Óhajtó monDAT |
- avagy: digitális magnó múltja és jövője
Aki olvassa a külföldi lapokat, vagy legalábbis a mi
lapszemlénket, az tudni fogja, mit jelent ez a három betű: DAT. Aki
pedig ezen kívül még az AUVIC-ot is felkereste, az már látta, sőt,
talán már hallotta is az elsőnek forgalomba hozott digitális kazettás
magnót, az Aiwa cég standján. A digitális magnó önmagában nem
újdonság, a digitális technika réges-régóta vajúdik fölötte;
tulajdonképpen nem is annyira az volt a kérdés, hogy az új médium
mikor pillantja meg a napvilágot, hanem hogy a napvilágnak mikor
szabad megpillantania őt. Minthogy a DAT - eltérően a CD-től
apai-anyai ágon egyaránt japán, az európai és amerikai hanglemezgyárak
egyelőre nemcsak hogy nem érdekeltek az üzletben, hanem még álmatlan
éjszakákat is okoz nekik az a gondolat, hogy a digitális magnóval
közvetlenül, tehát a CD-játszó digitális kimenetéről is fel lehet
venni a Compact Disc műsorát, miáltal a magnózás soha nem látott
méreteket ölthet, a lemezgyárak pedig elesnek a jogdíjtól. Az ilyen
átvirrasztott éjszakák után annyira ferde szemmel nézik a DAT-ot,
mintha ők volnának japániak, nem a magnó. A jogviták máris
megkezdődtek, dehát a kutya ugat, a karaván halad, a DAT pedig egészen
biztosan elterjed.
A DAT forgófejes kivitelű (az állófejes megoldást a High
Fidelityben úgy tekinthetjük, mint amit végleg, vagy legalábbis hosszú
időre elvetettek), tehát ha nagyon leegyszerűsítjük a dolgot, akkor a
DAT nem más, mint egy kiskazettás képmagnó, amit digitális
processzorral(AD/DA átalakítóval) párosítottak - vö. HFM 13. (Persze,
a DAT a képanyagot nem dolgozza fel.) Specifikációjával a CD-játszókra
emlékeztet, a kvantálása és a mintavételi frekvenciája nagyjából
ugyanaz, várhatóan a hangminősége is ugyanolyan lesz, mint a Compact
Discé: biztos, hogy a szalagról nem fogunk hallani sem szalagzajt, sem
nyávogást. Az első készülékek (árukat tekintve) nyilván olyan
magasságokból érkeznek, mint mennyből az angyal; később ugyanazt
fogjuk megélni, mint a CD-játszóval: lesznek egészen olcsó, kommersz
DAT-ok, egyszersmind azonban "hifi", "profi", "stúdió" minőségű
masinák is, azok számára, akik hajlandók megfizetni.
Ennek előrebocsátásával adjuk közre azt a kereskedelmi tanulmányt,
amelyet az Aiwa cégtől és képviselőjétől, a Hungagenttől kaptunk (s
amelyért mindkettőjüknek őszinte köszönetet mondunk.) Ez év
februárjában készült, tehát egészen friss információkat tartalmaz.
Előbb egy terjedelmes táblázatot közlünk, ez a digitális hangtechnika
múltját ismerteti a kezdetektől, azaz 1965-től napjainkig - úgy
hisszük, érdekes olvasmány. Utána pedig egy elemzés következik:
diagramok, amelyek a többi hangtechnikai médium (lemezjátszó, kazettás
magnó, CD-játszó) pályafutását ábrázolják; a japánok e pályagörbék
alapján próbálják felrajzolni a DAT karriergörbéjét. A tanulmányból
csak úgy sugárzik az optimizmus. Mondhatnánk, éhes hifiipar DAT-tal
álmodik, ez az egész tanulmány nem több, mint egy óhajtó mondat. De a
jámbor óhaj mögött ma már ott áll a szabványosított, kifejlesztett,
"eleven" DAT-masina készen arra, hogy meghódítsa a világpiacot.
Lássuk először a digitális hangtechnika történetét (a túloldalon),
aztán pedig pillantsunk a jövőbe.
Piaci áttekintés
A DAT tökéletesen alkalmas rá, hogy vele nagy jelsűrűséggel
lehessen felvételt készíteni, ennélfogva fényes jövő előtt áll, és nem
is csak mint hifi médium, hanem mint számítástechnikai eszköz is, mert
nagy kapacitása révén háttérmemóriaként is használható.
De még ha a DAT soha nem lépne is ki az audio-technika
területéről, akkor is valószínű, hogy a következő néhány évben
meglehetősen elterjed. Hadd hivatkozzunk a kizárólag lejátszásra
alkalmas Compact Disc-re (CD), amely az utóbbi három évben, tehát
egészen rövid idő alatt már leszorította az analóg lemezjátszót az
első helyről (legalábbis Japánban - a szerk.), s amelyet ma már
hordozható készülékekben és autós hifiberendezésekben is alkalmaznak.
Hasonlóképpen, a DAT-tól is azt várjuk, hogy - kitűnő felvételi,
egyszersmind lejátszási képessége révén - felváltja a jelenlegi analóg
tape deck-eket, hordozható magnókat, autóban használatos
sztereomagnókat, Walkman-eket. Úgy látjuk, hogy a szalagjátszók iránti
kereslet a jelenleginek ötszörösére fog felfutni.
Távlatilag, a DAT piaca valószínűleg többszörösen meg fogja
haladni a CD piacát. Az 1. ábrán a lemezes szalagjátszó
hifi-készülékek piacának alakulását szemléltetjük. A 2. ábra azt
mutatja, milyen ütemben váltották fel a CD-játszók az analóg
lemezjátszókat a kereskedelmi forgalomban. A DAT pedig előreláthatólag
a 3. ábrán megrajzolt trend szerint fogja átvenni a konvencionális
magnók piacát. (A folytonos vonalak a tényszámokat tükrözik, a
szaggatott vonalak pedig a tervezett kereskedelmi forgalmat
szemléltetik. A szerk.)
Vegyük még hozzá, hogy a BS-2b távközlési műholddal adáskísérletek
folynak digitális FM-műsor otthoni vételére, s ezzel megalapozzák a
következő, 1991-ben pályára bocsátandó műhold adásainak népszerűségét.
A DAT kétségtelenül kompatibilisnek fog bizonyulni az új médiummal.
A DAT népszerűsítésében minden faktor szerepet játszhat. Kettő
különösen: 1. hogy milyen ára lesz mint tömegcikknek, 2. hogy lesz-e
hozzá műsoranyag, elérhető áron és megfelelő választékban.
Csupán az összehasonlítás kedvéért, rajzoljuk fel a három
készüléktípus elterjedésének ütemét a 4. ábrán. A DAT népszerűségének
növekedését szerényen számítva, olyan vonalat kapunk, amely az analóg
kazettás deckek, illetve a CD-játszók görbéje közé esik. Eszerint a
DAT 4-5 év múlva ér el népszerűségének a csúcsára, éppen akkor, amikor
a már említett távközlési műhold lehetővé teszi a digitális FM-adások
vételét.