Hangszer-Guinnes



        Leg... leg... leg. Miért éppen a hangszerek között  ne  lehetnének
    rekorderek?  A  hangszerek  története  az  egyetemes  emberi   kultúra
    története  is:  egyaránt  tükrözi  a  társadalmi,  a  technikai  és  a
    természettudományos fejlődést. Bőviben  vagyunk  az  adatoknak  és  az
    érdekességeknek: melyik hangszercsaládnak mely tagja a  legősibb...  a
    legmonumentálisabb...  a  legparányibb...  A  Rekordok  Könyvében  (és
    persze más egyéb, kuriózumokról szóló kiadványokban is)  gyakran  esik
    szó zeneszerszámokról. Összegyűjtöttünk néhány "legesleg"-et.  Tudjuk,
    hogy ez a rekordhajsza egy kicsit céltalan,  egy  kicsit  ostoba,  egy
    kicsit reklámízű - de játéknak nem rossz.



    A Múltnak Kútja

    

        A  Minden  Idők  egyik  legrégibb   megszólaló   hangszere   éppen
    Magyarországon került elő az idők (és a talajrétegek) mélységeiből. Az
    istállóskői csontfurulyát (vagy fuvolát?)  22-25  ezer  évvel  ezelőtt
    faragták ki egy barlangi medve combcsontjából. (Vértes  László  régész
    találta meg 1951-ben.) A 11cm hosszú sípnak 3 fúrt lyuka van,  és  úgy
    kell  megszólaltatni,   mint   a   fuvolát.   A   kifújható   hangsor:
    fisz2-esz3-fisz3-a3-b3-
    3- h3.  Hasonlóan  régi  leleteket  csak  Szibériában
    találtak, azok mammutcsontból készült sípok.
        A neolitikumból (i. e. 5-10 ezer év) való hangszerek már  agyagból
    készültek, ebből az időből  származnak  a  legősibb  cserépcsörgők  és
    cserépdobok stb. Későbbiek  a  fémhangszerek  (hárfa,  líra,  kithara,
    fémsíp): a mezopotámiai Ur városának feltárásakor 3600 éves példányaik
    kerültek felszínre. A legrégibb  trombiták  3500  évesek,  Tutankhamen
    fáraó sírjában találták meg őket. Az egyik ezüst, ez  58cm  hosszú,  a
    másik bronz, némi aranyozással, ennek  50cm  a  hossza.  A  régi  idők
    trombitájának hangját Plutarkhosz a szamár  ordításához  hasonlította.
    Úgyhogy el tudjuk képzelni e hangszerek zenei kvalitását.
        A  legöregebb  harang  3000  éves  és  babiloni  eredetű,  de  ősi
    ábrázolásokról ismerünk 5000 éves harangokat is. Európában a legrégibb
    ismert toronyharang Pisából való,  1106-ban  öntötték.  Magyarországon
    Dág határában 1200 körül öntött, 47,5cm magas harangot szántottak ki a
    földből - ma Esztergomban a Balassi Múzeumban látható.

    
    
        Szintén magyarországi lelet a legrégibb rekonstruálható orgona, az
    aquincumi Hydra. Az aquincumi tűzoltó egyesületé volt, i. sz.  228-ban
    kapták. Egy tűzvész idején a pincébe zuhant, betemetődött, így  őrízte
    meg az  idő  az  utókornak.  Ma  sem  tudják  eldönteni,  hogy  valódi
    víziorgona volt-e, vagy egy bőrredős fújtatós hangszer. (Feltételezem,
    hogy sokan nem tudják, mi is az a víziorgona. Ez a hangszer az  orgona
    őse. Az a különlegessége, hogy a dugattyúkkal keltett áramló  levegőt,
    mielőtt a  sípok  alatti  szélládába  érne,  egy  vízbemerített  üstön
    vezetik keresztül, és  a  vízoszlop  nyomása  kiegyenlítetté  teszi  a
    széláramlatot. Ez a hangszer olyasféleképpen  működik,  mint  a  duda,
    ahol is a légzsákba fújt levegőt a játékos a  könyökével  préseli  ki,
    így  biztosítja  az  egyenletes  szélnyomást.)  A  Hydrát  több  ízben
    restaurálták és rekonstruálták  (a  hatvanas  években  még  egy  tudós
    bizottság is felügyelte a munkát). Legutolsó  rekonstruált  változatát
    1969-ben építették meg, ez látható a képen.
        Nagyon kevés olyan régi hangszert találunk szerte a  nagyvilágban,
    amely még ma is úgy működik, mint hajdanában. Az  idők  során  ugyanis
    tönkremennek  az  alkatrészek,  kivéve,  ha   nemesfémből   készültek.
    Használat közben minden kor  átalakítja  az  eszközeit  a  maga  zenei
    ízlésének megfelelően ...és mire a  hangszert  "megmentik",  már  alig
    hasonlít az eredetihez. Zenei világunk (helyesebb talán a "zenei  kép"
    szó) egyébként is más, mint elődeinké volt,  így  hát  nem  is  tudjuk
    pontosan megmondani, milyen volt az a  hangzás,  amit  őseink  szépnek
    tartottak...
        A legidősebb még működő  orgona  a  sioni  Katedrálisban  látható.
    1390-ben építették, 8 regiszteréből négy még eredeti. A  hangszer  jól
    mutatja a gótikus orgonaépítészet jellegzetességeit.
        Minden    hangszerfajtából    felsorolhatnám    a    még    működő
    legöregebbeket, de nincs szándékomban untatni az olvasót, különben  is
    mai sétánkon csak a non plus ultrákkal foglalkozunk. Mellesleg,  ahogy
    történelmünk  sem  tökéletesen  áttekinthető  és  egyértelmű,  úgy   a
    hangszerek történetében is  sok  a  homályos  pont,  a  hipotézis.  De
    például  a  napjainkban  is  működő  legöregebb  zongorákat   biztosan
    ismerjük, ezek Bartolommeo  Cristofori  hangszerei  1720-ból.  Eredeti
    nevük "gravicembalo col piano e forte". (A  legjobb  állapotban  levőt
    Lipcsében őrzik, a mi képünk a New York-i, a Metropolitan  Múzeum-beli
    hangszert    mutatja.)    Cristofori     nagy     találmányának,     a
    kalapácstechnikának zenei jelentősége a hangszer nevében is benne van.
    A "piano e  forte"  azt  jelenti,  hogy  a  billentyűk  gyengébb  vagy
    erőteljesebb lenyomására a hangszer halkabban vagy hangosabban  szólal
    meg.

    

    A legrégibb fortepianó, Cristofori hangszere



    Az óriások árnyékában

        A magas hegyeket, a széles,  hömpölygő  folyókat,  a  legfényesebb
    csillagokat, az  óriási  piramisokat,  a  hatalmas  katedrálisokat,  a
    legmagasabb  felhőkarcolókat  áhítatosan  tiszteljük,  mert   hozzájuk
    képest mi elenyészően kicsik  vagyunk.  Hasonló  csodálatot  érzünk  a
    hatalmas  harangok,  orgonák,  gongok  láttán  -  hát  még,  amikor  a
    hangjukat  is  meghalljuk!  (Persze,  egy   kis   fejcsóválást   azért
    megengedünk magunknak.)

    

    A mammut-orgona játszóasztala Atlantic Cityből

    
        Kezdjük mindjárt a legnagyobbal. A világ leghatalmasabb hangszere,
    a  gigantománia  csúcsa  az  Egyesült  Államokbeli  Atlantic  City-ben
    található: egy hatalmas orgona a Convention Hallban. Magának a Hallnak
    a méretei sem csekélyek, ez egy 152,5x91,5x42 méteres terem,  41  ezer
    ember  befogadására  alkalmas.   Az   orgona   1931-ben   épült.   Két
    játszóasztala közül a nagyobb 7 manuálos (lásd a képen), a kisebbik  5
    manuálos és mozgatható, akár a nagyobb  mellé  is  vihető.  Az  orgona
    különféle regisztereinek száma 1477. (Egy 80  regiszteres  orgona  már
    nagynak számít!)  Több  mint  33  ezer  sípja  van,  a  legkisebb  4,7
    milliméteres, a legnagyobb 19 méter hosszú. Az orgonasípoknak  8  nagy
    orgonaházat építettek a csarnok más-más részeiben. A  hangszer  teljes
    mechanikai teljesítménye 270kW, akusztikai teljesítménye  3  ezrelékes
    hatásfokkal számolva 810 watt.  (Összehasonlításképpen:  egy  harsonáé
    5W.) Leghangosabb regisztere,  az  Ophikleid  többszörte  hangosabb  a
    vonatfüttynél. Zenei kvalitásairól nem sok jót hallani.  A  mi  emberi
    léptékekhez szokott zenei felfogásunk nem tud  mit  kezdeni  az  ilyen
    monstrumokkal.
        Mint a legtöbb hangszer-gigász, ez az orgona is  inkább  kortünet,
    semmint  komoly  hangszer.  Az   amerikai   építők   Európát   akarták
    túlszárnyalni.   Ugyanis   (most   következik   az    Európa-rekorder)
    1924-28-ban a passaui Dómban a  Steinmeyer  cég  egy  231  regiszteres
    orgonát épített. Ennek  17388  sípja  és  külön  harangjátéka  van.  A
    legnagyobb síp 11,3 méter hosszú, átmérője 50cm és a tömege  306kg.  A
    hangszert 1977-81-ben átépítették és kibővítették.

    

    Harangjáték az 1600-as évek Antwerpenjéből


    

    Az Európa-rekorder, a Passaui Dóm orgonája

    
        Magyarország sem akart kimaradni  a  sorból.  Máig  is  legnagyobb
    orgonánk 1930-ra készült  el  Szegeden,  a  Fogadalmi  Templomban.  Az
    eredeti tervek szerint 166 regiszteres és 11200 sípos  lett  volna.  A
    regiszterekből nem mind készült el, ma 139 működik. Az orgonát a híres
    Angster cég készítette. A hazai rekord egyszer talán még megdől: immár
    7-8.  éve  építik  az  esztergomi  Bazilika  orgonáját.  A   tervezett
    regiszterszám meghaladja a szegediét. Az új orgona  (Baróti  I.  műve)
    nem aránytalan hatalmas térben kell megszólalnia. Nemcsak  legnagyobb,
    hanem talán egyik legtökéletesebb hangszerünk is lesz.
        Még egy "leg". Kufsteinben  a  geroldsechi  várban  építették  meg
    1931-ben a  világ  legnagyobb  szabadtéri  orgonáját.  A  vártoronyból
    kilométerekre  elhallatszik  a  hangja.   1970-71-ben   4   manuálosra
    bővítették, sípjainak a száma meghaladja a 4 ezret.


    Súlyos egyéniségek

        Az  orgonák  elsősorban  méreteikkel,  a  harangok  a   tömegükkel
    tüntetnek.

    

    A Cárharang, ahogyan a Kreml előtt ődöngő moszkvaiak látták 1836-ban

    
        Minden idők legnehezebb harangja a jól ismert  Cárharang  (lásd  a
    képen). Össztömege 202 tonna lett volna; egy 7 tonnás  darab  kitörött
    belőle, de ami megmaradt, az is világrekord. Alsó átmérője 5,9  méter,
    magassága 5,87 méter, legnagyobb falvastagsága 60cm. Nemcsak a mérete,
    hanem a története is érdekes.  Motorin  mester  öntötte  1725-ben,  az
    oroszországi  harangöntők   zsenialitásának   bizonyítékaképpen.  (Nem
    véletlenül   választotta   Tarkovszkij   az   Andrej   Rubljov   egyik
    legfontosabb szimbólumának éppen a harangöntést.) Egy régi  feljegyzés
    szerint Alexej Mihajlovics cár 1651-ben 320  ezer  fontos  (közel  160
    tonnás) harangot  öntetett,  de  ezt  1701-ben  egy  pusztító  tűzvész
    szétrepesztette.  Egy  másik  feljegyzésből  megtudjuk,  hogy  ezt   a
    harangot Anna cárnő (Nagy Péter cár unokahúga) beolvasztatta,  és  még
    80000 font (40  tonna)  fémet  hozzáöntetett.  Már  csak  a  cárharang
    felületének csiszolása maradt hátra, amikor is egy újabb, fél Moszkvát
    lángba borító tűzvész rombadöntötte a harang köré  épített  fatornyot.
    Az  állványok  ledőltek,  a   tartókötelek   elszakadtak,   a   harang
    visszazuhant az öntőgödörbe, az égő fagerendák betemették.  Az  óriási
    máglyát vízzel próbálták eloltani, ekkor repedt ki a  harangból  az  a
    bizonyos 7 tonnás darab. (A már  olvadó  fém  nem  bírta  elviselni  a
    hirtelen hőmérsékletváltozást.) A harang ezután jó 100 esztendeig  ott
    is maradt az öntőgödörben, és csak I.  Miklós  cár  uralkodása  idején
    húzták ki onnan. Nagy kár, hogy ez a harang csorba,  hiszen  a  hangja
    lett volna a legfontosabb.
        A Guinness Book szerint a legnehezebb (és meg is szólaló) harangot
    Burmában öntötték a XIX. század elején. Ez az ún.  Mingun-harang  90,5
    tonnás, alsó átmérője 5,09 méter, Mandalayában áll. (Ez a  rekord  nem
    egészen hiteles;  kínai  feljegyzések  szerint  a  cantoni  Nagyharang
    sokkal súlyosabb volt, megütötte a 136 tonnát!)
        Ezek persze mind álló harangok voltak - lengő harang nem érheti el
    ezeket a méreteket! (Akárha egy álló és  egy  rohanó  elefánt  mozgási
    energiáját hasonlítanánk össze!) A világ legnagyobb lengő  harangjának
    a kölni Dóm 1923-ban öntött Péter-harangját tartják. Tömege 26  tonna,
    átmérője 3,4 méter, magassága 4,5 méter.
        Külön  bekezdést  érdemel  a  harangjáték.  A   világ   legnagyobb
    harangjátéka New Yorkban,  a  Riverside  Templomban  található  (habár
    Angliában  öntötték).  74  harangjának   össztömege   102   tonna.   A
    legnehezebb 18,5 tonnás. (Mélybasszus, nagy C-ben "brummog".)
        Európa  legnagyobb  harangjátéka  60  harangos.  Hangterjedelme  5
    oktáv. Erfurtban a Bartholomäus-toronyban helyezték  el,  és  1979-ben
    tartották vele az első koncertet. Készítője a világhírű Apoldaer VEB.
        Magyarország legnagyobb harangja a  szegedi  Fogadalmi  Templomban
    "lengette" életét. Ma már nem lengetheti. Ugyanis a harangtorony a II.
    világháborúban  megsérült,  és  ha   lengésbe   hoznák   a   harangot,
    összedőlne. Az 1928-ban öntött  harang  tehát  némaságra  van  ítélve.
    Tömege 8,5 tonna, alsó átmérője meghaladja a 2 métert. És hogy  nekünk
    is legyen Guinness-rekordunk, örömmel számolhatok be  egy  nagyszabású
    tervről.  Az  utóbbi  évek  egyik  legsikerültebb  hangszerújítása   a
    Jeney-Oborzil-féle hasítékolt  alumínium  harang.  Hogy  harangszerűen
    szóljon, és hangolni is lehessen, a köpenyén réseket vágnak. Ahogy  az
    építők elmondták, a 9,3m magas, 7m  átmérőjű,  kb.  40  tonnás  óriási
    hasítékolt alumínium  harangot  ("a  Világharangot")  a  Kopasz-dombon
    állítják fel. A haranglábat Finta József tervezné. A világharang  köré
    más hasítékolt harangok kerülnének, és mindez az alumínium  kutatóinak
    és tudósainak dicsőségét hirdetné. A Világharangot, ha nem is a súlya,
    de a méretei  alapján  bizton  nevezhetjük  majd  a  világ  legnagyobb
    harangjának. 1/10-es és 1/5-ös változatai már elkészültek.
        A   harangjátékhoz   még   annyit,   hogy   ezen   a    hangszeren
    olyasféleképpen lehet játszani, mint az orgonán, csak a játéktempó egy
    "árnyalatnyival" lassabb. Az óriási billentyűket  (lásd  a  képen)  az
    előadó a lábával tapossa, a könyökével, öklével püföli. Úgy  is  lehet
    játszani, hogy minden  egyes  harangkötélre  ráakaszkodik  valaki,  és
    amikor kell, ránt rajta egyet - de így sokkal nehezebb.


    Tam-tam-tam

        Mindenféle anyagból születhet hangszer: fémből, fából - sőt, kőből
    is, mint  a  Kínában  honos  zengőkövek.  Fordított  "L"  alakúak,  és
    állványra vannak függesztve, úgy játszanak rajtuk. Indokínában,  Annam
    vidékén óriási zengő kőlapok kerültek elő. Vagy másfél méter  szélesek
    és úgy 10 centi vastagok lehetnek. A filozófus Konfucius maga is híres
    kőzenélő hírében állott. Ahogy mifelénk a bűvös furulya,  úgy  a  régi
    Kínában a zengőkövek  hangjára  történtek  csodák.  Idézet  az  Írások
    könyvéből  (a  konfucianizmus  egyik  "bibliájából"):  "Ó,  megütöm  a
    zengőkövet, megütöm a zengőkövet, s a százféle  állat  összegyűlik  és
    táncra  kerekedik,  a  hivatalnokok  között  pedig   valódi   harmónia
    uralkodik." (Ma  már  ritkák  az  ennyire  muzikális  hivatalnokok.  A
    szerkesztő megjegyzése.)
        Maradjunk még az ütős hangszereknél. A zengőkövekhez hasonlóan ősi
    hangszer a réses dob. Kelet-Szudánban találtak egy 2,7  méter  hosszú,
    90cm magas dobot;  ez  az  úgynevezett  Khalifus-dob  egy  állatformát
    mintáz.  Az  ilyen  típusú  doboknak   akár   10   kilométernyire   is
    elhallatszott a hangja. Az Új-Hebridákról  3,6  méter  hosszú  dobokat
    ismernek. Fatörzsből vájják ki  őket,  a  nevük  papdob.  Burmában  is
    óriási, réses fadobokat függesztenek  fel  a  templomokban.  Állítólag
    elijesztik a rossz szellemeket.
        A (mi fogalmaink szerint) valódi, azaz bőrhártyás dobok legnagyobb
    példánya az Egyesült Államokban készült 1872-ben, Bostonban.  Átmérője
    3,65 méter, súlya 2,72 mázsa. (Sajnos, bővebb információm nincs róla.)
    Sokáig a Distin cég 1857-ben készített gong  dobja  vezette  a  listát
    (lásd a képen), ezt a 2,4m átmérőjű dobot egy 5000  éves  mezopotámiai
    dombormű alapján rekonstruálták. A bivalybőr membrán egészen  1957-ig,
    végső  szétszakadásáig  döngött.  A  membráncserét  bőripari   kutatók
    bevonásával végezték. A Distin-dobot a Remo cég  Disneyland Big  Brass
    Drumja 1961-ben leszorította a 2. helyre. Ennek a dobnak  az  átmérője
    3,21  méter;  a  membránt  csak  egy   traktor   segítségével   tudták
    ráfeszíteni  az  óriási  kerékabroncsra.  Dehát  a  dicsőség  múlandó,
    kiderült, hogy a bostoniak dobja a legnagyobb.
        Ezekhez képest kisdobosnak való eszközök a japán da-daiko dobok  a
    maguk 1,2 méteres átmérőjével és 1,5 méteres  hosszúságával.  Vallásos
    szertartás kellékei, ezért a jang-jin szimbólummal díszítik  őket,  és
    döngetésüket  mindig  a  legderekabb  férfiakra  bízzák.  Ismerünk  az
    európai zenekultúrából is hasonló méretű üstdobokat.

    
    

    Gongdobütés.  Mintha  csak  a  Rank-filmek  Herkulesét látnánk... akit
    azonban egy tam-tammal "szinkronizálnak"


        Ha  már  a  derék  nagy  embereknél  tartunk,  feltehetően   sokan
    emlékeznek még egy  régi  filmgyári  szignálra:  a  Rank  Filmtársaság
    filmjei úgy kezdődtek, hogy egy Herkules a gongütővel  jókorát  vágott
    egy hatalmas kör alakú  fémlapra.  Ennek  a  lapnak  tam-tam  lenne  a
    becsületes neve - de a filmvásznon  csupán  egy  ál-tam-tamot  látunk,
    melyet James Blades  hangszertörténész  kínai  tam-tamjának  hangjával
    szinkronizáltak. A tam-tam egyébként gongféle hangszer. A gongnak  két
    fő fajtáját ismerjük: az egyik a közepén kúpos jávai gong.  Legnagyobb
    példányai, a gong agengek 85-100cm átmérőjűek. Ezek neveket is kaptak:
    Tigris úr, Földrengés úr stb. A gong ageng-et be  lehet  hangolni  egy
    körülírható hangmagasságra. A  másik  változat  a  semleges  hangú  és
    terjedelmesebb, sima felületű tam-tam: ez  egy  fémlemez,  és  annyira
    vékony, hogy egy-egy zenekari tuttinál magától rezgésbe jön. (A filmen
    látott fémlap  erre  nem  volna  képes.)  A  tam-tam  egyébként  kínai
    eredetű, de ma már Európában is el  tudják  készíteni.  A  Paiste  cég
    legnagyobb tam-tamjai másfél  méter  átmérőjűek,  lecsengésük  akár  1
    percnél is tovább tart.
        A török eredetű réztányér, közismertebb nevén cintányér legnagyobb
    példányait a mongol templomokban őrzik. Átmérőjük jó egyméteres.
        A csin-bumm birodalom legnagyobb  "hangszere"  a  dobbantó,  ez  a
    primitív népeknél használatos. Óriási, nemritkán 7  méteres,  2  méter
    átmérőjű  fatörzsekből  faragják.  De  ismernek  olyan  dobbantót  is,
    amelyet egyáltalán nem kell  kifaragni:  ásnak  egy  jó  nagy  gödröt,
    ráhelyeznek egy falapot, és  arra  dobbantanak  rá  tánc  közben.  Ezt
    azonban  inkább  a  nők  művelik,  mivel   a   dobbantás   szimbolikus
    jelentőségű: a termékenységgel függ össze.


    Szubkontra

        A különleges fúvós hangszerek jobbára a hosszúságukkal tűnnek  ki.
    Általában olyan jelzővel illetik őket, amely  a  feneketlen  mélységet
    akarja kifejezni: kontrabasszus, szubbasszus, oktobasszus, gravisszima
    stb.
        A leghosszabb síp valójában az orgona 64 láb hosszú  "gravisszima"
    regiszterének egyik sípja, de  ilyenből  több  is  van,  ne  tekintsük
    rekordnak. Annál is kevésbé, mert nemrég  minden  rekordot  megdöntött
    egy "havasi  kürt".  Ez  a  hangszer  a  magas  hegyvidékeken  (Alpok,
    Kárpátok, Himalája)  kultikus,  illetve  jelzőeszközként  használatos.
    Alpok-beli megfelelője az alpesi kürt (lásd a képen). Néhány  éve  még
    csak a 13 méteres hosszúságot  érte  el,  de  nemrég  Peter  Wutkerich
    Boise-i lakos egy  83kg-os,  24  méter  hosszú  kürttel  lepte  meg  a
    világot. Hangszere egyetlen  lucfenyő  törzséből  készült.  Az  alpesi
    kürtök elkészítési módja egyszerűnek  látszik,  el  is  mondom,  hátha
    valaki újabb rekordot ér el egy "kékesi kürttel". Először is  kivágunk
    egy szép nagy lucfenyőt, kifizetjük a bírságot, majd a fát  két  félbe
    hasítjuk, kivájjuk, lehetőleg kúposra. A két félkúpot összeillesztjük,
    abroncsokkal  megerősítjük,  fahánccsal  bevonjuk,  vásároljunk    egy
    jókora fúvókát, ráerősítjük és  belefújunk.  Vigyázat:  akármikor  nem
    szabad megszólaltatni! Ez a hang  az  Alpokban  a  naplementét  jelzi,
    tehát esetleg félrevezetnénk az osztrák turistákat.

    

    Alpesi kürt, amint éppen egy 24m hosszú hangot fújnak rajta

    
        A rezesbandákban már jó egy évszázada keresik azt a generálbasszus
    hangszert,  amelynek  a  hangjához  igazodhat   a   menet,   hogy   az
    útelágazásoknál ne menjenek rossz  irányba.  Több  ilyen  különlegesen
    mély hangú monstrum is készült.  Az  elsőt  Adolphe  Sax,  a  szaxofon
    feltalálója tervezte. Ő az 1851-es londoni  Világkiállításon  3  méter
    magas bourdon szaxkürtöt mutatott be (lásd a képen).  Graslitzben  (ma
    Kraslice)  egy  2,4   méter   magas,   1,1   méter   tölcsérszélességű
    Esz-kontrabasszus  tubát  készítettek.  Csak  állva  lehet  fújni.   A
    Guinness által nyilvántartott rekord azonban  egy  2,28  méter  magas,
    11,8 méter csőhosszúságú és 1 méter tölcsérátmérőjű hangszer:  J.  Ph.
    Sousa  kontrabasszus  tubája.  Ez  a  századforduló  táján   tervezett
    hangszer ma egy dél-afrikai cirkuszban a "nagy szám". (Sousa  nevét  a
    szuzafon  őrzi,  ez  egy   tölcsérével   előre   vagy   hátra   mutató
    zeneszerszám.) Ezekkel a leges-legmélyebb  hangú  hangszerekkel  az  a
    baj,  hogy  nem  nagyon  lehet  cipelni  őket,  azonkívül  nem  eléggé
    kiegyenlített a hangképük. A "normál" méretű hangszerek nem véletlenül
    akkorák, amekkorák!

    

    Kicsi  vagyok,  székre  állok,  onnét  egy  nagyot  trombitálok. (Vagy
    kürtölök.)
    Hangszerek Adolphe Sax 1851-es kiállításáról

    
        Említésre méltó  még  a  legmélyebb  hangú  zenekari  hangszer:  a
    szubkontrabasszus vagy oktokontra-basszus klarinét. Legmélyebb  hangja
    16,4Hz  frekvenciájú.  De  olvastam   már   egy   szubkontra   alatti,
    úgynevezett szub-doppelről is, ennek 14,6Hz-ig terjed a  basszusa.  "A
    játékos ezt már nem hallotta, csak érezte." Ha  már  itt  tartunk,  és
    alászálltunk a mélybe, az orgona extrém mély  hangja  a  szubkontra  C
    alatt egy oktávval szólal meg és 8,12Hz frekvenciájú  infrahangot  ad.
    Ezt a rendkívül mély hangot vagy mélyhang-érzetet 19  méteres  nyitott
    (vagy feleakkora,  de  zárt)  orgonasíppal  lehet  kibocsátani.  Zenei
    szempontból nincs különösebb jelentősége, 20Hz  alatt  az  emberi  fül
    vagy már nem is hall hangot, vagy  minden  hangot  ugyanolyan  mélynek
    érez.
        Kétméteres kontrabasszus szaxofonokat készít az Orsi cég,  ezeknek
    legmélyebb hangja 34 Hz-es kontra Cisz  (megjegyzendő,  hogy  1846-ban
    Sax is tervezett ilyen hangolású hangszert). A legnagyobb fuvola  első
    példányait Albisi professzor után albisiphonnak  (sokan  kontrabasszus
    fuvolának) nevezik. Fuvolások szerint  nagyon  nehéz  rajta  játszani,
    annyi levegőt kell belefújni, mint egy gumimatracba.
        Ami a húros hangszeróriásokat illeti, a gitárok közül a legölesebb
    egy  435  centi  hosszú,  140  kilós  (és  természetesen   elektromos)
    basszusgitár; Joe Kovacic építette  meg  Kanadában.  Játék  közben  az
    egyik végét - bölcsen - a földnek  támasztották.  De  nagybőgőkben  is
    gazdag a Rekordok Könyve. A csúcstartó egy 426 centis, 590 kilogrammos
    óriás - aki beugrik a  nagybőgőbe,  akár  be  is  rendezkedhet  benne.
    Iróniában készült, New Jersey államban, 1924-ben. Minden irónia nélkül
    mondom el, hogyan játszottak rajta: az egyik előadó a vonót kezelte, a
    másik a húrokat fogta le, négyen meg tartották, hogy el ne dőljön.


    Liliput

        Valamivel emberibb léptékűek az apró hangszerek. Zenei szempontból
    a magas hangok megszólaltatására születtek - technikai szempontból  az
    emberi  kézügyességet  hivatottak  reklámozni.  A  legkisebbek  csupán
    játékszerek, afféle modellek. Méretük csökkentésének  határt  szab  az
    emberi hallás, hiszen - mint tudjuk - 16kHz fölött már nemigen hallunk
    hangot. Ennyire magas frekvenciát kb. 1 centiméteres  ajaksíppal  vagy
    0,5 centis nyelvsíppal lehet kibocsátani...
        A hagyományos szimfonikus zenekar hangszerei közül  a  legmagasabb
    hangot a Guinness Book szerint egy 5 vonalas  g-t  (6272Hz)  egy  apró
    kéziharanggal érték el. Az orgona  extrém  magasságú  hangját,  egy  6
    vonalas g-t (12544Hz) egy 1,9cm hosszú síp szólaltatta meg.
        Érdekes hangszermütyür a legkisebb elektromos  orgona,  egy  német
    diák forrasztgatta össze. Mérete 13x11,2x5,5mm, hangterjedelme  másfél
    oktáv. A legkisebb - 11,9  centiméteres  -,  de  még  megszólaltatható
    hegedűt Stuttgartban építették. A hangszertest juharfából, a csiga,  a
    fogólap, a húrtartó és a húrfeszítő  ébenfából,  a  húrozat  lószőrből
    készült. Erre a hegedűre igazán ráillik, hogy cincog.
        Egy esseni formatervező abból él,  hogy  eredeti  modellek alapján
    megépíti különféle billentyűs hangszerek  1:18  arányban  kicsinyített
    mását. Az apró, 5-15 centis  zongoramodelleket  természetesen  meg  is
    lehet szólaltatni.
        Lehetne még olyan megállapításokat is tenni,  hogy  a  legkönnyebb
    harang (csengettyű) 1,5g-os, a legkisebb átmérőjű  5  milliméteres  és
    így tovább - de ennek nincs  sok  értelme.  Apró  hangszereket  sokkal
    könnyebb készíteni, mint nagyokat, és ezek igazából - kevés kivételtől
    eltekintve mindig csak játékszerek maradnak.
        De azért akadnak igazán becses hangszer-törpék  is.  Például  18cm
    hosszú a hangszerteste  és  4cm-es  a  nádhossza  egy  7  lyukú  japán
    hangszernek, a hickirikinek. Éppen elférnek rajta az ember  ujjai.  (A
    hosszúságnak mindig az ujjak mérete szab  alsó  határt.)  Különlegesen
    tökéletes hangú hangszer, de majd elvész Maurice André keze  között  a
    piccolo B-trombita. Csöve 65cm hosszú, és 11mm  az  átmérőJe  (lásd  a
    képen). A művész annyira ura hangszerének, hogy nem is csodálkozunk el
    rajta, hogyan is lehet ekkora  trombitán  játszani...  A  piccolo  B-t
    először a francia Selmer cég készítette, külön André számára.

    

    Nagy művész, kis trombita. Maurice André egy piccolo B-vel



    A milliók bűvöletében

        Hogy melyik a legősibb, melyik  a  legnagyobb,  a  legkisebb,  azt
    több-kevesebb  biztonsággal  meg  lehet  állapítani.  Hogy  melyik   a
    legszebb, azt nem lehet eldönteni, meg sem próbálom. (Talán  majd  egy
    más alkalommal. A szerk.)  De  valamely  hangszer  a  korán,  méretén,
    súlyán kívül az árával is rekordokat dönthet. Igaz,  ezek  a  rekordok
    könnyen avulnak: a pénz inflálódik.
        A Guinness Book adatai szerint a legdrágább zongorát, egy  1888-as
    Steinway-t 1980-ban 19 millió forintnak megfelelő összegért vásárolták
    meg. A vásárló nem tartozott a hivatásos zongoristák közé.
        A legdrágább csellót, Stradivari  1710-ben  épített  hangszerét  a
    Sotheby-árverésen 12 millió forintnak megfelelő összegért adták el.  A
    legdrágább  hegedűt,  Stradivari  Lady  Blunt  nevű  hegedűjét  820000
    fontért vásárolták meg.
        Ez persze mind  csak  afféle  tőkebefektetés,  amit  igazi  zenész
    ritkán követ el, hacsak nem világhírességekről van szó. Magyarországon
    a legdrágább  szólóhangszert,  egy  Guarneri-hegedűt  a  magyar  állam
    vásárolta meg néhány  évvel  ezelőtt.  (E  hegedű  hangját  a  HFM  is
    "tesztelte" a 17. számban. A szerk.)


    Idegtépő

    

        Tudom, nagyon veszélyes tud lenni  bármilyen  elektromos  hangszer
    (ha megráz), sőt, még egy akusztikus is  (például  egy  harang,  ha  a
    fejünkre  esik).  De  vannak  eredendően   veszélyes   hangszerek.   A
    legveszélyesebbet Benjamin Franklinnak, a villámhárító  feltalálójának
    köszönhetjük. Ő találta fel az üvegharmonikát, ezt a  közös  tengelyre
    erősített, közepükön átfúrt üvegtálakból álló hangszert,  1762-ben.  A
    játékos pedál segítségével  forgatta  a  tálakat  (lásd  a  képen)  és
    benedvesített ujjával érintette meg őket. Az így  keltett  hangokat  a
    kortársak lágynak,  tisztának,  fokozatosan  felerősödőnek,  áthatónak
    jellemezték. Sokan éppenséggel a pacsirta hangjához, szférák zenéjéhez
    hasonlították - ezzel szemben E. T.  A.  Hoffmann  író-zeneszerző  azt
    mondta  rá:  mintha  késsel  vakarnák  az  ablaküveget...  Tény,  hogy
    1770-1830 között az üvegharmonika virtuózait Európaszerte  ünnepelték.
    Erre a hangszerre még Mozart, Beethoven, Glinka is komponált! Az éteri
    hangú étkészlet azonban  aláásta  a  művészek  egészségét.  Ugyanis  a
    dörzsölés során az emberi test átvette az üvegtálak  rezgését,  és  az
    előadók annyira súlyos  idegi  terhelésnek  tették  ki  magukat,  hogy
    művészi pályájukat hamar be kellett fejezniük. Velük együtt  feledésbe
    merült a zeneszerszámuk  is  -  hiába  mellékelt  a  hangszergyár  még
    egészségügyi utasítást is az üvegharmonikához...

    

    A  zeneszerző arcán aggály suhan át: vajon érdemes-e komponálni erre a
    hangzerre...
    De   1817-ben,  mint  a  fametszet  tanúsítja,  az  üvegharmonika  még
    népszerűségnek örvend


    Irodalom:

        Darvas Gábor: Évezredek hangszerei, Zeneműkiadó, Bp.,  1975  -  I.
    Soproni:  The  Reconstruction   of   the   Istállóskő   Flute,   Folia
    Archaeologica XXXVI. Bp., 1985. - Guinness Book of  Records,  1987.  -
    Melinda Kaba: Die römische Orgel von Aquincum,  Akadémia  Kiadó,  Bp.,
    1980. - Tarnóczy Tamás: Zenei akusztika, Zeneműkiadó, Bp., 1982. -  W.
    L. Sumner: The Organ, St. Martin's New York, 1961. - Geyer József:  Az
    orgona. Szegedi Katolikus Tudósító, Bp.-Szeged, 1933. - M.  Schilling:
    Glocken und Glockenspielen, Greifenverlag zu Rudolstadt,  1982.  -  J.
    Blades: Percussion Instruments and Their History. Faber Faber, London,
    1970. - A szépség szíve. Európa Kiadó, Bp., 1984.


    Képjegyzék:

        A reprodukciókat az alábbi könyvekből  és  folyóiratokból  vettük:
    Folia Archaeologica XXXVI. 1985. - Melinda Kaba:  Die  Römische  Orgel
    von Aquincum. Akadémiai Kiadó, Bp., 1980. - D. Wainwright:  The  Piano
    Makers. Hutchinson & Co. London, 1975. - W. L. Sumner: The Organ.  St.
    Martin's New York, 1973. - M. Schilling:  Glocken  und  Glockenspiele.
    Greifenverlag zu Rudolstadt, 1982. - J. Blades: Percussion Instruments
    and  Their  History,  Faber  and  Faber  Ltd.,  London,  1970.  -   B.
    Bachmann-Geiser:  Die  Volksmusikinstrumente  der  Schweiz.  Deutscher
    Verlag,  Leipzig,  1981.  -  M.  Haine:  Adolphe  Sax.   Editions   de
    l'Université de Bruxelles, 1980. - E.  Tarr:  Die  Trompete.  Hallwag,
    Bern, 1977. - Museum Musicum. Edition Peters, Leipzig, 1981 - Guinness
    Book of Records, 1987.