Stúdió a szomszédban



        Építsünk  könnyen,  gyorsan  hanglemezgyárat?  Nem,  ez  nem   jó:
    hanglemezgyárak nem épülnek sem könnyen, sem gyorsan. Az  OPUS  is,  a
    szlovákiai hanglemezkiadó vállalat (nem tévesztendő össze a svéd  Opus
    3-mal)  a  csehszlovák  Supraphon  cég  leányvállalata  volt   egészen
    1971-ig, amikor is önállósult. (Ez nem jelenti azt, hogy  volna  saját
    présüzeme is.) Ennek már jó  15  esztendeje.  De  az  OPUS  így  is  a
    legfiatalabb  hanglemezkiadó  vállalat  itt  a  közelben.  S  mert   a
    legfiatalabb, hát ő  akar  lenni  a  legmodernebb  is:  stúdióját  még
    1983-ban "digitalizálta", s azóta már a második  generációs  digitális
    magnóknál tart. Ezekről a magnókról, valamint az (analóg, de rendkívül
    sokoldalú), komputervezérlésű keverőasztalról számol be most szóban és
    képekben  az  OPUS  gyár  főmérnöke.  Ajánlott   olvasmány   ehhez   a
    cikkünkhöz: HFM 7. és 15-18.


        Az Opus a jól  ismert  Supraphon  cég  pozsonyi  leányvállalatából
    alakult 1971-ben. Fő stúdiójául az akkori Zenei  Színház  szolgált,  a
    maga meglehetősen szerény berendezésével.  A  cégek  kettéválásával  a
    tevékenységi körük is kettévált, így  az  Opus  elsősorban  a  szlovák
    kultúra terjesztéséért felelős minden vonalon, tehát a  meselemezektől
    kezdve  a   mai   modern   szlovák   zenéig.   A   lemezkiadáson   túl
    kottakiadással, a zenei irodalom terjesztésével is foglalkozik. Saját,
    országos bolti hálózata  van,  de  a  lemezei  persze  más  vállalatok
    boltjaiba is eljutnak.
        Néhány szót még a múltról, csak hogy  megvilágíthassam  a  jelent.
    Cégünk számára égetően fontos volt, hogy új stúdióhoz jusson. 1973-ban
    (jobb híján) kibérelte egy Pozsony  melletti  kisváros  kastélyának  a
    nagytermét, néhány mellékhelyiséggel, hogy a hangmérnöki  szobának  is
    legyen helye... A berendezés azonban már ekkor is  a  legjobbak  közül
    került ki: 24 csatornás NEVE keverőpult, 8 sávos Studer A80  magnó.  A
    mesterszalagok szintén A80-as magnókon készültek. Működött  egy  másik
    stúdiónk is, egy még távolabbi kisvárosban, szerényebb  berendezéssel,
    de szintén  már  Studer  keverőpultokkal  és  magnókkal.  Csakhogy  80
    kilométert  kellett  utaznunk  odáig,   úgyhogy   végül   leszereltük.
    Pozsonyban találtunk új  helyiséget,  itt  épült  meg  a  cég  második
    stúdiója, egy 18 csatornás Studer keverőpulttal  és  a  régi  8  sávos
    A80-nal - a NEVE pultot akkor már egy újabb,  immár  16  sávos  Studer
    magnóval használtuk. Így már fel lehetett futtatni az évi  "termelést"
    60  komolyzenei  lemezre  és  60  egyéb  lemezre.  (Ez  mind  LP  vagy
    legalábbis a műsoridőt tekintve annak felel meg.) A  könyvkiadásba  is
    "belejöttünk": cégünk saját nyomdát rendezett be.
        A  pophullám  a  mi  partjainkat  sem  kerülte  el,   egyre   több
    popfelvételt készítettünk, egyre komplikáltabb technikával. A külföldi
    partnerek azonban főleg a komolyzenei felvételek  minőségét  szerették
    volna javítani, ezért az OPUS  1982-ben  úgy  döntött,  hogy  átáll  a
    digitális felvételi technikára. Még az év végén megjelentek a  Szlovák
    Filharmónia épületében az első digitális felvevő berendezések:  a  jól
    bevált Sony PCM 1610 digitális processzor két videomagnóval (Sony  BVU
    800 DA), valamint a DAE 1100-as montírozóval. Alapkövetelménnyé vált a
    lehető legalacsonyabb zajszint, illetve a lehető legnagyobb  dinamika.
    Az új technikára való tekintettel változtatni kellett egyebek között a
    mikrofonozáson  is  (tekintettel  a   digitális   felvételek   nagyobb
    mélybasszus-tartalmára), és egyre gondosabban kellett  kiválasztani  a
    felvétel színhelyét, mert a csendes digitális hangfelvétel kimutatja a
    környezet  zaját!  Újrakezdődtek  az   országjáró   körutak,   egy-egy
    elhagyott templom vagy kastély után... Csakhogy egyrészt  a  kiszállás
    is sokba került, másrészt a nem éppen olcsó és könnyű  készülékek  sem
    viselték jól a hurcolkodást. Végül is  a  cég  új  székházat  épített,
    stúdiókkal-irodákkal-raktárakkal;  tavaly  novemberben  készültünk  el
    vele. Ebben a cikkben természetesen csak a stúdióinkról lesz  szó.  Az
    új  épületben  két  stúdiót  rendeztünk  be.  (Nem  beszélek   itt   a
    lehallgatószobákról, keverőhelyiségekről  stb.)  A  nagyobbik  mintegy
    2500m3 térfogatú, és kisebb zenekarok felvételére alkalmas.
    Két  sarkában  kisebb  tereket  tudunk  elszigetelni,  ott   speciális
    felvételek készülhetnek. A nagyterem akusztikája alig van csillapítva,
    hogy maguk a zenészek is jól érezzék magukat benne. Voltaképpen csak a
    terem frekvenciaátvitelét egyenlítettük  ki.  Ez  az  elmélet  bevált;
    tényleg   jó   felvételeket   tudunk   itt    készíteni.    Valamennyi
    stúdióhelyiség rugókon van elhelyezve  ("felfüggesztve"),  hogy  védve
    legyen a külső zajok  és  rezgések  ellen.  A  kisebb  stúdió  mintegy
    160m3   térfogatú,   ezt   eleve   popzenei   felvételekhez
    tervezték. E teremnek szintén van  egy  "kisterme",  azaz  elszigetelt
    része, ahol mikrofonokat lehet felállítani.
        Az volt az elgondolásunk, hogy a  zenei  alapokat  a  nagyteremben
    vesszük föl, és a munkát  a  kis  stúdióban,  illetve  a  hozzátartozó
    keverőszobában  fejezzük  be.  Ennek  az  a  feltétele,  hogy  a   két
    keverőszoba berendezése minden szempontból azonos legyen. Mindkettőben
    ott áll a Solid State Logic Inc. 32, ill. 48 csatornás keverőpultja és
    a szomszédságukban két 24 csatornás Sony digitális magnó. Ezeket  akár
    össze is lehet kapcsolni, és akkor 48 csatorna  áll  rendelkezésünkre.
    Mindezt természetesen erősítők és hangsugárzók egészítik ki.  Utóbbiak
    a  JBL  gyártmányai,  kétutasak  és  aktív  rendszerűek,  de   másféle
    hangsugárzókat is tartogatunk:  Orion  HS  280-asokat,  amelyekkel  az
    "otthoni" zenehallgatást imitáljuk, azonkívül Auratonjaink is vannak -
    ezek  az  apró  dobozok   az   úgynevezett   "muszáj"   hangszórók   a
    stúdiószakmában.  Valamennyit  egy-egy  JBL  erősítő  hajtja  meg.   A
    keverőpultot effektberendezések egészítik ki.
        Most pedig rátérek a lényegre: a komputervezérlésű  keverőasztalra
    és az új digitális magnókra.

    

    A  nagyobbik  stúdió  mérete  14.5*16*9 méter. A helyiség két sarkában
    kisebb    elszigetelt    terek    vannak,   a   szólóhangszerek   stb.
    elkülönítésére. A felszereléshez tartozik két csembaló és két zongora:
    egy Petroff és egy Bösendorfer - és nemsokára lesz egy Steinway is


    

    A  nagyobbik  keverőszoba  az SSL pulttal és több kiegészítőegységgel.
    Balra  fent  a  keverőpult  számítógépének színes monitora, mellette a
    falba  épített  JBL  4435-ös  hangsugárzó.  A  kép  jobb oldalán külön
    állványon a Sony PCM 3324-es magnó két komputer-interface-e



    SSL keverőpult

    
    

    Az SSL keverőpult (fenn) és egyik csatornája


    

    Az   effektusberendezések  állványa.  Balról  lefelé:  a  két  Lexicon
    időmodulátor,   konnektorpanel,   a  DN360-as  grafikus  szűrő,  Scamp
    tápegység,   Valley   people  Dyna-Myte  kompresszor-limiter-expander,
    Aiwa  kazettás  deck,  különféle  Scamp  egységek, Kepex és Gain Brain
    dinamikaszabályzók. A sort a világításszabályzó zárja


        Két, kissé eltérő típust használunk a nagyobbik  stúdióban  az  SL
    4032-est, a kisebbikben az SL 4048 TR-t. A  két  pult  alapjában  véve
    azonos, csak szolgáltatásaikban térnek el.  A  pult  ismertetését  két
    fejezetre kell osztanom, külön kell szólnom a  hangfeldolgozó  részről
    és külön a komputerről.
        Ami  a  hangfeldolgozást  illeti,  a  keverőpult  csatornákra  van
    osztva. Valamennyi csatorna (32, ill.  48)  teljesen  egyforma,  és  a
    következő egységeket tartalmazza: sínválasztó*, (* Síneknek nevezik  a
    keverőpultokon azokat a  gyűjtővonalakat,  amelyek  a  rájuk  kapcsolt
    jeleket összegyűjtik és az  adott  kimenetre  vezetik.),  mikrofon  és
    vonalerősítő,   dinamikus    szekció,    alapfilterek,    parametrikus
    ekvalizátor,  segédsínkeverők,  monitorkeverő;  vágó,   ill.   szólóba
    kapcsoló áramkörök, magnósávvezérlés, panoráma  szabályozók,  végül  a
    főszabályozók a komputer-interfaceszel.
        A pultnak 32 fő sínje van, tehát max. 32 sávos  magnó  kapcsolható
    hozzá  közvetlenül.  (A  pult   In-Line   rendszerű,   vagyis   minden
    magnósávhoz  legalább  egy  bemeneti  modulra  is  szükség   van.)   A
    sínválasztó részben tehát 32 kapcsolóval lehet megválasztani a  kívánt
    kimenetet. Ezenkívül további 4  kapcsoló  a  főkimeneteket  választja:
    jobb hátsó, jobb, bal, bal hátsó. E részhez tartozik még egy  panoráma
    potméter, amellyel a tér szélességét lehet  szabályozni  két  csatorna
    között.  Ha  egyetlen  gomb  sincs  benyomva,  akkor  automatikusan  a
    megfelelő magnócsatorna-bemenetre jut a jel (pl. a  4.  keverőcsatorna
    értelemszerűen a 4. magnósávot táplálja).
        A pult következő része a  mikrofon-,  valamint  a  vonalerősítő  a
    megfelelő szabályozókkal. A mikrofonerősítő  90dB-es,  a  vonalerősítő
    csak 40dB-es (±20dB) tartományban szabályozható.  Ezenkívül  található
    itt  még  egy  fázisváltó,  amivel  a  bemenetet  ellenfázisba   lehet
    kapcsolni. A potmétereken található kapcsolókkal a  fantom*  (*Fantom:
    különleges  módon  bekötött   tápfeszültség,   amely   a   kondenzátor
    mikrofonokat táplálja szimmetrikus mikrofonkábelen. Ha a szóban  forgó
    mikrofon nem kondenzátortípusú, akkor jobb,  ha  a  fantom  feszültség
    nincs   jelen,   mert   esetleg    kattanásokat    okozhat,    illetve
    brumfeszültséget indukálhat.), tápfeszültséget  lehet  ki-bekapcsolni.
    (A vonal/mikrofon átkapcsolást központilag végzik, de itt  is  van  rá
    mód - aminek sok előnye van.)
        Sorrendben a  következő  egység  a  dinamikai  rész:  kompresszor,
    limiter, expander és gate. Az előbbi három ismert fogalom, a  negyedik
    feltehetőleg ismertetésre szorul. Ha a  felvételt  zajos  környezetben
    készítik, vagy a hangszer maga is zajos (sok szintetizátor!), és ez  a
    zaj nem vész el a zenében, akkor egy gate  (kapuzó)  áramkörrel  lehet
    segíteni a bajon. Beállítjuk a hasznos jelszintet, és  valahányszor  a
    jel ez alatt a  szint  alatt  marad,  az  áramkör  teljesen  (legalább
    90dB-re) lezár. Használata nagy körültekintést kíván, de  ha  óvatosan
    állítják be, teljesen eltüntetheti a zajt. Még zárási késleltetése  is
    van, hogy a kizengő hang a zajban vesszen el, ne szűnjék meg hirtelen.
        A kompresszornak és az expandernek 3-3 kezelőszerve van.  Ezek  is
    különleges  kivitelű  áramkörök;  a  vezérlőjelük  nem  analóg   módon
    érkezik, hanem egy beépített analóg/ digitális váltó  útján,  amelynek
    gyorsasága és pontossága felülmúl minden eddigi ilyen célú áramkört  -
    és ráadásul még  beállítani  sem  kell.  A  külső  kezelőszervekkel  a
    kompresszió mértékét, küszöbértékét, gyorsaságát és lecsengését  lehet
    szabályozni. Hasonló,  de  persze  ellentétes  feladatú  kezelőszervei
    vannak az expandernek. Mindkét  egység  5-5  diódás  kijelzővel  jelzi
    működésének egyes fázisait. A vezérlő jelet magából a bemeneti  jelből
    nyerik, de mód van az úgynevezett idegenvezérlésre, a  frekvenciafüggő
    vezérlésre, valamint több dinamikai  egység  párhuzamos  működtetésére
    is.
        A dinamikai rész alatt a két szűrő helyezkedik el. A  kettő  közül
    az egyszerűbbik csak felül és alul határol,  és  van  egy  kapcsolója,
    amivel egyenesen a mikrofonerősítő  után  kapcsolható  -  egyébként  a
    parametrikus ekvalizátor után helyezkedik el. Ez  az  ekvalizátor  nem
    más, mint egy  sokféleképpen  beállítható  szűrőáramkör,  amellyel  az
    éppen befolyásolt frekvenciasávnak nemcsak a középfrekvenciáját, de  a
    szélességét is meg lehet határozni.  Az  ilyen  szűrőnek  általában  3
    kezelőszerve  van  (frekvenciaválasztó,   sávszélesség   választó   és
    emelés/vágás szabályozó), de az SSL keverőasztal  ekvalizátorának  még
    egy  4.  kapcsolója  is  van,   ezzel   a   szűrő   karakterét   lehet
    megválasztani.  Ez   főleg   a   szélfrekvenciákon   fontos.   Például
    kiemelhetjük csak a 100Hz körüli sávot, vagy esetleg az összes jelet a
    megjelölt  frekvencia  alatt.  Az  SSL  asztal  parametrikus   szűrője
    egyébiránt négysávos, de a két középfrekvenciás szűrő  részben  át  is
    fedheti egymást, vagyis két  közeli  frekvenciát  is  el  tudunk  érni
    velük. Bizonyára érdekli az olvasót, hogy  az  SSL  pultban  a  szűrők
    kétfélék lehetnek: az egyik változatnak "meleg" ("csöves") a hangja, a
    másiké "hidegebb", "tranzisztoros". Csak a  hangmérnökön  múlik,  hogy
    melyiket választja. A szűrőknek szintén  3  kapcsolójuk  van,  ezekkel
    lehet kijelölni a szűrő helyét a jelláncban.  Az  áramkörhöz  még  egy
    LED-es indikátor is tartozik, amely 5 helyen figyeli  a  bemeneti  jel
    szintjét; ha felvillan, akkor a torzítás elérte az 1%-ot.
        A szűrőket a 6 sínes segédkeverő követi, innen  lehet  táplálni  a
    fejhallgatókat, illetve az  éppen  bekötött  effektberendezéseket.  Az
    Opus  cégnél  különleges  fejhallgató-táplálást  alkalmaznak:   minden
    fejhallgatónak külön kis keverőpultja van, s  azzal  a  fent  említett
    sínek közül 4-nek a  jelét  lehet  kívánság  szerint  bekeverni,  hogy
    ezután  egy  apró  erősítővel  a  fejhallgatót   táplálja.   Ennek   a
    megoldásnak az az előnye, hogy a  hangmérnök  szétosztja  a  jelet  az
    egyes  sínekbe  (pl.  ritmikai  vonal,  szóló   hangszer,   vokál   és
    szólóének). Ezeket a jeleket  kiküldi  a  stúdióba,  és  ott  mindenki
    kikeverheti magának azt a hangzást, amit szeret. Az 5.  és  a  6.  sín
    ilyenkor vagy effektusokat  táplál,  vagy  nincs  kihasználva.  Amikor
    viszont már a felvételt keverik a mesterszalagra, akkor  természetesen
    valamennyi sín effektusokat táplál. Az első sín, minthogy sztereó, még
    egy panorámaszabályzóval is el van látva.
        A segédsínkeverők után egy csoport kapcsoló következik (leírásukat
    nem részletezem, nagyon bonyolult  dologról  van  szó,  nem  szeretném
    túlterhelni az olvasót), majd pedig a magnósávváltó következik.  Három
    nyomógombja van: kettő  a  magnósáv  státuszát  váltja  (bemenet  vagy
    szalagutáni lehallgatás - otthoni magnózásban  ez  felel  meg  a  Tape
    Monitornak), a 3. gomb pedig aktivizálja a kiválasztott sávot.
        A  következő  egység  egy  rövid  tolópotméter,   amivel   szintet
    szabályoznak.  Hogy  hol,  az  a  pult  "státuszától"  függ:  minthogy
    ugyanazon a csatornán jöhet is, de mehet is a  jel,  mindkét  irányban
    szükség lehet a szabályozásra.  Mondok  egy  példát.  A  szóban  forgó
    potméter  éppen  a  kimenő  jelet  szabályozza,  úgy,  hogy  a  szalag
    optimálisan legyen kivezérelve. Biztosra vehetjük, hogy ez a szint nem
    felel meg a zene harmóniájának, és  ezért  a  lehallgató  hangszórókon
    újra  szabályozni  kell  a  jelet.  Ha  ügyes  a   hangmérnök,   akkor
    összekombinálja a kettőt, vagyis már felvétel közben készre  keveri  a
    zenét. A kispotenciométer mellett ott  vannak  a  panorámaszabályozók,
    amikkel a jobb-bal, illetve az előre-hátra viszonyt lehet  beállítani.
    Lejjebb két elektronikus nyomógomb található: a SOLO és a CUT  gombok.
    Ezekkel a csatornát kiemelhetjük  -  a  többi  addig  elnémul,  míg  a
    benyomott szól -, illetve némíthatjuk.
        Most már  csak  a  fő-potenciométer  van  hátra,  de  ez  is  csak
    egyenfeszültséget szabályoz. A feszültséget  ezután  digitálisan  1024
    szintre osztják, egyrészt,  hogy  a  komputer  "meg  tudja  jegyezni",
    másrészt pedig, hogy a  hangerőt  szabályozni  lehessen  a  csatornába
    épített VCA-val*.  (*VCA:  Voltage  Controlled  Amplifier.  Különleges
    erősítő,  amelynek  erősítését  egyenfeszültség   szabályozza,   110dB
    tartományban.)
        Amit eddig felsoroltam: 110 kapcsoló és  potméter,  csatornánként.
    Ezekhez járul még a központi egység száznál is több  kezelőszerve  (és
    akkor  még  mindig  nem  beszéltem   a   komputerről!).   A   központi
    vezérlőegységen a pult alapüzemmódját  lehet  megválasztani:  egyetlen
    gombnyomással kerülünk felvételi üzemmódból  lejátszásba  vagy  keverő
    helyzetbe.  Ilyenkor   a   csatornabemenetek   státusza   is   azonnal
    megváltozik.  Ezenkívül  található  itt   még   egy   nagyon   hatásos
    kompresszor, amivel a kimeneti jelet  lehet  szabályozni  -  kvadróban
    (azaz négy csatornán). Itt  vannak  a  segédsínek  kezelőszervei,  egy
    kapcsolótáblán pedig 13-13 forrás közül választhatjuk ki a keverőszoba
    és a stúdió  hangszóróiba  küldött  jelet.  Az  asztal  alsó  részében
    található a fő kimeneti  hangerőszabályozó  (szintén  VCA-kivitelben),
    valamint  az  egyes   hangszórók   potenciométerei.   Egy   9   gombos
    kapcsolótábla a pultban elhelyezett  mikrofon  jelét  küldi  a  kívánt
    helyre. Ugyanitt találjuk a piros lámpa kapcsolóját,  valamint  néhány
    apróbb automatika  kezelőgombját.  Végül  legfelül  egy  jelgenerátort
    építettek a pultba, hogy egyetlen  gombnyomásra  ellenőrizni  lehessen
    amplitúdót és frekvenciát egyaránt, a  pult  valamennyi  bemenetén  és
    kimenetén.
        Remélem, nem terheltem túl az olvasót szakmai  apróságokkal.  Vagy
    igen? Nos, ennyi adat valójában a hangmérnököt  is  túlterheli,  az  ő
    feje sem káptalan. Még szerencse, hogy az  imént  leírt  kezelőszervek
    nagyrészét  egy  beépített  számítógép  ellenőrzi.   Van   hozzá   egy
    tasztatúramező, a pultba építve, valamint egy  képernyő,  mely  utóbbi
    természetesen  kivezethető  egy  nagyobb  monitorra  is.   Ezeken   az
    eszközökön keresztül tud a hangmérnök társalogni a berendezéssel.
        Először is, a komputer ismeri az órát és a dátumot  is.  Fejlécébe
    beadható minden információ az éppen felvett műsorról, például, hogy mi
    a címe, kik dolgoznak a felvételen, hány szalag áll a  rendelkezésükre
    és milyen gépeken, továbbá, hogy  milyen  szabvány  szerint  készül  a
    felvétel. A komputer ezek után egy újabb kérdőívet állít ki,  és  most
    már a részletek iránt érdeklődik,  például  megkérdi  a  tételek  vagy
    számok címét és időtartamát (az utóbbit  esetleg  maga  számolja  ki).
    Aztán tudni szeretné  az  egyes  tételek  sávbeosztását  (hogy  melyik
    magnócsíkon mi szól, esetleg ki játszik). A következő fejezet már  egy
    4 oldalas jegyzetfüzet, ahová mindent be lehet "írni", amit  az  ember
    fontosnak tart. Természetesen valamennyi  oldalt  ki  lehet  nyomtatni
    közönséges papírra is, hogy mások számára is hozzáférhető legyen.
        Az adminisztráció végeztével a komputert egyéb feladatokkal is meg
    lehet bízni. Egyebek  között  folyamatosan  olvassa  a  magnószalagról
    érkező időkódot, amelynek  révén  1/30  másodperc  pontossággal  lehet
    beállítani a szalag helyzetét. Olvasás közben rögtön ki is értékeli  a
    jelet  és  jelzi,  hogy  milyen  szabvány  szerint  készült  a   műsor
    (EBU-SMPTE), és hogy minden rendben van-e.  Ezután  már  kiadhatjuk  a
    jelszót,  hogy:   gyerünk   a   kívánt   felvételre!   Nincs   szükség
    lapozgatásra, sem belehallgatásra  -  a  gép  azonnal  tudja,  hogy  a
    felvétel hol kezdődik. Elindítja a magnót, és a  célponthoz  vezeti  a
    lehető  leggyorsabban,  de  egyben  a  legkíméletesebben.  Mindezt   a
    komputer életében csak egyszer kell jól beprogramozni.
        Az  intelligens  számítógép  egyik  legértékesebb   tudománya   az
    úgynevezett automix: a  hangmérnök  által  kezelt  tolópotenciométerek
    mozgását a gép megfigyeli és megjegyzi magának. A keverést bárhol abba
    lehet hagyni, bárhol meg lehet ismételni, és akár szakaszonként is  el
    lehet végezni. Ez azt jelenti,  hogy  hangszercsoportonként  is  lehet
    keverni - ezt eddig nem sok  pult  tudta.  Valamennyi  információ  egy
    floppy discre kerül, amely együtt mozog a szalag  időkódjával,  így  a
    számítógép adatai nem foglalnak helyet a  szalagon.  És  a  számítógép
    nemcsak egy magnót tud kezelni, hanem akár többet is, egyszerre...
        De még nincs vége a komputer tudományának. Sőt, most jön  a  java.
    Minden hangmérnökkel előfordulhat, hogy félbe kell hagynia a munkáját,
    mert más van soron. Mi mást tehetne: előveszi a jegyzetfüzetét  meg  a
    ceruzáját, és  feljegyzi,  mit  manipulált  eddig  a  pulton.  Ezen  a
    keverőasztalon 5280 kezelőszerv állását kellene feljegyezni... Az  SSL
    TR  komputer  azonban  egy  gombnyomásra  pillanatfelvételt  csinál  a
    pultról, a beállításokat videokép formájában floppyn rögzíti, sőt: nem
    csak egy beállítást memorizál, hanem akármennyit. Újrakezdéskor  pedig
    azt is jelzi a képernyőn, mégpedig  élénkebb  színekkel,  hogy  melyik
    szabályozó sincs abban a helyzetben, amelyben lennie kéne. Csak  végig
    kell  nézni   a   képeket   (csatornánként),   és   utánaállítani   az
    utánaállítandókat.
        Hát ennyit a keverőpultról. Nem mondtam el  róla  olyan  dolgokat,
    amelyek inkább csak a hangmérnök számára  fontosak.  Így  például  nem
    említettem a különleges plazma szintmérőket, amelyek  minden  csatorna
    jelét mérik és mutatják, kétféleképpen: mint csúcskijelzők, vagy  mint
    VU-méterek. A kezelő maga döntheti el, hogy mit akar látni. Ha még  ez
    sem   elég,   akkor   csak   egy   kapcsolás,   a    műszerek    máris
    spektrumanalizátorrá alakulnak át, és sztereóban  jelzik  a  műsor  (a
    csatornák)  spektrumát.  Ezenkívül  még  egyenfeszültség  mérésére  is
    szolgálnak, amikor a fő tolópotméterek kimenetét mérik. Erre akkor van
    szükség, amikor a  pult  automix  üzemmódban  dolgozik,  és  miután  a
    potmétereket  a  komputer  mozgatja,  jobban  mondva  csak   a   jelet
    szabályozza - nem  árt  látni,  hogyan.  Ugyanezt  persze  a  komputer
    képernyője is mutatja, de annál néha áttekinthetőbb ez a  másik  fajta
    kijelzés. Arról már talán kár  is  beszélni,  hogy  minden  üzemmódhoz
    külön  skála   is   tartozik,   s   az   természetesen   automatikusan
    kapcsolódik...


    Sony PCM 3324 digitális magnó

    

    A  két Sony PCM 3324-es, 24 sávos digitális magnó. A nyitott gépen jól
    látható  a  magnóelektronikát  tartalmazó  szekrény (digitális kódoló,
    dekódoló,  vezérlőkomputer,  hibadetektorok).  Itt  van  a  magnó négy
    analóg  sávjának  elektronikája  is. Az alsó sorban 6*4 A/D és 6*4 D/A
    váltó, mellettük a tápegység


    

    Két  generáció.  Balra  a  PCM  3324-es A/D váltója a modern egychipes
    áramkörökkel  (4  darab), a dobozokban a bemeneti szűrők láthatók. Egy
    kártyán  4  csatorna  fér el. Jobbra a régi PCM 1610-es két váltója. A
    "szardíniás   doboz"   sok   diszkrét  elemet  tartalmaz,  ezeket  még
    rendszeresen szabályozni is kell


    

    A  PCM  3324-es  magnó  fejblokkjai,  sorban: digitális felvevő-, majd
    lejátszófej, analóg törlő-, majd kombináltfej, digitális szinkronfej


        Az OPUS másik nagy újdonsága  a  SONY  PCM  3324  digitális,  24+4
    csatornás magnó. Első látásra közönséges kinézetű, nagy stúdiómagnónak
    gondolhatná az ember, amíg ki nem derül, hogy a mindössze  1/2  collos
    szalagon 24 digitális csík és további 4 segéd csík fér el. Ez a  magnó
    még az eddigi digitális felvételi eszközökhöz képest is új. A  Sonynak
    sikerült  egyetlen   chip-re   integrálnia   sok,   nagyon   bonyolult
    részegységet. Már mindjárt a magnóelektronika elején is: az A/D váltók
    "egychipesek".
        Megpróbálom röviden leírni a  PCM  3324  felépítését.  A  bemeneti
    erősítőt a 20,4kHz-es szűrő, az SH mintavételező áramkör, majd az  A/D
    áramkör, utána pedig a 0,47Hz-es  felüláteresztő  szűrő  követi  -  ez
    utóbbira azért van szükség, hogy  kiszűrje  az  elég  jelentős  offset
    (egyenáramú összetevő) jelet a digitális jelfolyamból  (az  A/D  váltó
    bizony produkál ilyet néha). Az  eddigi  berendezéseken  ezt  a  hibát
    rendszeres méréssel és beállással kézileg kellett kiküszöbölni.
        Az A/D váltók  után  a  kódoló  áramkörök  következnek  (a  kódok,
    segédinformációk,  a  jel  "szétkeverése"   a   későbbi   hibajavítást
    szolgálják - lásd HFM 7.). A keverő áramkört  már  a  felvevő  áramkör
    követi. Ennek  nagyon  egyszerű  a  feladata:  csupán  telítésig  kell
    vezérelnie a szalagot, a bemeneti jelnek megfelelően. A szalagról jövő
    jelet   a   lejátszófej   olvassa.   Egy   fejerősítőn   keresztül   a
    lejátszóerősítőbe jutnak a bitek, majd egy komparátor áramkör  után  a
    szétkeverőbe  kerülnek,  ahol  ismét   helyreáll   a   sorrend.   Most
    következnek a dekódoló áramkörök, ahol megjelenik a  hibajel,  melynek
    nyomán a korrekciós áramkörök kijavítják a hibát, többféle  módon:  az
    eredeti jel generálásával, interpolációval vagy helyettesítéssel. Csak
    ha semmiképpen  sem  boldogul,  akkor  "tilt"  az  áramkör.  Egyébként
    valamennyi hibát kijelzi a gép; a helyettesítő  korrekciót  jelző  LED
    már fel sem villan, ami azt jelenti, hogy nincs  szükség  ilyen  fajta
    hibajavításra. Ez valószínűleg csak a szalag ragasztásakor  következne
    be.
        A digitális jelfeldolgozás alapvető  követelménye  a  gyorsaság  -
    nos, ebben is  előreléptünk.  Igaz,  a  ki-  és  bemeneti  váltók  még
    csatornákhoz  vannak  kötve,  tehát  minden  csatornához  van  belőlük
    egy-egy. A többi  elektronika  azonban  már  kombinált:  egyetlen  egy
    kódoló és keverő áramkör képes ellátni valamennyi csatornát! Erre nagy
    szükség is van, mert különben nehéz lenne azonosítani őket. Ugyanígy a
    lejátszási ágban  is  a  szétkeverő  és  dekódoló  áramkör  valamennyi
    csatorna, jelét feldolgozza, és  szétküldi  az  egyes  D/A  váltókhoz,
    amelyek szintén egychipes áramkörök. Ezeket  követik  a  szűrők  és  a
    kimeneti erősítők. Valamennyi csatornának külön emfázis kapcsolója van
    a felvételi ágban. Lejátszáskor ez automatikusan bekapcsolódik.
        A magnó műszaki adatai közül csak a  legfontosabbakat  említem.  A
    gép 44,1kHz  vagy  48kHz  mintavételi  frekvenciával  dolgozik,  tehát
    változtatni  lehet  a   szalagsebességét,   minthogy   a   mintavételi
    frekvenciával  a  szalagsebesség  is  megváltozik   (70,01cm/s,   ill.
    76,20cm/s).  Frekvenciaváltáskor  a  magnó   órajelének   frekvenciája
    automatikusan  átkapcsolódik,  hogy  ne  keletkezzenek  interferenciás
    zavarok.  A  magnófejek  szereposztása  is  más,  mint  a  hagyományos
    magnókon.  A  gép  nem  két  hangfejet  tartalmaz,  hanem  hármat:  1.
    felvevőfej - lejátszófej -  2.  felvevőfej.  (Külön  törlőfejre  nincs
    szükség, ugyanis a felvevőfej egyúttal  töröl  is.)  A  2.  felvevőfej
    szinkronfelvételkor működik, amikor a már felvett  műsorhoz  játszanak
    fel egy újabb dallamot a következő sávra. Ilyenkor a régi felvételt  a
    lejátszófejről hallgatjuk, és az azt követő felvevőfej rögzíti  az  új
    műsort. A két felvevőfej távolsága (99,06mm, adatblokkokban  kifejezve
    520 blokk) éppen megfelel annak az  időnek,  amennyit  a  második  jel
    késik az elsőhöz képest.
        A magnó egyéb műszaki adatai  inkább  csak  informatív  jellegűek;
    némelyiket egyáltalán nem, vagy csak nagyon  nehezen  lehet  mérni.  A
    frekvenciaátvitel például 20Hz-20kHz  +0,5;  -1dB,  a  torzítás  0,05%
    alatt marad, az áthallás  80dB,  a  nyávogás  0,1%,  (effektív  érték,
    széles sáv), a jel/zaj 90dB (1kHz, deemfázissal).
        Eddig nem szóltam a magnó négy  segéd  csatornájáról.  Ezek  adnak
    helyet  a  digitális  vezérlőjelnek  (CTL),   illetve   az   ugyancsak
    digitálisan felvitt külső időkódnak, amely  a  számítógépes  vezérlést
    teszi lehetővé. A maradék két  sávra  tetszőleges  analóg  információt
    lehet  felvenni,  természetesen  szerényebb   minőségben,   hiszen   a
    mágnescsík  szélessége  nem  nagyobb  a  kazettás  magnókénál.   Főleg
    segédinformációkat  visznek  fel   rájuk,   abból   a   célból,   hogy
    gyorscsévéléskor is megtaláljuk  a  kívánt  szalagrészt.  A  digitális
    jeleket ugyanis gyorscsévéléskor nem tudja olvasni a gép.
        A kapcsolóüzemű tápegység igen stabil egyenfeszültséget állít elő.
    A gép vezérlését egy jólismert, Z-80-as mikroprocesszor tartja kézben.
    A  Z-80-asnak  emellett  arra  is  marad  kapacitása,  hogy  közben  a
    szalagfutást vezérelje, ezenkívül az elektronikus montírozásban is van
    feladata, s  egyáltalán,  ez  a  processzor  tartja  a  kapcsolatot  a
    "külvilággal". A magnó természetesen távvezérelhető, de ehhez  további
    két  mikroszámítógépre  van  szükség.  Így  viszont   távolból   lehet
    vezérelni a magnó valamennyi funkcióját, ideértve a montírozást is, és
    össze lehet kapcsolni 2 (vagy akár 3!) magnót is, úgy,  hogy  egyetlen
    sáv sem vész el, tehát mind a 48 csatorna  működik.  Ilyenkor  mindkét
    magnó  teljesen  autonóm:  tőlünk  függ,  melyik  szalagot   tekintsük
    mesterszalagnak. (Ennek néha nagyon nagy jelentősége van.)
        Már csak a margón jegyzem meg, hogy az  analóg  bemeneteken  kívül
    minden csatornának van digitális bemenete  is,  tehát  közvetlenül  is
    átmásolhatjuk rájuk a digitális műsort egy  másik  PCM  3324-ről  vagy
    esetleg a régi PCM  1610-ről.  Ezzel  mindenképpen  megspórolhatunk  2
    (A/D,  D/A)  átalakítást,  mely  művelet  minden  bizonnyal  ma  is  a
    digitális technika leggyengébb pontja.
        A magnóban  nincs  semmiféle  olyan  áramkör,  amely  a  felvételt
    elektronikusan befolyásolná, digitális magnóhoz nem  kell  sem  Dolby,
    sem dbx. De meg kell mondanom, hogy az OPUS már 1980-ban úgy  döntött,
    hogy  többé  nem  foglalkozik   elektronikus   zajcsökkentőkkel.   Azt
    tapasztaltuk, hogy bár a Dolby is, a dbx  is  hatékonyan  csökkenti  a
    zajt, mindkettő sok bajt okoz. Ezért a régi stúdiókat átépítettük,  és
    a  Dolby-A  használatáról  áttértünk  a  76cm/s  szalagsebességre.   A
    tapasztalat   azt   mutatta,   hogy   az   így   készült    felvételek
    magastartománya messzemenőleg szebb, mint a dolbyzottaké.

                                      *

        Stúdiónk kiegészítő berendezéseire itt most nincs  módom  kitérni,
    csak annyit jegyzek meg, hogy  ezek  a  készülékek  általában  két  fő
    csoportra oszthatók. Az egyik  fajta  (zengetők,  visszhangosítók)  az
    előnytelen akusztikát próbálja helyettesíteni,  a  másik  csoportba  a
    popműfajban  használatos  effektberendezések  tartoznak.  Az  OPUS-nál
    mindegyik fajtából található néhány  -  és  ezek  többnyire  digitális
    hangfeldolgozók, mint például a Lexicon 224 XL zengetők  vagy  a  Sony
    DRE 2000A térhatáskeltők.
        Az  már  inkább  csak   szakmai   szempont,   hogy   a   digitális
    készülékeket,  bár   összehasonlíthatatlanul   bonyolultabbak   analóg
    elődeiknél, összehasonlíthatatlanul  könnyebb  karbantartani,  és  még
    inkább: beállítani! Az OPUS például régebben 4-5 szabvány  szerint  is
    készített analóg felvételeket, és gyakran ugyanabból a felvételből  is
    szüksége volt eltérő normájú kópiákra. Ilyenkor aztán gondban voltunk,
    hogyan  állítsuk  át  és  hogyan  mérjük  be  a  magnókat   a   lehető
    leggyorsabban és legpontosabban... A  digitális  technikában  ilyenkor
    csak szinteket kell állítani, az pedig nem éppen  bonyolult  dolog.  A
    digitális gépek messzemenően önellenőrzőek, és ha valami mégsem  volna
    rendben, akkor a szakember pillanatokon belül  be  tudja  határolni  a
    hibát. Remélem, ezzel sikerült meggyőznöm azokat,  akik  eddig  inkább
    analógpártiak voltak.
        De  egészen  más  dolog  analógpártinak  lenni  otthon,   egyetlen
    lemezjátszóval - mint egy profi stúdióban, 20-30 magnóval...


                                                               Takács Jenő