Kinn a CD, benn az LP



        Skizofrén világban élünk, skizofrén hobbit űzünk,  gyakran  magunk
    sem tudjuk, mit szeretnénk. Lelkesedünk  a  külföldiért  és  leszóljuk
    azt, ami magyar, de  közben  kézzel-lábbal  tiltakozunk  a  külföldiek
    propagandája ellen, és dicsérjük  a  saját  kereskedőink  serénységét.
    Gyanakvással figyeljük az új technológiák  térhódítását,  egyszersmind
    azonban folyvást  attól  rettegünk,  hogy  elmaradunk  a  fejlődésben.
    Elvárjuk, hogy a magyar gyárak  csakis  nekünk  dolgozzanak,  másfelől
    megköveteljük, hogy szerezzenek nekünk dollárt, amennyit  csak  lehet,
    adjuramisten de  mindjárt.  Még  szerencse,  hogy  a  Magyar  Ipar  is
    hasonló, tudathasadásos állapotban leledzik, hiszen csupa  ellentmondó
    követelménynek kell eleget tennie, így hát nem sokat vethetünk  egymás
    szemére. Szívélyes hadakozásban,  de  békésen  élünk  egymás  mellett,
    igyekszünk megérteni egymás lelki nyavalyáit, és  (legalábbis  mi  így
    érezzük) végül is szurkolunk egymásért. Ezt hívják szimbiózisnak.
        Különösen áll ez a hanglemeziparral, mai nevén  Hungaroton  Magyar
    Hanglemezgyártó Vállalattal  való  kapcsolatunkra,  s  azon  belül  is
    mindazon "lelkizésre", amelyet a digitális  hangtechnika  és  főleg  a
    Compact  Disc  ügyében  folytattunk.  Ámde  vagyunk  annyira  hívei  a
    gazdasági reformnak, hogy elismerjük:  a  pénz  beszél.  Minden  egyéb
    meggondolást   félretéve,   kizárólag   a   gyakorlati    szempontokra
    összpontosítunk:  beváltak-e  a  Hungaroton  elképzelései,   sikerül-e
    eladni külföldön az immár jórészt ezüstözött magyar hanglemezeket, mit
    diktál a külföldi piac, mit diktál (diktál...?) a belföldi  piac,  mit
    hoz a jövő - és mikor kezdődik ez a  jövő.  Aki  mindezt  a  legjobban
    tudja: Karsay Gyula, a Hungaroton MHV külkereskedelmi igazgatója.


    


        Előbb néhány  "generál"  adatra  volna  szükségünk.  Mi  mindennel
    kereskedik  a  Hungaroton,  önállóan  kereskedik-e  a  Hungaroton,  és
    mekkora a kereskedelmi, azon belül a külkereskedelmi forgalma?


        - Exportügyeinket  előzőleg  a  KULTÚRA  külkereskedelmi  vállalat
    intézte, de 1985.  január  1-jétől  önálló  külkereskedelmi  jogkörrel
    rendelkezünk. A Hungaroton  MHV  árbevétele  évente  nem  egészen  1,5
    milliárd  forint,  ebből   úgy   230   milliót   hozhat   az   export,
    háromnegyedrészt dollárban. (Dollárért - természetesen - gyakorlatilag
    csak komolyzenei lemezeket tudunk eladni.) Exportcikkeink között  első
    helyen áll az LP, a CD és az MC, azaz a műsoros  kazetta.  De  eladunk
    jogot  (licenc)  valamint  szolgáltatásokat   is,   amennyiben   mások
    megbízásából  hangfelvételt  készítünk  vagy  hozott   mesterszalagról
    hanglemezt préselünk.


        Mekkora a piac?


        -  Mindenütt  eladunk,  ahol  fizetőképes   keresletre   találunk.
    Bérpréselést  persze  elsősorban  a  "közelünkből"  (Ausztriából,   az
    NSZK-ból)   rendelnek,   tekintettel    a    szállítás    költségeire.
    Hangfelvételt sok mindenkinek készítettünk már, főleg  magáncégek,  de
    például a török és a portugál kulturális államtitkárságok számára  is.
    Licencet viszonylag kevés országnak adtunk  el:  Brazília,  Argentína,
    Japán, Hongkong.  Késztermékeink  legnagyobb  piaca  az  USA,  illetve
    Európában  Franciaország.  Ők  veszik  fel  exportunknak  mintegy  25,
    illetve 10 százalékát.


        Milyen kereskedőcégekkel állnak kapcsolatban?


        - Elvünk, hogy nem kereskedünk a multinacionális konszernekkel; ők
    túlságosan  nagyok  nekünk,  választékuk   túlságosan   bőséges,   nem
    képviselnék kellőképpen a  mi  érdekeinket.  Tehát  mindenütt  nemzeti
    cégeket választottunk, általában a  legjobb  disztribútorokkal  állunk
    kapcsolatban.   Képviselőnk   az   USA-ban   a    Qualiton    Imports,
    Franciaországban a  saját  hanglemezeiről  is  neves  Harmonia  Mundi,
    Angliában a Conifer, az NSZK-ban a Helikon, Olaszországban a Carisch.


        És "mit ér a hanglemez, ha magyar"?  Vagyis  milyen  áron  sikerül
    eladni?


        - Mi a világpiacnak dolgozunk, exkluzív, "finom" produktumot adunk
    el, portékánk tehát drága. Ugyanolyan drága, mint a többi elsőosztályú
    hanglemez.  (Ez  természetesen  nem  vonatkozik  a  "midprice",  tehát
    szándékosan alacsonyabbra árazott kiadványokra.)


        Sikerül-e növelni az exportot?


        - Mégpedig várakozáson felüli mértékben, évente jó 10 százalékkal!
    Ezt a felfutást annak köszönhetjük, hogy rendkívül hamar  megindultunk
    a Compact Disc-kel. Késésünk nem volt nagyobb, mint fél-háromnegyed év
    -  én  ezt  nem  is  nevezem   késésnek,   hiszen   a   CD-technológia
    tulajdonosait nem számítva, egyike voltunk az abszolút elsőknek. Ezzel
    hihetetlen mértékben megszilárdult a Hungaroton ázsiója a világpiacon.


        Hány magvar CD-kiadvány készült eddig?


        - Az első évben, 1984-ben 26, 1985-ben 41, tavaly 86 CD-t  hoztunk
    ki, az idén körülbelül 100 Compact Disc-kel jelentkezünk.  Pontosabban
    most már minden felvételünket  mindhárom  formátumban  megjelentetjük,
    tehát LP-n, CD-n és ha kell, MC-n is.


        A magyar CD természetesen csak mint hangfelvétel magyar; magát  az
    ezüstkorongot nyugati cégek készítik. Kikkel  dolgoztat  a  Hungaroton
    MHV?


        - Két nyugatnémet céggel (PolyGram,  Sonopress)  és  két  japánnal
    (Denon, Sanyo).


        Melyik a jobb árucikk: az LP-e, avagy a CD?


        - Nem lehet összehasonlítani. Az LP magyar végtermék,  a  CD-üzlet
    re-exporttal és re-importtal van összekötve, amennyiben a  CD-gyártást
    megrendeljük, kifizetjük, majd a készterméket eladjuk.


        Melyik formátum a kelendőbb?


        - Szinte percenként változik az arányuk; a  CD  irgalmatlanul  tör
    előre, az LP pedig ugyanilyen  mértékben  esik  vissza.  Jelenleg  már
    kétszerannyi CD-t adunk el,  mint  LP-t.  Nem  értékről:  darabszámról
    beszélek.


        Meddig tart ez a nemzetközi kereskedelmi trend?


        -  Nehéz  volna  megmondani.  A  CD-piac  lassanként   telítődött,
    amennyiben most már nem elegendő az újdonság ereje, az,  hogy  a  zene
    ezüstkorongról szól. Most már újra azt  nézik,  mi  az,  ami  szól  az
    ezüstkorongról.  Megint  a  művészetet  kell  eladni,  nem   magát   a
    hanghordozó médiumot. Eszerint az export most már  stagnálni  fog.  De
    már 1986-ra is ezt jósoltuk - és  a  forgalom  növekedése  mégse  állt
    le...


        Egy személyes kérdés: feltehetően odahaza is hallgat zenét. Milyen
    készülékeken?


        -  Thorens   lemezjátszóm   van,   Technics   erősítőm,   Videoton
    hangdobozokkal.


        Compact Disc?


        - Ahhoz más jövedelmi kategóriába kéne tartoznom.  Nem  annyira  a
    gépre: a lemezre gondolok.


        Magyarországon a CD ma még aggasztóan drága...


        - Vagy az LP  túl  olcsó...  Nyugaton  ma  már  kaphatók  bizonyos
    olcsóbb, közepesre árazott CD-sorozatok, és ezek nem drágábbak, mint a
    teljesárú LP. Mi is forgalmazunk ilyeneket, "White Label"  emblémával.
    Ezek nem új, hanem éppen ellenkezőleg: régebbi felvételek.


        Idehaza hány CD-korongot adtak el?


        - Annyit, amennyit a vásárlók kértek: vagy 20  ezer  darabot.  Aki
    CD-t akar venni tőlünk, minden további nélkül megveheti. De nem  tudom
    megjósolni, hogyan alakul a belföldi kereslet.


        És a nyugati kereslet?


        - Hogy azt felmérhessem, ahhoz legelőször is azt szeretném  tudni:
    mi jön majd a CD után. Hogy mikor jelenik meg a video-CD,  meg  a  DAT
    műsoroskazetta...



                                      *

        A digitális program tehát  fényesen  bevált,  a  Hungaroton  annak
    idején helyesen döntött, amikor haladéktalanul  magáévá  tette  az  új
    technológiát. Szakmailag ezért a programért dr. Takács Ferenc  műszaki
    igazgató a felelős, régi  ismerősünk:  neki  (kinek  másnak?)  szoktuk
    felhánytorgatni a digitális hanggal  szembeni  aggályainkat  és  hozzá
    (kihez máshoz?) szoktunk fordulni, valahányszor szakcikket  szeretnénk
    íratni a digitális hangfelvételekről. Őt  most  e  felvételek  műszaki
    hinterlandjáról, az MHV digitális berendezéseiről kérdezzük:

    


        Hány év is telt el azóta, amióta a  Hungaroton  elkészítette  első
    digitális műsorát? (Mi ugyan tudjuk, csak azért  kérdezzük  meg,  mert
    hátha az Olvasó már nem emlékszik rá.)


        -   Az   első   PCM-hangfelvételt   1980-ban   készítettük,    még
    kölcsönberendezésen.  Aztán  1982-ben  megettük  az  első   Sony   PCM
    1610-est, és azóta többször is bővítettük a "magnóparkot". Legutoljára
    két évvel ezelőtt vásároltunk újabb digitális magnót. Ma már vagy  tíz
    darab  1610-esünk  van,  és  az  egész  klasszikus  zenei   repertoárt
    digitális gépeken rögzítjük. A  továbbiakban  típusváltást  tervezünk,
    időközben  megjelent  e  magnó  továbbfejlesztett  változata,  a   PCM
    1630-as.


        Milyen speciális kiegészítő berendezéseket használ a Hungaroton  a
    digitális magnókhoz?


        - Van digitális  editorunk  (szerkesztőgépünk),  azaz  pontosabban
    most már kettő is van belőle. Elvben  hasonlóképpen  működik,  mint  a
    videofelvételek editorai, csak pontosabb náluk; nekünk nem elegendő  a
    40ms-os "raszter", nekünk ennél nagyobb  pontossággal  kell  "vágnunk"
    (amin persze nem  szó  szerinti  vágást  kell  érteni).  Komolyzenéhez
    lényegében ezeket  a  digitális  eszközöket  használjuk.  A  különféle
    digitális      zengetőkre,      effektberendezésekre,      dobgépekre,
    szintetizátorokra,  amelyeket  az  analóg   hangtechnikában   is   (és
    elsősorban könnyűzenére) használunk, itt nyilván fölösleges kitérni.


        A digitális technika egyik legnagyobb előnyének azt tartják,  hogy
    a PCM-jeleket elvben minőségromlás nélkül lehet másolni. Megerősítik-e
    ezt az MHV hangmérnökeinek tapasztalatai?


        - Ha torz a felvétel, akkor másoláskor tovább romlik. A  hiba  ott
    lép be, ahol a kódok "kiakadnak", a felvétel telítésbe megy,  magyarul
    túlvezérlődik.    Nehéz    kiismerni    ennek    a    jelenségnek    a
    hatásmechanizmusát, de tapasztalati tény,  hogy  a  túlvezérlés  a  16
    bites digitális rendszerben "kemény" torzítást okoz, kellemetlenebbet,
    mint amilyen az  analóg  szalag  mágneses  telítődése.  Ha  viszont  a
    felvételt kézben tartották, akkor  másoláskor  valóban  nem  romlik  a
    hangminőség, legalábbis nekünk eddig még nem tűnt fel,  hogy  romlana.
    Most szimpla másolásról  beszélek;  a  szerkesztőgép  például  nemcsak
    másol, hanem szintet is szabályoz, tehát jelfeldolgozást is végez.


        Gyakran hallhatunk (jobban  mondva  olvashatunk)  róla,  hogy  nem
    elegendő  megvenni  a  digitális  gépet,  a   felvételtechnikával   is
    alkalmazkodni kell hozzá.


        - Bizonyára így van, és mi elég sokat  is  invesztálunk  e  célra.
    Mindenekelőtt a felvételi termeken igyekszünk javítani.


        Melyiken?


        - Mindegyiken. Az egyik belvárosi  "palotában",  amely  a  legfőbb
    felvételi stúdiónk, felparkettáztattunk egy 700 négyzetméteres  termet
    (előzőleg csak szőnyeg volt a padlón), és  növeltük  a  fa  arányát  a
    falburkolatban is. Ez meg is hallatszik a felvételeken! Meg a zenészek
    közérzetén  is  (ami  nagyon  fontos  dolog  ám).  Azonkívül  korszerű
    keverőszobát alakítottunk ki. Felparkettáztattuk a sashalmi  templomot
    is - a javulás ott nem annyira pregnáns, de észrevehető. Szombathelyen
    a keverőhelyiség akusztikáját igyekeztünk megjavítani.


        Ezek valóban nagyon fontos dolgok, talán a legfontosabbak,  de  mi
    most a mikrofonozás mikéntjére céloztunk...


        -  Úgy  gondolom,  a  mikrofonozás  ízlés  dolga.   Sok   külföldi
    hangmérnök jár hozzánk, a mieink is utazgatnak, és mindegyiknek megvan
    a maga  hobbimikrofonja.  Nem  hiszem,  hogy  ebben  kötelező  érvényű
    szabályokat lehetne felállítani.


        Hogyan  látják  most  a  dinamika  problematikáját?  A   digitális
    technikának végül is nincsenek dinamikai korlátai...


        - A felvételek dinamikáját lassan, óvatosan, de  növeljük.  Ez  az
    óvatosság  változatlanul  indokolt,  igyekszünk  tekintettel  lenni  a
    hazai, meglehetősen elavult lemezjátszóparkra. Felvételeink dinamikája
    a zenei anyag természetétől függően 45 és 55 decibel között van.


        Egy magyar gyárnak bizonyára  nincs  eltékozolni  való  pénze,  de
    azért rákérdezünk: a  korszerű  technológia  idővel  elöregszik,  mind
    újabb  készülékek  látnak  napvilágot...szóval,  nem  kéne-e   a   PCM
    1610-eseket előbb-utóbb lecserélni?


        - A beszerzési nehézségek miatt csak  reménykedünk,  hogy  lesznek
    PCM 1630-asaink is. (A Sonykon kívül nincs más alternatíva, CD-t  csak
    ilyenekről lehet gyártani,  a  CD-gyárak  csak  a  Sony-féle,  U-matik
    rendszerű kazettát fogadják el.) Emellett korszerűsíteni szeretnénk  a
    monitor-hangsugárzóinkat,      és      növelni      szeretnénk       a
    montírozó-kapacitást,  hogy  több  bérmunkát  vállalhassunk.  Az  idén
    amúgyis megjelenik egy új montírozókészülék, amely valószínűleg már az
    R-DAT montírozására is alkalmas lesz. A nagy kérdés: vajon az R-DAT-ot
    használni lehet-e majd  a  profi  technikában  is.  Sokkal  olcsóbb  a
    minősége is megfelelőnek látszik a megbízhatósága...ez az, amiről  meg
    kéne győződnünk. Az analóg magnókat máris  helyettesíthetnék,  eziránt
    kisebbek a kétségeim.


        A nagy digitális magnók meddig "élnek"?


        - Jól karbantartható gépek. Akár 7-10 évig is használhatjuk  őket,
    vagy akár tovább is, ha nincs  mód  a  felújításukra...  mint  például
    most. Dehát az egyébként korszerű vágógépeink is idestova 6-8  évesek;
    háromszor is meg kell gondolnunk, mire adjuk ki  a  pénzt.  Hát  igen,
    egyelőre mind a két lovon rajta kell maradni:  kinn  a  CD-t  keresik,
    benn még az LP-t.


        Mit  jövendöl  az  MHV műszaki igazgatója: meddig gyárt még fekete
    lemezt a Hungaroton?


        - Tíz évig egészen bizonyosan. Exportunkban már túlsúlyba került a
    CD, és néhány éven belül minden négy eladott hanglemez közül  legalább
    3 már ezüstszínű lesz, idehaza viszont a közönség  gyakorlatilag  csak
    LP-t vásárol. A magyar háztartásokban legalább  1  millió  lemezjátszó
    működik, CD-játszó viszont csak néhány ezer. Legalább tíz  évnek  kell
    eltelnie,  amíg  a   vásárlóközönség   Magyarországon   is   átáll   a
    CD-re...illetve esetleg arra a médiumra, amely  a  Compact  Disc  után
    következik.  Vagy  amely  a  DAT  után  következik.  Gondolok  itt   a
    számítógépekhez   használatos    szilárdtest-tárolókra;    kapacitásuk
    jelenleg még "csak" 1-4 Mbit/chip, de úgy háromévenként megduplázódik.
    Jöhet valami forradalmi újítás is, valami  mozgásmentes  műsorhordozó.
    És küszöbön áll  egy  olyan  egységes  információs  rendszer,  amelyet
    minden háztartásba bevezetnek...


        Rövidebb távon még az érdekelhet bennünket, hogy nem növekszik-e a
    digitális hangtechnika felbontóképessége. Nem kaphatunk-e több bitet a
    16-nál, magasabb frekvenciát a 44,1-nél.


        - A mintavételi frekvencia növelését látom valószínűbbnek. Pedig a
    stúdiótechnikának inkább a  finomabb  kvantálásra  (vagyis  a  jel-zaj
    arány további növelésére) volna szüksége, mert ez  volna  a  feltétele
    annak, hogy végre a keverőasztalokat is digitalizálni lehessen.

                                                                        DL