Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal - mint bárki másé - a szubjektivitás  jegyeit  is  magán
    viseli.


        Most tényleg a bőség  zavarával  küszködünk.  Ősszel,  amikor  már
    nyomdába adtuk legutóbbi  kötetünket,  hirtelenében  úgy  teli  lettek
    hifivel a boltok, mint eső után gombával az erdő. Megértjük, hogy  aki
    amit vásárolt, arról szeretne hamarjában  tesztet  olvasni,  de  ennyi
    minden nem fért volna Be a Mutatjukba. Elnézést  kérünk  az  új  japán
    hifi-tornyok tulajdonosaitól, amiért az ő jószágaikra csak legközelebb
    keríthetünk sort, de ha  most  belekezdtünk  volna  a  tornyokba,  nem
    jutott volna hely semmi másra.
        Kezdjük  mindjárt  a  CD-játszókkal.  Mint  várható  volt,  az  új
    technika széles  körben  terjed,  a  "hardver"  rohamosan  olcsóbbodik
    (habár  a  "szoftver",  az  ezüstlemez  inkább  drágulni  látszik).  A
    Magyarországon elsőnek forgalomba hozott gép, a  Philips  CD  150  még
    csaknem 35 ezer forintba került, most pedig, íme: a Sony CDP-40-et már
    25 ezer, a Dual CD 20-at úgy 20 ezer forint körül kínálják...
        Mielőtt az  ezüstlemezjátszók  ismertetésébe  fognánk,  ismételten
    felhívjuk  Olvasóink  figyelmét,  hogy  itt,   a   tesztrovatban   nem
    ismertethetjük a digitális hangtechnika részleteit.
        Szolgáljon tájékozódásul az alábbi cikkjegyzék:

        A digitális forradalom, HFM 7. (26-29. oldal).
        A Felkelő Nap Háza, HFM 12. (66-81. oldal).
        Digitális Kontra Analóg, HFM 13. (56-71. oldal).
        Compact Discéret, HFM 14. (42-45. oldal).
        CD-vel élni, HFM 16. (42-48. oldal).
        CD-krónika, HFM 17. és 18. (58., illetve 41. oldal).
        Philips CD 150, HFM 20. (85-90. oldal).
        Szűrővizsgálat, HFM 20. (70-77. oldal).

                                      *

    Sony CDP-40 ezüstlemezjátszó

    

        Mint legtöbb Olvasónk tudja, a Compact Disc (Digital  Audio  Disc)
    rendszert közösen alkotta meg a két hírneves cég: magát az eljárást  a
    Philips, a hibajavító rendszert a Sony dolgozta ki. Innen kezdve aztán
    már a saját útjukat  járták,  készülékeik  ezért  belső  felépítésüket
    tekintve  meglehetősen  eltérnek.  Érdemes  lesz  összehasonlítani   a
    mostani mérési eredményeket a 20. kiadásunkban tesztelt Philips CD 150
    adataival.
        A CDP-40 természetesen a Sony legolcsóbb típusainak egyike, de még
    így is csaknem "mindentudó", nem hiányzik róla a  CD-játszók  egyetlen
    fontos funkciója sem. Sőt, olyasmit is tud, amit mi nem  használhatunk
    ki rajta: csatlakoztatni lehetne a Sony egyéb készülékeihez, és  akkor
    a CD-játszót központilag, vezérelhetnénk.


    Kezelése, szolgáltatásai

        Sok tudománya ellenére viszonylag egyszerű készülék, nem  találunk
    rajta sok kezelőszervet.
        Baloldalt hálózati kapcsoló, alatta fejhallgató-csatlakozó  aljzat
    (6,3mm-es Jack hüvely). A lemeztartó rekeszt az  OPEN/CLOSE  nyomógomb
    utasítására egy kicsiny motor tologatja ki-be.
        A fluorescens kijelző nagyjából középen helyezkedik el. Bal szélén
    3  LED  a  lejátszás  (PLAY),  pillanatállj  (PAUSE)  és  programozott
    lejátszás  (RMS  PLAY)  üzemmódot  jelzi  ki.  Ezután  a   kijelző   a
    következőkről  tudósít  bennünket.  Amikor  a  lemezt   a   készülékbe
    helyeztük, megjelenik a DISC felirat, és mellette egy szám, amely  azt
    jelzi, hogy a lemez hány önálló műsorrészt hordoz. A  lejátszás  során
    itt aztán mindig az aktuális műsor sorszámát látjuk. A SEARCH  felirat
    akkor világít, amikor a készülék  valamely  beprogramozott  műsorrészt
    keresi. Az ismétlés  üzemmódot  a  REPEAT  felirat  indikálja,  alatta
    (INDEX/RMS) vagy a lemez indexszámait, tehát  az  egyes  műsorrészeken
    belül elkülöníthető részletek sorszámát adják tudtunkra, vagy pedig  -
    programozáskor  -  arról  tájékoztatnak,  hol  tartunk   az   általunk
    összeállított programban. Ezenkívül az időt is kijelzi a gép,  percben
    és  másodpercben  (MINUTE,  SECOND),   négy   számjeggyel.   A   lemez
    behelyezésekor a teljes  műsoridőt,  lejátszáskor  az  éppen  hallható
    műsorszám kezdete óta eltelt időt jeleníti meg, illetve, ha megnyomjuk
    a kijelző alatti ELAPSED/REMAINING  TIME  gombot,  kiszámítja  nekünk,
    mennyi  ideig  tart  még  a  műsor.  Egy  másik  kis   gomb   (REPEAT:
    1/ALL/CLEAR) több funkciót is ellát. Egyszeri megnyomására a  gép  meg
    fogja ismételni  az  éppen  most  hallható,  egyetlen  műsorrészt.  Ha
    kétszer nyomjuk meg, a teljes műsort  megismétli,  még  akkor  is,  ha
    egyébként  másképpen   programoztuk   be.   Harmadszori   megnyomással
    törölhetjük az előző két utasításunkat.
        Az   előlap   jobb   oldalán  a  kezelőszervek  sorakoznak,  három
    oszlopban.  Az  első  oszlopot  3  nagyobb  méretű gomb alkotja (PLAY,
    PAUSE,  STOP).  A  két  másik  oszlopban  egymáshoz  rendelt  gombokat
    találunk.  A  felső  kettővel  lépegetni  lehet  előre-hátra, amerre a
    nyilak  mutatják:  lejátszáskor,  illetve pillanat-állj közben vagy az
    éppen  most  játszott,  vagy pedig a következő szám elejére léphetünk,
    egyszeri  gombnyomással.  Ha  a  gombot lenyomva tartjuk, a gép tovább
    lépeget   a   soron  következő  műsorrészeknek  mindig  az  elejére. A
    kijelzőtábla   természetesen  folyvást  közli  velünk,  hol  tartunk a
    lépegetésben.  Az  alsó  két  gomb  nem  más,  mint  a tulajdonképpeni
    "gyorselőre",  illetve  "gyorshátra":  amikor  megnyomjuk,  a készülék
    viszonylag lassan (3-szoros sebességgel) "pörgetni" kezdi a műsort, és
    ezt  füllel is nyomon követhetjük. Ha azonban a gombot 10 másodpercnél
    tovább  tartjuk  lenyomva,  a  pergetés  felgyorsul, és a gép kimenete
    elnémul.  Ha  közben  a lemez elejére vagy végére érünk, a kijelzőn az
    "eleje" vagy "vége" szimbólum jelenik meg, közölve velünk, hogy "nincs
    tovább".   A   lépegetés   és  a  gyorskeresés  nyomógombjai  között a
    programozógombok  helyezkednek  el.  A  programozott lejátszást itt az
    RMS,  azaz Random Music Sensor kifejezéssel jelölik. A következőképpen
    kell eljárnunk. A lépegetőgombokkal megkeressük, amit kell, megnyomjuk
    a  MEMORY  gombot  - és a gép az első műsorszámot máris "megjegyezte",
    várja  a  következő  utasítást,  a  harmadikat...a tizenötödiket, majd
    végül  a  tizenhatodikat  - ennyi fér a kobakjába. Ha valamely részlet
    kiválasztása után 10 másodpercen belül nem nyúlunk a MEMORY gombhoz, a
    készülék befejezettnek tekinti a programozást, és kigyújtja a kijelzőn
    az  RMS  PLAY jelzést. Ha a programból utólag törölni akarunk valamit,
    egyszerűen  csak  odalépegetünk  hozzá,  megnyomjuk a CLEAR gombot, és
    akkor ez a részlet törlődik, de a többi megmarad. A teljes programot a
    STOP vagy a lemeztartó fiók nyitógombja törli.
        Már említettük, hogy a CDP-40 központilag is vezérelhető más  Sony
    készülékekről. Erre a célra két speciális csatlakozóaljzat  szolgál  a
    készülék  hátoldalán.  Magyarországon  ugyan  ennek  nincs  különösebb
    jelentősége, de mégsem zárhatjuk ki, hogy valaki önerejéből is be  tud
    szerezni  külföldi  készülékeket,  ezért  teszünk  említést  erről  az
    érdekes lehetőségről.

    

    Felépítése

        Mindenekelőtt  azt  kell  elmondanunk,  hogy  a  CDP-40  korszerű,
    újtípusú gép, és nagyfokú integráltság jellemzi.  Speciális,  éppen  a
    CD-technikához kifejlesztett IC-k sorakoznak  benne,  ezek  jórészt  a
    Sony  gyártmányai.  A  CDP-40  nem  a  Philips-rendszerű,   14   bites
    "oversampling" technikát követi,  hanem  a  Sony  "tisztán"  16  bites
    rendszerét - lásd  erről  a  Szűrővizsgálat  című  cikket  a  HFM  20.
    kiadásában.
        Kezdjük a mechanikával.  A  kiolvasófej  (Sony  KSS-120C)  komplex
    egység, magába foglalja a teljes optikai rendszert, a lézerdiódát,  az
    érzékelő- és sávontartó részt, a fókuszáló egységet és a sugárirányban
    mozgó piciny motort. A lézerdiódát tápláló  áramkör  egyben  arról  is
    gondoskodik, hogy ha lemez nélkül kapcsolnánk  be  a  masinát,  néhány
    másodpercen  belül  megszűnjék  a  tápfeszültség  a  diódán.  A  lézer
    kimeneti  teljesítménye  igen  kicsiny:  0,4mW,   sugárzása   teljesen
    veszélytelen, erre  utal  a  készüléken  a  "Class  1  Laser  Product"
    felirat, amely nem valamiféle minőség-, hanem csupán  kategóriajelzés,
    az IEC-szabványajánlás szerinti legkisebb lézer-teljesítményosztály.
        Az  ezüstlemezről  fotodetektorok  révén   leolvasott   FM,   azaz
    frekvenciamodulált  rádiófrekvenciás   jel   (ezen   ne   a   szokásos
    rádiófrekvenciás, csupán egy viszonylag nagyfrekvenciás jelet értsünk)
    közvetlenül egy rádiófrekvenciás erősítő és jelfeldolgozó IC-re  kerül
    (CX20109),  ennek  kimenetéről  nyerik  a  nagyfrekvenciás  jelet,   a
    rendszer fókuszálásához szükséges vezérlőjelet és a segédkód  (időkód)
    jeleket is.
        A felerősített  rádiófrekvenciás  jel  a  digitális  jelprocesszor
    IC-re kerül; ez a Sony  CX23035  típusú,  rendkívül  nagybonyolultságú
    integrált  áramkör  végzi  a  teljes  digitális   jelfeldolgozást,   a
    hibajavítást,  vezérli  a  lemezforgató   motor   meghajtó-erősítőjét,
    fogadja a vezérlőegység jeleit, és hozzá csatlakozik a  hibajavításhoz
    szükséges  memória,  a  16  kbit-es   RAM   is.   Egyik   kimenete   a
    digitál/analóg átalakító  IC-t  vezérli  (PCM  54JP).  Az  itt  kapott
    hangfrekvenciás jel a HD  14053BP  jelű  kapcsoló  IC-re  kerül,  hogy
    szétválasszák a bal és a jobb csatorna programját. A következő állomás
    egy illesztőerősítő, majd  a  nagy  meredekségű  felülvágó  szűrő.  Ez
    utóbbi  komplett  egység  -  felépítéséről,   kialakításáról   még   a
    kapcsolási rajz sem árul el semmit. Nagy valószínűséggel aktív  szűrő.
    Hangfrekvenciás  erősítő  következik,   ennek   visszacsatoló   ágában
    kapcsolják  be  szükség  szerint  a   lemezen   alkalmazott,   15/50µs
    időállandójú korrekciót. A lineáris erősítő egy NJM 5532D-D típusú IC,
    ennek  kimenete   közvetlenül   csatlakozik   a   vonalkimenetre   (ha
    eltekintünk  a  közbeiktatott,  egytranzisztoros  némító  áramkörtől).
    Ugyaninnét kap vezérlést  az  egyszerű  fejhallgató  erősítő  IC  (NJM
    4560S) is.
        Térjünk  most   vissza   a   rádiófrekvenciás   erősítőhöz.   Mint
    említettük,  ennek  egyik  kimenetén   megjelenik   a   kiolvasó   fej
    működtetéséhez szükséges  jel  is.  Ezt  egy  CX  20108  típusú  IC-re
    vezetik, s az állítja elő a fókuszáláshoz,  a  sávon  tartáshoz  és  a
    kiolvasófej    sugárirányú    mozgatásához    rendelt    jeleket.    A
    fókusztekercset, a finom-sávontartás tekercsét, valamint a sugárirányú
    mozgatást végző mikromotort 1-1 pár ellenütemű tranzisztor táplálja  -
    ezek mind az előbb említett IC-ről kapják a vezérlőjelet.
        A készülék teljes vezérlését lényegében  egyetlen  IC  végzi  (MSM
    6404A-115RS), a "System Control". Természetesen egy  sereg  kiegészítő
    áramkör is csatlakozik hozzá. Bemenetére csatlakoznak a  kezelőszervek
    kapcsolói, 3 IC közbeiktatásával, melyek közül az egyik arra  szolgál,
    hogy a CD-játszót a hátoldalán elhelyezett csatlakozókon keresztül  is
    vezérelni lehessen. A System Control ad jeleket a kijelzőegységnek is,
    amelyet egy M 54940P típusú IC hajt meg. A  vezérlőegység  a  készülék
    minden funkcióját ellenőrzése alatt tartja: a némító  áramköröket,  az
    üzemmódok kijelzőit, a programozást, a korrekciós áramköröket.
        Már csak a tápegység van hátra.  Két  IC-s  stabilizátor  ±12V-ot,
    tranzisztoros stabilizátorok  ±5V-ot  állítanak  elő.  A  fluoreszcens
    kijelző   30V-ot   kap   egy   tranzisztoros   stabilizátorról.   Hogy
    bekapcsoláskor semmiféle  hiba  ne  léphessen  fel,  erről  egy  külön
    egyenirányító és törlő áramkör gondoskodik.
        A készülék belsejét könnyű áttekinteni. Az  elektronika  nagyrésze
    egy nagyméretű nyomtatott áramköri lapon helyezkedik el. Persze,  több
    kisebb lappal is találkozunk a készülékben: a fejhallgató-erősítőt,  a
    kezelőszerveket, a kijelzőt külön lapra építették. Úgy látjuk,  minden
    lényeges egységhez könnyen hozzá lehet  férni.  A  masina  fémdobozban
    lakik. A kezelőszervek és a külső felületek kikészítése igen  szép;  a
    Sony még mindig ad magára.

    Méréseinkhez

        A kimeneti feszültség/impedancia  megfelel  a  specifikációnak.  A
    fejhallgató  kimenet  teljesítménye  elegendő  -  ha  a  fejhallgatónk
    legalább átlagos érzékenységű.
        A linearitás 0 és -90dB kivezérlésen alig tér el az ideálistól;  a
    frekvenciagörbe egyenletes, és kevésbé tér el a  lineáristól,  mint  a
    specifikációban megadott  +0,5;  -1dB.  Mint  a  CD-játszók  mérésekor
    általában, most is felhívjuk a figyelmet, hogy  a  diagramokat  nem  a
    megszokott módon vettük fel, a teljes  papírszélesség  nem  50,  hanem
    csupán 10dB-t reprezentál, egy-egy vonalnyi eltérés nem 1, hanem  csak
    0,2dB-nyi hiba!
        Az    áthallási    csillapítás    rendkívül    nagy    a    teljes
    frekvenciatartományban. A gyár  90dB-t  ír  elő,  s  ezt  feltehetőleg
    1kHz-re    értelmezi.    Méréseink    ennél    is    kedvezőbbek.    A
    jelidegenfeszültség és  jel-zaj  arány  megfelel  az  előírásnak  (bal
    csatornán 96 helyett csak 95dB-t mértünk lényegtelen eltérés).
        Az  intermodulációt  a  gyár  nem  specifikálja;   amit   mértünk,
    kielégítő. A harmonikus torzítás a kivezérlés függvényében  megfelelő,
    0dB-n kicsivel a specifikált 0,004% fölött  van,  (0,005%).  A  mérést
    egyébként a Sony gyártmányú YEDS  7  mérőlemezzel  végeztük,  1kHz-en.
    Furcsa, de a Philips Nr. 3 lemezzel mérve  kétszerte  magasabb,  0,01%
    körüli értéket mértünk. Táblázatunkban  a  kedvezőbb  eredményt  adtuk
    meg. Kis vezérlésen a torzítás erőteljesen megnő, de ez a  CD-rendszer
    alapelvéből következik. A frekvencia  függvényében  mért  torzítás  is
    alacsony, ezt a mérést a Philips lemezével végeztük. A 997Hz-en kapott
    eredménynek értelemszerűen egyeznie  kellene  az  előző  rubrikában  a
    0dB-n mért torzítással -  hát  ez  az  az  eltérés,  amiről  az  előbb
    szóltunk.
        Érdemes    alaposabban    megvizsgálni    a    négyszögjel-     és
    impulzusátviteli  ábrákat,  és  összehasonlítani  a   20.   számunkban
    Bemutatott Philips CD 150 oszcillogramjaival.  A  Sony  játszó  igazi,
    tisztán 16 bites rendszerben dolgozik,  ezért  a  hangfrekvenciás  sáv
    végén egy igen meredek aluláteresztő  szűrőt  kell  alkalmazni  benne.
    Emiatt az impulzusátvitelben aszimmetria lép fel, ez  mindegyik  képen
    jól látható (1-5. kép; vesd össze  még  az  ugyancsak  a  20.  számban
    közölt Szűrővizsgálat című cikk oszcillogramjaival). A  Philips  a  14
    bites   oversampling    (túlmintavételezési)    eljárással    elveszít
    valamicskét a  réven,  de  visszanyeri  a  vámon:  az  impulzusátvitel
    szimmetrikus marad. A szakemberek (és még inkább a laikus zenebarátok)
    ennek tulajdonítják, hogy a Philips-rendszerű  készülékek  hangja  egy
    árnyalatnyival "kellemesebb", "hallgathatóbb".
        A  hibajavító  rendszer  jól  működik:  a  CDP-40  némítás  nélkül
    lejátszotta a  mérőlemezen  található  összes  mesterséges  karcolást,
    ujjlenyomatot, pöttyöt ("légypiszkot").
        Összefoglalásul: tisztességesen megépített, jól  használható  gép.
    Külön méltatnunk kell az  áttekinthetőségét,  a  rendkívül  informatív
    kijelzőberendezését, s ne feledkezzünk el a fejhallgató-kimenetről sem
    -  mert  az  olcsóbb  készülékek  gyártói   arról   bizony   szeretnek
    elfeledkezni...


    VT-Dual CD 20 ezüstlemezjátszó

    

        A Sony-játszóért bizony ki kellett guberálni a dollárt, de a  Dual
    CD 20-hoz előnyösebb úton jutottunk. A Dualt, ezt  a  jónevű,  patinás
    nyugatnémet  céget  az  utóbbi  időben  eladták  a  francia   Thompson
    konszernnek;  ezzel  a  céggel  jó  kapcsolatot  tart  fenn  a  magyar
    Videoton.  Így  sikerülhetett  összehozni  azt  az  üzletet,   melynek
    keretében   VT-termékekért   cserébe   CD-játszót   kapunk   (komplett
    állapotban?   fődarabok   formájában?).   Biztató   dolog,   hogy    a
    VT-gyártmányok nyugati  lemezjátszót,  kazettás  magnót,  újabban  már
    ezüstlemezjátszót is fiadzanak. Habár szabad legyen rámutatnunk arra a
    lehetőségre, hogy: ha már lemezjátszó, hát az inkább jöhetne  éppen  a
    Dualtól (505-ös típus!), mint az Akaitól. A  VT-Dual  ezüstlemezjátszó
    ára  20600,-  forint,  de  ebben  már  egy  Hungaroton-ezüstkorong  is
    bennefoglaltatik.
        A Philipshez és a Sonyhoz képest kissé túldimenzionált készülék  a
    Dualé, de  éppen  megfelel  a  szokványos  hifi-tornyok  méretének.  A
    legszükségesebb  funkciókat  ezen  a  gépen  is  megtaláljuk,  de  nem
    programozhatjuk  rajta  a  műsort.  Így  kevesebb  kezelőszervre   van
    szükség, és a kijelzőtábla is sokkal egyszerűbb. Hogy  csökkentsék  az
    előállítási  költségeket,  az  előlap  anyagából  alakították   ki   a
    nyomógombokat, amelyek  aztán  az  alájuk  épített  kontaktusok  révén
    működtetik a  készüléket.  A  specifikáció  átlagos  CD-játszót  ígér,
    csekély eltéréssel ugyanolyat, mint az előzőekben ismertetett Sony. Ez
    a készülék is  tisztán  16  bites  rendszerben  dolgozik.  Felépítését
    tekintve mindenképpen a  Sonyval  mutat  hasonlóságot;  több  lényeges
    eleme Sony-gyártmány.

    Kezelése, szolgáltatásai

        Baloldalt a hálózati kapcsoló. A lemeztartó fiók  ki-betologatását
    a jobbról elhelyezett OPEN/CLOSE gomb intézi.  A  kijelző  következik,
    alatta leglényegesebb kezelőszervek.  A  kijelző  egyébként  rendkívül
    egyszerű, mindössze a lemezen levő programok (TRACK)  számát  mutatja,
    két számjeggyel. Két további LED a pillanat-állj (PAUSE),  illetve  az
    ismétlés (REPEAT) indikátora.
        A kijelző alatt összesen 5 kapcsoló helyezkedik el: a gyorskeresés
    vissza  (FB), a lejátszás (PLAY/NEXT), amely egyben előreléptető is, a
    gyorskeresés  előre (FF), a STOP és végül a hátraléptető gomb (SB). Az
    előlap  jobb  oldalán  egymás  alatt  látjuk az ismétlés (REPEAT) és a
    pillanat-állj   kapcsolóját  (PAUSE).  Programozni  tehát  nem  lehet,
    viszont  a  készülék  kezelése  a szó szoros értelmében gyerekjáték. A
    folyamatos  gyorskeresés  itt  is  úgy  folyik,  hogy a pergetés előbb
    lassan  indul,  majd  ha  5  másodpercnél tovább is lenyomva tartjuk a
    keresőgombok  valamelyikét,  akkor  már  nagyobb  sebességgel  halad a
    kiolvasófej  a lemez felett. Ha a lemez elejére, illetve végére érünk,
    itt  is a "vége" szimbólum, illetve egy vízszintes vonal jelenik meg a
    kijelzőn.  A  készülék  bekapcsolásakor  egyébként két villogó vonalat
    látunk,  amely  -  ha  nem  helyezünk  be lemezt - 8-10 másodperc után
    egyetlen  vízszintes vonallá változik. Játszás közben ha megnyomjuk az
    ismétlés  gombot, a gép vég nélkül ismételgeti a teljes lemez műsorát,
    amíg  csak  újra  meg  nem nyomjuk a REPEAT gombot. Ha csupán egyetlen
    részt  akarunk  megismételni, a REPEAT-tel egyidőben a PLAY vagy az SB
    gombot  is  meg  kell nyomnunk. A kijelző nem tudja megmondani nekünk,
    mekkora  a lemez teljes játékideje, illetve hogy mennyi van még hátra.
    Kár - a legtöbb ezüstlemezjátszón megvan ez a szolgáltatás.
        A  készülék  hátoldalán  2  RCA   csatlakozóhüvely   adja   ki   a
    hangfrekvenciás feszültséget.

    Felépítése

        Ez a jókora masina  szinte  üresnek  látszik,  ha  eltávolítjuk  a
    burkolatát. Mint az ezüstlemezjátszókat általában,  ezt  a  típust  is
    nagyfokú integráltság jellemzi; az elektronika  túlnyomó  része  elfér
    egyetlen nagyméretű nyomatott áramköri lapon. Külön egységet  képez  a
    hálózati  tápegység   és   a   digitál/analóg   átalakító   a   teljes
    hangfrekvenciás   résszel,   önálló   panelen   helyezkednek   el    a
    kezelőszervek és a kijelzőegység, és egy  kis  méretű  NYÁK-on  kapott
    helyet a kiolvasófejhez  tartozó  előerősítő,  valamint  a  lézerdióda
    tápegysége.
        Futólag már említettük, hogy bizonyos hasonlóságot fedeztünk fel a
    Sony CDP-40 áramkörkészletével. Itt van például mindjárt a kiolvasófej
    (Sony KSS-121B). Összesen 6 fotóérzékelőt tartalmaz, ezek  közül  4  a
    rádiófrekvenciás,  2  pedig   a   sávontartáshoz   szükséges   jeleket
    szolgáltatja. Természetesen itt találjuk a  lézerdiódát  is;  az  erre
    vonatkozó figyelmeztető felirat  jelentését  már  ismerjük  ("Class  1
    Laser Product").
        A kiolvasófej jelét egy TC  40H004P  és  egy  MC  4558  típusú  IC
    erősíti. A lézerdiódát tápláló áramkör mindössze 3 tranzisztorból áll.
    A nagyfrekvenciás jel további feldolgozására néhány IC és  tranzisztor
    szolgál. A fókuszáló és a sávontartó tekercseket viszonylag  egyszerű,
    hagyományos elemekből felépített áramkörök táplálják. A  kiolvasófejet
    sugárirányban mozgató, valamint a lemezforgató motort egy L272M típusú
    IC hajtja meg, ez pedig a központi vezérlő IC-nek, illetve a digitális
    jelprocesszor IC-nek van alárendelve.
        A nagyfrekvenciás jel a CDP-40-ből már ismert,  nagybonyolultságú,
    CX23035 típusú MOS IC-re fut, ez szintén a Sony  gyártmánya.  A  hozzá
    tartozó, 16 kbites tároló egy  MH6116FP4  típusú  IC.  Lényegében  itt
    történik a teljes jelfeldolgozás, a hibajavítás. A következő állomás a
    CX20017-es digitál/analóg átalakító IC, ennek kimenetén  megjelenik  a
    bal, illetve a jobb csatorna jele, majd kapcsoló-, illesztőerősítő  és
    az aktív aluláteresztő szűrő következik. A kimeneti erősítő IC zárja a
    sort, ennek visszacsatoló ágában kapcsolják az  előírt  korrekciót.  A
    hangfrekvenciás kimenet némításáról  néhány  tranzisztor  gondoskodik,
    ezek a központi vezérlőegységtől kapják az utasításokat. A szervo-  és
    vezérlőrész  egyetlen  nagybonyolultságú  IC   (MPHD   6805V).   Hozzá
    csatlakoznak  a  kezelőszervek  kapcsolói,  a  számkijelzőt   meghajtó
    tranzisztorcsoport és a lemezfiók-tologató motor néhány tranzisztorral
    megépített  erősítője  is.  A  két  számjegyű  kijelző  7   szegmenses
    LED-egység, és 12 tranzisztor táplálja.
        A  hálózati  tápegység   ±16,   ±12   és   ±5   V-ot   állít   elő
    (áramkörkészlete: 2 stabilizátor IC és 2  tranzisztor).  A  készüléket
    műanyag doboz borítja, de a fedele fém.

    


    Méréseinkhez

        A kimenő feszültség/impedancia megfelelő. A linearitás  úgyszólván
    ideális,    alig-alig    tér    el    a    névleges    értéktől.    Az
    amplitúdó-frekvenciajelleggörbe    teljesíti    a    szigorú     gyári
    specifikációt.
        Az áthallási csillapítás  rendkívül  jó,  jócskán  túlteljesíti  a
    normát. A zajokkal sincs  baj,  de  némi  magyarázatra  szorul,  miért
    mértük  a   dinamikatartományt   a   -24dB-es   kivezérlési   szinthez
    viszonyítva.  Ezt  a   módszert   azért   javasolják,   hogy   (nagyon
    leegyszerűsítve) kiküszöböljék  a  CD-rendszer  egyik  tulajdonságából
    adódó hibát. Ezért tartalmaznak a mérőlemezek  egy  -24dB  kivezérlésű
    részt. Ha az itt kapott zajértéket 24 decibellel megtoldjuk, nagyjából
    meg kell kapnunk a 0dB kivezérléshez tartozó zajértéket.
        Az intermodulációs torzítás lényegesen magasabb a specifikált 0,01
    százaléknál (bár így is alacsony). A harmonikus torzítás a  kivezérlés
    függvényében alacsony, nagyjából azt kapjuk, amire a CD-rendszer módot
    ad.   (Táblázatunk   egy   lábjegyzetében   megjegyeztük,    hogy    a
    torzításértékek  nagymértékben:  0,01  és  0,04%  között   ingadoztak.
    Megvalljuk,  nem  tudjuk  mire  vélni  a  dolgot,   mindenesetre   két
    készüléken  is  ugyanerre  az  eredményre  jutottunk.)  A   frekvencia
    függvényében mért harmonikus torzítás szintén igen alacsony - akárcsak
    a Sony gépén.
        Az impulzus-jelalakok  is  hasonlóak  a  Sony  oszcillogramjaihoz,
    habár a  CD  20-on  a  berezgések  erőteljesebbek  és  hosszabb  ideig
    tartanak. Ezt  a  3.  és  8.,  illetve  5.  és  10.  kép  mutatja  ki.
    Feltehetőleg  az  aluláteresztő   szűrők   eltérése   okozza   ezt   a
    különbséget.
        A  hibajavító  rendszer  ezúttal   is   kifogástalanul   működött:
    korrigálta az "ujjlenyomatot", a sugárirányú  karcolást  és  a  fekete
    pontokat a mérőlemezen.
        Néhány szót az úgynevezett hozzáférési  időről.  A  magyar  nyelvű
    kezelési útmutató nem  szól  róla,  de  az  idegen  nyelvűben  ezt  is
    specifikálják. Tanúsítjuk, hogy a gép ebből a  szempontból  is  tudja,
    amit ígér.
        Összefoglalva a mérések eredményét: a CD 20 afféle alapgép,  amely
    azonban  műszakilag  nem  hagy  különösebb  kívánnivalót  maga   után.
    Hiányzik róla néhány szolgáltatás: a memória, de még inkább az, hogy a
    kijelző nem mutatja a műsoridőt. Igazából, a fizimiskája sem tetszik -
    de le kell szögeznünk, hogy majd'  ötezer  forinttal  olcsóbb  a  Sony
    CDP-40-nél.

    
    
    
    


    Szeánsz

    

        Ezüstlemezjátszót eleddig egyetlen egyszer teszteltünk hivatalból:
    a Philips CD 150-et, pontosan  egy  esztendővel  ezelőtt,  a  HFM  20.
    kiadásában. A Sony 101-eshez hasonlítottuk, és ezt a jellemzést  adtuk
    róla: "A társaság 3-1 arányban a Philipset hozta ki jobbnak,  mondván,
    hogy egy kicsit csengőbb, elevenebb, élethűbb, dinamikusabb a zenéje -
    a Sonyé fedettebb, bágyadtabb. Ennél többet ma még nem mondhatunk  (és
    éppen, mert CD-játszóról van szó, ezúttal akkor sem lennénk okosabbak,
    ha a szerkesztő utólag - szokásához híven - ráhallgatna a készülékekre
    a szeánsz után. Maradjunk annyiban, hogy az új Philips CD 150  jobb  a
    régi  Sony  alapgépnél,  tehát  minden   ezután   forgalomba   hozandó
    CD-játszót  őhozzá  kell  majd  mérnünk."  És  ez  így  logikus.  Most
    egyszerre két új ezüstlemezjátszóhoz jutottunk,  ezeket  elsősorban  a
    Philipshez, azután pedig egymáshoz hasonlítottuk.
        Egy és más azonban megváltozott körülöttünk az utóbbi esztendőben.
    Először  is,  a  CD-játszókat  (és  persze  az  erősítőt  is)  egy-egy
    Triangulum asztalkára állítottuk, és ez határozottan jót  tett  nekik:
    lágyabb, oldottabb lett a hangjuk. Másodszor,  a  két  CD-játszót  nem
    kapcsolóberendezésre kötöttük, csupán a Naim  erősítő  két  nagyszintű
    bemenetére, és a "Tuner" és a "Tape"  között  kapcsolgattunk  ide-oda.
    Így  kevesebb  kábelt  kellett  használnunk.  A  kábel   mindazonáltal
    hagyományos      típusú      volt;       feszültségkábel       céljára
    sodrott-szigetelt-árnyékolt   típus,    hangszóróvezetéknek    vastag,
    egyeres, pvc-szigetelésű drót szolgált.  A  szeánsz  szabályszerű  A-B
    vakteszt volt - igaz, jelzőfények nélkül.
        A  Hungaroton  jóvoltából  bőven   el   vagyunk   látva   duplikát
    ezüstlemezekkel, ezek  közül  elsősorban  a  Ferencsik-vezényelte  Les
    Préludes-öt,  a  Don  Pasquale  (vagy  ahogy  operaénekes  barátunktól
    tanultuk: Don Paszkula) nyitányát és első  jelenetét,  alkalmanként  a
    Gianni Schicchi nyitójelenetét hallgattuk. Ezek mind hazai  felvételek
    -  minősítésüket  lásd:  "CD-vel  élni",   HFM   16.   Nívós   nyugati
    ezüstlemezünk csak egy volt (Allegri: Miserere, Argo  410  005-2,  szó
    volt róla 14. kiadásunkban); ezt a példányt kontrollképpen használtuk,
    váltogatva hol ebbe, hol abba a gépbe helyeztük, ami azt jelenti, hogy
    négyünk közül az egyiknek tudnia kellett, mikor mi szól. A többiek így
    is vakon ítéltek.

    Philips CD 150 - Sony CDP-40

        Várakozásunkkal ellentétben, a többség inkább a Sonyra  szavazott:
    "magasabb tónusú, világosabb, nyitottabb, teresebb, nyugodtabb", habár
    a különbség igen csekély - ezek voltak a főbb érvek  a  Sony  mellett.
    Egy  ellenszavazat:  a  Sony  mosottabban,  a   Philips   elevenebben,
    tisztábban, plasztikusabban, analógosabban szól (ez utóbbi  kitételből
    a rutinosabb Olvasó kitalálhatja, melyik zsűritag lógott ki a sorból).
    Később, jó két óra múltán megismételtük a vaktesztet, és a Sony megint
    3-1 arányban nyert. A társaságnak  egyébként  nem  nagyon  tetszett  a
    hangminőség,  előbb  a   magyar   korongokra   panaszkodtak,   de   az
    Allegri-felvételről sem voltak sokkal jobb véleménnyel.  Hiányolták  a
    magashangokat, az elevenséget a zenéből.

    Philips CD 150 - Dual CD 20

        Annak ellenére, hogy a Dual a Sony közeli rokona, a  négyből  csak
    egy zsűrort tudott megnyerni magának, a többi  a  Philipsre  szavazott
    (sőt: egyikük nagyon  is  határozottan!).  Ezúttal  inkább  a  Philips
    hatott teresebbnek, levegősebbnek, elevenebbnek. Két órával később ezt
    a  tesztet  is  megismételtük,  és  megint   ugyanaz   jött   ki.   Az
    Allegri-felvételen  különösen  nyilvánvaló  volt  a  Philips  fölénye.
    Mindazonáltal egyértelműen leszögeztük: nincs  itt  akkora  különbség,
    mint például két hangszedő között.

    Sony CDP-40 - Dual CD 20

        Érdekes, itt teljesen  egyhangúlag  ítéltünk:  valamennyiünknek  a
    Sony tetszett jobban, de mindenkinek csak egy kicsivel,  és  senki  se
    tudta megindokolni,  hogy  miért.  Talán  egy  kicsit  megnyugtatóbban
    szólt. De a különbség inkább csak az Allegrin jött ki.

    Ráhallgatás

        Mint már pedzegettük, a "ráhallgatástól" itt azért nem  várhattunk
    sokat, mert a Szerkesztő nem szereti  a  digitális  hangot,  és  ezért
    illetéktelennek érzi magát, hogy éppen ő döntsön az  ezüstlemezjátszók
    között. Viszont az utóbbi időben  annyit  bajlódott  a  Kábelhüllővel,
    hogy úgy érzi: tartozik  annyival  a  CD-játszóknak,  hogy  rajtuk  is
    kipróbálja a légvezetékes kábelezést (amelyről a 17. oldalon  bővebben
    ír).  Valamennyi  készüléket  fennhagyta  a  balzafa  asztalkákon,  de
    egyszerre csak az egyik CD-játszót  kötötte  be,  mégpedig  négy  szál
    0,1mm-es, szigeteletlen rézvezetékkel,  a  hangszórókábelt  pedig  2mm
    vastag,  ugyancsak   szigeteletlen   rézdrótra   cserélte.   Ebben   a
    felállításban 1-1 órát hallgatta a Philipset, a Sonyt és a Dualt -  és
    maga  is  meglepődött,  hogy  ez  mennyire  nem  okozott  neki   lelki
    gyötrelmet.
        Akárcsak  a  fekete  lemezekét,   a   légvezeték   az   ezüstlemez
    hangminőségét  is   drasztikusan   feljavította.   Nem   tudta   ugyan
    kiküszöbölni   a   (szubjektív)    felhangszegénységet,    a    csúnya
    fortisszimókat, a "digitális sterilséget" a CD hangjából, de  még  így
    is meghökkentően hallgathatóvá varázsolta a digitális hangot. És éppen
    ez az a kritérium, amelynek alapján a Philips legalább  1,5-2  ortóval
    jobb  gép   a   másik   kettőnél:   melegebben,   lágyabban,   élőbben
    ("analógosabban"?) szól. Hozzá  képest  a  Sony  típusú  gépek  hangja
    érdes, karcos - pótolni látszik a felharmonikusokat és az elevenséget,
    de hát ez csak tüneti kezelés, és a hatása nem tart sokáig.
        A CD-játszók potenciális vásárlóinak mindig  is  azt  tanácsoltuk:
    mielőtt  vásárlásra  szánnák  el  magukat,  próbáljanak  néhány  napig
    együttélni egy kölcsönkészülékkel. Ezt a javaslatunkat  most  annyival
    fejeljük  meg,  hogy  a  kölcsönkészülékek  közül  legalább  az  egyik
    feltétlenül Philips típusú legyen.

                                      *

    Rázós Diagramok

        Amikor legelőször írtunk ezüstlemezről és  ezüstlemezjátszóról  (a
    Pioneer PD-1-ről: "A  Felkelő  Nap  Háza",  HFM  12.),  felsoroltuk  a
    CD-technika minden potenciális és tényleges  előnyét.  Egyebek  között
    azt  is  leírtuk,   hogy   a   CD-játszó   "nem   szenved   akusztikai
    visszahatástól". Ezt nem mi találtuk ki, mi  is  csak  olvastuk  -  és
    elhittük. Hiszen annyira logikus volt, annyira magától értetődött.
        A kisördög azonban nem hagyott nyugodni  bennünket,  és  legutóbb,
    amikor egyszerre 3 készülék volt a kezünkben (Sony, VT-Dual, Philips),
    a próba kedvéért mégiscsak  összeállítottuk  azt  a  láncot,  amellyel
    különben csak  a  hagyományos  lemezjátszók  akusztikai  visszahatását
    vizsgálnánk. Mérési eljárásunkat (az angol Martin Colloms nyomán)  még
    legeslegelső, 1979 őszi kiadásunkban ismertettük, de  ez  annyira  rég
    volt, hogy talán igaz se volt, így hát megint  elmondjuk  a  lényegét.
    Süketszobában  egy  nagy  Tannoy  Arden  hangsugárzó  elé  állítjuk  a
    lemezjátszót, pontosan fél  méterre  a  félelmetes  "Dual  Concentric"
    hangszórótól. A lemez nem forog, a tű egy szélső barázdában áll. Ekkor
    egy generátorral "végigpásztázzuk" a teljes hallható  frekvenciasávot.
    A Tannoyt egy elektronikával úgy vezéreljük, hogy a hangnyomás  minden
    frekvencián éppen 91db legyen. A lemezjátszónak (minthogy a tűje  most
    nem "játszik"), nem  volna  szabad  egy  mukkot  is  kiadnia  a  saját
    hangfrekvenciás kábelén, de az  akusztikai  visszahatás  következtében
    rezgésbe  jön,  hamis   műsorjelet   produkál.   Az   eredményt   lásd
    lemezjátszótesztjeink mindenkori 3. diagramján. A diagrampapír  50dB-t
    ölel át, a hasznos jel szintjét a legfelső vonalra kell  odaképzelnünk
    -  és  ezt  nemritkán  15-20   decibelnyire   megközelíti   a   káros,
    visszacsatolódó rezonanciák  "tüskéje".  Nagyon  szemléletes  diagram,
    pedig  nem  is  derül  ki  belőle  a  lényeg,  nevezetesen,   hogy   a
    nemkívánatos, káros  jel  időben  egy  kicsit  (vagy  nagyon)  eltolva
    jelenik meg, tehát akkor,  amikor  a  műsorjel  már  éppen  lecsengeni
    szeretne.
        Ugyanezt a mérést a CD-játszókon  is  meg  lehet  ejteni.  Ezeknek
    ugyan nincs tűjük, a barázdájukhoz sem tudunk hozzáférni, arról nem is
    beszélve, hogy ha a korongot megállítjuk, a készülék azonnal némít.  A
    mérő-ezüstkorongnak viszont van "néma" műsorszakasza (zajmérés céljára
    szolgál), és amikor ezt játsszuk, akkor a CD-játszónak éppoly  kevéssé
    szabadna zenélnie, mint az előbb leírt teszt  folyamán  a  hagyományos
    lemezjátszónak. Őszintén szólva, nem is hittük, hogy  értelmes  dolgot
    mívelünk. A  CD-játszó  optoelektronikai  letapogatórendszere  nem  is
    érinti a lemezfelületet. Ugyan mi az ördögöt akarunk  itt  "megrázni"?
    Tán a lézersugarat a levegőben? Vagy talán a biteket? (Amelyek  ezután
    még,  amúgyis  keresztülfutnak   egy   hibajavító   elektronikán,   és
    kvarcpontossággal érkeznek az erősítőre!)
        Ámde, mint mondani szokás: "más a gyakorlat, más a praxis."  Igaz,
    ennél a  mérésnél  20  decibellel  meg  kellett  emelnünk  a  szintíró
    érzékenységét, hogy a rezonanciatüskék igazán a látóhatárunkon belülre
    kerüljenek (vagyis: a zavaró jel valójában 20 decibellel kisebb,  mint
    ábráink mutatják), de az akusztikai visszahatást mindhárom  készüléken
    ki tudtuk mérni, és ez már önmagában is érdekes dolog.
        Még érdekesebb, hogy a  három  CD-játszó  mennyire  más  mértékben
    érzékeny az akusztikai visszahatásra! A Philips CD  150  (3.  diagram)
    nemkívánatos jele minimális, a legmagasabb rezonanciacsúcs is vagy  57
    decibellel marad a referenciaszint alatt. A VT-Dualé  már  tekintélyes
    (-40dB, 4. diagram), a Sonyé pedig (5. diagram) még ennél is magasabb,
    35 decibelnyire közelíti meg a referenciaszintet. Persze,  számszerűen
    ez még  mindig  csekély,  a  hagyományos  lemezjátszók  közül  csak  a
    legjobbakéval lehet  összevetni  (lásd  a  Linn  Sondek/Ittok/Asak  3.
    diagramját a  HFM  11.  kiadásában,  a  68.  oldalon).  Nagyságrendjét
    tekintve nem is annyira az akusztikai visszahatással,  mint  inkább  a
    strukturális karrezonanciákkal rokon (lásd ugyancsak a 11. számban,  a
    80. oldalon). De a tény tény marad: az egyik gép - ebből a szempontból
    - jó 20 decibellel nagyobb visszahatást produkál, mint a másik!
        A legérdekesebb pedig:  a  CD-játszók  akusztikai  visszahatásának
    karakterisztikája!  Teljesen  eltér  a  hagyományos  lemezjátszókétól:
    amazok inkább a  basszustartományban  "aktívak",  de  pár  kHz  felett
    viszonylag csöndesen viselkednek (a  rezonanciatüskék  legalábbis  nem
    érik el a diagrampapír  alját),  és  a  görbe  alakja  esetleges,  nem
    periodikus.  Ezzel  szemben  a  CD-játszók  diagramján  mintha  mindig
    ugyanaz a periódus ismétlődne!  Úgy  500Hz  felett  a  görbe  megindul
    felfelé,  körülbelül  7-8dB/oktáv  meredekséggel,  hogy  13kHz   táján
    csúcsértéket érjen el. A szemléletesség kedvéért egymásra rajzoltuk  a
    három görbét (6. diagram). Csaknem tökéletesen egybeesnek!
        A CD-játszók  akusztikai  visszahatása  mindenesetre  van  annyira
    érdekes paraméter, hogy felfigyeljünk rá: meg is fogjuk  mérni  minden
    ezután forgalomba kerülő készüléken.  Más  kérdés,  hogy  e  paraméter
    mennyire korrelál azzal, amit zenélgetés közben hallunk  vagy  hallani
    vélünk. Vajon az akusztikailag legérzéketlenebb  masina  szól  majd  a
    legjobban? (Hátha mégsem?)
        És ha történetesen az szólna a legjobban, akkor még mindig van egy
    kérdésünk. Vajon azért szól így, mert neki a legkisebb  az  akusztikai
    visszahatása?!


                                      *

    VT-Akai AP-A210/C lemezjátszó

    

        Koprodukciós alkotás, a japán és a  magyar  cég  együttműködésének
    gyümölcse, akárcsak néhány  oldallal  később  a  két  kazettás  magnó.
    Alapgép, a legalsó  árkategóriából,  jellegzetes  "toronyhifi",  mégha
    nincs is hozzá torony. Direkthajtású  futómű,  mereven  felerősítve  a
    dobozra, kis tömegű hangkarral és méginkább kis tömegű, T4P  rendszerű
    mozgómágneses hangszedővel. Kezelőszervei  az  előlapján  helyezkednek
    el, kívülesnek a lehajtott plexitetőn, és így játék közben is el lehet
    érni őket.

    Kezelése, szolgáltatásai

        Az előlap közepe táján két LED a fordulatszámot  jelzi  (33,  45).
    Mellettük  egy  tolókapcsoló,  az  Arm  Lifter,  azaz   karlift.   Egy
    nagyméretű nyomógomb (Speed) a  fordulatszámot  váltja.  A  Cut/Return
    nyomógomb zárja a  sort,  ezzel  megszakíthatjuk  a  játékot,  mire  a
    hangkar felemelkedik, visszatér a helyére  és  leoltja  a  villanyt  -
    ugyanezt egy-egy  lemezoldal  befejeztével  magától  is  megcselekszi,
    ahogy illik.
        Szabályozni lehet még a lift tetőpontját, és be lehet állítani azt
    a pontot a belső  barázdák  fölött,  ahol  az  automatikának  ki  kell
    kapcsolnia; mindehhez a karbak  mellett  találunk  szabályzószerveket.
    Más nincs. Minthogy a  hangszedő  mérete,  tömege  és  csatlakozásának
    módja szabványos, nem kell és nem is lehet  beállítani  a  tűerőt.  Az
    antiskatingon sem lehet változtatni - sőt, a  gép  belsejében  nem  is
    láttunk  semmiféle  rugót  vagy  egyéb  szerkezetet,   amelyet   azzal
    gyanúsíthatnánk, hogy játék közben kifelé akarná húzni a hangkart.

    Felépítése

    

        Az  alumínium  ötvözetből  készített  lemeztányér   igen   könnyű,
    borítással együtt is csak 0,57 kilogrammos. Direkthajtású; közvetlenül
    rajta ül egy egyenáramú szervomotoron. A  motort  viszonylag  egyszerű
    elektronika  vezérli,  központjában  egy  VC  1031  típusú  IC-vel.  A
    nyomtatott áramköri lapból kialakított jeladó a motor forgórésze alatt
    helyezkedik el. Az a dolga, hogy a  forgórészen  elhelyezett  mágnesek
    elfordulásával  arányos  frekvenciájú  jelet  juttasson  az  IC  egyik
    bemenetére. Az IC ezután, - miután a beérkező  jeleket  felerősítette,
    formálta  és  összehasonlította,  vezérlőjelekkel  utasítja   azt   az
    egységet,  amely  a  motortekercseket  táplálja.  Ez  is  meglehetősen
    egyszerű  elektronika,  2  Hall  elemmel,  melyekhez  4-4  tranzisztor
    csatlakozik. A  motorban  összesen  4  tekercset  találunk.  Motor  és
    elektronika, mindenestül, egyetlen nyomtatott áramköri lapra épül.
        A tápegység a lehető legegyszerűbb. A  ki-bekapcsolót  a  hálózati
    transzformátor szekunder körében helyezték el. Az egyenirányító  12,9V
    feszültséget állít elő, stabilizátorra nincs szükség, vagy  legalábbis
    az  IC-nek  nincs  szüksége  rá  (ellátja  sajátmagát).   A   meghajtó
    tekercseket vezérlő tranzisztorok stabilizálatlan feszültséget kapnak.
        A hangkar egyenes fémcső, fixen felerősített ellensúllyal. A tűerő
    a T4P rendszerben  12,5mN.  Az  antiskatinget,  mint  már  említettük,
    megtakarították a tervezők. A hangszedőről keveset  tudunk.  A  tűhegy
    kúpos,  a  tűtartó  típusa  RS-33.  A   hangszedő   jelét   körülbelül
    egyméteres,  árnyékolt  kábelen   vezették   ki,   a   csatlakozódugók
    RCA-rendszerűek. Külön kivezették a készülék hidegpontját is,  ezt  az
    erősítő vázára lehet kötni. A lemezjátszó doboza  műanyag  "tojáshéj",
    és 4 rugalmas műanyag lábon áll.

    Méréseinkhez

        A fordulatszám csaknem pontosan megfelel a névleges  értéknek,  az
    eltérés alig mérhető. A  lejátszótű  fékező  hatása  is  csak  kevéssé
    érvényesül,  a  fordulatszám  alig  csökken.  A  nyávogás  is  csak  a
    specifikációhoz képest magas: a gyár ±0,045%-ot ad  meg,  mi  0,07%-ot
    mértünk (szűrővel).
        A  zajok  csekélyek,  "B"  jellegű  szűrővel  még  valamivel  jobb
    eredményt is kaptunk a gyár által specifikált 73dB-nél.
        A  hangkar  csapágysúrlódása  enyhe,   a   hangfrekvenciás   kábel
    kapacitása alacsony.
        A frekvenciagörbe az  olcsó  hangszedőkre  jellemző,  15kHz  táján
    erősen kiemel. Az áthallási csillapítás viszont tisztességes,  egészen
    a  15kHz-es  rezonanciáig  meghaladja  a  15  decibelt.   A   kimeneti
    feszültség megfelel a szabvány előírásának. A  hangszedő  letapogatási
    képessége kielégítő, a torzítások nem  túl  magasak  -  nem  találtunk
    durva hibát, sőt, az eredmény egy kicsit jobb is, mint  amit  ebben  a
    kategóriában a mozgómágneses hangszedőktől elvárhatunk.
        Érdekes az akusztikai visszahatás diagramja. A nemkívánatos  jelek
    nem szöknek ugyan  túl  magasra,  viszont  magasabb  frekvenciákon  is
    felütik fejüket - ez szokatlan jelenség.
        A  hangkar-hangszedő  rezonanciafrekvenciája  körülbelül   12Hz-re
    esik, a kiemelés erős. Az oszcillogramon a  négyszögjel  felfutó  élén
    túllövést látunk, de nagyjából olyan, amilyet elvárhatunk.
        Összegezve: egyszerű gép, egyenletes műszaki jellemzőkkel.

    
    
    


    Szeánsz

    

        "Úgy, ahogy eladták a  boltban"  -  így  tesztelünk  minden  olyan
    készüléket,  amelyről  nemigen   tételezhetjük   fel,   hogy   gazdája
    megpróbálná  "felspécizni",   átkábelezni,   átdobozolni,   hangszedőt
    cserélni benne stb. stb. Az  Akai  AP-A201/C  lemezjátszóra  már  csak
    azért is illik ez a jellemzés, mert T4P rendszerű a  hangszedője,  nem
    csereszabatos a fél coll csavartávolságúakkal. Igaz, ma már számos cég
    kínál T4P rendszerű hangszedőt, de ez nem változtat sokat a helyzeten.
    "Vidd és használd!" - ez itt a jelszó. Hogy tehát a  próba  sportszerű
    legyen,  etalonunkat,  a   NAD   lemezjátszót   is   visszadobozoltuk,
    visszakábeleztük.  Egyébként  is  hagyományos  kábeleket  használtunk,
    hiszen  a  kapcsoló  berendezés,  az  A-B  vakteszt  nemigen  tűri  az
    árnyékolatlan vezetéket. Egyvalamiben azért mégsem  alkudtunk  meg:  a
    két  lemezjátszót  Triangulum  asztalkákra  raktuk  -  ennyivel  tehát
    mindenképpen  jobban  szóltak,  mint  amire   a   kuncsaft   egyébként
    számíthat. Kontrollberendezés: Naim NAIT, Spendorok. Műsoranyag: dixie
    és pop a régi Philips demólemezről,  templomi  zene  (szoprán,  kórus,
    orgona) a Propriusról.
        A  NAD  lemezjátszó  és  az  Ortofon  FF15E/II  pickup   hangjához
    viszonyítva  az  AP-A20/C1-nek  kétségtelenül  egy  kissé   magas   az
    alaptónusa. Egyikünket ezzel meg is nyerte  magának  ("magasban  jobb,
    tisztább, elevenebb, sztereóbb"), a többiek  viszont  nem  lelkesedtek
    érte, szerintük az Akai  sziszeg,  érdes.  Túlságosan  sok  -  és  nem
    "igazi" -  a  magashangja;  a  szoprán  rideg,  "túlmikrofonozott",  a
    hangkép egy kicsit kásás, némelyik szólam  kifullad.  Ehhez  képest  a
    NAD/FF "nagyobb  templomot",  többféle  hangkaraktert  tud  leképezni,
    teltebb, emberibb.
        Ami a sztereó hatást illeti, egyikünk  igen  érdekes  megfigyelést
    tett. Az illető "rossz jegyet kapott a házikoncerten", kissé hátul  és
    oldalt ült, így csak az egyik hangdobozra látott rá tisztán, a másikat
    valamelyest  takarásban  látta.  Ennek  ellenére   a   NAD   hangképét
    összefüggőnek, folyamatosnak mondta, az Akaiét  féloldalasnak  érezte.
    Ismételjük, a próba vakon folyt, a kétszer két  csatorna  jelét  pedig
    műszerrel állítjuk azonosra - a hangnyomásszintek megegyeztek.  Lehet,
    hogy puszta érzékcsalódásról van szó; tény, hogy egy  másik  ítész  is
    "kéthangszórósnak" nevezte az Akai sztereofóniáját.

                                      *

     VT-Akai HX-A201 kazettás magnó

    

        Mint az iménti  lemezjátszót,  a  most  következő  két  magnót  is
    kooperációban készítette az Akai és a Videoton. A két csévélő közül az
    egyik (a HX-A201) normál, a másik (a HX-A301W)  kétkazettás  kivitelű.
    Logikus,  hogy  magnórevünket  a  hagyományos   géppel   kezdjük,   az
    "egyszerűbbtől a bonyolultig" haladva - habár, mint látni  fogjuk,  az
    "egyszerűbb" gép többet tud, mint kettős mechanikával ellátott  társa.
    Pedig már ez a HX-A201 is szerényebb külsejű és szegényesebb belvilágú
    készülék, mint az utóbbi években bemutatott Akaik. Úgy látszik, ezt  a
    céget sem kerülte el a spórolási hullám. (A HX-A3 ára az USA-ban  240,
    a HX-A201-é 140 dollár.)

    Kezelése, szolgáltatásai

        Baloldalt felül a kazettarekesz  nyitógombja,  alatta  a  hálózati
    kapcsoló. A kazettatartó után  két  oszlopban  az  üzemmód  kapcsolók:
    legfelül a Gyors előre-hátra, középen a Lejátszás és a Stop, legalul a
    Felvétel és a Pillanatállj.  Valamennyit  csak  egészen  gyengén  kell
    nyomkodni; a mechanika működtetésére a meghajtómotor is "rásegít".
        Felül a szalaghosszmérő 3 számjegyű. A  frontlap  közepe  táján  a
    kivezérlésjelző LED-sorozat enyhén foghíjas: csatornánként mindössze 5
    LED-ből áll (-15,  -8,  -  3,  0,  +3dB).  További  1-1  LED  jelzi  a
    bekapcsolást (Power) és a Felvételt (Rec). A kivezérlésjelző  alatt  a
    Timer Start felirat arra utal, hogy a készüléket külső  kapcsolóórával
    is elindíthatjuk, ha előzőleg felvételre vagy lejátszásra  állítottuk.
    Itt helyezkedik el a fejhallgató  csatlakozó  is,  egy  6,3mm-es  Jack
    hüvely.
        A kivezérlésjelző mellett a szalagfajta-választókapcsolót találjuk
    (Norm, CrO2, Metal). Utánuk a zajcsökkentő  ki-bekapcsolója
    és  a  Dolby  B-C  választógomb  következik.   Alattuk   a   felvételi
    szintszabályozó: egyetlen síkpályás potenciométer  -  nem  lehet  vele
    balanszírozni!
        A  hátoldalon  mindössze  két  pár  RCA-hüvely  van,  lehagyták  a
    felvétel/lejátszás  csatlakozót  -  holott   az   Akai   cég   eredeti
    típusválasztékában még olyan HX-A201 is szerepel, amelyen még  ott  az
    ötpólusú csatlakozóhüvely.

    Felépítése

        Az elektronika is egyszerűbb lett. A mikrofon  bemeneti  jele  egy
    kiszajú erősítő IC-re (BA 3280EC), majd  a  szintszabályzó  potméterre
    jut, ugyanide vezetik - ellenállásosztón keresztül - a  vonal  bemenet
    jelét is. Illesztő erősítő következik, ez a multiplex szűrőt táplálja.
    A Dolby B és C zajcsökkentő: egyetlen IC (HA 12058NT). Egyik  kimenete
    a fejmeghajtó tranzisztorra dolgozik,  s  annak  visszacsatoló  ágában
    állítják  be  a  szalagfajták   szerinti   felvételi   korrekciót.   A
    zajcsökkentő  egység   másik   kimenete   a   kivezérlésjelző   LED-ek
    meghajtására szolgáló IC-t (IR 2E27A), illetve a fejhallgató  erősítőt
    vezérli (M5218L0 típusú IC).  A  törlő-előmágnesező  jelet  ellenütemű
    oszcillátor  szolgáltatja,  ez  egy   3   tranzisztorból   kialakított
    stabilizátorról kap tápfeszültséget. A  tápfeszültség  változtatásával
    állítják be a nagyfrekvenciás jel szintjét.  A  készülék  többi  része
    +11,7V-ot kap egy külön stabilizátorról.
        Lejátszáskor  a  kombináltfej  a  mikrofonerősítőnek  használt  IC
    bemenetére csatlakozik, ezt követi a  lejátszási  korrekciót  beállító
    néhány RC-elem, melyeket egy tranzisztor kapcsol az egyes szalagfajták
    megkövetelte időállandóra. Ismét a Dolby IC  következik,  majd  -  egy
    némító tranzisztor után - már a vonalkimenet. Hasonló némító fokozatot
    építettek a felvételi  láncba  is,  a  fejmeghajtó  tranzisztor  után.
    Vezérlésükre egy kéttranzisztoros fokozat szolgál, amely egyúttal  azt
    a  tranzisztort  is  vezérli,  amely   a   törlőoszcillátort   tápláló
    stabilizátorban felvételkor az indítást teszi "koppanásmentessé".
        A magnó áramkörei egyetlen nagyméretű  nyomtatott  áramköri  lapon
    helyezkednek  el;  egy  kisebb  panelen   a   kivezérlésjelző   és   a
    szalagválasztókapcsoló áramkörei kaptak helyet.
        A magnómechanika a szokásos:  szabályozott  egyenáramú  motor  egy
    lapos gumiszíjjal hajtja meg a lendkereket.  Vezérlőáramköre  a  motor
    búrájában húzódik meg. A  mechanika  minden  üzemmódról  automatikusan
    Stopra kapcsol a szalag végén. Egyéb  említésre  méltót  nem  találunk
    rajta. A kombináltfej jelzése "HD" - erről sincs további információnk,
    csak hogy High Density Metallic elnevezésű.
        A készülék előlapja műanyag, hátlapja pozdorjaszerű, az alja és  a
    burkolólemeze fém.

    

    Méréseinkhez

        A mechanikai jellemzők átlagosak, megfelelnek az  előírásoknak.  A
    szalagsebességnek  a  névlegestől  való  eltérése  szintén  belefér  a
    szabvány engedélyezte tűrésmezőbe (±1,5%). A nyávogás, az  átcsévélési
    idő egyaránt a szokásos. A feszültségek/impedanciák rendben vannak;  a
    bemenő feszültség ugyan nem teljesen felel meg a specifikációnak, de a
    gyakorlatban nem lesz vele baj.
        A  lejátszási  frekvencia-jelleggörbe  31,5Hz  és   16kHz   között
    rendkívül egyenletes.  A  szintváltozás  mértéke  (bal/jobb  csatorna)
    vasoxiddal +0,5; -0/+2; -1dB, krómmal +0,5; -1,5/+1,5; -2dB  -  nagyon
    tisztességes  eredmény!  A  felvétel/lejátszás  frekvenciagörbéi   sem
    rosszak. A 20-200Hz-es sávban  ugyan  meglehetősen  hullámosak,  ezért
    egyértelműen a kombináltfej a felelős. Az átvitel vasoxiddal  14kHz-ig
    egyenletes, krómdioxiddal határozott  kiemelés  adódik  a  10-15kHz-es
    sávban, feltehetőleg mert az előmágnesezés nincs pontosan beállítva. A
    metál görbéi magasban enyhén  esnek,  a  felső  határfrekvencia  ezért
    valamelyest  elmarad  a  specifikált  17kHz-től.  A   zajcsökkentőkkel
    felvett  görbék  -   görbék.   Különösen   krómszalagon.   A   nagyobb
    kivezérlésen felvett görbék a várakozásnak megfelelőek. Szép  lineáris
    a krómdioxid diagramja -10 decibelen, de a metálé sem csúnya.  A  jobb
    csatorna átvitele valamivel kedvezőbb - diagramjainkon ezt ábrázoltuk.
        A harmadik harmonikus  torzítás  vasoxid  és  krómdioxid  szalagon
    nagyjából átlagos, metálon magasnak tartjuk. Mint látjuk, a HX-A201  0
    decibelen már majdnem csúcsszintig  vezérli  a  szalagot,  ez  az  oka
    annak, hogy nagyobb felvételi szinten a metállal  felvett  görbék  egy
    kissé lekonyulnak. Ide  tartozik  még,  hogy  a  specifikációban  0,7%
    harmonikus torzítást adnak meg - de bölcsen hallgatnak róla,  hogy  ez
    melyik szalagtípusra érvényes. A vasoxidra biztosan igaz - csakhát  ez
    a szalagtípus más versenyszámokban marad alul.  A  második  harmonikus
    torzítás átlagos.
        A  zajszintek  megfelelnek  a  specifikációnak.  A   zajcsökkentők
    szintén megteszik a magukét. Az áthallási  és  a  törlési  csillapítás
    átlagos.
        A kivezérlésjelző pontatlansága 3dB, pontosabban: annyira durva  a
    felbontása, hogy ennél kisebb differenciát nem tudunk kimutatni vele.
        Összefoglalva: a HX-A201-nek nincsenek sem különleges erényei, sem
    durva hibái.  Hiányoljuk  róla  a  felvételi  balansz  lehetőségét,  a
    felvétel/lejátszás  csatlakozót,  és  visszasírjuk  a   régebbi   Akai
    magnókon megismert és megszeretett, elegáns kivezérlésjelzőt.

                                      *

    VT-Akai HX-A301W kazettás magnó

    

        Egy dobozban két  magnó,  társbérletben.  Nem  új  találmány,  16.
    kiadásunkban mi is teszteltünk már  egy  ilyen  duplamagnót,  a  Sharp
    RT-1010H-t. A kettős konstrukciónak az az értelme, hogy így  nem  kell
    kölcsönkérnünk egy másik magnót, ha másolni, műsort szerkeszteni  akar
    az ember. Mi több: a két  magnót  csatlakoztatni  se  kell  egymáshoz,
    hiszen össze vannak nőve, mint a sziámi ikrek. Szóval, most a Videoton
    választéka is egy ilyen ikermagnóval  bővült.  Nem  is  drága  masina,
    legalábbis a mai árakhoz mérten nem az. Átvitt értelemben kifejezetten
    olcsó. Vasoxid  és  krómdioxid  szalagot  fogad  -  metált  nem(!).  A
    szalagfajtákat felismeri és alkalmazkodik hozzájuk, de nem  jelzi  ki,
    hogy milyen fajtájúnak minősítette  az  éppen  beléhelyezett  kazettát
    (hja, ahhoz még egy-két LED-et kellett volna elpocsékolni!), úgyhogy a
    kazettán kívül a bizalmunkat is belé kell helyeznünk.
        A két mechanika közül az egyik (Tape I) írni-olvasni tud, a  másik
    nem tud írni, csak  olvasni,  azaz  lejátszani.  Viszont  lehet  velük
    gyorsan, kettős sebességgel is másolni. Akárcsak a HX-A201-ről,  erről
    a gépről is lehagyták a felvétel/lejátszás csatlakozót  -  sőt:  ennek
    még mikrofonbemenete sincs.

    Kezelése, szolgáltatásai

        A bal  magnó  a  főmagnó  (Tape  I).  Ez  a  mechanika  törlő-  és
    kombináltfejet tartalmaz, tehát  felvételre  és  lejátszásra  egyaránt
    alkalmas.  Ezen  a  szekción  találjuk  a  hálózati  kapcsolót  és   a
    fejhallgató-csatlakozót is. A  kazettatartó  alatt  egyforma  nagyságú
    gombok   sorakoznak,   az   üzemmódkapcsolók:   Felvétel,   Lejátszás,
    Gyorshátra, Gyorselőre,  Stop  (egyben  nyitógomb)  és  Pillanat-állj.
    Könnyed érintésre működnek, mozdulatunkra a motor "rásegít".
        A két magnórészt a  függőlegesen  elhelyezett,  miniatűr  számláló
    választja el egymástól. Egy  fejezettel  előbb  még  csak  az  elegáns
    kijelzőt, most viszont már a  számlálószerkezetet  is  visszasírjuk  a
    régi Akairól: a HX-A301W-nek  annyira  icike-picike  számláló  jutott,
    hogy Móricz Zsigmond mesét írhatna róla, ha látná. Az orrunkat is neki
    kell nyomnunk, hogy kisillabizáljuk, mit mutat.
        A  római   kettessel   jelzett   mechanika   kezelőgombjai   közül
    természetesen hiányzik a Felvétel, de ettől eltekintve ezt is ugyanúgy
    kell kezelni, mint a másikat.
        A készülék jobb oldalán 3 sorban húzódnak a további kezelőszervek.
    Felül  a  Dolby  B  zajcsökkentő  ki-bekapcsolója,  majd  a   másolási
    sebességváltó (Dubbing Speed; ezzel lehet  gyorsmásolásra  kapcsolni),
    utána  pedig  a  másolási  üzemmód  kapcsolója,  Dubbing   felirattal.
    Másoláskor egyébként nincs szükség (és lehetőség  sincs)  a  felvételi
    szint beállítására, mert ilyenkor a szintszabályzó kiiktatódik. Amit a
    kivezérlésjelző mutat, az egyaránt vonatkozik a lejátszott, illetve az
    éppen felvett műsorra.
        E gombok alatt  találjuk  a  kivezérlésjelzőt.  Csatornánként  5-5
    LED-et foglalkoztat, bontása: -15, -8, -3, 0, +3dB; az első három  LED
    zöld színű, a másik kettő piros  -  hát  ez  a  kivezérlésjelző  sincs
    éppenséggel túlbonyolítva. Három további LED  indikálja  a  felvételre
    kapcsolást (Rec), a másolást (Dubbing), illetve a  bekapcsolás  tényét
    (Power).
        Legalul a felvételi szintszabályzó: ismét csak egyetlen, síkpályás
    potenciométer, amellyel nyilván nem lehet korrigálni  a  két  csatorna
    esetleges szintkülönbségét.
        A hátoldalon 2 pár RCA csatlakozóhüvely: a vonal be- és kimenet.

    Felépítése

    

        Kezdjük  a  mechanikával.  A  két  félmagnó   lényegében   azonos,
    eltekintve attól a különbségtől, hogy a  jobb  oldali  szerkezetben  a
    törlőfej  helyét  egy  "fantom"  fej  foglalja  el,  ez  csak   afféle
    szalagvezető baba. A kombináltfejek HD jelzésűek, egyebet  nem  tudunk
    róluk.
        A két mechanika szokványos felépítésű;  a  kis  méretű  egyenáramú
    motorokat a búrájukba épített IC  tartja  a  kellő  fordulatszámon.  A
    normál (4,76cm/s) és a  kétszeres  (9,53cm/s,  csupán  gyorsmásoláshoz
    használt) szalagsebességet az IC  vezérlőfeszültségével  állítják  be,
    két potenciométer segítségével  (ezeket  az  Olvasó  remélhetőleg  nem
    fogja eltekergetni). A motor egy lapos gumiszíj közvetítésével  hajtja
    meg a közepes nagyságú lendkereket. Egy-egy kis méretű szíj  hajtja  a
    csévélőorsókat, illetve működteti a végálláskapcsolót,  amely  bármely
    üzemmódról Stopra kapcsol. Egy további gumiszíj segítségével  az  I-es
    magnórész        hajtja        meg        azt        a        bizonyos
    kerekecske-gombocska-számlálócskát.
        A HX-A301W elektromos felépítése meglehetősen bonyolultnak látszik
    - ezt nem a szorosan vett magnó-elektronikára értjük, hanem  azokra  a
    kiegészítő áramkörökre, amelyek a másolással, illetve  gyorsmásolással
    kapcsolatosak.  Nézzük  előbb  a  felvételi   üzemmódot;   persze   ez
    értelemszerűen csak az I-es magnóra vonatkozik.
        Kezdjük azzal, ami nincs!  Nincs  mikrofon  és  felvétel/lejátszás
    csatlakozó,   elmaradt   tehát   a   szokásos,    nagy    érzékenységű
    erősítőfokozat.  A  vonal  bemenet  jele   közvetlenül   a   felvételi
    szintszabályzóra fut. A szintszabályzó kimenetére  máris  ráakaszkodik
    az első némító tranzisztor, hogy másoláskor kizárja a  vonalbemenetet,
    esetleges zavaró jeleivel. Most  egy  IC-s  erősítőfokozat  (M5218L0),
    majd a pilotszűrő következik. Ez normál felvételkor kiiktatódik,  csak
    a  Dolby  B  zajcsökkentő  használatakor  vágja  meg  a  19kHz  körüli
    frekvenciatartományt, igen meredeken. Gyorsmásoláskor ezt a szűrőt két
    tranzisztor segítségével  átkapcsolják  39kHz-esre.  (Erre  azért  van
    szükség,  mert  ha  kétszeres  a  sebesség,  akkor  minden  frekvencia
    megduplázódik, és a 19kHz-es szűrő most az eredeti program  8-10kHz-es
    tartományát vágná ki.)
        A Dolby zajcsökkentő egy HA 12045-ös IC,  a  két  csatorna  teljes
    áramkörkészletével.  Csatornánként  két  kimenete  van.  Az  egyik   a
    fejmeghajtó erősítőt vezérli (egyetlen tranzisztor), itt állítják be a
    felvételi korrekciót  a  vasoxid,  illetve  krómdioxid  szalaghoz  (az
    RC-tagokat  1-1  tranzisztor  kapcsolja).  A  gyorsmásoláshoz  azonban
    további korrekció szükséges: egy kéttranzisztoros  áramkör  kiemeli  a
    frekvenciasáv  felső  tartományát.  A  kombináltfej  előtt   még   egy
    párhuzamos LC tag őrködik: meggátolja,  hogy  az  előmágnesező  jel  a
    fejmeghajtó részbe jusson. A Dolby IC másik kimenete a fejhallgató  (M
    5218L0 típusú IC) és a kivezérlésjelző áramkört vezérli. A  törlő-  és
    előmágnesező jelet egy ellenütemű  oszcillátor  szolgáltatja,  melynek
    tápfeszültségét négytranzisztoros stabilizátor kapcsolás  változtatja,
    aszerint, hogy milyen szalagfajtát használunk.
        Lejátszáskor a kombináltfej  jele  egy  BA  3280  EC  típusú  IC-t
    vezérel. A szalagkorrekciót  a  visszacsatoló  ágban,  illetve  az  IC
    kimenetére kapcsolódó RC-tagokkal állítják be.  Itt  is  találunk  egy
    némító tranzisztort, ez felvételkor aktiválódik, és nem  engedi  át  a
    zavaró jeleket. Ezután a felvételkor már említett IC, majd a Dolby  IC
    következik,   s   annak   kimenete   a   fejhallgató    erősítőt,    a
    kivezérlésjelzőt és a vonalkimenetet táplálja.
        A II. számú magnó csak  lejátszásra  alkalmas,  az  elektronikáját
    tehát tovább egyszerűsíthették. A lejátszófej kimenetére két kihangoló
    kapacitás  kapcsolódik  párhuzamosan;   az   egyiket   gyorsmásoláskor
    kiiktatják. (Ezeket a kapacitásokat általában azért alkalmazzák,  hogy
    valamelyest  javítsanak  a  fej  magasfrekvenciás  átvitelén.)  FET-es
    fokozat következik, aztán egy  BA  3280EC  típusú  IC,  amely  erősít,
    illetve - két tranzisztor segítségével - a két szalagfajtához  rendelt
    korrekciót kapcsolja. Egy némító fokozat után átkerül a  jel  az  I-es
    számú magnó elektronikájára: a  Dolby  IC  előtti  erősítőre,  majd  a
    zajcsökkentőre és a kimenetre.
        A    tervezők    mindent    elkövettek,    hogy    bekapcsoláskor,
    kikapcsoláskor,   üzemmódváltáskor   és   különösen   másoláskor    ne
    léphessenek fel zajok, kattanások. Ezért számos további némítóáramkört
    is beépítettek, jócskán elbonyolítva a készüléket.
        A hálózati tápegység két különálló egység. Az egyik a  két  motort
    és  a  kivezérlésjelző  LED-eket  táplálja.  A  másik   egy   (+10V-ot
    szolgáltató)  stabilizátort  lát  el  tápfeszültséggel.   A   készülék
    előlapja  műanyag,  alja  és  burkolólapja  fém,  a  hátoldala   pedig
    valamiféle pozdorjaszerű anyag. Ha a burkolatot eltávolítjuk,  "tiszta
    udvar, rendes ház" tárul a szemünk elé, és a  masina  nem  is  látszik
    annyira bonyolultnak. Az elektronika egyetlen, jókora  áramköri  lapon
    helyezkedik    el,    csupán    a    kivezérlésjelző,    valamint    a
    szalagsebességváltó rész ül külön paneleken.

    

    Méréseinkhez

        A szalagsebesség-eltérés  csekély,  ebből  a  szempontból  mindkét
    magnó  bőven  teljesíti  a  specifikációt.  Nem  így  áll  a  dolog  a
    nyávogással. Az I. magnó  nyávogása  felvétel/lejátszáskor  túllépi  a
    prospektusban  megadott  +0,12%-ot  (ezt  szűrővel  mérjük).   A   II.
    magnórész  csak  lejátszásra  alkalmas,  tehát   csak   mérőkazettával
    vizsgálhatjuk.  A  mérőszalag  gyári  felvételt  hordoz,  a  nyávogása
    rendkívül csekély, tehát értelemszerűen jobb  eredményt  kapunk  vele,
    mint felvétel/lejátszáskor. A mérőszalag igen  rövid,  ezért  itt  nem
    mondhatjuk meg a szalag elején/közepén/végén adódó  értékeket.  A  két
    magnórész, mindazonáltal, azonosnak látszik. Az átcsévélési idejük  is
    nagyjából azonos.
        A feszültségek/impedanciák megfelelőek (habár a  vonalbemeneten  a
    specifikált 70mV helyett mi 88mVot mértünk).
        Nagyon  tisztességesek   a   lejátszási   frekvencia-jelleggörbék,
    16kHz-en még majdnem rajta vannak  a  vonalon.  Viszont  nem  lehetünk
    elragadtatva a vasoxid szalaggal mért  teljes  frekvenciagörbétől.  Az
    alacsonyfrekvenciás szakasz  tisztességes,  nincsenek  erős  hepék  és
    hupák, habár jól láthatóan ingadozik a jelszint. Kár, hogy a görbe már
    2kHz-től kezdve érezhetően esik, különösen a bal csatornán. Krómdioxid
    szalaggal más karaktert ölt a görbe: 1kHz fölött  egy  picit  csökken,
    aztán emelkedni kezd, és 15kHz környékén már  2-3dB  többlete  van.  A
    Dolby, mint megszoktuk, ezúttal is kinagyítja a  hibákat,  A  magasabb
    felvételi szinten készített görbék átlagosak.
        A legutolsó, 11. diagramon a másolás eredményét szemléltetjük.  Az
    "A" görbét úgy vettük fel, hogy az I. magnón  krómszalaggal  készített
    műsort a II. magnón játszottuk vissza  (ez  nagyjából  megfelel  a  8.
    diagramon a bal csatorna görbéjének). Most újabb krómkazettát  tettünk
    az I. magnóba, és felvételt készítettünk rá  a  II.  magnóról.  A  "B"
    görbe tehát az "A" normál sebességű másolata. Jól látszik, hogy  főleg
    a mélyhangátvitel romlott: az alsó határfrekvencia  feljebb  csúszott,
    majdnem egy oktávval, A közép-magas tartománynak inkább csak a szintje
    csökkent,  a  felső  határfrekvencia  alig  változott.  A  "C"  görbét
    ugyanúgy vettük fel, mint a "B"-t, csak éppen  kétszeres  sebességgel.
    Az átvitel  viszonylag  egyenletes  maradt,  de  a  basszus  erősebben
    ingadozik, mint az előbb, azonkívül a felső határfrekvencia körülbelül
    13kHz-re esik vissza.
        Visszatérve  a  többi   paraméterre,   a   harmonikus   torzítások
    következnek.  Mind  a  második,  mind  a  harmadik  harmonikus  értéke
    elfogadható - a magnót jól állították be.
        A  zajok  viszont  magasak.  (Habár  a  csúcsszintű  kivezérléshez
    viszonyított érték krómdioxid szalaggal éppen átlagos.) A  törlési  és
    az áthallási csillapítás becsületes. A kijelző hibája (a felvételi  és
    a lejátszási  szint  különbsége)  -3dB;  erre  a  magnóra  is  ugyanaz
    vonatkozik, mint az előbb  a  HX-A201-esre.  A  kijelzőnek  túlságosan
    durva a felbontása; ha hibázik, legalább 3dB-t hibázik.
        Összefoglalva: van másolás - nincs felvétel/lejátszás  csatlakozó,
    nincs   mikrofonbemenet,   gyatra   a   kijelző,   nem   használhatunk
    metálszalagot.

    
    
    
    


    Szeánsz

    


        A két magnót "együlésben" teszteltük. Etalon gyanánt még mindig az
    Aiwa AD-F220 szolgált, a lejátszóberendezés: NAD  5120/Ortofon  MC10S,
    Naim NAIT (mindkettő Triangulumon), Spendorok (Tönkön). A  magnókat  a
    hagyományos  módon  installáltuk,   speciális   állvány   nélkül,   és
    "klasszikus" fonokábellel csatlakoztattuk őket a kapcsolóberendezésre.
    Műsornak dixiet, "szelíd" popzenét és operarészletet választottunk, az
    Ortofon és a Philips demólemezéről.

    HX-A201

        Vasoxid. A magasai nem  szépek.  Fedett,  mélytónusú,  a  basszusa
    súlyosabb. Az ének zavaros, a tenor nem tenor, maszatos, viszont a női
    énekhang időnként jobban  tetszik.  Mindnyájan  egyetértettünk  abban,
    hogy a másik hangkép (az etaloné) egészségesebb, teresebb, kellemesebb
    és a zaja  is  kisebb  -  furcsa,  hiszen  az  Aiwa  nem  különösebben
    csendesgép,  a  régebbi  Akaiknak  pedig  nem   győztük   csodálni   a
    zajtalanságát. A különbséget mindazonáltal nem tartottuk túl nagynak.
        Krómdioxid.  Most  inkább  az  Akait  választottuk,  elsősorban  a
    csengőbb karaktere miatt. Többen is panaszolták, hogy a két  hangképet
    nehéz közös nevezőre hozni, az egyiknek magasban, a  másiknak  mélyben
    van többlete,  ez  megnehezíti  a  döntést.  (Megfontolandó:  az  Aiwa
    AD-F220 soha nem szokott a mélytöbbletével tüntetni!)
        Metál. Egyik hangkép se  tetszett.  (A  metál  az  Aiwának  sem  a
    legerősebb  versenyszáma!)  Ketten  egyértelműen  jobbnak  ítélték  az
    Aiwát, a tisztább  magasai,  szebb  énekhangja  miatt,  másik  kettőnk
    tanácstalan maradt.
        Összegezve: A rövidpróbák alapján bizalmatlanok  vagyunk  az  Akai
    HX-A201-gyel szemben, úgy érezzük, a HX-A2 és a HX-A3 jobb magnó volt.

    Akai HX-A301W

        A   duplakazettás   magnót   először   természetesen    közönséges
    készüléknek tekintettük, és csak az egyik "fiókját" használtuk.
        Vasoxid. Erős hangbeli ellentét, az Akai zajosabb, mélyebb tónusú,
    nyomottabb - az  Aiwa  tisztább,  csengőbb,  néhol  kicsit  "üresebb".
    Hárman tanácstalanok  voltak,  negyedikünk  határozottan  az  etalonra
    szavazott ("nyugodtabb, precízebb, teresebb").
        Krómdioxid. Nem nagy  differencia  -  de  következetesen  fennáll.
    Egyikünk  az  Akait  hallotta  egy  árnyalatnyival  jobbnak   ("zajos,
    csörömpöl, de élénkebb, egészségesebb"), a többiek  inkább  az  Aiwára
    szavaztak ("nyugodtabb, lágyabb, tisztább").
        Másolás. A HX-A301W nem fogad metált, de  így  is  tartoztunk  még
    neki két próbával. Az előzőleg felvett krómdioxid programot átmásoltuk
    egyik félmagnóról a másikra, ugyanolyan szalagra, előbb  normál,  majd
    pedig  kétszeres  sebességgel.  A  szalagmásolás  nem  valami   "hifi"
    eljárás, és hát nem  is  voltunk  odáig  a  hangjától.  Nyomott  lett,
    komprimált, sziszegő magasakkal - habár a javára írjuk,  hogy  a  zaja
    nem nőtt meg túlságosan. A gyorsmásolás természetesen tovább  rontotta
    a hangminőséget, de legalább lekaszálta a sziszegése (minden  rosszban
    van valami jó is). Ennek ellenére a gyorsmásolást komolytalan dolognak
    tartjuk. Aki másolni akar, szánja rá az időt.
        Összegezve: Az Akai magnók között eddig  ez  volt  a  leggyengébb.
    Igaz,  kétkazettás  -  de  véleményünk  szerint  a  16.   kiadásunkban
    tesztelt, szintén kétkazettás Sharp RT  1010H  "teljesértékűbb"  magnó
    volt és jobban megérte az árát.