A kábelhüllő



    

    Medúzafő (Caravaggio, 1573-1610)



        Mióta kiderült, hogy a lemezjátszókhoz-erősítőkhöz-hangsugárzókhoz
    hasonlóan  maguk  az  összekötő  kábelek   is   "muzsikálnak",   tehát
    "sajáthangjuk  van"  (lásd  erről  számos  sajtószemlénket,  aztán   a
    Negyedik Dimenzió című cikket a HFM 20. számában - de azért  ajánlatos
    elolvasni jelen számunk szakcikkét  is  a  80.  oldalon),  világszerte
    drágábbnál-drágább  kábeltípusokat  hoznak  forgalomba  a  gyárak.  És
    persze   az    audiofilek    is    szorgalmasan    drótozzák-foldozzák
    hifi-láncaikat,  egyedi  receptúra  szerint.  Tapasztalataik,  sajnos,
    túlságosan esetlegesek, nem következik belőlük szabály, nem  derül  ki
    belőlük, hogyan "működnek"  a  kábelek.  Ami  a  gyárakat  illeti,  ők
    kimerítően elmagyarázzák, miért az ő  kábelük  a  legjobb,  de  hát  a
    sok-sok magyarázat közül feltehetőleg  csak  egy  helyes  -  és  vajon
    melyik az?
        Megpróbáltuk  kitalálni.  Kísérleteink  valamivel   módszeresebbek
    voltak, mint egyébkor; egy  kicsit  több  szerencsénk  is  volt,  mint
    egyébkor.  A  szerző  fennhangon  szabadkozik:   állításait   egyelőre
    fenntartással  kell  fogadni...titokban   mégis   azt   reméli,   hogy
    legalábbis kulcsot tud adni a kábelek "hatásmechanizmusához".


                                      *

    A drót és a graft

        Ismerek  egy  régi  angol,  helyesebben   jellegzetesen   amerikai
    reklámszöveget. Ha egy erősítő annyira szszszuper, hogy az már nem  is
    lehet igaz, e szavakkal ajánlják: "a straight wire  with  gain",  amin
    azt kell érteni, hogy az erősítő  úgy  viselkedik,  mint  egy  darabka
    drót, nem tesz hozzá semmit a műsorhoz, csak a graftot: a feszültséget
    vagy az áramot, rendeltetése szerint.  Frappáns  kifejezés,  ezért  is
    olyan nehéz lefordítani. Azon az evidencián alapul, hogy  egy  darabka
    drót nem oszt és nem szoroz, és ha az elektromos jelet  bevezetjük  az
    egyik oldalán, akkor érintetlenül kapjuk meg a másikon.
        Nos, ez az evidencia ma már a múlté.  Ha  valaki  azt  erősítgeti,
    hogy  az  ő  erősítője  csupán  "drót  plusz  graft",  teljes   joggal
    rákérdezhetünk, hogy  vajon  miféle  drótra  gondol.  Egyeresre  avagy
    többeresre, sodrottra? Vékonyra avagy vastagra?  Szimmetrikusra  avagy
    aszimmetrikusra,    netalán     koaxiálisra?     Árnyékoltra     avagy
    árnyékolatlanra? Szigeteltre, avagy szigetelés nélkülire? És miből van
    a szigetelés: pvc-ből,  polietilénből,  teflonból  avagy...?  A  kábel
    anyagára  nem  kell  rákérdeznünk,  az  minden  valószínűség   szerint
    közönséges      rézvezeték      -      habár      újabban       LC-OFC
    (nagykristályos-nagytisztaságú) rézből, valamint ezüstből, sőt: LC-OFC
    ezüstből is húznak már kábelt...
        És ezek a kábelek mind-mind másképpen szólnak. Gyakran az átviteli
    lánc   más-más   pontján   is   másképpen   szólnak.   Állítólag   még
    rendszerfüggőek is, tehát például a  B  lemezjátszó  és  F  előerősítő
    között esetleg az X kábel szól szebben, viszont a C lemezjátszó  és  G
    előerősítő közé helyesebb az Y kábelt iktatni - és így  tovább,  végig
    az egész hifi-láncon és az ABC negyven betűjén. Nyilvánvaló,  hogy  az
    összes kombinációt lehetetlen végigjátszani, hát még lelkiismeretesen,
    elmélyült zenehallgatással minősíteni.
        Hogy  a  kábelekkel  "hifizni",  "tuningolni",  "spécizni"  lehet,
    fölöttébb ígéretes, ám legalább ennyire nyugtalanító dolog is  egyben:
    újabb eszközhöz jutottunk, amellyel élvezetesebbé varázsolhatjuk, de -
    mint bármely más hifi-relikviával - akár háttérbe  is  szoríthatjuk  a
    zenét. "Mit hallgatunk ma? Haydnt és  Beethovent,  Dire  Straits-t  és
    Pink Floydot?" "Dehogy: Shilton Cable-t és Van den Croft koaxot."  (Ne
    ugorjatok be, ilyen  gyártmányok  nincsenek.  De  van  legalább  ötven
    hasonló nevű a piacon.)
        A normális zenehallgató persze, ha megelégelte, túlteszi magát  az
    egész  kábelbolondérián,  de  mi  legyen  azokkal,  akik   balvégzetük
    rendelése   folytán   hifi-készülékek   minősítésével   foglalkoznak?!
    Munkához sem láthatnak anélkül, hogy be ne kötnének  sok-sok  méternyi
    kábelt  az  elektromos  jel  útjába!  Mint  szélsőséges   példát,   az
    illesztőtranszformátorok A-B vaktesztjét hozom fel, minden szempontból
    ez  a  legkínosabb.   Kábelt   kell   vezetni   a   lemezjátszótól   a
    kapcsolóberendezésig, onnan a két  trafóig  és  aztán  újra  vissza  a
    kapcsolóberendezésig. Brumm, torzítás, kontakthiba -  ilyenkor  minden
    előjön.
        Mindegy: ha kábel, legyen kábel  -  no  de  miféle  kábel?!  Józan
    eszünk sugallatára hallgatva, már nagyon régóta kínosan  ügyelünk  rá,
    hogy  az  összehasonlítandó  két  készülék  mindig  egyforma  kábellel
    csatlakozzék a többihez, tehát  a  próba  legalább  elvben  sportszerű
    legyen,  de  bizony  nem  tudunk  szabadulni  a  gondolattól,  hogy  a
    kábelezés mikéntjével mégiscsak  befolyásoljuk  a  teszt  kimenetelét.
    Hiszen a tesztkészülékek közül az egyik esetleg  ilyen,  a  másik  meg
    olyan kábelen keresztül szeretne kommunikálni a külvilággal...

    

    A Laokoon-csoport (Ageszander, Athenodorosz és Polüdorosz, ie. 300-250
    körül)



    Kábelfarm

        Azok a kábelek, amelyeket az  utóbbi  3  évben  használunk  a  HFM
    szeánszain, eredetileg az egyik Pioneer-lemezjátszótípusból lógtak ki,
    de mielőtt a készüléket hazai  forgalomba  hozták  volna,  le  kellett
    cserélni a madzagját, mert nem ötpólusú dugó volt a végén.  Szereztünk
    egy köteggel az elfekvő készletből. Szokványos, sodrott, azaz  sokeres
    rézhuzalról van szó, amelynek műanyagszigetelése fehér, illetve  piros
    színű (a bal, illetve a jobb csatorna hagyományos színkódja  szerint).
    A  fehér  és  a  piros  vezeték  külön-külön  árnyékolva  van,  de  az
    árnyékolás nem szoros "drótharisnya", hanem laza, könnyen lecsavarható
    sodrony. A két vezetékszálat  külön-külön  fekete  pvc-burkolat  védi.
    Kísérleteimet ezzel,  valamint  hasonló,  hagyományos  kábeltípusokkal
    kezdtem el. A  speciálkábelek  nem  kísértettek  meg.  Van  ugyan  két
    különleges kábelkígyóm is, egy vastag fekete az Ortofontól és egy  még
    vastagabb és még sprődebb, kék színű hüllő, ezt egy Svédországban  élő
    barátomtól kaptam; mindkét típusnak aranyozott  RCA-dugói  vannak,  de
    hangminőségükben alig különböznek a hagyományos kábelektől.  Egyébként
    is, reménytelen  vállalkozásnak  tartottam  volna,  hogy  ötletszerűen
    váltogassam a madzagokat, sorra kipróbálva, amit mások idehoznak, hogy
    "ezt hallgasd meg", "nekem ez vált be a legjobban" stb. stb. Ennek  se
    eleje, se vége. Én a kábelek  belvilágáról  szerettem  volna  megtudni
    valamit. Elhatároztam: felboncolom őket.
        Abból a feltevésből indultam ki,  hogy  a  kábelek  "hangminősége"
    elsősorban  a  konstrukciójuktól,  a  szerkezetüktől  függ.   Előzőleg
    ugyanis (lásd: Negyedik Dimenzió, HFM 20.) azt tapasztaltam, hogy  két
    hagyományos, azaz sodrott kábelt össze lehet téveszteni, két egyereset
    úgyszintén, de a sodrottat az egyeressel: soha! Jó, jó, tudom, hogy ez
    laikus beszéd; lehet, hogy a differencia  rövid  úton  visszavezethető
    néhány   alapvető    műszaki    paraméterre    (kapacitás-induktivitás
    -ellenállás) - de hát ezt majd döntsék el azok,  akik  értenek  hozzá.
    Nekem az a dolgom,  hogy  füleljek,  és  próbáljak  felfedezni  valami
    szabályszerűséget a kábelek viselkedésében.
        Előszedtem egy köteget  az  előbb  említett  Pioneer  (majd  egyéb
    hagyományos)  kábelekből,  egyméteres  darabokra  szabtam   őket,   és
    nekiláttam a trancsírozásnak. Íme a fő variációk:

        A sodrott-szigetelt-árnyékolt kábel úgy ahogy van (a  piros  és  a
    fehér vezeték a "meleg", az árnyékolás pedig a "hideg");
        Ugyanez, de nem a saját laza árnyékolásával,  hanem  egy  másfajta
    kábelről leszedett, szoros szövésű árnyékolóharisnyával (babramunka  a
    javából);
        Az előbbiek, de szimmetrikusan, tehát duplán véve:  az  elektromos
    jel most csakis a belső, színes ereken jön-megy (ugyanolyan  vezetéken
    jön, amilyenen megy!), és az árnyékolás rá van kötve az egyik készülék
    fémdobozára;
        Ugyanez, mindennemű  árnyékolás  nélkül.  (A  brummot  valamelyest
    csökkenteni lehet, ha az ember óvatosan, egészen lazán  körbetekeri  a
    kábelt egy földelő vezetékkel.)

        Kipróbáltam  még  10-12-féle  vékony   (zománc-,   pvc-,   illetve
    teflonszigetelésű) egyeres kábelt is,  ráhúzott  árnyékolóharisnyával,
    illetve anélkül. Mindegyikre ugyanolyan,  olcsó,  "bolti"  RCA-dugókat
    forrasztottam - és mindegyiket  ugyanolyan  ügyetlenül  forrasztottam.
    Sem a csatlakozódugók, sem a forrasztás milyensége nem befolyásolhatta
    szeánszaim eredményét.

    

    Ádám és Éva (Dürer, 1471-1528)


    Kábelbűvölés

        Eszközeim a régiek: NAD 5120 lemezjátszó csőkarral,  Ortofon  MC20
    Super hangszedő, Ortofon T-30 transzformátor, alkalmanként a Revox G36
    magnó és a Pioneer F-X99 tuner (később CD-játszókkal is  kísérleteztem
    - lásd majd a 92. oldalon), aztán a Naim NAIT erősítő és a Spendor BC1
    hangsugárzók.  A  lemezjátszó,  de  a  magnó  és  a  tuner  is  mindig
    Triangulumon állt, a hangdoboz mindig Tönkön, de még az erősítő  és  a
    trafó alá is raktam balzafatömböket - én  ezt  egyszerűen  kötelezőnek
    tartom. Érthető, hogy a kísérleteket a lánc első  traktusában  kezdtem
    el, az "interconnect" kábelekkel, tehát azokkal, amelyek nem hordoznak
    számottevő teljesítményt, csak feszültséget visznek a  hangszedőtől  a
    trafón át az előerősítőig. Ezeket ugyanis könnyebb  cserélgetni  (igaz
    viszont,  hogy  nem  lehet  velük  A-B  tesztet   csinálni,   mint   a
    hangszóró-kábelekkel). Hangszórókábelnek egyelőre meghagytam azt az  5
    méter hosszú, 1,5  milliméter  átmérőjű,  egyeres,  pvc-vel  szigetelt
    rézvezetéket (lásd HFM 20.), amelyet méterenként 3,90-ért lehet  kapni
    a KERAVILL-nál. Minthogy pedig a lemezjátszónak már  eleve  megvolt  a
    saját, gyári vezetéke, csak az illesztőtranszformátor és az előerősítő
    közötti kábelszakaszt kellett áthidalnom. Kontrollképpen később mindig
    kipróbáltam a kábeleket a magnó vagy  a  tuner  kimenete,  illetve  az
    erősítő nagyszintű bemenete között is. (A műszaki  érdeklődésű  Olvasó
    kedvéért itt közbeszúrom, hogy a Naim erősítő műszaki adatait  16.,  a
    transzformátor  paramétereit  17.  kiadásunkban   közöltük;   szívesen
    fogadom  bárkinek  a  megjegyzéseit  arra  nézve,   hogy   kísérleteim
    eredményét  vajon  nem   lehet-e   viszazavezetni   a   két   készülék
    "illesztetlenségére". Véleményem szerint nem lehet  -  de  erről  majd
    később.)
        Mielőtt elemezni kezdeném a különböző kábeltípusok  hangminőségét,
    még  egyszer  felhívom  az  Olvasó  figyelmét  arra  a  nagyon  fontos
    körülményre, hogy kísérleteimnek ebben a korai szakaszában  a  láncnak
    mindig csak egyetlen pontján cseréltem  kábelt:  a  három  műsorforrás
    valamelyike  (hangszedő+trafó,  tuner,  magnó),  illetve  az   erősítő
    között. Ezt nyilván mindenki logikusnak tartja -  pedig,  mint  később
    látni fogjuk, nem az.  De  hát  igyekeztem  módszeresen  haladni,  "az
    egyszerűtől az összetettig".
        Mellesleg  nagyon  hamar  kiderült,  hogy  teljesen  mindegy,  mit
    hallgatok. A lemez, a rádió és a magnó (38cm/s)  műsora  egyformán  és
    következetesen   mutatta   ki    egy-egy    kábelfajta    "orgánumát",
    "kolorációját". Alább  jellemrajzot  adok  a  különböző  konstrukciójú
    kábelekről. Jellemrajzot - de mihez  képest?  Hiszen  a  hifi-kábelnek
    egyelőre nincs etalonja! Hadd csaljak annyit, hogy  most,  utólag  nem
    csupán egymáshoz hasonlítom a különféle kábeleket, hanem  egyszersmind
    az ideálishoz, az etalonhoz is - amelyet  azonban  csak  jóval  később
    találtam meg. A kábelek hangját tehát én ilyennek hallom:

        a) Hagyományos kábel: Pioneer,  Tesla,  Ortofon  vagy  bármi,  ami
    eddig a kezembe került (sodrott huzal,  szigetelve  és  árnyékolva,  a
    jelet az árnyékoláson vezetik vissza). Gyatra, zeneietlen  hangkép.  A
    basszus  nem  megy  mélyre,  nincs  tartása,  inkább  csak  bummog.  A
    magastartomány érdes, reszelős, a finomságok nem jönnek ki. A szólamok
    tisztátalanok, összefolynak. A sztereofónia szűk  és  ködös.  Bizonyos
    pozitívumok: a magasak és a  mélyek  legalább  mennyiségüket  tekintve
    egyensúlyban vannak, a dinamikaérzet elfogadható. "Hifi"  -  de  rossz
    értelemben véve.
        b)  Szimmetrikus  konstrukció  (sodrott   huzal,   szigetelve   és
    árnyékolva, de az árnyékolás csak "házra" van kötve,  a  jel  oda-  és
    visszavezetése  is  ugyanolyan  kábelen  fut).  Mélytónusú,   sötétebb
    hangkép. Erősebb a  basszusa,  és  ez  a  legtöbb  olcsó  berendezésen
    meghálálja magát; még az egyébként "meleg" hangszínű  Spendoroknak  is
    jót tett.  A  magastartomány  erősen  megvágódik,  de  ami  marad,  az
    tisztább, kiegyenlítettebb, kevésbé csörömpöl. Talán emiatt van,  hogy
    a térhatása is nagyobb. Az egész hangkép jobban "együtt van",  kevésbé
    torz, hallgathatóbb de le van fojtva, nem igazán élvezetes.
        c) Mint az előző:  szimmetrikus  kábel,  de  most  már  árnyékolás
    nélkül. Ebből nagyon sokfélét kipróbáltam. A rend kedvéért  elsőnek  a
    Pioneer-kábelből  húzkodtam  ki  a  piros  és   fehér   szálakat,   de
    természetesen bárhonnan be lehet szerezni vékony,  sodrott,  szigetelt
    vezetéket. Arnyékolás híján mindenféle trükkökhöz kell folyamodni,  ha
    a trafó és a fonoelőerősítő közé kötjük, és  a  brummot  még  így  sem
    lehet teljesen kioltani. A hangkarakter azonban  így  is  felismerhető
    marad: ugyanolyan, mint amikor ugyanezzel a kábellel, de rádióról vagy
    magnóról  csatlakozunk  az  erősítő  nagyszintű  bemenetére.   Legfőbb
    jellemzője:  durvaság,  csörömpölés.  A  basszus  nem  kevesebb,  mint
    amennyit a hagyományos kábelről hallunk, de  a  magastartomány  "nincs
    megfogva", a hangkép kiegyenlítetlen és felfelé  billen.  Kifejezetten
    rossz hallgatni.
        Külföldi  szakíróknál  azt  olvastam,  hogy   ha   a   kábelszálak
    párhuzamosan,   egymástól   kissé   eltávolítva   futnak,   akkor    a
    magastartomány tisztább, de a basszus erőtlenebb,  ha  viszont  a  két
    szálat összecsavarjuk, akkor  a  basszus  felerősödik,  csak  éppen  a
    magastartomány  zavarodik  össze.  Ebben  van   valami   igazság,   de
    tapasztalataim szerint e hatás annyira csekély, hogy nem  ér  meg  egy
    külön alfejezetet. A későbbiekben nem is térek ki erre  a  technikára;
    az ideális  megoldás,  mint  látni  fogjuk,  amúgy  is  kizárja,  hogy
    összetekerjük a kábelszálakat.
        d) Egyeres, 0,2-0,4mm átmérőjű, szigetelt, de árnyékolatlan kábel.
    (Legalább 10-félét kipróbáltam, a szigetelőanyagok  között  teflon  is
    volt -  de  csaknem  mindegy,  mivel  szigetelünk.)  Meglepően  tiszta
    hangkép, jól megkülönböztethető szólamokkal, de nincs igazi  basszusa,
    emiatt kissé felfelé billen,  kiürül,  dinamikailag  gyatra.  Nem  tud
    "nekilódulni", steril - mint a Compact Disc. A térhatása mindazonáltal
    jobb, mint eddig bármelyiké.
        e) Mint az  előbbi,  de  vastagabb:  0,5-0,8mm  átmérőjű.  Hasonló
    hangkép, de a  basszusa  még  gyengébb  (!),  és  feltűnően  kiemel  a
    szoprántartományban  -  az  énekesnők,  valamint  a  fúvósok  szólama,
    továbbá a hegedű felső húrja is előretolakodik.
        f)  Mint  az  előbbi,  de  1,5mm   vastag   (nem   más,   mint   a
    hangszóróvezeték egy darabja). Még gyatrább basszus (!!!), a  kiemelés
    a szopránból a tenortartományba csúszik,  és  kifejezetten  tolakodóvá
    válik.
        g)  Bármelyik  egyeres   kábel,   ráhúzott   árnyékolóharisnyával.
    Katasztrófa. Érdesség, csörömpölés - csupa hátrány, semmi előny.

        Ez volt az első kör. Körülbelül másfél hónapig tartott, és a végén
    csak  annyival  lettem  okosabb,   hogy   az   igazság   felé   vezető
    szerpentinutat minden valószínűség szerint vagy  a  "b",  vagy  a  "d"
    kábelkígyó jelöli ki: vagy a szimmetrikus-sodrott-szigetelt-árnyékolt,
    vagy  pedig   a   szimmetrikus-vékony-egyeres-árnyékolatlan.   Hétfőn,
    szerdán és pénteken az egyikben bíztam jobban, kedden, csütörtökön  és
    szombaton a  másikban,  vasárnaponként  pedig  azon  tűnődtem,  hogyan
    lehetne végre biztonsággal dönteni az egyébként nagyonis különböző két
    hangkép között.

    

    "Egyiptomi  jóskártyák": Szerelem, Védelem, Körültekintés (egy francia
    albumból, 1790)


    Két pont között a legrövidebb

        Eddig  egyméteres  kábeldarabokkal  kísérleteztem,  a  mindennapos
    gyakorlatot modellezve, kutatva az ismeretlen Etalonhangzás  után.  És
    akkor egyszerre csak megvilágosodott előttem, hogy a kábeleknek igenis
    van etalonjuk: a Nulla Kábel, vagy legalábbis a Kvázi-Nulla  Kábel.  A
    két készüléket csak  egy  rövidke  madzaggal  kell  összekötni  (ennyi
    kábelre mindenképpen szükség van, elvégre azok a  csatlakozódugók  nem
    fityeghetnek csak úgy a levegőben!). Megjósolom, így kapjuk az ideális
    hangképet: a  való  világ  kábeleinek  ezt  kell  a  lehető  legjobban
    megközelíteniük.  Az  egyméteres  kábelsiklók  után  tehát   most   12
    centiméteres kis kábelviperákat  készítettem.  Az  ennyire  rövid  (és
    egyébként is kiskapacitású) kábel aligha "piszkíthat bele"  a  zenébe,
    remélem, ezzel az Olvasó is egyetért... Ugye, egyetért?

    

        Hát, ha egyetért, akkor jól becsaptam. Mert az  az  igazság,  hogy
    hiába  kurtítottam  meg  a  kábeleket:  még  így,  12   centiméteresre
    rövidítve   is   mind   megtartották    eredeti,    félreismerhetetlen
    hangkarakterüket! A "b" és a "d" kábel között változatlanul fennmaradt
    jó 2 orto-nyi (pénzben kifejezve: többezer forintos) különbség -  csak
    éppen nem tudtam eldönteni,  melyiknek  a  javára.  Nagyon-nagyon  sok
    vendéget hívtam (audiofileket,  hangmérnököket  is),  és  a  legtöbben
    ugyanazt  mondták,  amit  én:  a   sodrott-szigetelt-árnyékolt   kábel
    piszkosabban, de elevenebben, ezzel szemben a vékony egyeres  tisztán,
    sztereóbban, de élettelenebbül muzsikál. A két hangkép közül az  egyik
    "hifi", a másik "igazi" - de az is lehet, hogy éppen  fordítva...  Egy
    szó mint száz, a 12 centis kábel csaknem olyan  messze  esik  a  Nulla
    Kábeltől, mint az egyméteres.
        Két dolog  azért  elgondolkodtatott.  Először  is,  bepróbáltam  a
    kábeleket az erősítő monitorkörébe  (Tape  Out  -> Tape  In),  és  úgy
    éreztem, hogy a vékony, egyeres kábel színezi el legkevésbé a  hangot.
    Másodszor, ha mindegyik kábeltípusból összehasonlítom a 100  és  a  12
    centis darabot, akkor is a vékony, egyeres kábel tűri leginkább,  hogy
    hosszan  vezessék,  neki  romlik  legkevésbé  a  hangminősége.   Ennek
    ellenére úgy éreztem, hogy ennek a kábelnek a hangja nekem  túlságosan
    is "digitális", és nehezen tudnék együttélni vele. Kezdtem azt  hinni,
    hogy tényleg el van rontva a fülem; nem valami lelkesítő érzés. De hát
    bármennyire  is  jó  barátom  a  saját  fülem,  még  jobb  barátom  az
    igazság...készséggel  elismerem,  hogy  az   egyeres   kábel   steril,
    élettelen hangja az igazi, csak előbb  minden  kétséget  kizáróan  meg
    akarok győződni róla. Tovább rövidítgettem a különféle  kábeleket,  és
    azt találtam, hogy amikor már csak 4-5cm hosszúak, akkor egyre  inkább
    a "merev", egyeres kábel hangját idézik...
        Ettől megdühödtem, és elhatároztam, hogy  megcsinálom  a  Perdöntő
    Kísérletet: mégis megkonstruálom a Nulla Kábelt, az  abszolút  érvényű
    etalont. Ehhez úgy  jutnék,  ha  a  két  készüléket  összeforrasztanám
    egymással...felmentést kérek az Olvasótól, amiért nem szedtem szét  az
    erősítőt és  nem  építettem  közvetlenül  belé  a  trafót,  csupáncsak
    egymásnak  háttal  állítottam  őket,  mintha  meg  volnának   sértődve
    egymásra, és két-két összeforrasztott RCA-dugóval csatlakoztattam őket
    egymáshoz. Aki ennél is kevesebb kábelt használ, az okvetlenül csal; a
    két készülék között éppen csak  annyi  hely  maradt,  hogy  az  ujjaim
    odaférjenek.  És  a  hangkép:  Leginkább  az  egyeres  kábel  hangjára
    emlékeztetett.
        De várjunk csak. Térjünk vissza egy  kicsit  az  RCA-dugókhoz.  Az
    előbb azt mondtam,  hogy  összeforrasztottam  őket.  tessék  csak  jól
    megnézni az 1. rajzot: kívül a két  "fül"  egymáshoz  van  forrasztva,
    belül a két kis csővégződés nem ér össze, marad köztük körülbelül  1cm
    hézag,  s  azt  egy  darabka  1,5mm  vastag  rézdróttal  hidalom   át.
    Namármost,  ezt  úgy  is  interpretálhatom,  hogy  a  két  dugó  nincs
    közvetlenül egymáshoz  forrasztva,  hanem  kétféle  kábel  is  húzódik
    közöttük: 1cm hosszan egy másfél  mm  átmérőjű  rézdrót,  2cm  hosszan
    pedig egy vékony, de szélesebb rézcsík. Elenyészően kevés kábel  -  de
    mégiscsak kábel, és ráadásul még aszimmetrikus is, márpedig  az  ilyen
    konfiguráció eddig mindig hátrányosnak bizonyult. Tehát igazán csak  a
    rend   kedvéért,   szinte   saját   magammal    kötözködve,    további
    dugótoldalékokat  készítettem.  A  "füleket"  levágtam,  és  csupán  a
    "házra", illetve a csővégződésekre forrasztottam 2-2cm,  azonos  fajta
    kábelt: 1mm átmérőjű,  sodrott,  szigeteletlen  vezetéket  (2.  rajz),
    illetve az előbbi sodronynak 1-1 csupasz szálát,  amelynek  vastagsága
    körülbelül 0,25mm lehet (3. rajz).
        És most tessék jól megkapaszkodni a karosszékben! Az  1-3.  rajzon
    látható kábelcsatlakozások hangját nagyon jól meg lehet különböztetni!
    És nemcsak annak a fülével, aki már hónapok óta egyebet sem tesz, csak
    kábeleket hallgat. Annak a fülével is, aki azt  se  tudja,  miről  van
    szó! Sőt, még azoknak a fülével,  jobban  mondva  pszichikumával,  is,
    akik tudják, miről van szó, és  azt  is  tudják,  hogy  a  fizikakönyv
    szerint ezek a kábeltoldalékok semmiképpen sem szólhatnának  eltérően!
    Nem szólhatnának eltérően, mert az ellenállásuk gyakorlatilag  azonos,
    az induktivitásuk úgyszintén, és ebben a kísérletben a kapacitásuk  se
    számít,  ugyanis  már  maguknak  az  RCA-dugóknak  a   kapacitása   is
    sokkal-sokkal nagyobb, mint a közöttük futó drótdarabkáké!
        A háromféle csatlakozás természetesen hasonló  karakterrel  szólt,
    mindhárom az egyeres kábelcsaládra emlékeztetett, de a 2. és 3.  számú
    között még mindig legalább 1 orto (!) volt a különbség, mégpedig a  3.
    számú, tehát az egészen vékony drót javára. Ez szólt a leglágyabban, a
    legtisztábban,  a  legmélyebb  (!)  tónussal.   A   sodrott   változat
    érdesebben, durvábban muzsikált, és gyatrább volt a  basszusa.  Az  1.
    számú a két másik közé  esett.  Megjegyzem  még,  hogy  ez  a  szeánsz
    egyértelműen "jó" volt; én akkor  nevezem  a  szeánszot  jónak,  ha  a
    túlnyomó többség egyformán szavaz, és nekem  magamnak  sincs  kétségem
    aziránt, melyik hangképet válasszam.  További  érv  az  egyetlen  szál
    vékony és IMMÁR SZIGETELETLEN rézdrót mellett, hogy amikor meguntam  a
    körömhegy-letörő  manipulációt  a   rövidke   csatlakozó-toldalékokkal
    (vagyis  hogy  az  illesztőtranszformátort  a  csatlakozással   együtt
    valósággal "rá kell löknöm"  az  erősítőre,  miközben  a  forrasztások
    folyvást letörnek), és visszatértem a 10-12 centis  kábelhosszúsághoz,
    a vékony rézdrót gyakorlatilag nem változtatta a hangját. Továbbra  is
    megmaradt a "két pont közötti legrövidebb" csatlakozásnak...
        Hangsúlyozom,  hogy  egyáltalán  nem  örültem  a  dolgok   ilyetén
    fordulatának. Nem tetszett nekem, hogy nincs  szigetelés  a  dróton  -
    habár  úgy  gondoltam,  majd   csak   kitalálok   valami   óvatos-laza
    burkolatot,   esetleg   szigetelőcsövet,   a    legrosszabb    esetben
    távtartó-rendszert, ha szükség lesz rá. De sajnos, maga a hangkép  sem
    tetszett igazán. Tiszta volt, káprázatosan levált a hangdobozokról, de
    nem volt benne élet. Csak  az  eszemmel  szerettem,  a  szívemmel  nem
    (folyton a digitális technikára, a CD-re  emlékeztetett).  Még  mindig
    abban  bíztam,  hogy  valami  csoda,  avagy  egy   rejtett   paraméter
    felfedezése folytán kiderül, hogy mégiscsak a hagyományos kábelezés  a
    helyes...
        (Nem vagyok műszaki ember, nincs rá  jogosítványom,  hogy  műszaki
    spekulációkba   merüljek,   de   zárójelben   azért   elmondom,   mire
    gyanakodtam. Elképzelhetőnek tartottam, hogy akárcsak az erősítő és  a
    hangsugárzó   között,   a   transzformátor   és    a    fonoelőerősítő
    találkozásánál is felléphetnek elektromos visszaverődések,  és  ezeket
    az egyeres kábel talán jobban "leblokkolja", mint  a  hagyományos.  Ha
    tényleg erről volna szó,  akkor  meg  lehetne  tartani  a  hagyományos
    kábeleket, csak éppen ki  kellene  egészíteni  őket  olyan  elektromos
    elemekkel,  amelyek   kellőképpen   illesztenék   [elválasztanák?]   a
    transzformátort és az erősítőt... Ezt a spekulációt azonban semmi  sem
    támasztja alá - és egyébként is: törvény, hogy "a létezők  számát  nem
    szabad fölöslegesen szaporítani").

    

    Tengeri  kígyó  Olafus  Magnus  svéd  tudós  leírása  nyomán (Gessner:
    Fischbuch, 1598)


    A fejétől a farkáig

        Végül is elegendő okom volt  rá,  hogy  félretéve  aggályaimat  és
    minden   egyéb   kábeltípust,   behatóbban   kezdjek   foglalkozni   a
    "légvezetékkel",  azaz  a  levegőben,  mindennemű  szigetelés   nélkül
    futtatott, 0,25mm átmérőjű rézdróttal. Kíváncsi voltam,  mi  történik,
    ha a lánc további szakaszait is ezzel hidalom át. Megtartottam tehát a
    vékony rézdrótot a trafó és  az  előerősítő  között,  és  ugyanilyenre
    cseréltem a lemezjátszó hagyományos kivezetőkábelét. Ez könnyen  ment,
    ugyanis a NAD lemezjátszó karbakja mellett (ha  lebontjuk  a  dobozát)
    egy üres ötpólusú csatlakazóaljzatot találunk,  párhuzamosan  kötve  a
    kivezetőkábellel. Ide csatlakoztam  egy  40-45  centis  légvezetékkel,
    egyszersmind megtartottam az eredeti, szokványos kábelt is, és hol  az
    egyiket, hol a másikat dugdostam az illesztőtranszformátorba. A kettőt
    20-30 másodperc alatt fel tudtam cserélni - nagyon hatékony A-B teszt.
        Feltettem  tehát  egy  lemezt   és   megdöbbentem.   Elvörösödtem,
    elfehéredtem,  a  lélegzetem  is  elállt,  aztán  meg   legszívesebben
    kirohantam  volna  az  utcára,  hangosan  kiabálva,   hogy:   Heuréka!
    Megtaláltam! Ha költő volnék, verset írnék (mondjuk Óda  a  rézdróthoz
    címmel);   ha   zongoraművész,   megpróbálnám   elzongorázni   azt   a
    különbséget, amennyivel szebben szólt most a zene. Megtartotta  minden
    eddigi előnyét (lágyságát, tisztaságát, térhatását, levegősségét),  de
    ehhez még Akkora Basszus és Akkora Dinamika járult,  hogy  eszembe  se
    jutott többé "digitális sterilségre" panaszkodni; nem, ez  már  minden
    ízében   "analóg"   hangkép   volt,   annak   megejtő   elevenségével,
    közvetlenségével. Az Olvasó most nyilván azt gondolja, túlzok - lehet,
    de akik eddig  kipróbálták  a  légvezetékes  kábelezést,  ugyanígy  el
    voltak ragadtatva tőle. (Mutatóban közlünk egy levelet a 14.  oldalon.
    Ott NAD lemezjátszóról, NAD erősítőről van szó. De van visszajelzésünk
    sokkal drágább berendezés - Linn Sondek stb. - mellől is!)
        Innen már  nagyon  hamar  eljutottam  a  harmadik  kábelszakaszig,
    amelyet  szintén  érdemes  kicserélni,  ha  nem  is  légvezetékre,  de
    legalább lazán szigetelt vékony drótra: ez a kábelszakasz a  hangkaron
    belül fut. A NAD csőkarban az egyik csatorna hidegpontja földelve van,
    ezt  a  szálat  nincs  értelme  külön  szigetelni,  úgyis  hozzáér   a
    fémkarhoz. A másik három drótszálat egy-egy papírhüvelybe bugyoláltam,
    és az egész köteget behúztam, majd be is forrasztottam  a  régi  kábel
    helyére. A hangkép továbbjavult, ha nem is annyira drasztikusan,  mint
    előzőleg. Most inkább a középtartomány tisztult fel  még  egy  kicsit,
    definiáltabbá váltak a szólamok. De ne feledjük: ez a kábel szigetelve
    van. Azonkívül így sem tudtam kiküszöbölni a  láncból  egy  körülbelül
    tízcentis sodrott-szigetelt vezetéket, azt, amelyik a hangkarból viszi
    ki a jelet a karbak tövéig.
        Ebből az a legfőbb tanulság, hogy nem elegendő, ha  csak  egyetlen
    szakaszon cserélünk kábelt. Egy rosszul, azaz hagyományosan kábelezett
    rendszerben ha csak egy szakaszt hozunk rendbe, az eredmény  nem  lesz
    teljesen meggyőző, és minden valószínűség szerint  tévútra  jutunk.  A
    teljes rendszert kell helyesen kiépíteni!!
        És hogy ez mennyire így van, arra igen  hamar  újabb  bizonyítékot
    szereztem, amikor  megpróbáltam  tovább  vékonyítani  a  légvezetéket.
    Eddig 0,25mm átmérőjű drótot használtam - mi lenne, ha lecserélném 0,1
    milliméteresre?!  Nos,   mindaz,   amit   eddig   tapasztaltam,   most
    kísérteties pontossággal megismétlődött!  Az  első  két  kábelszakaszt
    meghagytam 0,25 milliméteresnek, és kezdetben megintcsak a trafó és  a
    RIAA-bemenet közé iktattam vékonyabb, 0,1mm átmérőjű vezetéket.  És  a
    hangkép megint  "megdöglött"!  Tisztábbak  lettek  a  magasai,  jobbak
    lettek a mélyei (!!!), még szélesebb lett  a  tere  -  de  odalett  az
    elevensége, a dinamikája.  Kicseréltem  a  lemezjátszó-kábelt  is  0,1
    milliméteresre  -  megszűntek  a  hibák,   megmaradtak   az   erények.
    Kábelcsere a karcsőben is - és a  hangkép  jobb  lett,  mint  bármikor
    annakelőtte. (Itt rögtön el kell mondanom,  hogy  a  0,1  milliméteres
    kábellel reménytelenül nehéz  dolgozni.  Szabadszemmel  alig  látható,
    azonkívül önálló életet él, soha nem  arra  hajlik,  amerre  az  ember
    szeretné, úgyhogy kínszenvedés összeállítani a légvezetéket úgy,  hogy
    sehol se érjen össze.)
        És ezzel még nincs vége  a  dolognak.  Amikor  a  lánc  eleje  már
    teljesen át volt kábelezve, eszembe jutott, hogy még  mindig  van  egy
    szigetelt kábelhüllőm: a hangszóróvezeték. Nekiestem a  bicskával,  és
    lehántottam a pvc-pikkelyeit. Újra azt éreztem, hogy a zene valósággal
    fellélegzik!  Mennyivel  lágyabb...mennyivel  több   a   levegője...és
    mennyivel több, szebb, bársonyosabb a basszusa!
        Apróbb kudarcok: megpróbáltam vékonyítani a hangszóróvezetéket is,
    de nem ment. Nekem minimum 5 méteres kábeldarabokra volt szükségem, és
    ha nem volt ki a másfél milliméteres  kábelvastagság,  jól  érezhetően
    veszteségek léptek fel. (Sőt, később még vastagítottam is a vezetéket;
    jelenleg 2mm átmérőjű  rézdrótot  használok.)  Ugyanígy  nem  vezetett
    sikerre, amikor 20 mikron (0,02 milliméter)  vastag  kábelt  raktam  a
    pickupkivezetés és  az  illesztőtranszformátor  közé.  Pedig  mennyire
    logikus ötlet volt ez! Hiszen a hangszedő is ennyire  vékony  kábellel
    van tekercselve, a transzformátor úgyszintén - hát akkor miért nem  ez
    a kábelvastagság az ideális a két készülék közötti útszakaszon  is?  A
    választ minden technikus megadhatja: azért nem ez az ideális, mert túl
    nagy az ellenállása.
        Az eredmény tehát  e  pillanatban:  egy  kísérleti  kábelrendszer,
    amely elöl mindenütt  0,1mm,  a  teljesítményerősítő  után  pedig  2mm
    átmérőjű, és mindig 4x1 szál  szigeteletlen  rézdrótból  áll.  Másféle
    kábellel már csak rontani tudtam a hangminőségen. Nemrég is  idehozott
    egy ismerősöm egy olyan hangszórókábelt, amely "többféle drága  kábelt
    megvert". Bekötöttem  a  szimpla  rézdrót  helyére  -  és  azonnyomban
    felismertem  azt  a   kellemetlen,   mesterséges,   teretlen,   érdes,
    basszusokban szegény hangképet, amely  a  sodrott-szigetelt  vezetékek
    sajátja.
        Csak az a baj, hogy az én kísérleti  kábelrendszerem  a  levegőben
    lóg, a szó szoros értelmében  véve.  Összeállítom  nagy  üggyel-bajjal
    (mert más kábelezéssel már nemigen van kedvem zenét  hallgatni)  -  és
    aztán gondosan  szétszedem,  nehogy  valahol  összeérjenek  a  csupasz
    vezetékek, és tönkremenjenek a készülékek. Hogyan is mondta  a  ligeti
    kikiáltó? "Itt látható az óriáskígyó; a fejétől a farkáig 5  méter,  a
    farkától a fejéig szintén 5 méter, összesen 10  méter."  Csak  hát  az
    óriáskígyón nem  kell  elszigetelni  az  oda-  és  a  visszafelé  futó
    szakaszokat.

    A kábel vedleni akar

        Nehogy bárkiben is vérmes reményeket ébresszek, gyorsan  elmondom,
    hogy  az  ebben  a  fejezetben  leírt  kísérletek   rendre   kudarccal
    végződtek: nem találtam semmiféle olyan anyagot,  amellyel  szigetelni
    tudtam volna a kábeleket, anélkül, hogy egyszersmind a hangminőségüket
    is tönkre ne  tettem  volna.  Csaknem  két  hónapig  kínlódtam,  aztán
    feladtam a küzdelmet.
        Kezdetben megint az 1 méteres  "interconnect"-ekkel  próbálkoztam,
    többnyire a Revox magnó kijárata és  az  erősítő  nagyszintű  bejárata
    között,  itt  ugyanis  nem  kell  félni   brummtól,   rádiófrekvenciás
    zavaroktól. Eleinte más, vastagabb kábelekről lenyúzott PVC-burkolatba
    húztam a vékony rézdrótot, aztán különféle  puha  anyagokkal,  például
    poliuretán habszivacs-csíkokkal operáltam. Végül már csak  távtartókat
    raktam   fel:   20x20   milliméteres   szivacskockákat,   úgy    10-12
    centiméterenként. De még ezeknek a hatását is azonnal megéreztem.
        Rájöttem, hogy a dolog sokkal nehezebb, mint amilyennek  látszott,
    és hogy még sok-sok tucatnyi anyagot kell kipróbálnom. Úgy határoztam,
    hogy most inkább a hangszórókábelekkel  játszom  tovább,  mert  ezeket
    kapcsolóberendezésre    köthetem;    sokkal    kényelmesebb    módszer
    zenehallgatás közben csupán egy kapcsolóval kattogtatni, mint folyvást
    felugrálni  és  kábelt  cserélni  oda  és  vissza.  Meg  kell  azonban
    mondanom, hogy később már annyira jól hallottam, amit hallani akartam,
    hogy nyugodtan félretehettem  kapcsolóberendezést,  kapcsolódobozt  és
    A-B vaktesztet; egész egyszerűen csak bekötöttem az újonnan  szigetelt
    kábelt a hangsugárzó és  a  teljesítményerősítő  közé,  feltettem  egy
    lemezt - és lemondóan bólintottam: igen, ez se jó.
        Ebben  az  időben  több  vegyipari   vállalatot   is   felkerestem
    műanyagcsövekért (PEMÜ, TVK, Polifoam - hadd mondjak nekik nyilvánosan
    is köszönetet), hogy csupasz  kábelhüllőim  számára  valami  kellemes,
    fesztelen,   laza   tavaszi   öltözéket    találjak.    Kísérleteimben
    mindazonáltal  nem  az  úridivatra,  inkább  egy  fizikai   jelenségre
    próbáltam tekintettel lenni. Ez  a  fizikai  jelenség  a  dielektromos
    effektus. Jelen kötetünk lapszemléjében név szerint is említik (a  63.
    oldalon), de már régebben  is  idéztünk  olyan  szubjektív  teszteket,
    amelyek  szerint  a  legrosszabb   "hangminőségű"   szigetelőanyag   a
    közönséges zománc, jobb nála  a  PVC,  még  jobb  a  polietilén  és  a
    legeslegjobb a teflon - márpedig ezeknek az anyagoknak a  dielektromos
    állandója éppen ebben a sorrendben csökken.
        A hozzám hasonlóan laikus Olvasó most nyilván tudni  szeretné,  mi
    ez a különös paraméter. Én is feltettem ezt a kérdést egy  fizikusnak,
    azzal, hogy egyszerűsítse le a dolgot annyira, amennyire  csak  lehet.
    Némi töprengés után így fogalmazott: "Pontosan arról  van  szó,  amire
    kíváncsiak  vagytok.  Az  elektromos  jelet   szállító   kábel   körül
    elektromágneses tér alakul ki, és ezt a teret  bármiféle  odahelyezett
    anyag megzavarja. Minél jobban zavarja, annál nagyobb  a  dielektromos
    állandója."
        [A   dielektromos   állandót   ε-nal   (epszilonnal)  jelölik,
    dimenziója   As/Vm,   azaz   Amper*szekundum  /  Volt*méter  -  S.  A.
    megjegyzése.]
        A   számszerű   értékek:   levegő  1;  pvc  4-6;  polietilén  vagy
    polipropilén  2,3; teflon <2; polietilén, de habosítva 1,6. A fémek
    dielektromos  állandója igen nagy - és hadd interpretáljam ezt a tényt
    úgy,   hogy   eszerint   bárminemű   sodrott   kábel   szálai   egymás
    elektromágneses  terében  húzódnak!  (Olvasmányaimban  már többször is
    találkoztam ezzel a sejtéssel: a sodrott kábel sosem teljesen egynemű.
    Az  elemi szálak körül lehelletnyi oxid- vagy szulfidréteg húzódik, és
    már  maga  az  a tény, hogy a kábelnek szerkezete van, megengedi, hogy
    tranziens  körülmények  között  a kábelszálak bizonyos mértékig önálló
    életet  éljenek.)  Ugyanez  vonatkozik a koaxiális kivitelű, árnyékolt
    kábelekre  is. A dielektromos hatás a távolsággal négyzetesen csökken.
    A  csőbehúzott  kábel  azonban  valahol  mindig odaér a cső falához. A
    csőtől  való  tényleges  távolsága,  tehát hogy mennyi anyagot mekkora
    távolságból érez, kiszámíthatatlan.
        A pvc az  én  fülemnek  is  zeneietlenebb,  mint  a  PE  és  a  PP
    (tefloncsövet nem tudtam szerezni). Érdekes, hogy a PE és a PP  hangja
    meglehetősen  eltér,  noha  mindkét  anyag  egyaránt  csak  szén-   és
    hidrogénatomokat  tartalmaz,  és  a  molekulaszerkezetük  is  hasonló.
    Megfigyeltem,  hogy  a  16mm  belső  átmérőjű   polipropilén   gégecső
    (2,50Ft/méter) hangja kissé  kemény,  csengő,  basszusban  szegényebb,
    viszont az ugyanilyen belső átmérőjű, de 5mm falvastagságú, habosított
    polietilén (25Ft/méter) inkább ködösebben és szőrösebben, de  puhábban
    szólt. Különféle fóliákból is hegesztettem csöveket; hosszú estéken át
    bajmolódtam a forrasztópákával. Az ilyen  csövek  persze  formátlanok,
    nincs  tartásuk,  nem  válnak  le  olyan  jól  a   drótról,   mint   a
    körkeresztmetszetű,  merevebb  csövek.  A   2mm   vastag,   habosított
    polietilén és az egész  vékony  polietilén  fólia  egyformán  nyomott,
    reszelős hangképet produkált. Utolsó reményemet a  0,02  milliméteres,
    azaz mindössze  20  mikronos  polipropilén  fóliába  vetettem  (ezt  a
    TVK-tól  kaptam,  ilyen  fóliával  borítják   például   a   cigaretták
    kartondobozát). Úgy gondoltam, a vezeték nem  fogja  megérezni  ezt  a
    lehelletnyi anyagmennyiséget...s pedig  mennyire  megérezte!  Ugyanúgy
    szólt, mint amikor a vastag PP gégecsővel borítottam: tisztán, de  egy
    kissé ridegen, csengőn, sávhatároltan.  És  ami  különösen  bosszantó:
    ugyanez a borítóanyag az "interconnect" kábeleken, tehát a lánc elején
    is pontosan ugyanezt a hanghatást idézte elő,  holott  azt  hittem,  a
    feszültség-hordozó  vékony  vezeték  kevésbé  lesz  kényes,   mint   a
    teljesítmény-szállító vastag hangszórókábel.
        Megismétlem  tehát:  a  kábel  hüllőt  semmiféle  praktikával  nem
    sikerült  csőbehúznom.  Véleményem   szerint   a   légvezetéket   csak
    egyféleképpen lehet fenntartani: valamiféle kábelalagútban, viszonylag
    kevés ponton felfüggesztve. Tudom,  hogy  ez  agyrém;  tudom,  hogy  a
    legtöbb ember számára kivitelezhetetlen. Tudom, hogy rossz hírt hoztam
    de a rossz hír miatt nem a hírnöknek kell leütni a fejét.
        Meg aztán nem is hoztam olyan nagyon-nagyon rossz  hírt.  Mert  ha
    jól meggondoljuk, arról van szó, hogy  a  világ  legolcsóbb  kábele  a
    világ legjobb kábele.

    

    A sarlatán műkritikus (Grandville, 1803-1847)


    A légvezeték elv

        Hadd legyek annyira merész, hogy kísérleteim  nyomán  egy  teóriát
    állítsak fel. Az áttekinthetőség kedvéért pontokba foglalom az ideális
    kábelezés kritériumait.

        1.  Az  ideális  kábel  egyeres  (tehát  nem  sodrott),  és  nincs
    semmiféle szerkezete, tehát a réz vagy ezüst szál  nem  hordozhat  egy
    tőle megkülönböztethető fémhéjat. (Legfeljebb csak azt az oxidréteget,
    amely a drót felületén képződik.  Idővel  érdemes  fel  is  újítani  a
    vezetéket!)* (*Láng Miklós  barátunk  szerint  azonban  az  ezüstözött
    rézvezeték sokkal jobban szól a csupasz réznél. De ez talán csak azért
    van így, mert az ezüst eleve megfelelőbb anyag a réznél?!)
        2. Az ideális kábel nincs közvetlenül szigetelve, sem  árnyékolva:
    bármiféle idegen (szigetelő vagy  árnyékoló)  anyagot  olyan  messzire
    kell vinni a vezetéktől, hogy ne zavarhassa meg annak  elektromágneses
    terét.  (Ez  a  kritérium  ugyanis  minden  valószínűség   szerint   a
    dielektromos   effektussal   függ   össze.)   Feltehető,    hogy    az
    "interconnect" kábel  körül  kevesebb  levegőt  kell  hagyni,  mint  a
    hangszórókábel   körül,   és   hogy   minél   nagyobb    az    erősítő
    csúcsteljesítménye, annál bővebbre kell méretezni a kábelalagutat.
        3.  Az  ideális  kábel  a  lehető  legvékonyabb   -   ilyenkor   a
    legszélesebb a frekvenciaátvitele mind a két irányban. Amikor a kábelt
    vastagítjuk,  visszaesik  a  basszus  és  a   "treble",   erősödik   a
    prezensztartomány. "Interconnect" kábel céljára - ha nem vezetjük  túl
    hosszan - a 0,1-0,2mm átmérőjű drót a legjobb. A  hangszórókábelt  nem
    vehetjük tetszőlegesen  vékonyra,  mert  számításba  kell  vennünk  az
    erősítő teljesítményét, a hangsugárzó hatásfokát és legfőképp a  kábel
    hosszúságát. A 2mm átmérőjű vezeték jó kiindulásnak látszik.
        4.  A  légvezeték  nem  egyetlen  darab  kábel,   hanem   egyfajta
    kábel-rendszer. Erényeit csak  akkor  lehet  garantálni,  ha  végig  a
    láncon, következetesen kiépítjük, és csak ott  használunk  hagyományos
    kábelt, ahol nagyon muszáj (például a hangkar  kivezetésénél)  -  vagy
    még ott sem.

        Az  ideális  kábelezés  jellegzetes  hangképét  a  következőképpen
    definiálhatjuk.  Mindenekelőtt:  hihetetlenül  lágy,  hiányzik  belőle
    mindennemű érdesség,  karcosság,  agresszivitás,  zavaró  mellékzörej.
    Gyengébb   berendezéseken,   bizonyos   zenefajtákon   ez    dinamikai
    fogyatékosságnak  is  érződhet  -  amíg  észre  nem  vesszük,  hogy  a
    lényleges zenei csúcsok viszont nagyobb lendülettel jelentkeznek, mint
    valaha! Az egész hangkép kilép a hangdobozokból, a térhatás alapvetően
    megváltozik, a  teret  nem  annyira  pontok  halmazának,  mint  inkább
    összefüggő egésznek érzékeljük, amelynek  szélessége,  színpadmélysége
    és magassága egyaránt kitágul. A basszus  kiszabadul  a  mélyhangszóró
    rabságából, nem "üt", hanem lágyan szerteáramlik az egész szobában.  A
    hangszerek-hangszercsoportok különválnak, vizuális  hasonlattal  élve:
    mint amikor az optikát élesre  állítják.  A  frekvenciasáv  alul-felül
    oktávnyit  tágul.  A  zene  sokkal  tovább  hallgatható,  "nem   lehet
    abbahagyni". Gyatra hanglemezekről kiderül, hogy ragyogóan szólnak.
        Logikus  kérdés,  hogy  mit  tartsunk  ezekután   az   úgynevezett
    speciálkábelekről. Az én véleményem  teljesen  egyértelmű;  látni  sem
    akarok semmiféle speciálkábelt. Viszont tudomásul  veszem,  hogy  mint
    minden más teória, a  légvezeték-elv  is  csak  addig  érvényes,  amíg
    összeütközésbe nem  kerül  a  gyakorlattal.  Ha  kiderül,  hogy  mégis
    valamely speciálkábel a legjobb a világon - ám derüljön ki.  De  azzal
    ne jöjjön nekem senki, hogy "azért ez a legjobb,  mert  szebben  szól,
    mint a többi speciálkábel". A sodrások, szigetelések  és  árnyékolások
    egy  teljesen  kézbentarthatatlan   jelkeveréket   eredményeznek,   és
    véleményem szerint ha valamely  moslék  jobban  ízlik,  mint  a  többi
    moslék, attól azért még moslék marad. Elemi  követelménynek  tekintem,
    hogy bármiféle speciálkábelt először is egy  következetesen  kiépített
    légvezetékrendszerbe kell  belepróbálni,  vagyis  a  légvezeték  egyik
    szakaszát  kell  a  szóban  forgó  speciálkábelre  cserélni  (avagy  a
    komplett  légvezeték-rendszert  kell  összehasonlítani  egy   komplett
    speciálkábel-rendszerrel). Ha így is beválik, áldásom rá.
        Azazhogy: akkor majd felmérjük, hogy a javulás vajon megér-e annyi
    dollárt, amennyivel a speciálkábel drágább a csupasz rézdrótnál.

    Meggondolások, következtetések

        Hatásmechanizmus. A  legtöbb  ember  nehezen  érti  meg,  hogy  az
    egészségügyi hatóságok  miért  nem  engednek  forgalombahozni  egy-egy
    csodagyógyszert, amikor pedig már a sógorasszonyom is tudja, hogy ezek
    egyaránt hatékonyak a rák, az influenza és  az  infláció  ellen.  Nos,
    elengedhetetlen feltétel, hogy valamely  vegyianyagról,  amelyet  majd
    élő embernek akarunk  beadni,  pontosan  tudjuk:  hogyan  működik.  Az
    olyasfajta állítások, magyarázkodások, hogy az új szer  "stimulálja  a
    testnedvek képződését", vagy "serkenti  az  immunrendszer  működését",
    önmagukban      teljességgel       értéktelenek.       Atomról-atomra,
    molekuláról-molekulára, vegyületről-vegyületre nyomon kell  követni  a
    gyógyszer útját az  élő  szervezetben.  Magyarán:  fel  kell  tárni  a
    hatásmechanizmusát.
        Ezt azért mondom el, nehogy megtévesszem  az  Olvasót.  Amikor  én
    fázisátvitelre, dielektromos effektusra és egyebekre hivatkozom,  alig
    fejezem ki magam pontosabban, mint a csodadoktor, amikor azt  állítja,
    hogy  készítménye  serkenti  a  testnedveket.   Legfeljebb   annyi   a
    különbség, hogy mi az állatkísérleteken már túljutottunk (a Szerkesztő
    és néhány tucat önként vállalkozó audiofil  játszotta  a  tengerimalac
    szerepét); azt is tudjuk, hogy az általunk ajánlott  szer  ártalmatlan
    az egészségre,  azonkívül  gyakorlatilag  ingyen  van  -  mindenesetre
    sokkal  olcsóbb,  mint  bármely  eddig   ismert   orvosság.   Ámde   a
    légvezetékes rendszer hatásmechanizmusáról  halvány  fogalmunk  sincs.
    Őszintén szólva, nem is hiszem, hogy a kábelek elméletét valaha is  ki
    fogják dolgozni ilyen mélységig. Nem mintha kételkednék benne, hogy  a
    kábelekben   nagyonis   racionális,   egy   cseppet   sem   misztikus,
    fizikailag-matematikailag pontosan leírható folyamatok játszódnak  le.
    Nem, én abban kételkedem, hogy  a  tudományos  felkészültségű  kutatók
    valaha  is  figyelemre   méltatják   ezt   a   piszlicsár   ügyet:   a
    hifi-kábelezést. Túl kicsik vagyunk mi ahhoz.
        Profi   hangtechnika.   Sajnos,   túl   kicsik   vagyunk   mi    a
    hangmérnököknek is. De nekik már  joggal  tehetünk  szemrehányást.  Az
    eszem áll meg! ennyire alapvető dolgokra 3 évtizednyi sztereózás  után
    nekünk, laikusoknak kell ráébrednünk?!
        A stúdiótechnika és a  High  Fidelity  természetesen  nem  egy  és
    ugyanaz a terület, de igen szorosan átfedik egymást. A hifista is  jól
    teszi, ha legalább érdeklődést mutat  a  stúdiótechnika  iránt,  habár
    semmiképpen  sem  muszáj  értenie  hozzá.  A   hangmérnöknek   viszont
    kutyakötelessége, hogy áttekintéssel bírjon a High Fidelityről; hogy a
    fenébe ne! hiszen munkájának eredményét  kizárólag  a  High  Fidelityn
    keresztül lehet elbírálni! A hangmérnöknek jobban  kellene  értenie  a
    High  Fidelityhez,  mint  az  audiofileknek.   Valahányszor   a   High
    Fidelityben  olyan  jelenség  bukkan  fel,  amely  a   stúdiótechnikai
    ismeretanyagból hiányzik, vagy pláne még ellent is mond annak,  minden
    valamirevaló hangmesternek azt kéne éreznie, hogy őt  most  blamálják.
    Hál'istennek, a hangmérnökök annyira jó egészségnek  örvendenek,  hogy
    lelki egyensúlyukat, szellemi emésztésüket a  legkevésbé  sem  zavarja
    meg a hifisták kárálása.
        Mégis, kötelességem nyomatékosan felhívni a figyelmüket, hogy ha a
    kábelek tényleg úgy viselkednek, ahogy én hiszem és tapasztalom, akkor
    ez beláthatatlan következtetéseket enged  meg  a  profi  hangtechnikát
    illetően. Ismerem a stúdiótechnikai (házon  belüli  és  házon  kívüli)
    körülményeket,  és  nagyon  is  megértem,  hogy  miért  használnak   a
    stúdióemberek olyan kábeleket,  amilyeneket  használnak.  De  legalább
    gondolkodnának el a dolgon!  Hiszen  a  legcsekélyebb  minőségjavulás,
    amelyet a stúdióban  elérnek,  azonnal  és  mindenki  számára  auditív
    nyereséget hoz. Mert ha létezik olyasmi, hogy "leggyengébb  láncszem",
    a  modern  hifinek  valószínűleg  a   stúdiótechnika   a   leggyengébb
    láncszeme!
        Konstruktőrök. Viszont az is igaz,  hogy  a  stúdióban  nem  lehet
    annyira  tönkretenni  a  hangminőséget,  hogy  otthonunkban   a   jobb
    készülékek  szebben  ne  szólnának   a   rosszabb   készülékeknél.   A
    legdrasztikusabb  példa:  egy-egy  klasszis  elektroncsöves   erősítő,
    amelynek erényeit  még  azokról  a  hanglemezekről  is  érezni  lehet,
    amelyek műsorát IC-s  keverőasztalok  és  limiterek  és  kompresszorok
    közbeiktatásával vették fel. Mindenképpen érdemes  tehát  szebb  hangú
    készülékeket fabrikálni. Ebben a konstruktőrök is hisznek.
        Márpedig  ha  hisznek   benne,   akkor   nekik   meg   azon   kell
    elgondolkodniuk, hogy:  mit  csinál  a  Kábelhüllő,  amikor  az  egyik
    készüléktől éppen eljutott a másikig? Tehát mit csinál? Megmondom  én:
    tekereg tovább,  a  készüléken  belül!  Az  erősítők,  magnók,  rádiók
    voltaképpen másból sem állnak, mint kábelekből, amelyek  közé  itt-ott
    alkatrészek iktatódnak! Ezekre a kábelekre talán nem vonatkozik,  amit
    az     összekötőkábelekről     mondtunk?!      Tíz-tizenkét      centi
    sodrott-szigetelt-árnyékolt vezeték a trafó és a Phono bemenet  között
    ártalmas - de ugyanez a tíz-tizenként  centi  kábel  a  Phono  bemenet
    csatlakozója és a nyomtatott áramköri lap között már ártalmatlan?!
        És ha már a NYÁK-nál tartunk (de jó neve van, az embernek összefut
    a nyál a szájában), a NYÁK  vajon  miféle  kábeltípust  testesít  meg?
    Nézzük csak: a NYÁK kábelezése kétségtelenül  csak  "egyeres",  és  az
    egyik  irányban  lehelletvékony,  ámde  a  másik  irányban  meglehetős
    kiterjedése van - ez a konfiguráció legalábbis gyanús. Aztán meg ami a
    szigetelést, pontosabban a dielektromos hatást illeti:  a  NYÁK  egyik
    oldala, vagyis 50 százaléka egy vastag  műanyaglapra  ragad,  a  másik
    lapja meg gyakran le van lakkozva... Van azonban előnye is a NYÁK-nak.
    Az elektromos alkatrészek, ahogy én  látom  őket,  pókszabásúak:  apró
    test, hosszú lábakkal. Ezeket a lábakat 3-4 centi hosszú, egyeres,  de
    viszonylag vastag kábelnek tekinthetjük. Namármost, a NYÁK-ba szorosan
    "be kell ültetni" az alkatrészeket, és ehhez le kell amputálni a lábuk
    egy részét. Amit elvesztettünk a réven, behoztuk a vámon?
        Végül  az  építőelemekről.  A  tranzisztor  csodálatos  dolog,  az
    integrált áramkör még csodálatosabb: ezernyi áramköri elem egy mákszem
    belsejében. Ezeket vajon nem zavarja egymás erőtere? Emlékezzünk  csak
    a régimódi, elavult elektroncsőre: abban bizony még szemmel is  nyomon
    lehetett követni az elektromos jel útját. Vagyis az "építőelemek" és a
    "vezetékek" mindig elegendő távolságra voltak egymástól...
        High Fidelity. Ha valaki le akarna torkolni,  azt  mondaná  nekem:
    "Úgy  beszélsz,  mintha  a  kábelek  fontosabbak  volnának  az   egész
    hifi-berendezésnél".  És  akkor  én  belemennék  a  játékba,  és   azt
    mondanám: "Számoljunk.
        Állítsunk össze  egy  1000  dolláros  hifi-láncot,  a  hagyományos
    módon.  Utána  pedig   installáljuk   úgy,   ahogy   kell:   megfelelő
    állványokon, megfelelő kábelekkel - és úgy fog szólni, mint  egy  4000
    dolláros berendezés! Mely pénzből most ugyebár 25% esik a gépekre, 75%
    pedig az állványokra és kábelekre!". Könnyű észrevenni  a  csalást  (a
    High Fidelityben a hangminőség csak lassan, az  ár  viszont  rohamosan
    emelkedik) -  de  azért  elgondolkodtató  ötlet,  nemde?  Persze,  nem
    mindenkinek van 1000 dollárja hifire. És hogy a légvezeték mire  képes
    az olcsóbb berendezésekben - az Orionokban, Videotonokban,  Unitrákban
    -, most még nem tudom megmondani. Dehát  arra  való  a  toll  (pardon:
    írógép), hogy levelet írjanak vele; és arra való a  Hangszerviz,  hogy
    ott beszámoljunk az Olvasó tapasztalatairól.
        Tekintve, hogy a kábelhüllő - bizonyos körülmények  között  -  még
    1-2  centiméteres  szakaszon  is  éreztetheti  hatását,   nem   leszek
    meglepve, ha kiderül, hogy a csatlakozódugók és hüvelyek  kifejezetten
    ártalmasak a hangképre, tehát a legjobb lenne  mindenütt  forrasztani.
    De ha már dugókkal csatlakoztatjuk a drótot, akkor sejtésem szerint az
    ötpólusú  csatlakozó,  jobban  fog  szólni  az  RCA-rendszerűnél!   Az
    utóbbiban ugyanis általában vastag fémcsövön fut a  jel,  az  ötpólusú
    csatlakozóban pedig vékonyabb fémrudacskákon.
        Nyilvánvaló, hogy a légvezetékes kábelezés egyelőre nem más,  mint
    egy kísérleti szituáció. A vékony dróttal nehéz bánni, a szigeteletlen
    hangszóróvezeték pedig még veszélyes  is.  Csaknem  mindenki  meg  fog
    alkudni  valahol  és  valahogyan.  De  már  az  a  tény,  hogy  magunk
    választhatjuk meg a számunkra leginkább  elfogadható  kompromisszumot,
    már  ez   is   hihetetlen   mértékben   kitágítja   horizontunkat.   A
    hifi-berendezések eltérő felépítésűek (egyik helyen MM, a másik helyen
    MC+trafó;    egyik     helyen     receiver,     a     másik     helyen
    korrektor+előerősítő+tuner+végfok stb.), és a  legkülönbözőbb  módokon
    helyezkednek  el  a  lakószobában,tehát   mindenkinek   magának   kell
    eljátszania a drótokkal.
        Ha  abból  indulunk  ki,  hogy  a  lemezjátszót  -  az  akusztikai
    visszahatás miatt - lehetőleg messzire kell  rakni  a  hangsugárzótól,
    akkor figyelmet érdemel a következő megoldás. A lemezjátszóhoz egészen
    közel visszük a trafót és az előerősítőt,  a  hangsugárzóhoz  pedig  a
    teljesítményfokozatot,  és   akkor   csupán   az   előerősítő   és   a
    teljesítményerősítő  közötti  szakaszt  kell  hosszan   vezetni,   egy
    viszonylag   szűk   kábelalagútban.   Mert    ha    ellenkezőleg:    a
    hangszórókábelt futtatjuk hosszan, annak sokkal kövérebb alagutat kell
    építeni.
        A kábelek hosszára és vastagságára adott  becsléseimet  nyilván  a
    szokványos rézdrótra kell vonatkoztatni - én  csak  ilyet  használtam.
    Léteznek azonban olyan vezetékek, amelyeknek - állítólag -  előnyösebb
    tulajdonságaik vannak (LC-OFC réz és ezüst).
        Szükségünk is  lesz  ezekre  a  speciális  anyagokra,  ha  egyszer
    áttérünk a multikábelezésre! A 776 olvasói tudják, mit értünk ezen  az
    eljáráson:  a  hangsugárzóknak  minden  egyes  hangszóróját   önállóan
    csatlakoztatjuk a teljesítményerősítő kimenetére. Ez már önmagában  is
    előnyös, de  még  azt  is  megtehetjük,  hogy  mindegyik  hangszóróhoz
    megkeressük a hozzá leginkább illő kábelt. Akik kipróbálták,  csodákat
    mesélnek a multikábelezésről (csak jussak túl ezen a lapzártán,  magam
    is megpróbálkozom vele!). Persze, a multihüllő - ha légvezetékes - még
    kellemetlenebbül  fog  tekergőzni,  mint  a  szimpla  hüllő:   kétutas
    rendszerben dobozonként  4  drót,  háromutasban  dobozonként  6  drót,
    sztereóban pedig nem kevesebb, mint 12 drót.
        Igaz, hogy ebben már benne van a teljes hüllő: a fejétől a farkáig
    és vissza.

                                                             Darvas László

    

    A  kígyó  mint  az  örökkévalóság jelképe a hindu világképben (európai
    interpretáció, Bettman-Archívum)