Hangszerviz



Címünk: Hifi Mozaik, Budapest 76, Pf. 38, 1406 Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon! Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával; válaszboríték fölösleges. Felhívjuk Olvasóink figyelmét, hogy a levelekből alkalomadtán szabadon, bár lényegi változtatás nélkül idézünk a Hangszerviz hasábjain - hacsak a feladó nem kéri, hogy kezeljük levelét bizalmasan. Változatlanul közérdekűnek tekintjük, ezért térítés nélkül közreadjuk a magánember adásvételi és cserejavaslatait, iparszerű foglalkozást azonban nem hirdethetünk a Böngészőben. Kérjük Olvasóinkat, feltétlenül írógéppel írjanak és fogalmazzanak tömören, mert apróhirdetésüket helyszűke esetén kénytelenek vagyunk megrövidíteni. Kőszáli Kecskés-CD Parti Imre Bp., Vecsési u. 84. 1209 Kedves László, szóval... megvettem, majdnem megbántam, majdnem megutáltam, és egy hét után majdnem el is adtam... Levelem első sorában, bár gondolom, kitaláltad, a CD-re utalok. Pontosabban egy Sanyo CP 6150-re. (...) Kb. egy hónapi együttélés után a következők a tapasztalatim. Sajnos, a CD hűvös, a zenéje több esetben érdektelen. Alkalmanként hiányzik a teteje, az alja, bizonyos lemezek dinamikátlanok. A kiadványok túlságosan nagyot szórnak, szó nincs kiegyensúlyozott, egyforma minőségről. (...) Nem akarom az időd rabolni, az összesről a véleményem leírni, változik lemezről lemezre. Még csak a legjobbról. Kecskés Ensemble, Denon HCD 12560-2 (ADD). Talán ismered is, 16-18. századi török zene található rajta. Ez a csúcs. Csupa akusztikus hangszer, becsukod a szemed és meg akarod veregetni a zenész vállát, szólni akarsz hozzá, hogy: remekül csinálod. Ez a lemez minden analógnál jobb, jobb a Sheffieldnél és még vagy 50-féle speciálkiadványnál. Sokan meghallgatták nálam is, más rendszereken is, és mindenki, aki hallotta, váltig állítja, még soha nem élt át ilyen zenei élményt. Ezen a CD-n nincs mély és magashiány. Tiszta, sztereofónikus, kiegyensúlyozott. (...) Minden pozitívuma mellett: csak viszonylag nagy hangerőn szól igazán jól, és kicsit kemények a magasak. A CD tere nagyon jó előre-hátra, jobbra-balra viszont csak alkalmanként jön le egy-egy "cin". (Nem fordítva van ez? A szerk.) Felfelé egyáltalán nem megy, viszont hátul fent van valami kevés; nálam elég jól el vannak húzva a dobozok a faltól. Az LP gyönyörű falat varázsol a szobába, csak fölül a sarkok "halottak", tehát tér szempontjából a CD nagy veszteség. Tudod, először nagyon csúnya levelet akartam írni, hogy részben "megvetettétek" velem a CD-t. Arra gondolok, hogy nem ítélted el élesen. A pozitívumok, amiket leírtál, többet nyomnak, mint a negatívumok. (Hej, ha ezt a Hungarotonnál olvasnák! A szerk.) Már megértem óvatos tépelődésed, hiszen magam sem tudok állást foglalni, illetve nem tudok egyértelműen dönteni, pedig ennél jobban semmit sem utálok. (...) A Kecskés lemez az, ami letaglóz - és gondolom léteznek ennél jobbak is, és emiatt nem tudom igazán elítélni a CD-t. Egy biztos, a CD-lemezek nagyon drágák, nagy a szórásuk, a választék kicsi, nincs gyakorlatom a jó lemezek kiválasztásában, meghallgatni nem tudom őket, mert nálunk ahol árulnak CD-lemezt, ott nincs CD-játszó. Tehát: maradok az analógnál. A CD-t meghagyom úgy, mint korai vételt. (...) (Itt a levélben két LP-CD szeánsz eredménye következik:) Nos, nyert a CD, de az LP mindenkinek jobban tetszett - érdekes ellentét, igaz? Az LP mélyebbre, magasabbra ment, nyíltabban vagy inkább dögösebben szólt, torzított, zajos volt. A CD simább, kiegyensúlyozottabb, tisztább és persze csendesebb. (Majd:) A CD megint nyert, de az LP megintcsak jobban tetszett. (...) Vajon a stúdióban, amikor a felvételt készítették, ott vajon volt-e tér, lehet-e egyáltalán erről beszélni? Pl. van egy Kraftwerk lemezem, amin csak szintetizátorokkal játszanak, ott is van tér, pedig hol szabadna azon lenni?! Talán a színpadmagasságot és szélességet olyan rezonanciáknak köszönhetjük, amiket a hangszedő, a futómű stb. kelt, és az eredeti műsorban vagy az életben nincs is ott. Valószínűleg ezért halljuk jobbnak, életszerűbbnek, színpadiasabbnak az LP-t. (...) Más: a HB1 (most megint egy Tőled kölcsönvett gondolat) olyan zsoké, aki esélyes lenne a győzelemre, ha volna lova. Nagyon szép hangú kisdoboz, csak egyvalamije nincs: nincs basszusa. A zene nem csak jó magasból áll, kell tisztességes basszus is. Nélküle olyan az egész, mintha a versenyautó egyik kerekét kiszerelnéd. Az összes HB-tulajdonos azon gondolkodik, hogyan lehetne jó basszusládát építeni, ami méltó a HB-hez, vagy ha nem megy, eladni. Megint más: a Lenco való igaz, hogy elnyel a zenéből. Idáig is lenkóztam a lemezeim, és ezután is fogom. Direkt vettem egy másik 45-ös fordulatú Sass Sylvia lemezt, ezen a tér a plafonig ér - nagy élmény hallgatni -, a lenkózott csak 3/4 plafonig ér. Tehát azonnal, szinte szemvillanás alatt kiderül, hogy a Lenco elnyel az információból. Mindazonáltal: ez a legjobb megoldás. A plasztúlozás nyilván kiváló, de szörnyű időrablás, pepecselés. (...) A lenkózott lemezeim, az összes lemezem közül egy sem durrog-pattog. A barátom a most rendezett csúcs-audiokészülékek kiállításán vett egy osztrák úrtól két ott használt lemezt. Egy ATR és egy Proprius kiadványt. Igazi demólemezek, csodás hanganyaggal. De az állapotuk: folyton azt hiszed, most szakad ki az MC a shellből, akkorákat durrognak. (...) A szárazon játszott lemez, néhányszori lejátszás után, a legfinomabb információkat kicsinálja, mármint a tű. Amit nyersz a réven, elveszted a vámon - végérvényesen. A Lenco VÉDI a lemezeket! Nem kellett volna a lenkót így levágni; Ti is használtátok, tudtatok erősítőt, hangszedőt tesztelni...tehát mégsem kente el annyira az információkat. Nagyon elkente az információkat. Ennélfogva - mint ezt utólag konstatáljuk - alaposan megnehezíthette a dolgunkat. Jelenlegi véleményünk szerint a Lenco úgy működik, mint egy erős és meredek magasvágó szűrő, amely hatékonyan elnyomja mindazt a zajt ("durrogás-pattogás"), amelyet egy jó minőségű berendezésen Lenco nélkül sem volna szabad hallani. Ezeket a zajokat ugyanis - a szerkesztő véleménye szerint - a lemezjátszó saját rezonanciái emelik ki a hanglemez eredendően semleges zajspektrumából. Egyik Proprius lemezemet (Mozart: Requiem) annakidején egy barátom kunyerálta el Bécsben a Shorton demóterméből. (És aztán, minthogy "nem szereti a szomorú zenét", elcserélte velem - amitől én viszont felvidultam.) Tudomásul vettem, hogy az első lemezoldal "teljesen le van strapálva", serceg-berreg-kattog. Aztán bizonyos módosítások után (HFM 20, 21, Mozaik 1) egyszerre csak kiderült, hogy a lemeznek kutyabaja, gyönyörűen szól, meglehetősen zajtalan, és a két lemezoldal gyakorlatilag egyenértékű. Pedig hát én is csak egy NAD-ot használok... Ami a csúcsokig emelkedő, mondhatni kőszáli Kecskés CD-t illeti: az információt íme, a nyilvánosság elé bocsátjuk - csak hát az ember időnként mást is szeretne hallgatni, mint 16. századi török népzenét. Magát az effektust persze magunk is nagyon jól ismerjük: a CD jobban szól, az LP-ről viszont jobban lehet zenét hallgatni. Nem hisszük, hogy ezt a különbséget az analóg lemezjátszó rezonanciái okoznák; tapasztalataink szerint minél különb a lemezjátszó, annál szebben szól róla a zene - és minél különb a CD-játszó, annál inkább megközelíti a hagyományos hanglemez-hangot. (Jó értelemben, persze.) Mi inkább a következő okfejtést ajánljuk támpont gyanánt. Hagyjuk most a CD-t, koncentráljunk az LP-re, annak háromféle változatára: a hagyományosra, a digitálisra és a direktvágottra. A három közül definíció szerint a direktvágott a legjobb, s az bizony "klasszikus analóghang", amelyen soha senki sem érez digitális idegenséget. Úgy véljük, a kétféle technikának (jelenleg) más-más előnyei és hátrányai vannak. Az a kérdés, kinek mi bántja inkább a fülét. Melyiket tartja a nagyobbik rossznak: a "digitális sterilséget"-e avagy inkább a jellegzetes analóg torzításokat? Erről, valamint a CD karrierjéről bőven írunk jelen kötetünkben. Nem is soroljuk fel, hány helyen. Hírek Devizás hifi-bolt Dukát néven exkluzív boltot nyitott a RAMOVILL Budapesten, az V. kerület Galamb utca 6. szám alatt, azok számára, akik konvertibilis devizával rendelkeznek, és annak eredetét igazolni tudják, tehát devizaszámlájuk van stb. (De, mint ismeretes, igazolás nélkül is lehet bárkinek 2000 forint értékű dollárja-márkája.) A Dukát olyan bolt, mint az Intertourist: az vásárolhat benne, akinek vannak dukátjai. Eltér viszont az Intertourist-tól atekintetben, hogy nemcsak kommersz, hanem márkás készülékeket is árusít. A kezdő készlet: Ortofon hangszedők és segédeszközök, valamint az Ortofon képviselte márkák, vagyis a teljes Rotel és Tandberg program, Roksan Xerxes lemezjátszó (!!!), SME hangkarok, Rauna hangsugárzók, Monster Cable csatlakozókábelek. Azokat a típusokat (a legdrágábbakat), amelyekből nincs bolti példány, meg is lehet rendelni. További márkák: JVC, Siemens - és a választékot még jócskán bővíteni fogják. A RAMOVILL a Dukát boltoknak egész hálózatát fogja kiépíteni. Linn/Naim bemutató Hifi-bemutatót tart Budapesten a Linn és a Naim cég ausztriai és kelet-európai föképviselője, az Inter-continental szállóban, január 30-31-én (szombaton és vasárnap) délelőtt 10 órától késő délutánig. Minden érdeklődőt szívesen látnak. Rega, Audiolab, Mission Az Inter-continental szálló lesz a színhelye egy másik "show"-nak is. 1988. május 20. és 22. között, amikor is Rega, Audiolab, Mission, Creek stb. készülékeket mutat be az NSZK-beli East End Audio. Az érdeklődőknek részletes tájékoztatót küld a budapesti "Zsolt Audio" (1054 Bp., Alkotmány u. 12.). Modellek T. Sz. T. (Teljes címmel) Kedves Darvas László, először is köszönetet mondok Önnek azért, mert a legutóbbi, A kábelhüllő című cikke elolvasása után úgy éreztem, hogy összekötődött bennem több el nem varrt fonál. Előzmények: Sajnos, belátható időn belül biztos, hogy nem lesz lehetőségem még arra sem, hogy az Önök által tesztelt legolcsóbb hifi-felszerelést megvásárolhassam, így hozzáláttam egy kb. 10 évvel ezelőtt gyártott Tesla rádió-lemezjátszó átalakításához (Synkopa 1032 A-2). Kezdtem a végén, a hangsugárzóknál, de azóta már a dekódert is kicseréltem. A minőség javulását már a családom is észrevette - ami nem kis eredmény. Először akkor döbbentem meg, amikor a multiplex jelet a dekóderhez vezettem. Próbáltam HF árnyékolt vezetékkel, szigetelt vezetékkel, tv koax kábellel, de a legjobb úgy volt, ha a csatoló kondenzátor hosszúra hagyott lábát közvetlenül forrasztottam a detektor kimenetére. Hogy miért, akkor még nem tudtam, de nem is foglalkoztam vele. A kondenzátorok önhangja is létezik, amit szintén a dekóder deemfázis tagjain tapasztaltam először. Minden fellelhető típust kipróbáltam. (Mint már céloztam anyagi helyzetemre a fülemen kívül nincs más műszerem.) Mivel az átvitelbe a vezeték kapacitása is beleszól, egyáltalán nem mindegy, hogy a dielektrikum milyen anyagú, milyen jellemzőkkel bír stb. Most érdemes kézbe venni egy könyvet, szerintem nem csak villamos képzettségűeknek. (Patkó-Bognár: Villamos szigeteléstechnika, Műszaki Könyvkiadó, Bp., 1973.) Harmadik fejezet: szigetelőanyagok és szigetelők, a 154. oldaltól. Szerintem érdemes odafigyelni az Ön által is említett dielektromos állandóra, az ε-ra. A levegővel és vákuummal nem foglalkoznak sokat, az ε-t állandónak tekintik. A szigeteléstechnika a veszteségi tényezőt használja, amely arányos az ε-nal. Soros helyettesítés esetén párhuzamosnál ahol Remélem, még nem untatom túlságosan? A 252. oldalon a 3.65. ábra: egy zománcszigetelésű huzal a levegőben. (A könyv ábráit némiképp egyszerűsítve mutatjuk. A szerk.) A 319. oldalon az 5.37. ábra: polietilén, polikarbonát, polisztirol. Érdekes, nem? Nos, a fentiek alapján azt merészelem állítani, hogy az Ön által is hallott, kábelből eredő különbségek erősen függenek a vezetékek között levő szigetelés anyagától, egyenletességétől-homogenitásától, rétegezettségétől. De azt hiszem, nem olyan sivár a helyzet. Nézze a következő ábrát (228. oldal, 3.42.): itt papírról van szó. Megdöbbentően szép görbék, kísértetiesen hasonlítanak egy erősítő átvitelére a frekvencia függvényében. Fantasztikus, ugye? Ez már egy kissé hasonlít a levegő vagy a vákuum görbéjére, amely egy vízszintes egyenes. Sajnos, gyakorlati kivitelezése eléggé nehézkes, mert a papírt úgy kéne felvinni a huzal felületére, hogy a vezeték és a papír között még egy molekula levegőréteg se legyen, mert ennek határán egy törés lesz a villamos térben... Szakírónk válasza: Köszönettel vettem Olvasónk hozzászólását. Az általa hivatkozott diagramokon szereplő tgδ felhasználható a távvezeték modell G átvezetésének kiszámításához a G=ωC*tgδ formula segítségével. Mondanivalójának lényege tehát az, hogy a távvezeték modellben G frekvenciafüggését is figyelembe kell venni, és ebben tökéletesen igaza van. Én a vezetőképesség és a dielektromos állandó frekvenciafüggését azért hanyagoltam el, mert bevezető cikkben nem akartam egyszerre mindent elmondani. Nyilvánvaló, hogy ha a kapacitás és az átvezetés 6 nagyságrendű növelése szükséges ahhoz, hogy a hatásuk érezhetővé váljék, akkor néhány 10-szeres változás a dielektromos állandóban és vezetőképességben elhanyagolható, és nem magyarázza meg a kísérletben észlelteket. Inhomogén szigetelő esetén a kapacitást a vezető környékén elhelyezkedő anyag szabja meg, így ezen anyag dielektromos állandójának frekvenciafüggése jelentkezik a kapacitásban. A G átvezetés a vezetékpár egyikéről a másikára átszivárgó áramot fejezi ki, ezért inhomogén kitöltés esetén az átvezetést a vezetékek közötti legnagyobb ellenállású rész határozza meg. A vezetés frekvenciafüggését is a legnagyobb ellenállású rész frekvenciafüggése befolyásolja. Így levegővel elválasztott vezetőknél - függetlenül a huzalon levő szigeteléstől - a levegő igen kis frekvenciafüggést mutató vezetése jelentkezik. Összefoglalva: ha az átvezetés és a kapacitás átvitelre gyakorolt hatása elhanyagolható, akkor a bennük szereplő paramétereknek, a vezetőképességnek és a dielektromos állandónak a frekvenciafüggésével sem kell törődnünk. Dr. Veszely Gyula Szerkesztőségünk részéről mindehhez két megjegyzést fűzünk. Az egyik gyakorlati természetű: érdemes próbát tenni a papírral és a polisztirollal mint szigetelőanyaggal. Második megjegyzésünk az elvet érinti: úgy véljük, a hangfrekvenciás vezetékek modelljét célszerű volna bővíteni. Mindenekelőtt a fázis fogalmának bevezetésével. Rézkorszak Angi Péter Bp. (teljes címmel) Kedves Laci! A kábelekről szeretnék küldeni egy rövid értekezést, "Hámozott Rézkorszak" címmel. Kipróbáltam a rézdrótot, több helyen bevált. Megcsináltam a multikábelezést is 1,9-1,2-0,5 milliméter átmérőjű szálakból. Igaza van Collomsnak, a keresztváltónak nem a hangszórók mágneses terében a helye. Nőtt a dinamika, az SP1 már szinte sok magasat ad. "A szigetelés" - vágod rá. Én tehát vetkőztetni kezdtem a drótot. Mit mondjak, ez a sztriptíz is tetszik. Gondom csak a gravitációval van, mert nélküle a légvezeték megállna a térben. Nálam a gépek száma és távolsága miatt (iszonyat) 15 méter monó interconnect és 72 méter hangszóróvezeték üzemel. Hogy itt Sehol Soha Semmi ne érjen össze, az még matematikailag is alig képzelhető el. Most ugyan belefogtam egy kísérletbe: a hámozott rézvezetéket 5cm széles kartonpapír csíkra varrom, így egy lapos vezetéket kapok, ami egy oldalon védett az érintéstől, tehát egymás mellé rakható. Hogy ezt hogyan lehet meghajlítani, az egy másik dolog. (...) Pár szó a moslékról. Tudatosan azonos típusból kiépített speciálkábeles rendszerbe belepróbáltam (egyetlen szakaszon) a légvezetéket, és vesztettem vele. Csak teljes rendszereket lehet viszonyítani. Az árról pedig annyit, hogy egy Isoda, Monster, Van den Hul ugyan költséges, ám gond nélkül, biztonságosan csatlakoztatható. Minőségük egységes láncként kiváló, tehát megéri a kiadást. Ha zárlat miatt kimúlik a végfok, a légvezeték már nem is olyan olcsó. A történelemből tudjuk, hogy a rézkor után történt még egy és más a világban. Így kissé merésznek tűnik kijelentésed az ideális megoldásról. Mellesleg Japánban kísérletek folynak olyan ötvözet létrehozására, amiből tömör, szigetelt huzalt gyártanának, kifejezetten zenei jelek továbbítására. Hiszen csak azért, mert valami több elemből áll, még nem moslék. Illusztrációként javaslom a rácpontyot. (Utálom a halat. A szerk.) (...) Végül is a légvezeték valós körülmények között a hifisták százezrének jószerivel használhatatlan, a speciálkábel drága. Hol a megoldás? Túl az üveghegyen! Képzeljetek el egy CD-játszó - DAT magnó - digitális tuner - digitális tévé - keverőegység - végerősítő láncot. Itt nem hangfrekvenciás jelek, hanem bináris impulzusok futnak a csatlakozókon, ahol is amplitúdó, moduláció, intenzitás, veszteség mit sem számít. A vezeték lehet réz, vas, arany, higany, bocskorszíj, üvegszáloptika. Mert szerintem az az ideális kábel, amelyen olyan jelet vezetnek, ami érzéketlen a zavarokra. Mint a morzejelek: tititi-tátátá-tititi. Az, hogy a villanás kék, sárga vagy piros, hogy reggel van-e vagy éjszaka, nem befolyásolja a közlés vételét. Kedves Péter, kérlek lapozz a 80. oldalra, aholis Keith Howard, a Hi-Fi Answers szerkesztője elmeséli, mit tapasztalt, amikor azt a bizonyos, minden zavarra érzéketlen digitális jelet futtatta száloptikán. A légvezetékes kábelezésről írt cikkemben nem azt értettem moslékon, hogy a kábel többféle anyagot tartalmaz. A közönséges rézhuzal sem tiszta réz, hanem ötvözet. A rézen kívül egyébként is hivatkoztam az ezüstre és az LC-OFC rézre és ezüstre. Természetesnek tartom, hogy kábelezés céljára is jobbnál jobb ötvözeteket lehet kitalálni. Ha ezekből egynemű ("solid core") huzalt készítenek, és azt nem szigetelik, akkor kifogástalan lehet. Ha viszont sodorják és szigetelik, akkor mindenféle (nemritkán kellemes) színeződéseket visznek vele a hangképbe - akárcsak a legkülönfélébb "speciálkábelekkel". Ezt a fajta hangképet neveztem mosléknak. Magam is úgy vélem, a légvezetékes kábelezés egyelőre nem több, mint kísérleti szituáció, de alkalmas rá, hogy kimutassa a hifi-berendezés igazi, mindennemű színeződéstől mentes hangját, és egyébként is csak fillérekbe kerül, ennélfogva változatlanul etalonnak ajánlom bárminemű egyéb kábelezési rendszerrel szemben. Grin Igor Békéscsaba, Fövenyes u. 1. 5600 (Első levél:) Kedves Laci, (...) A többek által fanyalogva fogadott HB1 lassan, de biztosan az őt megillető helyre került. Kezdetben magam sem voltam elragadtatva tőle, de ahogy javult a többi láncszem, úgy nőtt az ő ázsiója is. Ahogy írtátok: ezekkel már valóban lehet zenét hallgatni, tartósan, örömmel is. (...) A Magazin 19. számában J. Hughes "drótos" tapasztalatairól ad rövid beszámolót a 776. Szíven ütött a megállapítás, hogy a Linn Sondek hálózati zsinórjának cseréje meghallható változást eredményezett. A NAD lemezjátszón ez volt az ötödik módosításom: héj eltávolítása, balzafa állvány, hangfrekvenciás gyári vezeték cseréje ún. komputerdrótra (nem ismerjük - a szerk.), csőkar, s most a hálózati zsinór cseréje (s ezek csak a bevált módosítások). Ha még nem próbáltad volna, végy s forrassz 1m hosszúságú, 1mm2 keresztmetszetű egyeres, tömör rézdrótot a szép fekete gyári helyébe, nem fogod megbánni. De ahogy jobban belegondolok, pont ezt az egyet ne próbáltad volna még? (Ugyanabban az irányban menetelünk. Csak rettegünk, hogy valakit még agyoncsap az áram. Az érintésvédelem a legfontosabb! A szerk.) (Második levél, egy héttel később:) (...) A nagy változást a sodrott hálózati zsinór cseréje hozta, ezt 0,3mm átmérőjű egyeres, műanyag csőbe húzott rézdróttal helyettesítettem, s az eredmény lelkesítő volt. A hosszabbító zsinór vezetékcseréje is meghallatszott, a tisztulás mértéke azonban kisebb volt. A lemezjátszó hálózati zsinórjának cseréjét minimum két egész ortóra becsültük. A légvezeték próbáját is megejtettük. (...) A legvékonyabb, 0,1-es rézdrót (a sodort hálózati vezeték "elemi szálja") adta a legpuhább, legoldottabb, nagyon szép hangképet. Csak abban nem bíztam, hogy valóban ez az igazi, és nem a másik, akkoriban felfedezett, ezüstözött vagy ónozott, mintegy 0,2mm vastagságú, szigetelt, ún. komputerdrót adja-e a reálisabb eredményt? Az zavart ugyanis meg, hogy egy zenei hangú Herb Alpert lemez (Magic Man) cintányérjának hangja egy helyütt valószerűtlenül puhává lett, mintha nem is rézből készült volna. Markánsabbnak, a valódihoz közelinek tűnt viszont a komputerdrót interpretációja, s ezzel a zaj is jóval kisebb (és persze a veszély is elhanyagolhatóbb lett). Márciustól használom ezt a szürke burkolatú, kettős anyagú vezetéket, igen kielégítő eredménnyel. Most, írásod megjelenése arra indított, hogy megismételjem a próbát (...), sőt, a komputerdrót lecsupaszított változatát is bevezettem a tesztbe. A dolgot hihetetlen nehézségek árán sikerült véghezvinnem (...), végül is, mintegy 30%-nyi veszteség árán hozzájutottam a hét szál ezüst színű, bizalomgerjesztő dróthoz. (Szentül meg voltam győződve, hogy ez lesz a nyerő változat!) Először a 0,1-es rézvezetékre cseréltem a szigetelt komputerdrótot. Az eredmény: feszesebb hangkép (rosszabb sztereofónia), ragadósabb basszus, a korábbi (az év eleji, sodrott hálózati vezetékkel tapasztalt) lágyságnak nem maradt nyoma. Egy nagyon kicsivel rosszabb, de észlelhető eltérés. Vissza a szigetelt drótra: oldottabb, magasabb és mélyebb, jobb sztereójú zene. Szigeteletlen komputerdrót (nem ezt nevezi Láng Miklós ezüsttel bevont vezetéknek?): hasonló jellegű, de a rézdrótnál idegesítőbb hatás. Feszes, kemény, bár simának és tisztának tűnik minden, sávhatárolt a hangkép. Egyértelmű csalódásnak bizonyult tehát a szigeteletlen komputervezeték, s a 0,1-es is meghallhatóan érdektelenebbül szólt a szigetelt vezetéknél. A végeredmény számomra megnyugtató, hiszen ezzel a dróttal berendezésem mentes minden brummtól, a szigeteletlenek búgnak-brummognak. Nagyjából ennyiben foglalhatom össze az interconnect vezetékekkel kapcsolatos tapasztalataimat. Még annyit, hogy én MC-s korrektort hallgatok, az MC és a korrektor egyetlen elektronikát képeznek. A hangsugárzók vezetékeivel is eljátszogattam, 0,8mm, 1mm és 1,5mm átmérőjű vezetékeket próbáltam ki. Tapasztalataim megegyeznek az általánosan tapasztaltakkal: vékonyabb vezeték - kevesebb, de tisztább basszus, nagyobb tisztaság érzetét keltő zenélés. Jelenleg 1mm-es rezet használok, ezt tartom láncomban a legkiegyensúlyozottabban szólónak. Kedves Igor, köszönöm beszámolódat, de azért hadd kommentáljam is. Mindenekelőtt: a mi tapasztalataink (és másoké is!) inkább azt mutatják, hogy minél vékonyabb az (egyeres) hangsugárzó vezeték, annál lágyabb és dúsabb a basszus. A szigeteletlen, sodratlan, szimpla rézvezeték hangja szerintem semleges, színezetlen. A legtöbb rendszerben a hangminősége is sokkal, jobb, mint a szigetelt kábelé. Előfordulhat azonban, hogy a szigetelés és sodrás által okozott elszíneződés "feldobja" a hangképet, némiképpen kárpótlást nyújtva mindazért a (hiányzó) információért, amelyet valójában a lemezjátszónak és a hangsugárzónak kellene produkálnia. Ilyenkor a légvezeték "érdektelennek" hat. Természetesen szerintem is az eredmény a fontos, tehát úgy kell összeállítani a láncot, beleértve a kábeleket is, hogy a zene a lehető legszebben szóljon. Meggondolásra késztet azonban, hogy a légvezeték puha, elomló, "nem-lemezjátszós", "érdektelen" (hosszú távon: megnyugtató) tónusa mennyire emlékeztet az élő komolyzenei koncertre, nemkülönben a legjobban sikerült URH élőadások hangminőségére. (Aki túl sokat hallgat gépzenét, legközelebb a koncerten mindig fel szeretné tekerni a hangszínszabályzókat!) A légvezetékes rendszernek a térhatása is más: nem annyira "sztereó", nem dobálja szét tűntetően a szólamokat, hanem egyetlen hatalmas légteret ábrázol, amelyben minden a helyén van - akárcsak a koncerteken. Horváth Attila Öttevény, Arany J. u. 33. 9153 Szeretnék köszönetet mondani a HFM kollektívájának a sok hasznos ötletért, amelyekkel hozzásegítettek, hogy berendezésem hangminősége mind jobb legyen. Bevált a tönk + homok, a vastagabb kábel, a balzafa kockák. Megcsináltam a multikábelezést is. A mélysugárzók vastag sodrott kábelen; a a közép- és magassugárzók tömör rézkábelen kapják a jelet. Hatása nálam jelentős volt: a színpad kiszélesedett, a hangkép tisztább lett.