Basic Library



APPENDIX kiegészítés a Basic Library előző fejezeteihez * Kiegészítés a No. 1-5-höz A Basic Library lemeztárnak 6 polcát rendeztük már be, amikor kezembe került egy remek szakkönyv, az 1986-os Penguin Guide, amely a CD-k, kazetták és LP-k közül emeli ki a "Best Buy", azaz a legjobb vétel címére érdemes felvételeket. Szerkesztői - három jól ismert, hasábjainkon is gyakran idézett angol zenekritikus, Edward Greenfield, Robert Layton és Ivan March - elsősorban a CD-n is szereplő kiadványokra összpontosítottak, korábbi LP-ajánlataikat is fenn-, illetve szem előtt tartva. Nagy önuralommal először nem a kedvenc operáimat kerestem, hanem gyorsan végigfutottam a Basic Library eddigi témakörein: vajon megváltozott-e a kritikusok értékrendje, s ha igen, mit változott a "piaci helyzet" a Penguin Guide megjelenése nyomán? Mindenkit megnyugtathatok, aki ajánlásaim szerint vásárolt, kért, kapott vagy szerzett be lemezt az elmúlt két évben: nem kell semmit megbánnia, de persze tanácsos felfigyelnie néhány új kiadványra (vagy szempontra). A Penguin egy-három csillaggal értékel, én ebben a rövid kiegészítésben többnyire csak háromcsillagos lemezeket rakosgatok a Basic Library polcaira. No. 1.: Beethoven-versenyművek (HFM 18.) A Hegedűverseny frontján a helyzet változatlan, három melegen ajánlott felvételhez mégis megjegyzést fűzök. Az általam is szeretettel dicsért Menuhin-Furtwängler produkció három csillagát ugyan zárójelbe tették, de csak az 1954-es monó hang miatt - magát az előadást Menuhin egyik legnagyobb művészi eredményének nevezik, Furtwängler tolmácsolásáról pedig azt írják, hogy "mindig érvényben maradó költőiségű és drámaiságú". A Perlman-Giulini digitális változatlanul a modern ranglista első helyezettje, de felzárkózott mellé Anne-Sophie Mutter (DG, Karajan) is. "Széles, lassú tempók, nagyon átélt és meggyőző előadás, a berlini filharmonikusok termének kitűnő akusztikájában". (A tinédzser-korból közben kinőtt kis Muttert virágzó szép lányként láttuk viszont a TV-ben, egy ENSZ gálakoncertjén, hegedűhangja megvesztegetően édes és kiegyenlített volt.) A zongoraversenyek rubrikájában már bizonyos mozgást észleltem az "NB I-es tabellán". Két nagy művész sorozata indult meg, s várhatóan a jövő év elejéig teljessé válik. Arrau ciklusa talán közelebbről érint bennünket (az NDK, illetve a Deák tér felől), ezt a sorozatot ugyanis már Eternán is előrefelezték. Kíséret: Colín Davis a Staatskapelle Dresden élén. A Philips nem választott rosszul, amikor két évtized után ismét az (immár nyolcvanon felüli) Arrau játékát óhajtotta rögzíteni. A sorozatnyitó No.5 Esz-dúr verseny megjelenését általános kritikai lelkendezés fogadta: azt írják, Arrau most válik energikusabb, fiatalosabb előadóművésszé... Arrau korábbi ciklusának apparátusa, az Amszterdami Concertgebouw Zenekara és Haitink most a CBS-hez szerződött; a lemezsorozatból eddig a No.3, 4 és 5 jelent meg, Murray Perahia szólójával. Perahia idén negyvenéves, de játékát - bizonyára üdítő tisztasága és áradó líraisága okán - még ma is az ifjúság szinonimájaként említik, hozzátéve, hogy persze évről-évre érettebb, mélyebb érzéssel telítődik. A legtöbbször Wilhelm Kempff hez hasonlítják, s ez különös elismerés Perahiának, akinek újabban szinte minden lemezét felmagasztalják. Három szót még három veteránról, akiknek archív felvételeit nemrég felújították. Edwin Fischer/Furtwängler 1951-es No.5-jét, a nagy klasszikus interpretációk egyik legfontosabbját meglepően friss, jó hangzásúnak ítélik. Rudolf Serkin Telarc-sorozatáról csak annyit mondanak a tudósok, hogy Serkín művészete régi dicsőségében ragyog. Végül egy jellemző megállapítás Artur Schnabel lemezeiről: ha játéka nem oly megvilágító értékű is, mint a késői szonátákban, ez csak annyit jelent, mintha egy hegycsúcsot egy még magasabbhoz hasonlítanánk. No.2.: Brahms (HFM 19.) Oldal Gábor igen kimerítő összefoglalójához csak egy-két apróság kívánkozik. A CD-n megjelenő régebbi felvételek méltatásából egyértelműen kiderül, hogy a Penguin szerkesztőinek együtt és egyenként Bruno Walter jelenti a csúcsot, ha a négy Brahms-szimfóniáról van szó. Haitink csatlakozik még hozzá a Harmadikkal ("senkinél sem gyengébb"), ennek nagyon homogén hangzását is dicsérik. Bernstein és a bécsiek IV. szimfóniája: ciklusuk legjobb darabja. (Az "élő" lemezek híveinek jegyzem ide: a "live"-ok mintapéldányának tartják!) A legkifinomultabb zenekari hangzást Solti és a Chicagói Szimfónikusok lemezének tulajdonítják. Gilelsz kétlemezes zongoraverseny-albumánál azért állok meg egy pillanatra, mert egyre nyilvánvalóbban "etalonná" válik - s mert ez a DG-lemez (Berlini Filharmonikusok, Jochum) magyar tasakos Melódia- kiadványként 100 forintért nálunk is kapható! No.3.: Barokk concertók és zenekari művek (HFM 20.) A hívek itthon is készülődhetnek az újabb Bach-chanáliára; a Brandenburgi versenyek új lemeze remélhetően az idei HHH egyik nagymenője lesz Rolláék előadásában. A Zenekari Szvitekről szólva, annakidején csak a zenekarok felsorolására szorítkozhattunk, most pótlólag ideömlesztünk néhány szuperlatívuszt. Az ott "háború utáni, általános kamarazenekari stílus" jelzővel illetett Menuhin/Bath Festival Orchestra produkciót (60-as évek eleje, HMV) humanitás, melegség és a friss hangvétel élteti máig. Érdekes a fejlődési vonala az Academy of St. Martin-in the-Fields előadásának. Háromszor vették fel a szviteket, és ezek közül a 70-es évek elején készült, Decca Jubilee márkán újra kiadott sorozat háromcsillagos, a legújabb, HMV-címkével is kapható úgyszintén (azt írják róla, hogy Marriner felfogása egy kissé közelít az autentikusokéhoz, de kevésbé feszes); a Händel Op.6-os concertók új lemezén viszont már Iona Brown a direktrisz, és neki a három csillag mellé még egy rozettát is átnyújtanak a Penguin szerkesztői: a digitális lemezről szerintük szabadabban, melegebben, gyengédebben szól a muzsika, mint annak előtte. Vagyis nyoma van annak, hogy most asszony az úr a háznál... A korhű hangszeresek közül Gardiner és az English Baroque Soloists a favorit a Bach-szvitekre és Trevor Pinnock English Concert-je a Händel Op.3-as sorozatra ("igen friss, élő, csillogó"). Ezt az opust sikerültebbnek tartják Pinnockék Op.6-os sorozatánál, melyet "csodálni lehet, de felmelegedni tőle nem". A népszerűségében a d-moll toccátával és az Air-rel vetekedő h-moll szvit új magyar lemeze is "korhű", Németh Pál és a Capella Savaria előadásában. Meg kell említenem még, hogy az Eterna-lemezeken egyre gyakrabban jelentkező barokk zenekar, a Max Pommer-féle Új Lipcsei Bach-Collegium Musicum (főállásban a Gewandhaus zenekarának tagjai), amely német nevének hosszúságát tekintve egy szóval lekörözte Malgoire-ék nevét, igen jó osztályzatot kapott élénk zenéléséért és a tiszta felvételért, habár a basszusa egy kicsit "boomy", azaz döngő. No.4.: Richard Strauss (HFM 21.) Erről a szerzőről ismét Oldal Gábor írt, szeretettel és nagy hozzáértéssel. A Penguin jól mutatja, hogy ezek a hifizésre nagyon alkalmas kompozíciók néhány hasonlóan demonstrációs anyagnak számító másikkal együtt (például: Daphnis és Chloé; Egy kiállítás képei; Debussy művek; a Fantasztikus Szimfónia) máris túltengenek a CD-kínálatban. Ugyanis az ilyenfajta művek igazolhatják a legteljesebben az új eljárás és "hanghordozás" fölényét. (Szerkesztő úr kérem, ezt nem én mondtam, én ilyet nem is merek. Ezt ők mondják.) Az Alpesi szimfónia, a Zarathustra, a Halál és megdicsőülés, a Don Juan és társaik - a legkülönfélébb műhelyekből csak úgy gurulnak kifelé a CD-k, nemcsak az új digitálisak, hanem a korábbi analóg felvételek is. Penguinék pedig átalakulnak csillagszóró brigáddá, vége sincs a "megdicsőülésnek". A leggyakrabban Karajan nevével találkozunk a felsőfokra taksált felvételeken: a maestro 1973-74-es és a 83-84-es lemezein. Pazar hangfelvételeknek nevezik Solti Alpesijét (Decca, 1980-as analóg! - ezen a felvételen Solti kivételesen nem a megszokott zenekarai egyikével, hanem a Bajor Rádió Szimfonikusaival játszik. Az sem rossz, eléggé kitettek magukért, amikor Bernstein vezetésével itt jártak nálunk.) Seiji Ozawa a Zarathustrája is demonstrációs értékű CD, a három csillagon kívül még a külön kedvencnek kijáró félholdat is megkapta (Philips). Az archívok kedvelőinek Mengelberg Don Juanját ajánljuk figyelmébe. No.5.: Mozart-szimfóniák (HFM 22.) John Eliot Gardinert és együttesét már emlegettük; Philips-lemezen a No.29-es A-dúr szimfóniát adják elő, a No.33, B-dúrral párosítva. Az ő interpretációjukat "megvesztegető gyengédség, mely rugalmas erővé fejlődik, gyönyörűen játszott lassú tételek, humor" teszi kedvessé a kritikusok fülében. A sokoldalú Daniel Barenboim legjobb karmesteri teljesítményeinek nevezik a hatvanas években felvett, most olcsó LP-n újra kibocsátott szimfóniákat, köztük a 35, 36, 41 sorszámúakat, ezeket a "könnyed, színes és vidám, mégis pontos, erőt és nagyságot sugárzó" előadásokat (EMI). Bernstein legjobb Mozart-lemeze a bécsi filharmonikusokkal az utolsó évtizedben készített koncertfelvételek sorából való (Haffner és Jupiter). Csupa elektromosság; s még a tempóit sem kifogásolják, ami pedig vele ritkán fordul elő (DG). Jeffrey Tate szimfónia-ciklusa is egyre terebélyesedik az EMI-nál; jellemzői: szokatlan bensőség, elegancia, s mindez remek hangzással párosul. A zenekar, akárcsak Barenboimnál, az English Chamber Orchestra. A 22. számban még azt írtuk, hogy Colin Davis Eternán is jelentkező szimfóniái közül csak a No.19. és 39-ben gyönyörködhetünk. Jelentem, hogy CD-n a 39-41 párosítás, tehát a Jupiter is három csillagot kapott. Amit még az ő számos holdjainak birtokában sem szabad lebecsülnie. *