Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal - mint bárki másé - a szubjektivitás  jegyeit  is  magán
    viseli.


        Időnként úgy viselkedünk, mint a hanyag  diák:  arra  a  kérdésre,
    hogy  ki  csinált  mára  szorgalmi  feladatot,  magasba  lendítjük   a
    kezünket,  hogy  "én,  én!"  -  de  amikor  a   házifeladatunk   iránt
    érdeklődnek, röstellkedve valljuk be, hogy  azzal  bizony  el  vagyunk
    maradva.
        Most egy ilyen  elmaradt  házifeladatot  pótlunk,  amikor  műsorra
    tűzzük az Ortofon MC 200 hangszedő tesztjét. Ez a drága, jelenleg 9420
    forintos mozgótekercses pickup évek óta  forgalomban  van,  viszonylag
    sok  példány  kelt  el  belőle,  de  minálunk  valahogy   "kiesett   a
    szórásból", holott több Olvasónk is  reklamálta.  Mulasztásunkat  most
    behozzuk, és ezt az alkalmat  (ti.  hogy  a  műszerparkot  össze  kell
    állítani pickupméréshez) arra használjuk fel, hogy mindjárt egy  újabb
    szorgalmi feladatot is vállalunk: bemutatjuk a "Super" jelű  MC-család
    legújabb sarját,  az  MC  30S-t.  A  bemutatjuk  kifejezés  talán  nem
    helyénvaló, minthogy e pillanatban, amikor ezt a tesztet készítjük, az
    MC 30S még nem kapható, és még ha időközben fel  is  bukkanna  egy-két
    példánya a boltban (tizenötezerért? húszért?), akkor sem beszélhetnénk
    igazi árucikkről. De egyrészt magunk is kíváncsiak  voltunk  rá,  mert
    szeretnénk együtt látni az egész "S" szériát (MC 10S, MC 20S, MC 30S),
    másrészt az MC 200-asról is árnyaltabb képet alkothatunk, ha  szerepel
    a tesztben egy új "szuperemcé" is.
        Mindkét  pickup  "klasszikus",  alacsony  impedanciájú,   alacsony
    kimeneti feszültségű típus (működési elvüket lásd az Ortofóniában, HFM
    4.), tehát illesztőtranszformátort vagy elő-előerősítőt is kell  venni
    hozzájuk.  Gyakori,  hogy   az   erősítőkbe-receiverekbe   már   eleve
    beépítenek egy "MC-bemenetet", de az ritkán teljesértékű. A tulajdonos
    többnyire hamar rájön, hogy erősítőjének ezt az  extra  szolgáltatását
    jobb kihasználatlanul hagyni  -  és  hogy  a  klasszikus  MC-hangszedő
    mindig sokkal drágább, mint amilyennek látszik.


    Ortofon MC 200 hangszedő

    

        Fél collos felfogású, de kikönnyített típus,  a  régi  LM-családra
    üt, vagyis úgy néz ki, mint  egy  kis  rakétakilövő  állomás.  Műanyag
    testbe,  azon   belül   árnyékolóburába   zárva   helyezkedik   el   a
    tulajdonképpeni átalakító. Tömege  mindössze  2,3  gramm,  és  ha  ezt
    valaki kevesli, használhatja hozzá azt az  eltávolítható  fémlapocskát
    (nehezéket), amelyet a hangszedőtest felfogótalpára szereltek. Ez arra
    a történetre emlékeztet bennünket, amelynek hőse késő este azért cipel
    magával  egy  súlyos  rudat,   hogy   ha   történetesen   megtámadnák,
    eldobhassa, és könnyebben tudjon  szaladni.  Hja,  ahány  kongresszus,
    annyi teória - ha tavaly még a kistömegű hangszedőt  reklámozták,  nem
    biztos, hogy az idén is az lesz a sláger...
        A kivezetőcsapok aranyozva  vannak,  színjelölésük  szabványos.  A
    csomagolás  elegáns,  a  kartondobozban  plexi  tojáshéjak   védik   a
    hangszedőt.   Jár   hozzá   egy   szimpla   kis   tűerőmérő    (8-30mN
    méréshatárral),  tűtisztító  kefe,  miniatűr  csavarhúzó,  2   pár   -
    hosszabb, illetve rövidebb -  csavar,  távtartók,  anyák,  valamint  4
    darab kábeltoldalék (aranyozott végűek, szabványos színjelöléssel,  az
    SME-típusú hangkarokhoz).

    Méréseinkhez

        A mérést, mint mindig, ezúttal is egy Dual  701-es  lemezjátszóval
    végeztük. A  hangszedő  egy  Ortofon  MCA-10  típusú  elő-előerősítőre
    dolgozott, ennek bemeneti impedanciája 12 ohm (tehát megfelel a  gyári
    előírásnak, miszerint a hangszedőt több mint 10 ohmmal kell  fogadni),
    azonkívül tisztán ohmos jellegű.
        A frekvencia-jelleggörbe a bal csatornán szinte teljesen  egyenes,
    legalábbis  20Hz-től  15kHz-ig,  majd  onnét  drasztikusan   emelkedik
    32kHz-ig.  A  jobb  csatorna  görbéje  kevésbé  egyenletes:  100Hz-től
    12kHz-ig enyhén, majd meredekebben emelkedik. A specifikáció  35kHz-es
    felső határfrekvenciát ad meg,  ±2dB-es  tűrésmezővel  -  valójában  a
    görbék 20, illetve 16kHz-nél kilépnek ebből a mezőből.  Tény  azonban,
    hogy az MC 200 valóban igen magas  frekvenciák  átvitelére  képes.  Az
    áthallási csillapítás közepes frekvenciákon  csupán  átlagos,  viszont
    még a sztratoszferikus 40kHz-en is meghaladja a 20  decibelt  -  ilyet
    még nem pipáltunk!
        A kimeneti feszültség megfelel a specifikációnak.  A  letapogatási
    készség jó, a hangszedő engedékenysége nagyobb,  mint  a  specifikáció
    szerinti  érték.  A  torzítás  átlagos.  Az  impulzusfotón   erőteljes
    túllövés, majd fokozatosan lecsengő berezgés látható.
        Összefoglalva:  egyenletes  minőség,  kivételesen   jó   áthallási
    csillapítás  a   legfelső   sávban,   erőteljes   kiemelés   a   magas
    frekvenciákon.


    Ortofon MC 30 Super hangszedő

    

        Annakidején az Ortofóniában (HFM 4.)  kellőképpen  kibosszankodtuk
    magunkat afölött, hogy egy hangszedőt ennyire  feláraznak  és  ennyire
    puccosan csomagolnak: diplomatatáska mérőlemezzel, meg ami  belefér...
    Persze, tudjuk, ez üzletpolitikai fogás volt, az Ortofon "rájátszott",
    hogy neki is legyen olyan hangszedőtípusa, amit  csak  sznobok  fognak
    megvásárolni - de persze amely szólni is kétségtelenül jobban  szól  a
    "mezei"  típusoknál.  Azóta  már  se  szeri,  se  száma   a   hasonló,
    megfizethetetlenül drága hangszedőknek, és az  Ortofon  igazi  sztárja
    már régen nem az MC 30,  hanem  az  MC  2000  (az  MC  20S-sel  együtt
    teszteltük a HFM 20. számában). Mégis, a dán cég  most  visszanyúlt  a
    30-ashoz, és a rend kedvéért ennek is kihozta  egy  magasabb  kimenetű
    változatát. Az MC  30S-t  azonban  -  érthető  -  már  nem  öltöztette
    klakkba-frakkba-diplomatatáskába. A csomagolás, a tartozékok  semmiben
    sem különböznek az  MC  200-as  adjusztírungjától.  (Tűerőmérő,  kefe,
    csavarhúzó, csavarok, kábeltoldalékok stb.).
        Külsejét tekintve az MC 30S nem  a  régi  30-asra,  inkább  az  MC
    20S-re emlékeztet, viszont a különlegesen hosszú tűtartó szárat mintha
    a "nagy" MC 2000-től kölcsönözte volna.  A  tűhegy  "van  den  Hul  I"
    geometriájú. A kimeneti feszültség 0,1 helyett már 0,2mV (1kHz,  5cm/s
    barázdasebességre).   Az   alapkonstrukció   azonban   vélhetően   nem
    változott.

    Méréseinkhez

        A frekvencia-jelleggörbe hasonló, mint előbb az MC 200-asé: a  bal
    csatornán egyenesen fut 18kHz-ig, majd  kiemelést  mutat  25kHz-ig.  A
    jobb csatorna már a sáv közepén is enyhén felfelé  tart.  Furcsálljuk,
    hogy az arisztokratikus MC 30S kevésbé teljesíti a specifikációt, mint
    a polgári (habár még mindig nem  éppen  proletár)  MC  200,  holott  a
    specifikációja szigorúbb  amazénál.  Az  áthallási  csillapítása  igen
    szép, de az MC 30S ebből a szempontból sem éri el az MC 200-ast.
        A kimeneti feszültség megfelelő, a  letapogatási  képesség  kiváló
    (ne feledjük, ezt a versenyszámot nem az MC-típusoknak találták  ki!),
    a torzítások alacsonyak és szép  reményekre  jogosítanak.  Az  1kHz-es
    négyszögjel túllövést és berezgést mutat, de kisebb mértékben, mint az
    MC 200-as oszcillogramja.
        Összefoglalva:  kiegyenlített,  némely  tekintetben  különösen  jó
    mérési eredmények.

    
    
    


    Szeánsz

    


        Mint már tudjuk, a "Super" jelölés mindenekelőtt arra  vonatkozik,
    hogy az új  széria  magasabb  kimenetű  a  szokásosnál.  De  azért  ne
    higgyük, hogy úgy dől a feszültség a  kimenőcsapjain,  mint  a  víz  a
    vízcsapból. A nyereség számottevő ugyan, de nem elegendő arra, hogy  a
    pickupot illesztőegység nélkül használhassuk.
        A két kisebbik alaptípus után most az MC 30-at is  utolérte  az  S
    betű. Namármost, vitatkozni  lehet  rajta,  hogy  vajon  tényleg  jobb
    minőségűek-e a "szuperek" a  régi  széria  darabjainál.  Nekünk  ugyan
    változatlanul ez a véleményünk, de tény, hogy levélíróink többsége úgy
    érzi, az MC 10S és  az  MC  20S  hangképe  kissé  magasba  húz  (mások
    szerint: csörömpöl), és visszasírják az MC  10/II,  illetve  MC  20/II
    dúsabb, mélyebb tónusú (mások szerint:  magashanghiányos)  muzsikáját.
    Arra gyanakszunk, hogy minél jobb minőségű a lejátszóberendezés, annál
    inkább  előnybe  kerülnek  az  új   modellek   -   dehát   kinek   van
    Magyarországon tisztességes lemezjátszója? A csőkaros NAD  sem  kedvez
    túlságosan az S-típusoknak - és hát (jobb híján) mi magunk is csak azt
    használjuk szeánszainkon. Hogy meglátásainkat  az  Olvasó  kellőképpen
    súlyozni tudja, nyomatékosan utalunk arra az  elméletre,  miszerint  a
    legfontosabb láncszem: a lemezjátszó-futómű...
        Más tekintetben viszont mindent elkövettünk, hogy a  hangszedőkből
    "kihozzuk a maximumot". A lemezjátszót lecsupaszítva, a doboza  nélkül
    használtuk (lásd HFM 22.), Triangulum állványra helyezve, az Ortofon T
    2000 illesztőtranszformátorral, a Naim NAIT erősítővel. A lánc  elején
    azt a légvezetékes kábelezést használtuk, amelyről a  Hifi  Mozaik  1.
    kötetében     behatóan     értekeztünk:     a     0,1mm      átmérőjű,
    árnyékolatlan-szigeteletlen rézdrótot (és  azt  is  rendkívül  röviden
    futtattuk). Csak a hangszóróvezeték volt szigetelve  (1,5mm  átmérőjű,
    merev rézdrót). Kapcsolóberendezést nem  használtunk:  a  hangszedőket
    egy-egy  csőkarba  szereltük,  és  magukat  a  karokat   cserélgettük.
    Egyikünk tehát mindig tudta, mit hallgatunk  (az  ő  jegyzetei  állnak
    legelöl - ezt azért mondjuk el, hogy az Olvasónak világos képe  legyen
    a meghallgatás körülményeiről), de a zsűri másik három  tagja  "vakon"
    ítélt. A tesztműsor:  Ortofon  I/1  és  II/1,  The  Shadows:  36-24-36
    (bámulatos, hogy ez az  1961-es  felvétel  mennyire  "nagyot  szól"!),
    Mozart:  Jupiter  szimfónia,   egy   tétel   Händel   egyik   Concerto
    Grossójából, és tenor szóló ("Comfort ye") a  Messiásból,  a  Proprius
    lemezéről. Előbb  mindig  a  tesztpéldányt  jellemezzük  az  etalonhoz
    képest, majd pedig az etalont, az öreg  MC  30-ast  a  tesztpéldányhoz
    képest.

        MC 200. Tompább,  a  régi  típuscsaládra  valló,  kellemes,  kissé
    döglött, "egzakt" hang. Tárgyilagos. Picit kapar, a  mélyek  súlyosak,
    de nem eléggé mélyek. A zene elölről szól, a tér szűkebb,  a  prezensz
    dominál. A szimfónián torzít.  Kicsit  durva.  Shadows:  szűkebb  tér,
    pregnáns hangzás, ezen  a  zenén  előnyös.  A  vonószene  nem  testes,
    mélyben nincs tartása, a félmagas  szólamokat  hangsúlyozza.  A  felső
    basszus üt. Nem tetszik: a szólamokat hallom, nem  a  hangszereket.  A
    templomi  zene  ércesebb,  mikrofonosabb,  pregnánsabb.  Pengő  húrok.
    Egészséges, de túlságosan elöl van.
        Bágyadt. Matt, időnként sziszeg. Mozart szép, de az elején  valami
    nem stimmelt.
        Kétoldalasabb, hűvösebb.
        Csengő-bongóbb, de nem ez a jobb. Az ének érdesebb. Mozart: inkább
    konzerv, a másik hangkép pedig élőzene. Shadows: mosottabb,  az  igazi
    alja hiányzik. A templomban nagy nyüzsgés, zavaró mellékhangok.
        Az etalon: szélesebb sáv, nem döng, de mélyebbre megy, lágyabb  (a
    dixie-n ez nem feltétlenül előny), puha popzene, nem eléggé definiált,
    de semleges. Fátyolos. Kicsit  unalmasabb.  Szélesebb  sáv,  szélesebb
    térérzet. Szimfónia kevésbé torzít, az arányok  sokkal  jobbak,  finom
    magashangok. Kiegyenlített. Hangszerszerű. Színezetlen.
        Eleven,   szebb   magasak,   néha   furcsa   visszhang,   időnként
    elszíneződik  mélyben.  Szép,  hibátlan.   Él,   jobb.   Megfogottabb,
    dinamikusabb. Dúsabb, jobban  kitölti  a  teret.  Simább,  nyugodtabb,
    levegősebb,  zeneibb,  közelebb  van   ahhoz,   amit   megszoktunk   a
    szeánszokon, igazibb. Hangszerek jobban különválnak. A  templomi  zene
    nagyon szépen szól,  a  hangszerek  között  a  csendet  is  meg  lehet
    hallani.
        Annak  ellenére,  hogy  a  jellemrajzok  egyértelműen  az  etalont
    dicsérik, hárman is hangsúlyozták,  hogy  nehezen  tudtak  dönteni.  A
    szavazati arány mindazonáltal 4-0. Visszaemlékezve az MC  20S-re  (HFM
    20.), úgy véljük, az volt a jobbik pickup.  Igaz,  drágább  is  az  MC
    200-nál.

        MC 30S. Eleven, a magasak dominálnak  (ismétlődő  megjegyzés!),  a
    lemezzaj is erősebb. A zene  nem  eléggé  eszköztelen,  habár  a  hang
    lágyabb, mint az MC 200-asé. Definiált szólamok. A felső  basszus  itt
    is érződik, a sáv mintha nem volna teljesen folyamatos. Lelkesebb,  de
    mikrofonosabb énekhang:  egy  kicsit  vicsorít.  Mozart:  arányok  nem
    teljesen jók, a felső szólamok dominálnak, de szépen szól. Shadows:  a
    "csinnek" itt  nagyon  kellenek.  Händel:  szép  hegedűk,  de  felfelé
    húznak, a basszus ehhez képest  nem  tartja  meg  eléggé  a  zenét.  A
    templomi zene gyönyörűen szól.
        Szépen  zeng,  a  megpengetett  húr  cseng,   jobbak   a   mélyek.
    Plasztikusabb templom, a kíséret dallama is kivehető.
        Elsőre kicsit érdes, szokatlan,  "mintha  itt  még  nem  hallottam
    volna ezt a pickupot" effektus.  Ez  tetszik  jobban,  de  nem  tudom,
    miért.
        Már első megszólalásakor  leírtam:  jobb,  mint  az  előző  kettő.
    Világosabb, tisztább, jobb. Csengő. Főleg  a  magashangjai  szépek.  A
    templom levegősebb.
        Az etalon: Matt, döglöttnek hat a másikhoz képest. Basszus  jobban
    a helyén - vagy csak azért, mert itt  kevesebb  a  magas?  (Visszatérő
    megjegyzés.) Hervadt. Unalmas. Vonószenén  a  tér  realisztikusabb.  A
    szimfónia mosottabb, tompább, de az arányai talán jobbak.  A  térhatás
    jó. Fátyolos, "nem koszos a tű?"-effektus. Lágy. A templomban is  jobb
    arányok, de ködös.
        Lélektelenebb. Összemosódik. Mozarton a rossz tér tovább romlik.
        Nem tetszik.
        Matt, de mélyben talán jobb (vagy  csak  a  magasa  kevés?).  Több
    mély, öblös, de kevesebb magas.

        Mindnyájan az új változat mellett döntöttünk.  A  szerkesztő,  aki
    előzőleg hetekig hallgatta, még néhány szóban jellemezni szeretné. Úgy
    érzi, hogy az MC 30S kitűnő hangszedő, de még mindig  csak  hangszedő,
    tehát  gép,  amelynek  sajáthangja  van  -  nem  annyira  semleges  és
    eszköztelen, mint az MC 2000. Feltétlenül  az  MC  2000-re  emlékeztet
    annyiban,  hogy  kifogástalanul  követi   a   barázdákat;   lényegesen
    kevesebbet torzít a szokványos MC-típusoknál, tehát az MC 20  Supernál
    is, amelyet  egyébiránt  minden  tekintetben  felülmúl  -  egy  kicsit
    kiegyenlítettebb, egy kicsit teresebb, egy kicsit jobb a  basszusa  és
    sokkal tisztább a magastartománya. Ez a magastartomány azonban  tüntet
    a jelenlétével.


                                      *

    Videoton elektronikák


        Időről időre a Videoton is új készülékcsaládot alapít, ha  nem  is
    annyira gyakran, mint a nagy nyugati kommersz cégek (ők évente  hoznak
    ki  mind  újabb   típusokat   -   amelyek   azonban   nemritkán   csak
    karosszériájukban különböznek), de még mindig gyakrabban, mint a többi
    hazai üzem. Felidézve a múltat, jó négy-öt Videoton erősítőre, illetve
    főleg receiverre emlékezünk: Prometheus, Aida, Cleopatra, aztán a nagy
    torony erősítője és a kisebbiknek a receivere - ezek a  mai  napig  is
    eszközei a hazai  hifi-gyakorlatnak.  Minőségükkel  mi  többnyire  nem
    voltunk elégedettek, ámbár tény, hogy az (általában  elődeikre  épülő)
    VT-elektronikák  műszaki  jellemzői  lassan,  de  biztosan   javulnak.
    Konstrukciójukban korszerűsödnek, küllemükben kikupálódnak  -  ma  már
    egyre inkább a nyugati készülékekkel alliterálnak. A  legújabb  család
    tagjai, az EA 7386 S erősítő és az RT 7300S  tuner  -  specifikációjuk
    alapján - már egyenértékűnek látszanak  a  márkás  (illetve  dolláros)
    masinákkal. Tekintve, hogy  az  Orion  tudomásunk  szerint  kiszáll  a
    hifi-bizniszből,  a  BEAG  pedig  nem  is  szándékszik  belépni  abba,
    importkészülékek  híján  egyes-egyedül  a  Videotonokra  számíthatunk.
    Örvendetes dolog, hogy a  székesfehérváriak  ma  már  mind  magasabbra
    tekingetnek, és hajlandóak figyelembe venni ha nem is  az  audiofilek,
    de legalább a hifisták elképzeléseit. Ha ehhez még hozzávesszük,  hogy
    a VT-t mind szorosabb kapcsolat fűzi nemcsak az Akaihoz, hanem újabban
    a  francia  Thomson  konszernhez  is,  néhány   reménysugarat   látunk
    átderengeni az aggasztóan felhős égboltozaton.


    Videoton RT 7300 S tuner

    

        Az   első   hazai   frekvenciaszintézeres   hangolású   rádióvevő.
    Eljövetelét nagy várakozás előzte meg  mind  a  zene-,  mind  pedig  a
    technikaszerető közönség körében. Mi  is  őszintén  örülünk  ennek  az
    ígéretes, bár kissé drága (több  mint  12  ezer  forintos)  masinának;
    reméljük, nem okoz majd csalódást.

    Kezelése, szolgáltatásai

        Küllemében természetesen jól simul az EA 7363 S erősítőhöz. Mint a
    hifi-sztereo rádiók  többsége,  AM-en  mindössze  középhullámú  vételt
    kínál,  FM-en  viszont  minden  szempontból  "teljesíti   a   normát",
    amennyiben nemcsak az OIRT, hanem a CCIR sávban is működik.  Digitális
    frekvenciakijelzővel  és  9  memóriával  van  ellátva.  Specifikációja
    méltánylandóan szigorú.
        A szokásos módon, balról jobbra  haladunk  az  elegáns,  hosszúkás
    előlapon. Bal oldalt téglalap alakú hálózati  kapcsoló,  mellette  egy
    sötétebb színű szektorban a  3  sávválasztó  nyomógomb,  egy-egy  zöld
    színű LED-del  kiegészítve.  Az  AM  gomb  a  középhullámot  hozza  be
    (519-1621kHz), az FM 1 az OIRT (65,78-73,02MHz), az FM 2 pedig a  CCIR
    (87,48-108,02MHz) vételére állítja rá a készüléket.
        Újabb három nyomógomb  következik,  mindhárom  a  zajcsökkentéssel
    kapcsolatos. Az FM Mute a zajzárkapcsoló; a  készülék  hátoldalán  egy
    potenciométerrel lehet beállítani a zajzár küszöbszintjét, vagyis  azt
    a  térerőt,  amelynél  az  elektronika  működésbe  lép,  és   letiltja
    (némítja) hangoláskor az állomásközi zajt, illetve a gyengébb térerejű
    adók vételekor az egész műsort. A második gomb az Auto Blend  áramkört
    aktiválja, csökkentve a kis térerejű sztereó  adók  zaját  -  igaz,  a
    csatornaközti áthallás rovására. Ha a  műsor  még  így  is  túlságosan
    zajos,   hallgathatóvá   tehetjük,   ha   a   sztereofóniát   teljesen
    feláldozzuk. Erre szolgál a Mono kapcsoló. (Ezek mind  ismert,  széles
    körben alkalmazott funkciók.)
        A készülék közepe táján találjuk a fejhallgató-csatlakozót  (6,3mm
    átmérőjű Jack-hüvely).  Alatta  egy  Time  feliratú  nyomógomb,  ezzel
    átkapcsolhatjuk a kijelzőt, hogy úgy működjék, mint  egy  óra,  és  az
    időt mutassa, mindaddig, amíg meg nem nyomjuk valamelyik hangoló- vagy
    memóriagombot.
        A kijelző bal oldalán 2 LED. A felső a pontos állomásra  hangolást
    mutatja ("Tuned"), az alsó a sztereó vételt  indikálja.  Mellettük  öt
    szegmensből kiképzett, zöld színű térerőjelző ("Signal"); ahogy nő  az
    antennajel, egyre több szegmens világít.
        Az ötszámjegyes frekvenciakijelző rész  a  Frequency/Time  Display
    feliratot viseli. AM-en kHz-ben, FM-en MHz-ben a  vételi  frekvenciát,
    ha pedig  "Time"-ra  kapcsoljuk,  akkor  órában  és  percben  az  időt
    mutatja.
        A  kijelző  rész  alatt  Memo  (memória)  gomb.   Ha   megnyomjuk,
    világítani kezd a narancssárga Memo LED, és ekkor 5  másodpercünk  van
    rá,  hogy  megnyomjuk  a  9  programgomb   valamelyikét,   s   ezáltal
    "memorizáljuk" (illetve később majd újra kihívjuk) valamely adóállomás
    frekvenciáját. Az előválasztott program sorszámát a gép mindig  kiírja
    egy  hétszegmenses,  piros  LED-kijelzőn  ("Preset  Station").   A   9
    programgomb a kijelző alatt sorakozik.  Bármely  sávban  használhatjuk
    őket.
        A tuner jobb oldalán 3 nagyobb méretű  gombot  találunk,  oszlopba
    rendezve. A legfelső a tulajdonképpeni (kézi) hangológomb,  ez  fel-le
    lépteti a frekvenciát, aszerint, hogy melyik oldalát  nyomjuk  meg.  A
    középső gomb a gyorskereső, ugyanazt  csinálja,  mint  a  másik,  csak
    ötszörte  gyorsabban.  (Ezekkel  a  gombokkal  lehet   beállítani   az
    óra-áramkört  is.)  A  legalsó  gomb  az  automata   keresőszolgálatot
    ("Search") indítja jobbra avagy balra, helyesebben fel, illetve  le  a
    frekvenciaskálán. Itt meg kell jegyeznünk, hogy a szintézeres FM vevők
    általában 50 (ritkábban 25)  kHz-es  lépésekben  hangolnak,  hiszen  a
    CCIR-norma szerint ez elegendő - ámde az OIRT sáv adói a  10kHz  egész
    számú  többszörösein  helyezkednek  el,   és   emiatt   az   áthangolt
    CCIR-tunerekkel nem lehet pontosan becserkészni az  OIRT-adókat.  Nos,
    az új Videoton tuner FM-en 10kHz-es, középhullámon 1kHz-es  lépésekben
    hangol, tehát bármilyen  frekvenciájú  adót  kényelmesen  és  pontosan
    elér. Dicséretes, hogy a tervezők erre is gondoltak.

    

        A hátoldalon  mozgatható,  rúdalakú  ferrit-antenna  (középhullámú
    vételhez),  alatta   antenna-föld   csatlakozóhüvely.   A   75   ohmos
    aszimmetrikus antennát  koncentrikus  csatlakozóhüvely  fogadja.  Kár,
    hogy nincs a gépen 300 ohmos szimmetrikus antennabemenet  -  habár  az
    tényleg egyre inkább  kiszorul  a  gyakorlatból.  A  zajzárküszöbszint
    szabályozógombjáról már szóltunk ("Mute Level").
        A kimenetek: három ötpólusú csatlakozóhüvely. Az egyik az  állandó
    feszültségű kimenet, a másiknak a  feszültségét  szabályozni  lehet  a
    mellette elhelyezett potenciométerrel (a maximális jel 2V). A harmadik
    kimenet  úgy  van  kiképezve,  hogy  össze  lehet   kötni   a   magnók
    felvétel/lejátszás csatlakozójával  (áramgenerátoros  kimenet).  Lehet
    vitatkozni rajta, van-e értelme  ennek  a  szolgáltatásnak,  hiszen  a
    magnók felvétel/lejátszás csatlakozóját általában az erősítő megfelelő
    csatlakozójával  szokás  összekapcsolni,  hogy   oda-vissza   lehessen
    futtatni a műsorjelet. A tuner csak a saját jelét adja át a  magnónak,
    a többi jelforrásét (lemezjátszó,  CD-játszó)  már  nem,  azonkívül  a
    magnó jelét  sem  közvetíti  az  erősítőhöz,  tehát  folyton  át  kell
    dugaszolni a kábeleket. Talán az  lehet  az  értelme  ennek  az  extra
    tuner-kimenetnek, hogy rádióműsor felvételekor a műsorjel  közvetlenül
    a tunerből érkezzen, ne kelljen átfuttatni az erősítőn (és egy további
    kábelen), ne romoljon tovább a minősége. Ebben tényleg van ráció.
        Néhány szót még a készülék kialakításáról. A tunernek fémváza van,
    csupán  az  előlapja  műanyag.  A   kezelőszervek   praktikusak,   jól
    áttekinthetők. Bekapcsoláskor  mindig  a  legutoljára  beállított  adó
    szólal meg. Amikor kikapcsoljuk a készüléket (és persze akkor  is,  ha
    kimarad a feszültség!), a programot és az órát egy  beépített,  hosszú
    élettartamú elem látja el tápfeszültséggel.

    Felépítése

        Bonyolult készülék: 24 integrált áramkör, 4 FET, 26 tranzisztor és
    83 dióda van benne.  Lényegében  modulrendszerű,  ugyanis  külön-külön
    egység az FM hangolórész, a komplett  AM-vevő,  az  FM-KF,  a  sztereó
    dekóder és a hálózati tápegység.
        A középhullámú  rádiórész  3  hangolt  körös.  Az  antennajel  két
    hangolt kör után FET-es erősítőfokozatra jut (BF  244A),  a  keverést,
    KF-erősítést, demodulálást egyetlen TDA 1072A típusú IC végzi. Ebben a
    modulban még egy TBA 120U jelű  IC  is  dolgozik  mint  AFC-egység  az
    AM-vételhez.
        Az FM vevőrész természetesen sokkal komplikáltabb, 5 hangolt körös
    egység. Az antennajel az első hangolt kör  után  BF  963-as  dual-gate
    FET-re kerül, majd 3 hangolt kör következik. A keverést egy TDA 1062 S
    típusú  IC  végzi,  előállítva  egyszersmind  a  keveréshez  szükséges
    oszcillátorjelet is. A KF-jelet BF 241-es tranzisztor erősíti, ez  két
    SFE 10,7MXA típusú KF-szűrőt táplál. Egy újabb BF 963 tovább erősíti a
    KF-jelet, amelyből egyenirányítás, majd újabb erősítés után szabályozó
    feszültséget állítanak elő (a legelső FET számára, hogy elkerüljék  az
    esetleges túlvezérlést).
        Az FM-KF modulban egy BF 241-es tranzisztor két újabb SFE 10,7 MXA
    szűrőre dolgozik. Most  egy  MA  12412  típusú  IC  következik,  ez  a
    demodulálást végzi,  illetve  vezérlőjelet  állít  elő  a  térerőjelző
    számára. Itt lehet beállítani a zajzár küszöbszintet is.
        A demodulálás után kapott hangfrekvenciás jelet a sztereó  dekóder
    modulban két csatornára bontják egy MA 12016-os IC segítségével. A két
    csatorna   jelét   aluláteresztő   szűrőre    vezetik    (pilot-    és
    segédvivő-elnyomás). A dekóder modul szolgáltatta jelet egy  2  IC-ből
    felépített áramkör fogadja, ez látja  el  az  Auto  Blend,  illetve  a
    hangolás   közbeni   némítás   funkcióját.   A    műsorjelet    ezután
    ellenállásosztón keresztül a kimenetekre, illetve  a  4  tranzisztoros
    fejhallgató-erősítőre  viszik.  Egy   kapcsoló,   amely   a   hálózati
    kapcsolóval   együtt   működik,   ki-bekapcsoláskor   leválasztja    a
    hangfrekvenciás jelet a kimenetekről.
        Igen sok alkatrészt tartalmazó, meglehetősen  bonyolult  egység  a
    vezérlőáramkör, amely egyszersmind a szintéteres hangolást is végzi. A
    lelke: egy speciális, nagybonyolultságú IC (MAB 8440  VT);  a  Philips
    fejlesztette ki, és ő is gyártja, kifejezetten a Videoton számára.  Ne
    feledjük, a nyugatiaknak  nem  volna  szükségük  öszvér  készülékekre,
    hiszen ők csak egyetlen normát használnak. Nem  véletlen,  hogy  eddig
    még nem találkoztunk kétnormás szintézeres tunerrel! Ez az IC  fogadja
    a sávváltó és hangoló gombok jelét, illetve - néhány integrált áramkör
    közbeiktatásával - a memóriagombok  parancsait,  továbbá  az  előosztó
    (SAA  1057-es  IC)  közvetítésével   az   AM   és   FM   hangolóegység
    oszcillátorának     jelét.     A     Philips-IC     tartalmazza      a
    referencia-oszcillátort is. Külön IC (PCF  8573,  a  hozzá  csatlakozó
    32768kHz-es kristállyal)  és  néhány  további  alkatrész  az  órajelet
    állítja elő. A  fluoreszcens  kijelző  meghajtására  összesen  5  IC-t
    alkalmaztak (egy U 237B-t és négy CD 4094B-t).
        A tápegység viszonylag egyszerű. Egyetlen  egyenirányító  egységet
    tartalmaz,  ennek  feszültségéből  állítanak   elő   +5   és   +15V-os
    stabilizált  tápfeszültséget,  egy-egy   IC-s   stabilizátorral.   Már
    szóltunk  róla,  hogy  ha   kikapcsoljuk   a   készüléket,   akkor   a
    memóriaegység  és   az   óra-áramkör   egy   beépített   elemről   kap
    feszültséget.  Ez  egy  nikkel-kadmium   elem,   1,24V-os,   a   VARTA
    gyártmánya.
        A  teljes  elektronika  jórésze  3   nagyméretű   áramköri   lapon
    helyezkedik   el:   a   kapcsolók   többsége,   a   kijelző   a   maga
    meghajtó-áramköreivel, közvetlenül az előlap  mögött,  egy  függőleges
    lapon; a központi vezérlés az őt kiszolgáló  egységekkel,  az  időmérő
    rész és az  előosztó  egy  másikon;  a  harmadik  lapot  lényegében  a
    vevőrész foglalja  el.  Ez  utóbbi  NYÁK-hoz  csatlakoznak  a  valóban
    modulszerűen kialakított egységek: az AM vevő, az  FM-hangolórész,  az
    FM-KF, a dekóder. A tápegység egy  szerényebb  méretű  áramköri  lapon
    kapott helyet. Az egyes blokkok bontható  csatlakozókkal  kapcsolódnak
    egymáshoz. Bár tunerünk  bonyolult  és  sok  alkatrészt  tartalmaz,  a
    belseje nem látszik zsúfoltnak. A Videoton EA  7300  S  tisztességesen
    felépített készülék benyomását kelti.

    

    Méréseinkhez

        Mindenekelőtt indokoltnak  látjuk  felhívni  a  figyelmet  arra  a
    körülményre, hogy mi a méréshez fűzött  kommentárokkal  nem  csupán  a
    készülékek  abszolút  minőségét  próbáljuk  megítélni.  Megjegyzéseink
    gyakran  inkább  arra  vonatkoznak,   hogy   a   tesztkészülék   vajon
    teljesíti-e, amit vállal. Hogy mi is ugyanazt mérjük-e,  amit  a  gyár
    ígér. (Ezért publikáljuk a "Méréseink"-kel együtt a "Gyári  adatok"-at
    is!) Mindezt azért bocsátjuk előre, mert az EA 7300  S  specifikációja
    szokatlanul  szigorú   (bár   kissé   szűkszavú!),   és   ha   egy-egy
    paraméterével elégedetlenek vagyunk is, ne feledjük: most egy magasabb
    szinthez viszonyítunk. Utoljára ezt az Orion ST  240-esről  mondhattuk
    el.
        A   zajhatárolt   érzékenység    az    OIRT-sávban    elmarad    a
    specifikációtól,  CCIR-en  viszont  túl  is  teljesíti  azt.   Sztereó
    üzemben, 46 decibeles  jel-zajnál  az  érzékenység  erősen  elmarad  a
    prospektusban megadott 25µV-tól. (Egy másik példányon valamivel jobbat
    mértünk, de a  specifikáció  ott  sem  teljesült.)  Hangsúlyozzuk,  az
    eredmény   így   is   méltánylandó.   A   jel-idegenfeszültség   arány
    tisztességes, az IEC "A" szűrővel  kapott  érték  pontosan  egyezik  a
    specifikált 70 decibellel (habár mi kedvezőbbet vártunk).
        A zajzár küszöbszintet kétféleképpen is meghatároztuk: a hátoldali
    Mute Level potméter minimum és maximum állásában is  megmértük  a  már
    értékelhető antennajel nyomán adódó jel-zajt. Az eredmény mindenképpen
    megfelelő. A  határolási  küszöbszint  alacsony  érték.  A  pilotjelző
    érzékenysége (vagyis hogy elég csekély antennajel nyomán is  sztereóra
    kapcsol-e  a  készülék),  valamint  a   hozzátartozó   jel-zaj   arány
    megfelelő. A pilot- és segédvivő-elnyomás  tisztességes-becsületes;  a
    műsorjel gyakorlatilag nem tartalmaz 19 és 38kHz-es komponenseket.
        A harmonikus torzítás alacsony, jobb a specifikáltnál.
        A frekvencia-jelleggörbék egyenletesek, 20Hz és  16kHz  között  az
    eltérés nem nagyobb mint ±0,5dB.
        Az áthallási csillapítást csak 1kHz-en adják meg, ezt jócskán  túl
    is  teljesíti  a  masina,  de  magasabb  frekvenciákon  sem  lehet  rá
    panaszunk.  Az  Auto  Blend  persze  agyonveri  a  sztereofóniát,   az
    áthallási  csillapítás  13  decibelre  esik  vissza,   dehát   valamit
    valamiért.
        A kétjeles szelektivitás  átlag  feletti.  A  tükörfrekvenciás  és
    középfrekvenciás zavararány úgyszintén. A nagyjel-szelektivitással  is
    meg vagyunk elégedve; sem az OIRT-, sem a CCIR-  sávban  nem  lép  fel
    hamisvétel.
        A pilotjelző löketérzékenysége  megfelel  a  gyakorlatnak  is,  az
    előírásoknak is. A sztatikus AM-elnyomás szerény - jobbat vártunk.
        A hangolásjelző működési tartományát a következőképpen  mértük.  A
    tunert pontosan a mérőműszer (generátor)frekvenciájára hangoltuk, majd
    a  generátort  mindkét  irányban  elhangoltuk,  addig,  amíg  a  tuner
    hangolásjelzőjének   fénye   ki   nem   aludt.   Az    ekkor    kapott
    frekvenciaértékeket adtuk meg táblázatunkban (külön OIRT-re  és  külön
    CCIR-re). Gyakorlatilag 38-39kHz-et fog át az  a  frekvenciatartomány,
    amelyen  belül  a  Tuned  indikátor   "elfogadja"   a   venni   kívánt
    adóállomást.
        Megmértük  a  térerőjelző  műszer  első  és  utolsó   szegmensének
    kigyújtásához szükséges antennafeszültséget is. Az első  szegmens  5,6
    (CCIR: 2,8)µV, az utolsó,  ötödik  jelzőfény  280  (180)µV  feszültség
    nyomán   gyullad   ki.   Érdemes   külön   foglalkozni   a    kimeneti
    feszültségekkel. Az állandó  szintű  kimenet  feszültsége/impedanciája
    kifogástalan, és - önmagában véve - a változtatható szintű  kimenettel
    sincs baj. A fejhallgató-erősítő  kimenő  feszültsége  viszont  együtt
    szabályozódik a változó szintű kimenettel, és  ez  a  megoldás  inkább
    takarékos, semmint ügyes. Helyesebb - és praktikusabb - lett  volna  a
    fejhallgató   hangerejét   az   előlapról,   egy   külön   potméterrel
    szabályozni. Végül: a magnókimenet jelszintje megfelel az előírásnak.
        Összefoglalva: a kép kissé vegyes. Korszerű,  praktikus  készülék,
    sok  szolgáltatással,  néhány  kitűnő   paraméterrel   -   viszont   a
    zajhatárolt érzékenysége viszonylag gyönge, és ezt azok fogják  bánni,
    akik az EA 7300 S-t inkább távolsági  vételre  használnák.  És  hát  a
    12300 forintos vételár is szokatlanul magas. Dehát az Orion ST 240  is
    majdnem ennyibe került (évekkel ezelőtt  -  és  az  még  nem  is  volt
    szintézeres!), nem is beszélve a  bizományi  áruházak  kínálatáról.  A
    hasonló képességű-szolgáltatású nyugati masinákért sokkal többet  kell
    fizetni. (Pedig azokhoz még konverter is kell!)

    
    
    

    Szeánsz

    


        Ennek a szeánsznak azt a címet is adhatnánk,  hogy:  Kék  Danubius
    Keringő, merthogy a tesztműsort  most  a  Danubius  Rádió  könnyűzenei
    vegyesműsora  szolgáltatta.  Megmaradva  a  CCIR-sávban,  nem  kellett
    konvertert használnunk: etalonunk, a Pioneer F-99X és a tesztkészülék,
    a Videoton RT 7300  S  egyaránt  közvetlenül  az  éterből  halászta  a
    rádióhullámokat, mégpedig teljesen zajtalanul,  noha  antenna  gyanánt
    csupán  egy-egy  rövid  vezetékdarab  szolgált.  Vagyis  a  térerősség
    kielégítő  volt.  Más  kérdés,  hogy   megfelelő   antenna   híján   a
    jelcsomagban ilyenkor rosszabb  az  arány  a  közvetlenül,  illetve  a
    visszaverődés  után   érkező   jelek   között,   vagyis   magasabb   a
    ("multipath")  torzítás.  A  Danubius  "orgánuma"   egyébként   olyan,
    amilyen:  magnóra  vett  hanglemez,   afféle   "rossz   hifi"   -   de
    összességében még mindig tűrhetőbb, mint amit a többi adó  produkál  a
    megszokott konzervműsorokban. A műfajai is nagyon vegyesek, a  francia
    sanzontól a heavy metalig mindent összehordanak benne.
        Jó tizenöt számot kellett  végighallgatnunk,  amíg  a  véleményünk
    végleg kialakult a Videoton RT 7300 S-ről. Ez már  önmagában  is  nagy
    szó, mert a legtöbb bolti tunert vagy receivert 4-5 perc  alatt  vakon
    is biztonságosan meg  tudjuk  különböztetni  etalonunktól,  a  Pioneer
    F-99X-től. Most ez sokkal tovább tartott. Végül azért  mind  a  négyen
    ugyanoda lyukadtunk ki (vakteszt  volt!),  nevezetesen,  hogy  a  nagy
    Pioneer azért mégis jobb.
        Kommentárjaink: Igen közel vannak egymáshoz. Eddig ez a Videoton a
    legjobb  bolti  tuner.  A  Pioneer  picit  nagyobb  dinamikát,   picit
    szélesebb frekvenciasávot, picit mélyebb teret sugároz és  valamelyest
    definiáltabb is. És tömörebb a hangja. Ezt azonban főleg  a  speciális
    effektusokon - a csinneken, a koppanásokon, a faütősökön - lehet  csak
    észrevenni. Átlagos műsoranyagon el is lehet téveszteni.
        A Pioneer tisztább, a magasai csengőbbek, részletekben dúsabbak. A
    VT egy egészen kicsit fedettebb, tisztátalanabb, néhol torzabb is,  de
    a különbség nem akkora, hogy fizetnék érte.
        A Pioneer magasai  nagyon  szépen  kicsengenek,  a  másik  hangkép
    sztereója és magastartománya összemos, torz,  fátyolos.  Ezt  jól  meg
    lehet érezni. Ritkán tetszett.
        Mindig a Pioneer volt a jobb. Több a magasa, szerintem  az  övé  a
    helyes arány. Amikor a rádióadás nagyon torz, akkor a  másik  készülék
    néha kellemesebben  szól,  mert  kaszál  magasban  -  de  ez  hiba.  A
    középmélye enyhén kiemel. Zajban semmi különbség, és ez mindenképpen a
    VT-t dicséri. Ha pontoznom kéne, 5 és felet adnék a Pioneernak,  4  és
    felet  a  VT-nek.  De  ne  feledjük,  hogy   nem   tiszta   demóműsort
    hallgattunk...csak Danubius Rádiót.
        Valóban.  Azonkívül  az  egész  szeánsz  nem  tartott  tovább  egy
    háromnegyed óránál. De igen fontosnak tartjuk azt a  körülményt,  hogy
    az RT 7300 S hangkarakterét nagyon hasonlónak találtuk a  Pioneeréhoz.
    Ezt  eddig  egyik  bolti  készülékről  sem  mondhattuk  el,  és  ezért
    véleményünk szerint ez a legjobb minőségű tuner  az  egész  mezőnyben!
    (Minőségen mi mindig hangminőséget értünk - ezt  azért  hangsúlyozzuk,
    mert az RT 7300 S-nek jónéhány hibás példányával is találkoztunk  már.
    A készülékek üzembiztonságát viszont mi sohasem teszteljük,  erre  nem
    vállalkozhatunk. Reméljük, az RT 7300 S  is  csak  a  szokásos,  enyhe
    gyermek-betegségekben szenved.)
        A szeánszot még nem fejeztük be. Megpróbáltuk tovább  javítani  az
    RT 7300 S pozícióját. Ennek  a  gépnek  két  kimenete  van,  az  egyik
    közvetlenül érintkezik  a  külvilággal,  a  másik  egy  szintszabályzó
    potméteren keresztül. Eddig azt az utóbbi kimenetet használtuk,  és  a
    VT-tuner potméterével egyeztettük a két  készülék  hangnyomásszintjét.
    (Így  ugyanis  nem  kellett  újabb  potmétereket  közbeiktatnunk.)   A
    gyakorlatban viszont ezt a szabályzott kimenetet meg is lehet kerülni,
    és akkor...nézzük, mi van akkor.
        Most tehát  a  VT-tuner  két  kimenetét  hasonlítottuk  össze  A-B
    vaktesztben (a kétféle hangnyomásszintet természetesen a fent említett
    potméterrel egyenlítettük ki). Nos, a rádió nem táltosodott  meg.  Egy
    leheletnyivel  mégis  tovább  javult  a   hangja:   a   szabályozatlan
    kimenetről picit  feszesebben,  tisztábban  szólt  -  de  a  különbség
    éppen-csak-hogy  eléri  a  hallásküszöbünket,  és  semmi  esetre   sem
    állítjuk,  hogy  tunerünket  csakis  a  "direkt"  kimenetéről   szabad
    használni. Régóta tudjuk, hogy a potméterek rontanak a hangminőségen -
    de ez a potméter keveset ront rajta.

                                      *

    Videoton EA 7386 S erősítő

    

        Újdonatúj masina, nem  holmi  szimpla  módosítás.  Egy  2x30  watt
    kimenőteljesítményű    erősítő,     felruházva     minden     lényeges
    szolgáltatással.   Érdekes,   a   Videoton   készülékek   egy   időben
    keresztnevet is viseltek (Prometheus, Aida, Cleopatra), azóta  viszont
    -  kerülve  mindennemű  bizalmaskodást   -   hűvösen,   már   csak   a
    típusszámukkal mutatkoznak be.

    Kezelése, szolgáltatásai

        Szokásunkhoz híven, balról kezdjük a sétát a készülék előlapján. A
    hálózati kapcsolót téglalap alakú nyomógomb  működteti.  A  magas-,  a
    mélyhangszínszabályzó  és  a  balansz  szabályzó:   három   kisméretű,
    körpályás potenciométer. A fejhallgató-csatlakozót 6,3mm átmérőjű Jack
    hüvely fogadja.
        Elegáns vákuum-fluoreszcens  kijelző  következik,  ez  külön-külön
    mind     két     csatorna     kivezérlését      mutatja.      Bontása:
    0,01-0,2-1,5-3-7-10-30-100W. Bal  oldalán  "Protection"  feliratú  LED
    jelzi,  ha  a  teljesítményerősítő-részben  hiba  történt   és   ezért
    működésbe lépett a védőelektronika. Ez a LED be- és kikapcsoláskor  is
    világít egy ideig, jelezve, hogy a hangsugárzók még vagy már nincsenek
    rákapcsolva  a   teljesítménykimenetre.   (Vagyis   védve   vannak   a
    ki-bekapcsolási tranziensek káros hatásától.) A  kapcsolást  egy  relé
    végzi.
        A  kijelző  alatt  két  négyes   kapcsolócsoport.   Előbb   néhány
    szolgáltatás: LINEAR (kiiktatja a hangszínszabályzást), MONO (közösíti
    a bal és a jobb csatorna  jelét),  MUTE  (csendesítés,  10  decibellel
    csökkenti a hangerőt) és MONITOR  (felvétel  közben  belehallgathatunk
    vele a felvételbe, persze csak ha háromfejes  a  magnónk).  A  második
    négy gomb a bemeneti választókapcsoló: TUNER, TAPE, CD, PHONO.
        Végül még egy különálló nyomógomb a fiziológiai hangerőszabályzást
    iktatja ki vagy be (LOUDNESS), és aztán a hangerőszabályozó nagyméretű
    forgatógombja zárja a sort.
        A kezelőszerveket  viszonylag  praktikusan  helyezték  el,  könnyű
    áttekinteni  őket.   Kevésbé   áll   ez   a   hátoldalon   elhelyezett
    csatlakozókra.   A   tervezők,   dicséretes   bőkezűséggel,    kétféle
    csatlakozótípust alkalmaztak; összesen 3 darab 5 pólusú, alattuk pedig
    4 pár RCA rendszerű csatlakozóhüvelyt helyeztek el. Az  5  pólusúak  a
    TUNER, a MONITOR, illetve a TAPE DIN feliratot viselik,  az  utóbbi  a
    Felvétel/lejátszás csatlakozó. Az RCA hüvelyek a hangszedő (PHONO)  és
    a CD jelét fogadják, illetve vonal be- és kimenet céljára  szolgálnak.
    A hangszedő bemenet mellett földelőcsavart  is  találunk.  A  tervezők
    nyilván arra törekedtek, hogy mindenféle magnót könnyen csatlakoztatni
    lehessen az EA 7386 S-hez  -  ez  nagyon  is  méltánylandó  dolog.  Mi
    szívesebben látnánk RCA hüvelyeket a monitorbemeneten is.

    

        A hátlapról két hűtőborda nyúlik ki,  szorosan  közrefogva  a  két
    (szabványos) hangsugárzó-csatlakozót elég nehéz hozzájuk férni.  Dehát
    ezeket ritkán használja az ember.

    Felépítése

        Mint bevezetőben elmondtuk, az EA 7386 S  vadonatúj  (és  már  nem
    modulrendszerű)   konstrukció,   de   azért   találunk   benne   olyan
    részegységeket,  amelyek  elődjéből,  az  EA  7363  S-ből  származnak.
    Mellesleg a két készüléknek meglehetősen hasonló a specifikációja.
        A korrekciós erősítő, azaz fonoelektronika  egy  HA  12017  típusú
    integrált  áramkörön  alapul,  a  korrekciót  a  visszacsatoló   ágban
    állították  be.  Az  áramkör  bemenetén  a  rádiófrekvenciás   zavarok
    csökkentése  végett  egy  47pF-os  kondenzátort   helyeztek   el.   (A
    nagyszintű bemeneteken is találunk ilyen kondenzátorokat, azok  értéke
    82pF.) A fono erősítő kimenete az összes nagyszintű bemenettel  együtt
    nem a szokásos bemeneti választókapcsolóra  fut,  hanem  egy  kapcsoló
    IC-re (TDA 1029). Ez az integrált  áramkör  aztán  a  vezérlőpontjaira
    kapcsolt egyenfeszültségtől függően válogat  a  különféle  jelforrások
    között. Egyedül a monitor bemenet jelét fogadja egy impedanciaillesztő
    fokozat (emitter követő), és ennek jele megkerüli a fentemlített IC-t.
    A jel ezután az IC-s (SIC 17) erősítő fokozaton szalad át és  eljut  a
    hangerőszabályozó potenciométerig, de közbeiktatódik még a fiziológiai
    szabályzás ki-bekapcsolója.
        A hangszínszabályzó részt  (SIC  67  típusú  IC)  egytranzisztoros
    impedanciaillesztő fokozat hajtja meg. A LINEAR kapcsolóval  a  teljes
    hangszínkör kiiktatható.  Kéttranzisztoros  erősítő-impedanciaillesztő
    egység következik, ennek kimenetén kapott helyet a  balansz  szabályzó
    és a csendesítő kapcsoló.
        A  teljesítményerősítő  egység   csatornánként   12   tranzisztort
    tartalmaz. Differenciál erősítővel  kezdődik,  ezt  külön  tranzisztor
    táplálja áramgenerátorosan. A meghajtó, majd a  nyugalmi  árambeállító
    fokozat komplementer meghajtó-végerősítő tranzisztorpárokra bocsátja a
    jelet   (típusuk:   BD   139-140   és    TEO    2059-2060).    További
    tranzisztorpárból és még néhány alkatrészből épül fel a zárlatvédelem.
    A fluoreszcens kijelző meghajtásáról egy KIC 18 és KIC  17  típusú  IC
    gondoskodik.
        A hálózati transzformátor toroid kialakítású. Külön tekercs fűti a
    kijelzőt, és  2x22V  táplálja  az  egyenirányítót,  amely  ±34  voltot
    szolgáltat a teljesítményerősítő számára. Ebből a 34V-ból Zener diódás
    stabilizátorok   állítják   elő    a    feszültségerősítő    fokozatok
    tápfeszültségét. A pufferkondenzátorok 4700µF-osak. Négy  tranzisztort
    és  egy  jelfogót  használtak   fel   védelmi   célokra;   az   állami
    költségvetésben ez nem volna sok, de erősítőben elegendő.
        A  készülék  doboza  fémből,  az  előlap  műanyagból  készült.  Az
    elektronika két nagyméretű nyomtatott áramköri lapon  helyezkedik  el,
    nem  számítva  néhány  kisebb  panelt.  Az  összekötő  kábelek   lapos
    vezetékek,  bontható  csatlakozókkal  a  végükön.  Jól   áttekinthető,
    nézetünk szerint könnyen javítható készülék az EA 7386 S.

    


    Méréseinkhez

        A specifikáció közepes teljesítményű, de igényes készülékre  enged
    következtetni. Sajnos,  a  kezelési  útmutatóban  nem  mindegyik  adat
    szerepel;  ajánlatos  lett  volna  nyomatékosan  felhívni  a  vásárlók
    figyelmét,  hogy  ehhez  az  erősítőhöz  csak  8  ohmos  vagy  nagyobb
    impedanciájú  hangsugárzót  írnak  elő.   A   figyelmes   olvasó   ezt
    természetesen ki fogja találni a hangsugárzó-kimenet  feliratából  ("8
    ohm, min. 50W"), illetve  a  specifikációból  ("ajánlott  terhelés:  8
    ohm") - de hát nem mindenki figyelmes.
        A bemeneti feszültségek rendben  vannak,  a  nagyszintű  bemenetek
    impedanciája alatta marad az előírt 220 kohmnak, csak 100  kohm  körül
    van,  de  a  gyakorlatban  ez  nem  jár  hátránnyal.  (A  tengerentúli
    készülékeken 47-68 kohm  vagy  még  ennyi  sem  adódik.)  A  maximális
    bemeneti feszültségek nagyobbak is lehetnének, de  így  is  megütik  a
    mércét.
        A jellemző kimeneti teljesítmény lényegesen nagyobb 2x30  wattnál,
    még a 2x40 wattot is meghaladja, tehát erősítőnknek komoly  tartalékai
    vannak!
        A frekvenciaátviteli görbék igencsak tisztességesek.  A  szokásos,
    ±3 decibeles határolással körülbelül 10Hz-150kHz sávszélesség  adódik;
    külön hangsúlyozzuk, hogy ez a készülék  már  nem  szenved  a  régebbi
    VT-erősítők jellegzetes betegségében, a  korrekciós  erősítőjének  nem
    konyul le a görbéje a legalsó frekvenciákon, felfelé  pedig  200kHz-ig
    lineáris.
        A fázis-frekvenciajelleggörbe a basszustartományban lineárisabb is
    lehetne. Az áthallási csillapítás közepes frekvenciákig kedvező, 10kHz
    fölött már csak átlagos. A  teljesítmény-frekvenciatartomány  a  gyári
    előírás szerint mérve  roppant  széles,  maximális  hangerő-szabályozó
    állásban  már  észrevehetően  gyengébb  de  ne  feledjük,  hogy   igen
    alacsony, mindössze 0,1%-os torzítással határolunk!
        Igen alacsony a torzítás, lényegesen kisebb  a  specifikált  0,06,
    illetve 0,09%-nál, bár itt ismét némi magyarázattal tartozunk.  Ezt  a
    mérést mi mindig maximális hangerőszabályzó állásban  végezzük,  de  a
    gyár olyan mérést ír  elő,  melynek  során  a  nagyszintű  bemenetekre
    500mV,  a  fono  bemenetre  5mV  feszültséget  kell  kapcsolni,  és  a
    hangerőszabályzót kellőképpen vissza kell szabályozni. Igazság szerint
    a szabvány is hasonló módszert ír elő, de mi tudatosan eltérünk  tőle,
    mert véleményünk szerint a  mi  módszerünkkel  könnyebb  kimutatni  az
    esetleges földhurkok, a hibás kábelezés hatását. Adattáblázatunkban  a
    gyár előírásai szerint mért értékeket is közöljük. Mi azért elvégeztük
    a mérést maximális hangerőszabályzó állásban is, és  ekkor  lényegesen
    magasabb értékekhez  jutottunk  -  de  a  torzítás  még  így  is  csak
    kismértékben lóg ki a specifikációból.
        A kimeneti teljesítmény függvényében vizsgált harmonikus  torzítás
    is rendkívül csekély.  Az  intermodulációs  torzítás  szintén  kellően
    alacsony, teljesíti a specifikációt.
        A zajok nem zajonganak; halláshelyes (IEC  "A")  szűrőn  át  mérve
    különösen alacsonyak.
        A  négyszögjel-átvitel  átlagos,  10kHz-en  a  kapacitív  terhelés
    hatására túllövés és berezgés jelenik meg az oszcillogramon.
        A különbségi torzítás a nagyszintű bemenetekről magas.  Jellegéből
    arra  következtetünk,  hogy  a  tranziens  intermoduláció   számottevő
    mértékű. Az utóbbi időben  vizsgált  készülékek  ebből  a  szempontból
    jobban  viselkednek.  A   korrekciós   erősítőrészre   viszont   nincs
    panaszunk, torzítása 200kHz-en csak 1%-ig fut fel,  vagyis  ez  a  gép
    lényegesen különb az elődeinél.
        A  maradék-hangerő  és  a  különböző  bemenetek  közötti  áthallás
    csekély.
        A hangszínszabályzás és  a  fizológiai  hangerőszabályzás  mértéke
    kielégítő, a balansz szabályzó nem sokat szabályoz, de a  gyakorlatban
    nincs is szükség többre.
        Érdemes külön foglalkozni a háromféle magnó-kimenet  kiképzésével.
    Az RCA-rendszerű vonal  kimenettel  (Tape  Out)  semmi  bajunk,  az  a
    szokásos mértékű feszültséget adja ki. Az ötpólusú  Felvétel/Lejátszás
    csatlakozó (Tape DIN) az 1. és 4. pontján többet ad  ki  a  kelleténél
    (1,3mV/kohm  az  előírt  0,5  helyett),  de  valószínűleg  ebből   sem
    származik baj. Viszont sehogysem illik a képbe a  monitor  csatlakozó,
    mint 5 pólusú hüvely, amelynek  kimenete  az  1-es  és  4-es  pontokon
    jelenik meg, kis generátorimpedanciával (4,7 kohm) és viszonylag magas
    kimeneti feszültséggel (440mV). Ez ugyanis a magnóknak a vonal  szintű
    bemenetét   képes   kivezérelni.   Holott   a    legtöbb    magnó    a
    Felvétel/Lejátszás  csatlakozójával  szeretne  ide  kapcsolódni,  azon
    viszont ennek a kimenetnek a jele  alighanem  túlvezérlést  okoz.  Így
    tehát ezt a szolgáltatást a gyakorlatban nem használhatjuk ki.
        Összefoglalva  a  mérés  eredményét:  az  EA  7386  S  becsülettel
    teljesíti  az  -  igényes!  -  specifikációt.  Kimeneti  teljesítménye
    dicséretesen nagy, egyéb paraméterei egyenletesen jók.

    
    
    
    
    


    Szeánsz

    

        Etalonunk ugyan még változatlanul a Quad 405  teljesítményfokozat,
    illetve a HFM I előerősítő, de az utóbbi éppen  szét  volt  szedve,  a
    szeánsz viszont nem tűrt halasztást, ezért úgy  döntöttünk,  hogy  egy
    Orion SE 1025-tel állítjuk szembe az új Videoton  erősítőt.  Hibánkból
    mindjárt erényt is kovácsoltunk:  az  SE  1025  volt  eddig  az  egyik
    legjobb hazai, boltban is  kapható  erősítő,  az  Antitorony  központi
    darabja, őt kellene az EA 7386 S-nek megvernie. Illene  is  megvernie,
    tekintve, hogy a miniorion csak 5500 forintba kerül, a VT pedig ma már
    több mint 10 ezret kér az erősítőjéért. Az SE 1025  az  utóbbi  időben
    nagyon sokszor megfordult a HFM szeánszain, legutóbb a Manók Táncát is
    együtt lejtette el a többiekkel (lásd a Rotel erősítő tesztjét  a  HFM
    2. kötetében), a  hangképét  jól  ismerjük  mi  is,  az  Olvasó  is  -
    segítségével   feltehetően   feltárhatjuk    a    Videoton    készülék
    hangkarakterét.
        Ez a hangkép élénk vitákat  keltett  a  HFM  négytagú,  "standard"
    zsűrijének körében.
        A lemezjátszó a "csupasz"  NAD  volt,  hangsugárzónak  a  Heybrook
    HB1-et használtuk, az  egész  berendezés  meglehetősen  hasonlított  a
    Magyarországon egyáltalán összeállítható Antitoronyra, így az eredmény
    is hasonlítani fog arra, amit majd az Olvasó tapasztal, ha  megismétli
    a mi szeánszunkat. A hangszedő mindazonáltal Ortofon MC30 Super  volt,
    T-2000 transzformátorral, és valamennyi készüléket  "felállványoztuk".
    Hagyományos kábelezést használtunk (csak a  hangsugárzó  vezeték  volt
    egyeres  drót),  és  bekötöttük  a  kapcsolóberendezést,  hogy  A-   B
    vaktesztet  csinálhassunk.  Műsor:  Ortofon  I/1   és   II/1,   Händel
    kamarazene,  Proprius  dzsessz  és  templomi  muzsika,  The   Shadows:
    36-24-36, Neil Young: Harvest.
        A mérkőzést 2,5-1,5 arányban az  EA  7386  S  nyerte.  Két  zsűror
    rendkívül   határozottan   a   Videotonra,   egyikük   éppen   ennyire
    határozottan az Orionra  szavazott,  a  negyedik  méltányolta  mindkét
    tábor szempontjait, de maga nem mert dönteni. A vakteszt után,  amikor
    már megállapítottuk, hogy a jelzőfények közül melyik mit takar,  tehát
    hogy mire szavaztunk, tovább folytattuk a vitát és a  szeánszot,  hogy
    esetleg mégis közös nevezőre jussunk, mert az volna a megnyugtatóbb  -
    de mindenki fenntartotta addigi  véleményét.  Kommentárjaink  (csillag
    után mindig valaki másé):
        Videoton EA 7386 S. Hegyesebb,  csattogóbb.  Széjjelebbről  jön  a
    hang, a két hangszóróból, de nem érzem a színpad közepét. Nem tetszik,
    zavar. Ványadt. Testetlen, alul kiürül, nem tartja  meg  a  hangképet,
    van benne valami idegesítő.  Ezt  semmiképpen  nem  választanám.  Néha
    "megfogottabb".   De   feszes,   kapar,   fáraszt.   Szólóhangszereken
    definiáltabb. Steril. Száraz, fád, szürke, nincs levegője.  *  Mélyben
    óriási differencia, ennek az erősítőnek  a  javára.  Egyes  zeneszámok
    mintha magasban is tovább mennének, műfaja válogatja. Ez a jobb, annak
    ellenére, hogy az életet egy kissé kiöli. * Kezdetben megnyert  azzal,
    hogy lendületesebb, dögösebb, dinamikusabb, a  magasai  is  jobbak,  a
    mélyei még inkább. * Drasztikusan jobb. Lényegesen  több  a  mélye  és
    mélyebbre is megy. A magasai is  szebbek,  tisztábbak,  és  lényegesen
    jobb a sztereója: a mélységéről ugyan nincs véleményem, de a  színpada
    feltétlenül szélesebb.
        Orion SE 1025. Nyugodtabb, teltebb, kevésbé definiált, de  kevésbé
    mesterséges.  Közelebb  van  az  általam  megszokott   hangképhez.   A
    basszustartománya súlyosabb  (habár  egyik  gépnek  sem  igazán  jó  a
    basszusa). A vonóskar színesebb, teltebb. Monós  hangkép,  közepebbről
    szól, de a hangzási egyensúlya jobban megvan. Zaftosabb. Propriuson  a
    tere is sokkal jobb. Emberibb. * Mélyvágó szűrő.  *  Később  rájöttem,
    hogy ennek a hangképnek olyan erényei is vannak,  amelyekkel  a  másik
    nem rendelkezik. Mindenesetre  levegősebb.  *  Kulturált,  nincs  vele
    semmi baj, de a másik  jobb.  Ez  monós,  középmélyben  kiemel,  aztán
    hirtelen lezuhan a basszusa.
        Sajnos, amikor ezt a szeánszot megejtettük, már  nagyon  közelgett
    az a kínos pillanat, amikor a kéziratot véglegesnek kell tekinteni  és
    nyomdába kell adni (hogy a HFM  téli  kiadása  egyszer  végre  tényleg
    decemberben jelenjen meg, ne februárban!), úgyhogy nem volt már  időnk
    pótlólag "ráhallgatni", az új erősítőt hosszú távú zenehallgatással is
    próbára tenni. Később azért erre még visszatérünk, és feltehetőleg  az
    Olvasóközönség is el fog árasztani bennünket visszajelzéseivel. Hiszen
    még nem volt a boltban ennyire ígéretes erősítő, mint most a  Videoton
    EA 7386 S. (Igaz, több mint kétszerte drágább az Orionnál!) Addig  is,
    inkább csak tájékoztatásul, mintsem minősítésképpen: ha neves  nyugati
    modellek hangkarakterével jellemezzük, az új erősítő  inkább  a  Rotel
    RA-820BX2-re üt, s kevésbé a NAD-ra vagy a Cyrusra, és még  kevésbé  a
    HFM I/Quadra. Hűvösebb tónusú, precíz.
        De mindenképpen van annyira  jó,  hogy  a  típusszámon  kívül  egy
    fantázianevet is megérdemeljen...


    VIDEOTON HANGSUGÁRZÓK

        Tavasszal 3 új Videotont fedeztünk fel a boltban: egy kicsit,  egy
    nagyot és egy közepes méretűt, vagyis  éppen  annyit,  amennyiből  már
    kikerekedik  egy  hangsugárzórevü.   Máris   bekonferáljuk   az   első
    szereplőt:


    Videoton DCR 3090 hangsugárzó

    

        Valahol már találkoztunk.  Ez  a  típus  erősen  emlékeztet  a  DC
    3011-re, csak  egy  szintszabályzóval  több  van  rajta,  és  sokkalta
    elegánsabb,  "akaisabb"   amannál;   feltehetőleg   egy   exportszéria
    visszamaradt,  biztonsági  készletéből  származik.  Az   ára   párszáz
    forinttal  magasabb:  nem  egészen  8000  forint  párja.  Ha   valóban
    ugyanarról a modellről van szó, úgy is tekinthetjük ezt a  tesztünket,
    mint ellenőrző vizsgálatot.
        A  DCR  3090  három  utas,  és  mint  az   "R"   betű   indikálja,
    basszreflexrendszerű doboz. A 310mm átmérőjű mélyhangszóró  az  előlap
    középvonalában helyezkedik el, a két felső hangszóró  a  középvonaltól
    balra esik, mégpedig mindegyik példányon, tehát a sztereó pár két fele
    nem tükörszimmetrikus. A mély- és a középhangszóró  papírmembrános,  a
    membránszél gumi vagy habosított  műanyag.  A  középhangszóró  mellett
    helyezkedik el az 58mm átmérőjű reflexnyílás, a  20mm-es  dóm  csipogó
    mellett pedig két szintszabályzó potmétert találunk. Az  előlapon  nem
    spóroltak a műanyaggal, az egész doboz japános kinézetű, jó  és  rossz
    értelemben egyaránt. A doboz belsejét ipari vattával tömték ki.  Hátul
    a csatlakozók rugós aljzatok.


    Méréseinkhez

        A  hangsugárzópár  hangnyomás-frekvenciagörbéi  (1.  diagram)  nem
    futnak  eléggé  együtt:  4  és  10kHz  között  jócskán   eltérnek.   A
    hangsugárzóról 1 watt elektromos teljesítmény nyomán 90dB  hangnyomást
    mértünk, 1 méter távolságból.
        A     közeltéri     görbe     (2.     diagram)      csillapítatlan
    rezonanciafrekvenciáról  tanúskodik,  valamint  arról,  hogy  az  első
    keresztezési frekvenciát 800Hz környékén kell keresnünk.
        Mivel   a   DCR   3090    nem    szimmetrikus    típus,    kétféle
    iránykarakterisztikát  mutat,  aszerint,  hogy  jobbra   avagy   balra
    mozdulunk-e ki a  középvonalából  (3-4.  diagram).  Balfelé,  tehát  a
    magashangszórók irányába  mozdulva  nagyjából  ugyanazt  mértük,  mint
    középről. Jobb felől, a szintszabályzók  oldaláról  mérve  már  sokkal
    egyenetlenebb görbéket kaptunk, az átvitel beszakad 1 és 5kHz  között,
    azonkívül a teljes felső oktáv  is  lekonyul.  Hát  ezért  szokták  az
    aszimmetrikus elrendezésű  hangsugárzókat  tükörszimmetrikus  párokban
    árusítani: hogy  zenehallgatás  közben  mindkét  doboz  az  előnyösebb
    oldalát fordíthassa befelé.
        A  közép-  és  magasszintszabályzók  hatását  (minimum,   maximum,
    illetve középállás) az 5-6. diagram szemlélteti. Nem egészen  világos,
    mi szükség van ezekre a potméterekre,  ugyanis  már  középállásban  is
    erősen vágnak. Nem kétséges viszont, hogy meg lehet változtatni  velük
    a hangképet.
        A  torzítási  komponensek  (7-8.  diagram)   az   egész   hallható
    tartományban jelen vannak. A sáv alján a 3., feljebb a  2.  harmonikus
    összetevő dominál. A DC 3011-nek is hasonló volt a torzítása (lásd HFM
    20.), csak  az  mélyben  viselkedett  csúnyábban  -  ezzel  szemben  a
    magastartománya valamivel szebb volt.
        Az impedanciagörbéjével is (9. diagram) kísértetiesen emlékeztet a
    DCR 3090 a DC 3011-re,  habár  a  mostani  görbén  egy  picit  lejjebb
    tolódnak a csúcsok.
        Burst-fotóink 760, 1010, 3000, 4500  és  15000Hz-en  készültek.  A
    negyedik (4500Hz) bizony nagyon csúnya.


    Videoton DC 2580 hangsugárzó

    

        Három  utas,  de  zárt  rendszerű  doboz.   Hangszórói   a   doboz
    középvonalában helyezkednek el.  A  mélyhangszóró  250mm  átmérőjű,  a
    membrán papírból  készült,  egyenes  alkotójú,  és  jókora  (100mm-es)
    porsapkája van. Szintén akusztikus felfüggesztésű rendszer,  gumiszerű
    széllel. A  középhangszóró  is  papírmembrános,  a  porsapkája  fényes
    fólia. A  csipogó  itt  is  egy  20mm-es  dóm.  A  dobozt  légmentesen
    szerelték: minden hangszóró  körül  gyurmával  tömítették  a  rést.  A
    hangszórókosarakat műanyag keret fedi,  a  felső  két  hangszórót  még
    fémszita is takarja. Belül  jókora  halom  ipari  vatta.  Hátul  rugós
    szorítók. Nem is olcsó hangsugárzó: 6200 forint párja.


    Méréseinkhez

        A dobozpár görbéi (10. diagram) szépen együtt  futnak,  csak  6kHz
    környezetében távolodnak  el  egymástól.  Ennek  a  hangsugárzónak  is
    ugyanakkora az érzékenysége, mint a DCR 3090-nek: 90dB.
        A közeltéri görbe (11. diagram) azt állítja, hogy ez a hangsugárzó
    mélyebbre megy, mint a DCR 3090. még ha kisebb is a dohogója.
        Az irányjelleggörbék (12. diagram) 3kHz fölött erősen lekonyulnak,
    sőt,  alacsonyabb  frekvenciákon  is  csökken   a   szint,   úgy   2-3
    decibelnyit.
        A harmonikus torzítás lényegesen  alacsonyabb,  mint  a  nagyobbik
    dobozé, mind 1W teljesítménnyel, mind pedig 96dB hangnyomáson  (13-14.
    diagram).
        Az impedanciagörbét a 15. diagram ábrázolja.
        A burst-fotók 830,  1880,  2743,  5950  és  15800Hz-en  készültek.
    Bizony nem szívderítőek.


    Videoton DB 1600 hangsugárzó

    

        Ez a típus minden szempontból szerényebb a másik kettőnél:  csupán
    kétutas (vajon ez hátrány?!), kisebb  méretű,  egyszerűbb  kivitelű  -
    például az előlapját nem is lehet leszedni,  a  hangszórókat  belülről
    szerelték fel. Az ára pedig nem egészen 2000 forint páronként.
        A hangszórói nagyobbnak szeretnének látszani, mint  amekkorák,  és
    ezért fehér festékcsíkot növesztettek maguk köré. Valós méretük:  155,
    illetve 65mm.  Mindkettő  kónuszhangszóró.  A  keresztváltó  a  lehető
    legegyszerűbb:  egyetlen  kondenzátor,  amely  a  mély   frekvenciákat
    választja le a csipogóról. A doboz belül üres, a leszerelhető hátlapra
    egy kevés ipari vattát tűztek. A csatlakozók rugós szorítók.


    Méréseinkhez

        Csekély  eltérés  a  két  doboz  frekvenciagörbéje   között   (16.
    diagram), az érzékenység 87dB, tehát látszólag  3  decibellel  kisebb,
    mint a nagyobb dobozoké, de figyelembe kell  venni,  hogy  a  DB  1600
    átvitele 1kHz környezetében (ahol az  érzékenységet  definiáljuk)  egy
    kicsit visszaesik.
        Basszusátvitelre ne nagyon  számítsunk,  a  közeltéri  görbe  (17.
    diagram) olyan, mint a legtöbb kisdobozé.
        Az iránygörbék (18. diagram) nem szépek, az átvitel már 1,5kHz-től
    lekonyul.
        A torzítás 1 watton (18. diagram) még megjárja, 95dB  hangnyomáson
    viszont (19. diagram) már elszabadul a pokol, a  torzítás  többhelyütt
    eléri a 10 százalékot, a basszustartományban még sokkal magasabbra  is
    hág - ezt a dobozt csak 93-94 decibelig szabad hajtani.
        A burst-fotók (870, 1110, 3170, 7580, 12000Hz) látszólag  olyanok,
    mint amilyeneket a másik két dobozról mértünk.  Valójában  a  DB  1600
    átvitele nem csupán a kritikus  pontokon  ilyen,  hanem  közöttük  is,
    végig az egész sávban.

    
    
    
    


    Szeánsz

    

        A Videotonokat - akárcsak előbb a Pioneer tornyok hangsugárzóját -
    a Heybrook HB1-hez mértük. Ez nem  is  méltánytalan  dolog,  hiszen  a
    VT-dobozok közül a legnagyobb csaknem annyiba kerül, mint a HB1. (Igaz
    viszont, hogy a legkisebb VT pedig ötszörte  olcsóbb  a  Heybrooknál.)
    Valamennyi hangdobozt Talpra, illetve Tönkre állítottuk.
        Videoton DCR 3090. Magashiány. Lágyabb, de nem  jó.  Mélye  sincs.
    Bánatos massza. Öblös, lágy, magashiány,  fahang.  A  felső  regiszter
    rossz; orrhangú énekesnő. * Alul-fölül hiány, fojtott, ködös,  présel.
    * Sehol semmi, csak kétoldalt valami, ez  a  fő-fő  baj.  Teretlen.  *
    Orrhangú. Néha egy-egy  részlet  tetszett.  Az  etalon.  Élénk,  kissé
    érdes, sziszeg, erősebb lemezzaj, de egészségesebb  hangzás.  Alul  is
    jobb a tartása  (habár  a  Beethovenen  ennek  sincs  súlya),  erősebb
    basszustartomány. * Lényegesen jobb, magasa-mélye-sztereója  egyaránt,
    nincs  különösebb  baja.  *  Egyik   se   tetszett   igazán,   de   ez
    emberségesebb. * Ez se igazán jó: forszírozza a lemezzajt, néhol fakón
    szól, de sokkal tisztább.
        Mint  látjuk,  a  mennyiség  nem  azonos  a  minőséggel.   Még   a
    basszustartományban sem!
        Videoton DC 2580. Se alja, se teteje.  Nincsenek  színei,  rádiós.
    Lapos. Az egész fal szól, de mindenünnen ugyanaz  szól.  A  templomban
    vonyít, mindent összekutyul. * Lényegesen kevesebb mély.  A  legteteje
    is vágva van, de nincs zavaró hibája. Az énekhang fakó,  fa,  bágyadt,
    de  nem  is  bántó.  *  Megint  a  térrel  van  baj,  és  mintha   egy
    sávhatároló-torzító szűrőt  kapcsolna  be.  *  Két  önálló  hangszóró,
    elveszti a teret, kiürül, hiányzik a mélye. A  férfikórus  elveszti  a
    hangszínét, megváltozik. A női kórusban öregebbek a nők.
        Az  etalon.  Fölényesen  jobb,  egészségesebb.  A  kórus   arányai
    helyesebbek.  Pici  zörej,  forszírozottság,  jó  térhatás.  *   Nincs
    kommentár.  *  Ez  se  tetszik  igazán,  de  emberségesebb.  *   Nincs
    kommentár.
        Videoton DB 1600. Eddig ez a legjobb, a  legnyíltabb,  bár  ez  is
    sávhatárolt, nem cseng ki, rádiós, de valahogy jobban "együtt van".  A
    testessége hiányzik. Sok információ elvész, de még mindig több  marad,
    mint amennyit az  előző  VT-dobozok  hagytak.  Hamis  énekszínezet.  *
    Nagyon tisztességes ez a kis vacak; nincs  mélye,  de  magasban  egész
    tűrhető, nem torz, amije van, az elfogadható. * Sávhatárolt,  de  jobb
    az egyensúlya,  mint  az  előző  VT-hangsugárzóké.  Kicsit  tölcséres,
    ordít, de "ahhoz képest" nem rossz; szerény, de el  lehet  viselni.  *
    Elfogadható, de mindenben szegényesebb.
        Az  etalon.  Egyetlen  megjegyzés  vonatkozik  rá:   "...valóságos
    basszusláda, kitűnő magasakkal..."
        Összefoglalva, amit fölösleges összefoglalni:  a  szerény  kis  DB
    1600-at elfogadhatóbbnak tartjuk a másik két VT-doboznál, de  így  sem
    ajánlhatjuk. Az Orion HS 282 mindenképpen jobb vétel.


                                      *

    Koss Pro/4AAA Plus fejhallgató

    

        Hát  az  úgy  volt,   hogy   a   Tizennégyfülű   Sárkány,   amikor
    végigcsinálta a  Fejhallgatótesztet,  fáradtan,  de  elégedetten  dőlt
    hátra   a   karosszékében:   utolérte   magát.   Minden   fejhallgatót
    megvizsgált,  amit  csak  fellelhetett  a  boltokban.  A  "szocialista
    füleseket"  éppúgy  megszerezte,  mint   a   "kapitalistákat"   -   az
    utóbbiakból úgysincs túl sok. Csak utólag derült ki, hogy az  egyikről
    mégis  megfeledkezett.  A  szépnevű  Koss  Pro/4AAA  Plus  kimaradt  a
    Fejhallgatótesztből  -  hogy  ő  legyen  az   első,   amelyet   önálló
    hifi-produktum gyanánt tisztelhetünk, akarom mondani  tesztelhetünk  a
    Bemutatjuk rovatban.
        Hasonlóan  a  többi  Koss-hoz,  a  nagyméretű  Pro/4AAA  Plus   is
    dinamikus rendszerű, fül körül felfekvő, zárt típus. A fület körülvevő
    párna levegővel van töltve, és igen  jól  zár  a  fejen.  A  kagylókat
    mindkét irányban el lehet fordítani a villa alakú kengyelben. Az egyik
    kagylón egy szerelvényt  találunk,  erre  mikrofont  erősíthetünk,  ha
    akarunk. A kábel körülbelül 3 méter hosszú, spirális  kialakítású,  és
    6,3mm  átmérőjű  Jack-dugó  van  a  végén.   A   csomagolás   egyszerű
    kartondoboz.


    Méréseinkhez

        A Pro/4AAA Plus impedanciája nem illeszkedik a szabványsorba, de a
    gyakorlatban ez nem okoz zavart. Frekvenciaátvitele  20Hz-től  2kHz-ig
    viszonylag egyenletes, efölött a  jel  úgyszólván  sírba  száll,  majd
    6-8kHz-en feltámad, aztán ismét megszűnik létezni - de 18-22kHz között
    újra feléled valamelyest. Mint  a  másik  négy  Koss,  ez  is  a  mély
    tartományt forszírozza, a magasakat levágja,  és  a  felső  regisztere
    erősen hepehupás. A két fejhallgató-rendszer  frekvencia-jelleggörbéje
    viszont végig együtt fut, 250Hz-től egészen 8kHz-ig.
        Dicséretesen   alacsony   a   harmonikus   torzítás,   az    egész
    hangfrekvenciás  tartományban.  Csak  2kHz  környékén  találtunk   egy
    egészen keskeny sávot, amelyben a torzítás egyáltalán értékelhető.  Ez
    feltehetően összefügg  a  Pro/4AAA  Plus  érzékenységével:  alig  kell
    ráadni egy kis jelet és a  hangnyomás  máris  eléri  a  94dB-t,  100mW
    hatására pedig a fejhallgató már valósággal bömböl.
        A nemkívánatos hangsugárzás alacsony,  a  hangcsillapítás  közepes
    (ez a fejhallgató jobban blokkolja a kifelé,  mint  a  befelé  igyekvő
    hangenergiát). A fejet csupán 1N erővel nyomja, ámde viszonylag nehéz:
    365 gramm a súlya, vagyis az év minden napjára jut belőle 1 gramm.  És
    hát a zárt rendszer alatt hamar megizzad az ember füle.

    


    Szeánsz

    

        Ugyanazokat   a   zeneszámokat    tettük    fel,    amelyeket    a
    Fejhallgatóteszten hallgattunk, nehogy  a  Pro/4AAA  Plus-nak  panasza
    legyen  a  kiszolgálásra.Viszont  eltekintettünk  az  elektrosztatikus
    fejhallgatóktól mint  etalontól;  inkább  egy  Sennheiser  HD  430-nál
    maradtunk.  A  két  fejhallgatót  hárman   hasonlítottuk   össze,   és
    mindhárman halálpontosan ugyanazt írtuk róla (zárójelben a  Sennheiser
    kritikája):
        Nincs magasa. Durva mélyhiány. A középmélye üt,  túlteng,  a  bőgő
    túlzottan bummog, rezeg az üreg  a  fülem  és  a  fejhallgató  között.
    Annyira nincs magasa, hogy a lemez zaja is  teljesen  eltűnik.  Még  a
    kamarazenén működött a legjobban, de ott sem tetszett. Nagyon  nagy  a
    differencia. A templomban: bágyadt, durva  magashiány  -  nekem  ez  a
    fejhallgató semmiképpen sem kéne. (Kitűnő, de ennek meg  egy  kicsivel
    több mélyre volna szüksége. Cseng-bong, erősebb  a  zaja  is  meg  még
    középmagasban is kiemel valamelyest. Élénk.)  x  Előbb  azt  gondoltam
    róla, hogy "nyugodt"  -aztán  hamar  rájöttem,  hogy  egyszerűen  csak
    nincsenek  magasai.  Ez  néhol  jót  tett  neki,  de  a  Händelen  már
    nyilvánvaló, hogy a hangképnek nincs teteje, a  hangszerek  elveszítik
    hangszínüket. A Propriuson már zavart;  ennek  a  zenének  van  valami
    varázsa,  amely  a  Kosson  megszűnik.  Poros,  matt,  tompa.  (Kicsit
    vérszegény, a bőgő csattog, kezdetben zavart a lemezzaj.)  x  Fojtott,
    tompa,  dum-dum,  színtelen,  monó.  Teljesen  érdektelen.  Vastag.  A
    templom bántóan összezúg, a szoprán úgy szól,  mint  egy  néprádió.  A
    kamarazenének jót tesz a sok mélyhang, de itt derül ki, hagy ezek  még
    csak nem is igazán mélyek. (Kissé könnyű, felfelé húz, de sokkal jobb.
    Van egy kis felsőbasszus-hiánya, felül pedig kicsit érdes, de  így  is
    klasszissal jobb.)
        Summa summárum, nem történt égbekiáltó méltánytalanság,  amikor  a
    Pro/4AAA  Plus  kimaradt  a  csoporttesztből.  Hogy  el  ne  feledjük:
    pontszáma, ha a Sennheiser  6,9  pontját  vesszük  alapul,  úgy  4-4,5
    pontra jött ki. Komfortfokozatát valamivel többre becsültük (kb. 5,5-6
    pontra), noha egy kicsit izzadt alatta a fülünk.