Hangszerviz



Címünk: Hifi Mozaik, Budapest 76, Pf.: 38, 1406 Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon! Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával; válaszboríték fölösleges. Felhívjuk Olvasóink figyelmét, hogy a levelekből alkalomadtán szabadon, bár lényegi változtatás nélkül idézünk a Hangszerviz hasábjain - hacsak a feladó nem kéri, hogy kezeljük levelét bizalmasan. Változatlanul közérdekűnek tekintjük, ezért térítés nélkül közreadjuk a magánember adásvételi és cserejavaslatait, iparszerű foglalkozást azonban nem hirdethetünk a Böngészőben. Kérjük Olvasóinkat, feltétlenül írógéppel írjanak és fogalmazzanak tömören, mert apróhirdetésüket helyszűke esetén kénytelenek vagyunk megrövidíteni. Felmegyek a miniszterhez Az első levelet a belkereskedelmi miniszterhez címezték, de feladója, Alföldi Ferenc (Mosonmagyóvár, Árpád u. 8., 9200) nekünk is megküldte a másolatát. Azt panaszolja el a levélben, hogy tavaly nyáron egy Philips CD-játszót vásárolt a győri Arrabona Áruházban, akkor még 34900 forintért, ősszel pedig viszontlátta ugyanezt a típust a mosonmagyaróvári Flexum Kommunális Vállalat Barkácsboltjában, ahol is már csak 19540 forint volt az ára. "Megtudtam, hogy tévedésről nincs szó, a CD-játszó árát sem véglegesen, sem ideiglenesen nem szállították le. Fogyasztói ára a szokásos kiskereskedelmi hasznot is magában foglalja, és a készülék nem hibás, szintén garanciával árusítják." Olvasónknak ezek után "megingott a hite" a hazai kereskedelemben. Fel volt háborodva, hogy 15 ezer forinttal többet fizettettek vele, és kérte a minisztert, indítson vizsgálatot - ami be is következett. A minisztérium felszólítására az CD-játszó importőre radikálisan csökkentette a Philips CD150 árát, mégpedig visszamenőleges hatállyal. Erről értesítik a minisztériumot (mi pedig - a minisztériumból elkért másolat révén - Olvasóinkat) az alábbi levélben: A Belkereskedelmi Minisztérium Közgazdasági Főosztályának Budapest Kérésükre az alábbiakban adjuk meg tájékoztatásunkat a Philips CD150 lemezjátszó árával kapcsolatos 35078/87. sz. határozat végrehajtásáról: A készletünkön levő 291db CD150 lemezjátszó árát csökkentettük a határozatban foglaltak szerint. Új nagyker. ár: 23281,50Ft, új fogy. ár: 24900,- Ft. Hasonló árcsökkentés iránt intézkedtünk a Skála Coop nagykereskedelmi tevékenységet folytató Gazdasági Társaságai felé is. Átutaltunk darabonként 9350,-Ft nagykereskedelmi árdifferenciát kiskereskedelmi vevőink egyszámláira, azzal a kéréssel, hogy a még eladatlan készülékek árát csökkentsék 24900,- Ft-ra, a már forgalmazott termékek vonatkozásában pedig kártalanítsák a fogyasztókat. Amennyiben a fogyasztói kártalanítás valamilyen oknál fogva nem lehetséges, úgy a fel nem használt összegeket visszakérjük, és a Piaci Intervenciós Alapba befizetjük. Ugyanígy járunk el a Skála nagykereskedelmi Gazdasági Társulások által forgalmazott lemezjátszók esetében is. Kiskereskedelmi vevőinkkel és a Gazdasági Társaságokkal történő elszámolásra, valamint a fennmaradó összegek átutalására kérjük 60 napos határidő biztosítását. Kérjük tájékoztatásunk tudomásulvételét, tisztelettel: Török Miklós igazgató S-ELTRON Kereskedelmi Leányvállalat A levél keltezése: 1987. május 13. Mire ez a kötetünk megjelenik, a CD150 tulajdonosait kinyomozták, az árkülönbözetet mindegyiküknek visszafizették. Aki mégsem kapta volna vissza a tízezer forintját, most már tudja, hol keresse. Több mint 30 évig megveheti belőle a Hifi Mozaikot (hacsak megint fel nem megy az ára). A szerkesztő pedig bevallja: ebből a levélből (a fejlécéről) tudta meg, hogy a Seltron a Skála Elektron rövidítése. Eddig azt hitte, valami nyugat-német nagykereskedőről van szó, aki felfedezte magának a magyar piacot... Elvi síkon Bakos Gábor Bp., Darus u. 8., 1181 Kérem, fogadják gratulációmat a lap színvonaláért és tartalmáért. Szeretnék hozzáfűzni egy csupán elméleti variációt az analóg kontra digitális vitához. A lényeg az, hogy szerintem a digitális lemez hangja van közelebb az élő hanghoz, mindazonáltal az analóg lemez valóban néha szebben szól. Mind a két rendszert volt módomban hallgatni, igaz, nem szuperrendszereken, de a különbség valóban hallható. Szerintem az analóg lemez kellemesebb hangja az analóg technika torzításának tudható be. Egy olyan rendszer, amelyben a hangszedő jelét többszörösen kell erősíteni (trafó, elő-, végerősítő), eleve nem produkálhat tökéletes hangzást, természetesen a CD sem, de ott kiesik két bonyolult elektronika. És akkor még nem beszéltünk a hangszedőtű mechanikai súrlódásáról. Ezért az analóg technika ködösít, igaz, kellemesen. Ha viszont a két technikát közvetlenül az élő hanghoz hasonlítjuk, akkor a CD közelebb áll hozzá. A vitásabbik kérdés a dinamika. Szerintem felelőtlenség azt állítani, hogy a CD dinamikája kisebb, és ezt a CD-technika működéséből adódó "apró kihagyásokkal" indokolni. Ha ez így van, akkor a HFA és a HFN/RR által rendezett demonstrációkon miért nem tudták megkülönböztetni az élő hangot az A/D átalakítón átmenttel, olyan kritikusok, mint pl. a Linn cég feje? De végül is ott tartunk, ahol kezdtük, ugyanis mindenki úgy hallgat zenét, ahogy neki tetszik, és ebbe senkinek semmi beleszólása nincs... Olvasónknak sikerült egészen tömören összefoglalnia mindazt, amit az utóbbi három-négy évben a mi "antidigitalista" attitűdünk ellen fél szoktak hozni. Hogy az egész problematika áttekinthető legyen, válaszunkat pontokba foglaltuk. (Ilyesmit akkor tesz az ember, ha a fogalmazási készsége csődöt mond. Röstelljük, de ezúttal nem megy másképp.) 1. Hogy a legvégén kezdjük: mi nem szólunk bele abba, hogy mások hogyan hallgatnak zenét. A mi véleményünk elől nagyon könnyen el lehet zárkózni: az ember nem veszi meg a HFM-et és kész. Ha mégis megveszi, akkor feltehetőleg kíváncsi a véleményünkre, mert feltételezi, hogy legalábbis tudjuk, mit beszélünk. 2. Az összes érv, amelyet Olvasónk felsorakoztat, kivétel nélkül a HFM-ből származik; mi legalábbis mindet közreadtuk, többször is, jobbára már a kezdet kezdetén. Többségük afféle "common sense", magától értetődő dolog. Ha mi mégsem "értjük meg", akkor vagy nagyon buták vagyunk, vagy a dolog nem annyira egyszerű, mint amilyenek látszik. 3. Például mitőlünk tudja az Olvasó, hogy a Linn cég tulajdonosa maga sem volt képes felismerni a "digitalizált" hangot egy demonstráción. Arról is beszámoltunk, hogy Saját magunk sem hallottunk különbséget a lemezhang és annak digitális felvétele között- legalábbis a szokványos A-B rövidteszten nem. Tehát minden azt diktálta, hogy adjuk át magunkat gond nélkül a digitalizált zene élvezetének. És ez mégsem sikerült nekünk. Úgy éreztük, ez a zene nem eléggé hallgatható. 4. Azt a érvet, miszerint "a analóg lemez kellemesebb hangja az analóg technika torzításának tudható be", szintén tőlünk hallhatták Olvasóink. Mi természetesen beszámoltunk róla, hogy ismeretes egy ilyen nézet, hiszen semmiféle érvet nem akarunk eltitkolni senki elől. (Sőt, aki a sorok között is tud olvasni, az már bizonyára rájött, hogy mi éppen ezzel védekezünk az esetleges későbbi szemrehányások ellen!) Csak hát nagyon bízunk benne, hogy az ennyire képtelen érveket komoly ember nem fogja komolyan venni. Ugyan miért volna kellemetlen (vagy éppenséggel elviselhetetlen, ha valami nem torzít? És ugyan miért tenné ezt a kellemetlenséget kellemessé valamiféle "analóg torzítás"? 5. Mit értsünk azon, hogy "mind a két rendszert volt módomban hallgatni, igaz, nem szuperrendszeren"? A "nem szuperrendszer" kifejezésbe az égegyvilágon minden belefér; a két rendszer közül az egyiket, ti. valami gyatra lemezjátszót minden magyar állampolgárnak módjában áll hallgatnia - ennélfogva Olvasónk kijelentése magyarra fordítva így hangzik: "én is hallottam már CD-játszót". Milyet? Mennyi ideig? Mihez képest? Milyen berendezésen? Milyen körülmények között? Tehát mi volt az, aminek a hangja jobban hasonlított az élő hanghoz? 6. Teljesen nyilvánvaló, hogy a CD a klasszikus műszaki szempontok szerint fölényesen jobb az LP-nél. Ezt rengetegszer elmondtuk: ha nem így volna, nem volna értelmük a szubjektív teszteknek sem. Éppen az a bökkenő, hogy a szubjektív tesztek nincsenek összhangban az objektív tesztekkel. Ha az új médiumot úgy hirdetik, mint amelynek a dinamikája döbbenetesen nagy, és ezek után olyan műsoranyagot adnak a kezünkbe, amelynek a dinamikája aggasztóan szűknek hat (és ráadásul még hivatalosan is kijelentik, hogy nem is akarják túllépni a 45 decibeles dinamikatartományt!) - akkor az ember legalábbis spekulációkra kényszerül. Tény, hogy a CD-játszók ma sem szólnak úgy, ahogy az elmélet előre jelezte. 7. De ha már műszaki tényezőkről beszélünk, akkor precízek legyünk. Az analóg lemezjátszó mechanikai letapogatórendszere: nagy disznóság. Az illesztőtranszformátor szintén nagy disznóság. De a teljesítményerősítő már mindkét rendszerben ugyanaz, ami pedig az előerősítőket illeti: a lézerpickup jele sokkalta bonyolultabb elektronikákon megy keresztül, mint az analóg hangszedő jele. Csak ezek az elektronikák a CD-játszóba már eleve bele vannak építve. Az, hogy nem kell őket megvásárolni, kizárólag anyagi kérdés: ettől még benne vannak a hangképben! 8. Ha az első tranzisztorizált (vagy pláne IC-s) erősítő hangjára gondolunk, kiráz bennünket a hideg, és ha ezt elmondjuk egy komoly szakembernek, nem fog kinevetni bennünket, mert még ha soha életében nem hallgatott is zenét, intellektuálisan fel tudja fogni, mit művelhet egy rossz erősítő. Furcsa dolog, de ha ezt a pocsék erősítőt egy CD-játszó részeként hallgatjuk, akkor nem szabad tiltakoznunk ellene?! Egyébként ma már nevetséges volna azon vitatkozni, hogy milyen volt az 1983-ban tökéletesnek hirdetett CD-hang. Semmi kétség: pocsék volt, és ezt ma már a kifejezetten műszaki beállítottságú szakemberek józanabbjai is elismerik. 9. Márcsak azért is elismerik, mert többé nem szorulnak védekezésre: javult a tárgyalási pozíciójuk. Nemcsak arra célzunk, hogy a CD-rendszert időközben sikerült elfogadtatni a világgal, hanem arra is, hogy a CD-játszók hangminősége tényleg javult. (Remélhetőleg senki nem fogja a fejünkhöz vágni, hogy ez már megint egy szélsőségesen szubjektív ítélet. Ha a pro- és antidigitalisták egyetértenek abban, hagy a mai CD-hang jobb a tegnapinál, akkor ez bizonyára így is van. A mi számunkra most az a legfontosabb, hogy milyen irányban változott a CD-játszók hangja. A válasz egyértelműen az, hogy a digitális hang közelebb került a jó minőségű analóghoz. Ezzel igazolva látjuk eddigi magatartásunkat, és továbbra is fenn fogjuk tartani kételyeinket a CD-hanggal szemben - mindaddig, amíg ezt indokoltnak látjuk. 10. Bízzunk benne, hogy a konrmersz CD-játszók hangminőségének gyatraságát valóban csak a szegényes analóg elektronikájuk okozza - és semmi egyéb. Akkor ugyanis a mind kifinomultabb (és mind drágább) CD-játszók folyamatosan javítani lógják a CD hangminőségét. Bizonyos mértékig még a régi kiadású CD-korongokét is. A régi hibridlemezeken, sajnos, nem lehet segíteni: azokba már eleve "be van építve" a korai A/D áramkörök hangja. A Bécsi út végén Gehring János Bp., Dávid u. 15., 1113 Nemrégiben az a szerencse ért, hogy pár napot Bécsben tölthettem. Az utazás előtt alaposan átböngésztem a Wiener Walzer című cikket (HFM 14. - a szerk.), és néhány címet kiírtam. Nagyon jól tudtam hasznosítani az ott leírt információt, még most, 1987 közepén is. Átlagos hifi-boltokat mindenütt látni, de például a Shortonba soha nem jutottam volna el a HFM nélkül. Itt végre láttam "életben" Linn Sondeket, Regát, Naimeket és még sok-sok olyan dolgot, amelyről eddig csak olvastam. Amennyire szerény angolságomból futotta, elmagyaráztam a nagyon kedves eladónak, hogy én nem vásárló vagyok, csupán egy magyar turista, aki bolondul a hifiért, de a pénze az nem túl sok. Természetesen nem rejtettem véka alá, hogy a HFM már egyszer írt a Shortonról, és ezért mentem oda. Pár fotót is készíthettem odabent, a mellékelten küldött fotó az eladótér egy részét ábrázolja. Természetesen meg is hallgathattam a berendezést: Linn Sondek LP12, Linn Ittok, Asak; Linn Pre-amp, Naim32-5, Naim NAP250; Heybrook HB3, erősen a falra tolva. Mindegyik készülék rezgésmentesítő állványon állt, a leggyakrabban Target-eken. Az első felvételen még nem nagyon lehetett hallani semmit sem, hiszen nem tudtam, mekkora hangerő van beállítva. Csupán annyit hallottam, hogy a mélyek rendkívül jók, a magasak tiszták. Kissé elhamarkodottan jegyeztem meg: hát ennyi az egész? A második felvétel már sokkal dinamikusabb volt, és innentől kezdve ez a berendezés bebizonyította, hogy világklasszis. Feltűnő könnyedséggel közvetítette a nagy hangtömegeket, zajtalan volt, teljesen beleszögezett a fotelba és a hatása alatt tartott. A térhatás fenomenális volt, gondolom ez főleg a hangsugárzónak köszönhető. (Legalább ennyire a lemezjátszó-futóműnek köszönhető. A szerk.) És az a bizonyos basszustöbblet, az olyan dolog, amitől az ember nem akar megszabadulni, ha már a birtokában van. Én mindenesetre szomorú vagyok, és a "szabvány" Akaimat legszívesebben nyugdíjba küldeném... A Shortonnál készített fotó a Linn-teóriát tükrözi: klasszis lemezjátszót (Linn, Systemdek stb.) használnak szerény képességű erősítőkkel- az utóbbiak között felismerhető legfelül a Rotel RA 820BX2, alatta pedig közös polcon a kis Cyrus One és a Naim NAIT mintha csak illusztrálni akarnák jelen kötetünk erősítőcikkét ("Manók Tánca"). A szelső állványok a Söund Örganisatiön gyártmányai - ezek már meglehetősen drága pröduktumök Ok és okozat Buschi Csaba Bp., Corvin krt. 2., 1191 Kedves Darvas László, régen készülök ennek a levélnek a megírására, de csak most szántam rá magam, hogy a LencoCleannel kapcsolatos cikke megjelent. Tájékoztatásul: szakmám finommechanikai műszerész, képzettségem távközlő technikus, tehát egy kicsit a mechanikához is, egy kicsit az elektronikához is értek. Először is köszönetet szeretnék mondani a következőkért. Mint több más, azonos érdeklődésű társamnak, számomra is mérföldkövet jelentett a Hifi Magazin megjelenése. (...) Egy tájékoztató jellegű felsorolás, jelenlegi láncom a gyártási évekkel: MC20S, KFKI trafó, NAD előfok (maszek), Dual721 (1976), Dual CV60 (1973), Dual CL270 hangdobozok (1977). A gyártási évekre majd később még visszatérek. (...) Következő észrevételem a HB1-gyel kapcsolatos. Módomban volt A-B-ben összehasonlítani egy akkoriban birtokomban levő Dual CL240-es (1977) hangdobozzal. Erről a hangdobozról én már írtam Önnek 1983-ban, és Ön értékelte is: "A Dual hangsugárzókat ismerjük, és az árukhoz mérten jónak tartjuk, ha nem is versenyképesek a specialista cégek termékeivel." Nos, a Heybrook specialista cég a javából, kb. egy kategóriába is tartoznak, lássuk, mire megy vele. Ami szembetűnő, a HB1-nek a Dualhoz képest nincs basszusa. Viszont a Dual mélye egy kicsit mosott, közepe visszafogottabb a HB1-éhez képest. A HB1 viszont szerintem középen forszírozott, és igazán csak a zongorán diadalmaskodott (Ortofon No.3. II/2). Magasban nem hallottam különbséget. Az orgonánál figyeltem meg, hogy bizonyos sípokat a HB1 eltüntet (vagy a Dual emeli ki?), valamint a sztereó képe lyukas középen; Ortofon No.2. I/1-en a bőgő nem középen szól. (A 0002-es Ortofonon sehol nem írják, hogy a bőgőnek honnan kéne szólnia. A szerk.) Számomra - főleg szimfonikust hallgatok - a kétségtelenül zenei hangzású HB1 basszushiánya eleve kizárja ezt a típust. Most egy kicsit számoljunk: a Dual CL240 párja 1977-ben 400DM volt, ami durván 4000Ft volt. A HB1 itt 9500Ft, igaz, azóta eltelt egy pár év. A minősége viszont - specialista cég ide, specialista cég oda - nem jobb, mint a 10 évvel ezelőtt készült és azóta is használt Dual. (...) Most már csak a LencoClean van hátra. Szóval én már mindent megtettem annak érdekében, hogy "meghalljam" a tisztító kefét. Nem hallom! Már beutalót kértem a fülorvoshoz, amikor barátaim is panaszolták, hogy ők sem hallják a különbséget, meg ha hallanák is, megéri-e az élménycsökkenés (ha van?), hogy a tű kevésbé kopjon (pláne drága tűnél). Feltételeztem, hogy talán a hangminőséggel van baj, akkor viszont végképp nincs értelme, hogy kidobjam a tisztítót. Erre azért csekély lehetőséget érzek, az MC20 és a KFKI trafó megteszi a magáét, egyszerűen csodálatos. A hangkép tulajdonképpen megegyezik az Ön által leírttal; a fúvósok sokszor mennek vendégeskedni a szomszédba (a falon túlra) koncert közben. Végül is veszem a bátorságot, arra kérni Önt, hogy ismételje meg ezt a kísérletet, de most már egy lemezjátszón, például egy Linnen. Jó okom van feltételezni, hogy a leírt tapasztalatokat a Tesla futóműve okozza. Kedves Buschi Csaba, köszönettel vettem visszajelzését, kételyeit. Ellenérveimet félve adom elő, ugyanis a hifi-berendezésnek az az egyetlen értelme, hogy szeressünk rajta zenét hallgatni, és ha valaki meg van elégedve a sajátjával, akkor valóságos szellemi rablás, ha megingatjuk őt a hitében. Még ha ez a foglalkozásunkkal jár is. Tehát nézzük, valóban torzít-e a LencoClean, pontosabban: mi okozza, hogy egyfajta torzítás, amelyre eddig nem figyeltünk fel, most már nagyon zavar bennünket. A fülorvost - nagyon kérem - kapcsoljuk ki a vitából. Meg vagyok győződve róla, hogy mindkettőnk füle egyformán egészséges, vagyis az Ön berendezésén én sem hallanám a torzítást, minálunk viszont Ön is azt hallaná, amit mi hallunk. Az itt tehát a kérdés, hogy mit tartsunk oknak és mit okozatnak. Hogy a LencoClean torzítását vajon a jobb berendezés teszi-e hallhatóvá, vagy pedig ellenkezőleg: szó sincs Lenco-torzításról, csupán egy gyenge gépezet produkál valamiféle hibát. Ön a második eshetőségben reménykedik, és arra biztat, hogy ismételjük meg kísérleteinket "lemezjátszón" is (minthogy Trabant nem autó, Tesla nem lemezjátszó). Erre azonban nincs szűkség. A kísérletet az angolak kéretlenül is elvégezték, mégpedig igen jó lemezjátszókon. Sőt, gyaníthatólag éppen arról van szó, hogy ahol felismerték és széles körben elterjesztették a lemezjátszók sajáthangjáról szóló tézist (Anglia), ott a mai napig is negligálják a LencoCleant, ezzel szemben a "műszaki hifi" honában (NSZK) a LencoClean ma is népszerűségnek örvend. Ami a saját esetemet illeti, annakidején, DD-játszókon engem sem zavart a Lenco. Sőt, kezdetben a NAD-on sem zavart. Ha jól értelmezem a dolgot: addig-addig javítgattam a lemezjátszóm hangminőségén (lemezjátszó-állvánnyal, a készülék doboztalanításával, a kábelezéssel), mígnem a Lenco-torzítás egyszercsak túllépte a hallásküszöbömet. Attól tartok, hasonló a helyzet a Heybrook, illetve a Dual hangdoboz közötti különbséggel is. Megismétlem, hogy a Dual készülékeket mi tényleg jól ismertük, sőt, kultiváltuk, olyannyira, hogy volt afféle Dual-korszakunk is (amelyet aztán AR-, Marantz- és sok egyéb más korszak követett). Nincs okom feltételezni, hogy az Ön berendezését hallgatva másképpen ítélnék, mint Ön. És gyanítom, hogy nívósabb láncba iktatva a HB1 az Ön számára is fölényesen jobbnak bizonyulna a Dualnál: rájönne, hogy a Heybrooknak a basszusa sem kevesebb (viszont tisztább), a sáv fennmaradó részében pedig egyszerűen nincs verseny a két hangsugárzó között. (Nem is beszélve éppen a térleképzésről, amely a HB1 egyik fő erénye!) Hogy mit értsünk most "nívósabb láncon?" Mindenesetre olyan berendezést, amely ki tudja mutatni például éppen a LencoClean torzítását... Mellesleg, 1977 óta nem "pár év" telt el, hanem éppen egy évtized. Az árak és a jövedelmek a duplájukra nőttek, és ma már senki sem szorozza a márkát tízzel. A Dual bármelyik hangdoboza drágábban kerülne be az országba, mint a HB1. * (Ebben a vitában nem győztük meg egymást, Buschi Csaba újabb levélben válaszolt, amelyből alább idézünk): Kedves Darvas László, elöljáróban szeretném kifejteni, hogy tisztában vagyok álláspontom túlhaladottságával, ugyanis olyan készülékekről vitatkozunk, melyek évekkel ezelőtt készültek és gyakorlatilag hozzáférhetetlenek. Azonkívül a készülékek mit sem tudnak a mi vitáinkról, és maradnak olyanok, amilyenek... Mindazonáltal nem állhatom meg szó nélkül az Ön okfejtésében rejlő alapvető hibákat. Nehogy elfogultsággal vádoljon, csupán az Ön szerzeményeire hivatkozom. Így figyelmébe ajánlom a "Szeánszológiát", melyben óva int két hifi-berendezés néhány kilométerre történő értékelésétől, nem beszélve ugyanezt néhány év távlatából... Nos, az én véleményem legalább a némileg megbízhatóbb A-B teszten alapszik. (...) Azt hiszem, Ön sem gondolja komolyan, hogy létezik a világon bármiféle akusztikai lánc, amely jelen esetben a Dualon úgy javít, hogy közben egy nála jobb hangfalat (HB1) leminősít. Különösen olyan paraméterekben, mint a térleképzés, mely nyilvánvalóan az egyik legösszetettebb paraméterek eredménye. (...) Néhány sort a Lenco-vitával kapcsolatban. Azon, hogy Angliában nem aratott sikert ez a tisztító alkalmatosság, egyáltalán nem csodálkozom. Bizonyára Ön is tapasztalta, hogy az angol piacon nem jellemző a kontinensről származó áru. Jó okuk van erre, hiszen védik a saját iparukat. Csak a japán és amerikai árukat nem sikerült távol tartaniuk. Így az ott megejtett teszteket messze fenntartással fogadom... Nem egészen értjük, hagy a brit szakírók miért pártolnák éppen az amerikai és japán holmikat, és miért tiltakoznának éppen a svájciak vagy a nyugat-németek ellen. Miért adtak jó bizonyítványt az egyik (nyugatnémet) Dual és több (svájci-nyugatnémet) Thorens lemezjátszónak? És ugyan miféle érdekük fűződne hozzá, hogy a LencoClean ellen prédikáljanak? Igenis komolyan gondoltuk, hogy van olyan elektroakusztikai lánc, amely egyes készülékeket "leminősít". Sőt, a legtöbb alapfokú berendezés ilyen. Mindig ezt írtuk. A Szeánszológiában is ez áll (HFM 3. - ha már Olvasónk erre a cikkre hivatkozik!): "Nyilvánvaló azonban, hogy maga a rendszer egyáltalán nem semleges, nagyon is beleszólhat a hangképbe (...) a kontrollberendezés karaktere befolyásolhatja is ítéletünket (...) nagyon pontosan ismernünk kell mindenkori kontrollberendezésünk erényeit és hibáit." Ami pedig a néhány ezer kilométerre eső készülékeket illeti, Olvasónk teljesen hamisan idéz. A cikkben arról van szó, hogy nem adunk hitelt a turisták úti beszámolójának, mert "bármiféle összehasonlításhoz előbb etalonokat kell találni, sőt: nagyon ki kell ismerni őket". Nekünk pedig megvannak az etalonjaink, és folyamatosan "karbantartjuk" őket. Valóban nem hasonlítottuk össze mai hangsugárzóinkat a tíz év előttiekkel. De összehasonlítottuk a maiakat a tegnapiakkal, a tegnapiakat pedig a tegnapelőttiekkel. Véleményünk szerint a berendezésünk sokkal jobban szól, mint eddig bármikor, és ezt igen nagy mértékben annak köszönhetjük, amit a britektől tanultunk. Egyébként még tőlük sem vettünk át semmit kritikátlanul: minden ötletüket sok-sok kísérlet árán adaptáltuk. Üveghangok, balzahangok Ficzek György Bp., Kaszáló u. 107., 1173 Örömmel konstatálom, hogy a HFM hézagpótló tevékenysége, melyre szerintem Magyarországon nagy szükség van, nem szűnik meg. Javára írható, hogy olyan, viszonylag olcsó és beszerezhető dolgokkal hozakodott elő (állványok), melyek bizony nem egyszer hangszedő- vagy erősítő-cserényi javulást hoznak. Talán még a "kábelvarázslással" lesz érdemes bővebben foglalkozni. (Időközben megjelent a Hifi Mozaik 1. kötete - lásd ott. A szerk.) Én ezen a téren is próbálkoztam a külföldi - főleg angol - leírások alapján, és elmondhatom, hogy az Ár/Változás mutató itt sem rosszabb, mint az állványok esetében. Jelenleg saját készítésű kisszintű összekötőkelt használok, ez 0,4mm-es, teflon bevonatú, és az MC miatt szükséges árnyékolást is sikerült megoldanom. Eddig még nem találtam ennél jobb "gyári" kábelt. A harisnyás árnyékolt vezetékek egyértelműen megbuktak. Valami színezést mindig okoznak. (...) Hangszórókábelnek jelenleg 1,5mm átmérőjű, egyeres réz hálózati vezetéket használok, összesodorva, ára kb. 3,50Ft/méter, ezt találtam eddig a legjobbnak, kisteljesítményű és jó hatásfokú hangszóróhoz. (Láncom: NAD5120 csőkarral, állványon, Denon DL1035 hangszedővel, különféle mesterek műhelyéből származó MC elő, fono és - csöves - végerősítő, Mission 70/II-vel a végén. Érdekes, a viszonylag nagy tömegű Denon elég jól érzi magát a filigrán NAD-ban, és bizony az eddig általam hallott Ortofon hangszedőket - MC10/II, MC10S, MC200, X1MC - derekasan megveri.) Írták, hogy a NAD-ot nehéz modifikálni. Hát egy-két egyszerű dolgot azért érdemes megpróbálni. A legegyszerűbb a fém tányér és a műanyag tárcsa közé egy vékony, kb. 2mm-es filckorongot tenni (előzőleg a műanyag tárcsát leszorító kis gyűrűt el kell távolítani). Az eredmény: letisztultabb hang. A másik MOD-om egy kissé költségesebb, de még mindig nem vészes: üvegtányér a NAD-ra. Ha a Regán bevált, miért ne lehetne jó itt is? Vágattam egy 30cm átmérőjű tányért, 6mm-es üvegből. A 6-os üveg adja ki az eredeti tányér+gumi súlyát, a kb. 1 kilogrammot. Ez a látszólag egyszerű üvegvágás nem is olyan egyszerű, csak hosszas utánjárással találtam egy üvegest, aki hajlandó volt erre a kétségkívül pontos munkát igénylő vágásra. Minden reklám nélkül közlöm (mi is így közöljük - a szerk.) a címét, hogy esetleg másokat megkíméljünk a sok szaladgálástól: Földes Gábor, VII., Majakovszkij u. 11. Az üvegtányér alatt-fölött kb. 3mm-es filckorongok vannak. A tányér központi furata legyen 12-15mm-es, így az esetleges excentricitás is korrigálható, és a tányér nem ér a fémtengelyhez, csak a filcen támaszkodik. Az üvegtányért az eredetivel összevetve én az alábbi változásokat észleltem az üvegtányér+filc jóval dinamikusabban szól a guminál. Már a hangok megszólalása is más. Erősebb, megfogottabb a basszus. Az egész hangzás határozottabb. A magashangok tisztábbak, precízebbek, és tovább javult a térhatás. Ezzel együtt érdekes módon megszűnt a sziszegés. Úgy látszik, a vastag gumi sok olyat csinál, amit nem kéne. Érdemes kísérletezni az üvegre tett alátétekkel. Én a gumi alátéteket nem favorizáltam, mert olyasmi Lesz az eredmény, mint az eredeti tányér. Jónak találtam a különböző vastagságú és keménységű filceket. Ha azonban túl vékony a filc, drasztikus, erőszakos lesz a hang. Ez főleg komolyzenén elviselhetetlen. Magunk is kísérleteztünk különböző vastagságú üvegtányérokkal. Tényleg teljesen másképpen szólnak, mint a NAD eredeti, gumival borított fémtányérja, és tagadhatatlanul megvannak az erényeik. Mégis, kísérleteinket átmenetileg felfüggesztettük, két ok miatt. Az egyik, hogy a filclapokkal (sokfélét kipróbáltunk) sehogysem tudtuk kivédeni az üvegtányér "kongását", a túl vastag filc pedig a mi véleményünk szerint is megöli a hangkép elevenségét. A másik ok, ami óvatosságra int: még a 6 milliméteres üveglap is gyakran nehezebb az eredeti tányérnál, "leül" a dobozra, ha pedig a dobozt eltávolítjuk, akkor a motorra. Meg kell nyújtani egy kicsit a rugókat, hogy feszesebbek legyenek - de akkor többé már nem lehet visszazsugorítani őket. (Ezt senkinek sem javalljuk!) Az Olvasónk által leírt megoldás kiküszöböli ezt a hibát, amennyiben megemeli a tányért, a rugókhoz nem kell nyúlni - kérdés, nem okoz-e további dinamikacsökkenést az újabb puha réteg. Páhán Szabolcs Bp., Dombtető u. 12., 1108 Érdeklődéssel kísértem a különféle hangfalak és lemezjátszók hangjának feljavítását szolgáló kísérleteiteket az állványokkal és egyéb alátétekkel. Saját eredményeim, ha csekélyek is, de biztatók: én is drasztikus különbséget éreztem a könyvszekrény és a hokedlik között - az utóbbiak javára. Meglepett, hogy ezt egy Tesla hangszedő is kimutatta (akkor is, ha a lemezjátszó egy NAD). Az a cikk viszont, a 776-ban a lemezjátszótányér és a lemez kapcsolatáról elgondolkodtatott. Támadt egy ötletem. (...) A következőkről volna szó: ahogy a hangdobozt "mindenképpen le kell választani a nagy tömegű platformról" (HFM 22.), ugyanúgy a lemezt is le kéne választani a nagytömegű lemeztányérról. (...) Namost! A hangdoboz és az állvány közé legjobbnak a balzafa tűnt. Miért ne próbálhatnánk szerencsét vele a lemeztányéron is Úgy képzelem, vékony baltafa lapokból 2-3-4mm vastag réteget kéne létrehozni. A tetejét szép simára le kéne csiszolni, majd 1mm-nél vékonyabb gumigyanta-réteget kellene felvinni rá (...): azért nem, szabad vastagabbnak lennie, hogy ne legyen a réteg gumi jellegű, hanem a balzafa tulajdonságait vegye át. A balzafa jelleg valószínűleg még erősebben érződik, ha a fát nem csiszoljuk simára. (...) Hm. Mi is hasonlókon törjük a fejünket, de a dolog nem ennyire egyszerű. Így is azzal vádolnak bennünket, hogy misztifikálunk, azért használunk balzafát, mert egzotikus és drága... Öntsünk tiszta vizet a pohárba. A balzafa feltehetőleg nagy belső csillapítású anyag - de ki tudja, milyen frekvenciákon hatékony? Mert mi ezt nem mértük meg. (Más se.) Aztán: ennek a fafajtának néha 0,1, máskor 0,4g/cm3 a fajsúlya. (A nyugat-európai kereskedők nagyon tág specifikációkat adnak meg, ilyesféléket: 0,1-0,17g/cm3, ±10%,!) vajon ezek közül a meglehetősen eltérő anyagok közül melyik az, amelyiknek "balzafa-karaktere" van?! Rendkívül sok múlik a próbadarab formáján és vastagságán is, így például a mi tapasztalatunk szerint a lemezjátszóállványok kevésbé sikerültek jól, ha a "szárnyaik" nem voltak legalább 4cm vastagok. A 30cm átmérőjű, de csak néhány mm vastagságú balzafalemeznek teljesen más a sajáthangja, mint mond juk egy 5x5x5cm-es balzafa kockának. Tekintettel a balzafa köbméterenként körülbelül 40 ezer forintos árára (meg arra, hogy ezt az anyagot mindenképpen dollárért kell behozatni), be kell látnunk, hogy csekély tér nyílik kísérletezésre. (A szerkesztő itt megragadja az alkalmat, hogy módosítsa vagy legalábbis pontosítsa egyik kijelentését. A hangdobozt elvben tényleg le kell választani a nagytömegű állványról, de a gyakorlatban mérlegelni kell az előnyöket és a hátrányokat. A kisméretű dobozok például elsősorban basszusdinamikában szenvednek hiányt, és hogy mérsékeljük ezt a foógyatékosságukat, újabban mégis inkább közvetlenül a vasállványra helyezzük őket, vállalva az ezzel járó hangelszíneződést. A hangdobozállvány és az alátét is kellemetlenül rendszerfüggő. Jómagam például azt tapasztaltara, hogy a Spendor BC1 régebben tényleg balzafa-alátéttel szólt jobban - de amióta javítottam a kábelezésen, a hangsugárzó jobban érzi magát a csupasz vasfelületen, vagy fémtüskén. Úgyhogy csak tippjeink vannak, ígéretes tippjeink - de receptjeink nincsenek.) Gerencsér Zoltán Kemecse, Ifjúság út 7/3., 4501 (...) A házi "T" állványról. Sokáig töprengtem, míg végül elkészítettem. De akkor egyszerre hármat! Az asztalkákat rétegelt lapokból állítottam össze, szabályozható magasságú fémtüskékkel alul. Arra természetesen nem mernék vetemedni, hogy az eredetivel is "összeeresszem" őket, de ha meggondolom, az összes anyag kijött egy százasból... A magnó, erősítő és a lemezjátszó kapott egyet-egyet, a tuner átmenetileg egy szekrény polcán kapott helyet, bár fontolgatom, hogy neki is összedobok egyet. Úgy érzem, az egész akcióból a lemezjátszó profitált a legtöbbet. Mélyebbre és magasabbra megy a hangja, és a dinamikája is megnőtt. De javulást érzek a hangképben akkor is, ha nem a lemezjátszó szól. Mindamellett "pofára" is nagyon jói mutatnak. Végre kidobhattam azt az átkozott toronyállványt. Más. Egy barátom mereven, oppardon: melegen ajánlotta a merev hangszórókábelt. Természetesen már a HFM-ben is olvastam róla. Üsse kő: vásároltam 2mm átmérőjű tömör rézdrótot. A változás óriási volt! A basszus sokkal-sokkal szebb lett, mélyebb és bársonyosan puha. Az egész hangkép részletezőbb, az egyes hangszereket jobban meg lehet különböztetni. Aztán ismét cseréltem, 1,5mm-esre. Lényeges változást nem hozott, bár mintha az egész egy picit magasabbra menne - de erre nem mernék megesküdni. Fontolgattam, hogy kiszedem a keresztváltókat, és közel viszem az erősítőhöz (776), külön kábellel hajtva a hangszórókat. Eddig még nem mertem nekifogni; mondhatnám azt is, hogy: csak Ön után. (Azóta megjelent a Hifi Mozaik I. kötete, amelyben behatóan foglalkozunk a kábelezéssel. Év végén nekiállunk a multikábelezésnek is. A szerk.) (...) Végezetül, köszönet Dauner Nagy Istvánnak, amiért felhívta a figyelmemet az NDK-Centrumra (HFM 22.). Én is megvettem-többek között - a Vízizenét Eternán, és ezúttal élvezni is tudtam! A "régi" - Hungaroton - lemezt még egyszer sem sikerült végigülnöm, annyira nem tetszik "az" az előadásmód. Valahogy az az érzésem, hazai művészeink olyannyira precízen betartják a kotta előírásait, hogy ezáltal minden, vagy csaknem minden mű érdektelen, unalmas. Nincs meg az a könnyedség, lendület, felszabadultság, mint a külföldi zenekaroknál... Patyomkin-tojáshéj Gál Tibor Bp., Bajza u. 17., 1062 (...) Megjött a 22-es szám és benne egy NAD-MOD. Mit tesz isten, nekem is van egy ilyen lemezjátszóm. Doboz le, lemez fel, hűha, te is hallod, amit én is hallok? Fűrész elő (...) Nagy patália lett a dologból: doboz nélkül amennyivel tisztábban, összefogottabban, világosabban szólt a lemezjátszó, szóval amennyivel jobban szólt középtől felfelé, annyira kezdett hiányozni a mélye... Meggyőződésünk, hogy nem a mélye ment el, csupán a felső basszusa dübörög kevésbé. Érdemes elgondolkodni rajta, ugyan hogyan idézhet elő (és miféle) mélytöbbletet a lemezjátszó funkcionális részeire ráerősített műanyag doboz?! De elképzelhetőnek tartjuk, hogy bizonyos lejátszóberendezések nagyonis rászorulnak arra a kis álbasszusra. Ezért írtuk, hogy "várjunk egy hétig, addig hallgassuk a zenét igy is, úgy is, és csak ekkor döntsük el, hogy belevágjunk-e a MOD-ba és a lemezjátszó dobozába". Hangsúlyozzuk, hogy a doboztalanítással csak a felső basszustartomány kiemelése csökken, a legmélyebb hangok feljavulnak - kérdés, hogy keresztüljutnak-e a rendszer további részein, tehát az erősítőn, a hangsugárzón. Váltófutás Rozgonyi György Debrecen, Tessedik Sámuel út 6., 4032 Nagy segítséget jelentene számomra a barkácsolásban, ha rendelkezésemre állna a HS280-as hangsugárzó keresztváltójának kapcsolási rajza... Tóth Lajos Bp., Nyáry Pál u. 88/B, 1205 Azzal a kéréssel fordulok Önökhöz, hogy szíveskedjenek közölni a következő számban az Orion HS280-as hangfal kapcsolási rajzát. Ugyanis szeretném megépíteni az egész hangfalat, már minden megvan hozzá, csak a keresztváltó hiányzik. Lásd a 108. oldalon. Hibaigazítás Előző kötetünk zongoravitájába gépelési hiba csúszott. Pap János válaszában, a 31. oldalon két helyütt is névcsere történt. A szóban forgó mechanika neve helyesen: Erard-mechanika. Elnézést kérünk a szerzőtől és az olvasóktól. Arany Kakadu Díj