Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal - mint bárki másé - a szubjektivitás  jegyeit  is  magán
    viseli.


                                     ***

        Mit szépítsük a dolgot:  nincs  egyebünk,  mint  az  Aiwa  AD-F250
    magnó. Rég fordult  elő  pedig  (utoljára  1979/  80  telén),  hogy  a
    Bemutatjuk rovatot egyetlen kazettás magnó tesztje tette ki. Akkor nem
    reklamált érte senki, de azóta kissé el vagyunk  kényeztetve,  mi  is,
    Olvasóink is. Csak remélni tudjuk, hogy télre több lesz a mérnivalónk.
    Valójában ez a magnó sem teljesen új, aggasztóan emlékeztet  elődjére,
    az AD-F220-ra, de végülis más a típusszáma, más az  ára  is  -  vegyük
    olybá, hogy legalább ellenőrizzük önmagunkat és az Aiwát.
        Ha nagyon muszáj, új árucikknek tekinthetjük  viszont  a  Heybrook
    HB1 hangsugárzót, mert  amit  mi  teszteltünk  előző  számunkban,  azt
    Bécsben vásárolták, a hangsugárzó idehaza akkor még nem volt  kapható.
    Most már megérkezett az első szállítmány, tehát érdemes a HB1-et  újra
    megvizsgálni: azonos-e  az  általunk  mért  példányokkal  és  azonos-e
    önmagával, azaz nincs-e túl nagy szórás az egyes példányok között.


    Aiwa AD-F250 kazettás magnó

    

        Azt hisszük, az Aiwa cégnevet most már sokan  ismerik,  szerte  az
    országban. A 16. kiadásunkban bemutatott AD-F220 lassan már két éve az
    etalonunk. Előfordult ugyan, hogy egyik-másik magnó jobban szerepelt a
    szeánszon, de az Aiwa hangját meglehetősen  kiegyenlítettnek  érezzük,
    "hiszünk  benne".  Mindenesetre  valahol  félúton  helyezkedik  el   a
    csilingelőbb és a bummogóbb hangkarakterek  között,  és  alkalmas  rá,
    hogy segítségével közös nevezőre hozzuk a többieket. Egyértelműen csak
    egyetlen típust tartunk jobbnak nála: bátyját, az  AD-R450-et,  de  az
    kétszerte drágább is. Habár az árakat  nehéz  pontosan  számontartani,
    mert éppen az AD-F220-nak országrészenként,  sőt,  néha  kerületenként
    más volt az ára: néhol csak  8500,  másutt  13200  (!!!)  forintot  is
    elkértek érte. A kereskedelem kártyáiba mi  nem  látunk  bele,  de  az
    Audio októberi Évkönyvébe igen,  ennélfogva  tudjuk,  hogy  ezeknek  a
    magnóknak (a  200-as  sorozatnak)  az  ára  150  dollár  körül  mozog,
    közvetlenül a gyártól  sokkal  olcsóbban  is  meg  lehet  kapni  őket.
    Ennélfogva  a  8500  forintos  ár  a   hazai   körülményekhez   mérten
    tisztességes (vám, árrések, szállítás stb.), aki  viszont  11  és  fél
    ezerért vagy még többért árulja az Aiwát,  az  sürgősen  hegyezze  meg
    rendesen a ceruzáját, mert túl vastagon fog. Kissé magasnak látszik az
    AD-R450-ért is az a 16 ezer  forint.  E  gép  kiskereskedelmi  ára  az
    USA-ban 250 dollár.
        Az AD-F250-et első pillantásra  meg  sem  lehet  különböztetni  az
    F220-tól. Tüzetesebb vizsgálódás után felfedezzük, hogy  az  új  gépen
    nincs mikrofon  bemenet  -  ennyi  a  különbség.  Minthogy  azonban  a
    típusszám megváltoztatása arra sarkallja a konstruktőröket, hogy ők is
    csináljanak valamit a pénzükért, nem tartjuk kizártnak, hogy belül  is
    találhatnánk apróbb változtatásokat a gépben. Kezdjük tehát az elején.


    Kezelése, szolgáltatásai

        Az Aiwa AD-F250  vasoxid,  krómdioxid  és  metál  szalagot  fogad.
    Automatikusan választ közöttük (ehhez természetesen az  kell,  hogy  a
    kazettatesten a megfelelő ablak ki  legyen  vágva).  A  vasoxid  és  a
    krómdioxid szalagok  előmágnesezését  szabályozni  lehet  az  előlapra
    kiültetett síkpályás potméterrel, ±20% erejéig. A magnó  tetejére  egy
    kis  színes  eligazító  táblát  ragasztottak,  ezen   a   legismertebb
    kazettatípusok és a hozzájuk rendelt előmágnesezésérték  olvasható.  A
    magnóba  kétféle  zajcsökkentő  elektronikát:  Dolby  B-t  és  C-t  is
    építettek.
        Mint említettük, a készüléknek nincs  mikrofoncsatlakozója  -  úgy
    látszik, ebbe bele kell törődni; újabban más  cégek  is  elhagyogatják
    egyik-másik típusukról ezt a  bemenetet.  Van  viszont  vonal  be-  és
    kimenet, és nem hiányzik a  szabványos  felvétel/lejátszás  csatlakozó
    sem.
        Az előlapon balra felül a hálózati kapcsoló, alul a Rec Mute  gomb
    - felvételkor amíg ezt nyomva tartjuk, nem jut jel a szalagra, csendet
    veszünk  fel,  anélkül,  hogy  hozzá   kéne   nyúlnunk   a   felvételi
    szintszabályzóhoz.
        A kazettatartó alatt  helyezkednek  el  az  üzemmód  kapcsolók.  A
    Lejátszás és a Stop gomb nagyobb a  többinél,  ez  így  praktikus.  Ha
    gyors visszacsévéléskor a Lejátszás gombot  is  megnyomjuk,  a  szalag
    elejére érve a készülék automatikusan lejátszásra kapcsol. Egyébként a
    mechanika  a  szalagvégeken  bármely  üzemmódból  Stopra  kapcsol.   A
    nyomógörgőt és a fejeket felvételkor és lejátszáskor is a motor  ereje
    emeli fel, módot adva rá, hogy a magnót kapcsolóórával indítsuk,  erre
    utal a "Timer Standby System" felirat.
        A típuscsalád jellegzetessége a ferdén  elhelyezett  két  LED-sor,
    ezeket széles, nagyméretű plexilap takarja. Skálabeosztásuk  kielégítő
    ("végtelen", -20, -7, -3, 0, +3, +6, +10dB), a túlvezérlésjelző LED-ek
    piros színűek, a többi zöld. Piros LED jelzi a felvételre  kapcsolást,
    további   3   LED   pedig   a   szalagfajták   szerint   jelez,   hogy
    ellenőrizhessük, valóban felismerte-e az automatika,  milyen  kazettát
    helyeztünk a gépbe.
        A   kivezérlésjelző   alatt    háromszámjegyű    számlálószerkezet
    nullázógombbal, aztán  a  már  említett  előmágnesezés-finomszabályzó,
    majd  két  nyomógomb  a  zajcsökkentők  beléptetéséhez.  Jobboldalt  a
    felvételi szintszabályzó, nagyméretű kettős forgatógomb. Jobbra  felül
    a fejhallgatócsatlakozó hüvely.

    Felépítése

        Egy apró egyenáramú kollektoros motor gumiszíj közvetítésével hajt
    meg egy viszonylag nagyméretű lendkereket. A motor  a  kezelőszervekre
    is "rásegít", azokat így  könnyebb  működtetni  ("Soft  Touch  Control
    Mechanism"). Az egész mechanika jó benyomást kelt.
        Az elektronika egyszerű,  de  tisztességes.  A  felvétel/lejátszás
    csatlakozó bemenetéről a jel egytranzisztoros erősítőre  kerül,  onnét
    pedig a felvételi szintszabályzóra; ide fut a vonalbemenet jele  is  a
    választókapcsolóról.  Szintszabályzás   után   egy   emitterkövető   a
    multiplex szűrőre adja a műsorjelet. Ez a szűrő  csak  a  zajcsökkentő
    bekapcsolásakor aktiválódik (egy tranzisztor  jóvoltából).  Becsületes
    megoldás, mert a szűrőnek valóban csakis a  zajcsökkentők  miatt  kell
    működnie, és csakis rádiófelvételkor. A Dolby-áramkör - a  B  és  a  C
    együttvéve  -  egyetlen  IC  (HA  12038).  Kimenetéről  a  fejmeghajtó
    tranzisztorra fut  a  jel,  de  előzőleg  2  tranzisztor  a  felvételi
    szintet, további 2 a korrekciós időállandót szabja  meg,  szalagfajták
    szerint. A Dolby IC vezérli a fejhallgató-erősítőt (4560 S típusú  IC)
    és a kivezérlésjelző LED-ek meghajtó áramkörét is (AN 6882 típusú IC).
    Sőt, a vonalkimeneten is megjelenik a  jel,  de  a  felvétel/lejátszás
    csatlakozó kimenetéről gondosan lekapcsolják, nehogy  gerjedés  lépjen
    fel.
        A törlő és előmágnesezési jelet előállító  oszcillátor  lényegében
    egyetlen tranzisztort  tartalmaz,  de  (szalagfajták  szerint)  eltérő
    nagyságú  tápfeszültséget  kap  egy  kéttranzisztoros  egységtől.  Ide
    csatlakozik  az  előlapon  elhelyezett,   előmágnesezés-finomszabályzó
    potenciométer is, szintén két  tranzisztor  közbeiktatásával.  További
    két tranzisztor fogadja a kazettakivágásokat figyelő érzékelőkapcsolók
    jelét; ezek működtetik a felvételi és lejátszási korrekcióért  felelős
    tranzisztorokat.
        Lejátszáskor  a  kombináltfej  jele  egy  µPC  1228  H  típusú  IC
    bemenetét vezérli, annak negatív visszacsatoló ágában  állítják  be  a
    lejátszási korrekciót (illetve ebbe még egy tranzisztor is besegít). A
    Dolby áramkör következik, innét már közvetlenül a  kimenetre  kerül  a
    jel. Mint a  felvételi  áramkörök  leírásakor  már  említettük,  közös
    vezérlő jelet kap a fejhallgató-erősítő, a kivezérlésjelző és a vonal,
    illetve a felvétel/lejátszás  csatlakozó  kimenete.  Szólnunk  kell  a
    némításról is. Kéthelyütt némítják a jelet: felvételkor a  fejmeghajtó
    erősítő bemenetén (ezt működteti az előlapra kivitt Record  Mute  gomb
    is), lejátszáskor pedig a zajcsökkentő kimenetén.
        A tápegység  +12V-ot  szolgáltat  a  motor  és  a  kivezérlésjelző
    számára (3 tranzisztort használtak fel erre a  célra),  a  többi  rész
    +14,4V-ot kap egy külön stabilizátorról. A ki-bekapcsoló nem választja
    le  a  transzformátort  a  hálózatról,  csupán  a  stabilizátor  előtt
    szakítja meg a tápfeszültséget. A készülék doboza köröskörül fémlemez.
    Elmondjuk   még,   hogy   a   masina   Indiában   készül,   de   japán
    főszerelvényekből.

    

    Méréseinkhez

        Mindenekelőtt a nyávogásadathoz: nagyon szép eredményt kaptunk,  a
    szűrővel mért érték 0,1% alatt maradt, ebben a kategóriában ez egészen
    kitűnő. Egyre inkább az a meggyőződésünk, hogy az Aiwa  nagyon  figyel
    erre a paraméterre. A szalagsebesség is pontos, alig tér el a névleges
    értéktől. Az átcsévélési sebesség megfelelő.
        A bemeneti és kimeneti  impedanciák  rendben  vannak,  a  hozzájuk
    rendelt feszültségértékek úgyszintén.
        A lejátszási frekvencia-jelleggörbék átlagosak, 16kHz-en  vas-  és
    krómszalaggal 7-8dB a szintesés. A teljes (tehát felvétel/lejátszáskor
    kapott)  görbék  a  bal  csatornán  meghökkentően  egyenletesek,  jobb
    csatornán felfelé húznak, legalábbis vasoxid és  krómdioxid  szalaggal
    mérve (15kHz-en 2-3dB többletünk van). Metál szalaggal a két  csatorna
    nagyjából  egyforma,  és  a  kiemelés  nem  nagyobb  1  decibelnél.  A
    mélyhangátvitel sem rossz, a jól ismert hegyek-völgyek nem túl nagyok,
    de a 16. számunkban tesztelt AD-F220 ebből a szempontból észrevehetően
    jobb volt. A nagyobb kivezérlésen felvett görbék is szépek.
        A kivezérlésjelző, illetve a szalag kivezérlése jól van beállítva,
    0  decibelen  az  elvárható  nagyságú  harmadik  harmonikus  torzítást
    mértük.   Magasnak   találjuk   a   második    harmonikus    torzítást
    (k2), de ne legyünk telhetetlenek.
        A nyugalmi és üzemi zajok, az áthallási és a  törlési  csillapítás
    átlagos.
        Lejátszáskor a kivezérlésjelző vasoxid és  krómdioxid  szalagon  3
    decibelt hibázik, metálon pontos.
        Összefoglalva:  átlagos  vagy  átlag  feletti  minőség,  nagyjából
    megfelel az AD-F220-nak. Reméljük, arra való hivatkozással, hogy  ezen
    a masinán nincs mikrofonbemenet, nem fogják feljebb vinni  az  árát...
    (Lapzártakor: feljebb vitték - 9500 forint az ára.)

    
    
    

    Szeánsz

    

        Azt vártuk, hogy a 220-as és  a  250-es  között  nincs  számottevő
    különbség. Érdekes, mind a három zsűror mind a  három  kazettatípusról
    és mind a három zenefajtán (dixie, opera, country) azt hallotta,  hogy
    az  egyik   készülék   valamivel   szebben   szól:   kicsit   teltebb,
    dinamikusabb, érdekesebb, jobb a basszusa. Kiderült, mindhárman a régi
    gépre szavaztunk. A minőségromlás (mert hát arról  van  szó)  nem  túl
    nagy, de mint láttuk, jól kihallható. A  régi  kombináltfej  alighanem
    jobb volt.

                                      *

    Heybrook KB1

    

        Ez nem elírás: a Heybrook hangsugárzó típusjele továbbra is HB1, a
    címet majd később magyarázzuk meg.
        Arról van szó, hogy ezt a jószágot a Hifi  Magazin  szerkesztősége
    ajánlotta behozatalra, tehát - mint  20.  kiadásunkban  leszögeztük  -
    erkölcsi felelősséget vállalunk érte, elsősorban abban az  értelemben,
    hogy a Heybrookról alkotott ítéletünkkel a saját ítélőképességünket is
    széles körű bírálatnak  vetjük  alá.  Ezer  pár  hangsugárzó,  tízezer
    forintért: Magyarországon ez  már  "mennyiség".  Az  első  ötszáz  pár
    néhány hét leforgása alatt elkelt,  és  nagyon  valószínűnek  tartjuk,
    hogy  mire  ez  a  lapszámunk  (előreláthatólag  csak   késő   ősszel)
    megjelenik, addigra a  HB1-ből  hírmondó  is  alig  marad  a  RAMOVILL
    boltjában (nem a Váci  utcaiban,  mert  azt  már  bezárták,  hanem  az
    újonnan megnyitott,  Belgrád  rakparti  áruházban).  Ez  azonban  csak
    annyit  bizonyít,  hogy  Magyarországon  hiány  van   hangsugárzókból,
    továbbá, hogy a Hifi Magazin olvasói hitelt adtak annak, ami a  lapban
    áll. De hogy meg is lesznek-e elégedve ezzel a néphifi-hangdobozzal?
        Kérdésünkre nagyon hamar meg fogjuk kapni a választ. Az  ezer  pár
    HB1-et legalább  6-8  ezren  meg  fogják  hallgatni,  tapasztalataikat
    széles körben meg fogják vitatni,  úgyhogy  feltehetőleg  még  sok-sok
    levél érkezik a  Hifi  Magazin  címére,  alkalmanként  bírálattal,  de
    remélhetőleg többnyire inkább dicsérettel  bélelve.  Az  első  postát,
    tehát   a   lapzártáig   érkezett   hozzászólásokat    közreadtuk    a
    Hangszervizben, és ezután sem fogunk hallgatni róla, ha kritika éri  a
    HB1-est. Persze, arról sem hallgatunk, ha dicséretet kap. Bocsáttassék
    meg ez az emberi gyöngeségünk.
        A kockázatot mi nem is annyira azzal vállaltuk, hogy  kipróbáltunk
    és jónak minősítettünk egy  végül  is  jóhírű  hangsugárzót.  Ilyenkor
    ugyanis az ember nagyjából tudja, mit vállal. A nagyobb kockázat abban
    rejlik, hogy mi egy három  évvel  ezelőtt,  Nyugat-Európában  vásárolt
    hangsugárzópár vizsgálata alapján ajánlottunk egy típust,  pontosabban
    1000 pár még elkészítendő hangsugárzót. Vajon az 1001 pár mind ugyanaz
    a HB1? Nem tér-e el az ezer az egytől? És még inkább: nem térnek-e  el
    az ezerpáras széria darabjai egymástól?
        Szó ami szó,  meglehetős  izgalommal  vártuk  a  Heybrookokat,  és
    amikor   az   első   szállítmány   (250   pár)   megérkezett,   rögtön
    kölcsönkértünk a RAMOVILL-tól 3 párat, hogy ellenőrzésképpen ezeket is
    megmérjük-meghallgassuk. Gyári számuk (041293-4,  041487-8,  041535-6)
    durván kétszázzal, illetve ötvennel tér  el  egymástól,  tehát  a  250
    páras küldemény elejéről, közepéről és végéről is kaptunk dobozokat.
        Először is mind  a  három  párról  felvettük  a  két  doboz  közös
    frekvencia-jelleggörbéjét. A görbék  meglehetősen  egyformák.  Egy-egy
    páron belül alig van eltérés, és a három pár is nagyon hasonló,  habár
    a harmadiknak a magastartománya valamivel jobban  kiemelődik,  mint  a
    másik  kettőé.  A  széria  maga  tehát  rendkívül  homogén;  ebben  az
    árkategóriában legalábbis szokatlanul az.
        Kétségtelen viszont, hogy a jelenlegi példányok frekvenciaátvitele
    nem annyira egyenletes, mint  a  tesztpéldányoké  volt.  Ez  aligha  a
    véletlen műve; mi nem hisszük, hogy annakidején  különleges,  kiugróan
    jó példányok kerültek volna a kezünkbe. Nyilvánvaló, hogy a gyár  most
    ilyenre készíti a HB1-et. Hogy miért, azt egyelőre nem tudjuk, de  meg
    fogjuk kérdezni a Heybrook cégtől. Magunk is  kíváncsiak  vagyunk  rá,
    mit fog mondani.
        A 4-5. diagramon a 3. hangsugárzópár torzítását  szemléltetjük.  A
    torzítás  karaktere  megváltozott,  legalábbis   a   mély/középsugárzó
    regiszterében. Valamivel nagyobb is, mint az eredeti  példányokon,  de
    szó sincs arról, amit egyik  Olvasónk  ír  a  Hangszervizben,  hogy  a
    "csillagos égig" szökne. Elsősorban a 100Hz alatti  tartomány  második
    harmonikusai emelkedtek meg, főleg 96dB-n.
        Idekívánkozik azonban egy kommentár. Ezeket a diagramokat  kétszer
    készítettük el. Első ízben akkor vettük fel őket, amikor a dobozokat a
    kartonból kicsomagoltuk. A mélytartomány torzítása akkor  még  nagyobb
    volt. A hangsugárzók ezután két hétig  üzemben  voltak,  bár  nem  túl
    gyakran  és  nem  túl  nagy  hangerővel.  Két  hét   után   a   mérést
    megismételtük, s ennek az eredményét  adjuk  közre  az  5.  diagramon.
    Meggondolandó, hogy a múltkori tesztpéldányokat 2 évi  használat  után
    mértük... Ez a meggondolás azonban nyilván nem  csak  a  Heybrookokra,
    hanem  bármiféle  más  hangsugárzó  mélyhangszórójára  is  vonatkozik:
    tudomásul  kell  vennünk,  hogy  a  hangsugárzókat  bizony  "be   kell
    járatni". Ezt a tanulságot nekünk is meg kell szívlelnünk.
        Annak  ellenére,  hogy  a   mérések   eredményével   nem   voltunk
    elégedettek, megnyugvással konstatáltuk, hogy  a  HB1  hangminőségében
    nem érzünk változást. Tehát az a hábé egy meg ez a  hábé  egy  -  kábé
    egy. (Ez a  szójáték  inspirálta  jelen  írásunk  címét.)  A  Heybrook
    lényegében ugyanúgy szól, ahogyan mi ezt  a  20.  lapszámban  leírtuk;
    ítéletünket fenntartjuk, és továbbra is vállaljuk  érte  a  dicséretet
    éppúgy, mint a kritikát.
        Az Olvasót talán érdekelni fogja, hogy a teszt végeztével a  három
    pár  Heybrookot  a  szerkesztőnek   nem   kellett   visszacipelnie   a
    RAMOVILL-hoz,   minthogy   a   MEEI-ben   dolgozó   kollégái   helyben
    megvásárolták az egész tételt. Az egyik pár (amelyiknek  a  torzítását
    is megadtuk) éppen a méréseket végző Szalai  Márti  birtokába  került,
    úgyhogy őróla igazán nem lehet azt mondani, hogy vizet prédikál,  bort
    iszik.  Időközben  szert   tettünk   egy   negyedik   párra   is,   ez
    szerkesztőségi tulajdon, és úgy tekintjük, mint etalonjaink egyikét.