Ortofon: II. (D-dúr) pickupkoncert



        Némi túlzással: az  Ortofon  hangszedőknek  külön  rovatuk  van  a
    HFM-ben, hiszen eddig már legalább 30 típusukat teszteltük. Az  összes
    hangszedőgyár közül csak a dánoké mondhatja el magáról, hogy jelen van
    Magyarországon, csaknem abban az értelemben, ahogyan más  országokban,
    a világpiacon is jelen van.  Mitagadás,  a  magyar  hangszedőválaszték
    lényegében az Ortofonokra  korlátozódik  -  szerencsére  ezek  tényleg
    márkás jószágok, és  a  magyar  audiofil  olcsóbban  veheti  meg  őket
    idehaza, mint bárhol másutt. Nagy szó!
        Mi 1980 óta kísérjük figyelemmel az Ortofon hangszedők fejlődését.
    (Hivatalból. Mert egyébként persze már sokkal régebb óta.) Tekintettel
    a kereskedelmi helyzetre, etalonjaink is a dán válogatottból  kerülnek
    ki. A legalsó kategóriában a csaknem 10 éves  FF15E/II-re  hivatkozunk
    (ideje volna  már  lecserélni!),  valamivel  feljebb  az  MC10  Supert
    tekintjük referenciának (a T-5 transzformátorral), abszolút  etalonunk
    pedig a minden kétséget kizáróan világklasszis MC2000 - habár ezt csak
    sátoros  ünnepeken  merjük  előcsalogatni  a  dobozából.   Ezekhez   a
    típusokhoz mérjük most az új széria darabjait is, a mágneses  családot
    (OM 5E, OM 10, OM 20, OM 30, OM 40), valamint azt  a  két  különleges,
    mozgótekercses modellt (X1-MC és X3-MC), amely viszonylag  nagy  jelet
    ad ki: nem kell hozzájuk illesztőegység,  közvetlenül  csatlakozhatnak
    az erősítő fonobemenetére, ugyanúgy, mint bármely MM-típus.
        Ez a problematika egyébként, ti., hogy lehet-e készíteni igazán jó
    minőségű, de magas kimenetű MC-t,  csaknem  olyan  régi,  mint  a  kör
    négyszögesítésének problémája a geometriában. A  gyárak  időről  időre
    belevágnak, és magabiztosan hirdetik (mint most az Ortofon  is),  hogy
    megtalálták a megoldást  -  hát  majd  meglátjuk,  valóban  sikerült-e
    négyszögesíteniük a kört. Ettől függetlenül, mivel  a  magas  kimenetű
    MC-hangszedőket ugyanúgy kell használni, mintha MM-típusúak  volnának,
    logikusnak láttuk, hogy mind a hét Ortofont közös futamban indítsuk.
        Műszaki szempontból persze  meg  kell  különböztetnünk  a  kétféle
    rendszert. Az OM-széria az Ortofon hagyományos Variable Magnetic Shunt
    (VMS),  azaz  Változó  Mágneses  Ellenállás   princípiumán   alapszik:
    rögzítve van a mágnes is, a tekercs is, de a mágnes terében egy piciny
    lágyvas idomot mozgatnak, így indukálnak  feszültséget  a  tekercsben.
    Voltaképpen egy mágneses rendszerről van szó; részletes leírását  lásd
    a  HFM  4.  kiadásában.  A  hagyományos  típuscsaládnak  (az  FF-   és
    VMS-jelzésű típusoknak) már annak idején is kihozták egy kikönnyített,
    LM-jelzésű  változatát,  amelyet  most  OM-nek  kereszteltek   át.   E
    hangszedők annyira könnyűek, hogy csupán egy eltávolítható, két és fél
    grammos fémlemezzel együtt adják  ki  a  specifikációban  megadott,  5
    grammos tömeget. Ízléses kis fekete jószágok, a hátukra  fektetve  úgy
    néznek ki, mint  egy-egy  miniatűr  rakétaindító  állomás.  Műanyagból
    készültek, de belül fém  árnyékolóburát  rejtenek.  A  hangszedőtesten
    csak az OM betűk olvashatók, a típusszámot  a  tűtartó  részre  vitték
    fel, s ez utóbbiakat  fel  lehet  cserélni  egymás  közt:  tökéletesen
    csereszabatosak. (Mindig  is  gyanítottuk,  hogy  egy-egy  MM-családon
    belül az állórész gyakorlatilag ugyanaz, és főleg a tűtartó rendszeren
    múlik, mire képes a hangszedő!)
        A magas kimenetű mozgótekercses család  teljesen  új.  Nem  szabad
    összetéveszteni  sem  a  hagyományos,  sem  pedig  a  "Super"  jelzésű
    MC-sorozattal. Azok alacsony impedanciájúak  és  csekély  feszültséget
    szolgáltatnak;    még    a     Supereknek     is     szükségük     van
    illesztőtranszformátorra vagy  elő-előerősítőre.  Az  X1-MC  és  X3-MC
    tekercsei  230  menetet  tartalmaznak  (18µm  vastag,   nagytisztaságú
    rézből), belső ellenállásuk 75 ohm, kimeneti  feszültségük  2mV  körül
    lehet.  Szétszedni  nem  lehet  őket,  a  tűjüket   csak   a   gyárban
    cserélhetik,  mint  ezt   az   MC-hangszedőknél   már   megszokhattuk.
    (Valójában a gyár soha sem cseréli ki a tűt: a régi pickupot  eldobja,
    és ad helyette egy újat - neki ez így sokkal egyszerűbb és olcsóbb.)
        Még el kell mondanunk, hogy az Ortofon egyre inkább  kultiválja  a
    T4P  rendszert,  amely  leegyszerűsíti  a   hangszedőcserét.   Az   új
    hangszedőknek nemcsak fél collos, hanem T4P  rendszerű  változatát  is
    piacra dobta, s ez utóbbiakat mindig egy "P" betűvel különbözteti  meg
    a hagyományostól. (Például: OMP 5E, OMP 10, X1-MCP stb.)
        A  hangszedők  csomagolása,  adjusztálása,  "kiszerelése"  áruktól
    függően egyszerűbb vagy fellengzősebb. Alább egyenként  sorra  vesszük
    őket, és elmondjuk, mi lakozik a dobozukban.


    OM 5E

    

        Kis méretű kartondoboz, benne műanyag lapra erősítve a  hangszedő.
    Többnyelvű tájékoztató, szűkszavú specifikációval,  1  pár  csavar  és
    anya mellékelve. A kivezetőcsapok színkódja a  szokásos,  egyezményes.
    (Bal: fehér, a földje kék, jobb: piros, a földje zöld.)  A  tű  alakja
    elliptikus, méreteiről nincs adatunk.


    OM 10

        Mint az  előbb,  csak  kétféle  hosszúságú  csavar,  plusz  1  pár
    távtartó alátét. A tű itt is elliptikus.


    OM 20

        Nagyobb  méretű  kartondoboz,  benne  műanyag  skatulya,  amelynek
    aljába piciny csavarhúzót, hosszabb-rövidebb csavarokat,  alátétet  és
    anyát csomagoltak. Szintén elliptikus tű. A  kivezetések  viszont  már
    aranyozva vannak. A specifikáció minden fontosabb adatra kitér.


    OM 30

        Még nagyobb karton,  benne  műanyag  doboz.  Útravalónak  két  kis
    batyu, az egyikben egy takaros kis tűmérleg (8-30mN méréshatárral),  a
    másikban  csavarhúzó,  tűtisztító  kefe,  csavarok,  anyák,  alátétek,
    valamint 4 rövid, színes  vezeték,  ezekkel  a  papucs  kivezetéseihez
    lehet csatlakoztatni a hangszedőt. A tűhegy Fine-Line kialakítású,  az
    effektív  mozgó  tömeg  mindössze  0,3mg.  Aranyozott  kivezetések.  A
    specifikáció viszonylag széles frekvenciasávról beszél,  de  nem  adja
    meg  a  tűrésmezőt.  Az  engedékenységet  viszont  már   kétféleképpen
    (statikusan és dinamikusan) is értelmezi.


    OM 40

        A legdrágább típusnak a legdrágább doboz jár, ugyanaz, amelybe  az
    MC-ket csomagolják: legömbölyített, szétszedhető műanyag héjszerkezet.
    A cubehőr mint fenn, a tűhegy különleges (Van  den  Hul  Type  II),  a
    kivezetések   aranyozva   vannak,   és   minden   példányhoz    egyedi
    frekvenciajelleggörbét mellékelnek.


    X1-MC

    

        Megint  szerényebb  "göngyöleg",   egyetlen   pár   csavarral   és
    csavaranyával.  A  tűhegy  elliptikus,  a  pickup-test  kék  színű,  a
    kivezetései aranyozottak, és a  színkódon  kívül  betűvel  is  jelölve
    vannak. Szögletes tűvédő, könnyű leszedni, nehéz visszarakni.


    X3-MC

        Hasonló  csomagolás,  kicsit  nagyobb  kartondoboz.  Több  csavar,
    azonkívül  tűerőmérő,  kefe  és   csavarhúzó.   Fehér   hangszedőtest,
    aranyozott kivezetőcsapok, Fine-Line tűhegy.

    Méréseinkhez

        A hangszedőket - szokásunkhoz híven -  most  is  egy  Dual  701-es
    lemezjátszóba szereltük, és mindig 47  kohm/250pF  terheléssel  zártuk
    le. A laboratóriumban a hőmérséklet 22-24°C,  a  relatív  légnedvesség
    55-65% volt. Mérőlemezek: Brüel-Kjaer QR 2008 és QR 2010, DIN 45549 és
    45542, Shure TTR-103.

        OM 5E.
        Frekvenciajelleggörbéje   Különb,   mint    a    szokásos    olcsó
    "toronyhifi"-hangszedőké.  Áthallási  csillapítása   kitűnő:   egészen
    15kHz-ig meghaladja a 20dB-t!  A  két  csatorna  eltérése  csekély,  a
    hangszedő letapogatási képessége - mindkét  módszer  szerint  mérve  -
    lényegesen jobb a specifikáltnál. Torzításai viszonylag csekélyek  (ne
    feledjük: igen olcsó jószágról van szó!), az impulzusfotó is megfelelő
    -  ha  csak  a   "papírjait"   látnánk,   azt   vélhetnénk,   legalább
    középkategóriájú pickupot tartunk a kezünkben!

        OM 10.
        Noha drágább típus az előzőnél, a frekvenciaátvitele kissé  csálé:
    a bal csatorna 5  és  12kHz  között  egy  kicsit  visszaesik,  a  jobb
    csatornán  meg  sokkal  erőteljesebb  a  20kHz  körüli  kiemelés.   Az
    áthallási  csillapítás  kifejezetten  nagy,  a  letapogatási  képesség
    valamelyest szerényebb (de még belül marad a  specifikáción).  Átlagos
    engedékenység, közepes mértékű torzítások. A négyszögjel felfutó  élén
    erős túllövés. A mérések alapján az ár reálisnak látszik.

        OM 20.
        A  frekvenciajelleggörbe  12kHz-ig  egyenletes,   20kHz-en   3-3,5
    decibelt kiemel. Az áthallási csillapítás 15kHz-ig 20dB fölött  marad.
    A két csatorna eltérése alig-alig mérhető, kisebb  mint  1dB.  Noha  a
    tűerő igen alacsony  (12,5mN),  a  tű  jól  követi  a  barázdákat,  és
    viszonylag keveset torzít. A  frekvenciaintermodulációs  torzítás  még
    0dB-os kivezérlésen is  csekély.  A  négyszögjelen  itt  is  túllövés.
    Igényesebb  hangszedő  benyomását  kelti  -  igaz,  az  ára   alaposan
    megugrik.

        OM 30.
        A  frekvenciagörbe  a  bal  csatornán  végig  egyenletes,  a  jobb
    csatornán magasban kiemel;  ha  a  gyári  specifikációt  ±3  decibeles
    tűrésmezővel értelmezzük, a felső határfrekvencia körülbelül  28kHz-re
    esik. Az áthallási csillapítás az egyik irányban jó, a másik  irányban
    viszont  gyenge.  Letapogatási  képességével   ez   a   hangszedő   is
    túlteljesíti a specifikációt.  A  torzításai  viszont  kissé  magasak.
    Oszcillogramja furcsa: a négyszög élei lekerekítődnek. Vegyes kép.

        OM 40.
        Érdekes  frekvenciajelleggörbe:  12kHz-ig  rendkívül   egyenletes,
    aztán pedig kiemel, a  bal  csatornán  közepes,  a  jobbon  igen  erős
    mértékben. Az áthallási csillapítás ezúttal is egészen  15kHz-ig  20dB
    fölött marad.  Az  OM  40  letapogatási  készsége  kiváló,  torzításai
    alacsonyak (holott a tűerő csak 12,5mN!). Az  impulzusfotó  szép,  bár
    határozott túllövés látható rajta. Egyenletesen jóminőségű típus.

        X1-MC.
        Frekvenciaátvitele az olcsóbb MC-hangszedőkre  jellemző.  Magasban
    erősen kiemel, különösen a jobb csatornán. A specifikáció +4  decibelt
    enged  meg,  de  a  jobb  csatorna  görbéje  még  így  is  kiszalad  a
    tűrésmezőből. Az áthallás elfogadható, a két csatorna közötti  eltérés
    úgyszintén.  Mint  az  MC-hangszedők  általában,   az   X1   -MC   sem
    különösebben engedékeny, de a letapogatási képessége így is megfelelő.
    Torzításai átlagosak, csak  a  10,8kHz-es  impulzustorzítása  csekély.
    Impulzusátvitele   elfogadható.   Kimeneti    feszültsége    elegendő,
    becsülettel kivezérli az átlagos fono-bemeneteket - ezt itt azért kell
    hangsúlyoznunk,  mert  az  X1-MC-t  illesztőegység  nélkül   ajánlják.
    Méréseink alapján olcsóbb MC-típusra tippelünk.

        X3-MC.
        Magasabb a rendszáma - és jobb a minősége  is.  Frekvenciaátvitele
    kétségtelenül szebb (habár az áthallási csillapítása csekélyebb), és a
    két csatorna görbéje végig együtt fut, a teljes hangfrekvenciás  sávon
    belül. Letapogatási képessége elmarad az X1-étől, de így is  kielégítő
    (érdekes,  a  gyár  ezt  a   paramétert   most   nem   specifikálja!);
    engedékenysége  szintén  csekély,   MC-rendszerre   vall.   Torzításai
    átlagosak, a 10,8kHz-es impulzustorzítás viszont már - MC-hez illően -
    kisebb,    mint    bármelyiké    a    tesztmezőnyben!    Az    1kHz-es
    négyszögjelátvitel furcsa, nem a megszokott lefutású - erre nézve  nem
    tudunk  magyarázatot.  A  fénykép  nem  mutatja,  de  mérés  közben  a
    négyszögjel lefutó éle folyvást imbolygott, nem  tudott  megállapodni.
    (Hiába tisztogattuk meg a tűt.) A  kimeneti  feszültség  elegendő,  az
    X3-MC-nek sincs szüksége illesztőegységre. Szóba kell hoznunk, hogy  a
    7 hangszedő közül hárommal (OM 5E, OM 10, OM  20)  nagyon  sok  bajunk
    volt, alig tettük fel őket a lemezre, a tűjük máris  összekoszolódott,
    folyton tisztogatni kellett őket. Úgy látszik, ez a  fajta  elliptikus
    tű hajlamos összeszedni minden szöszt a barázda  fenekéről.  Az  X1-MC
    elliptikus  tűhegye  más  méretű  lehet,  azzal  és  a  másik   három,
    "parabolikus" tűvel - nem kellett ennyit bajmolódnunk.

    
    
    

                                      *

        Záradék: a szeánsz előtt még meg kell magyaráznunk, miért  második
    ez a pickupkoncert és miért éppen D-dúrban van írva. Nos, a HFM  4-ben
    eljátszott  Ortofónia  után  most  másodízben  mutatunk  be   komplett
    hangszedőcsaládokat a dán cégtől. Ami pedig a hangnemet illeti, a  hét
    új hangszedő a zeneirodalom egyik slágerdallamát  idézi  fel  bennünk:
    előbb 5 fekete hangjegy, aztán ütemvonal, majd két  világosabb  színű,
    súlyosabb hangjegy...

    


    Szeánsz

    

        Talán nincs igazunk, de szerintünk a soknál több a kevés.  Ha  egy
    cég igazán ad magára, ne dobjon piacra egyszerre tucatnyi típust, csak
    egészen keveset. Mondjuk hármat: egyet a kispénzűek, egyet a  mindenre
    elszánt megszállottak számára - a harmadikat pedig  azzal  ajánlhatja,
    hogy "ez még mindig nagyon jó, de még mindig nem túlságosan drága". És
    akkor az ember ehhez tartja magát.
        Az Ortofon  nem  ezt  a  politikát  követi.  Több  hangszedőtípust
    találunk a dán cég választékában, mint  hangszerfajtát  a  szimfonikus
    nagyzenekarban. MM- és MC-típusai még egymással is konkurrálnak, annak
    ellenére, hogy az Ortofon teoretikusai időről-időre nyilvánosan  hitet
    tesznek az MC-rendszer mellett: elvben kétségtelenül az a jobbik.
        Az  effajta,  kihívóan  bő  választék  láttán  a   hifi-kritikusok
    nyalogatni kezdik a szájuk szélét:  majd  ők  bebizonyítják,  hogy  az
    állítólag logikusan felépített árak valójában nincsenek a helyükön; és
    csak egyetlen típus, mondjuk a ZXC-3000/II éri  meg  a  pénzét.  És  a
    vásárlóközönséggel  együtt  szépen  besétálnak  a   jól   előkészített
    csapdába. A főkonstruktőr összekacsint a kereskedelmi igazgatóval:  na
    ugye megmondtam, hogy a  ZXC-3000/II-re  fognak  ráharapni?!  A  trükk
    megint bevált... (Hát nem, ez így túlságosan  idealizálva  van;  ahogy
    Woody Allen mondja  az  Annie  Hall-ban:  "a  valóságban  ritkán  megy
    ennyire flottul.")
        Már csak azért sem ennyire egyszerű a dolog,  mert  mi  nagyon  is
    tartunk az Ortofontól; ez  a  cég  jó  néhányszor  megingatta  már  az
    önbizalmunkat. Konstruktőrei vagy nagyon jól tudnak szeánszolni,  vagy
    tényleg ismernek valami ravasz mérési eljárást, amellyel egy  általunk
    ismeretlen paramétert is meg  tudnak  vizsgálni  -  tény,  hogy  a  mi
    szeánszaink végén többnyire csak az derül ki, hogy a  drágábbik  típus
    jobb az olcsóbbiknál. Az árak  annyira  rafináltan  vannak  megszabva,
    hogy a vevő sohasem szabadulhat a ha-már-akkor-már  komplexustól:  "ha
    már ennyit kiadtam rá, akkor már igazán megvehettem  volna  az  eggyel
    drágábbat is." A dán cég oly ügyesen alkalmazza ezt a módszert (és oly
    sok  típust  tart  forgalomban),  hogy  a   HFM   szerkesztői   nemrég
    bevezethették -a fon-skála mintájára  -  az  orto-fon-skála  fogalmát.
    Emlékeztetőül: skálánk egysége az 1 orto, az  a  hangminőségkülönbség,
    amelyet még a teljesen normális, a  hifihez  mit  sem  értő  ember  is
    érzékelni tud.
        Erre  a  hosszú  bevezetőre  azért  volt  szükség,  mert   a   II.
    pickupverseny záróakkordjai után az a  vélemény  alakult  ki  bennünk,
    hogy igenis találtunk afféle  Best  Buy  modellt,  nem  is  egyet,  de
    kettőt. Csak azt nem tudjuk, hogy mi jártunk-e túl az  Ortofon  eszén,
    vagy ő a miénken.

                                      *

        Ez a teszt nem volt  vakteszt.  Vaktesztre  elsősorban  azért  van
    szükség,  hogy  ne  engedhessük   szabadjára   a   sznobságunkat,   ne
    foglalhassunk állást már eleve a rangosabbik készülék  mellett.  (Vagy
    ellene. Ez is sznobság, csak másmilyen.) De minthogy ma csakis Ortofon
    állt   szemben   Ortofonnal,   kevésbé   kellett   félnünk   a   saját
    előítéleteinktől.   Egyébként   sem   volt   két   teljesen   egyforma
    lemezjátszónk. Volt viszont egy NAD-unk  két  egyforma  csőkarral,  és
    ezeket   a   karokat   fél   perc   alatt   cserélgetni   tudtuk.    A
    kapcsolóberendezést nem kötöttük be,  az  elektromos  jelet  a  lehető
    legrövidebb úton Futtattuk (igaz, hagyományos kábeleken). Az erősítő a
    Naim NAIT volt, a lemezjátszót Triangulumra, a  Spendor  hangdobozokat
    Tönkre  állítottuk.  Műsoron:  Ortofon,  JBL  és  Proprius  demólemez.
    valamint Händel egyik Concerto Grosso-ja. Etalonnak az ősrégi  Ortofon
    FF15E/II-t használtuk; bárki, akinek "bolti" lemezjátszója van,  közös
    nevezőre tudja hozni a saját pickupját az új Ortofonokkal.  A  szeánsz
    kezdetén az árakat még  nem  ismertük,  ezért  úgy  határoztunk,  hogy
    "rendszámuk" szerint vesszük sorra az OM-, majd az MC-típusokat.

    OM 5E

        Már a legolcsóbb OM-et is jobbnak  ítéltük  az  FF15-nél  -  igaz,
    csupán szótöbbséggel. Hangkarakterük igen erősen eltér,  az  OM  5E  o
    régi  VMS-szériát  idézi.  Puhábban,  lágyabban,  nyugodtabban   szól,
    szélesebb  a  (szubjektív)  frekvenciaátvitele,  mélyebb  a  színpada.
    Viszont egy kicsit tartózkodóan, élettelenebbül muzsikál. Az  FF15E/II
    harsány, néhol torz, a basszusa kevesebb és  helyenként  "puffog".  Az
    énekeseket "mikrofon elé  állítja"  -  ámde  van  a  hangjában  valami
    megnyerő elevenség. A  középtartománya  kiegyenlítettebb,  a  szólamai
    kivehetőbbek. A két hangszedő nagyjából azonos kategóriába  sorolandó,
    ízlés dolga, kinek melyik tetszik jobban, de az olcsóbb  rendszerekben
    valószínűleg fölénybe fog kerülni az OM 5E - és hát  éppen  erről  van
    szó. Ennyi pénzért ennyire  jó  hangszedőt  eddig  még  nem  árult  az
    Ortofon; az  előző  széria  legolcsóbb  darabja,  az  FF10  lényegesen
    gyöngébb volt az FF15-nél!

    OM 10

        Furcsa, de ennek a típusnak (vagy példánynak?)  nem  volt  sikere.
    Akik az előbb még határozottan az OM-re szavaztak, most meginogtak.  A
    hangkarakter ugyanaz maradt: puha, lágy, széles sávú, de a basszus már
    túlsúlyba került, a felső tartomány pedig torzabbá,  piszkosabbá  vált
    (még ha  a  tűt  megpucoltuk,  akkor  is).  Az  FF  középtartományának
    kiegyenlítettsége,   információtöbblete    most    valamivel    jobban
    érvényesülhetett. Habár továbbra is találgattuk: valóban benne van-e a
    zenében ez az információmennyiség,  vagy  csupán  elszíneződésről  van
    szó? Kérdésünkre később még választ fogunk kapni.
        Amikor azt mondjuk, hogy az OM 10 szólamai  egy  kissé  piszkosak,
    magunk se tudjuk biztosan, mi az, ami piszkos: a hangkép, avagy csupán
    a  tű.  A  három  olcsó  OM-hangszedő  elliptikus   tűje   nemcsak   a
    laboratóriumban, de a  szeánszon  is  sok  kényelmetlenséget  okozott.
    Ezeket a tűhegyeket folyvást  tisztogatni  kellett.  Főleg  az  erősen
    használt, sokszor lejátszott (de ettől  eltekintve  tisztán  tartott!)
    lemezekről szedték magukra  a  port,  a  szöszöket;  az  új,  hibátlan
    barázdafelületeken jobban megőrizték tisztaságukat.

    OM 20

        Hasonlít az előző kettőhöz. Egyértelműen jobb náluk, és persze  az
    FF15-nél is jobb. Öblösebb, teltebb, részletekben gazdagabb  a  zenéje
    (hozzá képest az FF fakó és harsány). Az ára  viszont  annyira  magas,
    hogy úgyszólván diszkvalifikálja az OM 20-at. Talán megéri  az  OM  5E
    árának kétszeresét - de semmiképpen sem a háromszorosát!
        Arról nem beszélve, hogy ennek a tűjét is folyton lubickolni kell.

    OM 30

        Ez    már    egy    másfajta    tűgeometria.    Félretehetjük    a
    csutakolóeszközeinket, a  tű  végigjátssza  a  lemezt,  anélkül,  hogy
    összeszedné róla a szénát-szalmát. A hangképe pedig fölényesen jobb az
    etalonénál. Még mindig azt a bizonyos, lágy VMS-tónust halljuk, de már
    van benne annyi élet, hogy az FF15 sehogysem tud hiányérzetet  kelteni
    maga után. Az OM 30 már kellőképpen szétválasztja a szólamokat,  és  a
    színpadképe nemcsak mély, de elegendően széles is. Lehet,  hogy  eddig
    rossz úton jártunk, és a középtartománynak az a  kiegyenlítettsége,  a
    szólamoknak az a definiáltsága, amelyet az FF15E/II erényének hittünk,
    délibáb csupán, auditív érzékcsalódás? (Erre  azért  még  visszatérünk
    egy fejezettel később!)
        Mindenesetre most már elérkezettnek láttuk az időt, hogy rangosabb
    etalonhoz nyúljunk. Elővettük az MC10 Supert a T-5  transzformátorral,
    meghallgattuk - és aztán sürgősen elcsomagoltuk megint. Nem, nem, nem.
    Az OM 30 még mindig nagyon messze esik az igazán nívós hangszedőktől!

    OM 40

        Ez a hangszedő az egész széria legdrágább darabja - és mintha  nem
    is ugyanannak a családnak a szülötte volna, mint a  többi  OM!  Sokkal
    markánsabban szól amazoknál. Az OM  40  bebizonyítja,  hogy  a  kisebb
    rendszámú OM-típusok egytől egyig kompromisszumot kötöttek: erényeiket
    azon   az   áron   szerezték,   hogy   lemondtak    a    régi    FF-ek
    prezensztartományáról,  amely  nyers  és  durva  ugyan,  de  mégiscsak
    megsejttet valamit a valóságból. Az OM 40 úgy szól, mintha  a  legjobb
    OM-et összeházasították volna egy kivételesen jól sikerült FF-fel.
        Ez a hangszedő azonban már annyira drága, hogy csakis az MC10S/T-5
    kombinációjához szabad mérni. És tényleg ahhoz lehet mérni, már ami  a
    hangkarakterét illeti. Minőségét tekintve azonban elmarad tőle. Az  OM
    40-ről írt jellemrajzok mindig  így  kezdődnek:  "kevésbé..."  Kevésbé
    eleven, kevésbé finomak a  magashangjai,  kevésbé  tömör  a  basszusa,
    kevésbé lendületes  ("kicsit  álmos  -  nagyobb  hangerő  kéne?!),  és
    kevésbé képezi le a  hangszerek  közötti  légteret.  Mindent  ugyanúgy
    csinál, mint az MC10S - de egy  kicsit  erőlködnie  kell.  Még  mindig
    "hifi". Még mindig MM-típus.
        Annak viszont irgalmatlanul jó.

    X1-MC

        Az egyik hangkarban bennhagytuk az OM 40-et, a  másikba  pedig  az
    X1-MC-t szereltük. Két rendkívül hasonló hangképet hallottunk, nem  is
    volt könnyű dönteni közöttük. Nem túl határozottan, de  mindnyájan  az
    X1-re szavaztunk, azzal, hogy az emlékeztet jobban az MC10S-re.  Ebben
    nincs is semmi meglepő, hiszen a magas kimenetű MC is MC.  Csak  akkor
    lepődtünk meg, amikor megérdeklődtük az árakat, és kiderült,  hogy  az
    X1-MC olcsóbb nemhogy az OM 40-nél, de az OM 30-nál, sőt:  még  az  OM
    20-nál is!

    X3-MC

        Félretéve  az  összes  mágneses  hangszedőt,  most  már   csak   a
    mozgótekercsesekkel zenéltünk.
        Először is  összehasonlítottuk  az  X1-MC  és  az  X3-MC  hangját.
    Mindnyájan a rangosabbik pickupra szavaztunk: "ebben a párosításban az
    X3-MC hibátlan, minden tekintetben jobb." A szerényebbik típus kevésbé
    definiált,  kicsit  zavarosabb,  nem  annyira  telt,   és   jobban   a
    hangszórókhoz  kötődik.  A  Händel-Concerto  vonóskarát   egy   kicsit
    szétzilálja.  Azt  mondhatnánk:  ahogy  az  OM  40  az  előbb  csaknem
    mozgótekercsesnek hatott - az X1-MC most nagyon is mágneses...
        És akkor  következzék  a  "rangadó",  az  X3-MC  és  az  MC10S/T-5
    mérkőzése,  amely  eldönti,   sikerült-e   négyszögesíteni   a   kört,
    sikerült-e     kikerülni     az     MC-hangszedők      kikerülhetetlen
    illesztőegységét. Nézetünk szerint nem sikerült. Egyikünk tartózkodott
    a  vélemény  nyilvánítástól,  hárman   határozottan   a   "klasszikus"
    kombinációra  (MC+trafó)  szavaztak.  A  jegyzeteikből   összeállított
    jellemrajzok:
        X3-MC:  picit  magasabb  hangszín,  nem  annyira  testes,  a  tere
    szűkebb, a basszusa kevésbé dominál, a hangkép  kissé  lapos,  "hifi",
    előrébb jön, a magasaiban van valami, ami nem tetszik.
        MC10S/T-5: a  hangszerek  (még  a  magas  tónusú  hangszerek  is!)
    testesebbek, megfoghatóbbak, a zenekarnak nagyobb a tömege, a vonóskar
    egységesebb, a dinamika szélesebb frekvenciasávban érvényesül,  jobban
    érezni a színhely akusztikáját.
        Többen  is  kifejtették,  hogy   a   különbség   nem   az   eltérő
    frekvenciakarakterben keresendő - hanem valami másban:

                                      *

        A hét  Ortofon-hangszedő  közül  tehát  csak  három  bírja  a  HFM
    áldását. Az egyik az X3-MC. Ez a típus,  hogy  úgy  mondjuk,  éppen  a
    helyén van: félúton a közepes, 3-4 ezer  forintos  (jobbára  mágneses)
    hangszedők, illetve a nála drágább, 6400 forintos MC10S/T-5 között.
        Az X1-MC a középkategória etalonjává lépett elő minálunk:  jobbnak
    tartjuk az összes VMS-, LM- és OM-típusnál.
        A Best Buy nyilván  az  OM  5E.  Ha  ezentúl  azt  írjuk  valamely
    lemezjátszóról, hogy a hangszedőjét haladéktalanul ki  kell  cserélni,
    akkor elsősorban az OM 5E-t  ajánljuk.  (Ennek  ellenére  továbbra  is
    megtartjuk etalonnak az FF15E/IIöt, amelyet már oly jól ismerünk.)
        Hát  eképpen  vélekedünk   az   Ortofon   új   hangszedőiről.   Jó
    lelkiismerettel, magabiztosan ítéltünk, nem vagyunk nyugtalanok  -  de
    azért nem adnánk egy vak lóért, ha megtudhatnánk, mit szólna  ehhez  a
    szeánszhoz az Ortofon főkonstruktőre és kereskedelmi igazgatója  Vajon
    összekacsintanának-e a hátunk mögött?!