Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal - mint bárki másé - a szubjektivitás  jegyeit  is  magán
    viseli.



        A Hifi Magazin hivatalból teszteli mindazt, ami hifi. Nem teszteli
    azt, ami nem hifi. Ahhoz viszont, hogy valamiről kiderüljön, hogy  nem
    hifi, előzőleg tesztelni kell. Ennélfogva nem lehet igaz, hogy a  Hifi
    Magazin  ne  tesztelné  azt,  ami  nem  hifi...
        Ezt  a kis logikai képtelenséget valószínűleg Zénon görög bölcselő
    is felvette volna híres apóriái, azaz "kételyei" közé, dehát akkoriban
    még  vagy a High Fidelity nem létezett, vagy Zénon nem tudott angolul.
    Az  ellentmondás  azonban  annyira  nyilvánvaló, hogy csak jókora adag
    dialektika oldhatja fel, ergo kövessük a dalnok tanácsát:

        "Tesztellek is meg nem is,
        Bizony, így van ez."

        Bizony  úgy.  A  nemteszteléshez  is  érteni  kell  ám.  Ha  tehát
    Olvasóink sehogysem találják egynémely masina tesztjét a nagy  B  betű
    árnyékában, akkor ne higgyék,  hogy  egyszerűen  csak  megfeledkeztünk
    róla, vagy nem is vettük észre a boltban. (Az  árukínálatot  egyébként
    is árgus szemekkel figyeljük!)
        És  nem  is  az  arisztokratikus  gőg  dolgozik  bennünk,   amikor
    ("persze, Maguknak ott a  Spendor  meg  a  Quad  meg  a  többi!")  nem
    méltatunk figyelemre alacsony származású, plebejus  masinákat.  Amikor
    ezek becsengetnek  az  ajtón,  a  kapus  nem  nézi  a  ruházatukat.  A
    származásukat sem firtatja. Csak megadja  a  jelhangot,  jó  hangosan:
    "Din...?" - mire a jövevénynek rá kell vágnia:  "45500!"  Ha  tudja  a
    jelszót, bejöhet. Habár  előfordul,  hogy  egy-egy  faragatlan  fickót
    később el kell zavarnunk, mert megbízhatatlan jellemű, szitkozódik,  a
    padlóra köp stb. Mindazonáltal hangsúlyozzuk: demokratikus  szelleműek
    vagyunk, és nem zárkózunk be a mi elefántcsont hifitornyunkba.

    

        Az  NDK-ból  ideszármazott  kis  kompaktberendezés,  az RFT S3000,
    amikor  a  jelszót  kérdezték  tőle,  felemás  válaszokat   adott.   A
    lemezjátszója igénytelen kis szerkezet, amúgysem tartozik a toronyhoz,
    külön kell (?) megvásárolni ("plusz egy fő"), akkor meg mért éppen ezt
    kelljen megvásárolni... úgyhogy ő már eleve nem nyert  bebocsáttatást.
    A hangsugárzók, azok hírét sem hallották a DIN 45500 nevű állatnak, de
    nekik mégsem  olyan  egyszerű  ajtót  mutatni,  hozzá  vannak  nőve  a
    toronyhoz: együtt kapjuk őket a fődarabokkal,  nagyjából  olyan  áron,
    amennyibe a három Orion  került.  Amennyiért  el  tudjuk  passzolni  a
    hangdobozkákat, annyival olcsóbba jön ki az  NDK  torony  a  hazainál.
    Megjegyezzük, hogy  a  lengyel  Unitra  minitorony  lemezjátszóját  és
    hangsugárzóit sem teszteltük (lásd HFM 12. ).
        Sajnos,   az   RFT-nek   még   a   fődarabjai   sem    viselkednek
    kifogástalanul: a magnó frekvenciajelleggörbéit nehéz begyömöszölni  a
    DIN-tűréshatárok közé. Némely példánynak a nyávogása is  tűrhetetlenül
    magas. Igaz: más példányok egyenfutásával nem  volt  baj,  márpedig  a
    gyári szórást és az üzembizonytalanság mértékét mi nem  vizsgálhatjuk,
    tehát nem is tekinthetjük kritériumnak. De ha még azt is hozzávesszük,
    hogy az erősítő mindössze 2x13 wattos, akkor bizony már nem sok kedvet
    érzünk az RFT-torony tesztelésére.

        Viszont: nagy darabszámban érkezett.
        Viszont: Olvasóink reklamálják.
        Viszont: kevés a Bemutatni valónk.

        A  legutolsó  érvhez  egy  kis  magyarázat  kínálkozik.   Mi   nem
    szenvedünk a Bőség Zavarától, ellenkezőleg, ahogy Fodor Géza  barátunk
    írta operakritikáiban: a Hiány Zavarával küszködünk,  mindazonáltal  a
    kereskedelmi vállalatok jelenleg sokallják ha nem is a választékot, de
    annál inkább az árukészletet, és amíg a jelenleg kapható készülékek ki
    nem fogynak, nemigen kockáztatnak meg egy újabb importtételt. A  hazai
    gyártóvállalatokra a legjobb esetben is csak távlatilag  számíthatunk.
    Nincs mit tenni: tudomásul  vesszük,  hogy  tervgazdálkodásban  élünk.
    Megalkudva tehát önnön elveinkkel, műsorra tűztük az RFT főkomponensek
    (erősítő, tuner, magnó) tesztjét, azt  remélve,  hogy  a  gyakorlatban
    talán túl fogják szárnyalni a  róluk  alkotott  elképzeléseinket...  E
    minitornyot egyébként az  RFT-kombináthoz  tartozó,  sonnebergi  Stern
    Rádiógyár  készíti,  régóta  és  nagy  darabszámban.   A   torony   fő
    komponensei az SV3000 erősítő, az ST3000  tuner  és  az  SK3000  magnó
    (bizonyos  típusszám-variációk  elképzelhetők).   Méretüket   tekintve
    hasonlóak az Orion és az Unitra típusaihoz, még abban is, hogy itt  is
    a magnó a legmagasabb építőelem.
        Az RFT-ken  kívül  is  van  azért  egy  és  más  a  tarsolyunkban.
    Mindenekelőtt  az  Akai  (Videoton  által  összeszerelt)  HX-A3   jelű
    kazettás magnója, aztán  az  Orion  új  HS282-es  hangdoboza,  és  egy
    ugyancsak kisméretű, de  meglehetősen  drága  nyugati  hangsugárzó,  a
    Visonik DC-70, amelyet az NSZK-beli Heco+Hennel, egy  nem  is  egészen
    ismeretlen nevű cég gyárt  (illetve  szerintünk  importál),  és  amely
    idehaza annyiba kerül, mint a Heybrook HB1!


    RFT SV3000 erősítő

        A   minitorony   központi   része   egy   nagyon-nagyon    szerény
    teljesítményű erősítő: mindössze 2x13 wattos, és még  ezt  is  csak  4
    ohmon, 0,7% torzítással határolva adja le. Ellentétben áll  a  szerény
    teljesítménnyel és ugyancsak szerény specifikációval  a  szerénytelen,
    sőt hivalkodó LED-sorozat az erősítő homlokzatán; mi az ördögnek  kell
    itt vizuálisan is  kijelezni  a  teljesítményt?  Miért  akar  a  bolha
    köhögni, ha egyszer nincs tüdeje?

    Kezelése, szolgáltatásai

        Az előlap bal felső sarkában szabványos fejhallgató-csatlakozó  (5
    pólusú  dominó-aljzat),  alatta  hálózati  kapcsoló,  bekapcsolásjelző
    LED-del. Most következik az a bizonyos teljesítmény-kijelző LED-sor. A
    két    csatorna    közös    teljesítményét     indikálja,     bontása:
    0,06-0,2-0,7-2,5-8-30  watt  (az   utóbbi   persze   nem   "tartósan",
    "szinuszosan"  értendő,  hanem  mint  "zenei  csúcs").   Lejjebb   két
    kapcsoló. Az egyik (Linear) a fiziológiai  hangerőszabályzást  iktatja
    ki-be,  a  másik  pedig  a  magasvágó  szűrőt  (Rausch)  aktiválja.  A
    balansz-, a mély- és a magashangszínszabályzó forgatógombot a bemeneti
    választókapcsoló követi; az  SV3000  mágneses  hangszedőt,  tunert  és
    magnót fogad.  A  sort  a  hangerőszabályzó  nagyméretű  forgatógombja
    zárja.
        A hátlapon  a  három  bemenet  5  pólusú  csatlakozóhüvelye  és  a
    hangsugárzó-kimenetek szabványos csatlakozói.
        Többet nem tudunk mondani róla - de persze ettől  még  igazi  High
    End masina is lehetne.

    Felépítése

        A fono-előerősítő egyetlen B861D jelű IC.
        A két nagyszintű,  lineáris  bemenet  egy-egy  ímpedancia-illesztő
    fokozatra  adja  a   jelet   (emitterkövető);   a   feszültségerősítés
    egységnyi.
        A bemeneti választókapcsolóról a  fel  egy  A  273D  típusú  IC-re
    kerül,   itt   szabályozzák   a   hangerőt   aképpen,   hogy   az   IC
    egyenfeszültségét  változatják.  A  hangerőszabályzó  tehát   egyetlen
    potenciométer, amely egyenfeszültséget változtat. Ugyanígy szabályozza
    a mély- és magasemelés, illetve vágás mértékét a következő  fokozatban
    egy A 274D jelű IC. Ennek kimenete a balansz-szabályzóra,  majd  újabb
    emitterkövetőn keresztül (impedancia-illesztés) a  teljesítményerősítő
    fokozatra dolgozik  (a  teljesítményerősítő  IC  típusjele  MDA2020  -
    megfelel az ismert TDA2020-nak), amely aztán meghajtja  közvetlenül  a
    hangsugárzót,   illetve    leosztás    után    a    fejhallgatót.    A
    teljesítményerősítő kimeneteit négytranzisztoros áramkör  figyeli,  és
    ha hibát észlel, egy relé segítségével leválasztja őket a  kimenetről.
    Ugyanezt  a  relét  mozgósítja  a   fejhallgató   csatlakozóhüvelyében
    elhelyezett  kapcsoló  is:  ha  "fülest"  használunk,  leválasztja   a
    hangsugárzó-kimeneteket az erősítőről. A kivezérlésjelző meghajtásáról
    egy B861 D és egy A 277D típusú integrált áramkör gondoskodik.
        A tápegység 10000µF-os pufferkondenzátorai ±14,1 volttal látják el
    a  végerősítőt.  Az   összes   többi   rész   +15   voltot   kap   egy
    háromtranzisztoros  stabilizátorról.  A  ki-be  kapcsoló   nemcsak   a
    hálózati feszültséget kapcsolja, hanem a relét  vezérlő  áramkörbe  is
    beavatkozik, hogy a kapcsolgatással járó jelenségek zaja ne  juthasson
    a kimenetekre. A hálózati transzformátor nagyméretű; a készülék doboza
    fémből készült.
        Meg kell említenünk, hogy noha az előlapon az SV3000 típusjel áll,
    a fenéklapon az SV3001 megjelölést olvashatjuk - habár ez valószínűleg
    csak arra utal, hogy a készülék  megfelel  a  magyar  előírásoknak,  s
    feliratai is magyar nyelvűek.

    

    Méréseinkhez

        Csodára ne számítsunk - elégedjünk meg azzal, ha a kis gép  eleget
    tesz a specifikációjának.
        A bemeneti és kimeneti feszültségek/impedanciák nagyjából  rendben
    vannak. De máris meg kell jegyeznünk, hogy a specifikáció nem tér ki a
    korrekciós erősítő tulajdonságaira. A kapcsolási  rajzból  azt  véljük
    kideríteni,  hogy  ezt  az  erősítőt  kétféle   kivitelben   gyártják.
    Korrekciós erősítőt csak az exportra (?) szánt kivitelbe  építenek,  a
    hazai  változat  csak  kristályhangszedőt   fogad,   200mV/1   Mohm-ra
    kiképzett nagyszintű bemeneten. A maximális  bemeneti  feszültségekről
    még annyit, hogy bár megfelelnek  az  előírásoknak,  az  erősítő  csak
    viszonylag csekély feszültséget képes feldolgozni, feltehetően  azért,
    mert a  nagyszintű  bemenetek  nem  közvetlenül  a  hangerőszabályzóra
    kapcsolódnak:  közbeiktatódik  előbb  egy  emitterkövető,   majd   egy
    feszültségvezérelt  aktív  rész,  márpedig  ezeknek  nem  korlátlan  a
    jelfeldolgozó képességük!
        A  jellemző  kimeneti  teljesítmény  annyi,  amennyi:  megfelel  a
    specifikációnak, más szóval 4 ohmon 2x13, 8  ohmon  viszont  már  csak
    2x10   wattra   számíthatunk.   Félő,    hogy    gyöngébb    hatásfokú
    hangsugárzókkal használva, a kis gépnek kifogy a szuflája, és  nagyobb
    hangerőn már torzítani  fog.  A  zenei  teljesítmény  arányban  van  a
    névlegessel. A kimeneti feszültség instabilitása elfogadható mértékű.
        A lineáris (nagyszintű) bemenetről  kapott  frekvencia-jelleggörbe
    20Hz-en közel 2dB-t esik,  20kHz-en  még  a  vonalon  van.  Hasonló  a
    fonobemenetről  felvett  görbe  lefutása  is.  A   hangszínszabályozók
    hatásossága   átlagos,   de    kifogásoljuk    a    karakterüket.    A
    hangszínszabályzót általában úgy szokás kiképezni, hogy a  legmélyebb,
    illetve a legmagasabb tartományban (20,  illetve  20000Hz-en)  már  ne
    legyen annyira hatékony. Az SV3000 azonban a sáv legszélein is  tovább
    emel, holott ezzel inkább  már  csak  a  zajt  növeli.  A  fiziológiai
    hangerőszabályozás is szokatlanul nagymértékű  az  alacsonyfrekvenciás
    tartományban; véleményünk szerint ennyire  nincs  szükség.  (Egyébként
    is:        bármiféle        hangszínkorrekcióhoz         mindenekelőtt
    teljesítménytartalékra van szükség, annak pedig itt  nyoma  sincs!)  A
    magasvágó szűrő jól van kialakítva.
        A fázis-frekvencia jelleggörbe meglehetősen eltér  az  ideálistól,
    jobb eredményhez vagyunk szokva.
        Az  áthallási   csillapítás   a   két   csatorna   között   nagyon
    tisztességes, a különböző bemenetek között  pedig  kifejezetten  jó  A
    maradékfeszültség-erősítés  adata  megfelelő:  ha   leszabályozzuk   a
    hangerőt, nem lesz hallható a műsor.
        A teljesítmény-frekvenciatartomány  viszonylag  széles,  dehát  ne
    feledjük: 0,7%  harmonikus  torzítást  engedélyez  a  specifikáció.  A
    mágneses  hangszedő  bemenetéről  viszonylag  magas,  a  nagyszintűről
    átlagos mértékű torzítást kaptunk. A  teljesítmény  függvényében  mért
    harmonikus   torzítás   egészen   elfogadható,   csupán   a   névleges
    teljesítmény közelében szökik fel. Az intermodulációs torzítás  magas,
    korszerű erősítőkről jóval kisebb IM-et szoktunk mérni.  A  különbségi
    torzítás nagyszintű bemenetről mérve átlagos, fono-bemenetről  viszont
    nagyon magas - elárulja, hogy egyszerűen megépített, olcsó géppel  van
    dolgunk.
        Összefoglalásul: igazán durva hibát nem találtunk, de az  eredmény
    bizony szerény, szerény, szerény.

    
    
    
    

    Szeánsz

    

        Még   mindig   a   HFM   I   fono-előerősítőt   és    a    Quad405
    teljesítményfokozatot használjuk etalonnak, és mint  mindig,  most  is
    szabályszerű     vaktesztet     csináltunk,     kapcsolóberendezéssel,
    jelzőfényekkel, sok-sok (hagyományos)összekötőkábellel és egy-egy  pár
    szintszabályzó potméterrel. Tudjuk, hogy ez a "technika  "  aggasztóan
    rátelepszik a hangképre, dehát ez már velejárója az  A-B  vaktesztnek.
    Nem is annyira arról van szó, melyik erősítő a "jobbik", inkább arról,
    hogy  mennyi  idő  alatt  és  mennyire  következetesen  tudjuk   ilyen
    körülmények között is  kimutatni  a  tesztkészülék  hibáit,  leírni  a
    hangkarakterét. (Ellenszavazatok is lehetségesek ezúttal is volt egy.)
    Műsoron:  Ortofon  demólemez,  egy  japán   dzsessz-trió,   Bach   IV.
    Brandenburgi koncertje, Händel Messiásából egy kórusrészlet.
        Az  RFT   jellemzői:   Karcosabb,   kaparósabb.   "Hifibb".   Fás.
    Ványadtabb. Agresszívebb, csúnyább. Durvább. Nincs tartása.  *  Élénk,
    jobb  magasak,  felül  időnként  torzítás.  *  Kiegyenlítettebb,  néha
    nagyobbat szól. * A zongorán  furcsaszínezet.  Nincs  teste,  magasban
    torz,  mélyhiány.  (A  HFMI/Quad  405  jellemzése  ebben  a  menetben:
    Összefüggőbb tér, plasztikusabb.  Hitelesebb.  Jobb  mélyek,  lágyabb,
    teltebb,  tisztább,  szebb,  nyugalmasabb.  *   Kicsit   bágyadt,   de
    megnyugtatóbb. * Testes, teres. Időnként kevés magas?  *  Összemos.  A
    mélye puffog. De minél élénkebb  a  program,  annál  inkább  ennek  az
    erősítőnek lesz jobb a tere.)
        A   saját   munkamódszereink   ismeretében   és   okulva    eddigi
    tapasztalatainkon, így foglalhatjuk össze az eredményt: a kis  RFT-nek
    nincs  durva  hibája,  de   erősen   "tranzisztoros"   (vagy   "IC-s"?
    mindenesetre "félvezetős") a  hangja,  a  szó  rossz  értelmében.  Úgy
    hisszük, hogy olcsó rendszerbe illesztve sem szólna annyira jól,  mint
    akár az Orion SE1025, akár a kis Unitra.

                                      *

    RFT ST3000 tuner

    

        Hogy egy  kis  változatosság  legyen  a  dologban:  ez  is  nagyon
    egyszerű készülék. Nem találunk rajta semmi különlegeset,  sem  kívül,
    sem belül. Három AM  és  az  OIRT-URH  sáv  vételére  alkalmas  analóg
    hangolású  tuner,  a  legszükségesebb   szolgáltatásokkal.   Habár   a
    legszükségesebb szolgáltatások közé 1986 nyara  óta  hozzátartozik  az
    OIRT-a  kívül  a  CCIR   sáv   vételének   lehetősége   is,   minthogy
    Magyarországon ma már ebben  a  frekvenciatartományban  is  sugároznak
    műsort.  Az  ST3000  ehelyett  egy  kis  szorgalmi  feladatot  vállal,
    amennyiben AM-en nemcsak a közép-, de  a  rövid-  és  a  hosszúhullámú
    sávot is fogja - véleményünk szerint erre nem nagyon volna szükség.

    Kezelése, szolgáltatásai

        A keskeny skálalap fölött az FM-, a skálalap alatt pedig  a  három
    AM-sáv frekvenciabeosztását tűntették fel. A skálamutatóban  egy  zöld
    LED világít, jelezve, hogy hol tartunk  a  hangolásban.  A  skála  bal
    oldalán a térerőjelző: 6 zöld LED (a  tervezők  itt  bőkezűek  voltak,
    mások erre a célra 3-4 LED-et használnak). Velük egy sorban a  sztereó
    indikátor piros LED-je.
        Alul a  bal  sarokban  a  hálózati  kapcsoló  (szintén  egy  piros
    LED-del), vele egy vonalban a  többi  nyomógomb.  Először  egy  hármas
    csoport: monó/sztereó, muting/5kHz és AFC/FA.  Az  elsőről  nincs  mit
    mondani. A némító nyilván csak FM-en hatékony, az AM-sávokon ez a gomb
    mint magasszűrő működik. A harmadik  gomb  funkciója  szintén  kettős:
    FM-en  bekapcsolja   az   automatikus   frekvenciaszabályzó   áramkört
    (állomásra hangolás után ez tartja rajta a  készüléket  a  szóbanforgó
    adóállomáson),  AM-en  pedig  külső  antennára  kapcsol  a   beépített
    ferritantennáról.
        Középen   az   URH-hosszú-közép-rövidhullám    négy    váltógombja
    sorakozik. Jobb oldalt hagyományos hangológomb.
        A hátoldalon szabványos, 300  ohmos  szimmetrikus  antennabemenet,
    valamint ugyancsak szabványos antenna-föld csatlakozó az  AM-sávokhoz.
    Hiányoljuk  az  aszimmetrikus  antennabemenetet  -  ma   már   az   is
    elengedhetetlen  volna.  Minthogy  a  tuner  háza  fémből  készült,  a
    ferritantennát a hátlapon kívül, egy műanyag dobozkában helyezték  el.
    A hangfrekvenciás jelet egy körülbelül  0,7  méter  hosszú,  árnyékolt
    kábelen vezetik ki, ötpólusú csatlakozód ugóval.

    Felépítése

        Mint erre egyik olvasónk is rámutat (a Hangszerviz  rovatban),  az
    ST3000 áramkörkészlete nagyjából megegyezik a mini-Orionéval; a  hazai
    készülék is az NDK-gyártotta IC-ken épül.
        Az URH vevőrész "tunerjét" hármas forgókondenzátor hangolja. Ez az
    egység  három  SF235-ös   tranzisztort   tartalmaz.   A   KF-jel   egy
    illesztőegység  közvetítésével  egytranzisztoros  erősítőre  fut,   az
    dolgozik az SPF10,7-S1 jelű szűrőre, melynek kimenete az S225D  típusú
    KF-erősítő IC-t vezérli. Ez az integrált áramkör erősíti  a  KF-jelet,
    elvégzi  a  demodulációt,  vezérli  a  térerőjelzőt,   gondoskodik   a
    némításról és előállítja az AFC-jelet. Kimeneti jelét egytranzisztoros
    fokozat erősíti, és a dekóder-IC-re adja (A 290Dm). A bal  és  a  jobb
    csatorna jele a 19 és 38kHz-es szűrőre jut, majd egy emitterkövető már
    a   hangfrekvenciás   kimenetet   táplálja.   A    kimeneten    némító
    transzisztorokat találunk, ezek védekeznek a ki-bekapcsoláskor fellépő
    zajok ellen. A térerőjelző LED-eket egy A 277D típusú IC hajtja meg, ő
    pedig a KF-erősítőrészről kap vezérlést.
        Az AM vevőrész igen egyszerű egyetlen integrált áramkörre épül  (A
    244D), de egy tranzisztor is kapcsolódik hozzá, s annak körében hozzák
    létre a muting/5kHz gombbal kapcsolható magasfrekvenciás szűrőt.
        A készülék áramkörei kéttranzisztoros stabilizátorról  +15  voltot
    kapnak.

    

    Méréseinkhez

        Az ST3000 zajhatárolt érzékenysége sem monóban, sem sztereóban nem
    üti meg az átlagot. Ezt a tunert nem távolsági vételre tervezték!
        A zajmérés eredményéhez kommentárt kell  fűznünk.  A  zajon  belül
    viszonylag  erős  a  búgás,  és  emiatt  a   lineárisan   mért   érték
    (jel-idegenfeszültség arány) sokkal aggasztóbb, mint a  szűrővel  mért
    zaj, különösen monó  üzemmódban.  Az  értékelő  szűrő  ugyanis  erősen
    csillapítja a zaj alacsonyfrekvenciás komponenseit, így  az  50,  100,
    150Hz-es jeleket is.
        A zajzár-küszöbszint jól van beállítva, megfelel a gyakorlatnak. A
    határolási küszöbszint viszonylag magas -  ez  abból  adódik,  hogy  a
    készülék meglehetősen érzéketlen.
        A pilotjel-elnyomás megfelelő, a segédvivőé lehetne jobb is.
        A harmonikus torzítás alacsony, messze a specifikált 0,8  százalék
    alatt marad.
        A frekvencia-jelleggörbék  átlagosak,  enyhe  magasemelés-mélyesés
    tapasztalható.
        Az áthallási csillapítás is közepes. A diagramon jól  látni,  hogy
    50, 100 és 150Hz környékén felugrik a jelszint. Ez nem az  áthallásból
    ered: a búgás komponensei alkalmatlankodnak itt is.  Ne  feledjük,  az
    áthallást szelektív módon mérik, a zavaró  jelek  emiatt  "szem  előtt
    vannak".
        A szelektivitás önmagában véve megfelelő, de a specifikációval nem
    tudjuk összevetni, mert ott nem határozzák meg pontosan,  mit  értenek
    szelektivitáson.  A  nagyjelszelektivitás  átlagos:  nagyjából  ennyit
    (vagy  egy  kicsivel  többet)  várhatunk  el  egy  forgókondenzátorral
    hangolt tunertől.
        A kimeneti feszültség/impedancia megfelelő, szabványos érték.
        Mérési  táblázatunkat  néhány   újabb   paraméterrel   bővítettük.
    Meghatároztuk a pilotjelző löketérzékenységét (megfelelő), a sztatikus
    AM-elnyomást (szintén  megfelelő),  valamint  a  skála  pontosságát  a
    sávszélek közelében,  illetve  középen.  Ez  utóbbi  vizsgálattal  azt
    ellenőrizzük,  hogy  tényleg  azt  a  frekvenciát  fogja-e  a   tuner,
    amelyiken  a  skálamutató  áll.   A   legnagyobb   eltérést   66MHz-en
    tapasztaltuk (0,5MHz); a hiba a sáv közepén 0,3MHz-re, a sáv  legvégén
    0,1MHz-re csökkent.
        Az AFC  behúzási  és  benntartási  tartománya  elegendően  nagynak
    látszik. (A mérés leírását lásd 18. számunkban, "Rádiók a mérlegen".)
        Végül eljátszottunk a térerőjelzővel is, megmértük, hogy az  egyes
    LED-ek mekkora  bemeneti  feszültségre  kezdenek  világítani.  Növekvő
    nagyfrekvenciás jelet kapcsoltunk az antennabemenetre, az első öt  LED
    2, 10, 40, 180, illetve 1000µV-nál gyulladt  ki  -  a  6.  LED  még  1
    voltnál nagyobb feszültségre sem válaszolt, valószínű tehát, hogy soha
    nem is fog világítani.
        Összefoglalva az eredményt: csak ismételni tudjuk  önmagunkat.  Az
    ST3000 egy "minimáltuner". A  búgása  -  mérve  -  kirívóan  erős,  de
    zenehallgatás közben ezt nem fogjuk zavarónak érezni.

    
    

    Szeánsz

    

        Még nem  halványult  el  bennünk  a  20.  lapszám  Tunertesztjének
    emléke; arra számítottunk, hogy a fülünk még mindig rá van  hangolódva
    a rádióvevőkre, és  kristálytisztán  kihalljuk  majd  a  tesztkészülék
    minden  hibáját  és  erényét.  Hát   ez   nem   jött   be.   Talán   a
    tesztkörülményekben van a hiba (a sok kábel, a szintszabályzók  stb.),
    talán  bennünk,  talán  a  műsoranyagban  -  tény,  hogy   a   szeánsz
    meglehetősen keveset  mutatott  ki,  azon  kívül,  hogy  etalonunk,  a
    Pioneer F-99X valamivel elviselhetőbben szól, mint az ST3000.
        Amikor  összeültünk,  a  Rádió  éppen  konzervvel  akart  táplálni
    bennünket, volt viszont egy élőadás a Debreceni Dixieland együttesről,
    azt hallgattuk - nem túl  sokáig,  mert  a  hangminőségét  irtóztatóan
    gyatrának ítéltük. A 3. adón modern kamarazene szólt, azzal se mentünk
    sokra. Annyi azért kiderült, hogy a Pioneernak jobbak a  sávszélei,  a
    dinamikája (és egyikünk szerint emiatt túlságosan harsány - de ezt  az
    ellenszavazatot mi inkább a rádióadás számlájára szeretnénk  írni)  és
    hogy az RFT-rádió hangjában kevésbé lehetett  identifikálni  az  egyes
    hangszereket:  a  cintányér  elhalkult,  a  zongora  kifakult,  a  tér
    elbizonytalanodott.  De  egységes  véleményre  csak  akkor  jutottunk,
    amikor a bemondónő (!) hangját hallgattuk, persze "élőben". Az  emberi
    hang mindig elsőrendű tesztprogram.
        A szeánsz mindazonáltal hiányérzetet hagyott bennünk.  Ilyenkor  a
    szerkesztő  azt  a  házi   feladatot   kapja,   hogy   "ráhallgasson",
    megismételje  a  tesztet  egymagában,  nyugodt   körülmények   között,
    lehetőleg  élőadások  alkalmával.  Ilyenkor  engedélyt  kap  rá,  hogy
    mellőzze a kapcsolóberendezést, és  szabadon  "hifizzen",  vagyis  úgy
    állítsa  össze  a  készülékeket,  ahogy  neki  jólesik.  Ő  élt  is  a
    szabadsággal: a Quad  erősítő  helyett  a  Naim  NAIT-et  kötötte  be,
    azonkívül mind az erősítőt, mind pedig a tunereket egy-egy  Triangulum
    asztalkára állította.  És  mit  tesz  a  "tuningolás":  a  rádióadások
    tüstént hallgathatóbbá váltak. Este Lehel György Lisztet  és  Mozartot
    vezényelt  a  6-os  stúdióban,  később  zongoramuzsika  szólt,  másnap
    viszont  (hogy  a  változást  ne   a   komolyzenének   tulajdonítsuk!)
    különféle, részben  népzenei  kórusművek  váltakoztak  maestro  Kálmán
    operettjeivel és maestro Komjáthy popműsoráva) - és a hang  egyáltalán
    nem volt fülsértő!  Vajon  tényleg  a  tegnapi  dixie-közvetítés  volt
    annyira gyatra, és  az  adásminőség  csütörtökről  péntekre  virradóan
    hírtelen feljavult? Vagy csupán az "összelőtt" hifi-berendezés erényei
    csillantak fel? Mert nem túlzás, hogy szebben szólt ma  az  RFT,  mint
    tegnap a Pioneer!
        Mindazonáltal: a Pioneer most már sokkal szebben szólt az RFT-nél.
    Az is igaz viszont, hogy a "ráhallgatás"  megintcsak  megerősítette  a
    vakteszt eredményét, ami végül is megnyugtatja az  embert.  Az  ST3000
    hangja nem agresszív, inkább  visszafogott,  a  sávszélei  "le  vannak
    kerekítve", a felső basszusa egy kissé "meleg", a színpadképe nem elég
    széles, nem elég mély és a  levegője  egy  kicsit  ködös,  de  mindent
    egybevetve, a zenéje  "hallgatható".  A  kapcsolási  rajz  ismeretében
    persze nem jár kockázattal az az állítás, miszerint az ST3000 hangképe
    leginkább az Orion minitunerét idézi - de emlékezetünk szerint tényleg
    hasonló karakterrel szólt az ST1025 is.
        E szeánsz eredménye tehát valamelyest igazolta azt a  döntésünket,
    hogy  legjobb  meggyőződésünk   ellenére,   de   teszteljük   az   RFT
    minitornyot. Ahol az  Orion  kistuner  beválik,  ott  valószínűleg  az
    ST3000 is megteszi. Habár az Orion a CCIR sávot is fogja, és hát külön
    is meg lehet vásárolni, nem muszáj elfogadni vele együtt az  erősítőt,
    a magnót is...
        Tényleg: az RFT-toronyból hátra van még a magnó...


    RFT SK3000 kazettás magnó

        Úgy látjuk, egyszerű készülék (ezt a jelzőt mintha már  használtuk
    volna az előbb!), habár van benne egy kis "extra":  egy  extra  motor,
    két elektromágnessel, mint üzem módkapcsoló rendszer. Az SK3000  tehát
    kétmotoros masina. Vas  és  krómdioxid  szalagot  fogad,  metált  nem.
    Zajcsökkentő elektronikáját az RMS névre keresztelték - pedig, ha  nem
    csalódunk, ez a rövidítés már  foglalt,  feszültség  effektív  értéket
    jelent (angol kifejezés nyomán).

    Kezelése, szolgáltatásai

        Az előlap bal felső részében  hagyományos  kivitelű,  3  számjegyű
    szalaghossz-mérő,  nullázógombbal.  A  kazettatartó  fronttöltésű,   a
    nyitógombot  a  bal   alsó   sarkában   találjuk.   Mellette   sztereó
    mikrofoncsatlakozó: egy 5  pólusú  hüvely,  amely  egyben  nagyszintű,
    vonal (line) bemenet  is  asztali  készüléken  szokatlan  megoldás  az
    ilyesmi.
        Lejjebb a hálózati kapcsoló (a bekapcsolást egy piros LED  jelzi),
    mellette memóriagomb: ez leállítja a csévélést a  számláló  mindenkori
    000 állásában. A két  gombbal  egymagasságban,  a  kazettatartó  alatt
    sorakoznak  az  üzem  mód  kapcsolók.  Ezek  kis  méretű  nyomógombok;
    némelyikhez funkciójelző LED-et rendeltek. Az első a sorban a Rec/Mut,
    a felvételnémító, amellyel "csendet vehetünk fel", ha felvétel  közben
    lenyomva tartjuk. A Pillanat-állj funkciót sárga,  a  Felvételt  piros
    LED indikálja. A gyorscsévélők gombjait a Start (zöld LED) majd a Stop
    követi. Felvételhez először a Felvétel gombot kell megnyomnunk,  akkor
    beállíthatjuk a kivezérlést,  utána  pedig  a  Starttal  elindítjuk  a
    szalag  futását.  Az  üzemmódkapcsoló  gombokat   csak   enyhén   kell
    megnyomni, ugyanis ezek csak elektromos  érintkezőket  működtetnek,  a
    többit már elvégzik az elektromágnesek. Lejátszáskor  a  gyorscsévélők
    valamelyikét megnyomva  felgyorsíthatjuk  a  műsort,  hogy  gyorsabban
    megtaláljuk, amit keresünk (Cue:Rev funkció).
        A jobb felső fertályban  két  LED-sorozat  a  kivezérlés  mértékét
    mutatja (felvételkor is, lejátszáskor  is).  Csatornánként  12  LED-et
    kapunk, bontásuk -20, -15, -12,5, -10, -8, -6,  -4,  -2,  0,  +1,  +2,
    +4dB, de felirat csak a -20, -10, 0  és  +4dB-t  jelöli.  (A  közbülső
    stádiumokat mi is csak műszerrel tudtuk meghatározni, amennyiben egyre
    növekvő feszültséget bocsátottunk a készülék bemenetére, és figyeltük,
    mekkora feszültségtöbblet gyújtja ki a soron következő LED-et.)  A  -2
    decibelnél kisebb szinteket zöld, a 0 körülieket sárga,  a  +2  és  +4
    decibelt piros LED indikálja - nagyon szemléletesen.
        A kijelző alatt a szalagválasztó-kapcsoló (Fe vagy Cr),  ez  alatt
    pedig  a  zajcsökkentő  ki-bekapcsolója  húzódik  meg.   Mellettük   a
    felvételi kivezérlést szabályozó nagyméretű potmétergomb. A hátoldalon
    ismét csak egy kanóc lóg ki, egy 70 centiméteres árnyékolt vezeték,  5
    pólusú  dugóval  a  végén  ez  a  "felvétel/lejátszás"  csatlakozó.  A
    tervezők nyilván "rendszerben gondolkodtak", a lehető  legegyszerűbben
    akarták összekötni a magnót az erősítővel.
        Egy kis zűrzavar a szalagválasztás körül. Az SK3000, mint  tudjuk,
    nem fogad metált, ami elég nagy baj, a kezelési utasításban viszont  a
    készülék fényképén a szalagválasztó kapcsoló alatt az Fe és Me felirat
    díszeleg - magán a magnón azonban már minden rendben van, a felirat Fe
    és Cr. A kezelési utasítás említést tesz a vaskróm szalagokról is, azt
    mondja,   használhatunk   ilyen   szalagot,    felvételkor    vasoxid,
    lejátszáskor pedig krómdioxid állásban - de hogy mi lesz az  eredmény,
    azt nem specifikálja. Mi majd ezt is kipróbáljuk - lásd  a  mérésekhez
    fűzött kommentárjainknál.

    Felépítése

        (E magnóhoz nem kevesebb, mint 4  darab  szétnyitható,  nagyméretű
    kapcsolási rajzot mellékelnek. Nehezen áttekinthető, bonyolult rajzok,
    és még a szakembert is megzavarhatják, ugyanis minden  két  példányban
    van meg: a második példány már a módosításokat is tartalmazza...)
        A mikrofon bemenet gyakorlatilag azonos a felvétel/lejátszás és  a
    nagyszintű bemenetekkel, (csak  a  jelet  ellenállásokkal  leosztják).
    Felvételkor a jel egy kéttranzisztoros erősítőre jut, annak kimenete a
    felvételi  szintszabályzóra  dolgozik.  A  felvételi  korrekciót  IC-s
    erősítő  állítja  be.  A  pilotszűrő  kikapcsolhatatlan  -   ezt   nem
    szeretjük;  minek  lerontani  a  minőséget,  ha  az  ember  éppen  nem
    rádióműsort vesz  fel  zajcsökkentővel  A  felvételi  némító  áramköre
    következik (ezt az előlapon elhelyezett gombbal lehet működtetni).  Az
    RMS zajcsökkentő 4 FET-et és négy 84761 típusú IC-t foglal  magába;  a
    kompander-expander elven működik. Ha a zajcsökkentőt kikapcsoljuk,  az
    áramkör egy része továbbra is aktív marad, és lineáris erősítő gyanánt
    vezérli a fejmeghajtó áramkört. Ez utóbbi  fokozat  egy  IC-ből  és  7
    tranzisztorból épül  fel.  Itt  állítják  be  szalagfajták  szerint  a
    fejáramot,  a  felvételi  korrekciót,  azon  kívül  itt  némítják   az
    üzemmód-indítások alkalmával fellépő zajokat.  Ez  az  áramkör  már  a
    kombináltfejet   vezérli.   Az   előmágnesező-jelet   egy   ellenütemű
    oszcillátor állítja elő; az oszcillátort egy tranzisztor  szabályozza,
    beállítva -  a  szalagválasztó  kapcsoló  állása  szerint  -  a  kellő
    jelnagyságot. A kivezérlésjelző a zajcsökkentő egyik kimenetéről kapja
    a jelet. A LED-meghajtó áramkört (A 277D típusú IC)  egyfokozatú  IC-s
    erősítő előzi meg.
        Lejátszáskor az elektromos jel nem  ugyanezt  az  utat  teszi  meg
    visszafelé; a kis magnónak csaknem  önálló  lejátszóerősítője  van!  A
    kombináltfej  kivezetéseit  relé  kapcsolja  felvételkor-lejátszáskor.
    Ezen a ponton mindjárt egy némító áramkört is elhelyeztek. A fej  jele
    egytranzisztoros erősítő fokozatra kerül,  majd  egy  B2761D  jelű  IC
    tovább  erősíti.  Ebben  a  fokozatban  állítják   be   a   lejátszási
    korrekciókat. A gyorscsévéléskor működtethető  műsorkereső  funkcióhoz
    csökkenteni kell a jel nagyságát - ezt is ebben a fokozatban végzik. A
    korrekciós  erősítő  kimenetén  újabb  némítás  következik,   majd   a
    zajcsökkentőre  kerül  a  jel,  onnan  a  kivezérlésjelző  áramkörére,
    illetve -  ismét  egy  némító  fokozaton  át  -  a  felvétel/lejátszás
    csatlakozó kimenetére.
        A  végére  hagytuk  a  mechanikát  és  az  azt   vezérlő   logikai
    áramköröket. Jócskán elbonyolított része ez a készüléknek! Az üzem mód
    kapcsoló nyomógombok egy-egy kapcsolót  működtetnek,  azok  egy  U705D
    típusú IC-re csatlakoznak, amelyhez még két  integrált  áramkör  és  9
    tranzisztor  járul.  Innét  kapnak  vezérlést   a   különféle   némító
    áramkörök, az elektromágnesek, valamint a gyorscsévélést  végző  motor
    forgásirányát váltó áramkörök (14 tranzisztor,  1  IC).  A  felcsévélő
    orsó forgását fotoérzékelő figyeli, ennek felerősített jele a központi
    vezérlőrészhez fut be. Magában a mechanikában nincs semmi  különös:  a
    szokásos, kisméretű kollektoros motor egy lapos szíjjal hajtja  meg  a
    (dicséretesen   nagyméretű,   nagytömegű)   lendkereket.    A    motor
    fordulatszámát egy UL1901K II  típusú  szabályozó  IC  tartja  állandó
    értéken.
        A hálózati tápegység két önálló egyenirányító részt tartalmaz,  és
    3 stabilizátor  IC-a  keresztül  ±15  volttal  látja  el  a  különféle
    áramköröket.
        A magnó fémházban lakik, és ha leszereljük a tetőt,  13  albérlőt,
    azaz nyomtatott áramköri  lapot  számolhatunk  össze.  Ezek  rendezett
    körülmények  között,  de  elég  nagy  zsúfoltságban  élnek.   Ha   nem
    tévesztettük el a számolást, csak tranzisztorból és FET-ből 58  van  a
    magnóban, és akkor az IC-kről még nem is beszéltünk.
        Az  SK3000  híven  tükrözi  azt  a  tervezői   szemléletet,   hogy
    körömszakadtáig ragaszkodni kell a saját (ez  esetben  NDK-gyártmányú)
    alkatrészekhez, még  akkor  is,  ha  egy-egy  áramköri  funkciót  csak
    komplikációk   árán,   sok-sok   alkatrész   felhasználásával    lehet
    "összehozni".

    

    Méréseinkhez

       A szalagsebesség közel van a névlegeshez, a nyávogás  (0,14-0,15%)
    megfelel a specifikációnak, de lehetne egy kicsit kevesebb is, még  ha
    olcsó is a magnó.
        A     bemenő/kimenő     feszültségek/impedanciák      előírásosak.
    Hiányolhatnánk  a  fejhallgató-csatlakozót  de  hiszen  ott   van   az
    erősítőn! (Szerkesztői megjegyzés: bármennyire alapfokú masinákból áll
    is össze az S3000 torony, teljesen nyilvánvaló,  hogy  valamivel  jobb
    hangminőséghez jutunk, ha közvetlenül visszük a jelet a fejhallgatóra,
    és nem futtatjuk vele körbe az egész hifi-berendezést.) A
        lejátszási frekvencia-jelleggörbe 18  kHz  fölött  lezuhan,  ez  a
    kikapcsolhatatlan pilotszűrő hatása. A szintváltozás mértéke  16kHz-en
    vasoxid szalaggal  -10,  krómdioxiddal  -6dB.  A  felvétellejátszással
    kapott  jelleggörbék   alsó   tartománya   leírhatatlanul,   mondhatni
    komikusan csúnya. Tudjuk, hogy ebben  a  sávban  mindig  érvényesül  a
    magnófej hatása, a görbe szép nagy hullámokat vet, némely  magnón  úgy
    hullámzik, mint a Balaton - de ezen a magnón úgy  hullámzik,  mint  az
    Északi-tenger; 35 és 60Hz között 8 decibelnyit változik a szint, és  a
    hullám taraja még 500Hz-nél  is  ott  fodrozódik.  Igazán  megérdemelt
    volna egy jobb kombináltfejet ez a kis magnó!
        A magastartományban  kiemel  a  gép:  vasoxiddal  nagyon,  krómmal
    kevésbé. A vasoxiddal kapott eredményt bele se  tudtuk  gyömöszölni  a
    hifi-előírások szerinti  tűrésmezőbe:  felső  határfrekvenciának  5kHz
    adódott. A  kiemelést  az  okozhatja,  hogy  a  magnó  előmágnesezését
    régebbi szalagokhoz,  feltehetőleg  ORWO  kazettákhoz  állították  be,
    márpedig a korszerűbb  szalagoknak  nagyobb  az  áramigényük.  (Mérési
    táblázatunkban nem hivatkozunk rá, de  a  rend  kedvéért  megmértük  a
    magnót vaskróm -  BASF  FeCr  -  szalaggal  is,  betartva  a  kezelési
    utasítást: felvételkor vasoxid, lejátszáskor  krómdioxid...  A  teljes
    frekvenciajelleggörbét   az   5.   számú   diagram   szemlélteti.   Az
    alacsonyfrekvenciás   átvitel   természetesen   nem    változott,    a
    magastartományban viszont tovább nőtt a kiemelés: 12kHz  környezetében
    a bal csatornán 4, a jobb csatornán 6dB többletünk van -  senkinek  se
    javasoljuk, hogy ezt a magnót vaskróm szalaggal párosítsa!)
        A zajcsökkentő  tovább  ront  az  amúgysem  rózsás  helyzeten,  és
    teljesen felborítja a mély és a magas frekvenciák egyensúlyát.
        A  nagyobb  kivezérléssel  felvett   jelleggörbék   átlagosak.   A
    krómdioxid szalag  előnyei  itt  nem  jutnak  érvényre;  mert  közepes
    frekvenciákon - nulla decibelen - már szinte csúcsszintig vezérlődik a
    szalag, nem maradnak tartalékai. Ezt abból láthatjuk, hogy a  harmadik
    harmonikus  torzítás  krómdioxid  szalagról   2,2-2,8%.   (A   második
    harmonikus értéke átlagos.)
        A nyugalmi zajszint átlagos, az üzemi zajszint vasoxidon  közepes,
    krómdioxidon átlag alatti - megintcsak nem érvényesülnek a  krómszalag
    kedvezőbb tulajdonságai. Valószínűleg a felvevő erősítő zaja képezi  a
    "szűk keresztmetszetet", merthogy a zajcsökkentő  se  nagyon  javít  a
    helyzeten - mivel ez az elektronika csupán a szalagzajt redukálja,  az
    erősítő saját zajával nem tud mit kezdeni.
        Az áthallási csillapítás  megfelelő,  magasabb  frekvenciákon  sem
    romlik le túlságosan. A  törlési  csillapítás  rendkívül  jó,  ennyire
    kedvező eredményt eddig nem mértünk. (Az  SK3000-et  indítani  kéne  a
    törléscsillapitás-bajnokságon, ha van ilyen. A s zerk. )
        A kivezérlésjelző hibája csekély.
        Összegezve: nincs metál, nincs fejhallgató-kimenet, magas a zaj  -
    és bántja a szépérzékünket a hullámverés a basszustartományban.
        (Az SK3000 és az Akai HX-A3 (közös táblázatait és diagramjait lásd
    a 84., illetve 90. oldalon.)

    Szeánsz

    

        Etalon  gyanánt  az  Aiwa  AD-F220  szolgált.   Rendesen   azt   a
    gyakorlatot folytatjuk, hogy nemcsak  a  tesztpéldányt  minősítjük  az
    etalonnal, hanem az etalont  is  a  tesztkészülékkel,  vagyis  mind  a
    kettőről elmondjuk, milyen a hangkaraktere a másikéhoz képest. Az  RFT
    magnó azonban nagyban leegyszerűsítette a  dolgunkat.  Vakteszten  még
    sohasem ítéltünk ennyire eltökélten, ennyire egyöntetűen, mint most  a
    vasoxid-próba  után.  A  négy   döntnöknek   kivétel   nélkül   minden
    megjegyzése az RFT-re vonatkozott:
        Iszonyúan fejbevert, egyetlen ép  hangja  sincs.  Se  magasa,   se
    közepe, se mélye - képtelenség, de így van. Teljesen  elviselhetetlen.
    * Furcsa, nyamvadt hang, se magas, se mély, a bőgő zűrös, az  énekesek
    erőtlenek. Amilyen baja csak lehet, az mind megvan. Bizony kutyaütő. *
    "...úgy ahogy van". * Meghökkentő: mintha  lassabban  járna  a  magnó.
    Erejét, fürgeségét veszti. Ennyire rosszat még nem hallottam.
        Krómdioxidon valamit javult a helyzet:
        Sokkal közelebb  került  a  két  magnó.  De:  így  is  bágyadtság,
    magashiány, háttérbe szorul a zene, nincs "lelke", néha nagyon bánatos
    - de elfogadhatóbb, mint az  előbb.  *  Határozottan  javult.  Sápadt,
    fejhevert, de a zaja kisebb. * Fejbevert,  dinamikátlan,  a  fúvósokon
    vibrátószerű mellékzörejek,  de  tényleg  javult.  *  (Csatlakozik  az
    előtte szólókhoz.)
        Kipróbáltuk az RMS elektronikát is. A következő  menetben  mindkét
    magnót krómdioxidon futtattuk, bekapcsolt  zajcsökkentővel:  az  Aiwát
    Dolby-B-vel, az RFT-t RMS-sel. Érdekes, most már  "partiban  volt"  az
    SK3000 az etalonnal. A zajcsökkentő hatására az Aiwán visszaszorult  a
    prezensz (a jelenlétérzet), a  zene  bágyadtabb,  erőtlenebb  lett.  A
    másik magnón éppen ellenkezőleg: egy  kicsit  megjött  a  prezensz,  a
    frekvenciasávot kiegyenlítettebbnek éreztük;  mintha  jót  tett  volna
    neki  a  manipuláció.  Élénkebb,  érdesebb  lett,  első  hallásra  még
    elfogadhatóbbnak is éreztük  az  etalonnál  -  aztán  rövidesen  ismét
    idegesíteni kezdett bennünket.
        Végül azt is meg akartuk tudni, kompatibilis-e az RMS a  Dolbyval,
    tehát felvétel után keresztbecseréltük  a  kazettákat.  Az  RFT  magnó
    szinte le se tudta játszani a Dolby  B-vel  felvett  műsort:  teljesen
    elment a szuflája, agyonverődött,  a  magashangjai  megsemmisültek,  a
    hang egy lyukon keresztül szűrődött ki. Az Aiwa meg bömbölni  kezdett,
    hogy  ország-világ   elé   tárja   az   RMS-sel   felvett   programot.
    (Mindazonáltal még mindig emberségesebben szólt.) Találgattuk, mekkora
    lehet a  hangerő-differencia:  10dB,  20dB?  Az  RFT  gyár  mentségére
    szóljon, hogy ő nem is állította sehol, hogy az RMS kompatibilis volna
    a Dolby-B-vel.  Csak  hát  a  kezelési  utasításban  az  áll,  hogy  a
    zajcsökkentővel felvett műsort  zajcsökkentővel  kell  lejátszani,  és
    "ugyanez érvényes a Dolby zajcsökkentő  rendszerrel  felvett  kazetták
    lejátszására is"...


    Akai HX-A3 kazettás magnó

    

        Jellegzetes   Akai:   elegáns,   nyújtott   fazon,   geometrikusan
    elrendezett kezelőszervek az előlapon, példás ergonómia. Természetesen
    mindhárom  kazettatípust  fogadja,  és   automatikusan   alkalmazkodik
    hozzájuk. Tetszetős "vákuum-fluoreszcens" kijelzője több  funkciót  is
    ellát. Zajcsökkentője kétféle is van: Dolby B és C.  Valójában  persze
    hagyományos,  alapfokú,  kétfejes  magnó  a   HX-A3,   de   elektromos
    felépítését  tekintve  differenciáltabb,  mint  amit  megszoktunk.   A
    tervezők megadták a vásárlónak, ami a vásárlóé.
        Ezt a  típust  is,  mint  elődjét,  a  HX-2-őt,  Székesfehérvárott
    szerelik össze, japán alkatrészekből.

    Kezelése, szolgáltatásai

        Baloldalt felül a hálózati kapcsoló, utána mindjárt a kazettatartó
    rekesz. A kazettafészekben helyezkednek el azok az érzékelők,  amelyek
    a kazettakivágást figyelik  (minden  szallagfajtának  más-más  kivágás
    felel meg), és automatikusan beállítják a  készüléket.  Szalagválasztó
    kapcsoló nincs nincs is  szükség  rá.  A  nyitógombot  a  kazettatartó
    rekesz jobb felső részében találjuk. Középütt a különleges kijelző egy
    sereg  funkciót  ellát:  négy  számjeggyel  mutatja  a  szalaghosszat,
    kiírja, hogy milyen szalagot helyeztünk a készülékbe (CrO2,
    Norm, Metal), hogy be van-e kapcsolva a zajcsökkentő ("B", "C"),  hogy
    felvételre kapcsoltunk-e ("Rec").  Ezenkívül  még  egy  kis  nyílszerű
    ábrával jelzi, ha a magnó éppen felvesz vagy lejátszik,  tehát  normál
    sebességgel mozog. Természetesen az  a  legfontosabb  funkciója,  hogy
    méri  a  kivezérlést  egy  nagyméretű  kijelzősorral,  felvételkor  és
    lejátszáskor egyaránt. A műszer csúcsszintet mér,  bontása  -25,  -18,
    -12, -8, -6,  0  VU,  DD (Dolby  szimbólum),  -1,  0,  +2,  +4,  +8dB.
    Dicséretes, hogy nem kevesebb, mint 12 szintet különböztettek meg - de
    vajon  miért  kalibrálták  ilyen  furcsán  a  0  decibeles   tartomány
    környékét?  Nos,  jelenleg  250nWb/m  a  vonatkoztatási   szint,   ezt
    tekintjük  0dB-nek.  A  Dolby  szint  200nWb/m,  vagyis  2  decibellel
    kevesebb. A régebben alkalmazott  vonatkoztatási  szint  160nWb/m,  ez
    most -4dB-nek felel meg. Mint látjuk, az  Akai  műszerén  "kiugratták"
    mind a három nevezetes pontot: a nulla decibelt (0), a  Dolby  szintet
    (-2dB) és a régebbi vonatkoztatási szintet (0VU, azaz -4dB).

    

        A  kivezérlésjelző   alatt   6,3mm   átmérőjű   Jack-hüvelyek:   a
    fejhallgató  és  a  mikrofonok  csatlakozói.   A   kijelzőtől   jobbra
    helyezkedik el a szalaghosszmérő nullázógombja (Counter Reset),  aztán
    a Dolby zajcsökkentők három kapcsolója (Off, B Type, C Type),  majd  a
    programozott  felvétel,  illetve  lejátszás  (Timer  Start)  3  állású
    tolókapcsolója (Rec, Off,  Play).  Az  utóbbit  akkor  használjuk,  ha
    kapcsolóórával akarjuk indítani a készüléket. A felvételi szintet  két
    síkpályás potenciométerrel lehet beállítani.

    

        Jobboldalt nagyméretű nyomógombok: az  üzem  mód  kapcsolók,  igen
    logikus  elrendezésben.  Legfelül  a   Lejátszás,   alatta   a   Gyors
    előre-hátra (ez  egyetlen  billentyű,  amelynek  bal-  és  jobboldalát
    nyomkodva hátra, illetve előre futtathatjuk a szalagot), még lejjebb a
    Stop  gomb,  a  legalsó  sorban  pedig  még  egy  többfunkciójú  gomb:
    Felvétel/szünet, illetve Felvételi Némítás (Rec, Pause -  Auto  Mute).
    Ez  utóbbi  billentyűvel  kissé  szokatlan,  bár  logikus  módon  kell
    operálni.  Ha  a  baloldalát  megnyomjuk,  a  magnó  felvételre   áll,
    beállíthatjuk a kivezérlést, majd a Lejátszás  gombba(  indíthatjuk  a
    felvételt. Ha a billentyűnek a jobboldalát nyomjuk meg, maximálisan  4
    másodperces szünetet iktatunk a felvételbe. Ha négy másodpercen  belül
    újra a balfelét, azaz  a  felvételi  gombot  nyomjuk  meg,  a  némítás
    megszűnik. Ha viszont 4 másodpercnél hosszabb szünetet akarunk,  akkor
    nyilván többször kell működtetnünk az Auto Mute-ot.
        Mivel az üzemmódkapcsolók nem hagyományos típusúak, és nem látszik
    rajtuk, hogy éppen milyen állásban vannak, mindig a kijelzőtől  fogunk
    tájékoztatást kapni. Felvételkor kigyullad a piros "Rec"  felirat,  és
    villog a szalagmozgást jelző nyíl. A Play gomb megnyomására elindul  a
    felvétel, a nyíl állandó fénnyel világít. Auto Mute üzemmódban a  nyíl
    változatlanul fényes, de most a "Rec" felirat pislog, mindaddig,  amíg
    le  nem  telik  a  4  másodperc,  illetve  újra  meg  nem  nyomjuk   a
    felvételigombot.
        A hátoldalon 2-2 RCA, azaz harangcsatlakozó szolgál vonal  be-  és
    kimenet céljára. Szabványos,  5  pólusú  csatlakozóhüvely  nincs,  kár
    érte. Van viszont egy 8  pólusú  csatlakozóhüvely,  ez  a  távvezérlőt
    fogadja, amelynek típusjele RC-22 vagy RC-92. (Távvezérlő azonban  nem
    jár a készülékhez, mindenkinek magának kell  megszereznie,  ott,  ahol
    tudja.)
        Ritka,  követendő  példája  a  tervezői   gondosságnak,   hogy   a
    használati    utasításban    ismertetik    a     magnóhoz     ajánlott
    kazettatípusokat, megjelölik. hogy melyikre van beállítva  a  gép,  és
    még  a  specifikációt  is  megadják  hozzá.   (Vasoxid:   Maxell   UD,
    krómdioxid: TDK SA, metál: TDK MA, illetve Akai MA).

    Felépítése

        A  meghajtómotor  a  szokásos  kivitelű.  egyenáramú,  kollektoros
    típus, a  búrájába  épített  szabályozó  elektronikával.  Lapos  szíj,
    lendkerék. A mechanika annyival  bonyolultabb  csak  a  megszokottnál,
    hogy  az  üzemmódokat  két  elektromágnes  kapcsolja.  Az  elektronika
    azonban  már  meglehetősen  differenciált;   áramkör-készletéből   két
    szimplább magnó is kitelnék!
        Felvételkor a mikrofon és a vonalbemenet jele  egy  M5218L  típusú
    IC-re jut. Hogy mekkorát kell erősíteni rajta, azt a mikrofonbemenetbe
    épített kapcsoló határozza  meg,  aszerint,  hogy  használunk-e  éppen
    mikrofont  vagy  sem  (eszerint  változtatja  meg  e  fokozat  negatív
    visszacsatolását). A felerősített  jel  a  felvételi  szintszabályzóra
    kerül, majd onnét egy nagybonyolultságú, több funkciót  is  ellátó  IC
    (AN7370)  bemenetét  vezérli.  Ez  tartalmazza  a   Dolby   B   és   C
    zajcsökkentőt, azonkívül számos kapcsoló. részt is magába foglal.  Ide
    csatlakozik a pilotszűrő is, de az csak akkor iktatódik a jel  útjába,
    ha bekapcsoljuk a zajcsökkentőt (két tranzisztor közreműködésével). Az
    IC egyik kimenete a fejmeghajtó fokozatot vezérli (M5218L típusú  IC),
    itt állítják be a  különféle  felvételi  korrekciókat,  amelyeket  egy
    M54418P jelű IC kapcsol. A  fejmeghajtó  erősítő  bemenetén  a  némító
    áramkört a központi vezérlő rész  működteti.  Ezután  természetesen  a
    kombináltfejre jut a jel. A Dolby IC másik kimenete kétszeres  némítás
    közbeiktatásával  táplálja  a  fejhallgató-erősítőt  (M5218L)   és   a
    kivezérlésjelző  áramköröket.  A  feliratkijelzéseket  különféle  IC-k
    vezérlik; a  szalaghosszmérő  kijelzőjének  IC-it  egy  fotoelektromos
    érzékelő impulzusai látják el vezérlőjellel. A törlő- és  előmágnesező
    jelet ellenütemű oszcillátor  állítja  elő,  a  már  említett  M54418P
    vezérlése nyomán (de közbeiktatódik egy kéttranzisztoros fokozat).
        Lejátszáskor a kombináltfej jele egy  némító  fokozaton  keresztül
    jut egy  csekély  zajú  erősítőre  (BA328-as  IC),  ott  beállítják  a
    lejátszási korrekciót, megintcsak az M54418P közreműködésével.  Ezután
    a Dolby IC következik, annak  kimenete  vezérli  a  vonalkimenetet,  a
    kivezérlésjelzőt és a fejhallgató-erősítőt.
        Van a készüléknek egy vezérlő  egysége  ("Syscon",   azaz   system
    control, reálisabb nevén egy LM6405H-145 típusú  IC).  Ez  fogadja  az
    információt az üzem módkapcsolók érintkezőiről, a szalagmozgás-figyelő
    áramkörökről, a kazettatest-kivágást érzékelő kapcsolókról és a  Timer
    kapcsolóról. Ez az egység vezérli a magnó  összes  funkcióját,  persze
    jónéhány további tranzisztor és IC segítségével.
        A tápegység többféle feszültséget állít elő,  önálló  stabilizátor
    áramkörökkel: -7, +5, +12, +20, +28  voltot.  (Csak  a  tápáram-ellátó
    részben  9  tranzisztort  találunk!)   A   transzformátor   viszonylag
    nagyméretű. Primér köre tartalmazza a  ki-bekapcsolót,  amely  így  az
    egész készüléket leválasztja a hálózatról.
        A készülék alja és  burkolata  is  fémlemezből  készült.  A  magnó
    elektronikája több nyomtatott áramköri lapon helyezkedik  el;  egy-egy
    NYÁK nagyjából egy-egy funkcionális egységet tartalmaz. Elkülönítették
    egymástól a tápegységet, a kivezérlésjelző  meghajtó-áramköreit  és  a
    komplett   magnó-elektronikát.   A   készülék    belseje    rendezett,
    áttekinthető   -   szinte   üresnek   látjuk.   Feltűnik,    hogy    a
    magnóelektronika  nagyméretű  lapján  valóban  sok   az   üres   hely.
    Valószínűleg ugyanezt a panelt  alkalmazzák  a  drágább,  bonyolultabb
    felépítésű modellekben is, csak hát  ott  lényegesen  több  alkatrészt
    visznek fel rá.

    

    Méréseinkhez

        A szalagsebesség kevéssé tér el a névlegestől, a nyávogás csekély,
    az átcsévélési idő átlagos.
        A bemeneti feszültségek  némileg  alatta  maradnak  a  specifikált
    értéknek, de ez a gyakorlatban aligha okoz majd bonyodalmakat. Nagyobb
    baj, hogy nincs a készüléken felvétel/lejátszás csatlakozó, tehát  nem
    készíthetünk  elfogadható  felvételt  azokról  az   erősítőkről   vagy
    receiverekről, amelyeken csakis ilyen rendszerű csatlakozást kínálnak.
    A kimenő feszültségek/impedanciák szabványosak.
        A  lejátszási  frekvenciagörbe  megfelelő,  vasoxid  szalaggal   a
    szintesés 16kHz-en csak  3-4dB,  és  csak  18kHz-en  következik  be  a
    (táblázatunkban  jelzett)   7-9   decibeles   magashiány.   A   teljes
    frekvencia-jelleggörbéket  -  és  a  többi  jellemzőt  is  a  kezelési
    útmutatóban megadott króm- és metáltípusokkal határoztuk meg  (TDK  SA
    és TDK MA), vasoxidnak a BASF LH Super  I-et  választottuk,  mert  nem
    állt rendelkezésünkre Maxell UD I. A jelleggörbékből azt állapíthatjuk
    meg, hogy az Akai HX-A3 vasoxidon  némiképpen  megvágja,  krómdioxidon
    erősen kiemeli a  magashangokat.  Táblázatunkban  azért  szerepel  13,
    illetve 14kHz mint felső határfrekvencia, mert ezeken a  pontokon  lép
    ki a görbe a tűrésmezőből. A metál görbéje is kiemel, de azért egy kis
    jóindulattal beleadminisztrálhatjuk  a  +3  decibeles  tűrésmezőbe.  A
    zajcsökkentővel  készített  görbék  a  szokásos  módon  görbülnek,  de
    krómdioxidon a magaskiemelés aggasztóvá válik. A nagyobb kivezérléssel
    készített jelleggörbék vasoxidon  átlagosak,  krómdioxidon  viszonylag
    gyengék (hiába volt kiemelés -20 decibelen!),  végül  metál  szalaggal
    azt az eredményt kapjuk, amit elvárhatunk.
        Külön érdemes kitérni  (különösen  az  RFT-magnó  vendégszereplése
    után!) a frekvencia-jelleggörbe alsó tartományára, amely nemcsak  hogy
    elfogadhatóan  egyenletes,  hanem  mélyre  is   hatol:   az   1kHz-hez
    viszonyított szintesés 20Hz-en körülbelül 1 decibel - vagy  még  annyi
    sem! Olcsó magnóba (márpedig a HX-A3 is az!) ritkán  építenek  ennyire
    jó fejet!
        A nyugalmi zajszint átlagos, az üzemi zajszint rendkívül  csekély:
    az a benyomásunk támad, hogy a HX-A3, ha jól kivezérlik,  zajcsökkentő
    nélkül is annyira zajtalanul zenél, mint az átlagos  holmik  Dolbyval!
    (Ez persze csak a vonalbemenetre vonatkozik, annak  ellenére,  hogy  a
    mikrofonbemenet is igen "csendes".) Az áthallási  csillapítás  közepes
    frekvenciákon jó, magasban átlagos. A  törlési  csillapítás  mindhárom
    szalagfajtán átlag feletti.
        A kivezérlésjelző metál szalaggal nem  hibázik,  krómdioxiddal  és
    vasoxiddal is csak 2dB-t tér el, ennyi pedig elfogadható.
        Mindent   egybevetve:   egyenletesen   jó   teljesítmény,   tiszta
    basszustartomány, meghökkentően csekély zaj.

    
    
    

    Szeánsz

    

        Annak  idején  (HFM  17.)  az  Akai  HX-2  igen  jól  szerepelt  a
    szeánszon, érthető hát, hogy kíváncsian vártuk a HX-A3 fellépését  is.
    Etalonunk az utóbbi két évben változatlan, tehát az új Akai is az Aiwa
    AD-F220-szal mérkőzött  meg  a  hagyományos  három  próba-bajnokságon:
    vason, krómon, metálon. A műsoranyag is hármas  volt:  dixie  (Ortofon
    I/1.), "szelíd popzene" (Ortofon II/1.) és egy operarészlet (tercett a
    Toscából,   a   Philips   demólemezéről).   A   próba   vakon   folyt,
    kapcsolóberendezéssel, jelzőfényekkel. Egy-egy menet után a zsűritagok
    jegyzetfüzetéből  kitépdestük  a  lapokat  és  később  megfelelőképpen
    csoportosítottuk. (Előbb mindig a tesztkészülékről,  utána  zárójelben
    az etalonról nyilatkozunk.) Ez jött ki:
        Vasoxid.  Zajtalanabb,  de  sápadt.  Magashiány?  A   zajnak   "s"
    karaktere van. Kissé tompa. * Zajtalan, de nem nagyon tetszik. * Nincs
    megjegyzés. *  Nincs  megjegyzés.  (Sokkal  zajosabb,  a  zajnak  "sz"
    karaktere van. Dinamikusabb, forszírozottabb, elevenebb. Zavar a zaja,
    de magasban csengőbb. * Jobb mély és magas, de  zavaró  zaj.  *  Szebb
    énekhang.)
        Krómdioxid. Puhább. A  basszus  simább,  talán  mélyebb  is,  sőt,
    egészen biztosan mélyebb. A  zongora  tetszetősebb.  Az  operán  felül
    torzítás! * Teljesen zajtalan, nem "fúj". Bágyadt egy kicsit a magasa,
    de a dixie-a ez kéne. Az opera már nem úgy szól, ahogy  kell:  torzít.
    Nagyjából hasonló, de kevésbé dicsérő jelzők. * Bajok  vannak:  a  női
    énekhang  magasban  kásás,  pösze,  mint  FM-melléhangoláskor.   Tosca
    bágyadt, erőtlen. (Loudnesses. Élénkebb. A felső basszus és a  csengés
    tartománya  dominál.  *   Szebben   szól,   de   zajosabb.   *   Jobb.
    Természetesebb énekhang. A zajban már nincs akkora különbség, mint  az
    előbb. * A zaj alig zavar. A fúvósok, a zongora jobb.)
        Metál. Csendes, lágy, kicsit matt, de  a  basszus  tiszta,  nagyon
    szép! Most a legnagyobb a különbség a két magnó hangkaraktere  között.
    A tér, sajnos, összefolyik, szűk.  Erős  magasvágás.  *  Kevés  magas.
    Matt. Rosszabb a hang, mint krómon volt. * Szerintem még a  vasnál  is
    rosszabb. Eltorzul, tompa, sávhatárolt, hiába zajtalan,  nem  kéne.  *
    Nem tudok dönteni. (Erős zaj, sziszegő tónussal. Hifis. Loudnesses.  *
    Zajos, de élénkebb, jobb, elevenebb. * Ez a jobbik. Eddig nem tért  el
    ennyire a két hangkép. * Nem tudok dönteni.)
        Az  egyes  menetek  között  "kattogtatni"  szoktunk,   összevissza
    kapcsoljuk a jelzőlámpát,  hogy  a  készülékek  a  következő  menetben
    tiszta   lappal"   indulhassanak.   Ámde   az   Akai   hangkarakterét:
    basszustartását, magashiányát, zajtalapságát az első  menet  után  már
    mindenki felismerte. Véleményünk szerint  az  Aiwának  természetesebb,
    valódibb a hangzása - de irigyeljük az Akai zajtalanságát.
        Felvetődött,  hogy  hátha  csak  a  kivezérlésük  tér  el  ennyire
    drasztikusan. Tény, hogy az Aiwa ADF220  úgy  van  beállítva,  hogy  0
    decibelen a kivezérlés viszonylag csekély, miáltal három dolgot  lehet
    előre jelezni:

        a zaj magasabb,
        a torzítás kisebb,
        a magaskivezérelhetőség jobb lesz.

        Ellenőrzésképpen tehát még egyszer összeeresztettük a két  magnót,
    krómdioxid szalaggal (véleményünk szerint azzal szólnak a legszebben).
    de míg az Akait változatlanul 0 decibelig vezéreltük, az Aiwán  +5dB-t
    engedélyeztünk. A próba negatív eredményt hozott: az Aiwa még  így  is
    zajosabb maradt az  Akainál,  viszont  a  magashangjai  a  túlvezérlés
    következtében   elködösültek,   eltorzultak.   (A   szerkesztő    most
    példabeszédet tart: a zsiráf és az óriáskígyó  nemcsak  abban  tér  el
    egymástól, hogy az egyik  vízszintesen,  a  másik  pedig  függőlegesen
    hosszú. Ezenkívül is van köztük egy-két konstrukciós különbség.)

                                      *

    Visonik DC70 hangsugárzó

    

        "Például Heybrook" - jelentettük ki jó félévvel ezelőtt, amikor is
    behozatalra   ajánlottuk   a   HB1-es   hangsugárzót   (amely    azóta
    maradéktalanul   el   is   fogyott,   de   az   ezer   párból    egyet
    megkaparintottunk magunknak, és most azt használjuk  etalonnak).  "Nem
    kizárólag és elsősorban és mindenkinek Heybrook. Hanem  például."  Más
    szavakkal: ha egy  kereskedelmi  vállalat  dollárért  vásárol,  igenis
    nézze meg, mire adja ki  az  ország  és  az  állampolgárok  devizáját.
    Megértjük, hogy csak az alsó polcokról válogathat, ott pedig nem talál
    első osztályú  árut.  A  hangsugárzó  különben  is  mindig  valamiféle
    kompromisszum eredménye, erények és fogyatékosságok keveréke. De azért
    mégis definiáljunk egy minimális mércét, amelyet a devizáért vásárolt,
    durván 10 ezer forintos hangsugárzóknak mindenképpen meg  kell  ütniük
    (vagy akár túl is  szárnyalhatnák  ezt  a  mércét,  dehát  ne  legyünk
    maximalisták).
        Provokatív tesztriportunk óta alig telt el egy kis idő,  és  máris
    egy újabb nyugati hangdoboz  tűnt  fel  a  kirakatokban,  bizonyságául
    annak, hogy íme, igenis van dollár a mi kereskedőink  kezében.  Nézzük
    hát, mire adták ki. Bíztató,  hogy  a  szóban  forgó  hangdobozon  nem
    valamiféle sosem látott-sosem hallott délkelet-ázsiai márkanév,  hanem
    az előttünk sem ismeretlen, nyugat-berlini Heco+Hennel cég  neve  áll.
    (Habár ettől még nyugodtan lehet  távol-keleti  származású!)  Éppen  a
    Visoniknak volt már egy  ígéretes  kis  dobozkája  ("David"),  amelyet
    külföldön, tehát az NSZK-a kívül is érdeklődéssel fogadtak a szakírók.
    A DC70 miniatűr méretein ne akadjunk fenn - a Celestion SL6 (lásd  HFM
    14.) már megtanított bennünket rá, hogy respektáljuk a miniboxokat.  A
    DC70 ára mindössze 60 forinttal marad el  a  HB1-étől,  márpedig  9500
    vagy 9560 forint, az teljesen mindegy  a  két  jószág  vitathatatlanul
    ugyanabba a kategóriába tartozik.
        Tudnivaló, hogy a kisméretű  hangsugárzók  néha  ugyancsak  nagyot
    szólnak, máskor meg szép basszusuk is lehet  -  csak  éppen  a  kettőt
    együtt nem tudják produkálni. De ha a szobánk nem túl tágas, akkor még
    egy  minibox  is   kitölti   zenével.   A   DC70-est   28m2
    szobanagyságig ajánlják, és  minthogy  a  legtöbb  olvasónknak  (és  a
    szerkesztőnek, valamint munkatársainak) a szobája jóval  kisebb,  mint
    7X4 méteres, a Visonik miniboxot úgy kell elbírálni, mint teljesértékű
    hifi-hangsugárzót.
        Zárt rendszerű doboz a DC70, olyannyira zárt, hogy szét se  mertük
    szedni, tehát nem is tudjuk elmondani,  mi  van  a  belsejében.  Három
    hangszórója van, ezeket  fémszita  borítja,  nem  látunk  alá,  de  az
    biztos, hogy az átmérőjük 50, 100 és 170 milliméter, és  hogy  mind  a
    háromnak  hagyományos:  papírból  készült  membránja  van.   A   három
    hangszóró nem egyvonalban helyezkedik el, hanem úgy, ahogy elférnek az
    előlapon a dohogó alul, a másik kettő feljebb egymás mellett.  Ezt  az
    elrendezést a szakírók ma már kritizálni szokták: kusza  iránygörbéket
    produkál.

    MÉRÉSEINKHEZ

        A  két  doboz  közös  hangnyomás-frekvenciajelleggörbéjét  az   1.
    diagramra vittük fel. A két görbe között csak  a  magas  frekvenciákon
    van eltérés, maximum  1-2  decibel.  A  magastartományban  a  legfelső
    regiszter dominál, az átvitel felfelé húz.
        A 12,5cm távolságból felvett közeltéri görbe (2. diagram)  100  és
    150Hz között rendkívül erősen kiemel: a basszus  "üt",  a  mélybasszus
    hiányzik.
        Az irányjelleggörbék (3. diagram) meglehetősen egyenetlenek.
        A torzítás 1 watton (4. diagram)  elfogadható,  94dB  hangnyomáson
    (5. diagram) már erőteljesebb - a 96 decibelt  nem  kockáztattuk  meg.
    Itt közöljük  a  hangsugárzó  érzékenységére  vonatkozó  adatot:  94dB
    hangnyomáshoz 22W elektromos teljesítményre volt szükség  (1kHz-en,  1
    méterről mérve).
        Az   utolsó   diagramra    az   impedancia-frekvencia jelleggörbét
    rajzoltattuk fel.
        A burst-fotók 850. 1700, 3000, 7000 és 17200Hz-en jelenítik meg  a
    rendszer viselkedését. A burst-jelek egyébként  végig  szépek  voltak,
    oszcillogramjaink a kritikus pontokat ábrázolják.


    Szeánsz

    

        Hangsugárzókat nem nagyon lehet összemérni  igazán  egzakt  módon,
    teljesen szabályos vakteszten.  Először  is,  a  két  pár  hangsugárzó
    minden szempontból zavarja egymást, úgy is, mint hangolt üreg, úgy is,
    mint idegen test, amely diffrakciókat kelt (habár mi egyik  hibát  sem
    tartjuk   végzetesnek).   Rosszabb,    hogy    a    két    hangsugárzó
    frekvenciaátvitele annyira el szokott ütni egymástól, hogy képtelenség
    egyeztetni  a  hangerejüket.  Előbb  mindig  műszerrel,   mérőjelekkel
    próbálkozunk, de a végén csaknem mindig találomra, fülre állítjuk be a
    hangerőt: egyikünk a  szintszabályzókat  tekergeti,  a  többiek  pedig
    vezényelnek neki. Mellesleg szólva, a szintszabályzók maguk is sok baj
    forrásai, el is hagyjuk őket, amikor  csak  tehetjük.  Hátha  most  is
    megtehetjük? Próba, szerencse. Rákötöttük tehát hol a Visonikot, hol a
    Heybrookot a kis Naim erősítő kimenetére - és csodák csodája,  annyira
    egyforma hangerővel szóltak, hogy nem is kísérleteztünk tovább.
        Elvünk, hogy minden készüléket úgy  használunk,  ahogy  a  vásárló
    használná (tehát nem állítunk a magnók előmágnesezésén stb.),  ámde  a
    hangsugárzókat, különösen a törpe méretűeket mégiscsak rá  kell  rakni
    valamire. Nemcsak azért, hogy fejmagasságba  kerüljenek,  hanem  azért
    is, mert hitünk szerint minden hangsugárzó csak egy jó állványon  szól
    szépen. Mi tehát valamennyi dobozt Talpra állítottuk (a Talp  tesztjét
    lásd 20. kiadásunkban), ez  az  állvány  nem  tartozéka  ugyan  sem  a
    Heybrooknak, sem a Visoniknak, de utólag is meg lehet venni, el  lehet
    készíttetni - tekintsük közös nevezőnek. (Hasonlóképpen: a  nagyméretű
    dobozokat mindig Tönkre téve fogjuk tesztelni.)
        Minthogy a Visonik is, a Heybrook is  kis  doboz,  az  állványokat
    közel (10-15 centiméterre) vittük a hátsó  falhoz.  A  szokásos  módon
    rendeztük el őket: baloldalt az egyik, jobbról a  másik  típus  került
    közelebb az oldalsó falhoz. A bázistávolságuk egyforma volt;  úgy  két
    méterre becsülőm.
        Első benyomásaink nagyon biztatóak voltak:  a  DC70  természetesen
    másképp szólt ugyan, mint a HB1, de mindkét hangkép realisztikus volt,
    elfogadható, és annyira jól levált a hangdobozról, hogy nem is tudtuk,
    mikor melyiket halljuk - persze, aki  nagyon  akarja, kitalálhatja, ha
    nagyon figyel, de mi mindent elkövettünk, hogy ne találjuk  ki  és  ne
    erre  figyeljünk.  A   teszt   végeztével,   amikor   megbeszéltük   a
    hallottakat, mindenki azt állította, hogy még mindig nem tudja, melyik
    hangkép a "sárga" és melyik a "zöld ".
        Éppen  azért,  mert  a  Visonikot  kapásból  jobbnak   ítéltük   a
    szokványos olcsó közép-európai, illetve  (DX-50!)  drága  távol-keleti
    holmiknál, nagyon sokféle zenén meghallgattuk. (JBL, Ortofon, Philips,
    Proprius demólemez, Bach  IV.  Brandenburgi  koncertje,  Beethoven  V.
    szimfóniája,  Händel  Messiása  stb.)  A  lemezjátszó  a   NAD   volt,
    csőkarral,  Ortofon  MC20  Superrel  T-30   trafóval,   a   Triangulum
    asztalkán. Erősítőnek, mint már említettem, a Naim NAIT-et  használtuk
    (szintén T-asztalra helyezve); a 2x15 wattos kis  jószág  gond  nélkül
    kihajtotta a Visonikot - meg persze a Heybrookot is, de ez  iránt  nem
    is voltak kétségeink. A HB1 igen jó hatásfokú rendszer.
        A szerkesztő (aki a szeánsz eredményét most összefoglalja) a saját
    jegyzeteivel kezdi: több zeneszámon keresztül nem  tudtam  elkötelezni
    magam egyik hangkép mellett sem. A  HB1  csengőbben,  de  harsányabban
    szólt; megfogottabban, de kissé  keményen.  A  DC70  hangképe  elomló,
    lágy, bummogó, de  definiálatlanabb,  tisztátalanabb.  Több  mint  egy
    negyedóra telt el,  amikor  lehorgonyoztam  a  Heybrooknál,  és  újabb
    negyedóra, amíg végleg ki is köthettem nála. Perdöntő  volt  számomra,
    ahogy a két hangsugárzó Händel Messiását "játszotta". ("For unto us  a
    child is born" - történetesen ezt a kórusrészletet hallhattuk a nemrég
    színre vitt Jézus Krisztus Szupersztár bevezetője gyanánt.  A  rendező
    így próbálta "közelebb hozni" az  Evangéliumban  leírt  eseményeket  a
    kultúrtörténetben járatlan, fiatalkorú közönséghez.  Hogy  sikerrel-e,
    arról ne  engem  kérdezzetek.)  Ez  a  Proprius-felvétel  döbbenetesen
    életszerű, és a HB1 tolmácsolásában kórust alkotó  énekesek  szólaltak
    meg egy templom légterében - a Visonik ehelyett  csak  kellemes  hifit
    szolgáltatott.
        A zsűri többi tagja nem volt annyira határozatlan, de ők  is  csak
    viszonylag hosszú zenehallgatás után döntöttek a  HB1  mellett.  Előbb
    őket is megnyerte a Visonik mély tónusa, de  aztán  egyre  inkább  úgy
    érezték, hogy ez a basszus nem annyira mély, mint inkább sok, és  hogy
    a HB1-é lejjebb megy. Térleképzésben, definícióban nincs verseny a két
    hangsugárzó között. Mindazonáltal úgy véljük, hogy a  Visonik  tényleg
    jó kis doboz, ha már ennyire megnehezítette a dolgunkat.
        Ha  mármost  visszakanyarodunk  cikkünk   legelejéhez,   és   újra
    felvetjük, hogy például  mit  hozzanak  be  a  kereskedők,  akkor  azt
    válaszolhatjuk, hogy: akár Visonikot is. Ezt annak  ellenére  mondjuk,
    hogy mindnyájan a HB1-re szavaztunk. A DC70 nem  annyival  gyengébb  a
    HB1-nél, hogy ne lehetne  vele  zenét  hallgatni  -  bár  a  minősége,
    véleményünk szerint, nem csupán 60 forintnyival marad el  a  Heybrooké
    mögött. Akinek nagyon szűk a szobája, és csak egészen kis hangsugárzót
    tud elhelyezni benne - a Visonikkal nem jár rosszul. Mi pedig örülünk,
    hogy a méregdrága bóvlik után kereskedőink végre  egészen  elfogadható
    hangú dobozra hibáztak rá.

    


    Orion HS282 hangsugárzó

    

        "Miért nem lehet  kapni  HS280-ast,  ha  a  Hifi  Magazin  ennyire
    ajánlja?" "Miért ajánlja a Hifi  Magazin  a  HS280-ast,  ha  az  Orion
    ennyire nem gyártja?"  Ezek  a  kérdések  sűrűn  visszatérnek  a  Hifi
    Magazinhoz  intézett  levelekben,  frekvenciájuk  körülbelül  2db/hét.
    Ugyan  mit  is  válaszolhatnánk   rájuk?   Feltehetőleg   nincs   elég
    hangdoboz-káva idehaza. Vagy nincs elég  hangszórójuk  a  bolgároknak.
    Vagy nincs már elegendő lelkesedés az Orionban - honnan tudhatnánk.
        Csak annyit hallottunk, hogy az Orion az utóbbi időben Nyugatra is
    szállít. Az exportmodell egy kissé leegyszerűsített 280-as,  szimplább
    keresztváltóval, hogy olcsóbb  legyen  -  és  tessék,  most  egyszerre
    idehaza is piacra kerül egy doboz,  amely  csaknem  olyan,  de  mégsem
    olyan, mint a régi volt. A mérete egy kicsit  más,  a  típusszáma  egy
    kicsit más, de a hangszórói ugyanazok, erről bárki meggyőződhet, aki a
    hangszóróselymet  leveszi  -  pontosabban  letépi,  mert  nincs  külön
    kerete: kárpitos tűzőgéppel egyszer és mindenkorra  odaerősítették  az
    előlaphoz. A hangszórókat hátulról szerelték, a hátlapot facsavarokkal
    rögzítették (mindennemű tömítőanyag nélkül!). A belső csillapítóanyag:
    vatta. A dobozból egy körülbelül 5 méter  hosszú  vezeték  lóg  ki,  a
    végét  lecsupaszították,  rugós-szorítós  csatlakozókhoz.  A   "meleg"
    vezetéken piros színjelölést alkalmaztak.
        Azért  így   is   örülünk,   hogy   végre   megint   kapható   egy
    Orion-középdoboz. Hátha nem vált kárára az  egyszerűsítés.  Hátha  még
    előnyére   is   válik   az    exportfeladattal    vállalt    szigorúbb
    munkafegyelem... no de elég a költészetből, lássunk a dologhoz.
        Az új doboz 20  milliméterrel  mélyebb,  24-gyel  szélesebb  és  4
    milliméterrel  magasabb  a  réginél.  A  hangszórói,   mint   mondtuk,
    változatlanok: a 200mm átmérőjű bolgár dohogó, az MD40 "kék" dóm és  a
    szintén dóm  rendszerű  HD25  csipogó.  A  keresztfrekvenciák  700  és
    4000Hz-ről   2   és   8kHz-re   tolódtak.    Az    X-váltót    annyira
    leegyszerűsítették,  hogy  mindössze   4   alkatrészt   tartalmaz.   A
    mélyhangszóró felső tartományát egyáltalán nem is  korlátozzák:  addig
    sugároz, ameddig képes rá. (Ez mellesleg  nem  is  rossz  konstrukciós
    elv.   Az   angolok   ismét   szívesen   alkalmazzák,   lásd   Colloms
    "direktcsatolt"  hangsugárzóját  a   HFN/RR   szemléjében,   HFM   19.
    Követelmény, persze,  hogy  a  hangszóró  frekvenciaátvitelének  felső
    regisztere sima, kiegyenlített legyen. Annak idején, amikor  előszörre
    teszteltük az új Orion  hangsugárzó-családot,  külön  is  felvettük  a
    200-as mélyhangszóró frekvenciagörbéjét - lásd 5. kiadásunkban a  100.
    oldalon -, de kérdés, hogy vajon a hangszóró még mindig ugyanaz-e.)

    Méréseinkhez

        A hangnyomás-frekvenciajelleggörbék (1. diagram)  végig  az  egész
    sávban eltérnek legalább 1-2 decibellel,  a  magastartományban  többel
    is, tehát a gyártás nem éppen homogén. A frekvenciaátvitel nem annyira
    kiegyenlített, mint a 280-asé volt, viszont a hangsugárzó érzékenysége
    jócskán megnövekedett: a gyár szerint 2  decibellel,  szerintünk  vagy
    öttel. Ami nem is  volna  baj,  de  2  és  8kHz  között  afféle  teknő
    képződött, és mintha csökkent volna a basszus. (Gyanítjuk,  hogy  2kHz
    fölött a mély- és a középsugárzó ellenfázisban dolgozik, ezért  szakad
    be a görbe. A 3. diagramon a 40 fokos iránygörbe is erre vall.)
        A közeltéri görbe (2. diagram) hasonló a 280-aséhoz, az eltérést a
    megváltoztatott keresztváltó okozza.
        A torzítási görbéken (4-5. diagram)  a  2.  harmonikus  összetevők
    dominálnak, a  fül  ezeket  kevésbé  érzi  bántónak.  A  96  decibeles
    hangnyomáshoz 1kHz-en mindössze 3,25  watt  elektromos  teljesítményre
    volt szükség.
        A hangsugárzó impedanciája (6. diagram) csaknem  az  egész  sávban
    állandó, a rezonanciahelyeken sem haladja meg a  10-11  ohmot,  s  így
    csaknem konstans terhelést érez az erősítő.
        Burst fotók: 885, 1223, 3780, 5343 és 13885Hz. A jelcsomagok 4  és
    8kHz között nagyon csúnyák voltak, a többi tartományban nem  torzultak
    el ennyire.


    
    
    

    Szeánsz

    

        Mindent  ugyanúgy  csináltunk,   mint   egy   órával   (és   három
    újságoldallal) ezelőtt, a Visonik DC70  meghallgatásakor.  A  hangerőt
    ugyan nem tudtuk pontosan egyeztetni: a HS282 hangosabban szólt,  mint
    a HB1, és ezért miközben kapcsolgattunk, egyikünk folyvást korrigált a
    hangerőszabályzóval - dehát a túlzott módszerességnek most nem is lett
    volna sok értelme. A HS282 nem abba a  kategóriába  tartozik,  mint  a
    HB1; még csak nem is abba, amelyikbe a Visonik. Ez egy pillanat  alatt
    kiderül.  De  azért  meghallgattuk  a  hangsugárzókat  countryzenével,
    Brandenburgi koncerttel, Händel-oratóriummal. Kommentárjaink mindvégig
    a HS282-re vonatkoznak:
        Ványadt, definiálatlan, szanaszéjjel van, szétesnek a szólamok.  A
    frekvenciaegyensúly viszont megvan.  Fojtott.  Händel:  az  egész  fal
    szól, de hogy mi  honnan?  Sávhatárolt.  Tisztátalan,  de  nem  bántó.
    Sokkal rosszabb  magyar  hangsugárzók  is  vannak.  *  Majdnem  minden
    hangszín  elmegy  belőle.  Mindenből  kevesebb  van  -  tér,  basszus,
    magashang - és torzít is. Mintha minden  énekes  meg  volna  fázva.  *
    Nagyon sávhatárolt, és a hangszerek testetlenek is. Magasba húz,  erős
    mélyhiány, a hegedűsök és a fúvósok eltompulnak, a fény  elvész  -  de
    nem bántó hangzás. Jobb, mint vártam volna. * Se alja,  se  teteje,  a
    sztereója inkább 2x monó, de "ahhoz képest" nem is rossz.
        Találgattuk, melyik a jobbik: ez a HS282, vagy inkább az a 280-as,
    amelyet 20. kiadásunkban vetettünk  össze  a  HB1-gyel  (már  nincs  a
    kezünkben). Nincs véleményünk. Alighanem mindegy, melyiknél  maradunk,
    csak legyen belőle mindig a piacon -  és  az  egyik  darab  ugyanolyan
    legyen, mint a másik...