizsből,
    tamariszkuszléből   készült,    módosítja    a    membrán    rezgését,
    megváltoztatja  csomóvonalrendszerének  szerkezetét,  s   ezért   lesz
    zeneibb a dob hangja.  Hasonlóképpen:  a  japánok   a  ko-cuzumi  nevű
    kétmembrános, homokóra formájú  dobot  benedvesített  papírszeletekkel
    hangolják be.
        Egy  kis  ókori  kitérő:  Mezopotámiából  származó  írásos  forrás
    alapján ismerjük egy bronz üstdob,  a  lilissu  "születését":  a  bőrt
    hibátlan,  bottal  vagy  ostorral   sohasem   érintett   fekete   bika
    szolgáltatta - újabb akusztikai jósági  tényező,  hiszen  az  ütlegelt
    állat bőre forradásokkal van tele, s így a dob hangja nem lenne eléggé
    kiegyenlített.  Az  állatot  egy  kedvező  napon  a  Tudás  templomába
    hajtották és  felajánlották  a  Nagy  Istennek  és  Ea-nak.  A  földet
    illatszerekkel szórták be, ajándékokat adtak az állatnak,  kimosták  a
    száját  illatos  folyadékkal.   Leterítettek   12   vászontakarót   12
    istenképpel. A bika fülébe varázsigéket suttogtak,  felvilágosították,
    hogy milyen megtiszteltetés éri  őt  most.  Aztán  leölték,  a  szívét
    elégették,  bőrét  liszttel,  sörrel,   borral,   zsírral,   timsóval,
    keserűdióval megvendégelték, majd ráfeszítették  a  dobtestre,  melybe
    előzőleg belehelyezték  a  istenképeket.  15  nap  múlva  az  áldozati
    szertartást megismételték, így lett a dob az "isteni Lilissu".
        A fejlett kultúrákban a hangszerek feltalálói  az  istenek.  Ha  a
    zene az istenek ajándéka, akkor maga a hangszer sem  lehet  más,  csak
    isteni eredetű. Brahma nevéhez  fűződik  (hívei  szerint)  a  mridanga
    feltalálása; ezt a dobot jobbító, mágikus erejűnek tartották. Az i. e.
    II. századból származó legenda szerint egy Brahmadatta nevű szerzetes,
    amikor dobjának egyik felét megütötte, ezzel messzire repítette a  reá
    támadó ellenséget; amikor a másik felét ütötte meg,  a  bősz  ellenség
    mint megbízható barát tért vissza.
        A hinduk Siva főistent (akinek jelzője a "romboló,  pusztító",  és
    mellesleg neki tulajdonítják a zene eredetét  is),  gyakran  mintázták
    meg a  budbudika  vagy  damaru  nevű,  homokóra  formájú  kis  dobbal.
    Ugyancsak Siva (aki öt arccal jelenik  meg  és  töméntelen  keze  van)
    arcai után nevezték el a  pancsamukhavádjá-t,  az  óriási  ötmembrános
    dobot.  Nem  játszhatott  rajta   akárki,   csak   a   kiválasztottak.
    Egyiptomban a hagyomány  szerint  Thot  a  Hold,  a  bölcsesség  és  a
    tudomány istene, az idő szabályozója, a dob alkotója.

    

    Siva a damaru dobbal
    A Fekvő Tigris (jü)

        Mint  már   mondottuk,   a   dob   az   ókorban   is   szelleműző,
    ellenségelrettentő,   a   hatalom   jelképe.   A    kínai    császárok
    napfogyatkozáskor kivezényelték a hangsereget, hogy a sárkányt, aki  a
    napot  bekapta,  elkergessék.   A   katonák   nagy   zörgést   csaptak
    fegyverükkel, nemkülönben dobokkal és  réztányérokkal,  és  a  sárkány
    elmenekült. A vértelen akció sikere sohasem  volt  kétséges,  és  csak
    egyetlen alkalommal követelt áldozatokat,  amikor  is  a  csillagászok
    (fejük bánta!) elfelejtették közölni  a  császárral  a  napfogyatkozás
    pontos idejét, módot adva  a  sárkánynak,  hogy  csinnadratta  nélkül,
    saját jószántából távozzék, gyengítvén a császár tekintélyét.
        Japánban a sintoista templomokban vert dadaiko  óriásdob  hangjára
    kél a Nap. (A sintoista vallás lényege az ősök és a természet  erőinek
    tisztelete.)  A  félelmetes  ütések  tempójának  változása  elképesztő
    árnyaltsággal követi a napfelkelte folyamatát. Tibetben is  hangszeres
    rituálé  tartozik  a  napkeltéhez  és  a  napnyugtához.  Indiában   is
    találkozunk hatalmas dobokkal, de csak mint a  hatalom  jelképével.  A
    sahib-nahabat (mesterdob) ezüst üstdobpárját,  amely  darabonként  1,5
    méter átmérőjű és 2 mázsa tömegű, s velük együtt még a két  dobost  is
    elefánt hordozza a hátán,  mint  a  jószerencse,  a  háborús  győzelem
    szimbólumát. A dobok értékét  Cibetben ékszerekkel növelték; még az is
    előfordult, hogy a dobot  (a  képen  látható  thodrngá-t)  két  emberi
    koponyából illesztették össze. Ettől lett a  hangszer  mágikus  erejű,
    hiszen a koponyák gazdáinak lelke beköltözött a dobba.

    

    Tábla-játékos Pakisztánból
    Koponyákból készült dob


        A  dobolás,  mint  rítus   mindig   hozzátartozott   a   különféle
    vallásokhoz - a kereszténységet kivéve. A  XVI.  századi  Európában  a
    dobot (mint  a  zenetudós  pap  Sebastian  Virdung  írásaiból  tudjuk)
    éppenséggel  az  ördög  találmányának  tartották,  mert   zavarta   az
    imádságot, az áhítatot, a beteg  embereket.  (Az  ördög  is  istenség:
    negatív értelemben. A szerk.) Ez a nézet valószínűleg a Bibliából,  az
    Ótestamentumból   származik:   ott   arról   olvashatunk,    hogy    a
    tisztítótűzben  kiáltozók  hangját  a  dobok  hangja  nyomja   el.   A
    kereszténység  kezdetben   tiltotta   a   háborúra   serkentő   zenét.
    Alexandriai Kelemen is az ördög dagályosságai közé  sorolta  a  dobot,
    néhány más, a római szokásokra emlékeztető hangszerrel együtt.
        Nem így  a  muzulmánok.  Mohamed  próféta  helyeselte  a  duff-nak
    nevezett, Európában tamburinként ismert dob használatát. A dob az imám
    imára hívó kiáltásait kísérte. Mohamed elég szűkre szabta a Koránban a
    zenei lehetőségeket, de harcias szelleméhez a dob jól illett.
        Az,  hogy  a  nagydob  vagy  az  üstdob  ma  az   ágyúdörgést   is
    szimbolizálja, nem meglepő. A katonák az évszázadok  során  a  dobokat
    szinte teljesen kisajátították. Szerencsére a  klasszikus  zenében  is
    helyet kaptak, és erőteljes hangjuk a  zenekari  tuttik,  a  váratlan,
    kirobbanó fortisszimók biztos támasza. Lidérces hatásukat talán a rock
    és  a  jazz   aknázza   ki   legjobban,   hangsúlyozott   ritmusaival,
    felpergetett tempóival. De démoni egy-egy modern ütőskoncert is,  ahol
    az üstdobok olykor olyan hatalmas hangözönt  zúdítanak  a  közönségre,
    hogy attól lehet félni, az egész mindenség  felrobban,  szétpattan  és
    örökre elenyészik.


    Mágikus csengés-bongás

        A démonisztikus hitek szerint a rossz szellemek nemcsak  a  dobok,
    de a csörgők hangjától is irtóznak. A  csörgő  az  afrikai  javasember
    egyik legfontosabb gyógyító eszköze. Segédjével együtt kitartóan rázza
    a beteg felett, és mormog,  hogy  elijessze  a  rontó  szellemeket.  A
    csörgők mágikus jellegét fokozzák a rájuk vésett állatok, különösen  a
    madarak és a krokodilok. Az ősmagyarsámánok is vasból, ritkán  rézből,
    állati csontokból  való  csörgőket  aggattak  köpenyükre,  hogy  minél
    nagyobb zajt kelthessenek ugrálásukkal, elűzve az ártó erőket. (Darvas
    Gábor zenetörténész  szerint  a  mai  karperecnek  is  valami  hasonló
    lehetett az egykori funkciója.) Az egyiptomiaknál a  csörgő  már  Isis
    (az égi istenek királynéja) hangszereként jelenik meg.  A  Hathor-Isis
    kultuszhoz tartozó hangszer, Latinos  nevén  a  sistrum  meghatározott
    szertartásrészeket vezetett be. Cleopatráról azt mesélték, hogy nagyon
    kedvelte ezt a csengő-bongó "hangszert", mint hatalmának  jelképét  és
    ellenségeinek  megfélelemlítőjét.  A  sistrumot  a  görögöknél  és   a
    rómaiaknál is megtaláljuk. A Isis-kultusz szertartásrendje él tovább a
    katolikus miséken, amikor is a ministránsok, akik  a  celebráló  papot
    segítik, kézi haranggal, csengetéssel  jelzik  a  híveknek  az  áhítat
    kezdetét. Hasonló liturgiát találunk a zsidó templomokban  is,  ott  a
    főpap köntösére kötött aranycsengőknek kell megszólalniuk a szentélybe
    való belépéskor, illetve kijövetelkor. Rokon hangjelenségek kísérik  a
    konfuciánusi szertartásokat is.
        A  triangulum  (kisgyerekkorából   mindenki   ismeri)   fémkarikás
    változatának hangja a sistruméra emlékeztet. A keresztény templomokban
    széles körben használták; erre abból lehet következtetni, hogy  nagyon
    sok   egymást   követő   rendeletben   tiltották   szerepeltetését   a
    liturgiában, és sokat vitatkoztak  erkölcsromboló  hatásáról.  A  róla
    alkotott  ítéletek  ellentmondásosak   egyes   festményeken   angyalok
    játszanak rajta, másokon a bacchanáliákat kíséri. A triangulum mindkét
    célra megfelel: hangja minden más  hangszer  közül  kiemelkedik,  mert
    gazdag   a   8-16kHz   frekvenciájú,   jelentős    energiát    hordozó
    felharmonikusokban.
        A  harang  megjelenése  a  bronzkorhoz,  a   fejlettebb   kultúrák
    megjelenéséhez kötődik. Első hallásra talán meglepő, hogy az állatokra
    nem mint jelző, terelő eszköz, hanem mint a rossz szellemek ellen védő
    varázsszer került. A Távol-Keleten a házakat, kapukat, templomokat  is
    harangocskákkal díszítik, ugyancsak a rontó erők  elleni  védekezésül.
    (Ezt Pasolini be is mutatta Az ezeregy éjszaka virágai című filmjében:
    az  elfogott  majomember  útját,  amerre  csak   elhalad,   félelmetes
    harangszó kíséri.)
        A harang őshazája Kína.  A  krónikák  szerint  óriási  harangokban
    rögzítették a zene  alaphangjait.  Az  idegen  császár  uralma  idején
    elásták őket, és nem  mind  került  elő.  A  későbbi  császárok  hiába
    fáradoztak e harangok újraöntésén, a  tökéletes  harmóniát  többé  nem
    sikerült megteremteniük. Kínában, ahol a  császár,  a  Mennyek  Fia  a
    vallásfő, különösen összefonódott a szakrális és a szekuláris (világi)
    zene. A kínaiak a  zenében  közvetlenül  ható  erkölcsi  erőt  látták.
    Filozófiájuk  szerint  a  társadalom  elzüllését  és   felbomlását   a
    nyugtalan  zene,  a  kicsapongó  hangok,  a  disszonancia  okozza.   A
    szabályozott zene rendet, békés, erkölcsös világot teremt. És hogy  mi
    ebben a harangoknak a szerepe? "A nemes ember harangokkal és  dobokkal
    irányítja a becsvágyát" - írja Hszüen-ce, az i. e. III. században  élt
    konfucianista filozófus.
        Kínában, a számmisztika hazájában a pentaton skála 5  hangja  a  4
    égtájat a középpel, a kéz öt ujját, a világegyetem 5 alapelemét, az öt
    bolygót és még tengernyi más, kevésbé tárgyiasult dolgot szimbolizált.
    Számokba rendezett életükben tehát az 5 a legfontosabb szám,  de  nagy
    jelentőségű a kilences is 3x9 rovátkát találunk a  "fekvő  tigris"  (a
    már említett szertartási dob) hátán, 9 tartományból áll a birodalom, a
    tökéletes zeneműnek 9 tétele van,  az  ég  9  szintű,  Kilenc  Kapu  a
    császári palota neve. A  képen  látható  kézi  harang  köpenyén  is  a
    dudorok száma egy-egy mezőben mindig  9.  A  dudorok,  "mej"-ek  száma
    összesen 4x9=36, márpedig a 36 a legfőbb csillagistenek száma.

    

    A dudorok ("mej"-ek) a csung avagy zhong harang köpenyén


        E kézi harangok a hetvenes évek végén nagy szenzációval szolgáltak
    a zenetudomány, az akusztika számára. A Scientific American  hasábjain
    is beszámoltak  róla,  hogy  a  pien-csung  harangjáték  harangjain  -
    ellentétben a világon fellelhető összes többi haranggal - 2  különböző
    hangmagasságú  hang  képezhető.  Hangközük  általában   kisterc   vagy
    nagyterc; gerjesztésük helyét a szuj és ku feliratok jelzik  a  képen.
    Ezt   csak   igen   alapos   akusztikai   felkészültséggel    lehetett
    megszerkeszteni. Normál harangon ugyanis  csak  egyféle  hangmagasságú
    hang gerjeszthető; ha a harang  köpenyét  is  megütjük,  akkor  ez  az
    alaphang csak elszínezi az oldalütéssel keltett hangot, "belezavar", A
    pien-csung harangon azért sikerült szétválasztani a két hangot, mert a
    különleges  köpenyforma  és   a   "mej"-ek   miatt   az   egyik   hang
    csomóvonalainak  metszéspontja  egybeesik  a  másik  hang  gerjesztési
    helyeivel.  A  "mej"-ek  ezenkívül  kiegyensúlyozzák  a  két  alaphang
    erősségét, és a hangolásnál  is  fontos  szerepük  van.  A  haranghang
    tisztaságára  mind  zenei,  mind  liturgikus  célból  törekedtek:  ezt
    követelte meg az ősök tisztelete.
        A mi népballadánkra, a Kőmíves Kelemenre emlékeztet az a  legenda,
    amely a pekingi Nagyharangot, a világ 3.  legnagyobb  harangját  (lásd
    Hangszer-Guinness, Mozaik 2.) övezi. Ez a harang akkor szólalt meg, ha
    a császár esőért imádkozott. A  legenda  szerint  a  harang  öntésénél
    emberáldozatot is bemutattak, ugyanis két sikertelen  öntési  kísérlet
    után az asztrológus azt jósolta, hogy a harang  csak  akkor  készülhet
    el, ha emberi vér is  keveredik  a  bronzba.  A  harmadik  öntésnél  a
    mandarin fiatal leánya önként belevetette magát az izzó  fémbe,  és  a
    harang tökéletes  lett...  A  kisebb  harangok  öntésekor  bika-  vagy
    ökörvért kevertek a bronzba, a harangnak bemutatott áldozat gyanánt.
        Tibetben  a  harangot   nemcsak   démonűzőnek,   hanem   a   tudás
    szimbólumának is tekintették. A láma a bal kezében kis  harangot  tart
    (a harang fogantyúján a bölcsesség istenének képmásával), mint a tudás
    jelképét; jobbjában pedig jogart (villámot), a gyakorlat jelképét.  Az
    ókori egyiptomiak az apró arany és ezüst harangocskákat amulettként  a
    nyakukban hordták, a mezopotámiaiak Ea  szimbólumával  ékesítették,  a
    zsidó főpapok (az Ótestamentum szerint) ruhájukhoz erősítették.
        A harangszó a keresztény egyházak jelképe  lett,  ma  már  el  sem
    tudunk képzelni templomot  harang  nélkül.  Az  első  írott  források,
    amelyek a harangot mint egyházi hangszert említik, a VI-VII. századból
    valók. A harangszó  kezdetben  jobbára  a  kolostorok  jelzőhangjaként
    funkcionált.  Európában  Nagy  Károly  uralkodása  idején   emelkedett
    liturgikus jelentőségűvé. A XII. században  Theophilus  már  leírja  a
    harangok öntési módját.  A  harangok  mágikus  erejébe  vetett  hit  a
    keresztény vallásban is tovább él, ezt  bizonyítja,  hogy  a  harangot
    megszentelik.  A  harang  funkciója  időjelzés,  híradás,  imádkozásra
    történő felhívás és a vihar, az ellenség elűzése. "Vivos voco, mortuos
    plango, fingura  frango"  (Hívom  az  élőket,  gyászolom  a  holtakat,
    megtöröm a villámokat) ezt  vésték  egyidőben  az  oldalukra.  A  déli
    harangszó pedig magyar vonatkozású; (egyebeken  kívül)  Hunyadi  János
    nándorfehérvári  győzelmét  ünnepli.  Régen  mindenki   tudta,   miről
    beszélnek a harangok. Neveket kaptak: Nagy Jaqueline, Roland...  Az  ő
    hangjukkal irányította az egyház az életet.


    Réztányérok, bronztányérok

        A gong szintén misztikus hangszer. Afrikában a gong (pontosabban a
    gong afrikai megfelelője) legyőzi az ördögi erőket, s  ezért  talizmán
    gyanánt tisztelik.  A  Távol-Keleten  szintúgy  talizmán,  és  mágikus
    erővel bír, gyógyít, vonzza a szelet, elkergeti a rossz szellemeket és
    véd a kísértetektől. Megérinteni: boldogság és erő forrása, megfürdeni
    benne:  egészség,  inni  belőle:  érvényre  juttatja   fogadalmainkat.
    Egyszóval a gazdagság mércéje, hasonlóan a bronzdobhoz. A legnagyobbak
    nevükben  hordozzák  hangjukat:  Földrengés  úr,  Tigris  úr.  A  mély
    domborulatú a hímnemű, a laposabb a nőnemű hangszer. Ezek alapján  nem
    csodálkozhatunk,   ha   készítése   bonyolultságban   megközelíti    a
    dobcsinálás ceremóniáját. A mesterek azt hiszik,  hogy  csak  magasabb
    erők segítségével képesek a  hangszer  kiöntésére  és  kikalapálására,
    munkájuk  közben  fondorlatos  ellenszellemek   támadják   meg   őket.
    Böjtölnek az ügy sikere érdekében, és más neveket vesznek fel, hogy  a
    gonosz erőket félrevezessék...
        A gongok akusztikai tökélye valóban  ámulatba  ejtő,  különösen  a
    jávai  púpos  gongoké.  A  különböző  rugalmasságú  körgyűrűk   révén,
    amelyeket kalapálással és edzéssel alakítanak ki (kb. 150-szer hevítik
    fel a fémet!) a csomóvonalrendszer  úgy  módosul,  hogy  a  felhangsor
    közel harmonikus lesz, a gong hangja zeneivé válik, maga a gong  pedig
    hangolhatóvá.  Hogy  erről  az  akusztikai  tulajdonságról  mi   módon
    szereztek tudomást, azt ma is homály fedi. Egy  biztos:  az  akusztika
    történetét kevésbé kellene európai  szemmel  nézni,  hiszen  mint  már
    eddig  is  számos  példában  láttuk,  a  keleti  hangszertudomány  mai
    tudásunk szerint is óriási teljesítményre volt képes - több évezreddel
    Mersenne, Chladni és Helmholtz előtt. A gong anyaga egyébként  hasonló
    a harangéhoz. Itt  is  előfordul,  hogy  ezüstöt,  olykor  aranyat  is
    kevernek az ötvözetbe, s ezzel sokszorosára növelik az árát. Ismerve a
    gongba  vetett  misztikus  hitet,  fettételezhetjük,  hogy  ezeket   a
    drágafémeket az isteneknek szánták, áldozat gyanánt.
        A kínai lapos gongra, a tamtamra gyakran sárkányt  gravíroztak.  A
    sárkány  a  császár  emblémája,   és   általában   pozitív   jelentésű
    állatfigura, minden "csúnyasága" ellenére. Ábrázolása méginkább növeli
    a gong erejét, rangját. A gongok, minthogy Európa csak a XX. században
    kezdte méltányolni őket, kívül rekedtek a keresztény egyházi zenén.  A
    kései Európa a janicsár zenéből a  réztányért,  közismertebb  nevén  a
    cintányért kedvelte  meg.  A  kínai  réztányérok  bronzból  készültek,
    közepükön enyhén kúposak, hangjuk  éles,  csengő,  sistergés  nélküli.
    Esőkérő, gyászban lélekvigasztaló (!) hangszer - ez utóbbi jelzője  is
    azt  bizonyítja,  hogy  a  különböző  kultúrák  zenei  szokásait   nem
    szintetizálhatjuk  egyetlen,  mindenkire  érvényes   világnyelvvé.   A
    cintányért Tibet és (különösen  az  óriási  példányokat)  Mongólia  is
    kedveli. A lámaista  szertartásokon  a  földi  és  az  égi  istenségek
    imádásához, dicséretéhez használják. A finom hangú kis réztányérok  az
    égiekkel vannak kapcsolatban,  míg  a  nagy,  fülhasogató  hangúak,  a
    "halál  réztányérok"  a  földiekkel,   a   temetési   szertartásokkal.
    (Hallgassuk meg a Kárpáti  János  szerkesztette  "Kelet  zenéje"  című
    hanglemezről a lámaista szertartás zenéjét. Az irtózatos  hangzavarból
    azonnal kitűnik, hogy e  hangszereknek  csupán  liturgikus  funkciójuk
    van, esztétikai hatást legfeljebb a külsejükkel érhetnek el.)

    

    Miniatűr cintányér

        A kisméretű, tányéralakú, a réztányérnál  vastagabb  bronzlemezből
    készült krotál a görögség, pontosabban a dionűzoszi kultusz hangszere.
    (Többféle változata van, és az első hangszertörténészek pontatlanságai
    miatt valóságos névanarchia uralkodik körülötte -  amelyben  most  nem
    kívánunk rendet teremteni.) Az Ószövetség is  megemlíti,  mint  az  Úr
    dicséretét zengő hang tulajdonosát.  A  korai  keresztény  egyházzenei
    ábrázolásokon egy-egy angyal is  szerepelt,  amint  krotálokat  ütöget
    össze. Ez a hangszer a középkor derekától lassan feledésbe  merült.  A
    nagyméretű  cintányér  pedig  szinte  teljesen  hiányzott  a   nyugati
    keresztény liturgiából "pogánysága", lármássága miatt.


    Pán sípjai

        A sípok  az  emberiség  legősibb  hangszerei.  Csontokból,  üreges
    faágakból, bambuszból készítették őket. A fuvola hangja "bájol",  "nem
    tesz jót a lányoknak", magas hangjai kapcsolatban vannak  a  szexuális
    mágiával.  Másutt:  a  fuvola  "elűzi  a  sötétséget",  s   ezért   az
    újjászületés szimbóluma...
        A navahó indiánok kettőscsövű fuvoláikat a  Napról  és  a  Holdról
    nevezték el. Az ő nyelvükön  a  fényt  svar-nak,  a  hangot  svara-nak
    nevezik. Európában is  találkozunk  ezzel  a  kettősséggel:  a  germán
    eredetű svegel nemcsak azt jelenti, hogy "fény", de azt is, hogy  síp.
    Az angolban is a peep (peep of day=virradat) a fénnyel kapcsolatos,  a
    pipe szó pedig sípot jelent.
        Gyönyörű mítoszok szólnak a  fuvoláról  és  a  pánsípról.  Krisna,
    (Visnu főisten földi megtestesítője, a megváltó, a gonoszt legyőző, az
    állandóság jelképe), amikor egyszer egy pásztor megmentette az életét,
    hálából segített neki a teheneit  őrizni.  Közben  fuvolázott,  s  oly
    szépen, hogy a folyók megálltak, a madarak megszakították röptüket  és
    féltékenyen hallgatták játékát. A görög syrinx,  a  világon  mindenütt
    fellelhető  pánsíp,  még  magyar  nevében  is   megőrizte   mitológiai
    jellegét. Pán isten a ligetek, erdők, nyájak kecskelábú,  kecskeszarvú
    istene,  egyszer  beleszeretett  egy  szép  nimfába,   s   mivel   Pán
    éppenséggel nem volt túl vonzó,  érzelmei  nem  találtak  viszonzásra.
    Üldözőbe vette a nimfát, és utol is érte volna, ha egy másik  istenség
    a lányt a nagy rohanásban egy folyó partján nádszállá nem változtatja.
    Ebből faragott hangszert Pán, és ha  a  szerelmes  szenvedély  magával
    ragadja, sípjával mindenkit megbűvöl...

    

    Fuvolázó Krisna (India, XII. sz.)


        Szokratész  féltette  népének  erkölcsét  a  pánsíptól,   mondván:
    egyetlen nő sem marad erényes, ha sokáig hallgatja. Ezt  az  elbűvölő,
    lágy hangot akusztikailag az okozza, hogy a pánsíp, mint  egyik  végén
    zárt cső, felhangokban igen szegény. Minden páros felhangja  hiányzik.
    A kínai mitológiában két változatát  ismerték:  az  egyikkel  csak  az
    alaphangokat  rögzítették,  dallamokat  nem  játszottak  rajta,   csak
    hangolásra   használták.   (Már   beszámoltunk   róla,   milyen   nagy
    jelentőséget  tulajdonítottak  az  egyes  hangok  magasságának  és   a
    hangközöknek. A fő-fő alaphangot "sárga harangnak" nevezték, és  magát
    a császárt szimbolizálta. Hossza és átmérője volt a Mennyei  Birodalom
    hossz- és űrmértékeinek alapja. Mind a hangoló sípsor díszítése,  mind
    az úgynevezett  szájorgona  szétterpesztett  szárnyakhoz  hasonlít:  a
    mitológiai  főnixmadár  szárnyaihoz.  A  krónikák  szerint  ugyanis  a
    főnixmadártól tanulták el a helyes alaphangokat.)
        A fuvola a keresztény  egyházban  fokozatosan  elvesztette  pogány
    "felhangjait". Alexandriai Kelemen a fuvolát és a sípot még kitiltotta
    a templomból, mint a bálványimádás eszközét -  a  XVI.  század  elején
    azonban Virdung már  úgy  ismerteti  őket,  mint  az  egyházi  zenekar
    hangszereit.
        A nádsípok, az oboa- és klarinétfélék szinte minden nép hangszerei
    között  (és  hangszer-regéiben)  megtalálhatók.  Néphitünk  szerint  a
    dudában ördög lakik, mert képes  magától  megszólalni.  A  nádsípokról
    szóló mítoszok legjavát a görögség alkotta meg. A  barbár  jelkép,  az
    aulosz a mitológia szerint alul maradt a lűrával,  kitharával  szemen.
    Az auloszt Panasz Athéné találta fel, de felfújt arca  miatt  Héra  és
    Aphrodité kinevette, mire ő (tipikus női  reakció)  eldobta  az  arcát
    elcsúfító hangszert. Ezt találta  meg  Marsyas,  és  miután  megtanult
    rajta játszani, a lűrás  Apollót  versenyre  hívta  ki.  Természetesen
    Apolló győzött és Marsyast megnyúzták.
        Valaha-élt  aulosz-virtuózokat  is  ismerünk:  Sakadas   Delphiben
    auloszon előadta az "Apolló  híres  diadala  a  sárkány  felett"  című
    művet. Ennek az emléke azért maradt fenn, mert e két hangszer, a  lűra
    és  az  aulosz  vetélkedése  az  egész  görögséget  áthatotta.  Még  a
    filozófusokat is (ha nem éppen ők robbantották ki a versenyt!). Platón
    és Arisztotelész zeneesztétikája az apollói eszmét,  a  mértéktartást,
    az emelkedettséget helyezi a dionűzoszi  érzelmesség,  szenvedélyesség
    elé; előbbinek a kevés húrú pengetős hangszerek, utóbbiaknak a  barbár
    aulosz a szimbóluma. Kézenfekvő, hogy  a  nagy  görög  filozófusok  az
    idegen, főként ázsiai  hatásoktól  féltették  a  görögséget.  Mivel  a
    zenében a nevelés eszközét látták, amely  az  erkölcsre  is  hat,  úgy
    gondolták,   hogy   a   kevés   húrú   pengetős   hangszerek   állandó
    hangmagasságú,  "nyugodt"  hangjai,  amelyekkel  az  éneket   kísérik,
    nemesítik az ifjúság lelkét. A zene  állandóságát  összekapcsolták  az
    állam maradandóságával. A zene sötét erőket  képes  felszabadítani  az
    emberekben, ezért szabályozni kell...

    

    Andrea  Schiavone:  Midasz király ítélete. A királyt az ért súlytották
    szamárfülekkel  az  istenek, mert szebbnek hallotta pán sípját Apollón
    lantjánál


    Naplemente és Utolsó Ítélet

        A rézfúvós hangszerekhez is számos hiedelem tapad.  Amazóniában  a
    férfiak  hangszere,   a   nőknek   még   ránézniük   sem   szabad.   A
    naplemente-rítusoknál használatos; ez a szokás Európában  is  gyakori,
    gondoljunk csak az alpesi kürtökre. Ez utóbbinak rokonhangszere a dung
    csen,  a  tibeti  óriás  rézkürt,  amelyen  csak  tartott  pedálhangot
    szólaltatnak meg.  (A  pedálhang  a  második  részhang  alatti  oktáv,
    rezonanciahely  nélkül  is  megszólaltatható.)   Rituális   eszköz   a
    kagylókürt is, általában a vízzel és a holddal hozzák  kapcsolatba.  A
    sámán vagy a törzsfőnök ezzel a hangszerrel torzította a hangját, hogy
    ne a saját, hanem a szellemek hangján szólhasson  a  törzs  tagjaihoz.
    (Hasonló szerep jutott a dorombnak is.)
        A zsidóság szent hangszere a sófár. A Bibliában olvashatunk  róla,
    mily  csodálatos  módon  foglalták  el  a  zsidók  Jerikót:  harsonáik
    zengésére a falak összeomlottak, a város így könnyű zsákmányává lett a
    támadóknak. A régészet tudománya azonban nem kedvez a mítoszoknak.  Az
    ősi Jerikó helyén többször is végeztek ásatásokat,  és  azt  találták,
    hogy abban az időben, amikor a  zsidók  sófárjaikkal  arra  jártak,  a
    város  már  romhalmaz  volt,  és  többé  nem  is  építették  újjá.   A
    kosszarvból  készült  sófár  a  zsidó  vallásban  az   isteni   ítélet
    figyelmeztető jelével kapcsolódik össze, és ezen keresztül  az  Utolsó
    ítélet napjával,  valamint  az  Újév  és  a  Jóvátétel  napja  közötti
    bűnbánat  napjaival.  Ma  is  csak  a  neves   napokon   fújják   meg,
    szimbolikusan bűnbánatra szólítva Izraelt és minden zsidót, s  jelezve
    ezt Istennek, a Mindenhatónak. A Talmud  azt  is  szabályozza,  milyen
    anyagból készülhet a sófár. Használaton kívül letakarják, hogy a hívők
    ne láthassák.
        Templomi zenénkben volt egy különös hangszer, melyet  ma  már  nem
    használnak, a szerpent vagy ahogy a franciák hívták: a templomi kígyó.
    Ezt a tekervényes csövű, oldalnyílásos, tölcséres  fúvókájú  hangszert
    később   Berlioz   szidalurazta,   a   bálványimádók   barbár    hangú
    hangszereihez hasonlónak tartotta  (éppen  ő?  a  romantikus  túlzások
    zeneszerzője?),  és  ostorozta  az  egyházfőket,  hogy  vigyék  ki   a
    templomokból, mert nem illik a katolikus kultuszhoz.
        A harsonát, a trombitát, a kürtöt nemcsak liturgikus  hangszerként
    fújták, hanem jelzőhangszerként  is  használták  (vadászat,  a  király
    megérkezése  stb.).  A  középkorban  a   trombitások   kétféle   céhbe
    tömörültek, a tábori és a kamara trombitások  céhébe.  Sokáig  rejtély
    volt, hogyan voltak képesek eljátszani  Bach  és  Händel  elképesztően
    magas  hangfekvésű  trombitaszólamait,  pedig  a  válasz  egyszerű:  a
    játékmódot  kettéválasztották,  egymás   hangterületére   tilos   volt
    átkalandozni, és  a  kamaratrombitások  apró  principál-  vagy  klarin
    trombitáikon csak a felső  regiszterű  fúvásmódot  gyakorolták.  Ehhez
    igazodott a tüdejük és az ajkuk. Nem tudjuk azonban, mi az oka, hogy a
    trombita szólamát általában két hangszerre írták, s egyáltalán:  miért
    párosával szerepeltek ezek a hangszerek. Az egyik hipotézis szerint  a
    különböző liturgiákban két unisono hangszer közül az egyik (a mélyebb)
    a férfi, a magasabb a női jelleget hordozta.  A  másik  hipotézis:  az
    istenek,  szellemek  imádásakor  sokhelyütt  szerepe  volt  a   hangok
    folytonosságának, szakadatlanságának. Fúvóshangszerből  ehhez  minimum
    kettőre volt szükség.

    

    A nagyméltóságú úr érkezése


    A húrok varázsereje

        Mint már említettük, Apollón kultuszához  a  kevés  húrú  pengetős
    hangszerek tartoztak. A lűrát azonban nem Apollón találta  fel,  hanem
    Hermész: még újszülött korában, bölcsőjéből kiugorván  egy  teknősbéka
    páncéljából készítette ezt a hangszert. Majd miután  Apollón  teheneit
    elhajtotta, és a "gazda" erre rájött, vigasz- és  engesztelésképpen  a
    lűrát Apollónnak adta. Ez  utóbbi,  a  múzsák  karvezetője  olyannyira
    megtanult lűrázni, hogy még Pánt  is  megverte  a  pánsíp  és  a  lűra
    versenyén.
        A szenvedélyről, a zene erejébe vetett hitről  szól  a  csodálatos
    Orpheus-mítosz. Orpheus elvesztvén szerelmét, Euridikét,  lűrakíséretű
    énekével annyira meghatotta az alvilág  isteneit,  hogy  beleegyeztek:
    Euridike követheti őt, de Orpheusnak nem szabad hátranéznie, amíg  meg
    nem érkeztek az élők  világába.  A  dalnok  ezt  nem  tudta  megállni,
    hátrapillantott, így kedvesét újra és immár örökre elvesztette.
        Nemcsak  a  görögség  tartotta  a  pengetős   hangszerek   hangját
    varázserejűnek.  Az  Ótestamentum  is  ír  Dávid  hangszeres  kíséretű
    énekéről, mely megvigasztalta Saul királyt, de  nem  tudjuk,  hogy  ez
    pszaltériummal, hárfával vagy lűrával történt-e.
        Korábban említettük Platón zenefilozófiáját. Ezt a tant  Spártában
    híven   követték,   amikor   is    levágták    Timotheos    11    húrú
    hangverseny-kitharájáról a hagyományellenes húrokat, mert  csak  hetet
    tartottak "etikusnak", és száműzték a zenészt. Erre válaszolt  versben
    Timotheos: "Nem dalolok soha ósdit, mert jobb mindig  az  újabb!"  (Az
    első avantgardista!)
        A dobokhoz, dudákhoz hasonlóan önmagától megszólaló  citeráról  is
    ismerünk isteni történetet. Egy japán mítosz szerint  Susa  no  Wo,  a
    vihar istene, a Haragos Férfi Isten egy titokzatos  húros  hangszeren,
    az ameno-norigoto-a szeretett játszani. Miközben aludt, veje ellopta a
    hangszert, de az, amikor egy  ág  gyengén  nekicsapódott,  oly  hangos
    zengéssel hívta gazdáját, hogy hangját még a  föld  is  visszhangozta.
    Volt a japánoknak egy különös pengetős hangszerük, a meigen, az éneklő
    íjhúr. Titkos ördögűzésre, jóslásra használták, főként a  halállal  és
    az összeesküvésekkel kapcsolatban. A meigenen  játszott  zene  csak  a
    beavatottak számára volt érthető.

    

    Éneklő ijhur (meigen)


        Szaraszvatinak,   Brahma   főisten   feleségének,    a    tudomány
    istennőjének kedvenc hangszere a vína. Ez a csodálatos hangú, nagyfokú
    virtuozitást igénylő, citeraszerű  zeneszerszám  a  sutár  mellett  az
    índiaiak egyik legnépszerűbb pengetős hangszere. (Látszatra lantszerű,
    azért hívjuk mégis citerafélének, mert fogólapja üreges.)
        Kínában  a  citerajátékot  egészen  a  századfordulóig  mágikusnak
    tartották. Ezt a jelentését fokozatosan elfelejtették, később csupán a
    literátus élet útjának lett a szimbóluma. Si  Chian  az  i.  e.  I-II.
    században mágikus erejű citerahangokról írt (a kínaiak  nem  csupán  a
    dallamoknak,  de  még  az  egyedi   hangoknak   is   földöntúli   erőt
    tulajdonítottak!): "az első  hang  megszólalásakor  két  csoportban  8
    fekete daru tűnik  elő,  a  második  hangnál  kifeszítik  a  nyakukat,
    kiáltanak és szétterjesztik szárnyaikat, majd  táncolni  kezdenek."  A
    citerázást mindazonáltal tiltották a jóházból való leányoknak, mágikus
    hatása miatt. Így szorult ki a zenélni tudás, a lányoknak még  kevésbé
    volt illő citerázniuk.
        Már  több  alkalommal  említettük,  hogy  a  maguktól   megszólaló
    hangszerek mítosza végigkíséri  a  nagy  kultúrköröket.  Az  eolhárfát
    (később a romantikus XIX. század népszerű hangszerét) először a Biblia
    említi: Dávid király "hárfáját"(?) a szél szólaltatta meg, amikor ágya
    fölé  akasztotta.  Az  eolhárfa  egy  nyitott  fadobozban  kifeszített
    húrokból álló hangszer, húrjait a szél hozza rezgésbe, mint manapság a
    telefondrótokat. Canterbury érsekét azért  vádolták  boszorkánysággal,
    mert  szél  fújta  húrokkal  kísérletezett.  Az   eolhárfa   sejtelmes
    hangjával  szinte  felkínálta  magát  a   varázslás   művelőinek,   az
    alkimisták és a fekete mágiával foglalkozók ihletője lett.
        Ha az  ember  a  misztikum  nyomába  szegődik,  hosszú  útra  kell
    felkészülnie. S egy idő után  azon  veszi  észre  magát,  hogy  őt  is
    magával ragadta a hangszerek csodálatos költészete.
        És aki nem hagyja magát elvarázsolni, az magára vessen.

                                                                 Pap János

                                      *

    Irodalom

        J. Blades: Percussion  instruments  and  their  history,  Faber  &
    Faber, London, 1975 * Ancient  and  oriental  music,  Ed:  E:  Welles,
    Oxford University Press,  London,  1957  *  Darvas  Gábor:  Évezredek
    hangszerei,  Zeneműkiadó,  Budapest,  1975  *   Halmos   István:   Egy
    venezuelai varázsló, MTA Zenetudományi dolgozatok,  Budapest,  1980  *
    Kárpáti János: Kelet zenéje, Zeneműkiadó, Budapest, 1981 * S. Shen: Az
    ókori kínai harangok hangzása, Tudomány (Scientific American),  I987/6
    * Bogischich Mihály: A keresztény egyház ősi zenéje, Eger, 1879  *  E.
    Harich-Schneider: A  history  of  Japanese  musíc,  Oxford  University
    Press, London, 1973 * Trencsényi-Waldapfel  I.:  Mitológia,  Gondolat,
    Budapest,  1974  *  Ritoók   Zsigmond:   Források   az   ókori   görög
    zeneesztétika történetéhez, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1982.


    A képek forrásjegyzéke

        J. H. K. Nketia: The Music of Africa, W. W. Norton & Co, New York,
    1974 * J. Blades: Percussion instruments and their  history,  Faber  &
    Fater Ltd, London, 1975 * Menuhin-Davis: Az ember zenéje, Zeneműkiadó,
    Budapest, 1981 * E. Harich-Schneider: A  history  of  Japanese  Music,
    Oxford University Press, London, 1973 * Kárpáti János:  Kelet  zenéje,
    Zeneműkiadó, Budapest, 1981 * Tudomány (Scientific American), 1987/6 *
    E. Winternitz: Musical instruments and their symbolism in Western art,
    Yale University Press, New Haven és  London,  1979  *  Puskás  Ildikó:
    Istenek tánca, Gondolat, Budapest, 1984 * A. Danielou:  Einführung  in
    die indische Musik, Heinriehshofen's  Verlag,  Wilhelmshaven,  1975  *
    Darvas Gábor: Évezredek hangszerei, Zeneműkiadó, Budapest, 1975.