Basic Library



No.5: Mozart szimfóniái (Mondom a Szerkesztőnek, meg kellene már magyarítani a rovat címét, mégha mindenki tudja is, mit értünk rajta. Próbálkozom, játszom a változatokkal. Az első fele egyértelmű: alap. De mi az, amit ráépítünk. Téka? Repertoár? Ezek is idegen szavak. Gyűjtemény? Lemeztár? Hangtár? Hivatalos-szürkék, semmitmondók. "Válassza a legjobbat!" - ez meg túlságosan célratörő "Nélkülük nem élhetsz!" Fellengző, és a nem-gyűjtők úgysem értenék. Egyszerűen: Alaphangok? Alaplemezek? Nem megy. Aki tud valami jót, szóljon! Addig marad, mint amott fönt.) Ha Mozart-szimfóniák között kutakodunk, legelébb a művek között kell valamilyen alapsorrendet teremtenünk. A 41 opusból az "alap"-ba nem fér több nyolcnál. Róluk szólunk. Névsorolvasás: No. Hangnem K. Becenév ------------------------------------ 25 g-moll 183 (a "kis g-moll) 29 A-dúr 201 35 D-dúr 385 (Haffner) 36 C-dúr 425 (Linzi) 38 D-dúr 504 (Prágai) 39 Esz-dúr 543 40 g-moll 550 a nagy g-moll 41 C-dúr 551 (Jupiter) Ennyi kell. Ez a minimum. Választásommal is bizonyára kevesen vitáznának. Innen kezdve azonban ugyanaz a veszély fenyeget, mint egyébkor. Mi lesz, ha azt mondják jó, elhisszük, hogy ez az előadás is nagyszerű, az az előadás is remek, de miért a köntörfalazás? Tessék kereken kijelenteni, melyik a legjobb a világon! Azzal elrohannak és megvásárolnák - ha kapható volna. Én legalább így gondolkoznék (így gondolkoztam) kezdő-gyűjtő koromban... Mivel e rovat főként nekik íródik (hogyan is mernénk nem-kezdőknek tanácsokat osztogatni?!), sietve elmondom: a kizárólagosságra való ifjonti törekvésünk majd szépen lelohad, s rátérünk a helyes útra - amely nagyon sokfelé ágazik. Mentségünkre szóljon, hogy a magam és mások tapasztalata szerint egykori türelmetlen ítélkezésünktől, elfogultságunktól, a "csak így szeretem, s apagyilkos volt kiskorában, ki másként vélekedik" álláspontjától éppen a bécsi klasszikusok zenéjének hallgatásakor szabadulunk a legnehezebben. Ragaszkodunk hozzájuk, akár táplálkozási szokásainkhoz. (Hogy örülne Bertolt Brecht, amint éppen leleplezhetné a "kulináris" zenekedvelőt!" De szívesen vállalom; Mozarttól igazán nem hagynám "elidegeníteni" magam!) Michael Kennedy írja: "Mi teszi a Mozart-tolmácsolás művészetét kiaknázatlan bányamezővé? Évek óta töröm a fejem a rejtvényen, s nem találom a megoldását. Talán, hogy a stílusa klasszikus volt, barokkos dekorációkkal, lényegében XVIII. századi, mégis, zenéjének érzelmi anyaga gyakran előre mutat a romantikus korszakba, a kifejezésmódnak valamiképpen ellentmondva. De ezt Haydnról is el lehet mondani, az ő zenéje mégis kevésbé hoz zavarba. A gondok egy része talán Mozart személyiségének mérhetetlen misztériumában rejlik, abban a furcsa titokzatosságban, szenvedély és hűvösség keverékében, amely (az én fülemnek) kísértetiessé és diabolikussá teszi e zenét, minden fordulatnál. Irigylem azt a könnyedséget, amellyel néhány kollégám felismeri a jót és rosszat a Mozart-interpretációban." Valóban, a nagy romantikus szerzemények előadása felett ma talán ritkábban szoktak késhegyig menően vitatkozni. Hisz majd' minden egyéni felfogás, árnyalat, eltérés, netán eredetieskedés belefér ebbe a meghatározó jelzőbe: romantikus. ("Hát istenem, szélsőséges" stb., stb.) No de egy Mozart mű tempója? A vonósok hangszíne, sőt a létszámuk, újabban a hangszerek kora? Itt már nem szeretjük, ha valaki semmibe veszi a kánont. (Helyesebben: a kanonizált szabályokat, a precíz vagy Mahler által megbélyegzetten "slampos" hagyományokat!) Csakhogy... csakhogy a régebbi vagy közelebbi múltban végighallgatva a fentebb felsorolt szimfóniák lentebb említendő felvételeinek jó részét, nyugodt szívvel állíthatom, hogy a Mozart-zenére is igaz a közhely: az az érvényes interpretáció, amelyik szép. Amelyik tetszik. S nekem a legtöbbjük - ilyen-olyan okkal - tetszett. Tán azért, mert beteljesítette a várakozásomat. Vagy éppen ellenkezőleg: azért, mert meglepetést szerzett... A nyolc szimfónia áttekinthetetlenül (és sajnos, beszerezhetetlenül és végighallgathatatlanul) sok felvételt termett az elmúlt hatvan, de legalábbis a mikro-korszak eddigi harminchét éve alatt. Szerencsére a legismertebb és leggazdagabb magyar főgyűjtő, a Rádió hozzájuttat bennünket a legfontosabbakhoz. Igaz, még ezeknek a módszeres meghallgatására is rá kell fordítani néhány évtizedet. Talán nincs olyan jelentős karmester, aki ezt a nyolcat vagy legalább néhányát fel ne vette volna; többek többször is, három-négy eljárással (78-as; monó LP; sztereó; digitális-CD). Egyedül nagyon nehéz lenne döntenem, még akkor is, ha a sztereó-előtti felvételeket - a szerkesztői intencióknak megfelelően - nem vesszük számba. Meg kell nézni, mit írnak az okosok. Az alábbi összefoglalást a Gramophone-nak a legutóbbi 10-15 évben publikált cikkei alapján készítettem. (Legrövidebb kódjel gyanánt a szimfóniák sorszámával hivatkozom a művekre; a rend kedvéért közlöm mindig a kritikák szerzőjének nevét vagy monogramját is.) "Sorozatok ellensége" létemre is, ez alkalommal sorozatokkal kezdem, és lemondva mindenfajta hatásos építkezésről, izgalmasra komponált fokozásokról és csattanókról, rögtön az első sorozatban ellövöm egész puskaporomat. Két okból. Először is nincs türelmem megvárni, míg elérkezem például... X-hez; másodszor pedig a - szerintem - legjobb Bruno Walter-féle produkciónak négy darabja - 36, 38, 40, 41 - megvásárolható Magyarországon, a Hungaroton licenckiadásában. (Plusz egy csupa élet és energia 35., Széll György és a Cleveland Orchestra előadásában, egy hasonlóképpen jó 39.-kel párosítva a "Great Performances" sorozatból. Három lemez, egyenként 120 forintért! Ugyanezek a legújabb CBS-kompaktokon darabonként 15 dollárért...) Mint Walter hagyatékának tetemes része, ezek a lemezek is 1960 körül készültek, sztereóban, a Walter számára szervezett és az ő kaliforniai otthona közelébe telepített Columbia Symphony Orchestrával, amely talán nem oly kiművelt, mint a bécsi vagy berlini filharmonikusok, s nem töreked(het)ett a technikai tökély oly magas fokára, mint a chicagóiak, de a vonósok "éneke" utolérhetetlenül kifejező Walter keze alatt, és a fafúvósok (különösen az első oboista és az első fagottos) az egész sorozaton át lenyűgözően játszanak. Walter, akit a legemberibb és legjobban együttérző karmesternek tartottak, különleges kapcsolatot tudott teremteni zenekarának tagjaival mint egyénekkel is. (Kell-e meggyőzőbb bizonyíték erre, mint a Linzi-szimfóniák próbájának híres felvétele? A zenészek iránti udvariasságának, páratlan kedvességének eredménye az előadás minőségében térül meg. A muzsikusok példátlan lelkesedéssel és alázattal adják át magukat a dirigens irányításának. S ki hinné, hogy előttük a pódiumon egy nyolcvanöt éves aggastyán szabja meg a tempókat és bontja ki ezeket a dinamikai árnyalatokat.) Stefan Zweig írta, hogy ritkán látott karmestert boldognak; talán leginkább csak Bruno Walter volt az, ha Mozartot dirigált... Ezeken a felvételeken Walter olyannak mutatkozik, mint aki már túl van a boldogság érzetén. Talán a teremtés teljességét s a vele való azonosulást éli át... Pedig, mint maga írta, szenvedélyesen szerette Mozartot, de csak élete viszonylag későbbi szakában tanulta meg igazán, helyesen szeretni: "fiatal koromban nem tudtam felfedezni a kecsesség mögött a komolyságot, a szépségben az emelkedettséget". Az utolsó hat szimfónia különféle felvételei közül a szakkritika minden más karmesteré helyett a Walter interpretációit választja. A sorozat legutóbbi (1986-os és ki tudja, hányadszori) újrakiadása alkalmából Robert Osborne-t idézem (CBS Masterworks, Portrait-sorozat): "Walter az emberi szellem kimeríthetetlenségének egyedülálló kommentátoraként kezeli Mozartot, a német muzsikusokat és írókat visszhangozva Kanttól Thomas Mannig, mégsem terheli a zenét filozófiai utalásokkal." Mások belső vitalitását, nagyszabású építkezését dicsérik és az utánozhatatlan Bruno Walter-i meleg zenekari hangszínt. Osborne a továbbiakban a karmesternek a részletek iránti különleges figyelmét emeli ki. Lehetséges, hogy felfogásában van valami a késői XIX. századi német romantikus iskoláéból folytatja -, de senki sem múlja felül őt a textúra világosságában s a ritmika erőteljességében, illetve abban, ahogyan ezt a szépség kifejezőerejével párosítja. Jellemző erre, teszi hozzá, hogy Stravinsky, akinek "nem volt ideje" (sic!) Furtwänglerre, kitűnő véleménnyel volt Walter klasszikus és neo-klasszikus tolmácsolásairól. Karl Böhm (25-41. szimfóniák, 1960-67 között, a Berlini Filharmonikusokkal, majd a 29., 35., 40., 41. 1977-81 között a Bécsi Filharmonikusokkal, mindkettő DG, az utóbbi CD-a is) már több kritikai megjegyzést kapott, habár természetesen elismerték, hogy a legmagasabb színvonalon vezényel. Főként tempóit illeti bírálat, például: általában gyorsak a lassú tételek az első sorozatban, viszont a bécsi 40. első tétele abszurd módon lassú ez Trevor Harvey véleménye. A 38-39. némileg a "földön jár" - folytatja a kritikus. (Ha a fellegekben járna, úgy sem volna az igazi - egészíti ki. Tessék a kettő között lebegni! - ezt a következtetést már én vonom le.) Böhm nyilván megfelel e kívánalomnak, mert Robin Golding jellemzése a 29.-ről éppen így összegez: Kissé modoros I. tételét nehézkes menüett, ékesen szóló Andante és kellemesen pezsgő finálé követi. A bécsi sorozatról író Ivan March a zenekar remek kiegyenlítettségét, a vonzó analóg felvételt magasztalja, mely behízelgően, de sosem egyhangúan meleg. A gyakorta túl lassú tempókat a mindvégig csodálatos zenekari játék ellensúlyozza. Legjobbnak a 41. bámulatosan arányos és mélyen beleérző előadását tartja. "A lazább érzelmet is mozarti éthoszának részévé teszi" - zárja a kritikus, ezúttal talán kissé kevésbé megfoghatóan, irodalmias-filozofikus modorban. Egészében Böhm sokkal több elismerést arat, mint a Philips Mozart-összkiadásában szereplő Joseph Krips (25-41. - 1977-ben jelentek meg). Robert Layton a különösen szép és természetes felvételi hangzást, a színek frissességét méltányolja. Mintha a hallgató remek helyen ülne a hangversenyteremben. Az Amszterdami Concertgebouw Zenekar mindenben remek, a produkció tisztes(séges), hasznos - ritkán a rutin átlaga fölött. Karajan az utolsó hat szimfóniát 1971-ben az EMI, 79-ben a DG számára rögzítette. Berlini zenekara felülmúlhatatlanul szól (legalábbis amíg halljuk, így véljük). A második sorozat hifi-szempontból is nagyon jó. Életteli előadások; a lassú tételek talán kifejezőbbek, mint 71-ben, bár helyenként az unalomig túlfinomodottak (TH), az alacsonyabb számú szimfóniákban túl lassúak a menüettek. RL az EMI sorozatban nem szerette a "big band" hangzást. Vagyis Mozartnál a kamarazeneszerűbb játékot részesíti előnyben. S e ponton kezdődhet az "ízlések háborúja". Az Academy St. Martin-in-the-Fields (már Sir) Neville Marriner irányításával 1980-ig jelentette meg sorozatát a Philipsnél. A hangrögzítés dicséretén kívül a 25.-et érdemes kiemelni, mely Mutiéval (EMI) összehasonlítva élesebb, keményebb és élénkebb felfogást tükröz. De egészében is a Böhm-sorozat elébe helyezik (RG és Edward Greenfield). Legújabban már Marriner és együttese is megismétli e művek felvételét, ezúttal ők is az EMl-nál. A 38-39. kicsiszolt előadását a lendületes, fürge szélső tételek és a kivételesen édesen hangzó lírai lassúk okán ajánlja fenntartás nélkül EG. Lehetne ebben némi brit sovinizmus is, ha az összehasonlításba belevontak egyike nem éppen az English Chamber Orchestra volna, Jeffrey Tate vezetésével (és az EMI újonnan indított teljes Mozart-szimfónia sorozatával). Ők jellegzetesebben kamarazenei stílust képviselnek, mint a "mezei Szent Márton-templom társulata" Marrinerrel. Ugyanazzal a zenekarral általános kritikai hozsannát aratott le a valójában csak alkalmi karmester Benjamin Britten a hatvanas években (25., 29., 40.). Az utóbbiról RG úgy vélekedett, hogy ez eddig a mű legegyénibb és legerőteljesebb előadása, feszültségének hatása alól egy pillanatra sem vonhatja ki magát a hallgató. Az igazán kamara-jellegű Mozartot a másik Academy, azaz Christopher Hogwood együttese, az Academy of Ancient Music kínálja, hétkötetes teljes szimfónia-összkiadásával. A L'Oiseau Lyce márkán kiadott Decca vállalkozás szenzációszámba ment, és amerikai sikerlistákon is hosszú ideig vezető helyen állt, miközben sorra vitte el a különféle díjakat. A korhű hangszereken játszó társaság Jaap Schröder koncertmester és a csembaló mellől irányító Hogwood direktívái alapján "így szólt ez Mozart idejében" stílusú előadásokkal kísérletezett. A mindenképpen korszakos jelentőségű sorozat azonban talán éppen a nagy szimfóniák előadásával okozott néminemű csalódást. Produkciójuk túlságosan objektívvé sikeredett, kevéssé van "interpretálva". Stanley Sadie, a legtekintélyesebb angol zenetörténész (az Új Grove Zenei Lexikon főszerkesztője, elsősorban Händel- és Mozart-szakember), a korhű előadási gyakorlat nagy szószólója hallotta ilyennek a 35.-et, s hozzátette, hogy a lassú tételekből általában hiányzik a melegség. A "kis" g-moll szimfónia felvételét megdicsérte ugyan, "ideges energiával és feszültséggel teli" előadásáért, de még erről a felvételről is megjegyezte, hogy túl "nagy" (big) a hangja. Ritkaságnak számít viszont a katalógusban az olyan "nagy" g-moll, amely az I. verziót (a klarinétok nélkülit) szólaltatja meg, s Hogwoodék minden mű minden változatát adják, ahogyan minden tételben az összes ismétlőjelet is figyelembe veszik. Így az övék a világ leghosszabb 25.-je is (27 perc). Az együttes egyébként ma már túllépett a sorozat elején vallott felfogásán, az utolsó albumokat már nem jellemzi a megközelítés bizonyos agresszivitása, a borotvaéles, mégsem eléggé a fókuszba állított hegedűhang, amelyről Ivan March jelentette ki, hogy a tutti hangzásukat nehéz elviselnie. Mozart műveinek sajátkezűleg írott jegyzéke John Eliot Gardiner az English Baroque Soloists élén szinte mindenben eltér a nagy versenytárs Hogwood tolmácsolásától: a balansz, a frazeálás, a tempó és a kifejezés terén egyaránt. Gardiner mértéktartóbb, hatásosabban rajzolja meg a formát, líraibb. Az ő zenekara majdnem hagyományos értelmezésű előadást nyújt a korhű hangszereken. Hogwood talán autentikusabb - összegez Sadie -, de Gardiner ékesebben szóló. És Sadie, mint minden igazi bajnoka a korhűségnek, figyelmeztet rá, hogy nincs abszolút és egyedülvalóan kizárólagos korhűség! A Hungaroton nagyszerű Philips-licenc Messiás-felvételének dirigense mindenesetre az egyik legtetszetősebb korhű előadást kínálja, nem kevesebb vagy több hitelességgel, mint bárki más. Mint például a nemrégiben Budapesten is hallott Frans Brüggen, a nagyszerű furulyaművész, aki újabban A XVIII. század Zenekara néven vezet egy (főként fiatalokból álló) korhű hangszeres együttest. Pazar Beethoven I. szimfóniájukat a tv-ben is élvezhettük - nos, ugyanez a szimfónia jelent meg Philips lemezen, a Mozart 40.-kel párosítva. Roger Fiske sok egyéb mellett a Mozart-mű fináléjának csodálatos előadásáért ajánlotta e lemezt. Végül a korhűek közül a Collegium Aureum zenekart említjük (hangversenymester: Franzjosef Maier, Harmonia Mundi kiadás), akik valójában régi hangszeren játszó "középutasok". Játékuk hajlékony, érzékeny, tételeik jól formáltak, nagyvonalúak, de a vezénylő karmester hiánya megmutatkozik, a ritmusok precizitása nem mindig kifogástalan. RG az egész sorozatukat dicséri, a 39.-et és a 41.-et tartván különösen sikerültnek. Furcsának tűnhet föl, hogy Nikolaus Harnoncourt neve ezúttal nem a korhűek hangrendjében jelöl egy vezénylő tábornokot. A Teldec-nél megkezdett Mozart-ciklusához részben a Concertgebouw Zenekart, részben a Drezdai Állami Zenekart kérte fel. (Az utóbbiak szerenádszériáját megvásárolhatjuk Eterna lemezen, az NDK centrumban.) "A barokk zene főpapja" - hogy TH minősítésével éljünk - meglepő módon eléggé nagy létszámú együttesekkel (és még meglepőbb módon) másoknál romantikusabb felfogást mutat be (hirtelen hangulatváltások! stb.). Fegyelmezetten lejátszott szimfóniái túl súlyosak, egy kritikus még "álmosnak" is nevezi a Linzi előadást, mely nem tud érdeklődést kelteni. "Tiszta vonalak, de oly élesen kimetszve, hogy a hangminőség nélkülözi a melegséget..." s így tovább... A Magyar Rádió jóvoltából hallhatván e lemezeket, a kritikusok némely megjegyzését erős túlzásnak érzem. Harnoncourt, az örökké kutató, kísérletező szellem már "idősödő fenegyerekként" is rendre megkapja a magáét az angol szaksajtótól. A praktikus briteket leginkább talán az bőszíti, hogy LP-n a szimfóniák egyenként jelennek meg, mindössze 30-35 perc játékidővel. Ami valóban nagy luxus a mai világban. (Régebben is az volt. Igaz, Harnoncourt is minden ismétlést eljátszat!) "A" hiteles Mozart-kép (a zeneszerző sógorának, Langénak festménye) Visszakanyarodva immár a "nagyzenekari" változatokhoz, egy másik Mozart-apostolról kell szólni. (Persze, Böhmön és Walteron kívül is akadna még néhány: Beecham, például, vagy Fritz Busch, akitől sajnálatosan kevés szimfonikus felvétel maradt ránk.) Klemperer talán valamennyiüket elhomályosítja. A Hungaroton archív 39.-jét hifistáknak nem ajánlhatjuk, de az EMI sorozata többször is megjelent már, legutóbb 1985-ben, Klemperer születésének centenáriumán. Klemperer értelmezése klasszikusan fegyelmezett s valamelyest grandiózusabb a mai időkre "előhívott" Mozart-képnél, talán valamelyest szikárabb is, de a lefojtott feszültség, kivált a két g-moll műben és a Prágai I. tételében nem tévesztheti el hatását. Az utóbbiról mint egyik kedvenc felvételéről beszél IM, mint a Klemperer-kereste klasszikus-romantikus egyensúly ragyogó példájáról, Beethoven felé előretekintő tolmácsolásáról. Klemperer zenekara, a Philharmonia Orchestra (majd a New PO) a hatvanas évekbeli nagy formájának a csúcsán játszott; a felvételek zöme 1962-63-ban jelent meg. A kritikus tovább méltatja a fényes fúvósokat, a vonósoknál a frazeálás természetes kifejezőerejét; a magasrendű, szinte kamarazenekari egységet. Sorolja az elsőrangú teljesítményeket, a 25. varázsosan bensőséges Andantéját, a 29. "nem elsietett" I. tételének tágasságát és báját, mely a darabot a nagy szimfóniák mellé emeli. Igen jó a véleménye az eredeti, a hatvanas évekből származó, analóg, sztereó hangfelvételekről. (Ezért az idézetért azt hiszem, én is jó pontot kapok a Szerkesztőtől.) IM így fejezi be az értékelést: A látomás horizontjának szélessége, a spirituális mélység, a remek érzék a mozarti frazeológia kifejezésére: ezek a másoknál oly sokszor nélkülözött végső nagy pozitívumok - még ha a lassabb, súlyosabb tempókkal (különösen az I. tételekben, a 40.-ében például) nem értünk is mindig egyet. Colin Davis, a Covent Garden leköszönt főzeneigazgatója a Philips számára indított meg egy új ciklust, a Staatskapelle Dresden élén. Ez Eternán is hozzáférhető (volt és lesz). A Philips legjobb felvételi színvonalán hangzó lemezek közül nagy örömöm telt a 29.-ben, a friss, légiesen könnyed, mégsem kecseskedő előadásban. Hasonlóan dicsérték a 38-39.-et és a Jupitert is. (Ezt szintén árulták Budapesten, de nem volt alkalmam meghallgatni.) Az előző párosítás hallató Kertész István lemezéről is. A tragikusan értelmetlen halál áldozatául esett magyar karmesternek jó érzéke volt Mozarthoz. 1979-ben újra kiadott felvételét melegen üdvözölte TH: stílusos, életteli, fiatalos; a dallamformálás megragadóan gördülékeny - ezek voltak a megállapításai. A hangzás is friss, mint az "új festék" - így szólt a verdikt az angol idióma szerint. Szikrázó szellem, elegancia és érzékenység: ilyen Thomas Beecham Mozart-felfogása; érzelmi hőfokát tekintve a Walteré mellé helyezhető (40-41.). Ugyane két szimfónia Abbado és a London Symphony Orchestra lemezén (DG) valahogyan régimódinak hangzott Alan Sanders fülében. Bernstein "élő" sorozata indul a Bécsi Filharmonikusokkal. Nyilvánvaló "Love-affair" karmester és zenekar között - írja Michael Kennedy -, "szeretettel frazíroznak neki". (Ez is DG; 1984-85-ös 36. és 38. volt az első lemezen. Jónak ígérkező évjáratok.) Érdekesség, hogy a Mozart-operák ragyogó dirigensét, Carlo Maria Giulinit, akit éppen a zenei és drámai karakterek pazar kirajzolásáért szoktak magasztalni módfelett, a 40-41. vezénylésében (New Philharmonia Orchestra, EMI) éppen a karakterizálás hiánya miatt marasztalja el egy kritikus, bár a nagyszerű hangzást, a gyönyörű, áttetsző zenekari szőttest, a "klasszikusan közvetlen" tolmácsolást ő sem akarja tagadni. Sajnos, nagyon sok lemezt éppen csak említhetek itt, Mackerras, Barenboim, Solti és mások igen jó felvételeit, illetve a legendás régiek közül Casals, Toscanini és Furtwängler hagyatékát. Nem azért, mintha nem tisztelném és szeretném őket, akár a fentebbieket; ahhoz sem venném a bátorságot, hogy meg-vagy elítéljem szélsőségesebb Mozart-felfogásukat, de ez a repertoár talán nem is tartozott tevékenységük fő vonalába. (Casalsra ez sem érvényes!) Az az igazság, hogy Mozart-lemezeikkel valahogyan nem éltem együtt az elmúlt évtizedekben. (Legalább marad még programom.) Teljesen megértem azokat a gyűjtőket, akik Toscanini feszültségtől kicsattanó Haffnerjét, izgalmas Jupiterjét, vagy Furtwängler drámai és meggyőző "nagy" g-mollját becsülik a legtöbbre az egész választékból. (A jelzőket Warren De Motte 1954-es Record Guide-jából kölcsönöztem.) Végezetül: ha valóban gyakorlati tanácsot kell adnom a hazai piacról élő kezdő gyűjtőnek, megismétlem kezdje a csúcsponton, ne habozzék megszerezni a Great Performances sorozat két Walter- és egy Széll-lemezét! Nagy gyönyörűségben lesz része. S melléjük, hogy modern felvételen más felfogást is megismerhessen, Colin Davis Eterna-sorozatát ajánlom. Tischbein festménye (Louvre)