Hangszerviz



Címünk: Hifi Mozaik, Budapest 76, Pf.: 38, 1406 Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon! Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával; válaszboríték fölösleges. Felhívjuk Olvasóink figyelmét, hogy a levelekből alkalomadtán szabadon, bár lényegi változtatás nélkül idézünk a Hangszerviz hasábjain - hacsak a feladó nem kéri, hogy kezeljük levelét bizalmasan. Változatlanul közérdekűnek tekintjük, ezért térítés nélkül közreadjuk a magánember adásvételi és cserejavaslatait, iparszerű foglalkozást azonban nem hirdethetünk a Böngészőben. Kérjük Olvasóinkat, feltétlenül írógéppel írjanak és fogalmazzanak tömören, mert apróhirdetésüket helyszűke esetén kénytelenek vagyunk megrövidíteni. Filozófia András Ferenc (mérnök-filozófus) Bp. József krt. 21. 1085 A dolgokat a szükséges mértékig sarkítva és leegyszerűsítve, néhány filozófiai fogalom rögzítésével kezdem. Racionalizmus: az észelveknek, alapigazságoknak a tapasztalattal szemben való elsőbbségét hirdető irányzat. Vita esetén az észlelés megbízhatatlanságára hivatkozik, szemben az észigazságok bizonyosságával. Empirizmus: az a nézet, miszerint az igazság kérdésében végső soron a tapasztalat dönt. Az észelvek és alapigazságok elvetendők vagy megváltoztatandók, ha a tapasztalat ellentmond nekik. Dogmatizmus: léteznek végső, megkérdőjelezhetetlen alapigazságok. Ha valamit ilyen fundamentális állításokra vezethetünk vissza, akkor az bizonyosan igaz, és a róla való további vita fölösleges. Szkepticizmus: bármely vélemény megkérdőjelezhető, kritizálható, ha kételyek merülnek fel vele kapcsolatban. Végső alapigazságok nincsenek. (Utóbbi két álláspont önmagára is vonatkozik.) Logikailag mind a dogmatizmus, mind a szkepticizmus társulhat toleráns, az ellenvéleményt megtűrő - ha nem is figyelembe vevő társadalmi gyakorlattal, de a történelem úgy hozta, hogy az empirizmus és a szkepticizmus az angolszász, míg a racionalizmus és a dogmatizmus (nagyrészt) a német filozófiai hagyomány alkotó eleme. E két társadalom liberális. illetve antiliberális hagyományainak pedig része a filozófiai örökség. Hogy kerül a csizma az asztalra. A HFM gyakran heves viták tárgya, melyek nem a lap stílusára, hanem állításaira vonatkoznak. A lap jól kitapinthatóan az angol tradíciót követi egy olyan atmoszférában, amelyben a német gondolkodásmód az uralkodó. (...) Az egyik oldal így érvel: "azt hallom, úgy tapasztalom, hogy...", míg az ellentábor: "nem hallhatod, hiszen az egyenletek szerint..." Mi ez, ha nem a racionalizmus és empirizmus vitája? A HFM helyzete természetesen sokkal jobb, mint a lelkes outsider feltalálóké - Béres csepp, Celladam stb. -, akiknek a liberalizmus kontra antiliberalizmus viadalában is részt kell venniük. Olvasónk bölcsen filozofál. Mi valóban empiristák vagyunk - csak éppen mindig rossz a lelkiismeretünk, valahányszor nem sikerül közös nevezőre jutnunk a racionalistákkal. Magyarán, csak akkor nyugszunk meg, amikor a "misztikus" jelenségeknek sikerül megtalálni a hatásmechanizmusát is. Vissza a Visonikra Nagy László Sárkeresztes, Bem J. u. 27. 8051 (...) Ami az említett pongyolaságot illeti, HFM 22, Visonik hangsugárzó bemutatása: "Három hangszórója van... biztos, hogy az átmérőjük 50, 100, 170mm". Nos, ez nem egészen biztos, mert a hangszórók 50, 75, 165mm átmérőjűek, de ez nem fontos, viszont a hangszórók közül csak a magas- és középsugárzó papírmembrános, a dohogó gumis. Továbbá (szeánsz) "csodák csodája, annyira egyforma hangerővel szóltak a Heybrookkal, hogy nem is kísérleteztünk tovább". Igazán kár, mert ha már az adatlapot nem olvasták el figyelmesen, miszerint a Visonik érzékenysége 84dB, a HB1-é pedig 90dB, akkor igazán meghallhatták volna azt a 6dB-t. Én ugyanis meghallgattam, és lehet hallani (még szép). No de elég a cinizmusból, komolyra fordítva a dolgokat, a Visonik elég jó kis doboz, kaptam kölcsön egy párat és "megnéztem"! Az eltávolíthatatlan fémszitát előrefelé egyszerűen ki lehet emelni a helyéről, kell is, mert a meghallgatáson kiderül, hogy nem használ a hangképnek ez a "csicsa". A másik érdekesség, hogy a Visonik nem szeret a falra tolva zenélni. Többhelyütt próbáltam, de 20-30 cm-nél közelebb a hangja brummogó lesz. A fémszita nélkül és kb. 25cm-re a faltól viszont igencsak felzárkózik a HB1 mögé. Nem éri el annak erényeit, de igen megközelíti, és rendkívül sokáig hallgatható, nyugodt hangon zenél, ami a HB1-ről nem mindig mondható el. A HB1 mindig jobb, de a Visonik nem okoz hiányérzetet, több láncon meghallgatva is ez derült ki. A Visonik hangszóróinak méretét és anyagát illetően köszönjük a kiigazítást. A pongyolaság vádját azonban hadd hárítsuk a prospektusra. Mi egry vadonatúj, bolti dobozpárt vizsgáltunk, tehát nem kockáztathattuk meg, hogy leszedjük a fémszitát és esetleg nem tudjuk vagy - pláne - csak sérülten tudjuk visszarakni a dobozra. Abban sincs köztünk vita, hogy (mint minden hangsugárzó) a Visonik is bizonyára jobban szól a hangszóróit védő szita nélkül. Más kérdés, hogy vajon merjük-e ajánlani az Olvasónak, hogy távolítsa el a védőlapot. Takarításkor a partvisnyél vége mindig rossz helyre szokott böködni, és nem szeretnénk, ha mi lennénk a felelősek a megnyomorgatott hangszórókért. A Heybrook és a Visonik érzékenysége között tényleg 6 decibel a különbség - de ne tessék elfelejteni, hogy ezt a paramétert süketszobában (tehát visszaverő felületek nélkül!), 1kHz-en, 1 méter távolságból mérik, ennélfogva csak bizonytalan tájékoztatást ad arról, hogyan viselkedik a hangsugárzó, ha egy tetszőleges akusztikájú lakószobában, a teljes hangfrekvenciás sávban és 23 méter távolságból hallgatjuk. A mi szeánszunkon igencsak hasonló hangerővel szólt a két típus. Csak átélni lehet Török Sándor Bp., Váci u. 56-58. 1056 (...) A másik dolog, amelyről írni szeretnék, nagyon megrendítette gépeimbe vetett bizalmamat; hosszú időre volt szükség, míg kihevertem a sokkot. Munkámnál fogva gyakran járok más lakásokban, vagy legalábbis lakásajtókban, mivel zárakkal foglalkozom. Egyik ilyen munkám alkalmával behívtak egy kávéra. Felfigyeltem az ott lévő gépekre: NAD-Tesla lemezjátszó, MC10S hangszedő, Sony CD-játszó, NAD erősítő, Celestion hangsugárzó. Kértem az illetőt, hogy kapcsolja be egy kicsit a kedvemért, mert ilyen láncot még nem hallottam szólni. Azt mondta, szívesen megteszi, de ő csak komolyzenét hallgat. Megmondom őszintén, nem kedvelem a komolyzenét, de ezt ott elhallgattam. Nos, feltett valami lemezt, és én megdöbbenve hallgattam, hogy ilyen létezik. A hangszerek a térből szóltak; soha ilyet azelőtt nem hallottam, és komolyzene ide vagy oda, lenyűgözve füleltem. Azt hiszem, ha lenne ilyen berendezésem, talán ezzel a nehéz műfajjal is meg tudnék barátkozni. Utána nagyon sokáig nem bírtam hallgatni a saját berendezésemet, mindig az a másik hang volt a fülemben. (Egyébként a CD-játszót nem hallottam szólni, a tulaj azt mondta, mióta ez a berendezése van, nem szeret rajta zenét hallgatni.) Hát erről ennyit. Megírtam, mivel ismerőseim azt hitték, hogy valami bajom van, mikor elmeséltem nekik. De megértem őket. Ezt át kell élni. Elmesélni nem lehet. ("Nem mondhatom el senkinek, elmondom hát mindenkinek"? A szerk.) Szépíteni, fiúk! Erdélyi Sándor Aszód, Falujárók útja 5/13. 2170 (...) Két esztendeje a magyar rádióadások minőségét elemeztem. Akkor a kép nem volt valami rózsás. Nem bocsátkozom ismétlésekbe; ha akarnám, se tehetném, mert a helyzet sajnos tovább romlott. Mi történt valójában? Nos, mi is elkezdtünk (végre!) a CCIR sávban sugározni. Azt feltételeztem, hogy most majd csökken a különbség a mieink és az osztrák adás között. Bizony-bizony, nem csökkent, hanem még nőtt is. Még azt az egyenletes teljesítményt sem tudtuk produkálni, amit a Poptarisznya nyújt az OIRT sávban. Foci-nyelven szólva: szépíteni kellene, fiúk! És akkor hol vagyunk még az egyenlítéstől... Mellesleg a Pethes István cikkében említett próbát én is megcsináltam annak idején. Váltogattam a programok között: magyar, jugó, osztrák. A különbség még ezzel az egyszerű módszerrel is füllel hallható volt. (...) A Posta figyelmét szeretném felhívni egy felettébb kellemetlen jelenségre. (Nehezen tudom elképzelni, hogy olyan hosszú időn át nem vették észre.] Először úgy 1987 február elején tapasztaltam, hogy a kékesi Petőfi adásaiban kellemetlen recsegés, magas tónusú mellékzörej hallható, de érdekes módon csak a jobb csatornában. (Egy Santana-felvételen a zenével együtt ezt is sikerült rögzítenem.) Hogy bizonyosságot szerezzek, kapcsolgatni kezdtem Kossuthra, harmadikra, osztrákra, még középhullámra is átváltottam, de a hiba csak a kékesi Petőfin jelentkezett. A jelenséget, rendszertelensége miatt, az egyszerű hallgatónak meglehetősen nehéz lett volna fülön csípnie, még ha napokig hallgatódzik is. Más a helyzet a Postával. Őt ez nem mentheti fel. A nyár végén Aszódra költöztem, és a kékesi Petőfit hallgatva megfigyelésem tovább bővült. A zaj a bal csatornában is jelen van, csak jóval halkabban. A másik dolog, amit észleltem, a két csatorna közötti hangerőkülönbség. Átkapcsolva a budapesti Petőfire, rögtön kiderült, hogy a (kékesi) jobb csatorna szintje rendben van, a bal a halkabb. A különbség megközelítően 3dB lehetett. Mindenesetre elgondolkodtató, hogy ez a műszaki baki februártól október első hetéig biztosan fennállt. Linn és Naim az Intercontinentalban Amint ezt legutóbbi kötetünkben megjövendöltük, január 30-31-én, szombaton és vasárnap hifi-bemutató színhelye volt az Intercontinental Szálló: a Linn és a Naim ausztriai képviselője, valamint a bécsi Sound Company cég lemezjátszókat, erősítőket és hangsugárzókat vonultatott föl. A bemutatót szándékosan nem valamelyik nagyteremben tartották, inkább az egyik hotelszobát léptették elő auditóriumnak, mondván, hogy az jobban emlékeztet a lakószobára, amelyben odahaza hifit hallgat az ember. Ezzel az alapjában helyes döntésükkel akaratlanul is kellemetlen félreértést okoztak, ugyanis a szálló személyzete még a hét elején is eltanácsolta az érdeklődőket: nem lesz itt semmi féle bemutató, hiszen nincs lefoglalva egyik nagyterem sem... Akinek elég erős colt a hite, az nem hagyta lerázni magát, és végül így is sok százan meghallgatták a Linn Sondek és a többi neves előadóművész produkcióját. (Mellesleg minket is ért egy kis malőr. A demonstrációról készített fotóink fényt kaptak, tönkrementek. Mi egyebet tehetnénk: az "enteriőr" riportfotókat két tárgyfótóval pótoljuk. Mivel a Linn Sonndek fényképét már többször is közreadtuk, az Axis lemezjátszónak pedig éppen jelen kötetünkben adózunk egy sztárfótóval, ezt a kis riportázsunkat - a szemközti oldalon - inkább a hangdobozok képével illusztráljuk.) A bemutató teljes mértékig a Linn ideológiát szolgálta: azt volt hivatva demonstrálni, hogy ha igazán értékes a "front end" (a lemezjátszó-berendezés legeleje), akkor még a törpedobozok is megtáltosodnak. Nos, a lemezjátszó hol a Sondek/Ittok volt, hol pedig az új Axis futómű a Basic Plus hangkarral. Erősítőnek a szerényebbik rendszerben a Naim NAIT et kötötték be, a drágábbikban meg a Linn LK1/LK2 elő/végerősítőt. És tény, hogy habár hangsugárzónak csupán a Linn Indexet, ezt a HB1-hez mérhető zárt dobozt, illetve az alig nagyobb, de basszreflex-rendszerű Linn Nexust használták, senkivel sem találkoztunk, aki basszus- vagy dinamika hiányra panaszkodott volna... Linn Index hangsugárzó: kétutas kis zárt doboz, a kifejezetten hozzá tervezett lábazaton. A Nexus: ellentétben minden eddigi Linn hangsugárzóval, besszreflex-rendszerű. A hangszórókat hordozó előlap különleges anyagból készült, és rezgéscsillapító anyag csatolja el a doboztól Nem kellett volna felfedezni Csatári Mihály Békéscsaba V., Kun u. 55. 5600 (...) És most arról, ami miatt tulajdonképpen "írógépet ragadtam": a légvezetékről. Amikor az 1. kötetben elolvastam A kábelhüllő írást, furcsa érzés fogott el, amolyan aggodalomféle. Csupasz drótok a levegőben? Jó lesz ez? Atyaisten, hová jutottunk. De mivel egy-két ilyen "vad dolog" már bejött, úgy döntöttem, megpróbálom, jöjjön, aminek jönnie kell. Nem mondhatnám, hogy különösebben jó láncom van, sőt. NAD5120, FF15, HFM I, Quad405, HS280 - az elektronikák saját készítésűek. A NAD lecsupaszítva, a hangszórókábelek 1,5mm2-esek. Ez a két húzás is sokat javított, ezért határoztam el magam a légvezetékes kísérletre. Abban biztos voltam, hogy a NAD és a HFM I közötti szakaszon gerjedés üti fel a fejét. Így is lett, de miután 4-5cm-re rövidítettem ezt a szakaszt, egészen elviselhető maradt a búgás. Hogy milyen sokat javult a hangkép, azt hiszem, felesleges nagyon hosszan tárgyalni. Bejött a számítás, letisztult a hang, meglepően jól kivehetők a szólamok, tisztábbak a magasak, a térhatás is jobb Lett. És ami nem elhanyagolható: az FF15 érdessége (amivel nem vagyok kibékülve) csökkent. A dinamika nőtt. (...) Sajnos, nem lehet minden készüléket egyformán közel tenni az erősítőhöz, hacsak nem fogom őket mindig ide-oda rakosgatni hallgatásuk előtt. Abszurdum. A hosszú légkábelek pedig nem vezethetők büntetlenül. (...) Úgy éreztem, a légvezetéket nem kellett volna felfedezni. Csak gond van vele. De hogy is mondhatok ilyet, mikor óriási javulást hozott. De amikor se nem praktikus, se nem kényelmes. Nem beszélve a biztonságról. És minden átdugás egy ősz hajszál. No mindegy. Tudom, nem kötelező ezt használni. De most már nincs kedvem soha többé a hagyományos kábelekhez. Dr. Ábel László Szerep, Lenin u. 6. 4163 Közel egy éve hallgatok zenét csak lemezjátszóról. Szétszedtem a NAD-ot, megépítettem a légvezetékes csatlakozást az erősítőhöz, és annyira meg voltam elégedve az így elért hangminőséggel, hogy felhagytam a további kísérletezéssel. (...) Tökéletes lelki nyugalmamat csak a Mozaik első számában olvasottak ingatták meg. Tehát a hangszedőtől a csatlakozóaljzatig is légvezeték kellene? Azonnal hozzáláttam, és mivel a csőben (hangkarba) szerelést nem tartottam kivitelezhetőnek, a hangszedőről szó Szerint a levegőben vezetve négy drótot csatlakoztattam az eredeti, az erősítőhöz menő légvezetékhez. Hát nálam ez nem jött be. Magashang kiemelés, sziszegés, csörömpölés lett az eredmény. Úgyhogy sürgősen le is szereltem ezt a vezetéket. És még egy érdekes tapasztalat, ami lehet, hogy magától értetődő (nekem nem volt az, és lehet, hogy akad, aki eddig nem figyelt rá): a lemezjátszót nagyon pontosan vízszintbe kell állítani, vízszintmérővel, mivel igen kicsi, szemmel nem érzékelhető eltérések is durván rontják a sztereó hangképet. Gergely László Bp., Kápolna u. 2-4. 1223 Újabb észrevételem van kábelügyben, és erről még sehol sem olvastam. Arról van szó, hogy az antenna és a rádió között szalagkábel, vagy inkább koax legyen. Nos, én kipróbáltam mind a kettőt, és nem akartam hinni a fülemnek: a koax "hangja" tisztább, teresebb, a basszus definiáltabb, egyszóval a tuner új életre kelt. A különbség szerintem kb. 1/2-1 orto. (Pedig ezt a különbséget nem is valami nívós berendezésen észleltem: házi készítésű FM-tuner és Quad erősítő, HS280-asokkal.) Járai Péter Bp., Váci u. 65. 1056 (...) A kábelvarázslást szinte azonnal kipróbáltam. Erősítőm házi készítésű, ami azt jelenti, hogy nagy kazal kábel között itt-ott egy-egy panel is található. Rögtön elkezdtem átdrótozni, és az első néhány centiméter megtétele után olyan eredményt értem el, mintha valamelyik áramköri egységet jobb minőségűre cseréltem volna. Még korántsem vagyok kész az egész munkával, de máris lelkesen hallgatom új berendezésemet. Libis János Zirc, Hóvirág u. 32. 8420 Véleményemet, illetve tapasztalat fimat szeretném közzétenni az első kötetben közölt, szerintem fantasztikus (minden idők legszínvonalasabb, legizgalmasabb, legmisztikusabb) értekezéséről, A kábelhüllőről. A cikk megjelenése után azonnal nekiestem a forrasztópákának, vezetékeknek, lemezjátszónak stb. Bocsássanak meg, de nem bírtam volna kivárni, míg végigcsinálom az összes variációt, így csak az "etalonnal" kísérleteztem, véleményem is erre vonatkozik. Berendezésem a következő: Pioneer P1 100/MC 10S/T-5, NAD erősítő, Orion HS280 plusz láb, Aiwa AD-8450 csévélő. Ezt azért említem, hogy érzékelhetővé tegyem, hogyan viselkedik a "kábelhüllő" viszonylag gyengébb berendezésben. Első kísérletem: készítettem egy vezetéket kb. 0,15mm-es rézdrótból, kb. 15cm hosszban, és ezt a kazettás magnó kimenete és az erősítő bemenete közé tettem. Bekapcsolva a muzsikát, rögtön éreztem a különbséget. Ez a vezeték sokkal tisztábban, teresebben (!!!), csilingelőbben szólt, és a basszus is kissé lejjebb ment, az egész azonban - egyetértek a szerkesztővel - kissé steril volt. Mégis tudtam már ekkor, hogy ez után csak ezt fogom használni. Ezután lemeztelenítettem a hangszórókábeleket, és ahogy az meg van írva, a zene még jobban kitágult, és erősödött a dinamika. (...) No, de menjünk tovább. Nagy erőfeszítések árán párhuzamos vezetéket építettem ki lemezjátszómon a gyárival. Sajnos, nem tudtam ítélni, mert ahogy a légvezetékkel csatlakoztam a T-5-be, és rátekertem az erősítőt, olyan brummos volt, hogy lemondtam a szeánszról. Nem tudom, hogy a szerkesztőnek hogy sikerült mindez? Nehezen. A lehető legrövidebbre veszem a kábelt, és szükség esetén még óvatosan, lazán körbe is tekerem egy árnyékoló vezetékkel - bár erre nem mindegyik rendszernek van szüksége. A szerk. Ficzek György Bp., Kaszáló u. 107. 1173 (...) Egy dologhoz gratulálok: a szigeteletlen vezeték feltalálásához. Óriási ötlet volt! Kissé kényelmetlen ugyan, de olyat tud, amit eddig semmilyen más változtatás: növeli a dinamikát és meghozza az igazi (nem puffadt, fújós, hanem tiszta és dinamikus) mélyeket. Eddigi tapasztalataim szerint a hifi-láncnak talán ez az a része, ahol a legkisebb befektetéssel lehet a legnagyobb javulást elérni. Ahol nagyon kell szigetelni, oda kidolgoztam kétféle szigetelési módot, teflonnal. Az egyik egy szórással felvitt, porózus szerkezetű teflon bevonat a vékony, 0,1-0,2mm-es vezetékekhez. A vastagabb drótokat teflon szalaggal tekerem be. (...) (A szerkesztő rákérdezett: hol lehet szerezni teflon szalagot és sprayt? A válasz postafordultával érkezett:) A teflon szalagot, ami "főállásban" tömítésre szolgál, én a József körút 33. sz. alatti gumiáru-szaküzletben vettem, de kapható több cső- és szerelvényboltban, a Prizma áruházban és a műanyagboltokban is. Vigyázat: van Chetra gyártmányú is, többszörös áron. A teflon spray a Chetra gyártmánya, és tudomásom szerint a József körút 65. sz. alatti vegyszerbolt forgalmazza, de talán másutt is kapható. (...) Sikerült összevetnem a drótjaimat igazi "profi" kábelekkel. Hozzájutottam a QED interconnect-kábeléhez és a Monster Superflex hangszórókábelhez. A QED kábel anyaga LC-OFC réz. Nos, úgy egyben, ahogy árulják, piszok nagyot szól, de olyan a hangja, mint a szerkezete; borzalmas kábelsaláta-költemény. Elővettem a szikét, és szóltam az aneszteziológusnak. A Monster: nos, ezen elcsodálkozott a 2,5mm2-es csupasz rézdrót. Mélyebbre megy a Monster, feljebb is, és nagyobb a dinamikája. (...) Ha már boncolunk, boncoljunk. A Monsterből is levágtam egy dadabot, és szálaira szedtem. Monster-szál kontra 0,15mm-es csupasz rézdrót: a Monster dinamikusabb az egész sávban, a sávszélei jobban megvannak. Egészségesebb hang, jó hallgatni. Csupasz rézdrót kontra QED-szál: a QED basszusa lejjebb megy, és jóval dinamikusabb. A teteje is dinamikusabb. A közepe pedig kivételesen dinamikusabb. A réz ehhez képest kissé sávhatárolt és lapos. QED-szál kontra Monster-szál: a Monster-szál valahol a QED és a réz között van. Kellemes, kiegyenlített, de nincs akkora dinamikája, mint a QED-nek. Megfigyeltem, hogy az LC-OFC vezetéket minél előbbre teszem a láncban, annál nagyobb a különbség a "mezei" rézhez képest. (...) Érdemes elhagyni - ahol lehet - a sok RCA csatlakozót, és a szálakat közvetlenül beforrasztani. Simább, koherensebb lesz a hang. Egyeresre cseréltem az összes hálózati zsinórt, hosszabbítót, erősítőn belül is. Nem vártam tőle semmit. Tévedtem. Igenis így szebben szól a zene. Tisztább, zeneibb, élvezhetőbb. Erről a varázslatról, valamint a közönséges rézről, mint kábelanyagról lásd a 34. oldalon. Multi Angi Péter (Teljes címmel) Számos levelemből emlékezhetsz rá, hogy a kábelvarázslat régi vesszőparipám; elég hosszú utat tettem meg a speciálcsatlakozóktól a hámozott rézkorszakig. Tény, és ezt most is bizonyítani lehet, hogy amit én vettem (Mogami Carbon 18. típusú koax interconnect) sokkal jobb hangon zenél, mint a bolti csatlakozókábelek. Az Orion SE260 is életre kelt tőle. Az is igaz, hogy az Isoda lekörözte a Mogamit. De az is igaz, hogy a minap a 0,3-as légvezeték helyett (önkontrollként) visszatettem a Mogamit az elő- és végfok közé - és utána nagyon mélyen eltettem a fiók fenekére. Pontatlan, maszatos, alulfelül vág. Mármost a multikábelezés. Vagy egy éve rámoltam ki a Spendor SP1-ből a keresztváltót. A végfok közelébe tettem, távtartókat gyártottam, és a (dobozonkénti) 6 eret párhuzamosan vezettem. A mélysugárzó szálai között 4cm távolságot tartottam. Minden kábel szigetelt volt. A hatás frenetikus: olyan tiszta magasak jöttek, a hang annyira pontossá vált, hogy a látogatók CD-játszóra gyanakodtak. Sajnos, más is történt, amire csak hónapok után jöttem rá, miközben gyakran hallgattam egy Thorens/MC10S/Mission Cyrus One/HB1 kombinációt: felkeményedett a hang, tolakodóvá vált a középtartomány, jelentősen visszaesett a basszus. Egy kicsit úgy kezdtem érezni, hogy nem egységes hangsugárzót, hanem három, külön életet élő hangszórót hallgatok. Aztán lehámoztam a szigetelést (cikketek hatására). Az interconnect radikálisan változott, a hangdoboz-vezeték alig-alig. (Igaz, elkövettem egy didaktikai hibát: a dobozon belüli vezetéket szigetelten hagytam.) Végül elkezdtem a rendszer ellen szurkolni, és oda lyukadtam ki, hogy például egy emberi torok és fej lágy szövetekkel körülvett hangképző szervei nem adhatnak olyan éles hangokat, mint ami nálam jelentkezik. Szóval minden magasabb orgánumot nyert a valóságosnál. Nem cifrázom. Visszaraktam a Spendorba a keresztváltót, de kiirtottam a dobozon belül is az összes szigetelést, és csak tömör rezet használtam: 1,8 és 0,8mm átmérőjűt, A hatás nem maradt el, minden lejjebb csúszott, elment a magasak keménysége (sajnos, a kiterjedésük is), a közép most nem ugrik ki, alul pedig akkora basszus támadt, hogy megint csodálni kezdtem ezt az alig 17cm hasznos át mérőjű polipropilén membránt. Két-három napig tompábbnak éreztem a hangot, ma már hallgathatóbbnak vélem a korábbinál. A multikábelezéssel mi is felemás eredményre jutottunk. Már nincs rajta a tojáshéj... Kőrösi Vilmos Kaposvár, Zaranyi Itp. 5. ép. 7400 NAD5120-as lemezjátszómat teljesen átalakítottam. Először a gumi tányért cseréltem ki 6 mm-es üvegre, de nem tetszett, túl csengő volt a hangja. Gondoltam egy nagyot, elővettem régről maradt balzafa készletemet, a lapos kart közvetlenül a karlift előtt levágtam, és balzafából faragtam helyette másikat. Ragasztással erősítettem a régi csonkra. A különbség igen érzékletes volt: tisztább, definiáltabb hangzás. A következő lépésben (doboztető fel - doboztető le) megpróbáltam a "tojáshéj" alsó részétől is megszabadulni. Maradék balzafámat felhasználva, a Triangulumhoz hasonló, magas állványt készítettem, állítható acél tüskékkel. A motort szintén balzafa tuskóba ágyazva hifi-állványom oldalára ragasztottam. A puszta szub-sanszit közvetlenül az állványra helyeztem. Tízéves hifi-múltamra visszatekintve, nem ért még ekkora meglepetés: a lemezjátszó tisztábban, szebben, sztereóbban szól a réginél, viszont a futómű dübörgése zavaróbb volt, mind eddig. Módszeresebben kezdtem szétszedni a maradék lemezjátszót, és rájöttem, hogy a rumpliért a primitív antiskating a felelős. Megpróbáltam ismét az üvegtányért plusz filcet - érdekes, most jobb volt, mint az eredeti, jobban követhető a basszusa. A HFM I-et és a T-5 trafót szintén az állványra csavaroztam, és az MC10 Supertól kezdve a végfokig az egészet bekábeleztem 0,25mm-es légkábellel. Az antiskating-et kikötöttem, mivel a merev kábelezés betölti ezt a funkciót. Ez a javítás, valamint a műanyag ékszíjtárcsa és az üveg lemeztányér közé helyezett filc tökéletesen megszüntette a dübörgést. Ez a megoldás - ti. közvetlenül a lemezjátszó-állványra építeni a szubsasszit - logikusan következik a előzőből, vagyis a készülék doboztalanításából ("MOD: A Patyomkin-tojáshéj", HFM 22.), oly annyira, hogy több Olvasónk is felfigyelt rá, de tudtunkkal Kőrösi Vilmos az egyetlen, aki bele is vágta a fejszéjét ebbe a kemény fába. Mi magunk is sokáig játszottunk az ötlettel, de végül visszariadtunk a műszaki bonyodalmaktól: ez már különben sem MOD, ez már lemezjátszótervezés, és az eredmény gyakorlatilag reprodukálhatatlan, mert sehol sem lehet szerezni balzafát. (Megjegyezzük, hogy időközben Nyugaton már forgalomba hoztak - legalább egy - olyan konstrukciót, amelyben a szubsasszi közvetlenül a lemezjátszó-állványra támaszkodik. Nagy szellemek találkoznak.) Az igazi Patyomkin-lemezjátszó egyébként az volna, ha az állványra épített szubsasszit, azaz a komplett lemezjátszót kívülről teljesen körülvenné egy földön álló doboz, lehajtható, vastag plexi- vagy üvegtetővel, amely védi a rendszert az akusztikai visszahatás ellen. Mindenesetre bemutatjuk Kőrösi Vilmos lemezjátszóját (a képen), ha nem is MOD, de legalább gondolatébresztő provokáció gyanánt. Mint olvasónk legutóbbi leveléből értesülünk, a konstrukció időközben tovább változott: most már a szubsasszi is balzafából van, és ebben a Torlyte féle Linn-módosításra emlékeztet (lásd Mozaik 3, Hetedhéthatár 69. oldal). Mielőtt azonban a balzafát a végletekig misztifikálnánk, lásd a Linn Axis szeánszát a 76-77. oldalon. Tiszavirág (Még az előző levélből:) Egyébként, mit szóltok hozzá, hogy újra lett Hifi Magazin? Fellapoztam az újságot, és azt hittem, a Film, színház, muzsika van a kezemben. Benne van Zenthe Ferenc, meg a Cseke házaspár és Szűcs Judit. (...) Volt egyszer egy cikk a HFM-ben, hogy hogyan csináljunk rossz hangsugárzót. Most itt a recept, hogyan csináljunk rossz magazint. Sztoján Dénes Veszprém, Alkotmány u. 9. Nem tudom, felfigyeltek-e rá, hogy megjelent egy másik Hifi Magazin! Nem értem, hogyan nevezheti magát egy ilyen pletykalap Hifi Magazinnak? A bevezetőben ráadásul olyan mondatot enged meg magának, miszerint: "Volt már egyszer Hifi Magazin, de azt túlhaladta a kor" (elnézést, az idézet valószínűleg nem pontos, mert egy szimpatikus kukánál már túladtam az újságon). Lipcsei Sándor Bp., Felvidék u. 35. 1202 Az ok, amiért újra tollat fogok a kezembe, az ("új") Hifi Magazin megjelenése. A lap teljesen véletlenül került a kezembe, de az a fél óra, amit együtt töltöttünk, elegendő volt ahhoz, hogy egészen felzaklassanak. (...) Kakadut is fogtam; a színét még nem látom jól. A 60. oldalon található egy cikk "a legújabb hangfal-szenzációról", Le a kalapot címmel. Ebben szerepel a következő két mondat: "Időközben az ELAC fejlesztési főnöke az utolsó simításokat végezte az ELAC 250,4 hangfalon", és most tessék figyelni: "Az alapvető elveken semmit sem változtatott, mindössze egy új hangszórófilozófiát dolgozott ki, amely kiküszöböli az eddigi hagyományos hangfalak jelentős hátrányát." Busánszky Lajos Bp., Páskomliget u. 6. 1156 (...) Gondolom, mások is szóba hozták, de én sem állhatom meg: Hifi Magazin - Video és Világa. Az egész, úgy ahogy van, egy nagy Arany Kakadu díjat érdemel, de gyémánt farktollakkal. Tóth Géza Bp., Vályog u. 5. 1032 Mikor e sorokat írom, már kapható az újságárusoknál a Hifi Magazin - Video és Világa című kiadvány. Beleestem abba a hibába, hogy gyorsan vettem belőle egyet. A lap szerkesztője, Bácskai László a bevezetőben a következőket hozza az olvasó tudomására: "Sok éven át, pontosan 1976 óta jelent meg közvetlen elődünk, a Hifi Magazin." Nem szeretnék vitatkozni Bácskai Lászlóval, de a MI HIFI MAGAZINUNK (illetve már Mozaikunk) nem 1976, hanem 1979 óta jelenik meg. Ergo: a jogutód hibásan tünteti fel a lap elején, hogy XII. évfolyam. Ennyit a matematikáról. Dr. Ábel László Szerep, Lenin u. 6. 4163 Lehet, hogy szerencsés ember vagyok, mivel közel az ötvenedik évemhez elmondhatom, engem még így át nem vertek. A várva várt Hifi Mozaik nem akart megjelenni, és akkor az újságárusnál meglátom a régi Hifi Magazint. Gondolkodás nélkül megvettem, mivel elképzelhetetlennek tartottam, hogy más legyen, mint a régi kedvenc lapom. Otthon aztán robbant a bomba. Alig kezdtem olvasni, nem volt nehéz rájönnöm, csúnyán becsaptak. Ilyen förtelmes irományt, amit rám sóztak, még nem olvastam. Gondolom, maguk sem veszik ezt szó nélkül tudomásul, és aligha tévedek, lesznek ennek a manővernek még jogi kihatásai is. Egy évek óta bevezetett, tízezrek által szeretett, keresett, néha pult alól árusított és nevével fémjelzett sajtótermék helyett ugyanazon név alatt, hasonló nyomdatechnikai módszerrel készített zagyvalékot kiadni, úgy gondolom, nem lehet büntetlenül. És mi lesz a becsapott vásárlókkal? Tucatjával kaptuk a hasonló tartalmú, felháborodott leveleket, de nyomtatásban eddig nem reagáltunk rájuk: egyszerűen nem voltunk hajlandóak tudomást venni a fentebb oly precízen jellemzett sajtótermékekről. Tekintve azonban, hogy e nyomdatechnikus tiszavirág még a második kiadását sem érte meg, s máris visszaadta lelkét Teremtőjének, most már indokoltnak látjuk, hogy -az 50. oldalon- szót ejtsünk róla is, meg a Teremtőjéről is, választ adva mindazokra a kérdésekre, amelyek az Olvasóban joggal felvetődhettek.