Hanglemezív



    Korrekt aszinkronitás

        180-as csoport - II.

        Steve Reich: Piano Phase; Octet;
        Faragó Béla: A pók halála + Sírfelirat;
        Soós András: Duett
        SLPX 12799

    

        A   kortárs    zenei    irányzatok    talán    legnépszerűbbikével
    ismerkedhetnek meg a türelmes  kívülállók.  Az  ún.  repetitív  iskola
    darabjait fárasztónak, akár idegesítőnek  is  vélheti  a  "hétköznapi"
    hangversenylátogató, hiszen e koncepciónak az a lényege, hogy a  zenei
    eszközök számát a minimálisra redukálják, száműzve a műből  mindenféle
    többsíkúságot, motivikus fejlesztést,  konfrontációt.  Egyetlen  zenei
    szelet ciklikus ismételgetései,  nüansznyi  változtatásai  alkotják  a
    kompozíció szerkezetét, intellektuális örömöt szerezve  azoknak,  akik
    követni tudják a struktúrát, és révületet nyújtva annak, aki  képes  a
    meditációra.
        Természetesen    a     "hagyományos",     klasszikus     alkotások
    hatásmechanizmusa is azon alapszik, hogy nyomon  követhetjük  valamely
    struktúra időben lezajló változásait, de azokban  sokkal  gazdagabbak,
    sokoldalúbbak az eszközök, mint a  spártai  módon  egyetlen  motívumra
    koncentráló "minimál" zenében. Magától értetődik tehát,  hogy  sokakat
    bosszantóan untat ez a zene.
        Egy  különösen  profán  hasonlattal  próbálok  támpontot  nyújtani
    ezeknek  a  daraboknak  a  méltányolásához.  Mindenki  ismeri  az  ún.
    videojátékot, mindenki találkozott már valamilyen bugyuta számítógépes
    lövöldözős  programmal.  A  feladat  időnként  bosszantóan   egyszerű,
    például a képernyőn bármely  irányból  föltűnő  figurát  kell  gyorsan
    eltalálni, és ha jobbról jön, jobbra, ha balról, balra  kell  húzni  a
    botkormányt. Elképzelni is nehéz, hogyan játszhatnak  ilyesmit  órákig
    kamasz fiúk, sőt: felnőttek...
        De az elszánt játékos csak az első három percben figyel  tudatosan
    a feladatra. Csak amíg a kellő reakció- és mozgásformák nem  rögződnek
    benne, nem válnak a reflexeivé. Hamarosan bekövetkezik az  a  stádium,
    amikor a játékos látótere  és  tudata  képernyőnyivé  szűkül.  Sikerül
    kiürítenie agyából minden figyelemelterelő mozzanatot.  Felszabadított
    kapacitásai mind a  feladat  megoldására  fókuszálódnak,  sokszorosára
    gyorsítva  a  reflexeit.  A  játékos  ekkor  sikert  sikerre   halmoz,
    minduntalan eléri a tízezer pontot, amikor is  az  elektronikus  játék
    számlálója új játékot  ad.  Ebből  az  eufórikus  állapotból  nehéz  a
    játékost fölébreszteni, nem reagál külső ingerekre - csak ha  kihúzzuk
    a csatlakozót a konnektorból.
        Nagyjából ugyanilyen pszichés folyamat játszódik  le  a  repetitív
    darabok hallgatása közben. Amint sikerül nyomonkövetnünk a  változások
    logikáját, a permutációt, akkor hiányérzetünk  egycsapásra  megszűnik,
    és teljes mélységében élvezhetjük a "zenét".
        Ez a hanglemez a repetatív irányzat amerikai atyamesterének, Steve
    Reichnek két darabját is tartalmazza. A Piano Phase című még  1967-ben
    keletkezett, és viszonylag korszerű kontextusban  bemutatja  az  egész
    stílus alaphelyzetét. Két zongora  uniszono  dallamot  játszik,  amely
    szólamokat fokozatosan  elcsúsztatva  különböző  késleltetésű  kánonok
    jönnek létre, mígnem  az  összes  kombináció  kipróbálása  után  ismét
    szinkronba  kerül  a  két  zongorista.  Ennek  a   darabnak   egyetlen
    problematikus  pontja  van,  de  az  sem  bennünket  terhel.   Nem   a
    zenehallgatóra  próbatétel,  hanem  inkább   az   előadókra:   korrekt
    aszinkronitást  produkálni,  ez  talán  a  legnehezebb   kamarazenészi
    feladat.
        A szervezés bonyolultságának jóval magasabb fokán áll Steve  Reich
    másik, érettebb kompozíciója, az 1979-es  Octet.  Ez  a  tradicionális
    hangszerekre írott mű az intellektuális  játékon  és  a  jóleső  idegi
    feszültségen túl expresszív-lírikus zenei élményt is nyújt.
        Steve Reich  darabjai  mellett  a  szokásos  árukapcsolás  folytán
    megjelentek magyar szerzők ígéretes alkotásai is. Faragó  Béla  A  pók
    halála és  Sírfelirat  című  darabjai  nagyon  kellemesek,  helyenként
    romantikusan szépek. Feltételezem,  hogy  az  együttes  hangversenyein
    népszerűek is, noha ezek a művek  valójában  egy  kissé  stílustalanul
    heterogének, sokat markolnak, nem eléggé elmélyültek.
        Az együttes vezéregyéniségének, Soós Andrásnak Duettje  kifinomult
    kompozíció, és valamelyest különleges is ettől az együttestől még  nem
    hallottam erre az irányzatra egyébként  sem  jellemző  vokális  művet.
    (Steve Reich Drummingjában csupán különleges effektusként  szólal  meg
    két női hang.) Burns szövegével nagyon szépen  harmonizáló,  archaikus
    hangvételű darab ez; megható lírájával  szinte  a  középkor  levegőjét
    árasztja.
        Az előadók zenei képességei és rátermettsége felől semmi kétségünk
    nem  lehet,  a  technikailag  legnehezebb  részeket   is   természetes
    egyszerűséggel, s hibátlanul produkálták, élő  előadáson,  lemondva  a
    jótékony szerkesztői-vágói retusról.


    Hőstenor-oratórium


        Rossini: Stabat Mater

        Pilar Lorengar, Yvonne Minton,
        Luciano Pavarotti, Hans Sotin
        London Symphony Orchestra and Chorus
        vezényel Kertész István
        DECCA - Hungaroton SLPXL 12804

    

        Nem tudom megállni, hogy  ne  idézzem  Molnár  Antalt.  Véleményét
    olyan  szeretetreméltóan  bölcs  stílusban  fogalmazza  meg,   ahogyan
    egyedül ő tud csak írni:
        "Csupa könnyedség, leggerezza, mint a bálban vagy ingyenlakomákon.
    Véges-végig a komolytalanság orgiája  folyik.  Ez  nem  azért  annyira
    kedves, mivel ellentétes a háborús veszéllyel, hanem  ellenkezőleg:  a
    passzívat, a sorsszerű magaátadást diktálja. Hozzá  aztán  a  cirkuszi
    műveletek   népmulattató   fölvonulása:    virtuóz    hangszerfutamok,
    fülcsiklandó énekbravúr, kosztűmkiállítás, minden  irányú  virtuozitás
    lélegzetelállító teljesítményei. No és maguk az  énekes  csillagok,  e
    zenei artisták, kötéltáncosok, trapézművészek, mint a  szent  divattól
    megszállott operabarátok virágderűs, koszorús kedvencei!  Arcképeik  a
    kirakatokban, szerelmi viszonyaik a szóbeszédben.
        Kell-e több?!
        Majdnem, mint az operettben- csak  rejtettebb  csalival  a  pecázó
    horgon."
        Én mégis szeretem! Legfeljebb nem keresek  ott,  ahol  nincs.  Nem
    várok  olyan  esztétikai  élményt,  kottából  elemeznivaló   harmóniai
    fordulatokat,  amilyeneket  esetleg  Brahmsnál  találhatok.   De   (ha
    tartanék   az   autómban   magnót)   csúcsforgalomban,   unaloműzőnek?
    Háttérzenének? Gondűző, szórakoztató  kulisszának  ez  a  zene  bizony
    fenomenális.  Kiváló  mesterségbeli  tudással,   könnyedén   komponált
    nyitányai   olyan   magátólértetődő    biztonsággal    hódítják    meg
    hallgatójukat,  mint  a  legcsiszoltabb  modorú  házasságszédelgő.  Az
    embernek eszébe  sem  jut  kételkedni  udvarlója  adott  szavában,  és
    utánanézni,  van-e  fedezetük  a  fülbesuttogott   szép   ígéreteknek.
    Mindenkit levesz a lábáról! Én is újra meg újra megszédülök.
        Még két érv e hanglemez mellett: az egyik az előadók névsora  (már
    fölolvasni is zenei élmény), a másik pedig a kompozíció témája. Milyen
    lehet vajon, ha a  század  legzseniálisabb  operett-,  akarom  mondani
    vígoperaszerzője Stabat Matert komponál?
        Nos, Rossini nem tagadja meg magát. A Cujus animam szövegű  tételt
    ("Gyász a lelkét meggyötörte") úgyszólván végighahotáztam. Ez az  ária
    a  hőstenorok  irodalmának  egyik   legszebb   gyöngyszeme.   Gyönyörű
    dallammal, bravúros  magas  desszel,  s  egyáltalán  minden  eszközzel
    lelkemre beszél, hogy nincs is annál ragyogóbb és diadalmasabb  dolog,
    mintha "Kín és bánat összetöri, Tőrnek éle járja át."!
        Nem profanizálok tovább - megteszi azt helyettem maga Rossini;  én
    legalábbis   nem   ismerek    zeneművet,    amely    ilyen    pökhendi
    magabiztonsággal negligálná a saját szövegét. A lemezborító a  vásáros
    kötelező elfogultságával már jó  előre  tiltakozik  az  áruját  illető
    vádak ellen. "Rossini Stabat  Materét  a  hivatalos  zenetörténet-írás
    meglehetősen ambivalens módon értékelte. A  kompozíció  zenei  értékét
    általában  mindenki  elismerte,  de  elmondták  róla,  hogy  világias,
    teátrális, sőt, hogy a zenének semmi köze  a  szöveghez.  Ez  az  erős
    túlzás  semmiképp  sem  helytálló."   De   bizony   helytálló.   Talán
    feledkezzünk meg átmenetileg a szövegről, és  hallgassuk  a  nagyszerű
    zenét önmagában, ohne garnierung.
        Pitar Lorengar és Yvonne Minton először hallható  magyar  lemezen.
    Nevüket  csupán  a  legendák,  és  hébe-hóba  a  magánimport   lemezek
    közvetítették hozzánk, pedig Pilar  Lorengar  a  nyugat-berlini  opera
    vezető szopránja. Sok opera főszerepét vették már lemezre vele, többek
    között Solti vezényletével. Ezen a felvételen  nyújtott  teljesítménye
    különösen fájóvá teszi, hogy idáig elhanyagoltuk. Talán Yvonne  Minton
    az ismertebb személyiség nálunk. Ez a két, mindenhol máshol  közismert
    operasztár Rossini Stabat Materében oratóriuménekesként mutatkozik be,
    méghozzá ragyogóan, pedig  ez  a  szerepkör  nem  sok  mindenben  tart
    rokonságot az operaénekléssel; a két műfaj más-más  erényeket  követel
    meg, és kivételes  tudásra  vall,  ha  egy  énekes  mindkét  területen
    megállja a helyét. Duettekben, kórustételekben (No. 3. Quis est  homo,
    No. 7. Fac ut portem) nagyon  szépen  illeszkednek  az  összhangzásba,
    nincsenek  szólistareflexeik.   Mind   intonációjukról,   mind   pedig
    hangszínükről csak megelégedetten tudok szólni.
        A hanglemez  legnépszerűbb  énekes  sztárja  egyértelműen  Luciano
    Pavarotti, őt már mi is jól ismerjük. Akik nem személyesen  (mert  nem
    fértek be az Erkel Színházba), azok a tv-közvetítésből. Hallhattuk  őt
    sokszor a rádióban, és kaptunk egy szép válogatást áriáiból lemezen is
    (SLPXL 12746). Habár ez a Pavarotti nem  ugyanaz  a  Pavarotti:  ez  a
    Decca felvétel 1972-ben készült, 15  évvel  ezelőtt,  márpedig  másfél
    évtized egy hőstenor életében nem kis idő.  Ennyi  bőven  elég  ahhoz,
    hogy  valaki  tökéletesen  beérjen,  de  ahhoz  is,  hogy  tökéletesen
    elveszítse a hangját... De Pavarotti  már  tizenöt  évvel  ezelőtt  is
    kiváló énekes volt. Hangjának vivőereje, terjedelme semmi kívánnivalót
    nem  hagy  maga  után;  a  Cujus  animam  gementem   szövegű   áriában
    éppenséggel magas deszt hallhatunk tőle. Amiben különbözik a jelenlegi
    önmagától, az a fiatalos, világos, nyílt orgánuma.
        Az előadást létrehozó apparátusból a legvégére  hagytam  az  egész
    produkcióért felelős Kertész Istvánt. Túl azon, hogy a zene szép,  túl
    azon, hogy a szólisták remekelnek, az ő munkája önmagában is indokolja
    azt, hogy a Hungaroton importálta ezt a felvételt.  Kodály  és  Weiner
    tanítványának  művészete  1956  után,  már  külföldön  ért  be  teljes
    egészében. Tragikusan rövid ideig élt (1973-ban, mindössze  44  évesen
    hunyt  el),  nem  hagyott  sok  időt  nekünk,  hogy   élvezhessük   és
    méltányolhassuk ragyogó képességeit. Kivételes tehetségéről  most  már
    sajnos csak a Decca cég felvételei tanúskodnak. Lemezei sorából  idáig
    ez az egyetlen, ami nálunk is megjelent. A Rossini Stabat Mater minden
    egyes ütemén érződik Kertész  jelenléte.  A  zenekar  olyan  ragyogóan
    tagolt, ritmikus  és  dinamikus  játékra  képes  az  ő  vezényletével,
    amilyet csak ritkán hallhatunk. Az  összes  tempóváltás,  agogika,  és
    mindaz, ami Kertész István keze nyoma, öröm és élmény forrásává  teszi
    ezt a művet.
        Remélem, nem kell újabb tizenöt évet várni  újabb  Kertész-lemezek
    átvételére. (Elsősorban Mozart Requiemjét látnám  szívesen:  ez  a  mű
    nemcsak Kertész életművében töltött be kitüntetett szerepet,  hanem  a
    kompozíció egyéb előadásaival összevetve is abszolút  hírnevet  vívott
    ki magának...)



    Play Mozart!

        Mozart: Két divertimento K.251, 205
        SLPD 12387
        D-dúr szerenád, K.185, D-dúr induló K.189,
        B-dúr divertimento K.137
        SLPD 12861
        D-dúr induló K.335,
        D-dúr "postakürt" szerenád  K.320
        SLPD  12898
        Liszt Ferenc kamarazenekar

    
    
    

        Mozart: Templomi szonáták
        Corelli kamarazenekar,
        Ella István
        SLPD 12782

    

        Tetszik ez a következetesség! A Liszt  Ferenc  Kamarazenekar  mát-
    három olyan hanglemezt adott ki, amelyen Mozart népszerű, szórakoztató
    zenéjét  hallhatjuk.  Csupa  divertimento,   induló,   szerenád.   Nem
    emlékszem, hogy bárhol  deklarálták  volna  egy  új,  komplett  széria
    rajtját, de a szerző és előadó azonosságán túl, ezeknek  a  lemezeknek
    még a borítójuk is hasonló.  Mindegyiken  ugyanaz  a  grafika  szolgál
    keretül a darabcímek számára. Pusztán a feladat  hasonlatossága  miatt
    hadd soroljam ide a Corelli Kamarazenekar  hanglemezét  is.  (Mivel  a
    templomi szonáta műfaja csak az orgona  használatában,  és  viszonylag
    kötött    terjedelmében    különbözik     a     világi     műfajoktól,
    szimfóniatételektől, nyitányoktól, a mozarti jellegzetességeket itt is
    nyomon  követhetjük.)  Kézenfekvő  az  összehasonlítás,  hogyan   szól
    ugyanaz a stílus a két együttes előadásában?
        Az Ella István vezette kamarazenekar korhű hangszereket használ (a
    borító  tanúsága  szerint).  Egy  alapvetően  vonóskari  műben  ez   a
    körülmény nem jelent  számottevő  előnyt  (vagy  hátrányt),  hiszen  a
    XVIII.  század  végén,  amikor  ezek  a   darabok   keletkeztek,   már
    tökéletesen kialakultak a  mai  vonóshangszerek  formái.  Valószínűleg
    csak annyiról van  szó,  hogy  a  Corelli  kamarazenekar  tagjai  régi
    mesterhegedűket használnak, de ugyanezt bármely mai  zenekar  ugyanúgy
    megteszi,  ha  korhű,  ha  nem.  Gondoljunk  például  Rolla  nevezetes
    Guarnerijére, amelynek készítője 1744-ben,  évekkel  Mozart  születése
    előtt hunyt el! Természetesen más a helyzet a fúvóshangszerekkel, ezek
    tényleg sokat változtak az utóbbi száz évben,  de  ha  a  szükség  úgy
    hozza, a Rolla-társaság  éppúgy  használ  korhű  postakürtöt,  mint  a
    Corelli kamarazenekar.
        Az Ella István vezette együttes új hanglemeze kellemes  meglepetés
    volt számomra. Élő hangversenyen nyújtott önmagához képest lenyűgözően
    muzsikál. Lelkes, ugyanakkor  graciőz  játéka  igen  magas  színvonalú
    felkészültségről  tanúskodik.  Az  egyébként  kényes   ritmusképletek,
    kadenciális  lassítások  is  olyan  természetességgel   és   könnyedén
    szólalnak  meg,  hogy  önmagukban  is  örömet  szereznek.  (Ha  valaki
    szívesen hallgat Mozart-zenét, valószínűleg azért teszi,  hogy  szinte
    feloldódjon  abban  a  magától   értetődő   zenei   közegben,   aminek
    megoldásai, manírjai  olyannyira  a  szívéhez  nőttek.  A  jól  ismert
    köznyelvi fordulatok nyugalmat sugallnak, a  darabot  jellemző  egyedi
    jelenségek megfigyelése örömet ad.)
        Erre  a  békés  élményre  nagyon  szépen  vezet   rá   a   Corelli
    kamarazenekar zenélése, és ez az, ami miatt ez a  lemez  nekem  jobban
    tetszik, mint amit a Liszt  kamarazenekar  nyújt,  pedig  ez  utóbbiak
    vitathatatlanul  magasabb  szakmai  színvonalon,  és  főleg   rutinnal
    dolgoznak. A Corelli-együttest egyébként nem nehéz  rajtakapni  néhány
    kisebb-nagyobb jelentőségű, kiforratlanság szülte  hibán,  de  ezek  a
    hibák üdítően mások, mint amit megszoktunk. (Mégha szakmailag  nagyobb
    súllyal esnek is latba. Csak egyet emelek  ki:  a  K.278  számú  C-dúr
    szonátában zavart okoz a kissé elhangolódott timpani.)
        A Liszt Ferenc Kamarazenekar nem enged  meg  magának  ilyen  elemi
    vétséget. Játéka kidolgozott, szabatos és fárasztó. Már az is feltűnő,
    hogy a  templomi  szonátákat  tartalmazó  hanglemez  után  le  kellett
    halkítanom az erősítőt, hogy meghallgathassam  valamelyik  szerenádot,
    de  a  zene  így  is  erőszakos  és  nyers  maradt.  Lehet,   hogy   a
    felvételtechnika is ludas a dologban, hiszen hangversenyeken soha  nem
    tapasztaltam ilyesmit, de tekintve, hogy a hangmérnök itt is,  ott  is
    ugyanaz a személy (Pécsi  Ferenc),  és  ezeken  a  lemezeken  a  zenei
    rendező személye maga Rolla János, szomorúan bár, de kénytelen  vagyok
    minden kényelmetlen érzésemet a zenekar számlájára írni.