A digitális tükörkép



    - Negyedik Helyzetjelentés: LP kontra CD

        Amióta a Compact Disc világot látott (s különösen, amióta  meg  is
    hódította a világot), többször is helyzetjelentést adtunk arról,  hogy
    mire képes a digitális médium a régi, hagyományos, analóg Long Playing
    hanglemezhez képest. Hogy milyen arckép kacsint vissza  ránk  abból  a
    digitális foncsorozású tükörből. Első három helyzetjelentésünket a HFM
    12.,  14.,  16.  kiadásában  közöltük.  Jelen   cikkünk   a   Negyedik
    Helyzetjelentés.
        Időközben pontosan három  év  telt  el,  vagyis  ezúttal  hosszabb
    türelmi időt engedélyeztünk a Compact Discnek, "hagytuk, hadd fussa ki
    magát" (persze, ha nem hagytuk volna, akkor is ugyanazt tette  volna).
    Erre a türelmi időre a Compact  Disc  igencsak  rászorult.  Az  Olvasó
    nyilván tudja, hogy mi  eddig  képtelenek  voltunk  elfogadni  a  CD-t
    teljesértékű hangtechnikai médiumnak. Dehát az idő a  Compact  Discnek
    dolgozik. Az analóg technika úgyszólván végóráit éli. A  stúdióemberek
    már  rég  felesküdtek  a  tiszta,  kezelhető,  "higiénikus"  digitális
    technikára, a kereskedők  pedig  az  egész  világgal  elfogadtatták  a
    praktikus (és gyönyörű!) ezüstlemezt. A hanglemezszakma szinte  teljes
    egészében  "digitalizálódott",  a  hangfelvételeket  csaknem  mindenki
    PCM-rendszerben készíti. A műsoranyag most már mindig megjelenik  CD-n
    is, és közel az idő, amikor már  csakis  CD-n  jelenik  meg  (habár  a
    hanglemezgyárak  egyelőre  még  tekintettel  vannak   az   LP-hallgató
    nagyközönségre, jobban  mondva  a  saját  jólfelfogott  érdekükre).  A
    műszaki fejlődést nem lehet megállítani. Senki sem vonhatja  kétségbe,
    hogy a jövő az új technikáé - sőt, már a jelen is az övé.
        De ha ez így van, akkor joggal teszi  fel  az  Olvasó  a  kérdést:
    miért ágálunk mi a digitális technika  és  különösen  a  Compact  Disc
    ellen? Honnan ez a digitál-ellenesség? És mire jó ez?
        Először is, mi  nem  vagyunk  digitál-ellenesek.  Mint  ahogyan  a
    hatvanas-hetvenes években  sem  voltunk  tranzisztor-ellenesek.  Éppen
    ellenkezőleg: a tranzisztor  volt  hifi-ellenes.  Nem  mi  voltunk  az
    agresszorok, mi csak védekeztünk  egy  agresszív,  zeneietlen  hangkép
    ellen  (mint  ahogy  az  utóbbi  4-5  év   folyamán   is   védekezésbe
    kényszerültünk).  A  tranzisztor  időközben  megszelídült  a  mérnökök
    kézében, de akkoriban, húsz évvel ezelőtt joggal láttuk benne  a  Zene
    első számú ellenségét.
        Egyébként sem ágálunk a CD ellen. Egyszerűen csak tesszük,  ami  a
    dolgunk. Minket azért fizetnek,  hogy  a  magunk  szerény  eszközeivel
    ellenőrizzük: igaz-e, amit a mérnökök és a reklámfőnökök állítanak. Ha
    úgy, találjuk, hogy  nem  igaz  (vagy  nem  teljesen  igaz),  akkor  a
    véleményünket le fogjuk írni, vállalva,  hogy  felbosszantjuk  vele  a
    szakembereket, sőt, akár az Olvasót  is.  De  ha  egyszer  az  lesz  a
    véleményünk, hogy az  új  technika  levetkőzte  gyermekbetegségeit,  s
    ennélfogva kiérdemli a  nagyközönség  bizalmát,  akkor  haladéktalanul
    mellé állunk, és akkora reklámot csapunk neki, amekkorát  pénzért  sem
    kapott  volna.  Legyen  ez  a  mottója  a  most  következő,   Negyedik
    Helyzetjelentésnek.

                                      *

        Ha   valaki   a   CD-technika   potenciálját   akarja    felmérni,
    mindenekelőtt kifogástalan műsoranyagról kell gondoskodnia. Hát emiatt
    most nem fáj a fejünk. Néhány oldallal előbb,  beszámolva  koppenhágai
    élményeinkről,  szóba  hoztuk  a  svéd  Opus  3   hanglemezgyárat,   s
    elmondtuk, hogy Dániában neki is az  Ortofon  a  képviselője.  Akár  a
    Proprius cég (lásd HFM 21), az Opus 3 is fenomenális  hangfelvételeket
    csinál,  akusztikus  hangszerekről,  nagysebességű  analóg   magnóval,
    minimál-mikrofonozással.  Első  két  demólemezét  eddig  is  ismertük,
    nemrég megjelent a harmadik. És ami a legérdekesebb, az  1.  és  a  3.
    album  műsorát  Compact   Discen   is   megjelentették!   Az   Ortofon
    szívességéből mindkét változathoz hozzájutottunk, úgyhogy  most  olyan
    program van a kezünkben, amelynek hangminősége minden  kétségen  felül
    áll. Azokat a különcöket (Magyarországon szerencsére  még  elég  kevés
    van belőlük), akik azt képzelik,  hogy  csak  a  DDD,  azaz  a  minden
    tekintetben digitálisan kezelt műsoranyag az igazi, s ennélfogva a  mi
    kísérletünk nem "fair", két érvvel kívánjuk leszerelni.
        Először is,  a  világ  legjobb  hangminőségű  ezüstlemezei  között
    gyakoriak az analóg felvételűek. Ezt  nem  csak  mi  állítjuk;  nálunk
    sokkalta nagyobb tapasztalatú szakemberek is így vélik.  Mi  a  magunk
    részéről nem  is  hallottunk  még  jobb  CD-t  a  Propriusénál,  amely
    (természetesen) szintén analóg felvételt hordoz. Másodszor: még  ha  a
    digitális eljárás eredendően jobb volna is az analógnál, a próba akkor
    is sportszerű volna. Adva  van  egy  kitűnő  hangfelvétel,  amely  úgy
    készült,  ahogy  készült,  és  ezt  kétféleképpen   is   feldolgozták:
    LP-technikával és CD-technikával. Egyik sincs  előnyben,  egyik  sincs
    hátrányban - a kettőt minden további nélkül össze szabad hasonlítani.
        Ha már a teszt érvényességét vitatjuk, nem a szoftverben, hanem  a
    hardverben, azaz a CD-játszóban látjuk kísérletünk sebezhető  pontját.
    Nincs elsőosztályú  CD-játszónk.  Viszont  elsőosztályú  lemezjátszónk
    sincs.  Az  Olvasónak  sincs,  se  egyik,  se  másik.   (Tisztelet   a
    kivételnek.) Nem megyünk kölcsönkérni Úgy hallgatjuk a fekete lemez és
    az   ezüstlemez   zenéjét,   ahogy   tudjuk:    a    saját    alapfokú
    lemezjátszóinkkal, illetve a  szintén  alapfokú,  de  árkategóriájában
    kétségtelenül legjobb CD játszóval, a Philips CD 150-nel.
        A lemezjátszókról azért beszélünk többesszámban, mert ezúttal  nem
    csinálunk kollektív szeánszot. Mindenki hazaviszi a CD-játszót  néhány
    napra, az Opus-albumokkal együtt, és addig hallgatja őket, amíg ki nem
    alakul a véleménye.  Ha  kialakult,  papírra  veti,  borítékolja,  nem
    mutatja meg a többieknek,  nehogy  befolyásolja  bármelyiküket  is.  A
    végén mindenki feltárja a  kártyáit,  és  akkor  megvizsgáljuk,  van-e
    köztük összhang, összeáll-e belőlük legalább egy terc, ha már nem  egy
    kvart. (A pároktól isten mentsen; ha  ketten-ketten  másképp  ítélünk,
    akkor  bizony  be  kell  ismernünk,  hogy  döntésképtelenek  vagyunk.)
    Mindegyikünk  azzal  kezdi  a  tesztet,  hogy  felsorolja  az  otthoni
    készülékeit. Az Olvasó így jobban felmérheti, hogy mire ment volna ő a
    mi helyünkben, a saját berendezésével.

                                      *

        Előbb azonban beszéljünk még a tesztanyagról. Tényleg megérdemli a
    figyelmet. Igaz, az Opus 3 cég is ugyanabban  a  betegségben  szenved,
    mint a Proprius meg a kis cégek általában: piacpolitikai  és  pénzügyi
    okokból nem foglalkozhat olyan  zenével,  amilyennel  szeretne.  Csupa
    speciális zenefajtát kell felvennie: akusztikus gitárt dögivel  (az  a
    legolcsóbb!),    dzsesszkombót    meg    mindenféle     népi     zenét
    síppal-dobbal-nádihegedűvel.  Szóval,  nem  zeneművészetet   produkál,
    hanem demonstrációs programot. De  azért  találunk  az  Opus  lemezein
    zongora  és  orgonamuzsikát,  kórust,  sőt,  egy  vonósnégyest  is.  A
    legfontosabbtól,  a  szimfonikus  nagyzenekartól   sajnos,   el   kell
    tekintenünk. Pontos diszkográfiát is adunk a két Opus  albumról,  mert
    bár zeneileg nem  feltétlenül,  de  akusztikailag  döbbenetes  élményt
    nyújtanak. A műsorszámoknak nemcsak a címét adjuk meg,  hanem  azt  is
    elmondjuk, milyen hangszereket szólaltatnak meg. Nem az LP, hanem a CD
    programja szerint haladunk, tehát 1-től 16-ig, illetve 13-ig  soroljuk
    fel a műsorszámokat. (A CD-nek,  mint  ismeretes,  nincs  "A"  és  "B"
    oldala.) A fekete lemezeket egyébként a svéd Grammoplast préselte,  az
    ezüstlemezek a PolyGramnál készültek. Az árukat nem ismerjük,  de  úgy
    tudjuk, nem különösebben drágák. Egy postacím: Opus 3, P. O. Box 2024,
    S-691 02 Karlskoga, tel.: 46 586-524 20. Most pedig  nyilatkozzanak  a
    zsűritagok, abban a sorrendben, ahogy a lemezeket  hallgatták.  Szokás
    szerint megint a Szerkesztőé az utolsó szó - de, mint látni fogjuk, az
    utolsó szó nem sokban különbözik az előtte elhangzó szavaktól.

        SZM. (PIONEER PL-200, ORTOFON MC 10/II ÉS T-10, MARANTZ  RECEIVER,
    HEYBROOK HB1.) Nincs nagy különbség az LP és a CD között. A  CD-t  nem
    érzem bántónak, olyannak, hogy azonnal ki kéne kapcsolni.  Nincs  vele
    semmi  bajom.  A  következő   különbségeket   véltem   kihallani   (de
    alkalomadtán  szívesen  megismételném  a  próbát,  vakon,   hogy   nem
    tévedtem-e):
        Az LP-n a mélyek, puhábbak, határozottabbak. A magasak  kicsengése
    jobb, tovább mennek felfelé. Az egész egy kicsit levegősebb. Élénkebb,
    élethűbb a zene.  Mintha  fürgébben  is  járna  a  zenészek  ujja,  az
    énekesek is fürgébben nyitogatnák a szájukat. Tágasabb a tér.
        A CD hangja kevésbé  levegős,  a  magas  cinnek  tompábbak.  Egyes
    programokon mintha lustábban zenélnének. Mintha kicsit össze is mosnák
    a hangképet. Viszont közelebbről, alkalmanként melegebben szól  a  CD,
    és ez szóló hangszereken előnyös is lehet. Egyes számokon nem is érzek
    különbséget.  Nagy  kár,   hogy   nincs   a   programban   szimfonikus
    nagyzenekar. Hangsúlyozom, a különbség nem drasztikus, azonnal nem  is
    vehető észre. Elsősorban  a  levegősségben  és  a  magashangokban  van
    eltérés.

        DE. (NAD 5120, ORTOFON MC 10S,  T-10,  SAJÁT  KÉSZÍTÉSŰ  ERŐSÍTŐK,
    ORION HS 400.) Először minden számon végig akartam csinálni a tesztet,
    de végül is csak azokra hivatkozom, amelyek  meghallgatásakor  azonnal
    éreztem valami különbséget. Érdekes, hogy inkább csak a  CD  hiányait,
    információszegénységét  éreztem,  s  nem  pedig  az   LP   úgynevezett
    jellegzetes hibáit (zaj, pattogás, torzítás stb.).
        Első  album:  1.  Csak  a  magas  hangokon  érzek  különbséget,  a
    triangulum és az énekesnő hangja a CD-ről színtelenebb.  3.  A  CD-ről
    jövő hang egy kicsit tompa, fakó, színtelen, sőt, itt a műsort  (férfi
    énekhang) még a középtartományban is szegényesebbnek éreztem.  4.  Jól
    érezhető különbség (végre megnyugodtam: ennél  a  számnál  nem  voltak
    kétségeim): a  CD  fúvósai  és  egyáltalán  az  egész  zenekar  veszít
    élénkségéből. A dobseprő sem az igazi. 7. Csekély  különbség,  a  CD-n
    egy  kis  információveszteség,  minden  egy  kicsit  szegényesebb,  az
    énekhang nem annyira érdekes. 8. Talán az "analóg gitár" csengőbb.  9.
    Egy kis baj a CD sztereó képével: mintha kétoldalassá válna.  És  amit
    biztosan éreztem: LP-ről az orgona levegősebb, szárnyalóbb. 10. Mintha
    a CD-t az LP-ről vágták volna... 11. A CD-n a csembaló elveszíti szép,
    jellegzetes hangját. 12. Itt éreztem a legnagyobb  különbséget.  A  CD
    hangja letompul, a "cinn" háttérbe szorul, a  magasveszteség  miatt  a
    középhangok mintha előtérbe kerülnének. Ezt a felvételt  meghallgattam
    egy olcsó Ortofon MM-pickuppal is. Hasonló különbséget hallottam.
        Harmadik album: 1. A pánsípból kiáramló levegő jellegzetes  hangja
    kevésbé hallatszik a CD-ről. 3. Csekély különbség, de a  CD  zongorája
    mintha kissé lehangolódna, és  a  "cinnek"  sem  annyira  finomak.  4.
    Időnként az volt az érzésem, hogy a CD halkabb  -  holott  a  kimeneti
    jele nagyobb volt. 7. Megint a cinnek. 8. A CD-hang egy kicsit fedett,
    fátyolos, tompa. Az orgona  is  veszít  eredeti  hangjából,  mélyül  a
    hangszíne. 11. Az analóg  felvétel  vonósait  lágyabbnak,  finomabbnak
    érzem. A CD-n most érzem először, hogy a hangszerek hangja egy  kicsit
    érdesebb.
        Ezt a két lemezt  egyébként  nem  szívesen  használnám  készülékek
    hangjának  minősítésére.  Kevés  a  nagyvolumenű,  zenekari  felvétel.
    Általában ott tudtam dönteni, ahol több hangszer játszott egyszerre.

        SA. (DUAL 721, ORTOFON MC 10/II, T-10, ONKYO INTEGRA P-3030/M-5099
    ERŐSÍTŐK, JVC ZERO 6) A két lemezen található, összesen 29 zeneszámból
    2 esetben nem tudtam különbséget tenni.  Egyébként  mindig  az  analóg
    lemez tetszett jobban.
        Öt műsorszámon (I/8, 12, 13, 16, III/13) igen  erőteljes  eltérést
    észleltem  az  LP  javára.  Mindig   több   magasat,   finomabban   és
    határozottabban kicsengő felhangokat hallottam a hanglemezről.  Mintha
    a CD egy kicsit visszaszabályozná a magas hangszínszabályzót.
        A sztereó képben említésre méltó különbséget nem éreztem.
        Az LP levegősebben, tisztábban szól,  mint  a  CD.  Szinte  mindig
    jobban különválnak a hangszerek, főleg, ha sok a  magastónusú  rész  a
    műsorban. Ez a hatás még a férfi énekes hangján is érvényesül (I/3)!
        Több  alkalommal  torzításhoz  hasonló  felhangokat  (grízességet)
    lehetett érezni a CD-n. Ez néha  harsányságot  kölcsönzött  a  hangnak
    (I/7, III/7), de picit fárasztó, idegesítő volt  emiatt.  Feltehetőleg
    ennek tudható be, hogy kritikus részeken megváltozik egy-egy  hangszer
    hangszíne, például az orgonáé a III/4-en.
        Összefoglalva: határozott, jól  érzékelhető  a  hagyományos  lemez
    fölénye.  Megfelelő  a  magastartomány,  levegős,  tiszta,  világos  a
    hangkép, kevesebb a torzítás, a nemkívánatos felrakódás. Az igazsághoz
    tartozik,  hogy  megalkudnék  a  CD-vel,   ha   a   CD-korongok   nagy
    általánosságban olyan minőségűek volnának, mint ez a két darab.  Eddig
    csak gyengébbeket hallottam.

        DL. (NAD 5120, ORTOFON MC 10S, T-5, NAIM NAIT, HEYBROOK HB1) Előbb
    még néhány szót a lejátszóberendezésről.  Szándékosan  úgy  állítottam
    össze, hogy csaknem azonos legyen  a  magyar  Antitoronnyal,  amelyhez
    bárki hozzáférhetett. Csak az  erősítőm  volt  jobb;  hogy  mennyivel,
    arról  képet  alkothat  az  Olvasó   az   előző   kötetünkben   közölt
    erősítőteszt, valamint jelen kötetünkben  az  új  VT  erősítő  tesztje
    alapján. A lemezjátszó, a pickup és a trafó  ára  körülbelül  10  ezer
    forint, ehhez még hozzá  kell  számítanunk  minimum  5  ezret  egy  jó
    fono-előerősítőért.  Ez  összesen  15  ezer  forint,  kevesebb,   mint
    amennyibe  a  CD-játszó  kerül.  (Ha  viszont  Nyugaton  vennénk  meg,
    körülbelül ugyanannyit fizetnénk a kétféle technikáért.)
        Minden készülék a megfelelő állványon  állt,  a  kábelezés  már  a
    pickup kimenetétől kezdve légvezeték volt (lásd: A kábelhüllő,  Mozaik
    1), és természetesen a CD-játszó is  0,1mm-es,  szigeteletlen  dróttal
    csatlakozott az erősítőhöz. Hangszóróvezetéknek 2,5 méter hosszú,  1mm
    átmérőjű légvezetéket használtam. Az eredmény:  az  egész  rendszernek
    megnőtt a felbontóképessége. A Heybrooknak  némi  basszusa  is  támadt
    (bár változatlanul nem szólt elég  testesen),  és  az  MC  10S-nek  is
    feljavult  a  sztereofóniája.  És  ami  talán  a  legfontosabb:  ez  a
    lemezjátszó-berendezés már meglehetősen zajtalan,  nem  forszírozza  a
    lemezzajt. Másfelől: a légvezetékes kábelezéstől  az  ezüstlemezjátszó
    is megtáltosodott.
        Olyannyira, hogy kezdetben el voltam ragadtatva tőle. Nem  sorolom
    fel az erényeit, már nagyon sokszor megtettem (a  legrészletesebben  a
    HFM 16. számában). A Compact Disc engem egyébként is mindig becsap; az
    első félórában - ha nem is  tovább  -  általában  tetszeni  szokott  a
    hangja. Ezúttal egy teljes óráig hittem benne, hogy számomra  is  vége
    az analóg/digitális dilemmának, és végre magam is áttérhetek a  CD-re.
    (Miért, az Olvasó talán  azt  képzeli,  hogy  csupán  őérte  nyűglődöm
    ennyit?!) Sajnos, körülbelül egy óra múltán ismét elmúlt a varázs,  és
    többé nem is tért vissza.  Mindig,  minden  zenefajtán  a  hagyományos
    lemezhang tetszett jobban, és egyre biztosabban  tudtam,  hogy  miért.
    Mindazonáltal  felsorolom,   mely   műsorszámok   alapján   ítélek   a
    legbiztosabban: I/1, 4, 7, 9, 10, 12, 13, III/1, 3, 6, 7, 9,  10,  11,
    13.
        A  Propriusokat  nem  számítva,  az  Opus  3  albumai  a   legjobb
    CD-korongok, amelyeket valaha is hallottam. Nagyon jól szólnak,  dehát
    eddig sem arról volt szó, hogy a CD ne tudna "jól szólni". Inkább az a
    baj, hogy  változatlanul  van  valamiféle  zeneietlen  sajáthangja.  A
    kritikus   frekvenciasáv:    a    magastartomány    alja,    ahol    a
    cintányérütésnek, gitárpendítésnek, hegedűcincogásnak a törzse  szólal
    meg. Ez a sáv (szubjektíve) kiemel, előretolakodik, és azt az  érzetet
    kelti, hogy "hű, de tiszták és jók a magasak".  Egy  idő  múlva  aztán
    rájövünk,  hogy  ezek  a  magasak  egyáltalán  nem  elég  magasak.  Az
    ezüstlemezjátszónak  (vagy  az   ezüstlemeznek,   vagy   mindkettőnek)
    drasztikus magasvágása van, csak  ez  nem  úgy  jelentkezik,  mint  az
    erősítőkön vagy más analóg eszközökön megszoktuk.  A  CD  magasai  nem
    folyamatosan konyulnak le, hanem mintegy hirtelen  tűnnek  el.  Emiatt
    minden magashangú hangszernek egy kicsit ugyanolyan az íze,  a  színe.
    Nem eléggé érdekesek, nem lehet sokáig figyelni rájuk, és  előbb-utóbb
    fárasztóvá válnak. A dzsesszt hallgatva az ember nem kezd el dobogni a
    lábával. Az analóg lemezjátszónak sokkal szebbek a magashangjai, pedig
    az MC 10S magastartománya valójában grízes,  és  egyáltalán  nem  megy
    valami magasra. (Az MC 30S, vagy pláne az MC2000 ezt egy szempillantás
    alatt bebizonyítja.) Ugyanez vonatkozik a T-5 transzformátorra. Meg  a
    NAD 5120 lemezjátszóra. Igaz, a Philips CD 150 is  olcsó  gép,  vannak
    nála sokkalta drágábbak. (Viszont a  CD-játszók  között  nincs  akkora
    különbség, mint a lemezjátszók között.)
        Panaszom van  az  ezüstlemez  térhatására  is,  mégpedig  többféle
    szempontból.  Először  is,  a  CD  zenészei   kissé   kulisszaszerűek,
    testetlenek, nehezebb őket valóságosnak képzelni. Másodszor, a CD  nem
    rajzol annyira összefüggő légteret, mint az LP. A hangkép  egy  kicsit
    kétoldalas: gyakrabban hallani kétoldalt a hangszórókat. Ezt ne tessék
    erénynek tekinteni és a CD jobb csatornaelválasztásának tulajdonítani.
    Az Opus 3  felvételi  technikája  lényegében  kétmikrofonos,  tehát  a
    programnak nem szabad közvetlenül  a  hangszóróból  szólnia.  Harmadik
    megfigyelésem    szintén    a    mikrofonozással    kapcsolatos.     A
    minimálmikrofonos felvételek minden  tekintetben  háromdimenziósak,  a
    hangkép alkalmanként a mennyezetig terjed, és  a  teljes  hátsó  falat
    beboríthatja. Az MC 10S/T-5 ebből a szempontból nem éppen  kiváló,  de
    az LP-hang még így is nagyobb teret nyitott felfelé; az egész  zenekar
    jó fél méterrel magasabbról szólt. A  CD  zenekara  kevésbé  emelkedik
    meg, sokkal közelebb helyezkedik el a vízszintes síkhoz. Érdekes, hogy
    ezt az effektust a lemezjátszó hangján  is  elő  tudom  idézni:  ha  a
    hangsugárzó  nincs   jól   kitámasztva   a   lábazatán,   a   térhatás
    bizonytalanabbá válik, a zenekari dobogó süllyedni kezd.
        Mindent egybevetve, az Opus 3 Compact Discjei  rendkívül  jók,  és
    véleményem szerint azt reprezentálják, amire  a  CD-technika  1987-ben
    egyáltalán képes. Ha az LP nem volna feltalálva, máris átállnék CD-re.
        Dehát az LP már fel van találva.

                                                                       HFM

                                      *

    DISZKOGRÁFIA

    Test Record 1: Depth of Image

        1. TIDEN BARA GAR. Női hang, balladaszerű popzene, bőgő, gitár,
           bongók, triangulum.
        2. VIOLIN CONCERTO IN G. Telemann zenéje két akusztikus gitárról.
        3. LABYRINTH. Férfihang, gitár, bőgő.
        4. BUDDY BOLDEN BLUES. Dzsessz a húszas évekből, szoprán
           szaxofonnal, trombitával és szouzafonnal.
        5. POLKA. A nálunk kapható Ortofon 0002-es demólemezen is rajta
           van. Sosztakovics műve. A szólisták: pikkoló, pozaun és fagott.
        6. ZAMPONAS. Szintén rajta van a 0002-esen. Dél-amerikai hatalmas
           pánsípok és dobok.
        7. MY OLD FRIENDS. Férfi énekes gitárral.
        8. INVENTION NO. 14. Bach-zene két gitáron.
        9. FROM SYMPHONY NO. 5. (?) Romantikus orgonamuzsika.
        10. INNSBRUCK. Templomi vegyeskar.
        11. A NEW GROUND. Csembaló.
        12. OLE MISS. Dzsessz. Kisegyüttes, hasonló a No. 4-hez.
        13. UNCAS FLYKT. Svéd népzene. Gitár, bőgő, hegedű.
        14. DE LOFZANG MARIE. Furulya, plusz az összes mellékzöreje.
        15. DANCE. Kabalevszkij-etűd, csellóra.
        16. GELOBET SEIST  DU,  JESU  CHRIST.  Bach  zenéje.  Harangjáték,
            orgona.

    Test Record 3: Dynamics

        1. YUYACHIFCA. Gitár és pánsíp.
        2. DUODECIMA. Fantázia két gitárra.
        3. KNUD JÖRGENSEN JAZZ TRIO. Zongora, bőgő, dob.
        4. TOCCATA. Romantikus orgona.
        5. ROMANESCA. Virginál.
        6. JUBLEN I HIMLAR. Gyermekkórus.
        7. FOUR BROTHERS. Dzsesszkombó vibrafonnal.
        8. NOEL NO X. Orgona a XVIII. századból.
        9. SONATINE. Hacsaturjántól, zongorán.
        10. TOMAS ÖRNBERG BLUE FIVE. Zongora, klarinét, bendzsó, szaxofon,
           szouzafon(?).
        11. SAULESCO QUARTET. Haydn-vonósnégyes.
        12. MOMENT MUSICAL. Korai bécsi zongora (baklövés; erről a
            hangszerről senki se tudja, hogyan kellene szólnia).
        13. HE'S GOT THE WHOLE WORLD IN HIS HAND. Spirituálé. Férfihang
            kíséret nélkül - talán az egész album zeneileg legértékesebb
            darabja.