Lovasiskola



        Két és fél évvel ezelőtt egy új könnyűzenei magazint  találtunk  a
    postaládánkban,  ezzel  a  különös  címmel:  Disco  Info.  Akkor   nem
    tulajdonítottunk  neki  jelentőséget  -  ezek  a   popkiadványok   hol
    feltűnnek, hol eltűnnek -, ámde a Disco Info azóta is rendíthetetlenül
    megjelenik, és tükröt mutat a könnyűzenei  világnak,  vagyis  pontosan
    azt produkálja, amire mi nem vállalkozhatunk, noha  Olvasóink  rajtunk
    kérik számon. Igaz, a Disco Info nem szabályszerű,  utcán  terjesztett
    újság. Félhivatalos, "belső", de kívülállók számára is elérhető fóruma
    egy egész szakmának: a  diszkózásnak.  Szerkesztője,  Hölzer  Tamás  a
    lemezlovasok "szakfelügyelője" is egyszemélyben  (az  engedélyügyi  és
    közművelődési   csoport   vezetője   az   Országos   Szórakoztatózenei
    Központban). Az alábbi interjúval tehát nemcsak egy érdekes  és  a  mi
    programunkat kiegészítő - igaz, méregdrága - kiadványról tájékoztatjuk
    Olvasóinkat, hanem a hazai diszkó-iparágról is. DL.


                                      *


        Hogy jobban meg tudjuk állapítani, hol kezdődik a lapszerkesztő és
    hol végződik a tisztviselő, kérlek,  beszélj  előbb  magadról.  Honnan
    jöttél ide, hogyan kerültél ide.


        Műszaki embernek indultam,  a  Bánki  Donát  gépipari  technikumot
    jártam   ki,   de   viszonylag   hamar   elpályáztam,   nem    éreztem
    elhivatottságot - huszonegynéhány  évesen  az  ember  még  nem  mindig
    találja a helyét.  Én  például  egy  ideig  importügyeket  intéztem  a
    papíriparban, aztán az Autóker-nél... Viszont zenélgettem  is  közben,
    teljesen  amatőrként.  Beletartozom  abba  a   bizonyos   generációba,
    amelyről manapság annyit beszélnek, és amelynek - ennyi biztosan  igaz
    - a zene nagyon sok mindent kezdett jelenteni. Bárki, akinek csak  egy
    egészen kis  adottsága  is  volt,  az  mind  zeneszerszámot  ragadott,
    többnyire persze gitárt. Én ugyan  zongorázni  tanultam  (nem  tipikus
    eset), és mondhatnám kényszerűségből kezdtem el gitározni.


        Mennyire vitted?


        Kultúrház-színvonalú  pódiumokig,  egy  amatőr  együttesben  (több
    nevünk  is  volt,  például  Lucky  Star  -   ez   jut   az   eszembe).
    Elzenélgettünk egy pár évig, de amikor már túljutottunk a "jó buli, jó
    hecc, meg még egy láda sör" korszakunkon, és kezdtünk  pénzt  keresni,
    akkor már nem vitt tovább a lendület. Azt hiszem, nem is a  zene  volt
    nekünk a legfontosabb, hanem a társas zenélés...amelynek  során  bárki
    felkerülhet  a  pódiumra.  Az  akkori  technika   egyszerű   volt,   a
    basszusgitárosunk például maga fabrikálta a  hangszerét,  pickupostól,
    és mégis, ezzel a megszólalással közönség elé lehetett  állni.  Persze
    csak angol számokat játszottunk, kottáink nem  voltak,  mindenki  csak
    "kagylózta" a zenét, az énekes is. Ki beszélt volna közülünk  angolul?
    (Ma sem jellemző.) Másrészt ez  a  zenélés  akkor  valahogy  másmilyen
    volt, többet nyújtott, főleg  érzelmileg...a  kívülállónak  nehéz  ezt
    elmagyarázni. Azt hiszem, Magyarországon a  zene  ekkor  kezdett  több
    lenni, mint zene.  Nagyon  sok  mindennek  a  kifejezőjévé  vált,  sok
    mindent magára vett, külsőségeket és fontos  dolgokat  egyaránt.  Több
    volt, mint "szabadidő-tevékenység".


        Ma már nem több ennél?


        Akkoriban másképp volt. A fiatal zenészek elsősorban  nem  pénzért
    dolgoztak...és nem ugyanolyan közönség előtt. Ragyogó  közönség  volt.
    Azaz-hogy sok-sok közönség volt. Zenekarpártok alakultak - igaz, ma is
    megvan ez a "pártrendszer",  de  másképpen  tagozódik:  felül  a  nagy
    együttesek, alul azok, akiket csak egy-két középiskolában  ismernek  -
    és  köztük  semmi.  Nincs  köztük  átmenet.  Megvallom,  én  a  magyar
    könnyűzenei  élettel  nem  foglalkozom,  de  úgy  érzem,   van   annyi
    rálátásom, hogy meg tudjam ítélni a  zenét  is,  a  közönségét  is.  A
    fiatalok ma kevésbé szeretik a zenét, már abban  az  értelemben,  hogy
    visszaszorul az aktív zenélés, egyre kevesebben vállalkoznak rá,  hogy
    megtanuljanak játszani valamilyen  hangszeren,  nem  pénzért,  csak  a
    saját kedvükért,  önkifejezésből.  Aki  meg  valameddig  eljutott,  az
    mindenáron  profi  akar  lenni.  Ez   tükröződik   az   újabb   keletű
    stílusirányzatokban is; hangszertudásának korlátait érezve sok  fiatal
    zenész szinte belekényszerül a zenén kívüli extravaganciákba...


        Elkalandoztunk,  térjünk  vissza  Hozzád.   Hogyan   kerültél   az
    OSZK-hoz?


        Zongoratanárom,  Kertész  Kornél  az  Országos   Szórakoztatózenei
    Központ stúdiójában is tanított, tőle tudtam  meg,  hogy  létezik  egy
    ilyen intézmény, és  amikor  megint  egy  olyan  periódusba  kerültem,
    amelyben  az  ember  azt  kérdi  magától,  hogyan   tovább,   ide   is
    bekopogtattam. Ennek tavaly  volt  10  éve.  Pátosz  nélkül  mondhatom
    tehát, hogy a zene révén kerültem ide.


        Ha nem is a diszkózene révén...


        Nem, de akkoriban, 1976-ban Magyarországon  még  nem  nagyon  volt
    diszkó, diszkósok is alig voltak, legalábbis nem voltak hivatásosak. A
    kulturális    miniszter    1978-ban    szabályozta     tevékenységüket
    rendeletileg, amikor is szervezésükkel-irányításukkal az OSZK-t  bízta
    meg.   Előzőleg   csak   a   népi    és    tánczenészek    képzésével,
    vizsgáztatásával,  közvetítésével  foglalkoztunk.  A  zenészek  körébe
    persze beleértek mindenféle hangszeres zenészt: brácsást, szaxofonost,
    gitárost - és ma már közéjük tartoznak a diszkósok is.


        Hány "kliensetek" van?


        Összesen úgy 16  ezren  lehetnek,  és  köztük  körülbelül  1000  a
    diszkós. Mint a zenészek,  a  diszkósok  is  kétfélék,  mármint  a  mi
    mércénkkel mérve: kategorizáltak - tehát A, B vagy C kategóriájúak  -,
    illetve olyanok, akiknek működési engedélyük csak ideiglenes.


        Mennyi időnként kell megújítaniuk az ideiglenes engedélyt?


        A zenészeknek 4  évenként,  a  diszkósoknak  minden  évben.  Ez  a
    "műfaj" ugyanis nagyon gyorsan változik, éspedig nem  csak  adataiban.
    Nemcsak újabb  előadók,  újabb  slágercímek  jönnek,  de  újabb  zenei
    stílusok is. A felülvizsgálattal színvonalasabbá akarjuk tenni  ezt  a
    szakmát. Jó érzés megfigyelni egy-egy  jelentkezőt,  aki  "négy  évvel
    ezelőtt annyira gyenge volt, hogy éppen csak  megkapta  a  papírt,  és
    most tessék!" - sajnos, azt is  látjuk,  hogy  mások  stagnálnak  vagy
    éppen visszafejlődnek, felveszik a rutinszöveget...


        Például?


        ...lejátszanak egy lemezt, és aztán  annyit  mondanak  róla,  hogy
    "hölgyeim és uraim, ez a kellemes kis zene nem más, mint..." és  akkor
    jön az együttes neve és a cím. Ez nagyon kevés.


        Hiányzik hozzá a "pletyka"?


        Nemcsak az. A jó lemezbemutató három mondatba összesűrítve  mondja
    el  mindazt,  ami  érdekes,  az   előadóról,   a   zenéről.   Jópofán,
    hangulatosan,  és  nagyon  röviden.  Ez  ebben  a  művészet.  Abban  a
    zeneszakaszban  beszélni,  amelyikben  kell,  olyan  tempóban,   olyan
    hangerővel - és közben is adatok is stimmeljenek.


        Ez voltaképpen előadóművészi pálya?


        Meggyőződésem, hogy a jó diszkós  egyben  előadóművész  is.  Mégha
    nagyon ritka is az igazán jó produkció, és sok  fiatalember  még  csak
    nem is találkozott ilyennel.


        A rádióban, a tévében sem?


        Az  nem  az.  Más  a   rendeltetése.   Zeneszolgáltatás,   könnyed
    csevegéssel...  A  rádiós  diszkózás  különben  is  mindentől   eltér,
    akárcsak a  többi  rádiós  műfaj...  Külföldön  talán,  ahol  non-stop
    tánczenei műsorok vannak, ott megjelenhetett a rádiós "dídzsí"  meg  a
    televíziós változata,  a  "vídzsí"...  De  még  azok  is  valami  mást
    csinálnak,  mert  nekik   nincs   igazi,   közvetlen   kontaktusuk   a
    közönséggel. A diszkós mindig a helyszínen,  a  közönségnek  dolgozik,
    akárcsak a színházban a színész, rögtön kontrollálhatja,  hogy  sikert
    ért-e el vagy kudarcot  vallott.  A  közönség  reakciója  azonnali  és
    heves. Ehhez a munkához egyéniség  kell,  márpedig  abból  kevés  van.
    Kevés a kiemelkedő diszkós, és ha  mégis  akad,  nehéz  megőriznie  az
    egyéniségét...hogy később, amikor már nem törődik annyit a  dolgaival,
    még akkor se látszódjék rajta, hogy rutinból dolgozik.


        Mindent a közönségért?


        Hát igen, a közönséget ki  kell  szolgálni,  a  diszkós  (mint  az
    előadóművészek közül  annyian)  kompromisszumra  kényszerül,  el  kell
    döntenie, milyen arányban adagolja a slágeresebb, illetve  a  zeneileg
    értékesebb számokat.


        Mit értesz "zeneileg értékesebb" diszkózenén?


        Nemcsak diszkózenéről van szó. Igaz, kezdetben a diszkó  egy  igen
    jól meghatározható zenei stílust is jelentett. Ma már nem így  van,  a
    diszkóban ugyanazok a  népszerű  számok  szólalnak  meg,  mint  bárhol
    másutt  a  világon,  magnóról  vagy  lemezről,  vagy  újabban  CD-ről.
    Legfeljebb nálunk valamivel később szólalnak meg, mint Amerikában.  De
    a késés nem több, mint néhány hét.


        Mekkora a diszkósok közönsége?


        Ezt csak százezres számokkal lehet kifejezni. Én abból indulok ki,
    hogy nem nagyon van olyan helység Magyarországon,  hogy  legalább  egy
    pontján - a művelődési házban vagy a kocsmában -  ne  tartanának  fenn
    diszkót. Szorozd meg a helységek számát a helyi közönség létszámával.


        Mi kell a lemezlovagláshoz?


        Három dolog...


        Pénz, pénz és pénz?


        ...nem, pénz csak  az  elsőhöz  kell,  a  berendezéshez  -  habár,
    gondolom, a HFM olvasói számára ez a legérdekesebb. Alapvető,  hogy  a
    berendezés jól szóljon, márpedig Magyarországon tudomásom szerint  nem
    gyártanak komplett diszkó-berendezést. A diszkósnak tehát értenie kell
    hozzá, hogy berendezését összeszedje és üzembe  állítsa.  A  helyiség,
    ahol dolgoznia kell, általában amúgysem  zenehallgatásra  való:  rideg
    falak vagy hodályok, esetleg kiskocsmák -  nehéz  behangosítani  őket.
    Tapasztalatom szerint a berendezés milyensége általában nem arányos  a
    hangminőséggel. Persze a készülékek minősége  már  eleve  megszab  egy
    bizonyos korlátot, de gyakran előfordul, hogy a berendezés fényes,  és
    a hang mégis gyatra. Tény, hogy ma már egyre nagyobb értékű készülékek
    szükségek,  különösen,  hogy  nemcsak  hangot  kell   produkálni,   de
    fényhatásokat is, és akkor már nem  lehet  megúszni  100  ezer  forint
    alatt. Megjegyzem, a diszkósok  (meg  a  hifisták!)  egy  része  éppen
    műszaki oldalról keveredett erre  a  területre,  és  magával  hozta  a
    technikai ismereteket. Előbb  volt  dolga  a  berendezéssel,  és  csak
    azután a zenével. A másik dolog, illetve valójában az első, ami kell a
    diszkózáshoz: a zenei anyag. Ez általában  szalagról  szól;  a  magyar
    diszkósok többsége nem is annyira lemez-, mint inkább magnólovas -  ez
    magyar sajátosság.


        A külkereskedelem nyelvén ezt úgy mondanák: devizát váltanak ki...


        Persze. A lemezbemutatás gyökerei ugyan az ötvenes évekig  nyúlnak
    vissza, dehát akkor lemez alig volt, csak rádió.  Meg  a  Mambó  magnó
    (amelyet előbb csak a zenekari szünetekben  vittek  fel  a  pódiumra).
    Vagy a lemezkölcsönző a Rákóczi  úton.  Ma  is  igen  kevés  az  olyan
    diszkós, aki lemezről dolgozik. Habár ma már nálunk is  vannak  maszek
    lemezboltok, szép számmal. Úgyhogy legalább a zenei anyag frissességét
    illetően nem vagyunk elmaradva az angolszászoktól.


        És a harmadik dolog, ami a lemezlovagláshoz kell?


        Az ember. Ezt, sajnos, nem lehet  megvásárolni  a  boltban.  Ma  a
    vizsgákon szerzett benyomásaimból indulok ki, azt kell mondanom,  hogy
    nagyon kevés az olyan diszkós, akit a  zeneszeretet  hozott  ide,  nem
    pedig...


        A pénzszerzés lehetősége?


        Igen. Nem. Ebben azért nem vagyok biztos.


        Mi egyébről lehet még szó, a pénzen és a zenén kívül?


        A diszkózás népszerű tevékenység. A fiatal embernek tetszik,  hogy
    ő itt a diszkós. De ez önmagában nem elég. Mindenekelőtt  beszélni  is
    tudnia kell. Gátlásosságnak itt nincs  helye.  Más  vizsgákon  még  el
    lehet fogadni, hogy a jelölt egyébként jól  tudja  a  fizikát  vagy  a
    biológiát, csak éppen túlságosan izgul. De egy diszkós a  vizsgán  sem
    lehet izgulós.


        Vagy legalábbis nem jobban, mint a színész a színpadon.


        Pontosan. A visszahúzódó, szorongó, félénk alkat (a beszédhibásról
    nem  is  beszélve)  nem  arat  sikert,  a  közönségnek  nincs  türelme
    megvárni, amíg a diszkós belelendül. És ez  még  csak  pusztán  alkati
    követelmény. Ezenkívül legyen a diszkósnak egy bizonyos fokú általános
    műveltsége,  ismerje  az  angol  kifejezéseket,  rendelkezzék   zenei,
    illetve műszaki-technikai  ismeretekkel,  és  végül  azt  is  be  kell
    mutatnia  a  vizsgán,  hogyan  dolgozik  a  "pultnál",  a  jellegzetes
    kétlemezjátszós berendezéssel.


        Angolul mennyire kell tudnia?


        Mi nem igazi nyelvtudást várunk el, csak annyit,  hogy  a  diszkós
    helyesen ejtse ki az idegen szavakat, elsősorban az előadók nevét és a
    slágercímeket. Ez tehát a nyelvismeretnek éppen  csak  a  minimuma.  A
    kategóriavizsgán sem várunk el többet, csak ott aki  jobban  szerepel,
    tehát aki le tud fordítani dalszöveg-részleteket is,  az  több  pontot
    szerez, vagyis nagyobb az esélye, hogy magasabb kategóriába  sorolják.
    Persze, neki is több  vizsgaszakaszon  kell  átmennie,  és  hiába  tud
    tökéletesen  angolul,  ha  mondjuk  a  műszaki-technikai  ismeretekből
    megbukik.


        Az ezer diszkósból hánynak van végleges, azaz kategóriavizsgája?


        Körülbelül a felének. Egyébként a  kategóriavizsga  sem  végleges,
    ezt is meg kell újítani 5 évenként.


        Mi  függ  attól,  hogy  alacsonyabb,  avagy  magasabb  kategóriába
    tartozik-e a diszkós?


        A tekintélye, a presztízse. A jövedelme kevésbé.


        Mennyi időnként rendeztek vizsgákat?


        Kategóriavizsga évente van, ideiglenes engedélyért csaknem havonta
    lehet vizsgázni.


        A zsűri?


        Lényegében A-kategóriás profik, továbbá az  OSZK  szakemberei.  De
    például   az    általános    műveltség    vizsgáját    (amit    inkább
    ismeretfelmérésnek  neveznék)  évek  óta  a  Fővárosi  Pályaválasztási
    Intézettel  közösen  tartjuk,  erre  a  célra  egy  tesztmódszert   is
    kidolgoztattunk. Angolból is szakember bírálja el a jelentkezőket.


        Eljön  a  diszkós  a  vizsgára,  nem  felel  meg,   elutasítjátok.
    Megkérdezhetné: honnan kéne tudnia mindazt, amit elvártok  tőle?  (Azt
    hiszem, rövidesen eljutunk a Disco Info-ig.)


        Hát igen, amikor a miniszteri rendelet kijött,  összeállítottuk  a
    vizsgakövetelményeket  és  leszögeztük,  hogy  mi  a  lényeg:  a  zene
    bemutatása, szavakkal. És máris elkezdődtek a bajok.  Képzelj  el  egy
    fiatal, talpraesett srácot,  sugárzik  belőle,  hogy  "együtt  van"  a
    zenével, kifejezetten jó benyomást kelt, és akkor egyszercsak  vége  a
    zenének,  és  kiderül,  hogy   a   közhelyeken   kívül   nincs   semmi
    mondanivalója. De miért nincs? Gyakran csak azért, mert  az  égvilágon
    semmit sem tud a szóban forgó zenéről, a címén  és  az  előadójának  a
    nevén kívül. Mert a  többség  kazettán  kapja  az  anyagot,  kiesik  a
    lemezborító mint információhordozó; a külföldi újságok  drágák,  nehéz
    megszerezni őket, és persze azokban nem  magyarul  írnak,  a  képektől
    pedig nem lesznek okosabbak a diszkósok.


        Nem tudnátok felkészíteni őket?


        Csak  általában  véve  készíthetjük  fel   őket,   javíthatjuk   a
    készségüket, de a műsoranyag  napról-napra  változik,  azt  nem  lehet
    megtanítani - csak egy  rendszeresen  megjelenő  kiadványban  írhatunk
    róla.


        Kinek az ötlete volt a Disco Info? (Itt most nyugodtan lehetsz egy
    kicsit szerénytelen...)


        Azért nem mondom,  hogy  én  találtam  ki,  mert  az  egész  dolog
    úgyszólván itt volt a levegőben, a  jelentkezők  gyakran  felvetették,
    hogy jó  lenne  segítséget,  információkat  kapni  -  ha  nem  is  úgy
    fogalmaztak, hogy "kellene egy  Disco  Info".  Ismétlem,  rendszeresen
    szervezünk tanfolyamokat is, de azoknak nem az a  rendeltetésük,  hogy
    előadókról   és   zeneszámokról   meséljenek.   Ezt   másnak   kellett
    felvállalnia,  és  ezért  indítottuk  meg  a  Disco  Info-t,   ezt   a
    HFM-méretű, több mint 60 oldalas, negyedévenként megjelenő  kiadványt,
    bőséges  képanyaggal  és  még  bőségesebb  információkkal  a  külföldi
    együttesekről, zenészekről és énekesekről, és természetesen az általuk
    produkált számokról. Eddig 8 számunk jelent meg (illetve mire  a  Hifi
    Mozaiknak ez a kötete az olvasókhoz jut, mi már a tizedik  számmal  is
    elkészülünk).


        Minősége, ahogyan Te látod?...


        Én  fogalmazzam  meg?  Nem  tudom,  mihez  kéne  hasonlítanom:   a
    Népszabadsághoz, az Ifjúsági Magazinhoz, a Hifi  Magazinhoz?  Bizonyos
    szempontból mindegyiknél rosszabb, más szempontból  mindegyiknél  jobb
    valamivel. Sok elismerő levelet kapunk.


        A Disco Info ára azonban meglehetősen magas.


        Igen.  Minthogy  a  példányszám  alacsony,  egy-egy  számért   250
    forintot kérünk. Ebben viszont már egy magnókazetta ára is benne van.


        Várj  csak,  a  HFM-ben  hifistákhoz  szólunk,   úgyhogy   gyorsan
    szögezzük le, hogy a kazettátok hangminősége igen gyenge. Olcsó magnón
    készül a műsor, gyorsmásolással.


        Ennek   a   kazettaműsornak   nem   az   a   rendeltetése,    hogy
    hifi-berendezésen játsszák le. Az a rendeltetése, hogy kóstolót  adjon
    azokból a  zeneszámokból,  amelyekről  a  Disco  Info-ban  írunk.  Nem
    élvezeti célra készül; információt kell szolgáltatnia.  (Mellesleg  az
    írásos anyag sem arra való, hogy  a  diszkós  ezt  majd  a  helyszínen
    felolvassa.) Egyébként sem vehetünk  fel  teljes  számokat,  csak  nem
    egészen  1  perces  részleteket  -  ez  jogvédelmi  előírás.  A  műsor
    körülbelül 30 perces, ebbe 15-20 zenerészlet fér  bele,  és  mindegyik
    előtt  bemondják  a  címet  és  az  előadót,  a  lehető   leghelyesebb
    angolsággal. Rákerül  még  a  szalagra  néha  egy-két  "jingle",  azaz
    hangulatkeltő effekt is, nem árt  ezekkel  megismerkedni.  A  kazettát
    amatőr eszközökkel készítjük, ugyanannyira házilagosan, mint  magát  a
    Disco Info-t. Nálunk senki sincs főállásban, még a szerkesztő sem.


        Kinek szól a Disco Info?


        Elsősorban a diszkósoknak, de mindenki  másnak  is,  aki  olvassa.
    Alaprendeltetése - nem győzöm hangsúlyozni! - tényszerű tájékoztatás a
    külföldi előadókról. Ez a kiadvány gerince.  Ezenkívül  persze  vannak
    egyéb  rovataink  is,  amelyek  a  diszkósokat   (vagy   általában   a
    magnósokat) érdekelhetik.  Például  írunk  a  videózással  kapcsolatos
    jogszabályokról,    hang-     és     fénytechnikáról,     zeneelméleti
    témákról.Foglalkozunk a  különféle  zenei  irányzatokkal  (slágerzene,
    rap,  heavy  metal,  funky,  rock  és   minden   egyéb).   És   persze
    slágerlistákat is közlünk.


        Angolt, amerikait?


        Mindenfélét, még  hazait  is  -  már  abban  az  értelemben,  hogy
    összesítjük  a  diszkósok  tapasztalatát:  mely  számokkal  aratták  a
    legnagyobb sikert. Tehát nem az ő saját ízlésükről van  szó,  hanem  a
    közönség véleményéről.


        Hány példányt adtok el?


        Közel járunk az ezerhez.


        Éppen  ennyi  diszkós  van  Magyarországon.   Vagyis   mindegyikük
    előfizet az Info-ra?


        Nem egészen így van. A diszkósok - akár a magnósok  -  csoportokat
    alkotnak, tehát többen járatják a lapot, közösen. (Gondolom, a HFM-mel
    is ez a helyzet.) Az ezer példány úgy jön ki, hogy sok nem-diszkós  is
    előfizet: amatőrök, KISZ-klubok, művelődési házak stb.


        Véleményed szerint a Disco  Info  a  kívülállók,  a  nem-diszkósok
    számára is érdekes lehet?


        Biztosan. Akit a zeneszámok érdekelnek, azt a zenéről szóló  hírek
    is érdeklik.


        Nem gondolod, hogy ebben a műfajban mi túl lassúak  vagyunk?  Arra
    célzok, hogy a HFM háromszor jelenik meg évente, és  Ti  se  többször,
    csak négyszer, sőt: legutóbb összevont őszi-téli  számot  adtatok  ki,
    vagyis 1986-ban tulajdonképpen csak három  alkalommal  jelentkeztetek.
    Szóval: a hetilapok leköröznek, minden információt közreadnak,  minden
    csontot lerágnak...


        Én nem félek a konkurenciától. Ellentétben a hetilapokkal, a Disco
    Info kizárólag könnyűzenével foglalkozik, és egyetlen számában is több
    információt ad, mint a hetilapok egész évben, együttvéve. Sőt,  még  a
    frissességünket is meg tudjuk tartani. A  nyomdai  átfutásunk  ugyanis
    igen rövid: alig egy hónap. És a slágerlistákat meg  néhány  másfajta,
    gyorsan avuló információnkat az utolsó percben  tesszük  be  a  lapba,
    úgyhogy ezeket nem  is  szedetjük  ki  nyomdabetűkből,  hanem  csak  a
    kéziratot adjuk le fotózásra. Ilyenkor a nyomdai minőség természetesen
    romlik, de  az  információ  frissebb  marad.  És  ne  feledd,  hogy  a
    hetilapok, folyóiratok  munkatársai  általában  csak  néhány  külföldi
    kiadványhoz férnek hozzá, mi viszont a  Disco  Info  egy-egy  számához
    több mint 40 különböző zenei szaklapot használunk fel. Nekünk átfogóbb
    képünk van a világ könnyűzenei életéről.


        A könnyűzene viszont nagyüzem, és iszonyatosan  sokat  termel.  Mi
    szerint döntitek el, miről írtok és miről nem? Hogyan szelektáltok?


        Nekünk  is  megvannak  a  szempontjaink.  Érdeklődéssel   kísérjük
    például a feltörekvőket, akik valamivel felhívták magukra a figyelmet;
    egy kislemez persze nem a világ, de néha  úgy  érezzük,  "van  mögötte
    valami".  (Vagy  csak  egyszerűen  tetszik  a  zene.  De  hát  mi   is
    zenehallgatók vagyunk...) Nyilván érdekesek számunkra  mindazok,  akik
    már a csúcson vannak: akiknek a kedvéért a közönség a diszkóba bemegy.
    Vagy  akik  igen  gyorsan  törtek  be  a  lemezpiacra.   Aztán   szóba
    kerülhetnek a régi nagy nevek, különösen,  ha  valami  miatt  hirtelen
    időszerűvé válnak. De olyanokról is írunk, akikről tudjuk,  hogy  igen
    nagy   valószínűséggel   sohasem    fognak    szerepelni    a    hazai
    diszkóműsorokban. Nem árt, ha legalább a diszkós tud róluk...talán nem
    is mint diszkós, csak mint magnós. Vagy mint hifista.


        Gyakran hallgatsz zenét?


        Egész nap azt teszem.  Igaz,  főleg  háttérzenének  hallgatom,  de
    alkalmanként ki tudok emelkedni a munkámból, és  akkor  odafigyelek  a
    zenére. Sőt, újabban  egyre  inkább  nézem  is,  videoberendezésen,  a
    clip-eket.


        Eszerint otthon is van berendezésed?


        Igen, van egy Siemens videomagnóm, azonkívül egy Sanyo kétkazettás
    készülékem (tudom, hogy nem "hifi", de nekem megfelel), és egy egészen
    olcsó lemezjátszóm. Az orsós magnóm Tesla és Grundig,  sőt  Grundigból
    kettő is van, habár ezeknek inkább a magnómúzeumban volna a helyük. Az
    orsós gépeket ma már csak ritkán használom, főleg akkor, amikor archív
    anyagot veszek elő. Tulajdonképpen nagyon is el tudnám képzelni,  hogy
    ezt a fajta zenét főképp videóról kapjam, csak az  én  gépem  még  nem
    sztereó, és a  sztereó  clip-ekről  rosszabb  a  hangminőség,  mint  a
    monókról. De így is videopárti vagyok. Megjegyzem,  külföldön  a  nagy
    slágerek  gyakran  már   előbb   jönnek   ki   videofelvételen,   mint
    hanglemezen. Ti még nem gondolkodtatok el rajta?