Excelia



    

        Jön! Jön! Jön! Már itt is van! Azazhogy úgy van itt, hogy még  meg
    sem érkezett, de ilyen kicsiségekre ne adjunk, az a fontos, hogy  íme,
    végre nálunk is fényesen bemutatkozott  ("excellált")  a  világ  egyik
    legkitűnőbb ("excellent") otthoni szalagjátszója, az Aiwa Excelia:  az
    immár   szabványosított,   minikazettás    digitális    magnó    (DAT)
    leges-legelső típusa.
        Igaz, hogy csak  annyival  előzte  meg  a  többit,  amennyivel  az
    idősebbik ikertestvér a fiatalabbat. Vagy  amennyivel  a  100  méteres
    gyorsúszásban  az  első  helyezett  a  másodikat.  A  DAT-technológiát
    jóideje kidolgozták, a japán gyárak mind ugrásra készen  álltak,  mint
    az úszók a medence szélén - csak azok nem szokták a lábujjuk  hegyével
    kóstolgatni a vizet, hogy nem túl hideg-e. Végül  is  az  Aiwa  ugrott
    elsőnek, amennyiben ő tette közhírré először,  hogy  1987  márciusában
    piacra dobja DAT-masináját. Példáját úgyszólván másodpercekkel  később
    már négy vagy öt más japán cég követte. De mind ez idáig sehol  másutt
    nem    hozták    forgalomba    a    DAT-magnót,    csakis    Japánban:
    Európába-Amerikába csak  a  kiállításokra  vitték  magukkal.  Legutóbb
    júniusban a budapesti AUVIC-ra is elhozták, így fértünk mi  is  hozzá,
    néhány napra - köszönet érte az Aiwának.  Kérjük  az  Olvasót,  vegyen
    mély  lélegzetet,  és  rögzítse  emlékei  között  ezt   a   Történelmi
    Pillanatot, amikor is Nyugat-Európához képest csupán  néhány  hónappal
    vagyunk elmaradva  -  minthogy  az  Exceliának  és  társainak  tesztje
    odakint is csak nemrég jelent meg a magazinokban. Ismeretterjesztésben
    tehát most éppen nem is állunk olyan rosszul. Olyan  rosszul,  mint  a
    kereskedelemben. Mert sok víz lefolyik még a Dunán, mire a  DAT-magnók
    a  magyar  kirakatokban  is   megjelenhetnek.   Kiskereskedelmi   áruk
    kezdetben  800  dollár  körül  lesz  (az  NSZK-ban  2500-3000  márkára
    rúghat!),  és  később  sem  fog   pánikszerűen   zuhanni.   Igaz,   az
    elektronikai termékek gyorsan olcsóbbodnak, a  finommechanika  azonban
    "tartja  az  árát",  márpedig  a  DAT-magnó  az   elektronika   és   a
    finommechanika házasságából született. Mellesleg: egy Revox  B77  vagy
    egy erősebb Nakamichi sem kerül kevesebbe.
        Ha  már  árakról  beszélünk:  a  hardverhez  szoftvert   is   kell
    vásárolni, és éppen a digitális technika (CD) tanított  meg  bennünket
    arra, hogy a műsoranyag néha többe kerül, mint maga a gép.  Vajon,  ha
    lesz DAT-magnónk, el tudjuk-e látni magunkat DAT-kazettával  is?  Nos,
    máris több cég ajánl ilyen  minikazettát:  Aiwa,  Fuji,  JVC,  Maxell,
    Sony, TDK. A (tipikus) kezdő árak, angol fontban:

        45  perces 5,33
        60  perces 6,22
        90  perces 7,55
        120 perces 8,88

        Összehasonlításul: egy 90  perces  metál  kompaktkazetta  ára  3-5
    font, a 3 órás videokazettáé úgy 6 font lehet, az orsós magnókhoz  5-7
    fontért vásárolhatunk egy 540 méteres szalagot. Aki tehát most  rögtön
    (avagy: amint teheti) áttér a kompaktról a "D "  kazettára,  kétszerte
    többet fog fizetni a zenéért, mint eddig. A  "D"  kazetta  magas  árát
    persze aligha technológiai, inkább  üzletpolitikai  érvek  indokolják.
    Elvben sokkal-sokkal olcsóbb is lehetne. Lesz is.
        Ennyit  elöljáróban.  Illetve  ezt  még   megspékeljük   egy   kis
    ideológiával. Olvasóink már jól ismerik rögeszménket, miszerint  ebben
    a  rovatban  minden  teszthez  valami   eszmei   mondanivalót   muszáj
    kiagyalnunk. Most nem kell törnünk a fejünket. Végtére, a  DAT  az  új
    (sőt: a még újabb) idők hírnöke,  ez  a  példánya  (jelenleg)  amúgyis
    unikum, azonkívül biztosra  vesszük,  hogy  a  digitális  magnó  máris
    sokkal több hifistát érdekel, mint a digitális lemezjátszó.  Ha  ennyi
    érv elegendő, akkor nem is folytatjuk  a  szemináriumot,  hanem  máris
    mehetünk tovább.

    Mi a DAT?

        DAT  annyit  tesz,  hogy:  Digital  Audio  Tape,  azaz   digitális
    hangfelvételhez használandó magnószalag, valójában kazettás szalag.  A
    hozzávaló magnó is úgy néz ki, mint egy jól megtermett kazettásmagnó -
    jobban mondva egy kistermetű videomagnó, amelybe digitális processzort
    (analóg/digitál,  majd  pedig  digitál/analóg  átalakítót,  hibajavító
    elektronikát stb.) építettek. Tehát látszólag nem sokban különbözik  a
    Hifi  Magazin  13.  számának   poszterképén   látható,   VHS-rendszerű
    digitális magnótól. Amiben  mégis  különbözik  tőle,  azt  két  nagyon
    lényeges pontban foglalhatjuk össze.
        Először  is:  míg  az  eddigi,  főleg  professzionális  (ritkábban
    félprofesszionális és csak elvétve "házi") digitális magnók nagyon  is
    különfélék voltak, a DAT-magnó egy széles körben egyeztetett, mindenki
    által elfogadott,  szabványosított  rendszeren  alapul,  ennélfogva  a
    saját kategóriájában versenytárs nélkül  áll.  (Inkább  csak  a  többi
    médiummal:   a    hagyományos    kazettás    magnóval,    illetve    a
    CD-lemezjátszóval kell versenyeznie.)
        A másik lényeges különbség: a DAT-kazetta sokkal-sokkal  kisebb  a
    VHS-képmagnó kazettájánál, sőt, a közönséges (audio) kompaktkazettánál
    is, a játékideje azonban kiadós (3/4-4  óráig  terjedhet),  ennélfogva
    módot ad a Ma Emberének arra, hogy teljes  zenei  könyvtárát  egyetlen
    fiókban berendezhesse.
        Egyáltalán,  a  DAT  felhasználja  mindazt,   amit   a   digitális
    hangtechnikában, valamint a videotechnikában valaha is kitaláltak,  és
    tekintettel  van  minden  igényre,  amely  vele  szemben  felmerülhet.
    Magától értetődik, hogy nem kompatibilis semelyik eddigi  rendszerrel,
    hiszen úgy viszonylik a régebbi, nagyobb méretű  digitális  magnókhoz,
    mint a hagyományos kazettás magnók az orsós gépekhez. Vagy mint  a  CD
    az LP-hez. De még ezzel is túl keveset mondtunk. Ugyanis  a  DAT-magnó
    nemcsak műsorforrás, hanem - ha  úgy  akarjuk  -  hatalmas  kapacitású
    háttértároló is egyben, az otthoni számítógépekhez!

    Történelem és diplomácia


    

        Hogy ki mindenki bábáskodott a DAT-magnó születésénél, az  kiderül
    a legutóbbi kötetünkben közreadott kis tanulmányból ("Óhajtó monDAT"),
    annak 1. táblázatából, amely a digitális hangtechnika  "mérföldköveit"
    sorakoztatja fel 1965-től napjainkig. A forgófejes digitális  magnóhoz
    az 1967-es évszámot rendelik, az előzmények  tehát  legalább  20  évre
    nyúlnak vissza. Valójában a Sony már 1982-ben, tehát  a  Compact  Disc
    évében bemutatott egy kiskazettás, forgófejes  DAT-szerűséget.  És  ha
    jól  megnézzük  a  táblázatot,  még  valamit  felfedezünk  az  1982-es
    esztendő krónikájában: ekkor szervezik meg a 8mm-es  szalaggal  működő
    videorendszer szabványosítását. Hogy  miért  említjük  meg  ezt?  Nos,
    három évvel később, 1985-ben kidolgozzák  a  forgófejes  DAT  végleges
    specifikációját - s ezzel egyidőben megoldják azt a feladatot, hogy  a
    8mm-es  videorendszerben  digitálisan  (PCM-eljárással)  rögzítsék   a
    hangjeleket. Vegyük észre, mennyire összefügg a kettő. Hiszen  mindkét
    rendszer majdnem ugyanazt a kazettatípust használja, részben ugyanarra
    a célra! Ez  a  fejlesztőmunka  egyébként  nagyrészt  a  Sony  nevéhez
    kapcsolódik. A Sony természetesen szintén az elsők között dobta piacra
    saját DAT-magnóját. És információink szerint az Aiwa cég  is  (részben
    vagy egészben) a Sony tulajdona!
        A fenti adatok ismeretében hadd engedjünk meg  magunknak  egy  kis
    spekulatív (de nem teljesen alaptalan) eszmefuttatást, miközben néhány
    percre átruccanunk a képtechnika területére.
        A tv-készülékek, videomagnók ágazatában a Sony  cég:  nagyhatalom.
    Mindenfelé ismerik a Sony-féle (otthoni használatra  szánt)  Betamaxot
    és a (profi-félprofi) U-maticot. A Betamax nem "nyerő" rendszer, a VHS
    egyre inkább kiszorítja a piacról. "Előrefelé menekülvén",  a  Sonynak
    sürgősen új terület után kellett néznie. Ezért is alkotta meg a  Video
    8 rendszert, amely már nem 1/2 collos, hanem 8  milliméter  szélességű
    szalaggal dolgozik,  és  egészen  parányi  kazettát  használ.  Először
    természetesen a hordozható kamerarekordereket (kamkorder) reklámozták,
    de azóta már  asztali  kivitelű  Video  8-as  képmagót  is  gyártanak.
    Ezeknek a készülékeknek sokkal jobb a hangminőségük, mint a  "normál",
    VHS-rendszerű képmagnóké. Például a tavalyi EV-S700 típusú  DAV  (azaz
    Digital Audio Video) magnó,  amely  a  hanganyagot  természetesen  PCM
    eljárással  rögzíti,  adatlapja  szerint  88dB  dinamikát,  20Hz-15kHz
    átviteli sávot és 0,005%-nál kisebb nyávogást produkál. A  konkurencia
    a Hi-Fi VHS-sel próbál versenyben maradni (lásd:  "A  videorepülőgép",
    HFM 21.), de a hifi-képmagnó sem  mérkőzhet  a  DAV-val  atekintetben,
    hogy az utóbbi, ha közönséges hangmagnónak akarjuk használni,  egy  90
    perces videokazettán nem kevesebb, mint 18  órányi  (!)  műsort  képes
    rögzíteni, sztereóban - és a fent említett specifikációval!
        Nézetünk szerint a DAV-tól a DAT már tényleg csak  egy  lépésnyire
    esik, legalábbis a  Sony  mérföldes  lépéseivel  számolva.  Kézenfekvő
    gondolat még tovább kicsinyíteni a  magnó-mechanikát,  és  beleépíteni
    egy A/D plusz D/A átalakítót, meg ami még kell hozzájuk. Félreértés ne
    essék,  más  cégek  is  "benne  vannak"  a  DAT-technikában,   képesek
    DAT-magnót gyártani - de a Sonyé volt a főszerep.  És  mint  mondottuk
    volt, az Aiwa cég is része a Sony-birodalomnak.
        Névsorolvasás: Aiwa, Sony, Matsushita (Technics), Sharp,  Hitachi,
    Toshiba - ezek a cégek összehangolt akció keretében, 1987  márciusában
    hozták forgalomba első DAT-magnójukat. Mire jelen kötetünk  napvilágot
    lát,  már  követte  példájukat  a  Denon,  az  Onkyo,  a  Kenwood,   a
    Mitsubishi, a Pioneer, a TEAC és a Yamaha is. Még az idén összesen 300
    ezer  darabot  akarnak  gyártani!  De  a  DAT  mind  ez   idáig   csak
    "belföldön", azaz Japánban került forgalomba, Európában és  Amerikában
    tudomásunk szerint még nem. Reklámja már az egész világot  bejárta  de
    magát az árucikket a japán  cégek  mégsem  merik  kiadni  a  kezükből.
    Legfeljebb tesztcélokra. Például az NSZK-beli Hifi Vision című magazin
    is megkapta az Aiwa Exceliát. Ő is csak néhány napra, akárcsak mi.  És
    ő sem kapott hozzá  egy  árva  sort  sem  -  ezt  onnan  tudjuk,  hogy
    felhívtuk telefonon a  főszerkesztőt,  és  tőle  próbáltunk  irodalmat
    kérni, de hiába. "Sajnos, még  a  gép  használati  utasítása  is  csak
    japánul van meg." A teszt egyébként  a  HiFi  Vision  májusi  számában
    olvasható. Közölnek benne  egy  olyan  képet  is,  amelyen  éppen  egy
    fegyveres őr vigyáz az újszülött DAT-magnóra...
        Azért ennyire óvatosak a japánok, mert  tartanak  a  hanglemezipar
    haragjától. Mint lapszemléinkben már jeleztük: komoly  jogvitákra  van
    kilátás. A hanglemezgyárak arra hivatkoznak, hogy a DAT-tal  nem  csak
    másolni, hanem valósággal "klónozni" (a legcsekélyebb  eltérés  nélkül
    sokszorosítani) lehet a CD-korong műsorát, vagyis  az  emberek  sokkal
    kevesebb  CD-t   vásárolnak   majd,   és   inkább   másolásra   fognak
    berendezkedni,   minek   következtében   a   hanglemezipart   aggasztó
    veszteségek  érik.  A  japánok  azzal   próbálják   elejét   venni   a
    háborúságnak, hogy önként korlátozzák  a  DAT-magnó  képességeit,  nem
    engedik meg neki, hogy közvetlenül, digitális formában is átvehesse  a
    CD-műsort. A másolás folyamán tehát közbeiktatódik még a  CD-játszóban
    a D/A átalakító, majd a DAT magnóban  az  A/D  és  végül  újra  a  D/A
    konverter. (Ha csupán a vásárló érdekeit, a hangminőséget  néznék,  és
    digitális úton engednék át a  jelet,  a  három  átalakító  elektronika
    közül kettőt el lehetne hagyni!) Így aztán sikerül annyira elrontani a
    másolat minőségét,  hogy  ne  tekinthessük  "klónozott",  hiba  nélkül
    sokszorosított műsornak. Persze, ha a DAT-magnó még így is  jóminőségű
    másolatot ad, amely összemérhető a legjobb analóg szalagfelvételekkel,
    vagy éppenséggel még felül is múlja azokat, akkor az egész okfejtésnek
    nincs különösebb  piaci  jelentősége:  a  vásárlóközönség  megveszi  a
    DAT-masinát - és másol vele, ahogy tud.
        A hanglemezgyárak nincsenek is megelégedve a japán  csomagtervvel,
    hanem sokkal drasztikusabb módszert szorgalmaznak. Azt követelik, hogy
    a készülékgyárak építsék be a DAT-magnó elektronikájába  a  CBS  által
    kimódolt áramkört, a Copycodeot. Szándékosan  beszélünk  kimódolásról,
    mert ez a szörnyszülött elektronika méltatlan rá,  hogy  fejlesztésnek
    nevezzük. Arról van szó, hogy a hangfelvételben 3838Hz-en egy keskeny,
    de mélységes mély beszakadást idéznének elő; ez volna a jel, amelyet a
    magnóba  épített  Copycode  áramkör  felismerne,  és  a  szerzői   jog
    védelmében ünnepélyesen letiltaná a felvételt. Ha a japánok  hajlandók
    lennének  erre  az   öngyilkos   manőverre   (amellyel   gyakorlatilag
    eladhatatlanná tennék a  magnójukat!),  akkor  a  hanglemezgyárak  nem
    tiltakoznának  tovább,   hanem   minden   hangfelvételt   Copycode-dal
    készítenének  -  aggasztóan  lerontva  azok  hangminőségét.  A  józan,
    állófejes ész megáll, azazhogy forgófejes lesz.
        A CBS talán nem is blöfföl, és komolyan úgy képzeli, hogy  ezt  az
    idétlenséget  rákényszerítheti  a  japánokra.  (Akiknek   persze   még
    licencdíjat is kéne fizetniük a "találmányért"!) A  többiek  alighanem
    inkább csak "be akarnak tartani" a riválisnak. Különösen a Philips, ez
    az ipari-műszaki-szabványosítási nagyhatalom. Ne feledjük:  a  Compact
    Discnek ő az igazi atyja. Ő kizárólag a CD-ben érdekelt.  Habár  olyan
    hírek is terjengenek, hogy a  Philips  minden  előkészületet  megtett,
    hogy  szükség  esetén  pillanatokon  belül   be   tudjon   szállni   a
    DAT-bizniszbe. Jelenleg azonban neki áll leginkább érdekében,  hogy  a
    szerzői jogokra hivatkozva, vagy bármi más módon, de hátráltassa a DAT
    forgalombahozatalát. Ekkorát fordult a kocka!
        Valaha ugyanis éppen a Philips volt az  a  jövevény,  aki  egy  új
    magnótípussal: a kompaktkazettással tört be a műsorpiacra. Akkor  neki
    kellett megvédenie magát a hanglemezipar ellenében. És milyen érdekes:
    akkoriban senki  sem  akarta  arra  kötelezni  a  magnógyárakat,  hogy
    építsenek szájkosarat vagy erényövet a készülékeikbe. Egyszerűen  csak
    kivetettek egy szerzői-jogi adót a kazettára - s ezzel el volt intézve
    az egész...

    A DAT-rendszer

        Mielőtt  kézbevennénk  az  Exceliát,  előbb  nyilván   magáról   a
    DAT-rendszerről kell szót ejtenünk. Előrebocsátjuk,  hogy  ismereteink
    erősen hiányosak. Kapkodva, innen-onnan szereztünk  információt  erről
    az új technikáról; a Hi-Fi News & Record Review nyári számai,  amelyek
    már számos fontos részletre is kitérnek, sajnos, túl későn kerültek  a
    kezünkbe. (Ehhez a forráshoz azért később még vissza  fogunk  nyúlni!)
    Addig is  igyekszünk  nagy  vonalakban  megvilágítani  a  DAT-rendszer
    lényegét, főbb megoldásait. Mindent azonban nem kezdhetünk elölről, és
    ezért arra kérjük az Olvasót, hogy ha  eddig  nem  tette  volna,  most
    pótlólag nézze át a PCM-technika alapelveiről írt cikket ("A digitális
    forradalom", HFM 7), a Technics digitális magnó  tesztjét  ("Digitális
    Kontra Analóg", HFM 13), valamint a különféle típusú D/A átalakítókról
    szóló tanulmányt ("Szűrővizsgálat", HFM 20).
        A DAT-magnó tehát, mint már elmondtuk, digitális formában  rögzíti
    a  hangfrekvenciás  műsort.  Működésében  sok  hasonlóságot  mutat   a
    CD-játszóval, de  egyrészt  felvenni  is  tud,  nem  csak  lejátszani,
    másrészt többféle mintavételi frekvencia között választhat (erről  még
    lesz  szó).  Amikor  a  bejövő,  analóg  műsorjel  átfut  a   készülék
    analóg/digitál átalakítóján, kettes számrendszerben kódolt, igen  nagy
    mennyiségű - de megszámlálható! - információhoz jutunk. Ezt a hatalmas
    információtömeget kétféleképpen rögzíthetjük magnószalagon:

        a) A fejek állnak és a  szalag  mozog  -  akárcsak  a  hagyományos
    magnóban,  csak  persze  sokkal-sokkal  gyorsabban.  Ezt  az  eljárást
    állófejes, azaz Stationary-Head DAT-nak, S-DAT-nak nevezik.
        b) A fejek nagy sebességgel forognak, miközben a szalag viszonylag
    lassan halad. Ez a forgófejes megoldás,  a  Rotary-Head  DAT,  röviden
    R-DAT.

        A hangsúly a relatív szalagsebességen van,  tehát  a  két  eljárás
    elvben egyenértékű. A játékidejük azonban már nem  azonos,  hiszen  az
    állófejes magnót  hatalmas  szalagtekerccsel  kellene  indítani,  hogy
    annyi ideig játsszon, mint a forgófejes magnó egy csöpp kazettával. Az
    állófejes magnó ezért egyelőre a stúdiók  eszköze  marad.  Az  otthoni
    használatra szánt készülékek mind  R-DAT-ok.  Alább  tehát  csakis  az
    utóbbi eljárással foglalkozunk.

    

    1. ábra. Így fekszik fel a szalag a fejdobon


    

    2. ábra. Az információt ferde csíkok formájában viszik fel a szalagra


        A  DAT  tényleges  szalagsebessége  normál  üzemmódban  0,815cm/s,
    vagyis  a  kompakt  kazetta  szalagsebességének  (4,76cm/s)   még   az
    egyötödét sem éri el. Azonkívül  még  van  egy  "lassú",  félsebességű
    üzemmódja  is  (0,4075cm/s)  -  ehhez  képest  a  kompakt   kazettában
    valósággal száguldozik a szalag. A fejdob, amelynek átmérője 30mm, két
    fejet tartalmaz. A szalag a fejdobra 90 fokos szögben fekszik fel  (1.
    ábra). A szalagra a fejek hasonló elrendezésű, ferde csíkokban  viszik
    fel az információt, mint a VHS-videomagnók, csak itt  még  kisebbek  a
    méretek (2. ábra).  A  fejdob  fordulatszáma  2000/perc;  ebből  és  a
    tényleges  szalagsebességből  mintegy  3,1m/s  relatív  szalagsebesség
    adódik. A szalag egyébként ugyanolyan széles, mint a kompakt  kazettáé
    (3,81mm).   Viszont    sokkalta    rövidebb.    A    szalagsebességből
    kiszámíthatjuk, hogy a 60 perces kazettában  nem  egészen  30,  a  120
    percesben nem egészen 60  méter  szalag  rejtezik...  A  szalag  aktív
    rétege  3µm  vastagságú  metálréteg,  pontosabban  (a   kazettadobozra
    nyomtatott használati utasítás szerint) "Metal Powder", azaz metálpor.
    Ez  aztán  vagy  tényleg  valami   rendkívüli   anyag,   vagy   valami
    technológiai eltérés miatt adtak neki más nevet. Vagy egyszerűen  csak
    meg akarták különböztetni a hagyományos metálszalagtól.
        Már a méretekből is nyilvánvaló, micsoda  félelmetes  pontossággal
    kell mozgatni a szalagot a fejek előtt. A hangcsík mindössze  13,591µm
    széles, ezt kell letapogatnia a fejnek -  mégpedig  úgy,  hogy  később
    vissza is  találjon  ugyanoda!  A  finommechanika  és  az  elektronika
    együttműködésének  csodája  ez,  különösen,   ha   nem   laboratóriumi
    modellen,  hanem  nagy  szériában  gyártott  készüléken  kápráztat  el
    bennünket! A "trükk" lényegét a 3. ábra  szemlélteti.  Az  automatikus
    sávkeresés (Automatic Track Finding = AFT) abból áll, hogy a "hangsáv"
    két oldalán 130kHz-es vezérlő  (marker)  jelek  futnak.  A  forgófejek
    fejrése, ha minden rendben megy, pont középen tapogatja le a szalagot,
    és közben mindkét oldalról "belekóstol" a markerekbe is.  Egy  áramkör
    folyvást azt figyeli, hogy ez a pótlólagos  jelcsomag  szimmetrikus-e,
    nem húz-e el valamelyik irányban.

    

    3. ábra. A hangsávok a marker-jelekkel
    4. ábra. A műsorjel útja a DAT-magnóban


        Maga a kazetta  külön  megér  egy  misét.  Kifejezetten  az  R-DAT
    céljára  fejlesztették  ki,  és  "D"  kazettának   nevezik.   Méretei:
    73x54x10,5mm (a kompakt kazettáé: 100x64x12mm). Reméljük, a  fényképen
    jól  ki   lehet   venni,   mennyivel   kisebb   a   "D"   formátum   a
    kompaktkazettánál s persze még inkább a VHS-kazettánál. A  kazettatest
    teljesen, csaknem légmentesen zárt, és takarólapok fedik. Csak ha  már
    behelyeztük a magnóba, akkor nyílik fel (a magnómechanika  reteszeinek
    elmozdulására) a szalagtakaró rész, s  csak  ekkor  válik  szabaddá  a
    csévélőorsókon a két lyuk, a  meghajtótengelyek  számára.  Akárcsak  a
    kompakt   kazettán,   itt   is   megakadályozzák,   hogy    véletlenül
    beletöröljünk a műsorba. A törlésgátló lapocskát azonban itt nem  kell
    kitörni, csupán odább kell tolni. Ha kell, később vissza lehet húzni a
    helyére.
        Jelenleg 4-féle DAT-kazettát ismerünk, ezek játékideje 46, 60, 90,
    illetve 120 perc - normál szalagsebességen. Félsebességen  a  duplája,
    de ilyenkor a hangminőség nem elsőrangú. (A kazettát nem kell  és  nem
    is lehet megfordítani, a műsor a teljes szalagszélességre íródik fel.)


    Üzemmódok

        Azt talán itt fölösleges is megemlíteni, hogy a szalagon rögzített
    információt  (akárcsak  a  többi  digitális  rendszerben)  előbb   egy
    hibajavító elektronikára, majd onnan  a  digitális/analóg  átalakítóra
    viszik, s ekkor kapják vissza az eredeti,  analóg  műsorjelet.  Az  is
    nyilvánvaló, hogy van a DAT-magnón digitális bemenet is, tehát  elvben
    tényleg lehet vele közvetlenül másolni a  CD-játszó  (vagy  egy  másik
    digitális jelforrás) digitális kimenetéről. Ezt  egy  blokksémával  is
    szemléltetjük (4. ábra), persze aggasztóan leegyszerűsítve a dolgokat.

    

        Amit idáig elmondtunk, az a DAT-magnónak csupán az  alapfunkciója:
    a gép felvesz és lejátszik. A felbontás (kvantálás) ilyenkor  16  bit,
    akárcsak  a  CD-rendszerben,  de  a  DAT-nak  valamivel   magasabb   a
    mintavételi  frekvenciája:  48kHz  a   44,1-del   szemben.   A   felső
    határfrekvencia 20kHz-ről 22-re emelkedett,  tehát  mindössze  2kHz-et
    nyertünk -  a  hangminőség  emiatt  még  aligha  javult  ugrásszerűen,
    viszont a módosítás következtében a két rendszer eltér egymástól, és a
    CD-műsort nem lehet D/D átmásolni. Legalábbis ebben az üzemmódban nem.
        A DAT-magnó azonban még sok egyébre is képes. Összesen 6 üzemmódja
    van, ezeket az 1. táblázat szemlélteti. Láthatjuk, hogy a DAT a  48-on
    kívül 32 vagy 44,1 (!) kHz-es mintavételezéssel is képes dolgozni,  és
    még a felbontása is kétféle lehet: 16 bit  lineáris,  illetve  12  bit
    nemlineáris. Tény, hogy a "kényes kombinációban", tehát a Compact Disc
    rendszerével megegyező 16 bit 44,1kHz üzemmódban a gép nem  vesz  fel,
    csupán lejátszik.  Mint  hamarosan  látni  fogjuk,  ilyenkor  az  Aiwa
    Excelia is önmegtartóztatja magát; a japánok nyilván azért képezték ki
    így a készüléket, nehogy más kényszerítsen rájuk  valamit,  például  a
    CBS az ő másolásgátló áramkörét, a már említett Copycode-ot.  Csakhogy
    nagy ám a különbség a kettő között! A Copycode-hoz ugyanis tönkre kéne
    tenni a szép új világ  összes  hangfelvételét;  ezt  nagyon  jó  lenne
    megúszni. Ha viszont nem lesz Copycode, akkor...akkor  mire  a  dolgok
    rendeződnek, tehát mire a háborúság elmúlik és a DAT forgalmát már nem
    fenyegeti veszély, addigra  alighanem  az  is  kiderül,  hogyan  lehet
    egyszerű   eszközökkel   mégis   szóra   bírni   a   DAT-magnókat   16
    bit/44,1kHz-en is.
        Hogyan  tetszik  mondani?   Hogy   a   DAT-magnók   gyártói   most
    felháborodottan tiltakoznak, mert  az  ő  szándékaik  tiszták,  és  ők
    valóban meg akarják akadályozni, hogy D/D átvehessük  a  Compact  Disc
    műsorát? Tessék csak jól megnézni a legeslegalsó rubrikát  a  táblázat
    V. oszlopában. Azt vajon  miért  hagyták  üresen?  És  vajon  mi  mást
    lehetne még oda beírni?...
        Az I., II. és IV. üzemmódban a táblázat a  műsorközlő  műholdakról
    beszél.   A   közvetlensugárzó   műholdak   digitális   programját   a
    DAT-magnóval minden további nélkül venni lehet! És még egy érdekesség:
    a IV. üzemmódban négy csatornán lehet felvenni és lejátszani. Csak nem
    az igazi, "diszkrét" kvadrofónia lebegett a tervezők szeme (azaz füle)
    előtt?  Ha  igen,  akkor  elmondhatjuk:  "ezek  mindenre   gondoltak".
    Valóban, ezek a tervezők rendszerben gondolkodtak.
        Mi több, ezek a tervezők a vásárlóközönségnek még a gondolatait is
    kitalálták. Szinte nem is jut az eszünkbe olyan szolgáltatás,  amelyet
    egy magnótól  jónéven  vennénk,  és  a  DAT-masina  azt  mégse  tudná.
    Praktikus,    kényelmes,     kézbentartható.     Automatikusan     (és
    nem-automatikus üzemmódban is) mindig pontosan azonosítani tud  minden
    programot. A hozzáférési ideje rendkívül rövid, magyarul: igen gyorsan
    megkeresi a kiválasztott műsorokat. (A hagyományos orsós  és  kazettás
    magnók tulajdonosai talán nem is tudják elképzelni,  mennyire  gyorsan
    és biztosan tájékozódik a szalagon a DAT.) A 2. ábrán megjelölt "Sub",
    azaz Subcode tartományban programszám és időkód jeleket írhatunk  fel,
    és azok segítségével mindent megkereshetünk vagy beprogramozhatunk.  A
    háttérinformációkat tekintve a DAT-nak körülbelül négyszerte nagyobb a
    kapacitása, mint a CD-játszónak!


    Excelia XD-001

        Mi tagadás: mi is csak felületesen ismerjük. Amit  olvastunk  róla
    (egy Aiwa prospektusban), azt rögtön közre is  adjuk.  A  specifikáció
    egyelőre ennyiből áll:

        Méretek (szélesség x mélység x magasság): 430x421x116,5mm
        Tömeg: 11,7kg.

        Nyilvánvaló,  hogy  a  vevők  kezelési  útmutatót  is   kapnak   a
    készülékhez, dehát mi nem vagyunk vevők  -  és  sajnos  egyébként  sem
    beszélünk japánul. Specifikációval  tehát  majd  pótlólag  szolgálunk.
    Igaz, elveinkkel  ellenkezik,  hogy  olyan  készüléket  mutassunk  be,
    amelynek nincs meg az adatlapja, de  az  Exceliával  nyilván  kivételt
    tehetünk, és nem is csak azért, mert egész Európában csak 1-2  példány
    van belőle. Nem vagyunk bizalmatlanok vele szemben.  Hiszen  csak  úgy
    sugárzik   róla,   hogy   átgondolt   konstrukció,   és   alkalmas   a
    tömeggyártásra. Úgy véljük, azt  fogja  produkálni  a  laborban  és  a
    szeánszon    is,    amire    a    DAT-magnók    általában     képesek,
    hibáikkal-erényeikkel  együtt.  Módot  ad  rá,   hogy   reális   képet
    alkothassunk az új technikáról, amely ugyan még nem a  Ma  technikája,
    de már nem is a Holnaputáné. Hangsúlyozzuk, hogy eszünk  ágában  sincs
    dicshimnuszokat zengeni róla, nem  osztjuk  kritikátlanul  a  reklámok
    optimizmusát - már óvatosságra  tanított  bennünket  a  hasonlóképpen,
    felelőtlen derűvel propagált CD-technika. De már most is  meg  vagyunk
    győződve róla, hogy a digitális magnó  előbb  vagy  utóbb  feltétlenül
    legyőzi az analógot. Ez csupán idő kérdése.


    Kezelése, szolgáltatásai

        Mint már említettük, az  Excelia  nagyon  hasonlít  a  hagyományos
    kazettás magnókhoz. Már nem olyan zömök, mint  a  régebbi,  VHS-típusú
    digimagnó volt. Elegáns, fekete, lapos, "daxli" kivitelű.

    

        Az előlap bal felső sarkában hálózati kapcsoló,  alatta  kisméretű
    forgatógomb:  a   fejhallgató   szintszabályzója.   "Timer"   kapcsoló
    következik, jelezve, hogy időkapcsoló segítségével a távollétünkben is
    felvételre vagy lejátszásra kapcsolhatjuk a készüléket. Mindezekkel  a
    kezelőszervekkel egy  oszlopban,  legalul,  egy  6,3mm  átmérőjű  Jack
    hüvely hívogatja randevúra a fejhallgató csatlakozódugóját.
        A kazettatartó fiók már a CD-játszóéra emlékeztet:  nem  kihajlik,
    hanem kicsúszik. Van rajta 4 LED,  ezek  a  következőkről  tudósítanak
    bennünket:

        Felvételre kapcsolás (kerek, piros LED);
        Lejátszás (zöld nyíl);
        Pillanat-Állj (két függőleges sárga hasáb);
        A kazetta benn van a helyén (a közismert "magnó" szimbólum).

        A   kazettatartó   alatt   megszakítatlan   sorban   húzódnak    a
    legkülönfélébb kezelőszervek, szinte  végig  a  magnó  előlapján.  Egy
    részük gyakorlatilag azonos az analóg magnók kapcsolóival, gombjaival,
    más részük pedig a CD-játszók  kezelőszerveivel.  Ugyanúgy  is  vannak
    jelölve, de a rend kedvéért ott van fölöttük a felirat is:

        Gyors Előre és Hátra (REW, FFWD);
        Felvétel (RECORD, a gomb közepén piros pont);
        Gyorskeresés Hátra (B SKIP);
        Lejátszás (PLAY);
        Gyorskeresés Előre (F SKIP);
        Stop (STOP);
        Pillanat-Állj (PAUSE);
        Felvételi Némítás (REC MUTE);
        Kazettafiók Nyitás-Zárás (OPEN/CLOSE)

        Ezek voltak  az  üzemmódkapcsolók.  Most  kisméretű  kerek  gombok
    következnek.   Az   első   a   DISPLAY,   azaz    a    kijelzőrendszer
    váltókapcsolója. Gombnyomásra a szalagon még hátralévő időt  jelzi  ki
    órában és percben (REMAINING), ha pedig kétszer nyomjuk meg,  akkor  a
    programozott  műsorból  már  eltelt  időt  jeleníti  meg  percben   és
    másodpercben (PROG. TIME). "Alapállásban",  tehát  ha  nem  nyúlunk  a
    gombhoz, a kijelző a normál, a szalag indítása  óta  eltelt  játékidőt
    mutatja  órában,  percben  és  másodpercben   (például   1h
    01m 07s).
        A következő két gomb a számlálóhoz tartozik. Az  egyik  a  nullázó
    (RESET), a másik a memória (MEMORY), amelyről még lesz szó.
        Három  egymáshoz  rendelt  nyomógomb  közös  felirata:  START  ID,
    egyenként pedig AUTO, MANUAL és ERASE a nevük. A start  identifikálása
    (ID) azt jelenti, hogy felvételre kapcsoláskor azonosító jelet teszünk
    a műsor  elejére,  sajátkezűleg,  illetve  automatikusan.  A  harmadik
    gombbal törölni lehet ezeket a jeleket.
        További gombok, amelyek szintén  a  programozással  kapcsolatosak:
    MARK  PNO  (programok  megjelölése),  SKIP  ID   (az   így   megjelölt
    részleteket átugorja  a  gép  -  és  a  jelzést  utólag,  a  már  kész
    felvételre  is   felvihetjük),   MARK   (azonosító   jel   a   program
    összeválogatásához), és persze ezekhez is van törlőgomb (ERASE).
        A sort (vagy legalábbis ezt a sort)  a  bemeneti  választókapcsoló
    (INPUT SELECTOR) zárja. Háromállású: egy digitális plusz két analóg  -
    vonal - bemenet között választ.
        Jobb    oldalt,    a    készülék    legszélén     a     távvezérlő
    érzékelő-ablakocskáját látjuk.

    

        A   kijelző   nagyméretű,   többfunkciós,   fluoreszcens    típus.
    Nagyfelbontású csúcsszintmérő, bal  és  jobb  csatornára  külön-külön.
    Osztásai: végtelen, -50, -40, -30, -20, -10, -6, -3, 0dB  és  végül  a
    túlvezérlést szimbolizáló piros mező. Valójában még ennél is  finomabb
    a felbontása; mínusz 20 és 10dB között 2 decibeles, mínusz 10  és  0dB
    között  1  decibeles  szintlépcsőket  tud  megkülönböztetni.  A  műsor
    mindenkori     csúcsszintjét     2     másodpercig      jelzi      ki,
    felvételkor-lejátszáskor egyaránt. Egyéb információkat is ad:  kiírja,
    hogy minek az időtartamát jelzi (COUNTER, REMAINING, PROG. TIME), hogy
    van-e  korrekció  a  felvételen  (EMPHASIS),  és  hogy  éppen  mekkora
    mintavételi frekvenciát alkalmaz a gép (48; 44,1; 32kHz). Tény, hogy a
    készülék sehogysem vált  át  a  44,1kHz-es  mintavételi  frekvenciára,
    bárhogy erőszakoskodunk is vele, hanem piros betűkkel kiírja,  hogy  a
    másolás tilos (COPY PROHIBIT). Erről már beszéltünk.
        Még mindig a kijelzőnél maradva: megjelennek  rajta  a  mindenkori
    programra, illetve a zenekeresésre utaló feliratok is (PNO és MS, azaz
    MUSIC SEARCH). Mindegyik fölött számok világítanak  (1-99),  aszerint,
    hogy hány programlépést írtunk elő. A számokat egy PNO  (azaz  PROGRAM
    NUMBER) jelölésű, 0-tól 9-ig terjedő  gombsorral  adhatjuk  be  a  gép
    memóriájába. Van még hozzájuk egy törlő (CLEAR) és egy  indítógomb  is
    (START), ezek hosszúkás alakúak.
        Kissé jobbra a kijelzőtől 6 piciny LED  sorakozik.  Az  első  3  a
    START ID  funkcióit  indikálja  (lásd  ott),  a  negyedik  (PNO  MARK)
    programjelöléskor villan fel, a maradék kettő pedig  (MARK  és  ERASE)
    akkor világít, ha a  SKIP  ID  funkció  során  markert  helyezünk  el,
    illetve töröljük azt.
        Az előlap jobb oldalán nagyméretű szintszabályozó:  kerek,  kettős
    potenciométer gomb.
        A hátoldalon a be- és kimenetek: 3 pár  aranyozott,  RCA-rendszerű
    hüvely: a vonal kimenet (LINE OUT), illetve a  két  egyenértékű  vonal
    bemenet (LINE IN). Egy-egy darab (nem pár!) RCA hüvely  a  digitálisan
    kódolt jelet hozza  és  viszi  (DIGITAL  IN  és  OUT).  A  hátoldalból
    kinyúlik még egy hűtőborda, mellette  pedig  egy  terebélyesebb,  zárt
    dobozszerűség, amelyben a két hálózati transzformátort helyezték el.
        Kezünkben a vezeték nélküli távvezérlővel, nyugodtan beülhetünk  a
    fotelba: magnónknak gyakorlatilag minden funkcióját  távvezérelhetjük.
    A távvezérlő dobozkán - akárcsak a magnó PNO szektorában - megtaláljuk
    a 0-tól 9-ig terjedő gombsort a törlő és az indítógombbal, nemkülönben
    az üzemmód-gombokat, a marker-elhelyező és törlőgombot  vagy  éppen  a
    kijelzőszerkezet átkapcsolóit.
        Áttekintve még egyszer az Excelia  kezelőszerveit,  alább  röviden
    definiáljuk azokat a főbb funkciókat, amelyek magyarázatra szorulnak:
        START ID. A zeneszámok kezdetének megjelölése. Bármikor és  bárhol
    el lehet helyezni a markereket, automatikusan vagy manuálisan, és akár
    a kész felvételre is rávihetjük őket, anélkül,  hogy  beletörölnénk  a
    műsorba.
        PROGRAM NUMBER  (PNO).  Az  általunk  kiválasztott  műsorszámokat,
    összesen  99-et,  tetszőleges  sorrendben  programozhatjuk.  Ha  kell,
    később változtathatunk is a táncrenden.
        SKIP ID. Ha  a  készülék  ilyen  kódot  érzékel,  automatikusan  a
    következő START jelre ugrik. A SKIP (ugrás) jeleket szintén bárhol  és
    bármikor el lehet helyezni, anélkül, hogy beletörölnénk a szalagba.
        Mindezek  alapján  a  szubkód   segítségével   megtehetjük,   hogy
    gyorskeresés vagy lejátszás közben  előre-hátra  ugráltassuk  a  gépet
    bármely  szalagrészen;  hogy  sorban  minden   egyes   műsorszámba   8
    másodpercig belehallgassunk (INTRO PLAY);  hogy  zenehallgatás  közben
    átugorjunk minden  olyan  műsorblokkot,  tehát  például  a  lemezlovas
    szövegelését, amelyre éppen nem vagyunk kíváncsiak (BLOCK SKIP);  hogy
    megkeressük - helyesebben: hogy ne kelljen keresgélnünk - a  legutolsó
    műsor végét, ahol is az új felvételt elindíthatjuk.
        Reméljük,  sikerült  hű  képet  adnunk  a  DAT-masináról,  melynek
    ismérveit négy pontban foglalhatjuk össze:

        1. CD-hangminőségű készülék, amely természetesen nemcsak
           lejátszani, de felvenni is tud;
        2. Miniatűr műsorhordozó, kisebb a kompakt kazettánál, kisebb a
           CD-nél, és mégis 2 órányi megszakítatlan műsort szolgáltat;
        3. Ultragyors keresőszolgálat(200-szorta gyorsabb a normál
           szalagsebességnél); és végül "feltéve, de meg nem engedve":
        4. Digitális műsorjel másolása közvetlenül, D/D, tehát
           minőségromlás nélkül.

    Felépítése

        Sajnos, ezt a fejezetet rövidre  kell  fognunk,  a  részletek  még
    nemigen kerültek nyilvánosságra. Viszont a Hi-Fi News júliusi számában
    olvastunk a Sony DTC 1000 típusjelű DAT-magnóról,  és  az  kívül-belül
    kísértetiesen hasonlít az Aiwáéra (szerintünk  csak  a  karosszériájuk
    különbözik!), tehát nyugodtan közreadhatjuk a blokkrajzát  (5.  ábra).
    Mellesleg  a  briteknek  valahogy   sikerült   szert   tenniük   gyári
    specifikációra is, nem éppen részletesre, de az is  több  a  semminél,
    úgyhogy a mérések során majd megpróbálunk arra támaszkodni.

    

    5. ábra. A DAT-magnó blokkvázlata


        Felvételkor  az  Excelia  analóg  vonalbemenetéről   a   felvételi
    szintszabályzó potméterre kerül  a  jel,  majd  egy  illesztő  erősítő
    következik, utána nagy meredekségű aluláteresztő szűrő  (Anti-Aliasing
    szűrő; kivágja a műsorból a 22kHz feletti összetevőket). Most  jön  az
    analóg/digitális átalakító. Valahányszor analóg  jelet  viszünk  be  a
    készülékbe, az automatikusan 48kHz-es mintavételi frekvenciára  és  16
    bites lineáris felbontásra kapcsolódik - értelemszerűen  így  dolgozik
    az A/D  átalakító  is.  Kimenetéről  a  Pulse  Code  Modulation  (PCM)
    egységbe kerül a jel.  Ez  egy  igen  nagy  bonyolultságú  IC-n  épül,
    amelyhez két 64K memóriájú RAM is kapcsolódik. Ez a készülék lelke: ez
    ismeri fel a digitális jel mintavételi frekvenciáját,  felbontását  (a
    letiltást is ő foganatosítja, ha kell!), hozzá csatlakozik a digitális
    ki/bemenet  választó  és  illesztő  rész  is.  Úgy  tudjuk,   hogy   a
    hibajavítást kétszeres keresztbehelyezéses  Reed-Solomon  kód  szerint
    végzik (lásd róla:  HFM  7).  A  nagyobb  gondosság  itt  mindenképpen
    indokolt, hiszen a keskeny mágnescsíkon sokkal könnyebben  megsérülhet
    a jel, mint a lézer-letapogatta  CD-korong  felszínén.  Sőt,  itt  már
    felvételkor   is   becsúszhatnak   hibák.    A    PCM-egységből    egy
    nagyfrekvenciás erősítőn keresztül a fejmeghajtó áramkörre  vezetik  a
    jelet. A forgó fejek a 2. ábrán látható, ferde csíkok alakjában viszik
    fel a szalagra az  információt.  Igen  fontos,  hogy  a  felvételt  ne
    vezéreljük túl. Külön figyelőáramkör néz a körmünkre,  és  ha  az  A/D
    konverter bemenetéről érkező jelek túl nagyok, kigyújtja a piros  OVER
    feliratot.
        Lejátszáskor a  fejek  által  szolgáltatott,  igen  kicsiny  jelet
    nagyfrekvenciás erősítő dolgozza fel, majd visszaadja a  PCM-egységre.
    Innen kezdve  minden  "visszafelé",  "tükörképszerűen"  játszódik  le:
    megtörténik   a   hibajavítás,   majd    a    digitális    információt
    visszaalakítják  analóg  jellé.  (A  konverter   16   bit   négyszeres
    túlmintavételezéssel dolgozik.) Korrekciós erősítő következik,  de  ez
    csak akkor kapcsolódik be, ha a szalagon lévő kódok erre  felszólítják
    (aszerint,  hogy  jeleznek-e  kiemelést  a  felvételen,   vagy   sem).
    Aluláteresztő szűrő,  illesztő  erősítő,  némítás  -  és  már  meg  is
    érkeztünk a vonal  kimenetre.  A  vonal  kimenetről  kap  vezérlést  a
    fejhallgató-erősítő, nemkülönben a kivezérlésjelző is.
        A PCM egységhez csatlakozik még a fő CPU, azaz Central  Processzor
    Unit is: a központi vezérlőegység. A számítógépekben  találni  hasonló
    áramköröket. Ez koordinálja a DAT minden funkcióját, együttműködve egy
    másik CPU-val, amely a mechanikát vezérli. A két CPU szabályozza  -  a
    PCM  részből  érkező  szubkód  és  egyéb  vezérlőjelek  nyomán   -   a
    szalagsebességet, a fejdob fordulatszámát, a programkereső funkciókat.
    A  blokktáblázatban  nem  tüntettük  fel,  de  hozzájuk  futnak  be  a
    távvezérlő utasításai is, amelyet az érzékelő-egység észlel.
        Már csak a tápegység  van  hátra.  Az  Exceliának  két,  egymástól
    teljesen független transzformátora van: az egyik az analóg, a másik  a
    digitális áramköröket látja el  tápfeszültséggel.  Gépünk  100  voltos
    hálózati feszültségről üzemel - a 220V-os kivitelre  majd  csak  akkor
    lesz szükség, ha már megkockáztatják az exportját.

    

        Érdemes néhány szót szólni a gép mechanikai  felépítéséről  is.  A
    magnómechanika  leginkább  egy  kisméretű  videomagnóéra   emlékeztet.
    Méretei:  60x120x180mm.  Meglehetősen  bonyolult.  Négy  direkthajtású
    motort  találunk  benne:  az  egyik  a  fejdobot  forgatja   2000/perc
    fordulatszámmal, egy a szalagot továbbítja  ("Capstan"),  kettő  pedig
    csévél. És van a készülékben még két egyszerűbb motor is,  ezek  közül
    az egyik a fiókot tologatja, a másik a szalagot fűzögeti ki-be.
        A vasváz erős, és rézzel van futtatva; a gyári irományok szerint a
    rézbevonat és a vas helyett  alkalmazott  réz  csavarok  csökkentik  a
    mágneses torzításokat. A hangfrekvenciás  áramkörökben  is  oxidmentes
    rézhuzalt alkalmaznak.  A  nyomtatott  áramköri  lapokon  példás  rend
    uralkodik,  az  egész  konstrukció  kiforrottnak  látszik,  sehol  nem
    találni  benne   utólag   beforrasztott,   pótlólagos   alkatrészeket,
    átkötéseket ("gyógy-alkatrészeket"). Minden jel arról árulkodik,  hogy
    ez a gép megérett a tömeggyártásra. Az egyes funkcionális egységek jól
    el vannak határolva egymástól, és külön feliratot hordoznak.  A  belső
    összekötőkábelek   bontható   csatlakozókkal    vannak    felszerelve.
    Többhelyütt  látni  beforrasztott,  sokpólusú  mérőcsatlakozókat.   Az
    áramköri lapokhoz könnyű hozzáférni,  a  szervizmunka  egyáltalán  nem
    látszik nehéznek, bármennyire bonyolult is a készülék. Minden  világos
    és áttekinthető.

    


    Méréseinkhez

        Folytatjuk a szabadkozást: szinte  csak  percekre  kaptuk  meg  az
    Exceliát, kutyafuttában  kellett  kiismerni,  megmérni,  meghallgatni,
    lefényképezni. A nagy kapkodásban néhány mérésről megfeledkeztünk,  és
    erre  csak  utólag  jöttünk  rá.  Késő  bánat:  a  masina  azóta   már
    hetedhéthatáron is túl jár.
        A bemeneti impedancia mindkét analóg bemeneten 69 kohm, jellemző a
    tengerentúli készülékekre. A bemeneti feszültség is elfogadható, bár a
    hagyományos magnókon általában kisebb, 100mV vagy  az  alatti  értéket
    mérünk. A vonal kimenet feszültség/impedanciája is korrekt,  nagyjából
    megfelel a CD-játszóénak.
        A harmonikus torzítás 0dB kivezérlésen  kisebb  mint  0,01%  -  ez
    megint a CD-játszók világa. A jelidegenfeszültség és a  jel-zaj  arány
    (0dB-hez) szintén kiváló, ezt semmiféle hagyományos,  analóg  magnóval
    nem lehet elérni. Ha a  felvételi  szintszabályzót  minimumra  vesszük
    vissza, a jobb csatornán a zajérték gyakorlatilag nem változik, a  bal
    csatornán  1dB-vel  javul   (91,5dB).   A   bemeneti   erősítő-fokozat
    viszonylag  keveset  erősít  -  ezért  adódik  magasnak   a   bemeneti
    feszültség. Igaz, a 16 bites  rendszer  elvben  96  decibeles  jel-zaj
    arányt enged meg, és a CD-készülékek tudnak is ennyit - dehát  azoknak
    nem kell felvenniük, csak lejátszaniuk.
        Rendkívül szépek a teljes frekvencia jelleggörbék. A  diagrampapír
    most  mindössze  10dB-t  fog  át,  egy-egy  osztásköz  csupán  0,2dB-t
    reprezentál. Láthatjuk, hogy az átvitel szinte egyáltalán nem változik
    a  kivezérlés  függvényében.  Legfeljebb  0,2  decibellel  tér  el   a
    lineáristól, és 2, azaz két Hz-től 22kHz-ig terjed.
        Az áthallási csillapítás lényegesen jobb, mint az analóg  magnóké,
    viszont gyöngébb, mint a CD-játszóké. Dehát ne legyünk  telhetetlenek.
    A törlési csillapítás fenomenális, a  120dB-es  érték  nem  annyira  a
    magnó, mint inkább a mérőműszer korlátait mutatja.
        A linearitást, a digitális  készülékek  e  fontos  jellemzőjét  10
    decibelenként   csökkenő   mérőjellel   határoztuk    meg    (ennyivel
    csökkentettük felvételkor  a  bemenetre  adott  feszültséget,  majd  a
    felvételt visszajátszva azt figyeltük, a vajon a jelszint is mindig 10
    decibelnyit változik-e). A hiba csak -90dB-n jelentékeny  (1,  illetve
    2,5dB). Szelektív módszerrel mértünk, kiszűrve a nemkívánatos zajokat.
        Említettük már, hogy a DAT igen kényes a  túlvezérlésre.  A  finom
    kijelző  útmutatásai  nyomán  könnyű  elkerülni  a  túlvezérlést,   de
    kíváncsiságból azért mégis  meghatároztuk  azt  a  maximális  bemeneti
    feszültséget,  amelyet  a  készülék  még  elfogadható  torzítás   árán
    feldolgozni képes. Nos,  0,5%  teljes  harmonikus  torzítás  esetén  a
    bemeneti feszültség 480mV-ra rúgott, és ez nem  okoz  csak  körülbelül
    1,4dB  túlvezérlést.  Ennél  nagyobb  jel  hatására  a   szinusz   jel
    alsó-felső csúcsa egyformán levágódik, tipikus  szimmetrikus  "analóg"
    torzítás   jelentkezik.    Valószínűleg    még    a    hangfrekvenciás
    erősítőrészben lép fel határolás, hogy megvédje az  A/D  konvertert  a
    túlvezérléstől.
        A 2. táblázatban 0 és -80dB közötti felvételi szinteken adjuk  meg
    a második és harmadik harmonikus torzítás mértékét.  Kezdetben  minden
    rendben megy, -20dB-ig a második harmonikus csekély, a harmadik nem is
    látható, majd alacsonyabb  szinteken  a  torzítás  fokozatosan  megnő.
    Tapasztaltunk azonban valami furcsát is: -40, -50 és  -60dB-s  szinten
    hol a  bal,  hol  a  jobb  csatornán  változó  mértékű,  gerjedésszerű
    "pamacsokat"  produkál  a  gép  a  vonal  kimeneten.   Ezért   annyira
    egyenetlen a számsor, ezért nem  mutatja  elég  pontosan  a  digitális
    rendszerektől  megszokott,  fokozatosan   növekvő   torzításkaraktert.
    Feltehetőleg kisebb,  egyedi  hibáról  van  szó.  A  torzítás  így  is
    csekély, összevethető a CD-játszókéval.
        Az 5. diagram egy igen kis szinten, -60 decibelen felvett  1kHz-es
    jel analízise. Az 1kHz-es csúcs a hasznos jel szintje, ez felel meg  a
    -60dB-nek. A második harmonikus (2kHz)  jó  30dB-re  esik  tőle  (3,1%
    torzításnak  felel  meg),  a  3.  harmonikus  (3kHz)   alig   látható.
    Felmérhetjük e diagram  alapján  az  50Hz-es  hálózati  frekvenciából,
    valamint annak felharmonikusaiból származó nemkívánatos jelek szintjét
    is. A legerősebb közülük a 150Hz-es összetevő, de még  ez  is  90dB-re
    (!!!) esik a 0 decibeles referenciaszinttől.
        Végül a mechanikai jellemzők közül  a  gyorscsévélést  tudjuk  még
    minősíteni. A gépezet igen gyorsan  csévél,  de  kíméletesen  bánik  a
    szalaggal.  Megállás  előtt  lassít,  hogy  ne  kelljen   a   szalagot
    megrántania.
        A táblázatban nem tüntettük fel, de  megmértük  azt  az  időt  is,
    amely a kazetta behelyezésétől a lejátszás megkezdéséig telik  el.  Ez
    nem több, mint 7 másodperc.  Ha  pedig  a  kazetta  már  benne  van  a
    magnóban, és Stop-ról kapcsolunk Lejátszásra,  másfél  másodperc  után
    megszólal a zene. Ugyanez a hagyományos  kazettás  magnóval  sem  megy
    gyorsabban.

    
    


    Szeánsz

    

        (A szerkesztő tollából)

        A  digitális  hangátvitelnek azt szoktuk felróni, hogy rövid távon
    megnyeri,  hosszú  távon  viszont  esetleg  kifárasztja az embert. Hát
    akkor  most itt az alkalom, hogy a DAT magnó műsorát napokig vagy akár
    hetekig hallgassuk, mielőtt véleményt mondanánk róla...
        Fájdalom, ez az alkalom még mindig nem érkezett  el.  Az  Exceliát
    alig néhány napra  sikerült  megkaparintanunk,  közvetlenül  az  AUVIC
    után. Mondhatnánk, már az is nagy  szó,  hogy  egyáltalán  megtisztelt
    bennünket a látogatásával - de sajnos, pont a Fejhallgatóteszt  kellős
    közepén érkezett, amikor úgyszólván még a  csilláron  is  fejhallgatók
    lógtak. A DAT-nak osztoznia kellett a fejhallgatókkal  a  műszerparkon
    (meglehetősen akadályozták egymást), meg természetesen a fülünkön  is.
    Úgyhogy  megint  csak  egy  kurta  szeánszra  futotta:  magnófelvételt
    készítettünk a leginkább bevált tesztprogramról (Ortofon I/1 és  II/1,
    tehát dixie és popzene,  aztán  kórus,  szoprán,  orgona,  rézfúvók  a
    Proprius demólemezéről, végül  Händel  egyik  Concerto  Grosso-ja  egy
    Deccáról), és aztán váltogatva hallgattuk a magnó- és a lemezhangot. A
    szeánsz játékideje nem haladta meg a  nettó  40  percet.  Nyilvánvaló,
    hogy ebben  az  A-B  tesztben  a  lemezműsor  -  definíció  szerint  -
    tökéletes, a másolat pedig vagy ront rajta, vagy nem, de sohasem lehet
    jobb az eredetinél. A magnófelvételnek sosem  szabad  "nyernie".  Mert
    még  ha  a  magnófelvétel  tetszik  is  jobban,  ezzel  is  csak   azt
    bizonyítjuk, hogy a másolat nem úgy szól, mint az  eredeti.  (Meg  azt
    is, persze, hogy bádogból  van  a  fülünk.  De  ez  már  más  kérdés.)
    Szeánszunk  eredményét  feltétlenül  érdemes  összevetni  a   Technics
    VS-P100 digitális magnó tesztjével (HFM 13.). A lényeg itt is, ott  is
    ugyanaz: forgófejes videomagnó plusz digitális  processzor  -  csak  a
    DAT-készülék modernebb, és kisebb a kazettája.
        Lemezjátszónk  ezúttal  is  a  NAD  5120  volt,   doboza   nélkül,
    csőkarral, Ortofon MC 30  Super  hangszedővel,  Triangulum  asztalkán,
    Ortofon T-2000 transzformátorral és a Naim NAIT erősítővel. Egészen az
    erősítőig légvezetékes kábelezést használtunk. Hangsugárzónak  most  a
    Heybrook HB1-et kötöttük be  (természetesen  Talpon  állt),  és  1,5mm
    belső  átmérőjű,  egyeres,  de  szigetelt  kábellel  csatlakozott   az
    erősítőhöz. A DAT-magnó viszont hagyományos kábelen kapta  és  adta  a
    műsorjelet  -  erre  még  utalni  fogunk  a  szeánsz  végén.  Hogy   a
    hangminőséget    a    végletekig    megóvjuk,     kapcsolóberendezést,
    szintszabályzókat nem kötöttünk  be,  a  kétféle  program  között  úgy
    választottunk, hogy e sorok  írója  az  erősítő  Phono,  illetve  Tape
    gombját   nyomogatta,   és   közben   kézzel   egyenlítette    ki    a
    hangerőkülönbséget. Eközben - mivel  a  hangszóróvezetékek  viszonylag
    rövidek voltak - történetesen éppen a két hangsugárzó  között  kellett
    ülnie, vagyis nem éppen páholyból hallgatta a műsort, viszont  megvolt
    az az előnye, hogy tudta, mikor mit hall. A következő menetben aztán ő
    ült a sztereó székbe, és más vette kezelésbe a kapcsológombokat,  hogy
    a szerkesztő is átessen a vakteszten.
        Az  Excelia,  ahogy  a   zenekritikusok   mondanák,   "excellált".
    Egyhangúlag elismertük,  hogy  kivételesen  jó  magnó,  mindazonáltal:
    mindegyikünk  felismerte  a  magnófelvétel  hangját.  (Jómagamnak  két
    teljes  műsorszámot   kellett   végighallgatnom,   hogy   biztonsággal
    dönthessek.)  SA  jellemzése  szerint  "a  lemezhang  élénk,  levegős,
    tiszta, a magnófelvételről elfújták a levegőt, a  könnyedséget,  de  a
    mély-középmagashangok aránya változatlan,  csak  valami  kipusztult  a
    hangképből. Ha most is fejhallgatókat pontoznék, mint az előbb,  akkor
    az egyikre 9,5-öt, a másikra 8,5-öt adnék". SzM inkább  a  térhatásban
    érezte a legnagyobb különbséget: "a lemezen középről is  énekelnek,  a
    magnófelvétel mindig kétoldalról szól. Azt hiszem, nem téveszteném el;
    a magnón valami sterilitást is érzek, elmegy belőle az élet".
        Jómagam, amikor  a  kapcsológombokat  kezeltem,  mást  is  hallani
    véltem. A két hangsugárzó között ülve nyilván nem annyira a térhatásra
    összpontosítottam, mint inkább a hangkép frekvenciabalanszára.  Én  is
    felfigyeltem a magashangveszteségre, sőt, én úgy éreztem, hogy eltűnik
    a felső magastartomány bizonyos  "szőrössége",  és  emiatt  a  hangkép
    tisztábbnak (de sterilebbnek) érződik, mint az eredeti. De ezen  kívül
    még  úgy  is  rémlett,  hogy  a   magnófelvételen   kiürül   a   felső
    basszustartomány,  minek   következtében   a   bőgőszólam   hűvösebbé,
    egyszersmind definiálhatóbbá, de  kevésbé  élvezetessé  válik.  Ezt  a
    megfigyelésemet azonban "vakon" nem tudtam megismételni; a társaságnak
    egyhangúlag az volt a véleménye, hogy ezt csak  bebeszéltem  magamnak.
    ("Eppour si muove!")
        Egyvalamit azonban biztosan nem beszéltem be  magamnak.  Amikor  a
    kapcsológombokat nyomkodtam, közben szabályoznom  kellett  a  hangerőt
    is. Namármost, a hanglemezműsoron  gond  nélkül  megtaláltam  a  kellő
    hangerőt, a magnófelvétel hangját viszont a többiek hol túl hangosnak,
    hol túl halknak ítélték, és folyton reklamáltak, hogy ügyetlenül bánok
    a  potméterrel.  A  magnóhang  erejének  beállításakor  tehát   mindig
    korrigálnom kellett, és én  ezt  hajlamos  vagyok  úgy  interpretálni,
    miszerint a magnófelvétel dinamikailag kissé beszűkítette a muzsikát.
        Másrészt,  éppen  nekem,  mint  kábelspecialistának   kötelességem
    rámutatni, hogy a lemezjátszó műsorjele nemcsak a  DAT  magnón  futott
    keresztül,     hanem     azonkívül      még      két      hagyományos,
    sodrott-szigetelt-árnyékolt kábeldarabon  is.  Ezek  is  elszínezik  a
    hangot! (Habár  nem  abban  az  irányban,  amerre  a  DAT  magnó.  Nem
    "tisztábbá",   "sterilebbé",   hanem   inkább   dúsabbá,    öblösebbé,
    "piszkosabbá" teszik a zenét.) Az Excelia tehát  hátrányos  helyzetből
    startolt - és mégis nagyszerűen szerepelt. Most sem  mondhatunk  mást,
    mint a Technics VS-P100 tesztje után: ennyire jó (analóg) magnóval még
    nem találkoztunk.
        Vajon, ha összehasonlíthatnánk a kettőt, melyik gépet  hoznánk  ki
    jobbnak:  a  régi,  VHS-rendszerűt-e,  avagy  az  új,   kiskazettásat?
    Némelyikünk véleménye szerint az új a jobbik. Ellentmond  ennek,  hogy
    az Excelia hangját vakon is mindnyájan felismertük, a VS-P100-ét pedig
    nem. (Habár egy külső, hattagú zsűri a múltkor is azonnal detektálta a
    lemezhang és a magnófelvétel különbözőségét - lásd  HFM  13.)  Viszont
    azóta javult a kontrollberendezésünk, és a tesztmódszerünket is jobban
    "kihegyeztük".
        Az a legvalószínűbb, hogy a két digitális magnó  hangminősége  egy
    és ugyanaz. Csak hát a DAT  kisebb,  praktikusabb,  elegánsabb  az  öt
    évvel ezelőtti félprofi gépnél. És sokkal olcsóbb:  harmadannyiba  (az
    infláció hatását is belekalkulálva még annyiba sem)  kerül.  Ha  ez  a
    tendencia folytatódik, a DAT tényleg átveszi a kazettás magnók helyét.
    Lelki szemeinkkel már látjuk is a cédésített-datosított midi  és  mini
    hifi-tornyokat.
        Sőt, már halljuk is őket a lelki füleinkkel.

                                                             Sólymos Antal