Hagyományos Hanglemez Happening




        E Kulturális háziünnepség idején  az  MHV  féláron  ad  egy  sereg
    újdonatúj, különös gonddal szerkesztett kiadványt. Minthogy a mi  őszi
    kötetünk  csaknem  mindig  októberre  vagy  még  későbbre  csúszik,  a
    hanglemezvásárról csak utótag tudósíthatjuk Olvasóinkat - ha csak  nem
    vágunk elébe a dolgoknak. Ezért  még  februárban  felkértük  diszkofil
    szakértőnket, Uhrman Györgyöt, hogy konzultáljon Uhrman Györggyel,  az
    MHV komolyzenei  szerkesztőjével,  és  előlegezzen  meg  nekünk  annyi
    információt a H-H-Hacacáréról, amennyit  csak  lehet.  Ő  szabadkozott
    ugyan  ("vigyázzatok,   én   amilyen   válogatós   vagyok   gyűjtőnek,
    ugyanannyira lelkes vagyok szerkesztőnek!"), de mi azt mondtuk: sebaj.
    Az a fő, hogy az Olvasó  mielőbb  megtudja,  érdemes-e  félretennie  a
    pénzét egy-egy új lemezre - s ha igen, melyikre.


                                      *

        A hagyományteremtéshez néha tíz esztendő is kevés, de a Hungaroton
    Hanglemez Hetek már első próbálkozásra hagyományt teremtett; 1978  óta
    nemcsak a céltudatos,  "megrögzött"  gyűjtők  tábora,  de  az  alkalmi
    lemezvásárló  is  minden  évben  elvárta  a   folytatást:   a   színes
    választékot ajánló hanglemezheteket - és a kedvezményes árat. Az  őszi
    zenei versenyek és a Művészeti Hetek közé ékelődő Hungaroton-fesztivál
    lapjait ma már nem lehet kitépni Budapest zenei naptárából.
        Kilenc év alatt a  zeneirodalom  halhatatlan  remekműveinek  egész
    sora jelent meg, éspedig magas színvonalú előadásban;  "szürke"  lemez
    nem szégyenkezett a fényes korongok  között.  A  HHH  programjaiban  a
    Hungarotonnak csakis a reprezentatív felvételei  szerepelnek.  Közülük
    nem kevés CD-formában új életre kelt a nyugati boltokban -  némelyikük
    itthon is. A program általában híven  tükrözi  a  már  hosszabb  ideje
    követett kiadói politikát: előtérbe állítja  a  (magyar  és  külföldi)
    klasszikus  szerzők  műveit,  a  zeneirodalom  nagy   korszakait,   de
    megpróbálja   feltárni   a   kevésbé   kiaknázott    területeket,    a
    ritkaság-értékű zeneműveket is. Ez  így  együtt  nem  kevés;  a  siker
    záloga az arányérzék. Hogy megtaláltuk-e a helyes arányokat? Helyesnek
    tartjuk, hogy a programban méltóképpen képviselve vannak a  klasszikus
    magyar szerzők és - több évtizedes divatuknak megfelelően -  a  barokk
    nagyjai. Mi magunk is keveselljük viszont  az  örökké  népszerű  bécsi
    klasszikusokat és a nagy romantikusokat. (Igaz: az egyidejűleg a külső
    piacot is megcélzó kereskedelmi stratégia éppen ennek  a  repertoárnak
    nem kedvezhet. Az is igaz,  hogy  ezt  a  területet  más,  korábbi  és
    "évközi" kiadványok is pótolják, például Ferencsik  állandóan  kapható
    Beethoven-szimfóniaciklusa, a licences Mozart-szimfóniák stb.)
        Változtat-e az összképen az idei, a  tizedik  HHH?  Némely  ponton
    kisebb korrekciókat hajtunk végre. A Schubert-repertoárnak például  jó
    szolgálatot tesz a  Budapesti  Fesztiválzenekar  és  Fischer  Iván  új
    lemeze, amely most a IV. és V. szimfónia  előadásával  egészíti  ki  e
    nagy mester jelentős szimfóniáinak Hungaroton-sorozatát (az  ugyanezen
    előadóművészek  produkciójában  már  megjelent  III.,  VIII.  és   IX.
    szimfóniát). Kifejezetten a hazai kínálatot  kívánják  kiegészíteni  a
    "romantikus slágerek" a Magyar Állami  Hangversenyzenekar  és  Fischer
    Ádám lemezein; Csajkovszkij "bomba-nyitánya", az 1812, plusz  a  Szláv
    induló, s  a  harcias  hangulatot  élesztő  Hacsaturján  Kardtánc  is,
    egészen  a  végső  kicsengésig,  Saint-Saëns   Haláltáncáig...   Ravel
    Bolerója  kevésbé  harcias,  de  nem   kevésbé   halálos   szenvedélyű
    hangjaival járul hozzá a biztos sikerhez...  Az  Amadinda  Ütőegyüttes
    lemeze a kortárs zenével szembeni adósságunkból törleszt  valamennyit.
    (A szerzők között Xenakis, Cage, Steve Reich és a magyar Sáry  László,
    illetve Márta István neve már éppenséggel napjaink zenéjének modernebb
    irányzatait jelzi.)
        A többi  kiadvány  a  tíz  éve  mind  határozottabban  kirajzolódó
    arcéleket húzza még erősebbekre.
        Egyre  láthatóbban  bontakozik  ki  a  Bartók-életmű  legfontosabb
    darabjainak újabb rögzítése (immár digitális technikával).  Ezúttal  a
    zongorára és zenekarra írott művek  együttese  jelenik  meg  (a  három
    versenymű, a Zene, a fiatalkori Rapszódia és a Scherzo) Kocsis  Zoltán
    és   a   Budapesti   Fesztiválzenekar   előadásában,   Fischer    Iván
    vezényletével. E vállalkozás horderejét túlbecsülni alig lehet.
        A Liszt jubileum utóhangjaként a Vándorévek III. kötetét is Kocsis
    Zoltán játszotta lemezre. Reméljük, hogy e Nagy  Zenei  Napló  korábbi
    esztendei szintén megjelennek majd, ha visszafelé kell is lapozgatnunk
    majd az időben.
        A barokk zenét két  utolérhetetlenül  népszerű  sorozat  digitális
    újrafelvétel szolgálja a Liszt Ferenc  Kamarazenekar:  a  Brandenburgi
    versenyekével, melynek híres trombitaszólóját európai rangú  szólista,
    Edward H. Tarr fújja és A négy évszakéval, azzal a művel, melyet egész
    bizonyosan a nap mind a huszonnégy órájában hallani  lehet  valahol  a
    földkerekségen.
        A  régi  zenét  igen  régi  (középkori)  Szent   Miklós-játékokkal
    képviseli a Schola Hungarica s nem is olyan régi,  XVIII-XIX.  századi
    magyar tánczenével a Capella Savaria.
        A türelmes Szókratész címszerepében Gregor József  már  a  Szegedi
    Nemzeti Színházban is  nagy  sikert  aratott.  Telemann  vígoperájának
    kétnejű bölcse most a hanglemezen is bizonyíthatja türelmét a civakodó
    asszonyokkal szemben.
        Opera:  az  Andrea  Chénier  a  középpontban   álló   repertoártól
    (legalábbis Magyarországon) egy lépéssel távolabb található zenedrámák
    felvételét folytatja. E  külföldön  igen  népszerű  műből  a  CBS  egy
    évtizeden  belül  másodszor  óhajtott  új   albumot   kibocsátani.   A
    koprodukciós ajánlatot a Hungaroton annál is inkább örömmel  vállalta,
    mert így ismét a hazai mikrofonok elé állhatott világhírű  énekesnőnk,
    az utóbbi esztendők uralkodó drámai szopránja, Marton  Éva,  ugyancsak
    világsztár partnerével, José Carrerasszal. Mellettük magyar lemezen új
    hang   szólal   meg,   Giorgio   Zancanaro,   aki   eddig   két   nagy
    Domingo-felvételen jeleskedett, A trubadúrén (Giulinival) és A  végzet
    hatalmában (Mutival).
        Sass Sylvia a Mozart, Wagner, Verdi és  Puccini  áriák  és  teljes
    operák után orosz, francia és olasz verista szerzők  műveiből  készült
    rádiófelvételeivel jelentkezik a HHH műsorán.
        Az emberiség zenei öröksége kimeríthetetlen. Nem kétséges, hogy  a
    következő  tíz  HHH  programjának   megtervezése   sem   okoz   gondot
    (legfeljebb sok-sok munkát) az MHV-nak; lesz mit felvenni  és  kiadni.
    De hogy az 1997-es HHH-n milyen hanghordozók viselik majd a Hungaroton
    címkét; hogy lesznek-e még új fekete lemezek; hogy a  CD  uralkodik-e,
    avagy diadalmaskodott-e már felette a DAT-kazetta  -  erre  nézve  nem
    merek jóslatokba bocsátkozni.