Manók Tánca



    ROTEL RA-820BX2 ERŐSÍTŐ

    

        Sztárfotónk címét természetesen az Ibsen művét  megzenésítő  Grieg
    inspirálta, a Peer Gynt szvit negyedik  tételével.  (Hadd  reklámozzuk
    egy kicsit ezt a színes, "hifi" programzenét.) Hogy ezek a manók  -  a
    Troll-ok - voltaképpen mifélék, kicsik-e, avagy nagyok, az  nem  derül
    ki a muzsikából. Mindenesetre hegyimanók, tehát  a  csúcsok  közelében
    élnek...
        Annakidején, a HFM 8. számában a  NAD3020  erősítőt  Menő  Manónak
    neveztük, és ez a név rajtaragadt, olyannyira, hogy levélíróink  azóta
    is manónak hívnak minden kisteljesítményű, de  viszonylag  jóminőségű,
    ígéretes erősítőt. Sajnos, Magyarországon  ez  idáig  még  mindig  nem
    hoztak forgalomba olyan gépezetet, amely a manóság ismérveivel  bírna,
    és ez nagy baj, mert az idő röpül. (Ahogy az  angol  mondja:  Time  Is
    Manó.) A dollárnak időközben felment az ára, meg  nem  is  nagyon  van
    belőle, úgyhogy igazán nem tudjuk, miben  reménykedhetnénk.  De  azért
    továbbra is ott állunk a vártán, és  nagyítóval  figyeljük  a  nyugati
    piacot, hogy el ne kerüljék figyelmünket a mind újabb Menő  Manók.  Ma
    már meglehetősen sokan vannak, sürögnek-forognak - de sajnos,  csak  a
    Hetedhéthatáron túl.
        Ha mégis idelátogatnak, igyekszünk randevúzni velük, mint  például
    most a Rotel cég  legsikeresebb  minierősítőjével,  az  RA-820BX2-vel,
    amely távol-keleti származása  ellenére  is  élvezi  a  brit  szakírók
    támogatását.  A  randevú  úgy  jött  össze,  hogy  az  Ortofon  nemrég
    elvállalta a  Rotel  készülékek  kelet-európai  képviseletét,  és  úgy
    vélte, igazán kölcsönadhat néhány gépet a RAMOVILL-nak, mert ha már az
    Ortofon   hangszedők   úgyis    ott    vannak    a    Belgrád-rakparti
    bemutatóteremben,  miért   ne   lehessen   meghallgatni   őket   Rotel
    lemezjátszóban,  Rotel  erősítőn   keresztül.   Az   utóbbira   rögtön
    lecsaptunk,  hogy  műszerrel  megmérjük  (nem,   nem   manóméterrel!),
    lefényképezzük és szeánszra hívjuk,  ahol  is  több  más  manó  között
    mutathatja be a tudományát.
        A Rotel cégről  annyit  kell  tudni,  hogy  japán  illetőségű,  de
    Taivanon is van gyára - az RA-820BX2 ott készült. A  Rotel  választéka
    ma már mindenféle  hangfrekvenciás  készüléket  felölel.  Hifi-masinái
    közül a legismertebbek az erősítők (4 integrált típus,  azonkívül  egy
    előerősítő  és  két  teljesítményerősítő).  De  van  a  Rotelnek   két
    lemezjátszója, CD-játszója, kétféle  tunerje,  négyféle  receivere  és
    három  kazettás  magnója  is.   Legalábbis   ezeket   láttuk   a   cég
    prospektusában.


    Rotel RA-820BX2

        Akárcsak az immár klasszikus NAD3020, a Rotel erősítő is  többször
    megváltozott az idők folyamán. (Minthogy az egyes  modellek  típusjele
    hasonlít,  könnyen  össze  lehet  téveszteni  őket!)   Érdekes,   sőt,
    tanulságos, hogy a  legkisebb  modell,  az  RA820-as  névlegesen  alig
    kisebb teljesítményű, viszont van  rajta  hangszínszabályzó  is  -  és
    mégis jóval olcsóbb, mint az  RA-820BX2,  amelyért  Angliában  ma  150
    fontot kérnek! (A másik gép csak 110-be kerül.)
        Sztárfotónk tárgya afféle fekete doboz, "nincsen benne semmi, ámde
    az  legalább  érthető".  Méretétől  függetlenül   a   minimálkoncepció
    szülötte. Szinte semmi sincs rajta, amit  kezelni  kéne  -  ennélfogva
    nagyon könnyű kezelni. Mint OIvasóink  tudják,  mi  is  hívei  vagyunk
    ennek a koncepciónak.
        Az előlap bal oldalán hálózati kapcsoló, bekapcsolásjelző LED-del.
    A fejhallgató csatlakoztatására kapcsolóval  ellátott  6,3mm  átmérőjű
    Jack-hüvely  szolgál.  (A  fejhallgató   fogadásakor   leválasztja   a
    hangsugárzót  az  erősítőről  -  erről  később  még  szót  ejtünk.)  A
    monó-sztereó kapcsoló következik, majd a Tape, amely a magnó bemenetet
    kapcsolja,  de  monitorkapcsoló  is  egyben.  A  külön  csoportosított
    bemeneti  választókapcsolók:  Tuner,  CD,   Phono.   Jobb   oldalt   a
    hangerőszabályzó  jókora  forgatógombja.  Ez  kettős,   koncentrikus
    potméter, két gombja egymáson elfordítható, így lehet balanszírozni  a
    két csatorna között.

    

        A hátoldalon 5 pár  RCA  csatlakozóhüvely;  a  mágneses  hangszedő
    csatlakozója mellett földelőcsavar. A hangsugárzókhoz futó vezetéket 3
    pár csavaros-szorítós banánhüvely fogadja. A három  pár  úgy  jön  ki,
    hogy 1 pár fekete ("hideg"), 2 pár  pedig  piros  ("meleg"),  csak  az
    utóbbiak közül az egyik pár mindig él, a másik pár viszont  elhallgat,
    ha fejhallgatót csatlakoztatunk az erősítőre.

    Felépítése

        Igazán  egyszerű  készülék,  sehol  nem   találunk   benne   semmi
    fölöslegeset.
        A korrekciós erősítő csatornánként  2  integrált  áramkörből  áll,
    mindkettő  NE-5534N  típusú.  Korszerű,  igen  kis  zajú  áramkör.   A
    bemeneten 300pF+150pF kapacitást találunk, ez meglehetősen nagy érték,
    valószínűleg a rádiófrekvenciás zavarok elhárítására szolgál. Az  első
    IC körülbelül ötszörös lineáris erősítésű fokozat.
        A második IC végzi a korrekciót és a további erősítést.  A  teljes
    erősítés mintegy hatvanszoros (1kHz-en).
        A bemeneti választókapcsolón keresztül a hangerőszabályozóra jut a
    jel. Illesztőerősítőt nem alkalmaztak,  ezért  a  bemeneti  impedancia
    meglehetősen alacsony, ugyanis a potenciométer  50  kohmos,  az  utána
    következő teljesítményerősítő-rész bemeneti impedanciája pedig nem éri
    el a 47 kohmot sem. Nincs mit csodálkozni  rajta,  hogy  a  nagyszintű
    bemenetek impedanciája 20 kohm körül jár - lásd majd  méréseinket.  Ez
    az érték már jócskán alatta marad bármiféle  szabványelőírásnak,  sőt:
    konvenciónak. Mellesleg ugyanezt tapasztaltuk  annakidején  a  NAD3020
    mérésekor is.
        A  teljesítményfokozatot   diszkrét   elemekből   építették   fel.
    Áramgenerátoros  differenciál  erősítővel  kezdődik,   majd   erősítő,
    illetve  a  nyugalmi  áramot  beállító  tranzisztorok  következnek.  A
    komplementer meghajtó-végerősítő  áramkör  elrendezése:  2SD600-2SB631
    páros hajtja meg a két-két,  párhuzamosan  kapcsolt  2SD1047,  illetve
    2SB817   típusú   végtranzisztort.   Túlterhelés    ellen    semmiféle
    elektronikus   védelmet   nem   alkalmaztak,   a    zárlatvédelem    a
    hangszórókimenet  előtti  3,15  amperes  olvadóbiztosítóból  áll,   ez
    utóbbival  egy  0,22  ohmos   ellenállást   találunk   sorbakötve.   A
    hangsugárzó-vezeték   (mint    antenna)    által    felvett,    zavaró
    nagyfrekvenciás jeleket egy induktív-kapacitív-rezisztív tag küszöböli
    ki. Ezeket az  alkatrészeket  egy  piciny  nyomtatott  áramköri  lapon
    helyezték el, ráépítve közvetlenül a hangszórókimenet kapcsaira.
        A  teljesítményerősítőt  ±31V  egyenfeszültségről  táplálják,  két
    8200µF-os  pufferkondenzátorról.  Itt  megjegyezzük,  hogy  a  hasonló
    teljesítményű  erősítőkben   ennél   jóval   kisebb,   3300-47000µF-os
    kondenzátorokat  találunk.  A  fonoelőerősítő  ±18V-ot  kap,  ezt  1-1
    áteresztő tranzisztoros stabilizátor állítja elő.  A  teljes  áramkört
    egyetlen nagyméretű nyomtatott áramköri lapra építették; szellős,  jól
    áttekinthető. A bemeneti csatlakozókat kisméretű  nyomtatott  áramköri
    lapokra szerelték,  ezeket  egy  lapos  kábelköteg  köti  össze  a  fő
    panellal. A teljesítményerősítő, illetve a  nyugalmi  áramot  beállító
    tranzisztorok egy lapos hűtőlemezen ülnek, s az a  szellőzőnyílásokkal
    ellátott aljlemezre van felerősítve.

    

    Méréseinkhez

        A  bemeneti  feszültségek  rendben  vannak,  nem  így  a  bemeneti
    impedanciák. A korrekciós erősítővel nincs bajunk,  de  a  nagyszintű,
    lineáris  bemenetek  22  kohm-os  impedanciájával   sehogysem   tudunk
    megbarátkozni. Már régen beletörődtünk, hogy  a  szabványos  220  kohm
    helyett néha 68, máskor meg csak 47 kohm-ot kapunk - de ez  még  ennek
    is csak a fele!
        A  maximális  bemeneti  feszültségek  kifogástalanok  -  ezen   ne
    csodálkozzunk, hiszen nincs közbülső erősítőfokozat, a jel közvetlenül
    a  hangerőszabályzóra  jut.  A  korrekciós  bemenet  is   dicséretesen
    helytáll, igen nagy bemeneti feszültséget is csekély torzítással képes
    feldolgozni.
        A kimeneti teljesítmény lényegesen  nagyobb  a  specifikáltnál:  4
    ohmos terhelésen 2x46W, 8 ohmon 2x38,7W teljesítményt mértünk, mindkét
    csatornát  üzemeltetve.  Ez  a  kis  erősítő  tehát   meglepően   nagy
    teljesítménytartalékot mutat fel, és külön jó pontot  érdemel  amiatt,
    hogy 4 ohmra is hajlandó dolgozni. Teljesítményét tekintve ez  a  manó
    túlnőtt a törpéken.
        A   kimeneti   feszültség   instabilitása   csekély;   méréseinket
    lefordítva a  specifikáció  nyelvére,  körülbelül  28-as  csillapítási
    tényezőt kapunk 1kHz-en.
        A nagyszintű bemenetről  kapott  frekvencia-jelleggörbe  +1;  -3dB
    tűrésmezőben 5Hz-től 150kHz-ig terjed,  jóval  szélesebb  tehát,  mint
    ahogy specifikálták. A korrekciós bemenetről mért  görbe  viszont  nem
    teljesíti a gyár ígéretét: a 2. diagram tanúsága szerint 20 Hz-en  nem
    0,3dB-t, hanem 1,4-et esik. Az alacsonyfrekvenciás átvitel 40Hz  táján
    kilép  a  specifikált   tűrésmezőből.   A   fázis-frekvencia   átvitel
    megfelelő.  Az  áthallási  csillapítás  az  egyik  irányban  (a   jobb
    csatornából a balba) gyengébb, de így is megfelel a specifikációnak.
        A torzítás alacsonyabb, mint ahogy a specifikációban áll. A teljes
    harmonikus torzítás lényegesen 0,08% alatt marad, még 4 ohmos terhelés
    esetén is. Érdekes,  hogy  mágneses  hangszedő  bemenetről  mérve  még
    kisebb a torzítás. Feltehetőleg azért, mert a teljesítményerősítő rész
    ilyenkor kedvezőbb meghajtó impedanciát  "lát",  mint  amikor  tisztán
    feszültséggenerátorról  vezérlik.  A  teljesítményfrekvencia-tartomány
    nem volna kielégítően  széles,  de  ha  a  gyár  által  vállalt  0,08%
    torzításlimit  helyett  0,7%-ot  engedünk  meg,  akkor  már  szebb  az
    eredmény. A harmonikus torzítást a frekvencia függvényében  egy  külön
    diagram (a 8. számú) ábrázolja, ezen jól (átható, hogy a 2. harmonikus
    dominál, és 100kHz fölött éri el maximumát, ahol már a  3.  harmonikus
    is  felüti  a  fejét.  A  kimeneti  teljesítmény   függvényében   mért
    harmonikus  torzítás  dicséretesen  alacsony,  sehol  sem  éri  el   a
    specifikált 0,08%-ot. Az intermodulációs torzítás  viszont  a  duplája
    annak,   amit   a   gyár   bevall.    A    különbségi    torzítás    a
    teljesítményerősítőről lényegesen magasabb, mint  amire  számítottunk:
    50kHz  fölött  meredeken  emelkedik,  meghaladja  a  3%-ot.   Mágneses
    hangszedő bemenetről viszont igen alacsony  értéket  mértünk,  persze,
    ilyenkor  a  teljesítményerősítőt  csak  egészen  kis  teljesítménnyel
    üzemeltetjük, éppen azért, hogy ne hamisítsa meg az eredményt.
        A négyszögjelátvitel megjárja, bár 10kHz-en a kapacitív terhelésre
    túllövéssel válaszol.
        A   zajok   mind   enyhék,   az   RA-820BX2   csöndes    gép.    A
    maradékfeszültség-erősítés   és   a   bemenetek   közötti    áthallási
    csillapítás teljes mértékben megfelelő.
        A   fejhallgató-   és   a   magnókimenet   feszültség/impedanciája
    előírásos.
        Összefoglalva  tapasztalatainkat:  magas  kimeneti   teljesítmény,
    alacsony harmonikus torzítás, csekély zaj - ez áll a napos oldalon. Az
    árnyékos oldal krónikája: túlságosan alacsony a  nagyszintű  bemenetek
    impedanciája, nem eléggé korrekt a korrektor, magas az intermodulációs
    és a különbségi torzítás.

    
    

    Szeánsz

    

    

        Mint mondottuk volt,  a  Rotel  ára  Angliában  150  font;  Kovács
    Jánosnak nagy pénz, viszont John Smithnek alig egy heti fizetése  -  a
    pénzzel együtt a Menő Manók is inflálódtak. Úgyhogy senki  se  higgye,
    hogy valamiféle High End  Audio  erősítőről  van  szó;  igaz,  nem  is
    valamiféle hifi-torony egyik emeletére látogatunk el.
        Ebben a kategóriában ez időtájt meglehetősen erős a verseny, de  a
    Rotel állja. Legalábbis igen jó sajtója van: legutóbb a Hi-Fi  News  &
    Record Review  egy  csoporttesztben  (Mission,  Rotel,  NAD,  A  &  R,
    Marantz, QED, Trio, Yamaha) másodiknak hozta ki a  Mission  Cyrus  One
    mögött,  megjegyezve,  hogy  ha  figyelembe  veszi  a  Rotel   nagyobb
    teljesítményét, akkor a játszma legalábbis kétesélyes, és a  konkurens
    brit lap, a Hi-Fi Answers is  jó  véleménnyel  van  az  RA-820BX2-ről,
    habár legutóbb Jimmy  Hughes  sokallotta  érte  a  150  fontot  (ezzel
    szemben fenntartás nélkül ajánlotta a NAD3020 legújabb  inkarnációját,
    a 3020e típusjelűt; igaz viszont, hogy az csupán 110 fontba kerül).
        Hogy tágítsunk a horizontunkon, s hogy együtt lássuk a mezőnyt,  a
    következő ellenfeleket toboroztuk a  Rotel  számára:  HFM  I/Quad  405
    (mint etalon), Naim NAIT (a Szerkesztő  kedvenc  munkaeszköze,  a  200
    fontsterlinges   kategóriából,   amely   mindazonáltal    rendszeresen
    leszerepel a HFM közös szeánszain), a 6-8 évvel ezelőtti Menő Manó,  a
    NAD3020  (ezúttal  a   "B"   jelű   változat,   szintén   a   RAMOVILL
    bemutatóterméből), aztán - ez érdekes lesz! - a vetélytárs, a  Mission
    Cyrus One (Lévai Jenő barátunk  kölcsönözte),  és  végezetül  a  hazai
    minimanó, az Orion SE1025-nek egyik  ősrégi  példánya  (még  a  Sanken
    végerősítő-IC-vel), hogy egészen világos legyen, mit ér az erősítő, ha
    magyar.
        Minden egyes párviadalnak megadjuk a számszerű  eredményét  is  (a
    "döntetlen"  ítélet  nyilván  fél-fél  pontot  hoz   mindkét   erősítő
    számára), de statisztikánk félrevezetheti az Olvasót, mert nem mutatja
    meg, melyik szavazat volt magabiztos,  és  melyik  volt  határozatlan,
    afféle "ha már dönteni kell, akkor...   (így ítélnek a pontozóbírók  a
    boxmérkőzésen, amikor 60-60  pontot  adnak  a  két  öklözőnek,  de  az
    egyiknek még egy pöttyöt is írnak a neve fölé). A teljes  kép  csak  a
    kommentárok alapján áll össze. Az egyes zsűrorok mindig  ugyanabban  a
    sorrendben nyilatkoznak, "*" után mindig  újabb  személy  teszi  le  a
    garast. Ehhez  a  szeánszunkhoz  egyébként  később  még  érdemes  lesz
    visszalapozni, amikor a kötetünk  végén  Bemutatandó  Pioneer  tornyok
    erősítőit teszteljük.
        Ami a tesztmódszert illeti, szabályos A-B  vaktesztet  rendeztünk,
    kapcsolóberendezéssel és jelzőfényekkel. A kontrollberendezés: NAD5120
    lemezjátszó, csőkarral,  doboztalanítva  (lásd  HFM  22!),  Triangulum
    állványon,  Ortofon  MC30S  hangszedővel  (tesztjét   lásd   következő
    kötetünkben!), T-2000 transzformátor. A  lánc  végén  Spendor,  Tönkre
    állítva. Természetesen hagyományos kábeleket használtunk  -  ha  ennyi
    kábelhüllő tekereg ide-oda a készülékek  és  a  kapcsolódoboz  között,
    akkor muszáj megtartani a szigetelést is, az árnyékolást is.  Program:
    dixie és "szelíd" pop (Ortofon  I/1,  II/1),  Händel  Concerto  Grosso
    (Op.6. No.4. - Decca), The Shadows: 36-24-36 (EMI), dzsessztrió (japán
    demólemez),  templomi  zene:  orgona,  rézfúvók,  kórus   és   szoprán
    (Proprius demólemez). Valaki megkérdezhetné, miért nem  raktuk  fel  a
    Peer Gynt szvitből a Manók Táncát is. Sajnos, ez az  asszociáció  csak
    később, a "a lépcsőházban", vagyis jóval  a  szeánsz  után  jutott  az
    eszünkbe...
        Elsőnek a sokkal drágább Naim minierősítővel állítottuk  szembe  a
    Rotelt. Ahogy ez már lenni szokott, a NAIT ezúttal se  rúgott  labdába
    (maga a Szerkesztő is ellene szavazott):


    Rotel RA-820BX2 - Naim NAIT
    (A szavazatok aránya: 3,5-0,5)

        Rotel.  Jobban  együtt  a   tér?   Kiegyenlítettebb,   levegősebb,
    eszköztelenebb. Vonószenén szebbek és jobbak a magas sípok. Mélyhiány.
    Dzsessz  tompább,   de   egységesebb.   Templomi   zenén   kétségtelen
    magaskiemelés. A  szopránnak  is  egy  magasabb  tartományban  szól  a
    visszhangja. * Mindig  ez  tetszik  jobban  (csak  a  dzsesszen  nem).
    Lényegesen jobb, magasban-mélyben. A templom sokkal nagyobb. *  Sokkal
    jobb mélyek, nagyobb tér, mindig ez  a  jobb.  *  Az  Ortofon-számokon
    magasba húz. A vonóskaron mindig  jobb,  élénkebb,  szárnyal  a  zene.
    Dzsessz: zavar a lemezzaj. Néha nagyon jól szól, de gyakran kevesebb a
    mélye.
        Naim. Elektronikus színezet? Vonósokon több mély, mélyebb a tónus.
    A   dzsessz   öblösebb.   Shadows:   a   basszus-szólam    kivehetőbb,
    lekottázhatóbb. A templomi visszhang más (mélyebb) tartományban  szól!
    * Nem rossz, nem torzít, de bágyadtabb,  soványabb.  *  Összemos,  nem
    eleven, elvész a visszhang,  torzftásokat  is  hallok.  *  Nyugodtabb,
    hallgathatóbb.
        Mint érdekességet, megemlítjük, hogy a tesztrovatunkban  rövidesen
    szóhoz jutó Pioneer toronyerősítőket szintén összeeresztettük  a  Naim
    NAIT-tel - és az angol erősítő még ezek ellen se tudott nyerni! (Ezt a
    vaktesztet kétszer is megejtettük: egyszer  Heylirook,  egyszer  pedig
    Spendor hangsugárzón. Ugyanaz az eredmény!)
        Másodiknak a közkedvelt NAD erősítőt szólítottuk a porondra,  hogy
    eldönthessük, melyik manó a menőbb, az új-e, avagy a régi.


    Rotel RA-820BX2 - NAD3020B
    (A szavazatok aránya: 3-1)

        Rotel. Egzaktabb? Tárgyilagos? Szűk? Kicsit száraz.  A  mélye  nem
    szép, de tisztább, és mélyebbre  megy.  Szűkebb,  fojtottabb.  Magasba
    húz. Szárazabb szoprán. * Csaknem  egyformák,  de  enyhén  ez  tetszik
    jobban. Előbb keveselltem a mélyét, majd átpártoltam  hozzá:  üresebb,
    de levegősebb, tisztább. * Jobb mély, nagyobb tér. A templomban jobb a
    kórus és a hangszerek aránya.  Más  jellegű  visszhang.  *  Világosabb
    hangkép. Az énekhang jobb. Gyakran egyformák.
        NAD. Nagyobb a súlya, zaftosabb, nyíltabb, ködös  néha,  de  ez  a
    jobb. Gyakran kellemes, de színezett. Vonóskar öblösebb, teltebb, jobb
    hallgatni. A templomban többen vannak, jobb hallgatni őket, a  szoprán
    visszhangosabb.  *  Élénk,  dinamikus.  Teltebb.   Erősebb   és   több
    visszhang. * Prezenszes, hangsúlyt kap a trombita. Shadows:  tömörebb,
    dögösebb. Szólamarányok rosszabbak. * Dögösebb.  Időnként  torzítás  a
    vonósokon. Mélyebbre megy, a szoprán levegősebb, visszhangosabb.


    Rotel RA-820BX2 - Mission Cyrus One
    (A szavazatok aránya: 2-2)

        Rotel. Laposabb,  ködösebb.  A  zongora  szebb?  Vérszegény?  Szűk
    színpad, nem tetszik. Kissé visszafogott, nyugodtabb, de kis  stílűbb.
    Visít. Nincs alja. Némely  szólama  megnyerő,  mégse  tetszik.  Shadow
    mesterséges, nincs lelke. Nem telt, nem teres. * Nagyon közel  vannak,
    nálam döntetlen. Csengőbb, középtől fölfelé ez a jobb (ez kellene, meg
    a másiknak a mélye). Komolyzenére ezt gondolom jobbnak, könnyűzenére a
    másikat. (Itt azért célszerű közbeszúrni, hogy  akitől  ez  az  ítélet
    származik, az odahaza kizárólag könnyűzenét hallgat. A szerk.) * Előbb
    furcsa színezetet éreztem rajta, de azért  talán  mégis  inkább  ez  a
    jobb: a Händel-Concerto szélesebb sávban  szólal  meg,  plasztikusabb,
    tömörebb. A Propriuson nagyobb templom, visszhangosabb. * Döntetlen. A
    Propriuson nagyobb tér, de gyöngébb visszhang.
        Mission.  Lendületesebb.  Jobb,  nyíltabb,  kicsit   harsány,   de
    egységesebb. Concerto lendületesebb (tulajdonképpen lehetne egy kicsit
    nyugodtabb; folyton  hangosabbnak  hallom,  pedig  biztosan  nem  az).
    Shadows  szebb,  jobb,  tisztább,  nincs  verseny.  Templomban  többen
    vannak, tisztábban énekelnek, a szoprán is sokkal  jobban  tetszik.  *
    Több-jobb  mély.  *  Nincs  kommentár.  *   Mélyebb,   levegősebb   az
    Ortofonokon, az énekhang sokkal tisztább. Propriuson a szopránnak jobb
    a visszhangja.
        Ezek  után  nézzük,  mit  produkál  az  új  minimál-erősítő  a  mi
    etalonunk,  tehát   a   szimpla,   meghajtófokozat   nélküli   HFM   I
    fono-előerősítő és a 100  wattos  Quad  teljesítményfokozat  ellenében
    (mely  utóbbi  gépet   Magyarországon   nagyon   sokan   megépítették,
    többé-kevésbé  korrekt  rajzok  alapján,   többé-kevésbé   elfogadható
    alkatrészekből):


    Rotel RA-820BX2 - HFM I/Quad405
    (A szavazatok aránya: 3,5-0,5)

        Rotel. Vékonyabb, nincs eléggé  együtt,  de  nyugodtabb.  Nem  tud
    igazán tetszeni, van benne valami  furcsa.  De  -  talán  -  inkább  a
    levegőből  szól,  mint   a   másik,   kevésbé   színezett,   tisztább,
    eszköztelenebb.   A   Händelen   feltétlenül   jobb,   a    hangszerek
    felismerhetőbbek.  Shadows:  egyik  se  tetszik,  de  ez   levegősebb.
    Propriuson tisztább rezesek. Kicsit száraz, de jobb. * Élénk, tisztább
    a közepe, mindig mélyebbre megy (holott a másikon érzek mélyemelést!),
    a végén: kisebb visszhang a nagyobb templomban? * Eleinte úgy éreztem,
    hogy  "csinálja"  a  zenét.   A   végén   a   templomi   zene   szebb,
    visszhangosabb.  Dilemma!  *  Szám  szerint  döntetlen.   Néhol   jobb
    énekhang. A templom itt tetszett jobban.
        HFM I/Quad 405: Nyílt, lendületes. Színez? Igen, színez. "Hifibb."
    Egyre inkább érzem, hogy elektronika zenél. A Concerto is  lendületes,
    de mesterséges - a végén  már  zavar.  A  templomban  recseg,  torzít;
    többen vannak, de  túl  nagy  a  banzáj.  A  szoprán  elektronikus.  *
    Felső-mélykiemelés. * Csak eleinte tetszett jobban. *  Eleinte  jobban
    tetszett; úgy üdvözöltem, mint egy rég nem látott ismerőst.
        Az idő jócskán előrehaladt, a szeánsz már ötödik órája tartott, de
    nem tudtuk megállni, hogy sort ne kerítsünk az Orion minierősítőre is.
    A társaságon ugyan már a fáradtság jelei mutatkoztak  (a  négy  ítélet
    közül kettő döntetlen, a harmadik alig  erősebb  a  döntetlennél),  de
    mindnyájan  egyetértettünk  abban,  hogy  most   nagyobb   különbséget
    hallunk, mint az  előző  párosításokban,  és  a  jellemrajzok,  amiket
    adtunk, minden valószínűség szerint helytállóak:


    Rotel RA-820BX2 - Orion SE1025
    (A szavazatok aránya: 2-2)

        Rotel.  Dögösebbnek  hallom.  Ortofon  II/1:   nagyobb   lélegzet,
    nagyobbat tágul. Shadowson fojtott. Propriuson  tisztátalan.  *  Jobb,
    magasban-mélyben   egyaránt.   A   Concerto    simább,    a    templom
    visszhangosabb, egészen másféle különbségek,  mint  eddig  -  viszont:
    mindkettő rosszabb lett?! * Több mély, sokkal jobb.  *  Mintha  többet
    torzítana.
        Orion. Nyugodtabb. Árva, szegényes. Spendornak jót tesz?  Tisztább
    magasak. Nyitottabb.  - Mindkettő rosszabb lett? *  Előbb  tisztábbnak
    hallottam. Aztán úgy  éreztem,  mesterséges,  visszhangosított.  *  Az
    énekhang csúnyább.

                                      *

        A szeánsz, a vakteszt objektív ugyan, de - mint már régóta valljuk
    - nem elég nagy a felbontóképessége.  (Hogy  egyebet  ne  mondjunk:  a
    zsűri "dolgozik", stressz hatása alatt áll, könnyen kifárad. És  akkor
    még nem is beszéltünk arról, hogy az egész társaságból  csak  egyetlen
    személy ülhet a "sztereó székbe", a többi  oda  fészkel,  ahol  helyet
    talál  magának,  és  úgy  hallgatódzik,  ahogy  tud.)   Célszerű   hát
    kiegészíteni a riportot egy olyan jellemrajzzal, amelyet nem zsűri alk
    ott, hanem egy "magánember", aki eközben nem tesztet készített,  hanem
    csupán zenét hallgatott. Ennek a "zenehallgató  egyénnek"  a  szerepét
    általában a Szerkesztő játssza, aki rövidesen  át  fog  váltani  egyes
    szám első személybe. Mint bárki más, ő is  fenntartja  magának  azt  a
    jogot, hogy szubjektív, sőt, akár elfogult is lehessen. (Ezt  amúgysem
    lehet kizárni; "fogadjunk, hogy megint a NAIT-et hozod ki legjobbnak!"
    - mondta a Kollektíva. Esküdöztem, hogy nem így  lesz.)  Hangsúlyozom:
    nem annyira azt figyeltem, melyik készülék "hogyan szól",  hanem  hogy
    melyikkel mennyire tudok zenét  hallgatni.  Kézenfekvő  következtetés,
    hogy a kétféle teszt  -  a  kollektív  és  az  egyéni  -  csak  együtt
    érvényes. A korrelációt kell figyelni a kettő  között.  Előrebocsátom:
    erős lesz a korreláció - habár sok tekintetben másképp ítéltem, mint a
    közös szeánszon.
        Egyébiránt  ugyanazt  a  kontrollberendezést  használtam,  amit  a
    szeánszon is hallgattunk,  azzal  a  különbséggel,  hogy  a  kábeleket
    légvezetékre cseréltem (csupasz,  szigeteletlen-árnyékolatlan  drótra,
    úgy  ahogy   ezt   előzó   kötetünkben   leírtam),   és   elégtétellel
    konstatáltam,  mennyire   feljavult   a   hangminőség,   a   térhatás,
    egyáltalán: mennyire megnőtt a  rendszer  felbontóképessége,  s  ennek
    folytán mennyire magabiztosan tudtam dönteni, holott nagyon kevés volt
    az időm (a gépeket még  le  is  kellett  fényképezni,  aztán  sürgősen
    "visszaszármaztatni"  a  gazdájukhoz),  és  egy-egy   erősítőre   alig
    szánhattam  többet  egy  félóránál.  Műsornak  azt  a   zenei   műfajt
    választottam, amely mostanában a legkedvesebb  nekem:  a  barokkzenét,
    közelebbről Händel egyik Concerto  Grossóját  (op.6.  No.1.)  elejétől
    végéig, illetve Bach János-passiójából  a  "Christus,  der  uns  selig
    macht" kezdetű korált és az utána következő recitatívót.
        Olvasóink gyakran kérdezik tőlünk, hogy ez vagy az  a  gép  szól-e
    jobban - és erre a kérdésre azért nehéz válaszolni, mert a  gépek  nem
    feltétlenül   jobban   vagy   rosszabbul   szólnak,    hanem    inkább
    másféleképpen. Ahogy Sólymos Antal szokta mondani: "nem egy  egyenesen
    fekszenek", vagyis nem úgy kell elképzelni őket, mint a  számegyenest,
    amelynek egyik pontja hetet vagy nyolcat ér, a  másik  meg  csak  ötöt
    vagy hatot. Egyszerre több ilyen  számegyenes  húzódik  előttünk,  még
    csak nem is párhuzamosan, és nem  is  biztos,  hogy  metszik  egymást;
    lehet, hogy az egyik erősítő hatot ér, a másik  meg  nyolcat,  de  nem
    biztos, hogy az utóbbi mutat a helyes irányba...
        Az a vonal, amelyen  a  Rotel  RA-820BX2  fekszik,  feltétlenül  a
    nagyigényű erősítők  felé  mutat.  Hangképe  meglehetősen  tiszta,  és
    "együtt van", vagyis a középső  sávban  nincsenek  zavaró  kiemelések,
    emiatt a szólamok jól  érvényesülnek,  és  a  zene  szépen  leválik  a
    hangszórókról. A szubjektíven érzékelhető  sáv  is  igen  széles.  Van
    azonban a  Rotelnek  egy  jellegzetes  kolorációja,  amelyre  abban  a
    pillanatban  felfigyeltem,  amikor  rátettem  a  tűt  a   lemezre:   a
    magastartomány  legfelső  szakasza  túlteng,  és  állandóan   érezteti
    jelenlétét. Ugyanebben az irányban  hat,  hogy  a  felső  basszus  egy
    kicsit erőtlen, és a zenének - bizonyos műfajokban legalábbis -  nincs
    meg a kellő "súlya". A Rotel hangja megnyerő, de egy kicsit fárasztó -
    és ha végignézem a szeánsz jegyzőkönyvét, ámulva fedezem fel,  hogy  a
    vaktesztben mindössze két ízben szavaztam rá: legelőször (igaz, a NAIT
    ellenében, de fenntartásokkal!), és aztán már csak a  HFM  I/Quad  405
    ellenében... Tudom, hogy ha ez a hiba nem állna fenn, akkor a Rotelért
    sokkal többet kellene fizetni - ebben az  árkategóriában  (meg  még  a
    magasabbakban  is)  csupa-csupa  kompromisszumot  vásárol  az   ember.
    Ellentmondásos dolog, de tény, hogy a Rotel hangja egyfelől  a  "nagy"
    erősítőkre   emlékeztetett,   másfelől   pedig    azokra    a    hazai
    konstrukciókra,  amelyekből  az  utóbbi  időben   -   foglalkozásomból
    kifolyólag - oly sokat kényszerültem végighallgatni...
        Ha közvetlenül a Rotel  után  hallgatjuk,  a  NAD3020-ról  azonnal
    kiderül, hogy más vonalon fekszik - és hogy kisebb igényű  erősítő.  A
    sávszélei sokkal  közelebb  vannak,  és  a  középső  tartománya  sincs
    annyira kiegyenlítve.  A  hangképe  nem  annyira  sztereofonikus,  nem
    eléggé levegős, néha kifejezetten monós. A felső  basszustartomány  is
    önállósítja magát. Egyszóval: olcsóbb erősítő. Viszont nincsenek durva
    hibái. Ha a Rotelt hallgatom, zavar a magas tónusú  színeződés.  Ha  a
    NAD-ot, akkor az  a  gondolat  zavar,  hogy  a  másik  mennyivel  jobb
    erősítő...
        A HFM I/Quad kombinációról nincs  sok  mondanivalóm:  a  szeánszon
    éppen a helyére  tettük.  Telt,  hallgatható,  de  tisztátalan,  kissé
    mesterséges hangkép, alul-felül egy-egy domináns elszíneződéssel;  egy
    olyan számegyenesen fekszik, amelyet  valamikor  régen  húztak  meg  a
    mérnökök, és amely nem teljesen előrefelé mutat.  Mindenesetre  kisebb
    szögben hajlik az igazsághoz, mint a szokványos toronyerősítők - de ez
    minden. Illetve: ezen kívül  azért  még  ott  van  az  a  100  wattnyi
    teljesítmény, valamint a Quad megbízhatósága is...
        A Mission  Cyrus  One  ugyanazon  az  egyenesen  fekszik,  mint  a
    NAD3020, de lényegesen jobb annál. Szélesebbnek érz8dik  az  átvitele,
    jobb a sztereofóniája is, tisztábbak a szólamai - érezni lehet, hogy a
    két gép tervezése között több év telt el. A Mission egy pillanatig sem
    kelti nagy erősítő látszatát, de nagyon jól el  lehet  hallgatni.  Van
    azért egy kis kolorációja neki is,  valamivel  alacsonyabban,  mint  a
    Rotelnek, úgy az "sz" tartomány alján, de ez sem zavart túlságosan.
        Ha pontszámokat kéne  osztogatnom,  akkor  azt  mondanám,  hogy  a
    NAD3020 átlagos tanuló, nem vállal sok feladatot, legfeljebb ötöt,  de
    azokat meg is oldja. Ugyanezt teszi a mi etalongépünk is, de nem oldja
    meg annyira jól a feladatait. A Rotel legalább nyolc feladatot vállal,
    de az egyiket csúnyán elhibázza. A Mission nem vállal  többet  hatnál,
    de azokat teljesíti is.
        A Naim NAIT abban tér el a többitől, hogy nem vállal  feladatokat.
    Egyszerűen  csak  zenél.  Nemritkán  hiányérzetet   kelt   (sávszélek,
    dinamika, mint ezt már annyiszor elmondtuk), de mindent megtesz, ami a
    2x15 (vagy csak 2x12?) wattjától kitelik;  a  középső  sávja  teljesen
    semleges, és sokkal inkább kelti élő zene  illúzióját,  mint  a  többi
    miniatűr (és nem-miniatűr) gépezet. Számomra továbbra is a NAIT hangja
    a zsinórmérték, amellyel a többi hangkép színeződését ki lehet mutatni
    -  viszont  belátom,  hogy  ez  a  szerény   (?)   holmi,   már   csak
    teljesítményének korlátai miatt  is,  teljesen  alkalmatlan  bármiféle
    nyilvános demonstrációra.
        Hogy el ne feledjem: az  Orion  SE1025.  Nyugodt,  nem  bántó,  de
    nagyon jelentéktelen  hangkép,  hiányzik  belőle  a  szín,  az  íz,  a
    lendület, éspedig bármelyik erősítőhöz  képest  (a  fenti  öt  közül).
    Megerősítve látom azt  az  ítéletünket  (lásd  az  Orion  és  Videoton
    erősítők tesztjét  a  HFM  18.  számában),  miszerint  a  hazai  bolti
    elektronikák vérszegényen szólnak, ugyanis még az Orion volt  közöttük
    a "legdögösebb". Az igazság tehát valóban a HFM I/Quad  405  irányában
    fekszik, még ha etalon-erősítőnk - ez tény - egy kicsit túlszínezi  is
    a zenét.
        Mert egyik erősítő az egyik vonalon fekszik, a másik a  másikon  -
    de már az is valami, ha egyáltalán eléri a vonalat...