Hetedhéthatár



Hi-Fi News & Record Review 1987. május Karácsonykor az amerikaiak már 99 dollárért, néhány hónappal ezelőtt pedig már 84-ért is vásárolhattak CD-játszót - fedezi fel Steve Harris, a szerkesztő. Az USA-ban olyannyira és olyan hamar virágzásnak indult a CD-biznisz, hogy 1986-ban már el is tömődtek a csatornák, muszáj volt leengedni a gépek árát. A "standard" áruházi ár (a suggested retail price?) 149 dollárra esett. A gyárak, hogy ne kényszerüljenek öngyilkosan nagy árengedményre, mind igyekeznek kitalálni valami extrát, valami új szolgáltatást, amivel megnyerhetik a vevőket. Ez a trend, mutat rá Harris, előbb-utóbb fontos műszaki innovációkhoz vezet. Ezek között is az ezüstkorong videósítása a legfontosabb, legalábbis az ipar számára. A CD hangminőségével, úgy látszik, elégedettek a gyárak. * Némely audio-kritikusok azonban még mindig morognak, és a Hi-Fi News egy teljes újságoldalon közli az egyik legismertebb amerikai szakírónak, az Absolute Sound szerkesztőjének, Harry Pearsonnak a véleményét. Bevezetőben Ken Kessler elmondja, hogy a CD-technika végül is fetakomplé elé állította a világot, az "ellenzék" nem gátolhatta meg a CD karrierjét, viszont kritikájával serkentőleg hatott az új médium fejlődésére. És éppen az utóbbi 12 hónap folyamán számos "ellenzéki" vezérnek sikerült olyan gépet (vagy ezüstkorongot) találnia, amely lassan már megközelíti az Analóg Rivális minőségét. Harry Pearson is (az Absolute Sound év végi kiadásában) méltányolja a CD-játszók legújabb generációjának minőségét, egyszersmind azonban rámutat a gyengéikre is, "hatásosabban, mint eddig bárki más". A cikket teljes terjedelmében átveszi a Hi-Fi News. Mi is ugyanezt tesszük (lásd a 66. oldalon). * Visszatérő rovata a Hi-Fi News-nak a "Designer Series", amelyben a neves konstruktőröket szólaltatják meg. Ezúttal Max Townshend van soron, az Elite Rock lemezjátszó ausztrál származású tervezője. Nem várhatjuk tőle, hogy elfogulatlan legyen a CD-vel szemben, de a véleményét azért érdemes idézni. "Bárki, akinek jóminőségű berendezése van, tudja, hogy a 20-30 éves analóg felvételek kenterbe verik a modern digitális hangot. A - szabványosított - digitális technika feltehetően kitűnően beválik a rádiózásban, háttérzenének is megfelel, High Fidelitynek azonban nem. Az egyik helyi rádióadó egyébként nemrég CD-show-t rendezett, s azt természetesen az egyik CD-gyártó sponzorálta. Afféle A-B tesztet is ígértek a hallgatóknak, ezért fordultak hozzám lemezjátszóért. Vittünk egy Rockot, Mission karral, Pickering hangszedővel, meg egy régi Elite 600C előerősítővel. A Sheffield egyik dzsesszfelvételét tettük fel, ez egy direktvágott (tehát minden tekintetben analóg) lemez, amelynek műsorát azonban egyidejűleg digitálisan is rögzítették, keverték, majd CD-re vitték (az utóbbi tehát digitális-digitális-digitális program). A szinteket nagyon pontosan egyeztették. Váltogatva, hatszor-hatszor játszották be a két programot, és a hallgatóságot megkérték, telefonáljon be, és mondja meg, melyik tetszett jobban. Az jött ki, hogy nyolcszor annyian szavaztak az LP-re, mint amennyien a CD-re." (Erre aztán kapott is a HFN/RR néhány indignált olvasói levelet. Egyebek között azt kifogásolták, hogy a rádió miért könnyűzenét használt tesztprogramnak, miért nem mondjuk egy szimfóniát, átlagos minőségű LP-ről, végigjátszva az egész oldalt, egészen a belső barázdán bekövetkező fortisszimóig...) * Mintha az amerikaival meg az ausztrállal akarna vitatkozni, Martin Colloms hat CD-játszót tesztel, köztük néhány igen értékeset is. Alulról felfelé: Yamaha CD-X700 (300,-), Technics SL-P720 (400,-), JVC XL-V 1100BK (650,-), Sony CDP-502ES/II (700,-), Marantz CD94 (800,-), Nakamichi OMS-4E (1200,-). A csoportteszt eredménye: "A Nakamichi a legdrágább és ennek megfelelően a legjobb is (kiállja az összehasonlítást a Cambridge CD1-gyel és a CAL Tempesttel). Közel ennyire jó az új Marantz is. Jó benyomást keltett a Technics (amely csak kevéssel gyengébb a régebbi Marantz CD75-nél és a Mission-nál). Kissé hátrábbra helyezzük a Sonyt. A JVC és a Yamaha kevésbé tetszett, különösen, ha tekintettel vagyunk az újkeletű, szerényebben árazott, de magas minőségű Philipsekre." Sony, Marantz, Nakamichi CD-játszók. HFN/RR május * Ami a CD-videót illeti, a legutóbbi nemzetközi konferencián 9 nagy cég bizalmat szavazott ennek a médiumnak; tizediknek a CBS is "érdeklődését fejezte ki iránta". Az új formátum a már ismert, 5 collos CD-re épül, de a készülékeknek a 30 centis LaserVision lemezt is le kell tudniuk játszani. A készülékgyártók közül egyetértését fejezte ki a Philips, a Sony, a Matsushita és a Yamaha. (Az új médiumról máshelyütt bővebben is írunk.) * Hogy azért az analóg technikáról is legyen valami a lapban, bemutatják a Source-Odyssey lemezjátszót (700,- hangkar nélkül). Ez egy 22 kilós masina, amelynek csupán a tányérja is 7,5 kilót nyom, és amelyhez mindjárt kétféle tápegységet is terveztek: az egyiket ingyen adják a géphez, a másikért további 300 fontot kell fizetni. A Source Odyssey lemezjátszó, máris két (egy olcsóbb és egy drágább) tápegységgel. HFN/RR május * Alpha Genesis 100 - de szép neve van a Monster Cable új hangszedőjének (meg ára is: 850,-). Természetesen MC-modell, és az abszolút elsőkhöz kell mérni. Ken Kessler megismertet bennünket az ő saját fon-skálájával, amelyben 100% a mesterszalag minősége, 90% a Koetsu Red Signature, és amögött csak néhány százalékkal marad el az Alpha. "Ezen a skálán 50% az átlagos közép-hifi norma, mondjuk egy 50 fontsterlinges MC-típus, és 75% körül érjük el, mondjuk az Audio-Technica AT-F3-mal, az igazi hifi-színvonalat." A teremtésit! (Ugyanis ezt jelenti a neve.) Alpha Genesis 100 MC-hangszedő a Monster Cable-től. HFN/RR május * Új, új, de nem vadonatúj: engedve a csőmániákusok lankadatlan követelődzésének, a Radford cég újra gyártja a hatvanas évek legendás teljesítményerősítőjét, az STA25-öt, mégpedig mindjárt két változatban is. A szimplábbik a Mark IV névre hallgat (1000,-), a Mark V változatnak pedig beceneve is van: "Reneissance" (1900,-). Ezek a gépek persze tetőtől talpig modern technológiába vannak öltöztetve, az alkatrészeik is teljesen újkeletűek, kivéve a csöveket. (A Mark IV teljesítménycsövei KT77-esek, a Reneissance-ba General Electric 6550-eseket építettek.) De megjelenésükben ugyanolyan bumfordiak, amilyennek őket annak idején megismertük és megszerettük. A hangminőségük hallatlanul magas, legalábbis Ken Kessler szerint. Igaz, ő afféle "anakrofil", a régi holmik kedvelője, de mint láttuk, egész szépen belejött már a tranzisztorizálásba, a "digitálásba"... Régi áramkör, vadonatúj technológia: a haló poraiból megelevenedett Radford STA25 elektroncsöves teljesítményerősítő. HFN/RR május * Annyira azért még nem jött bele, hogy tessenek neki a végre-valahára forgalomba hozott Beatles-CD-k. Ahhoz túlságosan is a szívén fekszenek a poptörténet e remekművei (Please Please Me, With The Beatles, A Hard Day's Night, Beatles For Sale). Hosszasan magyarázkodik, részletesen elemzi az ezüstlemezek hangképét, leszögezi, hogy a monoprogramot nem lett volna szabad sztereósítani és végül így fejezi be: "A szívem azt súgja, hogy bármilyen Beatles jobb, mint semmi Beatles, és ha csak ebben a formában kapjuk meg őket CD-n, ám legyen. Ha meggondolom, rosszabbul is járhattunk volna. Meg persze sokkal jobban is. Hálistennek, én már rég nem fogok élni, mire elnyűvöm a régi Beatles-lemezeimet." A recenziónak különben ez a címe: "Nem akarok ünneprontó lenni..." "Bármiféle Beatles jobb, mint semmiféle Beatles?" Végre CD-n is megjelentek. HFN/RR május Június "Európában éltem 1969-től 1981-ig, és európai gyártású hangsugárzókkal kereskedtem. Már akkor megtanultam, hogy az emberek hifi-ízlése részben az anyanyelvüktől függ. Ezért készítjük mi a hangsugárzóinkat háromféle változatban. Az egyik a japán változat, a másikat a német nyelvű országoknak szánjuk, a harmadik pedig a britek ízlését követi; ez utóbbit szállítjuk a világpiac fennmaradó részébe is." Aki nem jött volna rá, a fenti idézet egy japán illetőségű személytől származik. Az interjúalany, Masao Kamijo jelenleg ismét Európában él, mint a Sony cég Londonba "akkreditált" gyártmánytervező menedzsere. Az APM22ES hangsugárzót, amelyre a beszélgetésben utal, mind a HFN/RR, mind a HFA szakírói rokonszenvvel fogadták, és dicsérték a "nem japános" (=zenei) hangját. * Szóval, ha igaz, a CD-hang kellemetlenségeiért nem a CD-technika, hanem a gyatra CD-játszó a felelős. Vagyis munkára, fiúk: tessék felspécizni az ezüstlemezjátszót, tessék kihozni belőle apait-anyait, úgy, ahogy ezt a Meridian, a Mission és a többi fineszes cég csinálja. Méltányolva e programot, a Hi-Fi News szerkesztősége teret ad Mark Nortonnak: hajtsa végre a nagy trükköt, és avassa be az olvasókat is. Norton meglehetősen beható módosítást ajánl, közli a kapcsolási rajzot és az alkatrészlistát, fúr-farag, alkatrészeket cserél és külön (kettős!) tápegységet épít. "A Philips CD-104-et választottam, ez a készülék eleve kitűnő, és ma már 200 font alatt meg lehet szerezni. Az eredmény egy olyan gép lesz, amely lényegesen jobban szól, mint az etalonnak választott, modifikálatlan Nakamichi OMS7E Mk 1." A szerző felkéri Christopher Breunigot (a lap zenei szerkesztőjét), hogy minősítse a poraiból megelevenedett, duplatápegységes Philips szuper-CD játszót. Breunig dicsérgeti a hangképet, legalábbis kezdetben, de aztán addig-addig tekergeti a szót, amíg ki nem derül, hogy bizony a Meridian Pro azért sokkalta hallgathatóbb. Minthogy a módosított Philipset úgy 800-1200 fontsterlingből lehet kihozni, holott a Meridian sem kerül többe 850-nél, ezzel a módosítással - hogy is mondjuk - adtunk egy nagy pofont...a Philips CD-104-nek. * Ellenállás-szeánsz... Furcsán hangzik, pedig teljesen ésszerű, hiszen minden egyes alkatrésznek megvan a maga sajáthangja, amellyel elszínezi a zenét, többé vagy kevésbé. Martin Colloms most 19-féle (33 kohmos) ellenállás hangját hallgatja meg jól bevált zsűrijével. Az eredményt százalékban adja meg: 100%-os hangminősége nyilván csak a Nulla Ellenállásnak lehetne. A legsemlegesebb hangú rezisztort 94, a legrosszabbat 70%-osnak minősítették. Ez a különbség még nem látszik aggasztónak, de ha úgy fogalmazunk, hogy az egyik ellenállás csak 6, a másik viszont 30 százalékban változtatta meg az eredeti hangképet, akkor már rossz gondolataink támadhatnak. Különösen, ha meggondoljuk: egy-egy készüléknek hány olyan kritikus pontja lehet, amely "megérzi" az ellenállások milyenségét. Megjegyezzük még, hogy ezúttal az előadóművészek között csak legalábbis fémrétegbe öltözött, vagy még elegánsabb rezisztorok szerepeltek. A legszerényebbeknek úgy 10-15 penny, a legnevesebbeknek 5 font volt a fellépti díjuk. A "military grade" úgy 10 fontnál kezdődik... * Ezután kábelhüllők következnek vagy húszan. Az ő hangminőségüket 64-től 98%-ig pontozzák. Colloms favoritja a van den Hul MC Silver: egy 1,2 méteres "interconnect" 950 fontért. (Nem sajtóhiba!) Kommentárunk: Collomsék egy rendkívül rövid kábelhez viszonyítnak, abban a hitben, hogy az egy "kvázi-nulla" kábel. Ámde, mint egyszer régebben már leírták, ez a kábel körülbelül 10cm hosszú, tehát véleményünk szerint meglehetősen messzire esik a nulla kábeltől. Collomsék referenciája tehát valójában az a hangelszíneződés, amelyet az a fajta kábel okoz, amelyből azt a bizonyos "kvázi-nulla" csatlakozót készítették. * Nagy teljesítményű erősítők. Revox B242 (túl drága 1635 fontért), Musical Fidelity P270 ("valóságos lopás megvenni 995-ért"), és Hafler XL-280. Ez utóbbiról többet is fogunk mondani, nem azért, mert "csupán" 580 fontba kerül, mint "kit", hanem mert ugyancsak feladta a leckét a szakíróknak (lásd a következő oldalon). * További tesztek: Luxman D-100 és Shure Ultra D6000 CD-játszó (435, illetve 500 fontért; egyikért sem lelkendeznek túlságosan), Audio-Technica AT-F5 és Denon DL-103M MC-hangszedők (100, illetve 130 fontért; mindkettőt dicsérik), Spica TC-50 hangsugárzó (600 font; ez a fura alakú hangdoboz az amerikai underground magazinok egyik kedvence, és az angoloknak is meglehetősen tetszik), Sansui D705 kazettás magnó (280 font; "jópofa magnó, kár hogy olyan rosszul szól") és végül Cliff/Stone legújabb hangsugárzó-állványa 300 fontsterlingért (két nulla van a végén), kifejezetten a BBC-tervezte neves minidoboz, az LS3/5A számára. Ken Kessler, akinek valóban LS3/5A-ja van, kipróbálja a hangsugárzónál másfélszerte drágább lábazatot, és oda lyukad ki, hogy szégyen-gyalázat bevallani, de az új állvány tényleg óriást csinált a törpéből. A hasáb formájú Spica, az amerikai audiofilek kedvence, próbát tesz a brit piacon is. HFN/RR június, Július A Copycode, ha bevezetik, valóságos természeti csapás lesz - állapítja meg Martin Colloms a CBS-ajánlotta másolásgátló eljárásról, amely 60-90dB mélységű beszakadást idéz elő a zenei programban, éspedig 3838Hz-en, tehát körülbelül ott, ahol az emberi fül a lehető legérzékenyebb bármiféle rendellenességre. Nemrég egy konferencián azt próbálták bizonyítani, hogy a Copycode hatása auditíve észlelhetetlen. Menet közben már lejjebb adták, és úgy beszéltek a Copycode-ról, mint "elfogadható kompromisszumról". A találkozó vége felé viszont már inkább csak arra hivatkoztak, hogy "a legtöbb ember úgysem fogja hallani - popzenén"... És ez volna az a kód, amit minden elképzelhető zenei anyagra rávinnének a szép új zenei világban! * Születésének 100. évfordulóját ünnepli rövidesen a Yamaha. Ez a japán cég kezdetben csak hangszereket gyártott, ma viszont már "minden szinten szinte mindent", a hifitől a motorkerékpárig. A jubileumra természetesen új típuscsaládot ígérnek, amelynek középpontja a távvezérelhető CX-1000 előerősítő, beépített DSP-l térhatásprocesszorral, de talán még nála is érdekesebb lesz a CDX-900 ezüstlemezjátszó, amelynek kvantálása már 18 bites. * Az árakkal játszik Barry Fox a Technológia rovatban: mennyibe kerülhet majd a CD-játszó és a DAT-magnó, ha már mindkettő nagyon olcsó lesz? (Persze mindenütt fontsterlingben számolunk.) A japánok azt rebesgetik, hogy a DAT-mechanika árát talán 20 fontra csökkenthetik. Akkor úgy 100 fontért lehet összehozni a teljes gépet, és 200 fontba kerülne a boltban. De ez majd csak a következő évtizedre várható. Ezzel szemben CD-játszót ma már 80 fontért is produkál a japán dömping, úgyhogy rövidesen 65-70 font lesz az ezüstlemezjátszók "standard" ára. Sony DAT tesztje a júliusi Hi-Fi Newsban * A Sony DAT-magnója, amelyet Martin Colloms tesztel a júliusi Hi-Fi Newsban, pillanatnyilag éppannyira nem kapható Angliában, mint a jelen kötetünkben tesztelt Aiwa Magyarországon, de persze ez az egyenlősdi nem fog soká tartani. Meglepő hogy Colloms mennyire hűvösen fogadja a digitális technika e régvárt újdonságát. "A hangminőségét kétféle szempont szerint lehet megítélni. Először is úgy tekinthetjük, mint egységnyi erősítésű erősítőt, és akkor azt kell figyelnünk, mennyire színezi el a hangképet. Másodszor pedig összehasonlíthatjuk a hangminőségét más készülékek hangminőségével, mondjuk a CD-játszókéval; végül is a lejátszó része megfelel egy középkategóriájú CD-játszó azonos egységének. Igaz, a felvevő része sokkal kifinomultabb, dehát felvételt készíteni sokkal kínosabb művelet, mint csupán lejátszani. Tekintettel kell lennünk arra a körülményre is, hogy nem másolhatunk digitális úton, a CD-játszó műsorát előbb vissza kell alakítani analóggá, aztán újra fel kell dolgozni egyszer oda, egyszer vissza." (Kommentárunk: ez csak elvben igaz. Addig legyünk szegények, amíg a DAT-magnók - ha egyszer túljutottak a jogvitákon és ténylegesen forgalomba kerültek - nem fogják D/D is lemásolni a CD-műsort!) "Mint egységnyi erősítésű elektronika, a DAT-magnó nem szerepelt különösebben jól a mi szeánszainkon. A CD-hang bizony jobban szólt közvetlenül a CD-játszóról. Ha közbeiktattuk a magnót, a hangminőség ugyan kellemes maradt, és nem is volt fárasztó hallgatni, de már nem volt annyira zenei, nem késztette lábdobogásra a zenehallgató embert. Nem hozta vissza az eredeti hangkép basszuskiterjedését, lendületét, stabilitását, sztereó fókuszát, levegősségét, mélységérzetét, magashangtisztaságát. A tranziensek lelassultak, a dinamikai árnyalatok elmosódtak." "Aztán összehasonlítottuk a DAT-magnót egy Sony PCM 701 processzorral. Mindkettő a jellegzetes elsőgenerációs digitális hangot produkálta, de a kettő közül a 701-es egy árnyalatnyival különb." "Mint magnó, a DAT természetesen kitűnő. Egy jó kazettás magnót tekintsünk 35 százalékos minőségűnek, egy jó félprofi orsósat 55 százalékosnak (Dolby nélkül; a szalagzaj zavaró lesz!), és ezekhez a számokhoz kell viszonyítani azt a 64%-os minősítést, amelyet a DAT a mi szeánszainkon szerzett. De ez még nem jelenti, hogy érdemes lenne beiktatni a láncba, lerontva vele az eredeti műsort." "Így hát ez a magnó műszakilag sikeres ugyan, de szűk az alkalmazási köre. Leginkább még az amatőr és a félprofi magnósok fognak érdeklődni utána. Nem látom az igazi tömegbázisát." * Minthogy igen drága hangsugárzót kell minősítenie (a Roksan Dariust, 1525,-), Colloms nagy körültekintéssel lát munkához, és mindenekelőtt aprólékosan elmagyarázza, miféle - eltérő - auditív szempontok vezérelhetik a konstruktőröket, illetve a szakírókat. Aki tud olvasni a sorok között, az rögtön sejteni fogja, hogy a teszt nem lesz hízelgő. Nem is az. Tüskék közé fogott hangdoboz passzív keresztváltóval, rugókon függő dómsugárzó: a Roksan Darius. HFN/RR július, HFA május Még elmondjuk, hogy a brit cég, amely a perzsa királyról elnevezett hangsugárzót gyártja, tényleg iráni tulajdonban van. Lemezjátszójával ("Xerxes") nagy sikert aratott; a Dariussal ezt a sikert aligha fogja megismételni. A másfélezer fontsterlinges dobozpár középméretű, kétutas rendszer. Különlegességei: passzív keresztváltója van: a doboz tüskékkel van felerősítve az őt körülvevő állványra, a dómsugárzója pedig négy rugón függ, tehát egy bizonyos frekvenciatartományban le van választva a dobozról. * Normálisabban árazott, normálisabban tervezett és normálisabban is szóló hangsugárzók: Monitor Audio R352MD, Ruark Sabre és Rogers LS7 (280-360,-). Az elsőt fenntartás nélkül dicsérik. A frekvenciaátvitele kiegyenlített, enyhén ereszkedő karakterű. * Még egy hangdoboz, de ez már Amerikából: az Infinity második legkisebb modellje, az RS2000 (190,-). Ken Kessler vizsgálgatja, meg is kedveli, de azért nem cserélné fel vele az LS3/5A-t. * És még egy hangsugárzó, de nem doboz, hanem panel: az Audiostatic ES200, a hollandusok jónevű elektrosztatikus rendszere. (Ára 1465 font; az élelmes állványspecialista Cliff Stone már javában gyártja hozzá a különleges lábazatot, további 150-ért.) Alvin Gold végigelemzi a már forgalomban levő nagy panelsugárzók (Quad, Martin-Logan, Magneplanar, s melléjük most már az Audiostatic) hangkarakterét, és úgy érzi, mindegyiknek vannak erényei is, hibái is. Csak az erényeiket élvezni, de a hibáik nélkül - ezért már az Apogee Duetta árát kéne kifizetni. * Az új Thorens lemezjátszószériát, a TD 280, 166/II és 320 jelű típusokat (160, 180 és 280 font, mind hangkarral együtt) Paul Crook vezeti fel. Meg van elégedve velük, a legjobbnak természetesen a 320-ast hozza ki, azzal a fenntartással, hogy a hangkarját ajánlatos lenne kicserélni egy Rega RB300-ra. * Az ezüstösen csillogó SME IV hangkar a maga 675 fontjáért afféle "büdzsé" modell, legalábbis ha az 1200 fontsterlinges V-höz mérjük. Paul Miller is ahhoz méri, és megállapítja, hogy az árarány reális. Igen, igen, de mi inkább arra lettünk volna kíváncsiak, mit tud az SME IV a többi cég drága (vagy pláne olcsóbb) hangkarjaihoz viszonyítva. Az SME V. után itt az SME IV. HFN/RR július * "Special Edition" - ez úgy hangzik, mint ha valami hiperszuper-extra volna, holott amit jelöl, az a Marantz legolcsóbb CD-játszójának, a 200 fontsterlinges CD273-nak az ötven fonttal drágább, "felspécizett" változata. Minőségét megítélhetjük Collomsék saját "fon-skálájából", amelyen 65,4%-ot ért el a Philips CD160, 67,7%-ot a "közönséges" Marantz CD273, 72,3%-ot a Philips CD360 és 74,5%-ot a fent említett SE, azaz Special Edition modell. De azért ne ugorjunk túlságosan magasra a fotelből, ez a gép sem éri el a Marantz CD75 (450,-) minőségét, nem is beszélve a 800 fontsterlinges Marantz CD94-ről. Olcsó gép "spéci" változata: Marantz CD273 Special Edition CD-játszó. HFN/RR július * A konstruktőrök sorában most azt a Stan Curtist szólaltatják meg, aki egyebeken kívül a Cambridge Audio CD-játszóját tervezte. Ez a gép minden valószínűség szerint a világ egyik legjobb ezüstlemezjátszója, mi több: sokak szerint az egyetlen, amellyel tartósan lehet CD-t hallgatni. A CD1 ára jó másfélezer font, Curtis azonban így is arra panaszkodik, hogy takarékoskodnia kellett, anyaggal-technológiával egyaránt, és emiatt túl sok kompromisszumra kényszerült. "Ha a készülék 9000 fontba kerülhetett volna, fölényesen jobban szólna." Az új CD2 nem lesz drágább a régi modellnél, viszont 16-szoros túlmintavételezéssel működik majd, és ezért a szűrője rendkívül egyszerű lehet - igaz, hogy 8 D/A konvertert fog tartalmazni csatornánként. Ami a CD-technika kritikáját illeti, Curtisnak az a véleménye, hogy a 16 bites kvantálás, illetve a 44,1kHz-es a mintavétel egyaránt szűkmarkú, "dehát jelenleg ez van, ebből kell kihoznunk a lehető legtöbbet. Az analóg rendszerek felbontóképessége sokkal nagyobb - csaknem végtelenül nagy -, ezért a digitális technikában is legalább 18-20 bitre és 88,2kHz-re volna szükség. A mi CD-játszónk gyakorlatilag azt tudja, amit a CD-technika maga. Ideje volna, hogy a hanglemezipar végre áttérjen egy második, fejlettebb PCM-rendszerre." * A HFN/RR esete a Hafler-féle kapcsolódobozzal Mi, szegény pannón bennszülöttek, akik arccal a földre borulva, rémülten csodáljuk a High Fidelity megmagyarázhatatlan jelenségeit, néha visszanyerjük önbizalmunkat, látván, hogy a felsőbbrendű brit audiofilek időnként éppígy zavarba jöhetnek. Fontos dologról van szó, kéretik nagyon figyelni. Martin Colloms nemcsak vezető "technologistája" a HFN/RR szerkesztőségének. Sokkal több annál. Ő a módszeresség megtestesítője. Még a szubjektív teszteket is valóságos célgépekkel végzi. Ezt úgy kell érteni, hogy begyakorlott zsűrit tart fenn (no jó, a tagok nincsenek alkalmazásban Collomsnál, ő csak időről időre összehívja őket), és ezek olyannyira összeszokott testületet képeznek, hogy ha a vakteszten Colloms ellenőrzésképpen (a tagok tudta nélkül!) "bedob" egy évekkel ezelőtt tesztelt hangsugárzót, akkor a zsűri nagyjából-egészéből megint ugyanazt a pontszámot hozza ki, mint annak idején! Holott az ő vaktesztjük soha nem A-B teszt, nincs mihez viszonyítaniuk, csak az emlékképeikhez! Amire Martin meglehetősen büszke is. És bízik zsűrijének ítéletében. Namármost, David Hafler, a valamikori hírneves Dynaco csöves erősítők, illetve mainapság a szintén jónevű Hafler-kitek tervezője nemrég közreadott egy tesztmódszert, amely arra hivatott, hogy kiküszöböljön minden szubjektivitást az erősítők minősítésekor. Az a lényege, hogy egy (munka)erősítővel meghajtanak egy hangsugárzót, illetve alternatív módon leosztják a kimenetét, közbeiktatják a teszterősítőt, és azt figyelik, hogy ez utóbbi mennyire változtatja meg a hangképet. Hasonló metódust mások is alkalmaztak már, de a Hafleré nagyon ravaszul van kimódolva. A kapcsolódobozzal (amelynek fényképét és rajzát is bemutatjuk), "A", "B" és "D" helyzet között lehet választani. "A" állásban a munkaerősítőt egy hátsó hangsugárzó terheli, a monitoron a teszterősítőt hallgatjuk. "B" állásban a munkaerősítő szól, és a teszterősítő kapcsolódik a hátsó terhelőellenállásra, hogy az elektromos szituáció ne változzék. Ami a "D", azaz "differencia" állásban hallható, illetve "zaj" formájában mérhető, az lényegében torzítás. Tehát csendet vagy csaknem csendet kell hallanunk, és akkor elmondhatjuk, hogy az erősítő "meglehetősen precíz". Hafler azt nyilatkozta, hogy ez a tesztmódszer tökéletesen objektív, és hogy készüljünk fel rá, hogy a drága készülékek, főleg a kimenőtranszformátoros elektroncsöves típusok torzítanak a leginkább. Lehet, hogy ez a torzítás kellemes, de akkor is csak torzítás. Namármost Collomséknak éppen az új Hafler XL-280-as teljesítményerősítőt kellett tesztelniük (kit formában 580,-). Kézenfekvő volt, hogy a szeánsz előtt megcsinálták a Hafler-próbát előbb az XL-280-ason, majd pedig ellenőrzésképpen két méregdrága gépen, a Krell KMA 100/II-n és a csöves Croft 4-en. Azt tapasztalták, hogy "D" állásban (amikor csöndnek kell lennie), a Haflert tényleg alig lehetett hallani, a zajszint csak - 50 decibelt ért el. Ezzel szemben a Krell zaja -36, a Crofté pedig éppenséggel -20dB-re rúgott! Viszont amikor Collomsék a saját, szubjektív módszerükkel minősítették e három gépet, akkor az jött ki, hogy a Krell egy nagyágyú, a Croft meglehetősen jó erősítő, a Hafler pedig alig jobb mint közepes. Kétségbeesetten futottak megint a kapcsolódobozért, és mégegyszer megcsinálták a Hafler-próbát, ezúttal sztereóban (tehát két dobozzal és négy hangsugárzóval). Megint a Hafler nyert. Ekkor már derengeni kezdett Collomséknak, hogy itt valami nagyon nagy baj van. Visszamentek a zeneterembe, de magukkal vitték a kapcsolódobozt is, hogy A-B tesztet csináljanak vele: előbb "direktben" hallgatták az erősítőket, aztán meg a kapcsolódobozon keresztül. (Ilyenkor természetesen egy csomó újabb kábelt is közbe kellett iktatniuk.) Az erősítőknek Collomsék maximum 15 pontot adnak. Most ez jött ki: közvetlenül/kapcsolódobozon át Hafler 7.7/6.5 Croft 10.5/6.7 Krell 12.5/7 A Hafler-doboz bekötésével tehát mindenekelőtt durván leromlik a berendezés hangminősége. Collomsék nem is bajmolódtak vele tovább. Ami persze nem ok arra, hogy az embernek teljesen megnyugodjék a lelkiismerete. Hogy el ne feledjük: a Hafler XL-280-nak átlagos osztályzatot adtak, vagyis "fejlődőképesnek" nyilvánították (az előző Hafler-kitekhez képest), és drágának (a jóminőségű középmodellekhez, tehát a Cambridge A75-höz, az Audiolab 8000P-hez, a Mission Cyrus Two-hoz képest). * HFA 1987. május Hosszú hallgatás után újra néhány sor (és két fotó) a Finial "Laser" lemezjátszóról, amely - mintha CD-játszó volna! - lézerfénnyel tapogatja le a hagyományos hanglemez barázdáit, majd a visszavert fényt műsorjellé alakítja, a RIAA-korrekciót is végrehajtja, és 1 volt feszültséget szolgáltat az erősítők nagyszintű bemenete számára. Állítólag most már tényleg forgalomba kerül néhány hónapon belül, legalábbis Amerikában. Az ára 2500 dollár. Mégis gyártani fogják a lézerletapogatású analóg lemezjátszót? Két újabb kép a Finialról. HFA május * Felgyorsulnak az események - az LP végóráit éljük? Jimmy Hughes három újságot mond. Az egyik tulajdonképpen nem is újság, mert már régebben is hírét vettük, hogy némely hanglemezgyárak visszavonták LP-katalógusaikat, és ezentúl csak CD-t bocsátanak ki. A kis Nimbus például ezt már egy évvel ezelőtt eldöntötte. Most viszont olyan jelentékeny cégekről van szó, mint a Telarc és még inkább a PolyGram, akik - ha nem álltak is le végleg az LP-gyártással -, legutóbbi komolyzenei kiadványaikat már csakis CD-n jegyzik. A másik hír: a PolyGram (és mások is) közepes "árú ezüstkorongokat hoznak forgalomba. Ezeken általában régebbi, analóg felvételek szólalnak meg, de a hangminőségük kitűnő, "reprezentálják, amit az analóg technika produkált az elmúlt 20 esztendőben". Angliai áruk körülbelül 7,40 font, tehát sokkalta olcsóbbak a "vadonatúj" CD-termésnél - még ha az LP-hez képest drágák is. De már ez sem igaz: a CD olcsóbbodik, az LP drágul. Az elsőosztályú hanglemez ára most már 6,50-6,70 font között van. A CD és az LP árkülönbsége lassanként kiegyenlítődik, és rövidesen már azzal sem lehet érvelni a fekete lemez mellett, hogy "a hardver ugyan sokba kerül, de a szoftver olcsó". * A párizsi hifi-kiállításról tudósít John Bamford. A legérdekesebb talán az Infinity új "Kappa" hangsugárzó családja, amelynek "Trade Mark" ja a különleges, grafitszállal merevített polipropilén kónusz, a módosított membránú EMIT magassugárzó és a neodymium mágnes. A távvezérelhető új Meridian 201 előerősítő. HFA május * Tesztek. Meridian 201 előerősítő (500,-), "annyira jól szól, hogy a nem igazán vájtfülű zenehallgató azt hiszi, csúcshifit hall". Audio-Technica AT-F3 hangszedő (70,-), kitűnő közép-MC. Infinity RS4000 (450,-), a legkisebbik modell, amelyikben már EMIT magassugárzó van, de valahogy éppen a magastartományban nem szól elég jól. Gale GS302 (370,-), jó hangsugárzó, de inkább dzsesszre és rockra. A&R Arcaim Delta erősítő (330,-), jónak ígérkezik. Panasonic NV-H65 hifi-videomagnó (570,-), a HFA változatlanul nincs oda ezért a médiumért, habár úgy érzi, ez a hifi-videomagnó már jobb, mint az elődei, de nem véletlen, hogy a japánok Panasonic, s nem pedig a rangosabb Technics márkanévvel hozták ki... "Most már egy olyan hifi-videomagnót szeretnénk látni, amely tényleg Technics." Denon DCD-300 CD-játszó (200,-), "mindenben tűrhető, semmiben sem mester, de hát mit akarsz ennyiért". * És végül valami nagyon-nagyon különleges: a Foundation cég Blue Chip hangsugárzója. Mindössze 200 fontba kerül párja, csak az a kérdés, hogy ebből a kétszáz fontból mennyi esik a hangsugárzóra és mennyi a hangsugárzó lábazatra. Cliff Stone (a Foundation cég egyszemélyben) mindig is azt hangoztatta, a lábazat annyira fontos, hogy többet kell áldozni rá, mint magára a hangsugárzóra. Hát ez most összejött, ugyanis a Blue Chip nem más, mint a (valamelyest módosított) Videoton Minimax, egy elsőrangú lábazattal párosítva. A basszusa állítólag egész jó, "ahhoz képest". Onnan felfelé azonban megkezdődnek a bajok, és a Blue Chip magasátvitelét Alvin Gold a rántottasütéskor hallható hangokhoz hasonlítja. Azonkívül: zizeg, torzít, magasba húz, "phasing" hatást kelt, és a hallgatóság legkisebb fejmozdulatára megváltoztatja a hangképet. "A lábazat mindenesetre kitűnő." Amikor drágább a leves, mint a hús: Foundation lábazat + Videoton minidoboz = Blue Chip Június Eretnekség, eretnekség, éppen ezért fölöttébb érdekes. A zseniális Russ Andrews, a szintén egyszemélyes RATA cég megtestesítője, a balzafaállvány feltalálója (ő ugyan Torlytenak nevezi és védjegyeztette is az általa használt anyagot, de ez ne zavarjon meg bennünket), szóval Russ Andrews egy 150 fontsterlinges módosítást ajánl a Linn Sondek lemezjátszóhoz. A MOD lényegében abból áll, hogy Torlyte-ra cserélik az LP12 fémből készült függesztett alvázát, továbbá a kardeszkáját, és minthogy az utóbbi jóval vastagabb a réginél, kényszerűségből meg kell toldani alul a lemezjátszó dobozát is, szintén balz...Torlyte-tal. Ez az affér megért annyit a Hi-Fi Newsnak, hogy a "RATA-LP12" fényképét a címlapján közölje, és természetesen szeánszokat is rendezzen a kétféle LP 12-vel. A két gép állítólag teljesen másképpen szól, de nehéz dönteni közöttük. Az eredetinek piszkosabb a hangképe, de valahogy több benne az élet, a módosított változat tisztábban szól, de kissé steril. Módosításnak álcázott szentségtörés: Torlyte talapzat, alváz és kardeszka a Linn Sondekhez. HFA június * "A házasság." A CDV-ről, azaz CD-videóról ír Keith Howard. A Philips cég olyan CD-formátumot javasol szabványosítani, amely képet is, hangot is játszik. Lényegében a (sikertelen) LaserVision formátumot házasítja össze a CD-vel. Emlékeztetőül: a LaserVision szintén lézersugárral tapogatja le a maga 30cm átmérőjű képlemezét. A Philips háromféle formátumot javasol: Az első változat ugyanakkora (5 collos) korongot játszik, mint a normál CD, csak a korong nem ezüst-, hanem aranyszínű. Kapacitása 5 percnyi kép- és hanganyag, plusz további 20 perc hang. Ez utóbbi program kompatibilis a normál CD-vel, tehát a közönséges ezüstlemezjátszókon is le lehet játszani. (A képpel kombinált hangot eltérő fordulatszámmal játsszák, ehhez a programhoz a konvencionális CD-játszó nem fér hozzá.) A középméretű CDV ezüstkorongja 8 collos, és mindkét oldalát kihasználják. Oldalanként 20 percnyi, kombinált kép- és hanganyag fér rá. Műsoridejét tekintve ez a formátum volna az LP megfelelője. A 30 centiméteres formátum lényegében megfelel a LaserVisionnak (kompatibilis is vele - feltéve, hogy a lemezen ugyanazt a videonormát alkalmazták, mint a készülékben!), és oldalanként nem kevesebb, mint 60 perc kombinált kép és hanganyagot hordoz. * A Kenwood azt találta ki, hogy a CD-játszó digitál/analóg átalakítója nagyon rossz helyen van a CD-játszóban, mert nemkívánatos kölcsönhatásba lép a készülék különféle áramköreivel. A konvertert tehát át kell helyezni az erősítő dobozába, ahogy ezt a DP-3300D/KA-3300D készülékkombináció szemléltetné (ha bele tudnánk látni a lelkébe). Ha jól értjük, a problémát ezzel nem oldották meg, csak besöpörték a szőnyeg alá, hiszen az erősítő áramköreit szintén zavarhatja a közibük telepített D/A konverter... Áthelyezéssel távozott: a D/A konverter átkerült a CD-játszóból az erősítőbe. Kenwood DP/KA-3300D. HFA június Az egész ügyet valami más teszi érdekessé. Minthogy az átalakító az erősítőben csücsül, a CD-játszó és az erősítő között még digitalizált formában kell futtatni a jelet, és a Kenwood e célra száloptikát (Light Pipe) használ - ezt a fajta "kábelezést" sokan a jövő század technológiájával azonosítják. Ámde a hifi-technikában semmi sem megy olyan egyszerűen, mint ahogy a mérnökök szeretnék. Keith Howard eljátszik a száloptikával, és azt tapasztalja, hogy az rosszabbul szól bármiféle hagyományos kábelnél... Nem tudom, felfogta-e mindenki ennek a megállapításnak a jelentőségét, ezért megismétlem: nem az analóg, hanem a digitális jeláradatról beszélünk, ez érezte meg a kábelezés milyenségét. * Tesztek. DNM teljesítményerősítő (690,-), állítólag versenyben a háromszorta drágábbakkal. Nevezetessége: belül egyeres vezetékkel van kábelezve. (DNM=Denis Morecroft, a merev kábelezés tulajdonképpeni feltalálója.) Egy olcsóbb erősítő: Crimson 610/620 Mk IV elő/végfok, kit-formában (400,-) szintén merev kábelezéssel. Dicsérik a tiszta hangját. Még olcsóbb erősítők: Denon PMA-250 és Yamaha AX-300 (egyaránt 120,-), "a Yamaha egy jó büdzséerősítő, a Denon egy elhibázott klassziserősítő" - ismerős jelzők, mi is hasonlókkal operáltunk előző kötetünk erősítőrevüjében. Audio-Technica AT-F5 MC-hangszedő (100,-); ha igaz, ebben az árkategóriában ez a bajnok. Kuzma Stogi hangkar (300,-), a jugoszlávok második próbálkozása a brit piacon. Ha hihetünk Jimmy Hughes-nak, ez a hangkar alig-alig marad el az extraklasszis modellektől - de sokkal olcsóbb amazoknál. Spártai elő/végerősítő: Crimson 610/620. HFA június * A slágerlista Mire a Hi-Fi News befejezte a tippadást, a Hi-Fi Answersnek éppen megjött a kedve hozzá. Tavaly óta minden számban közzétesz egy (nem zenei értelemben vett) slágerlistát. Ezt mi napra készen közöljük. Az ajánlatokat mindig egy rövidteszttel indokolják, mi ezekből csak egy-két mondatot ragadunk ki (vagy teszünk hozzá). Az árak természetszerűleg fontban értendők. Lemezjátszó-futóművek Rega Planar 2/3 (125/188,-). Kitűnő színpad és dinamika, de mindkét gépnek rezgésmentes környezetre van szüksége. Systemdek IIX (144,-). A középkategória egyik sztárja: széphangú és megbízható. Logic Tempo (230,-). Drága hangkép, elfogadható áron. Manticore Mantra (235,-). A szegény ember Linnje. Linn Axis (hangkarral 300,-). A szegény ember másik Linnje. Elite Rock (300,-). Ellentmondásos; vitatkoznak fölötte, de sokan nagyon szeretik. Linn LP12 (450,-). Nem látszanak rajta az évek. Pink Triangle PT TOO (500,-). Műszakilag nem eléggé megbízható, de egyébként elsőrangú. Roksan Xerxes (545,-). Az első gép, amely megtörte a Linn egyeduralmát. Hangkarok Rega RB300 (90,-). Bármely hangszedőhöz ajánlják, de nem mindegyik futóműhöz. Linn LV-X/LV -X Plus (111,-). Az árában már egy olcsó hangszedő is benne van (bizonyítandó, hogy mire képes egy igazán jó kar - de ezt már mi tettük hozzá). Logic Datum II (120,-). Több futóművel kompatibilis. Alphason Xenon (200,-). Még nem klasszis, de már elég drága - ezen a senkiföldjén ez a kar a legjobb. Linn Ittok (350,-). A HFM-ben fölösleges bemutatni. Zeta 2 (460,-). Különlegesen erőteljes basszus. Többféle kábelezéssel árulják. Mission Mechanik (600,-). Előző lapszemlénkben került szóba. Hangszedők Audio-Technica AT95E (18,-). Könnyű karokhoz. Nagaoka MP10SB (40,-). Angliában modifikált típus. Élénk középtartomány. Linn K-9 (60,-). Minden hanglemezen egyformán jól szól, megközelíti a drága MC-ket. RATA RP70 (70,-). A Goldring Epic modifikációja. Audio-Technica AT -F5 (100,-). Az "igazi" büdzsé-MC. Ortofon MC30 Super (260,-). Visszahozza az Ortofon céget az élvonalba. Kiseki Purpleheart Sapphire (600,-), Koetsu Red Signature (1100,-). Nem fűzünk hozzájuk kommentárt. CD-játszók Philips CD 150 B(200,-). Jól szól és mindent lejátszik. Marantz CD75 (430,-). Mindaz, amit a Philips tud, meg amit a Marantz hozzáad. Denon DCD-1500 (440,-). Lásd a decemberi lapszámban. Sony CDP-303ES (500,-). Színes, mint a Technicolor. Sony CDP-502ES/II (700,-). Még jobb. Marantz CD 94 (800,-). A 16 bites Philips technológiát teljes mértékig érvényre juttatja. Tunerek Rotel RT-850L (150,-). A bestseller. Hitachi FT5500/II (200,-). Kristálytiszta hang. Quad FM4 (270,-). A legprofibb brit tuner. Integrált erősítők NAD 3020e (110,-). Ez most a Menő Manó, de szóba jöhet a Denon PMA-250 is. A & R Arcam Alpha Plus (150,-). Jobb basszussal, mint az előző változata. QED A240 CD/SA (150/200,-). Az utóbbi változat MC-bemenettel. Marantz PM45 (160,-). Nagyobb teljesítményű, mint a hasonlóan árazott brit erősítők. Cambridge Audio P40 (200,-). Csaknem ideális kompromisszum a térhatás, a felbontóképesség és a dinamika között. Nagyot szól. Musical Fidelity A1 (210,-). Igazi A-osztályú - és forró. Mission Cyrus Two (260,-). Abszolút könnyed és transzparens. Myst TMA3 (290,-). Minimálkoncepció alapján, és nagyon jól van megépítve. Musical Fidelity A100 (395,-). A szegény ember ARC-je. Elő/végfokok Naim 42-5/110 (570,-). Még mindig a legjobbak között, versenyben a kétszerte drágábbakkal. Audiolab 8000C/P (725,-). Semleges hangkép, kitűnő színpad és dinamika. DNM Series 3 (csak előfok, 1400-1800,-). Brit terv, svájci kivitel. Krell KSA50 (2300,-). 1982 óta referencia a brit piacon. Audio Research SP8/D70 II (4200,-). A Rolls-Royce. Hangsugárzók (páronként) Goodmans Maxim (70,-). Semleges hangkép, megdöbbentően elfogadható mélytartománnyal. Toshiba SS-33 II (80,-). Filléres, de hifi. Acoustic Research AR18BX (120,-). Britek tervezték. Tannoy Mercury II (150,-). Minden rendszerhez és zenéhez jól illeszkedik. Heybrook HB1 (150,-). "Egyike az igazán bevált konstrukcióknak. Művészi kompromisszum. Basszusban némileg szegény, a treble enyhén grízes, de a középsáv mesteri." A & R Arcam Two (200,-). Kitűnő mélyek, civilizált hang. Tannoy M20 Gold (200,-). Feljavított Mercury. Monitor Audio R352 (200,-). Katonás, kontrollált, kicsit száraz, precíz. Wharfedale 510 (250,-). Telt, erős, nagyot szól. Monitor Audio R852/MD (350,-). Az egyik legjobb metál dómmal. Celestion SL600 (750,-). Doboztalan, "elektrosztatikus hangkarakterű". Yamaha NS1000M (900,-). Monitor-minőség: semleges, tiszta, artikulált. SD Acoustics SD-1 (1050,-). Nem teljesen semleges, de mindenfajta zenén kitűnő. Quad ESL-63 (1340,-). Versenytársai 2-3000 fontba kerülnek. Apogee Duetta (3350,-). Jó berendezés kell hozzá - de ha meg tudtad venni az Apogee-t, a többit is bizonyára meg tudod fizetni. * Audio 1987 január Bármennyire ellenzői vagyunk is mindannak, ami Torony, mi sem vonhatjuk ki magunkat a Bang & Olufsen Beosystem 5500 varázsa alól. Már az is látványos, ahogy a lemezjátszó, magnó és (végfok nélküli) receiver egyetlen egységbe simul, és kiszolgáltatja magát a kontroll panelről. A Penta hangsugárzó oszlop pedig kész gyönyörűség. Ötszögletű, telistele van hangszórókkal és 150 wattos teljesítményerősítőkkel, de azokból semmi sem látszik, csak a digitekkel kiírt műsorinformáció az oszlop felső harmadában húzódó, övszerű sávon... Nem, ne kapcsoljuk be. Ragaszkodjunk az illúzióinkhoz. Csábos torony: Beosystem 5500, a Penta hangsugárzóval. Audio január * A tesztkészülékek közül figyelmet érdemel a zajcsökkentő és dinamikaalakító áramköreiről híres dbx cég Soundfield Ten elnevezésű hangsugárzója. Különféle pszichoakusztikai vizsgálatok eredményét tükrözi, a keresztváltóját számítógéppel tervezték, szóval sok-sok Tudomány van benne, azonkívül két mély-, két közép- és négy magashangszóró, és ezek meglehetősen ravasz irányokban sugároznak. Adnak hozzá ekvalizátort is, ezt az elő- és végerősítő közé kell iktatni. A Soundfield Ten diagramjai persze csúnyák (a Mindenfelésugárzó Hangsugárzók frekvenciagörbéje mindig olyan, mint a fésű), de állítólag kellemesen szól. Ismét egy Mindenfelésugárzó Hangsugárzó: dbx Soundfield Ten, sok-sok hangszóróval és egy ekvalizátorral. Audio január * Az Audio szerkesztőségében Anthony Cordesman a hifista, ő az egyetlen, aki hosszabban és lelkesebben tud írni valamely készülék hangminőségéről, mint a felépítéséről vagy a műszaki adatairól. Most éppen a VPI HW 19/II lemezjátszó-futóműért lelkesedik, véleménye szerint ezt a gépet csakis a SOTA Star Sapphire múlja felül, és az is csak a legutóbbi módosítása után... * További tesztek. Threshold SA/1 teljesítményerősítő, SR-3A receiver, Pioneer SA-V70 erősítő, Azden GM-P5L MC-hangszedő, Nikko Gamma 30 tuner. Csak monó... Threshold SA/1 teljesítményerősítő. Audio január Február A hangmérnökök múlt év végi találkozóján a legnagyobb szenzációt a Direct Metal Mastering keltette - csak nem az a fajta, amelyet már mi is ismerünk, és amellyel LP-t vágnak. Éppen arról van szó, hogy a DMM-eljárást most már a CD-gyártásban is alkalmaznák, minek következtében felére-harmadára csökkenthetnék a Compact Disc árát! Direct Metal Mastering, de immár a CD-technikában. Audio február Emlékeztetőül: a TELDEC cég által kidolgozott DMM-eljárásnak az a lényege, hogy a hanglemezbarázdát nem lakk-, hanem rézlemezbe vágják, és rendkívül rövid időn belül, tehát mielőtt a rézfelület oxidálódna, galvánozásra küldik. Az eredmény: különlegesen tiszta barázdafelület, csekélyebb zaj, szebb magasak. A DMM-CD-t szintén valamiféle fémrétegbe vágják (vagy inkább szurkálják?, ugyanis a CD felületén nem folyamatos barázdát kell vágni, hanem "pit"-ek sorozatát kell kijelölni!). Ez a fémfelület csak néhány nanométer vastag, s ezért - hogy tartása legyen - üvegkorongra van felhordva. "Vágás" után 300 nanométernyi rézréteget gőzölögtetnek rá, és ez már van annyira vastag, hogy elektrolitikus úton megerősíthessék további néhány mikronnyi nemesfémréteggel, majd nikkelt galvanizálhassanak rá, egészen 0,25mm vastagságig. A fémszendvicset ekkor leválaszthatják az üvegről (az üvegkorongot újra fel lehet használni), tárolhatják, szállíthatják. A következő művelet: szétszedni a szendvicset. Megmarad a nemesfémfelület a nikkel hordozón, mint "apa", amelyről galvanikus úton "anyákat", azokról pedig présmatricákat készíthetnek - éppen úgy, mint a hagyományos hanglemezgyártás során teszik. Sőt, ha kell, az apalemezről közvetlenül is préselhetnek, feltéve, hogy nemesfémnek ródiumot használnak, mert az elegendően kemény. Ilyenkor a lemezvágástól két órán belül eljuthatnak a préselés fázisáig! A TELDEC hangsúlyozza, hogy a DMM-CD gyártóüzemben nem kell különlegesen tisztán tartani a levegőt, és hogy a gyártás költsége a harmadára csökken. A gyártóberendezést ez év júniusában hozzák forgalomba. * Tesztek. Shure HTS5000 térhatásprocesszor, EPI STAT 450 hangsugárzó (középméretű, a felső regisztere elektrosztatikus), Eminent Technology 2 hangkar és Talisman Virtuoso B hangszedő, AR Powered Partners mini-aktívsugárzó. Rút Kis Kacsa, de a magasabb régiókból: VPI HW19/II lemezjátszó-futómű, a légpárnás Eminent Technology hangkarral. Audio január Március Ennek a lapszámnak egy pszichoakusztikai cikk a fő attrakciója, no meg az a (filmre préselt és a magazinba befűzött) hanglemez, amelyről az olvasó maga is meghallgathatja a kísérlet tárgyául szolgáló effektusokat. ("Illusions for Stereo Headphones" - a pszichoakusztikusok, mint ismeretes, a fejhallgatót kultiválják, mert így kézben tudják tartani a kísérletet. Más kérdés, hogy ezáltal eltávolodnak a valóságtól.) Ezek a kísérletek egyébként tényleg érdekesek. Többségükben azáltal idéznek elő érzékcsalódást, hogy a bal, illetve a jobb fülünkbe eltérő dallamvonulatokat játszanak, olyanokat, amelyek egy vagy több oktávnyira vannak egymástól, és akkor ezeket a dallamokat a tudatunk összekombinálja. * A brit lapok szemléjében már felbukkant Mark Levinson neve. Most az Audio riportere látogat el hozzá, de nem a személyhez, hanem a céghez - amelyből a szóban forgó személy már régesrégen kivonult. (Mint ahogyan Saul Marantz sincs benne a Marantz cégben stb.) Faramuci egy szituáció, ha valakinek a saját tulajdon nevével fémjelzett cég a konkurrense. A Levinson cég persze ma már Mark nélkül is prosperál, építgeti az ő sztratoszferikusan árazott, katonai minőségű komponensekkel telerakott elő- és végerősítőit. Távvezérlő a mellényzsebben: Magnavox CDB 650 CD-játszó. Audio március * A Philipsnek Amerikában is vannak leányvállalatai, ilyen a Magnavox is - nem csoda, hogy a Magnavox CDB650 CD-játszó lényegében azonos az ugyanekkora típusszámú, már 16 bites Philipsszel. Az Audio, szokása szerint, el van ragadtatva. "Nem titok, hogy kicsiny, elszánt, audiofil cégek, mint a Mission, a Meridian, a Distech a Philips alapgépéből indulnak ki, azt módosítják. Csodálkoznék, ha ez a trend továbbra is folytatódna. Csak az idejüket vesztegetik: fogalmam sincs, hogyan is tudnák feljavítani azt, amit a hollandusok ennyire jól megcsináltak." No-no. Láttunk már karón varjút, láttunk már éjjeliőrt nappal meghalni, és halottunk már egyéb rokonértelmű közmondásokat. * További tesztek: JVC RX-9V receiver, Thorens TD320 lemezjátszó. Elment a Thorens Amerikába. A TD 320-at teszteli a márciusi Audio Április Bert Whyte rendes éveleji beszámolója a téli CES-ről (Consumer Electronics Show). Ő egyértelműen a digitális technikára koncentrál, azon belül is persze a DAT-ra. Elmeséli, hogy a Sony már "műsoros kazettákat" játszott le, ezeket a Telarc és a Sheffield készítette, mely két cég készségét nyilvánította az együttműködésre, arra, hogy ha kereslet mutatkozik, DAT-kazettán is forgalomba hozza felvételeit. Ez persze csak a kicsiny cégek attitűdje - mutat rá Whyte -, a nagyok következetesen elzárkóznak mindentől, ami kapcsolatba hozhatná őket a DAT-tal. "Majd meglátjuk, mit szólnak a nyári CES-en, ha az egész kiállítást úgy elözönlik a DAT-magnók, mint a sáskák!" A CD-játszók rohamosan fejlődnek (a Sony egymaga 16 új géppel rukkolt elő; legrangosabbjuk a 16 bit-négyszeres mintavételezésű CDP -705ESD), és lassan a CD-gyártás is fejlődésnek indul: a General Electric például új öntési technológiát fedezett fel, és azt állítja, csökkenteni tudja a lézeroptika követési hibáját, amelyet az addigi öntési eljárás okozott. (Hogy mik nem derülnek ki.) * Az áprilisi szám gerincét (a szokásos, a digitális technika részleteivel foglalkozó cikksorozaton kívül) egy hosszú cikk képezi, a Direct Metal Masteringről. * Tesztek: Tandberg TCA 3018A/TPA 3026A elő/végfok, Shure D6000 CD-játszó, Monster Cable Alpha 2 MC-hangszedő. A szörnyen jó kábelek után egy szörnyen jó MC-hangszedő: a Monster Cable Alpha 2. Audio április A hangsugárzó-konstruktőr. Karikatúra az áprilisi Audioból Május Az idei Autó-Hifi Évkönyv. * Teszt: Linn Axis lemezjátszó. * Nagy Generáció? Harry Pearson (The Absolute Sound) a legjobb CD-játszókról Megismertük immár a CD-játszók első High End generációját is. És miután intenzív szeánszokat tartottunk a leges-legjobb gépekkel, most már jobban el tudjuk választani a digitális technika körüli babonákat azoktól a problémáktól, amelyek a digitális kódolással és lejátszásra használatos elektronikákkal kapcsolatosak. Vagyis kezdünk reálisabb képet alkotni arról, hogy mi rejlik ama pitekben - és mi nem rejlik bennük. Ez az első High End generáció wagneri szélsőségességgel tanúsítja, mennyire gyalázatos volt az összes eddigi CD-játszó, közéjük értve az agyondicsért Meridian Pro-t is (amelynek magasztalása egyre érthetetlenebb számunkra). Az új High End gépek azt is kimutatják, mennyire eltérő a különféle Compact Disc-ek hangja. Ha az egyes gépek erényeit egyetlen készülékben lehetne összesíteni (ami kétségtelenül rövidesen megtörténik), akkor olyan CD-játszónk lenne, amely oly távol esik a legelső modellektől, mint a Goldmund Reference lemezjátszó a japán Direct Drive-októl. És noha ez már kívül esik ennek a cikknek a keretein, meg lehet jósolni, hogy alig egy újabb év leforgása alatt még jobb gépek látnak napvilágot. Új, bonyolultabb áramkörök a maximumot fogják kihozni a digitális eljárásból. Jó hír mindazoknak, akik szeretik a zenét, hogy a "csúcs" gépek tolmácsolásában a digitális hang nem is annyira rossz, mint hittük; hogy a digitális hang szalonképes, sőt, akár még hallgatható is. Mindnyájunknak (jelen sorok íróját is ideértve), akik érdes, fémes, fejfájdító, fárasztó digitális hangfelvételeket jövendöltünk, felül kell vizsgálnunk nézeteinket. Az új gépek bebizonyítják, hogy ezek a felvételek - bár ma még többségben vannak -, nem szükségképpen a digitekből következnek. Okozójuk: a rossz gépek, a rossz felvételi technika és talán a rossz minőségű Compact Disc. Az új gépek legjobbjai olyan erényeket mutatnak ki a legjobb digitális felvételekben, amelyek valóban igazolják az új médium potenciálját és ígéreteit. Mégis, mint ezt e gépek tervezői is készséggel elismerik (kiemelés tőlem - a szerk.), az analóg hang még mindig nagyobb felbontású. Hogy aztán a digitális technikában felfedezni vélt hibák közül melyiket kell visszavezetni a jelenlegi kevés-bites-alacsony-mintavételű rendszerre és melyiket a felvételi technikára, magára a lemezre vagy a lejátszó technikára - ezt ma még nem lehet biztonsággal meghatározni. Csak kerülgetni tudjuk az igazságot. Annyi biztos, hogy identifikálható bajok vannak számos digitális enkóderrel (általában: lágy, de grízes hang a vonóskarokon és a magas harmonikusokon), sample-and-hold áramkörrel (repesztő, szakító, fejfájdító hangkép) és a felvevőgép bemeneti szűrőjével (ridegség és hasonlók). Ezekért a felismerésekért külön hálával tartozom a Reference Recordings hangmesterének, Keith Johnsonnak. A High End gépek első generációjának tesztje bebizonyítja, hogy a digitális hangfelvétel igenis lehet kiegyenlített, lehet meglehetősen transzparens, képes lehet reprodukálni a kritikus vonós és fúvós alaphangokat - ha nem is a harmonikusaikat - képes lehet megjeleníteni az emberi hangot és reprodukálni azt a dinamikatartományt, amelyet maga a lemez eddig csak ritkán örökített meg. Amire viszont (ezidáig) egyetlen CD-játszó sem volt képes, azt alább sorolom fel: 1. Színpadszélesség. A színpadkép általában alig lép túl a bal és a jobb oldali hangsugárzón, és soha nem adja vissza a közvetlen hangtéren kívülről érkező tranziens információt. Ebből a szempontból a digitális hang a szegényes csatornaelválasztású, hibás polaritású, gyatra fázisátvitelű analóg felvételekre emlékeztet. Ennek feltehetően köze van a digitális technika szegényes impulzusátviteléhez. 2. Színpadmélység. Ha valamiben, hát ebben eltérnek egymástól a CD-játszók. Nagyon kevésnek van számottevő mélysége; még a hátsó falat is csak a legjobbak tudják érzékeltetni. A konvencionális gépek hangjában egyáltalán nem érezni színpadmélységet. 3. Pontos csatornaelválasztás. A színpad hátrafelé nemcsak hogy kvázi-monóvá szűkül, de még csökkenti is az egyes hangszerek méreteit. Gyakori egy bizonyos bal-jobb kiegyenlítetlenség is. 4. Korrekt visszhanginformáció. A legújabb High-End játszók, eltérően a korai modellektől, közvetítenek ugyan visszhanghatást a színpadról - de nem a teremről. (Kivéve, ha a mikrofonokat lehetetlenül messzire rakták a zenekartól; ilyenkor a zenekar belefullad a visszhangba, mint például a Telarc felvételén, Saint-Saëns 3. szimfóniáján.) Figyeljétek meg például Reiner analóg változatát az Egy kiállítás képeiről, különösen a "Gnóm"-ot a nagy basszus dobütéssel és cintányércsengéssel. Aztán hallgassátok meg ugyanezt digitálisan. Soha nem fogjátok hallani, amikor a dob hangja az Orchestra Hall hátsó falának ütközik. Túlságosan gyorsan hal el a hang, és ez a karakterisztika teljesen hibás. A valóságban a hang természetes módon hal el; ha hirtelen "lecsapják", a hallgatóságban várakozás ébred valamiféle feloldás után, ami azonban nem következik be. 5. Dimenziók. A hangkép lapos, mint a palacsinta. Az előadók között nincs meg az a tér, amelyet az utóbbi 25 év felvételeiről ismerünk. Az egyes személyek testetlenek, mintha papírból volnának kivágva, és még árnyékuk se volna (a természetes visszhanghatás hiánya). 6. Fókusz és imagináció. Az összes digitális hiba közül ez a legbántóbb. A különféle készülékek, jól-rosszul, megjelenítik ugyan az előadókat, de még a legjobb CD-játszó sem közelíti meg az analóg technikának azt a képességét, hogy idevarázsolja elénk a zenészt és ott is tartja. Minél összetettebb a zenei anyag, annál nagyobb a baj. 7. A nagyzenekari és általában a nagydinamikájú zene könnyedsége. Minél hangosabb a hang, annál rosszabbul viselkednek a CD-k. Ez zsúfoltságban, gyakran grízességben és túlzott fényességben jelentkezik; a zene nem eléggé magátólértetődő, nem eléggé könnyed, a terem nem lélegzik. A hang elvékonyodik, és a színpad közepe felé húz. (Ezt egyébként valószínűleg nem annyira a CD-játszó okozza, mint inkább maga a CD. Analóg forrás digitálisan feldolgozva általában kitűnően visszaadja a nagyzenekar hangját, és a beszűkülés nem feltétlenül jelentkezik rajta.) 8. A harmonikusok korrekt reprodukciója. Már elmondtam, és most újra elmondom: CD-ről soha nem szólnak együtt az alaphangok a harmonikusaikkal. Nagyon furcsa jelenség: néha a harmonikusok vannak meg, és az alaphang hiányzik. Kommentátorok gyakran meg is jelölik a frekvenciát, ahol ezt észlelni vélik. Ez a betegség főleg a legfelső tartományban heveny, ott, ahol a levegősségnek, a könnyedségnek kellene találnunk a zálogát. A felső oktáv nem kellemes. A CD-játszók tervezői különféle módon foglalkoznak ezzel a felső oktávval, amely már, a határfrekvencia közelébe esik. A Spectral, például, egészen a tetőig merészkedik, és érintetlenül elénk tárja azt a habarékot, amit a legtöbb CD produkál ebben az oktávban. Az Accuphase legömbölyíti ezt az oktávot, a lágyság és a grízmentesség nevében. A Meridian egyszerűen belevág, és ez áldás lehet a London/Decca felvételeknek, amelyek elviselhetetlenül "fényesek". Persze a többi lemezmárkának is megvan a maga sajátos hangja, amely részben attól függ, hogyan kezelik a kritikus oktávot. A Telarc ködös. (Sok) RCA édes-eufónikus. A Harmonia Mundi zaftos. Mindent egybevetve, azt kell látnunk, hogy pontosan a legfontosabb dolgokat, amelyekért egy évtizede küzdünk, ezeket kell feláldoznunk, ha hozzá akarjuk szoktatni magunkat a jelenkor digitális technológiájához. És bár a fejlődés enyhítheti a fenti gyatraságok némelyikét, megszüntetni nem tudja őket. Más szóval: ahogy a lejátszó rendszerek elektronikája egyre javul, mind biztosabban lelepleződnek napjaink szabványosított digitális technikájának eredendő gyöngeségei. * CD és LP Jimmy Hughes a kétféle médiumról Hogyan is áll a két médium meccse, melyik a jobb, a CD-e, avagy még mindig az LP? Mindennapos kérdés, amelyre a HFA szakíróinak folyvást válaszolniuk kell. Nézzünk egy "szabványlevelet", amelyre Jimmy Hughes fog választ adni egyáltalán nem szabványosat. "Kérdésem lényege: hogyan aránylik egy körülbelül 500 fontsterlinges CD-játszó egy extraklasszis lemezjátszóhoz? Az én berendezésemben Linn Sondek a lemezjátszó, Ittok karral és K9 mágneses hangszedővel. Az erősítő Naim 32.5/NAP 135, a hangsugárzó Spendor SA2. Sok hanglemezem van. Azon tűnődöm mi lenne, ha bizonyos régebbi felvételeimet zajtalan CD-korongra cserélném. De addig nem nézek CD-játszó után, amíg nem hiszek benne." És a válasz: "Nagyon nehéz meghatározni, hogyan illeszkedik majd a Compact Disc ebbe a Naim-re alapozott rendszerbe. Erre nézve bizonyára Ön is meglehetősen ellentétes véleményeket hallott a különféle kereskedőktől. Minthogy jómagam CD-párti vagyok, úgy vélem, érdemes pénzt CD-játszóba invesztálni. De nem tudom, hogyan fog tetszeni Önnek a CD-hang. Hallottam már CD-játszót afféle orthodox Linn/Naim rendszerbe illesztve. Nekem nagyon tetszett. Még jobbnak is találtam a Linn-nél - habár a tulajdonosnak más volt a véleménye, ő teljes mértékben elutasította a CD-hangot. Ez az egész CD-ügy annyira felkavarja az érzelmeket, hogy nagyon nehéz lesz objektív, kiegyensúlyozott álláspontra jutnunk. Azt hihetnénk, hogy a vélemények, amelyeket hallunk, vagy még inkább nyomtatásban olvasunk, egészségesek és kiegyensúlyozattak. Valójában nemigen találni olyan embert, aki kerülné a szélsőségeket, amikor a CD-ről, nyilatkozik. Vagy tökéletesen zeneitlennek és hallgathatatlannak minősíti - vagy pedig annyira fölébe helyezi az LP-nek, mint ha a hangtechnika a CD eljövetele előtt a kőkorszakban leledzett volna. A specialista hifi-árusok közül sokan az első álláspontra helyezkednek. De ha rákérdezünk, kiderül, hogy gyakorlatilag soha nem hallgattak CD-t odahaza, nem próbálták meg a berendezést "összelőni", és tulajdonképpen nem is érdekük, hogy megpróbálják. Ezeknek a "szakembereknek" a véleményét nyugodtan figyelmen kívül hagyhatjuk. Nézetem szerint a CD-vel kapcsolatos legtöbb "probléma" pszichológiai természetű. Akik nem szeretnék, hogy egy másik fő programforrásuk is legyen, azok mindent elkövetnek, hogy a CD-t lejárassák, miközben annak a látszatát keltik, mintha őket tulajdonképpen érdekelné az új médium, csakhát az nem akar működni... Az imént említett fickó, a Linn/Naim berendezéssel, ha képes lett volna tárgyilagosan ítélni, beismerte volna, hogy az a nyavalyás vacak CD-játszó bizonyos dolgokat sokkal különb módon ad elő, mint a lemezjátszó. A másik szélsőséget azok képviselik, akik átálltak a CD-re, és most elviselhetetlennek találják még a gondolatát is, hogy LP-t hallgassanak, hiszen az oly szörnyen szól. Ismerek közülük néhányat, akik annak idején éppen a fent említett Linn/Naim brigádba tartoztak. Néhány évvel ezelőtt azt vallották, hogy zenét hallgatni csakis egy módon lehet: Linnen keresztül. Most meg csakis CD-játszón keresztül. Ennyire szélsőséges vélemények kereszttüzében, kényelmetlenül érzi magát, aki (mint én) egyaránt hallgat LP-t és CD-t. Számomra mindkét formátum kitűnő tud lenni, és látogatóim általában élvezik a zenét, akár LP-ről, akár CD-ről játszom nekik. Rávettem már heves antidigitalistákat, hogy CD-t és hibridlemezt hallgassanak. Hasonlóképpen: akik már végleg feladták az LP-gyűjteményüket, nálam kényelmesen hátradőltek, és újra gyönyörködtek a hanglemezhangban, amely íme, kristálytiszta és zajtalan. Tehát hogy válaszoljak a kérdésére: az Ön helyében minden bizonnyal vennék CD-játszót. Viszont sok függ attól, hogy milyen műfajokat és mikori felvételeket kedvel. Ha a klasszikusokat szereti, a digitális felvételek CD-változatát általában jobbnak fogja ítélni az LP-nél. Régebbi, analóg felvételek nekem gyakran jobban tetszenek LP-n. Sok múlik rajta, hogyan sikerült a digitális újrakeverés, illetve hogy mennyire gondosan jártak el a hanglemezkészítők. (...) Végül is Önnek kell rájönnie, hogyan áll a CD-vel, amennyiben szerez egy CD-játszót és kipróbálja. Például egy Technics SL-P720-at nem egészen 400 fontért - ez a gép nemrég igen jó benyomást tett rám. Ha elszánta magát, ügyeljen rá, hogy berendezésében a kétféle rendszer, tehát az LP és a CD egyaránt erős legyen. Egyik sem szólhat sokkal jobban, mint a másik. Mindkettőt úgy kell tekinteni, mint fő programforrást - és egyforma örömmel kell élvezni a zenéjüket." Lehet 2 bittel több? Yamaha 18 bites CD-játszó