Audio-kultúra



(Szerkesztői jegyzetek, ezúttal Sólymos Antal tollából.) Ebben a számunkban érdekes kísérletsorozatról számolunk be, amelynek alapötlete - mint sok egyéb, meghökkentő dologé - az angol hifi-újságokból származik. Úgy érzem, magyarázattal tartozom az Olvasónak: miért vállalkozunk "misztikus" dolgok ismertetésére. Mindenképpen tisztázni szeretném magatartásunkat. Több ilyen "misztikus" ötlet lassan-lassan elterjedt, sőt, mindennapos gyakorlattá vált. A hangsugárzók alá helyezett állványok, a lemezjátszók (vagy akár a többi készülék) alátámasztására szolgáló asztalkák, a legkülönfélébb összekötő vezetékek polgárjogot nyertek nemcsak Angliában, de szerte a világon. A kísérletező kedvű emberek idehaza is próbát tettek ezekkel a "megmagyarázhatatlan" módon muködő segédeszközökkel. Legtöbbször kedvező eredményre jutottak - de legalábbis csaknem mindig jutottak valamilyen eredményre. Ezt bizonyítja sok-sok levél, a barátok és ismerősök beszámolója, s természetesen a saját tapasztalatunk is. Szeretném megosztani Olvasóinkkal azokat a kételyeket, amelyek engem is gyötörnek, valahányszor egy-egy újabb, "misztikus" ötletre bukkanunk. Nekem, személy szerint, mindig borsódzni kezd a hátam, valahányszor Darvas Laci barátunk boldogan beszámol egy-egy újabb (természetesen angol forrásból származó) ötletről, amellyel érezhetően meg lehet változtatni a hangképet, ráadásul "jó irányban". Ésszerű, minden szempontból helytálló magyarázattal nem rendelkezünk, forrásaink legtöbbször csak az eredményről számolnak be. Háromféle magatartás között választhatok: a) A legegyszerűbb: mivel nem ismerjük a jelenség magyarázatát, nem veszünk tudomást róla, nem próbáljuk ki, és elhallgatjuk az egészet. Kényelmes álláspont, nem jár felelősséggel. b) Az átmenet: utánanézünk a dolognak, kipróbáljuk, és ha beválik, igyekszünk magyarázatot találni rá. Elszaladgálunk minden olyan szakemberhez, akiben bízunk, és a segítségét kérjük. Többnyire eredmény nélkül (hiszen még akik az ötletet adták, azok sem tudtak magyarázattal szolgálni). Ekkor lemondunk az ötlet publikálásáról, mindaddig, amíg valaki ki nem deríti a jelenség hatásmechanizmusát. Általában senki sem deríti ki, és ezzel visszakanyarodtunk az a) ponthoz. c) A legkényelmetlenebb és a legstrapásabb: kipróbáljuk az ötletet, igyekszünk a legkülönbözőbb módokon ellenőrizni és ellenőriztetni, bevonunk másokat is a kísérletezésbe, statisztikailag is elfogadható számú adatot szerzünk - így próbáljuk megnyugtatni a lelkiismeretünket. Félve, sőt, rettegve közöljük az ötletet, kitéve magunkat annak, hogy kollégáink bolondnak, illetve, ami még rosszabb: sarlatánnak néznek bennünket. Mi ugyanis - eltérően a Szerkesztőtől, aki nem műszaki képzettségű, hanem újságíró - a szakmai hitelünket kockáztatjuk egy-egy "misztikus" ötlet publikálásával! Az Olvasó tudja: mi ezt a harmadik magatartásformát vállaltuk. Tudósítást adunk minden olyan jelenségről, amelynek gyakorlati értéke lehet. Természetesen igyekszünk kiszűrni mindent, ami mögött nem rejlik más, csak üzleti blöff. De tudomásul kell vennünk, hogy ha valamely jelenségnek nem ismerjük a magyarázatát (sőt: még ha fel is fedezzük mögötte az üzleti vállalkozást!), a jelenség attól még létezhet! Végülis a kísérletező, mindig újat kereső emberi elme vitte előre a világot; nélküle, némi malíciával szólva "még mindig kőbaltával ütnénk egymást - vagy még azzal sem". Általában csakis az egyszerűen kivitelezhető, csekély befektetést igénylő ötleteket szoktuk közreadni, senkit sem bujtogatunk komoly anyagi áldozatokkal járó, esetleg kudarccal végződő kísérletekre. De egyet kell értenünk a Szerkesztővel, hogy ha pár forintos befektetés árán észlelhetően meg lehet változtatni (megjavítani?) egy rendszer hangminőségét, akkor ezt az ötletet vétek volna elhallgatni az Olvasó előtt. Vállalva minden kockázatot, közzé kell tennünk az információt, amellyel rendelkezünk. Persze: aggályainkat hangsúlyozva. Ha ugyanis (pillanatnyilag) megmagyarázhatatlan jelenségekkel állunk szemben, igen nagy a tévedés lehetősége. Mivel nem ismerjük a jelenség működési mechanizmusát, nem tudjuk megbízhatóan előrejelezni, hogy eltérő körülmények között milyen eredmény várható! Még ha a mi berendezésünkön javítani tudtunk is, kétséges, hogy valóban a legjobb megoldás birtokába jutottunk-e. Sőt, éppen mert vaktában dolgozunk, majdnem biztos, hogy sohasem hozzuk ki a rendszerből az optimumot. Meglehetősen kényelmetlen, idegesítő érzés! Különösen akkor, ha a változtatás eredménye még csak nem is egyértelműen előnyös, hanem ízlésünktől, pillanatnyi hangulatunktól, esetleg a lejátszóberendezésünk milyenségétől függ. Nagy a kockázat, hogy ilyenkor tévútra kerülünk, és csak sok-sok kínlódás után jutunk vissza a helyes irányba. (Legalábbis reméljük, hogy végül mindig visszajutunk oda.) Az egész ügy reménytelenül tovább bonyolódik, ha figyelembe vesszük, milyen sok összetevője van a hifi-láncnak. Tehát rendszerben kell gondolkodnunk. Előfordulhat, hogy a rendszer hibái olyan mértékuek (vagy jellegűek), hogy nem tudjuk egyértelműen kimutatni, mi is történt valójában a módosítás során. Még az is lehet, hogy az eredmény lehangolóan rossznak látszik, de ha a rendszer hibáit kiküszöbölnénk, akkor kiderülne, hogy beavatkozásunk mégiscsak indokolt volt. Komplex, hihetetlenül sokváltozós rendszerrel van dolgunk, amelyet szinte végtelen sokféleképpen tudunk megváltoztatni, módosítani. Mivel sötétben tapogatódzunk, még azokat a megoldásokat sem szabad végleg elvetnünk, amelyek egyelőre nem váltották be reményeinket. Joggal veti fel az Olvasó: miként fordulhat elő "manapság", "a technika fénykorában", hogy gyakran még egészen egyszerű dolgokra sem lehet magyarázatot találni? Sajnos, ebbe bele kell törődnünk. Valószínű, hogy annyira szerteágazó, annyira sokrétű ismeretanyagot követelő problémahalmazzal állunk szemközt, hogy annak teljes feltérképezésére a társadalomnak nincs elegendő (fölösleges) ideje és energiája. Ezért kiáltják ki misztikusnak (egyesek éppenséggel tudománytalannak) mindazt, amit ismereteik - vagy érdeklődésük - hiányában nem tudnak megmagyarázni. Bizonyos mértékig persze igazuk van, mert a tudományos megalapozatlanság tág teret nyit a szélhámosoknak, a sarlatánoknak. Mi ezektől is meg szeretnénk óvni az Olvasót; reméljük, elhiszi nekünk, hogy tényleg ez a célunk.