Kontrapunkt (Analóg technika)



        Hogy az elején kezdjük, tavasszal Budapestre  látogatott  Flemming
    Jensen, az Ortofon cég exportmenedzsere, és mi a mellének szegeztük  a
    kényelmetlen, de egyre időszerűbb kérdést:

        - Ha a Compact Disc végleg antikvárba küldi az analóg  hanglemezt,
    mihez fog kezdeni az Ortofon a maga hifi-hangszedőivel?
        Látogatónk mosolygott és azt mondta:
        - Erre inkább Koppenhágában szeretnék válaszolni.

        És hogy ezt  komolyan  gondolta,  bizonyítja  a  hasonló  tartalmú
    levél, amelyben gyárlátogatásra hívta a HFM szerkesztőit.  A  meghívás
    augusztus  elejére  szólt,  egyrészt,  mert  a  gyáriak  addigra   már
    túlvannak a szokásos júliusi szabadságoláson, másrészt, mert akkor még
    elég jó az idő ahhoz,  hogy  elvihessenek  bennünket  a  Tivoliba,  az
    ottani Vidámparkba, amelyre a koppenhágaiak nagyon  büszkék  (és  mint
    tapasztalhattuk, erre minden  okuk  megvan).  Az  augusztusi  terminus
    nekünk is konveniált, egy harmadik okból: a lapzártát  úgy  körülbelül
    augusztus 20-ra, a szentistváni  alkotmány  kenyérünnepére  terveztük,
    tehát  bízhattunk  benne,  hogy  a  koppenhágai  riportot  az   utolsó
    pillanatban még éppen benyomhatjuk jelen kötetünkbe. Úgyis  túlságosan
    "digitalizálva" van, jól jön bele valami a hagyományos technikáról. Az
    analóg technika olyan nekünk, mint a kontrapunkt: nélküle egyelőre még
    felborulna egész zenei világunk.

    

    Koppenhága jelképe ez a szobor: a kis hableány, Andersen meséjéből


        Itt  most  átugrunk  néhány  hónapot,  és  a  történetet  Dániában
    folytatjuk.  A  koppenhágai  repülőtéren   Flemming   Jensen   azonnal
    lefülelte és védőszárnyai alá fogadta  a  kéttagú  pannón  delegációt,
    azaz a HFM szerkesztőit. Személyesen fuvarozott  bennünket  ide-oda  a
    városban,  és  percnyi  pontossággal   szervezte   a   programjainkat.
    (Természetesen a Tivoliba is elvitt.  Ha  a  Képes  7-nek  dolgoznánk,
    elragadtatott riportban számolnánk be erről  a  tündérkertről;  ha  az
    Élet és Irodalomnak, akkor összehasonlítanánk a Tivolit a  városligeti
    romhalmazzal - dehát mi nem ezeknek  a  lapoknak  dolgozunk,  hanem  a
    HFM-nek.)  Házigazdánk  annyira  szívélyes  volt,  és  annyira  nekünk
    áldozta minden idejét, hogy egyrészt  nem  győztünk  hálálkodni  neki,
    másrészt (ősi magyar átok)  már-már  arra  kezdtünk  gyanakodni,  hogy
    talán nem is lehet ő annyira fontos ember az  Ortofon  cégnél...amiben
    persze alaposan tévedtünk.
        Olyannyira, hogy akár a fő témánk is ez lehetne:  hány  személynek
    kell irányítania összesen hány alkalmazottat egy olyan  cégnél,  amely
    magyar pénzben kifejezve évente csaknem egymilliárd forint értékű árut
    termel (és ehhez még egy-kétszáz millió forintot hozzá is kereskedik)?
    Minthogy azonban a mi kiadványunk még mindig a HFM (s nem pedig a Heti
    Világgazdaság),  csak  a  legfontosabb   adatokra   szorítkozunk.   Az
    Ortofonnak Dániában  200,  külföldön  további  50  alkalmazottja  van,
    összesen tehát 250 embert foglalkoztat.  A  "menedzsment"  5  emberből
    áll: az elnök-tulajdonosból,  a  két  exportmenedzserből,  valamint  a
    pénzügyi és a műszaki igazgatóból. De még a  kibővített  vezérkar  sem
    tesz ki 15 főt; még ha a két titkárnőt, a szállítási osztályvezetőt és
    a marketing-asszisztenst beleszámítjuk, akkor sem. Ami a kereskedelmet
    illeti, a két  exportmenedzser  felosztotta  egymás  között  az  egész
    világot. Csak a "hazai" piaccal, tehát  a  skandináv  országokkal  nem
    foglalkoznak, ezt átengedik  egy  kollégájuknak  -  egyébként  viszont
    igyekeznek  mindent  személyesen  intézni,  "magad  uram,  ha  szolgád
    nincs"... És a többi vezető tisztviselő is ezt teszi.  Megfoghatatlan,
    hogyan tudnak meglenni ezek a dánok egy kiterjedt hivatali  apparátus,
    valamint egy öntudatos, a hatóságok  bizalmát  élvező  Üzemi  Négyszög
    nélkül.
        Persze,  ez  talán   a   méreteken   is   múlik.   A   tekintélyes
    multinacionális cégeknél aligha lehet ennyire patriarchális a  légkör,
    mint ennél a koppenhágai kis(?) vállalatnál. Ahol is  éppen  az  üzemi
    kantinban ülünk, amikor Jensen rábök a szomszéd asztalnál barátságosan
    beszélgető csoportra: "Látják azt a kékpulóverest? Az ott  Rohmann,  a
    tulajdonos.  Mindenkit  személyesen  ismer,   mindenkivel   tegeződik.
    Nemcsak ezekkel a mérnökökkel, hanem a legfiatalabb  szállítómunkással
    is. És hol ebben, hol abban az üzemrészben  tartózkodik;  mindegyikben
    otthon van."

                                      *

    Hangszedés felsőfokon (70 év krónikája)

    

    Az    archívumból:    az    alapítók,    a    világ    egyik   legelső
    hangosfilm-berendezbsének társaságában


        1918 Axel Petersen és Arnold  Poulsen  megalapítja  az  Electrical
    Phono   Film    Companyt,    hogy    megalkossa    az    egyik    első
    hangosfilm-rendszert.
        1923-24  Elkészülnek  az  első  hangosfilmek,  stúdióban,  illetve
    szabadban mikrofonozva.
        1938 Az első 16mm-es hangosfilm-rendszer.
        1938-44 Mikrofonok, dinamikakompresszorok, oszcillográfok, optikai
    berendezések.
        1946   Vágófej    a    hanglemezipar    számára;    a    hanglemez
    frekvenciaátvitelének felső határa 5kHz-ről 14 kHz-re tolódik.
        1948 Az első MC-hangszedő. (Eredetileg saját célra tervezték, hogy
    ellenőrizhessék a lemezvágás minőségét.)
        1951 A cég felveszi az Ortofon nevet.
        1953 Precíziós hangkar.
        1957 Sztereó vágófej.
        1959 A legendás SPU hangszedő (SPU = Stereo Pick-Up), amelyet  még
    ma  is  gyártanak  a  japán  audiofileknek.  Kezdetben  persze  ez  is
    professzionális célokat szolgált.
        1969 Mágneses hangszedők: a VMS-rendszer.
        1970 A gyártósort áttelepítik a nakskovi iparvárosba.
        1980 A  dán  Erik  Rohmann  visszavásárolja  az  időközben  idegen
    tulajdonba került cég  részvényeit  az  amerikaiaktól.  Ugyanebben  az
    évben   kifejlesztik   a   P400   elnevezésű   mérőprogram-berendezést
    akusztikai   mérésekhez   (hangsugárzók,   mikrofonok,   fejhallgatók,
    telefonhallgatók).
        1984 Scan-Micro néven az Ortofon most már az elektronikai  iparnak
    is szállít mikro-komponenseket,  és  kereskedni  kezd  automatikákkal,
    robotokkal.
        1987 (és a közeljövő): 300-as és 500-as MM-család (az OM-ek  és  a
    VMS-ek továbbfejlesztése); MC3000/T-3000;  X5-MC;  teljesítményerősítő
    előbb professzionális, majd később hifi-használatra is.

                                      *

        A gyártóüzem mellesleg nem az ország központjában található, hanem
    Nakskovban, erősen délnyugatra a fővárostól (tehát  úgy  Veszprémben),
    egy ipartelepen, számos más neves  dán  üzem  szomszédságában.  A  cég
    főhadiszállása  (irodák,  laboratóriumok,   szerszámüzem,   szállítási
    részleg stb.) persze Koppenhágában székel, Valby  kerületben,  szintén
    délnyugatra  a  városközponttól  (tehát  körülbelül  Kelenföldön),  az
    "ősi", 70 évvel ezelőtti gyár helyén, éppen szemben  a  legrégibb  dán
    filmstúdióval,  a  Nordisk  Filmmel,  amely  az  első  és   legnagyobb
    megrendelője volt az Ortofonnak.
        Helyesebben az elődjének. Ugyanis Petersen és Poulsen  urak,  akik
    oly komolyan  néznek  ránk  az  archívképről,  annakidején  (1918-ban)
    Electrical Phono Film Company néven alapítottak  vállalatot,  azzal  a
    szándékkal,    hogy    kidolgozzák    a    világ     egyik     legelső
    hangosfilm-rendszerét. Innen a barátság a filmiparral. ("A Poulsen név
    fölöttébb ismerős. Csak nem a drótszalagos  magnó  feltalálójáról  van
    szó?" "Nem, ez csak névazonosság. De az a másik, a  Valdemar  Poulsen,
    tanára volt emezeknek a politechnikai főiskolán.")  A  gyár  története
    nemcsak  hosszú,  de  érdekes  is,  úgyhogy  egy   külön   táblázatban
    összefoglaltuk a nevezetes dátumait.
        Nem mintha fontos ipari  titkokra  vadásztunk  volna,  dehát  ugye
    mégiscsak más,  ha  az  ember  magával  viheti  a  fényképezőgépét  és
    szabadon lődözhet vele. Gyanítottuk, hogy az  üzemben  ezt  megengedik
    nekünk,  a  laborban  viszont  nem  (holott  számunkra  az  volna   az
    érdekesebb). Meglepetésünkre pont fordítva történt: megkértek, hogy az
    üzemben lehetőleg  ne  fényképezzünk,  mert  eltereljük  vele  az  ott
    dolgozók  figyelmét  a  munkájukról  ("úgyis  ott  járt   nemrég   egy
    televíziós forgatócsoport, és éppen elég nagy felfordulást  okozott"),
    inkább adnak kész fotót mindenről; a laborban viszont  meg  egyáltalán
    bárhol  a  főépületben  nyugodtan   kattogtathatunk.   Ebből   azt   a
    következtetést vontuk le, hogy a dán cég titka nem  annyira  az  egyes
    részletekben  keresendő,  mint  inkább  a  munka  módszerességében  és
    pontosságában. Azt nehezebb ellopni.  A  mi  fotóinkat  Sólymos  Antal
    készítette, látástól vakulásig. Szerintem jól sikerültek.
        Jövetelünknek  az  lett  volna  az  egyik  célja,  hogy   interjút
    készítsünk Flemming Jensennel a hangszedőgyártás - illetve az  Ortofon
    cég - jövőjéről. Beszélgettünk is vele eleget, miközben végigkalauzolt
    bennünket a Főhadiszálláson (meg Koppenhágán), és el is mondott nekünk
    mindent, amire kíváncsiak voltunk. E beszélgetések  tartalmát  azonban
    nem szeretnénk szabályszerű kérdés-felelet formába  önteni.  Reméljük,
    az  Olvasónak  így  sem  támad  hiányérzete;  ha  mégis,  akkor  a  mi
    képriportunk valószínűleg nagyon gyatrára sikeredett.
        A  lényeget  Jensen  egy  kis  megjátszott  optimizmussal  imígyen
    foglalta össze:
        "A pickupgyárak most még évente 20  millió  hangszedőt  adnak  el,
    ehhez mi nem egészen másfél millióval járulunk hozzá. Öt év múlva  már
    nem  fognak  eladni,  csak  évi  10  millió  darabot;   ebből   a   mi
    részesedésünk, mint mondottam, másfél millió darab. Tíz  év  múlva  az
    összes hangszedőgyár együttvéve már csak évi másfél millió  hangszedőt
    tud eladni. Abból másfél millió a miénk."
        Ez persze afféle akasztófahumor. Tény azonban, hogy a  dán  cégnek
    pillanatnyilag még nagyon jól mennek az ügyei, egyre  több  hangszedőt
    vesznek tőle világszerte. (A tényszám mindenesetre közelebb van az 1,2
    millióhoz, mint a másfélhez.) De ma már az Ortofont is baljós előjelek
    riogatják. Csak a  két  legjellemzőbbet  említjük  meg.  Az  első:  az
    Ortofon mindig nagyon büszke volt rá (és persze reklámozta is), hogy ő
    az egyetlen cég a világon, amely nemcsak hangszedőt, de  vágófejet  is
    gyárt. Ez ma már csak elvben igaz, ugyanis ma  már  a  kutya  se  vesz
    analóg vágófejet...  A  második:  a  dánok  listát  vezetnek  a  világ
    valamennyi számításba vehető hifi-lemezjátszójáról, feltüntetve,  hogy
    melyik  készülékhez  melyik  hangszedőt  ajánlja.  Nos,  ez  a   lista
    aggasztóan szűkül, merthogy újabban  egyre  kevesebb  lemezjátszótípus
    lát napvilágot...
        Ezért az Ortofon ma már céltudatosan a két szélső végletre,  tehát
    azokra  a  gyártmányokra  összpontosít,  amelyekre  a  legtovább  lesz
    szüksége  a   hifi-társadalomnak:   a   legolcsóbb   MM-típusokra   (a
    hifi-tornyok milliói még évtizedekig szolgálatban maradnak!),  illetve
    a legdrágább MC-hangszedőkre (amelyeket az audiofilek még hosszú ideig
    dédelgetni fognak).  Summa  summárum:  teljes  bevételének  85%-át  az
    Ortofon ma még mindig a hangszedőkkel szerzi...
        ...tizenöt százalékát viszont egyéb ügyletekkel - merthát azért  ő
    is érzi, hogy két lábbal kell  állnia  a  földön.  Szóval,  másutt  is
    befekteti a  pénzét.  Mindenekelőtt  kereskedelemmel  próbálkozik.  Ez
    annál is könnyebben megy, mert  leányvállalatai  vannak  az  NSZK-ban,
    Angliában, az  USA-ban,  Svédországban,  sőt,  ez  év  augusztusa  óta
    Japánban is. Ezek nemcsak hangszedőt árulnak, hanem ellátják más neves
    hifi-cégek képviseletét is. Az Ortofon képviseli  Dániában  a  Monster
    Cable-t, az Opus 3 hanglemezgyárat (róla még lesz szó néhány  oldallal
    később!), a Raunát, a Rotelt és az SME-t, az  USA-ban  a  Dualt  és  a
    Tandberget,  Japánban  az  előbbi  kettőn  kívül  még  a  Cantont  is,
    Angliában pedig a Kosst.
        Ezenkívül megpróbálja más  területen  is  hasznosítani  mindazt  a
    finommechanikai   és   elektronikai   tudást,   amelyre   az    analóg
    hangtechnikában tett szert. Ott van például az Ortofon  tesztkomputer.
    (A Belgrád rakparti RAMOVILL Áruházban is láttunk belőle  egyet.)  Ezt
    az  okos  kis  jószágot  eredetileg  a  hangszedők  rutinellenőrzésére
    találták  ki,  de  azóta  továbbfejlesztették,  különféle   akusztikai
    vizsgálatokra  is  alkalmassá  tették,  és  P400  néven  mint  komplex
    mérőprogramot sikeresen árusítgatják  a  hangszóró-,  fejhallgató-  és
    mikrofongyártó üzemeknek.
        Egy  másik  "melléküzemág":  bármilyen   komikusan   hangzik,   az
    Ortofonnak saját gumiipari laboratóriuma és miniatűr gumigyára van. Ez
    úgy jött össze,  hogy  minden  hangszedőhöz  (MC-hez  is,  MM-hez  is)
    szükség van egy parányi gumidarabkára, amely - konstrukciótól  függően
    - afféle "csapágy" vagy csillapítóelem  gyanánt  szolgál.  Sokáig  egy
    független  vegyészmérnöktől  rendelték  meg   ezeket   az   apró,   de
    létfontosságú   alkatrészeket,   majd   gondoltak   egy   nagyot,   és
    "megvásárolták"       a       szóban       forgó       vegyészmérnököt
    laboratóriumostól-mindenestül.  A   "gumidoktor"   (ez   a   beceneve)
    naphosszat kotyvaszt, és a  legkülönfélébb  tulajdonságú  gumifajtákat
    állítja  elő.  Egy-egy  új  anyagot  minden  elképzelhető  szempontból
    megvizsgálnak: megmérik az engedékenységét és  a  csillapító  hatását,
    valamint a fázisátvitelét (!), aztán mechanikai fárasztópróbának vetik
    alá, magas hőfokon  aszalják,  hűtőszekrényben  fagyasztják,  tucatnyi
    diagramot készítenek róla, és a végén  alkatrészt  készítenek  belőle,
    részben  az   Ortofon   saját   hangszedőihöz,   részben   pedig   más
    finommechanikai  vagy  elektronikai  cégek  termékeihez   (feltehetően
    műszerekhez).   Nekünk   is   mutattak    valami    meghatározhatatlan
    rendeltetésű, csőszerű gumi alkatrészt, akkorát, mint a bolha köldöke.
    Az volt benne a pláne, hogy a furatának belül  kellett  kiszélesednie.
    Az effajta árucikkben az a szép, hogy könnyű szállítani. Tízezer darab
    kényelmesen elfér egy családi gyufásdobozban.
        Aztán ott vannak az automaták és  robotok.  Az  Ortofon  kezdetben
    ezeket is a saját használatára készítette. Nakskovi gyárában mindössze
    száz  embert  (főleg  nőket,   többségükben   betanított   munkásokat)
    foglalkoztat, többre nincs szüksége, ugyanis a legtöbb munkafolyamatot
    időközben teljesen automatizálta. Ez nem vonatkozik az MC-gyártásra; a
    mozgótekercses hangszedőket ma is kézzel kell tekercselni ("15 menet a
    kereszt alakú armatúrának mind a négy  ágára,  olyan  huzalból,  amely
    háromszorta vékonyabb az emberi hajszálnál"). Az MM-gyártósor  viszont
    a  végletekig  gépesítve  van  -  ennek  köszönhetik  a  dánok,   hogy
    versenyben   tudtak   maradni   a   közismerten   alacsony   munkabérű
    távol-keletiekkel.  A  tekercselő-  és   összeszerelőgépek   általában
    forgóasztal-rendszerűek,   és   többségüket   számítógép    ellenőrzi.
    Valamennyit   "odahaza",   a   Főhadiszálláson,   a    szerszámüzemben
    konstruálták. Namármost, ilyesfajta berendezésekkel nyilván  nem  csak
    hangszedőt lehet gyártani; az Ortofon 1984 óta szép csendben  másoknak
    is szállít automatákat, robotokat, "Scan Micro" márkanéven. Hogy ezt a
    programot mennyire komolyan veszik, mi  sem  bizonyítja  meggyőzőbben,
    mint hogy a  nakskovi  üzem  homlokzatára  nem  az  van  kiírva,  hogy
    Ortofon, hanem hogy: Scan Micro!
        Az Electrical  Phono  Film  Company  hosszú  utat  járt  be  -  és
    remélhetőleg hosszú út áll még előtte. De  ezen  az  országúton  egyre
    ritkulnak a lakott települések, és egyszercsak  feltűnik  egy  útjelző
    tábla, High Fidelity felirattal.
        És a tábla át van húzva.

                                                                        DL

    
    

    Az   Ortofon  auditóriumában.  KEF  monitorok,  Micro  Seiki,  de  már
    szíjhajtású lemezjátszó-futómű, régi és új SME karral.
    Középen:   a   raktár   egyik   sarkában   Rauna  hangsugárzók  várnak
    szállításra készen.
    Alul:  egy íróasztal a laboratóriumban, az elmaradhatatlan Micro Seiki
    lemezjátszóval   (tucatnyit   láttunk   belőle),   mikroszkóppal,  B&K
    műszerekkel, Rauna hangsugárzóval és Ortofon tesztkomputerrel


    
    

    Felül:   gumi   csapágyak   alapanyaga   a   klímaszekrényben;  alatta
    lemezjátszó,   amellyel   a   pickupmérést   a   klímaszekrényben   is
    elvégezhetik. Alul: pickupmérés gyorsulásérzékelővel


    

    Tekercselőgép.  Automata  gépsor;  a  kép  jobb  alsó  sarkában a kész
    hangszedőtekercsek utaznak a szállítószalagon


    

    Az olcsóbb MM-modellek tűjét automata forgóasztalon montírozzák.


    

    MM hangszedő tűtartójának szerelése. A kamera a merőlegessóget figyeli


    

    Pillantás az egyik üzemcsarnokba


    

    Az MC-pickupokat kézzel tekercselik


    

    Az SPU hangszedő, amely 30 év óta egyfolytában hifi...


                                      *

    Sajtókonferencia finnugoroknak

    

        Ezekben a napokban a két magyaron kívül 6 finnt is vendégül látott
    az  Ortofon:  újságírókat;  kereskedőket,  továbbá  a   cég   helsinki
    képviselőit. A sok finnugor számára mindjárt egy sajtótájékoztatót  is
    rögtönöztek, elibük tárva az Ortofon legfiatalabb  és  legkívánatosabb
    modelljeit.   (Nem   fotomodellekről   van   szó.)   Némelyikkel,    a
    szerényebbekkel az Olvasó egyszer még idehaza is találkozhat, s akkor,
    a maga idején mi is Bemutatjuk őket. Most éppen csak említést  teszünk
    a 300-as típusszámú új MM-családról, amely az OM-sorozatra  épül  (T4P
    rendszerű hangszedők, 1/2 coll  felfogású  adapterrel),  úgyszintén  a
    magaskimenetű MC-család újszülöttjéről,  az  X5-MC-ről.  Ez  utóbbinak
    rafináltabb tűje van, mint az X1-MC-nek és az X3-MC-nek,  s  várhatóan
    még inkább megközelíti az "igazi", alacsonykimenetű MC-típusokat.
        Aligha  talál  utat   a   HFM   tesztrovatába   az   Ortofon   cég
    szenzációja-büszkesége, az MC3000 hangszedő,  erről  az  igazgyöngyről
    tehát bővebben szólunk. A hangminőségét  ugyan  nem  ismerjük,  de  ha
    igaz, hogy fölényesen  jobb  a  (szerintünk  fenomenális)  MC2000-nél,
    akkor  a  dánoknak  most  valóban   sikerült   valami   nonpluszultrát
    tervezniük, amellyel végre felvehetik vagy akár  meg  is  nyerhetik  a
    versenyt a Koetsuk-kal, Kisekikkel és  a  többi  szamurájjal  szemben.
    Mellesleg, annyira esztétikus, és annyi "geg" van benne elrejtve, hogy
    élvezet írni róla.
        Már a csomagolása  is  különleges.  Kívül  egy  szimpla,  lécekből
    készült  láda,  jellegzetes   "ládabetűs"   felirattal.   Szabályszerű
    feszítővasat adnak hozzá (persze, miniatűrt),  és  ha  felfeszítjük  a
    tetejét, belül  szalmán  heverve  találjuk  a  ládikó  tartalmát:  egy
    csiszolt plexitömböt - a vágókés alakú tűhegy pontos  mását.  A  plexi
    belül üreges, ki lehet nyitni, ott van benne az MC3000.
        A hangszedőtest erősen emlékeztet elődjére,  de  nem  alumíniumból
    készült. hanem alumíniumoxidból, tehát  kerámiából.  Amikor  kiégetik,
    eredeti méretének 70 százalékára zsugorodik össze (!), és kemény lesz,
    akár a  rubint.  Mulatságos  összehasonlítani  a  kétféle  darabot,  a
    hangszedőtestet kiégetés előtt és után. A kész  darab  annyira  tömör,
    hogy nemigen lép fel benne önrezonancia, és minden  rezgést  hűségesen
    elvezet a hangkarhoz. A gyémánttűt a svájci Gieger  cégtől  veszik.  A
    tűhegy alakja (lásd balra) a vágótűére emlékeztet, igen nagy felületen
    érintkezik a barázdával,  ennek  folytán  az  MC3000  viszonylag  nagy
    (2-25mg) tűerővel játszhat. Engedékenysége nem túl nagy  (15µm/mN).  A
    mágneses egy neodymium nevű anyagból  készült,  s  állítólag  annyival
    "erősebb" a szamáriumkobaltnál, mint a szamáriumkobalt  a  hagyományos
    báriumferritnél.  A  hangszedő  minden  funkcionális  eleme  úgy   van
    kiképezve, hogy a légrésben tényleg ne mozogjon semmi más, csakis az a
    bizonyos  mozgó  tekercs  -  vagyis  ne  léphessen   fel   örvényáramú
    veszteség. Az MC3000 kimeneti feszültsége kétszerte nagyobb,  mint  az
    MC2000-é  volt,  így  félakkora  erősítésre,  pontosabban:  egyszerűbb
    illesztésre van szüksége -  és  valóban,  van  is  már  hozzá  egy  új
    transzformátor (T-3000).
        Az új pickup  frekvenciaátvitele  meghökkentően  széles:  90kHz-ig
    terjed. De nem ez az a paramétere, amellyel reklámozzák.  Fontosabbnak
    tartják a fázishűségét. Az "Ortophase" koncepció értelmében  (lásd  az
    MC2000 tesztjénél,  HFM  20)  a  hangszedők  fázisgörbéjét  mindenáron
    linarizálni kell, akár a frekvenciagörbe rovására is. Ezt  tükrözi  az
    MC3000 pontosabb specifikációja: 5Hz-50kHz (+4; -1dB). A felső  sávban
    tehát megengednek egy 4 decibeles  kiemelést.  Ha  ugyanis  elektromos
    eszközökkel  kisimítanák  ezt   a   púpot   (meg   lehet   csinálni!),
    elkerülhetetlenül tönkretennék  a  hangszedő  fázisátvitelét.  Kérdés,
    hogy ez a tézis vajon más hangszedőkonstrukciókra  is  érvényes-e.  Az
    Ortofon szerint feltétlenül.

                                      *

    Aranyfülű műszerek


        Ezzel a címmel nem azt akarjuk mondani, hogy a legjobb műszereknek
    be volna aranyozva a fogantyújuk.  Inkább  a  High  Fidelity  központi
    problémájára  célzunk,   nevezetesen,   hogy   a   műszeres   méréssel
    voltaképpen  a  hangminőséget  kell  meghatározni:  korrelációt   kell
    találni a mérés és a meghallgatás eredménye között. Nekünk, sajnos, ez
    nem megy. De a  profiktól  sokat  megtudhatunk.  Ha  valakinek,  nekik
    biztosan tudniuk kell, mit mérnek - és miért pont azt mérik.
        Az Ortofon laboratóriumában  Per  Windfield  fejlesztési  főmérnök
    fogadott bennünket, németes kávéval, de magyaros barátsággal.

                                      *


        Rögtön   a  lényegre  tértünk:  hogy  az  ördögbe  tudják  ennyire
    "eltrafálni"  az  Ár/Minőség  mutatót?  Hogyan  lehet,  hogy a drágább
    hangszedők  többnyire tényleg jobban szólnak az olcsóbbaknál, holott a
    diagramjaikból   ez  nem  derül  ki?  Hogy  például  a  mozgótekercses
    hangszedők jobban szólnak a mágneseseknél, pedig a diagramjaik csaknem
    egyformák?


        - Nekünk is ez az egyik legnagyobb problémánk. A  műszaki  minőség
    és a hangminőség között ma sem áll fenn egyértelmű  korreláció.  Talán
    bizonyos intermodulációs torzításfajtákra érdemes jobban  odafigyelni.
    Meg a négyszögjel-átvitelre, amelyből  kiderül,  hogy  az  MC-modellek
    "gyorsabbak" az MM-eknél.


          Végül is képesek-e megjósolni a "papírokból", hogy melyik típus
    hogyan fog szólni?


        - Nem, erre mi sem vagyunk képesek. A hangminőség nagyon összetett
    dolog.


        Mit ért azon, hogy valamely pick-up "gyorsabb" a másiknál?


        - Az MC-típusok impedancája 5-10µH, az MM-eké sokkal nagyobb:  úgy
    körülbelül 500mH. Ebből következik, hogy lassabb az időkonstansuk.


        Miben látja a legfontosabb eltérést a két alaptípus között?


        -  Az  MC-k  merevebbek.  A   mozgó   rendszer   acéldróttal   van
    felfüggesztve, ezért a "csapágyuk" forgáspontja precíz, stabil.  Ezzel
    szemben a mágneses hangszedőknek gumiból, tehát rugalmas anyagból  van
    a "csapágyazásuk", a forgáspont tehát enyhén bár, de ide-oda rugózik.


        Erről jut eszünkbe: valahol azt olvastuk, hogy  "az  MM-hangszedők
    tornacipőben járnak". Dehát az MC-modellekben is van egy gumialkatrész
    a "csapágy" közelében.


        - Van, de az csupán arra  való,  hogy  csillapítsa  valamelyest  a
    rendszer mozgását.


        Ha mármost csupán  a  mozgótekercses  hangszedőkkel  foglalkozunk,
    azokról sem tudjuk előre megmondani, melyik hogyan szól. Az Ortofon az
    utóbbi időben a fázishűségre esküszik mint döntően fontos paraméterre.
    De  vajon  az  amplitúdó-jelleggörbének   nem   kell-e   hasonlóképpen
    lineárisnak lennie?


        - Hangszedőink mechanikai rezonanciája 3-5 decibeles, és  20kHz-re
    vagy afölé esik. Ha elektromosan csillapítjuk, akkora  fázistolás  már
    viszonylag  alacsony  frekvencián  megkezdődik.   Ezért   inkább   nem
    csillapítjuk ezt a rezonanciát, csak arra vigyázzunk,  hogy  ne  essék
    egybe a lakk lemez-rezonanciával. Ez  a  második  rezonancia  magasabb
    frekvenciájú, körülbelül egy oktávval feljebb esik, hogy  hová,  az  a
    hangszedőtű geometriájától függ. Kioltani nem  szabad,  mert  abban  a
    tartományban még mindig  van  információ,  amelyre  szükségünk  lehet.
    Önmagában  véve  egyik  rezonancia  sem  hallható.  Csillapítani  csak
    egészen óvatosan szabad őket, addig, amíg a magasfrekvenciás  torzítás
    viszonylag alacsony marad, és az intermodulációs  torzítás  még  éppen
    nem kezd növekedni. Auditíve ekkor kapjuk a legjobb eredményt.


        Az  Ortofonnak  egy  időben  az  volt  a  javallata,  hogy  a  VMS
    hangszedők magasfrekvenciás  rezonanciáját  egy  pótlólagos,  440pF-es
    kapacitással   csillapítsuk,   s   ezáltal   lineárisabbá   tegyük   a
    frekvenciaátvitelt. Nekünk azonban nem tetszett az a  hangkép.  Lehet,
    hogy ez is a fázisátvitellel függ össze?


        - Elképzelhető. Hiszen a mechanikai rezonanciához  egy  elektromos
    rezonancia járult, és ilyenkor általában fázistolás lép fel a magasabb
    frekvenciákon.


        Hogyan mérik a fázis-frekvencia átvitelt? Mérőlemezzel?


        - Nem, hanem B&K gyorsulásmérővel.


        Engedjen meg egy megjegyzést. Amióta Ortofon hangszedőket  mérünk,
    folyvást azt tapasztaljuk,  hogy  az  egyik  csatorna  görbéje  enyhén
    emelkedik. Nem sokat, úgy fél-egy decibelt 100Hz és 10kHz között.  Ezt
    minek kell betudnunk?


        -   Véleményem   szerint   a  mérőlemez  hibájának.  B&K  2010-est
    használnak?


        Igen.


        - Jobb a JVC 1005-ös. A Brüel mérőlemez egyrészt hamar tönkremegy,
    másrészt  magasban  hamar  kiemel.  A  JVC-lemez  1  és  50kHz  között
    lineáris. A középtartományban ugyan van egy kis bemélyedése,  ezért  a
    mérést érdemes elvégezni a DIN 43 453-as mérőlemezzel is.  Annak  20Hz
    és 20kHz között hűséges az átvitele.


        Amikor az első "Ortophase" hangszedőt,  az  MC2000-est  tervezték,
    hogyan láttak  munkához?  Előbb  méréseket  végeztek?  Vagy  inkább  a
    fülükre hallgattak?


        - A japánokkal (akik nekünk  állandó  vevőink)  közösen  végeztünk
    felméréseket. Kiderült, hogy nem szeretik a csillapított  rezonanciájú
    hangszedők hangját.


        Nem azért, mert ők a magasba húzó, "japános" hangot kedvelik?


        - Ez  is  belejátszhat.  Mi  is  azt  tapasztaltuk,  hogy  más-más
    nemzetek másféle hifi-hangzást kultiválnak. A németek  ragaszkodnak  a
    lineáris frekvenciaátvitelhez. A japánok "ízlésgörbéje" alul lineáris,
    felül  kiemel.  Az  amerikaiaké   alul-felül   kiemel,   az   angoloké
    úgyszintén,  csak  nem  olyan  nagyon.  Végül  is  a  mérések   és   a
    meghallgatások eredménye együttesen győzött meg bennünket az Ortophase
    koncepció helyességéről.