Hetedhéthatár



Hi-Fi News & Record Review 1987.január Valami bűzlött Dániában: megromlott a szerzői jogi törvény. Ha jól értjük, amit a HFN/RR-ben olvastunk: eltérően más országok gyakorlatától, a dán "copyright" eddig csupán 25 évig védelmezte a szerzői alkotásokat, vagy legalábbis bizonyos fajta alkotásokat. Egy fineszes japán firma (egy jófirma) ezt kiszúrta, és Card Exclusion márkanéven máris piacra dobott Dániában vagy 50 ezer CD korongot, olyan neves popművészek felvételeivel, mint Elvis Presley, Fats Domino, Cliff Richard. A dánok viszonylag gyorsan reagáltak, és módosították a törvényt - a HFN/RR nem írja, mennyivel hosszabbították meg a védettség idejét -, de (nyilván) nem visszamenőleges hatállyal. Így tehát azok a felvételek, amelyek éppen "holtidőben", tehát még a törvény módosítása előtt futottak ki a 25 évből, védettségüket egyszer s mindenkorra elveszítették, (Dániában) többé már nem élveznek oltalmat. Van közöttük néhány korai Beatles is (1987-25=1962!), és ez már csak azért is roppant kényelmetlenül érinti a szerzőket és a kiadókat, mert a Beatles-trezor kincsének egy része eddig még nem jelent meg Compact Discen; ebből a szempontból nézve, a kalózok lekörözték a kiadóvállalatokat. Az utóbbiak most majd nyilván mindent elkövetnek, hogy a paragrafusjel lyukán keresztülcsúszott kiadványok Dánián kívül ne kerülhessenek forgalomba - habár tudomásunk szerint a kalózok nemigen kérdezik meg, hová szabad hajózniuk és hová nem. Viszont: "a vásárlók mindenesetre meg fogják tanulni, hogy a kalóz CD minősége semmivel sem jobb, mint a kalóz LP-é". * "Egy szög az LP koporsójába" (nem mi fogalmaztunk így, hanem az angol lap): a Motown Records amerikai hanglemezgyár bejelentette, hogy törli LP-katalógusának nagy részét, és a legújabb 200 felvételt kizárólag CD-n adja ki. A Motown nem túl nagy cég, de ő futtatja például a Supremes-t, Stevie Wonderst és még néhány menőt, úgyhogy aki az ő zenéjükre kíváncsi, az jól teszi, ha CD játszót vásárol. A legnagyobb cégek viszont, a CBS és a WEA úgy nyilatkoztak, hogy a közeljövőben nem fogják követni a Motown példáját. "Ma még milliók vásárolnak hanglemezt. Kétségtelen, hogy az LP pályája lefelé hajlik, de kit tudja, befejeződik-e egyáltalán, és ha igen, hát mikor." * A "Vihar" ("Tempest") nem fogja felforgatni az egész High Fidelityt, tulajdonképpen csak vihar egy pohár vízben, de azért mégiscsak érdekes dolog egy elektroncsöves CD-játszó, vagy nem? A CD-játszók leggyengébb pontja állítólag az analóg elektronikájuk, telistele gyatra IC-vel. Namármost, a tranzisztor jobb az IC-nél, az elektroncső pedig a tranzisztornál (mi most nem heccelődünk: nem valljuk, csak felidézzük e jólismert teóriát), tehát igenis az elektroncsöves CD-játszó fogja bebizonyítani a kétkedőknek, hogy a Compact Disc mint rendszer tökéletes, csupán tudni kell bánni vele. Ha tényleg bebizonyítja, igazán nem nagy ár érte az a 2,45 kilofontsterling - ugyanis ennyibe kerül a California Audio CD-játszója, a Tempest. Mellesleg vannak már háromszorta drágább CD-játszók is: az Accuphase és a Spectral. Nem csalás, nem ámítás, elektroncsövek a CD-transzport szomszédságában: Californai Audio Labs "Tempest". HFN/RR január A Hi-Fi News szerkesztőségében nagy izgalommal szaglásszák körül ezt az "űrkőkorszaki" szerkezetet, és három szájal is véleményt mondanak róla. Ken Kessler: "Én általában a következő kritériumok szerint ítélek 1. Színezetlen, transzparens középtartomány, 2. Ne legyen fárasztó a magas regiszter, 3. Térhatás, 4. Ne legyen agresszív a basszus. A Tempest hangja főleg az utóbbi két szempontból nyer meg, eléri a legjobb analógot, de éggébként is kiváló. Még a korai CD-ket is egészen elfogadhatóan szólaltatja meg. Lehet, hogy az elektroncsöves elektronika csal, és ez a hangkép nem igazi - de hát ki tudja, mi az igazság?! A Tempest semmiképpen sem valamiféle műszaki eltévelyedés. Az elavult elektroncsövek éppen a legjobbkor jöttek a modern CD-elv védelmére. A CD-analóg vitának ezzel vége." (Figyelem: Kessler analógpárti!) Martin Colloms: Finom középtartomány, eleven, részletező hangkép, megkülönbözteti a dinamikai árnyalatokat. Viszont az én fülemnek egy kicsit magastónusú. Kissé elöl van a színpada, és lehetne megalapozottabb a basszusa is. Mindazonáltal a legjobb három CD-játszó közé sorolom." David Prälkel: "Nem úgy szól, mint a CD-játszók többsége. Térhatása, dinamikája új mércét állít a CD-játszók elé. Transzparens, érthető hangkép. Mindent leleplez, ami a stúdióban történik. Be lehet látni a zenészek mögé - ez az, amit az olcsó gépek nem engednek meg. Egyetlen kritikám, hogy a basszus egy kicsit szárőz, súlytalan." * A Menő Manók után most a Törekvő Törpéket kutatja Martin Colloms: a 3-400 fontsterlinges, de még mindig "összevont", komplett erősítőket, amelyek már a nívós és természetesen két dobozból álló elő/végerősítőkkel akarják felvenni a versenyt. Jellemrajzok: Audiolab 8000A (300,-). Kissé száraz, artikulált, precíz térhatású hangkép, a magasai enyhén zizegnek. Lehetne egy kicsit dinamikusabb. CD-ről jobb, mint LP-ről. Mission Cyrus Two (300,-). Dinamikus, eleven, transzparens, "auliofil". Kiterjedt basszus. Tiszta, de egy kicsit beszűkülő tér. A középtartomány enyhén sovány és rideg. A magasak szépek, de néha túl csillogóak. CD-n és LP-n egyforma eredmény. A fono-előerősítő az 500-1000 fontsterlinges kategória darabfaival vetekszik. Musical Fidelity A100 (400,-). Artikulált, dinamikus. Természetes hegedűhang, de enyhén érdes. Tiszta magasak, tiszta basszus, de az utóbbi nem eléggé súlyos és kiterjedt. Kitűnő térhatás, de túl széles és nem eléggé mély a színpadkép. LP-ről kevésbé jó, mint CD-ről. Colloms nem tud dönteni a három között, de (ha jól érezzük) leginkább a Missionnal szimpatizál. Törekvő törpék - Mission, Audiolab, Musical Fidelity. (HFN/RR január, HFA január) * A három erősítő után lássunk három hangdobozt, ugyanabból a kategóriából. A legdrágább közülük a B&W Matrix1E (600,-), ebben a csöpp jószágban azt a dobozkonstrukciót kell megfizetni, amelyet előző kötetünk lapszemléjében kívülről-belülről bemutattunk. Colloms szerint a drága rendszerekbe illesztve is szépen szól, feltéve, hogy nem strapáljuk erején felül, azonkívül kettős kábelezéssel csatlakoztatjuk az erősítőre (a kivezetések ezt lehetővé teszik). A KEFR102 (300,-) tervezői a kis dobozméretet a K-UBE basszus-ekvalizátorral próbálták ellensúlyozni (többféle állása van, alkalmazkodni tud a szoba akusztikájához); meg is jön a basszus, de csak viszonylag szerény hangerőn (az Anyatermészet nem hagyja becsapni magát). Colloms elismeri ugyan a KEF-doboz erényeit: kiegyenlített, semleges, precíz - de egyszersmind kissé dinamikátlannak, nazálisnak és érdesnek is ítéli. A harmadik hangsugárzó, az Avance170 (300,-) viszonylag nagy méretű, könnyűbetonból épített, de egyébként hagyományos reflexdoboz. Elég jó kritikát kap, bár "inkább való rockzenéhez, mint klasszikushoz". KEF, Avance, B&W "középdobozok". HFN/RR január * Hozzuk magunkat közös nevezőre a britekkel. A Hi-Fi New & Record Review most teszteli az Ortofon magaskimenetű MC-hangszedőit, amelyekkel mi már megismerkeltünk (lásd Mozaik I, Bemutatjuk), és amelyek minálunk is kaphatók. (Odakinn 45, illetve 69 fontba kerülnek; ennyiért mi is odaadnánk a miénket.) Ken Kessler egy AR Legend lemezjátszóba szereli őket és megállapítja, hogy a két hangszedő a.) a tűjét leszámítva teljesen azonos; b.) a drágábbik típus egy klasszissal jobb; c.) ennélfogva a különbséget kizárólag a tűgeometriának kell betudnunk. (Az olcsóbbik pickup tűje elliptikus, a másiké Fine Line.) "Az X1-MC sem éppen rossz, de az X3-MC éppenséggel ideális választás, ha valaki meg akarja ismerni a mozgótekercses hangszedő örömeit." * További tesztek: AR-elektronikák (CD-04 CD-játszó, T-04 tuner, A-04 és A-06 erősítő), Denon Dr-M20 és Dr-M30HX kazettás magnók, Koss SST/5 és SST/6 fejhallgató, valamint a JBL Control 1 miniatűr hangsugárzó, 150 fontért (szub-basszussugárzóval kiegészítve nagyszerűen szól, csakhát az ilyen pici hangdobozok vásárlói általában nem így spekulálnak). Toronyszabású AR-elektronikák: CD-játszó, erősítő, magnó. HFN/RR január Stúdióban igen, de lakószobában...? JBL minimonitor. HFN/RR január. Február Mi a különbség a légpárnás és a légcsapágyas hangkar között? A Hónap Interjúalanya, az Air Tangent hangkar tervezője elmagyarázza, hogy a konkurens gyártmány, a Dennesen nem csapágyon mozog, csupán légpárnán úszik, ezzel szemben az Air Tangentnek tényleg légcsapágya van, ahol is a légrés 0,025mm-es, ±0,005mm tűrésmezővel. Íme, még mindig vannak, akik a finommechanikában bizakodnak, s nem pedig a számítástechnikában, amely pedig rövidesen el fogja nyelni őket... Pedig ez a hangkar állítólag tényleg rendkívüli. Colloms azt írja, ennek a hangja emlékezteti a legjobban a mesterszalagra. Figyelmet érdemel, hogy ez már a negyedik hangkar (a zsinóron függő Well Tempered Arm, valamint a légpárnás Dennesen és Eminent után), amely tagadja a szuperstabil csapágyazás klasszikus tanát! Úgy látszik, a csapágynak csak akkor kell szuperstabilnak lennie, ha van csapágy egyáltalán. De ha nincs?! Az "igazi" légcsapágyas hangkar, az Air Tangent. HFN/RR február Akadémikus okoskodás. Az LP és vele együtt az LP-játszó el fog tűnni a színről, mielőtt kiderülhetne, milyen is az ideális hangkar. Árról nem is szólva, hogy a komplikált, kompresszorral működtetendő, méregdrága (1350 fontsterlinges) Air Tangentnek és a hasonlóknak semmi esélyük rá, hogy akár csak a vad hifisták között is elterjedhessenek. * Három új Technics CD-játszó: a midi-tornyokhoz szánt SL-PJ20, a standard SL-P110 és a vele azonos, de több szolgáltatással felruházott, távvezérelhető SL-P310 (200, 230, 280 fontért). "Javultak az első generációhoz képest, átlagon felüli készülékek - de nem érik el a 16-bit-négyszeres-túlmintavételezésű gépek színvonalát." Technics CD-játszók, méretre. HFN/RR február * Martin teszteli Martint. Legutóbb (Mozaik 1.) már írtunk a különleges, hangra és külalakra nézve egyaránt transzparens Martin-Logan elektrosztatikus hangsugárzóról. Most Martin Colloms teszteli, a másik neves panelsugárzóval, a Magneplanar MCIc-vel együtt. Érdekes, hogy Colloms mennyire kritikusan kezeli ezeket a vitán felül hifi, sőt hifizethetetlen produktumokat. Tárgyilagosan elemzi hangbeli színeződéseiket (úgy látszik, a panelsugárzóknak is megvannak a maguk jellegzetes bajai!); a Maggie-nak például Colloms szerint göröngyös a frekvenciaátvitele, a hangképe nincs egyensúlyban, de kétségtelen - és ez a fő erénye -, hogy hiányzik belőle mindaz a kellemetlenség (reszelős magas-, kaparó középhang), amelyet a dinamikus hangszórókkal asszociálunk. A Martin-Loganról már jobb véleménye van Collomsnak, bár ezt a típust sem ajánlja fenntartás nélkül. A 200 Hz és 5 kHz közötti sáv verhetetlen: dinamikus, eleven, kiegyenlített - viszont a basszus és a treble itt is gyanús. Azonkívül nem eléggé kiterjedt a Martin-Logan sztereó színpada. Éppenséggel az impedanciája sem olyan, amilyenről az erősítők álmodozni szoktak, dehát ez általános jellemzője az elektrosztatikus rendszereknek. * További tesztek. Heybrook C2/P2 (800,-) és VTL Deluxe/100W (2300,-) elő/végerősítők, Marantz PM-94 erősítő (850,-), Superphon előerősítő (550,-), Madrigal Carnegie One hangszedő (650,-). Valamennyit dicsérik. 2*220 Wattnyi Marantz: a PM-94. HFN/RR február Egy audiofil MC az Államokból: Madrigal Carnegie One. HFN/RR február * Érdekes lehet még számunkra Colloms gyorstesztje a Jecklin Float elektrosztatikus fejhallgatóról - véleményét célszerű összevetni a miénkkel (előző, ill. jelen kötetünkben). "Furcsa a frekvenciaátvitele. A mélybasszus lekonyul, a felső basszus döng, a középtartomány visszahúzódik, a magastartomány alsó szakasza szép, de a teteje zörög. A fejhallgatók sosem szólnak igazán sztereóban, de ez a típus kifejezetten monós. Az én Sony 282-esemnek sokkal jobb a térhatása. A Jecklin mindenképpen megér egy misét, de nézetem szerint túl drága. És nehéz." "Understatement." Ez a neve a jellegzetes-udvarias angol kifejezésmódnak: mindig egy kicsit kevesebbet állítani, mint amennyi feltétlenül szükséges. A karikatúra szövege: "Ez az ember egy szép napon még túl messzire megy ezekkel a hifi-kísérletekkel." A hanglemez, persze, az a bizonyos, "ágyúlövöldözős" Csajkovszkij-nyitány. HFN/RR február. Március Az elektroncső valaha eldugni való ormótlanság volt, ma pedig hivalkodó formatervezési elem? Tessék megnézni az Audio Innovation komplett erősítőjét a négy EL-34-gyel és előtte az öt PCC88-cal, és még inkább az amerikai MAN teljesítményerősítő elektroncsöveit a rozsdamentes acélba ágyazott fémhengerek tövében! A jövő század formaterve - de hol veszünk elektroncsövet a jövő században? Elektroncső mint formatervezési elem. Audio Innovations Series 500 (fenn) és a MAN teljesítményerősítő (lenn). HFN/RR március. Ez utóbbi erősítőt a Las Vegas-i szórakoztató elektronikai kiállításon fotózta le Ken Kessler, más különleges "dizájn"-okkal együtt. A legangyalibb közülük az EMC freskónak álcázott panelsugárzója (nem elektrosztatikus, de valami hasonló), erről tényleg senki se találná ki, mire is szolgál. Kevésbé reneszánsz, de szintén kellemes látványt nyújt a Martin-Lognn elektrosztatikus szub-basszussugárzója, nemkülönben az SME IV. hangkar, amely (valamivel) olcsóbb az V-nél, és választ ad arra a kérdésre, hogy az SME cég eddig miért hagyta ki a III-as után a IV-es típusszámot. Képek a Las Vegas-i hifi-kiállításról. A Wohltemperiertes Hangkar után itt a Wohltemperiertes Futómű; a"pótlólagos" SME-hangkar: a IV., a 16-szoros túlmintavételezésű Cambridge CD2 CD-játszó és a Martin-Logan ribbon szub-baszussugárzó. HFN/RR március Reneszánsz freskók? Nem: az EMC hangsugárzók. HFN/RR március A kiállításon egyébként "a nívós analóg lemezjátszókat egy kézen meg lehetett számolni, ezzel szemben az új CD-játszókat két kézen sem tudnád megszámolni, hacsak nem binárisak az ujjaid. A legizgalmasabb köztük a Cambridge Audio 16-szoros túlmintavételezésű CD2-je, habár ez még csak prototípus. Láttam elektroncsöves CD-játszókat (a CAL Tempest-en kívül is!), és ami a tömeggyártást illeti, a japánok azt suttogják, hogy rövidesen 50 (!!!) dollárért is gyártanak már CD-játszót." "Itt a DAT, hol a DAT. Trio, Sansui, Sony, Denon, Onkyo és még sokan mások demonstrálják, de szállítási határidőt még egyikük sem vállal. Mindazonáltal a DAT már itt áll a kapuk előtt, akár tetszik ez a Philipsnek, akár nem. És meg kell mondanom, ezek a prototípusok mind jobban szólnak, mint a korai CD-játszók!" * Kondenzátorok után ellenállások. Ben Duncan új, háromrészes cikksorozatba kezd, hogy megismertesse velünk az ellenállás (mint elvont fogalom) lelkivilágát és leírja az ellenállás (mint konkrét elektromos alkatrész) ismert, illetve rejtett paramétereit. * Ismét irány a Mesterséges Koncertterem, a Yamaha DSP-1 teremhang-processzor útmutatása szerint (lásd Mozaik l.). Ezúttal Martin Colloms szentel neki egy kiadós revüt, és lelkesen dicséri: "még oktatóeszköznek is beválna, zeneszerzők, hangmérnökök, hifi-kritikusok (!) és építészek számára" - de azért elsősorban a középkategóriájú berendezésekhez ajánlja. Mi már tudjuk, hogy ez mit jelent. "Ki itt belépsz, koncertterembe lépsz be". Yamaha DSP-1 hangtérprocesszor. HFN/RR március * Erősítők, tunerek kiérdemelhetik az audiofil jelzőt - receivereket senki sem nevez audiofilnek, pedig némelyiket bármelyikünk elfogadná. Paul Miller most két ilyen "kívánatos" receivert vizsgál, a Nakamichi SR-3 (700,-) és SAE-R102 (550,-) típusjelűt, és oda lyukad ki, hogy ezek sem olyan nagyon kívánatosak. A Hitachi FT-5500/II vagy a Sansui TU-D99XL tuner, más oldalról a Rotel, a Myst, a Mission erősítői játszva lekörözik őket. Mégsem audiofil jószág az összeépített tuner-erősítő? Nakamichi és SAE receiver. HFN/RR március * Az új Ortofon MC-hangszedőt, az MC30S-t Ken Kessler egy Oracle/Croft/Krell/Apogee láncon hallgatja, és ezt írja róla: "Ez egy ultra-kifinomított változata az MC20 Supernek. A hangképnek megvan a kellő súlya (ha nem is akkora, mint a Koetsu Rednek), térhatása a Monster Alpha, a Talisman Alchemist és a Garrott Decca mellé helyezi. Nincs annyira széles színpada, mint a jobb Denonoknak, de a térmélysége (és a térmagassága) fenomenális. Nem éri el az MC2000 kvalitásait, viszont nem is hajlamos a sterilitásra (mint az MC2000, bizonyos rendszerekbe illesztve). Az Ortofon cég aggasztóan ügyes volt, kitöltötte a hézagot az MC20S és az MC2000 között, és pontosan annyit kér az MC30S-ért, amennyit az megér." Eszerint az MC30S éppen 260 fontsterlinget ér. * További tesztek: Harman/Kardon PM635 erősítő (180,-) és TU912 tuner (220,-) mindkettőt dicsérik. Philips CD10, hordozható CD-játszó a la Walkman (kivitelétől függően 180-210 font), amely csaknem annyira jó, mint a legelső Philipsek voltak, és jobb, mint a Sony D50/II. Moth hangkar (65,-) egyetlen darabból áll, pontosan úgy néz ki, mint a Rega RB300; állítólag szintén nagyon jó. Audio Technica ATF3 pickup (70,-) - Colloms nagyon dicséri egy rövidtesztben, és legközelebb bővebben is akar írni róla. Személyi CD-játszók a la Walkman: Philips CD10 éc Technics SL-XP5. HFN/RR március-április * Szakmánk törvényei diktálják. hogy lehetőleg minden számban szerepeljen egy annyira drága masina, hogy az olvasóközönség felháborodjon, a szerkesztő pedig magyarázkodásra kényszerüljön. Ezt a szerepet most a Cello Audio Suite elnevezésű előerősítőre osztották. A Cello céget a hírneves amerikai konstruktőr, Mark Levinson alapította azután, hogy kivált a saját nevével fémjelzett Mark Levinson cégből. Elsőnek egy szuper-hangszínszabályzót produkált (Audio Palette, 9000 fontért - lásd HFM 20., 49. oldal). Erről a készülékről még a brit szakírók is kénytelenek voltak elismerni, hogy - eltérően minden eddig ismert ekvalizátortól - nem visz a hangképbe semmiféle torzítást. Második készüléke egy előerősítő, amelyet Dick Burwen közreműködésével tervezett (ez a név szintén nem ismeretlen ebben a szakmában). Valójában az Audio Suite nem egyetlen készülék, hanem egy modulrendszerű komplexum, amelyen belül még a szoros értelemben vett előerősítő is négyféle lehet: Standard, Basic, Premium, Ultra Premium. A négyből a középső kettő van meg (ezek képezik a jelen teszt tárgyát), a másik kettő még a rajzasztalon fekszik. Ki lehet egészíteni őket különféle ki- és bemenetekkel, még CD-játszóhoz való analóg elektronikával is - habár ez az opció ma még terv csupán. Az Audio Suite előerősítő alapára 5000 font, de ha ügyesen állítjuk össze a modulokat, akár négyszer ennyit is kiadhatunk rá. A tápegysége egyébként akkora, hogy szemrebbenés nélkül elhajtja a kisebb teljesítményerősítőket is. Mérve pedig csaknem műszer minőségű. És úgy is szól. A Basic változat megállja a versenyt az ARC SP11-gyel és a Motif MC-7-tel - a Premium változat pedig fölényesen jobb a Basicnél. Colloms azt írja, a Cello Audio Suite épp oly elengedhetetlen eszköze a szubjektív tesztnek, mint mondjuk a Hewlett-Packard analizátor a műszeres mérésnek. Április Mark Levinson, hangszerrel és műszerrel: bőgővel és Cello Audio Suite előerősítővel. HFN/RR március-április Következzék akkor mindjárt egy interjú Mark Levinsonnal, a Cello cég alapító-elnökével. Őt látjuk a képen, de nem csellóval, hanem bőgővel, ez a hangszere. (Levinson szenvedélyes dzsesszmuzsikus.) "Egészen 1971-ig hivatásszerűen is játszottam, olyan zenészekkel, akik már akkor is jónevűek voltak, vagy azóta szereztek nevet. De nem állhattam ezt az életformát. Megismerkedvén az indiai zenével, Indiába készültem, hogy ott tanulmányokat folytassak, de előbb Svájcba kellett utaznom, magnóért, a Stellavox céghez. (Hogy el ne felejtsem, előzőleg már kapcsolatba kerültem a filmgyári hangstúdiókkal, magam is építgettem ezt-azt.) Amit a Stellavoxnál láttam, annyira fellelkesített, hogy feledve Indiát, repülőjegyet, vízumot, azonnal hazautaztam a szüleimhez, hogy kölcsönkérjek 15 ezer dollárt, és megalapítsam a magam kisvállalatát (valóra váltva a nagymamám álmát, hogy belőlem is kapitalista legyen...)" "Kezdetben csak a profi hangtechnika foglalkoztatott, keverőket, mikrofonerősítőket építettünk. Aztán egyszer valaki megkért, csináljak neki egy fono-előerősítőt. Összehasonlította egy öreg, csöves Marantz-cal, és megdöbbent, hogy az enyém mennyivel jobb. Azt mondta, hogy sorozatban kéne gyártani." "Abban az időben nem létezett olyasmi, hogy High End Audio. A legdrágább előerősítő valamelyik McIntosh volt, 375 dollárért. Az én első előerősítőm 2000-be került. Azért választottam éppen a fonoelőerősítőt, mert megfigyeltem, hogy a stúdióban csupa profi holmi van, de amikor a hangfelvételt le akarják játszani, akkor előhúznak valami olcsó hifi-előerősítőt. Rájöttem, hogy eziránt van kereslet. Dick Burwen (akinek egész elektronikai tudásomat köszönhetem, nélküle sose boldogultam volna) rávezetett, hogy a legjobb minőségű alkatrészeket soha nem alkalmazták a hangtechnikai iparban. Az orvosi műszerekhez igen, a komputerekhez igen, a repülőgépekhez igen - a hifihez nem." "Az a legnagyobb baj, hogy mindig a lejátszóberendezés dönti el, mit szeressünk hallgatni. A régi jó időkben, meg ma is, ha valaki hifitornyot vásárol: csak felteszi a tűt a lemezre, és hallgatja, ami szól. Nem sok köze van az élő zenéhez, de ki bánja. Aztán, amikor egyre többet költ a berendezésére, egy egész tilalmi listát kell összeírnia arról, hogy mit nem tanácsos hallgatnia. Nem lehet feltenni ezt, nem lehet feltenni azt, mert ez sem szól jól, az sem szól jól, és csak azt lehet feltenni, ami jól szól. Az emberek teljesen leszakadnak a zenéről, és eljutnak az úgynevezett audiofil lemezekig, amelyeket egyébként senki sem hallgatna." "Célom, álmom, hogy azt mondhassam: hallgasd, amit akarsz! Menj be a boltba, vedd meg, amit látsz, LP-n, CD-n vagy műsoros kazettán, és hallgasd otthon békességben. A Cello ehhez ad eszközt. Engem sohasem az érdekelt, hogy mi szól jól. Én sohasem akartam csupán egy jó előerősítőt vagy végerősítőt építeni. Én a zenei eseményt akarom reprodukálni, és ez alapvetően más dolog." * "Ígéretes" CD-játszók (értsd viszonylag olcsók, de újak): Denon DCD700, Philips CD350, Rotel RCD820BX, Sansui CDV550R. A legszimpatikusabbnak a Philips látszik (távvezérléssel együtt 250,-); az ugyancsak Philipsből épített Rotel talán egy árnyalatnyival jobb, viszont 130 fonttal drágább. * A PT TOO (amit angolul úgy is lehet értelmezni, hogy: "PT-t nekem is!) a Pink Triangle lemezjátszó legújabb inkarnációja, a Linn Sondek egyik legtekintélyesebb vetélytársa. Plexi-szerű tányérja van, fordított csapágyazással (a tengely áll, a persely forog - lásd a képen), a szub-sasszija Aerolam (alumínium sejtszerkezet, könnyű és merev, ebből építi a Celestion is az SL600-as hangsugárzó dobozát), és különálló, kvarcstabilizált tápegysége. Colloms abszolút semlegesnek ítéli a PT hagját: "tetszett annyira, hogy vegyek magamnak egy ilyen gépet". Plexitányér és fordított csapágy: Pink Triangle PT TOO lemezjátszó. HFN/RR április * További tesztek. Musical Fidelity MVT/P170 elő/végerősítő (nem mondják, mennyi, de drága). Canton Fonum 50, Fonum 150 és CT800 hangsugárzók (250, 355 és 650 font; az első kettő sehogysem tetszik a brit fülekeiek, de a harmadiknak az erényeit elismeri Albion. Abbi'ony.) Beyer fejhallgatók: DT320 (32,-), DT770 (110,-) és DT990 (120,-); Ken Kesslernek a két szélső - nyitott - modell hangja tetszik, a középső, zárt modellé nem. (Mi két hét múlva tesztelünk fejhallgatókat, köztük a három Beyert is! Közös nevező? A szerk.) * Még egy perc, és a boltban vannak a DAT-masinák, a digitális magnók - konstatálja Barry Fox a Technológia rovatban. Az összes japán gyár ugrásra készen áll, az Aiwa pedig már közhírré is tette, hogy március 2-án forgalomba hozza DAT-készülékét, 800 fontsterlingnek megfelelő yenért. (Azóta tehát már forgalomba is került.) Minthogy az Aiwa részvényeinek 54 százalékát a Sony tartja a kezében, feltehetőleg ő lesz a második. A japánok máskor nem kotlanak ennyit egy-egy új technológián: piacra dobják, amint megvannak vele. Most azért megy ennyire nehezen a dolog, mert a japán gyárak kényes helyzetben leledzenek: nem akarják provokálni a nyugati hanglemezipart, amely legszívesebben megfojtaná őket egy kanál vízben. Annyi már biztos, hogy az első DAT-magnók digitális bemenete 44,1kHz-es mintavételi frekvenciával nem kommunikál, hogy ne tudja átvenni a Compact Disc műsorát még digitális formában. Nemes politikai gesztus - csakhát ha nem lehet másolni D/D, akkor majd másolnak az emberek A/A, azaz a CD-játszó analóg kimenetéről a DAT-gép analóg bemenetére, és nem fogják azzal hülyíteni magukat, hogy akkor most elrontották a hangminőséget. "A nagy kérdés: vajon beépítik-e az első DAT-magnókba a CBS által forszírozott Copycode áramkört, amely tényleg megakadályozná a másolást CD-ről DAT-ra. Szerintem senki se fogja beépíteni. Aki megteszi: értéktelen árucikket hoz forgalomba. Habár szó van róla, hogy esetleg minden magnót két típusváltozatban hoznának ki: egyet Copycode-dal, egyet anélkül - és az erényöves változat lenne az olcsóbb. (Vajon elképzelhető-e, hogy a japán gyárak minden típussal kétszer annyit bajlódjanak, és hogy a kereskedők is minden magnóból kétfélét raktározzanak?) Azt is rebesgetik, hogy a hanglemezgyárak is kettős formában hoznák ki felvételeiket: egyet Copycode-olva, egyet érintetlenül, és az előbbi változat lenne az olcsóbb, merthogy annak a műsorát nem lehet lemásolni... Fog ez menni? Szerintem nem. Úgy látom, a hanglemezipar általában, és különösen a CBS semmit sem tanult a kvadrofon idők kettős kiadványainak kudarcából, valamint abból a nonszensz-akcióból, amikor is a CBS a normál hangfelvételeknek egyszersmind egy CX-zajcsökkentővel kódolt változatát is kihozta. Mellesleg szólva, eddig még nem demonstrálták a szakemberek előtt, hogy a Copycode nem rontja el a felvételek hangminőségét már eleve." "Ami az európaikat illeti, csupán két olyan cég van, amely képest DAT-magnót gyártani: a Philips és a Grundig. A Grundig fel is készült rá, csak még nem döntötte el, hogy tegye-e vagy ne. A Philips ugyan eredendően DAT-ellenes (neki másban fekszik a pénze!), de azért lepaktált az Akai-Mitsubishival. Ha az üzlet megindul, a Philips egy szemvillanás alatt beszáll. Ha az üzlet nem indul meg, akkor a Philips alig veszít rajta..." HIFI ANSWERS 1986. december Nagyon nincs megelégedve Keith Howard a Philips CD-játszók új, 16 bit felbontású generációjával. Arra gyanakszik, hogy baj van az új "chip"-pel. Nem kellett volna ennyire sietni, nem kellett volna felvenni a Sonyval a bit-versenyt egyelőre meg lehetett volna maradni a régi, bevált, 14 bit-négyszeres túlmintavételezésnél... * Annál szebbeket ír Jimmy Hughes a Denon DCD-1500-ról. Ez a 16 bit felbontású, de csak kétszeres túlmintavételezésű masina (440,-) állítólag a Meridian Pro-val vetekszik. * Hogy tetszik az új Musical Fidelity A100/A270 elő/végerősítő? Nekünk nagyon. Ha nem nézzük az árát (1400,-). Az előerősítő didaktikailag is érdekes: még balansz-szabályozó sincs rajta! * Tesztek. Kiseki Agate Ruby hangszedő 700-ért ("egyik fülében lógjon két agát..."), aztán néhány erősítő: Counterpoint SA-12 teljesítményfokozat egy vagyonért (hibrid konstrukció: elöl csövek, aztán tranzisztorok), Cambridge Audio P40 (200,-), Trio KA-550: manó, de nem menő (130,-), és végül a Nagaoka MM-hangszedői, amelyek közül az MP10SB etalonná lépett elő az alsó árkategóriában. 1987. január Végre megérkezett a Csőcsapda, a Tube Trap, amellyel a szoba sajáthangjait próbálják csapdába csalni az amerikaiak, és amelyről már írtunk a Hetedhéthatárban. Keith Howard, a szerkesztő rögtön lecsap a csövekre, hét darabot állít fel a szobájában, mér és fülel, és egyre kevésbé hisz bennük. Nem mintha a Csőcsapda nem változtatná meg a hangképet. Megváltoztatja, de inkább csak a felső tartományban és ott sem mindig előnyére. Az alsó sávban, 200Hz alatt már csak kevéssé hatékony. Ehhez képest az ára (1473,- a hét darabért) kissé - sőt, nem is kissé - magas. Az idegenbe tévedt teuton hangsugárzó (Spectrum Aktiv A1) érezhetően meg van rémülve a hatalmas Csőcsapdák láttán. HFA január * Mindazon hifisták közül, akik kezdetben utálták, de később megszerették a CD-hangot, igen sokan a Meridian cég Pro-MCD készülékének köszönhették megtérésüket. Most megjelent az új szuper-Meridian, a 207 típusszámú. Ez már nem teljesen a Philips alapgépre épül, habár a lézeroptikát továbbra is a Philipstől vásárolja az angol cég, és megtartotta a régi, 14 bit-négyszeres túlmintavételezésű chipet is. A 16 bitest ugyanis még nem tartja eléggé megbízhatónak. (Figyelemre méltó, hogy a Philips továbbra is gyártja a régi IC-t.) A Meridian 207 két darabból áll. Az egyik a tulajdonképpeni transzportegység, a másik a komplett elektronika a tápegységgel. Az utóbbinak hangerőszabályozója van: egy nyomógomb, amely 68-at tud lépni, lépésenként 1,25 decibelt szabályozva, miközben a gép digitekkel jelzi ki, mekkora szintet állítottunk be. Sőt, van a készülékben egy előerősítő is a tunerek és a magnók számára (15 decibelt erősít), feltételezve, hogy a tulajdonos mostantól kezdve a CD játszót tekinti berendezése központi egységének. Persze, lemezjátszót is csatlakoztathat a CD-játszó vonalbemenetére, de akkor nyilván közbe kell iktatnia egy fonoelektronikát. A Meridian 207 ára 850 font, a távvezérlőért (a szimplább, illetve a differenciáltabb típusért) 50, illetve 70 fontot kell fizetni. Jimmy Hughes, aki szintén a Meridianoknak köszönheti megtérését, nem dicséri fenntartás nélkül a 207-est. Szembeállítja ennek "hangzásbeli minőségét" a régebbi gép (és a Denon 1500-as) "zenei minőségével". A mostani készülék talán jobban szól, de amazokkal jobban együtt lehetett élni. * A januári hideg nem kedvez a hangsugárzóknak - egyik sem kap jó bizonyítványt. Azon a képen, amely a csőcsapdát ábrázolja (a HFA címlapjáról vettük), a Spectrum Aktiv A1-et látjuk - nyugatnémet gyártmány, a T+A cég készítette, VIFA hangszórókból, mozgásvisszacsatolás alkalmazásával. Ezt a technikát a Philips próbálta népszerűsíteni a hetvenes években, de nem sokra ment vele. A mozgásvisszacsatolás megnövelheti ugyan a kisméretű hangdobozok basszusátvitelét, de nem növelheti meg a basszusteljesítményüket, az utóbbi ugyanis kizárólag a hangszóró saját tulajdonságaitól függ. Csökkentheti viszont a harmonikus torzítást, és azért ez - is valami (ha nem is a legfontosabb). A basszusekvalizációt egyébként mindig az erősítőteljesítmény növelésével kell megfizetni, a mozgásvisszacsatolt rendszerek tehát aktív rendszerek, beépített teljesítményerősítővel és aktív keresztváltóval. Emiatt viszonylag drágák, az Aktiv A1 például 750 fontba kerül, de ebben persze már benne van az erősítők ára is. A német jövevényt a szerkesztő vizsgáztatja, és kifejezetten pocséknak tartja. De most az angol Monitor Audio sem szerepel sokkal jobban az új R700/MD-vel (az MD toldalék a Metal Dome rövidítése). "Nem olyan ez a hangsugárzó, hogy be tudna vonni a zenébe, és érdekes lenne odafigyelni rá" - írja Jimmy Hughes, elismerve azért, hogy a 250 fontsterlinges dobozka civilizáltan, tisztán muzsikál. Harmadiknak az amerikai JBL Control One minimonitor próbál szerencsét. Akárcsak a Hi-Fi News (lásd ott), a Hi-Fi Answers is oly módon dicséri meg ezt a rendhagyó dobozkát, hogy a vevőnek feltétlenül elmenjen a kedve tőle, és lehetőleg mást vásároljon a 150 fontjáért. * A Lemezjátszó, Amely Későn Futott: a Linn Axis kerül terítékre. John Bamford (a szerkesztő helyettese) elmondja, hogy az évtized elején ő maga is Linnt áruló kereskedő volt, és hogy akkor mennyire jól jött volna egy ilyen pót-Sondek. Ma viszont már túlságosan széles körű a konkurencia: a Sondek versenytársa a Roksan Kerxes és a Pink Triangle, valamivel lejjebb ott a Manticore Mantra (egyre többen hivatkoznak rá!), az Axis saját árkategóriájában a Logic és a Systemdek is szóba jön... igaz, nem pont ugyanúgy szólnak, mint az Axis, másképpen szólnak, de nem szólnak rosszabbul. A vevőnek magának kell döntenie közöttük. * További tesztek. Proton P1100/D1200 elő/végerősítő (150/450 font). Ezek nagyon emlékeztetnek a NAD egyik hasonló típusára (általában a Protonok gyanúsan emlékeztetnek a NAD-okra). A D1200 brutális állat, névleg "mindössze" 100 wattot tud 8 ohmon, de kisebb impedanciákra is tud dolgozni, ahol is a teljesítmény növekszik; hídkapcsolásban 4 ohmra 2700 (!) watt csúcsteljesítmény jön ki. A teljesítmény azonban nem minden, a HFA szerint a P1100 előerősítő jobban megéri a pénzt. A&R C77, E77, P77 hangszedők (30, 47, 57 font - áruknak megfelelő minőség), valamint ellenőrző vizsgálat az időközben gyárilag módosított A&R Arcam Alpha Plus (140,-) és Mission Cyrus One ( 150,-) erősítőkőn. A HFA mindkét változtatást indokoltnak tartja. A Cyrust különösen dlcséri, és a maga kategóriájában klasszisnak nevezi. (Lásd a "manók" között, jelen kötetünk poszterképén. A szerk.) Kívülről jelentéktelen, belülről bizalomgerjesztő: Mission Cyrus One, a legutóbbi MOD után. Február Mennyi idős a kábeled? - kérdezi Jimmy Hughes és felhívja az olvasók figyelmét, hogy a kábelek öregszenek (oxidálódnak?), és ezért időről-időre le kell cserélni őket. És a kontaktusokat is időről-időre meg kell pucoválni. De ezt eddig is tudtuk. * Amennyire nem szívelik az angol audiofilek az ő nemzeti büszkeségük, a Tannoy cég klasszikus hangsugárzóit (a "Dual Concentric" hangszórókat, magassugárzó tölcsérrel a mélyhangszóró közepében lásd HFM 10.); annyira megkedvelték a házi használatra szánt "közönséges", kétutas, dómsugárzós Tannoy-modelleket, köztük a kis Mercuryt. Most itt a Mercury/II (150,-). Alvin Gold "good allrounder"-nek (mindenevőnek, mindenféle programhoz megfelelőnek) nevezi a régi típust, és még "allrounder"-ebbnek az új verziót. Habár, ha jól értjük, Gold jobban örült volna, ha a Tannoy a Mercury helyett inkább annak egy másik változatát, az MC20 Gold jelűt modifikálta volna. (De Gold ezt biztosan csak a névazonosság miatt mondja...) Nem "Dual", nem "Concentric", de szépen szól. Tannoy Mercury II, az alsó kategória egyik éllovasa. HFA február * Ugyanő teszteli az Acoustic Research nagy, háromutas, AR66BX jelű hangsugárzóját (900,-). Nagyon tetszik neki. "Az utóbbi időben annyira hozzászoktunk a kisdobozokhoz, hogy már nem is tudjuk, milyen jó basszusa lehet egy hangsugárzónak. Például ennek." * Jókora CD-játszót fogott Jimmy Hughes: a Technics SL-P1200 nem kevesebb, mint 800 fontba kerül, és professzionálisnak van álcázva, amennyiben olyan különleges szolgáltatásai vannak, mint "diai search system" meg "pitch control". Ha ezek be vannak kapcsolva, a drága Technics úgy szól, mint az egészen olcsó masinák. Ha nincsenek bekapcsolva, akkor sem szól jobban a 4-500 fontsterlinges gépeknél, például a Denon DCD-1500-nál. * Hughes, mint már többször megírtuk róla, CD-párti, pontosabban: nem CD-ellenes, azt tartja, hogy a jó CD semmivel sem rosszabb, mint a jó LP, sőt. Most egy analóg eszközt vizsgál, a Mission cég módosított hangkarját, a Mechanikot (600,-). "Be kell vallanom, ezidőtájt több vinil korongot hallgatok, mint CD-t. Amióta ez a hangkar megérkezett, az én lejátszóberendezésemben helyreállt a CD és az LP egyensúlya. Bármelyiket hallgatom, mindegyikkel meg vagyok elégedve." Érdekes, hogy az új Mechanik egyszerűbb a réginél, a tűerőt a hátsó, nagy ellensúllyal kell beállítani, ez a hangkar tehát nincs dinamikusan kiegyensúlyozva. Pedig egy időben mekkora fontosságot tulajdonítottunk ennek a kritériumnak! Már nincs dinamikusan kiegyensúlyozva - és mégis sokkal jobb. A robusztus Mission Mechanik hangkar. HFA február * Hogy mennyire nem lehet tankönyvből minősíteni a készülékeket, arra az új, "büdzsé" Thorens TD280 ( 155,-) szolgáltat példát. Noha a Thorenst messzi földön úgy ismerik, mint a függesztett alvázú lemezjátszók egyik apostolát, a TD280 "merev" vázú készülék - és Alvin Gold szerint mégis szebben szól, mint hosszú évek óta bármelyik Thorens... Ez a dicséret a Thorens cég számára egy jókora hátbarúgással is felér. Március A hírrovatból: itt az új Linn csúcshangszedő, a Troika (550,-). Persze, ez is Supex-modell, amelyet a japánok a Linn kívánalmainak megfelelően alakítanak ki úgy, ahogy egyébként biztosan nem csinálnák. Különlegessége, hogy nem kivezetőcsapjai vannak, hanem kivezetőkábelei (!), és nem két csavarral kell felerősíteni, hanem hárommal (!!!). A harmadik csavar helye hátul, középen van; a Linn Ittok hangkart el kell vinni a helyi Linn-kiskereskedőhöz, az majd kifúrja a megfelelő helyen, és ez tényleg érdekes módosítás. * Mert különben a márkás lemezjátszók módosítása legtöbbször abból áll, hogy megváltoztatják, s lehetőleg külön dobozba építik a tápegységüket. Legújabban az Elite Rock kapott új tápegységet, amely még varázslatosabbá bűvöli a lemezjátszó hangját (egyszersmind kivarázsol 125 fontot a vásárló zsebéből). Hogy miért fogalmazunk így? Azért, mert a dobozka neve: Merlin. Tápegységek, lemezjátszóhoz: lent az Elite Merlin, fent a Heybrook TPS. HFA március-április * Legutóbb (Mozaik 1.) rajzokat is adtunk a "doboztalan hangdobozokról", köztük a Naim SBL-ről. Nos, itt van az első szubjektív revü, Peter Turner tollából. Etalonnak a Linn Isobarik kínálkozik, a Linn/Naim rendszer hagyományos hangsugárzója, de Turner lebeszél minket erről a párosításról: mindkettőnek másban van az ereje, az Isobarik inkább dinamikus, a Naim pedig muzikálisabb. A basszusa is nagyon szép, sokkal szebb, mint például a KEF 105-ösé. Turner mindazonáltal megmarad az Isobariknál. Az alsó doboznak csak a térfogatát használják ki, egyébként le van választva a funkcionális rendszerről. A "doboztalan" Naim SBL. HFA március * Megint egy nagy doboz következik, a Mission780, becenevén Argonaut (780 fontért - talán csak nem aranygyapjúval van kitömve? az argonauták arra vadásztak!). Két nagy hangszórója van, a dómja elé pedig egy elliptikusan kiképzett tölcsérszerűséget raktak úgy, hogy nem csoda, ha Alvin Gold "a legnagyobb hatásfokú hifi-hangsugárzónak" nevezi, de egyébként takarékoskodik a dicséretekkel, és azt is megkockáztatja, hogy a tervezők "nagyon kevés műfajt és azokon belül is nagyon kevés felvételt hallgattak, amikor ezt a hangsugárzót kikísérletezték". Szóval: nagyot szól, de kicsit fárasztó. A tölcsér megint nem vált be. A Mission Argonaut lemaradt az Aranygyapjúról. HFA március * Úgy hírlik, vannak CD-párti és CD-ellenes hangsugárzók is. Az Apo ee cég szélessávú ribbonsugárzója, a Duetta (lásd HFM 22.) eddig CD-ellenesnek minősült, és ezért most kihozták egy módosított változatát. Alvin Gold szerint csodálatos hangsugárzó (azért a 3350 fontért?!), de "távolról sem CD-fanatikus". * A két nagy mellé még egy törpedobozt is kap Alvin, ráadásnak a Goodmans Maximot, amely a 70 fontsterlinges árával alávág a Wharfedale Diamondnak, alávág a Toshiba SS-33-rak, alávág mindennek. És állítólag nagyon megéri a pénzét. Maximka (Goodmans Maxim), aki a legolcsóbb legény az egész hifi-piacon. HFA március * Két drága CD-játszó: a Marantz CD94 (800,-), nagyon szépen szól, de nem mondják, mihez képest, valamint a Sono CDP-502ES/II (700,-), amely szintén nagyon szépen szól, szebben, mint a Denon DCD-1500 (Jimmy Hughes etalonja), de nem annyival, mint amennyivel többe kerül. Philipsbe oltott Marantz: a CD94 CD-játszó. HFA március * További tesztek. Audio Innovations Series 300 komplett, 2x25 wattos elektroncsöves erősítő (300,-), nagyon dicsérik. Madrigal Carnegie One MC-hangszedő (600,-), csak a legjobbak mögött marad el. Marantz ST-26L tuner (110,-): megéri az árát. Április "Fogtunk valamit" - jelzi David Präkel, meghallgatva a Monitor Audio R852/MD hangsugárzót (350,-). Ebben is metál dóm van, de jobb, mint a múltkori. A keresztváltó pedig annyira kevés, hogy szinte nem is létezik: mindössze 2 alkatrészből áll. Az R852/MD élénk hangon, kiadós dinamikával zenél, és Präkel szerint "behatolt abba a körbe, amely eddig a Celestion SL6 territóriuma volt". Egy izgalmas Monitor Audio hangsugárzó: az R852/MD. HFA január * Néhány oldallal előbb, a HFN/RR szemléjében már szóba került a CBS által proponált Copycode eljárás, az "erényöv a DAT-magnók számára", amely megakadályozná, hogy közvetlenül, D/D úton lehessen másolni a Compact Disc műsorát a digitális magnókra. Keith Howard is elmondja a maga véleményét, egyszersmind részletesen elmagyarázza, mit művel a Copycode. Nos, a másolásgátlás azzal kezdődne, hogy az LP, CD vagy műsoros kazetta készítésekor meredek (6. rendű) szűrővel kivágnának a műsorból egy sávot, 3,84kHz középfrekvenciával. A DAT-magnó, ha van benne szemérem és Copycode áramkör, azonnal megérzi ezt a hiányt és lekapcsolja a felvételt... Tekintve, hogy ez a 3,84kHz a legkritikusabb frekvenciatartományba esik, s hogy a CBS még csak nem is digitális (tehát viszonylag kézbentartható), hanem analóg (fázishibát okozó) szűrésre gondol, alighanem egyetlen épelméjű szakember sem hiszi el (hacsak nem a CBS-nek dolgozik), hogy a Copycode eljárás nem befolyásolja a hangminőséget. És hát a japánok nagyon is épelméjűek. * A HFA is teszteli az Oriofon MC3O Supert, és ugyanazt mondja, amit a HFN/RR: kitűnő, zenei hangú pickup, de azért messze nem Koetsu-kaliberű. Ahhoz hiányzik a "súlya". És egy kicsit magasba húz. * "Van egy tippem - mondja Alvin Gold -, az Audio Technica AT95E hangszedő (10,-). Egy húszas alatt sehol nem kapsz ennyire jó pickupot. Erre még mások is rá fognak jönni; ne feledd, kitől hallottad először." "Van egy tippem: az AT95E. Ne feledd, hogy tőlem hallotad először." HFA április Lehet egy lyukkal több? Linn Trojka hangszedő, kilógó madzagokkal. HFA március * "Philips mechanika, audiofil kondenzátorok, s hozzá azok az anakronisztikus elektroncsövek..." Ide is megérkezett a Tempest, a California Audio elektroncsöves CD-játszója. Jimmy Hughes kaparintja a kezébe, és egy középkategóriájú géppel, a Sony CDP-502ES/II-vel hasonlítja össze. Azt találja, hogy átlagos berendezésen hallgatva nincs nagy különbség a kettő között, de igazán jó minőségű rendszereken bizony kiderül, hogy a Tempest tisztább, nyugodtabb, egységesebb. "Az elnevezésével nem értek egyet. Ez a gép egyáltalán nem viharos, éppen ellenkezőleg: ezt a CD-játszót azok számára találták ki, akik nem szeretik a CD-hangot." * Még egy légpárnás hangkar: az Eminent Technology második modellje (960 fontsterling; egek, ennyiért már egy audiofil minőségű lejátszóberendezést lehet vásárolni!). Legjellemzőbb tulajdonsága, hogy nehéz felszerelni, beállítani és kezelni (még ez is!), de rendkívül semleges a hangja.